[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 4 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:11
TranceSetter schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:07:
[...]

Niets te vinden raar genoeg. Snap echt niet hoe dit kan :s
Nou, het gebruiken van de NAS updater van Buffalo heeft geholpen. Een firmware updaten van een niet bereikbare NAS vind ik toch knap, maar hij doet het weer :)

Bedankt! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41

Jit

VisionMaster schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:03:
[...]

Ow, ik dacht dat de DS207+ processor binary compatible was met de andere modellen wat betreft de pakketten die je binnen kan trekken met ipkg. In het slechtste geval kan je alles hercompileren :D
De cpu van de DS 207+ is compatible met die van de 107+ en de 407 serie. Het is een ARM variant.
Alle andere DSen zijn PowerPC cpu's. Er wordt hard gewerkt om de ARM ook te ondersteunen, maar het is een vrij exotische variant heb ik begrepen. Simpele recompile werkte iig niet zomaar.
Sinds kort is er wel een complete toolchain beschikbaar gesteld voor download door Synology. Check het mod forum voor de details (Marvel dev room).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
Jit schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:54:
[...]

De cpu van de DS 207+ is compatible met die van de 107+ en de 407 serie. Het is een ARM variant.
Alle andere DSen zijn PowerPC cpu's. Er wordt hard gewerkt om de ARM ook te ondersteunen, maar het is een vrij exotische variant heb ik begrepen. Simpele recompile werkte iig niet zomaar.
Sinds kort is er wel een complete toolchain beschikbaar gesteld voor download door Synology. Check het mod forum voor de details (Marvel dev room).
Ach ja, straks is er een gcc compiler voor en dan is het een kwestie van hercompileren. ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41

Jit

VisionMaster schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 14:50:
[...]

Ach ja, straks is er een gcc compiler voor en dan is het een kwestie van hercompileren. ;)
Met die toolchain kan dat dus nu eindelijk. Die maakt overigens gebruik van een i386-to-arm crosscompiling gcc.
De eerdere problemen zaten meer in de onbeschikbaarheid van de nodige configuratie en documentatie daarover voor de specifieke ARM versie die Synology gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:04
Na eerst een tijdje bij de Synology DS-207+ gekeken te hebben om te kopen heb ik nu besloten om toch voor de CS-407 te gaan. 4 schijven en de mogelijkheid om deze zonder data verlies te vergroten trekt me erg aan.

Nu is alleen de vraag nog wat voor schijven erin komen...?

Op www.digita.nl is een aanbieding van de CS-407 en 4x500 GB schijven voor 919 euro. Op zich aantrekkelijk. Nu zit ik te twijfelen om deze aanbieding niet te kopen ivm de gewone schijven. Wat ik dan wil is de CS-407 los kopen en 4 WD RE van 500 GB kopen..

zijn de RE verstandiger of zeggen jullie dat gewone Samsung (of WD of Seagate) schijven het ook een tijdje overleven?

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
GoblinGamer schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:10:
Na eerst een tijdje bij de Synology DS-207+ gekeken te hebben om te kopen heb ik nu besloten om toch voor de CS-407 te gaan. 4 schijven en de mogelijkheid om deze zonder data verlies te vergroten trekt me erg aan.

Op www.digita.nl is een aanbieding van de CS-407 en 4x500 GB schijven voor 919 euro. Op zich aantrekkelijk. Nu zit ik te twijfelen om deze aanbieding niet te kopen ivm de gewone schijven. Wat ik dan wil is de CS-407 los kopen en 4 WD RE van 500 GB kopen..

zijn de RE verstandiger of zeggen jullie dat gewone Samsung (of WD of Seagate) schijven het ook een tijdje overleven?
Is dit thuis gebruik of ergens anders? Ik zou zeggen, doe redelijk goede disken er in, maar overdrijf niet. De limiet is de snelheid waarmee je de files van je disken af kan halen. Verder zou je het ook wel kunnen merken als je veel verwacht van de MySQL database die met de CS-407 mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:23

sphere

Debian abuser

Kan je Debian etch ook native op die CH3SNAS draaien? Of moet je booten van wat dan ook, en chrooten naar je debian root?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
sphere schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:36:
Kan je Debian etch ook native op die CH3SNAS draaien? Of moet je booten van wat dan ook, en chrooten naar je debian root?
Tja... op zich zou je op praktisch iedere NAS wel NetBSD of zoiets kunnen installeren, maar ik denk toch echt dat het handiger is om je bestande distributie te behouden en te chroot-en. Dat is veel handiger en werkt gegarandeert.

Ik kan me voorstellen dat de standaard Debian distributies niet zomaar op die NAS te zetten zijn zonder monitor, keyboard en muis aan je NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:04
jullie hebben het er steeds over om linux er op te zetten voor extra mogelijkheden maar hoe weet je precies of dat kan? heb helemaal geen ervaring met nas, maar zit eraan te denken om er eentje te kopen die ik kan aan mijn router kan hangen en dan thuis als data op slag gebruik en die ik ook via het internet kan benaderen. 400-500gb data moet er zeker op kunnen.

Bittorent downloaden kan handig zijn is geen must trouwens hoor. want ik download bijna nooit met BT web of foto server zou ik daarintegen wel leuk vinden. Iemand met een goede suggestie voor een nas en daarbij een goede tutorial om linux erop te zetten voor die extra mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
LeVortex schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:42:
jullie hebben het er steeds over om linux er op te zetten voor extra mogelijkheden maar hoe weet je precies of dat kan? heb helemaal geen ervaring met nas, maar zit eraan te denken om er eentje te kopen die ik kan aan mijn router kan hangen en dan thuis als data op slag gebruik en die ik ook via het internet kan benaderen. 400-500gb data moet er zeker op kunnen.

Bittorent downloaden kan handig zijn is geen must trouwens hoor. want ik download bijna nooit met BT web of foto server zou ik daarintegen wel leuk vinden. Iemand met een goede suggestie voor een nas en daarbij een goede tutorial om linux erop te zetten voor die extra mogelijkheden?
Je ziet het verkeerd om ;)

Wat velen niet-Tweakers niet zullen weten is dat de meeste NAS-en die je in de winkel koopt (ongeacht welk merk) in het diepste geheim Linux draait om alles voor je te serveren.

Dus... wat je hier tegenkomt is dat je jezelf middels een hack toegang verleent tot een opdracht-prompt / terminal. Op zich is je garantie dan officieel gelijk naar de maan, maar het is te eenvoudig weer te herstellen. En sommige fabrikanten ondersteunen deze hack officieus. Synology heeft het zelfs op hun eigen website geplaatst als een beta patch onderaan bij de firmware updates.

En verder zou ik je verwijzen naar Google voor goede Linux tutorials. Wellicht dat hier op GoT bij het onderdeel Non-Windows Operating Systems in hun FAQ best nog wel wat informatie staat.

En wat betreft aankoop adviezen, tja... kijk in de openingspost voor wat hints en zoek iets dat bij je wensen past.

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 28-10-2007 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09 18:37
GoblinGamer schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:10:

Ik heb voor mijn DS207+ voor 2x WD5000AAKS gekozen. Ik weet niet wat voor nut die RE schijven hebben. Voor de snelheid hoef je het niet te doen, want de bottleneck is toch het netwerk en de CPU. Ik wilde trouwens eerst voor Samsung schijven gaan, maar omdat ik daar heel wisselende berichten (van zeer positief tot zeer negatief) i.c.m. met de DiskStations over las heb ik die toch niet gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
VisionMaster schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:16:
[...]

Je ziet het verkeerd om ;)

Wat velen niet-Tweakers niet zullen weten is dat de meeste NAS-en die je in de winkel koopt (ongeacht welk merk) in het diepste geheim Linux draait om alles voor je te serveren.

Dus... wat je hier tegenkomt is dat je jezelf middels een hack toegang verleent tot een opdracht-prompt / terminal. Op zich is je garantie dan officieel gelijk naar de maan, maar het is te eenvoudig weer te herstellen. En sommige fabrikanten ondersteunen deze hack officieus. Synology heeft het zelfs op hun eigen website geplaatst als een beta patch onderaan bij de firmware updates.

En verder zou ik je verwijzen naar Google voor goede Linux tutorials. Wellicht dat hier op GoT bij het onderdeel Non-Windows Operating Systems in hun FAQ best nog wel wat informatie staat.

En wat betreft aankoop adviezen, tja... kijk in de openingspost voor wat hints en zoek iets dat bij je wensen past.
van wat ik lees op internet kan ik de wd my book 500 GB zo aanpassen met plugins enzo dat hij webserver, torrent en nog meer ondersteund staat alleen nergens hoe. Tja ben dan wel lid van tweakers maar ben niet echt een echte TWEAKER ofzo. Ik google nog wel even en suggesties van hiero hoor ik ook graag ;)

Edit: bedankt trouwens voor je reactie, ik ga zeker even kijken in FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LeVortex schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:32:
[...]
van wat ik lees op internet kan ik de wd my book 500 GB zo aanpassen met plugins enzo dat hij webserver, torrent en nog meer ondersteund staat alleen nergens hoe. Tja ben dan wel lid van tweakers maar ben niet echt een echte TWEAKER ofzo. Ik google nog wel even en suggesties van hiero hoor ik ook graag ;)
Tja, daar heb je nu Tweakers.net voor, zie link. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
bedankt voor de link had hem alleen al gevonden alleen hier niet neer gezet nog even goed inlezen naar de mogelijkheden en of ze ook haalbaar voor mij zijn met mijn beperkt linux kennis (geen eigenlijk :P) en dan misschien kopen :D

edit= als ik het topic zo lees is de schijf behoorlijk traag :S... gebruik wel eens usenet maar als die bestanden vaak niet opgeslagen worden :S dat vind ik beetje jammer nog even meer rondkijken

[ Voor 30% gewijzigd door LeVortex op 29-10-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 11:34
Misschien een hele domme vraag, maar ik kan het antwoord er niet snel over vinden;

situatie:
Mijn vrouw heeft een eigen bedrijf vanuit thuis en werkt samen met een vriendin die ook een eigen bedrijf heeft. Zij willen nu een oplossing waarmee het volgende mogelijk is: De vriendin moet via internet een storage kunnen benaderen waarop zij bijvoorbeeld word documenten en PDF files moet kunnen openen en opslaan. Deze storage moet dan bij ons thuis geïnstalleerd worden. Ik dacht dit met een NAS op te lossen en heb gezien dat de meeste goedkopere NAS devices een FTP server aan boord hebben. Kan de bewuste vriendin dan toch nog een file direct openen, deze aanpassen en meteen weer opslaan, zonder een FTP client te hoeven gebruiken?
Ik bedoel: kan deze vriendin een NAS benaderen alsof het een "network drive" is of moet je echt met een FTP client een bestand downloaden, vervolgens deze aanpassen en daarna weer met de FTP client uploaden?

Ik had mijn oog laten vallen op de NAS200 van linksys, maar heb in reviews gelezen dat deze nogal slechte prestaties haalt (qua snelheid)

Om een lang verhaal kort te maken: Ik zoek een NAS waarmee bovenstaande mogelijk is, liefst met de mogelijkheid om 2 disks in RAID1 te draaien en als het kan ook nog met een GbE netwerk interface. Iemand een idee welke betaalbare oplossing in dat geval de beste oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
hmm daar had ik nog niet over na gedacht eigenlijk, ben benieuwd of het mogelijk is gewoon weer snel op te slaan zonder ftp client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
slash24 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:42:
Misschien een hele domme vraag, maar ik kan het antwoord er niet snel over vinden;

situatie:
Mijn vrouw heeft een eigen bedrijf vanuit thuis en werkt samen met een vriendin die ook een eigen bedrijf heeft. Zij willen nu een oplossing waarmee het volgende mogelijk is: De vriendin moet via internet een storage kunnen benaderen waarop zij bijvoorbeeld word documenten en PDF files moet kunnen openen en opslaan. Deze storage moet dan bij ons thuis geïnstalleerd worden. Ik dacht dit met een NAS op te lossen en heb gezien dat de meeste goedkopere NAS devices een FTP server aan boord hebben. Kan de bewuste vriendin dan toch nog een file direct openen, deze aanpassen en meteen weer opslaan, zonder een FTP client te hoeven gebruiken?
Ik bedoel: kan deze vriendin een NAS benaderen alsof het een "network drive" is of moet je echt met een FTP client een bestand downloaden, vervolgens deze aanpassen en daarna weer met de FTP client uploaden?

Ik had mijn oog laten vallen op de NAS200 van linksys, maar heb in reviews gelezen dat deze nogal slechte prestaties haalt (qua snelheid)

Om een lang verhaal kort te maken: Ik zoek een NAS waarmee bovenstaande mogelijk is, liefst met de mogelijkheid om 2 disks in RAID1 te draaien en als het kan ook nog met een GbE netwerk interface. Iemand een idee welke betaalbare oplossing in dat geval de beste oplossing is?
Wat betreft je scenario, met FTP kan je alleen files downloaden, veranderen en uploaden. Directe toegang kan alleen als je Windows sharing (CIFS), AppleTalk, NFS en nog een paar protocollen gebruikt. Windows machines hebben in explorer direct een FTP client zitten. FTP is een beetje tricky, dus misschien is het opzetten van een VPN naar je NAS een idee. Met OpenVPN kan je alle soorten machines aan elkaar knopen en er zijn veel handleidingen en handige tools aanwezig.
De VPN zal je snelheid ook versnellen over lange afstanden, maar goed dat zijn details.

Je kan ook de Windows share benaderen over het internet, maar... dat is niet zo veilig over het internet. Zeker niet als het vertrouwelijke informatie is. De VPN tunnels zijn beveiligd en OpenVPN gebruikt SSL om een sessie te maken. Dat is beter dan de standaard VPN oplossing van Microsoft... PPTP (effe geen tijd om het op te zoeken welke dat is).

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 29-10-2007 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
slash24 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:42:
Kan de bewuste vriendin dan toch nog een file direct openen, deze aanpassen en meteen weer opslaan, zonder een FTP client te hoeven gebruiken?
NetDrive 4.1 is hiervoor een mooie utility.
Hiermee kan je een FTP site koppelen aan een driveletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Best mensen :) Ik ben er uit: Het wordt de CH3SNAS
Probleem is dat deze slecht leverbaar is op het moment.

Bij de synology wordt er als ik het goed heb een partitietje gebruikt van de hdd. Is dat ook bij de ch3snas? En welk filesystem is het? ext2 of 3? + :D Kan ik ook nu een 500gb hdd aanschaffen, formattteren als ext2 of 3, vullen, en dan zonder problemen in de nas knikkeren met een 2e lege disk, zodat hij gaat rebuilden?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn80
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:52
Weet iemand wat de performance is van de Synology DS-107, als website met een mysql database draaid i.c.m. Twonky media (voor dlna support) en het downloaden met sabnzdb?

Ik wil graag een nas kopen waarop ik een website met mysql kan draaien en tevens DLNA ondersteunt.
Het mooie van de DS-107 is dat je daarmee via mods ook usenet kan gebruiken.

Ik heb ook al gekeken naar de nassen van Qnap, maar draaid nog geen usenet client op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jrz schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:26:
En welk filesystem is het? ext2 of 3?
Volgens de handleiding is het ext2, die overigens ook sneller is dan ext3. Voor zijn broertje, de dns323, wordt er bij de oudere firmwares nog gesproken over keuze ext2/ext3 maar die keuze is bij de nieuwere versies vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Jrz schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:26:
Best mensen :) Ik ben er uit: Het wordt de CH3SNAS
Probleem is dat deze slecht leverbaar is op het moment.

Bij de synology wordt er als ik het goed heb een partitietje gebruikt van de hdd. Is dat ook bij de ch3snas? En welk filesystem is het? ext2 of 3? + :D Kan ik ook nu een 500gb hdd aanschaffen, formattteren als ext2 of 3, vullen, en dan zonder problemen in de nas knikkeren met een 2e lege disk, zodat hij gaat rebuilden?
Mijn Synology installatie heb ik gedaan op een lege disk. Toen heeft het op zich een complete partitionering uitgevoerd. Ik verwacht hetzelfde bij de CH3SNAS.

Ik zou het omdraaien, installeer je CH3SNAS, zet hem uit, maak een share aan (je eigen account dus) en haal de disk eruit en pomp hem daarna vol op de data partitie direct aan een PC direct op de s-ata of via de USB.
Dan kan je de data gelijk op de juiste directory zetten en indelen.

Mijn advies over ext2 en ext3, neem ext3. Altijd en zonder twijfel. Voor je /boot is dat allemaal niet zo interessant en ook niet voor je statische systeem files opzich, maar ext3 heeft journaling en ext2 niet. Wat je dat geeft is dat als je bezig bent met je disk en de stroom valt uit op een kritisch moment tijdens het schrijven, dan is je file system niet beschadigd. Althans, het systeem kan het probleem zelf recoveren. Het mooie van ext3 tegenwoordig is dat het sneller werkt dan ext2. De code base van ext2 is niet gewijzigd en die van ext3 (en ext4) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Misschien beetje domme vraag, maar is het mogelijk om met een NAS een online backup programma van bijvoorbeeld Argeweb te draaien zonder dat er workstations aan moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Timmeah schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:40:
Misschien beetje domme vraag, maar is het mogelijk om met een NAS een online backup programma van bijvoorbeeld Argeweb te draaien zonder dat er workstations aan moeten staan?
Mijn plan is in elk geval een scriptje draaien op de CH3SNAS, die elke nacht een incremental gaat doen naar een remote storage server. Weet alleen nog niet of dat Amazon S3, of een van de servers in het datacentrum gaat worden.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Jrz schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:44:
[...]

Mijn plan is in elk geval een scriptje draaien op de CH3SNAS, die elke nacht een incremental gaat doen naar een remote storage server. Weet alleen nog niet of dat Amazon S3, of een van de servers in het datacentrum gaat worden.
Het ligt er aan wat je ervoor wilt en kan gebruiken. Sommigen NAS oplossingen hebben al wat mogelijkheden in zich. Soms met FTP, soms met Samba shares, anderen met NFS. Maar ja, als je zover bent dat je op de commandline toegang hebt tot de NAS, dan kan je altijd je eigen scripts nog fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK heb me de maxtor shared storage II aangeschaft en draaiend gekregen via laptop met XP, bedoeling is enkel bacups maken.
Nu probeer ik het ook met de vaste pc die eigenlijk het belangrijkst is ook te backuppen, maar via het bijgeleverde manage programma vindt hij de schijf wel, maar kan er niets naar toe schrijven.
Heb al bij de FAQ gezocht en prob is dat bij hardware de schijf niet te vinden is.
De pc draait onder windows2OOO, en om goed te werken moet die service pack4 hebben wat ook het geval is.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijnen hoe dit op te lossen?

Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 12:20:
IK heb me de maxtor shared storage II aangeschaft en draaiend gekregen via laptop met XP, bedoeling is enkel bacups maken.
Nu probeer ik het ook met de vaste pc die eigenlijk het belangrijkst is ook te backuppen, maar via het bijgeleverde manage programma vindt hij de schijf wel, maar kan er niets naar toe schrijven.
Heb al bij de FAQ gezocht en prob is dat bij hardware de schijf niet te vinden is.
De pc draait onder windows2OOO, en om goed te werken moet die service pack4 hebben wat ook het geval is.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijnen hoe dit op te lossen?
Gebruik je wel dezelfde username/password combinatie op de WinXP machine als op de Win2k machine? Anders ben je wel een gebruiker op je machine, maar heb je enkelt leesrechten. Misschien dat je met de Win2k machine anonymous, zonder username/password op te geven, inlogt en dan heb je hetzelfde probleem.
Wellicht dat je het even met de hand kan proberen?

Rechter muisknop op Deze Computer icoon -> Map netwerk schijf... -> door loop de vragen*

* Hier moet je invullen het ipadres of de naam in het netwerk van je schijf. Ik gebruik altijd het ipadres, de bijgeleverde manager moet je die kunnen vertellen. Je kan het nu gelijk laten mappen OF je kan het doen door een andere username/password op te geven. Ergens is er een tekstje blauw onderlijnt, die kan je beklikken en daar kan je dat opgeven wat heir gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hki
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02-2022

hki

Ik kijk naar een thuisoplossing waarmee ik (een grote hoeveelheid) data vanuit meerdere PCs kan opslaan. De verschillende NAS oplossingen in deze thread zijn daar uitstekend voor geschikt. De mogelijkheden van deze NAS oplossingen om te experimenteren met Linux en met webservers trekken me ook. Ik kijk nu naar de CH3SNAS (als goedkoop experimenteer/instapsysteem) of de QNAP TS-209 (meer toekomstvast voor mijn toepassingen).

Nu is intussen Microsoft met Windows Home Server (WHS) in de markt gekomen. Er zijn oplossingen te koop die qua prijs vergelijkbaar zijn met de QNAS TS-209, zie bijvoorbeeld Informatique met de Antec (zie onder Home Server).

Als ik naar de specs kijk zie ik geen grote verschillen. Wat zijn de pro's en con's van op Linux gebaseerde NASsen vergeleken met WHS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
WHS doet voor zover ik weet alleen CIFS/SAMBA. Wat ik een zelf een groot nadeel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
lowfi schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:38:
WHS doet voor zover ik weet alleen CIFS/SAMBA. Wat ik een zelf een groot nadeel vind.
Doet het geen FTP? En ook niet via een eenvoudige versie van IIS een beetje websites serveren? Hoe moeilijk is dat om toe te voegen :S

Even kijkende hier op Google hit nummero uno: http://www.microsoft.com/...shomeserver/features.mspx

En ik zie al gelijk dat het ook streaming muziek (en ook video?) doet naar bijv. de XBox. Dat zou kunnen beteken of de CIFS file sharing of misschien zelfs UPnP muziek selectie. Interessant...

Je kan ook de foto delen, dus ik gok dat het wel een photo station achtige webpagina kan toveren.

Ik heb geen idee wat deze luxe je allemaal gaat kosten, het ziet er naar mijn idee iets te mooi uit voor het doel. En tja, wat kost zo'n ding eigenlijk?

Persoonlijk vind ik de Windows Home Server niet veel extra's bieden boven op allerlei andere NAS-en. Er zijn zelfs NAS-en die extreem feature rich zijn. De integratie en waarschijnlijk het gemak is wel iets waar je voor betaald en dat zal het vast wel aantrekkelijk maken voor velen.

edit:
Ow heck, Windows Home Server maakt een NAS van een normaal systeem? Wat heb je er dan aan? Je betaald 149 euro voor een Windows Home Server CD-tje (max 10 clients!) en dan moet je de hardware er nog bij doen... Oefff ... niet zo aantrekkelijk meer in eens :+ Vooral met de beperkte vrijheden qua controle op het besturingssysteem.

[ Voor 12% gewijzigd door VisionMaster op 11-11-2007 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:10:
[...]

Gebruik je wel dezelfde username/password combinatie op de WinXP machine als op de Win2k machine? Anders ben je wel een gebruiker op je machine, maar heb je enkelt leesrechten. Misschien dat je met de Win2k machine anonymous, zonder username/password op te geven, inlogt en dan heb je hetzelfde probleem.
Wellicht dat je het even met de hand kan proberen?

Rechter muisknop op Deze Computer icoon -> Map netwerk schijf... -> door loop de vragen*

* Hier moet je invullen het ipadres of de naam in het netwerk van je schijf. Ik gebruik altijd het ipadres, de bijgeleverde manager moet je die kunnen vertellen. Je kan het nu gelijk laten mappen OF je kan het doen door een andere username/password op te geven. Ergens is er een tekstje blauw onderlijnt, die kan je beklikken en daar kan je dat opgeven wat heir gebruikt moet worden.
heb de schijf eens gereset en zonder paswoord lukt het ook niet.
Ip adres heb ik idd, maar die map netwerkschijf vind ik niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:14:
[...]

heb de schijf eens gereset en zonder paswoord lukt het ook niet.
Ip adres heb ik idd, maar die map netwerkschijf vind ik niet hoor.
Zie dit plaatje anders, dat doet hetzelfde als wat ik probeerde uit te leggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.downloadfreeware.nl/images/uploads/deze-computer.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:23:
[...]

Zie dit plaatje anders, dat doet hetzelfde als wat ik probeerde uit te leggen:
[afbeelding]
nee, wil ook niet lukken
vind het raar dat hij de schijf wel dedecteert, maar een account mounten wil niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

hki schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:36:
Als ik naar de specs kijk zie ik geen grote verschillen. Wat zijn de pro's en con's van op Linux gebaseerde NASsen vergeleken met WHS ?
Pro: verbruik.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Nisei schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:34:
Is het misschien ook handig om in de OP een overzicht van losse controllers/lege single disk behuizingen te maken? Ik ben zelf ook op zoek naar een NAS oplossing maar heb schijven genoeg liggen. Voor mij zijn die kastjes met een schijf dus helemaal niet interessant en heel erg uitgebreid hoeft het niet te zijn. En kan nergens een overzicht vinden waar bijvoorbeeld de Icy Box Nas900 en Linksys NSLU2 in voorkomen.
Ja ik ben ook benieuwd naad de NAS900 van Raidsonic.
Het is mij alleen nog niet duidelijk of dat ding los zonder PC can werken (zou wel moeten anders is niet echt een NAS, maar je weet maar nooit) en of hij zowel als extrene HD via USB aan een machine can hangen en tegelijk aan het netwerk als NAS. :?

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
ferno schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:27:
[...]
Ja ik ben ook benieuwd naad de NAS900 van Raidsonic.
Het is mij alleen nog niet duidelijk of dat ding los zonder PC can werken (zou wel moeten anders is niet echt een NAS, maar je weet maar nooit) en of hij zowel als extrene HD via USB aan een machine can hangen en tegelijk aan het netwerk als NAS. :?
Je laatste zin zou betekenen dat het om een NDAS gaat ipv een NAS. Ik zou dat even nagaan, just in case. Zoek nog effe op die term (NDAS) in dit topic of op GoT voor meer informatie hierover wat het, hoe het te zien, wat je er mee kan en wat het verschil is met een NAS in voor en tegenspoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Hmm,

Nee Het is dus wel een NAS maar ik heb de eerste con al gevonden.
Alleen FAT32 . |:(

For home and office networks
Easy configuration via web browser
Supports 3.5” IDE HDDs of any size
Use FAT32 filesystem
Host link via Ehternet or USB interface possible
10 Mbit/s / 100 Mbit/s Ethernet Interface
USB 2.0 Interface (480 Mbit/s)
3 Server in one
Samba server (for Windows network shares, Mac OS X)
FTP Server (access by www)
DHCP (auto IP configuration for network clients)
Case noiseless
Low power consumption, support spin down for hdd
External data cables inclusive
Aluminium case
External power supply AC: 100~240 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
ferno schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:52:
Hmm,

Nee Het is dus wel een NAS maar ik heb de eerste con al gevonden.
Alleen FAT32 . |:(

For home and office networks
Easy configuration via web browser
Supports 3.5” IDE HDDs of any size
Use FAT32 filesystem
Host link via Ehternet or USB interface possible
10 Mbit/s / 100 Mbit/s Ethernet Interface
USB 2.0 Interface (480 Mbit/s)
3 Server in one
Samba server (for Windows network shares, Mac OS X)
FTP Server (access by www)
DHCP (auto IP configuration for network clients)
Case noiseless
Low power consumption, support spin down for hdd
External data cables inclusive
Aluminium case
External power supply AC: 100~240 V
Tja, dat is de enige manier om zo'n kastje ook direct aan de USB te hangen en bereiken op Windows. In andere woorden, het is geen prettig kastje voor iemand die 4GB files (of groter) er op wilt zetten. En zonder journeling op het filesystem vind ik het niet echt een betrouwbare oplossing voor permanent aanstaande opslag.

Ik zie de NAS voor 55 euro geprijst staan in Duitsland, dus op zich is het geprijst zoals het klinkt, een instap model.

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 13-11-2007 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

VisionMaster schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 07:54:
[...]

Tja, dat is de enige manier om zo'n kastje ook direct aan de USB te hangen en bereiken op Windows. In andere woorden, het is geen prettig kastje voor iemand die 4GB files (of groter) er op wilt zetten. En zonder journeling op het filesystem vind ik het niet echt een betrouwbare oplossing voor permanent aanstaande opslag.

Ik zie de NAS voor 55 euro geprijst staan in Duitsland, dus op zich is het geprijst zoals het klinkt, een instap model.
Hmm,

Opzich jammer vond het een leuk ding, zit nu aan de conceptronics te denken:
http://www.conceptronic.n...Prod_ID=1993&Prod=CH3SNAS

Eigenlijk hezelfde als de Dlink maar dan 50 euro goedkoper.

Deze heeft in ieder geval alles (kan alleenniet aan de machine as een extren HD) en is nog betaalbaar.
En er is een hele scene die aangepaste frimwares hiervoor bakt (vind ik ook altijd interesant).

[ Voor 29% gewijzigd door ferno op 13-11-2007 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik ben heel benieuwd of dat ding uberhaupt nog terug komt voor die prijs. Ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

sphere schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:41:
Ik ben heel benieuwd of dat ding uberhaupt nog terug komt voor die prijs. Ik vrees het ergste.
Hoe bedoel je?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoeld dat ie al een tijdje (2 maanden of zo) uitverkocht is. De verwachting is dat ie op 21/22 november weer leverbaar wordt. Zit er zelf ook op te wachten, heb hem al anderhalve maand in bestelling. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
ferno schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:14:
[...]

Hmm,

Opzich jammer vond het een leuk ding, zit nu aan de conceptronics te denken:
http://www.conceptronic.n...Prod_ID=1993&Prod=CH3SNAS

Eigenlijk hezelfde als de Dlink maar dan 50 euro goedkoper.

Deze heeft in ieder geval alles (kan alleenniet aan de machine as een extren HD) en is nog betaalbaar.
En er is een hele scene die aangepaste frimwares hiervoor bakt (vind ik ook altijd interesant).
Ja, dat is inderdaad wel leuk aan die conceptronics. De Synology fabrikant maakt een extra stapje met die scene en biedt zelf de telnet-hack aan vanuit hun eigen firmware update site (helemaal onder aan, maar toch). Uiteraard heb je dan geen officiele garantie meer, maar als je de NAS niet fysiek sloopt, dan is er geen nood aan de man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeCie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-07-2024
Ben aan het kijken naar de QNAP oplossingen TS-109 (Pro) of de TS-209.

Zijn deze doosjes te funpluggen/telnet-hacken ? Zo ja, waar vind ik hoe je dat exact doet ?
Of is dat helemaal niet nodig en zit er al een telnet service op ?

Dank bij voorbaat voor jullie ervaren hulp.

Mvg
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
KeeCie schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:13:
Ben aan het kijken naar de QNAP oplossingen TS-109 (Pro) of de TS-209.

Zijn deze doosjes te funpluggen/telnet-hacken ? Zo ja, waar vind ik hoe je dat exact doet ?
Of is dat helemaal niet nodig en zit er al een telnet service op ?

Dank bij voorbaat voor jullie ervaren hulp.

Mvg
Koen
offtopic:
must resist, weer een simpel zoek vraagje, must resist, must res..... nooooo......

Dit is niet grappig bedoelt, dit is 5th generation computer language en bezit zeker een serieuze ondertoon:

_/-\o_
code:
1
2
3
Ow Magische Google, heer en meester van de beste webspiders der spiders   
breng mij een pagina die mij meer vertelt over de features van de 
QNAP TS-109 (Pro) of de TS-209

http://www.qnap.com/image...son/Comparison_TS109.html

:+ Hey, ut werkt (8>
offtopic:
... kon het niet laten

Ok, ja, de telnet/SSH opties zitten al standaard op de QNAP. Je hoeft je garantie niet te gokken voor de telnet ingang op je NAS blijkbaar. Ideaal om er een virtueel oneindige uitbreidingen aan toe te voegen. Effe kijken of ik een overzicht kan vinden over de compatibility van ipkg.

ipkg is een software pakket en dependency installer voor o.a. dit soort NAS systemen en werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 17:18:
[...]

Hij bedoeld dat ie al een tijdje (2 maanden of zo) uitverkocht is. De verwachting is dat ie op 21/22 november weer leverbaar wordt. Zit er zelf ook op te wachten, heb hem al anderhalve maand in bestelling. :(
Dat zag ik ja, baalen maar ik ga er wel op wachten, wel de moeite lijkt mij.
De spinpoints T166 die erin moeten hebben ongeveer dezelfde levertijd dus ik moet toch wacnten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik zou ook graag een NAS kopen,

echter ben ik een beetje aant twijfelen over een aantal zaken:

Als eerste de schijf die ik zelf in gedachten had namelijk de volgende:
http://sallandautomatiser...productinfo.php?pid=34932 Want deze staat bij tweakers in de pricewatch vermeld als NAS apparatuur. Echter kan ik op de website van Freecom, alsook Sallanautomatisering er niets over terugvinden.

Mijn doel voor deze schijf, is mijn mp3 verzameling te hosten voor andere gebruikers op mijn netwerk en vrinden via internet over FTP. Welnu lees ik dus ook dat er NAS systemen zijn met itunes support. Mijn vraag is eigenlijk wat het doet en wat het voordeel ervan is. Want ja ik ben een itunes gebruiker en ja mijn mp3's staan zodadelijk dus op dat NAS en ik itunes blijf gebruiken.

Voor de rest heb ik me een beetje georiënteerd in dit topic, en ik wilde graag een Single Disk NAS gaan kopen met een capaciteit van 500GB met ongeveer een richtprijs tussen de 150 en 170 euro. Eerste vereiste is dus dat FTP op afstand te benaderen is voor andere mensen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die freecom is welliswaar een NAS maar het filesysteem is FAT32 omdat de schijf ook als USB schijf gebruikt kan worden. Wordt een beetje lastig als je grote files hebt. In jouw geval zijn het mp3's dus zal dit geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:17:
Die freecom is welliswaar een NAS maar het filesysteem is FAT32 omdat de schijf ook als USB schijf gebruikt kan worden. Wordt een beetje lastig als je grote files hebt. In jouw geval zijn het mp3's dus zal dit geen probleem zijn.
En FTP werkt dat ook dan...?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Freecom alleen werkt met Freecom software die geinstalleerd moet worden op de clients, maar dat weet ik niet 100% zeker..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online
Garyu schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:12:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Freecom alleen werkt met Freecom software die geinstalleerd moet worden op de clients, maar dat weet ik niet 100% zeker..
Akkoord, zijn er nog andere alternatieven die in de buurt komen. Ik zag de western digital mybook world edition al in de TS, echter spreekt me het design minder aan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

loewie-643- schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:32:
[...]

Akkoord, zijn er nog andere alternatieven die in de buurt komen. Ik zag de western digital mybook world edition al in de TS, echter spreekt me het design minder aan.
Oh wacht, ik heb het nog even nagezocht, en de Freecom werkt wel gewoon (SMB), maar de schijven nog steeds FAT32..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeCie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-07-2024
VisionMaster schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 22:05:
[...]

offtopic:
must resist, weer een simpel zoek vraagje, must resist, must res..... nooooo......

Dit is niet grappig bedoelt, dit is 5th generation computer language en bezit zeker een serieuze ondertoon:

_/-\o_
code:
1
2
3
Ow Magische Google, heer en meester van de beste webspiders der spiders   
breng mij een pagina die mij meer vertelt over de features van de 
QNAP TS-109 (Pro) of de TS-209

http://www.qnap.com/image...son/Comparison_TS109.html

:+ Hey, ut werkt (8>
offtopic:
... kon het niet laten

Ok, ja, de telnet/SSH opties zitten al standaard op de QNAP. Je hoeft je garantie niet te gokken voor de telnet ingang op je NAS blijkbaar. Ideaal om er een virtueel oneindige uitbreidingen aan toe te voegen. Effe kijken of ik een overzicht kan vinden over de compatibility van ipkg.

ipkg is een software pakket en dependency installer voor o.a. dit soort NAS systemen en werkt top.
Mijn excuses, Oh Grote Meester ! _/-\o_
Ik doe volgende keer beter mijn best !

Mocht je nog dat overzicht over compatibility van ipkg te pakken krijgen, dan lees ik het graag.
Intussen gaat deze Linux newbie alvast uitzoeken wat je met die "ipkg" kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-06 08:31

Largo

Donderdraak

flipjevandejam schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:06:
[...]
Bij welke reseller heb jij hem voor 140 zien staan dan? Ik kom hem eigenlijk alleen maar in Duitsland tegen voor 130 + 20 verzendkosten. Misschien een leuk product voor een samenkoopactie.
Bij perfect systems is deze nu beschikbaar (RS ICY Box IB-NAS4220-B), 155 euro.
Zijn er inmiddels al ervaringsdeskundigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Largo op 16-11-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Largo schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:29:
[...]
Bij perfect systems is deze nu beschikbaar (RS ICY Box IB-NAS4220-B), 155 euro.
Zijn er inmiddels al ervaringsdeskundigen?
Hier loopt een draadje over de IB-NAS4220-B (Duitstalig)
http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?t=319399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
KeeCie schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:38:
[...]

Mijn excuses, Oh Grote Meester ! _/-\o_
Ik doe volgende keer beter mijn best !

Mocht je nog dat overzicht over compatibility van ipkg te pakken krijgen, dan lees ik het graag.
Intussen gaat deze Linux newbie alvast uitzoeken wat je met die "ipkg" kan doen...
Google is my Master.

Anywayz:
ipkg orginele doel was Linux op handhelds, maar dit is erg nuttig misbruikt op alle andere platformen die een kleine en beknopte hardware oplossing gebruiken.
http://handhelds.org/moin/moin.cgi/SupportedHandheldSummary

Maar goed, dat initiatief is dus verder gegaan in een grote vorm om de LinkSys router te hacken/flashen met een echt OS. Maar als je kijkt op de volgende pagina, dan zie je welke (sub-)projecten er zijn aangesloten in dit geheel. Waaronder de Synology producten en dat gebruik ik zelf. Vele andere producten zijn hier ook te vinden:

http://www.nslu2-linux.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Als ik dit lees, is het toch niet alles alleen maar positief: http://geizhals.at/?sr=280384,-1 (duitstalig)

Schijnbaar zijn de SATA-aansluitingen niet geweldig en valt er (in ieder geval bij 2 personen) regelmatig een schijf weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpathy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik ben op zoek naar een NAS en volg sinds kort een paar forums. Obv specs en ervaringen gaat mijn voorkeur nu uit naar een Synology 207 (+) of een QNAP TS-209 (Pro). Ik ben ook van plan een Asus EEE PC aan te schaffen, maar nu vraag ik me af of deze goed werkt met voorgenoemde NAS oplossingen.

Ik ben een redelijke noob op dit vlak, maar ik zou verwachten dat het geen probleem moet zijn om met een linux client op een linux NAS te werken. Maar nu las ik op de site van QNAP dat de 209 pro wel met linux clients overweg kan en de gewone 209 niet.

Kan iemand me uitleggen of ik tegelijkertijd zowel windows als linux clients (ook sat decoders) kan gebruiken met de Synology en de QNAP. Ook ben ik benieuwd naar een goede vergelijking van deze 2. Vooral ervaringen met de QNAP, want daar kan ik weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Een NAS is gewoon een netwerk-opslag. Daar kun je normaal gesproken via Samba / SMB shares platform-onafhankelijk bij. De enige uitzondering zo'n beetje is geloof ik een apparaat van netgear waarvoor je speciale drivers moet installeren die alleen beschikbaar zijn voor Windows.

Zolang je met een PC toegang hebt tot het netwerk heb je ook toegang tot de shares op dat apparaat. Dus ook met de EEE PC.

[ Voor 20% gewijzigd door Garyu op 26-11-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Weet iemand of de CH3SNAS binnenkort weer leverbaar is?
Ik blijf maar uitstel mailtjes van Salland krijgen.

Ik zat zelf als alternatief te kijken naar:
- RaidSonic ICY BOX NAS4220-B
- DLINK DNS-323 USB 2.0/Ethernet, Zwart, Retail

over over de icy box kan ik nog niet veel vinden.

[ Voor 61% gewijzigd door GoVegan op 26-11-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volgens Conceptronics wordt het eind deze maand of begin volgende maand voor leveranciers weer bevoorraad worden.
Ik vraag me wel af waarom ze zo lang niet leverbaar zijn geweest. Misschien komt er wel een nieuwe revisie? Ik hoop dat hij in ieder geval nog steeds te fun_pluggen valt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:13:
Volgens Conceptronics wordt het eind deze maand of begin volgende maand voor leveranciers weer bevoorraad worden.
Ik vraag me wel af waarom ze zo lang niet leverbaar zijn geweest. Misschien komt er wel een nieuwe revisie? Ik hoop dat hij in ieder geval nog steeds te fun_pluggen valt.
Och, als de funplug constructie wegvalt zijn er altijd nog andere manieren om een telnet-hack voor elkaar te krijgen. Ik heb het volgende van de d-link wiki:

DNS-323 Release Note - Change Log

Version Date Item
v1.04 05/11/2007
1.Cannot map a drive in vista if you have usernames and passwords : Fixed.
2.ADVANCED > USER: Do not ask for old password when changing user password. (Do not remove this from Admin Password) : Fixed
3.SETUP WIZARD: Add Daylight Savings Time option to wizard. : Fixed.
4.TOOLS > TIME: If user sets Daylight Savings Time, do not lose this setting when changing to some other time option. Steps to duplicate:
a. Set time by NTP.
b. Set daylight savings time to USA.
c. Set time by manual.
d. Daylight savings time is 'None' now¡K.
5.TOOLS > ADMIN: Allow user to create blank password. : Fixed.
6.DHCP Server always has the same client name : Fixed.
7.BT added.
8.Migration from Samba 2.x to Samba 3.x to fix Vista issue.
9.FTP Server support Unicode.
10.GoAhead WebServer logo added to the first login UI.
11.Combine User / Group to one section.

Deze nieuwe firmware (met verbeterde vista compatibility) is mischien wel de verklaring van de vertraging in de leveringen. Dus niet, zie reactie van sphere _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

--MeAngry-- schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:13:
Volgens dinges van die rondzijnkamer blog is alleen het jasje gewijzigd en niet de hardware.

zeroday in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS"
http://www.aroundmyroom.c...nas-the-blackbox-edition/

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Wie kan me een NAS adviseren die goed is met torrents? Ik heb begrepen dat het vaak simpele clients betreft, waarbij je bijv. maar 1 torrent tegelijk kunt doen. Budget is max. 350 euro incl. 500Gb schijf. Welke is/zijn hier uitzonderlijk goed in?

Zat zelf te denken aan een Synology DS-107+.

[ Voor 7% gewijzigd door Patriek op 29-11-2007 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Patriek schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:14:
Wie kan me een NAS adviseren die goed is met torrents? Ik heb begrepen dat het vaak simpele clients betreft, waarbij je bijv. maar 1 torrent tegelijk kunt doen. Budget is max. 350 euro incl. 500Gb schijf. Welke is/zijn hier uitzonderlijk goed in?

Zat zelf te denken aan een Synology DS-107+.
De Synology 106e, 106 en 107 daar weet ik van dat die max 10 torrents tegelijk actief kan downloaden. Meer is ook niet handig, want de hoeveelheid datapakketten die geordend en uitgezocht moeten worden en moeten worden geverifieerd met de hash van de torrent is nogal een CPU intensief detail. Je kan bij die Synology producten wel meer dan 10 torrent in de download queue hebben staan zonder problemen.

Er zijn een heel aantal NAS-en (niet van Synology) die ook Torrents downloaden. Ik zou ook daar nog effe naar kijken, matchen met je budget en wat je er voor terug krijgt en dan zou ik zelf alsnog inderdaad een DS-107(+) aanraden, maar ik ben bevooroordeelt in de voorkeur voor Synology, omdat ik het een goed product vind, de support op hun forum goed vind en omdat de support op het officiele forum ook de ruimte biedt voor extra functionaliteiten/hacks op je NAS om nieuwe functionaliteiten toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee weken de kat uit de boom gekeken met de hoop dat die CH3SNAS snel terug in voorraad ging zijn, maar heb nu bij salland toch maar de DNS-323 besteld (mede omdat die nieuwe black box edition niet zo esthetisch verantwoord is naar mijn bescheiden mening ;-) )
ben s benieuwd! jammer dat hier trouwens geen DNS-323 draadje loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie even door de bomen het bos niet meer en heb ook veel te weinig kennis om het kaf van het koren te kunnen scheiden. :'(

Ik zoek een NAS met access point, bedoeling is dat deze op mijn bestaande router aangesloten wordt en naast een opslagfunctie ook wireless toegang geeft voor een stel laptops. Het hoeft allemaal niet snel te zijn, harddiskruimte is niet heel belangrijk en het moet met name zuinig zijn omdat ik er weinig gebruik van maak maar het apparaat wel 24/7 aan zal staan.

Nu ben ik na een tijdje zoeken op twee apparaten van Conceptronics gekomen:
CH2WLANU (107,- in de PW met 2,5 inch 80GB schijf)
CH3WNAS (159,- in de PW met 3,5 inch 250GB schijf)

Doen beiden wat ik zoek? :? Veel eisen heb ik volgens mij niet, schijf moet als netwerkshare in XP beschikbaar zijn, hdruimte >10GB, wireless B/G ondersteuning als access point en als het even kan een beetje zuinig qua verbruik.

Ik hoop dat iemand me iets wijzer kan maken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Voor zover ik kan zien doen die inderdaad beide wat je zoekt. De CH3WNAS heeft wat uitgebreidere specs, maar als je aan de CH2WLANU genoeg hebt zou ik die nemen. Kleiner en minder stroomverbruik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nou precies met die UnPn? Werkt elke UnPn client met elke UnPN server of is dit een utopie? Ik zou zeggen van wel, maja je weet het nooit. Ik ben van plan de Dlink DNS-323 aan te schaffen die met mijn Xbox 360 moet gaan samenwerken. Ik zou graag willen weten of dat samen gaat. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:03:
Ik heb twee weken de kat uit de boom gekeken met de hoop dat die CH3SNAS snel terug in voorraad ging zijn, maar heb nu bij salland toch maar de DNS-323 besteld (mede omdat die nieuwe black box edition niet zo esthetisch verantwoord is naar mijn bescheiden mening ;-) )
ben s benieuwd! jammer dat hier trouwens geen DNS-323 draadje loopt :)
Ik heb net te horen gekregen van 4launch dat ze de CH3SNAS op 10 december kunnen leveren.
Hij is er inderdaad niet mooier op geworden, maar het scheelt wel flink in prijs (140 tov 232 euro).
Bovendien komt het ding toch uit zicht te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:50:
Voor zover ik kan zien doen die inderdaad beide wat je zoekt. De CH3WNAS heeft wat uitgebreidere specs, maar als je aan de CH2WLANU genoeg hebt zou ik die nemen. Kleiner en minder stroomverbruik :).
Waar ik zo over twijfel is of de mogelijkheid van access point er is? :?
Bij de CH2WLANU staat er bij de productomschrijving niks hierover, bij de CH3WNAS staat: "The built-in 802.11g Access Point allows you to create a wireless network within the existing network, so you can offer good wireless coverage in your house or office and have 24/7 access to all your data."

Ik ben geneigd om voor de CH2 te gaan omdat deze idd wat zuiniger en simpeler is maar ik moet wel absoluut zeker weten of deze als "echt" access point kan fungeren. Ik ga de manual van beide ook eens doorspitten. ;)

Als iemand alternatieven weet hou ik me ook aanbevolen, in wat ik tegen kom over conceptronic is niet iedereen positief over het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Had ik ook gelezen, dat betekent m.i. dat je hem dus op je wired netwerk kan aansluiten om daarmee een wireless network te creeren. Dus gewoon een AP :). Er zit voorzover ik weet verder geen switch of iets dergelijks in, dus maar één bedrade uitgang. Voor de zekerheid even navragen bij Conceptronic support?

Verschil is nog dat de CH3WNAS een Gb-poort heeft en de CH2WLANU een 100Mbit poort, maar als dat direct aan je internetverbinding hangt en niet aan een een Gbit-netwerk maakt het allemaal toch niet uit :).

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.conceptronic.net/site/images/produkten/CH3WNAS/CH3WNAS_pdf_60.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 30-11-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:56:
Hoe zit het nou precies met die UnPn? Werkt elke UnPn client met elke UnPN server of is dit een utopie? Ik zou zeggen van wel, maja je weet het nooit. Ik ben van plan de Dlink DNS-323 aan te schaffen die met mijn Xbox 360 moet gaan samenwerken. Ik zou graag willen weten of dat samen gaat. Iemand ervaring?
UPnP (Unified Plug 'n Play) is een leuke open standaard, maar betekent nog niet dat iets gaat werken. Ik heb gemerkt dat je op een paar manieren de compatibility kan laten klappen:
- Het UPnP protocol praat niet met een andere (licht) afwijkende implementatie
- De gebruikte codecs komen niet overeen (heeft eigenlijk niets met UPnP te maken.

UPnP is een intelligente control channel. Met Miro kan ik met UPnP mijn muziek en video's in een lijst zien (compatible op het eerste vlak), maar soms heb ik een filmpje dat met een codec is geschreven dat Miro niet kan afspelen. Dus... het UPnP stuk functioneert dan prima, maar je kan er dan soms nog niets mee. Gelukkig speelt Miro veel af voor me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
Mijn xbox360 ziet mijn readynas+ ook zonder problemen. Dat gaat ook via UPnP. mp3 mp3 etc gaat prima. Divx vanaf 4dec ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen hoeveel geluid de Qnap TS-209 produceert. Ik wil hem namelijk in mijn kamer hebben waar voor de rest geen apparaten aan staan als ik slaap. De TS-109 is passief gekoeld maar ik wil toch wel RAID1 setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

VisionMaster schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 00:16:
[...]

De Synology 106e, 106 en 107 daar weet ik van dat die max 10 torrents tegelijk actief kan downloaden. Meer is ook niet handig, want de hoeveelheid datapakketten die geordend en uitgezocht moeten worden en moeten worden geverifieerd met de hash van de torrent is nogal een CPU intensief detail. Je kan bij die Synology producten wel meer dan 10 torrent in de download queue hebben staan zonder problemen.

Er zijn een heel aantal NAS-en (niet van Synology) die ook Torrents downloaden. Ik zou ook daar nog effe naar kijken, matchen met je budget en wat je er voor terug krijgt en dan zou ik zelf alsnog inderdaad een DS-107(+) aanraden, maar ik ben bevooroordeelt in de voorkeur voor Synology, omdat ik het een goed product vind, de support op hun forum goed vind en omdat de support op het officiele forum ook de ruimte biedt voor extra functionaliteiten/hacks op je NAS om nieuwe functionaliteiten toe te voegen.
Bedankt voor je reactie! 10 torrents tegelijk dus, daar tellen voltooide torrents die aant uploaden zijn dus ook bij? Kan dus bijv. max 4 downloads en 6 uploads hebben? Zou opzich wel voldoen.

Nog een tip in die andere NAS`en? Om van alle NAS`en dit uit te zoeken is zoveel werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Patriek schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:50:
[...]

Bedankt voor je reactie! 10 torrents tegelijk dus, daar tellen voltooide torrents die aant uploaden zijn dus ook bij? Kan dus bijv. max 4 downloads en 6 uploads hebben? Zou opzich wel voldoen.

Nog een tip in die andere NAS`en? Om van alle NAS`en dit uit te zoeken is zoveel werk...
Afaik is er ook de ideale leecher stand en dat is dat je torrent na binnengehaald te zijn dus wordt afgekapt, zodat de rest van de download lijst wordt behandeld.

Maar goed, ik ben geen extreme downloader of leecher ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hki
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02-2022

hki

Digitizers schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:10:
Kan iemand mij vertellen hoeveel geluid de Qnap TS-209 produceert. Ik wil hem namelijk in mijn kamer hebben waar voor de rest geen apparaten aan staan als ik slaap. De TS-109 is passief gekoeld maar ik wil toch wel RAID1 setup.
Heb de Qnap TS-209 zelf, met twee Western Digital WD5000ABYS schijven erin (aanbevolen voor NAS, geluidsarm, lange MTBF, relatief weinig warmte-afgifte). Het geheel staat ongeveer 50 cm van mij vandaan. Is vrijwel onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Ik ga voor de Synology DS-107+ met Western Digital RE 500Gb (WD5000ABYS) voor nog geen 350 euro bij Informatique. Tenzij ik maandag een deal weet te sluiten met de lokale computerboer om voor `t zelfde geld een RE2 schijf te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Eventueel kan je er 2.5" schijven in bouwen. Je hebt minder opslag, maar wel absolute stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Garyu schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:26:
Eventueel kan je er 2.5" schijven in bouwen. Je hebt minder opslag, maar wel absolute stilte.
Dan moet je het nog wel kunnen inbouwen met een 2.5" naar 3.5" kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiLDoG schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:53:
[...]

Heb er hier een liggen |:(
Schijf was opeens niet meer bereikbaar over netwerk, en ik kan er nu met moeite nog fragmenten afkrijgen. En heb gehoord dat deze wel vaker doodvallen. Lijkt me trouwens sterk dat ie echt 100e kost. typo van webshop?
heb ook al enkele weken de Maxtor shared storage II, en voldoet niet echt.
Probeerde een externe HD aan te sluiten, configureren geen prob maar iets naar toe schrijven, nee dat hoort er blijkbaar niet bij.
Gebruikersmenu is tergend traag en zit regelmatig vast.
Dat wordt uitkijken naar iets gebruiksvriendelijker :-(
Maar door die bomen en dat bos wordt het niet makkelijk.
Bedoeling is om gewoon bestanden en back-ups naar toe te schrijven en de bestanden te delen met ander pc's. Meer toeters en bellen heb ik niet nodig. Iemand een advies?

Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Arfman

Drome!

Ik ben er uit, ik wil graag een Conceptronic CH3SNAS bestellen. Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor het streamen naar een Xbox (XBMC), en dat je er dmv. funplugging ook nog torrents en nzb's op kunt draaien is natuurlijk helemaal mooi. Nu alleen het probleem: het ding is nergens op voorraad :?
Ik heb de PW nagekeken, maar de sites die een voorraadindicatie hebben, geven allemaal aan dat het apparaat langer dan 10 of 20 dagen (al naar gelang de max. van het gebruike ecommerce pakket heb ik het idee) in bestelling staat. Iemand de gouden tip voor mij?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

In Duitsland bestellen. :)

Oeps. Even snel nagekeken, ook daar staat overal dat ie verwacht wordt. Datums variëren een beetje tussen 6 December en 11 December, als er überhaupt een datum aangegeven is.

[ Voor 78% gewijzigd door Garyu op 03-12-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:13:
Datums variëren een beetje tussen 6 December en 11 December, als er überhaupt een datum aangegeven is.
Ik had 10 december doorgekregen maar dat is inmiddels ook al weer opgeschoven. Raar dat een nieuw uiterlijk zo grote leveringsproblemen op kan leveren.
edit:
Ben het wachten moe, heb net een d-link dns-323 besteld bij komplett.nl. Over die 45 euro extra kom ik wel heen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

volgens mij zijn ze eindelijk weer leverbaar, verschillende winkels in de pricewatch melden voorraad!

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44

zeroday

There is no alternative!

De Black Box, zoals ik de CH3SNAS maar even noem is inmiddels leverbaar vanuit McDOS, Ingram en TechData ..

Dus het apparaat zou nu dus weer leverbaar moeten zijn ..
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:38:
[...]

Ik had 10 december doorgekregen maar dat is inmiddels ook al weer opgeschoven. Raar dat een nieuw uiterlijk zo grote leveringsproblemen op kan leveren.
edit:
Ben het wachten moe, heb net een d-link dns-323 besteld bij komplett.nl. Over die 45 euro extra kom ik wel heen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Thanks, heb hem besteld, hopen dat hij inderdaad snel leverbaar is :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 20:13
Arfman schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:06:Thanks, heb hem besteld, hopen dat hij inderdaad snel leverbaar is :)
Misschien heb je em nog wel eerder dan ik ook, Arfman ;-) Verwachte levertijd is bij mij 8 december, maar ik houd mijn hart vast na 2,5 maand wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Sja, veel PROGRESSie zit er bij jou niet in nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 20:13
Arfman schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:54:
Sja, veel PROGRESSie zit er bij jou niet in nee ;)
Daar istie niet besteld hoor, maar we kunnen ook geen leveranciers bashen omdat het echt een leveringsprobleem bij de fabrikant is. Ik heb overigens zojuist een email ontvangen van de shop waar ik hem besteld heb en het is nu alweer verplaatst naar 14 december :'(
Wel vreemd dan dat hij bij de groothandels wel op voorraad lijkt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Bij de zaak waar ik hem net besteld (en betaald ..) heb staat-ie ineens ook niet meer op voorraad (6-10 dagen). Naja, we wachten wel af, tot die tijd moet m'n PC maar aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 15:38
Voor mijn Pinnacle ShowCenter 250HD aan het oriënteren voor een simple single disk AV NAS-opslag die beide aan mijn ExperiaBox van KPN komen te hangen.

Een goedkope oplossing lijkt de Seagate Maxtor Shared Storage II 500GB te zijn, met UPnP ondersteuning lijkt het goed te komen. Juiste keuze gezien ervaringen hierboven?

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 09:49
yesssss, mijn bestelling van de CH3SNAS staat eindelijk (ruim 2 maanden na bestelling) klaar om te verzenden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb eens zitten kijken naar deze NAS dingen omdat ik m'n pc wat stiller wil maken en dus die hdd's in een nas wil stoppen ( pc is toch voor storage bedoeld ) maar ik loop tegen een probleem aan.

Het probleem:
Ik heb bij de conventionele webshops geen nas apparaten gezien waar meer als 2 sata hdd's in gaan ( denk hier aan max 4 ) en als ze er dan toch staan, is de prijs gelijk rond de 500 euro,
Nu wil ik dus wel een nas kopen die dan natuurlijk gewoon via het netwerk beschikbaar is, en misschien ook nog ftp funtie, maar da's op zich geen pré. Ook wil ik dat het ding niet meer als 150 eurie gaat kosten, anders kan ik beter een andere pc kast zoeken en die volop isoleren etc.

Hebben jullie misschien eens wat gezien wat voor mij relevant is ?

Dan nog 1 vraag, is het mogelijk om m'n huidige partities gewoon te behouden als ik hem in een nas apparaat gestopt heb ? leek mij wel, maar wil toch graag bevestinging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
2 kopen had ik natuurlijk ook wel aangedacht, maar niet echt praktisch, dan zou ik er nu eentje kopen, en dan zou hij gelijk vol zitten ( 1 x 500 gb en 1 x 200 gb ) dus als ik dan zou willen uitbreiden moet ik eerst weer een nas erbij kopen, om dan weer m'n 2e nas te vullen, daarom wil ik graag 1 voor niet te duur (A)

[ Voor 12% gewijzigd door Fatal Mind op 04-12-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ja, dus je koopt een nas, kwakt er 2 500/750/1000 GB schijven in, en zet je data over. Al je oude zooi die je vervolgens overhoudt verkoop je aan de eerste de beste stumper op marktplaats. Je zal verbaasd zijn wat men nog betaald voor oude schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

In het geval van 4 schijven zou ik gewoon zelf een zuinig servertje in elkaar draaien met minimale specs. Je hebt dan de complete controle en blijft ook nog binnen budget.

Deze NAS'sen zijn m.i. meer voor de gemakken van de gemiddelde thuisgebruiker bedacht dan voor custom ingewikkelde configuraties. 4 schijven is natuurlijk niet echt ingewikkeld, maar je snapt het idee. Je kan er dan ook een ftp-server naar wens op installeren :) (hoewel de meeste apparaten dat toch wel ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Nja, ik zou ook gewoon een simpel sata controllertje kunnen kopen voor m'n huidige servertje ( beetje site hosting, forum en extreem klein beetje data ) dan zou ik daar m'n hdd's in kunnen hangen, is op zich geen slecht idee, en waarschijnlijk goedkoper als een nas.
Pagina: 1 ... 4 ... 41 Laatste