Monteur is net 5 minuten weg, mijn verhaal

(pas op, lang! maar wel nuttig!)
Eerste puntje van aandacht: ookal zijn mensen hier op't forum niet dol op de service van die selectro (?) lui, ik heb de laatste tijd heel wat mannetjes over de vloer gehad, met het betrekken van m'n nieuwe woning, en wat een verademing was deze techneut ! Dingen als je netjes voorstellen begint al goed
(kort mijn problemen: Erge banding of horizontale golfjes door m'n scherm, die van boven naar beneden en andersom liepen, zie voorgaande posts)
ik zal niet heel de 2 uur die hij hier was uitleggen, maar de belangrijke dingen op 'n rijtje zetten
- Monteur wist na 10 minuten 90% zeker dat 't niet aan m'n tv lag, maar aan iets externs. Maar hij zei meteen "zo kan je ook niet tv kijken" dus ging voor mij opzoek wat 't dan wel was. Top service noem ik dat!
- Na geklooit te hebben met m'n digi-tv kasje van Casema, en xbox er ook nog een aparte dvd speler bij gehaald en via scart aangesloten. Alles wat op scart werd aangesloten had die problemen. xbox via component niet
-
Belangrijk Een scart signaal/kabel kan zowel RGB als CVBS (?) voeren. Scart 1 van mijn tv was gebouwd op RGB, scart 2 op dat CVBS signaal oid. Dit betekend dus, probeer je spullen altijd op al je scart poorten

en probeer een ander uitgaand signaal op je apparaat! (benodigd volgens mij wel scartkabel waar alle pinnetjes op zitten, niet van die dingen waar er maar een aantal opzitten)
-
Belangrijk Omdat een scart signaal/kabel kan zowel RGB als CVBS (?) voeren. Heb je last van banding, probeer je uitvoerapparaat (bijv, dvd speler via scart, of digi-tv kastje) eens op iets anders te zetten dan RGB uitvoer (CVBS in mijn geval). Dit verhielp op scart poort 2 de klachten, omdat die ook gemaakt was voor CVBS wist de monteur te vertellen, maar op RGB naar scart 1, waar deze gemaakt voor was, bleef het probleem zich voordoen.
- Ik, na dit topic gelezen te hebben, begon natuurlijk over de firmware. Hij zei, en ik geloofde hem eerlijk gezegd wel een beetje, dat simpelweg nieuwe firmware waar iedereen om roept, vaak niets uithaalt, en dat mensen vaak niet genoeg hier vanaf weten maar toch roepen dat ze nieuwe firmware willen.
- Na nog wat gestoei met kabels, andere apparaten, en zijn eigen setje scartkabels etc. bleef 't probleem zich voordoen. Toen begon het schroeven ! hij had uit voorzorg een nieuw moederbord bij zich voor mijn model (netjes!). Die er in geschroeft. Op dit moederbord zat overigens een sticker, waarop stond dat deze eind juni was gemaakt, ver na dat de nieuwste software was ontwikkeld.
- Het nieuwe moederbord zat er in, maar alleen de horizontale banden die naar boven liepen, waren verdwenen. De onderste 3 kwart van m'n beeld waar de lijnen naar beneden liepen, was nog net zo erg aangetast als met 't oude moederbord.
- Monteur hoofdbureau gebeld. na veel "oude jongens krentebrood" toch serieus gevraagd of iemand een oplossing wist. Hijzelf dacht dat 't misschien de voeding was. Als de voeding zelf intefereert met 't signaal zou dit een goede oorzaak kunnen zijn. (zei hij). Hij heeft daarop meteen een nieuwe voeding besteld bij 't hoofdbureau. Ze bestellen enkel dus al een voeding, puur om uitsluitsel te krijgen of dat het wel of niet is. Ze vervangen deze ook on-site, dus zit zo lang niet zonder TV!
-
Belangrijk Een goede test om te kijken of de fout in je tv zit, of in 't signaal is door de "still" functie te gebruiken op je tv. Hij kon hier mee zien dat de fout (golfjes in mijn geval) in het signaal zaten en niet in de beeldbuis. Hierdoor kon hij ook zien dat 't aan 't signaal in de tv moest liggen (waarom weet ik ook niet precies)
-Hierna nog lang koffie gedronken, en gepraat over alles en niets, vreemd genoeg. Erg aardige vent!
Conclusie:
Mijn ervaringen met die gasten van Selectro zijn super! Monteur wist van wanten, en wist waar hij 't over had.
Mijn golfjes probleem is overigens dus nog niet opgelost, maar hij wist dat er al een aantal voedingen besteld waren, dus ik zou 'spoedig' een telefoontje kunnen verwachten voor een afspraak om die er in te laten zetten.
Weetjes
- Mijn tv: LE 46 N 87 BD
- Panel code, oftewel maker van 't panel is heel erg belangrijk!! Zo vertelde de monteur mij dat 't een bekende manier was van samsung om eerst eigen panels te maken, die te laten reviewen, en daarna crappy panels te gaan gebruiken. Beste panel is de S (samsung zelf). Op dit panel zijn alle reviews en technische specs gebaseerd. Een ander type panel kan dus simpelweg afwijken van die specificaties, oftewel, je koopt niet wat er op papier staat. Een kwalijke zaak lijkt mij.
Het ergste verschil met andere panels was de kleurweergave en inkijkhoek. Die van een samsung panel is werkelijk fan-tas-tisch. 178 graden, oftewel: alleen naar de achterkant van je tv zitten staren geeft kut beeld, verder heb je overal goed beeld. Andere merken panels zijn, of kunnen iig, maar een inkijkhoek hebben van veel minder graden.
De monteur kon mij vertellen dat het minste merk panels wat samsung gebruikt al duidelijke kleurverschillen (lees: super flets en ronduit lelijk) had als je net iets scheef op de bank zit.
let hier dus op!
- Selectro is een apart bedrijf, en geen samsung bedrijf! is er iets mis komen zij. Zij bekijken het vanuit JOUW standpunt, niet vanuit samsung's. Antwoorden zoals "ja dat hoort zo" en "had je maar een duurdere moeten nemen" zal je dus niet snel horen. Voorbeeld: 1 schroefje van de 30(+-) die achterin je tv gaan om 't plastic vast te houden zat iets scheef. Hij begon meteen over een nieuwe achterplaat bestellen.
ps: Dit is allemaal gebaseerd op mijn ervaringe met mijn tv. Ik wil niemand op zijn tenen trappen die andere ervaringen heeft! Stel gerust vragen, ik weet dat ik wat chaotisch schrijf