ik zal je vast uit de droom helpen......ga de receiver niet in een kastje proppen......Dat wil zeggen niet pcies pas. Want die receivers hebben niet voor niet die openingen aan de bovenkant, met een fan eronder. De warmte moet wegkunnen. Wanneer je hem precies in een kastje propt kan hij de warmte niet echt kwijt.enzoronald schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:12:
Even een praktische vraag : mijn tv-kast heeft ruimte voor echt maximaal 15 cm hoogte wat betreft de receiver. Ik ga voor een 505, en die is 15cm. Is er eventueel nog wat speling door de voetjes er af te halen ? Is dit uberhaupt mogelijk ? En is die 15 cm inclusief of exclusief voetjes ?
De 605 is 17 cm en dat gaat dus niet passen. Of zal hij zonder de voetjes 15 cm zijn ? Kan iemand me hier misschien uitsluitsel over geven ?
Hmm.. Ik heb nu een JVC 5032 receiver. En die past ook precies.. Staat er al 2 jaar zonder problemen. Zo'n ding heeft toch ook ventilatie aan de achterkant ?Anoniem: 78369 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:17:
[...]
ik zal je vast uit de droom helpen......ga de receiver niet in een kastje proppen......Dat wil zeggen niet pcies pas. Want die receivers hebben niet voor niet die openingen aan de bovenkant, met een fan eronder. De warmte moet wegkunnen. Wanneer je hem precies in een kastje propt kan hij de warmte niet echt kwijt.
Weinig ventilatie aan de achterkant. Bijna alle sleuven voor ventilatie zitten aan de onder en bovenkant.enzoronald schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:31:
[...]
Hmm.. Ik heb nu een JVC 5032 receiver. En die past ook precies.. Staat er al 2 jaar zonder problemen. Zo'n ding heeft toch ook ventilatie aan de achterkant ?
Heb zelf een 705 met 2cm ruimte erboven, en die wordt al standaard 50 graden.
Denk dat ik er ook wel effe een ventilatie ga plaatsen, aangezien hij het nu wel trekt, maar denk van het zomer niet meer
Dus denk dat je beter voor een andere versterker kan gaan, of een aknder kastje (of boven op de kast, maar ja, dat moet je willen)
Anoniem: 100386
Ik heb gelukkig genoeg ruimte, dwz ruimte aan de zijkant en 5 cm erboven en erachter; Maar de nwe Onkyo's zijn wel flinke heethoofden idd, en zeker de 8xx & 9xx-series (o.a. mijn 875 dus).stimpyrulez schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:12:
[...]
Weinig ventilatie aan de achterkant. Bijna alle sleuven voor ventilatie zitten aan de onder en bovenkant.
Heb zelf een 705 met 2cm ruimte erboven, en die wordt al standaard 50 graden.
Denk dat ik er ook wel effe een ventilatie ga plaatsen, aangezien hij het nu wel trekt, maar denk van het zomer niet meer
Dus denk dat je beter voor een andere versterker kan gaan, of een aknder kastje (of boven op de kast, maar ja, dat moet je willen)
Hmm.. dan zetten hem maar bovenop het tvmeubel. Ik ga niet door zo'n lullig tvkastje-vakje concessies doen in de versterker
Het is nu een Onkyo 605 geworden ipv een 505. Ook even met het oog op de toekomst en m'n huidige blu-ray speler (PS3).
Das wel een slimme optie jaenzoronald schreef op maandag 04 februari 2008 @ 13:44:
Hmm.. dan zetten hem maar bovenop het tvmeubel. Ik ga niet door zo'n lullig tvkastje-vakje concessies doen in de versterkerHet is nu een Onkyo 605 geworden ipv een 505. Ook even met het oog op de toekomst en m'n huidige blu-ray speler (PS3).
Anoniem: 251332
Zonet Onkyo 875 gekocht . Volgens manual kan men enkel Bi-ampen met speakers vanaf 8 Ohm.
Nochtans in de manual van speakers (Mission 783) staat dat Bi-ampen met deze 6 Ohm speaker perfect kan. Bestaat er enig gevaar voor beschadigen van Receiver of speakers ??? HELP A.U.B. WANT IK STA NATUURLIJK TE POPELEN OM MIJN NIEUWE RECEIVER AAN TE SLUITEN, DOCH WIL ENIG DEFECT VOORKOMEN !!!!!!!!
Nochtans in de manual van speakers (Mission 783) staat dat Bi-ampen met deze 6 Ohm speaker perfect kan. Bestaat er enig gevaar voor beschadigen van Receiver of speakers ??? HELP A.U.B. WANT IK STA NATUURLIJK TE POPELEN OM MIJN NIEUWE RECEIVER AAN TE SLUITEN, DOCH WIL ENIG DEFECT VOORKOMEN !!!!!!!!
Ik zie niet echt in waarom dat alleen met speakers van 8 Ohm zou kunnen. Ik zou ze gewoon aansluiten en in het begin het volume even niet te hoog zetten. In het ergste geval springt hij in de beveiliging.
Anoniem: 251332
BEDANKT VOOR DE TIP, doch volgens de manual moeten de speakers 8Ohm of hoger zijn...."Failure to do so may seriously dammage the receiver" Dit begrijp ik niet goed, want volgens mijn logische redenering zouden eerder de speakers beschadigd moeten geraken door hun kleinere weerstand dan wel de receiver Nog iemand een idee???
Bij een lagere weerstand van de speakers moet de versterker een grotere stroom leveren, daar zou ie kapot van kunnen gaan. Sommige speakers hebben dips tot 1 ohm, dat is nog net geen kortsluiting zeg maar
If it ain't broken, tweak it!
Volgens mij hoef je die dingen helemaal niet te bi-ampen, er zit waarschijnlijk ook een brug/klem bij. De 875 levert meer dan genoeg vermogen om die speakers aan te sturen hoor.Anoniem: 251332 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:21:
Zonet Onkyo 875 gekocht . Volgens manual kan men enkel Bi-ampen met speakers vanaf 8 Ohm.
Sterker nog: je boxen bepalen niet of je versterker het biampen aan kan. Onkyo zegt minimaal 8 ohm en daar dien je je aan te houden, hoewel er altijd wel een reserve is.Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 08:30:
[...]
Volgens mij hoef je die dingen helemaal niet te bi-ampen, er zit waarschijnlijk ook een brug/klem bij. De 875 levert meer dan genoeg vermogen om die speakers aan te sturen hoor.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Anoniem: 243579
Volgens mij weet jij niet wat bi-ampen inhoudt.Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 08:30:
[...]
Volgens mij hoef je die dingen helemaal niet te bi-ampen, er zit waarschijnlijk ook een brug/klem bij. De 875 levert meer dan genoeg vermogen om die speakers aan te sturen hoor.
Het gaat niet om vermogen, het gaat om geluidskwaliteit.
Lage en hoge tonen gaan apart door de bedrading en versterker. Normaliter nemen de lage tonen de meeste bandbreedte in beslag door het hogere vermogen dat nodig is. Als de hoge tonen een eigen kabel en versterker hebben is er minder sprake van distortion. Theoretisch.
Hier heb ik me ervan overtuigd dat het inderdaad beter klinkt maar hoor ik ook echt verschil? Of is het een psychologisch verschijnsel omdat ik weet dat dual-amping aan staat? Ik zou eens een ABX test moeten proberen.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 243579 op 05-02-2008 22:46 ]
Bi-ampen lukt prima met 6 Ohm speakers. Ik doe het zelf ook. Wel eerst nagevraagd bij Onkyo. Hun antwoord: manual klopt eigenlijk niet op dat vlak. Zelfde als dat in de manual staat dat bij Europese modellen er geen banaanpluggen gebruikt kunnen worden. Gaat ook prima. Alleen een gepiel om die dopjes eruit te krijgen...
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Bij biwire gebruik je 1 versterker per speaker. Bij biamp 2. Bij deze Onkyo modellen zit je er een beetje tussenin: je kunt de rear-surround kanalen gebruiken om de fronts te biampen. Maar het blijft natuurlijk maar 1 receiver/versterker.Dikkie schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:11:
Bedoel je in dit geval niet bi-wiring?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Als ze zeiden dat je bij gebruik van speaker A+B minimaal 8 Ohm speakers moet gebruiken snap ik dat nog, omdat de weerstand die de versterker dan ziet per speakeruitgang dan minimaal 4 Ohm is. Bij bi-ampen (2 versterkerblokken op 1 speaker van 8 Ohm) zie ik natuurkundig geen reden waarom de weerstand die de versterker ziet lager zou worden? Je sluit 2 stroomkringen parallel aan op één 8 Ohm weerstand. Wie kan mij uitleggen waarom de weerstand dan lager zou worden? (Heb na de middelbare school geen natuurkunde meer gehad, misschien is dat het
) Bij 2 parallele weerstanden in een stroomkring daalt inderdaad de vervangingsweerstand, maar bij 2 parallele stroomkringen op 1 weerstand zou ik niet weten waarom hetzelfde zou gebeuren. Er zijn zelfs hifi-zaken en merken die adviseren om bij een gebrek aan vermogen aan bi-amping te doen.
Ik zit momenteel ernstig te twijvelen welke versterker ik ga kopen. Ik wil gewoon 1 hebben die mooi geluid leverd, veel aansluitmogelijkheden beid, en eventueel zelfs de HD audio signalen kan verwerken. Mijn budget is zeg maar max 500,-
Nu vielen mijn ogen op de 605 van Onkyo want deze is gewoon zeer compleet. Toen ik deze zag wist ik het meteen, die moest het worden. Tot ik wat reviews ging doorlezen op het internet waar ik op het volgende kwam:
Ongeveer 1 op de 10 gebruikers heeft er last van dat de receiver erg warm wordt waardoor plopjes enzo voorkomen in het geluid. Dit haal ik uit ongeveer 150 user reviews van dit ding waarvan ongeveer 15 mensen dit probleem vermelden. Hebben jullie hier ook wel is last van?
Ondertussen ben ik dan toch maar naar alternatieve gaan zoeken. Zo vond ik de Sony STR-DA1200ES. Deze is ook wel erg gaaf maar mijn voorkeur blijft toch naar de Onkyo uitgaan mits ik geen verpest geluid krijg door de enorme warmte van die receiver. Want dat is natuurlijk iets waar niemand op zit te wachten
Nu vielen mijn ogen op de 605 van Onkyo want deze is gewoon zeer compleet. Toen ik deze zag wist ik het meteen, die moest het worden. Tot ik wat reviews ging doorlezen op het internet waar ik op het volgende kwam:
Ongeveer 1 op de 10 gebruikers heeft er last van dat de receiver erg warm wordt waardoor plopjes enzo voorkomen in het geluid. Dit haal ik uit ongeveer 150 user reviews van dit ding waarvan ongeveer 15 mensen dit probleem vermelden. Hebben jullie hier ook wel is last van?
Ondertussen ben ik dan toch maar naar alternatieve gaan zoeken. Zo vond ik de Sony STR-DA1200ES. Deze is ook wel erg gaaf maar mijn voorkeur blijft toch naar de Onkyo uitgaan mits ik geen verpest geluid krijg door de enorme warmte van die receiver. Want dat is natuurlijk iets waar niemand op zit te wachten
GTA VI - All aboard the hype train!!
naar mijn wetens kwamen de "plopjes" alleen voor als je een PS3 er op aan sloot.Sir_Hendro schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:18:
Ik zit momenteel ernstig te twijvelen welke versterker ik ga kopen. Ik wil gewoon 1 hebben die mooi geluid leverd, veel aansluitmogelijkheden beid, en eventueel zelfs de HD audio signalen kan verwerken. Mijn budget is zeg maar max 500,-
Maar heb verder ook niet echt gekeken naar de 605.
Wel geloof ik dat hij redelijk warm wordt. Maar als je hem op een goede plaatst neer zet, zal dit geen probleem vormen.
Ik ben van plan een onkyo aan te schaffen.
Ik twijfel echter tussen de 705 en de 805.
Is het prijsverschil van 200€ tussen beide toestellen het waard om naar de 805 te grijpen of niet?
graag jullie mening
Is het prijsverschil van 200€ tussen beide toestellen het waard om naar de 805 te grijpen of niet?
graag jullie mening
Ik heb de 605 vanaf december en moet zeggen een genot om naar te luisteren. Inderdaad wordt hij erg warm rechtsachter daar waar precies de HDMI module zit. Ik denk dat hij in idle stand gewoon vol staat te werken en daarom warm wordt. Niet heet gewoon warm. Ik heb deze versterker samen gekocht met de dvd speler van onkyo DV-SP504E en de speakers van harman kardon hkts11 met de zuilen. Ik heb eerst ook getwijfeld of ik die sony zou kopen maar heb geen enkele spijt dat het de onkyo 605 is geworden.
Thierry,thierry1967 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:36:
Ik ben van plan een onkyo aan te schaffen.
graag jullie mening
Lees dit eens: http://www.avsforum.com/a...p?p=12162401#post12162401
en dan vooral dit gedeelte:
-More affordable
-Much small compact body size and weight:
705 = Dimensions (W x H x D) 17 1/8" x 6 7/8" x 14 13/16" | Weight 28.4 lbs. (12.9 kg)
805 = Dimensions (W x H x D) 17 1/8" x 7 5/8" x 18 1/16" | Weight 50.9 lbs. (23.1 kg)
-More power efficient (6.2 amps vs 9.5 amps) Normal household circuit breaker is 20 amps. Combined with TV, sub, players, game consoles, lights, etc. Its not a major deterrent as you can relocate devices around the room onto other circuit breaker outlets but its important to stay aware of the power loud. 9.5 amp is also at max volume only.. expect that to be around 80% of that number at normal volume levels.
-Cooler running and doesn't pose a fire risk. (Search official 805 thread for evidence of this; several users have said their 805’s burnt out and caught fire after a few weeks of use. Its not common but the risk exists. These users also had plenty of space around their receiver so it wasn't that those users didn't allow for breathing room. For me, risk of fire was the number one deterrent.)
-The video section of the 805 is basically the same as the 705. You need to step up to the 875/905 to get improvements in video.
Ik heb de 705 genomen btw, wilde eerst voor de 605 gaan:
7) Why should I get a 705 over the 605?
General
- THX Select 2 Certification (605 has no THX)
- additional 10 watts per channel
- onboard fans for cooling
- Blue backlighting around the volume knob!!
- Advanced remote control - fully backlit with learning/programming abilities
Audio Processing
- 3 DSPs and more listening modes
- Audyssey MultiEQ vs 2EQ on the 605. MultiEQ is more advanced and supports 8 listening positions rather than 2
- 7 band equaliser vs 5 band
- expanded range of crossover frequencies (70Hz and 90Hz)
- ability to post process 5.1 channel PCM signals (ie from internally decoding BD/HDDVD players) to 6.1 or 7.1 (605 apparently cant do this on 5.1ch PCM)
- accepts DSD format (from SACDs) over multi channel inputs
Inputs/Outputs
- +1 HDMI input
- +1 digital coax audio input
- +1 optical audio output
- 7.1 channel RCA pre-outs
- Phono input
- 12V trigger out
- IR in (for infrared repeater systems)
- RS232 COM port
- zone 2 speaker connections have proper binding posts
Anoniem: 181923
Thanks!Flash3d schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:24:
[...]
Thierry,
Lees dit eens: http://www.avsforum.com/a...p?p=12162401#post12162401
en dan vooral dit gedeelte:
Why should I get the 705 over the 805?
-More affordable
-Much small compact body size and weight:
705 = Dimensions (W x H x D) 17 1/8" x 6 7/8" x 14 13/16" | Weight 28.4 lbs. (12.9 kg)
805 = Dimensions (W x H x D) 17 1/8" x 7 5/8" x 18 1/16" | Weight 50.9 lbs. (23.1 kg)
-More power efficient (6.2 amps vs 9.5 amps) Normal household circuit breaker is 20 amps. Combined with TV, sub, players, game consoles, lights, etc. Its not a major deterrent as you can relocate devices around the room onto other circuit breaker outlets but its important to stay aware of the power loud. 9.5 amp is also at max volume only.. expect that to be around 80% of that number at normal volume levels.
-Cooler running and doesn't pose a fire risk. (Search official 805 thread for evidence of this; several users have said their 805’s burnt out and caught fire after a few weeks of use. Its not common but the risk exists. These users also had plenty of space around their receiver so it wasn't that those users didn't allow for breathing room. For me, risk of fire was the number one deterrent.)
-The video section of the 805 is basically the same as the 705. You need to step up to the 875/905 to get improvements in video.
Ik heb de 705 genomen btw, wilde eerst voor de 605 gaan:
7) Why should I get a 705 over the 605?
General
- THX Select 2 Certification (605 has no THX)
- additional 10 watts per channel
- onboard fans for cooling
- Blue backlighting around the volume knob!!
- Advanced remote control - fully backlit with learning/programming abilities
Audio Processing
- 3 DSPs and more listening modes
- Audyssey MultiEQ vs 2EQ on the 605. MultiEQ is more advanced and supports 8 listening positions rather than 2
- 7 band equaliser vs 5 band
- expanded range of crossover frequencies (70Hz and 90Hz)
- ability to post process 5.1 channel PCM signals (ie from internally decoding BD/HDDVD players) to 6.1 or 7.1 (605 apparently cant do this on 5.1ch PCM)
- accepts DSD format (from SACDs) over multi channel inputs
Inputs/Outputs
- +1 HDMI input
- +1 digital coax audio input
- +1 optical audio output
- 7.1 channel RCA pre-outs
- Phono input
- 12V trigger out
- IR in (for infrared repeater systems)
- RS232 COM port
- zone 2 speaker connections have proper binding posts
Erg handige opsomming!
Kan er iemand mij misschien zeggen of de laatste Onkyo's TX-SR 875 nu standaard al de nieuwe firmware 1.4 al aan boord hebben
Of moeten we wachten op een nieuwe voorraad in de zomer
Of moeten we wachten op een nieuwe voorraad in de zomer

Een vriend wil ook graag een Onkyo 875 kopen, vandaar de vraag of er op de laatste ladingen al de nieuwe Firmware 1.4 te vinden is
Anoniem: 79183
Ik ben een beetje de weg kwijt met de updates. Voor de 875 is het belangrijk dat je de laatste firmware hebt i.v.m. de zwart problemen. Is dit voor de 605 ook zo? Op de site onkyo.nl staat een frimwareupdate voor de 605 en een invulveld om te controleren of je de update wel nodig hebt. Daar moet je een 10-cijferige digit code invullen. Op de achterkant van mijn 605 staat een nummer dat begint met 17y40 etc., 10 karakters in totaal. Als ik dat intyp krijg ik de melding:
The serial number you have entered is not valid. Please enter only numbers and make sure that you enter all 10 digits of the serial number on the back of your receiver.
???? Hoe kan dat nou? Het is toch echt een "Y" die er staat en geen "4".
Enfin, ik heb versie 1.03 (net een week binnen) er op staan. Iemand zelfde ervaringen met de serial check?
The serial number you have entered is not valid. Please enter only numbers and make sure that you enter all 10 digits of the serial number on the back of your receiver.
???? Hoe kan dat nou? Het is toch echt een "Y" die er staat en geen "4".
Enfin, ik heb versie 1.03 (net een week binnen) er op staan. Iemand zelfde ervaringen met de serial check?
Heb hem sinds de herfst vorig jaar en mijne was ook 'ok'. Geen firmware check nodig.Anoniem: 79183 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:38:
Weet ff de shortcut niet meer om het versienr te checken anders had ik dat ff gedaan. Maar is volgens mij ook 1.03. Kijk ook niet op de bovenkant voor het serial nummer maar op de achterkant. Volgens mij staan er ook nog meerdere codes en dingen op. Het is het nummer achter SN en staat op een zwarte sticker aan de linker achterzijde (bij die van mij, misschien logisch maargoed).
Anoniem: 79183
http://www.onkyo.nl/ en dan firmware kiezen. Inderdaad een sticker met daarop SN en dan een nummer. Bij mij staat daar dus een Y tussen???? Op de doos ook nog even gekeken en daar hetzelfde.
Is het mogelijk om in de menu van de Onkyo 875 de temperatuur af te lezen
zou zeggen kijk eens in deze linkMoris schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:19:
Is het mogelijk om in de menu van de Onkyo 875 de temperatuur af te lezen
Misschien handig als je gewoon iets wil weten over de 875 eerst effe hier gaat zoeken?
Heb je nu 2x een antwoord gegeven die jezelf ook had kunnen opzoeken
Toch bedankt voor de hulp en tips 
stimpyrulez schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:48:
[...]
zou zeggen kijk eens in deze link
Misschien handig als je gewoon iets wil weten over de 875 eerst effe hier gaat zoeken?
Heb je nu 2x een antwoord gegeven die jezelf ook had kunnen opzoeken
Anoniem: 85494
jammer dat de 905 geen Integra op de voorkant heeft staan.
net als de oude 989. Onkyo Integra!!
dat is toch een teken van klasse
Met een goede water vaste stift valt dat snel te regelen!Anoniem: 85494 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:05:
jammer dat de 905 geen Integra op de voorkant heeft staan.
persoonlijk boeit het me niet wat erop staat, als er maar mooi geluid/beeld uit komt (maar das mijn mening)
Graag wilde ik een oplossing (heb me al suf gezocht) voor mijn probleem bij de Onkyo 875 bij het volgende.
Voor 2-kanaals (stereo) muziek, zoals radio en cd wil ik geen gebruik maken v/d subwoofer omdat mijn speakers Fullband zijn en de subwoofer de lage tonen dus niet hoeft op te vangen, anders wordt het in de huiskamer een beetje teveel van boem, boem, ..
Voor DVD-films worden bij multichannel (audio) natuurlijk alle speakers, incl. de subwoofer gebruikt.
Hier heb ik natuurlijk zeer graag dat de subwoofer bij actiefilms, enz.. de bommen, explosies goed onderteund
Blijkbaar vind ik geen instelling om bij films gebruik te maken v/d subwoofer en bij muziek dan niet gebruik te maken van de subwoofer.
Wat heb ik in de menu’s al ingesteld staan:
Menu 2-2:
• De subwoofer staat op ja
• De speakers staan allen op Fullband.
• LPF van LFE staat op 80Hz (THX)
• De dubbele bas staat aan.
Menu 2-5:
• Equalizer staat op handmatig.
Menu 2-5:
• THX-Subwoofer staat op ja
• BGC staat uit.
Menu 5- …..
• Analoog (radio) staat op stereo
• Digitaal stereo staat op stereo.
Voor 2-kanaals (stereo) muziek, zoals radio en cd wil ik geen gebruik maken v/d subwoofer omdat mijn speakers Fullband zijn en de subwoofer de lage tonen dus niet hoeft op te vangen, anders wordt het in de huiskamer een beetje teveel van boem, boem, ..
Voor DVD-films worden bij multichannel (audio) natuurlijk alle speakers, incl. de subwoofer gebruikt.
Hier heb ik natuurlijk zeer graag dat de subwoofer bij actiefilms, enz.. de bommen, explosies goed onderteund
Blijkbaar vind ik geen instelling om bij films gebruik te maken v/d subwoofer en bij muziek dan niet gebruik te maken van de subwoofer.

Menu 2-2:
Menu 2-5:
Menu 2-5:
• BGC staat uit.
Menu 5- …..
Kan je niet bij het input-menu, waar je surround-modes per input kan kiezen, bij CD de voorkeur geven aan de Direct-mode ?Moris schreef op zondag 17 februari 2008 @ 22:31:
Graag wilde ik een oplossing (heb me al suf gezocht) voor mijn probleem bij de Onkyo 875 bij het volgende.
Voor 2-kanaals (stereo) muziek, zoals radio en cd wil ik geen gebruik maken v/d subwoofer omdat mijn speakers Fullband zijn en de subwoofer de lage tonen dus niet hoeft op te vangen, anders wordt het in de huiskamer een beetje teveel van boem, boem, ..![]()
Hier heb ik natuurlijk zeer graag dat de subwoofer bij actiefilms, enz.. de bommen, explosies goed onderteund![]()
Blijkbaar vind ik geen instelling om bij films gebruik te maken v/d subwoofer en bij muziek dan niet gebruik te maken van de subwoofer.![]()
![]()
Menu 2-2:
Menu 2-5:
Menu 2-5:
• BGC staat uit.
Menu 5- …..
Of geeft ie dan nog geluid aan de sub ?
Of je stelt je sub goed af. Een goed afgestelde sub doet echt geen boem boem hoor. Bij een goed afgestelde sub merk je eigenlijk niet dat hij er is totdat je hem uitzet natuurlijk.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Helemaal mee eens dat bij muziek in principe geen verschil met de sub hoort te horen.
Misschien moet je je kantel frequentie verder omlaag draaien. 80HZ, lijkt mij erg hoog. zet hem op 50 Hz of minder, zeker als je toch al full range speakers hebt.
Misschien moet je je kantel frequentie verder omlaag draaien. 80HZ, lijkt mij erg hoog. zet hem op 50 Hz of minder, zeker als je toch al full range speakers hebt.
Volgens mij ook, je kan per input aangeven welke DSP hij standaard moet staan (tenminste bij mijn 705)Anoniem: 100386 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:58:
[...]
Kan je niet bij het input-menu, waar je surround-modes per input kan kiezen, bij CD de voorkeur geven aan de Direct-mode ?
Of geeft ie dan nog geluid aan de sub ?
En als je volgens mij voor Pure Audio kiest gebruikt hij geen sub (tenminste dat dacht ik)
Maar daar kan je dan je "beste" DSP kiezen
Maak je dubbele Bass uit, dan doet je sub niet meer mee als het goed is.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Dan doet de subwoofer ook geen dienst meer 

Rainesh schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:25:
Maak je dubbele Bass uit, dan doet je sub niet meer mee als het goed is.
Wat is die DSP nu weer
Of wordt hier Direct audio bedoeld, dan doet de subwoofer inderdaad niet mee
Of wordt hier Direct audio bedoeld, dan doet de subwoofer inderdaad niet mee
stimpyrulez schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:45:
[...]
Volgens mij ook, je kan per input aangeven welke DSP hij standaard moet staan (tenminste bij mijn 705)
En als je volgens mij voor Pure Audio kiest gebruikt hij geen sub (tenminste dat dacht ik)
Maar daar kan je dan je "beste" DSP kiezen
[ Voor 4% gewijzigd door Moris op 18-02-2008 18:37 ]
niet echt logisch als de sub niet mee doet bij Audio Direct.
kan toch wel gewenst zijn lijkt me zo
kan toch wel gewenst zijn lijkt me zo
Blijkbaar kan ik de kantel frequentie niet lager zetten dan 80Hz (THX)
Maar, wat ik nu wel heb gedaan, is de subwoofer en speakers terug ingesteld.
Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat er aan de regelknoppen op de achterkant v/d subwoofer was gedraaid waardoor de subwoofer de muziek overstemde.
Dom van me, dat ik dit niet eerder zag
Heb net een leuke plaat eens volle bak gezet en spontaan een dansje gedaan met het vrouwtje in huis
Terwijl de muziek nu leuk staat te dreunen, bedank ik hier voor de hulp

Maar, wat ik nu wel heb gedaan, is de subwoofer en speakers terug ingesteld.
Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat er aan de regelknoppen op de achterkant v/d subwoofer was gedraaid waardoor de subwoofer de muziek overstemde.
Dom van me, dat ik dit niet eerder zag
Heb net een leuke plaat eens volle bak gezet en spontaan een dansje gedaan met het vrouwtje in huis
Terwijl de muziek nu leuk staat te dreunen, bedank ik hier voor de hulp
Anoniem: 85494 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 08:33:
Helemaal mee eens dat bij muziek in principe geen verschil met de sub hoort te horen.
DSP = Digital Sound Processing.Moris schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:36:
Wat is die DSP nu weer![]()
Of wordt hier Direct audio bedoeld, dan doet de subwoofer inderdaad niet mee![]()
[...]
Of ook wel de keuze: pure audio/ DTS / all channel/ enz. De "luister modes" zoals onkyo ze noemt.
Als je Double Bass uitmaakt, dan doet je sub niet meer mee bij Stereo, zoals cd's bijv. Maar bij films blijft hij het gewoon doen omdat je "Subwoofer: Yes" aangegeven hebt op je versterker.
Pioneer heeft een soortgelijke functie, alleen dan heet het Subwoofer Plus. Bij Plus speelt de sub bij alle soorten bronnen mee, ook stereo/surround maakt nie uit. Bij gewoon Yes, doet ie het alleen als ie een signaal krijgt zoals het LFE kanaal van een surround track.
Ben niet echt thuis in het audio-gebeuren maar ik wil over een tijdje toch echt een goede receiver plus boxen kopen. Nu is mijn oog gevallen op deze Onkyo's, 605/705. Dit omdat ik mijn ps3 erop wil aansluiten om zo echt gebruik te maken van de TrueHD of DTS HD sporen op blurays. Nu is mijn vraag: Vanaf welke prijsklasse speakers ga ik nu echt verschil horen tussen bv DTS en DTS HD. Hangt het ook samen met de ruimte? Feit is dat ik geen verstand heb van speakers, maar ben toch wel benieuwd met welke bedragen ik ongeveer rekening moet houden.
Bedankt voor de tip
De instellingen die ik gisteren laatst heb ingegeven in de reciever zijn perfect naar mijn smaak
De instellingen die ik gisteren laatst heb ingegeven in de reciever zijn perfect naar mijn smaak
Rainesh schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:56:
[...]
Als je Double Bass uitmaakt, dan doet je sub niet meer mee bij Stereo, zoals cd's bijv. Maar bij films blijft hij het gewoon doen omdat je "Subwoofer: Yes" aangegeven hebt op je versterker.
Pioneer heeft een soortgelijke functie, alleen dan heet het Subwoofer Plus. Bij Plus speelt de sub bij alle soorten bronnen mee, ook stereo/surround maakt nie uit. Bij gewoon Yes, doet ie het alleen als ie een signaal krijgt zoals het LFE kanaal van een surround track.
Speakers zijn zeer persoonlijk en naar ieders budget gericht.
Ook de goede staat van je oren spelen hierbij een rol, doe maar voor de lol eens een orentest.
Zo had ik een tijd geleden met iemand een discussie die beweerde dat hij de hoge tonen bij mijn speakers niet kon waarnemen.
Na een bezoekje bij de arbeidsgeneesheer stond hij versteld dat de hoge tonen bij hem achteruit waren gegaan door steeds te werken in een omgeving met veel lawaai.
Moraal en eind van het verhaal was dat hij mijn speakers best wel aardig vond klinken en dat smaak wel louter tussen je oren zit
Ook de goede staat van je oren spelen hierbij een rol, doe maar voor de lol eens een orentest.
Zo had ik een tijd geleden met iemand een discussie die beweerde dat hij de hoge tonen bij mijn speakers niet kon waarnemen.
Na een bezoekje bij de arbeidsgeneesheer stond hij versteld dat de hoge tonen bij hem achteruit waren gegaan door steeds te werken in een omgeving met veel lawaai.
Moraal en eind van het verhaal was dat hij mijn speakers best wel aardig vond klinken en dat smaak wel louter tussen je oren zit
bramberk15 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:28:
Ben niet echt thuis in het audio-gebeuren maar ik wil over een tijdje toch echt een goede receiver plus boxen kopen. Nu is mijn oog gevallen op deze Onkyo's, 605/705. Dit omdat ik mijn ps3 erop wil aansluiten om zo echt gebruik te maken van de TrueHD of DTS HD sporen op blurays. Nu is mijn vraag: Vanaf welke prijsklasse speakers ga ik nu echt verschil horen tussen bv DTS en DTS HD. Hangt het ook samen met de ruimte? Feit is dat ik geen verstand heb van speakers, maar ben toch wel benieuwd met welke bedragen ik ongeveer rekening moet houden.
Voor de mensen die het graag even wilde willen weten.
De laatste lading Onkyo's 875 bij HYNNL bevatten allen de laatste en nieuwe Firmware 1.04
De laatste lading Onkyo's 875 bij HYNNL bevatten allen de laatste en nieuwe Firmware 1.04
Moris schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:29:
Een vriend wil ook graag een Onkyo 875 kopen, vandaar de vraag of er op de laatste ladingen al de nieuwe Firmware 1.4 te vinden is
Dat speakers zeer persoonlijk zijn beaam ik, maar mijn vraag was meer praktisch ingesteld. Vanaf welke prijscategorie speakers ga ik profiteren van de capaciteiten v/d Onkyo mbt het weergeven van DTS HD/PCM/TrueHD. Het gaat mij ook met name daarom, het weergeven van deze codecs, dus home-cinema. Ben geen audiofiel die met name intresse heeft in stereo-weergave.Moris schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:19:
Speakers zijn zeer persoonlijk en naar ieders budget gericht.
Moraal en eind van het verhaal was dat hij mijn speakers best wel aardig vond klinken en dat smaak wel louter tussen je oren zit![]()
[...]
van af 0 euro.bramberk15 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:14:
[...]
Dat speakers zeer persoonlijk zijn beaam ik, maar mijn vraag was meer praktisch ingesteld. Vanaf welke prijscategorie speakers ga ik profiteren van de capaciteiten v/d Onkyo mbt het weergeven van DTS HD/PCM/TrueHD. Het gaat mij ook met name daarom, het weergeven van deze codecs, dus home-cinema. Ben geen audiofiel die met name intresse heeft in stereo-weergave.
Als er geluid uitkomt, heb je al voordeel.
DTS HD en zo die "vereisen" alleen 7 speakers i.p.v. 5.
Dus elke speaker zou goed zijn (+ subwoofer).
Alleen qua kwaliteit... ja dat is wat jezelf moet beslissen/kiezen.
Vraag me alleen af of de PS3 wel goed HD DTS / TrueHD kan uit sturen?
(tinminste hier en daar wel eens gelezen dat hij dat (nog) niet kon.
Boah, ik heb hier een setje staan van ongeveer 250 euro / speaker. (bookshelves)
Ze klinken prachtig indien je ze kan aanvullen met een goede sub (omdat bookshelves nu eenmaal geen grote vloerstaanders zijn)
Een DVD'tje van Nirvana unplugged op DTS klinkt waanzinnig goed ! Doe je ogen toe en je denk dat je in de zaal zit ;-)
Speakers van 2000 euro /stuk klinken zeker beter, maar vereisen nog meer een afgestemde akoestiek -> de ruimte waarin ze staan is ook van groot belang en ga je mischien beter behandelen om akoestisch te optimaliseren.
Ze klinken prachtig indien je ze kan aanvullen met een goede sub (omdat bookshelves nu eenmaal geen grote vloerstaanders zijn)
Een DVD'tje van Nirvana unplugged op DTS klinkt waanzinnig goed ! Doe je ogen toe en je denk dat je in de zaal zit ;-)
Speakers van 2000 euro /stuk klinken zeker beter, maar vereisen nog meer een afgestemde akoestiek -> de ruimte waarin ze staan is ook van groot belang en ga je mischien beter behandelen om akoestisch te optimaliseren.
Ik heb de instellingen eens geprobeerd zoals jij ze beschreef.
Helaas, als je de Dubbele Bas uitzet dan is dit ook voor zowel stereo als voor de films (DTS, Dolby, enz...) Zou dit kunnen, omdat de instelling bij de speakers op Full Range staat
Spijtig genoeg kan je deze instellingen dus niet appart regelen
Helaas, als je de Dubbele Bas uitzet dan is dit ook voor zowel stereo als voor de films (DTS, Dolby, enz...) Zou dit kunnen, omdat de instelling bij de speakers op Full Range staat
Spijtig genoeg kan je deze instellingen dus niet appart regelen

[ Voor 52% gewijzigd door Moris op 23-02-2008 16:58 ]
Anoniem: 200572
Wat een onzin. Die jongen stelt gewoon een normale vraag en dan kom je met zo'n belachelijk antwoord (nerd-humor noem ik dat, sorry). Ik zou het ook wel eens willen weten maar aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk ook geen moer.stimpyrulez schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:09:
[...]
van af 0 euro.
Als er geluid uitkomt, heb je al voordeel.
DTS HD en zo die "vereisen" alleen 7 speakers i.p.v. 5.
Dus elke speaker zou goed zijn (+ subwoofer).
Alleen qua kwaliteit... ja dat is wat jezelf moet beslissen/kiezen.
Bovendien vereist DTS-HD/TrueHD helemaal geen 7 speakers.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 200572 op 22-02-2008 19:31 ]
Edit: sorry niks gezegd er loopt al een topicje Onkyo HD Receiver + 5.1 Speakerset met actieve Subwoofer
[ Voor 69% gewijzigd door Gianni Rombios op 22-02-2008 23:28 ]
Dank U. Maar mijn vraag is dus nog steeds niet beantwoord. Vanaf welke prijscategorie speakers ga ik het verschil waarnemen tussen D.D 5.1 en bv Dolby True HD? Dat is namelijk de reden om een Onkyo receiver aan te schaffen. Mocht het verschil pas bij €1000 of €2000 per speaker te horen zijn dan valt deze optie af (simpelweg te duur) en hoef ik dus ook geen Onkyo met HD codecs aan te schaffen.Anoniem: 200572 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:28:
[...]
Wat een onzin. Die jongen stelt gewoon een normale vraag en dan kom je met zo'n belachelijk antwoord (nerd-humor noem ik dat, sorry). Ik zou het ook wel eens willen weten maar aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk ook geen moer.
Gast wat is jouw probleem. stimpyrulez beantwoord gewoon z'n vraag. Misschien een beetje beter lezen of nog een keer herlezen (hint let ook vooral op leestekens).Anoniem: 200572 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:28:
[...]
Wat een onzin. Die jongen stelt gewoon een normale vraag en dan kom je met zo'n belachelijk antwoord (nerd-humor noem ik dat, sorry). Ik zou het ook wel eens willen weten maar aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk ook geen moer.
En zoals gezegd het verschil is er niet echt op 5 speakers, vanaf 7 speakers is het pas interessant. En dan als er geluid uit komt heb je er voordeel van.
Dat ik het nog eens herhaal ook

Het echte voordeel zit m dus vooral in de aansturing van meer speakers. Maar het signaal per speaker is toch nog steeds veel "beter" (meer Mb) dus dan zou je het bij een 5.1 of 6.1 set ook moeten horen. Of heeft iedereen met een nieuwe Onkyo receiver ook minstens een 7.1 set staan? Want ik begrijp dat het anders de moeite niet is.
Ja met de nieuwe HD varianten kan je inderdaad tot 8 boxen aansturen. Er zijn geloof ik nog niet eens heel veel films die dit ondersteunen.bramberk15 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 17:53:
Of heeft iedereen met een nieuwe Onkyo receiver ook minstens een 7.1 set staan? Want ik begrijp dat het anders de moeite niet is.
En het klopt wel dat het meer Mbs enzo heeft, maar in de praktijk is het toch moeilijk om een 128kbit mp3 en een cd uit mekaar te houden. Laat staan het verschil tussen DTS en DTS HD.
Het grote voordeel zit hem dus in het aansturen van 2 boxen meer (zoals gezegd).
Maar de onkyo is futureproof en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik denk dat maar weinig mensen een 7.1 set hebben staan. Bovendien voegt het aan een goede 5.1 set die ook nog goed geplaatst is volgens mij niet enorm veel toe.
Anoniem: 151481
In de praktijk is het heel goed hoorbaar of je een CD of een MP3 van 128Kb afspeelt mits je goede speakers hebt.ksi schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 19:09:
[...]
Ja met de nieuwe HD varianten kan je inderdaad tot 8 boxen aansturen. Er zijn geloof ik nog niet eens heel veel films die dit ondersteunen.
En het klopt wel dat het meer Mbs enzo heeft, maar in de praktijk is het toch moeilijk om een 128kbit mp3 en een cd uit mekaar te houden. Laat staan het verschil tussen DTS en DTS HD.
Het grote voordeel zit hem dus in het aansturen van 2 boxen meer (zoals gezegd).
Maar de onkyo is futureproof en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik denk dat maar weinig mensen een 7.1 set hebben staan. Bovendien voegt het aan een goede 5.1 set die ook nog goed geplaatst is volgens mij niet enorm veel toe.
Zelf heb ik net een setje Focal 816W speakers gekocht in combinatie met een Onkyo 805.
Je hoort het verschil enorm goed. Zelfs met mijn oude set (Harman/Kardon AVR 135 + Klipsch F1 speakers) hoorde je het verschil goed.
Ja met een knaken setje van de Aldi hoor je het verschil inderdaad niet maar je wat wil je voor die prijs. De kwalitiet van je geluid is afhankelijk van vele factoren, zelf ben ik een beetje aan het experimenteren met andere OpAmps (Geldt alleen voor het LF/RF kanaal van mijn Soundcard). Met andere OpAmp's kun je het geluid dramatisch veel verbeteren. De DAC's zijn ook van groote invoeld op de kwalitiet van je geluid. Deze zijn verantwoordelijk voor het omzetten van digitaal naar analoog. Hoe beter ze het doen hoe beter je geluid uiteindelijk zal klinken.
1 DAC per kanaal zal altijd beter klinken als 1 DAC voor 6 kanalen.
Het verschil tussen DTS en DTS HD MA is ook goed hoorbaar. Ik heb zelf een testje gedaan met de film Pathfinders. Eerst de MKV HD rip met alleen DTS audio en toen de volledige Blu-Ray film met DTS HD MA. Het verschil is goed hoorbaar. De DTS HD MA track klinkt veel voller en dynamischer, meer detail en diepte.
En over MP3 gesproken, ik ben langzaam mijn favo nummers aan het downloaden met minstens de 320 Kb/s date rate maar liever de Flac versie.
En over meer speakers aansturen is niet helemaal waar. De "oude" DTS ES en Dolby Digital EX standaard kan ook al 7 kanalen aansturen mits de film daar ondersteuning voor heeft.
Lord of the Rings SE heeft bijv. DD EX en stuurt dan 7 kanalen aan indien je AVR dit ondersteunt.
Maar aub zeg nooit dat het niet uitmaakt of je een MP3 van 128 Kb of een CD/MP3 van min. 256 Kb beluistert, want het maakt wel dergelijke uit.
Ok ik ben overtuigd. Het heeft dus wel zin (hoeveel zin hangt v/d speakers af), dus dat wordt een Onkyo aanschaffen. Heb eventjes gegoogled naar die Focal speakers maar dat is wel een prijscategorie waar ik voorlopig even voor pas. Maar dat maakt niks uit, neem eerst wel wat goedkopere speakers erbij. Upgrade ik het later wel.
Trouwens dat stukje tekst over OpAmps en DAC's gaat mij geheel voorbij, maar goed zoals al vermeldt ben ik op audiogebied een behoorlijke noob.
Trouwens dat stukje tekst over OpAmps en DAC's gaat mij geheel voorbij, maar goed zoals al vermeldt ben ik op audiogebied een behoorlijke noob.
Ik heb op dit moment een Denon reciever met daarbij een speakerset van B&W 4 x 803D een HTM2D center, en een actieve subwoofer: De ASW855
Mijn huidige versterker ondersteunt geen HD dus ik ben op zoek naar een vervanger daarvoor. Nu, na lang wikken en wegen tussen de Denon 3808 en de Onkio TX-SR875 is mijn keuze toch op de laatste gevallen. Nu heb ik alleen twee vragen:
Mijn huidige versterker ondersteunt geen HD dus ik ben op zoek naar een vervanger daarvoor. Nu, na lang wikken en wegen tussen de Denon 3808 en de Onkio TX-SR875 is mijn keuze toch op de laatste gevallen. Nu heb ik alleen twee vragen:
- Is het een probleem dat ik een 7.1 reciever met een 5.1 opstelling gan gebruiken? In mijn huis is namelijk geen plaats voor 2 extra speakers. Kan ik dat in de reciever aanpassen? Of verlies is het geluid dat naar de ontbrekende 2 wordt gestuurd?
- Past de versterker qua specs bij de speakers? Voor het vermogen is er geen probleem. De speakers gaan allen tot minstens 300W, dus dat is ruim meer dan de versterker. Maar voor de impedantie wilde ik het eventjes zeker weten. De speakers hebben allen nominaal 8Ohm en de reciever geeft 6. Nu staat er bij de speakers wel minimaal 3.1 ohm maar ik wilde eventjes zeker weten of dit de beste combinatie is dus en of ik daarvoor geen speciale aanpassingen moet doen.
Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications
De versterker kan je voor surround instellen op 7.1 of als je een opstelling hebt zoals ik, dan kan je die ook instellen op 5.1.
De impendantie is goed voor beide
De impendantie is goed voor beide
japaveh schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:42:
Ik heb op dit moment een Denon reciever met daarbij een speakerset van B&W 4 x 803D een HTM2D center, en een actieve subwoofer: De ASW855
- Is het een probleem dat ik een 7.1 reciever met een 5.1 opstelling gan gebruiken? In mijn huis is namelijk geen plaats voor 2 extra speakers. Kan ik dat in de reciever aanpassen? Of verlies is het geluid dat naar de ontbrekende 2 wordt gestuurd?
- Past de versterker qua specs bij de speakers? Voor het vermogen is er geen probleem. De speakers gaan allen tot minstens 300W, dus dat is ruim meer dan de versterker. Maar voor de impedantie wilde ik het eventjes zeker weten. De speakers hebben allen nominaal 8Ohm en de reciever geeft 6. Nu staat er bij de speakers wel minimaal 3.1 ohm maar ik wilde eventjes zeker weten of dit de beste combinatie is dus en of ik daarvoor geen speciale aanpassingen moet doen.
Nou sorry, mijn vorige antwoord (waar Kacperk effe over ging lopen zeuren) was dus niet als een rot antwoord bedoelt, zo als hier boven uitgelegd, en zo ver ik weet, is het grote voordeel van HD-DTS en zo, dat het meer speakers aanstuurd en dat de audio track niet meer gecomprimeerd is.bramberk15 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 20:29:
Ok ik ben overtuigd. Het heeft dus wel zin (hoeveel zin hangt v/d speakers af), dus dat wordt een Onkyo aanschaffen. Heb eventjes gegoogled naar die Focal speakers maar dat is wel een prijscategorie waar ik voorlopig even voor pas. Maar dat maakt niks uit, neem eerst wel wat goedkopere speakers erbij. Upgrade ik het later wel.
Dus elke speaker heeft dan een eigen audio signaal. (dat is wat ik er van begrepen heb.)
(daarom heb je dus feitelijk al voordeel als je 7 pruts boxen zou kopen).
Kijk over het geluid/kwaliteit, daar heb ik het dan niet over
Voordeel als je een onkyo neemt (maar Denon volgens mij ook wel), is dat als je er 7 speakers op aansluit, je 5.1 geluid ook over alle speakers kan laten klinken (heet matrix volgens mij).
Als je een nieuwe reciever gaat kopen, zou ik wel voor een reciever gaan die het aan kan (DTS-HD en zo). Alleen je kan er ook heel goed een 5.1 set op aansluiten, en later een paar extra speakers er bij halen.
Ach ja en wat wil je aan speakers uitgeven?
Ik denk dat je gewoon eens moet gaan luisteren bij een betere audio zaak.
Als je geluk hebt, dan hebben ze de versterker die jij zoekt, en kunnen ze daar een paar speakers achter hangen. Sommige mensen vinden een setje van 500 euro genoeg, en anderen doen het voor 5000 euro. Maar ja, speakers is altijd heel persoonlijk.
P.S. effe een linkje over DTS-HD en True-HD.
Anoniem: 203323
@japaveh
Vindt je het niet een beetje zonde als je 4x B&W 803d en 1x HTM2D center (20.000 euro totaal aan speakers) om dan een reciever van ongeveer 1159 euro te halen?
Vindt je het niet een beetje zonde als je 4x B&W 803d en 1x HTM2D center (20.000 euro totaal aan speakers) om dan een reciever van ongeveer 1159 euro te halen?
Dolby Digital en DTS hadden al voor elke speaker een appart audio kanaal, alleen bij Dolby True HD en DTS HD MA is er meer bandbreedte beschikbaar per kanaal dus er kan meer info in elk audio kanaal worden gestopt. De audio stream is inderdaad niet meer gecomprimeerd wat het geluid dus ten goede komt. Meer detail en diepte in de audiostream.stimpyrulez schreef op zondag 24 februari 2008 @ 14:31:
[...]
Nou sorry, mijn vorige antwoord (waar Kacperk effe over ging lopen zeuren) was dus niet als een rot antwoord bedoelt, zo als hier boven uitgelegd, en zo ver ik weet, is het grote voordeel van HD-DTS en zo, dat het meer speakers aanstuurd en dat de audio track niet meer gecomprimeerd is.
Dus elke speaker heeft dan een eigen audio signaal. (dat is wat ik er van begrepen heb.)
(daarom heb je dus feitelijk al voordeel als je 7 pruts boxen zou kopen).
Kijk over het geluid/kwaliteit, daar heb ik het dan niet over.
Bij Dolby Digital en DTS was het ook al mogelijk om 8 kanalen aan te sturen alleen er zijn inderdaad weinig films die deze mogelijkheid bieden. Bij de "nieuwe Blu-ray en DVD HD film is het echter niet anders.
Kijk bijv. naar de nog uitkomende film "I am Legend" deze heeft ook maar 5.1 audio. (Dolby TrueHD 5.1)
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=670
En Pathfinders met DTS-HD Master Audio 5.1
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=567
DTS-HD Master Audio 5.1 is trouwens op dit moment de hoogst haalbare surround vorm voor ons normale stervelingen. Met een bitrate van "24.5 mega-bits per second (Mbps) on Blu-ray discs and 18.0 Mbps on HD-DVD" heeft het grofweg 16 x meer data beschikbaar voor de audiotrack als de "oude" DTS standaard.
+/-1.5 Mbps tegen 24.5 Mbps.
Hier een voorbeeld van een DTS HD MA 7.1 film:
Pan's Labyrinth (Blu-ray). Deze heeft een DTS-HD Master Audio 7.1 track.
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=611
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 151481 op 24-02-2008 15:33 ]
Wat zou jij adviseren als HDMI compatibele opvolger voor mijn huidige denon, in combinatie met mijn speakerset?Anoniem: 203323 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 14:32:
@japaveh
Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications
@ Japaveh: ik zou minimaal een TX-NR905 nemen, die heeft een stuk mooiere opbouw dan de 805/875 (die bijna identiek zijn). Verder vind ik eigenlijk dat zo'n speakerset een mooiere versterker verdient. De nieuwe Denon A1 surroundversterker (http://www.denon.de/site/...b=1&action=detail&Pid=341) of een voor/eind combo zal de set beter tot zijn recht laten komen.
Verder kan een versterker beter teveel dan te weinig vermogen hebben en zal hij, indien hij genoeg vermogen heeft, alle impedanties van enigzins normale speakers wel aankunnen.
Vanaf de TX-SR805 hebben alle Onkyo receivers wel genoeg vermogen om jouw speakers aan te sturen.
Verder kan een versterker beter teveel dan te weinig vermogen hebben en zal hij, indien hij genoeg vermogen heeft, alle impedanties van enigzins normale speakers wel aankunnen.
Vanaf de TX-SR805 hebben alle Onkyo receivers wel genoeg vermogen om jouw speakers aan te sturen.
[ Voor 37% gewijzigd door mac1987 op 24-02-2008 17:32 ]
He p*ssvl*k ik probeer iets uit te leggen niet jouw af te zeiken, als ik dat zou willen doen zou je het wel merken, klein kind.ksi schreef op zondag 24 februari 2008 @ 17:17:
[...]
Jongeuh mijn soundtrack van 1000MBps owned jouw soundtrack van 10 mbps.
Euh, juist.Anoniem: 151481 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:07:
[...]
He p*ssvl*k ik probeer iets uit te leggen niet jouw af te zeiken, als ik dat zou willen doen zou je het wel merken, klein kind.
Wat ik dus probeerde over te brengen is dat bitrate niet echt de parameter is van hoe geluid klinkt.
En dat jij op jouw set 128kbit en cd's makkelijk uit elkaar houdt veel respect.
En een mkv rip vergelijken met een blu-ray... tsja. Vergelijk de blu-ray eens met de dvd. Denk dat de verschillen een stuk kleiner zijn.
Tja, ik hoor op m'n systeem inderdaad dingen op CD's die ik ervoor niet hoorde...;inclusief "ruis" op oudere CD's...
128K MP3 klinken niet zo goed (zeer slechte dynamiek) ... 320K al héééééél wat beter.
Da's het nadeel van "iets" betere speakers & een goede receiver natuurlijk...
Wat de onkyo betreft, de 875 en 905 zijn zeker aan elkaar gewaagd hoor, daar zit niet veel verschil meer op. Heb zelf de 875 en het is een prachtige receiver !
128K MP3 klinken niet zo goed (zeer slechte dynamiek) ... 320K al héééééél wat beter.
Da's het nadeel van "iets" betere speakers & een goede receiver natuurlijk...
Wat de onkyo betreft, de 875 en 905 zijn zeker aan elkaar gewaagd hoor, daar zit niet veel verschil meer op. Heb zelf de 875 en het is een prachtige receiver !
Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt he?ksi schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:32:
[...]
Euh, juist.
Wat ik dus probeerde over te brengen is dat bitrate niet echt de parameter is van hoe geluid klinkt.
En dat jij op jouw set 128kbit en cd's makkelijk uit elkaar houdt veel respect.
En een mkv rip vergelijken met een blu-ray... tsja. Vergelijk de blu-ray eens met de dvd. Denk dat de verschillen een stuk kleiner zijn.
Punt 1. De bitrate is echt enorm belangrijk in hoe het uiteindelijk zal klinken. Luister maar eens naar bijv. je favo nummer in MP3 @ 128Kb dan in MP3 @ 320Kb en dan in Flac of Wav form. Het mooiste zou zijn als je de track op LP hebt. Een LP heeft namelijk veel meer tussen waardes als een CD of MP3 en zal daarom altijd natuurlijker klinken als een digitale bron.
Punt 2.
Verkeerd gedacht. Een MKV Full HD rip van een Blu-ray film zit meestal ergens tussen 8 en 14GB. Zet dit neer tegen de max 4.7GB die een DVD aan data kan opslaan, dan heb je net* wat meer ruimte voor video data.Vergelijk de blu-ray eens met de dvd. Denk dat de verschillen een stuk kleiner zijn.
Plus de resolutie van 1920x1080p is net* wat beter als de 16:9 720 x 436 PAL resolutie.
Meer pixel, dus een scherper beeld. Geldt trouwens alleen voor de TV die daad werkelijk ook Full HD kunnen weergeven. Dan heb je ook nog betere Kleur weergaven en natuurlijk meer data ruimte voor de audio track (zie punt 3).
*Understatement
Punt 3. Een MKV rip van een Blu-ray schijf zoals vermeld stond in mijn vorige reply is zeker wel beter als een DVD. Ten eerste heeft bijna elke MKV Full HD rip een DTS audio track met een bit rate van 1536 Kbps. Dit is 2 x zoveel als welke DVD dan ook. DTS op een normale video DVD is maar 786 Kbps en een Dolby Digital track op een DVD is hoogstens 448 Kbps. Dit betekend dat de hoeveelheid info die in een bepaalde audio track zit, gecomprimeerd is en dus aan detail en diepte moet inboeken.
Bij DTS en DD is meer bandbreedte beter en ja je moet wel een receiver en speakers hebben die jouw die mogelijk bieden, maar uit jouw replies begrijp ik dat je het moet doen met een, ik wil niet bot overkomen maar een 2 euro 50 setje en als je het verschil niet hoort tussen een 128Kb of 320Kb MP3 moet je misschien ff naar de oorarts of je "MyFirstSony" in ruilen tegen een "Sony STR-DA5300ES".
Dat laatste: just
Nou nou, moet dat nou??? dat welles niettus spelletje?Anoniem: 151481 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 00:57:
[...]
Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt he?
Punt 1. De bitrate is echt enorm belangrijk in hoe het uiteindelijk zal klinken. Luister maar eens naar bijv. je favo nummer in MP3 @ 128Kb dan in MP3 @ 320Kb en dan in Flac of Wav form. Het mooiste zou zijn als je de track op LP hebt. Een LP heeft namelijk veel meer tussen waardes als een CD of MP3 en zal daarom altijd natuurlijker klinken als een digitale bron.

Kijk als de iemand nu speakers heeft van 1000 euro, en hij hoort wel het verschil tussen een 128Kb MP3 en de andere hoort dat niet, lekker boeiend.
Wees blij dta je het verschil hoort (of juist niet, want nu neemt de muziek veel meer ruimte in beslag met 320Kb/s
Trouwens een LP heeft helemaal geen bitrate (naar mijn wetens), aangezien het analoog is, hoeft het niet gesampled te worden
Dus ja, theoretisch is LP gewoon super, alleen dan moet je het "gekraak" wel op de koop toe nemen.
Heb een 705, met een paar oude sony speakers, en die doen het voor mij prima. Heerlijk geluidje, ach en de andere speakers komen wel een keer (aangezien ik nog effe wil sparen).
Maar ja, die speakers zullen bij mij ook geen 1000 of meer gaan kosten. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat ik het niet wil betalen!
Heb gewoon het geld er niet voor over.
Alleen das mijn mening! iemand anders zou zeggen koop goede speakers voor 3000 euro. Mij niet gezien.
En als ik dan speakers heb voor bijv. 700 euri, dan ben ik daar echt wel blij en te vreden mee. Aangezien ze toch beter zullen klinken dan mijn oude sony speakers.
hehe...eindelijk iemand die het begrijpt. Stelletje kindjes met je "je hebt minstens 7 speakers nodig voor HD audio". En "je hebt altijd voordeel van HD als je willkeurige speakers aansluit"Anoniem: 151481 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:25:
[...]
Dolby Digital en DTS hadden al voor elke speaker een appart audio kanaal, alleen bij Dolby True HD en DTS HD MA is er meer bandbreedte beschikbaar per kanaal dus er kan meer info in elk audio kanaal worden gestopt. De audio stream is inderdaad niet meer gecomprimeerd wat het geluid dus ten goede komt. Meer detail en diepte in de audiostream.
Bij Dolby Digital en DTS was het ook al mogelijk om 8 kanalen aan te sturen alleen er zijn inderdaad weinig films die deze mogelijkheid bieden. Bij de "nieuwe Blu-ray en DVD HD film is het echter niet anders.
Kijk bijv. naar de nog uitkomende film "I am Legend" deze heeft ook maar 5.1 audio. (Dolby TrueHD 5.1)
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=670
En Pathfinders met DTS-HD Master Audio 5.1
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=567
DTS-HD Master Audio 5.1 is trouwens op dit moment de hoogst haalbare surround vorm voor ons normale stervelingen. Met een bitrate van "24.5 mega-bits per second (Mbps) on Blu-ray discs and 18.0 Mbps on HD-DVD" heeft het grofweg 16 x meer data beschikbaar voor de audiotrack als de "oude" DTS standaard.
+/-1.5 Mbps tegen 24.5 Mbps.
Hier een voorbeeld van een DTS HD MA 7.1 film:
Pan's Labyrinth (Blu-ray). Deze heeft een DTS-HD Master Audio 7.1 track.
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=611

Je bent wel goed in commentaar geven, maar echt nuttige antwoorden krijg je van jou ook nietAnoniem: 200572 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 09:57:
[...]
hehe...eindelijk iemand die het begrijpt. Stelletje kindjes met je "je hebt minstens 7 speakers nodig voor HD audio". En "je hebt altijd voordeel van HD als je willkeurige speakers aansluit"

(teminste van jou nergens gelezen wat dan wel de voordelen zijn van HD-DTS/True HD)
Kijk als ik/iemand in jou ogen geen goed antwoord geef, geef dan zelf een duidelijk antwoord hoe het dan wel is.
Ik heb ook maar beperkte kennis, en zeg ook niet dat ik alles weet. (en zeg dus wat ik ervan weet/begrijp)
En leer hier dus ook nieuwe dingen.
Tevens heb ik nog steeds nergens gelezen wat dan wel echt de voordelen zijn van HD geluid (alleen dat de bitrate een stuk hoger ligt, en neem aan dat er toch wel meer voordelen zijn??
Ik kan hier een hele hoop over typen, maar heb eigelijk wel wat beters te doen dan alles over HD audio uit te gaan leggen en de zoveelste nutteloze discussie aan te gaan met iemand die letterlijk overpakt wat hij ergens op internet gelezen heeft maar verder niet weet hoe het allemaal werkt en wat erachter zit en maar koppig blijft volhouden.
Prima verhaal, het verschil tussen een DTS@1.5Mbps en een AC3@448Kbps (0,45 Mbps dus) is idd erg groot. Maar de meeste mensen gaan het al moeilijker hebben met een DTS@1.5 Mbps tov een DTS-MA @ 6 Mbps. De meeste mensen hebben daar niet eens voldoende goede apparatuur / speakers voor. En geef toe: De meeste mensen hebben ook niet de beste oren (mensen van middelbare leeftijd, maar ook de huidige i-pod generatie, hebben vaak al gehoorbeperkingen). Een en ander gaat dus volgens de "verminderde meerwaarde" theorie.Anoniem: 151481 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 00:57:
[...]
Plus de resolutie van 1920x1080p is net* wat beter als de 16:9 720 x 436 PAL resolutie.
[...]
De grootste winst zit hem denk ik in het aantal kanalen, maar dan nog; Je moet maar de ruimte hebben voor al die dingen.
Overigens, een paar verbeteringen cq. aanvullingen:
PAL 16:9 (breedbeeld) is net als de 4:3 versie in resolutie 720 x 576.
Het verschil zit hem in de pixel aspect ratio: De 16:9 versie is "anamorphisch" geencodeert met PAR 1.78:1, wat wil zeggen dat de pixels horizontaal met 1,78 worden vermenigvuldigd en vertikaal met 1. Eea wordt uiteindelijk "uitgerekt" tot 1024x576. Zover de theorie, maar er zjn nog wat historische overblijfselen ("overscan"), dus om absoluut correct te zijn blijft er netto ongeveer 992 x 560 over.
Een leuk weetje nog: 4:3 PAL heeft een PAR van 1,33333:1. Het is makkelijk rekenen vanuit de vertikale resolutie 576 x 16 / 9 = 1024, en 576 * 4 / 3 = 768).
En ten slotte: AC3 kan op DVD maximaal tot 640 Kbps, en DTS kan op DVD maximaal tot 1536 Kbps. Toegegeven, niet alle DVD-spelers kunnen dat aan, maar de meeste moderne spelers wel. En overigens kunnen zelfs niet alle DVD-authoring programma's het aan (Scenarist natuurlijk wel
Wat is je probleem?Anoniem: 200572 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:19:
Ik kan hier een hele hoop over typen, maar heb eigelijk wel wat beters te doen dan alles over HD audio uit te gaan leggen en de zoveelste nutteloze discussie aan te gaan met iemand die letterlijk overpakt wat hij ergens op internet gelezen heeft maar verder niet weet hoe het allemaal werkt en wat erachter zit en maar koppig blijft volhouden.
Je bent aan het posten op een discussie topic, waar mensen vragen stellen en antwoorden geven.
Je geeft aan dat je er wat over weet, maar je wil er niks over zeggen??

Wat doe je dan op een discussie forum? Zeg dan uberhaupt niks, want aan jou commentaar heb je namelijk ook niks.
En ja info via internet? Waar moet ik het anders vandaan halen dan?
Ga ik naar een speciaal zaak, dan is het ook maar 1 persoon die mij het verteld, en dan moet ik ook maar aannemen dat hij het goed heeft??
Maar er is dus een meerwaarde in het hele HD audio gebeuren, en hoeveel die meerwaarde is, is inderdaad afhankelijk van vele factoren en 1 van die factoren is; het menselijk oor.Anoniem: 100386 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:39:
Een en ander gaat dus volgens de "verminderde meerwaarde" theorie.
Daar zit dus niet de grootste winst in, maar in de extra bits per seconde. Ik kon op mijn oude Harman/Kardon 245 ook al 8 kanalen aansluiten en aansturen.De grootste winst zit hem denk ik in het aantal kanalen, maar dan nog; Je moet maar de ruimte hebben voor al die dingen.
Er zijn meerde resoluties die voldoen aan de PAL standaard en ik heb er een willekeurige uitgepakt. Maar hier een lijst voor wie het intresseert:Overigens, een paar verbeteringen cq. aanvullingen:
PAL 16:9 (breedbeeld) is net als de 4:3 versie in resolutie 720 x 576.
Aspect Ratio 4 x 3 PAL
1.33:1 720 x 576 =414,720
1.66:1 720 x 461 =331,920
1.78:1 720 x 430 =309,600
1.85:1 720 x 414 =298,080
2.35:1 720 x 326 =234,720
Aspect Ratio 16 x 9 enhanced PAL
1.33:1 538 x 576 =309,888
1.66:1 671 x 576 =386,496
1.78:1 720 x 576 =414,720
1.85:1 720 x 554 =398,880
2.35:1 720 x 436 =313,920
De max bitrate voor AC3 op DVD's is 448Kbps. Ja de max bitrate voor AC3 zelf is 640Kbps maar op video DVD's gaat men niet verder als 448Kbps. En er zijn maar weinig DVD's die de DTS bitrate van 1536Kbps hebben. De meeste hebben maar 768Kbps.En ten slotte: AC3 kan op DVD maximaal tot 640 Kbps, en DTS kan op DVD maximaal tot 1536 Kbps. Toegegeven, niet alle DVD-spelers kunnen dat aan, maar de meeste moderne spelers wel. En overigens kunnen zelfs niet alle DVD-authoring programma's het aan (Scenarist natuurlijk wel)
Ik heb anders een DVD (Pink Floyd, Pulse live DVD) met een 640 kbps AC3 track. Dus het kan welAnoniem: 151481 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:22:
[...]
Er zijn meerde resoluties die voldoen aan de PAL standaard en ik heb er een willekeurige uitgepakt. Maar hier een lijst voor wie het intresseert:
Aspect Ratio 4 x 3 PAL
1.33:1 720 x 576 =414,720
1.66:1 720 x 461 =331,920
1.78:1 720 x 430 =309,600
1.85:1 720 x 414 =298,080
2.35:1 720 x 326 =234,720
Aspect Ratio 16 x 9 enhanced PAL
1.33:1 538 x 576 =309,888
1.66:1 671 x 576 =386,496
1.78:1 720 x 576 =414,720
1.85:1 720 x 554 =398,880
2.35:1 720 x 436 =313,920
[...]
De max bitrate voor AC3 op DVD's is 448Kbps. Ja de max bitrate voor AC3 zelf is 640Kbps maar op video DVD's gaat men niet verder als 448Kbps. En er zijn maar weinig DVD's die de DTS bitrate van 1536Kbps hebben. De meeste hebben maar 768Kbps.
En die lijst, dat klopt, maar die lijst gaat over de inhoud van je PAL beeld. De resolutie die je je video-stroom meegeeft is altijd 720 x 576. Maar als je een film encodeert die oorspronkelijk 2,35:1 is dan geef je vertikaal 2 zwarte balken mee.
Pak maar eens een hele serie DVD's uit de kast, en kijk met een ripper welke resolutie die hebben: Allemaal 720x576, maar de inhoud (het werkelijke beeld) verschilt (met de juiste termen: je frame is altijd 720 x 576 groot, je clip niet persé)
Oke je hebt 'n DVD gevonden met een bitrate van 640Kbps en jij bent nu van mening dat 640Kbps de stelregel is voor alle andere DVD's. Ik wou het alleen maar makelijk houden door de uitzonderingen buiten beeld te houden en de meest gangbare bitrate als voorbeeld te gebruiken. Ja ik weet dat er DVD's zijn met 640Kbps en ik weet ook dat er DVD's met 348Kbps en daar hoor ik je niet over.Anoniem: 100386 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:41:
[...]
Ik heb anders een DVD (Pink Floyd, Pulse live DVD) met een 640 kbps AC3 track. Dus het kan wel
Het gaat mij niet om het frame maar op de daadwerkelijke hoeveelheid gebruikte pixels in de clip.Pak maar eens een hele serie DVD's uit de kast, en kijk met een ripper welke resolutie die hebben: Allemaal 720x576, maar de inhoud (het werkelijke beeld) verschilt (met de juiste termen: je frame is altijd 720 x 576 groot, je clip niet persé)
Om maar even een mooie lijn te quoten:
Audiophile fans that concern themselves with brand names and are status conscious will never listen to MP3s, no matter how many tests may prove that the sound experience is equivalent in both cases. (gaat ook mooi op in het geval van DTS en DTS HD dus)
En de referentie:
http://www.geocities.com/altbinariessoundsmusicclassical/mp3test.html
Getest met B&W Nautilus 803 speakers
Marantz CD-Player CD14
PM14 amplifier (samen goed voor 30.000 euro + aan apparatuur)
Er waren maar enkele van de genodigden die het verschil tussen 128 kbps en een cd konden horen en dan alleen nog met heel veel inspanning. Daarom veel respect voor de mensen die gemakkelijk het verschil tussen een 128 kbps en een cd kunnen horen!?!¿ Misschien meot je voor de gein eens een mp3 op een cd brander in plaats van je computer aan te sluiten op je reciever, denk dat het verschil als je dat al gemakkelijk kon horen op je 'goeie' boxen geheel verdwenen is.
En zoals de bovenste test wel bewijst is de bitrate helemaal niet van belang. En zoals op wikipedia is te lezen (jaja wat een goeie bron). Is 1500 mbps DTS wel degelijk niet te onderscheiden van het lossless formaat.
Daarnaast komt het juist aan op goeie apparatuur wil je het verschil minder horen. Goedkopere recievers en cd spelers en vooral geluidskaarten hebben DAC's die niet optimaal het geluid kunnen omzetten in een 'goed' analoog signaal. In feite hoor je op duurdere apparatuur het verschil juist minder tussen een mp3 op 128 kbps een DTS soundtrack van 800 of 1500 mbps en het lossless formaat doordat de interpolaties en algoritmes beter zijn.
Maargoed om maar even met de discussie door te gaan van DTS vs DTS HD, want we dwalen wel erg af om het over resoluties en mp3s te hebben.
Is volgens mij nog steeds het punt dat het grootste verschil tussen DTS en DTS HD het ONDERSTEUNEN van meedere boxen is. Die heb je natuurlijk niet nodig zoals iemand beweert, maar wil je er optimaal van profiteren dan dus wel.
En tuurlijk snap ik wel dat sommige mensen het wel kunnen onderscheiden op hun superieure set en goeie oortjes. Maar denk dat ik het met mijn aldi set niet kan in ieder geval. En net zoals 90% van de rest van de mensen zoals wel uit die dubbel blinde test is gebleken.
Audiophile fans that concern themselves with brand names and are status conscious will never listen to MP3s, no matter how many tests may prove that the sound experience is equivalent in both cases. (gaat ook mooi op in het geval van DTS en DTS HD dus)
En de referentie:
Marantz CD-Player CD14
Er waren maar enkele van de genodigden die het verschil tussen 128 kbps en een cd konden horen en dan alleen nog met heel veel inspanning. Daarom veel respect voor de mensen die gemakkelijk het verschil tussen een 128 kbps en een cd kunnen horen!?!¿ Misschien meot je voor de gein eens een mp3 op een cd brander in plaats van je computer aan te sluiten op je reciever, denk dat het verschil als je dat al gemakkelijk kon horen op je 'goeie' boxen geheel verdwenen is.
En zoals de bovenste test wel bewijst is de bitrate helemaal niet van belang. En zoals op wikipedia is te lezen (jaja wat een goeie bron). Is 1500 mbps DTS wel degelijk niet te onderscheiden van het lossless formaat.
Daarnaast komt het juist aan op goeie apparatuur wil je het verschil minder horen. Goedkopere recievers en cd spelers en vooral geluidskaarten hebben DAC's die niet optimaal het geluid kunnen omzetten in een 'goed' analoog signaal. In feite hoor je op duurdere apparatuur het verschil juist minder tussen een mp3 op 128 kbps een DTS soundtrack van 800 of 1500 mbps en het lossless formaat doordat de interpolaties en algoritmes beter zijn.
Maargoed om maar even met de discussie door te gaan van DTS vs DTS HD, want we dwalen wel erg af om het over resoluties en mp3s te hebben.
Is volgens mij nog steeds het punt dat het grootste verschil tussen DTS en DTS HD het ONDERSTEUNEN van meedere boxen is. Die heb je natuurlijk niet nodig zoals iemand beweert, maar wil je er optimaal van profiteren dan dus wel.
En tuurlijk snap ik wel dat sommige mensen het wel kunnen onderscheiden op hun superieure set en goeie oortjes. Maar denk dat ik het met mijn aldi set niet kan in ieder geval. En net zoals 90% van de rest van de mensen zoals wel uit die dubbel blinde test is gebleken.
[ Voor 9% gewijzigd door ksi op 25-02-2008 16:31 ]
Lees die test maar eens goed.ksi schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:28:
Om maar even een mooie lijn te quoten:
En de referentie:
Marantz CD-Player CD14
Ff een vraagje hoe oud ben je?
Volgens jouw en volgens mij is er leven op mars maar dat hoeft natuurlijk nog niet waar te zijn.Is volgens mij nog steeds het punt dat het grootste verschil tussen DTS en DTS HD het ONDERSTEUNEN van meedere boxen is. Die heb je natuurlijk niet nodig zoals iemand beweert, maar wil je er optimaal van profiteren dan dus wel
Als ik een Blu-ray film koop met maar een 5.1 audio track heb ik helemaal geen drol aan mijn 7.1 setup, De AVR zal misschien zelf de 2 extra kanalen aansturen door een soort van berekeing uit te voeren op het 5.1 signaal maar de 2 extra kanalen hebben geen data vanaf de Blu-ray film.
Maar heel dat matrix gebeuren kunnen de oude receiver ook al en daar heb je echt geen DTS HD MA of Dolby TrueHD voor nodig. En ja je zou 1 extra kanaaltje erbij kunnen krijgen.
Of je nu 6.1 of 7.1 hebt lekker belangrijk.
Dit is wat er echt HW matig ondersteunt wordt, dit betekend nog niet dat het ook altijd zo is.

P.S en je hoeft niet te schreeuwen ik ben niet doofONDERSTEUNEN

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 151481 op 25-02-2008 17:59 ]
Gast, sorry maar zolang jij het op argumenten gooit van hoe oud ben je? en je zal wel een aldi setje boxen hebben en klein kind en pissvlek niet te vergeten. Ben ik echt uit geargumenteerd.

Het het plaatje zie ik dus als voordelen alleen de hoge bitrate, en dat hij max. 8 channels aan kan.Anoniem: 151481 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:42:
Lang verhaal....
Volgens jouw en volgens mij is er leven op mars maar dat hoeft natuurlijk nog niet waar te zijn.
Als ik een Blu-ray film koop met maar een 5.1 audio track heb ik helemaal geen drol aan mijn 7.1 setup, De AVR zal misschien zelf de 2 extra kanalen aansturen door een soort van berekeing uit te voeren op het 5.1 signaal maar de 2 extra kanalen hebben geen data vanaf de Blu-ray film.
Maar heel dat matrix gebeuren kunnen de oude receiver ook al en daar heb je echt geen DTS HD MA of Dolby TrueHD voor nodig. En ja je zou 1 extra kanaaltje erbij kunnen krijgen.
Of je nu 6.1 of 7.1 hebt lekker belangrijk.
maar leuk plaatje!
Dus dan lijkt me dat dat de voordelen zijn van HD-DTS ten opzicht van de oude 5.1 channels!
Dat matrix gebeuren, dat doet je versterker, dus je versterker "bepaald" welke geluiden over de verschillende boxen wil hebben.
Wat ik er van begrijp (als ik het hier mag posten??) zijn dus de voordelen van HD-DTS dat de er voor 8 verschillende kanalen geluid op de disc staat. Dus elke speaker heeft een eigen kanaal.
Bij matrix maak je van 6 channels 8 channels, dus ergens staat er dan gewoon te weinig data op een disc!
Dus dat zijn de voordelen van HD audio, dat gewoon elke speaker zijn eigen audio spoor heeft tot 8 speakers. (En anders leg het dan maar eens uit, of geef een link en lees ik het zelf wel (oh nee, das via een website, en das niet altijd betrouwbaar
Te weinig data is wel heel crue gezegd. Zie het als een afweging tussen kwaliteit en kosten.stimpyrulez schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:42:
[...]
Wat ik er van begrijp (als ik het hier mag posten??) zijn dus de voordelen van HD-DTS dat de er voor 8 verschillende kanalen geluid op de disc staat. Dus elke speaker heeft een eigen kanaal.
Bij matrix maak je van 6 channels 8 channels, dus ergens staat er dan gewoon te weinig data op een disc!
Als de filmmaatschappijen nu op elke HD DVD of Blu-ray film een 7.1 audio track zou aanbrengen zal dit meer kosten als een 5.1 track. Denk aan bijv. recording en rendering time, iemand moet dat betalen en uiteindelijk zullen ze de kosten verhalen op de consument. De winst marge zal kleiner zijn, dus minder winst voor de filmmaatschappijen en dit allemaal om een die 1 op de 50 met een DTS HD MA of Dolby TrueHD 7.1 setup ook echt 7.1 channel audio tegeven. I don't think so crue gezegd!
Dit is ieder geval mijn visie op het feit dat er zo weinig films zijn met echt 7.1 kanaals audio er op.
Correct en niet te vergeten de extra data die ter beschikkingstaat voor het audio gedeelte van 'n film.Dus dat zijn de voordelen van HD audio, dat gewoon elke speaker zijn eigen audio spoor heeft tot 8 speakers.
De 3 voordelen die ik zie:
- Meer kanalen
- Hogere BitRate, dus meer data ter beschikking voor de audio stream.
- 'n Hogere samplerate ten opzichte van andere DTS en DD vormen.
Begin mensen zoals ksi en stumperdrulez kotsbeu te worden met hun domme offtopic gezwets. Modje gewaarschuwd
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 200572 op 26-02-2008 10:12 ]
Geloof dat Sarge_Mango en jij juist fout bezig zijn qua opmerkingen; de toon waarop jullie reageren, verziekt dit topic. Prima dat jullie het eens zijn en bepaalde zaken beargumenteren, maar de manier waarop...Anoniem: 200572 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:09:
Begin mensen zoals ksi en stumperdrulez kotsbeu te worden met hun domme offtopic gezwets. Modje gewaarschuwd
Jammer, want inhoudelijk is het juist interessant.
Juist, daarmee kan ik het eens zijn; De reactie van S_M op mijn post beviel mij ook al niet.robhof schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:37:
[...]
Geloof dat Sarge_Mango en jij juist fout bezig zijn qua opmerkingen; de toon waarop jullie reageren, verziekt dit topic. Prima dat jullie het eens zijn en bepaalde zaken beargumenteren, maar de manier waarop...
Jammer, want inhoudelijk is het juist interessant.
En overigens: Deze draad gaat over Onkyo receivers. Ik heb een TX-SR 875, welke hebben jullie Sarge_Mango, ksi en KacperK ? Vertel het eens, want dan kunnen we het bijvoorbeeld erover hebben of hij jullie bevalt of niet.
snap het niet want als het modje even kijkt naar dit mooie antwoord van jou en deze....Anoniem: 200572 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:09:
dan zegt dat toch genoeg?
Ik heb geen antwoord gezien van jou wat ook maar enig nut aan deze hele discussie toevoegde??

(oh ja.. Heb een 705 , en wil eigenlijk al een hele tijd wat meer weten over deze versterkers zie hier en later
[ Voor 14% gewijzigd door stimpyrulez op 26-02-2008 11:21 ]
*zucht* begrijp je het nou nog niet?stimpyrulez schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:15:
[...]
Ik heb geen antwoord gezien van jou wat ook maar enig nut aan deze hele discussie toevoegde??
Ik ga hier simpelweg niet op in omdat het persoonlijk is en van veel verschillende factoren afhangt. Ten tweede horen dit soort discussies niet thuis in dit topic. Die voer je maar lekker in het blueray topic. Jullie blijven maar met argumenten komen met: hij hoort wel verschil, zij niet bla bla. Je weet zelf duidelijk niet waar je over praat. Anders ga je eerst zelf luisteren op een fatsoenlijke set voordat je je uberhaupt mengt in zo'n (zinloze) discussie.
Er zijn een paar hardwarematige verschillen tussen bijv. DTS en DTS-HD. zoals SM al zei:
- Meer kanalen (niet altijd)
Of jij wel of geen verschil hoort op je el cheapo setje interesseert niemand wat.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 200572 op 26-02-2008 11:28 ]
Anoniem: 78369
en dat is niet persoonlijk......dus. Lekker sociaal zijn de luitjes hier op GOT. of niet dan.Anoniem: 200572 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:21:
[...]Of jij wel of geen verschil hoort op je el cheapo setje interesseert niemand wat.
Eindelijk een antwoord met wat inhoudAnoniem: 200572 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:21:
[...]
*zucht* begrijp je het nou nog niet?
Ik ga hier simpelweg niet op in omdat het persoonlijk is en van veel verschillende factoren afhangt. Ten tweede horen dit soort discussies niet thuis in dit topic. Die voer je maar lekker in het blueray topic. Jullie blijven maar met argumenten komen met: hij hoort wel verschil, zij niet bla bla. Je weet zelf duidelijk niet waar je over praat. Anders ga je eerst zelf luisteren op een fatsoenlijke set voordat je je uberhaupt mengt in zo'n (zinloze) discussie.
Er zijn een paar hardwarematige verschillen tussen bijv. DTS en DTS-HD. zoals SM al zei:
- Meer kanalen (niet altijd)
Of jij wel of geen verschil hoort op je el cheapo setje interesseert niemand wat.

- Meer kanalen (niet altijd) (is dus wat ik al zei)
- Hogere BitRate, dus meer data ter beschikking voor de audio stream. (wist ik eerder niet)
- 'n Hogere samplerate ten opzichte van andere DTS en DD vormen. (wist ik eerder niet)
Dus als je dan in vervolg gelijk zo'n antwoord geeft dat schiet tenminste lekker op!
Trouwens zinloos? Wat voor jou zinloos is, kan voor een ander heel nuttig zijn.
Ben het met je eens dat de zinloze opmerkingen van jou (waar ik eerder na verwees) totaal geen enkel nut hebben ja!
Dus als je de discussie zinloos vind, geef dat dan gelijk aan, of zeg gewoon niks. Dat levert alleen een hele boel irritaties op!
Jongens,
open een aparte topic voor dit dan. Zo trashen jullie de Onkyo topic
open een aparte topic voor dit dan. Zo trashen jullie de Onkyo topic
Ik heb onlangs het volgende setje besteld (nog niet ontvangen): Onkyo HT-S508
Dit is een combi van de
HT-R508 (5.1-Channel A/V Surround Receiver)
HTP-450A (5.1-Channel Home Theater Speaker System).
Volgens de onkyo site is dit een 2007 model. Zie de catalogus 2007-2008: http://onkyo.rholive.de/e...Onkyo_30631_Engl.pdf&cs=1
Maar in dit topic ben ik hem nog nergens tegen gekomen. Ik heb zelf het vermoeden dat de HT-R508 de 5.1 variant van de TX-SR505E is (deze is 7.1). Verder lijken deze qua specificaties en uiterlijk vrijwel identiek. Van de boxen verwacht ik niet al te veel, maar de receiver leek me qua prijs/kwaliteit erg interessant. Wie heeft er ervaring met dit setje of kan er verder iets nuttigs over zeggen?
Dit is een combi van de
HT-R508 (5.1-Channel A/V Surround Receiver)
HTP-450A (5.1-Channel Home Theater Speaker System).
Volgens de onkyo site is dit een 2007 model. Zie de catalogus 2007-2008: http://onkyo.rholive.de/e...Onkyo_30631_Engl.pdf&cs=1
Maar in dit topic ben ik hem nog nergens tegen gekomen. Ik heb zelf het vermoeden dat de HT-R508 de 5.1 variant van de TX-SR505E is (deze is 7.1). Verder lijken deze qua specificaties en uiterlijk vrijwel identiek. Van de boxen verwacht ik niet al te veel, maar de receiver leek me qua prijs/kwaliteit erg interessant. Wie heeft er ervaring met dit setje of kan er verder iets nuttigs over zeggen?
Ik zelf heb een Onkyo 805
2 x Focal 816W LE front.
2 x Klipsch Synergy F1 surround.
1 x JBL EC35 center.
1 x JBL Sub.
'N 5.1 setup dus
Heb nog 4 JBL surround speakers staan maar geen zin om ze aan te sluiten.
Sub en center worden ooit nog eens vervangen voor 'n Quake Rel MKII sub en Focal 800 nog iets center speaker.
Hij bevalt me echt goed vooral het helder en zuiver geluid wat er uit is echt goed voor de die prijs, mede dankzij het gebruik van de BB PCM1796 DAC's en gebruikte OpAmps. (DAC's alleen de 805,875 en905). Weet iemand trouwens welke OpAmps er in de 805 zitten ?
Het video gedeelte gebruik ik niet dus kan daar niks over zeggen. Ik heb alleen wel een soort van HDMI handshake probleem met me Onkyo 805.
Zie dit topic DVI HDMI Receiver probleem.
Ik heb mijn PC GeForce 8800GTX DVI 2 aansluiten aangesloten op de HDMI poort1 in van mijn Onkyo 805 receiver middels een DVI => HDMI kabel.
Van mijn Onkyo 805 HDMI poort uit gaat een HDMI kabel naar mijn Sony 40W2000 HDMI poort1 in
PC (DVI) => Onkyo 805 (HDMI) => Sony 40W2000 (HDMI)
Het probleem is als volgt:
Ik moet elke keer opnieuw mijn PC herstarten om de receiver te laten detecteren door mijn GeForce kaart, zodat ik mijn desktop kan uitbreiden naar mijn Sony TV via de Onkyo 805.
Vroeger toen ik mijn TV direct aan mijn PC had aangesloten via de DVI en HDMI poort hoefde ik alleen maar de juiste input te selecteren op mijn TV en had ik beeld.
Nu moet ik elke keer opnieuw alle instellingen in windows opnieuw instellen nadat ik mijn PC herstart heb en de receiver is gevonden door mijn GeForce kaart.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem zodat mijn receiver altijd een signaal naar de GeForce stuurt zodat de kaart weet dat er een HDMI interface aanwezig is aan de andere kant.
Dan kan ik desktop uitbreiding en het multimonitor geblaat altijd aanlaten staan.
Zo is het nu weer ontopic
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 26-02-2008 23:18 ]
In amerika zijn deze receiver goedkoper stel ik zou er een laten komen van uit amerika dan het ik een trafo nodig voor de 230 V hier in NL. Maar kan ik dan gewoon nog PAL of is dat NTSC?
Of geld dat gezeur met de standaarden alleen op de dvd-spelers.
Of geld dat gezeur met de standaarden alleen op de dvd-spelers.
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Als je de Front L/R op Full Band hebt staan heb je de mogelijkheid om Double Bass in te stellen met 'on / off' . Als je de Front L/R een LFE filter meegeeft verdwijnt de optie Double Bass uit het menu! En gaat de sub automatisch mee op het subwoofer kanaal omdat de versterker meent de lage tonen toch naar sub te moeten sturen.Moris schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:49:
Ik heb de instellingen eens geprobeerd zoals jij ze beschreef.
Helaas, als je de Dubbele Bas uitzet dan is dit ook voor zowel stereo als voor de films (DTS, Dolby, enz...) Zou dit kunnen, omdat de instelling bij de speakers op Full Range staat![]()
Spijtig genoeg kan je deze instellingen dus niet appart regelen![]()
![]()
Dus als je in stereo mode geen of weinig sub wilt hebben en in films met multichannel/DTS/Dolby wel sub moet je dus je Front Speakers Full Band maken en je Subwoofer op Yes en Double Bass op Off!
Ik vind een lekkere tik dieper laag door mn sub wel lekker in stereomode! (2x B&W 602.5 en Klipsch KSW10 sub)
Let op:
Keep it clean. Nog één keer flamen op de man (gast!/*zucht/jij hebt er geen verstand van) = OW en topic op slot.
Keep it clean. Nog één keer flamen op de man (gast!/*zucht/jij hebt er geen verstand van) = OW en topic op slot.