[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 34 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.930 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:18

Dark

who tweaked the light?

je moet niets geloven ;) das is het beste...

geen van alle sensors geven een absolute temp, de afwijking kan wel 10c zijn, maar je moet het meer zien als indicatie... 20c heter dan een eerdere meting zal idd wel ong 20c temp verschil zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Heb m'n opteron 165 nu op 2.7ghz lopen, stabiel, ik ga hoger en hoger en heb m'n vcore nog niet moeten verhogen. Gaat lekker. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:20:
Ik ben ook bezig met overklokken van m'n nieuwe opteron 165, zal snel resultaten posten maar heb even een vraag over te sensors van men processor. Iedereen hier krijgt meestal Core 0, Core 1 en nog een andere temperatuur van de processor alleen. Ik krijg bij everest en bij speedfan telkens maar 1 temperatuur. Is dit omdat ik misschien een oude bios heb?

Heb nu nieuwere speedfan geinstalleerd en dan krijg ik wel 3 temperaturen.
Temp 1 is 50°C
Core 0 is 58°C
Core 1 is 56°C

Welke moet ik nu geloven?
Voor de temp van je cores kan je het beste coretemp nemen, dat schijnt het een en ander vrij nauwkeurig af te kunnen lezen. Temp van je cores is overigens altijd veel hoger dan die van je omgevingssensor, temp1. Als temp1 op een gegeven moment onder load ver boven de 60 uitschiet zou ik een gaan kijken naar of een andere cooler of een lagere OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:24
CPU temp is volgens mij de socket, Core is de echte temperatuur. Ik kijk dus ook altijd naar Core :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

core is je geheugen ?

effen gezocht

core is de cpu sensor en je temp zijn de moederbord sensoren.
op internet staat dat het wordt afgeraden om de core temperatuur te gebruiken.

[ Voor 165% gewijzigd door Zygivt op 16-07-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zygivt schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:32:
op internet staat dat het wordt afgeraden om de core temperatuur te gebruiken.
:+

Het gaat nergens meer over, "temperatuur gebruiken"? Lol . . zie paar posts hierboven: geen enkele meting is helemaal betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

een van mijn cores idled 10c onder kamer temp op luchtkoeling, dus je kan je ook afvragen hoe nauwkeurig die is :) ...

amd heeft het bij het begrip max temp over de temperatuur op het midden van de heatspreader (buitenkant dus), ook wel t_case genoemd. de cpu temp is idd een benadering van de moederbord sensor en de coretemps zijn een benadering van de temp van een bepaald deeltje van het plakje silicone, met een daarop ingebouwde sensor.

wat is nou de beste benadering van t_case? tja zelf denk ik ergens tussen de coretemps en de cpu temp in... je coretemps mogen iig de max cpu temp overschreiden, zonder dat dit direct schade geeft.

Verder is bekend dat het silicone zeer plaatselijk veel warmte kan ontwikkelen bij bepaalde belasting, je weet niet waar de diodes op de die geplaatst zijn, en of de hitte zich op dat moment ook in de buurt van de diode ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:42:
[...]

:+

Het gaat nergens meer over, "temperatuur gebruiken"? Lol . . zie paar posts hierboven: geen enkele meting is helemaal betrouwbaar.
jah we kunnen liever een gat boren in ons cpu en er een thermostaat in hangen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

TheZeroorez schreef op zondag 15 juli 2007 @ 08:58:
[...]

Je vergeet hopelijk niet dat er nogal een prijsverschil zat tussen een nieuwe Opty, en een nieuwe C2D?
Een P4 Prescott extreme 4,2GHz (oid) is waarschijnlijk ook sneller dan een x2 3800+ ;)
[...]
:?

Pentium 4 4,2Ghz :P

En wie had het over de Opteron, ging erover dat er nu ook goedkope 2,8Ghz core's zijn.(dus die overklokte 2,7ghz is helemaal niet sneller dan de stock cpu;s van amd) En wie had het over sneller zijn, we hadden het er toch over dat ze niet zoveel achterlopen op de veel nieuwere core (C2D) van intel als ze zolaag geklokt zijn?

Denk dat je iets door elkaar heb gehaald. ;)

En de C2D is best traag op lage snelheid, en die worden nou juist veel verkocht aan mensen die van en vriend/kennis hebben gehoord dat de C2D het nieuwe ei van columbus is. Jammer maar waar, en zo gaat het natuurlijk bij veel dingen, die veel meer credit krijgen doordat het merk algemeen goede prestatie neer zet, en daarom ook de slechtere producten beter verkopen. (meer rijden op succes van iemand/iets anders ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 16-07-2007 18:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Zygivt schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:56:
[...]

jah we kunnen liever een gat boren in ons cpu en er een thermostaat in hangen O-)
je kan wel een heatsink op een bepaalde manier doorboren om een temp sensor midden op de cpu te kunnen plaatsen, daar staan wel tekeningen van op het web...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb wel een sensor gezien die zo plat is dat je die tussen de CPU en heatsink kan doen...zal waarschijnlijk wel 24/7 goed gaan, maar als ik er al een sensor tussen zou doen, zou ik die aan de 'onderkant' doen waar die de minste warmte tegenhoud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

lijk me dat de koeler dan niet volledig contact maakt, ik heb dat soort sensor ook aan mijn fan controller zitten maar gebruik ze niet.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het zal zeker wat slechter gaan, maar ik denk dat met iets extra aan koelpasta de afstand wel je over bruggen is. Als ik kon zou ik testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je koeler zit er dan niet recht meer op, dus lijk me niet echt bevorderend voor de koel prestatie.

Als de koeler maar iets bol is heb je al vele hoger temps, of dat de heatspreader niet recht is heb je ook hoge temps. Nu lijk me het zo een sensor ertussen dat dat nog erger is.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Die ene die ik ooit in me hand heb gehad is echt erg plat. Als je die dan langs een zijde van de IHS legt valt het wel mee denk ik, zo iets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
OOOOOOOOOOOOOO
O           *O
O           *O
O           *O
O            O
O            O
O            O
OOOOOOOOOOOOOO

O = Rand van IHS
* = sensor

Draadje gaat ergens naar boven.
Je kan ook op de plek waar de sensor ligt geen koelpasta smeren. Dan maak je het hoogte verschil al weer wat minder, maar goed...als de temperatuur al 3 graden omhoog gaat hoeft het van mij niet meer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Proberen het eens, ik denk dat het best veel gaat schelen. de hele koeler over het hele oppervlakte maat minder contact.

Ben benieuwd naar je vindingen.;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik zou het zeker willen testen, maar ik heb geen sensor. Een kamerraad (non-tweaker) wel. Als ik daar een keer ben is het misschien een optie, maar denk ook niet dat dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ben nu aan het stressen met orthos ben terwijl een film aan het kijken, nu na zo'n 2 uur flipt m'n beeld en krijg ik raar 16bit kleuren. Dit gebeurt alleen als ik tijdens het stressen een film kijk, heb het net voor de 2de keer gehad. Betekend dit iets of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

hier is een linkje hoe je een sensor in een heatsink bouwt, voor processorcase thermal testing:
http://www.overclockers.com/tips437/

een groef in de ihs van 0,025mm mag ook (van intel) ...
http://img384.imageshack.us/img384/1411/ihsgrooveua3.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Dark op 17-07-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

verkeerde moest edit hebben ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Dark op 17-07-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een continuiteit aan stressen en voltschroeven ben ik tot een stabiel staand geheel gekomen. Mijn Brisbane 3600 x2 haalt jammer genoeg niet de 3.0Ghz iets wat ik met het vorige sockt 929 icm een opteron 148 wel luktte. Nu met dit ben ik eigenlijks ook wel tevreden en kan nu de aandacht vestigen op het inbouwen van een nieuwe pomp, dit omdat de huidige niet de kracht heeft het water snel genoeg te laten circuleren...

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/6fg7ce8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over het overcloken van een 4200+ windsor 90nm (am2) en die vergeleken met een 3600 of 3800 brisbane 65nm (am2). Stel je krijgt ze allebeide naar de 2,6 of 2,7 gHz (mag ook meer zijn, maar het gaat om een vergelijking), presteren deze dan bijna het zelfde in een benchmark zoals alu in Sisoft Sandra of cpu score in een futuremark?

En nog wat, heeft iemand een database waar écht veel in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik vraag me elke x weer af waarom die opterons tot ongeveer 2.7 ghz willen? Ik krijg mijn amd 3000+ tot 2.56 ghz geduuwt en dat terwijl ik echt k*t minder prettige hardware heb.

kan iemand mij uitleggen waarom de verschillen zo "klein" zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Kan aan veel liggen, moederbord, geheugen, verkeerde stepping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben een maand of zo geleden flink bezig geweest in deel 33 met het overklokken van mijn X2 4200+ am2 90nm (windsor).
Ik heb ondertussen waterkoeling ingebouwd en ben iets verder gekomen dan met mijn katana CU van Scythe.

Ik red met 1,6 volt (echt hoog als je het mij vraagt) net de 2904 mHz (264*11)
Het probleem is dat bij dit voltage de spanning dingetjes (sorry kom niet op het woord) echt bloed heet worden en er gewoon veel te veel amperage getrokken wordt (bijna 100A @ 1,6 volt en 160Watt!!!)

Nu wil ik overstappen op een X2 3600+ 65nm (brisbane). Die verbruiken minder en een overklok is iets beter te halen. Maar nu komt het, die 3600+ heeft een 9,5 multiplier. Ik red met mijn huidige moederbord en huidige cpu alleen die 2904 met een multi van 11 en niet 10*290 zeg maar. Nu ben ik bang dat mijn moederbord een overklok van die 3600+ gaat verpesten, of denken jullie daar anders over?

Wat een tweede optie zou zijn, is dat ik een x2 4000+ 65nm (brisbane) koop, die een multi van 10,5 heeft.
Ik las ergens dat die 4000+ bijna net zo goed overklokt als de 3600+, maar net niet helemaal.

Ik hoop dat jullie mijn probleem/twijfels kunnen volgen.
Koop ik de overklok koning en riskeer ik problemen met de hoge FSB en lage multi. of ga ik voor de 4000+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Waarom zou je een slechtere processor willen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
blubbers schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 12:57:
Waarom zou je een slechtere processor willen kopen?
Omdat die, zoals in zijn post staat, een andere core heeft en zuiniger is. Mede hierdoor zou 'ie beter overklokken.

@onder: Niet helemaal, meer HTT is vaak ietsje pietsje sneller. Verder willen de CPU's nogal eens verschillen in hoeveelheid cache, maar ik heb geen zin dit na te trekken.

[ Voor 24% gewijzigd door TheZeroorez op 19-07-2007 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ blubbers:

Een x2 3600 @ 3000mhz of een x2 4200 @ 3000mHz of zelfs een x2 6000 @ 30000mHz zijn even snel.

Maar heeft iemand een tip of opmerking op mijn vraag die op bladzijde 5 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Als de frequentie dan hetzelfde is, zal de cpu met de meeste cache beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ blubbers

ja dat ik ook wel zo, maar dat maakt bij de X2 am2 niet zooo gek veel uit.
En mijn 4200+ 90nm heeft dezelfde grootte cache als de 3600+ 65nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark, ik zie in je specs dat je 2x1GB redline sticks hebt, deze heb ik sinds kort ook..maar krijg ze niet stabiel in orthos...wat zijn jou instellingen ?

update: heb ze stabiel gekregen en ben ze nu vanacht op 279.1 mhz. aan het testen... :P @Dark alsnog bedankt !! breng later wel verslag uit.._/-\o_ _/-\o_
Dark schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:13:
hier is een linkje hoe je een sensor in een heatsink bouwt, voor processorcase thermal testing:
http://www.overclockers.com/tips437/

een groef in de ihs van 0,025mm mag ook (van intel) ...
http://img384.imageshack.us/img384/1411/ihsgrooveua3.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik krijg ze max tot 268mhz c3325,1t (3d stabiel), alleen moet ik dan m'n cpu 50mhz laten zakken, waardoor het voordeel weer wat beperkt wordt (bij 3d apps iig, want daar is kennelijk mij cpu de b-neck)...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Genie BIOS Settings:

FSB Bus Frequency.............................  -  328
LDT/FSB Frequency Ratio.......................  -  x3
CPU/FSB Frequency Ratio.......................  -  x9
PCI eXpress Frequency.........................  -  101Mhz

CPU VID StartUp Value.........................  -  StartUp

CPU VID Control...............................  -  1.375v
CPU VID Special Control.......................  -  Above VID * 109.6%
LDT Voltage Control...........................  -  1.20v
Chip Set Voltage Control......................  -  1.52v
DRAM Voltage Control..........................  -  2.71v

DRAM Configuration Settings:

DRAM Frequency Set............................  -  166=RAM/FSB:05/06
Command Per Clock (CPC).......................  -  Enable
CAS Latency Control (Tcl).....................  -  3
RAS# to CAS# delay (Trcd).....................  -  3
Min RAS# active time (Tras)...................  -  5
Row precharge time (Trp)......................  -  2
Row Cycle time (Trc)..........................  -  7 Bus Clocks
Row refresh cyc time (Trfc)...................  -  13 Bus Clocks
Row to Row delay (Trrd).......................  -  02 Bus Clocks
Write recovery time (Twr).....................  -  02 Bus Clocks
Write to Read delay (Twtr)....................  -  01 Bus Clocks
Read to Write delay (Trwt)....................  -  03 Bus Clocks
Refresh Period (Tref).........................  -  3120 Cycles
Write CAS Latency (Twcl)......................  -  1
DRAM Bank Interleave..........................  -  Enabled

DQS Skew Control..............................  -  Auto
DQS Skew Value................................  -  0
DRAM Drive Strength...........................  -  7
DRAM Data Drive Strength......................  -  Level 3 (Reduce 15%)
Max Async Latency.............................  -  08.0 ns
DRAM Response Time............................  -  Fast
Read Preamble Time............................  -  06.0 ns
IdleCycle Limit...............................  -  16 Cycles
Dynamic Counter...............................  -  Disable
R/W Queue Bypass..............................  -  16 x
Bypass Max....................................  -  04 x
32 Byte Granularity...........................  -  Disable(4 Bursts)

en standaard heb ik ze dus gewoon op 250mhz, alles hetzelfde, enkel 334HTT, 2.68vDram, en 150divider.

edit: was ff zoeken maar ik heb nog een screenie gevonden met everest-read, sanmem en a64info met mem op 268Mhz c3325 : http://img183.imageshack.us/img183/1835/memocxpah8.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 20-07-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ik zit nu stabiel vast op 2835Mhz. Als ik eentje hoger ga naar 2844Mhz en ik ga stressen, 20 minuten later valt mijn pc van zelf uit, gewoon ineens poef, alles uit. Met mijn vorige cpu had ik dit niet. Ligt dit aan de voeding ofwat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
blubbers schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:22:
Ik zit nu stabiel vast op 2835Mhz. Als ik eentje hoger ga naar 2844Mhz en ik ga stressen, 20 minuten later valt mijn pc van zelf uit, gewoon ineens poef, alles uit. Met mijn vorige cpu had ik dit niet. Ligt dit aan de voeding ofwat?
Dat kan, maar zolang je geen specs vermeld kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Amd opteron 165 @2835MHz
DFI Lanparty NF4 SLI-DR
Corsair 2g twinx c2 2-3-3-6 @202MHz
OCZ Modstream 520w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Of je CPU/Mobo/Mem wil niet verder.

Stel eens een devider in, en doe er eens wat extra volts bij. Dat uitvallen is niets vreemds trouwens, hoeft zeker niet aan je voeding te liggen, waarschijnlijk gewoon een instabiele setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Het uitslaan ken door de voeding ,er zitten verschillende OVP beveiligingen in en ook eentje voor overbelasting.
Dus je pc ploft dan uit ,heb het hier ook vaak gehad met orthos en gamen tegelijk .
Na 3 keer vond de voeding het genoeg en overleed met een harde knal :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Weet iemand misschien waarom mijn cpu niet verder kan dan 2530 Mhz (230x11), als ik maar een Mhz hoger ga klapt ie er uit. Het geheugen loopt op een devider, cpu voltage is 1.35 hoger zetten helpt niet.

Met 2x prime aan is de cpu temp 50 graden.

Specs:
Moederboard: a8n-sli deluxe
Ram: Corsaire value select
CPU: opty 175
Koeler: zalman 9500
Voeding: coolermaster realpower 550 Watt

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 14:11
TheZeroorez schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:25:
Of je CPU/Mobo/Mem wil niet verder.

Stel eens een devider in, en doe er eens wat extra volts bij. Dat uitvallen is niets vreemds trouwens, hoeft zeker niet aan je voeding te liggen, waarschijnlijk gewoon een instabiele setting.
Waar denk je waar het geheugen op loopt?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 22:34:
@ blubbers

ja dat ik ook wel zo, maar dat maakt bij de X2 am2 niet zooo gek veel uit.
En mijn 4200+ 90nm heeft dezelfde grootte cache als de 3600+ 65nm
Grappenmaker... een x2 3600+ @ 65nm heeft 2x512KB cache, standaard, en geen 2x1MB cache waarvan de helft uitgeschakeld is of iets dergelijks. Know your facts dude ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke ga ik proberen... heb de timings even wat losser gezet 3.4.4.8 , en nu loopt hij al 25 minuten door...laat hem even lopen en dan ga ik het andere proberen...bedankt voor de moeite.. _/-\o_ bedankt hiervoor....met jouw instellingen krijg nog steed een melding na ongeveer 6 minuten [FATAL ERROR: Rounding was 0.49609375, expected less than 0.4 ...heb je enig idee wat ik kan of moet veranderen om dit te verhelpen ? als ik de instellingen van het Muskin forum gebruik ,kom ik op een error Rounding was 0,5 expected less than 0.4
ik zie ook dat jij je chipset voltage op 1.52 volt hebt staan...wat heb je dan precies verhoogt ? :S

update: ik heb de timings even wat losser gedaan, 3.4.4.8 en nu loopt hij al
Dark schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:25:
chipset voltage staat gewoon standaard op 1.52v, is niet verhoogd...

ik weet niet op welke settings en divider je precies wilt draaien, maar wat ik zie aan jouw lijstje is:

trc=8 iedereen raadt 7 aan, 8 is echt vrij los, meer voor hoge oc...
trfc=16, terwijl 13 goed is rond de 250mhz... 14 voor richting 270-280mhz
twtr kan op 1
tref zou ik wel 3120 doen, andere waarden geven snel errors
max async. lat. is denk ik een heel belangrijke, 8 is vrij strak, 9 is een goed begin als je met divider en hoge fsb wilt.
read preamble, 5 is denk ik te strak, probeer eens andere waarden zoals, 5,5-6-7
dynamic counter, ik heb altijd begrepen dat die uit kan als je lage icl waarden gebruikt, en aan met hogere waarden, de grens ligt op icl=16 van daaraf en lager is counter uit een paar sanmem puntjes sneller, maar dat is verder niet erg van invloed op de stabiliteit.
bypass max, ook niet echt van invloed op de stabiliteit, maar 4x scheelt weer een paar puntjes in memread scores...

ik denk dat je het vooral moet zoeken in mal/rp, beginnend met 9-7 waardes, maar het is moeilijk een goeie indicatie te geven zonder dat ik weet op welke snelheden, htt en divider je wilt draaien. probeer ook eens om het mem te isoleren, zodat je niet tegelijk de cpu of ht-link oc-ed door de multi's omlaag te doen.
ommand Per Clock (CPC) Enable
CAS Latency (Tcl) 3.0
RAS to CAS Delay (Trcd) 3
RAS Precharge Delay (Trp) 2
Min RAS Active Time (Tras) 8
Row Cycle Time (Trc) 8
Row Refresh Cycle Time (Trfc) 16
RAS to RAS Delay (Trrd) 2
Write Recovery Time (Twr) 2
Write to Read Delay (Twtr) 2
Read to Write Delay (Trwt) 3
Refresh Cycle (Tref) 4708
Write CAS Latency (Twcl) 1

DRAM Bank Interleave Enable
DQS Skew Control Auto
DQS Skew Value 0
DRAM Drive Strength Level 7
DRAM Data Drive Strength Level 3
Max Async Latency 8ns
DRAM Response Time Normal
Read Preamble Time 5ns
IdleCycle Limit 16 clks
Dynamic Counter Enable
R/W Queue Bypass 16x
Bypass Max 07x
32-Byte Granularity Disabled (4-bursts)

These timings should make things work, 2.7V seems to be where the best performance has been achieved for the most part.

quote]Dark schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:34:
Ik krijg ze max tot 268mhz c3325,1t (3d stabiel), alleen moet ik dan m'n cpu 50mhz laten zakken, waardoor het voordeel weer wat beperkt wordt (bij 3d apps iig, want daar is kennelijk mij cpu de b-neck)...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Genie BIOS Settings:

FSB Bus Frequency.............................  -  328
LDT/FSB Frequency Ratio.......................  -  x3
CPU/FSB Frequency Ratio.......................  -  x9
PCI eXpress Frequency.........................  -  101Mhz

CPU VID StartUp Value.........................  -  StartUp

CPU VID Control...............................  -  1.375v
CPU VID Special Control.......................  -  Above VID * 109.6%
LDT Voltage Control...........................  -  1.20v
Chip Set Voltage Control......................  -  1.52v
DRAM Voltage Control..........................  -  2.71v

DRAM Frequency Set............................  -  166=RAM/FSB:05/06
Command Per Clock (CPC).......................  -  Enable
CAS Latency Control (Tcl).....................  -  3
RAS# to CAS# delay (Trcd).....................  -  3
Min RAS# active time (Tras)...................  -  5
Row precharge time (Trp)......................  -  2
Row Cycle time (Trc)..........................  -  7 Bus Clocks
Row refresh cyc time (Trfc)...................  -  13 Bus Clocks
Row to Row delay (Trrd).......................  -  02 Bus Clocks
Write recovery time (Twr).....................  -  02 Bus Clocks
Write to Read delay (Twtr)....................  -  01 Bus Clocks
Read to Write delay (Trwt)....................  -  03 Bus Clocks
Refresh Period (Tref).........................  -  3120 Cycles
Write CAS Latency (Twcl)......................  -  1
DRAM Bank Interleave..........................  -  Enabled

DQS Skew Control..............................  -  Auto
DQS Skew Value................................  -  0
DRAM Drive Strength...........................  -  7
DRAM Data Drive Strength......................  -  Level 3 (Reduce 15%)
Max Async Latency.............................  -  08.0 ns
DRAM Response Time............................  -  Fast
Read Preamble Time............................  -  06.0 ns
IdleCycle Limit...............................  -  16 Cycles
Dynamic Counter...............................  -  Disable
R/W Queue Bypass..............................  -  16 x
Bypass Max....................................  -  04 x
32 Byte Granularity...........................  -  Disable(4 Bursts)

en standaard heb ik ze dus gewoon op 250mhz, alles hetzelfde, enkel 334HTT, 2.68vDram, en 150divider.

edit: was ff zoeken maar ik heb nog een screenie gevonden met everest-read, sanmem en a64info met mem op 268Mhz c3325 : http://img183.imageshack.us/img183/1835/memocxpah8.jpg
[/quote]

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ik weet niet op welke settings en divider je precies wilt draaien, maar wat ik zie aan jouw lijstje is:

twtr kan op 1
max async. lat. is denk ik een heel belangrijke, 8 is vrij strak, 9 is een goed begin als je met divider en hoge fsb wilt.
read preamble, 5 is denk ik te strak, probeer eens andere waarden zoals, 5,5-6-7
dynamic counter, ik heb altijd begrepen dat die uit kan als je lage icl waarden gebruikt, en aan met hogere waarden, de grens ligt op icl=16 van daaraf en lager is counter uit een paar sanmem puntjes sneller, maar dat is verder niet erg van invloed op de stabiliteit.
bypass max, ook niet echt van invloed op de stabiliteit, maar 4x scheelt weer een paar puntjes in memread scores...

ik denk dat je het vooral moet zoeken in mal/rp, beginnend met 9-7 waardes, maar het is moeilijk een goeie indicatie te geven zonder dat ik weet op welke snelheden, htt en divider je wilt draaien. probeer ook eens om het mem te isoleren, zodat je niet tegelijk de cpu of ht-link oc-ed door de multi's omlaag te doen.

ds/dds kan je ook de waarden 7/1, 8/1 en 5/3 proberen, 8/1 werkt goed met vrij lage voltages tot pakembeet 2.75v op deze repen, ga je er meer doorheen jagen dan kan het verlagen van de drive een positief effect hebben...

edit: dit zijn waarden voor nforce4 plankjes van dfi heh, niet voor andere plankjes, dan kan het wel weer anders liggen allemaal...

[ Voor 11% gewijzigd door Dark op 23-07-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU snelheid
CPU Klok 2700.1 MHz (origineel: 1800 MHz, overclock: 50%)
CPU Multiplier 9.0x
CPU FSB 300.0 MHz (origineel: 200 MHz, overclock: 50%)
Geheugenbus 245.5 MHz
DRAM:FSB verhouding CPU/11

ik heb hem net even terug gezet naar 300....nu testen.... 8)

twtr kan op 1

ds/dds kan je ook de waarden 7/1, 8/1 en 5/3 proberen, 8/1 werkt goed met vrij lage voltages tot pakembeet 2.75v op deze repen, ga je er meer doorheen jagen dan kan het verlagen van de drive een positief effect hebben...

edit: dit zijn waarden voor nforce4 plankjes van dfi heh, niet voor andere plankjes, dan kan het wel weer anders liggen allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:52:
CPU FSB 300.0 MHz (origineel: 200 MHz, overclock: 50%)
:'( Hoe vaak moet het nog gezegd worden, AMD werkt niet met FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ging erom om de geheugenbus even omlaag te zetten, zonder de divider te veranderen... :+
leonpwner1 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:54:
[...]

:'( Hoe vaak moet het nog gezegd worden, AMD werkt niet met FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40
Hoi,

Heb een beetje hulp nodig bij het oc'en van mijn AM2 setup.

Specs
AMD Tray 5200+ 1mb 89w - stock 2,6GHz
Gigabyte M55S-S3
2x1024mb Twinmos pc6400 - 800mhz
Arctic Freezer 64 Pro

Probleem:
Als ik de HTT multiplier verlaag naar 4, de HTT bus [FSB.. ;) ] omhoogschroef naar 220 en mijn geheugen divider op 667 zet, post mijn systeem niet.
Aangezien ik best wel een beginner ben (heb de FAQ's goed doorgelezen, maar met volts enz wil nog niet echt lukken) vroeg ik me af wat ik hieraan kan doen. Moet ik nu de vCore verhogen? Het lijkt me dat mijn systeem dit wel aan moet kunnen namelijk (260mhz erbij..). Zelfs als ik 'm op 210 zet wordt er niet geboot. Ook niet als ik de timings losser zet.
Wat kan ik doen?

Bvd!
FTI ;)

EDIT: denk niet dat de temp te hoog wordt, @ stock is die @ prime (load) max 50 graden

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 23-07-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
vcore verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

FitTiv schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:35:
Hoi,

Heb een beetje hulp nodig bij het oc'en van mijn AM2 setup.

[....]
Probeer eens met een lagere multiepleir dus 10x 220, als dat niet lukt ligt het waarschijnlijk niet aan je cpu.

[ Voor 60% gewijzigd door mad_max234 op 24-07-2007 01:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
:o mad_max hoe krijg jij je 3600'tje op 3gig?? Ik krijg mijn 5600+ op 3,3 max.. Vanaf vcore 1.525 help het nix om deze te verhogen. Temps zijn goed met de Thermaltake V1.

Heb wel standaard Kingston pc5300 geheugen maar loopt zonder overclock op pc6400 stabiel. Met overclock laat ik deze natuurlijk weer langzamer lopen maar kom niet hoger :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

gebruikershaes schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 01:40:
:o mad_max hoe krijg jij je 3600'tje op 3gig?? Ik krijg mijn 5600+ op 3,3 max.. Vanaf vcore 1.525 help het nix om deze te verhogen. Temps zijn goed met de Thermaltake V1.

Heb wel standaard Kingston pc5300 geheugen maar loopt zonder overclock op pc6400 stabiel. Met overclock laat ik deze natuurlijk weer langzamer lopen maar kom niet hoger :'(
Kan je even niet zo goed volgen, en wat bedoel je met "ik krijg mijn 5600+ op 3,3 max" ?

En ik heb een andere core als die van jou dus mijn vcore is anders, ik heb 1,45v nodig voor 3.0Ghz. Is standaard 1,25v.

Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/7421/3002mhzx23600jpegxo5.jpg

Toch lekker voor een cpu die nu ongeveer 50 euro kost.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Hij bedoeld mss 2,3 max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

lijk me stug want hij loopt stock al 2,6Ghz. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ow, ok. :p

Dan is het idd raar wat hij zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Nou ik ben weer iets verder, tnx voor de tips allemaal :)
Enige dat ik nog niet weet is hoe ik mijn geheugen precies moet berekenen.

Bijvoorbeeld:
CPU-Z geeft aan dat het op 315MHz draait. Maar wat is dit nou in ''real life''? Aangezien ik 'm op 533MHz in het bios heb gezet, is het dan misschien 315x2=630? Want dan kan het nog wel wat verder ;) (tot 400 dus, mijn HTT bus...?? O_o)

Loopt nu trouwens te primen op 2,83 GHz, mn eerste 'echte' overklok!! O+

HTT mp: 4
HTT bus: 236
CPU mp: 12 (= 2,83GHz)
Geheugen op 533MHz

EDIT: liep net vast in windows zonder enige reden (was aan het kladblokken) en prime stond niet eens aan... :?

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 24-07-2007 11:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
FitTiv schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:19:
Nou ik ben weer iets verder, tnx voor de tips allemaal :)
Enige dat ik nog niet weet is hoe ik mijn geheugen precies moet berekenen.

Bijvoorbeeld:
CPU-Z geeft aan dat het op 315MHz draait. Maar wat is dit nou in ''real life''? Aangezien ik 'm op 533MHz in het bios heb gezet, is het dan misschien 315x2=630? Want dan kan het nog wel wat verder ;) (tot 400 dus, mijn HTT bus...?? O_o)

Loopt nu trouwens te primen op 2,83 GHz, mn eerste 'echte' overklok!! O+

HTT mp: 4
HTT bus: 236
CPU mp: 12 (= 2,83GHz)
Geheugen op 533MHz

EDIT: liep net vast in windows zonder enige reden (was aan het kladblokken) en prime stond niet eens aan... :?
Dual core kan je beter met Orthos checcken, die gebruikt beide cores sowieso. Een rare vastloper in Windows kan veroorzaakt worden door verschillende zaken maar wat je sowieso kan checken:

1. Geheugen niet te ver geclocked?
2. Heb je je processor voldoende voltage gegeven?
3. Zijn de temperaturen nog wel goed/toelaatbaar?

Edit: je geheugen zou je eventueeel 1 op 1 kunnen laten lopen afaik. Niettemin zou het ook moeten werken als je je geheugen gewoon vastzet op de snelheid waarvoor het bedoeld is. Je crash lijkt me dus meer een eventueel voltageprobleem :)

[ Voor 9% gewijzigd door rodie83 op 24-07-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 01:56:
[...]

Kan je even niet zo goed volgen, en wat bedoel je met "ik krijg mijn 5600+ op 3,3 max" ?

En ik heb een andere core als die van jou dus mijn vcore is anders, ik heb 1,45v nodig voor 3.0Ghz. Is standaard 1,25v.

[afbeelding]

Toch lekker voor een cpu die nu ongeveer 50 euro kost.
Netjes. Ik ga me van de week ook maar eens wagen aan een OC. Ik was al tot 3GHz gekomen met een 3800+ X2 , maar ben van mening dat het veel harder kan , zolang ik er maar de tijd voor neem. Koeling is in orde, Dual rad op een Single X2 Cpu, met een Eheim 1046 Pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Ik loop met mn 9700NT op de cores Orthos full stressed tegen de 60-62 graden aan, temp1 is dan volgens speedfan omstreeks de 50-52 graden. Temps blijven na een halfuur stabiel op deze waarden.

Betreft een 4200+, socket 939 op 2,8. Heb ik nou nog ruimte over of zal ik het lekker zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
rodie83 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:56:
Ik loop met mn 9700NT op de cores Orthos full stressed tegen de 60-62 graden aan, temp1 is dan volgens speedfan omstreeks de 50-52 graden. Temps blijven na een halfuur stabiel op deze waarden.

Betreft een 4200+, socket 939 op 2,8. Heb ik nou nog ruimte over of zal ik het lekker zo laten?
Ik vind 60 graden bijzonder hoog, zeker voor zo'n koeler. Ik zou hem er opnieuw opzetten en de pasta er dit keer goed op doen (niet te dik).

Qua ruimte denk ik dat je nu behoorlijk aan z'n max zit. Heel misschien nog 2,9 GHz, maar ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
leonpwner1 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:30:
[...]

Ik vind 60 graden bijzonder hoog, zeker voor zo'n koeler. Ik zou hem er opnieuw opzetten en de pasta er dit keer goed op doen (niet te dik).

Qua ruimte denk ik dat je nu behoorlijk aan z'n max zit. Heel misschien nog 2,9 GHz, maar ik denk het niet.
Heb ik al twee keer gedaan, maar mag weinig baten. Het gaat dus wel om de coretemps he, niet om de "gewone" cpu temp. Die blijft netjes om en nabij de 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
Ik bedoelde dat ik mijn 5600+ die stock @ 2.8 GHz loopt niet hoger krijg dan 3.3 GHz

Heb verder een Asus M2N-E Ultra mobo dus ik heb sterke vermoedens dat het hoger moet kunnen.

Zou het dan toch het geheugen zijn waardoor mijn CPU niet verder wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je cpu zit denk aan zijn max, 3,3Ghz op lucht is niet niks voor een K8 core. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Ik heb mijn Athlon64 3000+ Venice met Righmark CPU Clock draaien van 1,16GHz tot 2,6GHz, al ruim een jaar zonder problemen. Ik ben 3 weken met vakantie geweest waarbij m'n PC uit heeft gestaan. Na thuiskomst besloot ik Windows XP te herinstalleren voor een verse start, maar toen alles gereed was liep elke game die ik wilde draaien na een tijdje vast. Ik heb alles zitten proberen, maar uiteindelijk draait alles weer als een zonnetje met dezelfde software-instellingen als toen ik de vastlopers had.

Kan het zijn dat m'n CPU in die drie weken als het ware is 'ingezakt' en weer even ingewerkt moest worden?

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jelbo, controleer je pasta en dergelijk eens :)

Ik heb een probleem met vermoedelijk mijn chipset. Alles wat boven de 280MHz uitkomt, loopt geheid vast. Multiplier omlaag haalt maar bar weinig uit, zelfde als de voltage (niet meer verhoogt met 0.050v). Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik denk dat de CPU nog zeker wel wilt, maar de chipset de factor is.

Het geheugen loopt ook niet out of spec, dat staat ingesteld op een lagere waarde, maar door de OC weer synchroom. Ook de HTT was op 3x gezet, wat theoretisch op 900MHz uit moest komen. Als ik over de 1150MHz heenga, dan is er feitelijk nog niets aan de hand.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30f97b07da5a94f3b01eeb067c75e5ab/thumb.jpg

Erg belabberde Pifast overigens

2700MHz met waterkoeling, 30graden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DFI LANParty UT CFX3200-DR

FSB Bus Frequency............................. - 330
LDT/FSB Frequency Ratio....................... - x3
CPU/FSB Frequency Ratio....................... - x8

CPU VID StartUp Value......................... - StartUp

CPU VID Control............................... - 1.35v
CPU VID Special Control....................... - Above VID * 102.9%

DRAM Voltage Control.......................... - 2.76v

DRAM Frequency Set............................ - 180=RAM/FSB:09/10
Command Per Clock (CPC)....................... - auto
CAS Latency Control (Tcl)..................... - 3
RAS# to CAS# delay (Trcd)..................... - 3
Min RAS# active time (Tras)................... - 5
Row precharge time (Trp)...................... - 2
Row Cycle time (Trc).......................... - 8 Bus Clocks
Row refresh cyc time (Trfc)................... - 14 Bus Clocks
Row to Row delay (Trrd)....................... - 02 Bus Clocks
Write recovery time (Twr)..................... - 03 Bus Clocks
Write to Read delay (Twtr).................... - 01 Bus Clocks
Read to Write delay (Trwt).................... - 03 Bus Clocks
Refresh Period (Tref)......................... - 3120 Cycles
Write CAS Latency (Twcl)...................... - 1
DRAM Bank Interleave.......................... - Enabled
Errata 94 - Disabled
Errata 123 - auto
Odd Divisor - enabled (only for div. 140,150,180 etc.)

DQS Skew Control.............................. - Auto
DQS Skew Value................................ - 0
DRAM Drive Strength........................... - 8
DRAM Data Drive Strength...................... - Level 1 (Reduce )
Max Async Latency............................. - 09.0 ns
DRAM Response Time............................ - Fast
Read Preamble Time............................ - 0.7.5 ns
IdleCycle Limit............................... - 16 Cycles
Dynamic Counter............................... - Disable
R/W Queue Bypass.............................. - 16 x
Bypass Max.................................... - 04 x
32 Byte Granularity........................... - Disable(4 Bursts)

bijna 12 uur lang orthos Large, in-place FFTs - stress some RAM gedraaid, gisteren spellen gespeeld, op internet,kan geen tekenen vinden van instabiliteit...loopt beter dan ooit.. :o straks nog even memtest...ik ben benieuwd waar dit eindigd... >:)

Update: Geheugen loopt nu op 264 mhz...zelfde settings..geen probleem.... :9

twtr kan op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog steeds aan het overdenken of ik nu de 3600+ pak of de 4000+ (x2 65nm allebei) vanwege het verschil in multiplier.

Ik ben nu eens aan de slag gegaan om te kijken hoever mijn HTT komt. Met mijn 4200+ (90nm) kwam ik met waterkoeling tot 2904mhz. Dat is 264 HTT x 11.
Om te testen hoeveel mijn chipset hebben kan (NF 4) heb ik de multiplier omlaag gezet op 7x. Tijdens het testen werd ook het geheugen op 400 gezet wat resulteerde in 250~270mhz in windows (667 geheugen). Tot mijn grote verbazing krijg ik met 258x7 al fouten in Prime. Namelijk het bekende: the rounding was not 0,4 but 0,5 ...(snappen wel wat ik bedoel he?)
Hoe kan dit nu in hemelsnaam? Het geheugen loopt veel langszamer dan origineel en in mijn x11 overklok ook nog met veel strakkere timings..... 8)7

Iemand wijze woorden voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 18:23:
[...]

Grappenmaker... een x2 3600+ @ 65nm heeft 2x512KB cache, standaard, en geen 2x1MB cache waarvan de helft uitgeschakeld is of iets dergelijks. Know your facts dude ;)
Ik denk toch echt dat jij je facts op een rijtje moet zetten.
Een X2 4200+ 90nm heeft toch echt maar 2x512kb cache!

[Late quote, zag het net pas staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 11:34:
[...]

Ik denk toch echt dat jij je facts op een rijtje moet zetten.
Een X2 4200+ 90nm heeft toch echt maar 2x512kb cache!

[Late quote, zag het net pas staan]
Hij zegt het zelfde als wat jij zegt. Ze hebben 2x512kb, dus jullie hebben alle twee de facts op een rijtje, :P Om maar in jullie termen te blijven.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, damn, klopt. Wat ik eigenlijk zeggen wou is dat ik nooit beweerd heb dat mijn x2 4200+ 1mb L2 cache heeft......hehe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een:

Asus a8n32-sli deluxe
Amd X-2 4800+ S939
2x Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 XMS
Xfx 7800gtx xtreme
Vista Ultimate x64

Heb nu net mijn oude cooler vervangen een Zalman CNPS9500-LED door een nieuwe Tuniq Tower 120
Dit omdat ik ook is wou kijken wat er uit me huidige cpu te halen valt qua overclock....

nu is mijn vraag ... wat houden jullie hier aan qua cpu temp, de algemene temp of de Individuele core 1/2
tempratuur? gebruik om dit uit te lezen Everest Ultimate - coretemp werkt niet onder vista64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:12:
Ja, damn, klopt. Wat ik eigenlijk zeggen wou is dat ik nooit beweerd heb dat mijn x2 4200+ 1mb L2 cache heeft......hehe |:(
Ik begin nu bijna te twijfelen aan mezelf, maar de oude x2 series hebben altijd 2x1MB L2 cache, maar dan met de helft uitgeschakeld. (van die Brisbanecore is het gewoon 2x512KB waarvan alles werkt). Als ik het verkeerd zeg, verbeter me maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-04 14:00
@Olle

De individuele core temps (1 en 2) moeten onder de 60 graden blijven.
Dan zit je veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enakje schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:28:
@Olle

De individuele core temps (1 en 2) moeten onder de 60 graden blijven.
Dan zit je veilig.
Tnx dat wou ik even weten... het klopt wel dat de core temps vaak een paar graden verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Vandaag m'n Athlon64 3000+ (die van 1,16 tot 2,6 liep met RMClock) vervangen door een Athlon64 X2 4200+.

Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/8641/lcbqe0721spmwze6.jpg

ADA4200DAA5CD
LCBQE 0721SPMW
Z389054F70020

Ben benieuwd wat deze kan :) Eerst maar eens alles stock stabiel krijgen.

Offtopic:
Beetje AS5 erop dus en de Arctic Freezer 64 erop. M'n BIOS geeft een temp aan van 43 graden, ik neem dat de CPU dan idle is. Is dit een beetje OK of heb ik de AS5 er niet helemaal goed op gedaan?

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is eigenlijk te hoog, als je bedenkt dat ik (toen ik nog luchtkoeling had) met mijn Scythe Katana Cu en een overclock tot 2,8gHz @1,5V een idle had van 34 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:49
is idd wel hoog, heb hier artic freezer pro met standaard pasta erop.
en opty 165 @ 2.7GHz op 1.4V en loopt nu idle 40 graden.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Opteron 170, 3GHz(334HTTx9), 1.50v, tuniqtower 120, fan op 800rpm

idle 36c, full load 48c (dan gaat de fan ook harder, 1800rpm)

edit: bios is niet idle hoor, integendeel, het is vaak een behoorlijke load op de proc, al dat pollen van het keyboard in een loop ... mijn watt-meter geeft ongeveer hetzelfde gebruik aan als 1 core op 100% belast.

[ Voor 45% gewijzigd door Dark op 28-07-2007 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Hoe kan je precies je geheugensnelheid uitrekenen?
Bijv. ik heb PC6400 (800mhz) geheugen.

2906 MHz
HTT 242 x12
HT link 968

Hoe weet ik dan of ik over de 800mhz (400) heenga met mijn geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FitTiv schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 17:06:
Hoe kan je precies je geheugensnelheid uitrekenen?
Bijv. ik heb PC6400 (800mhz) geheugen.

2906 MHz
HTT 242 x12
HT link 968

Hoe weet ik dan of ik over de 800mhz (400) heenga met mijn geheugen?
http://home.arcor.de/xxmartin/Calculator/

Volgens bovenstaande link loopt je geheugen op 484Mhz.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Kijk, vandaar dat 'ie niet bootte ;)
Tnx voor de link, zeer nuttig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is eindelijk zover, ik heb een X2 4000+ gehaald op 65nm ter vervanging van mijn x2 4200+ 90nm.
Ik ben begonnen met overklokken en ben met de standaard multi van 10,5 tot de 2,6GHz gekomen.
Ik heb ook de multi naar 9,5 gezet zodat de ramdivider anders wordt.
Toen begon het geheugen te snel te gaan. In het bios heb ik gekozen voor DDR2 400. Terug naar windows en weer gaan met prime en clockgen _/-\o_
Nu loop ik tegen een vreemd probleem aan. Mijn geheugen is nu onderklokt maar spuugt wel fouten in prime. Jullie weten wel, Rounding was not as expected 0,4 but 0,5 (zoiets in ieder geval).

Hier loopt mijn geheugen nu op

Afbeeldingslocatie: http://www.250kb.de/u/070730/p/b9ad2a5a.png

En dan te bedenken dat het eigenlijk 667MHz 4-5-5-12-1T op 1,8Volt is en dat deze waardes nieteens willlen op 2,3 Volt.

Doe ik nu iets fout ofzo? Want met de vorige processor liep het geheugen na de overklok op 320MHz en strakkere timings dan standaard met "maar" 2,0 Volt.

Benjamin

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

'max async. latency' en 'read preamble'?... dat zijn de 1e punten waar je aan denkt met een divider... staat waarschijnlijk wel in a64info of evererst/motherboard/chipset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ohhhh wat ben ik toch stom bezig geweest. Ik had niet voldoende airflow en die extra voltage maakte het allemaal niet beter. Heb gisteravond eens wat memtest86 laten lopen en dat ging al weer goed....
Ik laat jullie weten hoe ver mijn overklok komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
wie kan me helpen verder over te clocken
wil geheugen en cpu verder clocken

gegevens:

Mobo: Asus A8r32 mvp
cpu: x2 4600+
geheugen: 2x ocz value ram samen 2GB
videokaart: club3d x1950 xtx

heb hier onder paar foto's
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/1339/dsc00180af7.jpgAfbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/1295/dsc00175ps7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/7448/dsc00181iu2.jpgAfbeeldingslocatie: http://img329.imageshack.us/img329/8203/dsc00172mc2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/6628/dsc00173si6.jpgAfbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/8263/dsc00177fe7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img329.imageshack.us/img329/2233/dsc00178aw4.jpgAfbeeldingslocatie: http://img329.imageshack.us/img329/1811/dsc00179kt4.jpg

hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen lagere divider / hogere FSB :? Kan zijn dat je geheugen gewoon out of spec loopt en dat niet trekt.

Je zet het geheugen bijv op 166MHz, en doordat je je FSB al met 33MHz verhoogt, draait het op '200MHz', vaak is 20MHz al teveel voor geheugen dat oc'ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

idd memclock value moet omlaag denk ik... die staat op 200.

die 200 wil zeggen 200Mhz bij een HTT van 200Mhz, maw. 1:1 met de HTT.

jij hebt de HTT op 220Mhz, maar ik denk niet dat je 2 reepjes value ram (wat voor chips eigenlijk?) dat op prijs stellen. ik vermoed, al ken ik die bios niet, dat je ook memclock 166 in kunt stellen, mischien wel 180 ook?

read preamle en max.async latency zou ik op 7/9 zetten voorlopig, kan je later altijd nog proberen stap voor stap wat af te snoepe, maar voor nu ben je denk ik meer gediend met wat lossere instellingen.

ht-link had je al op 4x (800 heet dat bij jou kennelijk) staan, das wel best.

doe die memclock maar even omlaag, dan moet het denk al beter gaan... met a64info kan je dmv. het calculatortje kijken waar je mem dan op uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
heb het geprobeert op 166 en 183 maar bij beiden wou die niet opstarten begon een lampje op mn vga te branden ( club 3d x1950xtx niet over geclocked )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

lukt het op de standaard snelheid wel om op een divider te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Laatst online: 15-09 13:19
klein stom puntje, wat dacht je ervan je ECC te disablen, ik weet niet of het invloed heeft maar je hebt valueram zonder de extra ECC chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
divider kan ik eigelijk weinig aan schroeven begint ie al te flippen maar kan ecc wel is proberen te disablen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn AMD Athlon X2 64 4400+ systeem met Asus M2N-SLI Deluxe overclocked. 250Mhz! CPU draait nu op 2875Mhz op 1.4volt. De HT staat op 4x. Het is stabiel. Gebuik een ZALMAN CNPS8700 CPU Cooler. VGA is 7600GT 650Mhz/815Mhz met ZALMAN 900 cooler + vga mem heatsinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 14:22:
Heb mijn AMD Athlon X2 64 4400+ systeem met Asus M2N-SLI Deluxe overclocked. 250Mhz! CPU draait nu op 2875Mhz op 1.4volt. De HT staat op 4x. Het is stabiel. Gebuik een ZALMAN CNPS8700 CPU Cooler. VGA is 7600GT 650Mhz/815Mhz met ZALMAN 900 cooler + vga mem heatsinks.
Mooi toch :9 , overklokken is altijd leuk..... Voor die 4400+ is dat lang nog niet zo slecht hoor!!!

---------------------------------------------------------------------

Eventjes terug naar mijn probleem: Mijn GEIL ram is dus kapot, het loopt nieteens meer op de standaard timings van 667 4-4-4-12-1T maar op 600 5-5-5-18-2T maximaal :/

Gaat dus terug naar Alternate. Ik dacht zelf aan ram van OCZ 800mHz......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
Ik ben mijn S939 X2 3800+ (stock speeds) aan het undervolten.
Hiervoor gebruik ik RM clock. Gaat prima, maar ik kan niet lager dan 1,1V selecteren?
Met name als ie idle draait, op 800Mhz, dan zou hij wel met minder afkunnen lijkt me.

Is dit een beperking van de CPU of mijn moederbord? (ASrock S939 dual-sata) of is hier wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Wat als je de laagste waarden in je BIOS instelt? En daar dus RMClock op basseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Heeft geen effect zo te zien.
In het bios kan ik wel een stuk lager. Heb nu 0,9v ingesteld in het bios. Maar RMclock geeft nogsteeds 1,1v aan als minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Heb je gecontroleerd of het echt 1.1v is? Soms staat dat er wel maar is het in werkelijkheid lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Als ik op 1,150v draai geeft ie in het bios 1,161 aan. Dus lijkt me redelijk kloppen. Andere mogelijkheden om dat te checken heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Deze week misschien een Opteron 165 bestellen om over te clocken :D

Weet iemand wat beter koelt:

De stock Opteron koeler met Arctic Silver 5 of een Alpine 64 met Arctic Silver 5? De Alpine heb ik er nu opzitten, maar ik zie dat je bij de Opteron ook een koeler krijgt, en ik lees hier soms dat die vrij goed is. Met de Alpine 64 kan ik mijn 3700+ echter tot over de 2.8 GHz clocken zonder boven de 50 graden te komen, dus ik weet niet welke nou beter is. Heeft die stock-koeler van de Opteron ook heatpipes?

[ Voor 76% gewijzigd door Avalaxy op 08-08-2007 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:49
leonpwner1 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:38:
Deze week misschien een Opteron 165 bestellen om over te clocken :D

Weet iemand wat beter koelt:

De stock Opteron koeler met Arctic Silver 5 of een Alpine 64 met Arctic Silver 5? De Alpine heb ik er nu opzitten, maar ik zie dat je bij de Opteron ook een koeler krijgt, en ik lees hier soms dat die vrij goed is. Met de Alpine 64 kan ik mijn 3700+ echter tot over de 2.8 GHz clocken zonder boven de 50 graden te komen, dus ik weet niet welke nou beter is. Heeft die stock-koeler van de Opteron ook heatpipes?
*eventjes kijken naar mijn opteron 165 stock cooler

is hier gewone standaard cooler die ook op m'n 3000+ stond
zonder heatpipes dus.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
ThaFlub schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 15:15:
[...]

is hier gewone standaard cooler die ook op m'n 3000+ stond
zonder heatpipes dus.
Er was ook een hele serie relabled Opterons, en die hadden ook een minder goede koeler.

Mocht het er een met heatpipes zijn denk ik dat die wel beter is, uiteraard eventueel met een fannetje erop dat een betere geluids/cfm verhouding heeft :)
Maar ehm, wat betaal je daar nu voor dan, zo'n 165? Qua prijs/prestatie doe je er denk ik beter aan een 4300 set te halen, of 2140/2160...

@onder: De 2140 is juíst een goedkope/trage.. ;)

Ik kom trouwens uit op 235 euro oid, voor een klokbaar setje, maarja, dan ben je wel toekomstgericht. Anyway, dit is het AMD topic en jij wilt dat geld niet uitgeven, dus wie ben ik :Z

[ Voor 17% gewijzigd door TheZeroorez op 08-08-2007 16:56 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]