Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 2 3 ... 41 Laatste
Acties:
  • 748.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quo_
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16-06 15:23
Ik heb sinds een kleine 1,5 jaar een iomega storcenter 250 welke in mijn garage staat en uitsluitend als backup medium dient. Ik was er best tevreden mee maar de laatste paar maanden krijgt het ding kuren. Bij het schrijven naar de schijf loopt regelmatig de boel vast en moet ik hem uit- en aanzetten om er weer leven in te krijgen. Op een iomega support forum word je ook niet echt vrolijk van de ervaringen met deze apparaten dus binnenkort zal hij wel in de container verdwijnen, ik ben dus op zoek naar wat anders.
Mijn uitgangspunten zijn:moet tamelijk goedkoop zijn, weinig stroom verbruiken, een 1000 Mb ethernet aansluiting hebben en zo simpel mogelijk zijn.
Dat laatste kan enigszins genuanceerd worden. Ik ben eigenlijk alleen op zoek naar een "extra driveletter" voor de 4 pc's in ons thuisnetwerk, extra functies mogen er wel op zitten maar ik wil er zelf niet al te veel studie van moeten maken en mijn huisgenoten mogen er al helemaal niets van merken.
Afgaand op de ervaringen in dit topic met de Conceptronics CH3SNAS zou dit in elk geval voor mijn eerste drie randvoorwaarden wel een kandidaat zijn. Ik heb het manual van gedownload en zo goed mogelijk doorgenomen en de extra functionaliteit zou geen struikelblok hoeven zijn.
Ik heb nog wel een vraag (of 2) n.a.v. de postings over de samba versie in deze NAS.
Ik ben een luie windows gebruiker die wel eens linux geinstalleerd heeft (en werkend gekregen) maar mijn hobby wordt dat niet direct. Loopt de CH3SNAS lekker in een windows omgeving zodat je hem met windows kennis goed kunt configureren? Kan het apparaat voor vrouw en kinderen inderdaad beperkt blijven tot een extra driveletter of moet er bijv apart ingelogd worden als ze er naar toe willen schrijven?

• he3763
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Je kunt de CH3SNAS gewoon uit de doos aanzetten en dan kan iedereen in huis er zonder in te loggen gebruik van maken onder windows. Even eenmalig helpen met mappen van een driveletter bij iedereen en klaar is kees.

• jbr
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 07:10

jbr

Right back @ ya

quote:
jan groen schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:56:
Kunnen jullie eens aangeven naar welke apparaten jullie film's e.d. streamen? Ik zit eigenlijk te denken om de CH3SNAS aan te schaffen.
Ik speel op de CH3SNAS opgelsagen films en muziek af op een KISS DP1500 en een XBOX met XBMC. Maar of je dat 'streamen' mag noemen weet ik niet zeker (ik gebruik geen UPNP namelijk)

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• jbr

jbr

Right back @ ya

quote:
TimTie schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:01:
JBR heb je ondertussen de Fun_plug al aan de gang?
Nee, niet meer geprobeerd ook hoor (druk met andere dingen), maar dit ligt ongetwijfeld aan mijn eigen stompzinnigheid, want anderen in dit topic hebben het zonder problemen aan de praat.

• jbr

jbr

Right back @ ya

quote:
quo_ schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:36:
Afgaand op de ervaringen in dit topic met de Conceptronics CH3SNAS zou dit in elk geval voor mijn eerste drie randvoorwaarden wel een kandidaat zijn. Ik heb het manual van gedownload en zo goed mogelijk doorgenomen en de extra functionaliteit zou geen struikelblok hoeven zijn.
Ik heb nog wel een vraag (of 2) n.a.v. de postings over de samba versie in deze NAS.
Ik ben een luie windows gebruiker die wel eens linux geinstalleerd heeft (en werkend gekregen) maar mijn hobby wordt dat niet direct. Loopt de CH3SNAS lekker in een windows omgeving zodat je hem met windows kennis goed kunt configureren? Kan het apparaat voor vrouw en kinderen inderdaad beperkt blijven tot een extra driveletter of moet er bijv apart ingelogd worden als ze er naar toe willen schrijven?
Als je de rechten op de shares instelt via de webinterface, dan kun je een permanente drivemapping in windows aanmaken waardoor je dus een driveletter krijgt met de juiste rechten. Veel meer hoef je vervolgens niet te doen.

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik overweeg om een drive van Freecom te kopen:
http://www.freecom.com/objects/00011457.jpg
http://www.freecom.com/ec...catID=400&sCatID=&ssCatID=

Eigenlijk voornamelijk omdat ie bij verschillende winkels in de buurt goed verkrijgbaar is, geen lawaaiige koeler heeft en niet te duur is (170 euro voor 400GB). Wat ik hiermee vnl. wil is het geregeld maken van backups en dat ik ook via internet bij mn bestanden kan.

Wat me alleen nog niet duidelijk is, is welke protocollen e.d. dit ding gebruikt. Ik heb het liefst gewoon een netwerkshare (samba) voor lokaal en via internet iets universeels als (secure) FTP oid. Ik wil geen aparte driver installeren om bij mn bestanden te kunnen. Iemand een idee of die Freecom aan mijn wensen voldoet? De site geeft nl. erg karige info. En reviews die ik vind gaan vnl. over een andere model (classic SL, die volgens mij totaal anders is).

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 10:24
Ik bezit een QNAP ts-101..

Ik weet dat er een Torrent downloader op zit.. maar ik download ook veel met nieuwsgroepen!
Als ik dan de qnap aanwijs als downloadplek zegthij dat er geen ruimte is.. Terwijl dat er wel op zit!

Iemand die weet hoe ik dat kan doen?

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-06 14:27
Heeft iemand hier ervaring met een readynas NV+ van infrant/netgear? Hoge intiele aanschaf maar vooral xraid lijkt me erg gemakkelijk.

• Franckey
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 04-10-2018
quote:
Ah... kun jij dan zeggen hoe dat zit met die default shares (die beginnen met een Q). Is er een truc om die toch te verwijderen of te renamen? Ik zou namelijk de Qnap TS-201 willen kopen omdat die een Network Recycle Bin heeft, maar die default shares vind ik maar raar. (Nu ga ik denk ik toch voor de Synology DS207, die heeft geen Network Recycle Bin maar die feature schijnt er wel aan te komen.)

Franckey wijzigde deze reactie 24-09-2007 23:32 (4%)

• lowfi
Nou ja....

Inmiddels een readynas nv+ besteld. Binnenkort zal ik wat ervaringen posten ;)

• weebl
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:54

weebl

YARR!

Ok, we hebben nu de Synology DS-107e ongeveer een week in gebruik. Wat me tot nu toe opvalt is het volgende:
  • Zeer stabiel
  • Zeer snel
  • Veel opties
  • Goede beveiliging
Het installeren is even tricky, aangezien hij de firmware op de harde schijf installeert. Bij het aanzetten werkte hij niet meteen, eerst moest de nieuwste firmware erop gezet worden. Dit duurde zo'n 15-20 minuten. Hierna kon het apparaat geconfigureerd worden. Dit is erg makkelijk. Je voegt gewoon alle gebruikers toe, maakt mappen aan, en wijst de gebruikers rechten tot deze mappen toe.
De gebruikers kunnen ook gewoon inloggen in de web-interface, welliswaar met een stuk minder rechten dan de admin gebruiker. Hier kunnen ze hun username/password aanpassen en torrents aan de download-service toevoegen. Tevens kunnen gebruikers ook via de web-interface hun bestanden bekijken en foto-albums beheren.

Hiernaast beschikt de DS-107e ook over een web/mysql-server. Deze gebruik ik niet, maar het is leuk dat het kan. De FTP-server heb ik ook nog niet ingeschakeld, maar dat ben ik wel van plan binnenkort.

De bestanden zijn gewoon te bereiken als een samba-share. Dit werkt zeer goed, echter moet je niet vergeten te zeggen dat je in wil loggen met een andere gebruiker. Anders probeert windows in te loggen met de username/password van je windows account. Als je dit niet wil, moet je de account op de DS-107e gelijk maken aan je windows account.

Ook op Mac OS X is het erg makkelijk om bij je bestanden te komen.

Tot nu toe ben ik echt zeer tevreden. Dit apparaat is echt een aanrader. Welliswaar redelijk aan de prijs, maar dat is het imho echt wel waard.

• VisionMaster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08-06 20:51
quote:
weebl schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:42:
Ok, we hebben nu de Synology DS-107e ongeveer een week in gebruik. Wat me tot nu toe opvalt is het volgende:
  • Zeer stabiel
  • Zeer snel
  • Veel opties
  • Goede beveiliging
Het installeren is even tricky, aangezien hij de firmware op de harde schijf installeert. Bij het aanzetten werkte hij niet meteen, eerst moest de nieuwste firmware erop gezet worden. Dit duurde zo'n 15-20 minuten. Hierna kon het apparaat geconfigureerd worden. Dit is erg makkelijk. Je voegt gewoon alle gebruikers toe, maakt mappen aan, en wijst de gebruikers rechten tot deze mappen toe.
De gebruikers kunnen ook gewoon inloggen in de web-interface, welliswaar met een stuk minder rechten dan de admin gebruiker. Hier kunnen ze hun username/password aanpassen en torrents aan de download-service toevoegen. Tevens kunnen gebruikers ook via de web-interface hun bestanden bekijken en foto-albums beheren.

Hiernaast beschikt de DS-107e ook over een web/mysql-server. Deze gebruik ik niet, maar het is leuk dat het kan. De FTP-server heb ik ook nog niet ingeschakeld, maar dat ben ik wel van plan binnenkort.

De bestanden zijn gewoon te bereiken als een samba-share. Dit werkt zeer goed, echter moet je niet vergeten te zeggen dat je in wil loggen met een andere gebruiker. Anders probeert windows in te loggen met de username/password van je windows account. Als je dit niet wil, moet je de account op de DS-107e gelijk maken aan je windows account.

Ook op Mac OS X is het erg makkelijk om bij je bestanden te komen.

Tot nu toe ben ik echt zeer tevreden. Dit apparaat is echt een aanrader. Welliswaar redelijk aan de prijs, maar dat is het imho echt wel waard.
Je hebt de muziek sharing en itunes service nog niet ontdekt ;)

In windows clients geef ik bij configuratiescherm=>accounts=>mijn-account=><knopje voor server accounts ofzoiets>

Daar heb ik een server account toegevoegd, mijn account van mijn NAS en dan kan je min of meer automatisch inloggen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• MDXTweaker
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:51
Ik lees net iets over de Freecom Datatank. Beschikbaar in 1TB en 2TB. Heeft iemand daar al wat meer informatie over? Behalve dan wat er hier te vinden is? Het lijkt een heel compleet alternatief. Mogelijkheid om via USB (2x) schijven, sticks, printers aan te sluiten. Inclusief WLAN router, web, mail, ftp server. etc. etc.

MDXTweaker wijzigde deze reactie 02-10-2007 11:36 (20%)

• lacsap
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 02-02-2008
Ik ben ook al een geruime tijd aan het zoeken naar een oplossing voor het bewaren van belangrijke informatie. Het streamen van muziek en dergelijke vind ik niet echt interresant.
Ik hoor hier nu wel manieren waardoor extra software geinstalleerd zou kunnen worden op een Conceptronic CH3SNAS.
Is het ook mogelijk om een SVN server op deze machine te installeren, ik zit namelijk in het software ontwikkelings vak en om één of ander versie beheer te kunnen gebruiken zou fantastisch zijn. Een Webserver voor een soort van Java Doc achtige omgeving zou ook niet verkeerd zijn.
Is het overigens ook mogelijk om SATAII schijven aan te sluiten, ik zag bij de technische informatie van dit apparaat alleen SATA staan.

M.v.g.
Newbie

Ik heb het reeds gevonden, dankzij: http://wiki.dns323.info/

lacsap wijzigde deze reactie 02-10-2007 11:00 (4%)

• thijlklerkx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17-06-2014
Hallo allemaal,

Heel rustig ben ik ook eens aan het rondzoeken naar een nas. Voor binnekort ergens (feestdagen oid...).

Ik zit te denken aan de Linksys NSLU2.
Daar wil ik dan een WD MyBook aan hangen die we al hebben.

Daarnaast wil ik er graag een HP Photosmart printer aan hangen om die te delen.
Echter kijk ik naar de specs dan kan deze niet werken als printserver. Zijn er misschien toch mogelijkheden ( extra software oid ) waardoor deze toch als printserver kan werken?

Daarnaast nog een vraag: Stel dat ik later nog meer wil uitbreiden, is het dan mogelijk om aan een van de usb poorten een usb hub te hangen om er nog een externe HDD aan te hangen ( ik snap dat dit niet bevorderlijk is voor de snelheid maar dat is ook niet top prioriteit. )

Groeten,
Thijl.

[edit]
Op de laatste vraag over de usb hub heb ik al antwoord, het kan namelijk wel en dit door de firmware te vervangen door deze: http://sourceforge.net/projects/nslu

Dan rest nog de vraag: hoe gebruik ik dit ding als printserver?

[edit 2]
http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/AddPrinter
Als ik het goed begrijp (en dat doe ik niet) moet het dus kunnen.
Met dank aan het engels snap ik dit echter niet goed, iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil vanaf een aantal Windows XP cliënts (en binnenkort ook vista) kunnen printen op mijn HP Photosmart printer (en dat dus via de Linksys NSLU2).

Maar hoe nou precies?

thijlklerkx wijzigde deze reactie 07-10-2007 17:44 (29%)

• VisionMaster
quote:
thijlklerkx schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:23:
Hallo allemaal,

Heel rustig ben ik ook eens aan het rondzoeken naar een nas. Voor binnekort ergens (feestdagen oid...).

Ik zit te denken aan de Linksys NSLU2.
Daar wil ik dan een WD MyBook aan hangen die we al hebben.

Daarnaast wil ik er graag een HP Photosmart printer aan hangen om die te delen.
Echter kijk ik naar de specs dan kan deze niet werken als printserver. Zijn er misschien toch mogelijkheden ( extra software oid ) waardoor deze toch als printserver kan werken?

Daarnaast nog een vraag: Stel dat ik later nog meer wil uitbreiden, is het dan mogelijk om aan een van de usb poorten een usb hub te hangen om er nog een externe HDD aan te hangen ( ik snap dat dit niet bevorderlijk is voor de snelheid maar dat is ook niet top prioriteit. )

Groeten,
Thijl.

[edit]
Op de laatste vraag over de usb hub heb ik al antwoord, het kan namelijk wel en dit door de firmware te vervangen door deze: http://sourceforge.net/projects/nslu

Dan rest nog de vraag: hoe gebruik ik dit ding als printserver?

[edit 2]
http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/AddPrinter
Als ik het goed begrijp (en dat doe ik niet) moet het dus kunnen.
Met dank aan het engels snap ik dit echter niet goed, iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil vanaf een aantal Windows XP cliënts (en binnenkort ook vista) kunnen printen op mijn HP Photosmart printer (en dat dus via de Linksys NSLU2).

Maar hoe nou precies?
Uhm... yeah, weet je zeker dat je niet een NAS wilt hebben die al deze printer-sharing werkend out-of-the-box heeft?

Want... je moet de ipkg packaging en installatie tool installeren en goed hebben geconfigureerd, anders kan je volgens die beschrijving niets (tenzij je het zelf compileert of download van de webserver waar het vandaan komt, plus de (juiste) afhankelijkheden).

Je kan met ipkg dan CUPS installeren, dat is de Common Unix Printing Service. Die moet goed werken en worden geconfigureerd voor je printer. Volgens mij niet zo moeilijk als je de web-interface van CUPS naar je webserver op de NAS kan sluizen. Maar zonder dat is het iets meer gepriegel. Althans, ik heb altijd pech, laat ik het zo zeggen :) Ik moet altijd zoeken naar een compatible printer driver. De nieuwste type printer hebben is niet altijd even handig meestal. In ben wat dat betreft meestal een leecher qua documentatie en ervaringen van een ander. Daarna wordt het makkelijk, want dan hoef je alleen in de samba configuratie je CUPS printer door geven in de configuratie.

• HaseMike
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Ik lees hier nog helemaal niets over de nieuwe dubbele sata NAS van raidsonic : deze

Is net op de markt en kost hier in Duitsland zo'n 130 euro. Dat vind ik een redelijke prijs, de hier veel besproken merken kosten dik richting de 300 euro voor een leeg doosje. Dat is zwaar overpriced.

Je kan immers voor rond de 125 euro een pc bouwen, Moederbord + celeron/sempron + 1gb + kastje + voeding, die veel meer kan dan welke van die overpriced nasjes dan ook. Een NAS mag m.i. nooit meer kosten dan een lege pc.

Die raidsonic is eigenlijk de enige die dan nog in aanmerking komt, hoewel ook al een pietsie duurder dan een pc.

Ik weet dat een hardware nas wel wat minder stroom kost dan een pc, maar met het juiste moederbord spreek je over een meerverbruik van zo'n 40-50 watt. Mijn "nas"draait een uurtje of 4 per dag dus : 4*45*300 (staat niet elke dag aan) = 54 kilowatt = 8,91 euro per jaar.

Dus misschien nog eens goed nadenken voor je een 300 euro duur leeg linux doosje koopt..

• LeGato23
  • Niet online
Na veel lezen in de NAS topics uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de Conceptronic CH3SNAS...
Echter... het lijkt erop dat deze totaal uitverkocht is.
Ook levertijden voorspellen niet veel goeds.
Wellicht dan toch maar de D-Link DNS-323 of de RaidSonic Icy Box IB-NAS4220-B (ivm USB 2.0)

LeGato23 wijzigde deze reactie 08-10-2007 09:44 (3%)

• VisionMaster
quote:
HaseMike schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 08:04:
Ik lees hier nog helemaal niets over de nieuwe dubbele sata NAS van raidsonic : deze

Is net op de markt en kost hier in Duitsland zo'n 130 euro. Dat vind ik een redelijke prijs, de hier veel besproken merken kosten dik richting de 300 euro voor een leeg doosje. Dat is zwaar overpriced.

Je kan immers voor rond de 125 euro een pc bouwen, Moederbord + celeron/sempron + 1gb + kastje + voeding, die veel meer kan dan welke van die overpriced nasjes dan ook. Een NAS mag m.i. nooit meer kosten dan een lege pc.

Die raidsonic is eigenlijk de enige die dan nog in aanmerking komt, hoewel ook al een pietsie duurder dan een pc.

Ik weet dat een hardware nas wel wat minder stroom kost dan een pc, maar met het juiste moederbord spreek je over een meerverbruik van zo'n 40-50 watt. Mijn "nas"draait een uurtje of 4 per dag dus : 4*45*300 (staat niet elke dag aan) = 54 kilowatt = 8,91 euro per jaar.

Dus misschien nog eens goed nadenken voor je een 300 euro duur leeg linux doosje koopt..
Mijn NAS draait 24/7 thuis, dus mijn kosten beparing per jaar is maal 6. Als de prijzen nog verder omlaag gaan, dan kan ik over 2 jaar wel weer een nieuwe verantwoorden ;)

• thijlklerkx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17-06-2014
quote:
VisionMaster schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 21:28:
[...]

Uhm... yeah, weet je zeker dat je niet een NAS wilt hebben die al deze printer-sharing werkend out-of-the-box heeft?
Ja, het moet ook betaalbaar blijven :)

Het is me wel duidelijk dat het niet bepaald makkelijk is...
Ik ga er nog eens goed op googlen.

Groeten,
Thijl.

• VisionMaster
quote:
thijlklerkx schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:36:
[...]

Ja, het moet ook betaalbaar blijven :)

Het is me wel duidelijk dat het niet bepaald makkelijk is...
Ik ga er nog eens goed op googlen.

Groeten,
Thijl.
Ik zit zelf dagelijks achter linux machines en zou hier ook best nog wel wat zoek werk moeten doen of een goede how-to vinden. ;) Het is te doen, het staat op die site wat je moet doen (ongeveer). Suc6 :)

• MDXTweaker
quote:
LeGato23 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 09:43:
Na veel lezen in de NAS topics uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de Conceptronic CH3SNAS...
Echter... het lijkt erop dat deze totaal uitverkocht is.
Ook levertijden voorspellen niet veel goeds.
Wellicht dan toch maar de D-Link DNS-323 of de RaidSonic Icy Box IB-NAS4220-B (ivm USB 2.0)
Ik hem 'm ook twee weken geleden besteld. Nog niets binnen. :?

• vteuniss
  • Laatst online: 21-02-2009

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
MDXTweaker schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:23:
[...]
Ik hem 'm ook twee weken geleden besteld. Nog niets binnen. :?
Ik heb ook al een bestelling voor een CH3SNAS open staan, lijkt er inderdaad op dat ie uitverkocht is.

• Racetows
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Weet iemand een NAS waarmee ik wél de Windows Vista backup software mee kan gebruiken? Ik heb er nu drie gehad en op alle drie werkt dat backupcentrum van Vista niet. Ik kan wel gewoon shares benaderen e.d., maar geen backups maken. Nu gebruik ik Acronis True Image voor de backups, maar dat pakket is waardeloos want hij miept steeds dat de backupbestanden beschadigd zijn.. Daarom zou ik graag het backupcentrum van Vista gebruiken, maar dat werkt dus op veel NAS'en niet :(

• VisionMaster
quote:
Racetows schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:13:
Weet iemand een NAS waarmee ik wél de Windows Vista backup software mee kan gebruiken? Ik heb er nu drie gehad en op alle drie werkt dat backupcentrum van Vista niet. Ik kan wel gewoon shares benaderen e.d., maar geen backups maken. Nu gebruik ik Acronis True Image voor de backups, maar dat pakket is waardeloos want hij miept steeds dat de backupbestanden beschadigd zijn.. Daarom zou ik graag het backupcentrum van Vista gebruiken, maar dat werkt dus op veel NAS'en niet :(
Wat voor protocollen wil dat backup centrum van Vista gebruiken? Dan kan je pas zoeken naar een passende NAS. Zonder die informatie zit je vast in de dure bedrijven rondom Microsoft. :)

• Mart!
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 02-08-2016
quote:
vteuniss schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:29:
Ik heb ook al een bestelling voor een CH3SNAS open staan, lijkt er inderdaad op dat ie uitverkocht is.
Ik heb deze Conceptronic op 14 september besteld en zojuist is de levertijdindicatie aangepast naar 22 november!!

Lijkt inderdaad een leveringsprobleem te zijn, dat krijg je met zo'n interessante prijs!! De grote vraag is, kan ik nog zo lang wachten?

Ultieme combo: Asrock ION met XBMC - XBMC 3voor12 Luisterpaal plugin

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
Mart! schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:03:
[...]
Ik heb deze Conceptronic op 14 september besteld en zojuist is de levertijdindicatie aangepast naar 22 november!!

Lijkt inderdaad een leveringsprobleem te zijn, dat krijg je met zo'n interessante prijs!! De grote vraag is, kan ik nog zo lang wachten?
Je kunt altijd uitwijken naar de dns-323, die is hetzelfde maar dan een stuk duurder. Even afwegen of een snellere levering dat prijsverschil waard is.
Er loopt op dit moment trouwens een topic om een WD mybook world te funpluggen. Is mischien ook een interessante optie, die is goed leverbaar en erg goedkoop. Alleen jammer van de processor en het kleine geheugen.

vteuniss wijzigde deze reactie 10-10-2007 13:17 (4%)

• LeGato23
  • Niet online
quote:
vteuniss schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:52:
[...]
Er loopt op dit moment trouwens een topic om een WD mybook world te funpluggen. Is mischien ook een interessante optie, die is goed leverbaar en erg goedkoop. Alleen jammer van de processor en het kleine geheugen.
Het is inderdaad leuk dat de WD ook te 'funpluggen' is, maar niet echt een vergelijking met de Conceptronic CH3SNAS en D-Link DNS-321, omdat deze twee apparaten twee disken kunnen bevatten, en je hiermee dus een fault tolerant geheel kan bouwen met RAID1. De WD daarentegen heeft maar één disk.
Edit: Ik kwam er zojuist achter dat de WD World Edition II ook twee disken heeft en RAID1 kan gebruiken. Misschien dus nog niet eens zo'n slecht idee, aangezien de prijs best interessant is vergeleken met de D-Link en Conceptronic

LeGato23 wijzigde deze reactie 11-10-2007 09:16 (20%)

• Superbelg
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-05-2017
quote:
HaseMike schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 08:04:

Is er iemand die ervaring heeft met die raidsonic. Ik twijfelde lang aan de qnap ts 209 maar die raidsonic lijkt mij goed genoeg alleen ken ik het merk raidsonic niet.

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
Superbelg schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:03:
[...]
Is er iemand die ervaring heeft met die raidsonic. Ik twijfelde lang aan de qnap ts 209 maar die raidsonic lijkt mij goed genoeg alleen ken ik het merk raidsonic niet.
Ziet er niet verkeerd uit. Als deze ook te "funpluggen" is, dan zou het een perfect alternatief zijn voor de conceptronic die op dit moment uitverkocht is.

• dreester
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen in hoeverre de HDD('s) van synology vervangbaar zijn??

• VisionMaster
quote:
Digitizers schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 12:15:
Kan iemand mij vertellen in hoeverre de HDD('s) van synology vervangbaar zijn??
De Synology producten worden met en zonder harddisk verkocht. Dus ik zou zeggen kijk effe op de Synology website voor de harddisken die ze garanderen te werken. Dus het antwoord is naar mijn inzicht niet aanders dan vrij vervangbaar met alles wat je wilt.

Het enige ding is dat de Terabyte harddisken te warm worden voor de oudere modelen.

VisionMaster wijzigde deze reactie 13-10-2007 14:31 (20%)

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-06 22:28
Heeft er iemand ervaring met de eerder vermeldde Icy Box IB-NAS4220-B ?
Qua prijs is hij veel aantrekkelijker dan de Synology DS-207, maar wat doet hij qua prestaties (en stroomverbruik?) :?

• Superbelg
quote:
Promy schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 17:16:
Heeft er iemand ervaring met de eerder vermeldde Icy Box IB-NAS4220-B ?
Qua prijs is hij veel aantrekkelijker dan de Synology DS-207, maar wat doet hij qua prestaties (en stroomverbruik?) :?
het enige dat mij is opgevallen is de processor die 4OO mhz is en het geheugen 64 mb. Bij de qnap ts 209 is dit 500 mhz en 128 mb

• Jkroeze
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 23:55
Ben zelf ook aan het kijken, zag er nog eentje (met hot swappabe geloof ik) en ook niet te gek prijzig (vanaf 370) http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10953
Is vanaf deze week leverbaar, ben benieuwd naar eerste ervaringen (m.n. snelheid)

Dit is ook nog wel een leuke link
http://www.hardware.info/...ewbenchmarks/bGRkZZiamJnK

waarbij de bekendste storage opties qua snelheid zijn gebenchmarked.

Jkroeze wijzigde deze reactie 16-10-2007 14:50 (28%)

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21-06 13:43
Wat is in vredesnaam dat funpluggen nou helemaal en wat levert het op?

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-06 14:56
quote:
flipjevandejam schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:56:
Wat is in vredesnaam dat funpluggen nou helemaal en wat levert het op?
Funpluggen is het installeren van een telnet-server zodat je je NAS via een commandline interface kunt bedienen. Met andere woorden: je krijgt volledige controle over het besturingssysteem van je NAS. Ik heb zelf een Bittorrent-client (MLDonkey) en een verse(re) iTunes-server (Firefly) draaien; erg relaxt.

Dato DUO synth voor twee |Nut & Bolt

• Franckey
quote:
David schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:22:
[...]
Funpluggen is het installeren van een telnet-server zodat je je NAS via een commandline interface kunt bedienen. ...
Voor de Synology producten is pas een update uitgebracht waardoor je Telnet kunt gebruiken.
Download: http://www.synology.com/enu/support/download.php#Patches
Release Notes: http://www.synology.com/enu/support/releaseNote/telnet.php

Ik heb overigens een Synology DS207+ met 2x Western Digital WD5000AAKS besteld. Dit weekend kan ik het ophalen. Ik ben erg benieuwd.

Franckey wijzigde deze reactie 16-10-2007 22:47 (13%)

• dreester
  • Niet online
quote:
Franckey schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:40:
[...]

Voor de Synology producten is pas een update uitgebracht waardoor je Telnet kunt gebruiken.
Download: http://www.synology.com/enu/support/download.php#Patches
Release Notes: http://www.synology.com/enu/support/releaseNote/telnet.php

Ik heb overigens een Synology DS207+ met 2x Western Digital WD5000AAKS besteld. Dit weekend kan ik het ophalen. Ik ben erg benieuwd.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen! :)

especially naar de torrentervringen O-)

• VisionMaster
quote:
Digitizers schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:02:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen! :)

especially naar de torrentervringen O-)
Voor je subtitel heb je geen speciale software nodig, dat komt out of the box mee (met windows, mac en web tool om je torrents te beheren). Of bedoelde je dat je zelf een tracker wilt opzetten? Dat kan niet (afaik), dan heb je inderdaad de telnet patch nodig. (ik vind funpluggen toch echt een slecht woord, omdat je niet een plugin installeert ofzo). Het is gewoon een kleine hack, klaar uit (8>

Even voor the records van de mensen die 10 pagina's terug nog niet hier meeleesden, met de telnet (of SSH) client kan je andere torrent clients installeren. Evenals wat dan ook, omdat het dan eigenlijk gewoon een extreem energie zuinige server is geworden. :)

• he3763
  • Niet online
Wat betreft dat funpluggen, die term is overgenomen van de DNS-323/CH3SNAS. Deze NAS zoekt namelijk bij het opstarten standaard naar een (tekst)scriptje genaamd funplug (functional plug-in). Je kunt deze NAS dus heel eenvoudig aanpassen door gewoon dit scriptje neer te zetten en daarin te verwijzen naar de applicaties (telnet, torrent, mediaserver, etc.) die je wilt starten.

Volgens mij is de term hier een beetje eigen leven gaan leiden en wordt het gebruikt voor het draaien van niet-out-of-the-box applicaties op je NAS. Maar inderdaad, als je koud in de discussie valt kan ik mij voorstellen dat je je afvraagt welke plug er nu weer uit kast is getrokken.

• VisionMaster
quote:
he3763 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 08:36:
[...]
Volgens mij is de term hier een beetje eigen leven gaan leiden en wordt het gebruikt voor het draaien van niet-out-of-the-box applicaties op je NAS. Maar inderdaad, als je koud in de discussie valt kan ik mij voorstellen dat je je afvraagt welke plug er nu weer uit kast is getrokken.
* VisionMaster heeft het nog gewoon lekker over de 'Telnet-hack' :D

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
VisionMaster schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 09:17:
[...]
* VisionMaster heeft het nog gewoon lekker over de 'Telnet-hack' :D
VisionMaster gebruikt dan de correcte term. _/-\o_

• G8rb8n
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23-06 21:26
Ik volg dit topic al enige tijd en heb "eindelijk" besloten de conceptronic ch3snas aan te schaffen. Hij staat in bestelling en ik verwacht hem ergens volgende week. Ik wil de ch3snas gaan gebruiken voor downloaden, voornamelijk torrents. Geen probleem zo ver, genoeg guides te vinden om te funpluggen (of de 'Telnet-hack' te gebruiken...) en bijv. mldonkey te installeren. Maar ik gebruik momenteel utorrent in combinatie met rss-feeds om automatisch tvshows te downloaden. Voor zover ik heb kunnen vinden ondersteunt mldonkey geen rss-feeds. Heb wel een request gevonden ervoor... Heeft iemand dit werkende op zijn ch3snas?

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

Het lijkt erop dat de ch3snas uitverkocht is op dit moment, verwachting is dat 22 november de eerste leveringen weer komen. Dus je verwachting, volgende week binnen, zal waarschijnlijk tevergeefs zijn.

• Superbelg
Ik overweeg nog altijd om de qnap ts 209 te kopen alleen vind ik er heel weinig reviews over en hoor ik niet zo heel van. Dus als iemand ervaring heeft met ts 209 dan mag je deze ervaring met mij delen hoor. Ik zou graag wat info hebben om mij over de meet te trekken betreft aankoop.

Superbelg wijzigde deze reactie 18-10-2007 19:58 (15%)

• MegaTronics
  • Laatst online: 16-07-2018

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Op de een of andere manier gaat mijn voorkeur ook uit naar een QNAP TS 209 Pro in plaats van een Synology DS+207+.

Qua mogelijkheden zijn ze haast gelijk, maar de QNAP vind ik er eerlijk gezegd vele malen beter uitzien dan de Synology.

Maar goed, er zijn niet echt testresultaten tussen deze beide NAS apparaten te vinden.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• hki
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17-10-2017
CH3SNAS lijkt een leuk apparaat om mee te experimenteren. Ik heb op twee vragen daarover nog geen informatie kunnen vinden in dit forum:
1. de CH3SNAS heeft een beperking van 1,5 Tb HD capaciteit. Is dit een harde (technische) beperking of een beperking die opgeheven kan worden ?
2. ik kan nergens een HDD compatibility list vinden. Heeft iemand een lijst (of een URL) daarover ?

• Franckey
quote:
megatronics schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:07:
Op de een of andere manier gaat mijn voorkeur ook uit naar een QNAP TS 209 Pro in plaats van een Synology DS+207+.

Qua mogelijkheden zijn ze haast gelijk, maar de QNAP vind ik er eerlijk gezegd vele malen beter uitzien dan de Synology.

Maar goed, er zijn niet echt testresultaten tussen deze beide NAS apparaten te vinden.
Ik heb ook even getwijfeld tussen deze twee. Ik heb toch voor de DS207+ gekozen. De QNAP heeft als rare feature dat die een aantal standaard shares heeft die beginnen met een Q. Deze shares zijn niet weg te halen. QNAP heeft wel een Network Recycle Bin, de DS207+ heeft dat niet, maar gaat deze feature wel binnenkort krijgen via een firmware update.

• G8rb8n
quote:
hki schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:00:
2. ik kan nergens een HDD compatibility list vinden. Heeft iemand een lijst (of een URL) daarover ?
Een compatibility list niet zo gauw, in deze thread staan wel wel ervaringen: http://forum.dsmg600.info...n-tested-with-DNS323.html Dit gaat dan wel over de DNS-323, maar die is identiek aan de CH3SNAS.
Mijn bestelstatus gaatt inderdaad eerder achteruit dan vooruit, dus dat zal wel wachten tot 22 november worden dan.

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06:22
Ik vind die Icy box wel erg grappig. Heeft iemand daar wat hardere specs van (snelheid?)? Je kan hem al kopen in nederland trouwens bij de resellers...

In Nederland is hij rond de €140,00 trouwens..

Wat specs die ik zelf vond van diverse websites;

http://media.schottenland.de/pi/RaidsonicIbNas4220bSw.jpg

Eigenschappen:
• Raid: 0, 1, Span (NRAID), JBOD

Server opties:
• Samba Server
• NFS Server
• FTP Server
• DHCP Server
• UPnP-AV
• ITunes Support
• Print server
• P2P-client
• One touch backup
• Bittorent client
• Itunes support

Specificaties:

• Merk Raidsonic
• Type ICY Box IB-NAS4220-B
• Voor type hardeschijf 2x SATA (ondersteunt 1,5 of de 3,9Gb/s versie)
• Interface USB 2,0
• Interface LAN 10/100/1000 RJ45
• Form factor 3,5 inch
• Hoogte 138 mm
• Breedte 243 mm
• Lengte 82 mm
• Kleur Zwart
• Poweradapter
• Brutto 1,6KG Netto 2,46KG

(verkrijgbaar sinds 9/2007)

• VisionMaster
quote:
hki schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:00:
CH3SNAS lijkt een leuk apparaat om mee te experimenteren. Ik heb op twee vragen daarover nog geen informatie kunnen vinden in dit forum:
1. de CH3SNAS heeft een beperking van 1,5 Tb HD capaciteit. Is dit een harde (technische) beperking of een beperking die opgeheven kan worden ?
Ik zie op de CH3SNAS webpagina in de technische specs niet dat de 1,5TB een beperking is. Staat dat elders wel? Je kan dat apparaat (volgens de fabrikant) ook zonder disken kopen en wellicht kan je er technisch dan gewoon 4TB van maken.
Maar de reden waarom Synology de TeraByte disken afraad in de kleinste behuizingen die ze verkopen is omdat die disken warmer worden dan andere. Over een tijdje komt er een nieuwe serie uit van de huidige 1TB harddisk makers die een platter minder gebruikt. Dat schijnt aardig wat uit te maken.

En ik denk dat de fabrikant nog geen beperkingen heeft ontdekt in compatibiliteit. Als er een s-ata stekker aan zit, dan is het goed (blijkbaar). Dat is meestal gewoon zo, maar sommige fabrikanten hebben een zeer kleine oplossing gekozen, dus raden ze af om de heet wordende harddisk te kopen. Die werken wel, maar het zou wel eens te warm kunnen worden en dan krijg je meer lees en schrijf fouten die je disk moet corrigeren.

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21-06 13:43
quote:
Cave_Boy schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:29:
Ik vind die Icy box wel erg grappig. Heeft iemand daar wat hardere specs van (snelheid?)? Je kan hem al kopen in nederland trouwens bij de resellers...

In Nederland is hij rond de €140,00 trouwens..

Wat specs die ik zelf vond van diverse websites;

[afbeelding]

Eigenschappen:
• Raid: 0, 1, Span (NRAID), JBOD

Server opties:
• Samba Server
• NFS Server
• FTP Server
• DHCP Server
• UPnP-AV
• ITunes Support
• Print server
• P2P-client
• One touch backup
• Bittorent client
• Itunes support

Specificaties:

• Merk Raidsonic
• Type ICY Box IB-NAS4220-B
• Voor type hardeschijf 2x SATA (ondersteunt 1,5 of de 3,9Gb/s versie)
• Interface USB 2,0
• Interface LAN 10/100/1000 RJ45
• Form factor 3,5 inch
• Hoogte 138 mm
• Breedte 243 mm
• Lengte 82 mm
• Kleur Zwart
• Poweradapter
• Brutto 1,6KG Netto 2,46KG

(verkrijgbaar sinds 9/2007)
Bij welke reseller heb jij hem voor 140 zien staan dan? Ik kom hem eigenlijk alleen maar in Duitsland tegen voor 130 + 20 verzendkosten. Misschien een leuk product voor een samenkoopactie.

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
Cave_Boy schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:29:
Ik vind die Icy box wel erg grappig. Heeft iemand daar wat hardere specs van (snelheid?)?
Zit een Faraday FA526 processor in met 128MB geheugen. Zie dit Duitstalige topic.

vteuniss wijzigde deze reactie 19-10-2007 13:50 (3%)

• Superbelg
quote:
vteuniss schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:30:
[...]

Zit een Faraday FA526 processor in met 128MB geheugen. Zie dit Duitstalige topic.
Op de site van raidsonic vind ik dit als technische gegevens

HDD 2x 3.5" SATA
Interfaces Gigabit Ethernet
2x USB 2.0
RAID 0, 1, JBOD, Span (NRAID)
Server Samba, FTP, NFS,
iTunes® Support
File Systems EXT2, EXT3, FAT32
Processor ARM 9, 400 MHz
Flash Memory 8 MB
SDRAM 64 MB

Power Supply AC 100~240 V, 57 W
12 V / 3 A, 5 V / 4,2 A

data vind je hier

• hki
quote:
VisionMaster schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:33:
[...]

Ik zie op de CH3SNAS webpagina in de technische specs niet dat de 1,5TB een beperking is. Staat dat elders wel?
Moest even backtracking. Heb dit geconcludeerd uit informatie die bij resellers te vinden is. Zie bijvoorbeeld
CH3SNAS productbeschrijving bij COOL-PRICES

• VisionMaster
quote:
hki schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:22:
[...]

Ik zie op de CH3SNAS webpagina in de technische specs niet dat de 1,5TB een beperking is. Staat dat elders wel?

Moest even backtracking. Heb dit geconcludeerd uit informatie die bij resellers te vinden is. Zie bijvoorbeeld
CH3SNAS productbeschrijving bij COOL-PRICES
Dat is het zelfde als dat ik in het Engels heb gevonden. Er staat enkelt dat je er 2x 750 GB disken in kan doen en dus niet dat 2x 1TB. Misschien is het hetzelfde als bij de Synology dat ze niet adviseren om TeraByte disken er in te doen. Maar aan de andere kant staat er ook geen compatibiliteits lijst bij, dus ik gok nog steeds dat je prima terabyte disken er in kan doen.

VisionMaster wijzigde deze reactie 20-10-2007 20:11 (5%)

• lowfi
Heeft synology geen beta releases van zijn firmware? Bij de huidige release van infrant's readynas is het ook niet mogelijk TB disk te installeren. Met de betafimware draai ik echter nu 4x1TB :)

• Superbelg
quote:
Franckey schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:27:
[...]

Ik heb ook even getwijfeld tussen deze twee. Ik heb toch voor de DS207+ gekozen. De QNAP heeft als rare feature dat die een aantal standaard shares heeft die beginnen met een Q. Deze shares zijn niet weg te halen. QNAP heeft wel een Network Recycle Bin, de DS207+ heeft dat niet, maar gaat deze feature wel binnenkort krijgen via een firmware update.
Weet iemand of er naast die standaard shares met een q in de naam ook nog andere shares kunnen aangemaakt worden of moet men verder met de standaardshares.Op zich vind ik het zelf geen probleem dat er een q in de map naam staat tenzij ik iets over het hoofd zie. Had De icy box eentje geweest met 500 mhz processor en 128 mb geheugen ik had zelfs niet meer getwijfeld maar nu blijf ik twijfelen tussen qnap ts 209 en de icybox

• Industrial_Life
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-06 23:24

Industrial_Life

Not a number

oops verkeerd topic

Industrial_Life wijzigde deze reactie 22-10-2007 00:38 (122%)

Apple Cinema Display 30 Inch - when size does matter

• Industrial_Life
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-06 23:24

Industrial_Life

Not a number

dubbel.. oops

Industrial_Life wijzigde deze reactie 22-10-2007 00:37 (80%)

Apple Cinema Display 30 Inch - when size does matter

• VisionMaster
quote:
lowfi schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:24:
Heeft synology geen beta releases van zijn firmware? Bij de huidige release van infrant's readynas is het ook niet mogelijk TB disk te installeren. Met de betafimware draai ik echter nu 4x1TB :)
Als het goed is kan ik in mijn oude Synology 106e prima een Terabyte disk kwijt en via de USB en eSATA zou ik er ook nog een aantal bij kunnen prikken.

Zover ik zie (ik heb geen beta versie) is er niets dat de Synology je zal weerhouden om TeraByte disken er in te plaatsen... Maar... het wordt er echt veel heter binnen dan met de 750GB disken, omdat er een platter en setje koppen extra bewogen moet worden => meer energie => meer hitte.

Er zijn er wel die het wel prima kunnen koelen, maar tis simpelweg een afweging om ze af te raden in veel modelen van NAS-en ivm de zekerheid en de fouten die kunnen ontstaan door te warme disken.

Bij Synology kan je via de website op de verschillende forums komen. Op het hoofdforum kan je aan de ontwikkelaars/bouwers zelf vragen waarom ze de TeraByte disken afraden voor bepaalde modelen.

VisionMaster wijzigde deze reactie 22-10-2007 00:54 (9%)

• lowfi
De hitachi TB disks hebben 5 platters de seagate doet het met 4 de samsung zelfs met 3. Volgens mij heeft het gros van de 500GB schijven gewoon 5 platters (zeker de wat oudere). De Hitachi 7k500 iig wel.

Bij infrant was er sprake van een 2TB limiet dat is nu dus opgelost.

• bruto
  • Laatst online: 09-06 10:21

bruto

Mountain addict ++

Ik heb sinds een paar dagen de snellere variant van de Synology DS-207; de DS-207+
Heb ook de standaard 207 gehad (die is nu naar een kennis ;)), maar deze is toch merkbaar sneller.
Windows file transfers gaan tot 15MB per seconde, herindexeren van de SSODS gaat ook rapper.Al met al bevalt het apparaat prima, moet nog even iets van HellaNZB aan de praat krijgen.

Every man dies, not every man lives.
ICT & Networking professionals

• VisionMaster
quote:
lowfi schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 01:00:
De hitachi TB disks hebben 5 platters de seagate doet het met 4 de samsung zelfs met 3. Volgens mij heeft het gros van de 500GB schijven gewoon 5 platters (zeker de wat oudere). De Hitachi 7k500 iig wel.

Bij infrant was er sprake van een 2TB limiet dat is nu dus opgelost.
Dan was het magische getal 5 platters. Uit de Synology forums kon je ook terug lezen dat deze disken niet aangeraden worden, omdat ze nu eenmaal meer koeling vereisen. En die capaciteit is er niet... althans... niet zonder extra moeite. Als je de modernere series van Terabyte disken kan krijgen, dan moet het prima gaan.

• hki
quote:
VisionMaster schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:01:
[...]

Dat is het zelfde als dat ik in het Engels heb gevonden. Er staat enkelt dat je er 2x 750 GB disken in kan doen en dus niet dat 2x 1TB. Misschien is het hetzelfde als bij de Synology dat ze niet adviseren om TeraByte disken er in te doen. Maar aan de andere kant staat er ook geen compatibiliteits lijst bij, dus ik gok nog steeds dat je prima terabyte disken er in kan doen.
Dit is de info die ik van Salland Automatisering kreeg:

De gebruikte chipset is de begrenzing. Dit is niet op te heffen.
Elke harde schijf kan gebruikt worden.

Maw: ja, elke schijf mogelijk, mits niet meer dan 1,5 Tb.

• VisionMaster
quote:
hki schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:00:
[...]

Dit is de info die ik van Salland Automatisering kreeg:

De gebruikte chipset is de begrenzing. Dit is niet op te heffen.
Elke harde schijf kan gebruikt worden.

Maw: ja, elke schijf mogelijk, mits niet meer dan 1,5 Tb.
Vaag :S Nah ja, beter effe vragen natuurlijk ;)

Verhaal over de Synology producten en de Terabyte disk support:
http://www.synology.com/e...ewtopic.php?p=14520#14520

Het is dus een energie consumptie en warmte productie probleem. De x06 serie kan het niet aan, de x07 series wel.

• Franckey
Ik heb zojuist belangrijke data naar de NAS verplaatst. O.a. m'n Thunderbird profile met m'n mail archief. Dit lijkt geen goed idee. Thunderbird is er erg traag door geworden. Kan iemand bevestigen dat dit geen goed idee is, of weet iemand een manier om het sneller te krijgen? (Mijn Thunderbird profile is 230 MB groot) Ik gebruik een 100 Mbit switch en een Synology DS207+ NAS.

Franckey wijzigde deze reactie 23-10-2007 00:32 (3%)

• VisionMaster
quote:
Franckey schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:25:
Ik heb zojuist belangrijke data naar de NAS verplaatst. O.a. m'n Thunderbird profile met m'n mail archief. Dit lijkt geen goed idee. Thunderbird is er erg traag door geworden. Kan iemand bevestigen dat dit geen goed idee is, of weet iemand een manier om het sneller te krijgen? (Mijn Thunderbird profile is 230 MB groot) Ik gebruik een 100 Mbit switch en een Synology DS207+ NAS.
Uhm, kan je niet beter IMAP gebruiken? Dat is min of meer ontworpen om in zo'n setup te draaien. Ik backup mijn data op mijn NAS en deel de te delen bestanden en download op dat ding alles groter dan ~50MB.

Het ligt niet aan de NAS die je hebt, maar gewoon aan de netwerk vertraging die je er nu in hebt. Ik zou je profiel lokaal houden en backups maken. Of IMAP proberen te installeren op je NAS als je van plan bent om wild te doen middels de beruchte (en semi-supported door de Synology fabrikant zelf) telnet-hack.

Voor mijn IMAP account heb ik een lokale cache van 500MB en die hou ik lekker lokaal ;)

VisionMaster wijzigde deze reactie 23-10-2007 09:27 (4%)

• Franckey
quote:
VisionMaster schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:26:
[...]
Ik zou je profiel lokaal houden en backups maken. Of IMAP proberen te installeren op je NAS
Oke, ik ga m'n mails en andere app data dan inderdaad maar weer lokaal zetten en backuppen naar de NAS. Ik wilde het het liefst op de NAS hebben zodat ik er ook met een andere pc bij kan. Maar dan moet ik maar iets doen met SyncToy of zo.
Eigenlijk wil ik iets als roaming profiles, maar kan dat ook zonder domain controller? Dus het windows profile moet wel lokaal staan, maar altijd in sync zijn met een versie op de NAS.
IMAP zie ik nog niet zo zitten, omdat ik dat lastig vind i.v.m. backups.

• VisionMaster
quote:
Franckey schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:32:
[...]

Oke, ik ga m'n mails en andere app data dan inderdaad maar weer lokaal zetten en backuppen naar de NAS. Ik wilde het het liefst op de NAS hebben zodat ik er ook met een andere pc bij kan. Maar dan moet ik maar iets doen met SyncToy of zo.
Eigenlijk wil ik iets als roaming profiles, maar kan dat ook zonder domain controller? Dus het windows profile moet wel lokaal staan, maar altijd in sync zijn met een versie op de NAS.
IMAP zie ik nog niet zo zitten, omdat ik dat lastig vind i.v.m. backups.
IMAP is eigenlijk makkelijker te backuppen, omdat het normale files gebruikt op de server die je weer apart kan zetten. De server goed instellen is lastiger.

• ajampaniki
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22-06 20:53
Misschien een domme vraag, maar is er ook een NAS-behuizing die het mogelijk maakt om een soort van wake on lan te hebben. Ik heb namelijk liever niet de hele dag dat ding aan staan, ook al verbruikt hij bijna geen stroom.

• snarf
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-06 18:40
quote:
G8rb8n schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:02:
[...]

Een compatibility list niet zo gauw, in deze thread staan wel wel ervaringen: http://forum.dsmg600.info...n-tested-with-DNS323.html Dit gaat dan wel over de DNS-323, maar die is identiek aan de CH3SNAS.
Mijn bestelstatus gaatt inderdaad eerder achteruit dan vooruit, dus dat zal wel wachten tot 22 november worden dan.
Ik vind die CH3SNAS ook wel interessant, maar bestaat zoiets ook voor IDE schijven? Ik heb hier nog 2x 120 Gb IDE liggen en dat is op dit moment voldoende waar ik het voor wil gaan gebruiken.

Heb wel de Netgear SC101 gevonden:
http://213.186.44.139/netgear/fr/images/multimedia/photos/sc101.jpg
Maar deze heeft geen FTP en dat is toch wel een vereiste. De prijs bevalt me dan weer wel :Y

Of kan ik dan beter IDE>SATA adapters aanschaffen?

• lowfi
quote:
ajampaniki schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:54:
Misschien een domme vraag, maar is er ook een NAS-behuizing die het mogelijk maakt om een soort van wake on lan te hebben. Ik heb namelijk liever niet de hele dag dat ding aan staan, ook al verbruikt hij bijna geen stroom.
Ik kan bij mijn readynas aangeven dat deze elke nacht uit gaat en bv om 8 uur weer aanspringt. Denk dat synology (feature loaded) deze optie ook biedt.

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
snarf schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:17:
[...]
Heb wel de Netgear SC101 gevonden:
[afbeelding]
Maar deze heeft geen FTP en dat is toch wel een vereiste. De prijs bevalt me dan weer wel :Y
Dat is geen nas maar een ndas, oftewel deze heeft specifieke drivers nodig en werkt (voor zover als ik weet) alleen onder windows. Heeft ook een eigen bestandsysteem, dus bij fouten kun je de schijven alleen maar opnieuw formatteren. Zoek maar eens naar reacties over dit produkt. :+

• VisionMaster
quote:
vteuniss schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:01:
[...]

Dat is geen nas maar een ndas, oftewel deze heeft specifieke drivers nodig en werkt (voor zover als ik weet) alleen onder windows. Heeft ook een eigen bestandsysteem, dus bij fouten kun je de schijven alleen maar opnieuw formatteren. Zoek maar eens naar reacties over dit produkt. :+
Yeah, zoek op de de term "NDAS" in deze thread en de andere NAS-threads hier op het forum. Daar instaat veelvuldig wat er goed aan is en wat er slecht aan is. Wat je er mee wilt gaan doen en wat je er van verwacht is hier sterk van afhankelijk. Ik vind alles dat naar NDAS ruikt totaal niet goed om mee te werken, maar ja... wie ben ik :)

Verder zijn er geen drivers nodig voor Linux en ik geloof ook geen Mac OSX. Die hebben de drivers al om een NDAS te mounten (weet ik niet zeker).

• polleke
  • Laatst online: 17-06 11:52
Iemand enig idee of de CH3SNAS al weer leverbaar is?

Live PVoutput

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:09

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mijn bestelling bij 4Launch is in ieder geval wederom terug naar backorder gevallen. (Dat was hij vorige week ook al, maar vrij rap erna werd hij weer leverbaar.)
Ik laat de bestelling wel staan, voor hetzelfde geld is op het moment geen vergelijkbaar apparaat te vinden welke te hacken is om alle denkbare software op te installeren.

• MDXTweaker
Dat geldt ook voor mijn bestelling bij 4Launch... sinds 25 september. Ik ben erg benieuwd wanneer de uitlevering plaatsvindt.

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

In bestelling bij Zercom sinds 2 oktober, nog steeds meer dan 2 weken levertijd. Ik ben bang dat het toch 21-22 november wordt zoals op verscheidene sites aangegeven is.

• G8rb8n
Ik heb hem ook in bestelling staan bij 4Lauch. Heb verkoop erover gemaild, zij geven aan dat ze geen idee wanneer hij weer leverbaar is, dus ik ga ook uit van 21 november. Heb al gekeken naar een alternatief, maar de CH3SNAS blijft wat mij betreft het aantrekkelijkst. Afwachten maar...

• snarf
  • Laatst online: 15-06 18:40
quote:
vteuniss schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:01:
[...]

Ok, vond het zelf ook al geen goed idee dit als NAS in te zetten, maar dan blijft wel mijn vraag staan of er een betaalbare 2 disk oplossing is voor IDE schijven? Of kan ik dan beter IDE>SATA converters op mijn disken plaatsen en gaan voor de CH3SNAS?

• Nisei
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 30-10-2016
Is het misschien ook handig om in de OP een overzicht van losse controllers/lege single disk behuizingen te maken? Ik ben zelf ook op zoek naar een NAS oplossing maar heb schijven genoeg liggen. Voor mij zijn die kastjes met een schijf dus helemaal niet interessant en heel erg uitgebreid hoeft het niet te zijn. En kan nergens een overzicht vinden waar bijvoorbeeld de Icy Box Nas900 en Linksys NSLU2 in voorkomen.

Nisei wijzigde deze reactie 25-10-2007 14:40 (7%)

• polleke
  • Laatst online: 17-06 11:52
We moeten dus nog even geduld hebben met de CH3SNAS
Kan ik de nas ook op bepaalde tijdstippen in en uitschakelen? Lees; 's nachts bijv.

Live PVoutput

• vteuniss

vteuniss

Global IT Gypsy

quote:
snarf schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:24:
[...]
Ok, vond het zelf ook al geen goed idee dit als NAS in te zetten, maar dan blijft wel mijn vraag staan of er een betaalbare 2 disk oplossing is voor IDE schijven? Of kan ik dan beter IDE>SATA converters op mijn disken plaatsen en gaan voor de CH3SNAS?
Ik betwijfel of dat gaat lukken omdat de CH3SNAS de drives in slots heeft zitten. Mischien dat iemand die de CH3SNAS heeft kan bevestigen of er voldoende ruimte is om converters in te zetten.

• Jit
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 03-05 15:04
quote:
snarf schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:24:
[...]

Betaalbaar is in deze context de definitieve killer, maar ueberhaupt zijn er weinig consumenten NAS oplossingen voor IDE geweest in het verleden, zeker vwb 2 disk versies. Je kan nog wel een Synology DS 106j vinden (single disk), of iets van Iomega (EFF-250 bijv; 1 disk aanwezig, 2e toe te voegen) of Buffalo (Linkstation; KuroBox variant kun je zelf je hdd inzetten, ben ff kwijt of t 1 of 2 disks was), maar geen van die oplossingen zal je erg gelukkig maken, denk ik.

IDE->SATA converters zijn dacht ik ook niet goedkoop (relatief dan) en de meeste behuizingen zijn er te klein voor.

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ben zelf aan het denken over de Promise NS4300N:

http://www.komplett.nl/img/p/400/332317.jpg

Highlights:
  • Up to four hot-swappable SATA 3Gb/s drives
  • provides up to 2TB storage capacity with four 500GB hard drives
  • Data sharing over Gigabit Ethernet
  • Enterprise-proven RAID technology with RAID 0, 1, 5, 10 support
  • NAS to NAS replication for remote backup
  • USB HDDs, Printer and UPS Support
  • Supports Microsoft ADS; User, Group, and Quota management
  • FTP/SMB/CIFS/AFP/NFS Network Protocols Support; Shared Storage for Windows, Unix, Linux, MAC clients
  • Powerful web-based GUI for remote management
  • E-mail notification for activity/backup status and system errors
  • Advanced chassis design for minimum power consumption and ultra-quiet operation
  • Support Synchronous OCE and RLM (OCE: On-line Capacity Expansion ; RLM: RAID Level Migration)
Wat voor mij vooral belangrijk is, is de mogelijkheid van 2 schijven in RAID naar 3 te gaan zonder een complete rebuild; het systeem blijft gewoon actief. Ik zou er dus nu 2 schijven in steken om er later nog 2 toe te voegen, wat dus geen probleem mag vormen. Ook is er ondersteuning voor RAID 5, wat wel serieus interessant is. Verder heeft ie gigabit ethernet wat nog niet zo vanzelfsprekend is vaak. Evenals meerdere USB poorten om verschillende zaken te sharen.

Dit alles kost 400-500 euro maar dat lijkt het me wel waard. Weet iemand een alternatief dat niet duurder is ?

• Franckey
quote:
Phuncz schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:05:
Ik ben zelf aan het denken over de Promise NS4300N: [...] Weet iemand een alternatief dat niet duurder is ?
Ik heb sinds kort een Synology DS207+, heeft ongeveer dezelfde specs, maar dan voor twee schijven, dus RAID 0 of 1. Hij heeft wel een eSATA aansluiting voor een extra externe harddisk. Daarnaast nog 3 USB 2.0 poorten voor harddisks of printers.

Ik zoek zelf nog een mogelijkheid om m'n USB scanner eraan te hangen, maar dat lijkt niet te kunnen. De scanner hoeft niet met een (Windows) client te gebruiken te zijn. De scanner heeft programmeerbare knopjes, dus als ik daarmee een scan in een share op de NAS kan zetten ben ik tevreden. Probleem is waarschijnlijk dat ik specifieke Linux drivers voor die scanner (Canon LiDE) nodig heb.

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:03
Even een vraagje, want de startpost heeft geen NASsen die mij erg goed lijken. Ze zijn of te duur, of voor meerdere schijven, of ze hebben de functies die ik wil niet. Functies die ik wil:

- HTTP server
- Share/FTP server (Eentje is voldoende)
- Torrent downloaden

IDE/SATA, gigabit internet, speeds, of grootte meegeleverde schijf maken me niet uit, mits meer dan 100GB

Ik ben niet vies van een beetje funplugging, hacking, of andere trucjes. Graag zou ik voor een enclosure onder de 100 blijven of met schijf onder de 170, anders kan ik net zo goed de WD MyBook WE nemen. Iemand tips?

ExNomenDei wijzigde deze reactie 25-10-2007 22:48 (10%)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• VisionMaster
quote:
Franckey schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:26:
[...]

Ik heb sinds kort een Synology DS207+, heeft ongeveer dezelfde specs, maar dan voor twee schijven, dus RAID 0 of 1. Hij heeft wel een eSATA aansluiting voor een extra externe harddisk. Daarnaast nog 3 USB 2.0 poorten voor harddisks of printers.

Ik zoek zelf nog een mogelijkheid om m'n USB scanner eraan te hangen, maar dat lijkt niet te kunnen. De scanner hoeft niet met een (Windows) client te gebruiken te zijn. De scanner heeft programmeerbare knopjes, dus als ik daarmee een scan in een share op de NAS kan zetten ben ik tevreden. Probleem is waarschijnlijk dat ik specifieke Linux drivers voor die scanner (Canon LiDE) nodig heb.
Out of the box.... nee, dat heb ik nog nooit gezien op een NAS dat je een scanner zou kunnen aansturen. Maar ja, tis Linux, dus alles zou kunnen als je maar voldoende inzet toont :D

Ik heb effe gezocht op mijn NAS op de term sane in ipkg
code:
1
ipkg list | grep -i sane

En in de output vind ik gewoon:
code:
1
2
3
StorageElement> ipkg list | grep -i sane
sane-backends - 1.0.18+cvs20061127-1 - SANE is a universal scanner interface
StorageElement>

Dus... als je toegang tot je NAS durft te nemen via telnet... (pas op met telnet in wireless en remote omgevingen), dan kan proberen om hier gebruik van te maken en misschien inderdaad wat basale scans maken, zonder GUI.

Meer info: SANE. Dit is de back-end van de meeste open source grafische tools om je scanner te besturen, zoals XSane.

• VisionMaster
quote:
phantom_Dream schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:46:
Even een vraagje, want de startpost heeft geen NASsen die mij erg goed lijken. Ze zijn of te duur, of voor meerdere schijven, of ze hebben de functies die ik wil niet. Functies die ik wil:

- HTTP server
- Share/FTP server (Eentje is voldoende)
- Torrent downloaden

IDE/SATA, gigabit internet, speeds, of grootte meegeleverde schijf maken me niet uit, mits meer dan 100GB

Ik ben niet vies van een beetje funplugging, hacking, of andere trucjes. Graag zou ik voor een enclosure onder de 100 blijven of met schijf onder de 170, anders kan ik net zo goed de WD MyBook WE nemen. Iemand tips?
Ja, mijn tip is om iig op te passen met een te snelle aankoop en per ongeluk met een NDAS te zitten, waarmee je niet vrijuit zulke services kan draaien.

De NAS-en worden goedkoper, maar onder de honderd euro wordt het niet snel. Een NAS is een volwaardige server in mijn optiek. Gestript van alles dat niet nodig is, zoals een videokaart, legacy controllers en andere troep. Ik gok dat je de lat wel erg hoog legt met de lage prijs. Sitecom (of was het Sweex) hebben ook NAS-producten, maar dan krijg je ook de kwaliteit die bij de prijs past.

FTP en HTTP services op je NAS zijn kinder spel (ik heb een collega die de twee services in een lang verleden tijd met "sed en awk" hadden uitgeschreven in eind jaren '80, zoekt u maar op Google).

Maar voor torrents heb je best wel een aardige processor nodig om je stukjes bij elkaar te zoeken, de hashes te berekenen en al die connecties netjes bij te houden. Als je die eis laat vallen is er meer mogelijk, maar ik vind het zelf zo handig dat ik niet anders meer weet dan dat ik thuis mijn torrents 's nachts energie zuinig en stilletjes binnen haal.

Anywayz, je zou het goedkoopst mogelijke NAS-je kunnen kopen als je weet dat je daar het OS van kan veranderen, tweaken, funpluggen (wat een ***-term) of telnet-hacken.

VisionMaster wijzigde deze reactie 25-10-2007 23:39 (4%)

• he3763
  • Niet online
quote:
vteuniss schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:50:
[...]

Ik betwijfel of dat gaat lukken omdat de CH3SNAS de drives in slots heeft zitten. Mischien dat iemand die de CH3SNAS heeft kan bevestigen of er voldoende ruimte is om converters in te zetten.
Ik kan je bevestigen dat dit zeker niet gaat lukken, er zitten 2 strakke SATA slots in de CH3SNAS, daar kun je verder niets bij kwijt

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:09

--MeAngry--

aka Qonstrukt

quote:
VisionMaster schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 23:28:
[...]

Out of the box.... nee, dat heb ik nog nooit gezien op een NAS dat je een scanner zou kunnen aansturen. Maar ja, tis Linux, dus alles zou kunnen als je maar voldoende inzet toont :D

Ik heb effe gezocht op mijn NAS op de term sane in ipkg
code:
1
ipkg list | grep -i sane

En in de output vind ik gewoon:
code:
1
2
3
StorageElement> ipkg list | grep -i sane
sane-backends - 1.0.18+cvs20061127-1 - SANE is a universal scanner interface
StorageElement>

Dus... als je toegang tot je NAS durft te nemen via telnet... (pas op met telnet in wireless en remote omgevingen), dan kan proberen om hier gebruik van te maken en misschien inderdaad wat basale scans maken, zonder GUI.

Meer info: SANE. Dit is de back-end van de meeste open source grafische tools om je scanner te besturen, zoals XSane.
Helaas gaat ipkg alleen (nog) niet werken op zijn DS207+. ;) De ontwikkeling daaromtrend schoot ook niet echt op heb ik het gevoel. Vooral daarom ben ik voor de CH3SNAS gegaan.

• TranceSetter
  • Laatst online: 22-06 13:06
Tussen alle update-naar-andere-software-posts door, heb ik hier nu serieus een probleem met mijn linkstation pro.

Hij heeft altijd gewerkt, en ook nooit iets aan de hand. Laatst even losgekoppeld en opnieuw aangezet, en nu kan ik hem niet meer benaderen. Via explorer kan ik niet op de shares, ook niet met het ip in het browsermanagement komen.

Wel geeft Buffalo NAS Navigator aan dat hij op 192.168.0.5 staat, met subnet 255.255.255.0, precies zoals ik hem ingesteld heb, echter kan hij de Workgroup en Firmware niet aangeven.

Andere bekabeling heb ik al geprobeerd, ook een andere poort op de router, maar niets mag helpen.

Als ik in de NAS Navigator op 'view shares' klik dan geeft ie de foutmelding: 'Network routing can't be faound. Confirm network cabling and connection' (inclusief spelfout).

Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen?

Mijn website
5DII + TS-EF17-200 f/2.8-4 L IS USM II + 2xIII + licht

• VisionMaster
quote:
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:28:
[...]

Helaas gaat ipkg alleen (nog) niet werken op zijn DS207+. ;) De ontwikkeling daaromtrend schoot ook niet echt op heb ik het gevoel. Vooral daarom ben ik voor de CH3SNAS gegaan.
Ow, ik dacht dat de DS207+ processor binary compatible was met de andere modellen wat betreft de pakketten die je binnen kan trekken met ipkg. In het slechtste geval kan je alles hercompileren :D
quote:
TranceSetter schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:52:
Tussen alle update-naar-andere-software-posts door, heb ik hier nu serieus een probleem met mijn linkstation pro.

Hij heeft altijd gewerkt, en ook nooit iets aan de hand. Laatst even losgekoppeld en opnieuw aangezet, en nu kan ik hem niet meer benaderen. Via explorer kan ik niet op de shares, ook niet met het ip in het browsermanagement komen.

Wel geeft Buffalo NAS Navigator aan dat hij op 192.168.0.5 staat, met subnet 255.255.255.0, precies zoals ik hem ingesteld heb, echter kan hij de Workgroup en Firmware niet aangeven.

Andere bekabeling heb ik al geprobeerd, ook een andere poort op de router, maar niets mag helpen.

Als ik in de NAS Navigator op 'view shares' klik dan geeft ie de foutmelding: 'Network routing can't be faound. Confirm network cabling and connection' (inclusief spelfout).

Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen?
Eerst ingeving... dat de DHCP mis is gegaan en dat het op een ander IPadres is gekomen of heb je statische ip-adressen gebruikt?

VisionMaster wijzigde deze reactie 26-10-2007 14:05 (52%)

• TranceSetter
Op de Linkstation staat een vast ip-adres. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. Ik vind het ook maar raar dat de NAS Navigator hem nog steeds op 192.168.0.5 vind.

Ik heb hem wel een aantal keren gereset. Misschien dat ie de originele IP-gegevens weer heeft teruggezet?

Iemand die me kan vertellen wat de originele ip en subnet-adressen zijn voor een linkstation pro?

Mijn website

• GoVegan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 30-05 18:55
quote:
TranceSetter schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:11:
Op de Linkstation staat een vast ip-adres. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. Ik vind het ook maar raar dat de NAS Navigator hem nog steeds op 192.168.0.5 vind.

Ik heb hem wel een aantal keren gereset. Misschien dat ie de originele IP-gegevens weer heeft teruggezet?

Iemand die me kan vertellen wat de originele ip en subnet-adressen zijn voor een linkstation pro?
met look@lan kun je proberen het netwerk af te scannen tot je hem vind.

• TranceSetter
quote:
GoVegan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:43:
[...]

met look@lan kun je proberen het netwerk af te scannen tot je hem vind.
Niets te vinden raar genoeg. Snap echt niet hoe dit kan :s

Mijn website

• simonnu
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21-12-2007
quote:
VisionMaster schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:46:
[...]

Ik heb de handleiding even gepakt van die Freecom network drive en ze zijn gelukkig tot inkeer gekomen en van NDAS af. Het apparaat biedt een Samba (Windows file sharing) en FTP service aan.

De USB kan je enkelt gebruiken (ook te zien aan de stekker bedenk ik me nu achteraf) om die netwerk disk direct aan je PC te hangen. Ik snap daar zelf geen hout van, omdat je dan in een Windows omgeving out-of-the-box alleen maar de keuze hebt uit NTFS, FAT12, FAT16 en FAT32 als bestandsysteem. Dus, ik gok dat je niet een ext2/ext3 lees driver krijgt om je USB drive uit te lezen, dus dat je echt alleen maar die windows ondersteunde file systems kan gebruiken... interessant (lees: niet zo interessant product wellicht).

Op de Freecom kan je dus niets anders doen dan die drive aan je PC hangen, er kan niet iets aan, zoals bij andere NAS drives (voor thuis gebruik). Daarnaast moet je maar hopen dat een NAS een optische drive kan begrijpen. Out-of-the-box weet ik niet wat mijn Synology zou doen. Meestal mount hij een nieuw file systeem dat via de USB binnenkomt en kan ik het gelijk beheren, maar bij een optische disk weet ik het niet en dit gokje geldt voor alle NAS-en.

Ik heb mijn Synology 106e gehackt, dus ik heb een Linux shell voor mijn neus wanneer ik wil. Ik kan dus de devices mounten waar en hoe ik wil, dus ik kan er voor zorgen dat die DVD speler mp3's in mijn iTunes directory kan laten zien of the UPnP service. Dat vergt wel wat handigheid en voorkennis/uitzoek werk.

Ik denk persoonlijk, dat als je je NAS niet hackt dat je het praktisch onmogelijk moet beschouwen om een DVD speler in je netwerk te hangen. Persoonlijk zou ik je hele collectie rippen en op de NAS dumpen met een disk van velen GiegelBijts. Ik rip hier alles met iTunes naar Mp3 en dat werkt prima.
Heb ook een Freecom 400 Gb Nas van Freecom.
Het is geformateerd tot Fat32 waardoor ik er geen bestanden > 4Gb op kwijt kan. Wil er graag VMWare images van > 4 Gb opslaan. Dacht aan te formateren to NTFS maar dan ben ik waarschijnlijk de Netwerk mogelijkheden kwijt. Ik denk dat er een Linux OS op zit. Indien ik er de nieuwste ntfsmount 2.0 op zou zetten dan behou ik alle fuctionaliteiten met lees en schrijf toegang voor zowel Windows als Mac. Alternatief formateren naar ext2 or ext3 maar zal dan USB support verliezen. Weet echter niet hoe dit alles te bwerkstelligen.. Bedankt voor elke Tip en Trick ?
Enig idee van de processor ?

• VisionMaster
quote:
simonnu schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:41:
[...]
Heb ook een Freecom 400 Gb Nas van Freecom.
Het is geformateerd tot Fat32 waardoor ik er geen bestanden > 4Gb op kwijt kan. Wil er graag VMWare images van > 4 Gb opslaan. Dacht aan te formateren to NTFS maar dan ben ik waarschijnlijk de Netwerk mogelijkheden kwijt. Ik denk dat er een Linux OS op zit. Indien ik er de nieuwste ntfsmount 2.0 op zou zetten dan behou ik alle fuctionaliteiten met lees en schrijf toegang voor zowel Windows als Mac. Alternatief formateren naar ext2 or ext3 maar zal dan USB support verliezen. Weet echter niet hoe dit alles te bwerkstelligen.. Bedankt voor elke Tip en Trick ?
Enig idee van de processor ?
Vraagje: wordt dit met fat32 out-of-the-box verkocht? Dat zou nogal }:O zijn. Hoogst waarschijnlijk (ik weet het niet, maar laat ik een goede gok wagen, dan) zit er gewoon een kleine Linux distributie op die het werk onderwater doet. Het naar NTFS formateren formateren van de interne disk is onmogelijk en nutteloos. Je netwerk share benader je via de CIFS/Windows Sharing service op de NAS. Je leest niet direct de disk uit en daarnaast is NTFS iets van puur Microsoft en zie je nergens anders dan in een MS product.

Ik heb geen idee wat je met die ntfsmount bedoelt :$ Ik weet alleen dat ik met fuse een ntfs disk kan mounten en bewerken, maar ik snap niet wat het met de primary systeem disk te maken heeft van je NAS. Ik heb mijn NAS uitgebreid om o.a. NTFS disken te kunnen lezen (niet meer nodig binnenkort als het standaard in het Synology OS gaat zitten).

Het lezen en schrijven van een NAS gebeurt via de AppleTalk, CIFS/Windows Sharing/Samba, FTP, WebDAV (via HTTP) en diverse streaming services. Al na gelang wat je NAS support. Je hebt geen echte NAS als dat anders werkt en ik reken een NDAS onder iSCSI-achtigen en niet onder NAS. :)

Waarom verlies je de USB lees support als je de systeemdisk naar ext2/ext3 formateerd? Dat staat los van elkaar in je OS. Het gaat er om of de USB drivers geladen worden, of FAT file systemen (meeste USB dingen) en wellicht ook NTFS uitlees drivers worden geladen.

Ik denk dat de processor voor je NAS een irrelevent gegeven is voor dit verhaal :)
Ik vond via Google (hint...) dat de Freecom datatank een ARM9 op 400MHz bezit. Wellicht dat het overeenkomt met jou processor.

Pagina: 1 2 3 ... 41 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True