Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:30

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik had ook een vraagje:

Heb sinds kort een Canon 40D, echt prachtig ding maar waar ik niet uitkom is dat wanneer ik met flitser ga fotograferen, en heb hem op de stand TV heb staan, en ik stel hem in op 100 ISO diafragma 4.0 en sluitertijd van 125. Dan wanneer ik hem focust dan valt de sluitertijd terug naar wat hij er zelf van vind (camera dan he :9 )
Misschien iets heel stoms wat ik over het hoofd zie :S Ik heb trouwens een Speedlite 430 EX.

Ook nog een ander iets, ik moet volgende week bij een kerst dienst fotograferen, maar mijn 18-55 IS lens is kapot gegaan en nog op reparatie, dus nu moet ik mijn 70-200 F4.0L gebruiken, iemand misschien een tip op wat voor instelling hem daar kan gebruiken?

Bedankt :D

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Om te beginnen een paar meter verder naar achter gaan staan. 70mm op crop is best veel voor binnen. Ik zou toch kijken of je niet iets anders kan regelen.

Voor wat betreft de flits. Ik loop met hetzelfde te stoeien, maar dan in de stand Av. De sluitertijd gaat soms richting 1/3s ondanks de flits. Vooralsnog gebruik ik nu dan maar de P stand, maar ik wil uiteindelijk naar M toe. Vreemd trouwens, want in Tv moet alleen je diafragma veranderen. Misschien omdat er te weinig licht is dat hij zelf corrigeert? Daarnaast zou ik geen ISO100 gebruiken, probeer juist zoveel mogelijjk omgevingslicht te pakken ipv alles weg te flitsen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Ethirty schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:17:
Vreemd trouwens, want in Tv moet alleen je diafragma veranderen.
Je zal wel sluitertijd bedoelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Uit mijn hoofd was de stand Av voor het vast instellen van je diafragma en variabele sluitertijd en dan moet het bij Tv andersom zijn.

Of is het tijd voor weekend en haal ik beide standen nu door elkaar?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nee, je hebt gelijk.
En met betrekking tot de lange sluitertijd bij AV en flitsen die je hebt, dit hoort zo.
In de AV stand maakt de camera gebruik van "dragging the shutter".
Dit houd in dat hij met de flits je onderwerp belicht, maar de sluitertijd evengoed wat langer laat om omgevingslicht op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ethirty schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:17:
Om te beginnen een paar meter verder naar achter gaan staan. 70mm op crop is best veel voor binnen. Ik zou toch kijken of je niet iets anders kan regelen.

Voor wat betreft de flits. Ik loop met hetzelfde te stoeien, maar dan in de stand Av. De sluitertijd gaat soms richting 1/3s ondanks de flits. Vooralsnog gebruik ik nu dan maar de P stand, maar ik wil uiteindelijk naar M toe. Vreemd trouwens, want in Tv moet alleen je diafragma veranderen. Misschien omdat er te weinig licht is dat hij zelf corrigeert? Daarnaast zou ik geen ISO100 gebruiken, probeer juist zoveel mogelijjk omgevingslicht te pakken ipv alles weg te flitsen.
Nou dat is het probleem, iedere keer zet ik de sluitertijd op bijv. 125/sec. En gaat die terug naar wat de camera denkt dat goed is, dit heb ik werkelijk nooit gehad met mijn 400D (heb deze net de 40D) Ik heb de handleiding gelezen maar staat niets over in... doe ik nou iets fout?? Ik heb helaas ook geen uitwijk mogelijkheid, me vader heeft Olympus 420 maar zonder externe flitser allen op de camera zelf, nou dit werkt dus totaal niet 8)7 (waarom ze die dingen er opbouwen :> ) dus ben ik toch beter af met mijn camera met externe flitser, ik moet maar wat achterin gaan staan ofzo... Maar betreft de stand, ik kan hem in de P stand zetten, maar ik snap niet waarom TV zo raar doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

In de Tv stand zou je camera gewoon moeten luisteren welke sluitertijd je instelt. Hetgeen daar kan varieren is je diafragma. Het zou dus net als je 400D moeten werken.

Maar druk eens op het info knopje als je de camera aan hebt staan. Zie je daar ook dat je camera op Tv staat? Misschien is het zo dat ze het knopje verkeerd op je camera hebben gezet en dat je daarom dus andere resultaten krijgt. Ik bedenk maar wat hoor.

Wat je ook nog altijd zou kunnen doen is alle menu instellingen resetten naar de default. Misschien dat je perongeluk iets hebt ingesteld, maar ik zou zo alleen niet weten welke instelling dit beinvloedt.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 16-12-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een idee wat de synch snelheid van een 430 is? Wellicht is de camera niet in staat om jouw lichtmeting te realiseren en gaat ie daarom terug naar een waarde waarmee hij wel kan fotograferen. 1/125 is namelijk erg kort en zeker in combinatie met ISO100.

Voordat ik dit probleem ga oplossing kan ik je als tip geven om de camera lekker op M te zetten. Kies een hoge ISO waarde (1600 oid), een sluitertijd waarmee je nog net scherpe foto's maakt (bijv 1/40) en een diafragma waarmee je voldoende scherpte hebt (bijvoorbeeld F/4). Je flitser doet de rest. <- punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:18:
Heeft iemand een idee wat de synch snelheid van een 430 is? Wellicht is de camera niet in staat om jouw lichtmeting te realiseren en gaat ie daarom terug naar een waarde waarmee hij wel kan fotograferen. 1/125 is namelijk erg kort en zeker in combinatie met ISO100.

Voordat ik dit probleem ga oplossing kan ik je als tip geven om de camera lekker op M te zetten. Kies een hoge ISO waarde (1600 oid), een sluitertijd waarmee je nog net scherpe foto's maakt (bijv 1/40) en een diafragma waarmee je voldoende scherpte hebt (bijvoorbeeld F/4). Je flitser doet de rest. <- punt
Wat ik noemde was als stand was als voorbeeld. Ik werk zelf niet met de M stand, maar mis eens proberen? Levert die 1600 ISO dan niet enorm veel ruis op de foto? Of is het met de lage sluitertijd dat het compenseert ofzo? Ik heb een statief voor vanavond.. Kwa stand kom ik wel uit, das geen probleem (wou tips ben niet helemaal thuis met flitser fotograferen, al helemaal niet met 70-200 haha) maar ik snap het probleem niet. Ik kan me niet voorstellen dat de synch snelheid te hoog is? Zou wel met 400D werken en niet met een 40D... lijkt me onlogisch right? Bedankt voor de moeite anyways :)

@Job@
ik heb idd al een complete reset gedaan, dit maakte ook niets uit.. Ik ga straks nog wel alles stap voor stap nalopen haha!

[ Voor 4% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 16-12-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:18:
1/250e :)
1/40e? Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar iso400 en 1/10e dan. #care dat je de cam niet stil kunt houden, je flash bevriest je onderwerp ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Henk op 16-12-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

ik heb hem met flitser altijd op stand TV ISO 200 Sluitertijd 125-250/sec. Gaat goed, maar waarom die nu niet wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:26:

1/40e? Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar iso400 en 1/10e dan. #care dat je de cam niet stil kunt houden, je flash bevriest je onderwerp ;)
Je onderwerp wel, maar je achtergrond niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:46:
[...]

Je onderwerp wel, maar je achtergrond niet.
Bwah... flitsen op je onderwerp doe je om dat onderwerp meer te belichten dan je achtergrond, en het zal je verbazen hoe stil mensen dan ineens staan op 1/10e. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet erg als mijn achtergrond wat bewogen is, maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:49:

Bwah... flitsen op je onderwerp doe je om dat onderwerp meer te belichten dan je achtergrond, en het zal je verbazen hoe stil mensen dan ineens staan op 1/10e. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet erg als mijn achtergrond wat bewogen is, maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak :)
Ik verbaas me er juist altijd over hoeveel mensen nog bewegen bij 1/40e ;) Daarnaast geeft dat voor mij wel een indicatie van jouw smaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M a r c o schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:48:
Nee, je hebt gelijk.
En met betrekking tot de lange sluitertijd bij AV en flitsen die je hebt, dit hoort zo.
In de AV stand maakt de camera gebruik van "dragging the shutter".
Dit houd in dat hij met de flits je onderwerp belicht, maar de sluitertijd evengoed wat langer laat om omgevingslicht op te vangen.
Volgens mij werkt in Av de flitser als invulflits en wordt de mogelijke output van de flitser helemaal niet meegenomen bij de belichting, vandaar de lange sluitertijd bij weinig omgevingslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat zegt marco ook zo'n beetje hoor. ;)
Maar goed, in de flitsbijbel staat het helemaal uitgebreid: http://photonotes.org/art...ash/index2.html#confusion :)

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 16-12-2008 22:03 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Nou gisterenavond gefotografeerd, maar het ging echt niet lekker met de flitser (speedlite 430EX) Ik kreeg hem met geen mogelijkheid op Automatisch ETTL alleen manual.... En dat die nog steeds zo raar doet op de TV stand snap ik niets van, nog gezocht op I-net maar niets over gevonden, is er dan mis. iets met mijn Camera aan de hands ofzo? En ik neem aan dat die 430EX toch gewoon compatible is met de 40D? Hele manual doorgenomen alles gedaan, maar ik kreeg hem niet op Automatisch. Ook is er een menu in de 40D voor de flitser instellingen, maar dan zegt die dat het niet lukt, precieze melding weet ik niet zo uit me hoofd..

Bedant in ieder geval voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Om je flitser volledig aan te sturen met je camera moet je volgens mij een 430EX II hebben. Je kan met de 1e versie van de 430EX wel een aantal dingen instellen.
De 40D moet verder gewoon prima kunnen samenwerken met de 430EX. Ik heb hier dezelfde combinatie.

Schakelen tussen manueel en automatisch doe je via de mode knop.
Als je bedoelt dat het zwarte vierkantje met de M in beeld blijft staan? Dan moet je de diffuser even goed naar binnendrukken.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 21-12-2008 14:37 . Reden: Typo!!! :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onzin! De 430EXII is alleen een doorontwikkeling op de eerste versie in de zin van snellere laadtijd en andere futiliteiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
job schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:00:
Om je flitser volledig aan te sturen met je camera moet je volgens mij een 440EX II hebben.
Klopt. Najah, dat het een 430EXII moet zijn, 440 bestaat (nog) niet :P Of een 580EXII, die werkt ook :)
Je kan met de 1e versie van de 430EX wel een aantal dingen instellen.
De 40D moet verder gewoon prima kunnen samenwerken met de 430EX. Ik heb hier dezelfde combinatie.

Schakelen tussen manueel en automatisch doe je via de mode knop.
Als je bedoelt dat het zwarte vierkantje met de M in beeld blijft staan? Dan moet je de diffuser even goed naar binnendrukken.
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:09:
Onzin! De 430EXII is alleen een doorontwikkeling op de eerste versie in de zin van snellere laadtijd en andere futiliteiten :P
Onzin? Dus het kan alleen met een 580EXII?

Deze plaat van dit artikel op dpreview doet heel anders vermoeden, zeker door deze quote:
Plus – when used with compatible EOS cameras – every setting on the Speedlite 430EX II can be controlled via the camera menu system, allowing rapid, intuitive alteration of settings
Afgezien van dat vind ik de gesealede (nuttig, een volledig gesealede body, maar een flash die nog steeds gaat vonken bij wat druppels), verbeterde voet nou niet echt een futiliteit, dat is juist iets waar ik me kapot aan erger aan de vorige canon-flashes als je even snel je flash moet (un-)mounten ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Henk op 17-12-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik ondervind het volgende probleem;

Als ik bij serieopnames highspeed selecteer (6.5 bps dus) stopt hij al na 1 seconde en gaat hij langzaam verder.
In mijn viewvinder zie ik rechtsonder een zes staan, dat is de buffer toch?
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ik maak gebruik van een sandisk extreme III 30mb/s maar ook zonder CF-kaart komt het voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat klopt niet, ik heb dezelfde kaart en die van mij gaat full speed door tot ik loslaat. Nog andere instellingen die van invloed kunnen zijn? Met welke sluitertijd maak je bijv de foto's als het gebeurt?

Die 6.5 haal je overigens sowieso niet. 6 was in de praktijk het maximum en dan moet je wel een snelle sluitertijd gebruiken (1/500 oid).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
High iso noise reduction beinvloed je burst nadelig. C.Fn II:Image -> 2

Zet je die aan, dan zakt je buffer diepte van 17 naar 6

[ Voor 29% gewijzigd door vandijk op 21-12-2008 14:26 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
vandijk schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:23:
High iso noise reduction beinvloed je burst nadelig. C.Fn II:Image -> 2

Zet je die aan, dan zakt je buffer diepte van 17 naar 6
Hm, dat was het dus. : )
Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
inmiddels al 3 dagen de trotse eigenaar van een 40d

ik gebruik nu de 17-85 kitlens hiervoor een uv filtertje en op de canon zelf bg-e3 grip

wat ik nu eigenlijk wil weten is het verschil tussen de

Canon Speedlite 430EX II

en

Canon Speedlite 580EX II

voor wat ik lees is dat er bij de 580 meer functies zitten voor de 3d maar die heb ik niet dus is het de meerwaarde waard of is de 430 meer dan genoeg ?

ook zit ik nog te azen op een lens die weinig ligt nodig heeft 17-200 (f4 geloof ik) en ook opzoek naar een fisheye lens.

zijn er hier nog een paar goeie opties voor ?

[ Voor 17% gewijzigd door AjDuLion op 21-12-2008 21:01 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
- BG-e3 kan niet op een 40D, je zal een BG-E2(n) hebben

- 17-200 f/4 bestaat niet -> 70-200 f/4 wel, maar die heeft relatief veel licht nodig. f/2.8 is wat je nodig hebt als je een licht sterke telezoom wilt. Voor lens advies moet je hier zijn: Het grote Canonmount-objectieven-topic V11.0

- 580 heeft een grotere capaciteit en een iets betere bouwkwaliteit. Ook kan je er andere fliters mee op afstand bedienen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
vandijk schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:56:
- BG-e3 kan niet op een 40D, je zal een BG-E2(n) hebben

- 17-200 f/4 bestaat niet -> 70-200 f/4 wel, maar die heeft relatief veel licht nodig. f/2.8 is wat je nodig hebt als je een licht sterke telezoom wilt. Voor lens advies moet je hier zijn: Het grote Canonmount-objectieven-topic V11.0

- 580 heeft een grotere capaciteit en een iets betere bouwkwaliteit. Ook kan je er andere fliters mee op afstand bedienen.
je hebt helemaal gelijk tis idd de bg-e2 (n)

Ik denk niet dat ik de komende maanden met een studio ga werken dus externe flitsers zal ik nog niet gebruiken (en voor de bijna 300 euro meer ook beetje prijzig)

net nog even met de internet flitser gespeelt en merkte dat ik in de settings het rooie ogen lampje wel kan laten branden met flits maar niet zonder flits dat is normaal neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

vandijk schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:56:
]

EN ... de 580EX2 kan je compleet bedienen vanaf je body .... (heb um zaterdag gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
thalyric schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:00:
[...]

EN ... de 580EX2 kan je compleet bedienen vanaf je body .... (heb um zaterdag gekocht)
de 430 kan dit niet dan ?

ik was in de veronderstelling dat dat wel kan met de 430

was het niet nog een stap lager die niet vanaf de body bedient kan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
430ex II kan het wel, 430 EX I niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
TranceSetter schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:21:
430ex II kan het wel, 430 EX I niet.
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is? Het is toch niet zo. dat er extra functies beschikbaar komen ofzo? Mij maakt het weinig tot niets uit (sterker nog, ik zweer bij het maken van instellingen op de flitser, liever dan via een warrig menu op de camera). Mijn 50D kan volgens mij WEL m'n 430EX "I" bedienen/instellen, vanaf de body, maar ik heb nog steeds geen reden bedacht waarom ik dat zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Toff schreef op maandag 22 december 2008 @ 02:13:
[...]

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is? Het is toch niet zo. dat er extra functies beschikbaar komen ofzo? Mij maakt het weinig tot niets uit (sterker nog, ik zweer bij het maken van instellingen op de flitser, liever dan via een warrig menu op de camera). Mijn 50D kan volgens mij WEL m'n 430EX "I" bedienen/instellen, vanaf de body, maar ik heb nog steeds geen reden bedacht waarom ik dat zou willen...
Ja ik weet niet hoe het zit op de 50D. Maar op de 40D kan ik wel wat instellen in op de 430EXI ... maar niet alles. En waarom zou je het willen? Nou ik gebruik um zelf bij partyfotografie voornamelijk onder C1/C2/C3 instellingen. VB .. ik zet op de mijn body de flitsoutput op -1 en bewaar deze onder C1. Dan zet ik op C2 de flitsfunctie uit (dit betekend dat hij niet flits .. maar heb wel AF beams). Zo kan ik makkelijk ff snel om switchen van wel flitsen naar niet flitsen. Had zaterdag een product shoot. Moest broodjes fotograferen. Geloof me, de draadloze instellingen instellen vanaf de body ging voor mij toch makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
maar dat (wel/niet flitsen of af-beam) gaat geloof ik met elke eos die C1-achtige knopjes heeft.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
hmm als ik nu mn foto's bekijk op het scherm van de camera gaan de overbelichte gedeeltes wisselen tussen foto/zwart is dit een optie die ik aangezet heb of is er iets vreemds aan de hand ? (foto's zelf zijn prima op de pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

angel00008 schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:45:
hmm als ik nu mn foto's bekijk op het scherm van de camera gaan de overbelichte gedeeltes wisselen tussen foto/zwart is dit een optie die ik aangezet heb of is er iets vreemds aan de hand ? (foto's zelf zijn prima op de pc)
Dan heb je in het menu de show highlightclipping/overbelichtingswaarschuwing optie aangezet, superhandig, zou ik dus aanlaten staan :)

Edit: Pagina 117 van NL handleiding

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-12-2008 13:52 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
zo vandaag even het strand op geweest en moet deze foto toch even delen..

Afbeeldingslocatie: http://foto.all-rounder.nl/albums/userpics/10001/normal_IMG_0482.jpg

high res pic hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Heb je de vignetting er naderhand aan toegevoegd? Ik vind het niet echt iets toevoegen namelijk.

De compositie is ook wel erg centraal ( meer ruimte aan de linkerkant, donkere vlek aan de recterkant croppen), de lucht erg bleek (gradueel verloopje erin misschien) en de bordjes weg shoppen)

Ik denk dat de foto beter hier geplaatst kan worden: Show-, test- & verzamelcases

[ Voor 33% gewijzigd door vandijk op 22-12-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

abrakadaver schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:41:
maar dat (wel/niet flitsen of af-beam) gaat geloof ik met elke eos die C1-achtige knopjes heeft.
ja klopt .. zag ze ook op de 50D (die had er C1/C2) ... de 5Dm2 weet ik niet zeker .. heb um nog niet in mijn handen gehad ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een Cullmann DC32 gekregen.
Ik heb al een tijdje zitten google'n maar kan niet vinden of ik deze veilig op mn 40D kan gebruiken.
Dit is een oude flitser en alles zal dus handmatig moeten dat weet ik....
Kan iemand mij op weg helpen?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gutteguttegut schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:32:
Ik heb een Cullmann DC32 gekregen.
Ik heb al een tijdje zitten google'n maar kan niet vinden of ik deze veilig op mn 40D kan gebruiken.
Dit is een oude flitser en alles zal dus handmatig moeten dat weet ik....
Kan iemand mij op weg helpen?
Trigger voltage zou tussen de 5 en 6 volt moeten zitten. Bron
Dat zou geen probleem mogen zijn. Bron

Uiteraard accepteer ik geen enkel verantwoordelijkheid voor schade voortkomend uit deze opmerkingen, mocht het toch fout gaan.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor de geinteresseerden: volgens de meuktracker is firmware 1.1.1 uitgebracht.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Laatst online: 02-08-2023
@ Gutteguttegut: Zoals Arjan al zegt, zou het trigger voltage tussen die waarden moeten zitten.
Elke man heeft wel een multimeter in huis, dus op V DC meting zetten, nominaal voltage (gewoon alleen inschakelen) meten tussen de + en de -. Deze zou dan hooguit 6V mogen zijn.
De + is hierbij het middelste contactpunt aan de onderkant van de hotshoe, de - is het contactpunt voor de rail van de hotshoe(net onder je aandraaiknop van de flitser).

Ik neem, net zoals Arjan, geen verantwoordelijkheid als je 40D stuk gaat.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Parle85 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:04:
@ Gutteguttegut: Zoals Arjan al zegt, zou het trigger voltage tussen die waarden moeten zitten.
Elke man heeft wel een multimeter in huis, dus op V DC meting zetten, nominaal voltage (gewoon alleen inschakelen) meten tussen de + en de -. Deze zou dan hooguit 6V mogen zijn.
De + is hierbij het middelste contactpunt aan de onderkant van de hotshoe, de - is het contactpunt voor de rail van de hotshoe(net onder je aandraaiknop van de flitser).

Ik neem, net zoals Arjan, geen verantwoordelijkheid als je 40D stuk gaat.
Ik gebruik hm al een tijdje :)
Ik heb hm gemeten op max 5,8V. dus ik hoop veilig genoeg...
Tot nu toe werkt het goed maar ik moet er nog eens goed induiken (TTL verhaal e.d.) want mijn flits kennis is nog ver beneden peil.
Nu corrigeer ik alles met sluitertijden en diafragma standen... :X

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe stel je de 40D + 580EX II zo in dat de flitser dient als focus assist? Ik kijk er vast overheen?

En hier is de firmware al geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31
Menu -> 2e gele icoontje, onderaan flitsbesturing-> Flitsen-> Uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

ThomasW schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:00:
Menu -> 2e gele icoontje, onderaan flitsbesturing-> Flitsen-> Uitschakelen
Kan de built-in flash ook dienen als alleen AF assist maar dan niet flitst?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Deathchant schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:33:
[...]

Kan de built-in flash ook dienen als alleen AF assist maar dan niet flitst?
De AF-assist wel eens geprobeerd, van dat inbouwknippertje? Dat wil je echt niet hoor, zo'n stroboscoop voorafgaande aan je foto. Krijg je alleen maar verschrikte gezichten mee op de foto. De AF-assist van externe flitsers werkt heel anders, namelijk met een raster van rode lijnen, dat veel minder opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat was nou juist de bedoeling, de built-in flash gebruiken als af-assist zonder dat hij daadwerkelijk flitst bij het maken van een foto. Het is me gelukt hoor. Scherpstellen gaat nu veel beter in donkere omstandigheden.

Menu -> 2e gele icoontje, onderaan Flashcontrol -> Uitschakelen

Ik schiet altijd in Av of M, en dan gewoon op de flitsknop drukken voorop de camera. AF assist doet het dan gewoon bij mij terwijl hij uiteindelijk niet flitst. Hij doet eerst lichtmeting, dan zie ik flitsen en tegelijkertijd stelt hij scherp. Werkt goed hier hoor.

En ik kan trouwens met de live view scherpe foto's maken. Ik druk gewoon tijdens de liveview op de vergrootknoppen rechtsboven zodat ik een magnification van 5x of 10x krijg, dan stel ik manueel scherp en voila, het duurt uiteraard wel wat langer.

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 22-01-2009 20:45 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder poserende mensen kan je je wel in beide situaties redden. Maar interne flitser AF assist + spontane portretjes is gewoon een no-go.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Voutloos schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 21:27:
[...]
Zonder poserende mensen kan je je wel in beide situaties redden. Maar interne flitser AF assist + spontane portretjes is gewoon een no-go.
had er net ook al even met Henk over, uiteraard zijn er situaties waarbij dit niet wenselijk is. maar in donkere situaties waarbij ik objecten fotografeer, geen dieren/personen is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 21:39:
[...]

had er net ook al even met Henk over, uiteraard zijn er situaties waarbij dit niet wenselijk is. maar in donkere situaties waarbij ik objecten fotografeer, geen dieren/personen is het ideaal.
Nee, dan is het een leuk lapmiddel, beter dan niets :+ Ideaal is een cam die géén assist nodig zou hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Deathchant schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 21:39:
[...]
Ja, dat flitsbereik... Kan je nog beter een zaklamp meenemen, als je dan zo nodig in donkere situaties objecten moet fotograferen (geef eens twee voorbeelden?) Hulp-AF werkt trouwens uitsluitend in de mode "One-shot AF", dus kijk niet vreemd op. als het opeens niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Toff schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 01:26:
[...]
Ja, dat flitsbereik... Kan je nog beter een zaklamp meenemen, als je dan zo nodig in donkere situaties objecten moet fotograferen (geef eens twee voorbeelden?) Hulp-AF werkt trouwens uitsluitend in de mode "One-shot AF", dus kijk niet vreemd op. als het opeens niet meer werkt...
Dan moet je met 1 hand de zaklamp bedienen en met 1 hand de camera...waarom zou je jezelf in zo'n positie zetten, terwijl het met de AF assist kan?

En dat hij alleen in de One-Shot AF modus werkt is mij prima. Ik ga toch niet in het donker een racende auto o.i.d. bijhouden :)

2 voorbeelden....nou, bij mij in de staat is het extreem donker zonder lantaarnpaal. Ik heb een zwarte auto, dus bijvoorbeeld een nightshot van mijn auto.
2e voorbeeld. Een boom die helemaal alleen in een weiland staat. Met ISO600 komt de AF assist 6 of 7 meter.
En nou niet gaan "zeuren" dat deze voorbeelden toch helemaal niet foto-artistiek zijn of showcase waardig o.i.d.; ik ben een beginner en vind ALLES nog een uitdaging. Ik wil met dit soort shots gewoon kijken wat kan en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 09:11:
[...]

Dan moet je met 1 hand de zaklamp bedienen en met 1 hand de camera...waarom zou je jezelf in zo'n positie zetten, terwijl het met de AF assist kan?

En dat hij alleen in de One-Shot AF modus werkt is mij prima. Ik ga toch niet in het donker een racende auto o.i.d. bijhouden :)

2 voorbeelden....nou, bij mij in de staat is het extreem donker zonder lantaarnpaal. Ik heb een zwarte auto, dus bijvoorbeeld een nightshot van mijn auto.
2e voorbeeld. Een boom die helemaal alleen in een weiland staat. Met ISO600 komt de AF assist 6 of 7 meter.
En nou niet gaan "zeuren" dat deze voorbeelden toch helemaal niet foto-artistiek zijn of showcase waardig o.i.d.; ik ben een beginner en vind ALLES nog een uitdaging. Ik wil met dit soort shots gewoon kijken wat kan en wat niet.
Dit zijn twee situaties waarbij je never nooit een foto zál maken. 6 meter vanaf een boom is kut, en in het pikdonker zonder enige vorm van achtergrond licht of fill light een foto van je auto ook. Kom nou eens met een serieus voorbeeld? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Henk schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:46:
Dit zijn twee situaties waarbij je never nooit een foto zál maken. 6 meter vanaf een boom is kut, en in het pikdonker zonder enige vorm van achtergrond licht of fill light een foto van je auto ook. Kom nou eens met een serieus voorbeeld? ;)
Zucht :O
Deathchant schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 09:11:
Ik wil met dit soort shots gewoon kijken wat kan en wat niet......
Ik weet geen voorbeelden en die zullen er ook niet zijn zoals jij zegt. Ik wilde gewoon wat experimenteren met de camera, that's all. En ik heb wel een foto van mijn auto gemaakt trouwens :-). Ik had wel fill light, maar ik had genoeg omgevingslicht achter de auto.
Die boom op 7 meter is niks nee, als je al een donker landschap hebt zonder veel licht, dan kun je scherpstellen sowieso vergeten lijkt me. Statief+F8+ISO400+manual focus op oneindig+15 sec shutter....o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:03:
[...]

Zucht :O

[...]

Ik weet geen voorbeelden en die zullen er ook niet zijn zoals jij zegt. Ik wilde gewoon wat experimenteren met de camera, that's all. En ik heb wel een foto van mijn auto gemaakt trouwens :-). Ik had wel fill light, maar ik had genoeg omgevingslicht achter de auto.
Die boom op 7 meter is niks nee, als je al een donker landschap hebt zonder veel licht, dan kun je scherpstellen sowieso vergeten lijkt me. Statief+F8+ISO400+manual focus op oneindig+15 sec shutter....o.i.d.
Donker landschap zonder al te veel licht is een kwestie van focus-recompose, geeft op ~infinity toch niet. Verder is het een kwestie van statief en doen wat je lichtmeter aangeeft, want niemand kan van tevoren verzinnen hoeveel licht je op dat moment nodig kan hebben.

Iso400 raad ik je zwaar af als je ook 200 kan gebruiken (of 100 met bulb en een horloge + draadontspanner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Henk schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:19:
[..](of 100 met bulb en een horloge + draadontspanner)
Op de 40D zit een secondenteller als je bulb-mode gebruikt, dus geen horloge nodig :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan A schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:30:
[...]

Op de 40D zit een secondenteller als je bulb-mode gebruikt, dus geen horloge nodig :)
Vette feature :P Eens kijken of dat DIGIC III related is :+

edit: jup, it is :P

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 23-01-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:46:
[...]

onder welke instelling dan? *kijkt er overheen* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm.. altijd? Op M zetten, je sluitertijd naar bulb draaien (na 30') en je foto maken. Rechtsboven in je display begint er een tellertje te lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 18:49:
[...]
onder welke instelling dan? *kijkt er overheen* :P
"Bulb" zit aan de lage kant in "M". De seconden zie je in het LCD bovenop de body, rechts bovenin de hoek. Enige vervelende is dat de LCD-verlichting automatisch uitgaat als je de sluiter activeert. Bij geopende sluiter kan je wel weer op dat lichtknopje drukken, maar ik denk niet dat dit zonder trilling lukt. Beetje obscure voorziening dus, die secondenteller, want in het algemeen zal je bij voldoende licht niet de bulb gebruiken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:46:
[...]

Ik dacht dat dat juist niet DIGIC III related was? Ik kan me vaag bijstaan dat mijn 400D met DIGIC II dat ook kon? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
Mijn 10D doet het ook. En ik geloof niet dat daar een DIGIC III in is gebouwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Voutloos schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 21:27:
[...]
hehe .. ik weet het ... vorige week partypics gemaakt. Na 3x flitsen was mijn batt leeg van me flitser :( ... dus onbody moeten flitsen .. ... pffff ... wat een hell was dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-DG- schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:15:
Mijn 10D doet het ook. En ik geloof niet dat daar een DIGIC III in is gebouwd. :+
8)7 is het dan zo achtelijk lang geleden dat ik bulb heb gebruikt dat het de laatste keer met mijn Nikon was? :X :+

Najah, vette feature iig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Mijn 400D had dat ook al, en dat is ook geen Digic III :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
thalyric schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:40:
[...]
hehe .. ik weet het ... vorige week partypics gemaakt. Na 3x flitsen was mijn batt leeg van me flitser :( ... dus onbody moeten flitsen .. ... pffff ... wat een hell was dat
Herlaad jij dan nooit je batterijen vooraleer je gaat shooten ? Hou je dan ook nooit reservebatterijen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psychodweep schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 00:28:
[...]

Herlaad jij dan nooit je batterijen vooraleer je gaat shooten?
Met nimh batterijen is dat redelijk funest... afaik kun je die beter volledig ontladen en volledig herladen, i.t.t. lithium-nogwattes die in je cam zitten ;)
Hou je dan ook nooit reservebatterijen ?
Das een beter plan ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
mijn eneloops houden gelukkig hun lading behoorlijk goed vast, zodat ik niet vaak zonder accu's zit. Heb ook twee reserve setjes, dus dat kan niet zoveel kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

psychodweep schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 00:28:
[...]

Herlaad jij dan nooit je batterijen vooraleer je gaat shooten ? Hou je dan ook nooit reservebatterijen ?
ja en nee.

Kijk ... vrijdag was dus de party, maar zondag ervoor had ik een shoot gedaan op het ijs met mijn offshoe flitsers. Die gingen natuurlijk helemaal leeg. Eenmaal thuis had ik beide sets (2 flitsers) gelijk in de oplader gestopt, dus voor het slapen gaan 2 set opladen) en zag dus telkens groen lichtje op mijn oplader. Ergens woensdag 1 set weer in mijn flitser gestopt met de veronderstelling dat hij helemaal vol is.

Terug naar vrijdag ... eigenlijk zou ik niet schieten. Had wel toevallig mijn gear bij me in de auto. Ik ken de organisator en rond 2 uur zag ik geen fotograaf en hij vroeg me of ik pics wou maken, dus ik mijn gear halen (weer denkend, hij is vol). Normaal heb ik 3 setjes 4xAAA. Voor elk flitser een set en 1 set als backup die normaal altijd in mijn tas zit, maaaaar ... nu niet want die had ik uitgeleend aan een medefotograaf en die andere flitser had ik niet bij me.

En dus ... na 3x flitsen ... ging mijn flitser niet meer aan :( ... volgende dag stopte ik mijn batterije weer in mijn oplader en die gaf indeed .. "rood" aan (wat ik vreemd vond). Dag later waren ze opgeladen. Daarna het setje uit mijn andere flitser gepakt en getest en ja hoor ... die was half leeg :( ...

Maaaar .. heb nu mijn 3e setje terug ;-) .. dus geen lege batterije meer. Wil binnenkort nog een setje halen zodat ik voor elk flitser een backupje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Henk schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 00:50:
[...]

Met nimh batterijen is dat redelijk funest... afaik kun je die beter volledig ontladen en volledig herladen, i.t.t. lithium-nogwattes die in je cam zitten ;)

[...]

Das een beter plan ja :+
Ja ... moet ook zeggen dat ik nog best een "simpele" oplader heb. bedoel .. kan niet echt aflezen hoeveel juice er in mijn batterijen zitten ... en zijn er trouwens ook van die opladers die eh .. ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
thalyric schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 13:47:
[...]

Ja ... moet ook zeggen dat ik nog best een "simpele" oplader heb. bedoel .. kan niet echt aflezen hoeveel juice er in mijn batterijen zitten ... en zijn er trouwens ook van die opladers die eh .. ontladen?
Er zijn heel veel opladers die ontladen. Althans, ik heb altijd niet zo'n dure laders gehad en die konden allemaal ontladen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:59

ppFreddy

gewoon Frederik

thalyric schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 13:47:
[...]

Voltcraft IPC-1(L) _/-\o_

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Ik heb even een vraag waar ik zelf niet uitkom,

Ik heb sinds twee weken mijn 40D en sinds een dag een Sigma 17-70 op proef.

Als ik in een binnenruimte een foto maak met flits op de "p" stand dan geeft hij een Tv van 60, een Av van 4.0, ISO 400 en een best wel acceptabele foto. Nu wil ik graag een iets grotere scherptediepte dus probeer ik de foto te maken op de Av stand met een kleiner diafragma. Hierbij berekent de camera een veel lagere sluitertijd en maakt hij de foto te licht. Vervolgens heb ik geprobeerd om dezelfde isntellingen te reproduceren als bij de P stand dus 1/60, 4.0 ISO 400 en dan nog berekent hij een hele andere sluitertijd dan bij de P-stand. Het enige wat ik kon doen was de M-stand gebruiken.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit verschil aanwezig is tussen Av en P en hoe ik het wel moet doen?