Mischien ligt het aan me minitor, maar de 2e foto ziet er hier niet zo goed uit. Met name de ~20 px om het vliegtuig heen lijkt het artifacts te hebben?
Ik zie eigenlijk bijna geen verschil tussen beide foto's
En wat ZktaS zegt, de tweede foto heeft aardig last van JPG artifacts.
Ik deed ook nog een half uurtje Schiphol. Mooi weer, dus niet al te spannende foto's.

Net aangekomen, kwam deze jongen aangestormd. Als een gek de Sigma APO 70-300 op mijn camera, op Av gerost en op hoop van zegen meteen plaatjes schieten.
Uiteindelijk was dit ook het meest spectaculaire van vandaag met een wat nattige baan. Alle vliegtuigen daarna stegen veel eerder op van de baan, waar het al relatief drooggeblazen was.

Air Lingus, altijd present.

Ik was niet alleen

Hier hangt het landingsgestel helemaal klaar voor een landing.

Wat ik vreemd vond is dat hier het landingsgestel precies andersom hangt met de wielen. Bij een 747 zag ik het weer als plaatje 5 hangen direct na het opstijgen

Wel omrijden via Schiphol Rijk, want de toegangsweg naar de spottersplaats is afgesloten (maar dat wisten de die-hards vast allang).

Net aangekomen, kwam deze jongen aangestormd. Als een gek de Sigma APO 70-300 op mijn camera, op Av gerost en op hoop van zegen meteen plaatjes schieten.
Uiteindelijk was dit ook het meest spectaculaire van vandaag met een wat nattige baan. Alle vliegtuigen daarna stegen veel eerder op van de baan, waar het al relatief drooggeblazen was.

Ik was niet alleen

Wat ik vreemd vond is dat hier het landingsgestel precies andersom hangt met de wielen. Bij een 747 zag ik het weer als plaatje 5 hangen direct na het opstijgen

Wel omrijden via Schiphol Rijk, want de toegangsweg naar de spottersplaats is afgesloten (maar dat wisten de die-hards vast allang).
Ze hebben het blijkbaar bij de ontwikkeling van de 777 zo gedaan dat dit een betere stand was. Misschien heeft de 787 dit ook welWekkel schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:59:
Ik deed ook nog een half uurtje Schiphol. Mooi weer, dus niet al te spannende foto's.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik was niet alleen![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Leegte
Anoniem: 111246
Let op!
Volgende week: Het einde van de spot bij de Kaagbaan en de opening van de nieuwe spot bij de Polderbaan.
Volgende week: Het einde van de spot bij de Kaagbaan en de opening van de nieuwe spot bij de Polderbaan.
Bron: http://www.schiphol.nl/ho...1200789722426&bmLocale=nlSpotters verhuizen van Kaagbaan naar Polderbaan
De nieuwe spottersplaats bij de Polderbaan van Amsterdam Airport Schiphol gaat op zaterdag 26 januari open. Tegelijkertijd gaat de spottersplaats langs de Kaagbaan definitief dicht.
Bij de Polderbaan is een tijdelijke spottersplaats aangelegd. Er staan onder meer bankjes en fietsenrekken, en er komt binnenkort een toiletgebouw. De snackwagens verhuizen mee naar de nieuwe locatie. Schiphol werkt nog aan plannen voor een definitieve spottersplaats bij de Polderbaan. Over de invulling daarvan is de luchthaven onder meer in overleg met een aantal spotters.
De sluiting van de spottersplaats bij de Kaagbaan was vorig jaar al aangekondigd. Schiphol Group heeft de locatie nodig voor de uitbreiding van het vrachtgebied. Schiphol heeft de spottersplaats zolang mogelijk opengehouden, in afwachting van de opening van een nieuwe locatie. In overleg met de gemeente Haarlemmermeer is nu besloten dat de toegangswegen op 26 januari om 7.00 uur 's ochtends worden afgesloten.
De nieuwe spottersplaats bevindt zich aan het einde van de IJweg aan de westzijde van de Polderbaan. Een routebeschrijving is beschikbaar op www.schiphol.nl
Ter gelegenheid van deze ingebruikname zal op zaterdag 26 januari tussen 9.00 - 11.00 uur koffie met gebak aan de spotters worden aangeboden.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 20-01-2008 11:48 ]
Anoniem: 128699
Mooie foto's allemaal! Ben afgelopen zondag weer eens langs de baan wezen staan, niet echt goeie platen geschoten maar ga er toch maar een aantal plaatsen.
Brrrrr... wat was het koud, had moeite om het toestel in mijn handen tehouden

moet de rest nog uitzoeken..
Brrrrr... wat was het koud, had moeite om het toestel in mijn handen tehouden

moet de rest nog uitzoeken..
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 128699 op 04-02-2008 21:30 ]
Ook maar eentje van mijn kant, geen Schiphol maar LAX.

@spotter: Ik vind het jammer dat het mannetje onderaan voor de helft erop staat, verder wel een mooi shot 
Tijdens het uitzoeken van foto's kwam ik nog een aantal mooie tegen van de Red Bull Air Race in Boedapest van vorig jaar zomer. Helaas was het weer zeer wisselvallig dus sommige zijn wat korrelligger dan andere. Weer eens wat anders dan de airliners

#09 (helaas wat onscherp

Tijdens het uitzoeken van foto's kwam ik nog een aantal mooie tegen van de Red Bull Air Race in Boedapest van vorig jaar zomer. Helaas was het weer zeer wisselvallig dus sommige zijn wat korrelligger dan andere. Weer eens wat anders dan de airliners

#09 (helaas wat onscherp

[ Voor 30% gewijzigd door DrOetker op 30-04-2009 12:35 . Reden: Foto's verplaatst; dus post aangepast ;) ]
"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"
Ik ben nieuw in het foto-hobby-gebeuren, dus ik denk laat ik eens gaan oefenen op schiphol 

Er was zaterdag alleen een hoop blauw, en de andere kisten die er waren heb ik gewoon niet goed op de foto gekregen
Commentaar welkom

Er was zaterdag alleen een hoop blauw, en de andere kisten die er waren heb ik gewoon niet goed op de foto gekregen
Commentaar welkom
Tijd om dit topic weer eens leven in te blazen, er is genoeg gebeurt in die 3 maanden sinds mijn laatste foto's.
1 Ergens bij Voorhout in de buurt.

2 Zelde plek, zelfde dag, zelfde maatschappij.

3 Inmiddels geen zeldzaamheid meer.

4 Vanaf Schiphol-Oost.

5 Toen de Kaagbaan-spottersplek nog open was.

6 Geen spannend plaatje, MAAR deze 747 krijgt het voor elkaar om gelijk na de landing naar rechts te gaan bij Sierra !!!!!!!!

7 Qantas-747 ; Ik heb sinds begin van dit jaar een nieuwe foto-hobby erbij. Het fotograferen van vliegtuigen die op cruise-level langs komen. Dat scheelt een hoop ritjes naar Schiphol en het aantal 'aparte' gespotte vliegtuigen is enorm toegenomen. Binnenkort hoop ik de EF 500 F/4 van canon te kunnen kopen waardoor dit soort platen echt scherp gaat worden.

8 Uurtje later gaat er weer één voorbij.

9 Dit is dan nog een 777-200, binnenkort hoop ik een 300 zo erop te zetten.

10 Ook een nieuwe spot in mijn lijstje; Brussel ! Vooral Jet-Airways en American-Airlines horen tot mijn favorieten. Brussel is voor mij maar 1,5 uur rijden !

11 Singapore Cargo @ Brussel. mooi hè die condensation-clouds boven de vleugel.

12 JetAirways heeft er een hub.

13

14 Niet de beste kwaliteit, maar dit zijn de shots waar ik naar op zoek ben.

15 United 767

16 JetAirways 773

17 Condensationclouds !

18 Saudi Arabian Airlines vliegt er met cargo kisten.

19 Southern Air kruist een wolkje 1

20 Southern Air kruist een wolkje 2

21 Southern Air kruist een wolkje 3

Er komt nog veel meer aan !
1 Ergens bij Voorhout in de buurt.

2 Zelde plek, zelfde dag, zelfde maatschappij.

3 Inmiddels geen zeldzaamheid meer.

4 Vanaf Schiphol-Oost.

5 Toen de Kaagbaan-spottersplek nog open was.

6 Geen spannend plaatje, MAAR deze 747 krijgt het voor elkaar om gelijk na de landing naar rechts te gaan bij Sierra !!!!!!!!

7 Qantas-747 ; Ik heb sinds begin van dit jaar een nieuwe foto-hobby erbij. Het fotograferen van vliegtuigen die op cruise-level langs komen. Dat scheelt een hoop ritjes naar Schiphol en het aantal 'aparte' gespotte vliegtuigen is enorm toegenomen. Binnenkort hoop ik de EF 500 F/4 van canon te kunnen kopen waardoor dit soort platen echt scherp gaat worden.

8 Uurtje later gaat er weer één voorbij.

9 Dit is dan nog een 777-200, binnenkort hoop ik een 300 zo erop te zetten.

10 Ook een nieuwe spot in mijn lijstje; Brussel ! Vooral Jet-Airways en American-Airlines horen tot mijn favorieten. Brussel is voor mij maar 1,5 uur rijden !

11 Singapore Cargo @ Brussel. mooi hè die condensation-clouds boven de vleugel.

12 JetAirways heeft er een hub.

13

14 Niet de beste kwaliteit, maar dit zijn de shots waar ik naar op zoek ben.

15 United 767

16 JetAirways 773

17 Condensationclouds !

18 Saudi Arabian Airlines vliegt er met cargo kisten.

19 Southern Air kruist een wolkje 1

20 Southern Air kruist een wolkje 2

21 Southern Air kruist een wolkje 3

Er komt nog veel meer aan !
22 Zelfde kist als foto 10, backight is niet altijd slecht !

23 In de schaduw op de wolk is zefs de engine zichtbaar.

24 Hainan Airlines vliegt er ook met deze ( toen ) gloednieuwe A330.

25 JetAirways vliegt er ook met de A330.

26 DHL heeft er ( nog ) een grote hub.

27 Niks met de kleuren gedaan !

28 Terug in een nat Nederland, de laatste dagen van de Kaagbaan-spottersplek waren aangebroken.
Er moest gefotografeerd worden, weer of geen weer !

29 Vanaf de nose-gear-door komt zelfs een vortex, zo nat was het !

30 Intussen moest er die week even op Rotterdam gefotografeerd worden. Hier sta ik NIET naast de bus op de taxibaan..............

31 Vanuit de rijdende bus geschoten.

32 Deze Cessna Mustang kwam vanuit de States overgevlogen en heeft nu Rotterdam als thuisbasis. Aan mij de eer om die avond wat plaatjes te schieten, leuk hoor !

33 Het weer zat niet echt mee.

34 Had ik maar meer tijd gehad voor dit shot !

35 Intussentijd deze Gulf erop gezet.

36 Een paar dagen later tijdens de persconferentie.

37

38 LOL,
mijn foto op de big screen !

39 Ik heb altijd mijn kamera bij me. Ergens boven Haarlem.

40 Ik rijdend op de A9 richting Amsterdam, A340 vertrekkend vanaf de Polderbaan richting HongKong.

Er komt nog meer.

23 In de schaduw op de wolk is zefs de engine zichtbaar.

24 Hainan Airlines vliegt er ook met deze ( toen ) gloednieuwe A330.

25 JetAirways vliegt er ook met de A330.

26 DHL heeft er ( nog ) een grote hub.

27 Niks met de kleuren gedaan !

28 Terug in een nat Nederland, de laatste dagen van de Kaagbaan-spottersplek waren aangebroken.
Er moest gefotografeerd worden, weer of geen weer !

29 Vanaf de nose-gear-door komt zelfs een vortex, zo nat was het !

30 Intussen moest er die week even op Rotterdam gefotografeerd worden. Hier sta ik NIET naast de bus op de taxibaan..............

31 Vanuit de rijdende bus geschoten.

32 Deze Cessna Mustang kwam vanuit de States overgevlogen en heeft nu Rotterdam als thuisbasis. Aan mij de eer om die avond wat plaatjes te schieten, leuk hoor !

33 Het weer zat niet echt mee.

34 Had ik maar meer tijd gehad voor dit shot !

35 Intussentijd deze Gulf erop gezet.

36 Een paar dagen later tijdens de persconferentie.

37

38 LOL,

39 Ik heb altijd mijn kamera bij me. Ergens boven Haarlem.

40 Ik rijdend op de A9 richting Amsterdam, A340 vertrekkend vanaf de Polderbaan richting HongKong.

Er komt nog meer.
41 De laatste dag vanaf de Kaagbaan is inmiddels aangebroken, de hele dag schijnt het zonnetje lekker, totdat ik kom.
Dit soort foto's ga ik wel missen.

42 Semi-paralel starten ( baan 24 en 27 )

43 Ook deze lukt alleen in de winter, in de zomer geeft die 45 meter asfalt die er tussen ligt teveel hitte af.

44 Het werd steeds donkerder, dan maar pannen.

45

46 Gelukkig komt er nog een beetje kleur in de lucht.

47 Wil de allerlaatste spotter het licht uit doen ! ( even snel de 12mm erop geschroefd )

48 Dit is mijn allerlaatste dan. helaas niet scherp genoeg.

49

50 Zoals ik al melde; nieuwe hobby. Hier gaat Korean Air overhead Capelle aan den IJssel.

51 Lekker herkenbaar zo'n MD-dinges van de SAS.

52

53 DHL oude kleurtjes.

54 WizzAir A320

55 Emirates domineert nu al aardig het beeld hoog boven mijn huis. Kan niet wachten op hun A380s

56 AirChina 747

57 Airnewzealand 747

58 Wederom Emirates

59 Er kwam ook nog een leuke storm over, daar kwam deze MD-80 van de SAS ook achter.

60 En 2 seconden later !

Er komt nog veel meer !

42 Semi-paralel starten ( baan 24 en 27 )

43 Ook deze lukt alleen in de winter, in de zomer geeft die 45 meter asfalt die er tussen ligt teveel hitte af.

44 Het werd steeds donkerder, dan maar pannen.

45

46 Gelukkig komt er nog een beetje kleur in de lucht.

47 Wil de allerlaatste spotter het licht uit doen ! ( even snel de 12mm erop geschroefd )

48 Dit is mijn allerlaatste dan. helaas niet scherp genoeg.

49

50 Zoals ik al melde; nieuwe hobby. Hier gaat Korean Air overhead Capelle aan den IJssel.

51 Lekker herkenbaar zo'n MD-dinges van de SAS.

52

53 DHL oude kleurtjes.

54 WizzAir A320

55 Emirates domineert nu al aardig het beeld hoog boven mijn huis. Kan niet wachten op hun A380s

56 AirChina 747

57 Airnewzealand 747

58 Wederom Emirates

59 Er kwam ook nog een leuke storm over, daar kwam deze MD-80 van de SAS ook achter.

60 En 2 seconden later !

Er komt nog veel meer !
61 Kist landde uiteindelijk toch maar op de Polderbaan, wat een opstuurhoek !

62 Bij diezelfde storm liep er ook een Chinees bootje aan de grond bij de slufter / Maasvlakte. Daar heb ik deze chopper geplaat.

63 Ook de kustwacht kwam even kijken.

64 Singapore heeft een 'company-route' over mijn huis heen.

65 Wederom naar Brussel afgereisd

66 Jetairfly 767

67 Dit moet beter kunnen met een EF 500mm F/4 icm 1.4 TC.

68 AirIndia vliegt overhead Brussel met een T7 in nieuwe kleuren. Boven Brussel is het trouwens aannemelijk dukker hoog in de lucht dan boven Capelle.

69 @ Brussel

70 @ Brussel

71 SouthernAir @ Brussel

72

73 Terug in Capelle kwam deze gasballon over. Het bleek om een Duitse waterstofballon te gaan die nabij Venlo was opgestegen. Op het strand van Monster is ze uiteindelijk geland !

74 Vooral het ballast-systeem maakte op mij grote indruk !

75 Duitse piloot met broodje braadwürst !

76 Voor JetAiways hoef ik ook niet meer naar Brussel, komt ook gewoon over Capelle heen !

77 Beluga @ Capelle !

78 Virgin A340-600 boven Capelle.

79 Gulf A330 boven Capelle.

80 Een Hibiscus op weg naar Londen boven Capelle.

Er komt nog meer.

62 Bij diezelfde storm liep er ook een Chinees bootje aan de grond bij de slufter / Maasvlakte. Daar heb ik deze chopper geplaat.

63 Ook de kustwacht kwam even kijken.

64 Singapore heeft een 'company-route' over mijn huis heen.

65 Wederom naar Brussel afgereisd

66 Jetairfly 767

67 Dit moet beter kunnen met een EF 500mm F/4 icm 1.4 TC.

68 AirIndia vliegt overhead Brussel met een T7 in nieuwe kleuren. Boven Brussel is het trouwens aannemelijk dukker hoog in de lucht dan boven Capelle.

69 @ Brussel

70 @ Brussel

71 SouthernAir @ Brussel

72

73 Terug in Capelle kwam deze gasballon over. Het bleek om een Duitse waterstofballon te gaan die nabij Venlo was opgestegen. Op het strand van Monster is ze uiteindelijk geland !

74 Vooral het ballast-systeem maakte op mij grote indruk !

75 Duitse piloot met broodje braadwürst !

76 Voor JetAiways hoef ik ook niet meer naar Brussel, komt ook gewoon over Capelle heen !

77 Beluga @ Capelle !

78 Virgin A340-600 boven Capelle.

79 Gulf A330 boven Capelle.

80 Een Hibiscus op weg naar Londen boven Capelle.

Er komt nog meer.
81 Eindelijk weer eens een dagje Schiphol gedaan.

82 Ik heb iets met 'gear-foto's'.

83 Zie boven.

85 MD-11 vanaf de N201

86 Virgin stuurde een 747 op biobrandstof langs. Dit vogeltje verpestte bijna alles !

87 Zeg eens A.

85

86 Ik vind de spiegeling in het asfalt wel wat hebben.

87 Nu nog een manier vinden om hoger te staan om de spiegeling er beter op te krijgen, zonder gearresteerd te worden

88 Voordeel van de winter, strijklicht tot in de cockpit en de engine.

89 Nieuw plekje uitgeprobeerd voor 'air to air shots'.

90

91 De eerste Maart stormde het wederom, maar nu met een zonnetje erbij !

92

93 Dit vind ik toch wel een van de leukste shots van 2008.

94 Een tijd lang was tijdens de storm alleen baan 27 open.Waardoor je mooi foto's frontaal kon maken.

95 Deze kisten staan bekend om hun klimprestaties.

96

97 Een paar dagen later weer even air to air.

98 Cloudbursting.

99 Dit is echt van te ver weg gemaakt, met nieuwe lens straks...............

100

Er komt nog meer.

82 Ik heb iets met 'gear-foto's'.

83 Zie boven.

85 MD-11 vanaf de N201

86 Virgin stuurde een 747 op biobrandstof langs. Dit vogeltje verpestte bijna alles !

87 Zeg eens A.

85

86 Ik vind de spiegeling in het asfalt wel wat hebben.

87 Nu nog een manier vinden om hoger te staan om de spiegeling er beter op te krijgen, zonder gearresteerd te worden

88 Voordeel van de winter, strijklicht tot in de cockpit en de engine.

89 Nieuw plekje uitgeprobeerd voor 'air to air shots'.

90

91 De eerste Maart stormde het wederom, maar nu met een zonnetje erbij !

92

93 Dit vind ik toch wel een van de leukste shots van 2008.

94 Een tijd lang was tijdens de storm alleen baan 27 open.Waardoor je mooi foto's frontaal kon maken.

95 Deze kisten staan bekend om hun klimprestaties.

96

97 Een paar dagen later weer even air to air.

98 Cloudbursting.

99 Dit is echt van te ver weg gemaakt, met nieuwe lens straks...............

100

Er komt nog meer.
101 Condensationclouds en vortexes

102

103 Jetblast is ook zichtbaar.

104 Jetblast is ook zichtbaar.

105 Wingflex.

106 De volgende grote storm verdreef een paar vliegtuigen van Heathrow onze kant op ! Met 35 knopen zijwind in de stromende regen en door het prikkeldraad heen geschoten staat deze A340-600 van SouthAfrican op Schiphol !

107

108 Slecht weer, dus maar weer pannen.

109

110

111

112

113 Te donker, teveel ruis maar wat een plaatje om nog eens te gaan proberen.

114 Deze is al iets minder slecht.

115

116 Aparte motorconfiguratie.

117 Terug in capelle krijg ik deze franse T7 er lekker scherp op. De volgende wordt de A380 overhead verwacht, het zal toch niet waar zijn.

118 Daar is ze dan ! A380 voor het eerst op weg naar Heathrow met betalende passagiers aan boord. Ze vliegt hier op fl400 ( 13km hoog ) en heeft helaas geen contrails.Toch wel prettig dat die route over Capelle heen ligt en de wolken netjes op tijd weg gingen !

119 En nog maar één.

Dat was die dan, we zijn weer helemaal bij.

102

103 Jetblast is ook zichtbaar.

104 Jetblast is ook zichtbaar.

105 Wingflex.

106 De volgende grote storm verdreef een paar vliegtuigen van Heathrow onze kant op ! Met 35 knopen zijwind in de stromende regen en door het prikkeldraad heen geschoten staat deze A340-600 van SouthAfrican op Schiphol !

107

108 Slecht weer, dus maar weer pannen.

109

110

111

112

113 Te donker, teveel ruis maar wat een plaatje om nog eens te gaan proberen.

114 Deze is al iets minder slecht.

115

116 Aparte motorconfiguratie.

117 Terug in capelle krijg ik deze franse T7 er lekker scherp op. De volgende wordt de A380 overhead verwacht, het zal toch niet waar zijn.

118 Daar is ze dan ! A380 voor het eerst op weg naar Heathrow met betalende passagiers aan boord. Ze vliegt hier op fl400 ( 13km hoog ) en heeft helaas geen contrails.Toch wel prettig dat die route over Capelle heen ligt en de wolken netjes op tijd weg gingen !

119 En nog maar één.

Dat was die dan, we zijn weer helemaal bij.
Allereerst, eindelijk weer eens wat foto's, zitten strakke platen tussen.nustys schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 15:25:
118 Daar is ze dan ! A380 voor het eerst op weg naar Heathrow met betalende passagiers aan boord. Ze vliegt hier op fl400 ( 13km hoog ) en heeft helaas geen contrails.Toch wel prettig dat die route over Capelle heen ligt en de wolken netjes op tijd weg gingen !![]()
![]()
Waar check je welke vliegtuigen er over komen. Met andere woorden, hoe wist je dat die 380 er aan te komen zat?
Vincere Per Belli
Die A380 was overal aangekondigd, gespecialiseerd in dat werk is www.scramble.nl en voor het overige www.atcbox.com . Die laatste biedt ( behalve een heel leuk forum ) live-radar en live-streams van atc, dan zie en hoor je precies waar het verkeer zit ( LIVE ! ). Vanaf de grens tussen Polen en Duitsland konden we op die manier zien waar die A380 uithing.peeth schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:34:
[...]
Allereerst, eindelijk weer eens wat foto's, zitten strakke platen tussen.
Waar check je welke vliegtuigen er over komen. Met andere woorden, hoe wist je dat die 380 er aan te komen zat?
Ik vind het leuk dat je zo enthausiast bent, maar dit zijn wel erg veel foto's in 1 keer hoor. Geen groot probleem, maar misschien in het vervolg wel handiger om wat selectiever te zijn. Op die manier kan je er ook nog fatsoenlijk op reageren, wat het voor jou ook leuker maakt
Hm, ik denk dat ik je gelijk moet geven, voortaan maar een beetje bijhouden hierzo. Sinds 2 januari van dit jaar 10.006 foto's gemaakt waarvan 9.000 ongeveer van vliegtuigen. Technisch gezien is het een kleine selectie, praktisch gezien knap waardeloos.Zoefff schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:02:
Ik vind het leuk dat je zo enthausiast bent, maar dit zijn wel erg veel foto's in 1 keer hoor. Geen groot probleem, maar misschien in het vervolg wel handiger om wat selectiever te zijn. Op die manier kan je er ook nog fatsoenlijk op reageren, wat het voor jou ook leuker maakt

Het ligt er net aan hoe de wielen zitten opgeborgen in de kist. Dit bepaalt de stand van de wielen bij de approach. Bij sommige toestellen hangen de voorste wielen laag, en bij sommige hangen ze omhoog. Het heeft niets met landen te maken.Kiwiknaapje schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:44:
[...]
Ze hebben het blijkbaar bij de ontwikkeling van de 777 zo gedaan dat dit een betere stand was. Misschien heeft de 787 dit ook wel
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Ziet er goed uit. Ik was gisteren nog even bij Schiphol, maar na 10 minuten snijdende wind was ik weer weg. Geen camera bij mij, maar een zoon op mijn arm. Alleen een 747 die flink gas gaf om af te remmen was spectaculair. De kleintjes zweefden heel mooi tegen de wind naar de grond.
Ziet er mooi uit. Dikke telelens of precies het goede plekje langs de baan?
dikke telelens en op het goede plekje ver weg van de baan!Wekkel schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:38:
Ziet er mooi uit. Dikke telelens of precies het goede plekje langs de baan?
Inderdaad dikke telelens ( 100-400 ), ver weg van de baan, wat dan wel weer de Kaagbaan was.Spotter schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:32:
[...]
dikke telelens en op het goede plekje ver weg van de baan!Nustys, kaagbaan departure?
BTW 36C heeft ook zo'n plek en voor de 18L moet ik 'm nog ontdekken ( lees; gaan zoeken ).
Op 22 maart heb ik een hoop foto's hier neergezet, foto's 89 90 100 101 102 103 104 105 zijn op dezelfde plek gemaakt. Foto's 97 98 en 99 zijn van nog veel verder gemaakt, daardoor krijg je veel meer van de bovenkant van het vliegtuig te zien. Nu nog een lens kopen die dat allemaal aan kan.
Anoniem: 120649
In het algemeen vind ik de foto's met atmosferische effecten:
flap condensatie, wingtip trails en vortex het mooist.
Bovenstaande 1, 2, 3, 4 bivoorbeeld.
Wat voor condities heb je voor de condensatieeffecten nodig qua temperatuur/luchtvochtigheid?
flap condensatie, wingtip trails en vortex het mooist.
Wat voor condities heb je voor de condensatieeffecten nodig qua temperatuur/luchtvochtigheid?
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 120649 op 03-04-2008 18:29 ]
Thank you !Anoniem: 120649 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:28:
In het algemeen vind ik de foto's met atmosferische effecten:
flap condensatie, wingtip trails en vortex het mooist.![]()
Hoge luchtvochtigheid is nodig, vliegtuig komt die vanzelf tegen in de buurrt van een wolk. Temperatuur is zeker een issue; ik merkte afgelopen maandag al dat 't een stuk warmer was dan afgelopen maanden wat resulteerde in meer ruis en onscherpte
Met een goede prime?nustys schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:07:
7 Straks met een betere lens is dit wel scherp.........
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
ik vind geen enkele scherp hoor nustys, lijkt me eerder sharpening/verkleining samen met te korte sluitertijden dan lens issue.
[ Voor 53% gewijzigd door simon op 05-04-2008 00:57 ]
|>
Over een paar weken hoop ik over een EF 500mm F/4 te beschikken

Als jij raad over hoeveel kilometer deze shots zijn gemaakt praten we verder. Teveel om in ieder geval met een zoomlens te overbruggen, misschien ook wel teveel voor de 500mm ( maar dat moet nog blijken ).simon schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:52:
ik vind geen enkele scherp hoor nustys, lijkt me eerder sharpening/verkleining samen met te korte sluitertijden dan lens issue.

Nice!! Ik beschik volgende week weer over een EF 400mm f/5.6Lnustys schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:12:
[...]
Over een paar weken hoop ik over een EF 500mm F/4 te beschikken![]()
Ik had een 300mm f/4L IS - die geruild voor een 400mm f/5.6L, die weer verkocht om o.a. een 17-40L te halen (en ik gebruikte hem toch te weinig) .. heb een 100-400L in handen gehad een week of wat terug.. maar dat beviel toch ech tniet. Dus nu maar weer een 400mm op de kop getikt.
Een 500mm f/4L IS of een 300mm f/2.8L IS lijkt mij ook waanzinnig maar die vind ik gewoon echt te groot en te zwaar om behoorlijk mee te kunnen slepen als hand baggage
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
no offence enzo, maar kijk eens hier: http://farm3.static.flick...83060427_d504b25e67_o.jpg
is dit een crop? want een 50-500 van bijv. Sigma is zelfs op 500 mm veeeeel scherper.. ik zie ook een behoorlijke bak jpeg artifacts.. maar goed, ik zal wel niks van telelenzen afweten hé
is dit een crop? want een 50-500 van bijv. Sigma is zelfs op 500 mm veeeeel scherper.. ik zie ook een behoorlijke bak jpeg artifacts.. maar goed, ik zal wel niks van telelenzen afweten hé
|>
Simon, ik denk niet dat jij niks van lenzen afweet, maar je moet natuurlijk in beschouwing nemen dat het natuurlijk ook aan de natuurlijke omstandigheden kan liggen. Het is namelijk zo dat verschil in temperatuur in lucht beeld vervormingen geeft (kijk maar naar de achterkant van een vliegtuigmotor, of een warm wegdek op een zonnige dag.)
Dit gebeurt heel snel wanneer er meer ingezoomt wordt, omdat het beeld meer lucht moet doorkruisen voordat het een onderwerp raakt. Dus is er ook meer kans op beeldvervorming door het temperatuurverschil in de lucht.
Daardoor kan er heel snel onscherpte in het beeld opduiken, iets wat niet aan de lens of iets dergelijks ligt, maar simpelweg aan de omstandigheden waar de foto's in zijn genomen.
Trouwens, ik vind je 'toon' wel erg vijandig. Laten we het vriendelijk houden.
Dit gebeurt heel snel wanneer er meer ingezoomt wordt, omdat het beeld meer lucht moet doorkruisen voordat het een onderwerp raakt. Dus is er ook meer kans op beeldvervorming door het temperatuurverschil in de lucht.
Daardoor kan er heel snel onscherpte in het beeld opduiken, iets wat niet aan de lens of iets dergelijks ligt, maar simpelweg aan de omstandigheden waar de foto's in zijn genomen.
Trouwens, ik vind je 'toon' wel erg vijandig. Laten we het vriendelijk houden.
ik ben niet vijandig, slechts messcherp
ik begrijp dat de warmte de lucht laat trillen, maar dat bedoel ik niet, kijk maar eens naar die link in die post boven mij, dat achterste vliegtuig is inderdaad minder scherp omdat die echt ver weg zit. Maar ik zie heel veel jpeg artifacts en een heel groezelig plaaatje. Dat heeft niet erg veel te maken met luchttrillingen in mijn ogen.
[ Voor 8% gewijzigd door simon op 06-04-2008 10:46 ]
|>
Alleen zit het voorste vliegtuig ook erg ver weg, volgens google maps zit die KLM op minimaal 3,5 kilometer. Die Transavia was een paar minuten ervoor van dezelfde baan vertrokken en had dus inmiddela een bocht van mij af gemaakt.simon schreef op zondag 06 april 2008 @ 10:44:
ik ben niet vijandig, slechts messcherp![]()
ik begrijp dat de warmte de lucht laat trillen, maar dat bedoel ik niet, kijk maar eens naar die link in die post boven mij, dat achterste vliegtuig is inderdaad minder scherp omdat die echt ver weg zit. Maar ik zie heel veel jpeg artifacts en een heel groezelig plaaatje. Dat heeft niet erg veel te maken met luchttrillingen in mijn ogen.
Ik moet je gelijk geven dat deze foto's niet scherp genoeg zijn voor een foto-forum, ik denk dat deze kwaliteit meer op een spottersforum thuis hoort. Wat ik wel bereiken met deze foto's dat mensen zien dat er andere plaatjes zijn te maken dan alleen maar saai van de zijkant langs een taxibaan

En nu nog een portie 'messcherpe' opbouwende kritiek om het goed te maken; hoe zou jij het dan aanpakken ?
Als in? Ik zou in ieder geval grijze luchten zoals je nu hebt vermijden, dat is niet echt mooi, wat dichterbij laten komen, wat spectaculairder, maybe wat omgeving.. Kaal vind ik ze niet boeiend, maar ik ben geen spotter.
|>
Ik kan de kritiek van simon wel enigsinds plaatsen, het was mij namelijk ook al eerder opgevallen. Wat het beeld betreft maak je (nustys) over het algemeen gave platen waar zeker skill voor nodig is. Het valt me echter ook op dat het nog lastig is (/lijkt) om een bepaalde kwaliteit te halen en die vast te houden. Zo kom ik met enige regelmaat foto's tegen waar de ruis je tegemoet komt terwijl dat mijns inziens niet nodig is.
Jou verbeterpunt ligt dan ook niet zo zeer op het kijken/foto maken maar meer op het technische vlak. Een goed stuk glas zal daarbij zeker helpen, dat heb ik zelf wel gemerkt. De overstap van een 50-500 naar een 70-200/2.8 IS en een 300/4 hebben er bij mij voor gezorgt dat (mijns inziens) de kwaliteit naar een veel hoger niveau is gegaan.
Ik hoop dat dit verhaaltje een beetje hout snijdt en dat je het als opbouwende kritiek kunt zien want zo is het wel bedoeld.
Jou verbeterpunt ligt dan ook niet zo zeer op het kijken/foto maken maar meer op het technische vlak. Een goed stuk glas zal daarbij zeker helpen, dat heb ik zelf wel gemerkt. De overstap van een 50-500 naar een 70-200/2.8 IS en een 300/4 hebben er bij mij voor gezorgt dat (mijns inziens) de kwaliteit naar een veel hoger niveau is gegaan.
Ik hoop dat dit verhaaltje een beetje hout snijdt en dat je het als opbouwende kritiek kunt zien want zo is het wel bedoeld.
Thnx, daar kan ik wat mee. Nou zit ik alleen in een fase dat ik vliegtuigen erop wil zetten alsof de fotograaf ernaast vloog ( air to air shot ). Helaas zit er op dit ogenblik geen mooie omgeving bij; echter binnen een paar weken komt de zon op een gunstiger tijdstip en lokatie t.o.v. de runways omhoog, dan hoop ik een bloedmooie zonsopkomst als achtergrond erop te hebben.simon schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:39:
Als in? Ik zou in ieder geval grijze luchten zoals je nu hebt vermijden, dat is niet echt mooi, wat dichterbij laten komen, wat spectaculairder, maybe wat omgeving.. Kaal vind ik ze niet boeiend, maar ik ben geen spotter.
Spotter schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:30:
.knip.....
Gisteren had ik gelijk weer een praktijkvoorbeeld van grijze of blauwe lucht en dat je bij het spotten vaak meer geluk dan wijsheid nodig hebt.
1 Deze Singapore stijgt op en zit netjes t.o.v. de blauwe achtergrond.

2 Slechts 5 minuten later klimt deze Hibiscus weg bij Schiphol. Maar deze kist stijgt niet zo snel en blijft alle tijd dat ik haar kan fotograferen voor een wolk als achtergrond vliegen
Eén keer raden welke van de 2 foto's het meest werd gewaardeerd in spottersland.

Tsja, de tekening op die Maleise kist is ook wel even wat sprekender dan dat toch wat saaie plaatje uit Singapore. Daar doet de fototechnische superioriteit weinig aan af.
Scramble neem ik aan? Ik hang er zelf ook rond (en ken ook een hoop van je foto's van daar) maar dat is zoals je zelf ook al een beetje aangeeft echt een spottersforum. Ik heb dat zelf ook veel gemerkt, als de kist er maar opstaat is het al gauw gaaf. Het gaat daar niet zo zeer om de foto's maar echt om het onderwerp, en als het er tof op staat is het mooi meegenomen. Niet dat daar iets mis mee is maar het is een andere insteek dan bijvoorbeeld dit forum. Persoonlijk vind ik het niveau van het commentaar op scramble (vanuit een fotografisch oogpunt) af en toe om te huilen. Er is weinig initiatief om de kwaliteiten naar een hoger niveau te tillen. Een website als Fencecheck.com is daar al een stuk beter in.nustys schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:09:
Eén keer raden welke van de 2 foto's het meest werd gewaardeerd in spottersland.
Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wilt. Gaat het je om het onderwerp of om de foto (en daarbij kan best het onderwerp belangrijk zijn)? Als ik zo je foto's zie en je verhalen lees zit jij op het 2e punt. Daarbij is opbouwende kritiek mijns inziens een van de beste dingen die je kan overkomen, en spottersfora schieten daarin helaas tekort.
Anoniem: 137471
Twee weken geleden op zondagochtend ff rond Schiphol rond gehangen. Het was bij vlagen behoorlijk slecht weer (hagel, regen en vooral koud) maar toch nog redelijk wat plaatjes kunnen schieten. Meeste foto's vond ik niet veel maar deze opstijgende 747 had nog wel wat zo tegen die donkere regenwolk.

Anoniem: 147846
Ik ben niet zo zeer een vliegtuigen freak maar de foto's die ik hier zo nu en dan tegen kom vind ik echt geweldig!
Ik heb een EOS400D met kitlens, ik was al van plan om een telelens erbij te kopen aangezien je met 18-55 volgens mij redelijk weinig opties hebt. Wat raden jullie aan om te kopen als ik ook foto's van vliegtuigen zou willen maken? (Woon in Nieuw Vennep dus er vliegen dagelijks tientallen vliegtuigen over me heen
)
Ik heb een EOS400D met kitlens, ik was al van plan om een telelens erbij te kopen aangezien je met 18-55 volgens mij redelijk weinig opties hebt. Wat raden jullie aan om te kopen als ik ook foto's van vliegtuigen zou willen maken? (Woon in Nieuw Vennep dus er vliegen dagelijks tientallen vliegtuigen over me heen
Zoals DickCAH al aangeeft, het Canon objectieven topic is een mooi plaats om je zoektocht te starten. Verder mijn foto hier een paar posts boven is met een 70-300mm lens genomen (ter indicatie). Met 200 a 300mm kom je een aardig eind als je dicht bij de startbaan staat.Anoniem: 147846 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:16:
Wat raden jullie aan om te kopen als ik ook foto's van vliegtuigen zou willen maken? (Woon in Nieuw Vennep dus er vliegen dagelijks tientallen vliegtuigen over me heen)
Behalve dan dat die Emirates neer lijkt te stortennustys schreef op maandag 28 april 2008 @ 00:37:
1 Afgelopen vrijdag op Rotterdam.
[afbeelding]
2 Gisteren op Schiphol, inderdaad met achtergrond zijn ze leuker.
[afbeelding]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Met het mooie weer vond ik het weer eens een keer tijd worden om op Schiphol te gaan kijken 

Leasebak van Miami Air voor de zomer:

De oude DC-3 van de DDA steeg op:

Vrij nieuwe 777-300:

Nogmaals:

En nog een Sun Country voor Transavia, ook om de zomerdrukte op te vangen:

Volgens mij een van de laaste in de oude Martinair kleuren?

Leasebak van Miami Air voor de zomer:

De oude DC-3 van de DDA steeg op:

Vrij nieuwe 777-300:

Nogmaals:

En nog een Sun Country voor Transavia, ook om de zomerdrukte op te vangen:

Mooie pics!
Heb zelf toch het terras verkozen ipv Schiphol.
Maar het levert wel zoals je laat zien prima plaatjes op, nodigt uit!
Lijkt op een plek bij de 06-24? Die is toch niet meer bereikbaar? of wel?
Zo wel, hoe kom je daar dan?
En waar laat je 't best je auto?
Heb zelf toch het terras verkozen ipv Schiphol.
Maar het levert wel zoals je laat zien prima plaatjes op, nodigt uit!
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 04-05-2008 19:32 ]
Te zien aan die tweede foto lijkt me dat de zijkant van de kop van 06Anoniem: 111246 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:31:
Super foto's inderdaad! Is die Cathay A340 nou een vaste bezoeker of niet
De Cathay A340 zie ik regelmatig op Schiphol, dus volgens mij wel ja.
Die weg is toch afgesloten sinds de sluiting van de plek?
Die weg is toch afgesloten sinds de sluiting van de plek?
Was er met Pollewob...
Die Cathay A340 is een vaste bezoeker, is gewoon de lijndienst naar, ik meen, Hongkong.
De 777-300 van KLM is 3 bijna 5 weken oud en is de 2e in de vloot. (Afkomstig uit een oorspronkelijke order van Air France, maar KLM had ze harder nodig...)
Edit: effe leverdatum opgezocht: 29 maart afgeleverd op SPL vanaf Everett, bron www:scramble.nl
En van de Miami Air is er nog eentje die voor HV (Transavia) vliegt (dit was de N739MA, de andere is de N738MA)
En m.b.t. de plek, officieel zou je er niet mogen staan omdat het akkerland niet meer van de boer is, maar van Schiphol en officieel heet het bouwterrein... en daar mag je niet komen, echter het staat nergens dat je er niet mag parkeren langs de weg (gewoon parkeervakken) en er staat niet dat je het terrein niet op mag, dus staan we daar gewoon (inderdaad langs de kop van 06, ideaal qua licht in de ochtend) 's middags stonden we langs de 18L, op de hoek bij Jan de Rijk.
Die Cathay A340 is een vaste bezoeker, is gewoon de lijndienst naar, ik meen, Hongkong.
De 777-300 van KLM is 3 bijna 5 weken oud en is de 2e in de vloot. (Afkomstig uit een oorspronkelijke order van Air France, maar KLM had ze harder nodig...)
Edit: effe leverdatum opgezocht: 29 maart afgeleverd op SPL vanaf Everett, bron www:scramble.nl
En van de Miami Air is er nog eentje die voor HV (Transavia) vliegt (dit was de N739MA, de andere is de N738MA)
En m.b.t. de plek, officieel zou je er niet mogen staan omdat het akkerland niet meer van de boer is, maar van Schiphol en officieel heet het bouwterrein... en daar mag je niet komen, echter het staat nergens dat je er niet mag parkeren langs de weg (gewoon parkeervakken) en er staat niet dat je het terrein niet op mag, dus staan we daar gewoon (inderdaad langs de kop van 06, ideaal qua licht in de ochtend) 's middags stonden we langs de 18L, op de hoek bij Jan de Rijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Gulf_5 op 05-05-2008 12:28 ]
iets met foto's...
Even weer een update van mijn kant. Van alles en nog wat van de afgelopen 3 weken.
1 Op een mooie zondagochtend op 16-hoven.

2 Rijdend vanaf de A4 geschoten.

3 Zonsopkomst afgelopen vrijdag met grondmist.

4 Ook bij de Kaagbaan enkele minuten eerder.

5 Eveneens afgelopen vrijdag maar nu bij de Polderbaan met 700mm.

6 Afgelopen zaterdag, vliegtuig vliegt van mij af.

7

8 Timing of gewoon dom geluk.

9 PIA 773 gisterenmiddag boven Capelle aan den IJssel.

10 Al 3 dagen achter elkaar fotografeer ik de dagelijkse A380 die van Singapore naar Heathrow overvliegt, het licht is nog een beetje karrig zo vroeg op de ochtend maar dat wordt gelukkig met de dag beter. Morgen poging 4.

11 Nog een mooie landing van afgelopen zaterdag.
1 Op een mooie zondagochtend op 16-hoven.

2 Rijdend vanaf de A4 geschoten.

3 Zonsopkomst afgelopen vrijdag met grondmist.

4 Ook bij de Kaagbaan enkele minuten eerder.

5 Eveneens afgelopen vrijdag maar nu bij de Polderbaan met 700mm.

6 Afgelopen zaterdag, vliegtuig vliegt van mij af.

7

8 Timing of gewoon dom geluk.

9 PIA 773 gisterenmiddag boven Capelle aan den IJssel.

10 Al 3 dagen achter elkaar fotografeer ik de dagelijkse A380 die van Singapore naar Heathrow overvliegt, het licht is nog een beetje karrig zo vroeg op de ochtend maar dat wordt gelukkig met de dag beter. Morgen poging 4.

11 Nog een mooie landing van afgelopen zaterdag.

Misschien zat ik wel in die kistPollewob schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:46:
[afbeelding]
edit: O nee, ik ging zondag weg en kwam maandag aan
[ Voor 6% gewijzigd door Scott op 07-05-2008 23:39 ]
Hoe laat doet'ie dat ongeveer?nustys schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:09:
Correct. Een taak die ook uitgevoerd wordt door B-HXA, overigens. (Ideaal vliegtuig, laptopstroom in elke stoel. In de A343 waarin ik terug kwam waarvan ik 't registratienummer niet weet werkte 't niet)Gulf_5 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:13:
Was er met Pollewob...
[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 08-05-2008 01:45 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Exact om 0600LT boven het Terbregseplein ( A16/A20 ) van oost naar west. Vanochtend voor de vierde keer raak geschoten.CyBeR schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 01:44:
Hoe laat doet'ie dat ongeveer?
Waar sta je (en laat je je auto?) om dit soort platen te maken?
Weet dat 't bij de 06 is, maar waar precies?
Ga ik dat redden met mijn 300mm lens?
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 08-05-2008 17:19 ]
Je staat op de busbaan over de A4, om daar te komen moet je 2 kilometer fietsen of lopen vanaf de Aalsmeerderweg.Anoniem: 111246 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:18:
[...]
Waar sta je (en laat je je auto?) om dit soort platen te maken?
Weet dat 't bij de 06 is, maar waar precies?
Ga ik dat redden met mijn 300mm lens?
Je kan 't proberen met 300mm, deze is gemaakt met 700mm op een 5D ( fullframe ), in het verleden heb ik daar ook met een 100-300 en de 100-400 gestaan.
Mag een beetje minimalisme hier ook? (1680x1050 is ie beter)

[ Voor 3% gewijzigd door AugmentoR op 17-02-2009 01:15 ]
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Anoniem: 176826
Het idee vind ik heel leuk en groot komt hij inderdaad beter over, maar als ik eerlijk ben: Wat heb je met die lucht gedaan? Voor mij is die volledig onnatuurlijk blauw. 't lijkt wel of je die met zo een blauwe markeerstift hebt ingevuld.
Hmm ja, nu je het zegt: ik ben met een of andere lightroom slider uitgeschoten, maar ik geef bij deze m'n dual-screen de schuld 
Mooie foto overigens, die laatste van Derice! nustys!

Mooie foto overigens, die laatste van Derice! nustys!
[ Voor 23% gewijzigd door AugmentoR op 12-05-2008 23:34 ]
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Dankjewel !AugmentoR schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:32:Mooie foto overigens, die laatste van Derice! nustys!
Dan ga je de volgende plaatjes ook wel leuk vinden, op een heel klein beetje kontrast na bijna onbewerkt.
1

2

3 Kijk wat de wake met de lucht uithaalt. Crop van foto 2.

4 Zo'n Triple-7 motor lijkt heel groot ( heeft de diameter van een 737 romp ) maar 90 % van de lucht gaat koud langs de core van de motor, gebakken lucht dus !

5 MartinAir bestaat 50 jaar en sinds afgelopen donderdag vliegt deze retro-jet rond. Het weer was lelijk maar dat geeft wel mooie 'fogged-in' engines.

6 Optisch bedrog ?

Wow
Waar is die laatste gemaakt?
Al eens Airliners.net gedacht nustys?
1/2/5 zouden er mij zo op mogen!
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Dankjewel !aerofreak schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:10:
Al eens Airliners.net gedacht nustys?
Mijn foto's worden altijd gerejected.
BTW ik weet de reg niet van deze de kisten op foto 1 en 2 en foto 5 wordt zelfs door JP geweigerd.
nummer 5 niet PH-MCL?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Nope,aerofreak schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:56:
nummer 5 niet PH-MCL?
Dit was het reultaat;
Number Photos Rejected=1
QUEUE ID 1930265 was rejected from the database.
Airline: Martinair Holland
Aircraft: Boeing 767-31A(ER)
Registration: PH-MCL
Reason(s) for Rejection:
- Too much or too little contrast
- Bad Info in the following field(s): Airline
- Invalid Hot
Wat vaak 'de verkeerde kant' wordt genoemd toch?
't is tegenover die nieuwe parkeerplaats (spottersplaats vind ik het niet echt) als ik me niet vergis.
Ook de weg naar de 2e toren @ eham die de ATC-er's altijd nemen.
Komen soms ook leuke bakkies voorbij racen.
En airliners.net... tja... ik begin er ook niet meer aan.
Als ik mijn foto's mooi vind, vind ik dat belangrijk genoeg heb ik gemerkt.
Hang ze wel aan de muur.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 19-05-2008 21:12 ]
Normaal reargeer ik niet op foto's, maar voor deze maak ik een uitzondering. Damn die is nice... Lijkt bijna wel een computer render zeg. Super compositie, super die zon zo en toch de landingsbaan goed belicht krijgen. Heldt
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
kzou het toch nr 1 of 2 ff proberen bij airliners.net...
aircraft unknown of zoiets
aircraft unknown of zoiets
~Leonardo Da Vinci~
Anoniem: 176826
Niet een foto van mij en ook al geen foto... dus waarschijnlijk wil iedereen me straks vierendelen...
Maar hij is toch zo leuk dat ik het niet kan laten om even een link te plaatsen naar dit ontzettend knappe staaltje vliegtuig parkeer kunst.....
Hoe parkeer je je vliegtuig vooral niet !
Maar hij is toch zo leuk dat ik het niet kan laten om even een link te plaatsen naar dit ontzettend knappe staaltje vliegtuig parkeer kunst.....
Hoe parkeer je je vliegtuig vooral niet !
Leuke livery van Trans, had ik nog niet gezien.
Jammer van de Wingtip van de 747, die staat er nét niet op.
Weer wat geleased zo te zien voor de zomer.
Wel jammer dat de bosjes bij de 36L-18R weer vol in bloei staan, en teveel groeien.
Hoop echt dat ze die dingen nou eens weghalen of flink snoeien. Je mist soms net ff een stuk van een vliegtuig daardoor.
Wil je nog dit als tip meegeven: zet je horizon met photoshop (oid) ff recht.
Welke cam heb je gekocht, met welk objectief?
Jammer van de Wingtip van de 747, die staat er nét niet op.
Weer wat geleased zo te zien voor de zomer.
Wel jammer dat de bosjes bij de 36L-18R weer vol in bloei staan, en teveel groeien.
Hoop echt dat ze die dingen nou eens weghalen of flink snoeien. Je mist soms net ff een stuk van een vliegtuig daardoor.
Wil je nog dit als tip meegeven: zet je horizon met photoshop (oid) ff recht.
Welke cam heb je gekocht, met welk objectief?
Horizon moet ik inderdaad nog is rechtzetten met een of ander programma. Ik heb een 40D gekocht met een 24-105mm objectief. Het objectief is meer als "walk-around" aangeschaft dan voor vliegtuigspotting ,maar het gaat best aardig
. Verder heb ik gemerkt dat het diafragma wel wat groter mag (nu zijn sommige foto's wat te donker), maar al doende leert men
.
Nog mensen naar de luchmacht dagen geweest in Leeuwarden. Ik kon zelf helaas niet maar ik had onderhand toch wel een fototje of wat verwacht
Zal eens kijken of ik er vanavond een paar online kan gooien. Punt van airshows is vaak wel dat tig 1.000 man dezelfde kisten vastleggen....Anoniem: 137471 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 18:34:
Nog mensen naar de luchmacht dagen geweest in Leeuwarden. Ik kon zelf helaas niet maar ik had onderhand toch wel een fototje of wat verwacht
Op Schiphol niet dan?

Hoevaak ik al niet foto's heb van dezelfde kisten die hier voorbij komen.
Neemt niet weg dat het gewoon leuk blijft om naar te kijken, dus kom maar op!
Hoevaak ik al niet foto's heb van dezelfde kisten die hier voorbij komen.
Neemt niet weg dat het gewoon leuk blijft om naar te kijken, dus kom maar op!

Zaterdag was er een probleempje met de Spaanse F18, iemand was vergeten om de veiligheidspin te verwijderen, dus 1 deel van het landingsgestel klapte niet in. Gelukkig even later wel veilig geland
Ik ben drie dagen naar Leeuwarden geweest, donderdag de arrivals, en vrijdag en zaterdag de show.
In de week voor de show werd een noodverordening uitgegeven door de omliggende gemeenten waarin de gebieden aan beide uiteinden van de landingsbaan tot verboden gebied werden verklaard.
Ik kreeg weer de beelden voor me van de afgelopen paar jaar, waarin we keer op keer werden weggestuurd door de politie en/of de marechaussee.
Op hoop van zegen toch maar die kant op gereden, en mijn vrees bleek ongegrond, we konden rustig onze gang gaan.
De politie was wel aanwezig, maar reed rustig patrouillerondjes, en hield het doorgaande verkeer op, maar viel de spotters niet lastig.
Het weer was donderdag niet om over naar huis te schrijven, maar de buienradar liet een aanstaande weersverbetering zien, dus maakten we het onszelf gemakkelijk in de kofferbak van de auto.
Ondanks het slechte weer waren er toch een hoop mensen op de been, en het was dus gezellig druk aan de "Kop 24".
Hier een kleine greep uit de foto's van donderdag:
1. De Antonov An-2 van Classic Wings vloog net door een streepje zonlicht

2. In de loop van de dag klaarde het steeds meer op, deze Hawk T.1 van de RAF had al vrij redelijk weer bij zijn landing

3. Deze Griekse F-4E Phantom had drie pogingen nodig om te landen, en dat vonden wij héél vervelend

4. Het was inmiddels voldoende opgeklaard voor de Frecce Tricolori om een stukje te gaan toeren met Sheik.

5. De Aermacchi's draaiden lekker kort in voor de landing

6. Ali Oztürk was ook weer van de partij met zijn Acromach Super S2S.

7. Eén van de highlights van de static was deze C-130E Hercules, afkomstig van Maxwell Air Force Base in Alabama.

8. Niet alles wat donderdag binnenkwam was voor de open dagen, deze Noorse F-16 kwam langs voor de FWIT.

9. Een leuke deelnemer uit Denemarken was deze Canadair CL-604 Challenger.

10. Vlak voordat we vertrokken kwam de E-3A Sentry binnen zetten.

Tot zover de eerste serie, morgen post ik de serie van vrijdag.
Klik hier voor meer foto's van donderdag
Tot slot nog een vraagje:
Ik heb gemerkt dat veel van mijn foto's behoorlijk korrelig zijn, ondanks dat ik een vrij lage ISO waarde heb gekozen (ISO 200)
Ligt dit aan een instelling, of aan de camera?
Ik gebruik een Sony Alpha 100 met de standaard 75-300mm lens.
In de week voor de show werd een noodverordening uitgegeven door de omliggende gemeenten waarin de gebieden aan beide uiteinden van de landingsbaan tot verboden gebied werden verklaard.
Ik kreeg weer de beelden voor me van de afgelopen paar jaar, waarin we keer op keer werden weggestuurd door de politie en/of de marechaussee.
Op hoop van zegen toch maar die kant op gereden, en mijn vrees bleek ongegrond, we konden rustig onze gang gaan.
De politie was wel aanwezig, maar reed rustig patrouillerondjes, en hield het doorgaande verkeer op, maar viel de spotters niet lastig.
Het weer was donderdag niet om over naar huis te schrijven, maar de buienradar liet een aanstaande weersverbetering zien, dus maakten we het onszelf gemakkelijk in de kofferbak van de auto.
Ondanks het slechte weer waren er toch een hoop mensen op de been, en het was dus gezellig druk aan de "Kop 24".
Hier een kleine greep uit de foto's van donderdag:
1. De Antonov An-2 van Classic Wings vloog net door een streepje zonlicht

2. In de loop van de dag klaarde het steeds meer op, deze Hawk T.1 van de RAF had al vrij redelijk weer bij zijn landing

3. Deze Griekse F-4E Phantom had drie pogingen nodig om te landen, en dat vonden wij héél vervelend

4. Het was inmiddels voldoende opgeklaard voor de Frecce Tricolori om een stukje te gaan toeren met Sheik.

5. De Aermacchi's draaiden lekker kort in voor de landing

6. Ali Oztürk was ook weer van de partij met zijn Acromach Super S2S.

7. Eén van de highlights van de static was deze C-130E Hercules, afkomstig van Maxwell Air Force Base in Alabama.

8. Niet alles wat donderdag binnenkwam was voor de open dagen, deze Noorse F-16 kwam langs voor de FWIT.

9. Een leuke deelnemer uit Denemarken was deze Canadair CL-604 Challenger.

10. Vlak voordat we vertrokken kwam de E-3A Sentry binnen zetten.

Tot zover de eerste serie, morgen post ik de serie van vrijdag.
Klik hier voor meer foto's van donderdag
Tot slot nog een vraagje:
Ik heb gemerkt dat veel van mijn foto's behoorlijk korrelig zijn, ondanks dat ik een vrij lage ISO waarde heb gekozen (ISO 200)
Ligt dit aan een instelling, of aan de camera?
Ik gebruik een Sony Alpha 100 met de standaard 75-300mm lens.
Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

En groter: http://farm4.static.flick...06342467_94c705af5f_o.jpg
ik maak eigenlijk nooit fotos van vliegtuigen, maar nu ik toch dit jaar al zoveel CO2 de lucht in jaag met al mijn vluchten, moet 't kunnen.
|>
Simon: toevallig in het museum op Kiev Zhulyany?
Ja ik ben ook bezig geweest op de open dag van de luchtmacht. Ben op vrijdag geweest en het weer viel mij toch best wel mee, een beetje veel wind maar daar kon ik best mee werken. Hier wat ik tot nu toe al bijgewerkt heb in photoshop. Viel me wel op dat al mijn foto's te donker waren, gelukkig bood het RAW format mij genoeg opties om dit bij te stellen
Toch maar eens kijken hoe ik dat histrogram nu het beste af kan lezen....

F18 die gaat landen.

Dezelfde F18 maar dan van onderen.

F18 gaat opstijgen.

Frecce Tricolori Show

Frecce Tricolori Show met mooie wissel truc.

F18 die gaat landen.

Dezelfde F18 maar dan van onderen.

F18 gaat opstijgen.

Frecce Tricolori Show

Frecce Tricolori Show met mooie wissel truc.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Anoniem: 240712
Sommige foto's in dit topic zijn simpelweg fascinerend, dus heb ik besloten dat ik ook een dag richting Schiphol ga om daar foto's te nemen met mijn nieuwe D40 + 18-55 Kitlens. Kunnen jullie een dSLR "newbie" wat tips geven wat betreft het nemen van Vliegtuigfoto's? Wat zijn naast mijn zoombereik verdere nadelen die ik kan ondervinden met mijn "gear"?
Wat ik je kan adviseren is:
Bij propellorvliegtuigen (of helicopters) zo tussen de 1/125 en 1/500 te zitten met sluitertijd, waarbij 1/500 al redelijk bevroren props oplevert... (propellors moeten juist lekker draaien...)
Bij straalvliegtuigen sluitertijd zo snel mogelijk, desnoods met ISO wat hoger... Minimaal 1/1000 of sneller. (Ik heb ook gezondigd, bij mijn open dagen foto's hierboven zijn per ongeluk mijn straaljagers op 1/500, waardoor ze niet echt superscherp zijn...)
Gebruik geen statief, maar beweeg lekker mee met je camera...
Kwa lens gebruik ik 't liefst (minimaal) een 400mm lens, maar bij gebrek daaraan heb ik een 200mm gebruikt, en daarna flink wat gecropt. Met een 55mm lens wordt 't volgens mij echt een uitdaging om een vliegend tuig enigzins herkenbaar op de foto te krijgen... Gelukkig zijn op schilhol de vliegtuigjes wat groter. Ga iig zo dichtbij mogelijk staan. Volgens mij is de lens zo'n beetje 't meest belangrijke onderdeel bij vliegfoto's. Cam doet er denk ik niet zo toe, en een D40 is volgens mij een prima cam...
Ik wens je iig veel plezier, en show ons hier je foto's he...
Bij propellorvliegtuigen (of helicopters) zo tussen de 1/125 en 1/500 te zitten met sluitertijd, waarbij 1/500 al redelijk bevroren props oplevert... (propellors moeten juist lekker draaien...)
Bij straalvliegtuigen sluitertijd zo snel mogelijk, desnoods met ISO wat hoger... Minimaal 1/1000 of sneller. (Ik heb ook gezondigd, bij mijn open dagen foto's hierboven zijn per ongeluk mijn straaljagers op 1/500, waardoor ze niet echt superscherp zijn...)
Gebruik geen statief, maar beweeg lekker mee met je camera...
Kwa lens gebruik ik 't liefst (minimaal) een 400mm lens, maar bij gebrek daaraan heb ik een 200mm gebruikt, en daarna flink wat gecropt. Met een 55mm lens wordt 't volgens mij echt een uitdaging om een vliegend tuig enigzins herkenbaar op de foto te krijgen... Gelukkig zijn op schilhol de vliegtuigjes wat groter. Ga iig zo dichtbij mogelijk staan. Volgens mij is de lens zo'n beetje 't meest belangrijke onderdeel bij vliegfoto's. Cam doet er denk ik niet zo toe, en een D40 is volgens mij een prima cam...
Ik wens je iig veel plezier, en show ons hier je foto's he...
[ Voor 3% gewijzigd door Redboost op 01-07-2008 09:43 ]
Hier nog een drietal websites die je kunnen helpen om een spotplek en tijd te bepalen (misschien ken je ze al):
http://www.luchtverkeersl...t.php?source=baan_actueel
http://www.plane-spotter..../AMS/SpotterGuide_AMS.pdf
http://www.schiphol.nl/ (aankomst- en vertrektijden)
De eerste toont het actuele baangebruik en de tweede de spotplekken om Schiphol. Op de laatste site kan je mooi kijken wanneer er een paar grote vliegtuigen voorbij komen
.
Zelf sta ik meestal langs de Polderbaan op plek 0 (of de nieuwe spottersplek die wat meer naar het zuiden ligt). Mocht je op plek 0 gaan fotograferen dan moet je zelf iets meenemen waar je op kan staan of hopen dat één van de twee bankjes vrij is
(anders zit de heg in de weg).
Mocht je nog wat vragen hebben stel ze dan
.
http://www.luchtverkeersl...t.php?source=baan_actueel
http://www.plane-spotter..../AMS/SpotterGuide_AMS.pdf
http://www.schiphol.nl/ (aankomst- en vertrektijden)
De eerste toont het actuele baangebruik en de tweede de spotplekken om Schiphol. Op de laatste site kan je mooi kijken wanneer er een paar grote vliegtuigen voorbij komen
Zelf sta ik meestal langs de Polderbaan op plek 0 (of de nieuwe spottersplek die wat meer naar het zuiden ligt). Mocht je op plek 0 gaan fotograferen dan moet je zelf iets meenemen waar je op kan staan of hopen dat één van de twee bankjes vrij is
Mocht je nog wat vragen hebben stel ze dan
Lucky bastard. 
Ik zat in de tuin, zie ik dat ding overvliegen.
Weg natuurlijk toen ik mijn camera had.
Net nog ff wezen kijken, maar 't staat weer op dezelfde onmogelijke plek op de J-apron.
Geen lekkere (vrije) plaatjes kunnen schieten, helaas.
Zo komt dat ding nooit op Schiphol, nu 2e keer binnen 1 jaar tijd.
Wanneer is de volgende keer?
Ik zat in de tuin, zie ik dat ding overvliegen.

Weg natuurlijk toen ik mijn camera had.
Net nog ff wezen kijken, maar 't staat weer op dezelfde onmogelijke plek op de J-apron.
Geen lekkere (vrije) plaatjes kunnen schieten, helaas.
Zo komt dat ding nooit op Schiphol, nu 2e keer binnen 1 jaar tijd.
Wanneer is de volgende keer?
Als de wind goed staat vertrekt hij morgen weer (19:35).
Slot request:
13.15-19.35Lt (07jul), ADB218/2218, GML-SPL-MSQ operated by AN-225
en hij gaat binnenkort naar Eindhoven:
14 juli aankomst einde van de middag, 15 juli vertrek in de ochtend (eind)
Slot request:
13.15-19.35Lt (07jul), ADB218/2218, GML-SPL-MSQ operated by AN-225
en hij gaat binnenkort naar Eindhoven:
14 juli aankomst einde van de middag, 15 juli vertrek in de ochtend (eind)
[ Voor 21% gewijzigd door digitrasher op 06-07-2008 17:41 ]
volgens de man die het mij vertelde aankomst tijd van vandaag.
info komt uit CISS, het programma voor toren medewerkers
info komt uit CISS, het programma voor toren medewerkers
Ah oke, dus dat is een slottijd voor de gehele duur dat de AN225 er staat.
-edit-
Ding vertrekt vandaag in iedergeval niet meer.
Tijdens pushback landingsgestel beschadigd.
-edit-
Ding vertrekt vandaag in iedergeval niet meer.
Tijdens pushback landingsgestel beschadigd.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 07-07-2008 18:20 ]
Dit topic is gesloten.