Goed glas heb je nodig om goed beeld op de sensor te krijgen en de body moet het nog altijd kunnen volgen. bv beperkte scherptediepte van mijn primes, raakkans van de autofocus? Zonder splitscreen, ga ik niet zomaar manueel focus'en.
Handige bediening voor je type gebruik is ook mooi meegenomen. Met mijn EOS 20D trok ik foto's met manuele instellingen (Als een spot in mijn objectief schijnt, dan schiet de lichtmeter omhoog. Op zo'n manier werd het onderdrukt.), joystick voor focuspunten te kiezen en AE-lock-knopje diende om te focus'en.
- Dan is een AF-ON-knopje een handige toevoeging, zo kan ik de belichting met 1 knopje locken (zonder manueel te doen) en een ander dient om ermee te focus'en.
- DIGIC III betekent meer processorkracht, dus meer verwerken en sneller naar de kaartjes schrijven.
- 14 bit is 2 bits extra om het dynamisch bereik ietsje te verbeteren. De grote lichtverschillen op een concert kunnen registreren (en als je wat ernaast belicht, heb je ietsje meer speling).
- Dit zorgt ook voor grotere bestanden, met sRAW kan ik bepaalde foto's met een lagere resolutie trekken met de RAW-mogelijkheden.
- Een groter scherm is voor mij niet echt gewenst, een groter gevoelig oppervlak voor als ik met de camera in een moshpit staat.
- Ietsje meer weather seal kan leuk zijn, maar mijn EOS 20D had natte festivaldagen en studentendopen (NL: ontgroeningen) meegemaakt. De eieren mochten van mijn camera afdruipen en tijdens calibratie bij Rofa hadden ze niks speciaal opgemerkt.
- Spotmetering zit ook bij de 30D, best wel handig om te meten hoeveel licht op het hoofd van een artiest zit, vooral in zalen waar de belichting erg kut is. Toestanden zoals hoofd is 3 stops meer dan het lijf verlicht.
- Live view kan handig zijn als ik de camera ergens op de grond neerlegt of hoog boven mijn hoofd hou om vanuit die camerastandpunten te fotograferen. De keren dat ik live view zou gebruiken ligt lager dan 1%.
- De megapixels hadden ze niet moeten toevoegen, dan zou de ruis nog wat lager zijn. Alhoewel de ruis van een EOS 20D @ ISO 6400 (gepusht) ook bruikbaar is.
Enkel witbalans aangepast, 1 stop gepusht en resizen.
En 2 stops pushen (ISO 12800) ziet zo eruit. Best wel moeilijk om een foto te vinden die 2 stops onderbelicht is.

Normaal gezien push ik niet meer dan 1,5 stop.
De manager had waarschijnlijk aan de lichtmannen gevraagd om het verlichting een aantal stops terug te draaien wegens iedereen-mag-onlimiteerd-camera's-meeslepen.
rapture in "[verzamel] Foto's van pop/rock bands, co..."
Mijn 20D is 2 maanden geleden gestolen, zal eerst zien dat de verzekering uitbetaal, daarna kan ik gaan shoppen. 20D is tov mijn 2de camera (EOS D60) een merkbaar verschil, maar de sprong van 20D naar 40D is nogal klein. Ik kan wel voorstellen dat men in andere vakdomeinen vindt dat bepaalde features weinig toevoegen. bv spotmetering, kan je ook opvangen door een tele erop te zetten, naar een bepaald ding kijken, het licht meten, dan terug de gewenste objectief erop zetten. Of met de camera naar het bewuste ding wandelen, licht meten en terug gaan.
[
Voor 5% gewijzigd door
rapture op 12-01-2008 00:33
]