Smoonshine schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:16:
[...]
Flamen mag niet
Ik zeg ook helemaal nergens dat er geen voordelen aan 65nm chips zetten. Alle dingen die je hier boven zet zijn waar. Ik heb alleen het idee dat TS de gevolgen van die chips aardig overdrijft. Het zal zeker schelen kwa geluid, stroomverbruik en dat soort dingen, maar het is niet zo dat je een totale revolutie op consolegebied krijgt. Je maakt mij niet wijs dat de "lawaaiierige" 360 met nieuwe chips ineens muisstil is of niet meer warm wordt. Iets dat TS volgens mij wel gelooft of in ieder geval ons wil doen geloven. Alsof er een of andere console profetie gaat uitkomen. De Falcon is gewoon een revisie zoals zovaak gebeurt. Nieuwere goedkopere chips die kwa performence ook beter zijn. Maar het is niet zo dat je straks een Über 360 hebt ofzo.
Je moet eens beter mijn berichten nalezen: ik heb nooit beweerd dat de 65-n chips de revolutie in de consolewereld met zich mee zullen brengen. Ik herhaal het nogmaal voor je: het is slechts een tussenstation naar 45-nm technologie.
En als je denkt dat deze 65nm-hardware geen voordelen heeft ten opzichte van je verouderde (bijna 2 jaar oude) 360, dan moet je eens googlen naar dit soort dingen en zonder dat fanboy-gedoe eens alles rustig proberen te analyseren.
Deze 65-nm hebben een handjevol voordelen en die ga ik niet meer opnoemen omdat DingieM ze al keurig op een rijtje heeft gezet. Ik wil alleen toevoegen dat kostenreductie voor de fabricage aan de kant van MS ook een kostenreductie voor de consument met zich mee zal brengen. (het werd ook bevestigd door MS zelf).
En dat de console nu wel koel,stabiel en stil zal zijn, dan moet je niet in twijfel trekken: in het begin van 2007 begon men hierover te praten en MS heeft duidelijk gemaakt dat deze overstap naar 65nm ook goedkopere consoles voor de gamers zal betekenen. Je moet maar eens googlen, vriend!
Al met al, de Falcon wordt waarschijnlijk geen panacee tegen alle kwalen van de 360 (hoewel het heel goed mogelijk is), maar brengt de console een stapje dichter bij de perfectie. De 45nm-chips zullen pas het meest voordeligst voor ons en MS zijn, maar nog 18-20 maanden wachten... dit houd ik niet meer vol!
Voor alle twijfelaars:
"Het Falcon-programma behelst een die shrink voor zowel de gpu als de cpu van de Xbox 360, die voortaan met behulp van 65nm-technologie geproduceerd zullen worden. Volgens de doorgaans goed ingevoerde Takahashi is Microsoft al druk bezig met de kwaliteitstests van de nieuwe chips, en ook een nieuw moederbord zou al af zijn.
De voordelen zijn legio: de 65nm-elektronica is kleiner, zuiniger, goedkoper, en vooral een stuk koeler dan de huidige generatie 90nm-chips. Dat maakt de weg vrij voor een complete herinrichting van de console: er zouden minder en kleinere koelelementen nodig zijn en de externe voeding zou eindelijk in de spelcomputer kunnen worden ingebouwd.
Voor Microsoft zijn de financiële voordelen aanzienlijk. De kostprijs van de Falcon-chips ligt grofweg de helft onder die van de nu gebruikte ic's,
waardoor de console goedkoper zou kunnen worden aangeboden en de concurrentiepositie ten opzichte van Sony's PlayStation 3 verbeterd wordt. De huidige serie Xbox 360-consoles is echter niet alleen duurder om te maken, ook de onlangs versoepelde garantiebepalingen voor de spelcomputer kosten Microsoft bakken met geld. De Falcon-360 zal waarschijnlijk veel minder warmte produceren. De nieuwe chips zouden daarmee een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van het zogenoemde 'Red Ring of Death'-syndroom, dat het bedrijf dwong om 1,3 miljard dollar voor reparaties te reserveren."
Bron:
nieuws: Xbox 360 krijgt koele 65nm-chip
[
Voor 25% gewijzigd door
Verwijderd op 03-08-2007 16:18
]