Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 11:24:
Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn geluid!
Maar na wat zoeken heb ik bepaalde dingen ondervonden:
1) Als ik de drivers van Realtek HD audio eraf gooi en ze er opnieuw opzet dan werkt mijn geluid weer goed, maar na een reboot duikt het probleem weer op...
2) Ik heb het geprobeerd de geluidskaart op 44100 Hz 24-bit te zetten, maar dit hielp niet!
3) Als ik met CPU-Z nakijk op hoeveel Ghz de processor draai merk ik dat deze constant op 50% draait , ook als ik muziek afspeel met photoshop,...
Dit terwijl ik in de Power Plan op High Performance zit, met in de advanced settings CPU op 100%...
In CPU-Z zie ik wel soms het aantal Ghz omhoog springen naar 100% maar dit is maar voor enkele seconden telkens....
Dus volgens mij ligt het grote probleem bij Intel SpeedStep die de CPU op lage Ghz houdt en zo dus het geluid doet happeren!
Hopelijk vind iemand een oplossing (en post die hier), zodat dit probleem eindelijk van de kaart is
Grtz
Oke da's een rare situatie,
wil je eens hetvolgen checken;
ga naar je taakbeheer, (ctrl alt delete, dan taakbeheer starten kiezen)
processen van alle gebruikers weergeven
Check welk proces je cpu helemaal inpalmt,
de kans is groot dan het proces audiodg.exe er voor iets tussen zit, (grafiekisolatie voor windows-audioapparaten).
In dat geval; is je geluidskaart inderdaad weer de boosdoener,
is het toch een ander proces, probeer dit dan te sluiten, of 't zou een kritiek proces moeten zijn.. dan herstart je beter...
Haal wat updates van windows binnen en herstart, dat doet in de meeste gevallen uit!
ik ben nu allenszins met 44.1 khz 16 bit stereo verlost van het audioprobleem.
Maar inderdaad, als je pc op 100% draait, durft het geluid weg te vallen, te haperen, idem als de harde schijven op 100% draaien.
De realtek audiochip, bevat namelijk zelf, geen tot een zeer erg beperkte rekenkern.
Het verweken van alle audiogegevens gebeurt dus eigenlijk door de CPU van de computer.
Indien het geluid te veeleisend wordt; bijvoorbeeld 6 kanaals geluid via de spdif uitgang, is het zelfs niet mogelijk om het geluid degelijk te kunnen weergeven in energiebesparing zonder haperingen, waarschijnlijk te wijten doordat de FSB lager wordt ingesteld in deze modus. Het proces audiodg.exe neemt dan soms 30% van de CPU in.
Je dus beter af met een externe geluidskaart met een eigen rekeneenheid zoals de externe soundblasters van creative, deze belasten de CPU veel minder.
Ik weet niet wat audiodg concreet doet, maar het is een soort tussendriver voor je audiokaart, die er onder andere voor zorgt dat je elk programma een individueel geluidsvolume kan geven én zorgt er ook voor dat alle programma's worden gemixt tot één audiouitgang.
't wordt hierdoor dus mogelijk om meerder geluiden tegelijk te draaien, (kon natuurlijk al van in windows 95, dat weten we ook, maar er zijn in vista nog wat extra laagjes bijgekomen.)
Acer heeft ondertussen al ene paar nieuwe drivers uitgebracht, helaas valt de subwoofer dan weg, dus ik heb ze nog niet geprobeert, ook heb ik al gemerkt dat er al een hoop nieuwe bios-updates zijn uitgekomen, ook deze durf ik niet te installeren, er zijn namelijk al een hoop mensen bij wie dit spul mislukt is.
Voor deze mensen heb ik een oplossing gevonden om hun acer TOCH nog te kunnen herstellen.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=242740
De bios stuurt bij een mislukte flash geen beeld, door aan het beeldscherm, met bovenstaande link zou je geholpen zijn.