Silvos schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:59:
Ik stel hier mijn vraag omdat ik er vanuit ga dat jullie meer verstand hebben van samsung tv's dan ik. Ik wil graag een hdtv van samsung aanschaffen, maar ik kan ondanks uitgebreide topicstart geen wijs worden uit de vele verschillende modellen en series.
- de tv moet in ieder geval HD-ready zijn, minimaal 26 inch, bij voorkeur 32 inch zijn en niet meer dan 700 euro kosten (bij voorkeur in een fysieke winkel).
Mijn eisen zijn niet bijzonder hoog, maar ik wil natuurlijk wel goed beeld. En in de toekomst wil ik mijn laptop en xbox360 erop aan kunnen sluiten.
Er zijn echter een dozijn verschillende samsung 26 of 32 inch series, en ik begrijp de meerwaarde van sommige dingen niet helemaal goed. Zoals bijv. VGA of DVI het zegt me allemaal vrij weinig, ik gebruik nu enkel scart. Ik heb ook in de mediamarkt alle schermen eens goed bekeken, maar het verschil tussen bijv. een R en een S serie is behalve de prijs in mijn ogen niet heel erg groot...
Misschien dat iemand me kan helpen?
Allereerst wen je heel snel aan de grootte van een scherm en 26 inch word al snel te klein.
VGA is de analoge computeraansluiting, waar ook je xbox360 aan kan. Componenten (niet composiet!) zijn de 3 gekleurde aansluitingen ,rood blauw en groen,waar je ook je xbox360 aan kan hangen, ook heel mooi beeld. Je moet bij je xbox360 zelf gaan kijken welke aansluiting je t mooiste beeld vindt geven, beide zijn goed.
DVI is de andere pc aansluiting, maar dan digitaal. De letters en t beeld zijn net iets scherper. De meeste videokaarten hebben n vga en n dvi uitgang, maar niet allemaal.
HDMI is eigenlijk DVI+digitaal geluid. Beeld en geluid worden optimaal doorgegeven.
Scart is ouderwets en kan maar tot n bepaalde resolutie, 720x576 dacht ik, en dat is dus veel lager dan de resolutie van je hd ready tv.
Ik heb t vaker gezegd, je moet eigenlijk gewoon je eigen spullen die je gaat gebruiken meenemen naar de winkel. In de winkel draaien ze vaak blu-ray demo's of zie je hd digitale tv-zenders en dat ziet er dan prachtig uit. Maar dan kom je thuis en dan sluit je bijv je dvd via scart aan en dan blijkt de scartaansluiting bij dat type tv niet geweldig te zijn bijvoorbeeld.
Kijk dus wat je ermee gaat doen. Zo te zien ga je er in t begin alleen tv op kijken? Hou er rekening mee dat je op een platte tv meer ruis zult zien, digitale tv is dan wel aan te raden. (geen digitenne!)
Succes.