Ik ben erg teleur gesteld in de vechtspellen voor de PS3.
Ik ben altijd een PC gamer geweest en vond het altijd erg vervelend dat er voor de PC geen vechtspellen meer uitkwamen (of in ieder geval bijna niet) Mijn favoriete vechtspellen vroeger (lang geleden

) waren BodyBlow, Mortal Kombat en One Must Fall. Ik denk dat menig deze spellen nog wel herinneren. Het leuke van dit soort games was dat je vaak (als je snel genoeg was) kon zien wat de tegenstander deed en daar de juiste actie op wist. Na veel oefenen werd je ook steeds beter in dit soort games.
Nu ik dus een PS3 gekocht heb moest een goed vechtspel niet ontbreken in mijn collectie.
Ik heb mij gewaagd aan Virtua Fighter 5 en Tekken DR. Na weken oefenen, de combo’s te leren ben ik er achter dat het spel niet meer bied dan op de juiste timing de meest lange combo’s uit te voeren en hopen dat de tegenpartij niet toevallig de voor jouw verkeerde knop indrukt.
Omdat menig liefhebber van dit genre mij verteld heeft dat Virtua Fighter een nogal hoog instap gehalte heeft heb ik dus ook maar Tekken DR gekocht om te kijken of dat dan beter was. Helaas moet ik concluderen dat het niet anders is. Het verdedigen, aanvallen en combo’s gaan zo snel achter elkaar bij moeilijkere computer spelers dat het vrijwel onmogelijk is om iets anders te doen dan puur buttonbashen, waar je vreemd genoeg in beide games het spel nog vaak wint ook.
Om dezelfde reden vind ik Heavenly Sword ook helemaal niets. Niet meer dan combo’s proberen en het resultaat bekijken.
Gelukkig kan ik mij nog goed vermaken met Fight Night Round 3 waarin verdedigen en richten, aanval voor mij wel goed is verwerkt in de game. In mijn ogen dus een echt actiespel. Ik besef heel goed dat ik misschien niet (meer?) weggelegd ben voor dit soort games maar ik kan het me niet voorstellen dat ik niet snel genoeg ben om de aanval van de tegenpartij te zien in VF5 of Tekken.
Is dit wat er met het genre is gebeurt en moet ik er mezelf bij neerleggen dat de games zoals BodyBlow, MK3 en OMF nooit meer in een nieuw jasje terug komen?
(Voordat ik de meest uit éénlopende commentaar ga krijgen voor VirtuaFighter, Heavenly Sword of Tekken --> Dit is PUUR MIJN MENING! Het is niet nodig om in de verdediging te schieten)Mijn excuses voor de lap tekst