Verwijderd
Beste tip die ik je kan geven: Koop de body en de kitlens van de 450. Deze is 'tzelfde maar met IS, en kost iets van een 155 euro. IS is het zo enorm waard bij donkere omstandigheden.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:37:
Canon 400D 18-55 mm deze week 21 t/m 27 april bij de Mediamarkt Arena voor "slechts" € 399,-
Ik ga hem waarschijnlijk halen.
Hoe zit het nou met de kwaliteit van de kit-lens ??
Ik wil veel bij avond / schemer gaan fotograveren, zonder flits. Het gaat mij om de verlichting (ieder zijn hoby).
Graag advies: doen of niet doen ??
Volgende foto's zijn vandaag genomen, de eerste op F4.0 en de tweede op F13! Bij beide is het focuspunt (ik heb overigens ingesteld dat alleen het middelste focuspunt gebruikt mag worden) de gele prullenbak. Statief ben ik in dit geval zelf zittend met mijn ellenbogen op mijn knieen. Deze foto's zijn genomen met de 70-200L
f4.0
f13
L glas moet toch veel beter presteren? Of ben ik te kritisch?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
ISO 400 zorgt al voor een beetje onscherpte.Stormer schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 15:07:
De foto's zijn gemaakt op de AV stand vervolgens gekozen voor het diafragma 4 en 13, beiden genomen op iso 400, de jpg's zijn rechtstreeks afkomstig uit de camera.
Daarnaast zou de 70-200 meer moeten bieden. Ook op F4 is deze lens al retescherp (at-least bij mij). Deze lens kan/zal scherper moeten kunnen schieten.
Met de foto kan ik niet zoveel, probeer idd met statief, mirror lock-up en liefst een bakstenen muur. Je schakelt dan alle omgevingsfactoren uit.
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Verwijderd
Iedereen bedankt al voor de reacties, hier zijn 2 raw images van een bakstenen muur(zien er volgens mij best goed uit, maak eigenlijk nooit zo vaak foto's van bakstenenJivecar schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 16:48:
[...]
ISO 400 zorgt al voor een beetje onscherpte.
Daarnaast zou de 70-200 meer moeten bieden. Ook op F4 is deze lens al retescherp (at-least bij mij). Deze lens kan/zal scherper moeten kunnen schieten.
Met de foto kan ik niet zoveel, probeer idd met statief, mirror lock-up en liefst een bakstenen muur. Je schakelt dan alle omgevingsfactoren uit.
eerste
tweede
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Verwijderd
Wbt. de kit kom je waarschijnlijk wel goedkoper uit dan wanneer je nog een 55-250 apart koopt, dus je moet 't zelf zowat zien denk ik, afhankelijk van waarvoor je de cam wilt gebruiken kan je die telelens niet nodig hebben.
200 mm zal wel goed zijn voor sport en in de stad etc., maar voor uitgestrekte natuur/vogels lijkt mij dat net iets te weinig.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 11:03 ]
Verwijderd
Sinds ik de Tamron 17-50 heb zijn de foto's aanzienlijk scherper.
Verwijderd
Ik vind leuk materiaal zeer prettig om mee te werken, maar bovenaan staat dat je het fotograferen leuk moet vinden. Of dat nou met een kitlens is of met een topobjectief, dat maakt niet direct uit. Het is veelal lastiger goede foto's te maken qua inhoud dan de technische aspecten. Dat is met een topobjectief niet anders (al zal je wellicht minder foto's weg hoeven gooien).Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:29:
[...] het fotograferen veel leuker wordt met een goed objectief.
Lichtsterk glas en een goede body nemen wel de frustraties van hunten etc weg natuurlijkWekkel schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:11:
[...]
Ik vind leuk materiaal zeer prettig om mee te werken, maar bovenaan staat dat je het fotograferen leuk moet vinden. Of dat nou met een kitlens is of met een topobjectief, dat maakt niet direct uit. Het is veelal lastiger goede foto's te maken qua inhoud dan de technische aspecten. Dat is met een topobjectief niet anders (al zal je wellicht minder foto's weg hoeven gooien).
Bij zoomlenzen betekend de macro aanduiding vaak dat je redelijk dichtbij kan scherpstellenVerwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:08:
[Tamron AF 18-250/3.5-6.3 IF Di-II LD Asph Macro Canon]
En daar staat dus macro bij, wat houd dat in?
Macro op mijn 'oude' toestel dat je van dichtbij kunt fotograferen en daar zit ook super macro op, bedoelen ze daar hetzelfde mee of niet?
in dit geval tot 45cm vergroting 1:3,5
Echte macrolenzen hebben een vaste brandpunt afstand en gaan tot 1:1
Nikon's benaming 'micro' voor 1:1 lenzen is wat dat betreft bijna beter geplaatst tegenwoordig, want de term 'macro' zie je echt bij elke lens die even dichtbij kan omhoog springen tegenwoordig...bouwfraude schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:20:
[...]
Bij zoomlenzen betekend de macro aanduiding vaak dat je redelijk dichtbij kan scherpstellen
in dit geval tot 45cm vergroting 1:3,5
Echte macrolenzen hebben een vaste brandpunt afstand en gaan tot 1:1
Vergis je niet. Ook ik zit al lang naar een Tamron 17-50 te kijken. Eerst nog de 28-70, maar de laatste vakantie laat wel zien dat ik heel wat op 18mm schiet met de kitlens.Henk schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:16:
Maar je moet ook vinden dat je zelf dat goede objectief waard bent.
Ik schroef af en toe de 50mm 1.8 op en sta toch iedere keer weer verbaasd om de strakke plaatjes die ik daarmee kan schieten. Ook kleuren zijn een stuk levendiger dan met de kitlens. Technisch kan een beter objectief zeker een verschil maken, en de Tamron t.o.v. de kitlens zie ik wel als zo'n stap.
Dat neemt niet weg dat de foto zelf ook de nodige aandacht moet hebben. Dat is veel lastiger dan even een luxer lensje voorhangen.
En volgens een test op slrgear.com aanzienlijk scherper dan zijn voorganger zonder IS.Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 19:07:
IS is de kitlens van de 450D.
Vanmiddag weer... Iemand die 't kent?Raven schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:41:
M'n 400D is beetje vaag aan het doen.
Laatst paar maal gehad dat op het moment dat ik 'm weer in het tasje doe het scherm aangaat (terwijl cam uit staat) waarbij de accu indicator een (bijna) lege accu aangeeft, die vrijwel vol is*. Camera reageert op geen enkele knop. Ook aan-/uit-zetten helpt niet. Haal ik de accu eruit en stop 'm er weer in dan werkt alles weer normaal.
Dit al paar keer gehad...![]()
* De accu die er nu in zit was na aankoop gelijk opgeladen en daarna heb ik 'm in het tasje gestopt. De bij de camera meegeleverde accu was pas voor het eerst leeg en sinds ik die 2e accu, die in tasje zat, erin stopte krijg ik genoemd probleem zo nu en dan.
Toeval?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
http://www.photozone.deVerwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:15:
Oke bedankt;)
Weet iemand een website waar veel lenzen op staan?
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
De EF 70-300IS is een heerlijke lens, of je de IS nodig hebt hangt af van wat je fotografeert: als het onderwerp teveel beweegt heb je er niet zoveel aan, maar als je flink telezoomt is het wel verdomd handig en kun je ook nog met wat minder licht uit de hand schieten. Ben zelf erg tevreden over die lens igg (naast mijn EF-S 18-55IS, gat van 55-70mm zal je niet snel missen denk ikVerwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 19:51:
Okee bedankt!
Jullie horen snel weer van me alstie binnen is!
Trouwens, ik heb een leuke lens gezien ik geloof 70-300, is het daar slim om een IS te nemen dus 70-300 IS of is dit er niet?
Zijn het originele accu's en heb je ze al regelmatig gebruikt? Als je ze wat langer laat liggen ontladen ze vaak langzaam en worden ze soms wat 'lam' (dan geeft de camera wel een redelijk gevulde accu aan, maar haalt de accu het einde van de shot niet zegmaar), even helemaal leeg maken (gebruik je de flitser ook eens
Ik meen me een hele poos geleden te hebben gelezen dat de kleuren uit een XXXD +1/3 of iets dergelijks gesatureerder of zo waren dan bij een XXD...
Zo nu en dan vind ik de kleuren uit een 400D bijv. veel mooier/positiever uitkomen dan uit mijn 20D...
Nu heb ik twee vragen:
A. Kan het prisma vervangen worden door een nieuwe? Zo ja, hoeveel gaat dat kosten.
B. Als dit nogmaals gebeurt, hoe kan ik dit dan het beste schoonmaken?
[ Voor 9% gewijzigd door Soepstengel op 05-05-2008 14:12 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
A. Het is niet je prisma die naar de haaien is, maar je focus-screen. Die kan wel vervangen worden, maar voor zover ik weet kan je dat bij een 400D niet zelf (correct me if I'm wrong
B. Gewone stofjes kan je er veel beter gewoon afblazen. Zal effe zoeken voor een blowertje.
[edit]
Blowertjes (en kitjes). Max 8$ (~5€) incl. verzending uit Hong-Kong
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.blower
[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 05-05-2008 14:23 ]
Ik zou http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11132 niet gebruiken. Deze heb ik namelijk zelf net (ong 20 min geleden) gebruikt.Fire69 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:21:
Niet slim geweest hoor
A. Het is niet je prisma die naar de haaien is, maar je focus-screen. Die kan wel vervangen worden, maar voor zover ik weet kan je dat bij een 400D niet zelf (correct me if I'm wrong). Bij Rofa kunnen ze je zeker helpen.
B. Gewone stofjes kan je er veel beter gewoon afblazen. Zal effe zoeken voor een blowertje.
[edit]
Ik wou met het kwastje de spiegel schoonmaken, maar ik had niet goed genoeg getest of de haartje van het kwastje wel goed vast zaten. En dat deden ze dus niet
Maar na een beetje priegelen/prutsen de haren toch gelukkig weer weten te verwijderen. Heb het kwastje maar direct weggegooit.
Origineel jah, regelmatig gebruikt.. Nee. De bij de cam megeleverde accu was pas voor het eerst leegbase_ schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:49:
[...]
Zijn het originele accu's en heb je ze al regelmatig gebruikt? Als je ze wat langer laat liggen ontladen ze vaak langzaam en worden ze soms wat 'lam' (dan geeft de camera wel een redelijk gevulde accu aan, maar haalt de accu het einde van de shot niet zegmaar), even helemaal leeg maken (gebruik je de flitser ook eens) en goed opladen zou ik eerst eens proberen. Heb zelf wel een enkele keer gehad dat camera bleef hangen als de accu bijna leeg was en ook als het koud is presteren die dingen een stuk minder. Als na het verwijderen en terugplaatsen van de accu de camera weer reageert is dat dan met dezelfde accu en hoeveel shots kun je dan nog maken met die accu?
Die wat nu in de cam zit, en dat vage probleem heeft, heb ik tegelijk met de cam gekocht/opgeladen en in 't cameratasje gestopt. Die accu wordt dus nu voor 't eerst gebruikt.
Als ik de accu eruit haal, stop ik 'm er daarna gewoon weer in, dezelfde accu dus. Geen idee hoeveel shots, kan gewoon weer verder gaan met foto's maken.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als het er met een blower niet afgaat, gebruik je denk ik best die speciale swabs voor spiegel/sensor.
Aha, owke nou gelukkig, dan valt het allemaal toch wel weer mee. Ik was als eerst bang dat het ook op de sensor zou zitten maar gelukkig was dat niet zo en tja een focus-screen zal denk ik geen honderden euro's kosten. Ik ga dit gewoon laten repareren door een speciale foto zaak in de beurt, want na dit incident ga ik daar dus niet meer mee klooienFire69 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:21:
Niet slim geweest hoor
A. Het is niet je prisma die naar de haaien is, maar je focus-screen. Die kan wel vervangen worden, maar voor zover ik weet kan je dat bij een 400D niet zelf (correct me if I'm wrong). Bij Rofa kunnen ze je zeker helpen.
[edit]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Voor m'n focusscreen gebruik ik gewoon een omgebogen kwastje en voor de sensor een blower (neem gewoon een Giotto) / wattenstaafje / wattenstaafje met alcohol als het ernstig vuil is
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 05-05-2008 15:19 ]

En toen hield de accu er mee op, cam wou niet meer aan met die... Gelukkig nog een liggen die opgeladen isRaven schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:06:
[...]
Origineel jah, regelmatig gebruikt.. Nee. De bij de cam megeleverde accu was pas voor het eerst leeg![]()
Die wat nu in de cam zit, en dat vage probleem heeft, heb ik tegelijk met de cam gekocht/opgeladen en in 't cameratasje gestopt. Die accu wordt dus nu voor 't eerst gebruikt.
Als ik de accu eruit haal, stop ik 'm er daarna gewoon weer in, dezelfde accu dus. Geen idee hoeveel shots, kan gewoon weer verder gaan met foto's maken.
Oscar Wilde
Klinkt dan toch echt als een lamme accu, een paar keer goed leegmaken en opladen helpt vaak enorm.Raven schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:06:
[...]
Origineel jah, regelmatig gebruikt.. Nee. De bij de cam megeleverde accu was pas voor het eerst leeg![]()
Oscar Wilde
Nu eens zien hoe ik het beste de accu kan ontladen, de ontspanknop iets ingedrukt houden laat de cam maar 2* zo'n irri preflash doen. Zo ben ik wel even bezig
Zijn er geen fatsoenlijke (Canon) laders die dit kunnen?
Even iets anders. Is de 400D zo ver te krijgen dat ie ipv IMG_nummerdatsteedshogerword.JPG de datum/tijd in de bestandsnaam verwerkt? Vind foto's zo makkelijker uit elkaar te houden en maakt 't zoeken ook wat makkelijker
[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 06-05-2008 18:42 ]
Oscar Wilde
Lensdop ophouden bij het preflashen, maar niet te lang, anders schijnt je flitsertje te smelten...
[ Voor 41% gewijzigd door Toff op 06-05-2008 23:34 ]
Volgens mij bestaan er wel stukjes software die middels een batch convertion de datum uit de exif in de foto naam kunnen zetten.Raven schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:21:
Even iets anders. Is de 400D zo ver te krijgen dat ie ipv IMG_nummerdatsteedshogerword.JPG de datum/tijd in de bestandsnaam verwerkt? Vind foto's zo makkelijker uit elkaar te houden en maakt 't zoeken ook wat makkelijker
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
[ Voor 16% gewijzigd door marcieking op 07-05-2008 08:39 ]
Hebben jullie ervaring met voorzetlensjes?
Ik heb wat rond zitten zoeken, en zo te zien moet ik er een uit de serie "dioptric adjustment lens E" halen, en een -4 zou me een bereik van -4 +/-2 => -2 tot -6 geven, plus het bijbehorende rubbertje (Canon Rubber Frame EF).
Ik vond ze voor een leuke prijs bij Amazon.com, maar in dit geval zijn de verzendkosten daar vrij idioot hoog.. hier in NL zijn ze duurder (maar ook nog wel betaalbaar), maar dan wil ik ze wel uit kunnen proberen in de winkel eigenlijk, en Konijn en KE hebben ze niet allemaal op voorraad, iig niet de -4 waar ik waarschijnlijk naar zou moeten kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 07-05-2008 11:39 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Heb ik al.Toff schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:33:
@Raven:
Lensdop ophouden bij het preflashen, maar niet te lang, anders schijnt je flitsertje te smelten...
Cam probeert scherp te stellen, preflash, weer scherpstellen, preflash, thats it.
Moet dus toch telkes erbij blijven om de knop in te blijven drukken
Hmm, ff googlen dus straksmadmaus schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:03:
[...]
Volgens mij bestaan er wel stukjes software die middels een batch convertion de datum uit de exif in de foto naam kunnen zetten.
Geen idee, krijg het iig niet voor elkaar. Met die sportstand kan ie wel heel snel achter elkaar foto's maken maar flits blijft dan uit...marcieking schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:39:
kun je niet gewoon met de flits aan bursten zonder CF kaartje? Als ik dat doe blijft hij schieten, en delete gewoon alle foto's, en ik neem aan dat dat niet heel slecht is voor je camera, hij heeft dan wat tijd om af te koelen. Desnoods neem je een wat langere sluitertijd.
[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 07-05-2008 11:42 ]
Oscar Wilde
Deze gebruik ik. Zo krijg ik toch de namen van de bestanden in de juiste volgorde terwijl ik met 2 bodies schiet.madmaus schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:03:
[...]
Volgens mij bestaan er wel stukjes software die middels een batch convertion de datum uit de exif in de foto naam kunnen zetten.
This footer is intentionally left blank
Zet de cam op M-stand en burst, de focus op MF, in het menu stel je in dat je kan schieten zonder CF erin.Raven schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:41:
[...]
Heb ik al.
Cam probeert scherp te stellen, preflash, weer scherpstellen, preflash, thats it.
Moet dus toch telkes erbij blijven om de knop in te blijven drukken![]()
[...]
Hmm, ff googlen dus straks
[...]
Geen idee, krijg het iig niet voor elkaar. Met die sportstand kan ie wel heel snel achter elkaar foto's maken maar flits blijft dan uit...
Flitje open, en schieten maar )
Wat is precies de reden waardoor jij denkt dat foto's maken met een zonnebril op minder praktisch is dan foto's maken met een gewone bril op?Tarin schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:38:
Zo met de zomer in aantocht wilde ik toch maar eens een zonnebril op sterkte aan gaan schaffen. Normaal gesproken kijk ik altijd met m'n bril op door m'n camera (heb -5,nogwat, dat haalt het wieltje dus niet (die is -1 +/-2), maar met een zonnebril op lijkt met dat minder praktisch.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het maken van foto's met zonnebril op geen enkel probleem is. Zolang je geen zonnebril neemt met pikzwarte glazen oid zie je niet echt het effect van donkerder glazen, ik niet tenminste.
Verwijderd
- dagje dierentuin
- dieren (vogels) in de tuin
- voetbal foto's
- gewoon de gezellige familie foto's (binnen/buiten)
Welke camera zou hiervoor het best geschikt zijn en krijg je de beste foto's mee?
Voor de 400D zou je dan weer andere lenzen moeten gebruiken? Of is dit niet nodig?
Een bril met polariserende glazen maakt LCD-schermpjes slecht leesbaar (onder bepaalde hoeken).masterslave schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:13:
[...]
Wat is precies de reden waardoor jij denkt dat foto's maken met een zonnebril op minder praktisch is dan foto's maken met een gewone bril op?
Uit ervaring kan ik zeggen dat het maken van foto's met zonnebril op geen enkel probleem is. Zolang je geen zonnebril neemt met pikzwarte glazen oid zie je niet echt het effect van donkerder glazen, ik niet tenminste.
Ook zou het eigenlijk wel leuk zijn van die vette afdrukken van het oculair en m'n wenkbrauw op m'n bril af te zijn na een foto gemaakt te hebben
Voor de dierentuin wil je een telelens (400 euro voor een beetje een leuke met beeldstabilisatie), en als je de kitlens overweegt, kijk dan ook naar die nieuwe kitlens met IS, die is maar een beetje duurder en optisch veel beter.Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:41:
[...]Canon EOS 400D Kit 18-55mm lens of de canon powershot S5-IS. Nou zal ik de camera voornamelijk gebruiken om foto's te gaan maken van bijvoorbeeld de volgende dingen:
- dagje dierentuin
- dieren (vogels) in de tuin
- voetbal foto's
- gewoon de gezellige familie foto's (binnen/buiten)
Welke camera zou hiervoor het best geschikt zijn en krijg je de beste foto's mee?
Voor de 400D zou je dan weer andere lenzen moeten gebruiken? Of is dit niet nodig?
De S5-IS is een hele leuke camera, je ben in 1 keer klaar (min of meer) voor veel minder geld. Je gaat alleen binnenshuis merken dat je relatief weinig groothoek tot je beschikking hebt (als je meer dan 3 mensen op de foto wil hebben that is).
Maar ik geloof dat de prosumerP&S/DSLR-discussie al vrij vaak uitgebreid behandeld is. Het is jouw keuze, wil je klein/draagbaar/goedkoop of groot/zwaar/veelzijdig/duur? Wat gebruik je nu, wat mis je aan die camera?
[ Voor 46% gewijzigd door Tarin op 07-05-2008 15:22 ]
Dat is nieuw voor mij, ik kan namelijk het schermpje op mijn 400D prima lezen met mijn zonnebril met polariserende glazen. (warmtewerende) autoruiten worden bijvoorbeeld wel paarsig.Tarin schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:03:
[...]
Een bril met polariserende glazen maakt LCD-schermpjes slecht leesbaar (onder bepaalde hoeken).
Ook zou het eigenlijk wel leuk zijn van die vette afdrukken van het oculair en m'n wenkbrauw op m'n bril af te zijn na een foto gemaakt te hebben.
Wellicht kun je eerst een zonnebril op sterkte kopen (ik neem aan dat je dat sowieso al gaat doen..) en daarna de proef op de som nemen en kijken wat er gebeurd als je de camera gebruikt. Anders moet je constant je zonnebril afzetten als je een foto wilt maken. als ex-brildrager (lenzen nu) weet ik hoe ongelofelijk vervelend het is om steeds je bril af te moeten zetten

Gaat dat ook nog goed in portretstand? 90 graden draaien kan namelijk wel eens roet in het eten gooienDat is nieuw voor mij, ik kan namelijk het schermpje op mijn 400D prima lezen met mijn zonnebril met polariserende glazen. (warmtewerende) autoruiten worden bijvoorbeeld wel paarsig.
Verwijderd
Nu zit ik ook nog te twijfelen of ik er een polarisatie of skylight filter bij zal kopen.
Ik ga natuurlijk voorzichtig met de lenzen om maar je zult toch zien dat het eens fout gaat en dan heb je spijt van dat je er niks voor had zitten.
Nu heb ik gehoord dat je een skylight filter altijd op de camera kunt laten zitten, m.a.w. je kunt je lensdopje er ook weer op doen en de camera in de tas stoppen. Ik neem aan dat dit klopt.
Maar nu vraag ik met af hoe het zit met een circular polarisatiefilter? Van de zomer ben ik op vakantie op Tenerife (daar waar de zon hoog aan de hemel staat en fel schijnt) en bij voorbeelden die ik op internet zie, levert zon polarisatie filter toch wel mooie beelden op. Mijn vraag is dus of ik deze steeds voor elke foto erop moet zetten. En kun je ook 's avonds / 's nachts nog foto's maken met een van de filters erop?
Ik ben trouwes ook een beetje bezig met Photoshop CS3 en daar lukt het me ook al redelijk mee om het polarisatie effect te creeeren (zonder dat er een daadwerkelijk een filter voor de lens zit)
Samengevat; kan ik beter een skylight of circ polaristatie filter voor mijn lenzen zetten.
De lenzen waarop ik deze wil zetten zijn: Canon 18-55 IS (dus geen slim filter nodig lijkt me) en Canon 55-250 IS
Een pola kan je ook niet full-time op je lens laten omdat je toch redelijk wat lichtverlies hebt, en dat 's avonds/binnen zorgt voor langere sluitertijden (+ helemaal geen nut heeft, tenzij om spiegelingen weg te werken.)
Verwijderd
Op dit moment heb ik een canon A60. heel oud dus en gebruik ik ook niet eens meer.Tarin schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:03:
[...]
Een bril met polariserende glazen maakt LCD-schermpjes slecht leesbaar (onder bepaalde hoeken).
Ook zou het eigenlijk wel leuk zijn van die vette afdrukken van het oculair en m'n wenkbrauw op m'n bril af te zijn na een foto gemaakt te hebben.
[...]
Voor de dierentuin wil je een telelens (400 euro voor een beetje een leuke met beeldstabilisatie), en als je de kitlens overweegt, kijk dan ook naar die nieuwe kitlens met IS, die is maar een beetje duurder en optisch veel beter.
De S5-IS is een hele leuke camera, je ben in 1 keer klaar (min of meer) voor veel minder geld. Je gaat alleen binnenshuis merken dat je relatief weinig groothoek tot je beschikking hebt (als je meer dan 3 mensen op de foto wil hebben that is).
Maar ik geloof dat de prosumerP&S/DSLR-discussie al vrij vaak uitgebreid behandeld is. Het is jouw keuze, wil je klein/draagbaar/goedkoop of groot/zwaar/veelzijdig/duur? Wat gebruik je nu, wat mis je aan die camera?
Ik was alleen even benieuwd of ik met de standaard kit lens van de EOS 400D dingen niet zou kunnen die ik wel zou kunnen met de S5-IS. Maar blijkbaar zou ik het met de S5-IS allemaal ook wel kunnen klaren, had alleen het idee dat het met de EOS kwalitatief allemaal veel beter zou zijn
"Indestrop" gaat naar Tenerife, waar de zon altijd (nogal heftig) schijnt. Aangezien een polafilter altijd lichtverlies oplevert, is het nog helemaal niet zo'n gek idee om zo'n ding permanent (overdag dan) op de lens te laten. Met wat draaien wordt de lucht wat blauwer enzo, maar ook in een neutrale stand krijg je gratis een soort van ND-filter. Scheelt 1-2 stops toch, afhankelijk van de stand? Je hebt daar eerder te veel licht dan te weinig, dus gewoon doen, is mijn idee. Bevalt het niet, dan is het er snel genoeg weer van afgeschroefd.Fire69 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:22:
Beide lenzen hebben een draaiend front-element bij het focussen, dus een pola zal niet echt handig zijn.
Een pola kan je ook niet full-time op je lens laten omdat je toch redelijk wat lichtverlies hebt, en dat 's avonds/binnen zorgt voor langere sluitertijden (+ helemaal geen nut heeft, tenzij om spiegelingen weg te werken.)
Verwijderd
(vind 't wel vreemd dat je niet gewoon de body hebt genomen dan?)
Die is idd niet vergelijkbaar met beiden, maar waarom gebruik je hem niet meer? Kwalitatief niet goed genoeg? Te traag? Te weinig zoombereik?Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:23:
[...]
Op dit moment heb ik een canon A60. heel oud dus en gebruik ik ook niet eens meer.
Wat de S5-IS mist is groothoek. Hij begint bij 36mm, en die 8mm verschil met de kitlens ga je vooral binnenshuis en bij wijde landschappen echt wel merken, als je beide geprobeerd hebt.Ik was alleen even benieuwd of ik met de standaard kit lens van de EOS 400D dingen niet zou kunnen die ik wel zou kunnen met de S5-IS. Maar blijkbaar zou ik het met de S5-IS allemaal ook wel kunnen klaren, had alleen het idee dat het met de EOS kwalitatief allemaal veel beter zou zijn
Verwijderd
Slechte tip, want in de groothoekstand kun je vreemde effecten krijgen in de lucht. Daarnaast is het binnen niet echt handig.Toff schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:37:
"Indestrop" gaat naar Tenerife, waar de zon altijd (nogal heftig) schijnt. Aangezien een polafilter altijd lichtverlies oplevert, is het nog helemaal niet zo'n gek idee om zo'n ding permanent (overdag dan) op de lens te laten. Met wat draaien wordt de lucht wat blauwer enzo, maar ook in een neutrale stand krijg je gratis een soort van ND-filter. Scheelt 1-2 stops toch, afhankelijk van de stand? Je hebt daar eerder te veel licht dan te weinig, dus gewoon doen, is mijn idee. Bevalt het niet, dan is het er snel genoeg weer van afgeschroefd.
Verwijderd
Dat heb ik inderdaad wel vaker gelezen, maar heb je met een polarizer bij 18 mm ook al zoveel problemen op moet je echt aan fisheye gaan denken?Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 01:38:
[...]
Slechte tip, want in de groothoekstand kun je vreemde effecten krijgen in de lucht. Daarnaast is het binnen niet echt handig.
Als ik het zo zie dan denk ik dat ik toch maar voor een skylight filter ga, bijvoorbeeld deze:
http://www.factoryprices....KR_1,5_MRC_Filter_(17869)
Een skylight kan toch ook 's avonds en binnen gebruikt worden? De foto's die op die site staan laten toch een verbetering (mijns inziens) zien. En volgens mij kan dit filter altijd voor de lens blijven zitten, dus ook het dopje erop en weer de tas in?
Verwijderd
Hmm oke en wat zou ik dan met de EOS niet kunnen wat wel weer met de S5-IS kan.Tarin schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 00:05:
[...]
Die is idd niet vergelijkbaar met beiden, maar waarom gebruik je hem niet meer? Kwalitatief niet goed genoeg? Te traag? Te weinig zoombereik?
[...]
Wat de S5-IS mist is groothoek. Hij begint bij 36mm, en die 8mm verschil met de kitlens ga je vooral binnenshuis en bij wijde landschappen echt wel merken, als je beide geprobeerd hebt.
Dan kan ik aan de hand daarvan een overweging maken wat te doen.
Of dat ik eerst een jaar zonder kan en daarna een extra lens kopen.
Verwijderd
Is een beetje een vlees-noch-vis-lens voor party.
Over vis gesproken, fisheyes staan toe om van kortbij grote groepen mensen op de foto te krijgen...
Tsja, als je dat burst noemt... 'k hou de knop in: flits+opname, busy..., flist opname, busy... etc.Fire69 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:33:
[...]
Zet de cam op M-stand en burst, de focus op MF, in het menu stel je in dat je kan schieten zonder CF erin.
Flitje open, en schieten maar )
Daarbij moet de knop ingehouden worden. Kan dit niet automatisch?
Oscar Wilde
Cable-remote kopen waarbij je de onspanner kan locken?Raven schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:46:
[...]
Tsja, als je dat burst noemt... 'k hou de knop in: flits+opname, busy..., flist opname, busy... etc.
Daarbij moet de knop ingehouden worden. Kan dit niet automatisch?
4€ bij DealExtreme
Verwijderd
Had geen idee over wat voor concert het ging hé. Denk dat de 50mm dan wel oké moet zijn, is tenslotte zo goedkoop dat je er bijna niet verkeerd mee kan gaan.Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:46:
Het gaat hierbij om een klein concert van Roel van Velzen...
Aangezien ik niet vaak naar concerts ga en het echt een beetje spelen word is het onzin om een zoomlens met een F2.8 ofzo aan te schaffen, die zijn errug duur voor 1 keertje een beetje prutsen.
Verwijderd
Neo zei het al, maar voor de 400D moet het inderdaad deze zijn.Fire69 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:53:
[...]
Cable-remote kopen waarbij je de onspanner kan locken?
4€ bij DealExtreme
Prima remote trouwens.
Ik heb een tijdje geleden een pola van HVStar gehaald (niks mis mee verder) alleen hoe moet je dat ding nu draaien voor het goede effect? Ik heb geen meedraaiend front-element. Op de polo staat een soort hoekje/pijltje; moet je dat precies in het midden zetten (dus op de middenlijn over je flitser/lens, van boven gezien dus) of moet ik dat draaien zodat het gelijk staat met een rondje/blokje op mijn lens? (dat volgens mij alleen aangeeft waar je de zonnekap erop moet zetten)
Beetje n00b vraag bedenk ik me...
neographikal schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:54:
Let op, die past niet op de 400D! Dat is degene voor de 30D and alike
Oeps, sorry, niet op het stekkertje gelet.Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:34:
[...]
Neo zei het al, maar voor de 400D moet het inderdaad deze zijn.
Prima remote trouwens.
Heb nochtans zelf zo eentje, dus had het wel moeten zien
Ik moet zeggen, ik zie het ook soms moeilijk, maar dat kan aan de kleinere zoeker van de 400D liggen?neographikal schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:40:
Draai tot het effect je bevalt? Er is geen beter, slechts anders
Eraan draaien tot je het verschil zietneographikal schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:40:
Draai tot het effect je bevalt? Er is geen beter, slechts anders

Dan mag ik wel een bril gaat halen want volgens mij is er niks opgevallen toen ik dat deed...(mini zoeker ook in de 400D).
Is er niet zoiets als "het puntje naar boven" ofzo??(zou me namelijk logisch zijn)
Het is relatief ten opzichte van de positie van de zon, dus als de zon bvb links van je staat, zal je pola anders moeten gedraaid worden dan wanneer de zon achter of rechts van je staat...
Als je engels goed genoeg is: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/polarizers.shtml
Eentje in het nederlands: http://www.kampie.info/fotografie/filters.htm
Thanks voor de tip!Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:34:
[...]
Neo zei het al, maar voor de 400D moet het inderdaad deze zijn.
Prima remote trouwens.
Btw, "free shipping", ook internationaal?
Edit:
"Worldwide Free Shipping"
Ja dus
Ordered, $4,82
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 08-05-2008 18:25 ]
Oscar Wilde