Cheetah schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 16:33:
[...]
Waar het mij om gaat is dat ik een mening post met onderbouwing, en daar tegenin een mening krijgt die precies tegengesteld is aan de mijne, echter zonder onderbouwing. In dit geval onderbouw ik waarom de test van Xbit niets zeggen over IQ en 'gelijk testen' en ook niets zeggen over real life gaming... en daartegenin wordt exact het tegengestelde gepost zonder onderbouwing waarom mijn argumentatie onjuist of onvolledig zou zijn.
Ik heb niets tegen andere visies en meningen, mits onderbouwd.
Aan een 'ik vind' zonder onderbouwing hebben we weinig, m.n. op een techforum.
Weet je wat het is... Ik kan hier wel een enorm goed onderbouwde post gaan neerzetten waarom ik vindt dat Xbit op een goede manier test, maar aangezien de poster de naam CJ heeft zal er toch automatisch al een reactie op komen die er 180 graden tegenover staat.... Prove me wrong... En om eerlijk te zijn past die hele discussie over wat een goede review is en wat niet, niet in dit topic. Het heeft weinig nieuwswaarde op het gebied van ATI Radeons.
Maar goed, toch een poging. Xbit Labs heeft tot aan de G70 serie getest met verschillende optimalisaties aan en uit. Tot die generatie was de standaard instelling van nVidia "Quality" terwijl die van ATi standaard op "High Quality" staat. Dat er verschillen tussen deze instellingen waren, dat hoef ik je niet te vertellen, want die waren er gewoon duidelijk (incl ja-daar-is-ie-weer texture shimmering). Meerdere sites hebben IQ vergelijkingen gebracht waarin bleek dat toendertijd de filteringoptimalisaties van nVidia aggressiever waren dan die van ATi. Wanneer de IQ gelijk getrokken werd, dan dropte de performance van nVidia zo'n
10 tot zelfs 40%.
Daarnaast zitten er in de nVidia drivers tal van verborgen optimalisaties (per game verschillend) die niet kunnen worden uitgezet, daar waar je bij ATi dan simpelweg Catalyst AI uit kan zetten.
Bij de G7x generatie vs R5x0 generatie was het dus zaak dat je er zo veel mogelijk FULL TRILINEAR filtering wordt gebruikt om dus apples-to-apples te kunnen vergelijken. Dan is de enige oplossing... nVidia op High Quality en ATI op Default (terwijl Full Trilinear geforceerd wordt in de registry of met ATITool voor Direct3D games). Hierdoor haal je zo'n 5% performancewinst bij ATi weg en tot 40% bij nVidia maar wordt de shimmering bij de G7x een stuk minder en is de IQ bijna gelijk aan die van ATi.
Fast Forward G80 vs HD serie. De default instelling bij de G80 is hier "Quality". Ondanks dat er bij de G80 gebruik wordt gemaakt van een bijna hoekonafhankelijke filteringtechniek, wordt ook hier gebruik gemaakt van een mengelmoesje van trilinear / brilinear filtering, net zoals dat het geval was bij de G70 op default. Vergelijk je dus een G80 met R600, en gebruikt de G80 de default instellingen met optimalisaties aan, dan doet nVidia dus trilinear/brilinear terwijl ATI dus gewoon volledig trilinear filtert. ATI verzet dus meer werk dan nVidia. De IQ verschillen zijn klein, maar ze zijn er en ze kosten performance. ATI heeft geen enkele mogelijkheid om full trilinear uit te zetten, dus is de enige optie om dat bij nVidia te forceren wil je gelijke monnikken met gelijke kappen hebben.
Dat het verschil er is, is wel duidelijk:
G80 Quality
G80 High Quality
Eigenlijk is het maar dom dat High Quality niet de default modus is bij de G80 serie, omdat deze daar snel genoeg voor is. En ondanks dat de filterqualiteit bij ATI hoger is, ziet de G80 er toch goed (en vaak net iets beter) uit vanwege de geringere hoekonafhankelijkheid. Maar ja, die paar fps meer doen je net wat meer benchmarks winnen.
Dus samengevat. De R600 met Cat AI "on" heeft dezelfde filtering kwaliteit als de R580 met Cat AI "off" en de G80 op "High Quality". Zet je Cat AI op de R600 op "off" dan is de kwaliteit hier het beste van alle kaarten. De verschillen zijn subtiel, maar ze zijn er wel. En als je zo veel geld betaald voor een videokaart, dan mag je ook het beste van het beste verwachten.
Lees anders deze uitgebreide IQ + optimaliserings review eens door:
Anisotropic Filtering vergelijking
Praktijk vergelijking AF
Zo'n zelfde vergelijking is ook ooit eens grondig aan bod geweest in het Xbit Labs forum als ook andere fora zoals B3D en HardOCP. En dit is dan ook de reden geweest voor Xbit Labs om filteringoptimalisaties uit te zetten zodat er apples to apples vergeleken wordt. De redenen zijn dus her en der verspreid... maar heb je blijkbaar gemist...?
Het is misschien zo dat 'jij' het verschil niet ziet, maar er zijn ook mensen die het verschil 'wel' zien. Dus voor jou is een review als Xbit Labs misschien niks zeggend... prima... sla het dan over... en pak eentje die wel voldoet aan je verwachtingen. Maar dat is nog geen reden om het helemaal de grond in te boren terwijl het voor anderen misschien wel enorm behulpzaam kan zijn.
Ik hoop dat dit genoeg onderbouwing is voor mijn mening.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.