Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:44:
[...]
Ik zeg ook niet dat die twee hetzelfde zijn. Echter de functionaliteit van Camera Raw zit in LR. Maar kan browsen niet net zo makkelijk in LR als in Bridge? (Heb LR zelf nog niet geprobeerd aangezien ik ontwikkelen en categoriseren resp. in Camera Raw en Bridge doe.)
Ik zou zeggen: installeer LR eens, ja de developmodule is een (overzichtelijker dan ACR zelf) frontend voor ACR, maar juist de mogelijkheden tot het categoriseren, taggen, beheren icm een database maken het progsel tien keer beter geschikt voor het verwerken van grote hoeveelheden foto's. Daarnaast neemt het gewoon de informatie van de XMP's van ACR/Bridge over, dus dat is ook al geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 12-09 10:32

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft gister ook de 40D gehaald, als opvolger van mijn 300D

Best bizar, inclusief grip, extra accu en 8GB CF (Extreme III) kostte het minder dan mijn 300D zonder accessoires, 4.5 jaar geleden :P

Verder gaat mijn Sigma 24-70 f/2.8 ook de deur uit, en daarvoor in de plaats heb ik nu de Canon 17-55 f/2.8 IS USM. Ik mis het gedeelte tussen 55 en 70mm wel een beetje, maar het extra groothoek-gedeelte tussen 17 en 24mm vind ik een stuk belangrijker :)
Na een dagje testen, ben ik er behoorlijk tevreden over.

Het enige wat suckt, is dat Canon voor Vista x64 geen software heeft om de CR2's gewoon in de Windows Explorer te previewen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Oh, een van de regulars hier wees me via de e-mail op het Canon EOS 40D White Paper (.pdf)

Is best interessant (technisch) leesvoer...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Ik vraag me alleen af of sommige dingen niet te rooskleurig worden aangegeven. Ik las laatst dat met sommige lenzen en SERVO focus dat de burstsnelheid naar 4.5fps daalt. Iets waar ik zelf ook 'last' van heb :)

[ Voor 9% gewijzigd door Timo op 10-02-2008 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als je focus er totaal naast zit, dan zal ie wel vertragen, doet de 30D ook. Onscherpe foto's hebben ook zo weinig nut :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
fooker schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:29:
Ik vraag me alleen af of sommige dingen niet te rooskleurig worden aangegeven. Ik las laatst dat met sommige lenzen en SERVO focus dat de burstsnelheid naar 4.5fps daalt. Iets waar ik zelf ook 'last' van heb :)
Er is van alles dat extra tijd kan opeisen. AI Servo zal inderdaad tussen iedere foto opnieuw de focus vast willen stellen. Dat kost tijd. Als je zwaar afgestopt kan zelfs de tijd om je diafragma op de juiste diameter te brengen nog extra roet in het eten gooien. En je sluitertijd zelf tikt aan. 6,5 fps is ongeveer 150 ms per frame. Schieten op 1/20e "kost" 50 ms, terwijl 1/4000e slechts een kwart ms duurt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
neographikal schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:11:
Als je focus er totaal naast zit, dan zal ie wel vertragen, doet de 30D ook. Onscherpe foto's hebben ook zo weinig nut :P
Daar ben ik het niet geheel mee eens, soms is een onscherpe foto beter dan geen foto.

Het zou ook een beetje een tegendraadse reden zijn, aangezien hij prima een foto wil maken als de flitser nog niet volledig geladen is. Hier werken ze wel volgens "beter een onderbelichte foto dan geen foto".

Ik moet dan wel weer zeggen dat ik liever 4,5 scherpe foto's per seconde heb dan 6.5 onscherpe.

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 10-02-2008 19:49 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ach, die pdf is best leuk om alles nog eens na te lezen, maar de bron is wel Canon. Niks mis mee - en ik ben ook heel blij met m'n 40D - maar het is natuurlijk geen onafhankelijke test ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Magic schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:46:
[...]

Daar ben ik het niet geheel mee eens, soms is een onscherpe foto beter dan geen foto.
Leuk, maar in de tussentijd dat je spiegel omhoog is, kan je autofocus niks: driemaal raden wat je volgende foto ook is ;)
Het zou ook een beetje een tegendraadse reden zijn, aangezien hij prima een foto wil maken als de flitser nog niet volledig geladen is.
Flitser hoeft niet volledig geladen te zijn om een goed belichte foto te maken. Alleen wanneer hij echt te weinig kracht heeft zal hij een onderbelichte foto geven :) Daarbij valt belichting recht te trekken, focus niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 11-02-2008 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Toff schreef op maandag 11 februari 2008 @ 00:24:
Ach, die pdf is best leuk om alles nog eens na te lezen, maar de bron is wel Canon. Niks mis mee - en ik ben ook heel blij met m'n 40D - maar het is natuurlijk geen onafhankelijke test ofzo.
Idd. Lijkt me meer een document voor verkopers etc. omdat de nadruk ook erg ligt op de verschillen met de 30D. Zeker wel interessant om te lezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
neographikal schreef op maandag 11 februari 2008 @ 00:34:
[...]

Leuk, maar in de tussentijd dat je spiegel omhoog is, kan je autofocus niks: driemaal raden wat je volgende foto ook is ;)
Dat aspect had ik even over het hoofd gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
JumpStart schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:38:
[...]
Er is van alles dat extra tijd kan opeisen. AI Servo zal inderdaad tussen iedere foto opnieuw de focus vast willen stellen. Dat kost tijd.
Nee, in AI ServoAF schiet de camera "on demand". Alleen One-shot AF blokkeert de sluiter totdat is scherpgesteld.
neographikal schreef op maandag 11 februari 2008 @ 00:34:
[...]
Dat vraag ik me af. Er is zoiets als "Voorspellend AF". De camera prognotiseert op basis van eerder scherpstelcorrecties de eerstvolgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Toff schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:46:
[...]

Nee, in AI ServoAF schiet de camera "on demand". Alleen One-shot AF blokkeert de sluiter totdat is scherpgesteld.
Waarschijnlijk afhankelijk van je instellingen. (Op m'n D200 kan ik dit iig instellen, dus 40D neem ik aan dat het ook kan).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ThunderNet schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:49:
[...]

Waarschijnlijk afhankelijk van je instellingen. (Op m'n D200 kan ik dit iig instellen, dus 40D neem ik aan dat het ook kan).
Niet dat ik weet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Eindelijk mijn 40D binnen en wat een pracht ding :D Heel anders dan mijn 300D maar wel met dezelfde feel. Vroeg mij alleen af:

Bij het grote draaiwiel, draait het SET knopje mee met het draaiwiel zelf. Is dit normaal of...? (het is verder niet boeiend, maar iets wat ik tegen kwam ;) )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Bij mijn 20D (Ja, oud :P) doet het SET knopje dat ook en dat gaat nog steeds goed, dus het zal wel zo horen ;)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Mijn 40D setknopje draait gelukkig ook mee (moest wel heel goed kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Toff schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:46:
[...]

[...]

Dat vraag ik me af. Er is zoiets als "Voorspellend AF". De camera prognotiseert op basis van eerder scherpstelcorrecties de eerstvolgende.
Dat werkt als je scherp-scherp-scherp hebt en de opvolgende beweging wilt voorspellen. Maar als je er al grof naast zit zal zo'n algoritme het ook niet naar z'n zin hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:06:
En update :P

Heb alweer antwoord terug :) Ze gaan het binnen Nikon verder melden, of het mogelijk is om dit aan te passen, en eventueel via firmware update ook mogelijk te maken :)
hmmm in deze firmware update zit het kennelijk nog niet verwerkt :Y) :w
http://www.dpreview.com/n...1401nikond300firmware.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:29:
[...]

hmmm in deze firmware update zit het kennelijk nog niet verwerkt :Y) :w
http://www.dpreview.com/n...1401nikond300firmware.asp
joh gek he :+

Developmenttijd
Testtijd
Uitroltijd

:+ dat kan niet eens in zo'n korte tijd ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ThunderNet schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:31:
[...]

:+ dat kan niet eens in zo'n korte tijd ;)
hap, hap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand even met mij meedenken in de volgende vraagstelling:

Waarom zou ik een 40D kopen boven een 450D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die vraag is echt al hee vaak gesteld...
UIt het hoofdje een aantal punten, zoek zelf de rest maar: Bouw, 2e draaiwiel, status lcd, fps, grotere buffer, custom funcs, grotere viewfinder, keuze uit grips, verwisselbare focus screens etc. etc.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag hetja, maar misschien dat iemand nog wat kon toevoegen naast bekende berichten.
Canon EOS 40D dSLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Niet online
Hmm.. Zit stiekem te kijken om te upgraden naar een 40D + 85 mm F/1.8 + grip + 430EX flitser + overige spullen.
Met alles erbij zou ik bij FK meer dan 2000,- euro kwijt zijn.. Opzich is dat wel netjes, alleen het is zo jammer dat mijn 400D helemaal niets meer waard is.. :/

Over het overstappen, de stap naar de EOS 450D had logische geweest als alles mee had kunnen gaan, maar aangezien de grip en de accu's op dat ding ook vervangen moeten worden is de stap naar de 40D niet heel erg moeilijk.. Naja, we zien wel. Zou wel een mooie stap zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf nog niet overtuigd van de Canon 40D.

Om te beginnen ben ik al ruim 15 jaar met fotografie bezig en heb dan ook al verschillenden camera in handen gehad.

Naar mijn menig zit er nog steeds te veel verschil van het dynamisch bereik tussen een 8 en een 10 MP sensor van dezelfde afmeting. Dit verschil was mij ook al opgevallen tussen de 350D en 400D. De 350D presteerde beter qua dynamisch bereik. Ik heb beide camera's in bezit gehad.

Dit verschil heb ik ook ondervonden met de 30D en 40D. Kijk hier anders even naar:
http://www.jerrykooyman.com/reviews/canon-30d-40d/

- beide camera's zijn alle parameters gelijk gezet.
- beide hebben de zelfde lens, 17-85mm.
- beide op manual gefotografeert, 1/100 sec f/8 op iso 1600.
- beide in RAW gefotografeert.
- beide RAW bestanden zijn in CS2 geopend ZONDER WIJZIGINGEN
en meteen opgeslagen als jpg.

Het is geen uitgebreide test, maar men kan toch duidelijk zien dat de 30D meer licht in donkere partijen vangt !

Op beide foto's in het midden zie je een lichtvlek van het spotje in de vitrine.
Het verschil van die lichtvlek op beide foto's is nagenoeg gelijk.
En als je naar de donkere partijen kijkt, zit daar een enorm verschil in.
Dus welke is nu beter? Ik ben toch voor de 30D gegaan.

Oorzaak en uitleg:
Het probleem ligt aan het feit dan men te veel pixels op het zelfde kleine oppervlak wilt proppen. Hierdoor moeten de pixel elementen ook kleiner worden en worden de microlensjes ook kleiner en vervolgens vangen die minder licht in de donkere partijen.

Bij de 5D is het geen probleem dat deze meer pixels heeft, maar liefst 12,5 MP, want de sensor is ook een stuk groter, 24x36 mm (zoals analoge 35mm film). En hierdoor kunnen de pixel elementen wat groter blijven en vangen deze meer licht in donkere partijen.

Ik hoop dat dit voor duidelijkheid schept.

mvg
J Kooyman
www.jerrykooyman.com

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar meneer Kooyman,

Is het wel realistisch om op basis van deze constatering de 30D als een betere camera dan de 40D neer te zetten als er naast het opvangen van licht nog zoveel andere criteria zijn die een camera al dan niet 'goed' maken?

Er zijn toch allerlei manieren om een foto met meer licht vast te kunnen leggen en weer te kunnen geven (instellingen / nabewerking)?

Het aantal pixels die de sensor bevat en de bijbehorende mate waarin de sensor licht kan opvangen maakt dat de camera minder licht opvangt bij een hoger aantal megapixels. Geldt dit dan voor alle opvolgende camera's (met dezelfde sensorgrootte)...Kan je bijvoorbeeld stellen dat, gezien de toename in Megapixels bij de 450D, de 450D nóg donkerdere foto's zal opleveren dan de 40D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is dat toch ook nog iets dat je moet instellen in de 40d als je breder dynamisch bereik wil hebben ?? dus om zo met out of the box cameras te gaan vergelijken is een beetje suf. in dat geval zou de fuji S5 ook geen dynamisch bereik hebben als die standaard op filmmode staat.

voor mij is niet zozeer de informatie in de schaduw van belang maar eerder van de overbelichte delen. daar is dynamisch bereik toch wel wat fijner om te constateren als je foto niet opeens een primaire kleur heeft over een groot vlak vanwege gebrek aan dynamisch bereik.

oftewel je kan ook stellen dat je bij een grotere MP sensor met een langzamere sluitertijd minder bang hoeft te zijn voor overbelichting aangezien alles kleiner is. door je lagere sluitertijd krijg je ook weer meer van de schaduwpartijen mee :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 14:59
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:29:
Naar mijn menig zit er nog steeds te veel verschil van het dynamisch bereik tussen een 8 en een 10 MP sensor van dezelfde afmeting. Dit verschil was mij ook al opgevallen tussen de 350D en 400D. De 350D presteerde beter qua dynamisch bereik. Ik heb beide camera's in bezit gehad.

Dit verschil heb ik ook ondervonden met de 30D en 40D. Kijk hier anders even naar:

Het is geen uitgebreide test, maar men kan toch duidelijk zien dat de 30D meer licht in donkere partijen vangt !
Volgens mij heb je een perfecte test gedaan, alleen wel voor het verkeerde :o

Wat je hier laat zien is dat de 30D gevoeliger is als de 40D. En die conclusie is compleet terecht. Bij DPreview heeft men dat ook getest en idd iso 100 op de 40D is iso 100 in plaats van de iso 125 bij de 350D/20D/30D effectief hebben in plaats van iso 100.

Het 40D shot is dus 1/3e stop onderbelicht tenopzichte van het 30D shot. En in deze scene komt dat gewoon erg hard aan omdat er al veel aan de schaduw kant zit en je al op een hoge iso waarde zit. ;)

Ik vind 8MP ook optimaal voor APS-C alleen dan vanwege veel (<500 euro) glas, ruis en de AA filters die het bij meer MP's moeilijk krijgen waardoor je effectief wel grotere bestanden krijgt maar niet evenredig aan detail wint (en ja ik vind relatief kleine bestanden gewoon erg prettig ;) )

Offtopic
Veel kwalijker vind ik het dat ik in de exif zie staan dat de afbeeldingen een ritje door adobe photoshop SC2 hebben gemaakt. Dan kan je natuurlijk niks meer zeggen over de belichting, DR, ruis, scherpte, kleuren etc. Het is voor ons op het forum onmogenlijk om te zien wat er in photoshop allemaal met de foto gebeurt is.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 19-02-2008 23:13 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Paradoxygen,

Jij hebt waarschijnlijk mijn topic niet goed gelezen! Ik was dan wel vergeten te melden dat van beide cameras de instellingen gelijk waren. Maar als je op de link had geklikt dan had je dat ook kunnen zien. Bovendien zijn de fotos te downloaden en kan men de originele exif zien.

Zie hier nogmaals:

Ik ben elke keer zeer telleurgesteld dat men de topics niet goed leest.
Ik heb de RAW ZONDER bewerking meteen naar JPG geconverteerd!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:20:
Maar meneer Kooyman,

Is het wel realistisch om op basis van deze constatering de 30D als een betere camera dan de 40D neer te zetten als er naast het opvangen van licht nog zoveel andere criteria zijn die een camera al dan niet 'goed' maken?

Er zijn toch allerlei manieren om een foto met meer licht vast te kunnen leggen en weer te kunnen geven (instellingen / nabewerking)?

Het aantal pixels die de sensor bevat en de bijbehorende mate waarin de sensor licht kan opvangen maakt dat de camera minder licht opvangt bij een hoger aantal megapixels. Geldt dit dan voor alle opvolgende camera's (met dezelfde sensorgrootte)...Kan je bijvoorbeeld stellen dat, gezien de toename in Megapixels bij de 450D, de 450D nóg donkerdere foto's zal opleveren dan de 40D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als je daar al moe van wordt, dan zou ik de kritiek van Martijn toch nog eens goed doorlezen. Hij heeft namelijk gelijk, je test test niet wat hij zou moeten testen. Sowieso is een "My conlusion: The 30D is better that the 40D" nogal eenzijdig als je maar één aspect test...zeker als je het niet goed test :)

Voor de rest ben ik het trouwens eens hoor. Meer dan 8 megapixel hoeft van mij ook niet, goed zat voor commercieel drukwerk op A4 formaat incl. cropmarge en men houdt meer marge over voor ruis/DR/etc.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:31:
volgens mij is dat toch ook nog iets dat je moet instellen in de 40d als je breder dynamisch bereik wil hebben ?? dus om zo met out of the box cameras te gaan vergelijken is een beetje suf. in dat geval zou de fuji S5 ook geen dynamisch bereik hebben als die standaard op filmmode staat
Mnope, niet helemaal, er zit een soort expose to the right op, maar dat is iets anders dan de modes van Fuji die daadwerkelijk gebruikt maakt van een aparte set pixels voor het vergroten van het dynamisc bereik :)

[ Voor 81% gewijzigd door neographikal op 20-02-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Martijn,

Ik zou het best met je eens kunnen zijn wat je omschreef.
Maar waarmee ik het niet met je eens ben is jouw sugestie over photoshop.
Ik heb dan wel de RAW in CS2 geopent...maar ZONDER bewerking meteen als JPG opgeslagen.
Daar zal ik absoluut niet om gaan liegen. EERLIJK !

Ik zou graag met iemand die een 40D heeft nogmaals een paar testen willen maken.
Iemand belangstelling? En dan de originele RAW's posten :)
martijn_tje schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:45:
[...]

Offtopic
Veel kwalijker vind ik het dat ik in de exif zie staan dat de afbeeldingen een ritje door adobe photoshop SC2 hebben gemaakt. Dan kan je natuurlijk niks meer zeggen over de belichting, DR, ruis, scherpte, kleuren etc. Het is voor ons op het forum onmogenlijk om te zien wat er in photoshop allemaal met de foto gebeurt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30
martijn_tje schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:45:
[...]

Volgens mij heb je een perfecte test gedaan, alleen wel voor het verkeerde :o

Wat je hier laat zien is dat de 30D gevoeliger is als de 40D. En die conclusie is compleet terecht. Bij DPreview heeft men dat ook getest en idd iso 100 op de 40D is iso 100 in plaats van de iso 125 bij de 350D/20D/30D effectief hebben in plaats van iso 100.

Het 40D shot is dus 1/3e stop onderbelicht tenopzichte van het 30D shot. En in deze scene komt dat gewoon erg hard aan omdat er al veel aan de schaduw kant zit en je al op een hoge iso waarde zit. ;)

Ik vind 8MP ook optimaal voor APS-C alleen dan vanwege veel (<500 euro) glas, ruis en de AA filters die het bij meer MP's moeilijk krijgen waardoor je effectief wel grotere bestanden krijgt maar niet evenredig aan detail wint (en ja ik vind relatief kleine bestanden gewoon erg prettig ;) )

Offtopic
Klopt volledig. Bij de 40D moet je een iets langere sluitertijd hanteren op de zelfde ISO waarde. Daarom toont de 40D donkerder dan de 30D op zijn test. Zet het toestel eens op Av mode, zelfde diafragma en instellingen en kijk eenns naar de sluiter waarden van beide toestellen. Die zullen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, zal ik onthouden.
Als ik weer de kans krijg om een test te maken, zal ik deze ook op Av mode maken.
Maar desondanks blijf ik enorm twijfelen aan de 40D !
Want ik heb dit zelfde verschil ook al ondervonden tussend e 350D en de 400D.
ShaneV schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:08:
[...]

Klopt volledig. Bij de 40D moet je een iets langere sluitertijd hanteren op de zelfde ISO waarde. Daarom toont de 40D donkerder dan de 30D op zijn test. Zet het toestel eens op Av mode, zelfde diafragma en instellingen en kijk eenns naar de sluiter waarden van beide toestellen. Die zullen verschillen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 14:59
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:18:
Ik zou het best met je eens kunnen zijn wat je omschreef.
Maar waarmee ik het niet met je eens ben is jouw sugestie over photoshop.
Ik heb dan wel de RAW in CS2 geopent...maar ZONDER bewerking meteen als JPG opgeslagen.
Voor een dergelijke test van bruikbaar DR zou ik jpegs direct uit de camera gebruiken, deze geven met neutrale contrast instellingen vaak een mooie afspiegeling van het DR wat zonder kunstgrepen goed te gebruiken is. Desnoods als dat voor het delen van de afbeeldingen makkelijker is de camera vooraf op kleiner formaat zetten.

Een RAW convertie "zonder bewerking" is namelijk nog steeds een niet te toetsen voor iemand die jou test leest. Daarnaast i het ook niet 100% duidelijk: is "zonder bewerking" alles op auto of alles op 0 CQ 100? Het gaat hier niet om een welles/nietus over liegen of niet maar over toetsbaarheid. Je publiceerd een test maar hoe je aan de resultaten bent gekomen is niet toetsbaar (dat haalt de betrouebaarheid van je bewering onderuit).

Daarnaast past Adobe Raw Convertor afhankelijk van de camera en versie van ARC o.a. NR en verscherping en contrast bewerkingen toe bij het converteren van raw files. Dit is in de gebruikersinterface niet te zien of uit te zetten, wel is het te omzijlen door de raw file aan te passen dat deze herkent wordt alszijnde een file uit en andere camera. Dus gebruik geen ARC als je ergens van wil beweren dat het niet bewerkt is want zelfs met de meest neutrale instellingen gebeurt er al achter de schermen van alles mee.

Wil je DR testen (en daar een kwantitatief oordeel over kunnen vellen) dan zou ik eens goed kijken naar die zwart-grijs-wit verloop kaarten kaarten die men bij DPR gebruikt (waarbij de verlichting van die kaart ook heel belangrijk is). Wat men daar doet is kijken aan de donkere kant tussen welke 2 vakjes er geen onderscheid meer is te maken en aan de lichte kant het zelfde (dit zou mooi met RGB waardes kunnen). Het verschil in helderheid in stops gemeten tussen al die vakjes op zo'n kaart is bekend dus het verschil tussen het donkerste 2 vakjes en het lichtste 2 vakjes die te onderscheiden zijn is het DR. Het voordeel van deze manier van meten is dat je ook goed kan zien is of dit DR zich met name aan de schaduw of highlight kant bevind. (een beetje extra highlight DR maak je mij blijer mee als een beetje extra shadow DR)

Wil je een kwalitatief (groter dan/kleiner dan) oordeel kunnen vellen dan voldoet een mooi gradueel schaduw verloop op een witte/grijze muur ook al prima. (zoiets zou je met een draadloze of slave flitser of lamp kunnen doen). Belangrijk is dat je er voor zorgt dat zowel aan de schaduw kant als aan de highlight kant er een stukje buiten het DR valt en dat je de belichting (als je met flitsers werkt) of sluitertijd (als je met lampen werkt) corrigeerd voor het verschil in gevoeligheid van de camera's.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 20-02-2008 15:45 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:20:

..Kan je bijvoorbeeld stellen dat, gezien de toename in Megapixels bij de 450D, de 450D nóg donkerdere foto's zal opleveren dan de 40D?
Welnee, de beeldprocessor calculeert alle parameters mee.
Als bij verschillende camera's de ISO-waarde eenzelfde gevoeligheid weergeeft, dan zal er in principe een identiek belichte opname geproduceerd worden.
Let op : in principe
In de praktijk blijkt toch dat sommige cameramodellen neiging hebben tot onder- of overbelichten, maar dat moet je niet terugvoeren op de resolutie of pixeldichtheid van de sensor, maar wel op de afregeling van de belichting door de fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

rapture schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:28:
[...]
De voordelen van een 40D had ik een eindje terug beschreven.

[...]
Dit is idd bijzonder handig om snel van bv slow-sync flitsen naar available light over te schakelen.

Wegen de voordelen genoeg door om als student voor hobby-gebruik 70% meer dan een 30D uit te geven? Dat 70% kan ik in een statief en glas steken. Vuurwerk fotograferen zonder statief was niet zo leuk.
De camera was niet verzekerd zodat ik als student zelf een vervanger moet betalen. Het is een 30D geworden. 70% meer betalen voor een 40D voor gebruiksgemak en autofocusaccuratie versus de heerlijke 20D-achtige sensor inleveren?

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:46

Masselink

Voor de dorst

Ik heb mijn nieuwe 40D binnen en mijn oude 30D heb ik ook nog. Wat wil iemand getest hebben?

Koffie en meer...

Verwijderd

Masselink schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:41:
Ik heb mijn nieuwe 40D binnen en mijn oude 30D heb ik ook nog. Wat wil iemand getest hebben?
Dynamisch bereik lijkt me wel leuk om te zien. (dus niet zoals die gevoeligheidstest zoals hierboven)
Oftewel met highlights het verschil tussen hoeveel er doorbrand bij de 30d tov de 40d

zie voorbeeld van phil
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro/page18.asp

of een 40d 3 stops overexposen en dan kijken hoe je de kleuren nog enigzins kan terugkrijgen
zie voorbeeld ken rockwell
http://www.kenrockwell.com/fuji/s5/dynamic-range.htm

:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:52:
[...]

Dynamisch bereik lijkt me wel leuk om te zien. (dus niet zoals die gevoeligheidstest zoals hierboven)
Oftewel met highlights het verschil tussen hoeveel er doorbrand bij de 30d tov de 40d

zie voorbeeld van phil
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro/page18.asp

of een 40d 3 stops overexposen en dan kijken hoe je de kleuren nog enigzins kan terugkrijgen
zie voorbeeld ken rockwell
http://www.kenrockwell.com/fuji/s5/dynamic-range.htm

:)
Let er daarbij wel op hoe je de foto's gaat verwerken en publiceren, anders krijgen we zo een toetsbaarheidsdiscussie zoals met de foto's van meneer Kooyman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:10:
Ik ben elke keer zeer telleurgesteld dat men de topics niet goed leest.
Ik heb de RAW ZONDER bewerking meteen naar JPG geconverteerd!
Zonder bewerking? Ik vind een foto's resizen anders echt wel een bewerking, of wil je zeggen dat er uit een 40D foto's komen met een resolutie van 3000 x 2000 ?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo vanmiddag eens kunnen spelen met de 40d en vergeleken met mijn fuji s5.
ik was vooral benieuwd in dynamisch bereik en dat viel me met de 40D nog vies tegen. ;(

zal binnenkort eens de analyse posten maar (even de andere iso gevoeligheid buiten beschouwing laten)
ik moest met de 40D 2 stops lager gaan zitten om dezelfde clipping te bereiken als met de S5.

als ik neutraal was ingesteld op iso 400 f4 en 1/60 seconde en een tegenlicht shot maakte mede door een aquarium heen dan was bij de S5 alleen wat spotjes doorgebrand maar bij de 40D was het tegenlicht van buiten ook compleet doorgebrand. pas bij 1/15 seconde was de 40D niet doorgebrand, maar ja dan is de rest weer veels te donker 8)7

dacht dat ze met de 40D het verschil toch wel zouden hebben teruggebracht tot 1 stop |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is dan: wegen de genoemde kwaliteiten/features van de 40D op tegen de tekortkoming(en) van de 40D in overweging er eentje aan te schaffen?

Er zijn zoveel andere variabelen waarmee een goede foto te maken valt ondanks dat de 40D onderbelicht, of pakweg een 30D met dezelfde instellingen nu helderdere foto's oplevert of niet. (Ongeacht of dit nu met langere sluitertijd, bewerking of andere lenzen gerealiseerd wordt.)

M.a.w. is de standaard onderbelichting (correctie: de lagere gevoeligheid van de sensor tov een 30D) een dusdanig zwaarwegend punt om een andere camera te kopen in binnen dezelfde prijsklasse?

(Ja dit is persoonlijk, maar wat is jullie mening/visie daarover?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:22:
De vraag is dan: wegen de genoemde kwaliteiten/features van de 40D op tegen de tekortkoming(en) van de 40D in overweging er eentje aan te schaffen?

Er zijn zoveel andere variabelen waarmee een goede foto te maken valt ondanks dat de 40D onderbelicht, of pakweg een 30D met dezelfde instellingen nu helderdere foto's oplevert of niet. (Ongeacht of dit nu met langere sluitertijd, bewerking of andere lenzen gerealiseerd wordt.)

M.a.w. is de standaard onderbelichting een dusdanig zwaarwegend punt om een andere camera te kopen in binnen dezelfde prijsklasse?

Om even 1 veronderstelling uit de wereld te helpen: De 40D belicht niet onder. De 30D was alleen standaard gevoeliger.

Andere camera's in dezelfde prijsklasse (en in alle andere prijsklasses) hebben dezelfde gevoeligheid als de 40D en daarom maakt het niets uit mbt overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:22:
Totaal niet boeiend, je raakt gewend aan je lichtmeter en aan de exposure compensation welke bepaalde situaties nodig hebben. Een lichtmeter die het 100% vd tijd goed heeft bestaat niet en exp. comp. is en blijft gewoon een van de belangrijkste features voor het verkrijgen van een goede belichting.

Als een camera (in jouw visie cq. volgens welke absolute norm) altijd onder- of overbelicht, kan je gewoon altijd compenseren en is er dus gewoon geen probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door Voutloos op 25-02-2008 12:38 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ohja goed magic,

De sensor is minder gevoelig, zo had ik dat idd moeten formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 18:46:
zo vanmiddag eens kunnen spelen met de 40d en vergeleken met mijn fuji s5.
ik was vooral benieuwd in dynamisch bereik en dat viel me met de 40D nog vies tegen. ;(
[...]
Had je de functie 'Highlight Tone Priority' wel ingeschakeld? Zou ongeveer 1 stop moeten schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dazzyon schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:25:
[...]

Had je de functie 'Highlight Tone Priority' wel ingeschakeld? Zou ongeveer 1 stop moeten schelen...
nop, had die functie niet gevonden terwijl ik wist dat het erin zou moeten zitten en kon het ook niet in de handleiding vinden.

de vriend waarmee ik het had getest had het bij thuiskomst nog wel ontdekt en naar gekeken maar raakte er niet van onder de indruk tov de verschillen met de S5

hij kwam nog wel met een leuke review aanzetten
http://www.bobatkins.com/...non_eos_40D_review_6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Verglijking tussen 30D en 40D foto's

Instellingen zijn gelijk gezet op beide camera's.

- Witbalans is gemeten met behulp van een expo-disc.
- Style-settings staan beide op neutraal (0,0,0,0)
- Iso 200
- Aperture 2.8
- Shutterspeed 1/125
- Lens 24-70 2.8L
- Gefocused op hetzelfde punt.

http://www.megaupload.com/nl/?d=MAF7SIMH

Zipfile bevat de CR2 file en de JPG files direct uit de camera. Ik heb er niets mee gedaan.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ParadoXygen e.a.: Net als bij mijn 350D, staat de exp. comp. van mijn 40D standaard op -1/3. Ik durf hem zelfs op -2/3 te zetten. Jpg's "recht uit de cam" zien er dan iets te donker uit, maar komen prima uit mijn standaard fotobewerking. Geen idee of de 30D significant gevoeliger was, maar t.o.v. de 350D merk ik geen verschil bij de 40D.

@ hos: Ik ken de S5 niet. Voor zover het de 40D betreft, geeft HTP wel iets meer doortekening in het wit, maar het gaat ten koste van de ISO3200 optie. Mijn "tak van sport" is voetbal, waarbij je veel witte shirts ziet. HTP biedt "iets" - imo net geen hele stop - verbetering in het dynamisch bereik, maar op een onbewolkte dag vervloek ik de digitale techniek nog steeds. Dynamisch bereik blijft, met de 40D tenminste, het zwakke punt.

@Masselink: Je link werkt momenteel niet. Geen idee dus wat je probeert te vertellen. Misschien handig als je de conclusie toevoegt aan je betoog hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"One surprise came from our testing of the cameras dynamic range, it delivered a consistently higher range than both the competition and its predecessor. The majority of this improvement, however, was in the shadow range, a function we presume of the new 14-bit processing pipeline."

Aldus Dpreview.com....

Ik vertrouw deze review iets meer dan de testjes die ik hier ben tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:17:
"One surprise came from our testing of the cameras dynamic range, it delivered a consistently higher range than both the competition and its predecessor. The majority of this improvement, however, was in the shadow range, a function we presume of the new 14-bit processing pipeline."

Aldus Dpreview.com....

Ik vertrouw deze review iets meer dan de testjes die ik hier ben tegengekomen...
dat geloof ik ook zo dat de schaduwen beter worden door de 14 bit ipv 12 bit processing alleen gaat het bij mij juist om de hoge lichten. bij partyfotografie zit je veel tussen de spots en dat soort meuk, is echt niet leuk als dat soort dingen gaan clippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb minder problemen met overbelichting dan met onderbelichting actually. Voor PFG zie ik juist liever aan de onderkant wat extra DR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok eerste testje is er dan met tegenlicht

http://thehospages.com/pi...2008-02-23-test_canon40d/

zo te zien zit er nog wel een halve stop verschil tussen de fuji en de canon in het voordeel van canon waarbij de schaduwpartijen er beter uitkomen maar dat kan natuurlijk ook komen doordat canon iso gevoeliger is dan fuji. oftewel dat iso400 in werkelijkheid 500 is.

voor de rest waren witbalans instellingen gelijk gezet op kleurtemperatuur en dezelfde temp.
F4 en iso 400
sluitertijden staan er boven.
die highlight priority hadden we toen nog niet kunnen vinden dus die stond hier uit.

oordeel voor de rest zelf over de plaatjes, is wat makkelijker :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmz, 't lijkt erop dat de Fuji een dikke derde tot tweederde stop minder belicht actually. Vaag, je zou denken dat de 40D nu wel spot-on zou zijn, of wijkt de Fuji af? Dat weet jij vast wel hos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 20:35:
Hmz, 't lijkt erop dat de Fuji een dikke derde tot tweederde stop minder belicht actually. Vaag, je zou denken dat de 40D nu wel spot-on zou zijn, of wijkt de Fuji af? Dat weet jij vast wel hos :)
hmm dat weet ik eigenlijk niet meer zo. heb gewoon de sluitertijden ingesteld en daarna niet meer de lichtmeting vergeleken hoe die stond tov elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Iemand ervaring met de cashback op de 40D i.c.m. een kit-verpakking? Heb bij Konijn de 40D besteld en kreeg deze geleverd in een kit-verpakking 40D/580EXII met de 40D in een witte doos. Er zit een streepjescode op de buitenste doos (staat ook 40D bij). Is dat voldoende? In de FAQ wordt gesproken over een streepjescode op de kit-doos en een op de productverpakking van de 40D zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 09:56:
Iemand ervaring met de cashback op de 40D i.c.m. een kit-verpakking? Heb bij Konijn de 40D besteld en kreeg deze geleverd in een kit-verpakking 40D/580EXII met de 40D in een witte doos. Er zit een streepjescode op de buitenste doos (staat ook 40D bij). Is dat voldoende? In de FAQ wordt gesproken over een streepjescode op de kit-doos en een op de productverpakking van de 40D zelf...
Ik was zaterdag met een vriend bij Konijenberg om zijn 40D te halen en hij kreeg ook zo'n kit mee. Ik stelde toen ook deze vraag. De verkoper zei dat dit geen probleem was, omdat ze goede contacten met canon hadden en ze official reseller waren. Moet dus goedkomen. Anders gezamelijk met de gedupeerden bij Konijnenberg langs ;) Komt wel goed dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:30:
[...]

Ik was zaterdag met een vriend bij Konijenberg om zijn 40D te halen en hij kreeg ook zo'n kit mee. Ik stelde toen ook deze vraag. De verkoper zei dat dit geen probleem was, omdat ze goede contacten met canon hadden en ze official reseller waren. Moet dus goedkomen. Anders gezamelijk met de gedupeerden bij Konijnenberg langs ;) Komt wel goed dus.
Prima. Dan stuur ik die streepjescodes van de kit-doos op. Thnx d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over het verschil van het dynamisch bereik tussen de 30D en 40D.
Ik heb een tijdje terug een test geplaatst, maar de meeste mensen waren het niet met mij eens, en beweren dat de 40D een beter dynamisch bereik heeft.

Omdat vele het niet met mij eens waren heb ik nog even nader onderzoek gedaan...bij verschillende fotozaken geweest, o.a. Foto Klein Professional. Ook nog met Canon gebeld.

Het zit namelijk zo... De 30D geeft hardwarematig of beter gezegd pixelmatig, een beter dynamisch bereik dan de 40D. Bij de 40D worden alleen de schaduwen softwarematig omhoog getrokken.
Dit komt eigenlijk overeen als je met Adobe Lightroom de functie "Fill Light" gebruikt. Bij deze functie worden de schaduw partijen ook omhoog getrokken en lijkt het dynamisch bereik meteen een stuk groter.

Dus ja... met het gebruik van de software die in de 40D zit lijkt het dynamisch bereik groter dan van de 30D, maar dit is dus puur softwarematig en NIET hardwarematig.

Dus ik denk dat het nu wel duidelijk is :)

nog even een geheugensteuntje van de vorige keer:

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nog even geheugensteuntje voor jou van de vorige keer, jouw voorbeelden laten geen verschil in dynamisch bereik zien aangezien het daar om zowel de onder als de bovenkant gaat van wat de camera aankan.

kennelijk heb je mijn testje over het hoofd gezien, maak zoiets eens tussen de 30D en 40D . dat laat tenminste echt dynamisch bereik zien ;)

hier nog even geheugensteuntje van vorige keer :+
http://www.thehospages.co...2008-02-23-test_canon40d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:25:
Nog even over het verschil van het dynamisch bereik tussen de 30D en 40D.
Ik heb een tijdje terug een test geplaatst, maar de meeste mensen waren het niet met mij eens, en beweren dat de 40D een beter dynamisch bereik heeft.

Omdat vele het niet met mij eens waren heb ik nog even nader onderzoek gedaan...bij verschillende fotozaken geweest, o.a. Foto Klein Professional. Ook nog met Canon gebeld.

Het zit namelijk zo... De 30D geeft hardwarematig of beter gezegd pixelmatig, een beter dynamisch bereik dan de 40D. Bij de 40D worden alleen de schaduwen softwarematig omhoog getrokken.
Dit komt eigenlijk overeen als je met Adobe Lightroom de functie "Fill Light" gebruikt. Bij deze functie worden de schaduw partijen ook omhoog getrokken en lijkt het dynamisch bereik meteen een stuk groter.

Dus ja... met het gebruik van de software die in de 40D zit lijkt het dynamisch bereik groter dan van de 30D, maar dit is dus puur softwarematig en NIET hardwarematig.

Als de bewerking puur softwarematig is, mag je dat niet terugzien in een rawbestand, want die worden als het goed is niet bewerkt, dus er mist iets in je betoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:25:
Ik denk van niet, het heet niet voor niks RAW :)

Ja schat, maar zoals al 5x eerder aangegeven verschilt de gevoeligheid van de 30D tov de 40D waardoor je test volledig onbruikbaar is om je DR te testen. Daarnaast is ISO1600 nou niet bepaald de meest ideale setting om DR te testen voor algemene omstandigheden.

Zoals door al meer mensen met verstand van zaken aangegeven: je test deugt niet en je conclusie is eenzijdig en foutief. Zie DPR als je een fatsoenlijke test wil zien

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 04-03-2008 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw test zegt ook niet alles. Bovendien vergelijk jij de canon 40D met een Fuji S5,
en ik had ik het over de 30D v 40D !!!
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:32:
en nog even geheugensteuntje voor jou van de vorige keer, jouw voorbeelden laten geen verschil in dynamisch bereik zien aangezien het daar om zowel de onder als de bovenkant gaat van wat de camera aankan.

kennelijk heb je mijn testje over het hoofd gezien, maak zoiets eens tussen de 30D en 40D . dat laat tenminste echt dynamisch bereik zien ;)

hier nog even geheugensteuntje van vorige keer :+
http://www.thehospages.co...2008-02-23-test_canon40d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt... ben ik helemaal met je eens. Ik snap het zelf ook niet, maar ze beweren echt dat er iets softwarematig wordt toegepast. Ik heb het aan Canon gevraagd en ben ook bij Foto Klein Professional in Rotterdam geweest, en die vertelde mij precies hetzelfde: het is softwarematig.

Raw's worden inderdaad niet bewerkt, maar alle parameters worden wel in de RAW opgeslagen.
Dus bijv. als jij in de parameters insteld dat de foto meer saturation moet hebben...dan zal je ook een foto zien met veel saturation als je de RAW opent in bijv DPP. Maar dit kan je altijd terugzetten.
Dus dit zal dan ook het geval zijn met die schaduw partijen. Dat is dan gewoon een soort van parameter die in de RAW wordt opgeslagen.

Maar mijn test laat duidelijk zien dat als de Image Highlight tone priority uit staat...dat de 30D toch mooier beeld geeft. En die test is dus toch eerlijk. En daar blijf ik bij !
Vinnienerd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:10:
[...]

Als de bewerking puur softwarematig is, mag je dat niet terugzien in een rawbestand, want die worden als het goed is niet bewerkt, dus er mist iets in je betoog.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:37:
Jouw test zegt ook niet alles. Bovendien vergelijk jij de canon 40D met een Fuji S5,
en ik had ik het 30D v 40D !!!

[...]
yep maar dat komt omdat ik ook een fuji S5 zelf heb en daarom wil kijken hoe het dynamisch bereik van de 40D is om te zien of het in de buurt kwam en of het het overwegen waard is om die cam erbij te nemen. maar gezien de resultaten blijf ik toch nog liever bij de fuji hangen ondanks de handige features van de 40D zoals de C1,C2 en C3 toetsen

Als jij nu mijn test herhaald met de 30D vs de 40D dan weten we tenminste of er echt verschil zit in dynamisch bereik tussen die 2 cameras. je zet gewoon clipping aan in je display en schiet gewoon op de verschillende sluitertijden in M modus en kijkt hoeveel clipping er komt bij een leuke tegenlicht situatie. in LR zet je toon highlights aan en je ziet de verschillen. printscreen en klaar :w

en zoals mijn test tussen de fuji s5 en de 40d laat zien is er ook een verschil in gevoeligheid. de 40d is 1/3 toto 2/3 stop gevoeliger dan de fuji s5 bij dezelfde instellingen. en de s5 heeft 2 stops meer dynamisch bereik dan de 40d als je de gevoeligheid buiten beschouwing laat. die 2 van elkaar afgetrokken blijft er nog 1 2/3 tot 1 1/3 stop verschil in dynamisch bereik tussen de fuji s5 en de 40d

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kijk eens hoeveel ACR zich aantrekt van de embedded RAW-parameters.
Maar mijn test laat duidelijk zien dat als de Image Highlight tone priority uit staat...dat de 30D toch mooier beeld geeft. En die test is dus toch eerlijk. En daar blijf ik bij !
Je vergelijkt appels met peren, dat is je nu al tig keer uitgelegd. Maar je hebt gelijk; Phill is maar een retard die totaal niet weet waar hij het over heeft. Sterkte :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door neographikal op 04-03-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Hij heeft gelijk hoor, zolang die maar in zich zelf geloofd..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
simon schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:48:
Hij heeft gelijk hoor, zolang die maar in zich zelf geloofd..
Amen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach.... volgens mij hebben de meeste van jullie niet eens analoog gefotografeerd en weten niet eens wat ECHT dynamisch bereik is. Veel plezier allemaal en blijf maar vooral geloven dat de 40D beter is.

Als je nou echt over een betere camera wilt lullen, neem dan meteen de EOS 5D of een
EOS-1Ds Mark III !!!! Grotere sensor, grotere pixel elementen...en beter bereik...en ja...en dat is allemaal hardwarematig en niet softwarematig.

Succes allemaal !

p.s. Ga eens voor de lol op negatief film fotograferen...dan pleur je meteen al die digitale zooi weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:46:
Ach.... volgens mij hebben de meeste van jullie niet eens analoog gefotografeerd en weten niet eens wat ECHT dynamisch bereik is. Veel plezier allemaal en blijf maar vooral geloven dat de 40D beter is.
Ga het op de man spelen met autoriteitsargumenten, dat overtuigt :z Ga óf inhoudelijk op de argumenten in of stop ermee, maar ga alsjeblieft niet zo "discussieren". Het enige wat je daarmee bereikt is dat je de boel frustreert.

De enige die hier zaken gelooft ben je helaas zelf: zelfs met een onafhankelijke test die fatsoenlijk is uitgevoerd door Phill (de beste man heeft ervaring en hij verantwoordt z'n methodieken) kan je niet overtuigen.

Voor de duidelijkheid: ik heb een 30D en ik ben er zeer tevreden over. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik het ding tot in het oneindige hoef te verdedigen? Verlaat je loopgraaf eens en kijk wat verder dan je neus lang is :)
Als je nou echt over een betere camera wilt lullen, neem dan meteen de EOS 5D of een
EOS-1Ds Mark III !!!! Grotere sensor, grotere pixel elementen...en beter bereik...en ja...en dat is allemaal hardwarematig en niet softwarematig.

Succes allemaal !
300D: 23.5*15.7/6.1 = 60.48
1DsIII: 36*24/21.9 = 39.45

Toch weet ik wel op welke camera ik mijn geld niet zet voor DR en/of andere pixeldichtheid gerelateerde zaken. Pixelgrootte is niet zaligmakend, er zit ook voortgang in de gebruikte technieken. De 40D is op een aantal punten gewoon een stap voorwaarts t.o.v. de 30D.
p.s. Ga eens voor de lol op negatief film fotograferen...dan pleur je meteen al die digitale zooi weg :)
offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes allemaal !

en als je nu ECHT zoveel geeft om dynamisch bereik en het ouderwetse analoge gevoel en je huiswerk had gedaan dan had je nu een FUJI S2, S3 of S5 en niet een canon 30D
:w

en negatief film gebruik ik ook nog regelmatig voor mijn holga en kiev camera's :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach.... volgens mij hebben de meeste van jullie niet eens analoog gefotografeerd en weten niet eens wat ECHT dynamisch bereik is.
Ik krijg de indruk dat jij niet weet wat er bedoeld wordt met dynamisch bereik.
Meer licht in de donkere partijen duidt dus niet op een groter dynamisch bereik. Door alleen naar donkere partijen te kijken kun je niets zeggen over dynamisch bereik. Misschien ben je in de war met de term tonal range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou het ook kunnen zijn dat ik Dynamic Range en Tonal Range door elkaar haal.
Blijkbaar schijnt het ook lastig te zijn om precies uit te leggen wat ik bedoelde :)
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:02:
[...]

Ik krijg de indruk dat jij niet weet wat er bedoeld wordt met dynamisch bereik.

[...]

Meer licht in de donkere partijen duidt dus niet op een groter dynamisch bereik. Door alleen naar donkere partijen te kijken kun je niets zeggen over dynamisch bereik. Misschien ben je in de war met de term tonal range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Volgens mij is het al hier gezegd maar nog een poging om meneer windsong bij de les te krijgen...

Doordat de sensors van de 30 en 40D verschillen, verschilt ook de lichtgevoeligheid op een bepaalde ISO instelling.

Dus als jij beide camera's dezelfde parameters meegeeft en beide op ISO xxx op 1/100 bij F/8 een foto laat maken gaat er zowieso iets anders uitkomen per camera!

In dit geval zal de 40D zoals je test al uitwijst onderbelichten! Dit omdat de gevoeligheid van de 40 op ISO xxx minder is dan de 30D op dezelfde ISO!

De donkere partijen die jij zit hebben niets met dynamic range te maken maar met een user error in een test door toedoen van verschil in sensor en de output bij dezelgde F waarde en sluitertijd!

Doe je test opnieuw: Zet beide cams op ISO xxx, en op AV mode op F/8 en laat de lichtmeter de sluitertijd bepalen!

Zo krijg je twee keurig belichte platen (mits de lichtmeter stuk zou zijn)! Deze haal je in DPP binnen en zet je alleen van RAW om naar JPG en post die dan.

En test dan voor de grap nog eens het verschil met Highlight priority aan en uit bij de 40D.

Uiteraard is Highlight tone priority beinvloeding, maar wel een stukje hardware (DigicIII) die deze softwarematige bewerking direct toepast volgens een Canon algoritme in die chip.

En daarnaast je geduld bewaren aub als je niet in het gelijk gesteld wordt en niet flauw doen.

Deze jongen heeft twee jaar met een 1DMKIIN en 5D geschoten en ook met analoge rolletjes etc, en dat geldt voor meer mensen hier!

Nu zit ik met een 40D en uiteraard kan dat niet tippen aan een 1DMKIIN maar de 40D doet er zeker niet voor onder. Ik had ook liever een nieuwe 8MP sensor gezien met de ISO eigenschappen van een Nikon D3, maar het is niet anders.

De dynamic range wordt hier door ook bepaald door de ISO gevoeligheid.

Graag zien we dus een nieuwe test van je! En ook wil ik graag van je weten of je bovenstaande uitleg begrijpt en hebt gelezen en of je het er mee eens bent. (Naja; dit is eigenlijk boerenlogica waar je niet omheen kan)

[ Voor 5% gewijzigd door Stinger666 op 06-03-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg: laat maar even opnieuw komen die test!

Hoop dat je tijd hebt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30
Het is soms niet mogelijk om ook manueel te werken in de C standen? Heb hiervoor nog geen oplossing gevonden.

Is er hier een work around voor?

Voor de rest: 40D is een zalige camera! Heb het me nog steeds niet beklaagd. Men backup toestel 350D kan er gewoon niet aan tippen. Ik ga niet meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Gewoon je camera in manual zetten met de instellingen die je graag gebruikt, dan register als custum settings en vervolgens kun je één van de drie posities aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShaneV schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:28:

Voor de rest: 40D is een zalige camera! Heb het me nog steeds niet beklaagd. Men backup toestel 350D kan er gewoon niet aan tippen. Ik ga niet meer terug :)
Zit nog steeds te overwegen om dezelfde overstap te maken.
Ga je de 350 gewoon houden voor erbij of denk je dat je het tezijnertijd gaat verkopen?

En welke lens / lenzen gebruik je nu bij de 40D? En welke bevalt het best voor allround gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
neographikal schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:08:
[...]
300D: 23.5*15.7/6.1 = 60.48
1DsIII: 36*24/21.9 = 39.45
19.1X28.7mm en 4 megapixels geeft 133,70 wie biedt hoger?
Ohja en dynamisch bereik is nieteens slecht voor zo'n oudje, 8,5~9 stops

om met Windsongs woorden te spreken: Dus de 1d is beter.
;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha...flauw.

Heb inmiddels een 40D aangeschaft icm een 580EXII.

Was verrassend concurrerend geprijsd (1339) en er gaat ook nog een totale cashback van 200 vanaf.

FF rustig aan het opladen, vanavond meteen even ermee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ShaneV schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:28:
Het is soms niet mogelijk om ook manueel te werken in de C standen? Heb hiervoor nog geen oplossing gevonden. Is er hier een work around voor?
Wat IMO wel een minpuntje van de C-standjes is: Na (automatische) uitschakeling van de camera worden correcties op de C-waarden niet vastgehouden. Kan je ook als een voordeel zien natuurlijk, maar als ik de ISO heb aangepast, de cam gaat automagisch uit na 1 minuut en ik maak een paar minuten later weer een foto, dan zijn de standaard "C"-waarden weer hersteld en is mijn specifieke ISO-instelling weer vergeten... Iig wel iets om rekening mee te houden en voor mij reden om de Custominstellingen links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Dat zou iets moeten zijn wat aan en uit te zetten is (auto register changes: yes/no). Ik meen dat bij Nikon het juist andersom werkt: elke specifieke wijziging van de instellingen wordt onthouden. Dat houdt dus in dat je die wijzigingen dus ook weer terug moet draaien als je de oorspronkelijke custom mode weer wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Masselink schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:41:
Wat waren je argumenten om over te stappen van een 30d naar een 40d? Misschien helpt het mij een stukje bij 20d naar 40d.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Als je het zelf nog niet weet, dan hou je toch lekker de 20D? Dit is echt vragen om overtuigd te worden om iets te kopen puur om iets te kopen. 8)7

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:23:
[...]

Wat IMO wel een minpuntje van de C-standjes is: Na (automatische) uitschakeling van de camera worden correcties op de C-waarden niet vastgehouden. Kan je ook als een voordeel zien natuurlijk, maar als ik de ISO heb aangepast, de cam gaat automagisch uit na 1 minuut en ik maak een paar minuten later weer een foto, dan zijn de standaard "C"-waarden weer hersteld en is mijn specifieke ISO-instelling weer vergeten... Iig wel iets om rekening mee te houden en voor mij reden om de Custominstellingen links te laten liggen.
lijkt mij logisch dat het niet zomaar aangepast wordt. als je de nieuwe instelling wil behouden dan sla je het toch weer opnieuw op onder de custom knop.
maar als ik bv instelling 1600 iso M , F 2.8 , wb K 3300 en ik moet even een foto maken op een andere iso dan betekend dat voor mij niet dat de cam dat moet gaan vasthouden. met de instelling kan ik gewoon bv 90% doen en dat betekend dan niet automatisch mijn laatste tijdelijke instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

twixx schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 10:03:
[...]

Wat waren je argumenten om over te stappen van een 30d naar een 40d? Misschien helpt het mij een stukje bij 20d naar 40d.
Geen, moest gewoon.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D
De echte liefhebber zeg maar!
Gefeliciteerd met je aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
@twixx: je weet dat je hem wilt, dus gewoon halen :)

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik had tussen een tweedehandse 30D of een 40D getwijfeld, de prijsverschil was begin februari groter en ik had toen voor 30D gekozen. 30D heeft de goeie ouwe bewezen geniale 20D concert-sensor (tot ISO 6400 pushen _/-\o_ ) tov iets handigere bediening en iets accuratere autofocus. Als ik voor 40D met 70% meerprijs had gekozen, dan zou tot aan het einde van het academiejaar strak moeten rantsoeneren.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 20-03-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ rapture
groot gelijk, een nieuw model betekent niet dat je'm moet kopen. vaak zijn de verschillen/verbeteringen héél miniem tegenover de vorige... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb de 40D nu ook een paar weken. Maar ligt het aan mij, of maakt de camera redelijk donkere foto's? Als ik de histogrammen erop na sla, zit er 'niets' in de bovenste 1/5 van het histogram aan de lichte kant dus. Moet ik hem standaard 1/3 of 2/3 overbelichten, of doe ik iets verkeerd? Ik gebruik overigens altijd standje M (met 580EX) of Av.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Ik vind trouwens dat de 40D mooiere plaatjes afleverd dan de 30D. Dat ISO geneuzel vind ik niet belangrijk. Ik schiet alleen op ISO 800 in de sporthal, en daarbuiten maximaal op 400.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:49:
Ik heb de 40D nu ook een paar weken. Maar ligt het aan mij, of maakt de camera redelijk donkere foto's? Als ik de histogrammen erop na sla, zit er 'niets' in de bovenste 1/5 van het histogram aan de lichte kant dus. Moet ik hem standaard 1/3 of 2/3 overbelichten, of doe ik iets verkeerd? Ik gebruik overigens altijd standje M (met 580EX) of Av.
Bij mij niet bekend (heb dan ook geen 40D) maar ik heb hier nog niet eerder van 'gehoord'. Een en ander is natuurlijk wel gelinkt aan de belichtingsmeter en de instelling daarvan. Die hangt weer af van onderwerp, compositie, omstandigheden. Wellicht kun je daar eens wat mee variëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hier heb ik een simpele foto gemaakt van mijn beeldscherm, zoals je ziet, is de histogram erg leeg aan de rechste kant.

Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/images/P1010358.JPG

Highlight prio staat uit overigens. Andere lichtmetingsmodes geven een nog 'donkerdere' foto

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Valt weinig over te zeggen: ligt heel erg aan de gebruikte lichtmeting, bij evaluative aan het gebruikte focuspunt en de vlakverdeling. In 99% van de gevallen is het gewoon een kwestie van je camera leren kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit Histogram kan je niet exact bepalen of de belichting juist is, bij de meeste foto's klopt het wel.
Maar met een RGB histogram kan je pas bepalen of je belichting juist is, aangezien in sommige foto's veel donker / groenere / lichte vlakken voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, ik wil binnenkort ook een dSLR aanschaffen, en ik zit te twijfelen tussen meerdere camera's, onder andere de Canon 450D en de Sony A300.

Nu viel mij op dat deze Canon EOS 40D met 150EU Cashback op ongeveer 760 euro kwam, wat toch verassend dicht in de buurt van de 450D komt qua prijs. Raden jullie, voor een beginnende SLR-hobbyfotograaf, het mij af om meteen aan een semi-pro cam te beginnen of is de 450D idd te duur voor zijn mogelijkheden?

Btw, ik was dan van plan om de EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM IS erbij te kopen, 369 eu - 50 eu cashback, kreeg de indruk dat dat een prima standaardzoomlens was voor meerdere doeleinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik zal je sowieso nooit een 40D afraden, beginner of niet... Die lens heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:18

Nyana

Who?!

Het viel me vandaag op dat ik een zwart deeltje op/in mn viewfinder. Heb het glaasje al schoongeveegd. en met blaasbalgje op de spiegel en onderkant vna prisma zeg maar geblazen maar t zit er nog. Op de foto's heeft het geen effect maar het stoort me lichtelijk. Vooral omdat ik dus niet weet waar het nou zit. Iemand tips?
Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste