Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 07:54
Iemand trouwens enig idee hoelang de cashback actie nog duurt? Geen zin om straks de volle mik te gaan betalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnx voor de tips.
Ik ben idd een beginnend fotograaf, toen ik deze camera kocht riep iedereen:
Direct een Batterygrip erbij kopen, een 200 lens, filters etc.

Ik heb er toch verstandig aan gedaan om gewoon de body + kitlens te kopen.
Nu loop ik langzaam tegen beperkingen aan, maar daardoor leer je de apparatuur wel kennen.
De kitlens voldoen inprincipe wel, alleen fotografeer ik veel op festivals en clubs.
Daarvoor wou ik zowiezo al een flitser kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Fire69 schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:06:
Jouw reactie is onzinnig in die zin dat je gewoon naar jouw situatie kijkt (wat je in bovenstaande post maar al te duidelijk maakt). Dit is mijn eerst slr, ik tover dus nog niet met alle instellingen zoals jij dat blijkbaar wel doet. Dit heeft als gevolg dat ik dat scherm wel constant bekijk.
En hoewel het niet de goeie werking van het toestel voorkomt, stoort het redelijk hard. Moest hij nu gewoon helemaal dood geweest zijn (zwart dus) was het helemaal geen probleem geweest, maar nu zit het echt zo hard in beeld, dat het gewoon vervelend is.
Ik ben echt niet de enige die zonder schermpje werkt hoor. Je kan prima foto's maken zonder dat scherm, zoals jaren filmfotografie hebben bewezen. Vroeger zag je pas in de doka wat je had, nu zie je het desgewenst op een laptop binnen een paar minuten op locatie. Dat schermpje is echt niet geschikt om je foto's te beoordelen.

een beetje tweaker gaat aan de slag met wat zwarte lak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Neefdave schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:41:
Iemand trouwens enig idee hoelang de cashback actie nog duurt? Geen zin om straks de volle mik te gaan betalen :D
Staat er toch gewoon: tot 31/12/2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik gebruik het LCD scherm zeker wel. Je kan er namelijk wel een paar dingen mee, ondanks dat het een klein scherm is:
• te donker/licht zie je;
• veel te onscherp zie je;
• compositie zie je; en
• als je CF card vol mocht zijn, kan je desnoods iets uitzoeken en weggooien.

Daarnaast wil het publiek heel vaak even kijken hoe de foto is geworden. Bij mij staat ie dan ook altijd aan (met 8 seconden shot laten zien).

Wat lichtsterke lensen betreft, ik schiet behoorlijk wat met de 50mm 1.8, meestal op diafragma 1.8-2.2 als het in donkere ruimten is (café, restaurant). Een goed deel lukt vrij aardig, maar het is lastig scherp stellen met AF (ook met de hand overigens) en als je onderwerp beweegt, dag foto ;( Het diafragma dat ik ideaal vind voor deze lens (3.2), daar kom ik niet aan, of het moet echt vol licht zijn binnen.

Kortom, het is geen wondermiddel (en dat met 1.8.-2.2). Ik zie een 2.8 lens dus niet als het wondermiddel, al helpt het wel. Met een goede flitser zou je bij wijze van spreken met de kitlens nog moeten kunnen schieten in het café. Het nadeel is wederom een investering (€300 voor een 430ex flitser met een kapje erbij) en wedeorm een apparaat dat je moet leren beheersen. Het voordeel is (volgens mij) veel betere foto's en een wederom bruikbare kitlens (zelfs overdag kan ik nu niet met de kitlens in een café schieten zonder problemen). Die betere zoomlens moet dan maar even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook met een lichtsterke lens wil je dan vaak gewoon een flitser hebben om je onderwerp los te trekken of vast te flitsen. Maar je hebt wel gelijk; als je denkt te kunnen belichten, zet de flitser erop, je kunt weer overnieuw beginnen :+ Overigens is lichtsterk glas soms maar verrekte lastig belichten als je handmatig schiet in een donker hol. Met F/2.8 + flitser heeft de flitser dan vaak genoeg marge om bij te lichten, maar als je op F/1.4 zit, dan ga je soms opeens richting overbelichting dankzij het omgevingslicht :X Soms ook weer niet, oftwel, ook daar geldt weer: mee leren werken.

Desondanks vind ik een externe flash bijna een vereiste, ookal gebruik je hem weinig. Het levert je enorm veel flexibiliteit op.

[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 04-11-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist nog even in de shop geweest, en ook daar wordt mij aangeraden een Externe flits te kopen.
Nu nog even een keuze maken:

Denk de: Canon Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 11:03
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:58:
Zojuist nog even in de shop geweest, en ook daar wordt mij ageraden een Externe flits te kopen.
Nu nog even een keuze maken:

Denk de: Canon Speedlite 430EX
aangerdaden of afgeraden?

De 430 is overigens een prima keuze, heb hem zelf ook en bevalt prima voor wat ik ermee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangeraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
ging er ook stiekem vanuit, vond het al vreemd als een winkel iets dergelijks gaat afraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Overigens, ik bracht heel lichtjes wat citroen schoonmaakspul aan op de bewuste knopjes en nu 'klikken' ze weer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:45
Korras schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:23:
[...]

gewoon maandag Konijn even bellen, en kijken wat er in overleg van te maken is. kijk ook even in de manual of er iets over in staat. het kan zijn dat het gewoon al buiten de marges valt van wat Canon aanhoudt. je hebt best kans dat dit uitgelegd staat in je manual.

[...]
In de manual staat dat het niet onder garantie valt. Dus ben ik aangewezen op Konijn.
Morgen bel ik, dan kan ik ook direct vragen waarom mijn teller al op ~180 stond toen ik mijn eerste foto maakte... waarschijnlijk was het toestel dus al teruggekomen. :/
Toff schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:13:
[...]

Ik ben echt niet de enige die zonder schermpje werkt hoor. Je kan prima foto's maken zonder dat scherm, zoals jaren filmfotografie hebben bewezen. Vroeger zag je pas in de doka wat je had, nu zie je het desgewenst op een laptop binnen een paar minuten op locatie. Dat schermpje is echt niet geschikt om je foto's te beoordelen.

een beetje tweaker gaat aan de slag met wat zwarte lak ;)
Tuurlijk kan je dat, maar als beginnend fotograaf gebruik je dat scherm gewoon vaak.
Plus dat mijn dochterje bij zo goed als elke foto dat ik van haar maak vraagt of ze er eens naar mag kijken. :)
Het is dus geen ramp, maar het stoort gewoon.

Oh, ik dacht het er gewoon uit te krassen met een stanley-mes ;)

[quote]Wekkel schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:30:
Ik gebruik het LCD scherm zeker wel. Je kan er namelijk wel een paar dingen mee, ondanks dat het een klein scherm is:
• te donker/licht zie je;
• veel te onscherp zie je;
• compositie zie je; en
• als je CF card vol mocht zijn, kan je desnoods iets uitzoeken en weggooien.

Daarnaast wil het publiek heel vaak even kijken hoe de foto is geworden. Bij mij staat ie dan ook altijd aan (met 8 seconden shot laten zien).

[...]

Idd, superhandig. Daarom zit het scherm er toch ook op? :)
Fonzie27 schreef op zondag 04 november 2007 @ 19:37:
[...]

aangerdaden of afgeraden?

De 430 is overigens een prima keuze, heb hem zelf ook en bevalt prima voor wat ik ermee wil doen.
Nadeel aan de 430 vind ik dat hij niet verticaal kan draaien. Als je dan een portret wil schieten, moet je je onderwerp volop flitsen of bouncen op een muur, maar da's me nog nooit goed gelukt... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Mijn 430EX kan gewoon omhoog draaien en bouncen via het plafond hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Mijne kan alle kanten op draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dannr schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:15:
Mijn 430EX kan gewoon omhoog draaien en bouncen via het plafond hoor :?
Sorry, horizontaal bedoelde ik. :X
ThomasW schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:15:
Mijne kan alle kanten op draaien...
Kan een 430 horizontaal en verticaal!? :?
Woehoe, dat wordt mijn volgende aankoop dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Fire69 schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:13:
[...]
Nadeel aan de 430 vind ik dat hij niet verticaal kan draaien. Als je dan een portret wil schieten, moet je je onderwerp volop flitsen of bouncen op een muur, maar da's me nog nooit goed gelukt... :/
?? denk dat je een ander in gedachte hebt, die van mij heeft er geen moeite mee en juist dat flexibele was voor mij wel een eis, daarom heb ik voor deze gekozen. Ben je niet in de war met de Metz 44?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Fire69 schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:19:
[...]

Sorry, horizontaal bedoelde ik. :X

[...]

Kan een 430 horizontaal en verticaal!? :?
Woehoe, dat wordt mijn volgende aankoop dan. :P
Ja omhoog én rond, het is geen nikon sb-400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 22:14:
[...]

De 400D werkt niet via de gewone Mass Storage Device driver, maar via Media Transfer Protocol.
Hier voor heb je XP met minstens WMP10 nodig of Vista.
Dan staat hij gewoon onder My Computer als Canon EOS 400D of zoiets. Hij krijgt dus geen drive-letter.
Ik had iets vergeten te melden, het is Windows XP Media Center Edition. Mogelijk dat dat het er iets mee te maken heeft. Ik heb het even getest op de laptop van m'n werk (Windows XP Prof), en daar wordt de camera prima herkend....

Toch maar voor een card-reader kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een cardreader pik je op bij de Kijkshop voor 10-15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 12:42
Wekkel schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:50:
Een cardreader pik je op bij de Kijkshop voor 10-15 euro.
gewoon zo'n ding van sweex werkt perfect en leest bijna alles.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daar gaat de 20mb/s van je Extreme IV kaartje :+

Instant reductie naar 7mb/s. Het is een wonder! Sandisk lezertje kost evenveel, maar scheelt je wel flink wat tijd met het downloaden van de foto's :)
en nee daar heb je niet de firewire versie voor nodig ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
the squaler1 schreef op zondag 04 november 2007 @ 21:42:
[...]
gewoon zo'n ding van sweex werkt perfect en leest bijna alles.
Nou, de Sweex (model CR002) die ik hier heb liggen is niet echt een toppertje hoor. Haalt als ik me goed herinner 3-4 MB/sec. De door ADVANCE HORRID genoemde lezer is iets duurder maar haalt bij mij ongeveer 14 MB/sec met Extreme III en IV. Extreme IV wordt gespecificeerd voor 40 MB/sec, maar dat haal je niet zonder Firewire en je camera haalt dat al helemaal niet (de mijne niet iig ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Zou iemand mij een indicatie kunnen geven hoelang dus na opladen de accu mee gaat? Dit hangt er natuurlijk vanaf wat je er mee doet maar ik kan op internet niet veel vinden.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:37
Mijn ervaring is 1,5 voetbalwedstrijden wat bij mij ongeveer inhoud tussen de 1.000 en 1200 foto's.
Plus het overzetten via de usb draad van de camera naar de computer van ongeveer 200 foto's.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend effe problemen gehad met het wieltje om de belichtingstijd aan te passen.
Het zat blijkbaar geblokkeerd, totdat ik het wieltje op de batterygrip geprobeerd had,
toen ging het wieltje op de body ook terug…
Nog iemand dit al ondervonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De officiele opgave in de handleiding is 500 opnames zonder flitsers en 360 opnames met "flash à 50%" (ik neem aan dat hierbij bedoelt wordt dat de flash bij 50% van de opnames werkt, en niet dat de flash op 50% sterkte staat - ik heb een franse handleiding). Dit bij 23°C Bij 0°C is het 370 en 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Rubencs schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:21:
Mijn ervaring is 1,5 voetbalwedstrijden wat bij mij ongeveer inhoud tussen de 1.000 en 1200 foto's.
Plus het overzetten via de usb draad van de camera naar de computer van ongeveer 200 foto's.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Is dat met een originele accu of zo'n zwaarder ding van aq4u.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
Fire69 schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:28:
[...]

Is dat met een originele accu of zo'n zwaarder ding van aq4u.nl?
Orginele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dat zijn wel héééél veel foto's met 1 accu. Schermpje uit en nog wat andere energiebesparende dingen, veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:56:
Dat zijn wel héééél veel foto's met 1 accu. Schermpje uit en nog wat andere energiebesparende dingen, veronderstel ik?
1200 (+/-) haal ik ook op mijn Eos 30D als ik niet flits (nieuwe Eos 30D+nieuwe aq4u), zonder verdere trucjes. Het zal ongetwijfeld afhangen van de lens (focus motor) en de leeftijd van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

1200 foto's red ik wel, maar dan moet je niet flitsen. Met flitsen heb ik een keer een battery pack (2 accu's) op één avond leeggeschoten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Jij haalt met je 400D ook 1200 foto's als je niet flitst? Dan ga ik mijn batterij nog wat moeten trainen denk ik, want daar kom ik helemaal niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt allemaal hier heb ik wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zit even te denken of de 1200 nu zonder of met battery grip was :/ Misschien dat ik er nu wat te optimistisch insprong en het om 2 accu's ging (battery grip). Het getal 1200 herken ik omdat het een volle CF card van 4Gb betekent met jpg's in de hoogste kwaliteit. Bij Raw passen er 370 stuks op of zo.

Als ik nu abuis was en het om battery grip ging, zou je met een factor 2 op 600 foto's uitkomen. Alsnog respectabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:54:
Dit weekend effe problemen gehad met het wieltje om de belichtingstijd aan te passen.
Het zat blijkbaar geblokkeerd, totdat ik het wieltje op de batterygrip geprobeerd had,
toen ging het wieltje op de body ook terug…
Nog iemand dit al ondervonden?
Ik heb dat ook een keer gehad, exact hetzelfde :)
Is overigens bij één keer gebleven dus verder geen aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 07:54
Wou deze camera volgend jaar pas halen, kom er jammer genoeg achter dat de cashback maar tot 31 december loopt. Wel jammer dat ik hem nu eerder moet halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neefdave schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:59:
Wou deze camera volgend jaar pas halen, kom er jammer genoeg achter dat de cashback maar tot 31 december loopt. Wel jammer dat ik hem nu eerder moet halen 8)
Jammer...?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 21:08
Neefdave schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:59:
och arme jongen, we hebben eigenlijk geen greintje medelijden met je hoor :P maar goed, sneu voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 12:42
nou ik wist vorige week al dat ik deze camera wou omdat deze op papier er goed uitziet en ben vanmiddag even langs geweest om te kijken hoe hij in de hand lag.
Maar wat een klein ding zeg en wat leg hij fijn in de hand volgende week ofzo ga ik hem halen

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wekkel schreef op zondag 04 november 2007 @ 09:02:
O ja, ik was aan het sparen voor een Tamron 28-75 objectief ter vervanging van de kitlens. Nou, dat gaat dus eerst uitgegeven worden aan een goede flitser. Ik heb nu twee ervaringen gehad waarbij ik niet scherp kon stellen in een cafe, geen fatsoenlijke foto heb kunnen maken (dag bruidstaart aansnijden) en het hele publiek gek heb gedraaid met die pré-flits van de ingebouwde flitser zonder dat het resultaat had.

Kortom, een goede flitser lijkt mij een betere investering op dit moment dan een (extra) lens.
Dat probleem had ik ook, maar dan bij een concert @ Underground Keulen. Iemand tips voor hoe ik bij zoiets het beste foto's kan maken zonder die irri pre-flits van de 400D?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Externe flash halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Wekkel schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:36:
Ik zit even te denken of de 1200 nu zonder of met battery grip was :/ Misschien dat ik er nu wat te optimistisch insprong en het om 2 accu's ging (battery grip). Het getal 1200 herken ik omdat het een volle CF card van 4Gb betekent met jpg's in de hoogste kwaliteit. Bij Raw passen er 370 stuks op of zo.

Als ik nu abuis was en het om battery grip ging, zou je met een factor 2 op 600 foto's uitkomen. Alsnog respectabel.
Nou, mijn teller stond op ~160 toen ik hem net uit de winkel had (vind ik nogal vreemd trouwens... :/ ), hij staat nu op bijna 500 en de lege batterij zit in de lader. Da's al niet schitterend zal je zeggen, nou, zaterdag-avond heb ik ze ook al helemaal opnieuw moeten laden... Dus met 1 lading doe ik nog geen 200 foto's... :/
Ja, maar dan moet je wel de (dure) 580EX nemen dacht ik, want de 430 flitst ook mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Fire69 schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:57:
[...]

Nou, mijn teller stond op ~160 toen ik hem net uit de winkel had (vind ik nogal vreemd trouwens... :/ ), hij staat nu op bijna 500 en de lege batterij zit in de lader. Da's al niet schitterend zal je zeggen, nou, zaterdag-avond heb ik ze ook al helemaal opnieuw moeten laden... Dus met 1 lading doe ik nog geen 200 foto's... :/

[...]

Ja, maar dan moet je wel de (dure) 580EX nemen dacht ik, want de 430 flitst ook mee toch?
Geen idee of je dat bedoeld, maar de 430EX werkt gewoon op 4 AA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
[...]

Nou, mijn teller stond op ~160 toen ik hem net uit de winkel had (vind ik nogal vreemd trouwens... :/
Dat heet een retour en die hadden ze linea recta terug gehad van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij heeft de 430ex ook eigen batterijen.

Overigens zit ik naar aanleiding van dat flitsverhaal toch te experimenteren met de popup flits. Je kan eigenlijk best aardig subtiel flitsen met de camera, voor zover dat gaat met een standaard opklap flits. Ik schiet eigenlijk altijd in Av mode, en als ik dan moet flitsen, gooi ik 'm gewoon aan met de speciale knop of ga ik naar portret mode (en gaat de flits automatisch opklappen).

Ik ben een rondje door het huis gaan lopen met het apparaat, flitser in de aanslag, kitlens erop, ISO800/1600 en wat gaan experimenteren. In manual mode komt er ineens iets op de proppen waar ik mij nog geen moment mee bezig heb gehouden: belichting. Ja ja, je camera bezit een heuze lichtmeter. In manual mode kom je daar wel achter, want teveel belicht is een te lichte foto en te weinig belicht is een donkere foto. Je moet dus op die belichtingsmeter gaan letten, en dat is net even anders dan het relatieve fire and forget van de Av stand (daarbij wordt hoogstens je sluitertijd te langzaam met bewogen foto's als resultaat) en Tv stand (daarbij gaat hoogstens je aperture lampje knipperen in protest).

De flitscompensatie kan je instellen in het menu van -2 via 0 naar +2. Met een compensatie tussen -1 en -2 lijkt het mogelijk om de onboard flits net een tikkeltje mee te laten doen zonder dat meteen het beeld volledig witgeflitst is. Ik wist een mooie foto te schieten van mijn zoon in de keuken zonder dat direct een megaflits te zien is (behalve de kleine weerkaatsing in het raam daarachter :X ).

Ik heb nu behoorlijk wat geschoten met de 50mm prime op beschikbaar licht in relatief donkere omstandigheden. Daar kan ik hele mooie resutaten mee behalen, maar je loopt tegen een aardige set bewogen foto's aan, dat kan niet anders. De komende weken zal ik de M stand exploreren en de onboard flitser proberen subtiel daarin te fietsen. Als is het geen ideaal ding, wat extra kennis opbouwen van belichting en flits is nooit weg voordat de externe flitser zijn intrede doet (en die kennis weer ingezet kan worden).

Omdat draadjes zo saai worden zonder plaatjes, bijgaand een voorbeeld van niet flitsen en wel flitsen met de on board flits (in M stand). Alle foto's zijn met kitlens, 21mm, ISO1600, F3.5, 1/13. Niks geshopt, WB gewoon As Shot.

Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/8393/img8683rx4.jpg
geen flits

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/1978/img8686qq4.jpg
flits -2

Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/3223/img8685df8.jpg
flits -1

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/3488/img8684ak8.jpg
normale flits

Wat is nu de BIG DEAL zou je zeggen? Eigenlijk best wat, want als ik op automatische mode zou schieten (dan zoekt de camera alles zelf uit) krijg ik dit (ISO400, F4.0, 1/60, flits op normaal)

Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/6116/img8687sh9.jpg

Kortom, er zit nog wel wat ruimte tussen alles of niets qua flitsen. Het wordt interessant als er eens een hoofd als onderwerp voor zou staan ;) Ik ga de M stand in de gaten houden B)

Dat laat verder onbesproken dat een fatsoenlijke flitsunit veel beter zal zijn dan het onboard ding.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 05-11-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
[...]

De 430 geeft een assist met zo'n roodstreepjesmotief wat hij projecteert op je onderwerp, daarna komt idd een flits. Bij de 580 kan dat ook zonder flits...

Overigens haalde ik ook de 500+ foto's per accu hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Henk schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:05:
[...]

Geen idee of je dat bedoeld, maar de 430EX werkt gewoon op 4 AA's.
Nee, ik bedoel dat de 430EX ook flitst als je focust, net als de 400D onboard-flash.
neographikal schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:07:
[...]

Dat heet een retour en die hadden ze linea recta terug gehad van me.
Ga morgen toch terug bij Konijnenberg omdat ze hem waarschijnlijk al gaan ruilen (zeiden ze toch aan de telefoon) vanwege een hotpixel. Nu heb ik een extra reden om te ruilen :) (of eigenlijk :( )
ThomasW schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:47:
[...]

De 430 geeft een assist met zo'n roodstreepjesmotief wat hij projecteert op je onderwerp, daarna komt idd een flits. Bij de 580 kan dat ook zonder flits...

Overigens haalde ik ook de 500+ foto's per accu hoor
Dat bedoelde ik dus, die flits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

[...]

ja okeej, maar een groot bakbeest op de camera bij zoiets is niet echt handig of wel ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:15:
[...]

Nee, ik bedoel dat de 430EX ook flitst als je focust, net als de 400D onboard-flash.
Godzijdank niet zeg :D ik hoor Oxi al grommen op het interne-flash-effect....

Afbeeldingslocatie: http://www.teds.com.au/www/6/files/430ex-frontback-001.jpg

Dat rode glaasje zit er niet voor niets :)
bartgrefte schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:37:
[...]

[...]

ja okeej, maar een groot bakbeest op de camera bij zoiets is niet echt handig of wel ;)
Gast, ik zou serieus niet weten hoe mijn interne flash er nog uit ziet... Als ik flits, is het met het externe ding, en anders blijft dat externe lampje maar gewoon weg.

Heeft verder niets te maken met de 17-55 zonnekap O-)

[ Voor 35% gewijzigd door Henk op 05-11-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
De achterlijke strobo-preflash kan je uitschakelen gelukkig. Vandeweek op pad met alleen mijn 40D / 17-55 incl zonnekap, toen ik plotseling de onbedwingbare lust kreeg om een beetje bij te flitsen. Dan is dat interne ding toch wel handig, om de schaduwen wat op te lichten bij portretjes. Gewoon niet "vol" gebruiken, maar 1 of 2/3 onderbelichten met de flits, dan hou je genoeg omgevingslicht over (hopelijk) voor een geloofwaardige foto. Zo niet, dan heb ik liever een slechte flitsfoto dan geen foto, maar als het even kan natuurlijk liever een externe flitser, Vreemdgenoeg schijnt dat rode licht van een 430EX (ik heb het uitsluitend over mijn eigen gear) minder op te vallen c.q. te storen als dat ik zelf dacht. Misschien ook omdat ik nogal veel "speel" met mijn cam, zonder echt foto's te maken, waardoor mensen gewend raken aan mijn aanwezigheid, maar iig veel minder opvallend dan dat enge "modellicht" van de interne flash. Uitschakelen, dat is de enig ware optie hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die autofocushulp kan je gewoon uitschakelen in de functiemenu's

En de flitser werkt beter dan ik dacht: ik gebruik de M mode: aperture op de laagst mogelijke waarde (of ietsjes hoger) en 1/60 sluitertijd. Steeds mooie fotos! (tip: je kan de SET knop instellen als zijnde flitscorrectie)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie geen autofocushulp instelling in het menu. Hoe doe je dat dan?

[ Voor 38% gewijzigd door Wekkel op 06-11-2007 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Wekkel schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:02:
Ik zie geen autofocushulp instelling in het menu. Hoe doe je dat dan?
custom functions en dan AF assist (ben even het nummer kwijt) en die van Emits naar Only external emits oid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gevonden (en uitgezet) ;) Flitscompensatie heb ik ook onder de SET knop gehangen.

[ Voor 52% gewijzigd door Wekkel op 06-11-2007 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
Fire69 schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:56:
Sorry voor mij late bericht, zover ik weet geen besparende dingen, echter het schermpje zal niet vaak aan zijn, als ik voetbal fotografeer kijk ik constant door de zoeker en het scherm gaat uit als je er dicht bij de zoeker komt.En mogelijk vreet de lens ook niet zoveel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
bartgrefte schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:37:
Uhm?! Gewoon doen... Gaat prima en zo groot is een 430EX niet. En gelukkig zit er een AF-assist op die flitsers, anders had ik ze meteen de sloot in gegooid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een AF assist zou voor mij al een reden zijn om een flits te kopen. In donkere ruimten wordt mijn AF gek (met al die crappy lensjes :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Henk schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:46:
[...]

Godzijdank niet zeg :D ik hoor Oxi al grommen op het interne-flash-effect....

[afbeelding]

Dat rode glaasje zit er niet voor niets :)

[...]
ThomasW schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:47:
[...]

[...]
Wie moet ik nou geloven? :)
Toff schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 01:01:
De achterlijke strobo-preflash kan je uitschakelen gelukkig.

[...]
Uitschakelen, dat is de enig ware optie hier!
Dan moet je in slecht verlichte ruimtes wel sneller manueel focussen waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wekkel schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:32:
Een AF assist zou voor mij al een reden zijn om een flits te kopen. In donkere ruimten wordt mijn AF gek (met al die crappy lensjes :P ).
mwah, de AF assist van de externe flitser is ook niet heilig, in slecht en/of vaag verlichte ruimtes kan hij met een externe flitser nog steeds moeite hebben met focussen... (vooral als je focuspunt wat verder dan 2 a 3 meter weg is)

(ow, en de preflash om te focussen is mij bij de 430ex nog niet opgevallen eigenlijk?)

[ Voor 8% gewijzigd door GeleFles op 06-11-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Ik zeg toch niet dat de 430 voorflitst, ik zeg alleen dat de 430EX niet een assist only functie heeft, wat de 580ex dan weer wel heeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThomasW schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:16:
Ik zeg toch niet dat de 430 voorflitst, ik zeg alleen dat de 430EX niet een assist only functie heeft, wat de 580ex dan weer wel heeft ...
Dat zit AFAIK ook gewoon in je custom functions. Dwz, bij mijn 30D wel :P

Nummer 6 geloof ik :)
Fire69 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:01:
[...]

[...]

Wie moet ik nou geloven? :)
Beiden. Maar waar ThomasW denk ik op doelt, is de TTL-preflash. Maar die geeft een 580EX net zo goed.

edit:
ThomasW schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:22:
Serieus? Hmm zo toch maar eens ff nakijken dan.

Maar we zitten in t 400d topic, en die kan dat zeker niet..
Als Canon zegt dat de onboard flash TTL is, preflashed die ook hoor :P

[ Voor 46% gewijzigd door Henk op 06-11-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Serieus? Hmm zo toch maar eens ff nakijken dan.

Maar we zitten in t 400d topic, en die kan dat zeker niet..

Edit: had het hier over de custom functies ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ThomasW op 06-11-2007 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Henk schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:20:
[...]

Dat zit AFAIK ook gewoon in je custom functions. Dwz, bij mijn 30D wel :P
Als we toch al zo off-topic zijn ;) De assist-only functie (dus *wel* AF-assist, maar *niet* flitsen) zit in de ?0D serie in de custom functions op de camera, maar niet bij de ??0D serie, en bij de 580EX is het een functie op de flitser, maar niet bij de 430EX. Dus bij een 400D met 430EX heb je die optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fire69 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:01:
Dan moet je in slecht verlichte ruimtes wel sneller manueel focussen waarschijnlijk?
In zulke donkere ruimtes kom ik nooit, maar in principe wel ja.
RonnieB82 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:20:
[...]
mwah, de AF assist van de externe flitser is ook niet heilig, in slecht en/of vaag verlichte ruimtes kan hij met een externe flitser nog steeds moeite hebben met focussen... (vooral als je focuspunt wat verder dan 2 a 3 meter weg is)
De vraag is dan wel wie "hij" is, die moeite met focussen heeft. Een lichtsterk objectief zal hier voordelen bieden, zeker op een body met extra gevoelige AF-punten, zoals de 40D er bijvoorbeeld een heeft (in het midden). Sowieso is het middelste focuspunt meestal als enige in gebruik bij mij (gebruikt het beste deel van de lens). Al met al sta ik er eigenlijk van te kijken hoe weinig licht de AF nodig heeft, al moet je soms wel een beetje helpen door een punt met wat contrast op te zoeken. Een ouderwetse instelwig slaat eerder dicht (een van de delen wordt dan zwart, waardoor je het beeld niet meer "op elkaar" krijgt) dan dat hedendaagse AF het laat afweten. Uiteraard is er aan alles een grens.
(ow, en de preflash om te focussen is mij bij de 430ex nog niet opgevallen eigenlijk?)
Waar lees je dat dan? Dat ging over de interne flitser AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Alles wat helpt met focussen is nooit weg en 2 á 3 meter is voor veel toepassingen (donkere ruimten) wel voldoende. De stroboschoop van de standaard flits en dan niet een AF lock krijgen, daar wordt je niet wijzer van. Dan maar handmatig (niet teveel bier drinken :) ).

edit:

Vergelijking van ISO standjes en bijflitsen met de kitlens hier

[ Voor 22% gewijzigd door Wekkel op 06-11-2007 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Even een update ivm de lcd van mijn 400D. Die heeft Konijn zonder vragen te stellen gewoon gewisseld! Prima service daar! _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fire69 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:21:
Even een update ivm de lcd van mijn 400D. Die heeft Konijn zonder vragen te stellen gewoon gewisseld! Prima service daar! _o_
Netjes van ze en heel fijn voor je. Nog uitleg over dat de teller niet op nul stond gehad?
Neem aan dat je deze wel goed nagekeken hebt in de winkel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

neographikal schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:05:
[...]

Uhm?! Gewoon doen... Gaat prima en zo groot is een 430EX niet. En gelukkig zit er een AF-assist op die flitsers, anders had ik ze meteen de sloot in gegooid :P
Hmm, met die dus geen irri preflash meer?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 03:13

breinonline

Are you afraid to be known?

bartgrefte schreef op woensdag 07 november 2007 @ 21:59:
[...]

Hmm, met die dus geen irri preflash meer?
Een preflash maakt de flitser altijd maar je zou de eerste zijn die die preflash met het blote oog ziet. Maar het is geen stroboscoop effect zoals bij de interne flitser focus assist.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Toff schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:06:
[...]

Netjes van ze en heel fijn voor je. Nog uitleg over dat de teller niet op nul stond gehad?
Neem aan dat je deze wel goed nagekeken hebt in de winkel ...
Ivm die teller, op weg naar de winkel bedacht ik me (had veel tijd, file in Brussel EN Antwerpen :( ) dat dat moet gekomen zijn doordat ze even een testfoto met het toestel hebben gemaakt met een CF-kaartje van hun. Zullen al wat foto's op het kaartje gestaan hebben. :P

Nu moet ik nog uitdokteren waarom ik maar geen scherpe foto's met die Sigma kan maken en met de Canon 50mm wel (nee, dat plaatje in het portret-topic hoort daar niet bij ;)
Ben met die focus chart aan't experimenteren maar ik vrees dat die Sigma front- of backfocus-probleem heeft :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

breinonline schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:20:
[...]

Een preflash maakt de flitser altijd maar je zou de eerste zijn die die preflash met het blote oog ziet. Maar het is geen stroboscoop effect zoals bij de interne flitser focus assist.
kijk, da's nou handig :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik wil me in de nabije toekomst serieus met fotografie gaan bezighouden, wel als hobby, niet professioneel ofzo. Omdat ik een weinig verdienende scholier ben duurt het nog wel even voordat ik het geld bij elkaar heb (lees: maanden) maar ik heb al gekeken wat ik moet gaan sparen.

Ik ga voor een D400 18-55 kit, met een beetje geluk daalt die ook over een tijdje licht in prijs, scheelt weer wat euro's. Daarnaast zou ik een 70-300 IS USM erbij willen kopen als ik wat beter met de camera om kan gaan, maar ik vraag me af of de IS funcite in de lens uit te zetten is? Dit i.v.m. foto's waar ik juist WEL beweging in wil vastleggen. Ik ga vooral foto's maken van vliegtuigen/helikopters en raceauto's, beweging is dan soms wel gewenst.

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kiwiknaapje schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:49:
Daarnaast zou ik een 70-300 IS USM erbij willen kopen als ik wat beter met de camera om kan gaan, maar ik vraag me af of de IS funcite in de lens uit te zetten is? Dit i.v.m. foto's waar ik juist WEL beweging in wil vastleggen. Ik ga vooral foto's maken van vliegtuigen/helikopters en raceauto's, beweging is dan soms wel gewenst.
Ik geloof wel dat het uit valt te zetten ja, maar of het bij die specifieke lens ook zo is dat weet ik niet. Dat kan je beter even in het objectieventopic vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Uhm het objectief compenseert natuurlijk niet de beweging van een een helikopter, maar alleen je eigen trillende handjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Kiwiknaapje schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:49:
maar ik vraag me af of de IS funcite in de lens uit te zetten is? Dit i.v.m. foto's waar ik juist WEL beweging in wil vastleggen.
AFAIK is de IS-functie altijd op de lens uit te zetten. Moderne(re) Canonlenzen hebben bovendien een "mode 2", waarbij de horizontale beweging genegeerd wordt om "pannen" (het horizontaal meebewegen met bv raceauto's) mogelijk te maken, terwijl vertikale onwillekeurige bewegingen van de fotograaf toch nog gecorrigeerd worden. Overigens worden bewegingen van je onderwerp nooit gecorrigeerd of gecompenseerd door welk anti shake system dan ook. Het gaat alleen om (mogelijke) beweging van de fotograaf (vandaar dat ik het niet nodig heb ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eergister een 400D tweedehands gekocht met battery grip, 3 batterijen en afstandbediening maar zonder lens voor 450 euro.
Gister heb ik voor 15 euro een kit lens gekocht... had niet echt meer geld voor een betere. :)
Hij werkt prima en alles was nog zo goed als nieuw (bescherm plasticje op lcd-scherm en alles in de doos met facturen).

Nu zat ik gister het een en ander te proberen waaronder ook de 3bps met reeksopnamen tot 27 beelden. Ik kon deze functie echter niet vinden en heb het boekje er maar bijgepakt. Hier stond in dat het onder een knop zou zitten naast het lcd schermpje. Deze had ik al geprobeerd maar er zijn hier maar twee opties om uit te kiezen namelijk one-shot en iets met de afstandbediening.

zou dit aan mijn lens kunnen liggen of moet ik nog iets anders instellen om dit in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Zet de camera van automatische mode (groen vierkantje) eens op de p mode.
Je zal zien dat alle knoppen naast het scherm dan een functie hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:50:
[...]
Hij werkt prima en alles was nog zo goed als nieuw (bescherm plasticje op lcd-scherm en alles in de doos met facturen).

[...]
zou dit aan mijn lens kunnen liggen of moet ik nog iets anders instellen om dit in te schakelen?
Nieuw zit er geen plastic op de LCD, dus daaraan kan je't niet zien. :P

Voor Continuous shooting, moet je'm inderdaad in een mode van de 'Creative Zone' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah dat zou kunnen tnx. :P
dat ik daar niet aan gedacht had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Tip, ga zo spoedig mogelijk leren schieten met op z'n minst de p-modus.
Ga het beste eens kijken wat je voor elkaar krijgt met andere f-waardes, andere sluitertijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boogywoogy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11-2020
Wat ik me nu toch wel afvraag, is wanneer we een opvolger kunnen verwachten. Naar mijn gevoel is dit waarschijnlijk begin de zomer, of in de lente al. Iemand enig idee?

it's as simple as something the nobody knows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
boogywoogy schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:28:
Wat ik me nu toch wel afvraag, is wanneer we een opvolger kunnen verwachten. Naar mijn gevoel is dit waarschijnlijk begin de zomer, of in de lente al. Iemand enig idee?
Zal wel ergens aan het begin van de zomer zijn ja. Maar waarom wil je dat überhaubt weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Had ergens gelezen dat ze op de PMA een nieuwe verwachten. Februari of zo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 14:59
Iets met een 18 maanden cyclus.
Dus rond/net voor de zomer moet ie wel in de winkels liggen

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boogywoogy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11-2020
sOid schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:53:
[...]

Zal wel ergens aan het begin van de zomer zijn ja. Maar waarom wil je dat überhaubt weten?
Omdat ik alle tijd heb om een DSLR te kopen, en dat ik dus het geduld heb om tot de zomer te wachten voor de nieuwe, en dan kan ik een time frame op zetten van hoe ik me dan voorbereid want ik moet dan ook sparen als het een nieuw model is dat uitkomt.

it's as simple as something the nobody knows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
400D opvolger zal nog wel even opzich laten wachten hoor, Canon moet nog wat andere dingen upgraden (5D)... moet je nu niet teveel opletten, zodra er aankondigingen en roddels zijn, dan kun wordt 't effies wachten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Simon schreef op zondag 11 november 2007 @ 00:10:
400D opvolger zal nog wel even opzich laten wachten hoor, Canon moet nog wat andere dingen upgraden (5D)... moet je nu niet teveel opletten, zodra er aankondigingen en roddels zijn, dan kun wordt 't effies wachten.
LOL, die 5D is een dead end street, de nieuwe 450D is gona rock the world... Waarom zou je in hogere machts naam een body willen met minder resolutie? FF gaat nooit meer (lees: de komende vijf jaar) in de buurt komen van crop, kwa resolutie, dus . Wil je "moeilijk" doen met een outdated 5D. of stap je op de trein die "450D" gaat heten? Jouw keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Toff schreef op zondag 11 november 2007 @ 00:44:
[...]

LOL, die 5D is een dead end street, de nieuwe 450D is gona rock the world... Waarom zou je in hogere machts naam een body willen met minder resolutie? FF gaat nooit meer (lees: de komende vijf jaar) in de buurt komen van crop, kwa resolutie, dus . Wil je "moeilijk" doen met een outdated 5D. of stap je op de trein die "450D" gaat heten? Jouw keuze...
resolutie is echt niet heilig hoor. FF heeft zat voordelen ten opzichte van crop, en het is echt helemaal afhankelijk van wat je nodig hebt. waarom zou Canon anders een 1DsM3 op de markt zetten? omdat het geen voordelen heeft?

oh, en om gelijk een paar van die voordelen te noemen: DOF, geen crop, minder pixels per oppervlakte, dus minder ruis, dus ook weer hogere bruikbare ISO waardes.

overigens zal een 5Dm2 waarschijnlijk nog steeds meer pixels hebben dan een 450D, en met minder pixels per oppervlakte. er is gewoon meer ruimte om ze kwijt te kunnen. 8MP op een crop sensor, of 10MP op een FF sensor, dan nog zal de FF sensor minder 'drukbevolkt' zijn.

dus hou alsjeblieft op met gewoon maar te roepen dat de 450D een stuk beter zal zijn dan een 5Dm2. beide zijn nog niet eens in de 'rumourmill', dus laat staan dat jij daar iets nuttigs over kan zeggen.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
boogywoogy schreef op zondag 11 november 2007 @ 00:06:
[...]

Omdat ik alle tijd heb om een DSLR te kopen, en dat ik dus het geduld heb om tot de zomer te wachten voor de nieuwe, en dan kan ik een time frame op zetten van hoe ik me dan voorbereid want ik moet dan ook sparen als het een nieuw model is dat uitkomt.
Okay. Ik denk niet dat er gigantisch veel verschil tussen gaat zitten maar ik kan het fout hebben :)
[...]

Resolutie hoeft niet het belangrijkste te zijn hoor. Op FF kan je betere groothoek opnames maken dan op een cropcamera.

Imo is het beter om een cropcamera te nemen als je veel met tele doet maar een fullframe camera als je meer met groothoek doet (en je budget het uiteraard toelaat).

edit: crap, ik ben een beetje een spuitelf :P Nouja, het vult elkaar wel mooi aan :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 11-11-2007 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Korras en sOid: Hap ze ;). Zolang er niets bekend is, blijft het gokken natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

FF gaat nooit meer (lees: de komende vijf jaar) in de buurt komen van crop, kwa resolutie, dus .
Deze moet je toch even uitleggen aan een leek. Full frame betekent toch dat je een grotere sensor hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
sOid schreef op zondag 11 november 2007 @ 01:11:
Resolutie hoeft niet het belangrijkste te zijn hoor. Op FF kan je betere groothoek opnames maken dan op een cropcamera.
Mnou, moah, niet noodzakelijk. Tenzij je nog wijder wil dan een 10-22 (Sig12-24, 15fish) hoeft dat niet dé reden te zijn imo. Het belangrijkste voordeel van de 5D is imo z'n output. De platen lijken er bijna in 3D uit te komen door de toning. Tel daarbij de voordelen die Korras noemt op en FF heeft zeker een bestaansrecht.

Hoe Toff de uitspraken kan onderbouwen die hij doet is me ook een raadsel aangezien zowel de 450D als 5DII nog niet eens in de geruchtenmolen zitten. Laat staan dat je over het aantal megapixels een gefundeerde uitspraak kan doen; als ze de pixelpitch van een compactcamera aan besluiten te houden, dan heb je een sensor met gruwelijk veel megapixels. De vraag is men dat wil en welke keuzes er gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Mag ik de heren nu even doorverwijzen naar het Canon-mount-topic? ;)

Ik zit nog steeds met een probleem met mijn 400D. Ik zit nu rond de 900 foto's, als er daarvan 50 scherp zijn, zal ik al blij zijn. :/
Hoewel het me zou verwonderen dat het aan de 400D ligt, want het is bij het 2de toestel (na ruilen ivm hot-pixel) identiek hetzelfde probleem. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:21:
De bouwkwaliteit is van de vorige eeuw heb ik begrepen, de 50/1.8 heeft volgens mij al eens een revisie doorgemaakt (de II versie). Dat zou kunnen verklaren waarom de 50 beter aanvoelt dan de 35mm.

Maar goed, het is een prime dus je zult minder contact hebben met het objectief dan bij een zoom. Een hakerige focusring/flimsyness is dan ook niet zo nadelig als bij een zoom. De noisy autofocus kan me niet zoveel schelen, dat geeft het beestje karakter. :)

EDIT: kan iemand de conversatie over de '50 mm standard prime op crop' verplaatsen naar het canon mount topic? Het betreft de reakties vanaf mijn reaktie om 17h20 t/m deze reaktie (20h21).
Psst, daar kan je beter een topic report voor gebruiken :) Handje linksboven aan pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Fire69 schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:23:
Ik zit nog steeds met een probleem met mijn 400D. Ik zit nu rond de 900 foto's, als er daarvan 50 scherp zijn, zal ik al blij zijn. :/
Jij ging toch een Sigma 17-70 kopen? Met welke lens heb je problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
De Sigma... denk ik. Want vandaag dacht ik met mijn Canon 50mm wat te testen, maar daar zaten ook een hoop onscherpe foto's bij. :/
Ik weet het niet meer, ligt het nu aan het toestel (lijkt me onmogelijk) de lenzen, of aan mij. :(
Heb ik teveel verwacht van een dSLR, doe ik iets fout, of scheelt er echt ergens iets, ik geraak er maar niet uit... :/
Door dat stomme donkere weer nu kan ik ook niet buiten testen met goed licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Je weet toch wat voor sluitertijden je hebt? Met die 50mm zou je met 1/100e (of sneller) gewoon scherpe foto's moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Overigens heb ik maar eens mijn cashback spullen bijeen vergaard (aankoop 30 juli 2007) O-) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dit is een test met de Sigma, op statief, dus sluitertijd doet er niet echt toe.
Niet op de testopstelling letten, ik heb al vanalles geschoten, mijn fantasie raakt op. :)
Gefocused op het hartje dus:
Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/6khkgme.jpg
Zo ziet het er van boven uit (kwestie van de afstanden tussen onscherpte en focus te kunnen schatten, hartje is niet echt duidelijk door slechte focus, heb het omcirkelt)
Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/87i08eo.jpg

Lijkt me een zwaar geval van backfocus, juist?
Met die 50mm moet ik dezelfde test nog doen.

[edit]
Test met 50mm:
Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/6y1rjnl.jpg
Onscherpte is niet zichtbaar op 600px, op het origineel wel.
Ook op statief genomen EN met 2sec timer met mirror lockup, dus het ligt ECHT niet aan bewegingsonscherpte... :/
Minder erg dan met de Sigma, maar het is niet wat het moet zijn.
Rare is dus dat ik met de Sigma soms wel perfect scherpe plaatjes heb. En met die 50mm echt ragscherp (als ik haartjes-kunnen-tellen-scherp)

[ Voor 31% gewijzigd door Fire69 op 11-11-2007 22:19 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste