40D + BG-E2N van iemand overgenomen (gevalletje kijken of het een upgrade vanaf de 30D waard is, zo nee dan ga ik er absoluut geen buil aan vallen), mijn 1e indrukken:
De grip:
Ik heb van de week een 580EX II van Ebay gehaald en mij gaat het i.c.m. de grip vooral om de balans. In het normale gebruik vind ik 'em niet zo heel bijzonder, portraitshots zonder je AF punt te wisselen zuigt maar dat was al bekend. Met je wieltje in Av kan het natuurlijk wel maar goed, flitsen in M maakt dat weer onmogelijk want ik moet m'n sluiter tenslotte ook kunnen veranderen.
De 40D:
Welkome positieve verandering is het opschuiven de iso knop, die zit nu helemaal perfect, was mij geeneens was opgevallen in de recensies. Betere AF is in de praktijk nog niet echt merkbaar, gaat ietsjes sneller, ik heb dan ook niet echt de meest trage lensjes.
Het grotere scherm is lekker maar qua scherpte allesbehalve denderend (een paar haarscherpte shots erop gezet, m'n 800IS doet het beter wat dat betreft grrrrrr), wordt erg snel vies, maar dat is mierenneukerij.
Sluitergeluid is zachter dan de 30D maar minder mooi, m.i. wat el cheapo, erg mechanisch.
Handligging is behoorlijk beter, komt door de iets anders gevormde grip. Menustructuur is aanmerkelijk verbeterd en de iso constant in je viewfinder is best prettig. Door je plaatjes scrollen gaat sneller, ook prettig.
Canon...........waarom is het nou nog steeds niet mogelijk om zelf te bepalen waar je je diafragma + sluiter wilt veranderen.........op de oudere K10D + D200 kan dat allemaal zo verschrikkelijk makkelijk, schande!
Liveview:
Leuke gimmick, de framerate valt mij in de praktijk erg mee. Die grid is handig maar waarom kan ie in hemelsnaam niet bij het gewone schieten in je viewfinder worden getoond (D200....). Het zijn net die kleine extra's die een camera nog fijner maken. Hell, mijn 800IS kan dat toch #@^%$ ook!!
Verder werkt alles weer als vanouds en erg vlotjes. De aankomende week ga ik even kijken of ik alles hou en de 30D wegdoe of vice versa.
Vanwege het Nikon geweld moet Canon wel zijn wakker geschud dus nu is het hun beurt om écht een grote upgrade te maken met de 50D.
Vergelijkingen met de D300, die te pas en te onpas worden gemaakt, vind ik wat ongepast aangezien die m.i. als enige in een apart segment staat. De opvolger van de D80 is meer de divisie waar de 40D in thuishoort dus we zullen zien waar Nikon (binnenkort?) mee gaat komen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 05-01-2008 21:59
]