Voor een autoliefhebber als ik betekend dit dat, als zo'n regel er door komt, er gewoon helemaal niets meer aan is. Dan kun je elke mooie auto nog maar krijgen in een 1.4 uitvoering of iets dergelijks. Of worden de auto's net als in Japan allemaal begrensd.Europarlementslid wil snelle wagens verbieden
Om de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) in te perken, zou de Europese Unie auto's die sneller rijden dan 162 kilometer per uur moeten verbieden. Dat heeft het Britse Europarlementslid Chris Davies dinsdag voorgesteld.
(belga) - "Het is waanzin om energieverslindende auto's toe te laten die veel sneller kunnen rijden dan de wettelijk toegelaten snelheden, op een moment dat de Europese Unie zich zorgen maakt over haar energiebevoorrading", verklaarde Davies.
Davies stelt voor om de maximale snelheid van auto's te beperken tot 162 kilometer per uur. Dat is volgens de Britse liberaal nog 25 procent meer dan de maximaal toegelaten snelheid in de meeste Europese landen. De auto's zouden veel minder benzine verbruiken en veel minder CO2 uitstoten. Zijn omstreden suggestie stuitte reeds op verzet bij het Duitse voorzitterschap van de EU.
Davies leidt in het Europese Parlement het debat over de inspanningen die de autobouwers moeten leveren om de CO2-uitstoot in te dijken. Dinsdag stelde hij zijn standpunt voor in de milieucommissie. Hij hoopt de uitstoot van CO2 door nieuwe auto's tegen 2015 met een kwart te verminderen, tot 120 milligram CO2 per kilometer.
En wat zal het schelen voor de CO2 uitstoot? Zoals die brit al zegt mag je toch nergens zo hard rijden. Er even van uit gaande dat iedereen zich aan de snelheid houd maakt het dus niets uit als de auto's niet harder kunnen dan 162 km/u. Die enkeling die een keer te hard rijd zal niet zo veel uitmaken op het geheel van vervuiling, denk ik. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?