Ik heb gisteren voor het eerst een paar afleveringen overhaulin' op tv gezien (ja, ineens discovery beginnen kijken, dat is zowat het enige wat daar tegenwoordig op komt

) en iets wat '
wrecks to riches' heet, of zoiets?
Er worden best wel mooie dingen gemaakt, niet altijd m'n smaak maar wel volledig opnieuw en clean opgebouwd, en dat is wel interessant om te zien.
Het viel me op dat in beide programma's 'crate engines' aan bod kwamen. Muscle car V8's die gewoon 'ready to use' uit de 'crate' kunnen gehaald worden.
Bij 'wrecks' restaureerden ze een plymouth roadrunner => plymouth GTX. Die persoon wou oorspronkelijk een origineel 'drag race gesigneerd' blok gebruiken die hij ergens op de kop had getikt. Dat had meer 'geschiedenis' en 'waarde'...

Amerikanen....

Wat heb je liever, een volledig perfect werkende crate engine, of een dubieuze rebuild van een 35 jaar oud blok, omwille van de 'emotie'...
Anyway, m'n vraag. Die crate engines, zijn dat volledige replica's? Dus elk onderdeel is in feite nieuw geproduceerd en geassembleerd (en ja, dan verlies je de heritage, maar boeien...) Of zijn het herbouwde originelen? Ik weet in elk geval dat oude generatie Harley motoren nu door derde partijen nieuw gemaakt worden, dus ik vermoed dat het hier net zo gaat?
En dan het volgende, het ging vaak over de term 'mopar'... Blijkbaar een begrip in de USA. Het gaat over chrysler motor parts, toch? Dat was dan in het geval van de plymouth.
Maar wat zijn de echt iconische muscle car motoren, die tegenwoordig in een crate gekocht kunnen worden? Chevy V8 zijn de bekendste. Chrysler Hemi-V8? Heeft Ford een 'bekend' blok uit de jaren 60-70-80? Want bijna iedereen heeft het enkel over die chevy V8 als ze over een hot rod of rebuild praten.
In overhaulin' werd een chevy crate engine in een F100 gelegd. Waarom geen echte authentieke Ford muscle engine?
De prijzen vallen in elk geval mee. Dat gigantische blok voor de plymouth kostte slechts 12000 dollar (9000 euro?) of zo. En dan wérkt het ook gewoon, zonder gedoe... Als je dan toch een oud Amerikaans project hebt dan spaar je zo wel veel tijd uit. Ipv een paar duizend euro in een oud blok te investeren kan je best gewoon een afgewerkt blok kopen, ook al is het iets duurder...
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 31-01-2009 22:21
]