Oude camera's zoals EOS D60 slikken geen kaartjes groter dan 2GB, deze camera's produceren merkbaar meer ruis, hebben merkbaar slechtere autofocus en zijn enorm traag. Maar je kan wel voor 400 euro een Sigma 70-210mm f/2.8 met een dedicated 2de body regelen.
20D en 30D zijn DIGICII gebaseerde camera's met alle moderne up to date spullen aanboord. Grotere geheugenkaarten (en grotere harde schijven) hebben enorme hoeveelheid sectoren en de processor moet dat allemaal nog kunnen beheren. Dus het gaat maar wat trager en je kan voor snellere geheugenkaartjes kiezen om het te compenseren.
Snelheid van geheugenkaarten in camera's wordt gemeten. Je hebt het snelste kaartje en een rij kaartjes die tot 10% onder de snelste zit, dat zou ik gewoon snel noemen. Kaartjes die tot 20% onder de snelste zakken zou ik aanvaardbaar noemen.
Bij een
EOS D60 ligt de topsnelheid op 1,625 MB/sec (Extreme III) en Ultra II doet 1,605 MB/sec (1,2% trager). Bij deze camera is het eigenlijk niet boeiend, je duwt een Ultra II erin en het doet wat het moet doen.
Bij een
EOS 30D zit geen enkele 8GB kaartje bij de snelste 10%, SanDisk Extreme III 8GB (71,68 euro) levert 11% in en een SanDisk Ultra II 8GB (65,48 euro) levert 34% in. 6,2 euro per kaartje kan veel uitmaken, maar als je nog hoger gaat, dan beginnen de prijzen exponentieel te klimmen.
4GB kaartjes zijn sterker vertegenwoordigd, SanDisk Ultra II 4GB (37,42 euro) levert 13% in, Sandisk CF 4096Mb Extreme III (43,52 euro) levert 11% in, Lexar Pro Series 133X Write Acceleration 4GB (45,96 euro) levert 6% in en SanDisk Extreme IV 4GB (60,81 euro) levert 5,5 % in. Zo te zien zijn mijn Ultra II 4GB kaartjes nog niet afgeschreven.