Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Ik ben zo langzamerhand toch wel benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijands is denk ik nog bezig met nabewerken. Hij heeft wel wat testshots op het I-net beschikbaar gemaakt, maar ehh..

Hierbij even wat linkjes naar zipbestanden met foto's.

Foto's uit de D50 in zip bestand.

Foto's uit de D90 van Nick in zip bestand.

Foto's van de D300 van Dick in zip bestand.

Leuk voor iedereen die met RAW's aan het stoeien wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer ik kan de getoonde zip bestanden niet op mijn pc krijgen. Wel gedownload maar mis het programma om te openen. Hoe zijn de resultaten geworden?.

Mijn aanschaf van een D300 naderd met rasse schreden, helaas heb ik nog een vraag :? . Heeft iemand van jullie een idee wanneer op z'n snelst een opvolger van deze camera in de winkel gaat liggen? Ik neem aan niet voor November dit jaar zo ongeveer?. En wat is jullie advies, erop wachten?. Geruchten gaan dat de kans groot is dat ie in Juni zo'n beetje gelanceerd gaat worden maar dan ligt ie nog lang niet in de winkel natuurlijk. Daarnaast is ook nog de vraag of die camera net zo goed is althans de meerprijs waard(ik ga ervanuit dat ie in het begin duur zal zijn). Ook is het dan nog gauw een a twee maanden wachten voordat er genoeg gebruikersreactie's zullen zijn, die ik dan toch eerst wil afwachten. :z

Mocht ik reactie's krijgen, bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 17:56:
Jammer ik kan de getoonde zip bestanden niet op mijn pc krijgen. Wel gedownload maar mis het programma om te openen. Hoe zijn de resultaten geworden?.

Mijn aanschaf van een D300 naderd met rasse schreden, helaas heb ik nog een vraag :? . Heeft iemand van jullie een idee wanneer op z'n snelst een opvolger van deze camera in de winkel gaat liggen? Ik neem aan niet voor November dit jaar zo ongeveer?. En wat is jullie advies, erop wachten?. Geruchten gaan dat de kans groot is dat ie in Juni zo'n beetje gelanceerd gaat worden maar dan ligt ie nog lang niet in de winkel natuurlijk. Daarnaast is ook nog de vraag of die camera net zo goed is althans de meerprijs waard(ik ga ervanuit dat ie in het begin duur zal zijn). Ook is het dan nog gauw een a twee maanden wachten voordat er genoeg gebruikersreactie's zullen zijn, die ik dan toch eerst wil afwachten. :z

Mocht ik reactie's krijgen, bedankt voor jullie antwoorden.
die vraag is hier al vaker gesteld en het meest voorkomende antwoord is dat als je de camera nu nodig hebt en of wil dat je hem dan nu moet kopen. wat als er wel een nieuwe camera uitkomt ?? oei die is dan zoveel beter weer dan de oude d300 maar misschien ook weer duurder, dan toch maar een d300 of toch maar wachten tot de nieuwe versie goedkoper is geworden.

toen de fuji s5 uitkwam heb ik die eigenlijk direct gekocht. de body was toen 1800 euro. krap 2 jaar later kan ik dezelfde body nieuw voor 600 euro aanschaffen. had ik dan moeten wachten ? als ik kijk naar welke fotos ik dan nooit had kunnen maken als ik nog met mijn 350d had rondgelopen dan kan ik alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik niet gewacht heb :)

als je denkt dat de d300 je meer gaat brengen dan je huidige cam en helemaal belangrijk als je ook al weet waar de meerwaarde voor JOU zit in de d300 tov je huidige cam dan zou ik niet wachten.
ik wist ook al van te voren wat de s5 me meer ging leveren dan mijn huidige camera en daar ben ik maar wat blij mee geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb besloten even PMA af te wachten om te kijken of er een opvolger komt. Bovendien doet Nikon wel 's cashbacks in maart.
Komt er in maart geen concreet zicht op een opvolger dan ga ik de vrouw 's serieus lief aankijken. Dan wil ik 'm nu hebben voordat er weer een prijsverhoging overheen komt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n.b. Maar waneer komt er nu een mooie blogpost met vergelijking van de plaatjes? Ik ben toch wel benieuwd... zeg maar gerust heel benieuwd naar je conclusies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:35:
Ik heb besloten even PMA af te wachten om te kijken of er een opvolger komt. Bovendien doet Nikon wel 's cashbacks in maart.
Komt er in maart geen concreet zicht op een opvolger dan ga ik de vrouw 's serieus lief aankijken. Dan wil ik 'm nu hebben voordat er weer een prijsverhoging overheen komt.
Wijnands ik denk dat ik me hierbij ga aansluiten. Zodra je iets hoort zou je hier iets kunnen laten weten?. Maart wil ik nog wel wachten maar dan moet er zicht zijn op een opvolger anders wil ik hem nu hebben, voordat de opvolger dan in de winkel ligt en er gebruikersrevieuws over zijn, zijn we serieus verder. Weet iemand wat de D 300 kostte toen hij net op de markt was in de winkel(of webwinkel), dat speelt ook wel mee voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:56:
[...]
Wijnands ik denk dat ik me hierbij ga aansluiten. Zodra je iets hoort zou je hier iets kunnen laten weten?. Maart wil ik nog wel wachten maar dan moet er zicht zijn op een opvolger anders wil ik hem nu hebben, voordat de opvolger dan in de winkel ligt en er gebruikersrevieuws over zijn, zijn we serieus verder. Weet iemand wat de D 300 kostte toen hij net op de markt was in de winkel(of webwinkel), dat speelt ook wel mee voor mij.
Als ik de Pricewatch grafiek bekijk stond ie ongeveer op 1800 a 1900 euro in de goedkoopste shops. Dit zijn ook wel bedragen die ik me kan herinneren.

Ik zit nu ook heel erg te twijfelen waar ik voor (D90 of D300) aan het sparen ben. Als straks de D400 uit is zal de D300 ook nog wel weer gaan zakken qua prijzen. Dan wordt de keuze helemaal moeilijk. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Fl4pp13 op 28-02-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fl4pp13 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:10:
[...]Als ik de Pricewatch grafiek bekijk stond ie ongeveer op 1800 a 1900 euro in de goedkoopste shops. Dit zijn ook wel bedragen die ik me kan herinneren.

Ik zit nu ook heel erg te twijfelen waar ik voor (D90 of D300) aan het sparen ben. Als straks de D400 uit is zal de D300 ook nog wel weer gaan zakken qua prijzen. Dan wordt de keuze helemaal moeilijk. :P
Dat is dus toch wel zo'n 500a 600 euro meer dan waar de body nu voor aangeboden wordt. Best wel een fors bedrag(kun je leuke lens voor krijgen).

Of de D300 dan veel zal zakken in prijs is ook nog maar de vraag. Zo vindt ik dat de D200 ook niet echt veel in prijs is gezakt en het is net alsof de prijs van de D300 nu al lange tijd stabiel zo rond de 1300euro schommelt(houd dit al een lange tijd in het oog). Zegt ook al iets over de kwaliteit van de camera lijkt me.

Waarschijnlijk ga ik niet op de opvolger wachten, dan. Ik weet nu dat de D300 een mooie camera is met(waarschijnlijk)weinig problemen en de kinderziektes zijn er uit. Dat is bij een nieuwe vaak(ook) nog afwachten.

Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit me de tandjes te editen maar ik krijg die D90 shots niet goed, lijkt alsof dat ding niet gefocust had. Sowiso lastig om de kleuren vergelijkbaar te krijgen, de D300 heeft toch heel andere neigingen.

Hier zijn de D50 en D300 shots op iso 800 alvast.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3457/3316861322_da1c16ccf5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3474/3316861768_e30b0bb719.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het viel me gisteren op dat een aantal zaken geen D300 op voorraad hebben. Iemand een idee of dit met een prijsverhoging te maken heeft? OF zou de boot gewoon laat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Weet niet of je binnenkort op vakantie naar Azie gaat?

Ik stond afgelopen juni echt op het punt om een D300 te kopen in Maleisië.. 900 euro voor de body en toen was hij niet zolang uit. Enige probleem was dat ik dan een paar dagen minder kon duiken op het mooiste rif van de wereld en dat wilde ik er niet voor inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben toch geen duiker. Import uit malesie heb je weer 't probleem dat Nikon hier de garantie niet erkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de knoop doorgehakt en een D300 gekocht met Tamron 17-50mm f2.8 objectief. Sjaak afhaak heeft ook zo'n combinatie zag ik. Gewoon naar een goede fotograaf in de buurt gegaan, eerst wilde ik hem ook elders halen(lees goedkoper)maar net wat Wijnands al zegt, hij is op dit moment op veel plaatsen niet goed verkrijgbaar en ik wil ook niet te ver gaan reizen als er wat aan zou komen. Navraag bij Foka: de importeur kan op dit moment niet goed zeggen wanneer hij weer geleverd wordt. Beetje vreemd. Ik weet wel dat het best wel eens zou kunnen dat de prijzen verhoogt gaan worden, al was dat niet voor mij de reden om hem nu al te kopen. Misschien komt de opvolger al heel snel, zou zo maar eens kunnen.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om overdag foto's te maken maar de foto's met slechte lichtomstandigheden(waarvoor ik voornamelijk een spiegelreflex wilde)zijn zeer goed te noemen. Zelfs iso 3200 is nog bruikbaar!(natuurlijk wel beperkt). Binnenfoto's met iso 2200 leverd zeer goede resultaten op. Hier wordt het verschil met een compactcamera echt goed zichtbaar, daar is het bij veel toestellen boven de 400 al niet meer veel soeps. De komende tijd ben ik wel even zoet met experimenteren enz.

Ik vraag me wel nog af of een goed fotobewerkingsoftware programma veel toevoegd, tov het bijgeleverde softwareprogramma van de camera. Is er dan nog kwaliteitsverbetering te halen of wordt het dan zeer minimaal?, dat denk ik namelijk zelf en weet niet of ik daar nog een extra 100 euro voor uit moet gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Persoonlijk heb ik de CD niet eens uit de doos gehaald. Ik maak gebruik van Lightroom, waar 'simpele' bewerkingen mee gemaakt kunnen worden. Lightroom is dan ook zeker goed te gebruiken als fotobeheer programma. Wil je echt in de details gaan fotobewerken, kom je waarschijnlijk toch uit bij Photoshop, of dergelijke programma's.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Fl4pp13 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:10:
[...]
Zeker als je in overweging neemt dat er ook nog een D5000 aan schijnt te komen :)

Ik heb besloten om te wachten op de D400. (nu D200)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:00

allstarted1

WTRFTS

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:56:

Ik ben er nog niet aan toegekomen om overdag foto's te maken maar de foto's met slechte lichtomstandigheden(waarvoor ik voornamelijk een spiegelreflex wilde)zijn zeer goed te noemen. Zelfs iso 3200 is nog bruikbaar!(natuurlijk wel beperkt). Binnenfoto's met iso 2200 leverd zeer goede resultaten op. Hier wordt het verschil met een compactcamera echt goed zichtbaar, daar is het bij veel toestellen boven de 400 al niet meer veel soeps. De komende tijd ben ik wel even zoet met experimenteren enz.

Ik vraag me wel nog af of een goed fotobewerkingsoftware programma veel toevoegd, tov het bijgeleverde softwareprogramma van de camera. Is er dan nog kwaliteitsverbetering te halen of wordt het dan zeer minimaal?, dat denk ik namelijk zelf en weet niet of ik daar nog een extra 100 euro voor uit moet gaan geven.
Hoezo zou ISO3200 slechts beperkt bruikbaar zijn? Ik gebruik het zeer regelmatig en met goed resultaat. Overdag heb ik het niet nodig, dan is de ruiskorrel inderdaad erg duidelijk aanwezig. Bij nachtfoto's waar ik over het algemeen veel in doe, is 3200 uiterst goed bruikbaar. ISO6400 gebruik ik ook nog wel eens bij een overzicht in een nachtclub, voor webformaat prima, maar voor grotere afdrukken of dergelijke niet meer bruikbaar :)

Wat software betreft, probeer de try-out versie van Adobe Photoshop Lightroom eens? Ik en zeer veel andere fotografen hier gebruiken het als eerste workflow. Verder is de beheersfunctie erg fijn.

:)

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:52:
Het viel me gisteren op dat een aantal zaken geen D300 op voorraad hebben. Iemand een idee of dit met een prijsverhoging te maken heeft? OF zou de boot gewoon laat zijn?
Er liggen wel een hoop schepen niks te doen in het verre oosten, er wordt minder geëxporteerd.
cameranu heeft hem op voorraad 1177 euro, misschien zijn andere shops al door de voorraad heen en
hebben ze wat voorzichtiger besteld, ik weet niet of winkels eerder horen wanneer er een update komt of hopen dat de yen weer wat daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
allstarted1 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:11:
[...]

Hoezo zou ISO3200 slechts beperkt bruikbaar zijn? Ik gebruik het zeer regelmatig en met goed resultaat. Overdag heb ik het niet nodig, dan is de ruiskorrel inderdaad erg duidelijk aanwezig. Bij nachtfoto's waar ik over het algemeen veel in doe, is 3200 uiterst goed bruikbaar. ISO6400 gebruik ik ook nog wel eens bij een overzicht in een nachtclub, voor webformaat prima, maar voor grotere afdrukken of dergelijke niet meer bruikbaar :)
Ik ben het met je eens dat overdag, zeker buiten, de korrel heel goed te zien is. Zelfs bij ISO400 of 800 vind ik het al opvallend. Voor mijn gevoel had ik dat met de D50 veel minder. Binnen vind ik de ISO prestaties juist weer veel beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

allstarted1 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:11:
[...]Hoezo zou ISO3200 slechts beperkt bruikbaar zijn? Ik gebruik het zeer regelmatig en met goed resultaat. Overdag heb ik het niet nodig, dan is de ruiskorrel inderdaad erg duidelijk aanwezig.
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker bruikbaar al verschilt dat wel van foto tot foto natuurlijk. Ik heb het dan ook over een sfeerverlichting in de woonkamer(geen flits of additioneel licht), dat hij daar nog iets van weet te maken is op zich al heel erg goed. Natuurlijk ligt het er maar aan wat je fotografeerd en hoe hoog je standaard ligt.

Ik kom er nu ook achter dat de camera bijvoorbeeld niet automatisch z'n iso waarde kiest. Je stelt een waarde in, bijvoorbeeld 640 iso, is dat mogelijk maakt hij de foto daarmee, is dat niet mogelijk stelt hij dat zelf automatisch bij(mits auto ingesteld). Volgens mij kiest ie dan geen lagere waarde(stel dat het dus ook/beter met 400 iso zou kunnen) Het is dus niet mogelijk net als bij een compactcamera hem dat volledig automatisch te laten kiezen. Niet dat dat moet hoor, meestal kan ik dat wel inschatten rond welke iso waarde ik moet zijn. Veel moet ik nog gewoon ervaren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:56:

Wat pure raw conversie betreft ben ik heel tevreden met capture nx. Qua verdere bewerkingen kent 't z'n beperkingen en zou je aan photoshop (elements) kunnen denken of 's kijken hoever je komt met the gimp of photofiltre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:09:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker bruikbaar al verschilt dat wel van foto tot foto natuurlijk. Ik heb het dan ook over een sfeerverlichting in de woonkamer(geen flits of additioneel licht), dat hij daar nog iets van weet te maken is op zich al heel erg goed. Natuurlijk ligt het er maar aan wat je fotografeerd en hoe hoog je standaard ligt.

Ik kom er nu ook achter dat de camera bijvoorbeeld niet automatisch z'n iso waarde kiest. Je stelt een waarde in, bijvoorbeeld 640 iso, is dat mogelijk maakt hij de foto daarmee, is dat niet mogelijk stelt hij dat zelf automatisch bij(mits auto ingesteld). Volgens mij kiest ie dan geen lagere waarde(stel dat het dus ook/beter met 400 iso zou kunnen) Het is dus niet mogelijk net als bij een compactcamera hem dat volledig automatisch te laten kiezen. Niet dat dat moet hoor, meestal kan ik dat wel inschatten rond welke iso waarde ik moet zijn. Veel moet ik nog gewoon ervaren natuurlijk.
Jawel hoor. In het opnamemenu kun je ISO-gevoeligheid instellen kiezen. Daar vervolgens voor AUTO kiezen en een grenswaarde kiezen voor ISO en sluiter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:09:
[...]
Ik heb zo het idee dat dit wel eens je eerste DSLR zou kunnen zijn als ik dit lees. (Dat is overigens geen oordeel hoor, hoogstens een constatering dat bij het instappen in de DSLR wereld jou portemonee wat breder was dan de mijne.)
Dan is het heel handig om het handboek een keer door te lezen. Er staat echt belachelijk veel informatie in en ook een enorme hoeveelheid kruisverwijzingen. Kortom begin in het boek bij pagina 1, zorg dat je de symbolen in het boek snapt en gaan dan in de index op zoek naar ISO instellen of wellicht dat er ook iets van auto iso in staat. (Anders staat er bij ISO wel een verwijzing naar auto iso.)

Mijn tip is ook om niet gelijk op te houden met lezen als je je antwoord gevonden hebt, maar pak nog even één verwijzing mee. Op die manier krijg je toch net wat meer informatie, waardoor je net iets beter leert te begrijpen wat je camera doet.

Ik gebruik nooit volledig auto iso, maar het kan inderdaad wel. Ik kan me voorstellen dat dat vooral in "P" erg handig is. Ik gebruik zelf vooral "A", niet omdat dit beter zou zijn of zo, maar omdat het mij goed bevalt. In "A" klooi ik gewoon wat aan en zie wel wat de sluitertijd wordt. Ben ik daar ontevreden mee, dan stel ik de ISO wel handmatig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:00:
[...]Ik heb zo het idee dat dit wel eens je eerste DSLR zou kunnen zijn als ik dit lees. (Dat is overigens geen oordeel hoor, hoogstens een constatering dat bij het instappen in de DSLR wereld jou portemonee wat breder was dan de mijne.)
Dan is het heel handig om het handboek een keer door te lezen. Er staat echt belachelijk veel informatie in en ook een enorme hoeveelheid kruisverwijzingen.
Klopt dit is inderdaad mijn eerste DSLR. Hiervoor heb ik alleen met compactcamera's gewerkt maar omdat deze resultaten mij toch tegenvielen, als ik dan mooie foto's van dslr's onder ogen kreeg en helemaal bij slechte lichtomstandigheden, heb ik besloten om de overstap te maken. Overigens ik ken iemand met de Canon G10(een van de beste compacts op dit moment )maar wat ik nu al zie van de D300(heb deze dagen nog niet zo veel tijd gehad om te gaan schieten)zijn overtuigend. Ik wist dat voor mijn doel de D90 meer als voldoende zou zijn maar aangezien mijn eerdere vragen(en leeswerk op het net)over de zgn CHA ERROR(paar berichtjes terug)heeft mij laten besluiten voor de D300 te gaan(ik wilde het liefst Nikon, daar ik in het verleden goede ervaringen met een analoge compact van Nikon heb gehad, vooral fotokwaliteit en degelijkheid).Ik heb er geen spijt van. De D300 is een geweldige camera, met zeker voor een leek als mij(tot op zekere hoogte) een enorm "ontdekkingspotentieel" maw ik ben er lang zoet mee met ontdekken(en dat maakt het spannend!). Ik had het boek besteld van easy computing over de D 300(39,95) en dat ziet er zeer goed uit. Volop foto's en duidelijke uitleg over deze camera, voor mij dus ideaal. Het lag al na 3 dagen in de bus, zeer snel en goed bezorgd. Ik heb dus de komende tijd genoeg om mee te gaan stoeien!. Overigens een van de redenen is ook dat je bij veel compacts niet echt veel handmatig kunt bijstellen, het kan wel maar bij een SLR heb je toch meer mogelijkheden. Daarnaast hebben de instellingen die je met een compact doet over het algemeen minder effect op de foto's, maw er is minder fijnafstelling mogelijk (De genoemde Canon G 10 heeft wel veel mogelijkheden overigens). Je loopt dan sneller tegen de grenzen aan van het objectief en kleinere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga vanmiddag m'n D300 ophalen. Ik zit nu even naar CF kaartjes te kijken en ik vind het prijsverschil tussen de langzamere en de snelle kaarten nogal fors. Ik ben overwegen geen actie fotograaf. Als ik op pagina 405 van de handleiding kijk krijg ik de indruk dat ik toch al snel 16 RAW bestanden in de buffer kwijt kan. Zou ik dan snel verschil merken als ik voor een 133x kaart ga of een Sandisk Extreme II ipv een III of IV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
Wijnands schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:40:
Ik ga vanmiddag m'n D300 ophalen. Ik zit nu even naar CF kaartjes te kijken en ik vind het prijsverschil tussen de langzamere en de snelle kaarten nogal fors. Ik ben overwegen geen actie fotograaf. Als ik op pagina 405 van de handleiding kijk krijg ik de indruk dat ik toch al snel 16 RAW bestanden in de buffer kwijt kan. Zou ik dan snel verschil merken als ik voor een 133x kaart ga of een Sandisk Extreme II ipv een III of IV?
Om heel eerlijk te zijn, tenzij het prijsverschil niet echt groot is; haal een transcend 8GB 133x. Snel zat ;) Mocht je toch een sandisk willen, lekker de Ultra II pakken :)

Verpats je d50 voor een tammy 17-50/2.8? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 12-03-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:00

allstarted1

WTRFTS

Henk schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:47:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, tenzij het prijsverschil niet echt groot is; haal een transcend 8GB 133x. Snel zat ;) Mocht je toch een sandisk willen, lekker de Ultra II pakken :)

Verpats je d50 voor een tammy 17-50/2.8? >:)
Met Henk, ik merk een heel kleine vertraging met de 133x Transcend, maar m'n Extreme IV kaartje is na een paar maanden al naar de haaien..qua prestaties merk je niet echt heel veel...een burst schiet ie toch wel, alleen de buffer loopt iets sneller vol :)

*herinnert zich dat ie die Extreme IV even terug moet sturen :+

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:40:
Ik heb in m'n D300 een Sandisk Extreme 3 20mb/s kaartje. Heb er geen problemen mee gehad nog dat ik tegen de grens van de snelheid van het kaartje ben aangelopen. Voor een 8GB kost dat je dan een euro of 40-50, dat is volgens mij niet echt de hoofdprijs :) Overigens verschilt het per iso-setting en raw-recording mogelijkheid hoeveel foto's er in je buffer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een sukkel die gewoon regelmatig een CF kaart in zijn toestel stopt dat niet eens extreme of ultra of wat dan ook heet. Snelheid van 1X ?!? geen idee hoe of wat in ieder geval.

Ik ben ook geen burst schieter. Zonder burst heb ik de buffer nog nooit vol gekregen. Ik kijk ondertussen dus naar heel andere dingen als ik kaartjes koop:
-Welke kaart is goedkoop.
-Welke kaartfabrikant vertrouw ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snellere kaartjes zijn handig bij het snel terugkijken van de foto's.

En aangezien een D300 een best wel leuk scherm heeft leent die zich daar best wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ben begonnen met een Sandisk extreme 3 kaartje. Handig bij bursts, en alles reageert lekker snel. Heb er nu een kingston 133x kaartje bijgekocht. Ik merk meteen dat het allemaal net iets trager gaat, al gaat het nog steeds meer dan snel genoeg. Het bekijken van een foto gaat iets trager, maar vooral bij het uitschakelen van de camera zie ik het lees/schrijflampje echt 1,5 seconde bezig is, ook al heb ik al minuten geen foto's meer gemaakt. Bij de sandisk extreme 3 is dit slechts een fractie van een seconde.
Mijn advies: geen langdurige bursts: lekker cheap kaartje kopen, aka kaartje van 18 euro voor 8 GB. Wel bursts: gewoon een extreme 3 halen.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu voor even een extreme II 2gb gehaald. Ik ga binnenkort wel even een 8gb transcend bestellen, die zijn, zag ik in de pricewatch, best vriendelijk geprijst. Heb nu bij een reguliere winkel wat veel betaald maar ach, ik kon en wilde echt niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bestaat niet. Althans, niet van Sandisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;) iets met slakken en zout ;)

Overigens ben ik net zo een druif als Wijnands. Toen ik begon ook bij de lokale computer boer een 2GB kaartje gehaald. Leek me groot zat, tot ik foto's ging maken met mijn gloednieuwe D300 en dus maar gelijk 4GB kaarten begon te bestellen.

n.b. Ik had geen CF kaarten toen ik begon met de D300 en omdat ik meestal JPG schiet, kom ik met 4GB kaarten goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik schiet zelden jpg dus ik kom hier niet mee uit. Denk dat ik deze maar ga aanschaffen, prijs is aantrekkelijk. pricewatch: Transcend 8GB 133x CompactFlash Card

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanochtend vroeg even gestopt om de laatste restjes ochtendmist mee te pakken. Ik sta wel helemaal verbaasd van hoe goed matrix werkt op de D300. Op de D50 zou ik dit op de hand hebben moeten schieten na eerst van te middelen en te spot meten. Op de D300 op matrix kwam dit er zo uit rollen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3592/3350555049_393320365a.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 13-03-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap je nu waarom de D300 zau veil duâhdâh is dan de hùidage instap cameras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:09:
[...]
Klopt dit is inderdaad mijn eerste DSLR. Hiervoor heb ik alleen met compactcamera's gewerkt maar omdat deze resultaten mij toch tegenvielen, als ik dan mooie foto's van dslr's onder ogen kreeg en helemaal bij slechte lichtomstandigheden, heb ik besloten om de overstap te maken. Overigens ik ken iemand met de Canon G10(een van de beste compacts op dit moment )maar wat ik nu al zie van de D300(heb deze dagen nog niet zo veel tijd gehad om te gaan schieten)zijn overtuigend. Ik wist dat voor mijn doel de D90 meer als voldoende zou zijn maar aangezien mijn eerdere vragen(en leeswerk op het net)over de zgn CHA ERROR(paar berichtjes terug)heeft mij laten besluiten voor de D300 te gaan(ik wilde het liefst Nikon, daar ik in het verleden goede ervaringen met een analoge compact van Nikon heb gehad, vooral fotokwaliteit en degelijkheid).Ik heb er geen spijt van. De D300 is een geweldige camera, met zeker voor een leek als mij(tot op zekere hoogte) een enorm "ontdekkingspotentieel" maw ik ben er lang zoet mee met ontdekken(en dat maakt het spannend!). Ik had het boek besteld van easy computing over de D 300(39,95) en dat ziet er zeer goed uit. Volop foto's en duidelijke uitleg over deze camera, voor mij dus ideaal. Het lag al na 3 dagen in de bus, zeer snel en goed bezorgd. Ik heb dus de komende tijd genoeg om mee te gaan stoeien!. Overigens een van de redenen is ook dat je bij veel compacts niet echt veel handmatig kunt bijstellen, het kan wel maar bij een SLR heb je toch meer mogelijkheden. Daarnaast hebben de instellingen die je met een compact doet over het algemeen minder effect op de foto's, maw er is minder fijnafstelling mogelijk (De genoemde Canon G 10 heeft wel veel mogelijkheden overigens). Je loopt dan sneller tegen de grenzen aan van het objectief en kleinere sensor.
Nog een tipje om je D300 iets beter te leren kennen, voor als je het nog niet wist.

In het menu kun je bij bijna alle opties de info/rasterbutton aan de linkerkant indrukken (2e van boven bij die 5knoppen aan de linkerkant), er komt dan een korte beschrijving bij wat die instelling doet en wat de verschillende keuzemogelijkheden zijn. Op deze manier heb ik m'n camera echt heel goed leren kennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar de pijn in m'n portemonnee terzijde, goddamn! What a camera! Ik blijf voorlopig nog wel even heel erg blij ermee denk ik. Vanmiddag laat, binnen met wat bananensoezen. Iso1000, een foto en meteen bingo. Ik sleur 'm in capture binnen en merk dat er eigenlijk niks hoeft te gebeuren.

Nu nog even wennen dat er 4 custom settings banks zijn en ik dus bijv er gewoon een kan maken waar de flits op commander staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 14-03-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Nice wijnands. De lens die ik van je had overgekocht doet het trouwens prima :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat vind ik altijd fijn om te horen.Die lens was wel de enige totaal onverwachte miskoop voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:11:
Nu nog even wennen dat er 4 custom settings banks zijn en ik dus bijv er gewoon een kan maken waar de flits op commander staat.
Ik heb hem altijd op C staan. Als ik iets flits dan gebruik ik daar een SB800 voor. Die staat op zijn beurt altijd op slave, wat er op neerkomt dat 'ie meteen naar TTL switched zodra je hem op de hotshoe plaatst. Ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook al die irritante balk bovenaan de pagina. Wat is dat voor gezeik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iso 1000???
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

White schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:10:
Nog een tipje om je D300 iets beter te leren kennen, voor als je het nog niet wist.

In het menu kun je bij bijna alle opties de info/rasterbutton aan de linkerkant indrukken (2e van boven bij die 5knoppen aan de linkerkant), er komt dan een korte beschrijving bij wat die instelling doet en wat de verschillende keuzemogelijkheden zijn. Op deze manier heb ik m'n camera echt heel goed leren kennen!
Bedankt voor de tip White ik was er al van op de hoogte maar misschien moet ik hem meer gaan gebruiken ;) .

Ik heb nu nog niet echt veel foto's met de camera kunnen maken maar de resultaten zijn over het algemeen heel goed te noemen. Ik zal alleen nog duidelijk ervaring ermee(met dslr's)moeten opbouwen. Mijn vader heeft wel ervaring met slr's in z'n verleden gehad en dat merk ik toch wel. De foto's die we af en toe samen gemaakt hebben, daar sta ik af en toe van te kijken!. Je staat er verbaasd van hoe goed zo'n goede compact tegenwoordig is bij normale lichtomstandigheden, in zijn geval de Canon G 10.Je kunt met dat cameraatje verbazend veel instellen zonder veel in menu's te moeten duiken. Hij heeft duidelijk meer inzicht in hoe ie het aan moet pakken(leert ie me wel).Bij slechtere lichtomstandigheden is de D300 duidelijk in het voordeel en je krijgt toch wel een mooiere lichtbalans in de foto's. Wel neigt de D300 af en toe naar onderbelichten(las ik ook ergens in een test), overdag.

Een dingetje vindt ik wel jammer met de D 300 ik kan nergens(op de body dus zonder het menu in te gaan)een knop vinden om de automatische iso uit te schakellen. Maakt niet uit in welke modus ik zit. Over een tijdje zal ik steeds meer handmatig gaan doen dus dan hoef ik die instelling minder te hebben. Misschien zie ik iets over het hoofd?.

De fotograaf waar ik hem gekocht had vertelde mij dat als er problemen waren met Compact flash kaarten met dslr's hij de ervaring had dat het meestal om Sandisk kaarten handelde. Uitwisselen met ander merk was dan meestal al voldoende. Het kan natuurlijk gewoon zijn omdat dat meeste mensen een Sandisk gebruiken, dus dan valt dat eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen met SanDisk? Dat is ongeveer het meest bekende merk, met de beste reputatie die er is en oh, ja, ook de hoogste prijs... De sneller kaarten worden dan ook nog eens met recovery software geleverd (die ik dus nog nooit nodig heb gehad.)

Volgens mij had die fotograaf nog een paar kaarten liggen van een B-merk, waarop zijn winstmarge een stuk hoger is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2009 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
Vanaf welk type is de recovery software dan? Ik heb de Ultra II maar daar zat geen cd ofzo bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
gelukkie schreef op maandag 16 maart 2009 @ 09:13:
Vanaf welk type is de recovery software dan? Ik heb de Ultra II maar daar zat geen cd ofzo bij?
Extreme III ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 16:54
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 12:05:
[...]
Een dingetje vindt ik wel jammer met de D 300 ik kan nergens(op de body dus zonder het menu in te gaan)een knop vinden om de automatische iso uit te schakellen. Maakt niet uit in welke modus ik zit. Over een tijdje zal ik steeds meer handmatig gaan doen dus dan hoef ik die instelling minder te hebben. Misschien zie ik iets over het hoofd?.
Op de D300 body zit links (voor de man/vrouw achter de camera) een ISO knop. Als je deze indrukt kun je met het hoofdinstelschijf (aan de achterkant van de body) de ISO-waarde wijzigen.

Dit soort features (de directe en betere toegankelijkheid van een aantal essentiele instellingen) was één van de redenen om mijn Canon EOS 5D te verkopen en een Nikon D300 aan te schaffen. De ergonomie van Nikon vind ik een stuk beter doordacht dan die van de Canon ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wordt de auto-ISO instelling daarmee permanent gedisabled? (totdat je hem in de menu weer aanzet?)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 16:54
Volgens de Quickstart Guide staat het instellen van de ISO waarde via de ISO-knop gelijk aan het instellen ervan via het opnamemenu. Of op deze manier de 'Auto ISO' instelling kan worden gewijzigd en/of de op deze wijze aangepaste instellingen ook na het uitschakelen van de camera (permanent) zijn gewijzigd, dat weet ik helaas niet zeker. Ik denk dat het een kwestie is van (thuis) even uitproberen en kijken wat er gebeurt.

De Auto ISO instelling gebruik ik nooit. Zeker niet nu het instellen van de ISO zo makkelijk beschikbaar en permanent in de zoeker zichtbaar is (een ander pluspunt voor de Nikon t.o.v. de Canon). Afhankelijk van de situatie en de lichtomstandigheden is meestal vooraf redelijk goed in te schatten hoe hoog of laag de lichtgevoeligheid moet worden ingesteld. Voor een correcte belichting kun je immers altijd nog zelf 'spelen' met (of de camera laten kiezen uit) de combinatie diafragma - sluitertijd ...

[ Voor 63% gewijzigd door vtpeters op 17-03-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 21:46
Bedankt, nog één offtopic vraag hierover (als dit is toegestaan): werkt die recovery software ook met Ultra II kaarten? Anders is het best waard om een extreme III erbij aan te schaffen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is ook genoeg gratis recovery software waar ik persoonlijk best goede ervaringen mee heb. Ik noem bijv. pci smart recovery of recuva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkie schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 17:47:werkt die recovery software ook met Ultra II kaarten?
De recovery software die bij de Extreme III kaarten wordt geleverd werkt, zo ver ik weet, met alle CF kaarten, dus ook met die van Kingston, Adata 7(8)7 , Transcend (of hoe schrijf je dat?), vul zelf verder maar in. 8)

Nee, ik heb het nog niet hoeven proberen, maar ik weet dat al wel eens de vraag langs heb zien komen in een topic:
A: Mijn blablakletsklets CF kaart doet niet wat ik wil. Wat moet ik nu doen?
B: Heb je ook een Extreme III Sandisk kaart? Die recovery software al geprobeerd?

Daarnaast zijn er, zoals Wijnands zegt, voldoende freeware of trialware pakketjes die dit doen.
In mijn SD tijd heb ik wel eens met FileRecovery van Convar gespeeld.
:( Welke eikel stopt er dan ook PQI kaarten in zijn camera.... Ik dus :(
:'( Ik was jong, had een D50 en moest nog veel leren. :'( Gelukkig ging het maar om iets van 25 foto's die ook geen grote emotionele waarde hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Gewoon even melden dat ik als een kind zo blij ben met mijn nieuwe 80-200 AF-S F/2.8 :D Godallemachtig wat is die AF snel in vergelijking met de 70-300 VR. En een scherpte!!! Dit is het glas waar het AF systeem van de D300 mee uit de voeten kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
wizl schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:56:
Gewoon even melden dat ik als een kind zo blij ben met mijn nieuwe 80-200 AF-S F/2.8 :D Godallemachtig wat is die AF snel in vergelijking met de 70-300 VR. En een scherpte!!! Dit is het glas waar het AF systeem van de D300 mee uit de voeten kan :P
Congrats... je hebt zojuist een van de beste telelenzen gekocht die er imho is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was vanochtend even bezig met de SB600 op de D300. Mij viel op dat ik op continuous low met gemak 2 foto's vlak achter elkaar kan maken met flits. Op de D50 lukte dat nooit, enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Henk schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:26:
[...]

Congrats... je hebt zojuist een van de beste telelenzen gekocht die er imho is.
Ik had er inderdaad veel over gelezen. Maar als je dan zo'n ding in handen hebt, en 'beleeft' hoe het werkt. Werkelijk fantastisch.

Zo heb ik gisteren ook weer even mijn good old D70 gepakt. Die heb ik sinds de D300 er is niet meer aangeraakt. Naast het feit dat het schermpje achterop wel een postzegeltje lijkt viel vooral iets anders op.
Het wegklappen van de spiegel is echt traag vergeleken met de D300. Waardeer de 300 nu nog meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Wijnands schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:16:
Ik was vanochtend even bezig met de SB600 op de D300. Mij viel op dat ik op continuous low met gemak 2 foto's vlak achter elkaar kan maken met flits. Op de D50 lukte dat nooit, enig idee waarom?
Ook bij gelijke ISO? kan me voorstellen dat de D300 standaard op ISO 200 staat, en de D50 op ISO100.
Gevolg: TTL flits hoeft niet zo hard te werken op ISO200 om een onderwerp te belichten tov ISO100 (factor 1,4 meer richtgetal)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

dat zal het zeker niet zijn. De D50 kan geen iso100 schieten :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om 's een voorbeeld te noemen, dit is er een van twee die ik, en dat kan ik aan de exif zien, echt op dezelfde seconde heb genomen

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3442/3367174831_1e448bd908.jpg

2 fotos vlak achter elkaar met flits lukt nu gewoon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 07:35:
Om 's een voorbeeld te noemen, dit is er een van twee die ik, en dat kan ik aan de exif zien, echt op dezelfde seconde heb genomen

[afbeelding]

2 fotos vlak achter elkaar met flits lukt nu gewoon wel.
Als je de flitspower op 1/128e hebt is dat ook geen enkel probleem :) dan zou je er zelfs nog wel paar meer moeten kunnen maken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Zojuist zelf even uitgeprobeerd met mijn D50, D300 en SB-600.

Beide camera's op M, sluitertijd 1/100, F/4, ISO 200.

D50 schiet vier foto's voordat de buffer vol is (RAW + JPG + geheugenkaartje dat niet al te vlot is). Alle vier met flits.
D300 op Continuous High (dus 6fps) haalt zeven foto's met flits. Buffer is dan nog niet volgelopen, maar het gaat hier om de flitser.

Nu is het hier vrij licht op het moment, dus de flitser hoeft niet al te zwaar te flitsen, maar twee foto's achter elkaar moet zelfs onder donkere omstandigheden prima lukken met een D50.

Wat voor batterijen gebruik je in je flitser? Wellicht dat daar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, probleem wil ik het niet echt noemen. Batterijen zijn niet veranderd, nog steeds 2700mah vapex'jes.

Ik zal van ;t weekend 's kijken of ik een testje kan doen

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 20-03-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand trouwens of er ook zwart/wit custom curves zijn voor de D300? Ik heb alleen de volgende kleurenfilm emulatie's gezien.

http://www.neebu.net/~khuon/photography/NIKON/CUSTOMPC/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Als je Photoshop of Capture hebt, kun je de curves opslaan. Deze kun je met Capture volgens mij naar de camera overhevelen en daar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

een (financieel getinte) tip voor Wijnands met z'n kolenscheppen:

zet nooit de MB-D10 op de body, en je bent verkocht. Die fout maakte ik gisteren ook in de camerazaak. Ik was zoooo blij dat ik m'n pinpas niet op zak had :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank je! Dat soort waarschuwingen kan ik wel gebruiken. ach, gelukkig past 'ie met grip ook niet echt lekker meer in m'n flipside 300 (hoop ik dan maar)

Als ik weer centjes heb ga ik denk ik eerst 's kijken naar een vervanger voor m'n sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:48:

zet nooit de MB-D10 op de body, en je bent verkocht. Die fout maakte ik gisteren ook in de camerazaak. Ik was zoooo blij dat ik m'n pinpas niet op zak had :)
Tsk, had de plaatselijke computerboer niet even een computertje waarop je wat pegels kon overmaken naar zijn rekening? :+

Ach, dan nog zou het bij mij niet werken; ik wil wel eens met te veel papiergeld op zak rondlopen (contant = privacy); ik pin bijna nooit meer.

Maarja, hier in de buurt zitten er geen lokale fotowinkels meer met voorraad sinds de laatste met nog enige voorraad een paar maanden geleden leegverkoop hield, dus wat dat betreft is het risico hier toch al geweken.

Overigens: als je het geld over hebt voor een MB-D10 kun je hem maar beter nu kopen. Over een jaar is datzelfde geld wellicht een stuk minder waard (inflatie).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

hoewel ik de MB-D10 zeer graag zou willen hebben, staan er 2 dingen hoger op m'n verlanglijstje; een UWA en een SB-600. Deze spullen hebben voor mij een grotere functionele waarde. Ik zit sowieso met het probleem dat no matter wat ik koop, er een nieuwe tas bij moet komen, want m'n crumpler prettyboy XXXL (wat een baggernaam is voor die tas) is met de onderstaande gear al helemaal propvol.

[ Voor 37% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 10-04-2009 07:03 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:48:

Met zo'n MB-D10 erop ga je richting D3 grootte, ik vind hem zelf daardoor erg lekker in de hand liggen. Ben ook niet echt de kleinste en de boel is zeker in combinatie met de 17-55 helemaal in balans :9

Overigens heb ik vorige week voor het eerst de 3D tracking functie gebruikt. Het is even wennen, maar de resultaten zien er in eerste instantie best goed uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3D focus is wel erg :9 Alleen in continuous mode is het wat onvoorspelbaar vind ik. Let ook op of je camera in focus of release priority staat, dat maakt ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

bij 3D focus moet je de AF op Single zetten i.p.v. Continu?

zou namelijk wel verklaren waarom ik de AF idd zwaar onvoorspelbaar (of zelfs onbegrijpelijk) vind worden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
YellowCube schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:39:
bij 3D focus moet je de AF op Single zetten i.p.v. Continu?

zou namelijk wel verklaren waarom ik de AF idd zwaar onvoorspelbaar (of zelfs onbegrijpelijk) vind worden.
Volgens mij werkt het alleen in AF-C modus, want in AF-S verdwijnt namelijk de tekst 3D onder de focuspunten. Ik vind hem ook wel heel apart, want ik heb het gevoel dat hij er meestal naast zit in de zoeker. Alleen achteraf is het resultaat gewoon goed :?
Wijnands schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:32:
3D focus is wel erg :9 Alleen in continuous mode is het wat onvoorspelbaar vind ik. Let ook op of je camera in focus of release priority staat, dat maakt ook uit.
Die priority settings moet ik nog eens naar kijken, wat haalt het uit?

[ Voor 48% gewijzigd door J0YR1D3R op 10-04-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Menu A1 selectie AF-C prioriteit --> je krijgt 3 opties: Ontspannen / Ontsnappen en scherpstelling / Scherpstelling. Als je 'm op scherpstelling alleen zet, kan het zijn dat je je 6-8 bps niet gaat halen, omdat scherpstelling niet snel genoeg is. Uiteraard afhankelijk van het objectief ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Verwachten jullie dat de MB-D10 weer in prijs gaat stijgen? Hij is nu 149,95 bij Kamera Express bijvoorbeeld. Dat vind ik eigenlijk al een steal, maar heb er nu het geld dus even niet voor. Vooral niet na de aanschaf van de 80-200 2.8 AF-S ;) Ik wil hem alleen wel erg graag hebben....

[edit] Het hele AF verhaal heb ik nog steeds niet helemaal in de vingers. Wanneer gebruik je nu wat, en wat doen alle (combinaties van) opties nu precies. Zelfs de D300 guide van Thom Hogan legt het (voor mij) niet eenduidig uit :) Misschien dat we het daar eens over kunnen gaan hebben hier. Dan hoef ik ook niet elke dag te zien dat er weer geen nieuwe post in dit topic is bijgekomen :P

[ Voor 42% gewijzigd door wizl op 10-04-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
150 euro is inderdaad niet duur, ik heb er bij KE 50 meer voor neergelegd. De verschillende opties moet ik nog even controleren, ik gebruik eigenlijk alleen de switch die op de body zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3d mode laat, in single af mode, in de zoeker zien welke punten er gebruikt worden. Bij continuous AF gebeurt dat niet, kan je het wel later in view nx terug zien. Doorgronden van het AF systeem ben ik ook nog mee bezig.

Ik ben vanmiddag evne de natuur in geweest, de tokina 100mm weer 's uit de tas gehaald. Wat een combi is dat zeg. Dit soort dingen recht uit de camera:
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/3429124372/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/3429124382/
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nog even terugkomend op de grip, bij KE hebben ze een setje te koop staan van de MB-D10 + EN-EL4a + MH-21a + BL-3 voor 349 euro. Wat me meteen opvalt is de enorme prijs voor de EN-EL4a en MH21a. Is deze 129 euro kostende snellader echt nodig, of zijn er minder dure laders beschikbaar binnen het eigen merk. dat kan ik niet echt vinden. Eigenlijk is de BL-3 ook een gemiste kanst. 3 tientjes voor een 'batterijklepje' 8)7

http://www.kamera-express...age=product&product=23394

Als ik ooit zoiets ga halen, moet ik toch heel hard nadenken of ik niet een standaard batterij erbij neem in plaats van de EN-EL4a.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
De EN-EL4a accu is compleet anders, dus die past niet in de standaard lader. Die heb je dus nodig :) Hij is gelijk aan de accu uit de D3. Ik heb gewoon een imitatie accu in de grip zitten, die gebruikt hij als eerste. Samen met de standaard accu goed voor een foto of 1100-1400. Wat mij betreft dus prima, alleen blijf ik de grip toch wel een beetje een misser vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De en-el4a is nog meer prik in een batterij. Voor zover ik weet heeft nikon daar maar een lader voor. Zou me echter niks verbazen als daar op ebay prima alternatieven voor te vindne zijn. 30 euro voor een klepje is inderdaad prijzig maar die zou ik toch origineel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@J0YR1D3R: kun je die laatste zin eens toelichten :?

[ Voor 11% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 10-04-2009 17:01 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:59:
De en-el4a is nog meer prik in een batterij. Voor zover ik weet heeft nikon daar maar een lader voor. Zou me echter niks verbazen als daar op ebay prima alternatieven voor te vindne zijn. 30 euro voor een klepje is inderdaad prijzig maar die zou ik toch origineel halen.
Klopt ja, die dingen zijn wat sterker. Mocht je het geld niet uit willen geven en toch wel 8fps willen (want dat is he enige wat je extra krijgt voor die 200 euro naast wat meer prik) kun je ook gewoon 8 AA batterijen in de meegeleverde houder stoppen. Dan haal je het ook, alleen lang niet in elke stand evenals bij 6fps. Als je 14 bit RAW schiet haal je bijvoorbeeld maximaal 2,5 fps.
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:59:
@J0YR1D3R: kun je die laatste zin eens toelichten :?
In tegenstelling tot elke andere grip (zoals bijvoorbeeld de MB-D80) gaan er geen 2 batterijen in. Er gaat 1 batterij in de lengte in en 1 batterij in de D300 zelf. Als je die laatste moet opladen, moet je de grip eraf halen in plaats van klepje open, 2 batterijen eruit en klaar zoals bij de MB-D80.
Zie hieronder van links naar rechts, EN-EL3e (1500mah), houder met 8 AA's EN-EL4 (2000mah):

Afbeeldingslocatie: http://xs138.xs.to/xs138/09155/d300griptrays659.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

laatste vraagje, volgens mij weet ik het antwoord al: wordt de houder voor dde EN-EL3e èn de houder voor AA's standaard erbij geleverd?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Die zitten er beide bij ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En er zit ook 1 tasje bij voor degene die er op het moment niet inzit. Het klepje voor de EN-EL4(a) zit er echter niet bij.

Overigens heeft het ook voordelen dat er nog een accu in de body zit. Als de grip z'n contact met de body verliest gaat tenminste niet meteen je camera uit.

EN-EL3e:
7,4 Volt x 1500 mAh = 11,1 Whr

En-EL4a:
11,1 Volt x 2500 mAh = 27,75 Whr

EN-EL4:
11,1 Volt x 1900 mAh = 21.09 Whr

8x Eneloop:
9,6 Volt x 2000 mAh = 19,2 Whr

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was nooit zo onder de indruk van hoge iso's. Voor familie bijeenkomsten enzo heb ik nu een settings bankje met auto-iso aan. Komt dit uitrollen.

http://farm4.static.flick...3435013693_d5055bd188.jpg

Op iso 3200. Ik ben nu toch een beetje onder de indruk. Die iso3200 is beter bruikbaar dan 1600 op de d50,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtige kleuren met die 3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik sta op het punt om een D300 aan te schaffen en houd dus al een tijdje de prijzen bij een aantal winkels in de gaten. Wat mij opvalt is dat deze camera echt heel vaak niet op voorraad is. Daar bovenop veranderen de prijzen ook nog eens onvoorspelbaar. Bij bijvoorbeeld de D90 zakt de prijs langzaam maar zeker steeds lager. De D300 kost daarentegen het ene moment 1199, dan weer 1189, vervolgens 1225, dan weer 1199 en nu bij Konijn weer 1279. Weet iemand hoe dit kan? Is deze camera nog steeds zo "high in demand" dat Nikon de vraag niet kan bijhouden? Heeft het iets met een opvolger te maken die er aan gaat komen? Iedere keer als ik op het punt sta om hem te bestellen is hij weer duurder geworden of is hij niet op voorraad...

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht omdat de waarde van het geld niet stabiel is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat een D400 aan te komen, verwacht 'm eind mei, begin juni. Andere mensen gokken op nog later dit jaar.
Flucturende prijzen komen omdat een paar winkels proberen heel goedkoop te zijn. Als bijv. kamera express er even doorheen is verhogen de ander ehun prijs iets, beetje meer marge.

Verder, het is een dijk van een camera, ik ben dolblij dat ik een demo model had voor 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Klinkt logisch maar waarom is de D300 dan zo slecht leverbaar in vergelijking met bijv. een D90?

Verder ben ik erg benieuwd naar de specs van de D400 maar wordt deze waarschijnlijk weer een pak duurder dus ik ga er niet op wachten. Ik houd het wel in de gaten want ik vind het wel interessant voor de richting die Nikon opgaat in de toekomst. Veel meer megapixels of toch de focus op betere beeldkwaliteit... Ik ken de geruchten van 14-16 megapixels maar het blijft toch afwachten tot de werkelijke onthulling. Tot die tijd (en nog jaren daarna) voldoet de D300 prima lijkt me.

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel ik de logica ken waarom er eind mei een D400 aangekondigd zou moeten worden, maak ik me daar persoonlijk niet druk om.
Bij een D200 heb ik nog zitten twijfelen, omdat ik de beeldkwaliteit van de D80 soms beter vond. (Betere iso en zo) maar er is niets beters dan de D300 in de Nikon DX lijn. Wat moeten ze dus doen met een D400? Ook zijn er de laatste tijd geen nieuwe DX sensor's aangekondigd die gebruikt zouden kunnen worden, dus ik zie het nog niet gebeuren.

De D300 wordt (naar ik aanneem) in kleinere aantallen gemaakt dan de D90. Die planning loopt meestal maanden voor op de werkelijke verkoop. (Denk een maand of drie voor productie wordt de planning gedaan. Dan een maandj produceren. Dan nog een paar weken voor verschepen en dus ligt de planning zo maar zes maanden voor op het aanbod in de winkel.) Dan is een denkfoutje snel gemaakt.
Nikon heeft er voor gekozen om de D90 groot in te zetten en dus een keer niet hun reputatie van back-order-inc waar te maken.
Nu hebben ze de vraag van de D90 kennelijk overschat en die van de D300 een beetje onderschat. Tja, kan gebeuren natuurlijk.

De handelaren zullen het niet erg vinden, want aan de D300 kunnen ze meer verdienen en met de schaarste hoeft de prijs niet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zal heus wel een D400 komen, de D300 is immers al oud, model stamt uit augustus 2007 meen ik. Nikon heeft in die klasse meestal een cyclus vna een jaar of 2.
Wat er beter aan zou kunnen vind ik ook lastig te verzinnen. De D300 is een knap indrukwekkende DX camera. Ik ben er erg blij mee ondanks de fikse deuk in de bankrekening.

Toch even een gooi
- video
- iets meer mpix
- ehhh

Hm, lastiger dan ik dacht om logische "verbeteringen" te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar voor meer Mpix, heb je een nieuwe sensor nodig en die wordt dan meestal een maand of twee voor de camera aangekondigd. Die aankondiging heb ik voorlopig nog niet gezien. Het kan best zijn dat ik die gemist heb.
Maar zonder nieuwe sensor gaat een D400 volgens mij helemaal niet interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelfs met een nieuwe sensor moet het wel knap spectaculair zijn wil 't interessant worden.
Aan de andere kant, best buy in de VS dumpt nu de D200 voor $600 en die vliegen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de D300 zou best wel eens een drastische prijsverlaging kunnen krijgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
De directe opvolger is van een model is zelden echt interessant voor de bezitters ervan. Vaak is het pas de moeite waard om minstens één generatie over te slaan of je omhoog te bewegen in de segmenten (D700).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:03:
Dus de D300 zou best wel eens een drastische prijsverlaging kunnen krijgen... :)
Daar zat ik op te hopen maar toen liep ik tegen een ex-demo model aan voor maar 1000 euro. Blij dat ik niet langer gewacht heb.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.