Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Ehm... De tweede (donkerste) is op Av, dus er lijkt toch echt iets mis te zijn met de automatische lichtmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dannr schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:31:
Ehm... De tweede (donkerste) is op Av, dus er lijkt toch echt iets mis te zijn met de automatische lichtmeting?
Sorry, daar had ik overheen gelezen.

Net even wat programma's losgelaten op die foto's en het lijkt erop dat de belichtingscompensatie (exposure compensation) netje op 0 EV stond. Dus gebeurt er hier iets heel raars. Ik kan het zo niet 1-2-3 verklaren.

Enkel nog de vraag wat je ziet in je zoeker, qua belichtingsmeter? Staat die in het midden? Dan denkt de camera dat de belichting klopt en maakt hij er dus een zootje van, ervan uitgaand dat de instellingen in de camera kloppen.

Woont er niet iemand in je buurt die er even een blik op kan werpen? Een buitenstaander kijkt er toch net even anders tegenaan.
Ik woon in Amsterdam, niet echt in de buurt van Dirksland. Anders had ik wel even kijken. Anders toch terug naar de winkel.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga de Camera Vrijdag halen in Maastricht.
Maar even een andere vraag wat is jullie advies over geheugenkaartjes.

Ik wil minimaal 1 GB, maar dit lijkt mij erg weinig wat hebben jullie zoal in gebruik.
Ik wil iig altijd RAW+JPEG opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

8 GB in de 30D en 1 GB in de 20D (en nog wat losse oudere 512 MB's in de tas). Let wel, ik schiet 99% JPG only. 1 GB is voor RAW+JPG echt veel te weinig. Dan zou ik toch zeker voor minstens 4 GB gaan.

(Oh, voor nood heb ik ook nog een 20 GB imagetank, echter heb ik deze in geen maanden gebruikt, en de laptop gaat mee op vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:56:
Ik ga de Camera Vrijdag halen in Maastricht.
Maar even een andere vraag wat is jullie advies over geheugenkaartjes.

Ik wil minimaal 1 GB, maar dit lijkt mij erg weinig wat hebben jullie zoal in gebruik.
Ik wil iig altijd RAW+JPEG opslaan.
Raw is iets van 9-10 MB per shot. De jpeg zal richting 3 gaan. Reken maar uit wat je nodig hebt, maar het zal hard richting 4GB gaan...

Met software als Lightroom zie ik overigens geen nut om raw+jpeg te schieten. Alleen raw :+

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wel, maar je bent wel erg... heel erg lang bezig met alles te converteren naar JPG.
Zeker als je veel schiet. Dit uitvoeren in een batch-actie is af te raden...

Handiger is om het meeste met HQ-JPG (FINE) te schieten, en alleen die moeilijke situaties in RAW+JPG. Je kunt tegenwoordig namelijk ook heel goed nog sleutelen aan (ook wit balans ed) JPGs.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik trek enkel in raw en heb 18GB aan kaartjes om vol te trekken. Dat loopt effectief vol met 3-daagse-festivals.

Een eindje terug zie ik een poging tot je kamer op foto zetten. Ik had dat enkele nachten terug geprobeerd in een kamer dat met 2x36W TL-lamp verlicht was.
ISO1600 + 1 stop pushing, 1/6 en f/16

Met ISO 200 moet je 4 stops compenseren, dat kan je idd doen door je diafragma op f/4 open te gooien. Je had f/2.8 gebruikt, daarvoor heb je 1/12 sluitertijd nodig. En jouw manuele voorbeeld had met 1/50 2 stops onderbelichting tov mijn voorbeeld. Maar jouw kamer is niet zo heftig verlicht en kan nog 1 à 2 stops extra licht gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 25-07-2007 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk, dan neem ik er een Sandisk CompactFlash Extreme III 4 GB bij.
En omdat ik een beginner ben wil ik de battery grip er niet direct bij kopen.
Ik wil gewoon eerst ervaren hoe het is zonder.

Maar hoe zijn de ervaringen met de accu, ongeveer een indicatie van de levensduur?
En hoeveel foto's er mee geschoten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:41:
Maar hoe zijn de ervaringen met de accu, ongeveer een indicatie van de levensduur?
Dat valt niet zomaar te zeggen. Gebruik je de flitser, hoe lang kijk je op je display, heb je lenzen met stabilisatie, etc.
Accu's gaan best lang mee (ik heb geen ervaring met de 400D), maar het kan nooit kwaad om een tweede accu te kopen (of duur orgineel of goedkoop imitatie geval uit bv het verre oosten). De 400D schijnt erg energiezuinig te zijn.

Als je eenmaal een grip gewend bent, wil je niet meer zonder. Ik heb 1 camera met en 1 zonder, dus ik merk het elke week bij het maken van foto's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergis je niet ajhaverkamp, de accu van de Eos20/30D is tweemaal zo zwaar als die van de Eos400D. Deze laatste is slechts ca 700 mAh itt 1500 mAh van andere modellen. Mijn advies: koop gewoon een goede kloon extra. Je slaat jezelf voor je kop als je per ongeluk zonder stroom komt te staan. Let er dan wel even op dat je garantie krijgt op je accu anders krijg je gegarandeerd troep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 11:03
Gemiddeld met een normale originele accu kun je ongeveer tussen de 500 en 700 foto's maken. Maar dat is dan wel weer afhankelijk van de istuatie, gebruik je de interne flits of een externe, hoe lang kijk je op het display enz....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk, dan neem ik er een Sandisk CompactFlash Extreme III 4 GB bij.

ik dacht gelezen te hebben dat de extreme II al snel genoeg was voor de 400d. dan spaar je toch weer een paar € uit :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:19:
[...]

ik dacht gelezen te hebben dat de extreme II al snel genoeg was voor de 400d. dan spaar je toch weer een paar € uit :p
Sneller is wel weer handiger voor overdracht naar de computer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
RoelJewel schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:28:
[...]

Sneller is wel weer handiger voor overdracht naar de computer...
Klopt maar persoonlijk zou ik dan toch kiezen voor meer opslagruimte, overdracht naar de PC mag van mij wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik had voor Sandisk Ultra II 4GB kaartjes gekozen, deze kunnen 9 à 10 MB/s halen, terwijl de dslr's slechts voldoende processorkracht (DIGIC II) hebben om tegen 5 à 6 MB/s te schrijven.

Alleen EOS-1D Mark III beschikt over dual DIGIC III processors, een review zou handig zijn om te zien hoeveel sneller het kan gaan. Tot nu toe is alles op 5 à 6 MB/s schrijven gelimiteerd. De opvolgers van 30D, 5D,... hebben dus zin.

In praktijk kies je voor meer storage, dat heb je toch nooit genoeg.

Met een batterij van EOS 20D kan ik 1000 à 1500 foto's concertfoto's (available light) trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35
Ik heb ook mijn EOS 400D binnen

- Canon EOS 400D + EFS 17-85 f IS USM Kit
- Gratis 2e accu
- Gratis camera tas
- Gratis Sandisk 2GB CF (normale)
- Gratis inschuifbare statief
- Gratis beschermfolie op scherm
- Gratis UV filter/lens protector
Dit allemaal voor 8780 HKD (omgerekend 813 euro)

Verder nog een Sandisk Ultra II CF 4GB gekocht voor 470 HKD (43,52 euro)

Stukken goedkoper dan in NL en bevalt me echt heel goed!

Moet nog veel leren over dit soort camera's. Dit is me eerste dSLR.
Schiet nu alles nog met de "basic zone" en Full auto.

Over een paar dagen naar Shanghai, daar maar eens wat foto's schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

hattorihanzo schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 08:46:
[...]

En ik zie niks over die tamron lens. Als je die cashback achteraf krijgt is het wel een goeie deal toch in Utrecht? Ik ga er vandaag nog naar toe.

Er staat overigens wel een sterretje bij de folder van Rotterdam (Alexandrium) Dat de 599 na aftrek is van de cashback. In Utrecht niet, dus ik heb hoop (dat ze anders een dikke fout gaan maken). Al denk ik dat ik al weet wat het antwoord is.
Ik zie op de internetfolder geen sterretje staan, bij zowel alexandrium als centrum niet?

Bij de Nikon op de voorpagina staat wel een sterretje.

[ Voor 4% gewijzigd door Bizzarro op 25-07-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 16:22

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

ajhaverkamp schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:50:
[...]

Sorry, daar had ik overheen gelezen.

Net even wat programma's losgelaten op die foto's en het lijkt erop dat de belichtingscompensatie (exposure compensation) netje op 0 EV stond. Dus gebeurt er hier iets heel raars. Ik kan het zo niet 1-2-3 verklaren.

Enkel nog de vraag wat je ziet in je zoeker, qua belichtingsmeter? Staat die in het midden? Dan denkt de camera dat de belichting klopt en maakt hij er dus een zootje van, ervan uitgaand dat de instellingen in de camera kloppen.

Woont er niet iemand in je buurt die er even een blik op kan werpen? Een buitenstaander kijkt er toch net even anders tegenaan.
Ik woon in Amsterdam, niet echt in de buurt van Dirksland. Anders had ik wel even kijken. Anders toch terug naar de winkel.
hij staat inderdaad dan op 0 EV en als ik een foto op de M-stand maak staat hij te knipperen op overbelicht (+2)

ik denk dat er niets anders op zit dan langs de fotozaak te gaan.

wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:28
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:47:
Vergis je niet ajhaverkamp, de accu van de Eos20/30D is tweemaal zo zwaar als die van de Eos400D. Deze laatste is slechts ca 700 mAh itt 1500 mAh van andere modellen. Mijn advies: koop gewoon een goede kloon extra. Je slaat jezelf voor je kop als je per ongeluk zonder stroom komt te staan. Let er dan wel even op dat je garantie krijgt op je accu anders krijg je gegarandeerd troep!
Ik heb twee "nep"accu's erbij gekocht via aq4u.nl. Deze zijn 1200 mAh, gaan dus (bijna) twee keer zolang mee als de orginele accu's. Echt topdingen, aanrader! En dat voor nog geen tientje per stuk.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Peentje schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:44:
[...]
hij staat inderdaad dan op 0 EV en als ik een foto op de M-stand maak staat hij te knipperen op overbelicht (+2)

wordt vervolgd!
In de M stand kan dat ook gewoon kloppen. Met de door jouw gemaakte instellingen: ISO, diafragma en sluitertijd heeft de sensor te weinig licht. En dus gaat hij op -2 staan te knipperen, wat dus ook kan betekenen dat het eigenlijk wel -100 is op dat moment. Op die momenten heb je een flitser nodig voor extra licht. Daarom zei ik al eerder dat testen op de M stand niet zo zinvol is (alleen dacht ik toen dat je beide foto's zo geschoten had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeuhj Jeuhj!

Ik ben sinds gister ook de trotse eigenaar van deze camera!
Heb een 18-55 lens erbij. Tas en toch maar een 4GB Ultra II kaart.

Nu flink spelen en de tips uit dit topic echt gebruiken.

Edit:
Ik heb er totaal 670,- voor betaald (na cashback)
Tas+CF+Canon

De eerste foto's die ik maakte:

linkje, 2MB
linkje, 2MB
linkje, 2MB

[ Voor 78% gewijzigd door Floor-is op 26-07-2007 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:19:
Jeuhj Jeuhj!

feli, hopen dat je er veel plezier van mag hebben en idd, veel tips hier op het forum zijn erg handig weet ik uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:19:
Jeuhj Jeuhj!

Edit:
Ik heb er totaal 670,- voor betaald (na cashback)
Tas+CF+Canon

De eerste foto's die ik maakte:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zou je de plaatjes kunnen verkleinen? Want dit slaat nergens op, gewoon je orginelen ergens neerplempen en een linkje maken. Dank u!

BTW Het waren niet je eerste foto's, maar nr 41, 42 & 52 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
ajhaverkamp schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:02:
[...]
BTW Het waren niet je eerste foto's, maar nr 41, 42 & 52 :|
Misschien heeft zijn moeder er vantevoren mee geschoten, heeft hij CF kaartjes uit andere toestellen gebruikt of simpelweg de foto's gerenamed? :/

[ Voor 9% gewijzigd door Het Fantoom op 26-07-2007 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Ik kom zojuist terug van de MM R'dam centrum.

Het was zogenaamd (gewoon een lokker imho, als je speciaal een "fotodriedaagse" organiseert) een zet/drukfout in de folder, en het (599) was dus de prijs na cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Het Fantoom schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:38:
[...]

Misschien heeft zijn moeder er vantevoren mee geschoten, heeft hij CF kaartjes uit andere toestellen gebruikt of simpelweg de foto's gerenamed? :/
Lijkt me niet aangezien het toestel zelf telt maar renamen had gekund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51
Beste mensen, net terug van vakantie en de fotos bekeken.
Het eerste wat me opvalt is dat de fotos een tikkeltje donker zijn. Het weer was niet altijd best en de lucht wel grijs enzo, maar zelfs bij zonnig weer maakt die ze toch iets te donker naar mijn zin. Ik schoot vooral in landscape modus (landschappen dus, of andere dingen op ruime afstand).

Ik heb ook ergens gelezen dat je met de kit lens gewoon wat donkere fotos maakt maar wist niet of dit echt kloptte. Het lijkt er bij mij wel een beetje op.

edit:
Voor mensen die een pola filter gebruiken. Als ik hem op zijn sterkst zet, dus dat die het meeste licht eruit haalt zeg maar en de blauwste lucht maakt, zijn je fotos eigenlijk altijd te donker ook. Hebben andere mensen dit ook ? Ik heb een \Hoya pro1 digital filter

[ Voor 21% gewijzigd door Mich op 26-07-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff een vraagje:

hoe waterdicht is zo'n body + kitlens eigenlijk? laatst toen ik rondwandelde met die oly-e500 had ik nogal bang dat er mss water in ging komen toen het wat begon te regenen.

men vriendin heeft nu de eos400 en ik ga hopelijk binnekort voor de 350d gaan (en liefst niet aanhalen van koop een 400d want heb het budget niet :p )

normaal zijn deze 2 bodies hetzelfde denk ik qua bouw? ik kan me wel inbeelden dat je niet ff in de stortregen met je camera bloot voor de regen moet gaan rondwandelen maar een beetje regendruppels kan ie toch wel verdragen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:51:
ff een vraagje:

hoe waterdicht is zo'n body + kitlens eigenlijk? laatst toen ik rondwandelde met die oly-e500 had ik nogal bang dat er mss water in ging komen toen het wat begon te regenen.

men vriendin heeft nu de eos400 en ik ga hopelijk binnekort voor de 350d gaan (en liefst niet aanhalen van koop een 400d want heb het budget niet :p )

normaal zijn deze 2 bodies hetzelfde denk ik qua bouw? ik kan me wel inbeelden dat je niet ff in de stortregen met je camera bloot voor de regen moet gaan rondwandelen maar een beetje regendruppels kan ie toch wel verdragen denk ik?
De body kan wel wat hebben maar je hoeft nou ook weer niet onder te dompelen in een emmer water. Een paar spatjes hoeft geen probleem te zijn maar als je de kans krijgt om hem te beschermen en je hebt hem niet nodig, gewoon de tas in zeg maar.

En de 350d, koop je die 2e hands of een nieuwe? Prijsverschil is niet heel groot nl.

@Mich

Misschien verstandig om eens op P te schieten, kun je je witbalans aanpassen. Dat kan een hoop schelen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tgoh ja het verschil is ni veel idd, ma toch wel iets meer als 100€ (nuja 2x werken en heb het geld wel)

vermits ik wsl toch niet direct een camera mag kopen van men ouders ga ik toch beetje kijken wat ik doe. als ik nu wat kan doorsparen kan ik wel die 400d kopen :) ach k' zie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:11:
tgoh ja het verschil is ni veel idd, ma toch wel iets meer als 100€ (nuja 2x werken en heb het geld wel)

vermits ik wsl toch niet direct een camera mag kopen van men ouders ga ik toch beetje kijken wat ik doe. als ik nu wat kan doorsparen kan ik wel die 400d kopen :) ach k' zie wel
Dan zou ik twee keer werken tot je wel die 400d hebt maar he, smaken verschillen natuurlijk altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Bizzarro schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:40:
Ik kom zojuist terug van de MM R'dam centrum.

Het was zogenaamd (gewoon een lokker imho, als je speciaal een "fotodriedaagse" organiseert) een zet/drukfout in de folder, en het (599) was dus de prijs na cashback.
Tof, zet dat ff in het fotografie-aanbiedingen topic Bizarro, daar hoort het immers :)

[ Voor 65% gewijzigd door Floor-is op 26-07-2007 22:34 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:41
<knip>
Ik had 3 weken geen grip voor mijn 400d, maar toen ik hem eindelijk binnen had, was het een enorme verbetering, zeker ook voor portret stand. En "overall" absoluut de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
ali-a schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:34:
[...]

Ik had 3 weken geen grip voor mijn 400d, maar toen ik hem eindelijk binnen had, was het een enorme verbetering, zeker ook voor portret stand. En "overall" absoluut de moeite waard!
Helemaal mee eens, en voor de mensen die er nog een zoeken, kijk op Ebay, had die van mij daar voor "maar" 60 euro inc verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23

KhaZ

Alfa Romeo

Fonzie27 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:33:
[...]

Helemaal mee eens, en voor de mensen die er nog een zoeken, kijk op Ebay, had die van mij daar voor "maar" 60 euro inc verzenden.
Een originele, of een neppert?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
KhaZ schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 20:02:
[...]

Een originele, of een neppert?
Orgineel naar mijn weten is, zal de ad vanavond eens opsnorren want ze worden nog legio aangeboden. Zit nu nog op mijn werk en ebay is hier geblocked...;)

hmm, blijkbaar hebben ze het weer gedeblokkerd,

het gaat om deze

http://cgi.ebay.nl/Pro-Ba...geNameZWD1VQQcmdZViewItem

[ Voor 27% gewijzigd door Fonzie27 op 27-07-2007 21:25 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23

KhaZ

Alfa Romeo

Fonzie27 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:21:
[...]

Orgineel naar mijn weten is, zal de ad vanavond eens opsnorren want ze worden nog legio aangeboden. Zit nu nog op mijn werk en ebay is hier geblocked...;)

hmm, blijkbaar hebben ze het weer gedeblokkerd,

het gaat om deze

http://cgi.ebay.nl/Pro-Ba...geNameZWD1VQQcmdZViewItem
Ben ze ook al tegengekomen op eBay, maar dit is me toch te duur. tegen de 70 euro aan, en dan komt er nog minstens €20 aan verzendkosten bij, dan koop ik 'm liever in een nederlandse webshop.

Wel heb ik de afgelopen dagen geboden op 2e hands en nieuwe grippen, maar werd overboden..

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
KhaZ schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:46:
[...]

Ben ze ook al tegengekomen op eBay, maar dit is me toch te duur. tegen de 70 euro aan, en dan komt er nog minstens €20 aan verzendkosten bij, dan koop ik 'm liever in een nederlandse webshop.

Wel heb ik de afgelopen dagen geboden op 2e hands en nieuwe grippen, maar werd overboden..
Deze is dan toevallig wat duurder, wie een beetje zoekt ziet een mooie aanbieding erbij staan, zoals ik al zei, die van mij was 60 euro inclusief verzenden, prijs werd in dollars gerekend en aangezien de koers gunstig is voor ons was het echt een leuke aankoop voor me, was nog altijd beter dan de 130 euro in de NL webshops.

Gevonden, deze is 40 euro ex verzenden, komt ongeveer 20 dollar bij voor verzenden.

http://cgi.ebay.nl/Pro-Ba...48516QQrdZ1QQcmdZViewItem

[ Voor 13% gewijzigd door Fonzie27 op 28-07-2007 11:30 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mich schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:27:
Beste mensen, net terug van vakantie en de fotos bekeken.
Het eerste wat me opvalt is dat de fotos een tikkeltje donker zijn. Het weer was niet altijd best en de lucht wel grijs enzo, maar zelfs bij zonnig weer maakt die ze toch iets te donker naar mijn zin. Ik schoot vooral in landscape modus (landschappen dus, of andere dingen op ruime afstand).

Ik heb ook ergens gelezen dat je met de kit lens gewoon wat donkere fotos maakt maar wist niet of dit echt kloptte. Het lijkt er bij mij wel een beetje op.

edit:
Voor mensen die een pola filter gebruiken. Als ik hem op zijn sterkst zet, dus dat die het meeste licht eruit haalt zeg maar en de blauwste lucht maakt, zijn je fotos eigenlijk altijd te donker ook. Hebben andere mensen dit ook ? Ik heb een \Hoya pro1 digital filter
Ik begrijp niet helemaal wat het probleem nou is, je kunt die belichting gewoon instellen toch? Het is toch niet erg als de standaard instelling naar jou smaak te donker is? Zet hem een derde stop of meer lichter en klaar is kees. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59

Vuvuzela

My spire is forming

Fonzie27 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:26:
[...]
Was nog altijd beter dan de 130 euro in de NL webshops.
Ik had de mijne voor vorig jaar voor €95. En ik zie ze nu in de pricewatch staan voor €80.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 18:06:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat het probleem nou is, je kunt die belichting gewoon instellen toch? Het is toch niet erg als de standaard instelling naar jou smaak te donker is? Zet hem een derde stop of meer lichter en klaar is kees. 8)7
Ik heb precies hetzelfde 'probleem', maar kwam er na 2 dagen achter en heb daarna alle foto's op 1 stop lichter geschoten. En sowieso alle foto's ook in RAW gemaakt, en daar is dus nog een hoop mee te doen.

Vandaag ook een BG-E3 gehaald. Dan is het wel echt een stuk fijn er vasthouden. Stukje zwaarder ook, maar daar heb ik geen problemen mee. Heel erg fijn zijn de extra knoppen op de grip (ontspanknop, selectie-wieltje, af-puntselectie, belichtings-vergrendeling en av-knop). Zo is het erg makkelijk om ook verticale foto's te maken en toch de camera stabiel vast te houden zoals je gewend bent met horizontale foto's.

Nu nog een tweede accu, paar extra geheugenkaartjes, en ik kan weer vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 18:06:
Ja, dat kan. Maar het is toch van de zotte dat een camera als deze in ELKE mode te donkere platen levert standaard en dat je met exposure compensation de boel moet corrigeren? Dat is een probleem. Ik heb inmiddels m'n 2e 400D, de eerste had dit fenomeen nog veel erger. De 350D die ik ervoor had had niet deze problemen. Sinds ik de 400D heb ben ik genoodzaakt om alles in RAW te schieten om in de nabewerking de belichting zo goed mogelijk te kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 16:22

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Peentje schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:44:
[...]

wordt vervolgd!
Toch maar langs de fotoboer gegaan, na wat uitgeprobeerd te hebben had die ook geen idee hoe het op te lossen, het vermoeden bestond wel dat het idd. in de lichtmeting zat die van slag was, maar dat kwam volgens hem in de regel alleen bij compact camera's voor en niet bij DSLR's.
Hij had het in ieder geval nog nooit meegemaakt, en hij draait al een 25 jaar mee, maarja de cam is opgestuurd en ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden, als het goed is krijg ik hem binnen een week of 4-5 weer terug.

ben nu wel mn cam kwijt :( maarja ik ga toch pas in oktober op vakantie, en dan moet ik hem zeker terug hebben!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Peentje schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 20:07:
[...]

Toch maar langs de fotoboer gegaan, na wat uitgeprobeerd te hebben had die ook geen idee hoe het op te lossen, het vermoeden bestond wel dat het idd. in de lichtmeting zat die van slag was, maar dat kwam volgens hem in de regel alleen bij compact camera's voor en niet bij DSLR's.
Hij had het in ieder geval nog nooit meegemaakt, en hij draait al een 25 jaar mee, maarja de cam is opgestuurd en ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden, als het goed is krijg ik hem binnen een week of 4-5 weer terug.

ben nu wel mn cam kwijt :( maarja ik ga toch pas in oktober op vakantie, en dan moet ik hem zeker terug hebben!!
Dat zal toch wel lukken voor oktober, lijkt me dat dat geen probleem is. Hoop voor je dat het sneller gaat als de cashback actie, wacht nu al meer dan 2 maanden, vindt dat best lang.

[ Voor 6% gewijzigd door Fonzie27 op 28-07-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Mja, vaak is het precies 2 maanden + week erbij. Rente trekken he? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Sponge schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 21:41:
Mja, vaak is het precies 2 maanden + week erbij. Rente trekken he? ;).
Tja, wat zal ik zeggen. Het is niet zo dat ik er met smart op zit te wachten maar naar mijn mening mag het allemaal wel wat sneller. Er was ook zo'n actie van Braun en dat was binnen twee weken geregeld. Ok, dat is dan wel erg snel maar het geeft wel aan dat het ook sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
kort na mijn aankoop van de Canon EOS 400D + Canon EF-S 17-85 IS USM,
heb ik nu ook de Canon EF 75-300 III USM aangeschaft

deze lens is wel niet al te scherp als je verder inzoomed, maar goh, wat kan je dingen dichtbij halen.

lens was overigens 140 euro omgerekent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
The Conman schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:49:
kort na mijn aankoop van de Canon EOS 400D + Canon EF-S 17-85 IS USM,
heb ik nu ook de Canon EF 75-300 III USM aangeschaft

deze lens is wel niet al te scherp als je verder inzoomed, maar goh, wat kan je dingen dichtbij halen.

lens was overigens 140 euro omgerekent :P
Mooi hoor zo'n lens, zeker voor die 140 euro, hoe doe je dat?

En wat bedoel je met niet al te scherp, een lens moet gewoon goed zijn lijkt me. Zonde als alles wazig is terwijl je in de veronderstelling bent dat alles scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
Fonzie27 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:56:
[...]

Mooi hoor zo'n lens, zeker voor die 140 euro, hoe doe je dat?

En wat bedoel je met niet al te scherp, een lens moet gewoon goed zijn lijkt me. Zonde als alles wazig is terwijl je in de veronderstelling bent dat alles scherp is.
Ik ben op dit moment in Hong Kong. Canon camera + accessoires zijn hier zo'n 60-70% van de prijzen in Nederland.

Ik bedoel met niet scherp dat als ik helemaal heb ingezoomed, dat wazigheid te zien is. Verkleind bekijken is geen probleem, dan is alles gewoon goed. Dat heb ik niet met mijn 17-85 IS USM. Statief ook gebruikt. Het is niet storend ofzo, maar vind de kwaliteit wat minder als je inzoomed. Dan lijkt het net een compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
The Conman schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:50:
[...]

Ik ben op dit moment in Hong Kong. Canon camera + accessoires zijn hier zo'n 60-70% van de prijzen in Nederland.

Ik bedoel met niet scherp dat als ik helemaal heb ingezoomed, dat wazigheid te zien is. Verkleind bekijken is geen probleem, dan is alles gewoon goed. Dat heb ik niet met mijn 17-85 IS USM. Statief ook gebruikt. Het is niet storend ofzo, maar vind de kwaliteit wat minder als je inzoomed. Dan lijkt het net een compactcamera.
Als je terug bent in NL dan zou ik van te voren wel de keus maken of je het opgeeft bij de douane, camera spul uit Hong Kong moet je volgens mij ook opgeven voor invoerrechten. Maar het blijft zonder meer leuk dat je iets goedkoper kunt kopen.

En dank voor de uitleg van de wazigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

Fonzie27 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:53:
[...]
Als je terug bent in NL dan zou ik van te voren wel de keus maken of je het opgeeft bij de douane, camera spul uit Hong Kong moet je volgens mij ook opgeven voor invoerrechten. Maar het blijft zonder meer leuk dat je iets goedkoper kunt kopen.
zolang je het niet nog netjes in de doosjes hebt zitten maar gewoon in een foto tas zullen ze niet moeilijk doen.

[ Voor 62% gewijzigd door ikman op 30-07-2007 03:55 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
ikman schreef op maandag 30 juli 2007 @ 03:52:
[...]

zolang je het niet nog netjes in de doosjes hebt zitten maar gewoon in een foto tas zullen ze niet moeilijk doen.
idd, ik neem elk jaar wel aardig wat spul mee. De doos neem ik sowiezo niet mee en de handleidingen/garantiebewijzen/bonnen stop ik goed weg in me koffers. Dozen blijven hier bij me oma thuis.

Nooit problemen mee gehad. Wel 1x aangehouden door de douanen en moest koffers open doen. Camera zagen ze en doen er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
The Conman schreef op maandag 30 juli 2007 @ 04:42:
[...]

idd, ik neem elk jaar wel aardig wat spul mee. De doos neem ik sowiezo niet mee en de handleidingen/garantiebewijzen/bonnen stop ik goed weg in me koffers. Dozen blijven hier bij me oma thuis.

Nooit problemen mee gehad. Wel 1x aangehouden door de douanen en moest koffers open doen. Camera zagen ze en doen er niks mee.
Ohw, in dat geval, meenemen die hap. Een collega van mij heeft het nl anders getroffen die kon nog een complete set nabetalen, die was zo snugger om wat bonnetje te vergeten. Maar ik lees dat je er al ervaring mee hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het zo dat scherpstellen met de kitlens er savond al snel niet meer in zit, of valt er nog iets in te stellen waardoor dit beter wordt?Het handmatig focussen gaat het ook al niet echt makkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:39:
Is het zo dat scherpstellen met de kitlens er savond al snel niet meer in zit, of valt er nog iets in te stellen waardoor dit beter wordt?Het handmatig focussen gaat het ook al niet echt makkelijk..
Je bedoelt scherpstellen bij schemerlicht? Als je de interne flits gebruikt dan zal deze "voorflitsen" en zo de lens laten scherpstellen, bij externe flitser gebeurt dat aan de hand van infrarood.

En nee, iets instellen waardoor het makkelijker gaat is mij niet bekend en volgens mij ook niet van toepassing. Wordt dan toch handmatige focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaat er ook een 'eenvoudige' (lees: ook goedkope) opzetstuk voor infrarood assisted AF?

Nu zal de camera gaan flitsen met de interne flitser, waar ik niet echt op zit te wachten. Ook heb ik niet veel zin in een complete flitser omdat dat mijn camera weer wat te massaal maakt.

Dus idealiter zoek ik iets van een klein opzetstukje van maximaal 5 cm welke voor AF hetzelfde fungeert als externe flitser omdat deze een infrarood zender hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:00:
Bestaat er ook een 'eenvoudige' (lees: ook goedkope) opzetstuk voor infrarood assisted AF?
Yep, de batterijen die erin moeten, zijn echter nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:40
Vraagje zit op mijn werk kan dus niet bij de manual of bij de site van Canon (proxy filtering).

Heeft de 400D ook de mogelijkheid om de autofocus op een aparte knop in te stellen zodat dat je eerst kunt focussen dit via die knop vastzet en je de afdrukknop alleen nog gebruikt voor de belichting en afdrukken?

Hoorde van een NxxOn collega dat hij dit kon instellen (back focus genoemd) en dat zijn resultaten zienderogen beter waren geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Custom function 4-1 op een 20/30d.

Custom functie heet Shutter button/AE lock button en de instelling AE lock/AF als het niet 4-1 is op de 400d.

en 'backfocus' is een compleet foute term voor wat hier bedoeld wordt!!!!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EiSl schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:00:
ajhaverkamp schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:08:
[...]
Yep, de batterijen die erin moeten, zijn echter nogal prijzig.
Thanks, maar dit ding doet ook veel meer dan AF assist.
Hij is vooral bedoelt voor draadloos aansturing van een of meerdere externe flitsers. Dit drijft wellicht wel zeker de prijs stevig op (deze is rond 200 euro)

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Wingie schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:31:
Vraagje zit op mijn werk kan dus niet bij de manual of bij de site van Canon (proxy filtering).

Heeft de 400D ook de mogelijkheid om de autofocus op een aparte knop in te stellen zodat dat je eerst kunt focussen dit via die knop vastzet en je de afdrukknop alleen nog gebruikt voor de belichting en afdrukken?

Hoorde van een NxxOn collega dat hij dit kon instellen (back focus genoemd) en dat zijn resultaten zienderogen beter waren geworden.
2 manieren:
1) stel scherp op het object, zet de schakelaar van AF naar MF. Dan naar het gebied waarop je de lichtmeting wil baseren en dus niet meer scherpstellen. Belichting dan op basis van het laatste gebied.

2) andersom, eerst belichtingsgebied kiezen en die vastzetten (*) vervolgens scherpstellen op het onderwerp en dan evt compositie bepalen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
De manier die ronald hierboven noemt komt dichter in de buurt van het gevraagde.
Ik gebruik het zelf al jaren en vind 't heerlijk :) alleen af en toe lastig als je het ding bij een leek in de handen duwt hehe

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:58
abrakadaver schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:19:
[...]

De manier die ronald hierboven noemt komt dichter in de buurt van het gevraagde.
Ik gebruik het zelf al jaren en vind 't heerlijk :) alleen af en toe lastig als je het ding bij een leek in de handen duwt hehe
Wat is nou precies het voordeel van focussen en belichting/afdrukken onder gescheiden knoppen hebben?

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
SilentThunder schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:26:
[...]
Wat is nou precies het voordeel van focussen en belichting/afdrukken onder gescheiden knoppen hebben?
Is best lastig idd, de optie bestaat wel op de 350D, maar de greep is niet optimaal, als je altijd op het "sterretje" moet drukken met je duim.
Het kan wel handig zijn om in de servoAF-modus de AF vast te zetten, omdat bijvoorbeeld het beoogde scherpe onderwerp bij de uiteindelijke compositie niet precies op een scherpstelpunt valt of, zoals Canon in het 350D boekje aangeeft: "Zo vermijdt u dat de AF wordt verstoord door een obstakel dat onverwacht tussen de camera en het onderwerp komt." Door (350D) te kiezen voor customerfunction-4, optie 2: "AF/AF vergrendel, geen AE", kan door de knop "sterretje" ingedrukt te houden de AF tijdelijk bevroren worden. In de praktijk gaat dat toch handiger dan het verschuiven van de AF/MF knop op het objectief.
Overigens vergrendelt de "one-shot AF" de scherpstelling al automatisch. Grootste nadeel daarvan is weer dat je de ontspanknop moet loslaten en opnieuw half in moet drukken als je onderwerp uit de scherpte loopt, waardoor de IS weer tijd nodig heeft om te stabiliseren (0,5 sec), reden waarom de IS bij mij meestal uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Laatst online: 09:40
@ronald, thanks ga het zo uitproberen. Heb inmiddels ook van mijn collega een link gekregen met uitleg over het hoe en waarom en vooral (volgens het artikel) dat je het direct moet doen.

http://photography-on-the...light=focus+with+the+%252

@jivicar, die opties kende ik al maar het focussen echt onder aparte knop te zetten nog niet.

@toff, oke bedankt voor de extra heldere uitleg ga het zeker uitproberen.

@Allen, Ben van plan woensdag naar zandsculpturen in Apeldoorn te gaan dus daarvoor nog wat testshots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
ik zit te twijfelen of ik deze camera aan zal schaffen via de pricewatch (goedkoopste is € 675 / =kit) of in de winkel waar ik meer betaal...

zijn de camera's die ik via internetshops bestel veelal Nederlandse modellen ? Ik bedoel, mocht er iets mis zijn, kan ik dan naar een willekeurige winkel gaan of kunnen ze me dan niet helpen omdat ik een buitenlands model heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Even een vraagje over de 3 standen voor lichtmeting, ik ben er nog niet echt uit welke stand ik moet gebruiken in welke situatie.

Kunnen jullie hier wat tips over geven? weet ook niet exact hoe elke stand precies werkt, en hoe ze dan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
kattapult schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:41:
zijn de camera's die ik via internetshops bestel veelal Nederlandse modellen ? Ik bedoel, mocht er iets mis zijn, kan ik dan naar een willekeurige winkel gaan of kunnen ze me dan niet helpen omdat ik een buitenlands model heb ?
Als er problemen zijn moet je eerst contact opnemen met de webshop/winkel waar je de camera gekocht hebt en daarna opsturen, denk niet dat de gemiddelde winkelier erg vrolijk wordt als je voor garantie zaken/ondersteuning aanklopt met een camera die je niet bij hem heb gekocht. Daar heeft hij niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

kattapult schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:41:
Je zal in de meeste shops wel een europees model ontvangen. Er is een kans dat Nederlandse handleiding er niet bij zit. Een ander model dan europees zal een shop niet zo snel verkopen, dat geeft te veel problemen bij garanties. Je kan voor de zekerheid natuurlijk een mailtje sturen.

Zomaar een andere winkel binnen stappen om garantie te krijgen is geheel afhankelijk van winkeleigenaar. Sommige eigenaren zijn vrij resoluut en zullen dit gewoon weigeren. Andere hopen dat je vanwege zijn service (het is namelijk niet verplicht dat hij je helpt) daar nog eens binnenkomt om daar bijvoorbeeld een lens aan te schaffen. En dan zijn er meer winkeleigenaren van de eerste variant dan de tweede :P.
Maar kopen via een webshop maakt volgens mij uit, je kan je camera indien defect ook rechtstreeks naar Canon sturen. Als je een europees model hebt, krijg je gewoon garantie.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 08-08-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tip voor je:

De Canon 350D + 18-55 kitlens is voor 499,- te krijgen bij IT's.
http://www.itsonline.nl/w...verzicht/?Assortiment=315
In de lijst staat ie links boven.

Succes!
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:51:
ff een vraagje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
weet er toevallig iemand wat de maximale schrijf snelheid is van de 400D?

ik ben namelijk van plan een extra geheugen kaartje erbij te kopen (8GB is te klein) maar vraag me af of ik iets heb een het 'Extreme IV' (40GB p/s) geheugen van SanDisk of dat ik toch beter voor een 'Extreme III 16 GB' kan gaan

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

dacht dat dat rond de 9mb/s max lag.

gebruik zelf een extreme 4 en een ultra 2 kaart en merk geen verschil, alleen in de cardreader is de extreme 4 sneller.

[ Voor 67% gewijzigd door ikman op 12-08-2007 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

5 à 6 MB/s doen de huidige generatie (DIGIC II processor) dslr's en er is maar 1 camera (1D Mark III) met dual DIGIC III processors, die zou sneller moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SilentThunder schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:26:
[...]

Je camera probeert niet eerst nog een keer te focussen als je af wilt drukken, en zal je geen gezeur geven als 'ie vindt dat dat niet gelukt is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
rapture schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 03:51:
5 à 6 MB/s doen de huidige generatie (DIGIC II processor) dslr's en er is maar 1 camera (1D Mark III) met dual DIGIC III processors, die zou sneller moeten gaan.
Dus m.a.w. gewoon (bijv transcend) 75x compactflash zou snel genoeg moeten zijn om het maximale uit mijn 400d te halen ?
(ik vraag dit omdat ik nu al een 2gig transcend kaartje heb die me goed bevalt maar ik heb nog wat meer nodig en alle tests die ik heb kunnen vinden op meerdere sites hebben het alleen maar over A merk geheugen (sandisk I, II, III enz enz) wat ik dus totaal niet van plan ben te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27

breinonline

Are you afraid to be known?

CyBeR schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 04:04:
[...]

Je camera probeert niet eerst nog een keer te focussen als je af wilt drukken, en zal je geen gezeur geven als 'ie vindt dat dat niet gelukt is.
En aanvullend: als jij vind dat het niet gelukt is kan je met FTM lenzen gewoon lekker bijdraaien met de hand zonder dat je voor het afdrukken weer de AF aan moet roepen die weer alles verpest...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
Barracuda schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 01:13:
weet er toevallig iemand wat de maximale schrijf snelheid is van de 400D?

ik ben namelijk van plan een extra geheugen kaartje erbij te kopen (8GB is te klein) maar vraag me af of ik iets heb een het 'Extreme IV' (40GB p/s) geheugen van SanDisk of dat ik toch beter voor een 'Extreme III 16 GB' kan gaan
Even een andere vraag, waarom is 8Gb te klein? Risico van zo'n grote geheugen kaart vindt ik dat als er wat misgaat je zo veel foto's kwijt kunt raken. En neem maar van mij aan, als je een sessie hebt gehad en het blijkt mis te gaan met je kaart of je raakt hem kwijt dan is het einde zoeken even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje dat jullie denk ik beter kunnen beoordelen dan ik. Ik zit te experimenteren met een 400d + kitlens maar nou kost het mij ontzettend veel moeite om scherpe foto's te krijgen. Ik vroeg me af of het aan mij ligt of aan mijn toestel/lens. Ik weet wel dat ik van de kitlens niet te veel moet verwachten maar ik vind dit wel heel erg triest.

Hier onder een paar voorbeelden, ik heb geprobeerd op een zo klein mogelijke diafragma te fotograferen om het beeld zo scherp mogelijk te krijgen.

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0518.JPG

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0521.JPG

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0522.JPG

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0525.JPG

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0528.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
Fonzie27 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 12:26:
[...]

Even een andere vraag, waarom is 8Gb te klein? Risico van zo'n grote geheugen kaart vindt ik dat als er wat misgaat je zo veel foto's kwijt kunt raken. En neem maar van mij aan, als je een sessie hebt gehad en het blijkt mis te gaan met je kaart of je raakt hem kwijt dan is het einde zoeken even.
waarom 8GB te klein is? omdat ik die nu al vol knal.
verder heb ik collaga's die CF kaarten in de was machine stoppen en het daarna gewoon nog doen dus dat er iets mee gebeurd ben ik niet zo bang van (ik ben eerder bang dat ik er een verlies (maar meestal verlies ik gewoon de hele camera tas))

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vanaf F/8 krijg je al last van diffractie, dus F/14 enzo heeft weinig zin. Daarnaast is het compleet shitlicht, zit je hier en daar randje-randje qua sluiters en ligt je focus soms vaag. Dit vraagt om een wat secuurdere test...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dit komt door je zelf :) de kitlens is tot meer in staat. f/7.1 en f/8 levert je genoeg DOF op over het algemeen en verder dan dat wordt de boel alleen onscherper. Foto's 525 en 518 lijken mij trouwens gewoon bewogen en daarom onscherp. 528 is zeker bewegingsonscherpte. Gooi je ISO binnen ook omhoog om een kortere sluitertijd te kunnen hanteren, je hoeft niet alles op ISO 100 te schieten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:41:
Dit komt door je zelf :) de kitlens is tot meer in staat. f/7.1 en f/8 levert je genoeg DOF op over het algemeen en verder dan dat wordt de boel alleen onscherper. Foto's 525 en 518 lijken mij trouwens gewoon bewogen en daarom onscherp. 528 is zeker bewegingsonscherpte. Gooi je ISO binnen ook omhoog om een kortere sluitertijd te kunnen hanteren, je hoeft niet alles op ISO 100 te schieten.
518 is op 1/100 geschoten, is toch haast onmogelijk om dan bewogen te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik zeg ook lijkt... onmogelijk is het zeker niet. Dit zou ook door het extreme diafragma (f/14) kunnen komen, ik heb geen idee hoe slecht de kitlens wordt met zulke diafragma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een voorbeeldje

Ik focus op boom
resultaat: boom onscherp
http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0555.JPG

Ik focus op achtergrond
resultaat: achtergrond onscherp
http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0556.JPG

Gewoon een normaal shot
Onscherp
http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0597.JPG

1/100 op 18mm is toch niet zo gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

en als je het handmatig scherpsteld is het dan het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

f/8 is idd voldoende voor scherpte en scherptediepte. Dan moet je de sluitertijd kort genoeg tov de brandpuntsafstand houden. 55 x 1.6x cropfactor levert 88mm zodat je volgens de vuistregel bij 1/100 of nog korter beland. De vuistregel klopt, als je de camera voldoende stil kan houden en de vuistregel doet niks tegen bladeren die zitten te bewegen. De sluitertijd kan je naar 1/250 verhogen om het boeltje meer te bevriezen. De Canon kitlens is in de randen merkbaar onscherper dan de Nikon kitlens, dat zie je op afdrukken van bv de Antwerpse kathedraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Laatst online: 12-09 11:43
Ik kreeg zelf ook al commentaar dat sommige van mijn foto's niet geheel scherp waren.
het betreft de volgende foto's
Zelf vind ik dat het nog wel mee valt.

http://www.vanengelen.eu/testtweakers/1.JPG

http://www.vanengelen.eu/testtweakers/2.JPG

http://www.vanengelen.eu/testtweakers/3.JPG

wat vinden jullie er van ??

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Beetje nabewerking en niet op 100% "pixelneuken". http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/1_bewerkt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Je hebt nu een filter toegepast om de boel scherper te maken

Zelf had ik dat ook al gedaan bij een aantal foto's, kijk hier maar http://www.vanengelen.eu/ maar het gaat er om hoe ze uit het toestel komen natuurlijk.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, met verkleinen en usm er overheen krijg je alles uiteindelijk wel scherp.

1 Vind ik nog wel meevallen maar idd niet helemaal scherp
2 is onscherp maar je zit ook op 320mm met 1/100 sluiter
3 is zwaar onscherp en volgens mij ligt de focus ook op die den links.
Maar oke, je zit op 88 mm met 1/50 sluiter en dan beweegt die trein ook nog. Met ISO 800 was hij misschien net iets beter uit de verf gekomen.

Misschien ben ik te kritisch of is dit gewoon inherent aan kitlenzen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Te kritisch en we spreken hier niet over een EF 300mm f/2.8 L IS USM objectief. "Pixelneuken" is iets dat de digitale tijdperk meegebracht heeft, terwijl we vroeger met afdrukken snel tevreden waren.

USM is een vereiste wegens sensoropbouw van digitale camera's.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Bayer_pattern_on_sensor.svg/350px-Bayer_pattern_on_sensor.svg.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Je zou denken dat elke pixel de gewenste kleur correct weergeeft. In werkelijkheid je een groep van RGB pixels die samen de gewenste kleur interpoleren, hierdoor kunnen we niet meer "pixelaccuraat-pixelneuken". En het verkleinen is nodig op 4 RGB-pixels tot 1 pixel met gewenste kleur te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 12-08-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
rapture schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:53:
USM is een vereiste wegens sensoropbouw van digitale camera's.
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:41:
[...]
Ja, met verkleinen en usm er overheen krijg je alles uiteindelijk wel scherp.
Wat wordt er nu precies bedoelt met USM ?? is dat een bepaalde handeling of filter ??

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arie26 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:14:
[...]

[...]

Wat wordt er nu precies bedoelt met USM ?? is dat een bepaalde handeling of filter ??
Is een sharpening methode

betekent unsharp mask, zit o.a. in photoshop bij de filters

edit:

"The "unsharp" of the name derives from the fact that the technique uses a blurred, or "unsharp", positive to create a "mask" of the original image. The unsharped mask is then combined with the negative, creating the illusion that the resulting image is sharper than the original."

http://en.wikipedia.org/wiki/Unsharp_masking

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de custom-functies van de 400D is: Long Exposure Noise Reduction (C.Fn:2)

Als deze aan wordt gezet, en je hebt e.g. een belichting van 6 seconden, dan kan het zelfs 6 seconden duren voordat je een volgende foto kan maken (in totaal dus 12 sec). Deze functie wordt pas actief bij belichting van > 1 seconde.

Wat ik me nu eigenlijk afvraag is het volgende:
Wat werkt kwalitatief beter: een (avond/nacht) foto achteraf met e.g. Noise Ninja onder handen nemen (dus zonder gebruik van C.Fn:2). Of doet C.Fn:2 zijn werk veel beter en nemen we specifiek voor deze situaties de extra lange verwerkingstijd voor lief?

En nee.. ik heb zelf de proef nog niet op som genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Noise ninja kost detail, dit niet en het filtert hotpixels. Het een sluit het ander niet uit though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:00:
f/8 is idd voldoende voor scherpte en scherptediepte. Dan moet je de sluitertijd kort genoeg tov de brandpuntsafstand houden. 55 x 1.6x cropfactor levert 88mm zodat je volgens de vuistregel bij 1/100 of nog korter beland. De vuistregel klopt, als je de camera voldoende stil kan houden en de vuistregel doet niks tegen bladeren die zitten te bewegen. De sluitertijd kan je naar 1/250 verhogen om het boeltje meer te bevriezen. De Canon kitlens is in de randen merkbaar onscherper dan de Nikon kitlens, dat zie je op afdrukken van bv de Antwerpse kathedraal.
Thx, dit verklaard een hoop! Ik heb namelijk een zelfde probleem dat ik vind dat mijn foto's onscherp zijn en dat had ik met Nikon niet...
En daarbij maakt bewegingsonscherpte eig. niet echt uit...

Maar hoe kan je dit probleem nu het beste op lossen zonder alles te bewerken?

Ik probeer het nu te voorkomen door erg te letten op mn sluitertijd (d.w.z. eerder hogere Iso en spelen met de belichting zodat sluitertijd minstens 1/80 / 1/100 is...)

Sigma lens heb ik er minder problemen mee, kan dat?
Ik had namelijk laatst echt heleboel mooi scherpe foto's geschoten van een libelle... maar ik kan ze niet meer vinden, behalve deze...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:37:
[...]

Thx, dit verklaard een hoop! Ik heb namelijk een zelfde probleem dat ik vind dat mijn foto's onscherp zijn en dat had ik met Nikon niet...
En daarbij maakt bewegingsonscherpte eig. niet echt uit...

Maar hoe kan je dit probleem nu het beste op lossen zonder alles te bewerken?

Ik probeer het nu te voorkomen door erg te letten op mn sluitertijd (d.w.z. eerder hogere Iso en spelen met de belichting zodat sluitertijd minstens 1/80 / 1/100 is...)

Sigma lens heb ik er minder problemen mee, kan dat?
Ik had namelijk laatst echt heleboel mooi scherpe foto's geschoten van een libelle... maar ik kan ze niet meer vinden, behalve deze...
Volgens mij is het een combinatie van een kitlens die niet super is en te lage sluitertijden. Je moet niet bang zijn om de iso flink omhoog te knallen (kan de sensor van de 400d namelijk best hebben). 1600 iso binnenshuis is nog HEEEEEL bruikbaar.

Die kitlens heeft wat mij betreft ook behoorlijke CA, check die snorharen links maar eens op 100%

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0743.JPG

Ik denk trouwens dat een lens met IS wel een hele hoop bruikbare shots oplevert die anders onbruikbaar zouden zijn. Misschien eens kijken naar de 17-85 IS USM als vervanger van de kitlens, hoor hele goede verhalen over die lens.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:17:
[...]

Volgens mij is het een combinatie van een kitlens die niet super is en te lage sluitertijden. Je moet niet bang zijn om de iso flink omhoog te knallen (kan de sensor van de 400d namelijk best hebben). 1600 iso binnenshuis is nog HEEEEEL bruikbaar.

Die kitlens heeft wat mij betreft ook behoorlijke CA, check die snorharen links maar eens op 100%

http://youalin.tweakdsl.nl/IMG_0743.JPG

Ik denk trouwens dat een lens met IS wel een hele hoop bruikbare shots oplevert die anders onbruikbaar zouden zijn. Misschien eens kijken naar de 17-85 IS USM als vervanger van de kitlens, hoor hele goede verhalen over die lens.
Mwoa, op 800 iso krijg ik al een heleboel ruis... dat is echt typisch iets van alleen als het echt niet anders kan... 1600 probeer ik echt te vermijden...

Maar sowieso vind ik de cam niet echt fijn scherp schieten... nu ook met mn nieuwe neefje krijg ik niet altijd foto's die wel scherp horen te zijn... Ik zal deze nog een keer plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:29:
[...]

Mwoa, op 800 iso krijg ik al een heleboel ruis... dat is echt typisch iets van alleen als het echt niet anders kan... 1600 probeer ik echt te vermijden...

Maar sowieso vind ik de cam niet echt fijn scherp schieten... nu ook met mn nieuwe neefje krijg ik niet altijd foto's die wel scherp horen te zijn... Ik zal deze nog een keer plaatsen...
Tja ik heb wel hetzelfde eigenlijk, heb alleen geen vergelijkingsmateriaal. Hij focust altijd prima scherp maar de foto blijkt dan toch onscherp. Jij had hier met een andere reflex minder last van of lette je er toen gewoon minder op?

Edit: en hoe was die andere lens waar je het over had in vergelijking met de kitlens?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:17:
[...]

CA of scherptediepte?
Ik zie ghosting en ongetwijfeld CA. Maar ik denk dat je met de haren ook te maken hebt met scherptediepte.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste