@polthemol: Ook ik vind foto 2 duidelijk de sterkste. De rest mist wat spanning omdat er zoveel afstand zit tussen de spelers, afgezien van 1 waar het feit dat je alleen ruggen ziet een beetje jammer is. Je hebt al op f/2.8 geschoten, dus mindef DoF bij de foto's die eigenlijk maar om één speler draaien gaat niet echt lukken. Toch denk ik dat die foto's sterker zouden zijn als de achtergrond minder zou opvallen. Wel lekkere kleuren trouwens, ze knallen flink van de plaan af! Je zou je kunnen afvragen of het niet wat onnatuurlijk oogt, maar ik vind't lekker kijken.
@MagicTempest: Qua kleuren, scherpte en bokeh vind ik'm fijn wegkijken, maar je kadering vind ik niet goed gekozen. Het gebruik van portrait zodat je het blikveld van de speler kan volgen vind ik prima gekozen. Dat zijn rechterarm van de foto afgaat vind ik geen heel groot probleem, aangezien die waarschijnlijk weinig boeiends doet. Dat de handschoen nét niet helemaal eropstaat vind ik daarentegen wél storend.
@MeneerKrab: Zelf klim ik inderdaad ook, alleen heb ik de foto's van mezelf natuurlijk niet zelf gemaakt, vandaar dat ik ze niet post

Fisheyes word ik zelf vaak niet zo enthousiast van, leuk voor een paar foto's maar gimmicky als je er een hele serie mee schiet. Aangezien dit een bouldertrip was (voor de niet-klimmers: boulderen is klimmen, maar dan zonder touwen op lage wanden of rotsblokken) vond ik het niet zó boeiend om meer rots op de foto te zetten, aangezien het dus niet om indrukwekkende wanden gaat. Neemt niet weg dat de foto's inderdaad wat krap zijn.
Klimmers zijn inderdaad nogal lastig om goed op de foto te krijgen. Altijd een arm voor het gezicht, gezicht tegen de rots (in de schaduw) of in beweging.
Gisteren heb ik meegedaan aan een klimwedstrijd (die ik samen met drie anderen georganiseerd heb

). Ik ben eerder gestopt met klimmen zodat ik zeker niet in de finale zou zitten (jaja, smoesjes

) en de finales dus kon fotograferen. Hiervoor ben ik bovenin de wand gaan hangen zodat de finalisten naar me toe zouden klimmen. Omdat het licht werkelijk waardeloos is (daglicht door matglas in het dak, daglicht-witte TL buizen én rozige 'gloeilampachtige' TL-buizen, en dan ook nog niet in grote hoeveelheden, gelukkig zit er genoeg magnesium op de grepen om nog een zinnige witbalans mee te maken in post) heb ik een Canon 70-200 f/4L geleend. Helaas kwam die aan het begin van het bereik tekort om klimmers die ver kwamen nog goed erop te krijgen, maargoed, ik kreeg in ieder geval meer licht binnen dan met de Sigma 18-200 f/3.5-6.3

Alles geschoten op f/4 met sluitertijden tussen de 1/125 en 1/200, waarbij ik ISO als wisselgeld heb gebruikt om genoeg licht op de platen te krijgen (alles ISO 800 of zelfs 1600).
Veel blabla, weinig plaatjes, alles klikbaar voor 2000px: