Gigabyte P35/X38 problemen & ervaringen

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 25.434 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 23:01

Smarron

The bend

Een vriend van mij heeft een P35C-DS3R aangeschaft. Alles aangesloten, maar bij het aanzetten gebeurt er in eerste instantie niks, na een paar seconden lijkt alles langzaam op gang te komen. HD's spinnen op, alle fans gaan draaien, ook die van de videokaart. Echter, het beeld blijft op zwart.

Wat hebben we geprobeerd:
- Andere videokaart
- Voeding verwisseld
- Zonder HD's en geheugen opgestart

Er is geen verandering met de manier waarop de PC aangaat. Als de powerbutton in wordt gedrukt zie je 1 fan ff een kickje krijgen, dan gebeurt er vervolgens niks en daarna begint alles opeens te draaien.

Mijn conclusie is dat het moederbord DOA is, de enige andere mogelijkheid is dat de cpu kapot zou zijn, maar dat lijkt me niet. Iemand enig idee?

Overige specs:
- Antec Earthwatts 500w (Ik heb exact dezelfde voeding en die hebben we er ook aangehangen)
- Intel Core2Quad Q6600
- OCZ PC6400 4x1Gb
- Jetway GeForce 8800GT (Mijn werkende ATi RX1550 hebben we geprobeerd)
- Samsung Spinpoint T166 500Gb 2x
- NEC DVD-burner

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

Smarron schreef op zondag 30 december 2007 @ 10:55:
Een vriend van mij heeft een P35C-DS3R aangeschaft. Alles aangesloten, maar bij het aanzetten gebeurt er in eerste instantie niks, na een paar seconden lijkt alles langzaam op gang te komen. HD's spinnen op, alle fans gaan draaien, ook die van de videokaart. Echter, het beeld blijft op zwart.

Wat hebben we geprobeerd:
- Andere videokaart
- Voeding verwisseld
- Zonder HD's en geheugen opgestart

Er is geen verandering met de manier waarop de PC aangaat. Als de powerbutton in wordt gedrukt zie je 1 fan ff een kickje krijgen, dan gebeurt er vervolgens niks en daarna begint alles opeens te draaien.

Mijn conclusie is dat het moederbord DOA is, de enige andere mogelijkheid is dat de cpu kapot zou zijn, maar dat lijkt me niet. Iemand enig idee?

Overige specs:
- Antec Earthwatts 500w (Ik heb exact dezelfde voeding en die hebben we er ook aangehangen)
- Intel Core2Quad Q6600
- OCZ PC6400 4x1Gb
- Jetway GeForce 8800GT (Mijn werkende ATi RX1550 hebben we geprobeerd)
- Samsung Spinpoint T166 500Gb 2x
- NEC DVD-burner
Dat opstarten dat ie eerst ff wat doet 1sec en daarna helemaal overnieuw begint is bekend probleem bij P35C. Dat heb ik namelijk ook maar hij werkt voor de rest bij mij wel goed. Heb je al een PCI videokaartje geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb exact dezelfde plank en daar werkt alles perfect. Over dat opstarten heb ik idd wel gelezen, was al bang dat het ook bij mij zou zijn, maar ik heb daar echt geen last van.

We hebben nog geen PCI-videokaart geprobeerd, alleen mijn werkende PCI-E kaart. Denk je dat het video-slot misschien kapot is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Smarron schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:31:
Ik heb exact dezelfde plank en daar werkt alles perfect. Over dat opstarten heb ik idd wel gelezen, was al bang dat het ook bij mij zou zijn, maar ik heb daar echt geen last van.

We hebben nog geen PCI-videokaart geprobeerd, alleen mijn werkende PCI-E kaart. Denk je dat het video-slot misschien kapot is ?
Tja, dat zou misschien kunnen. Dan kan je iig als je beeld krijgt de cpu uitsluiten en dan weet je dat het mobo is dat kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:02

The Legend

*Plop*

En wat doet 'ie met alleen de CPU geinstalleerd? Zo kaal mogelijk beginnen met testen, dus ook zonder videokaart. En dan piepjes luisteren :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zenix schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:39:
Tja, dat zou misschien kunnen. Dan kan je iig als je beeld krijgt de cpu uitsluiten en dan weet je dat het mobo is dat kapot is.
Die heb ik volgens mij nog wel ergens liggen. Dat moeten we dan nog even proberen.
The Legend schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:47:
En wat doet 'ie met alleen de CPU geinstalleerd? Zo kaal mogelijk beginnen met testen, dus ook zonder videokaart. En dan piepjes luisteren :p
Piepjes wilde ik ook graag horen ja, maar we hadden inderdaad alles al losgehaald, behalve cpu en dat veranderde niks. Er kwam geen piep uit jammer genoeg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:02

The Legend

*Plop*

Dan blijft alleen de CPU en mobo nog over toch? Weet je wel zeker dat het speakertje is aangesloten trouwens? Is mij ook een keer overkomen :p Als hij echt niets doet dan is dus of het mobo of de CPU dood. CPU testen is wel tricky aangezien een kapot mobo ook je CPU kan frituren.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-08 23:26
Heb je de extra stroom aansluiting op de videokaart wel goed aan gesloten?

Ik had ook het probleem bij de eerst keer dat ik zwart beeld kreeg en zonder piep.

Toen heb de stroomaansluiting van de video kaart goed aangesloten waren 2 aansluitings ik had eerst 1 stekker aangesloten.

Als dat niet werkt ff je CMOS jumper ff omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Videokaart is inmiddels in 2 andere systemen getest en die werkt ook niet! Ook met alle stekkers eraan, dat was ook het eerste waar we naar keken.

Het lijkt erop dat zowel mobo en vga doa zijn. Maar we hebben het er ons bij neergelegd. Morgenvroeg worden telefoontjes gepleegd. Thanks voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Om nog even terug te komen op het probleem.

Het geheugen (OCZ) bleek niet compatible te zijn met dit moederbord. Met ander geheugen erin werkte alles naar behoren. Toch blijf ik het vreemd vinden dat de PC geen kick veroerde toen we deze aandeden zonder geheugen erin, geen piepjes of errors. Anyway, problem solved. :)

Dat van die videokaart gooi ik op de voedingen die in de andere systemen zaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Smarron op 04-01-2008 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Probleem:

Het backpanel onboard geluid van mijn Gigabyte P35-DS3R doet niets meer. Wanneer ik speakers inplug herkent Realtek ze niet. Met als gevolg dat er geen geluid uit komt. Dit heeft te maken met het zgn. "Jack Detection". Dit is met geen mogelijkheid uit te schakelen! |:( |:( |:(

Het frontpanel werkt wel, wanneer ik frontpanel jack detection uitschakel. Wat ik al heb geprobeerd:
- verschillende versies drivers deinstalleren/herinstalleren
- wisselen van gelijke output naar verschillende streams.
- dxdiag
- windows standaard drivers

Ben eigenlijk een beetje ten einde raad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, eerste bericht hier! :P

Ik heb ook het ''koude-start-probleem'' met een P35-DS3R, maar een vreemd en pikant detail is dat ik het niet heb met een No Name 400 Watt voeding (maakt meer lawaai dan de afzuigkap) en ik heb het probleem wel met een voeding van hetzelfde merk, namelijk de GigaByte ODIN GT 550W. Wat ook vreemd is dat het voltage maar niet op 2.1 volt komt, ik heb 2GB DDR2 PC6400 GeiL geheugen (2 x 1GB), maakt niet uit welke timings. Het wordt wel opgeslagen, maar het wordt gewoon niet gegeven door de voeding. Ook de Vcore is te laag, het hoort standaard op 1.35 volt te staan maar bij mij schommelt het tussen de 1.316 en 1.332 volt. Je zou zeggen dat er iets mis is met de voeding, maar een 12 uur durende test met Orthos wijst of een potje gamen wijst uit dat alles stabiel is en dat de voeding stabiel loopt. Audio aan de voorzijde werkt ook niet, maar dat ligt niet aan het moederbord maar aan de kast.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Wat is overigens wijsheid.

Ik heb 2 160GB schijven welke ik in RAID0 wil gaan draaien, en 1 80GB schijf waar het OS op komt en de bestanden die ik niet aan RAID0 toevertrouw.
Die 2 160-ers gaan sowieso op een Intel-controller. Maar zou ik die 80GB daar ook op kunnen aansluiten en buiten de raidset laten, of is het performance-wise slimmer die op de 2de SATA-chip (de paarse poorten) te hangen?
Op mijn huidige moederbord (Asrock dual-sata) heb ik maar 1 sata2 poort waaraan de 80-er hangt, en een raid-controller waaraan de 160ers hangen. Dat was dus een makkelijke keuze.

Ik heb momenteel in mijn winkelmandje zitten;
#ProductPrijsSubtotaal
1GeIL GX22GB6400UDC€ 47,-€ 47,-
1Gigabyte GA-P35C-DS3R€ 96,72€ 96,72
1Intel Core 2 Duo E6750€ 151,90€ 151,90
ImporterenTotaal€ 295,62

Twee DIMMetjes van 1GB geheugen, welke zowel op de Compatible Memory list staan en ik ook al bij een aantal Tweakers hier in het topic heb gezien. Heb overwogen voor 4GB te gaan maar zie het gebruik van een 64-bits OS nog niet zo.
Een E6750 omdat ik de meerwaarde van een Q6600 niet echt zie en de E6850 zijn meerprijs niet echt waard lijkt.
En daaraan komen dus de eerder genoemde harde schijven te hangen, gevoed voor een Seasonic S12 500 Watt voeding, beeld gevend naar een 6600GT. Ik twijfel alleen nog aan een losse geluidskaart omdat ik het niet zo heb op de Realtek drivers... En zie in dit en ander topic ook al problemen met geluid icm dit bord langskomen.

[ Voor 82% gewijzigd door frickY op 05-01-2008 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
geil werk zowiezo, dual ipv quad helemaal mee eens
realtek onboard werkt tegen alle verwachtingen in prima hier, p35c-ds3r
ik heb een sb audigy2 maar helaas win vista 64 loopt te fokken en wil die niet installen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

frickY schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 00:47:
Wat is overigens wijsheid.

Ik heb 2 160GB schijven welke ik in RAID0 wil gaan draaien, en 1 80GB schijf waar het OS op komt en de bestanden die ik niet aan RAID0 toevertrouw.
Die 2 160-ers gaan sowieso op een Intel-controller. Maar zou ik die 80GB daar ook op kunnen aansluiten en buiten de raidset laten, of is het performance-wise slimmer die op de 2de SATA-chip (de paarse poorten) te hangen?
Op mijn huidige moederbord (Asrock dual-sata) heb ik maar 1 sata2 poort waaraan de 80-er hangt, en een raid-controller waaraan de 160ers hangen. Dat was dus een makkelijke keuze.

Ik heb momenteel in mijn winkelmandje zitten;
#ProductPrijsSubtotaal
1GeIL GX22GB6400UDC€ 47,-€ 47,-
1Gigabyte GA-P35C-DS3R€ 96,72€ 96,72
1Intel Core 2 Duo E6750€ 151,90€ 151,90
ImporterenTotaal€ 295,62

Twee DIMMetjes van 1GB geheugen, welke zowel op de Compatible Memory list staan en ik ook al bij een aantal Tweakers hier in het topic heb gezien. Heb overwogen voor 4GB te gaan maar zie het gebruik van een 64-bits OS nog niet zo.
Een E6750 omdat ik de meerwaarde van een Q6600 niet echt zie en de E6850 zijn meerprijs niet echt waard lijkt.
En daaraan komen dus de eerder genoemde harde schijven te hangen, gevoed voor een Seasonic S12 500 Watt voeding, beeld gevend naar een 6600GT. Ik twijfel alleen nog aan een losse geluidskaart omdat ik het niet zo heb op de Realtek drivers... En zie in dit en ander topic ook al problemen met geluid icm dit bord langskomen.
Ik zou de paarse niet gebruiken, geeft meestal meer problemen. Ik heb zelf 2x Hitachi 250gig RAID0 voor os en programma's en 1x 320gig voor data allemaal op de oranje intel controller werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dus het is geen probleem om één of meerdere schijven uit de RAID set te laten? Dat geeft geen problemen wat bandbreedte betreft, dat je RAID0 performance instort als de 3de schijf wordt benaderd?

Klopt het trouwens dat de meeste gangbarer cpu-coolers voor het 775-socket wel pasen op dit bordje, omdat je hier geen heatpipes hebt die in de weglopen zoals op de DS4/6 ? Is het verstandig voor een cooler te gaan die ook een beetje op de condensators blaast, Dus geen toren zoals de Scythe infinity of arctic pro 7? Of krijgen die onderdelen door hun positie toch al wel een goede koeling als je wat airflow hebt?

//Edit
Ik zie net dat ik voor 2 tientjes meer de nieuwe 45nm E8400 kan pakken in plaats van de E6750. Alleen heeft uiteraard nog niemand ervaring met die processor op dit bordje, en de eventuele problemen die dat gaat geven.
De Gigabyte site vermeld dat dit bord gewoon compatible is; Supports Intel® Core™ 2 multi-core and upcoming 45nm processors.
Zijn er redenen om hier toch wantrouwig over te zijn?

[ Voor 70% gewijzigd door frickY op 05-01-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
frickY schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:06:
Dus het is geen probleem om één of meerdere schijven uit de RAID set te laten? Dat geeft geen problemen wat bandbreedte betreft, dat je RAID0 performance instort als de 3de schijf wordt benaderd?

Klopt het trouwens dat de meeste gangbarer cpu-coolers voor het 775-socket wel pasen op dit bordje, omdat je hier geen heatpipes hebt die in de weglopen zoals op de DS4/6 ? Is het verstandig voor een cooler te gaan die ook een beetje op de condensators blaast, Dus geen toren zoals de Scythe infinity of arctic pro 7? Of krijgen die onderdelen door hun positie toch al wel een goede koeling als je wat airflow hebt?

//Edit
Ik zie net dat ik voor 2 tientjes meer de nieuwe 45nm E8400 kan pakken in plaats van de E6750. Alleen heeft uiteraard nog niemand ervaring met die processor op dit bordje, en de eventuele problemen die dat gaat geven.
De Gigabyte site vermeld dat dit bord gewoon compatible is; Supports Intel® Core™ 2 multi-core and upcoming 45nm processors.
Zijn er redenen om hier toch wantrouwig over te zijn?
de artic freezer 7 pro past prima op dit mobo, er is nog wel plek voor iets meer.
niemand heeft ervaringen met die cpu omdat ie nog niet verkrijgbaar is, wordt binnen 1 a 2 weken verwacht, ik heb ook de p35c-ds3r gekocht in afwachting van de e8500..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Mooi, dan ga ik voor die cooler. De Arctic op mijn huidige s939 bevalt ook prima.

Ik heb in 1 van de vele Gigabyte P35 topics gelezen dat de DS3(R) rev 2.1 geen IDE-poort meer zou hebben, ik kan de betreffende post alleen niet meer terug vinden.
Op de Gigabyte-site wordt dat echter ontkracht, en staat hij er nog gewoon bij
GA-P35C-DS3R (rev. 2.1)
Storage InterfaceSouth Bridge:
6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

GIGABYTE SATA2 chip:
1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATAII0, GSATAII1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

iTE IT8718 chip:
1 x floppy disk drive connector supporting up to 1 floppy disk drive
Kan het verder kloppen dat de te komen E8*00 processors nog niet op de CPU Support list staan? Ik neem toch aan dat Gigabyte al weet dat die ondersteunt wordt, en de eventueel benodigde BIOS al op de plank heeft liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Kan het verder kloppen dat de te komen E8*00 processors nog niet op de CPU Support list staan? Ik neem toch aan dat Gigabyte al weet dat die ondersteunt wordt, en de eventueel benodigde BIOS al op de plank heeft liggen?
De QX9650 is ook 45nm en wordt al wel ondersteund, dus het lijkt me dat de E8x00 serie nog niet getest is. Fysiek kan het dus wel, maar softwarematig zal het misschien nog niet ondersteund zijn. Stuur ze eens een mail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik had ook wat problemen met mijn fanspeed in 't begin. Dat was met de DS3P. Na een BIOS flash was alles verholpen meen ik mij te herinneren. (zie gallery voor specs).

Verder over dat "kickje", dat heb ik ook, alleen zie je dat bij mij beter omdat alles verlicht raakt. Meestal na een koude boot uit het stopcontact, dit is waarschijnlijk de "overclockbeveiliging" zodat je na een slechte clock altijd weer in de BIOS kan komen.

Sound werkt ook perfect met de laatste realtek HD Audio drivers (HD audio selecteren in de BIOS) behalve dat de frontspeaker ruis geeft (niet aangenaam om naar te luisteren), maar waarschijnlijk komt dat door mijn kast, Antec Nine Hundred en de bekabeling... Voordat je de realtek drivers installeert moet je eerst de HD Audio Bus Driver installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinds paar dagen een p35c-ds3r en ben er zeer over te spreken. (over gestapt omdat de club3d 3850 niet overweg kon met mijn oude mobo p5ne sli)

ik ben omdat ik nu het geheugen op 1066 kan laten lopen met super pi mod van 19.4 naar 18.7 sec gegaan.

ben nog een beetje aan het kijken naar alle functies in de bios.

Is er een bios versie waarvan in het algemeen gezegt wordt dat die versie het beste is als je cpu gaat ocen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56

Japser

Jeej!

Ik heb me ook het mobo aangeschaft tesamen met volgende onderdelen:

Motherboard:GA-P35C-DS3R
CPU: Intel core2Duo 6850 (non OC'ed)
RAM : 2 GB GeiL 6400 DDR2 (staat in mem support list)
Video Card:Sapphire HD2900XT
PSU : Thermaltake Toughpower 600W
Monitor : DVI , Iiyama 22" BW2201
Hard drives: 1x 150GB Raptor, 1x 74 GB Raptor, 1x 500Gb Samsung & 1x 400GB WD Caviar
Optical Drives: DVd Rewriter
Additional PCI cards:Soundblaster and Ethernetcard
Number of fans present:3

Dus wat wil het nu: ding start, alle fans gaan draaien en dus zoals eerder mensen al hadden: geen beeld.

Daar ga je dan, dingen proberen: geheugenbankje in een ander slot gedaan en opnieuw gestart, hielp niet. Dit heb ik met 4 reepjes geheugen gedaan in alle bankjes. Vermoeiend werk :)

Anyway, het systeem wou dus niet booten met alleen 1 reep geheugen, de proc en de vid kaart ingebouwd. Dus de videokaart getest in een ander systeem en dat werkte wel. Helaas heb ik geen ander PCI-E kaartje om het Gigabyte mobo te testen met een andere kaart.

Wat ik ook doe, geen videosignaal. Daarnaast ook geen enkel piepje gehoord, dus daar kan je ook niet veel mee.

Iemand nog tips om iets te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Heb ik niet liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ook geen ander moederbord om het geheugen op te testen? Als je het geheugen van de qualified memory list hebt, dan lijkt me dat toch het probleem niet mogen zijn.

Systeem-speaker is wel aangesloten op de juiste header? Of heeft het moederbord een onboard speaker?

Kun je een andere voeding proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 06-01-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Misschien kun je een PC-winkel bezoeken die het even kunnen testen? Dat heeft die vriend van mij ook gedaan. Of ff een koopzondag-stad zoeken en 1Gb halen voor 15 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er een bios versie voor de ds3r waarbij je de snelheid van het geheugen apart kan klokken ipv dat het synchroom loopt met de cpu.

want ik heb nu f9 bios de nieuwste en het geheugen loopt nu op 1066mhz (kingston hyperx pc8500) en de cpu met een fsb van 333 (e4300 @ 3.0 Ghz)

met deze setup moet ik de optie in de bios 3.2 kiezen maar als ik bijv. cpu met 100 mhz wil ocen gaat het geugen dus ook automatisch sneller lopen met de optie van 3.2 en dat wil ik niet.

Ik wil gewoon het geheugen vastzetten op 1066mhz zonder dat het dus synchroom loopt met de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:22:
is er een bios versie voor de ds3r waarbij je de snelheid van het geheugen apart kan klokken ipv dat het synchroom loopt met de cpu.

want ik heb nu f9 bios de nieuwste en het geheugen loopt nu op 1066mhz (kingston hyperx pc8500) en de cpu met een fsb van 333 (e4300 @ 3.0 Ghz)

met deze setup moet ik de optie in de bios 3.2 kiezen maar als ik bijv. cpu met 100 mhz wil ocen gaat het geugen dus ook automatisch sneller lopen met de optie van 3.2 en dat wil ik niet.

Ik wil gewoon het geheugen vastzetten op 1066mhz zonder dat het dus synchroom loopt met de cpu.
Multiplier veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

......

Uit interesse, waarom zou je dit willen? Je pc werkt toch optimaal als je geheugen synchroon (met een n ;)) loopt met je FSB, reden temeer om in dit geval je geheugen te underclocken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

T'is inmiddels gelukt. T lag inderdaad aan t geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Japser schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:56:
T'is inmiddels gelukt. T lag inderdaad aan t geheugen.
Aha, goed om te horen! Slecht dat Gigabyte zegt dat het geheugen ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Tsja, ze hadden t kunnen weten en ik eigenlijk ook wel. 2.1V is meer dan er standaard door de bankjes heen gaat (1.8V) en dan kan je natuurlijk probs verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ja, maar dan is het nog vreemd, want mijn Tracers hebben standaard ook 2.2v nodig, maar de computer startte wel gewoon op de 1e keer. Ik heb het wel direct aangepast in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
En je hebt exact het geheugen van de Qualified memory list?
Ik wou dat eigenlijk ook gaan bestellen :?

Als je een FSB van 333 gebruikt en je kiest in de BIOS voor 3:2 dan loopt je geheugen toch op 888? Dan heb je toch voldoende aan PC6400? Of snap ik er nu gewoon niets meer van?

[ Voor 80% gewijzigd door frickY op 06-01-2008 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Volgens mij klopt het nog niet, want als de fsb op 333 loopt en je geheugen een 2:3 verhouding heeft, kom ik op 1000Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik op 1998?
1998 = ( 333 * 4 ) / 2 * 3
Volgens mij is 2:3 dan ook geen mogelijke 'divider' (eigenlijk multiplier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Japser schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:58:
Tsja, ze hadden t kunnen weten en ik eigenlijk ook wel. 2.1V is meer dan er standaard door de bankjes heen gaat (1.8V) en dan kan je natuurlijk probs verwachten.
ik heb hier 4x1gb pc6400 van GEIL, GeIL GX22GB6400UDC op een p35c-ds3r
bootte in 1x en heb eigenlijk nooit het voltage aangepast, ik zal vanavond even kijken waar het op draait.

[ Voor 5% gewijzigd door IRCfreAk op 08-01-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 16:50
Hoi allemaal ik heb een P35-DS3, een E2160 en het volgende probleem:

9x200<->356 = BOOT OK
8x356 = BOOT NOK
7x356 = BOOT NOK
6x356 = BOOT NOK

8x400=NOK

Nou begrijp ik niet waarom hij wel op 9x356 totaal orthos stable is maar niet eens kan posten naar bios in 8x of 7x 356. Heeft iemand dit probleem ook of weet iemand waardoor dit komt? Is dit CPU of het mobo die dit zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
IRCfreAk schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:19:
[...]

ik heb hier 4x1gb pc6400 van GEIL, GeIL GX22GB6400UDC op een p35c-ds3r
bootte in 1x en heb eigenlijk nooit het voltage aangepast, ik zal vanavond even kijken waar het op draait.
Je geheugen hoort op 800Mhz 4-4-4-12 2.1v te hebben Heb je ook de timings niet aangepast dan want deze staan ook standaard anders, namelijk 5-5-5-18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
Japser schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:58:
1.8v @ 5-5-5-18 leest hij uit de SPD van de geheugen bankjes, dit is voor compatibility redenen gedaan zodat ze in meer moederborden opstarten.

Jou geheugen hoord op 4-4-4-12 @ 2.1v te lopen en word zeker WEL ondersteunt door Gigabyte, ik weet van 20+ mensen die dit geheugen draaien op jou moederbord waaronder ikzelf alleen al terwijl ik dit tik :P . Waarschijnlijk is 1 stick van je ram kapot. Probeer ze eens 1 voor 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Ik ben een miereneuker wat dit betreft, maar het moet ook gewoon gezegd worden nofi
Jouw geheugen hoordt op 4-4-4-12 @ 2.1v te lopen en wordt zeker WEL ondersteunt door Gigabyte, ik weet van 20+ mensen die dit geheugen draaien op jouw moederbord waaronder ikzelf alleen al terwijl ik dit tik :P . Waarschijnlijk is 1 stick van je ram kapot. Probeer ze eens 1 voor 1.
En er bestaat een Edit-knopje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
Bitage schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:21:
Ik ben een miereneuker wat dit betreft, maar het moet ook gewoon gezegd worden nofi

[...]

En er bestaat een Edit-knopje :Y)
was meteen de laatste keer dat ik hier post, dacht ik doe het keer voor de verandering. back to overclockers.co.uk bye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Nou nou, was niet rottig bedoeld :o Hence the nofi, no flame intended. En ik zet er ook bij dat het miereneukerij is, dus. Mja, je moet het zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

jporter schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:23:
[...]

was meteen de laatste keer dat ik hier post, dacht ik doe het keer voor de verandering. back to overclockers.co.uk bye.
Er is niks mis met je hulp, maar wij proberen ons ook aan de regels te houden en dan is het volgens mij niet erg om elkaar daarop aan te spreken als dat niet gebeurt.

Je informatie is erg nuttig, dus kom gewoon terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
jporter schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:11:
[...]

Je geheugen hoort op 800Mhz 4-4-4-12 2.1v te hebben Heb je ook de timings niet aangepast dan want deze staan ook standaard anders, namelijk 5-5-5-18.
erm was ik ff vergeten te melden, maar de timings staan hier gewoon op 4-4-4-12
voltage kom ik niet helemaal uit maar is volgens mij 1.9 als ik easytune moet geloven..(staat op auto in bios)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Bitage schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:27:
Nou nou, was niet rottig bedoeld :o Hence the nofi, no flame intended. En ik zet er ook bij dat het miereneukerij is, dus. Mja, je moet het zelf weten.
offtopic:
Als we dan toch gaan mierenneuken, nofi staat voor no offence further intended.
Ik heb Gigabyte vorige week een mailtje gestuurd met betrekking tot compatibiliteit met een E8400. Nog steeds geen reactie ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
bah das jammer, ik wil de e8500 kopen, ik ging er vanuit dat het wel moest kunnen omdt de q9450 en (supports 45nm processors) op de site stond maar goed misschien bedoelen ze dat ze 4x de q9450 getest hebben ipv alle modellen:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
Bitage schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:27:
O+ :'( Ja ligt ook wel aan mij maar is gewoon dat je dat zo erg op dit forum ziet... magoed maakt niet uit ik was ook chagerijnig doordat mijn nieuwe raptor uit vs vast zit in de douane :D :'(

Enkele borden doen +0.1v op de ram voltage, erg oppassen hiermee dus. Als je hem op bijvoorbeeld 2.1v wilt hebben en je board overvolt zet hem dan op 2.0v! 2.1v zou dan 2.2v zijn en als dit buiten de ram voltage range ligt is dat niet goed. Lange tijd over de max voltage kan voor schade zorgen aan een van de ram sticks. Het beste is de GeiL ram gewoon op 2.1v te zetten (of 2.0v als je mobo overvolt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
jporter schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:05:
[...]

O+ :'( Ja ligt ook wel aan mij maar is gewoon dat je dat zo erg op dit forum ziet... magoed maakt niet uit ik was ook chagerijnig doordat mijn nieuwe raptor uit vs vast zit in de douane :D :'(

...
ok das niet zo mooi, betekent waarschijnlijk dat je invoerrechten kan betalen, met daar nog bovenop 16 euro kosten voor TNT, tel uit je winst..

ik had dit iig met mijn nieuwe raid controller:( 25 euro invoerrechten, 16 euro kosten voor tnt voor het voorschieten:S

on topic weer raad je voor mij aan het geheugen op 2.1 te zetten ipv de 1.9 waar het nu goed op werkt? of kan 1.9, als het werkt, geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

jporter schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:13:
[...]

1.8v @ 5-5-5-18 leest hij uit de SPD van de geheugen bankjes, dit is voor compatibility redenen gedaan zodat ze in meer moederborden opstarten.

Jou geheugen hoord op 4-4-4-12 @ 2.1v te lopen en word zeker WEL ondersteunt door Gigabyte, ik weet van 20+ mensen die dit geheugen draaien op jou moederbord waaronder ikzelf alleen al terwijl ik dit tik :P . Waarschijnlijk is 1 stick van je ram kapot. Probeer ze eens 1 voor 1.
Voor zover ik weet is er niks kapot. Alles werkt goed nu, ik zal wel even memtest laten lopen nog. Gisteren stiekum wel de win memtest uit vista gerund en die gaf iig geen probs aan (maar of dat nou de meest betrouwbare mem tester is is weer een andere vraag).

[ Voor 5% gewijzigd door Japser op 09-01-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Mijn Tracers PC6400 zijn ook gerate op 2.2v en standaard geeft mijn P35C DS3R 1.8v. +0.4v erbij dus, maar die had ik al op +0.3v gezet wegens die overvolting.

Ik heb eergisteren en gisteren echter getest met +0.2v en in memtest heb ik 7 succesvolle passes op 960Mhz getest met timings 5-5-5-12.

Of hij overvolt nog meer dan 0.1v, of de reepjes werken gewoon goed op minder volt dan aangegeven en daarentegen ook nog eens overgeclocked. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
IRCfreAk schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:31:
bah das jammer, ik wil de e8500 kopen, ik ging er vanuit dat het wel moest kunnen omdt de q9450 en (supports 45nm processors) op de site stond maar goed misschien bedoelen ze dat ze 4x de q9450 getest hebben ipv alle modellen:S
Het is ook niet gezegd dat het niet werkt. Op de gigabyte site staat wel dat dit bord de upcomming 45nm Intel CPU's zal gaan ondersteunen. Ik heb er echter maar een mailtje aan gewacht omdat er met geen woord over wordt gesproken in de CPU supportlist of BIOS changelogs. Uiteraard laat ik het weten zodra hun reactie binnen is.

//Edit
Alsof je het over de duvel hebt, reactie!
Hello,

Please, just use the attached latest Bios ver. F10, that should be no problem for supporting this CPU.

Thanks!

Best Regards,
p35cds3r.f10 ( 1024 KB )

[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 09-01-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
NICE:) kom maar op met die e8500:D zag al mooie oc results

ep35c ds3r rev 2.1 ondersteund wolfdale vanaf F2
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2740

p35c-ds3r 2.1 vanaf f9 voor de q9650 en volgens mij dus f10 voor alle modellen
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2749

p35c-ds3r 1.x vanaf f6 voor de q9650 nog niks over de andere modellen bekend:(
heb ik nu juist dat model..

[ Voor 77% gewijzigd door IRCfreAk op 09-01-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben er meer mensen problemen met de F10 bios. En dan met name met het geheugen. Sinds de update naar F10 wil mijn geheugen niet meer op 4/4/4/12 op 1.9V lopen, zonder veel bluescreens of death. Nu staat het weer terug naar 5/5/5/18 op 1.8V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
GEIL geheugen? Dat hoort op 2,1V met die timings, volgens de specs van GEIL zelf (en dat ismet meer geheugen op die lage timings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee kingston. Dat draaide altijd goed op 1.9v 4/4/4/12.... tot de bios update. Maar ik lees op meer fora dat er mensen geheugen problemen hebben met F10.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand toevallig een antwoord op het volgende (staat ook gepost in het andere P35-DS3 topic)"?

Om te voorkomen dat ik problemen krijg met m'n IDE HD zoals kon gebeuren wanneer je de FSB omhoog gooide zonder de divider aan te passen, heb ik een vraag.

Als ik mijn FSB omhoog gooi en de PCIe vastzet op 100MHz, wordt de bus van de HD niet overclockt dan? Ik kan me herinneren dat je de PCI bus dan moest vastzetten, maar in de Bios staat hier specifiek PCIe waardoor ik twijfel of dat niet alleen effect heeft op de videokaart.

E6750 met FSB van 400MHz @3,2GHz zonder aan de voltages te zitten, met PCIe op 100MHz is in ieder geval mogelijk. Stabiliteit gedurende een kwartier getest, dus dat moet wel langer om het zeker te zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:40:
Iemand toevallig een antwoord op het volgende (staat ook gepost in het andere P35-DS3 topic)"?

Om te voorkomen dat ik problemen krijg met m'n IDE HD zoals kon gebeuren wanneer je de FSB omhoog gooide zonder de divider aan te passen, heb ik een vraag.

Als ik mijn FSB omhoog gooi en de PCIe vastzet op 100MHz, wordt de bus van de HD niet overclockt dan? Ik kan me herinneren dat je de PCI bus dan moest vastzetten, maar in de Bios staat hier specifiek PCIe waardoor ik twijfel of dat niet alleen effect heeft op de videokaart.

E6750 met FSB van 400MHz @3,2GHz zonder aan de voltages te zitten, met PCIe op 100MHz is in ieder geval mogelijk. Stabiliteit gedurende een kwartier getest, dus dat moet wel langer om het zeker te zeggen natuurlijk.
PCIe aantal Mhz heeft toch geen effect op de HD? Misschien bedoel je dat je eerst altijd het aantal Mhz kon vastzetten voor de PCI sloten? En dit dan met betrekken tot een controller op een PCI poort?
frickY schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:35:
GEIL geheugen? Dat hoort op 2,1V met die timings, volgens de specs van GEIL zelf (en dat ismet meer geheugen op die lage timings).
Precies, dit klopt inderdaad. Voor stabiliteit is dit zeker aan te raden ook al vind je dat het wel stabiel genoeg loopt op 1.9v ofzo :) Onder erge stress kan het nog wel eens zijn dat het dan net niet genoeg is.

[ Voor 108% gewijzigd door jporter op 10-01-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kingston liep gewoon 3 maand op 1.9 volt op die timings, kon er alles mee doen, maar sinds F10 krijg ik alleen maar BSoD's.

Edit: 2.1V lijkt stabiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jporter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:11:
[...]

PCIe aantal Mhz heeft toch geen effect op de HD? Misschien bedoel je dat je eerst altijd het aantal Mhz kon vastzetten voor de PCI sloten? En dit dan met betrekken tot een controller op een PCI poort?
Je HD (IDE in mijn geval nog) wordt toch aangestuurd door de PCI bus? M.a.w., als je die stresst, dan zal dat ook bij de HD terecht komen. Vandaar de vraag of je met de PCIe vergrendeling op 100MHz ook de IDE bus (wat waarschijnlijk dezelfde is) vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Ik ben momenteel he-le-maal niet blij met mn GA-P35C-DS3 bordje... :(

Ik ben dinsdagavond aan het computeren geweest, niks spannends, beetje irc'en, i-net, downloadje doen etc. Dus ik ga slapen en druk het ding uit.

Volgende avond wil ik de PC aanzetten, hmm...geen beeld en toen viel ie ineens uit. Dus ik stroom eraf, videokaart even aangedrukt en opnieuw booten, maar weer geen beeld. Dus toen alles losgekoppeld, en opnieuw aangesloten.

Na die boot kreeg ik een soort van opstartscherm en een bootlock o.i.d. De pc was opzoek naar een biosimage op de hdd gaf het scherm aan. Op gegeven moment schakelt de pc zichzelf weer uit en weer aan etc. een soort van loop.

Op den duur kom ik er wel in, maar vraag me niet hoe.

Vanavond weer hetzelfde geval...bootlockscherm, boot-loops etc.

Wie o wie kent dit probleem en wat is er aan gedaan door jullie?

http://forums.tweaktown.com/showthread.php?t=25789 voor soortgelijk probleem. Ik heb zo ongeveer al hetzelfde gedaan als deze persoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Japser op 10-01-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:21:
[...]

Je HD (IDE in mijn geval nog) wordt toch aangestuurd door de PCI bus? M.a.w., als je die stresst, dan zal dat ook bij de HD terecht komen. Vandaar de vraag of je met de PCIe vergrendeling op 100MHz ook de IDE bus (wat waarschijnlijk dezelfde is) vastzet.
yup hij wordt aan gestuurd door je pci-e poort, staat in je boekje..
Trouwens ik heb helemaal geen problemen met het mobo, raar dat jullie zo veel problemen hebben. Hoe komt het trouwens dat ik hier met 32bit 3.5gb heb en iedereen ~3.1, is dat een nieuw iets ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:52:
yup hij wordt aan gestuurd door je pci-e poort, staat in je boekje..
Trouwens ik heb helemaal geen problemen met het mobo, raar dat jullie zo veel problemen hebben. Hoe komt het trouwens dat ik hier met 32bit 3.5gb heb en iedereen ~3.1, is dat een nieuw iets ofzo?
Dank je voor het antwoord! Net nog even het boekje erbij gepakt, maar zie 't nog niet staan... :X Welke pagina?

Ik heb hier trouwens ook 3,5 gig onder Windows. Volgens mij wel meer mensen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@SirKay
Das is mede-afhankelijk van je overige hardware waarvoor geheugenadressen gereserveert worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:23
ik weet het niet meer

na mijn nieuwe scythe mugen een paar keer opnieuw geinstaleerd te hebben (tja ben newb met koelpasta) start mijn pc niet meer op
dus: computer gaat aan voor 1 seconde; fans draaien, net zoals hdd, en ook men networkcontroller in de pci bus vertoont reactie (lampje brandt), en vervolgens valt hij meteen uit.
geen bios piep, helemaal niks.
cpu koeler gaat btw niet aan
grappige is dat als ik de aan/uit knop een paar keer snel indruk, de fans aanblijven en de computer een soort van aangaat, behalve cpu koeler weer, en de pc geeft ook geen bios post

specs.
gig p35-ds3
e6750
geil 4-4-4-12 3 gig dc
evga 8800gts 320mb
ocz Stealthxstream voeding 600 watt

overigens had ik dit systeem al voor de installatie van de scythe mugen (toen deed ie het gewoon), en heeft ie het ook gedaan de eerste paar keer dat ik de scythe instaleerde.

wat ik al geprobeerd heb:
bios reset
andere cpu koeler
alle onnodigheden los gekoppeld (alleen geheugen, vid en cpu)
de moederboord uit de kast gehaald in zijn originele geinstalleerd (weer met alleen het nodige)

Wat ik denk dat het is
ik denk dat moederbord rma moet, aangezien de voeding het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Hoe heb je em geinstalleerd? In of buiten de kast? Zou best kunnen dat je je mobo gemolt hebt met het los en vast maken van die koeler. Zeker als ie in je kast zit, dan heb je helemaal geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
bassie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:53:
Hoe heb je em geinstalleerd? In of buiten de kast? Zou best kunnen dat je je mobo gemolt hebt met het los en vast maken van die koeler. Zeker als ie in je kast zit, dan heb je helemaal geen ruimte.
Eerst binnen en toen de temps tegen vielen buiten de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Als ik me niet vergis heeft de 6750 gewoon een IHS en kun je niet de core gecrushed hebben?
Als je hem binnen in de kast monteert zal het moederbord wel lekker doorbuigen. Grote kans dat je dan wat sloopt. Dat is geen RMA, dat is een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

* Japser heeft mobo RMA gedaan met zelfde probs als juullie19.

[ Voor 24% gewijzigd door Japser op 11-01-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:49
jongens, er zijn weer nieuwe bios updates:

GA-P35-DS4 - BIOS Version F11
GA-P35-DS3P - BIOS Version F9
GA-P35-DS3R - BIOS Version F11
GA-P35-DS3 - BIOS Version F12
GA-P35C-DS3R - BIOS Version F10

changelog in Duits:
1. ADD new version super I/O code.
2. Speicheradress BUG beseitigt
3. Loadline Calibration Auto-Disabled-Enabled (nur DS4)

Ik heb erge problemen met mijn P35-DS3R en creative geluidskaart (gekraak) en hoop dat deze bios update mij kan helpen. Weet iemand wat wordt bedoeld met:

ADD new version super I/O code.

en weet iemand over welke
2. Speicheradress BUG beseitigt (memory adress BUG) het hier gaat? ik heb daar nog niets over gehoord..

[ Voor 7% gewijzigd door NitSuA op 11-01-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Japser schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:24:
* Japser heft mobo RMa gedaan met zelfde probs als juullie19.
/me heeft mobo ook RMa gedaan.

maar als ik hem ga opsturen bij empc en ik krijg een nieuwe, kan ik dan ook een andere kiezen? aangezien ze geen ds3 meer hebben

zoja, wat is jullie suggestie (waarde is 88 euro en wil max 40 extra uit besteden)

[ Voor 32% gewijzigd door juulie19 op 11-01-2008 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:24:
[...]

Dank je voor het antwoord! Net nog even het boekje erbij gepakt, maar zie 't nog niet staan... :X Welke pagina?

Ik heb hier trouwens ook 3,5 gig onder Windows. Volgens mij wel meer mensen hoor :)
heb boekje nu niet bij me, maar aan het begin staat er ergens een indeling, met alle chipsets (dus verbinding van cpu met p35, p35 met ram en ich en die weer met pci-e poorten en daar staat gigabyte sata2 op met 2 sata poorten en 1 IDE poort.
edit: page 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@NitSuA
Probeer je PC eens te aarden ivm het krakende geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
bedankt frickY, maar mijn pc is al geaard..
ik ben al heeel lang met dit probleem bezig, en heb er al heel veel "oplossingen" voor gevonden, maar het blijkt een probleem te zijn van creative kaarten die zich niet geheel aan de PCI specificaties houden. Er zijn echter wel work arounds dmv bios updates. Zo heeft asus een bios update uitgegeven voor zit probleem. Ik hoop nu dat misschien de "memory address bug" dit probleem ook aankaart. (of de added super I/O code, enig idee waar dat voor staat?)

ps. ik weet het, het is gewoon een kwestie van proberen, maar ik heb die pc nu niet bij de hand en ben gewoon erg nieuwsgierig of dit een mogelijke oplossing kan zijn..

[ Voor 4% gewijzigd door NitSuA op 11-01-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
"Super I/O" is the name given to a class of I/O controller integrated circuits that began to be used on personal computer motherboards in the late 1980s, originally as add in cards, later embedded on the motherboards. A super I/O chip combines interfaces for a variety of low-bandwidth devices. The functions provided usually include:

A floppy disk controller.
A parallel port (commonly used for printers)
One or more serial ports.
A keyboard and mouse interface.
Klinkt als iets dat tussen je southbridge en je backplate hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
hmm interessant, bedankt! en een memory address bug geplet.. wie weet is deze bios update voor veel mensen een uitkomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
heb zojuist voor mijn p35c-ds3r rev1.1 bios F10 geinstalleerd

alles lijkt goed te werken, geil geheugen nog steeds op 1.9v met 4-4-4-12

morgen komt mijn E8500 binnen dan kan ik eens echt lekker aan de slag:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Die dingen (E8*00) zijn toch helemaal nog niet leverbaar?

Was het overigens niet zo dat de 1.1 het geheugen standaard met +0.1 overvolt, en je nu dus feitelijk op 2.0v draait, waardoor deze stabiel lijkt? Zou je hem niet op 2.0 zetten zodat hij volgens de specs van GEIL op 2.1 zijn werk doet?

[ Voor 67% gewijzigd door frickY op 11-01-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
frickY schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:17:
Die dingen (E8*00) zijn toch helemaal nog niet leverbaar?

Was het overigens niet zo dat de 1.1 het geheugen standaard met +0.1 overvolt, en je nu dus feitelijk op 2.0v draait, waardoor deze stabiel lijkt? Zou je hem niet op 2.0 zetten zodat hij volgens de specs van GEIL op 2.1 zijn werk doet?
ik heb gewoon het voltage op automatic staan, zelfs een lichte oc van het aantal mhz.
Volgens de easytune unit is het 1.9v maar ik moet het anders een keer in de bios checken.
/edit in de bios was het huidige voltage dus 1.98 je had gelijk. Ik heb er gelijk maar 2.1 van gemaakt.

die cpu was ineens leverbaar bij actebis, ze hadden er 3, ze zijn nu weer op..

[ Voor 7% gewijzigd door IRCfreAk op 11-01-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Wou je zeggen dat je ruim 400 euro hebt betaald voor die E8500 ?! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
IRCfreAk schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:11:
heb zojuist voor mijn p35c-ds3r rev1.1 bios F10 geinstalleerd

alles lijkt goed te werken, geil geheugen nog steeds op 1.9v met 4-4-4-12

morgen komt mijn E8500 binnen dan kan ik eens echt lekker aan de slag:D
Een beetje een vreemd verhaal omdat ze nog niet eens gelanceerd zijn :S Zou wel helemaal cool zijn als je er echt een krijgt. Houd ons op de hoogte, ik kan het zelf bijna niet geloven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Ik kon mijn ogen ook niet geloven ik zat gisteren even de leverdatum te checken en ineens stonden er 3 in stock. beetje genaaid met de rembourskosten maar goed..prijs ex btw..

screenshot: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/woehee.jpg

ik hoop maar dat het vandaag komt maar ik weet niet zeker of dhl wel komt, uit het trackingsysteem wordt je net zo wijs als bij TNT alleen bij tnt weet ik onderhand vooruit te schatten:P

/edit bah maandag pas

ik kan overigens bij giga-byte nog steeds niet zien of ie nou ondersteund wordt of niet, vooralsnog staat alleen de q9650 in de supported list, ondanks de nieuwe f10 bios die net uit is met update cpu micro id code
ik heb de p35c-ds3r rev 1.1

[ Voor 25% gewijzigd door IRCfreAk op 12-01-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
met de nieuwe bios zou tog ook de support list worden uitgebreid?

anyway om even terug te komen op mijn vraag

empc (waar ik mijn kappote ds3 vandaan heb) heeft mijn boardje niet meer op stock :|
dus waarschijnlijk moet ik (als hij onder de garantie valt) een andere uitkiezen

wat is jullie advies? ik erg tevreden over de overclock mogelijkheden van giga-byte en wil desnoods 40-50 euro bijleggen voor een beter mboard.

is de x38-ds4 een goede keuze (jmmr dat hij crosfire heeft en ik een 8800gts) of voor 10 euro minder de p35-ds4 (zonder pci-e 2.0)?
zijn er nog belangrijke verschillen?
of tog een asus bord? iemand ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door juulie19 op 12-01-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Ik zou dan gaan voor x38 ds4 voor die 10 euro meer of minder.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
IRCfreAk schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 09:48:
Ik kon mijn ogen ook niet geloven ik zat gisteren even de leverdatum te checken en ineens stonden er 3 in stock. beetje genaaid met de rembourskosten maar goed..prijs ex btw..

screenshot: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/woehee.jpg

ik hoop maar dat het vandaag komt maar ik weet niet zeker of dhl wel komt, uit het trackingsysteem wordt je net zo wijs als bij TNT alleen bij tnt weet ik onderhand vooruit te schatten:P

/edit bah maandag pas

ik kan overigens bij giga-byte nog steeds niet zien of ie nou ondersteund wordt of niet, vooralsnog staat alleen de q9650 in de supported list, ondanks de nieuwe f10 bios die net uit is met update cpu micro id code
ik heb de p35c-ds3r rev 1.1
Ehh ik hou al enkele weken de News en Press releases van intell in de gaten omdat ik wil weten wanneer de E8400 beschikbaar komt.. en volgens mij zijn ze nog helemaal niet gereleased?!
Ik zou even goed nakijken of je daadwerkelijk een 45nm CPU krijgt of een E6850 met een andere sticker.
Of wellicht dat ze één of ander gewaardeerd reseller zijn waardoor ze er alvast een paar hebben ontvangen :?

Op mijn mail aan Gigabyte met de vraag vanaf wanneer de E8*00's ondersteund worden kreeg ik het antwoord dat dit het geval is vanaf BIOS F10. Alleen de support list lijkt nog niet bijgewerkt.
juulie19 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:36:
is de x38-ds4 een goede keuze (jmmr dat hij crosfire heeft en ik een 8800gts) of voor 10 euro minder de p35-ds4 (zonder pci-e 2.0)?
zijn er nog belangrijke verschillen?
of tog een asus bord? iemand ervaring?
Als dat je 2 keuzemogelijkheden zijn zou ik de x38 kiezen. De DS4 heeft ook een 2de PCIe x16 slot, dus in beide kun je altijd nog bijvoorbeeld een luxe RAID-controller stoppen (of physicskaart).
Maar als de prijs je niet zo heel veel lijkt uit te maken is een DQ6 misschien net zo goed een optie?

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 12-01-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
ik zal als ik hem maandag heb zowiezo wat foto's maken en uiteraard cpu-z bekijken.
actebis is als ik het goed heb een distributeur van intel, ik ben zelf ook meestal erg pessimistisch met dit soort zaken dus we wachten het maar af.
ook heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat ik met mijn 45nm ready mobo straks gewoon lekker problemen krijg als ik dat ding erin stop maar goed dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Je p35c-ds3r rev 1.1 moet hem gewoon slikken als je BIOS F10 draait.
Dat BIOS schijnt alleen nog geheugenproblemen te veroorzaken, dus F11 of F10.1 zal wel niet zo lang op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik kom dit topic nu pas tegen. Heb m'n P35-DS3 nu zo'n 4 maanden.
Ook bij mij deed de cpu koeler het niet (Zalman CNPS9500 AT). Ik heb toen de molex aangesloten op een andere fan-aansluiting op het mobo en nu doet hij het prima.
Ook heb ik nog een 120 mm fan aangesloten op de cpu-fan-aansluiting (of hoe dat ook maar heten mag :) ), en ook die deed het toen niet (behalve af en toe een licht schokkende beweging). Mijn conclusie was dus gewoon een brakke cpu-fan-aansluiting. Maar aangezien ik het dus op een andere manier gewoon werkend heb gekregen verder geen werk van gemaakt bij de leverancier.

Edit:
Ik heb overigens ook nog World in Conflict gedraaid met de cpu-koeler op de kapotte aansluiting aangesloten om te testen of hij bij zwaar gebruik wel zou gaan draaien, maar dat gebeurde dus ook toen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door UltraR-pc op 12-01-2008 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu enkele weken dit moederbord. Eerdere probleempjes kon ik wel oplossen met tips uit dit topic (geluid / koeler / fans) maar nu heb ik iets waar ik niet zo snel uitkom (omdat ik er toch niet zo heel veel verstand van heb, zelfs de "officiele" naam voor wat ik bedoel zou me waarschijnlijk helpen).

Sinds een paar dagen duurt het ongeveer 5-6 minuten om mijn PC op te starten. Hij blijft hangen in het witte scherm met groen DS3 logo. Hij reageert dan ook niet direct meer (kan dus niet snel naar bios oid). Waar kan dit aan liggen? Als mn PC na 5 minuten eindelijk is opgestart doet alles het prima.

Ik hoop dat er toevallig iemand is die hetzelfde probleem heeft gehad / weet wat het is. Anders ga ik morgen nog even wat dingen proberen (want ik weet dat ik een beetje weinig informatie geef, sorry).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Jongens, ik heb een hele grote ontdekking gedaan.
Ik heb erge last van audio gekraak op een P35-DS3R en heb al weken op zoek naar oplossingen.
Toen vond ik het programma DPC Latency Checker. http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe

Dit programma kun je starten (geen install nodig) en kijkt naar je DPC latencies. Hoge latencies veroorzaken vaak audio cracks. Dit was mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/7019/dpcbiosf11gd6.th.jpg
Max latencie van 1500us !!!

Op andere fora heb ik gevonden dat andere mensen met dit mobo ook last hadden hiervan. Maar mensen met andere moederborden (asus) hadden hier helemaal geen last van (max latencie 40 - 50us) Zo ook op het forum van tomshardware in deze thread:

http://www.tomshardware.c...ncy-problem-ds3r#t1753448

Ik heb samen met estauber naar een oplossing gezocht (was bezig met RATTV3 enz) maar we besloten eens oudere biossen te proberen.

Dit is het resultaat van de F4 bios:
Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/1032/dpcbiosf4ua7.th.jpg

Max latency terug naar max 32!! Er zit dus een grote fout in de biossen na F4 (dus vanaf F6 omdat F5 niet bestaat). ik zou jullie allemaal willen aanraden met de latencie checker te kijken wat jullie max latencies zijn en zonodig een bios voor F6 erop te zetten.

Tot nu toe weet ik dat dit probleem geld voor de p35-ds3r en de p35-ds3.
Ik zou graag jullie resultaten willen, dan kan ik dat op meerdere fora zetten en mailen naar gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@Mork
Een wit scherm met groen DS3 logo? Zie je dat direct na het aanzetten van de PC?
Is dat niet de POST?

Meestal kun je een dergelijk scherm uitzetten zodat je daadwerkelijke POST ziet, waarin het moederbord het geheugen controleert en de vaste schijven detecteerd. Dan kun je ook zien welk van de twee o lang duurd.

@NitSuA
Heb je dit probleem ook in F10? Daarin zuo een geheugenfout zijn opgelost en het Super I/O geoptimaliseerd, oid.

[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 12-01-2008 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wie gebruikt er nu ook onboard geluid? ;)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Dit probleem is met alle biossen vanaf F6 (dus ook F11). Deze heb ik hier zelf nog een pagina terug gepost maar ook daarbij problemen. Ik heb alle biossen getest.

En Sp33dFr34k , weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik gebruik een EMU 1212M geluidskaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

NitSuA schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:14:
Dit probleem is met alle biossen vanaf F6 (dus ook F11). Deze heb ik hier zelf nog een pagina terug gepost maar ook daarbij problemen. Ik heb alle biossen getest.

En Sp33dFr34k , weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik gebruik een EMU 1212M geluidskaart..
D'oh, ik heb een Audigy 4 en bespeur geen problemen. Heb op het moment de muziek knetterhard, maar klinkt gewoon zuiver.

Anyways, heb het voor je getest met dat progsel. Ik heb latencies van ongeveer 20/30, maar om de 6/7 seconden is er een piek van rond de 300/400. Weet niet of dat normaal is, maar zoals gezegd bespeur ik niets vreemds. Heb mijn kaartje in het een na onderste PCI slot, omdat ie anders tegen mijn 8800GTX of tegen mijn rad aangedrukt zit.

Ik heb nog een andere ontdekking gedaan. Mijn max OC op dit bord is 3,87Ghz. Als ik echter 3dMark06 draai, is de score met deze OC minder dan mijn standaardsnelheid 3Ghz. Hoe raar is dat? Met een OC van 3,4Ghz boekte ik wel progressie, maar dat was met een 8x multi en deze OC heb ik bereikt met een 9x multi. Kan het fout hebben, maar volgens mij is de 9x multi van dit mobo erg brak... Iemand met soortgelijke ervaringen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
ja, en die pieken zijn dus niet goed en verdwijnen met een bios F4 of lager..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
ja, en die pieken zijn dus niet goed en verdwijnen met een bios F4 of lager..
Ik heb dat progje ook getest op mijn DS3

hij springt elke keer van ca. 100 naar 1100
ik heb bios versie F9

Kan dat ook ruis veroorzaken? Ik heb namelijk ruis over mijn boxen bij het afspelen van mp3 of bij het kijken van een film. Wanneer er geen geluid afgespeeld wordt heb ik ook geen ruis. Dacht namelijk in eerste instantie dat het aan mijn geluidssetje kon liggen (logitech x-540). Zie hier het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:06:
Wie gebruikt er nu ook onboard geluid? ;)
ik bijvoorbeeld omdat die crappy creative drivers weer eens niet geinstalleerd konden worden in vista.
krijg leuk een no supported devices found en dan zit je met je audigy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
IRCfreAk schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:04:
[...]

ik bijvoorbeeld omdat die crappy creative drivers weer eens niet geinstalleerd konden worden in vista.
krijg leuk een no supported devices found en dan zit je met je audigy
Damn dat is wel erg zuur, ikzelf heb hier totaal geen last van met een Audigy 2 ZS, heb je dan Audigy 1?

Drivers support is ook ERG slecht van Creative voor de oudere kaarten icm. Vista. Ze willen eigenlijk liever dat je overstapt op een X-FI die dan ook gebruik maakt van dat OpenAL enzo. Ik heb zelfs gehoord dat oudere sound cards Vista kunnen verslomen, en ook spelletjes door de slechte ondersteuning voor OpenAL ofzo. Of dit allemaal waar is weet ik niet zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
jporter schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:21:
[...]

Damn dat is wel erg zuur, ikzelf heb hier totaal geen last van met een Audigy 2 ZS, heb je dan Audigy 1?

Drivers support is ook ERG slecht van Creative voor de oudere kaarten icm. Vista. Ze willen eigenlijk liever dat je overstapt op een X-FI die dan ook gebruik maakt van dat OpenAL enzo. Ik heb zelfs gehoord dat oudere sound cards Vista kunnen verslomen, en ook spelletjes door de slechte ondersteuning voor OpenAL ofzo. Of dit allemaal waar is weet ik niet zeker :)
ik heb dus een "gewone" audigy 2, destijds bak geld voor betaald, nu niks meer waard.
Om eerlijk te zijn ben ik erg verast door de onboard audio, vroeger was het altijd zo'n dof geluid, ik merkte dit vooral in CS:Source maar dit lijkt toch echt erg goed te klinken.
Met vroeger bedoel ik mijn vorige mobos: a8n-sli deluxe en een asrock dual vsta s939
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is enkel voor ervaringen & problemen rondom de Gigabyte P35 en X38 moederborden! Dat wil zeggen dat je hier niet met vragen over Vista, over defecte processoren of PC-problemen aan mag komen!