Ben ik een paar dagen niet aanwezig, hebben we gelijk hele rellen

Zie wel weer interessante dingen voorbij komen

:
ajhaverkamp schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:42:
Misschien is het raadzaam om in de topicstart op te nemen dat dit topic niet bedoeld voor het stellen van vragen door nieuwe mensen. Dat dit topic enkel bedoeld is als showcase voor een zeer beperkt aantal fotografen dat hier frequent post. Nu gebeurt het periodiek dat iemand zomaar een vraag durft te stellen waarna de standard procedure begint dat iedereen over die persoon heen valt en niet weet hoe snel ze die persoon weer onder de muismat moeten stampen.
Ik weet dat het niet serieus bedoeld is, en ik het niet zo ervaar. Aan het werk dat over het algemeen getoond wordt, zie je dat er gewoon enorm veel ervarenheid inzit. Je moet hier daarom ook niet binnenkomen als iemand die de mannen wel even verteld hoe ze het moeten doen. Of gelijk de hele kunst wilt leren: trial-and-error is in mijn ogen veel leerzamer als: ISO800, 1/13e, f4...weet ik veel wat....blablabla

GerardHenninger schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:45:
[...]
Ik begrijp je boodschap, maar dat is niet helemaal waar. Ik kan me het begin van hos, dodge en marty nog heel goed herinneren. En nu? Marty ging afgelopen zaterdag gezellig met Floris op stap. Met dodge eet ik gezellig bij de Burger King en met hos heb ik een Fuji S5 ontdekt.
Dus mocht je boodschap zijn dat nieuwelingen geen kans maken tussen de "harde kern", dan ben ik dat niet met je eens.
Arrogantie onder de ervaren lui is hier niet echt te vinden in mijn ogen. Er zijn hier gewoon mensen die, om het even oneerbiedig te zeggen, het "kunstje" doorhebben. Zij worden overstelpt met de vraag hoe je dat moet bereiken, zonder enige ervaring uit trial-and-error op te doen. Ik probeer zelf enorm veel te schieten, maar geef ook toe dat ik eerst Fooker heb gevraagd of ik een keer met hem meekon ( ook al gebeurd ) en Gerard heb ik ook geDM'd daarover, die het me op termijn heeft toegezegd (

). Dit doe ik zodat zij me misschien kunnen sturen in de zaken die ik over het hoofd zie op dat moment.
Het is eerder de arrogantie van enkele nieuwelingen die niet objectief naar hun werk kunnen kijken, en geen kritiek daarop kunnen accepteren. Zij schieten gelijk in de verdediging op een vervelende manier

Vaak zijn de ervaren mensen de gebeten hond, die natuurlijk op eenzelfde manier terugreageren, vanwege de arrogantie van een nieuweling hier
(bedoel Gerard en Floris als lenzenslet, enkele pagina's terug

wtf?)
--
Is het misschien geen idee dat we in de topicstart misschien iets extra op kunt nemen voor nieuwelingen als:
"Als nieuweling kun je met fotografie alle kanten op. Op dit forum is er plek ingeruimd voor partyfotografie. Misschien ben je er al kort mee bezig, of denk je erover eraan te beginnen?
Eerste tip:
Neem eerst de voorgaande delen door, en bekijk wat anderen gepost hebben. De commentaren daar leveren vaak enorm veel informatie op, en wordt net die ene vraag van jou beantwoord. Hiermee voorkom je veel ergernis, omdat sommige vragen al duizenden keren zijn gesteld. Andere beginners zijn je zo voorgegaan, en ook op deze manier behoorlijk in hun fotografie gegroeid.
Tweede tip:
Natuurlijk kan ook jij je eerste keer partyfotografie hier posten. Vergeet echter niet dat er mensen zijn die meer ervaring hebben, en anders naar foto's kijken. Zij vinden de foto's die jij geweldig vindt misschien niet goed en geven daar hun ongezouten kritiek over, en waarschijnlijk, als je geluk hebt, ook feedback wat je beter zou kunnen doen.
De bedoeling hiervan is
NIET om je platen de grond in te trappen, of jou persoonlijk af te kraken. Waarschijnlijk krijg je die kritiek zodat je er (hopelijk) iets van opsteekt. Zie het daarom als een leerschool en verkondig niet dat je hun opdrachten net zo makkelijk zou kunnen doen. Dat werkt alleen maar tegen je
De "criticasters" krijgen opdrachten vanwege hun niveau, jij bent er naar op zoek. Juist: vanwege je niveau!
Daarom nu de derde, en belangrijkste tip:
Als je gewoonweg niet tegen kritiek kunt kun je hier beter niets posten! 
Natuurlijk staat het er allemaal min of meer in, maar ik zou hierdoor wel vantevoren dubbel gewaarschuwd zijn dat het geen Lieve Mona is hier
Of klink ik nu weer heel erg Oma Duck?
(kritieken zijn welkom

)
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |