Verleden week binnengekregen, om dia en kleur/zwart-wit archief te digitaliseren, althans, een selectie ervan (anders wordt het helemaal monnikenwerk):
Tot mijn verrassing maakt het ding nog steeds, net zoals de LS30, een ouderwets aandoend geluid: het ronkt en rammelt en bromt en ratelt, wel grappig eigenlijk, zoiets verwacht je bij zo'n high-tech apparaat anno 2007 niet meer

. Maar als je er wat langer mee werkt is het zelfs wel prettig, zoals de brom van m'n dieseltje: hier wordt gewerkt! Dat werken duurt overigens wel lang, reken gemiddeld 5 minuten voor een dia, op 4000dpi met DigitalICE ingeschakeld. Naarmate je meer opties activeert wordt de scantijd langer. Haast moet je dus niet hebben (gelukkig komen de lange winteravonden eraan....)
Voor de rest vind ik die DigitalICE een uitkomst. M'n vorige scanner, de LS30, had dat ook maar daar ging het wel ten koste van de scherpte. Bij deze heb ik dat nog niet gemerkt. Het scheelt uren retoucheerwerk en een geheide muisarm. Helaas werkt ICE niet bij zwart-wit.
Heb er nu ruim honderd dia's, kleur en zwart-wit negatieven mee gescand, ben over 't algemeen heel tevreden met het apparaat, door de hoge resolutie verlies je niet gauw details, de software van Nikon zelf is OK, hoewel waarschijnlijk minder uitgebreid als die van VueScan of SilverFast (nog niet geprobeerd). [url=http://members.upc.nl/hjloende/Herfst.jpg]
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 08-01-2008 16:06
]