Gigabyte P35/X38 problemen & ervaringen

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 25.431 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:38

RichZ

Keep burning!

Ik ben momenteel een nieuw systeem aan het samenstellen en zit er aan te denken een P35-DS3R in combinatie met een E8400 te nemen.
Ik twijfel alleen nog welke CPU fan ik ga nemen; een Zalman CNPS9500 LED of een CNPS9500 AT.
Nu lees ik in dit topic allerlei problemen over de automatische temperatuur regeling van de fan.
Voor zover mij bekend heeft de CNPS9500 LED een 3-pins header en de CNPS9500 AT een 4-pins header.
Wat is nu de beste keus of maakt het niets uit, ik wil wel automatische temperatuur regulatie gebruiken.
Gebruikt iemand een van beide coolers en werkt de temperatuur regulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
RichZ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:53:
Ik ben momenteel een nieuw systeem aan het samenstellen en zit er aan te denken een P35-DS3R in combinatie met een E8400 te nemen.
Ik twijfel alleen nog welke CPU fan ik ga nemen; een Zalman CNPS9500 LED of een CNPS9500 AT.
Nu lees ik in dit topic allerlei problemen over de automatische temperatuur regeling van de fan.
Voor zover mij bekend heeft de CNPS9500 LED een 3-pins header en de CNPS9500 AT een 4-pins header.
Wat is nu de beste keus of maakt het niets uit, ik wil wel automatische temperatuur regulatie gebruiken.
Gebruikt iemand een van beide coolers en werkt de temperatuur regulatie?
Met alle twee de 3 pins en 4 pins fanconnector zou je (als het moederbord het ondersteund) de fan kunnen regelen.

offtopic:
Voor die prijs van de Zalman kun je een veel betere CPU koeler komen zoek maar eens wat reviews. Ik zeg trouwens niet dat die slecht is maar het kan beter. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

frickY schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:18:
Ter vergelijking zou je het ook op een 2-uur probleemloze Vista moeten proberen, waar je vervolgens geen extra software aan toevoegd. Misschien is het wel iets als het opbouwen van statische electriciteit, waardoor de ruis steeds verder toeneemt?
Het ligt dus niet aan de driver (r180-182-184-186), niet aan de BIOS versie (F4-F10 geprobeerd), niet aan Vista of Windows XP en niet aan ffdshow of welke andere audio codec/driver dan ook. Misschien dat m'n Club3D HD2600Pro met HDMI poort en diens driver lastig aan het doen zijn. Kan het me niet echt voorstellen alleen, want dan zou ik plopjes over m'n monitor moeten horen i.p.v. over m'n surroundsetje.

Hoe dan ook zal ik een dezer dagen gewoon een geluidskaart gaan kopen, ben ik van 't gezeur af. Wanneer het aan het opbouwen van statische electriciteit ligt, waar zou dat dan vandaan kunnen komen? Het moederbord zelf of een input-kabel? En belangrijker, hoe is dat te verhelpen?

[ Voor 18% gewijzigd door twi op 12-02-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand nog enig idee wat de 6 phase leds betekenen op het moederbord..

rev 2.1 tussen het ddr geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Ik ben al een behoorlijke tijd bezig met het knutselen aan mijn nieuwe PC, maar wat ik ook probeer, het bord weigerd te booten.

Specs zijn:
GA-P35-DS3R rev 2.1
Antec Smartpower 450W
Intel C2D E8400 met stock cooler
Apacer 512MB DDR2-667 (puur om te booten)
Asus EN8800GT

Als ik em aanzet draaien alle fans meteen en blijft de PC aanstaan, maar doet verder helemaal niks, zelfs geen errorbeepjes. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Barfman schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 06:19:
[...]

Welk besturingssysteem, heb je Vista dan is je geheugen de oorzaak denk ik. 512 mb is natuurlijk te weinig dan.
Nee, hij POST zelfs niet, OS heeft hier niks mee te maken

[ Voor 24% gewijzigd door Maegrim op 14-02-2008 07:33 ]

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Maegrim schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:21:
Ik ben al een behoorlijke tijd bezig met het knutselen aan mijn nieuwe PC, maar wat ik ook probeer, het bord weigerd te booten.

Specs zijn:
GA-P35-DS3R rev 2.1
Antec Smartpower 450W
Asus EN8800GT

Als ik em aanzet draaien alle fans meteen en blijft de PC aanstaan, maar doet verder helemaal niks, zelfs geen errorbeepjes. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Welk besturingssysteem, heb je Vista dan is je geheugen de oorzaak denk ik. 512 mb is natuurlijk te weinig dan.

System | Racing is in my Blood

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Stekkers op het moederbord goed aangesloten? 24 pins en 4 pins.
ander geheugenbankje proberen?
andere cpu geprobeerd, indien aanwezig zeker een optie.

www.highflow.nl

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:16:
iemand nog enig idee wat de 6 phase leds betekenen op het moederbord..

rev 2.1 tussen het ddr geheugen..
Ik denk datgeen wat in de manual staat, of ookwel hetgeen eerderi n dit topic is besproken?
De status van DES; Gigabytes energiebesparings software.

@Maegrim
Hoeveel volt moet dat geheugen hebben volgens de specs? Als dat meer is dan 1,6v zou dat de oorzaak kunnen zijn.

Ik had in eerste instantie ook bootproblemen met mijn HyperX geheugen. Uiteindelijk met alle randapparatuur ontkoppelt en 1 DIMMetje na een paar harde resets (aanzetten, 5 sec wachten, resetknop, 10 sec wachten, resetknop, 1 minuut wachten etc) wilde het POST-ten. Ben het BIOS in gedoken, DRAM voltage verhoogd, en toen pas hardeschijven etc weer aangesloten.
Heb je de systeemspeaker goed aangesloten en piept hij? Ik had geen piepjes tijdens de bootproblemen.

[ Voor 46% gewijzigd door frickY op 14-02-2008 12:32 ]

• Maegrim
BTS schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:12:
Stekkers op het moederbord goed aangesloten? 24 pins en 4 pins.
ander geheugenbankje proberen?
andere cpu geprobeerd, indien aanwezig zeker een optie.
De stekkers zijn goed aangesloten, ik heb alle 4 de bankjes geprobeerd, en een andere CPU heb ik niet ;(
@Maegrim
Hoeveel volt moet dat geheugen hebben volgens de specs? Als dat meer is dan 1,6v zou dat de oorzaak kunnen zijn.

Ik had in eerste instantie ook bootproblemen met mijn HyperX geheugen. Uiteindelijk met alle randapparatuur ontkoppelt en 1 DIMMetje na een paar harde resets (aanzetten, 5 sec wachten, resetknop, 10 sec wachten, resetknop, 1 minuut wachten etc) wilde het POST-ten. Ben het BIOS in gedoken, DRAM voltage verhoogd, en toen pas hardeschijven etc weer aangesloten.
Heb je de systeemspeaker goed aangesloten en piept hij? Ik had geen piepjes tijdens de bootproblemen.
1,8v, wat het bord standaard zou moeten geven.
De systeemspeaker en de andere draadjes zaten goed aangesloten (ik heb em weer uit elkaar gehaald omdat ik niet van plan was een nieuwe kast + voeding te kopen). De kast, voeding en videokaart werken in ieder geval.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:53

Specs zijn:
GA-P35-DS3R rev 2.1
Antec Smartpower 450W
Asus EN8800GT

[...]

Nee, hij POST zelfs niet, OS heeft hier niks mee te maken
Ik heb exact hetzelfde met een Asrock mobo (verder hetzelfde systeem ook, behalve dan 2gb corsair geheugen >:) ) Zag het hier pas nadat ik mijn eigen topic had geopend 8)7.

Ben benieuwd wat bij jou de oorzaak is.

Edit: of zouden we misschien uit een zelfde serie kapotte E8400's hebben? :o

[ Voor 4% gewijzigd door Ahrnuld op 14-02-2008 17:15 ]

Niets...

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 23:01

Smarron

The bend

Wordt het geheugen ondersteund? Probeer anders andere reepjes.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• sekeroglan
  • Laatst online: 11-09 09:44

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:13:
[...]

Ik heb exact hetzelfde met een Asrock mobo (verder hetzelfde systeem ook, behalve dan 2gb corsair geheugen >:) ) Zag het hier pas nadat ik mijn eigen topic had geopend 8)7.

Ben benieuwd wat bij jou de oorzaak is.

Edit: of zouden we misschien uit een zelfde serie kapotte E8400's hebben? :o
He, heb ook net een topic gemaakt over deze probleem. Ook de zelfde problemen. Is er al meer bekend??

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• Maegrim
starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:13:
[...]
Ik heb 4gb aan Corsair geheugen liggen, alleen werken die niet op 1,8v waardoor ik die standaard stick nodig heb ;)
Smarron schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:03:
Wordt het geheugen ondersteund? Probeer anders andere reepjes.
Zelfs zonder geheugen beeped ie nog niet, dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 10:57
frickY schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:35:
@DutchPlayer
Gebruikt het [afbeelding]-knopje om je post te bewerken als verder nog niemand heeft gereageerd.
Wat was de alles-vertellende statuscode rechts ondeirn het scherm waar je naar ging kijken?

Probeer eens een andere IDE kabel, en zet je jumper eens op Cable Select (meestal uiterst links, meen ik).
Wha vergeten rechts onderin te kijken omdat ik de schijf normaal aan de praat gekregen heb in IDE Slave mode. Maar ik zal het vanavond wel effe checken.

Wat ik ook nog heb getest is de 200GB schijf dus als slave en 2 andere 4 GB schijven getest op Master en die werkte gewoon en het systeem boote ook normaal.

Dus lijkt iets met die 200GB schijf te zijn, maybe wil ie niet meer op master draaien of kan hij geen singel master zijn of het heeft te maken met de partities die op de schijf staan. Ging mij er meer om dat ik weet dat het niet aan het mobo ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchPlayer op 15-02-2008 13:12 ]

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 23:01

Smarron

The bend

Maegrim schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:34:
Zelfs zonder geheugen beeped ie nog niet, dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt :'(
Deed die van een vriend ook niet. Daar snapte ik ook al niks van. Ander geheugen lostte het probleem op.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Als hij zonder geheugen ook niet beeped zou ik juist zeggen dat hij de processor al niet herkent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
frickY schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:26:
Als hij zonder geheugen ook niet beeped zou ik juist zeggen dat hij de processor al niet herkent :?
Dit moederbord staat erom bekend dat ie normaal gezien de 45nm serie probleemloos ondersteund, zeker met de 2.1 revisie.
Als ie het met een nieuwe voeding nog niet doet RMA ik em, ik ga volgende week een 600W Zalman voeding halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:07
ik sta op het punt de x38-ds5 te bestellen. Ik zie in de handleiding van dat bord dat er een connector is voor een northbridge fan. Is dat een fan die ik nog los moet kopen of zit die er al bij? Ik kom er niet goed wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
pc01 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:16:
ik sta op het punt de x38-ds5 te bestellen. Ik zie in de handleiding van dat bord dat er een connector is voor een northbridge fan. Is dat een fan die ik nog los moet kopen of zit die er al bij? Ik kom er niet goed wijs uit.
Ik weet niet hoeveel en wat voor soort geheugen je erbij gaat kopen, maar afhankelijk hiervan zou ik nog even wachten.

Na wat research dat ik gedaan heb, blijkt het dat de Gigabyte X38 serie een serieus probleem heeft met 4 geheugen DIMMs die op 1066MHz (PC8500+) of sneller draaien. In 90% van de gevallen kan je simpelweg niet eens in Windows zelf komen, of je krijgt een "shitload of BSOD's" (quote van iemand op Tomshardware). In het geval van 2GB zal het wel gaan lukken. 4GB Geheugen dat op PC6400 draait zal waarschijnlijk wel gaan werken, de overclockmarge zal echter zwaar tegenvallen (als je je geheugen gaat overclocken om boven de 400MHz te komen).

Hier wordt het probleem goed uitgelegd door een member van Houseofhelp.com:
With four slots populated, I would reduce the bandwidth from 1066 to 800Mhz since the issue normally is that the memory controller can not keep up with the extra DRAM at the rated 8500 speed. You will very likely need to drop the speed of the DRAM from 1066Mhz to 800Mhz. If you had purchased 4 X 1024MB of PC6400 (800Mhz) DRAM, then you would have had to drop to PC5300 (667MHz) DRAM, etc. 2 X 2048 will not issue this problem. This is a problem of all 4 banks being populated. This is an issue of stability and also stability in the long term.

Think of it this way. If you have a small phone book, then when you go into the index to find the page where you will find the phone number you are doing so at a certain speed due to the pages of the Index. Then you have to drive through the pages to get to the number. Now if your index is twice as large and the pages twice as many, then it takes longer to access the data. Now DRAM has a Strobe and the length of the strobe is how long the rows and columns can be left open before they must be refreshed. There is not enough time for the dram to be refreshed and then accessed with 4GB at the full access speed of the DRAM. The chipsets are optimized for 2GB, not 4GB and for 2 DRAM slots, not 4 DRAM slots populated. You can overclock the FSB (and hence the Memory Controller Hub = MCH) to gain some extra bandwidth and thus access the capabilities of the DRAM since the chipset is now clocked up. Usually when you clock up the FSB and concurrently the Memory Controller Hub (MCH) you need to raise the voltages of the CPU/MCH a bit as well.
Het komt er dus op neer dat de geheugencontroller 4GB op PC8500 simpelweg niet aankan, hoewel dit wel min of meer staat op bijv. de site van Gigabyte 8)7.

Quad DDR2 Slots
Experience the boost in memory performance with advanced DDR2 technology. With Quad DDR2 slots, users can experience system performance featuring faster speeds and higher data bandwidth for memory intensive applications.

Bronnen die dit bevestigen:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/245927-12-ballistix-8500
http://www.dslreports.com...-GigaByte-GAX38DQ6-Update

Als je trouwens zeker wil weten dat je de nieuwste revisie ontvangt van de DS5, bestel dan de Gigabyte GA-EX38-DS5. De GA-X38-DS5 is officieel EOL verklaard.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:07
Dat is prut. Ik had 4x1gb willen gebruiken. Ik geloof dat de EX versie pas begin maart te krijgen is. Dat is dan weer langer wachten; maar ik vind het zeker een interessanter bord dan die van asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:46
Heeft meer te maken met mensen die de fsb straps niet begrijpen/testen heb ik persoonlijk het idee. Hier werkt het iig prima en ik ben zeker niet de enige :) Tomshardware neem ik al jaren niet meer serieus overigens...
Maar het is zeker zo dat de straps wat kieskeuriger zijn met 4 x 1G. Maar onmogelijk is gewoon bullshit

[ Voor 19% gewijzigd door Kojoottii op 18-02-2008 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Kojoottii schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:36:
Heeft meer te maken met mensen die de fsb straps niet begrijpen/testen heb ik persoonlijk het idee. Hier werkt het iig prima en ik ben zeker niet de enige :) Tomshardware neem ik al jaren niet meer serieus overigens...
Maar het is zeker zo dat de straps wat kieskeuriger zijn met 4 x 1G. Maar onmogelijk is gewoon bullshit
@ Hieronder
Edit: Niet goed gelezen.

Er zijn inderdaad meerde mensen waarbij het wel goed gaat. Je kan echter niet zeggen 'dat komt omdat mensen het niet begrijpen [...]', aangezien een enorm aantal mensen hiermee problemen ondervindt... Mensen die het wel aan de gang hebben gekregen, hebben hun geheugen 'ondergeclocked' naar PC6400. Wellicht dat er een optie in jouw BIOS aanstaat dat het geheugen automatisch 1:1 zet met je processor zodat jouw geheugen slechts op 356x2 draait.

Het is overigens totaal niet zo dat ik de Gigabyte borden wil afkraken, ik wou zelf ook bijna mijn bestelling plaatsen met een X38-DS5 (of DQ6) totdat ik hier min of meer achter ben gekomen..

[ Voor 46% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-02-2008 00:54 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
@ hierboven : nevermind ;)

Oh ok, dus ik mag niet zeggen dat die mensen waarschijnlijk de straps/multipliers niet begrijpen, maar jij neemt meteen aan dat IK ze niet begrijp en perongeluk mijn mem 1:1 hebt? >:)

[ Voor 159% gewijzigd door Kojoottii op 18-02-2008 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Kojoottii schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:52:
@ hierboven : nevermind ;)

Oh ok, dus ik mag niet zeggen dat die mensen waarschijnlijk de straps/multipliers niet begrijpen, maar jij neemt meteen aan dat IK ze niet begrijp en perongeluk mijn mem 1:1 hebt? >:)
Ik zei wellicht ;). En ik heb uitgebreid de topics en artikelen gelezen die dit probleem behandelen, en de enige verklaring die ik kan geven is dat de mensen waarbij het wel werkt gewoonweg mazzel hebben of toch hun geheugen hebben teruggeklokt. Ook heb ik begrepen dat sommige mensen het voltage van hun FSB iets hebben verhoogd, mede als het voltage van de NB/SB. In veel gevallen is dit echter nog steeds niet voldoende...

[ Voor 13% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-02-2008 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Anandtech heeft een vrij uitgebreide uitleg over de x48 (maar is exact hetzelfde verhaal voor de x38 en voorzover ik weet ook de p35), maar ze leggen exact uit hoe de straps en verschillende multipliers werken, je kan daar ook zien dat je bijvoorbeeld met een 200/266 fsb proc vrij moeilijk 1066 mhz kan halen, maar met 333/400 fsb weer wel makkelijk.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=4

"If slower memory is detected the system simply uses the first divider in order to achieve DDR2-667 speeds. In the case of faster memory, the third divider is used for DDR2-1066 - which is sometimes available, depending on the strap in use. (All 266, 333, and the upcoming 400 MHz FSB parts will be able to make use of this new official memory speed, as recently announced by JEDEC.)"

Dus 200 FSB procs hebben officieel geen 1066 ondersteuning.

En wat ik persoonlijk merkte met mijn x38 is dat met 2G. ik bijvoorbeeld bijna al die straps kon gebruiken (niet allemaal even stabiel :P ) waarvan dat schema bij anandtech zegt dat ze niet erg goed zouden moeten werken voor mij, maar met 4G werken die allemaal niet meer en moet ik idd de straps/multi's pakken die in dat schema staan aangegeven als de juiste. Daarom vermoed ik dat mensen veelal daar de mist in gaan. Gebruiken een 200/266 fsb proc, met 2G kunnen ze 1066 multi gebruiken en met 4G wil die niet meer bijvoorbeeld.
Overigens is het me wel gelukt om 1066+ te draaien met mijn 200 fsb procje, maar idd makkelijk is anders en je ziet gewoon aan de everest read/write/latencies etc dat het niet zo lekker loopt als wanneer je wel de goede multi gebruikt. Draai nu dan ook 940 mhz 4-4-4-12 met tRD 5. / 2.2volt en default mch voltage.

[ Voor 65% gewijzigd door Kojoottii op 18-02-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Kan trouwens mij iemand vertellen of je de stock fan van de E8X00 of E6X00 stil kan krijgen met easytune of wordt de koeling dan onvoldoende ?
Stuurt Easytune trouwens de instellingen door aan het mobo en worden deze dan ook ergens opgeslagen zodanig dat het niet steeds als backgroundapplication gedraaid moet worden?

Als ik het goed het zijn twee fans door het bios controleerbaar en de overige twee niet of door software zoals speedfan?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Laatst online: 16-01 02:24
The.Force schreef op maandag 18 februari 2008 @ 14:01:
Kan trouwens mij iemand vertellen of je de stock fan van de E8X00 of E6X00 stil kan krijgen met easytune of wordt de koeling dan onvoldoende ?
Stuurt Easytune trouwens de instellingen door aan het mobo en worden deze dan ook ergens opgeslagen zodanig dat het niet steeds als backgroundapplication gedraaid moet worden?

Als ik het goed het zijn twee fans door het bios controleerbaar en de overige twee niet of door software zoals speedfan?
Waarom laat je de CPU-fan niet gewoon aansturen door het BIOS? Dan heb je ook geen programmatje meer nodig, die dat regelt, en waarom het alleen maar IN Windows werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:25
The.Force schreef op maandag 18 februari 2008 @ 14:01:

Ik heb mijn stockkoeler gewoon op biossoftware. Ik hoor hem bijna niet. Als je echt een volledig stille koeler wil hebben, misschien een andere erop zetten. Die grote passieve toren, ben zijn naam even kwijt. En dan gewoon goede airflow in de kast. Dat zou het trucje ook moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kojoottii schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:52:
Anandtech heeft een vrij uitgebreide uitleg over de x48 (maar is exact hetzelfde verhaal voor de x38 en voorzover ik weet ook de p35), maar ze leggen exact uit hoe de straps en verschillende multipliers werken, je kan daar ook zien dat je bijvoorbeeld met een 200/266 fsb proc vrij moeilijk 1066 mhz kan halen, maar met 333/400 fsb weer wel makkelijk.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=4

"If slower memory is detected the system simply uses the first divider in order to achieve DDR2-667 speeds. In the case of faster memory, the third divider is used for DDR2-1066 - which is sometimes available, depending on the strap in use. (All 266, 333, and the upcoming 400 MHz FSB parts will be able to make use of this new official memory speed, as recently announced by JEDEC.)"

Dus 200 FSB procs hebben officieel geen 1066 ondersteuning.

En wat ik persoonlijk merkte met mijn x38 is dat met 2G. ik bijvoorbeeld bijna al die straps kon gebruiken (niet allemaal even stabiel :P ) waarvan dat schema bij anandtech zegt dat ze niet erg goed zouden moeten werken voor mij, maar met 4G werken die allemaal niet meer en moet ik idd de straps/multi's pakken die in dat schema staan aangegeven als de juiste. Daarom vermoed ik dat mensen veelal daar de mist in gaan. Gebruiken een 200/266 fsb proc, met 2G kunnen ze 1066 multi gebruiken en met 4G wil die niet meer bijvoorbeeld.
Overigens is het me wel gelukt om 1066+ te draaien met mijn 200 fsb procje, maar idd makkelijk is anders en je ziet gewoon aan de everest read/write/latencies etc dat het niet zo lekker loopt als wanneer je wel de goede multi gebruikt. Draai nu dan ook 940 mhz 4-4-4-12 met tRD 5. / 2.2volt en default mch voltage.
En als je geen straps gebruikt, omdat je bijvoorbeeld op een fsb van 389 MHz draait? Dan gaat dit niet meer op, of vergis ik mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:23:
[...]

En als je geen straps gebruikt, omdat je bijvoorbeeld op een fsb van 389 MHz draait? Dan gaat dit niet meer op, of vergis ik mij?
Je vergist je, want je zal altijd een strap moeten gebruiken :) Als je 389 draait ben je dus aan het overclocken vanaf de 200, 266, of 333 strap, of je underclocked de 400 fsb strap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Bij de pc-dealer heb ik enkel de keuze tussen de Gigabyte P35C-DS3R revisie 1.0 en de EP35-DS3R.
Wat zouden jullie doen? Ik ben geen echte overklokker maar anderzijds vind ik DDR3 wel meer toekomstbestendiger (hoewel ik niet weet of je dit in de pc-wereld zeggen). Enkel ben ik niet zo blij met al een redelijk 'oude' revisie te kopen en wss is de chipset toch al niet meer optimaal wanneer DDR3 echt mainstream is?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowillusions
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07-2024
Hallo,

Ik heb een beetje onduidelijk over de GigaByte GA-X38-DS5, de ene site beweerd dat het mobo 2x PCI-E 2.0 x16 heeft (Tweakers en andere sites) en dan ander beweerd weer dat het mobo PCI-E 2.0 slot 1 x16 slot 2 x4 heeft (Gigabyte site) hopelijk heeft iemand een beetje duidelijkheid voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Gewoon de site van de fabrikant vertrouwen...

2 x PCI Express x16 slots (The PCIE_16_1 slot supports x16; the PCIE_16_2 supports x4.)
3 x PCI Express x1 slots (share with the PCIE_16_2 slot)
2 x PCI slots

Trouwens dit kan je toch duidelijk op het plaatje zien?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:18
shadowillusions schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:26:
Hallo,

Ik heb een beetje onduidelijk over de GigaByte GA-X38-DS5, de ene site beweerd dat het mobo 2x PCI-E 2.0 x16 heeft (Tweakers en andere sites) en dan ander beweerd weer dat het mobo PCI-E 2.0 slot 1 x16 slot 2 x4 heeft (Gigabyte site) hopelijk heeft iemand een beetje duidelijkheid voor me...
De GA-X38-DS5 heeft gewoon 2 x16 2.0 sloten hoor! U keek naar de EX38-DS5, er is ook een X38-DS5, kijk maar naar http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2672 De X38-DS5 heeft dus 2 x16 2.0 sloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KiLLaHeRTz schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:49:
[...]

De GA-X38-DS5 heeft gewoon 2 x16 2.0 sloten hoor! U keek naar de EX38-DS5, er is ook een X38-DS5, kijk maar naar http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2672 De X38-DS5 heeft dus 2 x16 2.0 sloten!
Dit kan ik bevestigen. Ik heb het bord zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een paar maanden bezig geweest om het overklokprobleem met PC8500 geheugen voor te leggen aan de support van Gigabyte. Samenvattend komt het erop neer dat ik 438*8 kan draaien met mem multiplier op 2x, maar zo gauw ik mijn PC afzet raakt de BIOS de OC settings kwijt (Q6600, 4GB Kingston HyperX).

Een bijkomend probleem is dat ik de mem. multiplier x2.4 niet kan gebruiken ondanks dat het geheugen dan op 1050 MHz draait. Mijn PC komt door de POST fase maar zo gauw XP wilt starten krijg ik een BSOD.

Vandaag kreeg ik een antwoord van Gigabyte op een antwoord van mijn mail:

"Bedankt voor de sturen van de nieuwe BIOS versie.

Ik heb deze uitgetest maar de overklokstabiliteit is niet verbeterd.
Op 438*8 en mem multiplier x2, is mijn systeem stabiel totdat ik de PC afzet (dit was ook zo met de vorige versies). Als ik de PC een paar uur later weer opstart, raakt de BIOS de overklokinstellingen kwijt en wordt de PC gereset tot een instelling waarop het wel kan opstarten, waarna ik in de BIOS alles weer opnieuw moet instellen.

Bij de instelling 438*8 met mem multiplier x2.4, krijg ik op het moment dat de Windows desktop zou moeten verschijnen een blauw scherm waarna de PC meteen wordt gereset. Ook heb ik gemerkt dat het inladen van Windows niet vlot verloopt. Het duurt langer dan normaal en het gaat met "horten en stoten".

mvg."

Hun antwoord hierop was:

"Hallo,

van vele klanten hoor ik dat ze deze OC halen zonder problemen, en zelfs meer.
U kunt evt met andere CPU proberen.

Mvg,"

Jullie kunnen het lezen, dit is de support die je van Gigabyte kunt verwachten. Dit merk komt bij mij nooit meer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
The.Force schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:37:
Bij de pc-dealer heb ik enkel de keuze tussen de Gigabyte P35C-DS3R revisie 1.0 en de EP35-DS3R.
Wat zouden jullie doen? Ik ben geen echte overklokker maar anderzijds vind ik DDR3 wel meer toekomstbestendiger (hoewel ik niet weet of je dit in de pc-wereld zeggen). Enkel ben ik niet zo blij met al een redelijk 'oude' revisie te kopen en wss is de chipset toch al niet meer optimaal wanneer DDR3 echt mainstream is?
Voor de EP35-DS3R gaan, weet je zeker dat je een nieuwe revisie hebt en zoals je al zegt is DDR3 nergens goed voor. Alleen voor een belachelijke prijs ;). Zoek maar eens op google naar wat DDRII vs DDR3 benchmarks in bijv. spelletjes op, meestal scheelt het geeneens een frame p/s.

Maarja, ik zit nu dus echt met een dilemma. Ik wou een X38-DQ6 of X38-DS5 kopen in combinatie met 4x1GB PC8500 Crucial Ballistix. Dit gaat alleen niet door, dankzij het enorm aantal mensen dat problemen ondervindt hiermee. 2x1GB PC8500 wil ik ook niet, benchmarks laten zien dat 4GB wel degelijk een voordeel heeft over 2GB en het is futureproof. PC6400 lijkt me ook geen optie, ik wil mijn Q9450 namelijk boven de 3,6GHz hebben :). Wat denken jullie, misschien toch een gok wagen en 4GB PC8500 halen? En als het niet werkt krijg ik geen gezeur met RMA? (In de trend van 'Dan had je maar op de supported memory list moeten kijken'..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:08:
[...]

Voor de EP35-DS3R gaan, weet je zeker dat je een nieuwe revisie hebt en zoals je al zegt is DDR3 nergens goed voor. Alleen voor een belachelijke prijs ;). Zoek maar eens op google naar wat DDRII vs DDR3 benchmarks in bijv. spelletjes op, meestal scheelt het geeneens een frame p/s.

Maarja, ik zit nu dus echt met een dilemma. Ik wou een X38-DQ6 of X38-DS5 kopen in combinatie met 4x1GB PC8500 Crucial Ballistix. Dit gaat alleen niet door, dankzij het enorm aantal mensen dat problemen ondervindt hiermee. 2x1GB PC8500 wil ik ook niet, benchmarks laten zien dat 4GB wel degelijk een voordeel heeft over 2GB en het is futureproof. PC6400 lijkt me ook geen optie, ik wil mijn Q9450 namelijk boven de 3,6GHz hebben :). Wat denken jullie, misschien toch een gok wagen en 4GB PC8500 halen? En als het niet werkt krijg ik geen gezeur met RMA? (In de trend van 'Dan had je maar op de supported memory list moeten kijken'..)
Als je het maar binnen 8 dagen terug zendt hoef je geen reden op te geven, dus het is altijd het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:55

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:25:
[...]

Als je het maar binnen 8 dagen terug zendt hoef je geen reden op te geven, dus het is altijd het proberen waard.
Inderdaad en je kan met PC6400 ook best 500fsb halen als je beetje goed geheugen koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat mijn verhaaltje wel aansluit op de vorige pagina, al heb ik geen 4GB aan PC8500.

Ik heb een P35C-DS3R met een E2160 en een setje Corsair XMS2 PC5400 C4 2x1GB. Toen dit net binnenkwam heb ik alles goed aangesloten met een Scythe Katana II waarbij belachelijk hoge temperaturen kwamen (38 freshboot, 43 idle, 50 stressed met 1.075V stock speed). Daarna besloten niet echt te overclocken. Ik heb toen wel even getest en het bleek dat ik oa. 2.7Ghz kon halen met 1.2875V en 3Ghz met 1.35V.
Laatst dacht ik, schijt aan de temps, zolang het onder de 72C blijft :)
Maar wat ik ook probeer, de memtimings instellen lukt gewoon niet. Ik kan wel booten met hogere settings (oa 2.52Ghz op 1.2V) maar dat is dus allemaal zonder instellingen. Nu loopt het geheugen op 667Mhz met een FSB van 200Mhz (op auto). Als ik de FSB verhoog gaat deze dus ook belachelijk hoog: bij FSB 333Mhz stelt de auto de mem in op 999Mhz. Dit boot nog wel, maar als ik het dus verander boot het niet, zelfs niet op 1:1 op 667Mhz, terwijl dat ruim onder de specs zijn. Het maakt niet uit wat ik van het geheugen handmatig instel, het wil niet opstarten (zelfs 300Mhz op 4-4-4-12 met 2.1V lukt niet; specs zijn 4-4-4-12 met 1.9V op 337Mhz).
Ik heb al veel geprobeerd maar niets wil lukken. Weet iemand waar het aan ligt of heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:14
Ik ga dit topic ook eens volgen. Vandaag mijn Gigabyte P35-DS3P rev 2.1 binnen gekregen.

Er zat alleen geen I/O plaatje bij, even kijken wat de RMA-afdeling daarmee gaat doen.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:07
Geen I/O plaatje? Dan is hij waarschijnlijk refurbished door Gigabyte. Vreemd heb dit nu wel vaker gehoord..
zeroxcool schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:45:
Ik ga dit topic ook eens volgen. Vandaag mijn Gigabyte P35-DS3P rev 2.1 binnen gekregen.

Er zat alleen geen I/O plaatje bij, even kijken wat de RMA-afdeling daarmee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:14
Barre_Code schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:01:
Geen I/O plaatje? Dan is hij waarschijnlijk refurbished door Gigabyte. Vreemd heb dit nu wel vaker gehoord..

[...]
Mmm, lekker dan. So far werkt alles prima. De zak met het mobo erin was dichtgeplakt met een plakbandje. Ik weet niet of deze normaal gesealed is?

zeroxcool.net - curity.eu

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
zeroxcool schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:41:
[...]

Mmm, lekker dan. So far werkt alles prima. De zak met het mobo erin was dichtgeplakt met een plakbandje. Ik weet niet of deze normaal gesealed is?
Nee, mijne had ook een plakbandje (wel een die sporen nalaat als je 'm openmaakt dus je kunt wel zien dat ie nog niet open is geweest). Bovendien is 2.1 nog zo nieuw dat het me zou verbazen als die al gerefurbished is. Missend i/o plaatje is wel irritant.

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Even een tip voor mensen met een EP35-DS3:
- Memtest en bios F1 gaan niet samen. Memtest ziet allemaal dezelfde fouten aan het einde van het geheugen, echter in F2 en hoger is dat verholpen.

[ Voor 30% gewijzigd door sub0kelvin op 21-02-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen over de smart fan controle optie in het bios?

Veel mensen kunnen enkel de smart fan enkel enablen terwijl bij anderen dit verschijnt:

Smart FAN Control Mode
Specifies how to control CPU fan speed. This item is configurable only if CPU Smart FAN
Control is set to Enabled.
*Auto
Lets BIOS autodetect the type of CPU fan installed and sets the optimal CPU
fan control mode. (Default)
*Voltage
Sets Voltage mode for a 3-pin CPU fan.
*PWM
Sets PWM mode for a 4-pin CPU fan.

Hoe zit dit nu juist?

Ik heb vernomen dat bv. de EP35C-DS3R (met laatste officiële bios F2) deze optie nog steeds niet heeft terwijl er andere gebruikers zijn met een P35(C)-DS3R waar dit wel mogelijk is?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Update m.b.t. het 4GB PC8500 probleem:
Originally Posted by Zenoth View Post
For me, the conclusion was clear (and according to the tests done by the technician at my local store's tech department) that it was an incompatibility issue, and not an actual faulty memory kit. They worked fine on an ABIT motherboard, but the X38-DQ6 just don't like them (by the way I tried with BIOS F4, F6b, F7 and F8c, usually I never update a BIOS unless something is very wrong, and I updated three times because I thought that it might have been the BIOS itself which did not recognized the memory properly, but apparently it's not a BIOS problem).

And, after all, the actual Crucial brand itself isn't listed at all on the Gigabyte's official memory support list for the GA-X38-DQ6, it's not surprising (or, in fact, it is surprising, depending on how you see it) that it didn't worked properly. Now I'm with OCZ and, oh... it all magically works fine and everything it stable, I wouldn't call that a coincidence.
Het zou dus ook goed kunnen liggen aan het feit dat het bord juist Crucial niet trekt, maar andere merken wel.... Dat zou ook verklaren waarom het allemaal bij Kojoottii feilloos werkt :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Weet iemand overigens wat het bordje met je RAID-settings doet als je een BIOS update uitvoert?

Ik heb een RAID1-array aan de ICH9R controller hangen. Ik gok dat die zijn eigen BIOS heeft, en een update van de firmware van het moederbord deze met rust laat. Maar zou het toch graag met zekerheid willen weten, zonder het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Gegroet,

Ik heb net een nieuwe pc in mekaar gezet, met de volgende config:

Gigabyte p35-ds3r rev2.1
Intel core 2 quad q6600
Kingston KVR667D2N5K2/2G x2 (4 gig)
ASUS 8800GT 512mb
Samsung 500 gig hdd.
Antec Sonata Designer 500 watt voeding

Het probleem,

Als ik het systeem probeer te booten, gaan alle lampjes branden, alle fans ook. Maar na een seconde of 5 valt het systeem helemaal stil en 5 seconde daar na gaat het systeem weer opstarten. Ik heb geen luidspreker bij de hand om de piepjes te horen, en weet ook niet of er dus wat gepiept wordt.

Er wordt nergens wat getoond op het scherm en alles is verder behoorlijk rustig. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, heb de troubleshoot en opstartproblemen gids al doorgenomen, maar dat bied allemaal weinig antwoord op mijn problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat dat je dingen moet uitsluiten en bijvoorbeeld 1 geheugenreepje moet gebruiken of met een heel ander reepje geheugen testen.
Om zo achter je probleem te komen, wij kunnen ook niet ruiken wat er mis is met jou computer.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Het geheugen is inderdaad het probleem! Heb net 3 er uit gehaald, en het systeem boot, nu maar eens uitzoeken welk reepje rot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-08 10:09
Ik heb een X38-DS5. Alles werkt prima. Ik heb alleen een vraag: Hoort mijn mobo niet piep te zeggen bij het booten om te zeggen dat alles ok is? Hij piept namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voldemort2 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:38:
Ik heb een X38-DS5. Alles werkt prima. Ik heb alleen een vraag: Hoort mijn mobo niet piep te zeggen bij het booten om te zeggen dat alles ok is? Hij piept namelijk niet.
Heb je een speaker op aangesloten of zit er een klein speaker op het moederbord?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:04:
Weet iemand overigens wat het bordje met je RAID-settings doet als je een BIOS update uitvoert?

Ik heb een RAID1-array aan de ICH9R controller hangen. Ik gok dat die zijn eigen BIOS heeft, en een update van de firmware van het moederbord deze met rust laat. Maar zou het toch graag met zekerheid willen weten, zonder het uit te proberen.
Dat is geen probleem. Mijn raidarray draaide gewoon door ondanks de bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
-The_Mask- schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:49:
[...]

Heb je een speaker op aangesloten of zit er een klein speaker op het moederbord?
Er is een aansluiting voor op de front panel van het mobo, maar een speaker heb ik niet. Maar elk mobo heeft toch al een speaker om te piepen? Waar zit de mijne? Mijn case is de Antec 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nee, onder andere dit mobo heeft geen eigen speaker. Ook niet elke kast heeft een geintegreerde speaker.
Ikzelf heb er zo een ding op zitten;
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/620018-Haiqoe-Speakertje-intern-voor-op-moederbord.jpg

@Reinman
Thanks. Hoef ik me daar niet druk om te maken bij een volgende BIOS.
Alleen hopen dat zich dan geen nieuwe dram-voltage problemen voordoen.

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 27-02-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb een nieuw probleem: Hoe kan ik de PCI bus locken op 33Mhz (X38-DS5, F5 BIOS) ivm overclocking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat ie standaard al gelocked was en dat je hem alleen manueel hoger of lager kon zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:04:
Ik dacht dat ie standaard al gelocked was en dat je hem alleen manueel hoger of lager kon zetten.
Ja, die is gewoon gelocked. Het gaat ook vooral om PCI-E die je moet locken op 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
Zelf sinds enige dagen nu in het bezit van de EP35C-DS3R en dit moederbord in combinatie met de E8400 en 2GB PC6400 Corsair geheugen bevalt zeer goed. Het klopt inderdaad wel dat de EP serie geen uitgebreide smartfan heeft en dat alles via software (gigabyte) geregeld wordt.

Alleen heb je nou een Tuniq Tower zoals ik dan heb je dus niets aan smartfan aangezien de Tuniq tower maar 3 pins in en smartfan alleen werkt met 4pins aansluiting.. of ik moet iets over het hoofd hebben gezien..

Wat ik alleen nog moet uitzoeken is welke opties ik uit moet zetten om de CPU naar 3600Mhz te kunnen zetten.. Was lange tijd Asus en AMD gewend en Gigabyte met Intel is voor mij weer een nieuwe ervaring alleen welke opties moet ik gebruiken om DES uit te schakelen? Ik had ergens gelezen dat CPU EIST dan uitgeschakeld moet worden klopt dat en zijn er nog meer opties die uit moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mabili schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 21:12:
Zelf sinds enige dagen nu in het bezit van de EP35C-DS3R en dit moederbord in combinatie met de E8400 en 2GB PC6400 Corsair geheugen bevalt zeer goed. Het klopt inderdaad wel dat de EP serie geen uitgebreide smartfan heeft en dat alles via software (gigabyte) geregeld wordt.

Alleen heb je nou een Tuniq Tower zoals ik dan heb je dus niets aan smartfan aangezien de Tuniq tower maar 3 pins in en smartfan alleen werkt met 4pins aansluiting.. of ik moet iets over het hoofd hebben gezien..

Wat ik alleen nog moet uitzoeken is welke opties ik uit moet zetten om de CPU naar 3600Mhz te kunnen zetten.. Was lange tijd Asus en AMD gewend en Gigabyte met Intel is voor mij weer een nieuwe ervaring alleen welke opties moet ik gebruiken om DES uit te schakelen? Ik had ergens gelezen dat CPU EIST dan uitgeschakeld moet worden klopt dat en zijn er nog meer opties die uit moeten staan?
Dit is ervaringen topic voor overklokken moet je hier zijn \[OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 4 kan je alles vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
Zenix schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 22:00:
[...]

Dit is ervaringen topic voor overklokken moet je hier zijn \[OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 4 kan je alles vinden :)
Mijn excuses je heb inderdaad gelijk. :)
Zal de vraag even stellen in de juiste topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:08
Ik heb een probleem met mijn EP35-DS4. Als de computer een tijdje aan heeft gestaan en ik opnieuw wil opstarten, geeft het BIOS één lang en twee korte piepjes. Dit zou betekenen dat er iets mis is met de videokaart. Ik krijg inderdaad geen beeld, maar de computer start wel verder op. Als ik de computer uit en weer aan zet gaat alles wel goed.
Ik heb nu de videokaart, een Sapphire X800GTO, vervangen voor een MSI X1550. Maar dit helpt niet, ook nu zijn de piepjes er. Ook het ongedaan maken van de overklok helpt niets, net zoals het aansluiten van de molex voor extra stroom naar de PCI-e sloten. Weet iemand waaraan dit kan liggen?

Edit: Ik heb nu de videokaart in het onderste PCI-e slot gedaan. Ik ben de piepjes nu kwijt, maar het is een x4 slot. Nu is dat voor zowel de X800GTO als de X1550 geen belemmering, maar een nieuwe kaart kan dat wel hebben. Ook ben ik nu een PCI-slot kwijt, terug naar onboard geluid voor mij...

[ Voor 18% gewijzigd door PowerUp op 09-03-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 11:44
Ik heb laatst de nieuwste BIOS voor mijn P35-DS4 geflasht (F12 op het moment van spreken) omdat ik wou kijken of dit het systeem tijdens load wat stabieler zou kunnen laten lopen. Ik heb er een Q6600 @ 3ghz en geforce 8800GT OC in zitten. Voor iedereen die ook zo'n combinatie heeft en voor performance gaat kan ik in ieder geval aanraden om de BIOS absoluut NIET te flashen naar F12, want dit resulteerde bij mij in veel lagere scores bij benchmarks (terwijl ik voor zover ik kon zien alle BIOS opties hetzelfde had ingesteld). Het scheelde bij PCMark Vantage ongeveer 1000 punten en bij 3DMark06 ongeveer 2000. Ik ben hierna weer snel teruggegaan naar mijn oorspronkelijke F5 BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben1992
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-12-2023
Mijn mobo draait gewoon normaal met alle toebehoren erin.
Nou is er één probleempje: De voeding is met 24-pin aangesloten op mijn mobo.
Als ik de 4-pin eruit laat van de processor gaat alles draaien. Als ik de 4-pin er wel in doe, lijkt het wel of hij kortsluiting krijgt en begint alles maar een halve seconde te draaien :'( Ik heb het al zonder processor geprobeert, andere voeding, graka eruit (en erin). Weet iemand anders nog iets wat ik kan doen??? _/-\o_

Mobo:Giga-byte GA-P35-DS3L
Processor:Intel E6420 @ 2.13 stock speeds
Voeding: Recom 450 watt
Geheugen: 2GB Crucial DDR2

Check ook mijn topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 23:06
Ruben please niet crossposten. Laat dit gewoon in je eigen topic behandeld worden, want het hoeft helemaal niet je mobo te zijn. Dus is het een PC probleem en daar staat iets over in de waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het moederbord Gigabyte GA-P35-DS3P.
Ik heb de kast Antec nine hundred. Daarop zitten aan de
voorzijd een firewire aansluiting, een microfoon en een koptelefoonaansluiting
De firewire werkt niet (Wel aan de achterzijde), weet iemand hoe ik deze werkend
kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de kabeltjes op de juiste header te zetten. RTFM. Het staat er gewoon in op welke headers wat moet en als het goed is staat het ook op de kabeltjes wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sinds kort een ga-ep35-ds3r geinstalled, met 1 probleem :

- Sleep mode S3 funktioneerd niet met fsb boven de 300.

Dit probleem heb ik ook opgezocht met google, en er blijken meer mensen met exact dezelfde verschijnselen te zijn : De computer gaat prima in S3 maar zodra je eruit wilt reboot hij elke 5 seconden, je kan alleen uit die loop komen door de stroom uit te schakelen. Daarna overnieuw opstarten en alles weer o.k.

Bij de nieuwe e8xxx serie geeft dit problemen omdat die allemaal 333 zijn. Bij mijn setup ook want ik draai mijn E6600 op 9x333 ipv 9x266. Erg vervelend want bij de p35 reeks is de slaapstand wel zo belangrijk omdat het booten van het bordje zo schrikwekkend traag gaat.

Nog meer mensen met dit probleem of misschien wel een oplossing ? Kan natuurlijk ook nog ooit een betere bios komen maar de huidige F2 en F3b hebben helaas dit verschijnsel. RMA heeft geen nut alle ep35-ds3r schijnen dit te hebben. Een ander bordje kopen is ook weer zowat, zitten veel kosten aan met heen en weer gestuur.

Overigens : mijn oude asrock 945 boote wel even 3x zo snel als dit geval : "boot scherm, wat ide gerommel, Sata herkinning duurt seconde of 10, dan de raid, de dvd drive "druk op toets" en eindelijk hoor na dik een halfe minuut gaan we windows laden.. Poeee als ik dat geweten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 23:06
Ach dat probleem doet zich hier met elke FSB voor, P35 DS4. Tja ik vind het helaas een brak bordje, hij wil ook al niet overklokken (onthoud de settings niet). Gelukkig niet mijn bord, maar van mijn broertje. Ik weet dat het gewoon pure pech/toeval is, maar dit laat me toch weer twijfelen om een MSI te nemen (Asus heb ik het ook beetje mee gehad, mijn A8N SLI had namelijk paar kleine bugjes , met een aantal icm. mijn X-Fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren een nieuw systeem, maar ik heb een probleem. Als ik hem aanzet, gaan de fans gaan draaien, maar verder gebeurt er helemaal niks. Geen beeld, geen POST, geen piepje; niks.
Mijn pc bestaat uit:
- Gigabyte P35-DS3R (rev 2.1)
- Intel E8400
- 4x1GB PC-6400 van GeIL
- Sapphire HD3870
- Antec Lifestyle Sonata III (incl. 500W voeding)
- Arctic Cooling Freezer 7 Pro
- 2x Antec TriCool 120mm (casefans)
- 2x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB
- Samsung SH-S203B (DVD-writer)

Ik heb geprobeert te starten met 1 reepje geheugen en zelfs zonder geheugen, maar nogsteeds krijg ik alleen maar draaiende fans. Wat ook gebeurt (maar dat hoort hier eigenlijk niet thuis) is dat de fan van mijn GPU soms niet draait en soms wel (bij aparte boots). Als ik mijn GPU eruit haal gaat hij nogsteeds niet piepen (terwijl ik wel de speaker heb aangesloten). Eerst dacht ik vanwege de fan dat het probleem bij mijn GPU zat, maar omdat mijn mobo niet piept denk ik dat dit ook een probleem heeft.
Tussen de geheugensloten zitten zogehete Phase_leds. Dit zijn 6 lampjes (3 groen en 3 rood), maar waar ze voor dienen weet ik niet. Er staat niks in de manual en op internet lees ik verschillende dingen (CPU belasting, energiebesparing). Bij mij branden ze alle 6.
Ik heb ook mijn hardeschijven en m'n DVD-writer losgehaald van mijn mobo, maar ook zonder enige vooruitgang.

Dit is de eerste keer dat ik zelf een PC in elkaar zet, dus het kan zijn dat ik een beginnersfout heb gemaakt, ondanks de vele tutorials (om pc's in elkaar te zetten) die ik heb gelezen.

Ok... Zware beginnersfoutblunder gemaakt. Was vergeten om één van de beschermingskapjes van mijn CPU te verwijderen :9 PC draait nu, nu nog dat verrekte Windows erop zien te krijgen |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

@ Lennart;

Kijk of je alle kabels van je voeding die je moederbord nodig hebt erin heb zitten, dit is dan de 20 of 24 pins voedingskabel en de 4 of 8 pins cpukabel, probeer het geheugen eens in een ander geheugenbankje te steken, en wissel je geheugen eens om om te kijken of er geen kapot is.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
HaseMike schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:04:
Sinds kort een ga-ep35-ds3r geinstalled, met 1 probleem :

- Sleep mode S3 funktioneerd niet met fsb boven de 300.
Ik quote mijzelf maar even, want ik heb de "oplossing" gevonden : Set de "no execute memory protect" (dat is de xd bit) op disabled en s3 functioneerd boven fsb300 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:31
Is er iemand die dit bordje in combinatie met linux gebruikt?

Binnenkort koop ik een nieuwe computer en de opvolger van dit bord (GA-X48-DQ6) spreekt me aan. In wezen is dit bord identiek aan de X38, enkel de chipset is verschillend. Aangezien ik linux draai ben ik op zoek naar gebruikerservaringen icm linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim

Specs zijn:
GA-P35-DS3R rev 2.1
Antec Smartpower 450W
Asus EN8800GT

Het was dus de voeding, een nieuwe Zalman 600W was de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
HaseMike schreef op zondag 16 maart 2008 @ 07:44:
[...]

Ik quote mijzelf maar even, want ik heb de "oplossing" gevonden : Set de "no execute memory protect" (dat is de xd bit) op disabled en s3 functioneerd boven fsb300 !
Klinkt interessant, maar waar zit die optie?

[ Voor 6% gewijzigd door martdj op 17-03-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
martdj schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:48:
[...]

Klinkt interessant, maar waar zit die optie?
Die zit een beetje verstopt :
- Ga naar de bios
- druk ctrl-f1
- ga naar advancede bios features
- set daar "no execute memory protect" op disable

Ik gebruik het bordje ook om leopard te draaien, maar helaas die weigert dienst als de xd bit disabled staat. Vista aan de andere kant doet het prima.

Zijn er andere bordjes zonder dit s3 probleem ? Msi kan niet ( werk niet met leopard) en asus is ernstig duur, dus een ander alternatief zou fijn zijn. Want hoewel dit bordje erg goed is, is het s3 probleem toch wel ernstig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:55
HaseMike schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:53:
[...]

Die zit een beetje verstopt :
- Ga naar de bios
- druk ctrl-f1
- ga naar advancede bios features
- set daar "no execute memory protect" op disable
Ik heb het EP35-DS3 bord en heb een gelijkaardig probleem. De pc komt in de meeste gevallen wel uit de S3 stand, maar het toetsenbord en/of de muis werkt niet meer en ik moet heropstarten.
Ik had de "no execute memory protect" oplossing ook al gezien, maar er staat bij dat dit een veiligheidsrisico inhoudt.
Weet iemand wat dit veiligheidsrisico is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorDrakka
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Hallo,

Ik heb vorige week maandag mijn nieuwe game PC in onderdelen binnen gehad.

Moederborden Socket 775 -
* GigaByte P35-DS3R, Laatste BIOS F11
Grafische kaarten nVidia PCIe -
* CLUB3d NVIDIA GeForce 8800 GTS, 512 MB, 256 bit
CPUs Socket 775 Core 2 Duo
* Intel® Core™ 2 Duo E8400
Voedingen tot 600 Watt -
* Zalman ZM500-HP
Behuizingen Midi Tower -
* Antec Performance One P182
Geluid - -
* Creative X-Fi Xtreme Gamer
Harddisks 3,5 inch SATA -
* Samsung SpinPoint T166 500GB maal 2
Geheugen DDR2-800 -
* OCZ 4 GB DDR2-800 Kit
* 4096 MB, CL4 4-4-15, 2 stuk(s), PC2 6400

Na een Onboard Lan die niet werkt, valt het me op dat mijn CPU vaak niet van Mutliplier 6 af wilt komen(Via EIST). In de BIOS staat (nu) de multiplier gewoon op 9x. CPU-z ziet 6x, ik start Orthos of Cod4, en de multiplier blijft op 6x, met alle gevolgen van dien.

Gisteren terug de BIOS ingedoken om dit op te lossen. Kwam niet veel meer tegen. Ik zag een HPET optie die enabled was op 32-bit, daar ik Vista 64-bit draai heb ik deze (Volgens Gigabyte handleiding) op 64-bit gezet.

Nu start mijn OC niet emer op. Hij blijft in een boot loop. Ik krijg geen beeld, de fans starten, alles gaat weer uit, en alles start weer op.

Het enige wat ik nog kan proberen is BIOS weer terug te flashen door batterij uit te halen. Echter dan blijf ik nog het CPU probleem houden.

- Heeft iemand dit ook gezien ?
- Wat is +- max temp van CPU met boxed cooler op dit mobo ?
- Moet ik het voltage van mijn memory aanpassen (Standaard niet goed?)

Any help is appreciated, ik heb geen tijd voor RMA :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me nou de verschillen duidelijk maken tussen de DS3R, DS3L en DS3P?

Ik ga mijn PC maar weer eens opknappen en hoop de volgende setup te krijgen:
P35-DS3 (R/L/P?)
Intel E8400
Kingston KVR667D2N5K2/ 2G.
Sapphire Radeon 3850 512mb
Samsung SP T166 250gb
Corsair CMPSU-520HXEU voeding
indien nodig (?) koeling/fans

+ oude kast, 2 dvd writers, cardreader en nog wat spul...
Advies is welkom! dit word mijn eerste zelfbouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het kort:

DS3L=light=mindere onboard
DS3=normale versie met ICH9 en P35. Raid op de Jmicron chip.(Slechte raid prestaties)
DS3R=normale versie met ICH9R en P35. Deze versie ondersteund intel matrix raid.(goeie raid prestaties)

In het lang kan je hier kijken:
http://www.gigabyte.eu/Pr...?ProductID=2748,2629,2746

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Reinman: kort en bondig uitgelegd en snel gereageerd, fijn zo'n forum!
In de winkel krijg je toch altijd het idee dat je word omgeluld tot de aankoop van iets wat ze nog op voorraad hadden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeh en de P is nog weer en stuk uitgebreider. Die heeft firewire en een 2e 16x slot(met maar 4 lanes).

Wil je geen raid dan voldoet de DS3 gewoon (ik zou die L Links laten liggen ;), mindere geluidsmogelijkheden, minder sata sloten) aan jouw eisen. Wil je raid dan is de R voldoende. De P heeft wel wat meer overclock mogelijkheden, maar gezien je geheugen vind jij dit niet interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo, deze is al ruim over de 500 posts. Dus tijd voor een nieuwe deel - uitgebreid met de X48 natuurlijk :)

Barre_Code in "Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervarin..."

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is enkel voor ervaringen & problemen rondom de Gigabyte P35 en X38 moederborden! Dat wil zeggen dat je hier niet met vragen over Vista, over defecte processoren of PC-problemen aan mag komen!