lateef schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:27:
[...]
maar qua inhoud blijft het nog steeds redelijk hol. en met slechts het breken van bestaande conventies komt je fotografie niet op een hoger niveau. gevoel en feeling (is dat niet precies hetzelfde?) in een foto kunnen leggen is ook MBO niveau (meeste trouwfotografie is ook MBO niveau en gaat natuurlijk ook over gevoel), inhoud in een foto kunnen leggen is HBO niveau.

[...]
nee, want hij was niet puur een meester van het licht en zo noem ik hem ook niet. daarnaast leefde Rembrandt in een hele andere tijd, een tijd waarin heel anders werd gedacht over beeld, een tijd waarin kunst een ambacht was en wetenschap een kunst.
[...]
ik zeg ook niet dat partyfotografie per definitie MBO niveau is, ik zeg alleen dat het gros van partyfotografie MBO niveau is.
Hiermee kan ik het wel met je eens zijn

[...]
met 'inhoud' bedoel ik wat er met een foto gezegd wordt, wat is de betekenis van een foto. bij een MBO fotoopleiding is de foto het doel, terwijl bij een HBO fotoopleiding de foto veel vaker een middel is, een middel om iets over te brengen. er zit dus een wezenlijk andere insteek tussen deze verschillende manier van fotograferen. (dit is natuurlijk wel heel zwart-wit, maar ik hoop dat het zo een beetje overkomt).
Ik vind dat zo gauw je meer nadenkt over het doel en de betekenis van de foto, je toch meer in de kunst richting gaat kijken. Kunst is hoog niveau, wilt niet zeggen dat foto's die niet tot kunst behoren niet op HBO niveau kunnen zijn.
[...]
tja, in dat opzicht zou je je ook af kunnen vragen of een kunst- of fotoacademie inderdaad wel een HBO opleiding is, het verhoudt zich namelijk heel anders tot MBO als andere HBO opleidingen. aan de andere kant wordt er op een kunst- of fotoacademie ook niet/nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan, dus een wetenschappelijke opleiding is het ook zeker niet.
Agreed, maar toch vind ik dat er geen duidelijke scheidingslijn te trekken is wanneer fotografie op MBO niveau plaats vind.
[...]
daarom is de fotovakschool (iig de vakopleiding) ook een MBO opleiding. De opleiding Fotografische Vormgeving (HBO niveau) van de fotovakschool komt veel dichter bij een kunstacademie en voor de Fotoacademie (eveneens HBO niveau) geldt hetzelfde. Ja, er zitten wel verschillen in benadering, maar dat zitten er tussen de verschillende kunstacademiën onderling ook.
[...]
omdat je daarmee kunt zien hoe iemand met fotografie omgaat, je kunt zien hoe iemand over fotografie denkt. dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand zo'n opleiding gedaan moet hebben om dat niveau te halen.
Ik vind niet dat je uit een foto iemands denkwijze kunt afleiden. Foto's zijn geen representatieve waarheid. Iemand kan heel kunstzinnig in elkaar zitten en toch een 'platte' foto creëren die geen boodschap uitdraagt maar wel op heel hoog niveau gemaakt is. Bijvoorbeeld qua logistiek, planning, enzovoorts. Dus het niveau van een fotograaf hoeft niet persé terug te komen in de foto, het kan ook in een ondersteunende tak zitten.

(Chase Jarvis is hier een mooi voorbeeld van, werken met teams van tot 35 man)
[...]
maar dat zijn de foto's van een MBO fotograaf ook niet. wel zijn de foto's van zo'n fotograaf voornamelijk techniek en zijn de foto's meestal doel en geen middel. en dat geldt voor de foto's van hos2 ook, wellicht is zijn techniek niet zo conventioneel (al zijn er duizenden 'lomografen' die een zelfde benadering hebben en ook dat was niet bepaald orgineel), zijn foto's draaien voor een groot deel wel om die techniek. volgens mij wil hos2 niet zo veel met zijn foto's zeggen, volgens mij wil hij gewoon, naar zijn smaak, mooie foto's maken. daar is niets mis mee, maar daarmee onstijgen zijn foto's inhoudelijk niet het niveau van dat van andere partyfotografen.
[...]
waarmee je dus erkent dat zijn foto's voornamelijk om techniek draaien?
Nee niet bepaald, technisch gezien zijn/waren

, zijn foto's vaak wazig, onscherp. Maar toch slaagt hij er in om een bepaalde artistiek inzicht in zijn foto's te verwerken. Valt het je niet op dat de foto's van hos altijd gezellig, spontaan en wild zijn? Dat is toch eigenlijk een diepere achterliggende gedachte achter zijn foto's. Dus imo, zit er in zijn foto's een artistieke meerwaarde.
Dan zou je namelijk ook kunnen beweren dat Ansel Adams op 'laag' niveau fotografeerde, terwijl hij toch een gerespecteerd figuur is. Hij was heel technisch bezig, het zone systeem bijvoorbeeld. Toch zijn enkele van zijn foto's echt ophoog niveau, ( zo hoog dat het niet gelukt is om te reproduceren).
Maar toch vind ik bijvoorbeeld de foto's van Hos2 meer inhoud hebben dan bijvoorbeeld mijn foto's.
Je hebt het over bruidsfotografie, dat dat MBO niveau is. Merendeels wel, al kan ik van sommige grote namen niet zeggen dat het geen kunst is. Met name David Beckstead bijvoorbeeld. Werken met schaduwen, licht. Dat is ook kunst.
Pfoeh wat een lap tekst
[
Voor 8% gewijzigd door
Timo op 01-10-2007 15:10
]