Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Collega van mij heeft twee pinnetjes van het CF-slot verbogen van z'n 400D, don't ask hoe ie het voor elkaar heeft gekregen. Iemand een idee van de kosten om dat te repareren, is weinig over te vinden. Morgen moeten we toevallig samen naar een klant en Etbass ligt op de route, dus daar rijden we even langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Toff schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:20:
@mcdronkz: Je zit hier wel op TWEAKERS.net, dus een klein beetje zelfwerkzaamheid had wel gekund imo. Zelf zou ik liever mijn interne flitser kapottweaken dan mijn body terugbrengen onder garantie. Ding is toch vrijwel nergens goed voor, alleen handig in noodgevallen.
Maak je nou een geintje ? Ga je camera maar lekker slopen dan, ik heb het er wel voor over om m'n 3 weken kwijt te zijn.
Fairy schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:12:
mogelijkheid is dat het plaatje dat meeschuift omhoog een tik gehad heeft en dus krom is, of dat het schroefje waarmee deze vast zit te strak zit, maar dat lijkt me vrij sterk.
Hij heeft geen tik gehad, en je zou ook niet zeggen dat een schroefje van de ene op de andere keer strak zit, maar dat plaatje zal dan wel krom wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
mcdronkz schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:27:
[...]
Maak je nou een geintje ? Ga je camera maar lekker slopen dan, ik heb het er wel voor over om m'n 3 weken kwijt te zijn.
[...]
Hij heeft geen tik gehad, en je zou ook niet zeggen dat een schroefje van de ene op de andere keer strak zit, maar dat plaatje zal dan wel krom wezen.
Nee, ik maak geen geintje. Ik heb net een stoel met gasveer bijna gesloopt, omdat de rugleuning niet deed wat ik wilde (was uit zijn model getrokken), terwijl ik die net een week in huis had. Liever zelf wat klooien dan een vrije dag moeten nemen voor een of andere klojo die ongeveer hetzelfde doet. Deze keer had ik geluk (het is gelukt), maar ik had ook met een kapotte stoel kunnen blijven zitten, die overigens niet zo veel minder kostte als een 400D. Ik koop binnenkort van het uitgespaarde service-abonnement (+25 jaar zelf onderhouden) een nieuwe CV-ketel en van wat ik daaraan overhield kon ik een mooie 40D kopen. :)
Ja, ik leef "gevaarlijk", maar ik leef wel zoals ik verkies. Jij mag van mij best andere keuzes maken hoor, maar dan noem ik je geen "tweaker", gewoon een consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Lekkere discussie Toff, het oorspronkelijke woord tweaker stamt nog uit de tijd dat we aan pc's sleutelden, dat is tweaken. Met fototoestellen of andere zaken heeft het 0,0 te maken. Daarnaast heeft niet iedereen de kennis op elk vlak in huis om het onderhoud of de reparatie voor alle spullen in en om het huis te doen. Het is echt geen schande als je iets voor een reparatie weg brengt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Toff schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:50:
[...]

Nee, ik maak geen geintje. Ik heb net een stoel met gasveer bijna gesloopt, omdat de rugleuning niet deed wat ik wilde (was uit zijn model getrokken), terwijl ik die net een week in huis had. Liever zelf wat klooien dan een vrije dag moeten nemen voor een of andere klojo die ongeveer hetzelfde doet. Deze keer had ik geluk (het is gelukt), maar ik had ook met een kapotte stoel kunnen blijven zitten, die overigens niet zo veel minder kostte als een 400D. Ik koop binnenkort van het uitgespaarde service-abonnement (+25 jaar zelf onderhouden) een nieuwe CV-ketel en van wat ik daaraan overhield kon ik een mooie 40D kopen. :)
Ja, ik leef "gevaarlijk", maar ik leef wel zoals ik verkies. Jij mag van mij best andere keuzes maken hoor, maar dan noem ik je geen "tweaker", gewoon een consument.
Een stoel fixen, gevaarlijk ouwe. _/-\o_

Nee, ik heb voldoende zelfkennis om te weten dat ik niet aan een camera moet gaan sleutelen, al helemaal niet als ik niet weet wat de risico's er van zijn, en al helemaal niet als ik gewoon garantie heb. Maar kennelijk heeft niet iedereen die zelfkennis of durven ze die gok te wagen. Ik heb een bijzonder groot respect voor je dat je zo uitermate gevaarlijk leeft en dat je bereid bent om je halve leven opzij te zetten om dingen te repareren waar anderen hun hand voor omdraaien _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31
Je kan toch gewoon aan die schroefjes van je flitser draaien, niets engs aan... Gewoon iets losser zetten, en dan nog eens proberen. Lukt het dan nog niet, dan kan je hem alsnog terugsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
ThomasW schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:15:
Je kan toch gewoon aan die schroefjes van je flitser draaien, niets engs aan... Gewoon iets losser zetten, en dan nog eens proberen. Lukt het dan nog niet, dan kan je hem alsnog terugsturen...
Hij is al weggebracht. Er is inderdaad niets engs aan het draaien aan schroefjes (totdat je ze over de kop draait :D) maar het was van de ene op de andere keer fout, dus daar ga je niks mee opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
breinonline schreef op maandag 28 januari 2008 @ 06:34:
Lekkere discussie Toff, het oorspronkelijke woord tweaker stamt nog uit de tijd dat we aan pc's sleutelden, dat is tweaken. Met fototoestellen of andere zaken heeft het 0,0 te maken. Daarnaast heeft niet iedereen de kennis op elk vlak in huis om het onderhoud of de reparatie voor alle spullen in en om het huis te doen. Het is echt geen schande als je iets voor een reparatie weg brengt.
Voor mij is "tweaken" het finetunen aanpassen of optimaliseren van software en hardware. Hoeft (in mijn beleving) al lang niet meer uitsluitend een computer te zijn. Volgens jouw definitie zou het met dempingsmateriaal vullen van een speakersetje er al buiten vallen? Het zelf bouwen van een macrovoorzetlens van een oude verrekijker bijvoorbeeld, valt voor mij ook onder tweaken. Iemand die tweaker is, doet (nog steeds in mijn beleving) liever iets zelf dan dat hij het laat doen, ook al zou dat voor niets kunnen. Natuurlijk is het geen schande om iets voor reparatie weg te brengen. Als mijn sluiter kapot is, haal ik mijn 40D ook echt niet zelf uit elkaar, maar een beetje duwen en trekken aan het flitsermechanisme is nog wel haalbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Toff schreef op maandag 28 januari 2008 @ 19:53:
[...]
Natuurlijk is het geen schande om iets voor reparatie weg te brengen. Als mijn sluiter kapot is, haal ik mijn 40D ook echt niet zelf uit elkaar, maar een beetje duwen en trekken aan het flitsermechanisme is nog wel haalbaar toch?
Nu nuanceer je je verhaal een beetje en kan ik het met je eens zijn. Wat betreft de flitser: ik ken de situatie niet maar ik neem aan dat even kijken of er niet iets echt vast of te los zit toch wel gebeurt is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:32

YellowCube

Wait...what?

't is en blijft iets met Tweakers, maar zullen we het weer over de 400D gaan hebben?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat krijg je eigenlijk bij zo'n camera als extra?
tasje? schoonmaak materiaal? nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:58:
Wat krijg je eigenlijk bij zo'n camera als extra?
tasje? schoonmaak materiaal? nog wat?
Nee
Nee

Een handleiding, neckstrap, body dop en een stapeltje CD's volgens mij

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-08 10:48
Neckstrap is volgens mij meer een shoulderstrap, al wordt hij meestal verkeerd gebruikt.

Ook zit er een USB kabel, accu en lader bij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
Dr-b schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:05:
Neckstrap is volgens mij meer een shoulderstrap, al wordt hij meestal verkeerd gebruikt.

Ook zit er een USB kabel, accu en lader bij natuurlijk.
LoL moest de 400D ff echt over me nek hangen omdat ik beide handen ff nodig had.. Als je dan loopt dan ben je een echte toerist Mist allen zo'n vies bierbuikje nog :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vanmaren.nl/admin/uploads/files/Toerist.jpg

Anyway... iemand nog te veel lezen dopjes? Ben er 1 kwijt geraakt :(
Zou wel willen weten welke dop ik moet kopen.
CANON LENS DOP E-82U
Is dit de juiste?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
Uhh, ja, voor welke lens? Verschilt nog wel wat voor filter-diameter je hebt, hè.

En ja, zo'n camera om je nek ziet er heel erg fout uit, ik hou het wel bij m'n handstrap :P

[ Voor 11% gewijzigd door Dr-b op 31-01-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
To_Tall schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:16:
Anyway... iemand nog te veel lezen dopjes? Ben er 1 kwijt geraakt :(
Zou wel willen weten welke dop ik moet kopen.
CANON LENS DOP E-82U
Is dit de juiste?
Als je een 16-35 hebt bijvoorbeeld kan dat de juiste keuze zijn ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Dr-b schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:05:
Wat is er verkeerd aan welk gebruik dan? Zijn geen regels voor AFAIK en als het mij beter uitkomt om 1 van m'n 2 cam's om mijn nek te dragen, dan doe ik dat lekker. Is trouwens ook heel erg handig bij het verwisselen van objectieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
Ik zeg ook niet dat er iets mis mee is om hem als neckstrap te gebruiken, dat doe ik ook als ik een lens moet verwisselen bijvoorbeeld, maar dat hij officieel bedoeld is als shoulderstrap.

Maar goed waar hebben we het over, het maakt natuurlijk allemaal niets uit.

Misschien had ik moeten zeggen dat de term 'neckstrap' vaak onterecht gebruikt wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dr-b op 01-02-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik draag hem ook vaak rond mn nek als ik bezig ben. Dan kan ik sneller reageren dan wanneer hij rond mijn schouder hangt.

Over neckstraps gesproken trouwens, kan iemand er een aanbevelen die wat comfortabeler is dan de meegeleverde (shoulder/neck :+ )strap???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Optech strap is de beste schijnbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb emt de Sinterklaas een neophrene strap gekregen van m'n vriendin.
Een kaiser strap, voor nog geen 10 euro verkrijgbaar bij factory prices :)
Bavalt erg goed, hij is veel dikekr dan de bijgeleverde en ook zachter, kwam goed uit want ik heb sinds een tijdje ook last van m'n nek (doordat ik verkeerd slaap schijnbaar) dus nekpijn van de strap had ik er liever niet bij.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 18:27
neographikal schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:37:
Optech strap is de beste schijnbaar :)
Idd :)

Deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.cornevaniperen.nl/prodimages/large_prostrap.jpg

Heb ik al een tijdje en vind ik zelf erg relaxed. Bijkomend voordeel is dat hij een stuk langer is dan de standaard Canon, die veels te kort is naar mijn mening...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Hankey schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:42:
[...]

Deze:

[afbeelding]

Heb ik al een tijdje en vind ik zelf erg relaxed. Bijkomend voordeel is dat hij een stuk langer is dan de standaard Canon, die veels te kort is naar mijn mening...
Dat is de pro loop zeker.
Wel prijzig met 29 euro gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 13-09 18:27
MvdKelen schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:48:
[...]

Dat is de pro loop zeker.
Wel prijzig met 29 euro gemiddeld.
Pro loop idd. Prijzig, maar het geld wel waard imo. Zeker als je een hele dag rondloopt met een camera, grip en flinke lens om je nek / schouder...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zijn dat die elastische straps, met claim dat je gear dan minder lijkt te wegen? Ooit mee in mijn handen gestaan, maar het idee van een "bungeejumpende" camera schrok me wat af. Ik was bang dat ik steeds het gevoel zou hebben dat mijn camera aan het vallen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Geen problemen mee. Ik heb zelf ook zo'n Optech (kan me trouwens niet herinneren er 29 eu voor betaald te hebben, dacht eerder rond de 10 eu, en 't is dezelfde als op de foto, maar dan in het zwart) en die is ook elastisch. Weliswaar niet op een manier dat je dat ding als katapult kan gebruiken maar toch. Volgens mij is het idee dat je cam minder zou wegen trouwens eerder gebaseerd op het feit dat de strap op het draagpunt veel breder is dan de canon strap, en daarbij veel zachter omdat er van neopreen gebruik wordt gemaakt. Ik vind hem iig ultraveel beter dan de originele strap, ook al omdat er een zachte rubber antislipstrip inzit waardoor dat ding ook veel minder makkelijk van je schouder afglijd als je van die lekkere afhangende schouders hebt zoals ik :)

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Leuk die discussie over neck of shoulder strap, (canon noemt het overigens een strap en laat het in het midden), maar om mijn schouder is ook niet ideaal.
Ik heb dat ding eens om mijn schouder gehangen (zowel mijn hoofd erdoor gestoken als niet) en dan is dat ding toch echt te onhandig om mee te werken.
De band is vrij stroef, dus hij verschuift te niet. gevolg: aan een kant is de strap te lang, aan de andere kant te kort.

Om te laten bungelen naast mijn zij is het prima, maar tijdens gebruik niet.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 03-02-2008 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Ik heb een eos400d, maar nu heb ik 2 simpele vrgen:

-Kan ik elk statief gebruiken voor mijn camera, oftewel kan je elke camera op elk statief zetten of wat zijn hieraan de voorwaarde
-Welke lenzen kan ik op mijn camera zetten, hoe weet ik of die lens dus op mijn camera past (ik hoef nu niet alle lenzen te weten, maar kan ik dat zien aan een bepaald nummer of wat of de lens op mijn camera past

sorry voor zo'n simpele vrg, maar kon het niet 1 2 3 vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
Alle (Canon) EF en EF-S lenzen passen op jouw 400D, dit staat altijd in de naam van de lens aangegeven.

Bijvoorbeeld een Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 USM IS lens, de EF-S geeft aan dat het dus past op jouw camera.

Normale statieven hebben een 1/4 inch schroefdraad aansluiting, deze zou sowieso moeten passen. Er zijn wel grotere aansluitingen maar die worden vaak gebruikt voor grotere camera's of andere spullen, dit kan je gewoon vragen bij de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hankey schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:42:
[...]

Deze:

[afbeelding]

Deze strap heb ik ook, die is echt super en veert lekker mee. Ook is deze niet zo zweterig als de canon variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Dr-b: bedankt voor je antwoord, nu kan ik even rustig gaan zoeken naar de juiste lens

[ Voor 3% gewijzigd door ThePupD op 03-02-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Laatste tijd een probleempje met mn 400D ....

heb al een paar keer gehad, dat als ik een foto schiet, de camera blijft 'hangen'

ik krijg dan geen foto te zien maar gewoon een zwart scherm....er gebeurd verder niets... als ik vervolgens de camera uitzet, blijft het groene 'aan' lampje gewoon branden... ik moet dan echt de accu eruit halen wil ik m weer normaal krijgen.... laatst had ik het zelfs een keer of 4 achter elkaar...

is zowel met de kitlens, als met de 70-300 ....

waar zou dat aan kunnen liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

kattapult schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:32:
Laatste tijd een probleempje met mn 400D ....

heb al een paar keer gehad, dat als ik een foto schiet, de camera blijft 'hangen'

ik krijg dan geen foto te zien maar gewoon een zwart scherm....er gebeurd verder niets... als ik vervolgens de camera uitzet, blijft het groene 'aan' lampje gewoon branden... ik moet dan echt de accu eruit halen wil ik m weer normaal krijgen.... laatst had ik het zelfs een keer of 4 achter elkaar...

is zowel met de kitlens, als met de 70-300 ....

waar zou dat aan kunnen liggen ?
je sluiter klapt wel gewoon terug?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Nomad schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:33:
[...]

je sluiter klapt wel gewoon terug?
zo, snel antwoord ;)

maar ja, hij klapt wel...maar het lijkt wel of dat 'klappen' het punt is dat ie blijft hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Accu volledig opgeladen? Kan me voorstellen dat de spiegel bv met een veer opklapt en met een elektromotortje weer in de ruststand wordt gebracht (maar het zou ook best andersom kunnen). Als je accu dan niet genoeg power heeft, komt je spiegel niet terug?
Verder in de afdeling "het kan de beste overkomen": Sluitertijd staat niet op 30 seconden of "bulb" ofzo? Heb zelf ooit haast een 350D teruggebracht omdat hij "niks" deed, wat uiteindelijk de 10 sec. zelfontspanner bleek te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Toff schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:58:
Accu volledig opgeladen? Kan me voorstellen dat de spiegel bv met een veer opklapt en met een elektromotortje weer in de ruststand wordt gebracht (maar het zou ook best andersom kunnen). Als je accu dan niet genoeg power heeft, komt je spiegel niet terug?
Verder in de afdeling "het kan de beste overkomen": Sluitertijd staat niet op 30 seconden of "bulb" ofzo? Heb zelf ooit haast een 350D teruggebracht omdat hij "niks" deed, wat uiteindelijk de 10 sec. zelfontspanner bleek te zijn...
of mirror lockup. Ook zo'n geval dat je even denk van WTF :? oh ja, mirror lockup staat nog aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MvdKelen schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:14:
[...]
of mirror lockup. Ook zo'n geval dat je even denk van WTF :? oh ja, mirror lockup staat nog aan 8)7
Maar dan heb je voor de opname ook geen beeld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even zo duidelijk mogelijk: Bij mirror lockup gaat compositie gewoon normaal, nadat je de ontspanknop ingedrukt hebt klapt de spiegel omhoog, wordt er [mirror lockup time] seconden gewacht, gaat een gordijntje open, wordt er [sluitertijd] s gewacht, gaat gordijntje dicht en spiegel omlaag.

kattapult: kan wellicht ook geen kwaad om je ervan te verzekeren dat de contacten tussen lens en body schoon zijn.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Toff schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:21:
[...]

Maar dan heb je voor de opname ook geen beeld toch?
Voutloos schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:25:
Even zo duidelijk mogelijk: Bij mirror lockup gaat compositie gewoon normaal, nadat je de ontspanknop ingedrukt hebt klapt de spiegel omhoog, wordt er [mirror lockup time] seconden gewacht, gaat een gordijntje open, wordt er [sluitertijd] s gewacht, gaat gordijntje dicht en spiegel omlaag.

kattapult: kan wellicht ook geen kwaad om je ervan te verzekeren dat de contacten tussen lens en body schoon zijn.
Als je bij ij de 400D de custom function voor MLU aanzet, kan je gewoon compositie maken, als je dan de ontspanner indrukt, klapt de spiegel op, maar gebeurd er verder nog niks.
Je moet dan nogmaals de ontspanner indrukken, waarna je gordijn de ingestelde tijd open gaat, en dan gaat de spiegel terug naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46
Op welke stand word door menig 400D gebruiker geschoten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Ik voornamelijk in Av en als ik flits of in slecht licht in M.
P is voor losers!!!! :P

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 09:06:
Je moet dan nogmaals de ontspanner indrukken, waarna je gordijn de ingestelde tijd open gaat, en dan gaat de spiegel terug naar beneden.
Of dat is aparte, compleet van de pot gerukte instelling, of je kletst. ;) Als je nogmaals moet indrukken gaat het nut van MLU verloren omdat de gebruiker zelf de camera laat bewegen. 8)7

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Neefdave schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:03:
Op welke stand word door menig 400D gebruiker geschoten?!
wat maakt het uit waarop iemand schiet :?
M'n vriendin schiet altijd op auto of auto-geen flits en ik scheit 90% op M, een vriendin schiet altijd op de voorkeurs programma's zoals sport of portret en een vriend van me schiet met z'n 20d bijna altijd op Tv of Av.
Gewoon schietne wat je zelf lekker vind hoor :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:52
sapphire schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:29:
[...]

wat maakt het uit waarop iemand schiet :?
Als je alles op auto schiet kun je net zo goed geen dslr nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
En voor die discussie is iedereen dus bang. Een dslr heeft heel wat meer voordelen dan enkel een wieltje met programmakeuzes. :z

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46
Misschien een leuk discussie / ervaring topic :p ? Maar ik was er gewoon benieuwd naar. Beschik zelf nog niet over een externe fliters en schiet altijd op M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Voutloos schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:19:
[...]
Of dat is aparte, compleet van de pot gerukte instelling, of je kletst. ;) Als je nogmaals moet indrukken gaat het nut van MLU verloren omdat de gebruiker zelf de camera laat bewegen. 8)7
Al eens van een remote gehoord???
Fire heeft gelijk, als je de MLU aanzet, moet je 2 keer drukken. Dit doe je dan met remote.
Heb je geen remote dan kun je de MLU combineren met de selftimer, dan hoef je niet 2 keer te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Het Fantoom schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:52:
[...]

Als je alles op auto schiet kun je net zo goed geen dslr nemen.
nouja een dslr op auto is vaak een stuk beter qua belichting van de cam dan een compact hoor.
Persoonlijk vind ik de auto stand ook erg fijn hoor, soms heb ik gewoon geen zin om na te denken als ik een paar snapshots moet schieten.
En het is erg fijn als je je dslr net hebt, heel dom natuurlijk van me maar ik kon niet na 10 miniten al op M schieten ;)

@ Fire 69 hieronder: waarom de autostand idd ook wel handig is: vriendin/vrouw :+

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 06-02-2008 11:11 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
MvdKelen schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:59:
[...]

Al eens van een remote gehoord???
Fire heeft gelijk, als je de MLU aanzet, moet je 2 keer drukken. Dit doe je dan met remote.
Heb je geen remote dan kun je de MLU combineren met de selftimer, dan hoef je niet 2 keer te drukken.
Idd, ofwel zelf 2x drukken, wat idd belachelijk is natuurlijk, schrok me de eerste keer ook dood (komt ervan als je de manual niet leest :P ), ofwel een remote gebruiken.
De selftimer is altijd 10sec, die kan je niet regelen, maar als je MLU hebt aanstaan, veranderd deze naar 2sec.
Dus MLU met remote of met selftimer gebruiken.
Met selftimer is hetzelfde principe als wat jij eerder zei eigenlijk.
sapphire schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:04:
[...]

nouja een dslr op auto is nog altijd beter qua belichting van de cam dan een compact hoor.
Persoonlijk vind ik de auto stand ook erg fijn hoor, soms heb ik gewoon geen zin om na te denken als ik een paar snapshots moet schieten.
En eht is erg fijn als je je dslr hebt, heel dom natuurlijk van me maar ik kon niet na 10 miniten al op M schieten ;)
Het enige super-irritante (nou ja, er zijn nog irritante dingen aan :) ) aan de 400D is dat je in Auto (of de andere auto-programma's) geen RAW kan schieten.
Aangezien ik geen mengelmoes van formaten wil, heb ik mijn vrouw dus moeten wijsmaken dat ze hem altijd op de P moet zetten ipv op Auto...

[ Voor 33% gewijzigd door Fire69 op 06-02-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:04:
[...]
Idd, ofwel zelf 2x drukken, wat idd belachelijk is natuurlijk, schrok me de eerste keer ook dood (komt ervan als je de manual niet leest :P ), ofwel een remote gebruiken.
Ok, excuus. Wel vaag, want dan werkt de MLU van een 300D met gehackte firmware dus intuitiever dan de 400D standaard. :o
En idem voor Raw keuze ongeacht mode.

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 06-02-2008 11:25 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Daarom dat het een gehackte firmware is waarschijnlijk ;)

Jammer genoeg niet bestaande voor de 400D trouwens :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat komt omdat de 300D en de 10D tot op zekere hoogte gelijk zijn aan elkaar/tegelijkertijd zijn ontwikkeld (vandaar dat de 300D het formaat heeft van x0D cams en BP 511's gebruikt), en de 300D met een firmware hack functies krijgt van de 10D waaronder MLU.
De xxoD modellen daarna zijn los van de x0D serie ontwikkeld en zijn dus gewoon totaal anders.

offtopic:
ik vraag me nog steeds af hoe je je firmware bij de 300D meot flashen aangezien ik de die gehackte firmware wel al een tijdje op m'n pc heb staan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
offtopic:
Was toch gewoon het bestandje op een CF zetten en in de camera proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fire69 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:04:
offtopic:
Was toch gewoon het bestandje op een CF zetten en in de camera proppen?
* Toff mompelt iets vaags over volle accu en niet onderbreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Lijkt me dat iedereen die zichzelf tweaker durft te noemen zoiets wel weet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fire69 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:09:
Lijkt me dat iedereen die zichzelf tweaker durft te noemen zoiets wel weet. :P
Ik begreep laatst, dat we niet meer zo zwaar aan dat "tweakert" mogen tillen, maar afgaande op de oorspronkelijke vraag leek het me geen overbodige toevoeging (nofi):
sapphire schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:02:
offtopic:
ik vraag me nog steeds af hoe je je firmware bij de 300D meot flashen aangezien ik de die gehackte firmware wel al een tijdje op m'n pc heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Toff schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:21:
[...]

Ik begreep laatst, dat we niet meer zo zwaar aan dat "tweakert" mogen tillen, maar afgaande op de oorspronkelijke vraag leek het me geen overbodige toevoeging (nofi):

[...]
Een firmware flashen, of je cam (of een bureaustoel for that matter :+ ) uit elkaar breken zijn 2 niet te vergelijken dingen voor sommige mensen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Ik had meteen sapphire via DM verder geholpen, dus het mag wel weer over de 400d gaan. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

sapphire schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:02: serie ontwikkeld en zijn dus gewoon totaal anders.

offtopic:
Ooit nog gedaan op mijn 300D. Op kaartje zetten, volle accu regelen, camera aan en firmware flashen. Heel simpel. Zie deze pagina die het beschrijft bij Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Voutloos schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:41:
offtopic:
Ik had meteen sapphire via DM verder geholpen, dus het mag wel weer over de 400d gaan. ;)
Ja, maar... ik heb helemaal geen 400D... mag ik nu niet meer meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Laatst online: 11-09 20:21

Nohead

PSN ID: Nohead

Ik ga binnenkort naar Amerika toe, is het de moeite waard om de 400D daar te halen gezien de lage dollar?
Moet natuurlijk nog wel uitzoeken hoe het zit met de garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is al 99x voorbij gekomen, de laatste keer in het nieuwe apparatuur topic, daar even lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Laatst online: 11-09 20:21

Nohead

PSN ID: Nohead

neographikal schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:40:
Dat is al 99x voorbij gekomen, de laatste keer in het nieuwe apparatuur topic, daar even lezen :)
Sorry ik kijk hier niet zo vaak rond bij de fotografie, ik zal daar eens kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ik heb een geheugenkaart nodig voor m'n 400D, maar ik weet niet echt wat zinvol is.

Ik heb allemaal geheugen van Kingston, dus daar wou ik het maar bij houden. Nu heb je de Elite Pro (66x) en de Ultimate (100x).

Ik schiet RAW+JPEG bestanden, is de Ultimate zinvol voor mij ? RAW bestanden van een 400D zijn niet zo groot dacht ik, iets van 10 MB.

Het scheelt wel behoorlijk in prijs namelijk :)

- edit -

Ik zie dat er ook nog een "gewone" bestaat. Is die ook vlot genoeg voor een 400D ?

[ Voor 18% gewijzigd door mcdronkz op 09-02-2008 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 11:24
De link ben ik even kwijt, maar bijvoorbeeld Sandisk Ultra II is voor de camera snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Hmm, de Kingston Elite Pro 4 GB is goedkoper krijgen als de Sandisk Ultra II 4 GB, en verder zal het elkaar eigenlijk niks ontlopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 11:24
mcdronkz schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:39:
Hmm, de Kingston Elite Pro 4 GB is goedkoper krijgen als de Sandisk Ultra II 4 GB, en verder zal het elkaar eigenlijk niks ontlopen. :)
Geen idee; ik weet het van de Ultra II. Vandaar dat ik die noem als voorbeeld. Uit de specs kun je dan afleiden weet je inmiddels welke Kingston je moet hebben. Ik wil je geen Sandisk aanpraten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 09-02-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 16:23

KhaZ

Alfa Romeo

Wat ik ervan begrepen heb is dat de snelheid van je kaartje alleen uitmaakt als je ze uitleest met de PC, de camera kan toch niet meer dan 10MB/s schrijven dacht ik.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Klopt. En de camera heeft natuurlijk zelf ook een buffer, dus zo snel kom je niet aan de max. van je kaartje, bij het fotograferen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Laatst online: 07-05 19:44
KhaZ schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:58:
Wat ik ervan begrepen heb is dat de snelheid van je kaartje alleen uitmaakt als je ze uitleest met de PC, de camera kan toch niet meer dan 10MB/s schrijven dacht ik.
6,5MB/s

(maw zelf de goedkoopste, bijna 'langzaamste' kaart zal al voldoen, tipje wellicht: zo kocht in bij computerland een 2Gb Kingston CF kaartje, Elite nog wat: 50X voor 9,95!! Snel genoeg!)

[ Voor 24% gewijzigd door kaajee op 10-02-2008 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Let wel dat je leessnelheid bij een sneller kaartje ook hoger kan liggen. Ik weet niet hoe het met de 400D zit maar bij de 20D merk je het verschil tussen een Sandisk Ultra II en Extreme III zelfs nog. En zeker als je gaat terugkijken als de camera nog aan het schrijven is. Daarnaast haal je je foto's ook nog sneller van het kaartje af in een kaartlezer als het kaartje sneller is. Gezien de geringe prijsverschillen tegenwoordig zou ik toch niet een echt langzame kaart nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

kaajee schreef op zondag 10 februari 2008 @ 01:10:
[...]

6,5MB/s

(maw zelf de goedkoopste, bijna 'langzaamste' kaart zal al voldoen, tipje wellicht: zo kocht in bij computerland een 2Gb Kingston CF kaartje, Elite nog wat: 50X voor 9,95!! Snel genoeg!)
vind je? ik merkte met m'n 300D duidelijk verschil in snelheid tussen m'n Kingston elite 50x en AQR 150x hoor.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Cool, Computerland in Groningen heeft nog zo'n kaartje liggen voor een tientje, ik koop 'm gewoon, koop ik er ook nog een wat snellere bij :) Voor dat geld kan je zo'n ding niet laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
sapphire schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:26:
[...]

vind je? ik merkte met m'n 300D duidelijk verschil in snelheid tussen m'n Kingston elite 50x en AQR 150x hoor.
Zou wel aardig geweest zijn om te vertellen wát voor verschil je dan merkt?
Zoals je voorganger schreef zou je tijdens het 'terug kijken op de camera' en het 'transport naar een pc' idd best wat verschil kunnen merken, maar voor het 'echte' wegschrijven van de gemaakt foto naar de CF card (fotograferen dus) mag en kan je gewoon geen verschil merken. De maximale 'schrijfsnelheid' van de 400d (DIGIC II beeldprocessor) is gewoon maar ong. 6~6,5 MB/s.

Voor de volledigheid:
  • 8X = 1.2 MB/sec
  • 12X = 1.8 MB/sec
  • 20X = 3.0 MB/sec
  • 25X = 3.8 MB/sec
  • 30X = 4.5 MB/sec
  • 40X = 6.0 MB/sec
  • 60X = 9.0 MB/sec
  • 66X = 10.0 MB/sec
  • 80X = 12.0 MB/sec
  • 90X = 15.0 MB/sec
  • 133X = 20.0 MB/sec
Buiten dat: ik heb dat 2gb 'Computerland kaartje' ook 'slechts' als extra gekocht, mocht m'n 4gb vol zijn/ kwijt/gejat/whatever, dan heb ik een reserve kaartje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
kaajee schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:08:
[...]
Zoals je voorganger schreef zou je tijdens het 'terug kijken op de camera' en het 'transport naar een pc' idd best wat verschil kunnen merken, maar voor het 'echte' wegschrijven van de gemaakt foto naar de CF card (fotograferen dus) mag en kan je gewoon geen verschil merken.
Doet het ook weinig, want de 300D kan maar max 1.3 MB/s lezen en schrijven, en maar 1 I/O operatie tegelijk. :P Wat stupide genoeg bij de 300D nog het grootste verschil maakt, is het niet gebruiken van heel grote kaartjes. 8)7 Ik heb 1, 2 en 4 GB Sandisk Ultra II kaartjes en ik kan aan de reactiesnelheid van de playbackmodus raden welk kaartje erin zit.
Tijd voor een upgrade dus. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vooral met het terug kijken van de foto's voelt de camera veel responsiever. Verder maakt eht me weinig uit wat de theorie over m'n 300D en het geheugenkaartje zegt in de praktijk merk ik eht duidelijk ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

kaajee schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:08:
[...]

Zoals ik hierboven ook al aangaf is er ook nog een leessnelheid waar je het zeker aan merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Hehe, da's ook mooi, ik bij Computerland een kaartje gekocht. Direct testen natuurlijk toen ik thuis was, ging eigenlijk best goed. Toen kreeg ik ineens een ERR CF, vervang CF kaart blablabla. Toen in de PC gestoken, werd er gevraagd of ik wou formatteren. Uiteindelijk in de camera geformatteerd, maar na 6 foto's hetzelfde ge-emmer.

Met een ander kaartje (Sandisk 512 MB) is er niks aan de hand en werkt alles piekfijn.

Waarom heb ik dit gezeik toch weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
ik gebruik alleen maar Sandisk (3 stuks 2 GB Ultra II) en heb hiermee nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
breinonline schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:59:
[...]

Zoals ik hierboven ook al aangaf is er ook nog een leessnelheid waar je het zeker aan merkt.
Ja, dat zei ik toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mcdronkz schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:27:
Hehe, da's ook mooi, ik bij Computerland een kaartje gekocht. Direct testen natuurlijk toen ik thuis was, ging eigenlijk best goed. Toen kreeg ik ineens een ERR CF, vervang CF kaart blablabla. Toen in de PC gestoken, werd er gevraagd of ik wou formatteren. Uiteindelijk in de camera geformatteerd, maar na 6 foto's hetzelfde ge-emmer.

Met een ander kaartje (Sandisk 512 MB) is er niks aan de hand en werkt alles piekfijn.

Waarom heb ik dit gezeik toch weer 8)7
512MB, verkopen ze die nog :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nee die had hij al......

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sinds gisteren trots eigenaar van een 400D met kitlens. Alleen kom ik uit één ding niet: wat is nou precies het nut van P-modus? Dat je belichting automatisch is snap ik, maar is de truc nou puur dat je met het priority-wieltje de combi van sluiter en diafragma verandert zonder onder/overbelicht te raken? (dus geen knipperende F of sluiter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Paniekmodus, hij vogelt zelf wat met de instellingen zodat het redelijk uitkomt. Ik gebruik het nooit, altijd AV voor normaal, M in het donker of TV voor pannen/sport hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Weet iemand hoelang het duurt eer Canon de cashback uitkeert?
Ik heb het zo'n 3 maanden geleden opgestuurd.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Meestal tussen de 4 en 6 weken. Volgens de faq (iig die van vorige acties) kan je toch gewoon ff contact opnemen?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Voutloos schreef op maandag 18 februari 2008 @ 08:42:
Meestal tussen de 4 en 6 weken. Volgens de faq (iig die van vorige acties) kan je toch gewoon ff contact opnemen?
Dat zal ik inderdaad eens gaan doen dan. Duurt wel erg lang nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeeJee schreef op maandag 18 februari 2008 @ 08:38:
Weet iemand hoelang het duurt eer Canon de cashback uitkeert?
Ik heb het zo'n 3 maanden geleden opgestuurd.
Ik had mijn cashback formuliertje vlak na kerst op de post gedaan, en begin februari had ik nog niks gehoord, ook niet een bevestigings mailtje ofzo. Toen heb ik idd ook ff contact op genomen en zouden ze mijn enveloppe pas op 23 januari ontvangen hebben. Dus het zou volgens hun allemaal goed moeten komen, maar ik zit nu nog wel te wachten op mijn 70 euries ;). Maar daarvoor hebben ze nog een aantal dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:29:
[...]

Ik had mijn cashback formuliertje vlak na kerst op de post gedaan, en begin februari had ik nog niks gehoord, ook niet een bevestigings mailtje ofzo. Toen heb ik idd ook ff contact op genomen en zouden ze mijn enveloppe pas op 23 januari ontvangen hebben. Dus het zou volgens hun allemaal goed moeten komen, maar ik zit nu nog wel te wachten op mijn 70 euries ;). Maar daarvoor hebben ze nog een aantal dagen..
had je contact opgenomen met Canon Nederland? Ikw acht het nog wel even af.

• Vinnienerd
  • Nu online
Weet iemand hier trouwens wat de native witbalans is van de sensor in de 400D? Ik wil namelijk onder zonlicht en bewolking zoveel mogelijk dynamic range meepakken, dus als ik de witbalans weet, weet ik ook welk filter ik er op zou moeten zetten.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Dat ivnd ik een hele vreemde redenering, als je de breedste DR wil dan neem je gewoon RAW..

er bestaat ook niet echt een basis witbalans, 5500 kelvin is neutraal, maar niet basis geloof ik

|>

• Vinnienerd
  • Nu online
Simon schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:34:
Dat ivnd ik een hele vreemde redenering, als je de breedste DR wil dan neem je gewoon RAW..

er bestaat ook niet echt een basis witbalans, 5500 kelvin is neutraal, maar niet basis geloof ik
Maar er zal natuurlijk voor elke beeldsensor één bepaalde kleurtemperatuur zijn die in het RAW bestand 80% R 80% G 80% B, oftewel een grijs genereert. En als je met een filter een witte kaart echt wit kan maken, ipv licht gelig of blauwig, dan heb je natuurlijk de hoogste DR, omdat je niet meer met de kleuren hoeft te schuiven in je fotobewerkingsapp.

• M a r c o
  • Niet online
Voor zover ik weet is kleurtemperatuur alleen van belang bij jpeg bestanden.

De kleurtemperatuur aanpassing in je camera wordt niet uitgevoerd op het RAW bestand.
Wel wordt door de camerainstellingen bepaald wat de kleurtemperatuur zou moeten zijn, en wordt deze informatie bij het openen van een RAW in een RAW editor gebruikt als de "As Shot" instelling.

Oftewel het maakt helemaal niks uit hoe je de kleurtemperatuur vooraf insteld op je camera als je RAW schiet. Voor wat betreft de aanwezige beeldinformatie in ieder geval.

Dit is hoe ik denk dat het werkt, ik kan er ook naastzitten natuurlijk.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Kan je niet door middel van een WB meting ter plaatse op een grijskaart
of door middel van een WB filter (zoals een expodisc) je WB instellen bij de 400D?

Wat moet ik voorstellen bij door "gebruik van een filter" bedoel je hiermee een gekleurde filters zoals Cokinfilters mee?

Dan lijkt eerstgenoemde me handiger.

Daarnaast kan je gewoon in een RAW bewerker je WB ondestructief veranderen en heeft het helemaal niks met je dynamische bereik te maken. (maar correct me if 'm wrong).

• Vinnienerd
  • Nu online
littlejoannes schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:39:
Kan je niet door middel van een WB meting ter plaatse op een grijskaart
of door middel van een WB filter (zoals een expodisc) je WB instellen bij de 400D?

Wat moet ik voorstellen bij door "gebruik van een filter" bedoel je hiermee een gekleurde filters zoals Cokinfilters mee?

Dan lijkt eerstgenoemde me handiger.

Daarnaast kan je gewoon in een RAW bewerker je WB ondestructief veranderen en heeft het helemaal niks met je dynamische bereik te maken. (maar correct me if 'm wrong).
Als ik in een ruimte met een lichtbron die relatief veel rode golflengtes uitzend, een verloopkaart fotografeer, zou ik in principe in de nabewerking bij moeten zien dat óf het rood in de highlights gaat clippen, óf het blauw en groen in de shadows in het ruis verdrinken (in de praktijk een beetje van allebei ;) ). Daarom denk ik dat kleurcorrectie vóór de sensor beter voor je DR is dan kleurcorrectie ná de sensor (in RAW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Vinnienerd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:48:
[...]

Als ik in een ruimte met een lichtbron die relatief veel rode golflengtes uitzend, een verloopkaart fotografeer, zou ik in principe in de nabewerking bij moeten zien dat óf het rood in de highlights gaat clippen, óf het blauw en groen in de shadows in het ruis verdrinken (in de praktijk een beetje van allebei ;) ). Daarom denk ik dat kleurcorrectie vóór de sensor beter voor je DR is dan kleurcorrectie ná de sensor (in RAW).
Zoals je het nu beschrijft wil je niet de 'native' witbalans (zover die bestaat) maar de correcte witbalans in die specifieke situatie? Dan moet je dus gewoon met een grijskaart werken en de correcte balans handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:21
Hmmzz voor zover ik weet is de DR onafhankelijk van de kleuren, deze wordt gewoon bepaald door de sensorgevoeligheid en bitdiepte van de A/D converters op de sensor. Alleen wanneer alle sensoren per kleur in gevoeligheid geregeld zouden worden door de witbalans zou de DR iets toenemen. Zelf schiet ik voorlopig in RAW en doe witbalanscorrecties liever achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Heb gisteren eindelijk m'n gloednieuwe 400D ontvangen, maar ik mis volgens mij de 'digital solutions disk'? Ik heb wel twee exemplaren van de 'software instruction manuals disk' in de doos. Iemand anders dit al meegemaakt?

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mnee, maaruh, gewoon de software ff downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik kan mijn disk met software zowieso niet meer gebruiken. Die versies waren allemaal niet geschikt voor Vista. Ik heb alles dus van de canon site gedownload.
Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste