De Prius III gaat lithium-Ion accu's krijgen. Die hebben een beduidend hogere energiedichtheid.Anoniem: 4629 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:18:
Prius idee is leuk maar dat ding is dus idd niet eens zuiniger dan een beetje diesel. En die accu's zijn zeer vervuilend en zwaar. Eerst maar eens een nieuwe doorbraak in energy-storage graag. En dan een auto bouwen die daadwerkelijk schoner is dan een gewone wagen en zuiniger.
Heb je zelf wel eens zo een auto gereden? Je kunt er gewoon mee rijden, net als alle andere auto's.En eentje die ook zuiniger rijdt als er op een traditionele manier mee gereden wordt. Het is allemaal leuk en aardig dat een wagen zoals een Prius een bepaald verbruik kan halen maar niet in een erg realistisch scenario met een normaal rijgedrag. Dat rijgedrag (geheel legaal rijgedrag) ga je ook niet veranderen dus je moet de auto zo maken dat ie ook in die omstandigheden z'n verbruik haalt.
Een collega van mij rijdt zo een ding (35000 km per jaar) en haalt probleemloos 1 op 19. Dat is buitengewoon zuinig voor een benzine auto in die klasse. Ik ben vaker met hem meegereden en hij is echt geen slome/langzame rijder.
Een oom van mij heeft zijn Renault Laguna vervangen door een Prius en zijn maandelijkse benzinerekening halveerde. Zonder aan rijcomfort in te leveren.
Veel winst haal je bv. in de file. De Prius staat stil en een motor die uit staat in plaats van stationair maar brandstof te staan verbuiken. Hetzelfde geldt voor het vele stilstaan voor het verkeerslicht. En we staan veel stil in de file en voor het stoplicht.
Dat is alleen maar een kwestie van tijd. Zoals ik al aangegeven heb zijn de Japanners hard op weg ze hybride nog zuiniger te maken (beduidend zuiniger dan diesel), goedkoper en lichter. (het gewicht van de hybride aandrijving met 50% omlaag).Ikzelf wil best een elektrische wagen of hybride rijden, maar niet zolang de techniek nog op welk vlak dan ook achter ligt. En aangezien de kosten momenteel ook nog te hoog zijn .. simpel: benzine of diesel.
Dan de vraag: waarom geen dieselmotor in de Prius? Dat heeft te maken met het feit dat de huidige Prius voornamelijk bedoeld is voor de Amerikaanse markt. Daar rijdt men nauwelijks diesel. Ook de opvolger zal naar het uitziet geen diesel krijgen, maar een 1.8l lean burn turbo op benzine.
[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 02-07-2007 10:57 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!