-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Ken is een raar mannetje, maar wel vermakelijk leesvoer.
[ Voor 16% gewijzigd door Shark.Bait op 02-04-2008 11:09 ]
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
"D40 and 18-55 is all you need"
"SB-400 will do the trickt, get the SB-600 if you want faster recycle times (if the ceilings are far away in your home)."
"18-200 is all I use"
"I am a wide-angle junkie; I take the 12-24 every...
etc.
Maar hij heeft imo ook wel goed bruikbare info. Maar die 18-200 reclame die hij overal doorgooid. Ondertussen is het bij zo ongeveer elk objectief "Save up the few hundred bucks and get the 18-200 instead."
Verwijderd
Nu ik de d300 in m'n handen heb gehad, ben ik er helemaal verzot op. Ik heb ondertussen voor mezelf besloten om me lange tijd tevreden te stellen met de body die ik nu ga kopen, dus een FF zit er in de eerst komende jaren niet in. Het is algemeen bekend dat ik supervoorzichtig ben (soort van smetvrees maar dan voor materiële dingen, zal ook wel een naam hebben

Wat niet is..... Ik begon ook met een 'paar foto's op jaarbasis en dat schiet ik nu in de maand. Is uiteraard niet erg, want je 'verdient' je D300 alleen maar sneller terug.Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:24:
[...]
Het is algemeen bekend dat ik supervoorzichtig ben (soort van smetvrees maar dan voor materiële dingen, zal ook wel een naam hebben![]()
) en geen 400-shots-per-maand-fotofreak zal worden.
Waar kan je zo'n vriendin kopen?Mn vriendin zegt me dat ik spijt zou hebben moest ik ipv de D300 de D80 kiezen.Ze kent geen bal van fotografie maar na 5jaar weet ze ondertussen maar al te goed dat ik steeds het uiterste uit de kan wil....
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Hij heeft ook een Sigma 10-20 die vele hier ook een "mindere lens" tov de Nonac en Nokin merklenzen vinden.
Als ik die foto's van JR zie denk ik altijd maar (met de discussies hier op GoT in mijn achterhoofd) techniek is leuk de fotograaf maakt altijd nog de foto's.
Natuurlijk is het niet alleen de gear die er toe doet, maar het gaat er hier nou eenmaal over welke gear het beste / het betere spul is, en tegen welke prijs.
[ Voor 55% gewijzigd door Henk op 02-04-2008 16:37 ]
Verwijderd
Tja ik ken het 'gevoel' een beetje... Ik heb meestal ook de neiging om voor groter, duurder, sneller, beter(?) ed te gaan (niet alleen fotografie, maar bij veel dingen die ik koopVerwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:24:
Mn vriendin zegt me dat ik spijt zou hebben moest ik ipv de D300 de D80 kiezen. Ze kent geen bal van fotografie maar na 5jaar weet ze ondertussen maar al te goed dat ik steeds het uiterste uit de kan wil,
Ik zit zelf ook een beetje te twijfelen voor een opvolger van mijn huidige cam en ik twijfel ook tussen D300 en D80 en zo graag als ik een D300 wil ga ik denk ik toch voor een D80. Mede omdat ik dan meer budget overhoud om nieuwe lenzen ed aan te schaffen (wat ik ook heel graag wil). Choises, choises, choises
Verwijderd
Met in het achterhoofd dat ik de eerste jaren gn nieuwe body koop, opteer ik eerder voor de d300. Glas kan ik altijd nog bijkopen. Met een budget van 1k€ voor objectieven denk ik wel een mooie start te kunnen maken. Zoals gezegd zou ik het mij na een tijdje beklagen moest ik een d80 met duurder/beter (wegens m'n instapverhaal opz ich nóg geen vereiste) glas kopen ook al ben ik reuzeblij met resultaat. Bij het kleinste beetje ruis zal ik denken "hoh, had ik toen maar voor dat d300 monster gekozen..."Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:52:
[...]
Ik zit zelf ook een beetje te twijfelen voor een opvolger van mijn huidige cam en ik twijfel ook tussen D300 en D80 en zo graag als ik een D300 wil ga ik denk ik toch voor een D80. Mede omdat ik dan meer budget overhoud om nieuwe lenzen ed aan te schaffen (wat ik ook heel graag wil). Choises, choises, choises
Verwijderd
Nuh, das dan ook weer niet wat ik bedoelde (maar dat weet je zelf ook wel).Henk schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:34:
Mooi, koop een ixus en stop met de dooddoeners in techtalk topics?
Natuurlijk is het niet alleen de gear die er toe doet, maar het gaat er hier nou eenmaal over welke gear het beste / het betere spul is, en tegen welke prijs.
Tuurlijk zou ik ook een dikke D3 willen hebben met een 14-24 en 24-70 en een 70-200VR erbij voor de leuk. Maar geef die combi aan een starter (of aan mij
Je moet oppassen in een techforum om niet de Heilige Graal proberen te bereiken/aan te laten smeren. Daar lijkt vaak de techniek het doel en niet de resultaten. Das wat ik bedoelde.
Ik kreeg een beetje de indruk gezien dit draadje dat Wouke helemaal lekker werd gemaakt voor een dikke combo, terwijl een iets mindere opstap dSLR wellicht logischer is.
Overigens het scheelt (iig voor het gevoel) wel als je betere gear hebt. Zeker als je op voorhand al zwaar het vermoeden hebt dat je last van de beperkingen van het 'kleinere' model gaat hebben (zoals de ruis bij hoge ISO's).
Ik had in zijn situatie ook voor de D300 gegaan, maar ik kan niet over iemand anders z'n geld beslissen. Heeft ook te maken met het feit dat ik gemerkt heb wat het verschil in ruis is en dat went errug snel.
Verwijderd
Resteert er enkel nog één belangrijke vraag: welke objectieven combineer ik het beste met een d300, max. is 1k€ (incl. filters).
Ik zal me momenteel vooral richten tot portrefotografie, groothoek shots zie ik heel graag maar is momenteel niet prioritair. Ik twijfel tussen:
1)
- Nikkor 50mm F1.4 (konijn € ~286,74) (ideaal voor portretfotografie binnenshuis, ik hou enorm van DOF. 85mm vind ik wat te ver als ik rekening houd met de cropfactor)
- Nikkor 18-200mm F 3.5-5.6G DX VR (konijn € ~610,08)
(VR, mooi bereik heb zelfs nog een deel groothoek, relatief vrij goeie kritiek)
- Nikkor 50mm F1.4 (konijn € ~286,74)
- Nikkor 24-85mm F2.8-4.0 (konijn € ~677,19) (terug enkel gebaseerd op lezen van positieve reviews)
- Nikkor 50mm F1.4 (konijn € ~286,74)
- Tamron 17-50mm F2.8 (konijn € ~383,34) (veel lof terug te vinden over deze zoomlens)
- Tokina 12-24mm F 4.0 (konijn € ~446,38) (budget over voor leuk groothoek objectiefje)
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan.
Mooi portret lensje en een hele leuke 'overige' lens
[ Voor 20% gewijzigd door BlaTieBla op 02-04-2008 21:43 ]
Zou toch eens naar die lenzen kijken die ik opnoemde in het Nikon Objectieven topic.
Bij Broer Konijn kun je ze ook gewoon even proberen om te kijken of het wat is.
Ik voor optie 3 minus de 12-24. Vooral als het gaat om "alleen" maar portretfotografie. Lichtsterk ftw
Vraagje; waarom de 50mm 1.4? Volgens mij scheelt deze kwalitatief niet veel met de 1.8 die een stukje goedkoper is...
Klopt...Was naar een beurs geweest, de Nikon stand bezocht en toen wist ik ook 100% zeker dat ik de D300 wilde. Sinds afgelopen zondag inmiddels in bezit, echt een monsterlijk vette camera!JazzySOB schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:36:
Wouke, gewoon niet meer over nadenken en die D300 kopen (what the heck, misschien doe ik het ook nog wel). Als je hem eenmaal een keer in je handen hebt gehad ben je verpest..
Verwijderd
Bouwkwaliteit + in het midden toch wel scherper dan de 1.8 als ik menig reviews mag geloven.aramdin schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:21:
@Wouke
Vraagje; waarom de 50mm 1.4? Volgens mij scheelt deze kwalitatief niet veel met de 1.8 die een stukje goedkoper is...
Verwijderd
Als ik kijk naar de foto's die ik gemaakt heb met de 50 mm 1.8 van .... op een meet een keer in Drenthe, dan zie ik overigens geen verschil. (Dan hebben we het dus over optische kwaliteit.)
Het is dat ik verwend ben door de 1.4 die ik nu ter beschikking heb, anders zou ik de 1.8 kopen.
Maar voor de prijs is de 1.4 een magnifiek stukje prime optiek die prima op een D300 past. Ga je zoom dan betaal je voor lichtsterkte al het veelvoud dus relatief gezien is 275,- voor deze Nikkorlens beslist niet duur... 'Tis de goedkoopste Pro-lens zeg maar
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 04-04-2008 20:49 ]
Zou problemen met de accu verhelpen..
Dus op naar de Nikon site (momenteel lastig te bereiken), of mijn mirror
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De EN-EL3 zal natuurlijk op te laden zijn met de bijgeleverde lader. Past de EN-EL4 hier ook in of moet daar ook weer een andere lader voor gekocht worden?
Zoekresultaten leveren me geen eenduidend antwoord op..
Naaistreek met dat opzetstukje idd
Ik meen dat de EN-EL4 een aparte lader nodig heeft... .helaasArrigi schreef op zondag 20 juli 2008 @ 00:12:
Even een vraagje hier dumpen aangezien ik ook van plan ben een D300+grip te kopen.
De EN-EL3 zal natuurlijk op te laden zijn met de bijgeleverde lader. Past de EN-EL4 hier ook in of moet daar ook weer een andere lader voor gekocht worden?
hier nog een URL met een google opdracht
http://www.pictureline.co..._Quick_Charger_(EN-EL4a)/
en nog een bevestiging van de EN-EL4a om een snelle FPS mogelijk te maken (meer-prijs....)
http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=982
[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 20-07-2008 01:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
De D300 doet in de bracketing mode wel 8fps zonder grip. Nadeel is dat het beperkt is tot 9 frames per keer op die manier.Arrigi schreef op zondag 20 juli 2008 @ 00:12:
Even een vraagje hier dumpen aangezien ik ook van plan ben een D300+grip te kopen.
Met de grip krijg je met alle accu's behalve de EN-EL3e de 8fps.
Met de MB-D10 worden twee houdertjes meegeleverd: eentje voor een EN-EL3e (zoals in de D300 zelf zit) (overigens kun je die EN-EL3e laten zitten terwijl je je grip gebruikt. Een slecht contact tussen grip <> camera zorgt er dus niet voor dat je camera uit gaat) en een houdertje voor 8AA's (en nog een mooi tasje om de houder die je niet gebruikt in op te bergen).
Met de EN-EL3e krijg je geen 8fps dus moet je de EN-EL4(a) of AA route pakken.
8AA's (Ni-Mh) kosten je 20 euro, nog wel te overzien dus
Als je de EN-EL4(a) route wilt nemen heb je naast grip en accu het volgende nodig:
BL-3 deksel (35 euro bij K-E)
MH-21 lader (119 euro bij K-E)
Prijzig inderdaad

En nee, de EN-EL4(a) past niet op de MH-18 En-El3(e) lader die meegeleverd wordt met de D300.
Ik ben zelf de AA route gegaan omdat dat flink goedkoper is. De mensen die overstappen vanaf een D2 hebben al een EN-EL4 accu en lader en hoeven zodoende alleen dat dekseltje te kopen.
Er is trouwens een verschil tussen de EN-ELa en de EN-EL4 (non a). De a heeft een iets hogere capaciteit (voor zover ik weet) en wat meer contacten voor meer intelligente communicatie (toch?). Voor die 8fps maakt het niet uit welke je gebruikt.
Ik neem aan dat je al een batterijlader hebt, dus raad ik je aan eerst gewoon de AA route te kiezen. Als het niet bevalt splits je de acht Ni-Mh's op in twee setjes van vier voor je flitser.
Qua capaciteit:
EN-EL3e: 7.4 Volt x 1,5 Ah: 11,10 Whr
EN-El4: 11.1 Volt x 1.9 Ah: 21,09 Whr
EN-El4a: 11.1 Volt x 2.5 Ah: 27,75 Whr
8xAA (ni-mh): 9,6 Volt x 2.7 Ah: 25,92 Whr
8xAA (ni-mh nieuwe type met lage zelfontlading, bijvoorbeeld Sanyo Eneloop): 9,6 Volt x 2,0 Ah: 19,2 Whr
Hoe dan ook, met de EN-EL3e plus batterijen van welk type dan ook (behalve EN-EL3e) haal je 8 fps en heb je voor meer dan 30 Whr aan energie in je camera.
Doe ook absoluut de firmware upgrade voor je D300, want voor die laatste update hadden sommige mensen problemen met het ding omdat hij heel snel aangaf dat de accu leeg was.
Succes ermee! En mocht je nog vragen hebben; vraag maar raak
Verwijderd
hint: Zou je toevallig zo aardig willen zijn deze laatste paar posts naar het D300 te verplaatsen?
Dit topic bijvoorbeeld:
Nikon D300 (12,2MP) dSLR
done, paar posts uit nieuwe apparatuur topic hierheen verplaatst.
[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 21-07-2008 12:46 ]

ISO200, 5s op f/8
wat me tot nu toe al zeer goed bevalt:
LCD scherm: zeer helder en scherp en met goede zoom mogelijkheden.
Zoeker: groot en helder. De D200 was goed, maar dit gaat weer een stapje verder
bouwkwaliteit en daarbij een speciale vermelding voor de grip. Was d grip van de D200 eigenlijk nog gewoon een enorme dikke aanfluiting, de MB-D10 is helemaal top. Degelijk materiaal en past naad en bewegingsloos op de camera.
wat ik nog moet uitzoeken:
Groeperen van focuspunten. 51 stuks is leuk en soms wil je ze allemaal apart kunnen gebruiken, maar soms ook in groepen. De D2h en D200 hadden het en hier kan ik het niet vinden.
Liveview functie moet ik de handleiding nog even op naslaan. Ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt. Sluiterknop half indrukken zet de functie weer uit en je moet kennelijk de sluiterknop helemaal doordrukken om daadwerkelijk een foto te maken.
Handig is het echter wel (zeker in een situatie zoals hierboven).
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
21-punt AF instellen zodat hij automatisch de omliggende AF-punten gaat gebruiken? Ik dacht dat de groepering zelf eruit gegooid was..YellowCube schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:35:
Groeperen van focuspunten. 51 stuks is leuk en soms wil je ze allemaal apart kunnen gebruiken, maar soms ook in groepen. De D2h en D200 hadden het en hier kan ik het niet vinden.
AF op contrast-detectie instellen misschien? Ik heb zo het vermoeden dat je de "gewone" AF gebruikt, waarbij de spiegel eventjes moet terugklappen om die te laten werken.Liveview functie moet ik de handleiding nog even op naslaan. Ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt. Sluiterknop half indrukken zet de functie weer uit en je moet kennelijk de sluiterknop helemaal doordrukken om daadwerkelijk een foto te maken.
Verwijderd
Hoe vind jij de bouwkwaliteit en de bediening t.o.v. de D2h?YellowCube schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:35:
sinds vrijdag een D300 in huis en de eerste resultaten vallen niks tegen (wat een understatement is):
[afbeelding]
ISO200, 5s op f/8
wat me tot nu toe al zeer goed bevalt:
LCD scherm: zeer helder en scherp en met goede zoom mogelijkheden.
Zoeker: groot en helder. De D200 was goed, maar dit gaat weer een stapje verder
bouwkwaliteit en daarbij een speciale vermelding voor de grip. Was d grip van de D200 eigenlijk nog gewoon een enorme dikke aanfluiting, de MB-D10 is helemaal top. Degelijk materiaal en past naad en bewegingsloos op de camera.
Liveview functie moet ik de handleiding nog even op naslaan. Ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt. Sluiterknop half indrukken zet de functie weer uit en je moet kennelijk de sluiterknop helemaal doordrukken om daadwerkelijk een foto te maken.
Handig is het echter wel (zeker in een situatie zoals hierboven).
Mijn D70 is zo onderhand ook wel aan vervanging toe, dus ik ben me al aan het orienteren.
AF is gelukt, LV optie idem.
@Pauluzzz:
Imo kan er weinig op tegen de pro-bodies van Nikon, maar de D300 voelt gewoon heel degelijk aan. Zoals ik al zei: de grip is serieus verbeterd t.o.v. die van de D200 en dat maakt het verschil.
Bediening is prima. Bij de D2h zit de multiselector (t.b.v. focuspunten) wat lager. Dat maakt het net wat fijner qua bediening.
Wat wel een heel goede toevoeging is, is de multiselector op de grip. Erg content mee.
Wat je wel weer gelijk merkt is dat de shutter blackout van de D2h veel en veel korter is.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik heb sinds gisteren een Nikon D300 met een Nikon AF-S 17-55 aangezien mijn vorige camera (D80) is meegenomen bij een inbraak in ons huis. Na de eerste bevindingen is het echt een beest van een camera, echt een klasse beter dan de D80, maar het is nog wel zaak om de camera goed te leren kennen met de vele mogelijkheden. Zeker de oneindige mogelijkheden in het menu zijn ernorm..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Begrijpelijk, want een D300 kost nogal wat meer dan de D40 en de D80M@cer schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 09:47:
Jammer dat het zo stil is in dit topic, de andere Nikon topics lopen toch een stuk beter..
Als ik het geld had zou ik ook wel overstappen naar de D300, al was het alleen maar voor de betere ISO prestaties.
Maar ik herken het gevoel van Wouke ook: willen gaan voor het beste spul, ook al ligt dat soms net over het randje van je budget, en ook al ben je niet beroepsmatig met fotografie bezig.
Verwijderd
Wat ik vooral erg fijn vind (na 1 dag proberen) van de D300 is het superscherpe scherm achterop.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Verwijderd
Afgezien daar is de D300 natuurlijk ook best wel een dure camera. De meeste mensen denken er dus (gelukkig) goed over na, voordat ze zoiets kopen. Ze weten dus meestal wel aardig waar ze mee bezig zijn en ze zijn ook best in staat om even iets verder te zoeken als ze een probleem hebben.Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:33:
Komt gewoon omdat iedereen helemaal blij is mijn zijn D300, er dus geen problemen mee zijn en het dus rustig is in zo'n topic
De meeste mensen hebben dan ook minder problemen met hun camera dan eigenaren van D40's, D50's en zo verder.
Tja, na een D50 en een D80 is de D300 heel erg fijn. Zo stevig als een huis en met nog een aantal andere voordelen ook. Maar tja, eigenlijk als je die andere twee in je vingers hebt gehad, spreekt de D300 redelijk voor zich. Ik zou zeggen dat dat voor meer mensen geld.
Volgens mij raak je echt snel gewend aan een grotere viewfinder. Als ik nu door een D200 of D70 kijk, denk ik bij mezelf hoe heb ik hier ooit mee kunnen werken.Remy schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:21:
Er is in dit topic nog niet veel gepraat over de viewfinder, en wat er her en der in reviews opgemerkt wordt dat deze iets groter is dan van de D200 qua beeld. Ik heb recentelijk weer wat meer geschoten met de D200, en de zoekergrootte viel me toch wat tegen. Nu ben ik wel verwend door het fullframe-zoekerbeeld van de D3, maar ik ben benieuwd of hier mensen zijn die geupgrade zijn van de D200 naar D300 en of ze een merkbaar grotere viewfinder voor hun ogen kregen
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Niet zozeer de grote, maar vooral het 100% coverage wen ik heel snel aan, erg vervelend als je dan opeens minder coverage hebt.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
The D3 sticks with the same circular eyepiece as the D2X but from there onwards everything has changed, obviously we now have a 'huge' engulfing full frame view which really does fill your entire field of vision, the focusing screen is bright but is still matte enough to enable accurate manual focusing.
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=624487
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Schermpje is er enkel groter op geworden maar niet veel scherper.. Sterker nog, door de hogere pixelcount lijken de foto's op de D300 niet altijd even scherp. 100% ingezoomd dan wel.
1 ding dat me wel stoort: Als ik de camera met de grip vastpak en m'n oog bij de zoeker zet, zit ik al snel met m'n voorhoofd tegen de multicontroller en verander ik het AF-punt zo.. En als je die lockt, werkt de joystick op de grip ook niet meer..
Ik vergelijk alle viewfinders met mijn 2e AF SLR, de F100. Dus daar let ik nooit op.Remy schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:21:
Er is in dit topic nog niet veel gepraat over de viewfinder, en wat er her en der in reviews opgemerkt wordt dat deze iets groter is dan van de D200 qua beeld.
Als je een HDR wil maken met de bracketingfunctie, kan je de met de timelapsefunctie de camera automatisch alle foto's laten maken. Eerst de bracketing instellen zoals je wilt en dan de timelapse instellen "meteen starten", 1 seconde interval, 001x1 foto's en op OK drukken. Hierna maakt de camera zelf het benodigde aantal foto's tot de bracketingreeks gedaan is.
Verwijderd
Als je dat joystickje op de grip dan even indrukt staat je focuspoint weer in het midden.Arrigi schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:08:
Vreemd genoeg vond ik de D50 & D300 niet zo verschillen qua viewfinder, al is het verschil er zeker wel. Manueel focussen was met de D50 eerder gokken, terwijl ik daar nu een veel hogere 'hitrate' mee haal.
Schermpje is er enkel groter op geworden maar niet veel scherper.. Sterker nog, door de hogere pixelcount lijken de foto's op de D300 niet altijd even scherp. 100% ingezoomd dan wel.
1 ding dat me wel stoort: Als ik de camera met de grip vastpak en m'n oog bij de zoeker zet, zit ik al snel met m'n voorhoofd tegen de multicontroller en verander ik het AF-punt zo.. En als je die lockt, werkt de joystick op de grip ook niet meer..
Ja, en dan vervolgens kijkt ie weer door de zoeker, en zit hij weer met zijn voorhoofd tegen het stickje aanVerwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 01:16:
[...]
Als je dat joystickje op de grip dan even indrukt staat je focuspoint weer in het midden.
mooie tip ^O^Arrigi schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:45:
Misschien een leuk weetje voor sommigen:
Als je een HDR wil maken met de bracketingfunctie, kan je de met de timelapsefunctie de camera automatisch alle foto's laten maken. Eerst de bracketing instellen zoals je wilt en dan de timelapse instellen "meteen starten", 1 seconde interval, 001x1 foto's en op OK drukken. Hierna maakt de camera zelf het benodigde aantal foto's tot de bracketingreeks gedaan is.
dan doe ik het met mijn eerste SLR toch beter (OM-1)Shark.Bait schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:02:
[...]
Ik vergelijk alle viewfinders met mijn 2e AF SLR, de F100. Dus daar let ik nooit op.
overigens wel vermakelijk om te zien dat zo'n beroerde fourthirds zoeker groter is dan van een 40D of zelfs van een 1D mkii
Iets met helderheid.lateef schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:50:
[...]
dan doe ik het met mijn eerste SLR toch beter (OM-1)![]()
![]()
overigens wel vermakelijk om te zien dat zo'n beroerde fourthirds zoeker groter is dan van een 40D of zelfs van een 1D mkii
En ja, * Henk hap

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 03-09-2008 12:23 ]
Yep.. En zolang je daarop duwt werkt de andere natuurlijk niet..Henk schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:24:
[...]
Ja, en dan vervolgens kijkt ie weer door de zoeker, en zit hij weer met zijn voorhoofd tegen het stickje aan
Maar 't is terwijl al geminderd, zal wel gewenning zijn
De camera is een slag of 4 beter dan de D200. Vooral de CMOS sensor (en om die reden heb ik toch altijd met een heel schuin oog naar Canon gekeken) is echt een verademing.
Vooral het dynamisch bereik is een enorme sprong voorwaarts.
Bediening e.d. is gewoon zoals ik het gewend was.
Een andere eervolle vermelding is voor de grip. Tering, Nikon heeft klaarblijkelijk goed geluisterd naar alle kritiek op de D200 grip en een prima produkt neergezet.
Wat ik echter wel een ongelofelijke tegenvaller vind is het AF systeem. Het mag dan een hele nieuwe generatie AF zijn, onder de indruk ben ik allerminst. Het AF systeem van m'n D2h blijft mijlenver voor op dat van de D300.
Ik heb regelmatig gehad dat de camera bij wat minder licht niet wilde focussen. En dan hebben we het niet over pikkedonker, maar beginnende schemering of zelfs schaduwsituaties.
De snelheid ben ik ook niet over te spreken. De D2h is richten, klikken en het is haarscherp. De D300 is toch echt langzamer dan dat en richten en klikken leidt regelmatig tot onscherpte.
De hoeveelheid misperen die ik in die 1000 vakantiefoto's had is niet meer op 1,2 of zelfs 3 handen te tellen.
Ik heb na het zien van dit alles een en ander aan backfocus tests gedaan, maar daar kwam eigenlijk niets vreemd in naar voren.
Ik hou het nu dan ook op 2 mogelijkheden:
- ik moet nog zwaar wennen aan het nieuwe AF systeem (51 punts en andere instelmogelijkheden)
- er is iets goed mis met het AF systeem. Ik moet dan of zelf een methode bedenken om dat te controleren of het ding gewoon naar Nikon brengen.
Eerst optie 1 maar eens aankijken.
Heb de afgelopen drie weken echter wel uitgebreid geexperimenteerd met de verschillende AF modi.
Degene die mij het meeste ellende oplevert is de 51 punts mode i.c.m dynamische AF (dus dat de camera zelf een van de omringende focuspunten rond het geselecteerde pakt indien er niet goed scherpgesteld kan worden op het geselecteerde punt).
Daar ging het vaak de mist in, zelfs bij situaties dat er feitelijk geen enkele reden was dat de camera niet op het geselecteerde punt scherp zou kunnen stellen.
Enkelpunts ging het wel ok, maar dan had ik juist weer veel situaties dat de camera niet scherp kon stellen (schaduw, weinig licht etc).
De dynamische AF met 3D vond ik overigens de meest vage en ik heb daarmee eigenlijk helemaal niks scherps uit de camera kunnen krijgen. Heb geoefende met een 70-200 op een groep meeuwen die steeds op een meter of 10-20 voorbij kwamen. Wederom, daar doet de D2h het stukken beter.
Uiteraard sluit ik ook zeker de mogelijkheid niet uit dat ik zelf iets verkeerd doe.
[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 27-09-2008 20:24 ]
Maar goed nog ff wat focus tests doen met Focus chart en sport foto's maken om te kijken of het aan het wennen ligt of aan je cam?
Ik vermoed trouwens het laatste... de D300 is een mooi apparaat, maar het blijft een semi-pro cam, en ook merkte bepaalde traagheid al op toen ik met die van allstarted1 speelde.
Verwijderd
Als er verder weinig beweegt gebruik ik gewoon 1 punt
Lees zijn review maar eens:
http://www.bythom.com/nikond300review.htm
Fotonerd
Niet?SjorsVN schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:16:
Vast een hele domme vraag, maar hoe kan je instellen dat je een ML L3 draadloze afstandsbediening kan gebruiken op de D300? In de handleiding kan ik het ook niet vinden.
Hmm ok
Verwijderd
En ik maar denken dat de D300 een stap vooruit was wat betreft de AF t.o.v. de D2h...YellowCube schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:20:
Wederom, daar doet de D2h het stukken beter.
Zelf zit ik ook met een schuin oog te kijken naar een D300, maar ik ben er nog niet uit. De D2h is gewoon té lekker om te laten liggen.
Heb zelf nooit met een D2h geschoten. Kom van een D70 afYellowCube schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:20:
De dynamische AF met 3D vond ik overigens de meest vage en ik heb daarmee eigenlijk helemaal niks scherps uit de camera kunnen krijgen. Heb geoefende met een 70-200 op een groep meeuwen die steeds op een meter of 10-20 voorbij kwamen. Wederom, daar doet de D2h het stukken beter.
Uiteraard sluit ik ook zeker de mogelijkheid niet uit dat ik zelf iets verkeerd doe.
De 3D functie is volgens mij bedoeld voor onderwerpen die (nagenoeg) recht op je af bewegen/van je af bewegen. Mijn dochter die naar me toe komt rennen bijvoorbeeld. Ook dat werkt eigenlijk wonderbaarlijk goed vind ik.
Maar zoals gezegd. Kom van een D70 af, heb verder geen referenties
Trouwens als je veel sport/snelle dingen fotografeert is die instelling met die AF-ON knop
1. Focus en recompose
2. Continue focus
3. Handmatig scherpstellen
Met 1 druk op de knop
Verwijderd
Niet. De IR ontvanger voor dat ding zit alleen in de Dx0 bodies.SjorsVN schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:16:
Vast een hele domme vraag, maar hoe kan je instellen dat je een ML L3 draadloze afstandsbediening kan gebruiken op de D300? In de handleiding kan ik het ook niet vinden.
Op de Dx00 / Dx bodies kun je een leuke remote kopen met een 10 pins aansluiting die je er dan eerst moet inschroeven. Je hebt dan wel veel meer opties, maar imo is het gewoon flauw dat ze er niet iets ingebouwd hebben.
De Nikon draadloze remote voor de Dx00 / Dx modellen is belachelijk duur. Ik heb een Phottix remote van eBay 'geplukt'.
voor de kwaliteit en andere opties hoef je het toch echt niet te laten, want daar gaat de D300 toch wel over de D2h heen. Vooral het dynamisch bereik is (zoals gezegd) geweldig t.o.v. de D2h.Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:34:
[...]
En ik maar denken dat de D300 een stap vooruit was wat betreft de AF t.o.v. de D2h...
Zelf zit ik ook met een schuin oog te kijken naar een D300, maar ik ben er nog niet uit. De D2h is gewoon té lekker om te laten liggen.
Qua kleur (reproductie, verzadiging etc) is de D300 ook helemaal top. De D2h was daar al heel goed in, de D300 nog veel beter. Het compacte karakter van de D300 is toch ook wel erg fijn.
Het enige wat me dwars zit is dat AF verhaal.
Verwijderd
Wie van jullie heeft de AF ook verplaatst naar de AF-ON knop?YellowCube schreef op maandag 29 september 2008 @ 07:23:
[...]
Het enige wat me dwars zit is dat AF verhaal.
Andere vraagje. Ik zit nu nog op de 1.02 firmware. Heb nog geen last gehad van die 'banding' die met versie 1.03 opgelost is. Zijn er nog andere aanpassingen doorgevoerd? Is het nodig/verstandig om toch naar 1.03 te gaan?
Een optie die ze van mij gelijk in 1.04 mogen bouwen is de volgende. Als er geen CF-kaart in de camera zit, kun je toch foto's maken. Het zou fijn zijn als hij deze foto's bij het plaatsen van een kaart wegschrijft. Lijkt me handig als je net kaarten aan het wisselen bent en op dat moment de ultieme foto maakt
[ Voor 53% gewijzigd door wizl op 29-09-2008 11:11 ]
Af en toe wel een missertje, maar dat alleen op het dynamisch veld waarin de camera zelf de focus legt op het onderwerp. ontspanner loslaten en wederom half indrukken en camera pakt een ander punt.
Valt op dat met name de sigma meer missers heeft dan de nikon 17-55 dx
Zeer te spreken verder over de d300, heb zelf een d80 erbij als backup en standaard camera in de auto, maar verschillen zijn bijzonder opmerkelijk.
Wil best een keer afspreken evt, dan zien we snel genoeg hoe of wat.
I have the body of a god, shame it's a buddha......
Maarjahwizl schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:42:
[...]
Wie van jullie heeft de AF ook verplaatst naar de AF-ON knop?
Andere vraagje. Ik zit nu nog op de 1.02 firmware. Heb nog geen last gehad van die 'banding' die met versie 1.03 opgelost is. Zijn er nog andere aanpassingen doorgevoerd? Is het nodig/verstandig om toch naar 1.03 te gaan?
Een optie die ze van mij gelijk in 1.04 mogen bouwen is de volgende. Als er geen CF-kaart in de camera zit, kun je toch foto's maken. Het zou fijn zijn als hij deze foto's bij het plaatsen van een kaart wegschrijft. Lijkt me handig als je net kaarten aan het wisselen bent en op dat moment de ultieme foto maakt
Daarnaast is het een instelling of je wel of niet een foto kunt maken als er geen CF kaart in zit
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
[ Voor 43% gewijzigd door wizl op 29-09-2008 11:44 ]
Ik heb sinds januari een D300. Gebruik hem eigenlijk veel te weinig, maar goed daar gaat het nu niet om. Ik heb het volgende 'Probleem':
Het gebeurt me toch vrij vaak dat bepaalde foto's echt donker zijn. Ik gebruik dan matrixmetering . Het gekke is dat het niet te voorspellen is.
Deze foto bijvoorbeeld: KLIK Als je kijkt naar de rest van de foto's dan zijn die allemaal ok, alleen bij die ene gaat de matrix metering compleet de mist in. Gisteren ook wilde ik van de kidz een paar fotos maken, maar hij zat er weer compleet naast met de matrixmetering. Véél te donker weer.
Ook heb ik eens gekeken...als ik hem op matrix zet met single-point AF, neem een scene met links meer licht dan rechts, en ik schuif het AF-punt door de scene, dan verandert de lichtmeting mee met het focuspunt...dat zou toch niet moeten? Voor zulke situaties heb je juist de spotmeting dacht ik...iemand dezelfde ervaringen?
Op de fiets vervuil je niets!
Hee m'n KM 5D doet dat ook. Dat vereist idd veel concentratie om consistente resultaten te halen. Alle segmenten van de matrix meting worden wel gebruikt maat het segment dat zich het dichtst actieve AF punt bevind bepaald in z'n eentje ongeveer 50% van de lichtmeting.QuestionMarc schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:22:
Ook heb ik eens gekeken...als ik hem op matrix zet met single-point AF, neem een scene met links meer licht dan rechts, en ik schuif het AF-punt door de scene, dan verandert de lichtmeting mee met het focuspunt...dat zou toch niet moeten? Voor zulke situaties heb je juist de spotmeting dacht ik...iemand dezelfde ervaringen?
Je krijgt dan een soort drie staps lichtmeting
1: kijk naar de hele scene (veel donker of licht er in?)
2: kijk naar waar je scherp stelt (is dat lichter of juist donkerder als het deel dat je correct wil belichten)
3: compenseer (doe maar een gok).
[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 29-09-2008 15:46 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Dat heb ik eerst wel gedaan, maar de VR van m'n 70-300 activeerd niet via AF-ON, dus heb ik het ook weer op het half indrukken van de ontspanknop gedaan.wizl schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:42:
[...]
Wie van jullie heeft de AF ook verplaatst naar de AF-ON knop?
Gaat er denk ik meer om dat de D3 twee CF sloten heeft, dus ook al ben je aan het wisselen: er zit er nog steeds 1 in.wizl schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:32:
Aha, ik wist niet dat de D3 dat wel al kon. Ik vond het al zo raar dat ze dat nou niet ff. zelf hadden bedacht
[ Voor 14% gewijzigd door wizl op 29-09-2008 16:20 ]
Welke stand stond de camera? De foto is f/8 en 1/1000sec. Heb je deze foto al uitgesneden? Stel dat de camera in A-stand stond, dan heb je zelf dus f/8 gekozen. Dan moet er behoorlijk wat tegenlicht zijn wil de camera 1/1000 voorstellen als sluiter denk ik. Aan de schaduwen op de grond te zien kwam het licht inderdaad recht van vorenQuestionMarc schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:22:
Deze foto bijvoorbeeld: KLIK Als je kijkt naar de rest van de foto's dan zijn die allemaal ok, alleen bij die ene gaat de matrix metering compleet de mist in. Gisteren ook wilde ik van de kidz een paar fotos maken, maar hij zat er weer compleet naast met de matrixmetering. Véél te donker weer.
Zal straks thuis eens proberen...
[ Voor 7% gewijzigd door wizl op 29-09-2008 17:13 ]
Ik fotografeer vrijwel zonder uitzondering op A. Het is inderdaad wel vaak tegenlicht waarbij het fout gaat. Zou dat het probleem kunnen zijn?wizl schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:26:
[...]
Welke stand stond de camera? De foto is f/8 en 1/1000sec. Heb je deze foto al uitgesneden? Stel dat de camera in A-stand stond, dan heb je zelf dus f/8 gekozen. Dan moet er behoorlijk wat tegenlicht zijn wil de camera 1/1000 voorstellen als sluiter denk ik. Aan de schaduwen op de grond te zien kwam het licht inderdaad recht van voren
Zal straks thuis eens proberen...
Verwijderd
De VR activeerd op het half indrukken van de ontspanknop, niet op de AF-ONwizl schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:20:
Werkt de VR niet gewoon altijd? Ik heb ook de 70-300 met VR. De VR werkt toch ook als je een foto maakt die out of focus is? (niet dat je er dan heel veel aan hebt)
Als je dus met AF-ON scherpsteld en dan in 1 keer de ontspanknop onderin drukt, is de VR nog niet geactiveerd.
De D300 heeft echtr een aardige AF finetune optie. Je kunt dan met stappen van 1mm (+ of - voor back en frontfocus)de AF van je camera bijstellen.
Je kunt dat per lens doen, tot een max van 12 verschillende lenzen.
Resultaten voor de D300 icm de 17-55 op 55mm f/2.8
Backfocus AF finetune 0
Backfocus AF finetune +6
Backfocus AF finetune +10
Backfocus AF finetune +12
(alle foto's naar 10MP omgezet)
weird.
Ik weet het niet eigenlijk.
Standaard (dus geen correctie) is het wel redelijk duidelijk dat de focus niet helemaal goed ligt.
Je ziet wel wat verbetering na correctie, maar ik vind het nog niet superovertuigend.
Wat me ook opvalt is dat m'n 17-55 gewoon minder presteert (ook al is dit op f/2.8) op de D300 als op de D2h of D200. Wellicht gaat de hoeveelheid pixels op een DX sensor nu toch parten spelen.
En wat bedoel je met minder presteren? Mijn D2X heeft net zoveel pixels als jouw D300 en ik kan niet zeggen dat hij het hier minder op doet dan op de D200, sterker, ik heb zelfs meer detail (maar dat komt denk ik meer door het verschil in AA filter, die op de D2X is zwakker dan op de D200).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
En als je er eens wat USM overheen trekt? het AA filter op de D300 is nogal wat zwakker dan dat van de D200, en dat zou je best eens kunnen ervaren als softness...YellowCube schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:55:
ik heb het idee dat de lens "softer" is.
Zal later een foto posten en dan vertellen waar ik op doel.
Ben benieuwd naar een vergelijkings plaat
Een zwakker AA fliter levert juist scherpere platen op met meer kans op moire. Er zit ook nog een resize stap van 12 naar 10MP overheen, resizen veroorzaakt ook altijd wat softheid. Heb je niet een andere lens die je kan testen of et toevallig aan je 17-55 ligt?Henk schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 21:18:
het AA filter op de D300 is nogal wat zwakker dan dat van de D200, en dat zou je best eens kunnen ervaren als softness...
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

[ Voor 16% gewijzigd door wizl op 09-10-2008 22:52 ]
Changelog te lezen en firmware te downloaden voor de Windowsmensjes en voor appelmensjes
Versie 1.10 bevat de volgende verbeteringen
- De optie voor weergave van hoge lichten is verplaatst van Weergavestand > Basisgegevens > Hoge lichten in het weergavemenu naar Weergavestand > Gedetailleerde gegevens > Hoge lichten.
- De grootte en kleur van het woord 'Demo', dat tijdens weergave op de monitor wordt weergegeven wanneer Geen geheugenkaart? in het menu Persoonlijke instellingen is ingesteld op Ontgrendel ontspanknop, zijn gewijzigd.
- De beschikbare instellingen voor ISO-gevoeligheid instellen > Inst autom ISO-gevoeligheid > Langste sluitertijd in het opnamemenu zijn uitgebreid van 1/250–1 sec. tot 1/4000–1 sec.
- Als u fotografeert in de livebeeldstand Uit de hand en het beeld wordt vergroot voordat autofocus wordt toegepast, keert het beeld nu terug naar de vergrote weergave in plaats van naar de schermvullende weergave.
- Beelden die zijn vastgelegd terwijl Draai portret in het weergavemenu is ingesteld op Aan, worden niet automatisch gedraaid wanneer ze worden weergegeven direct nadat ze zijn gemaakt (Beeld terugspelen).
- De optie Copyrightinformatie is toegevoegd aan het setup-menu. Als Copyrightinformatie is ingeschakeld, wordt het copyrightsymbool (©) weergegeven in de opname-informatieweergave.
- Recente instellingen kunnen nu worden weergegeven in plaats van Mijn menu.
- Persoonlijke instelling e3 Flitssturing voor ingeb flitser (e3 Optionele flitser als een optionele Speedlight-flitser op de camera is bevestigd), kan nu aan Mijn menu worden toegevoegd met de optie Items toevoegen in Mijn menu via Items toevoegen > Persoonlijke instellingen menu > e Bracketing/Flits.
- De instelling voor Hoge ISO ruisonderdrukking kan nu worden gecontroleerd in de opname-informatieweergave terwijl de optie Hoge ISO ruisonderdrukking in het opnamemenu wordt toegepast.
- Ankara, Riyad, Koeweit en Manama zijn toegevoegd aan de opties voor Tijdzone voor het item Wereldtijd in het setup-menu.
- Als een GPS-apparaat wordt gebruikt en er geen informatie over de kompasrichting beschikbaar is, wordt ---.--° nu weergegeven voor de optie Positie > Kompasrichting van het item GPS in het setup-menu.
- Als u fotografeert in de livebeeldstand met Camera Control Pro 2 (versie 2.2.0 of hoger) en een PC-E-objectief, kan het diafragma nu worden aangepast op de computer.
- De scherpstelling in de stand dynamisch veld-AF is verbeterd.
- De scherpstelling bij AF met contrastdetectie is verbeterd.
- De automatische witbalans is verbeterd.
- Het vierde cijfer van de seconden in de GPS-gegevens voor breedtegraad en lengtegraad wordt nu afgerond in plaats van weggelaten.
- De huidige instelling voor MB-D10 batterijen kan nu worden gecontroleerd in de opname-informatieweergave wanneer R6/AA-batterijen worden gebruikt in het Multi-Power Battery Pack MB-D10.
- Het probleem dat extra ruis veroorzaakte in opnamen met de belichtingsstand [M] bij de sluitertijd bulb, waarbij de sluiter minder dan acht seconden werd opengehouden en Ruisonderdr. lange sluitertijd was ingeschakeld, is verholpen.
- Het probleem dat ertoe leidde dat de sluiter niet met de opgegeven sluitertijd werd ontspannen als er gedurende dertig seconden geen handelingen werden uitgevoerd in de stand Spiegel omhoog, is verholpen.
- Het probleem dat leidde tot een afwijkende weergave als Beeld terugspelen was ingesteld op Aan en op de inzoomknop werd gedrukt direct na een opname met de volgende instellingen, is opgelost.
. Beeldkwaliteit: NEF (RAW) + JPEG
. NEF (RAW)-opname: compressie zonder verlies of gecomprimeerd
. Beeldgrootte: Klein of Middel
- Als de Speedlight SB-800 op de camera is bevestigd, waarbij de flitsstand is ingesteld op handmatig met afstandsprioriteit (GN) en de camera wordt geactiveerd uit de stand-by-stand door de functie Lichtmeter automatisch uit, verandert de afstandsinformatie die wordt weergegeven op de SB-800. Dit probleem is nu verholpen.
zou nog leuker zijn als je mappen kon aanmaken op basis van alfanummeriek input ipv nummerieke input.... zoals bij de D80....
Scheelt iig weer metadata toevoegen bij import in LR.
Heb voorheen het "COMMENT" veld daarvoor gebruikt (of misbruiktBlaTieBla schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:07:
Is dit de eerste firmware versie voor de D300 waarbij je copyright tekst en naam van de fotograaf kan toevoegen? Of heb ik daar overheen gekeken bij v1.03.
Scheelt iig weer metadata toevoegen bij import in LR.
dus vanaf 1.10 is daar apart een plaatsje voor geregeld...
Alleen waar ik de (C) kan vinden op het voorbeeld-weergave scherm indien copyright gevuld is,
dat heb ik niet kunnen ontdekken...
die (C) teken, die verschijnt als je op je LCD display kijkt, en met de linker-toets het 'instellingenoverzicht' (waarop diafragma/sluitertijd/accu-status/kleurmode etc. ) komt te staan: na invullen van copyright veld in de setup-schermen, zie je een (C) klein op DAT display staan...NielsTn schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:25:
[...]
Heb voorheen het "COMMENT" veld daarvoor gebruikt (of misbruikt)
dus vanaf 1.10 is daar apart een plaatsje voor geregeld...
Alleen waar ik de (C) kan vinden op het voorbeeld-weergave scherm indien copyright gevuld is,
dat heb ik niet kunnen ontdekken...
zelf dus gevonden ....
Verwijderd
ik heb een vraag ik heb ongeveer een jaar met een d60 geschoten deze was zeer pretig in gebruik:),maar nu ben ik toe aan wat anders. nu heb ik mijn oog laten vallen op de D300.nu is mijn vraag ik heb hier een 2tal lensen liggen een sigma 17-70 dc hsm met dus een interne focus motor en een tamron ook met een focus motor zijn deze lensen te gebruiken op de D300 ??? dus maakt het wat uit dat deze objetieven al een focus motor hebben om ze op de d300 te gebruiken met de interen auto focus motor
Verwijderd
thankzzz tijd om te shoppen dusNomad schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 00:51:
Werkt prima op de D300.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.