Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 2 3 ... 41 Laatste
Acties:
  • 747.322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VisionMaster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-05 22:44
quote:
BertvanErnie schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 12:59:
[...]
thnx. ik bestel het geheel en zal er wat mee stoeien, leer ik ook weer wat bij. Zal ook wat speedtestjes doen als ik het goed draaiende heb. Overigens heb ik de zyxel (welke niet draadloos is) aan een lanport van de linksys hangen.
Ok, dat is (vind ik) de makkelijkste setup, omdat je dan maar 1 subnet (je LAN) hebt. Andere tip, configureer een vast ipadres voor je NAS, dan kan je hem altijd terug vinden op zijn ip-adres, dat werkt tenminste altijd :)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• litemotiv
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 25-12-2018
Weet iemand hoe het zit met de Freecom Network Drive? Welk protocol gebruikt die voor bestandsdeling (de datasheet noemt alleen tcpip)? Welk bestandssysteem wordt gebruikt?

Ik heb verder alleen maar linux pc's staan, dus Samba zou wel een minimale eis zijn om het aan de praat te krijgen..

• VisionMaster
quote:
litemotiv schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:45:
Weet iemand hoe het zit met de Freecom Network Drive? Welk protocol gebruikt die voor bestandsdeling (de datasheet noemt alleen tcpip)? Welk bestandssysteem wordt gebruikt?

Ik heb verder alleen maar linux pc's staan, dus Samba zou wel een minimale eis zijn om het aan de praat te krijgen..
Bedoel je de Freecom SL Classic Network Drive serie? Die gebruikt NDAS als protocol (soort iSCSI) naar de disk toe.

Je vraag is trouwens een beetje krom, want een protocol is een protocol over het netwerkdraadje en een bestandsindeling is hoe de disk is geformateerd. De service software die een protocol laat leven op de netwerk schijf is de enige die het bestandsysteem moet kunnen lezen. Als client zie je het werkelijke bestands systeem niet. Je word hooguit geconfronteerd met bepaalde beperkingen, zoals de 4GB file limiet van een FAT32 geformateerde disk.

Back to Freecom, de SL Classic Network drives (hebben ze uberhaupt andere tegenwoordig) gebruiken geen Samba service en daarmee moet je connecten via een speciale driver. De meeste Linux distributies hebben hier allemaal support voor. Wat er dus gebeurt is dat je via die driver de netwerk disk mount. Maar de netwerk disk draait er geen service die het filesysteem (FS) moet inlezen, dus... gezien het op rawbytes gaat, kan je de disk dus formateren op ext3 of iets anders dat je clients allemaal slikken.

Pas op, gezien je driver alleen een raw byte I/O doorgeef luikje is met NDAS (niet te verwarren met NAS drives), zullen al je machines geconfronteerd worden met het file system van de disk. Dus voor de Windows clients in je netwerk, moet je een aparte NDAS driver installeren en configureren en ook nog eens een ext3 uitlees module (want Windows kan geen Linux file systems out-of-the-box uitlezen).

Dus, in het kort, de NDAS schijf (Freecom Classic SL) draait geen enkele vorm van Samba. (Misschien dat je een andere bedoelt, maar ik focus al een tijdje niet meer op de Freecom producten :) )

• BertvanErnie
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
ok, last q: lees ik het door de zijdelingse topics goed dat het werkelijk niet uitmaakt welke sata schijf erin gaat, ofwel : alle typen/merken zijn compatable? Zo ja, moet ik dan nog zwaar letten op warmteproductie?

BertvanErnie wijzigde deze reactie 02-09-2007 12:38 (14%)

• VisionMaster
quote:
BertvanErnie schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:28:
ok, last q: lees ik het door de zijdelingse topics goed dat het werkelijk niet uitmaakt welke sata schijf erin gaat, ofwel : alle typen/merken zijn compatable?
Tja... ik heb een Seagate disk erin zitten, omdat ik op mijn werk in die tijd heb gezien dat Seagate de beste overlevingskracht heeft. Anderen willen de snelheid hebben, omdat ze met veel dingen tegelijkertijd op de gigabit snelheid lopen te knallen, dan neem je een Hitachi, maar die worden weer heel warm. En ik merk dat de Hitachi disken super goed zijn, maar niet altijd voor 24/7 gebruik.

De samsung disken zijn altijd wel goed, eenvoudig, niet te snel, zeker niet de langzaamste en worden niet al te heet. Lijkt me een ideale disk. Western Digital vind ik persoonlijk nogal tijd vooral een merk voor in de Desktop, maar dat is mijn gekleurde mening. Ze worden (werden?) vaak heet. Ik heb er hier ook 1 in mijn desktop en die wordt net zo warm als mijn Hitachi disk.

Er is niet een extreem verschil, maar persoonlijk zou ik iig nooit een Hitachi disk in een NAS doen, omdat je de performance van de disk nooit haalt, je netwerk kabel en de processor is altijd wel de bottleneck en niet de disk, dus ik zou dan vooral naar nominale warmte productie kijken. En dan vallen de Hitachi disken af en bij mij ook de WD disken, maar dat is mijn ding.

Mijn Seagate is idle 43 graden in zijn NAS (Synology 106e) en alssie druk gepest wordt, dan springtie naar 50 graden (max). Wat ik netjes vindt voor zo'n kleine enclosure.

• EgoPro
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

EgoPro

Time is an illusion.

Ik zit te twijfelen over de aanschaf van een Buffalo LinkStation Pro, ik ben alleen zeer nieuwsgierig of er mensen mij wat kunnen vertellen over het geluidsnivo. Momenteel heb ik niet de mogelijkheid mijn router (en dus deze NAS) in de meterkast te hangen. Dus moet deze in de woonkamer staan.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com en https://own2wheels.wordpress.com

• GoVegan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-05 07:43
Vraagje over de CH3SNAS
- kan ik hier meerder ftpgebruikers op aanmaken ?
- heb ik de mogelijkheid om cronjobs in te stellen ?

• jvbijleveld
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:24
Nu staat er een Freecom network drive in de mediamarkt folder bij ons (149 eur - 400Gb)
Ik ben alleen benieuwd: zijn er mensen die ervaring hebben met het koppellen van een (network) drive aan een DVD speler met USB?
En kan ik de data tegelijkertijd via USB en Ethernet benaderen? Wil graag een DVD speler met USB combineren met een networkdrive zodat MP3's en Films zowel via netwerk als DVD speler te benaderen zijn, zonder dat er eerst een PC moet worden opgestart.

...

• VisionMaster
quote:
jvbijleveld schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:03:
Nu staat er een Freecom network drive in de mediamarkt folder bij ons (149 eur - 400Gb)
Ik ben alleen benieuwd: zijn er mensen die ervaring hebben met het koppellen van een (network) drive aan een DVD speler met USB?
En kan ik de data tegelijkertijd via USB en Ethernet benaderen? Wil graag een DVD speler met USB combineren met een networkdrive zodat MP3's en Films zowel via netwerk als DVD speler te benaderen zijn, zonder dat er eerst een PC moet worden opgestart.
Ik heb de handleiding even gepakt van die Freecom network drive en ze zijn gelukkig tot inkeer gekomen en van NDAS af. Het apparaat biedt een Samba (Windows file sharing) en FTP service aan.

De USB kan je enkelt gebruiken (ook te zien aan de stekker bedenk ik me nu achteraf) om die netwerk disk direct aan je PC te hangen. Ik snap daar zelf geen hout van, omdat je dan in een Windows omgeving out-of-the-box alleen maar de keuze hebt uit NTFS, FAT12, FAT16 en FAT32 als bestandsysteem. Dus, ik gok dat je niet een ext2/ext3 lees driver krijgt om je USB drive uit te lezen, dus dat je echt alleen maar die windows ondersteunde file systems kan gebruiken... interessant (lees: niet zo interessant product wellicht).

Op de Freecom kan je dus niets anders doen dan die drive aan je PC hangen, er kan niet iets aan, zoals bij andere NAS drives (voor thuis gebruik). Daarnaast moet je maar hopen dat een NAS een optische drive kan begrijpen. Out-of-the-box weet ik niet wat mijn Synology zou doen. Meestal mount hij een nieuw file systeem dat via de USB binnenkomt en kan ik het gelijk beheren, maar bij een optische disk weet ik het niet en dit gokje geldt voor alle NAS-en.

Ik heb mijn Synology 106e gehackt, dus ik heb een Linux shell voor mijn neus wanneer ik wil. Ik kan dus de devices mounten waar en hoe ik wil, dus ik kan er voor zorgen dat die DVD speler mp3's in mijn iTunes directory kan laten zien of the UPnP service. Dat vergt wel wat handigheid en voorkennis/uitzoek werk.

Ik denk persoonlijk, dat als je je NAS niet hackt dat je het praktisch onmogelijk moet beschouwen om een DVD speler in je netwerk te hangen. Persoonlijk zou ik je hele collectie rippen en op de NAS dumpen met een disk van velen GiegelBijts. Ik rip hier alles met iTunes naar Mp3 en dat werkt prima.

• jvbijleveld
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:24
Ik bedoelde hem eigenlijk andersom...
Gewoon een (AV) DVD speler met HDMI voor aan de TV, en daar dan de drive op aan sluiten, zodat ik vanaf de DVD speler de DIVX en MP3's naar de stereo cq tv kan sturen.
Normaal gesproken ondersteunen die DVD spelers alleen FAT partities, dus het ontbreken van ext is voor mij niet zo'n groot punt.

Ik neem aan dat de schijf gewoon gepartitioneerd kan worden, dan wordt het nl een deel FAT32 voor de MP3 collectie, en een deel NTFS voor de rest van de meuk

...

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

In de startpost staat de 'WD My Book World Edition' als "passive'cooling volgens de website van WD zit er wel een fan in kan iemand mij hier meer over vertellen?

• VisionMaster
quote:
jvbijleveld schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:38:
Ik bedoelde hem eigenlijk andersom...
Gewoon een (AV) DVD speler met HDMI voor aan de TV, en daar dan de drive op aan sluiten, zodat ik vanaf de DVD speler de DIVX en MP3's naar de stereo cq tv kan sturen.
Normaal gesproken ondersteunen die DVD spelers alleen FAT partities, dus het ontbreken van ext is voor mij niet zo'n groot punt.

Ik neem aan dat de schijf gewoon gepartitioneerd kan worden, dan wordt het nl een deel FAT32 voor de MP3 collectie, en een deel NTFS voor de rest van de meuk
Poeh, ik denk dat ik je nu beter begrijp, maar er vliegen nog te veel mogelijkheden door mijn hoofd om je vraag te interpreteren.

Wat voor USB aansluiting zit er op die DVD-speler? Kan die flash drives uitlezen? Yeah, dan kan die alleen FAT12, FAT16 en FAT32 uitlezen. En waarschijnlijk alleen als eerste partitie, want hoeveel partities heb je gemiddeld op een USB stick gemiddeld :)

Mijn eerste partitie in mijn NAS is voor het systeem zelf. Dus zulke details kunnen nog wel eens in de weg zitten en zulke details staan praktisch nooit in de handleidingen van je DVD-speler of je gekochte NAS (welke dan ook) hoe het gepartitioneerd is. Daarnaast, kan je niet elke NAS kopen, want de NAS drives die je kan gebruiken als USB-schijf, zoals je hiervoor nodig zou hebben, zijn zeldzaam en eerlijk gezegt altijd ondergeschikt aan anderen. Simpelweg, omdat je een FS moet gebruiken dat Windows systemen direct begrijpen ipv via Windows sharing protocollen het echte file systeem te verbergen. Dat laatste is een nettere oplossing en biedt meer vrijheden. NTFS op een NAS schijf is een gekke optie, omdat Microsoft het filesysteem niet voor weinig geld licenceert aan bedrijven om er iets mee te kunnen. Vandaar dat je al snel Linux ziet dat lekker klein en eenvoudig zijn werk kan doen. Het schrijven naar NTFS is nog steeds in beta, dus dat zal hier wel niet gebruikt worden. De andere logische optie is FAT32, maar dan kan je geen grotere bestanden dan 4GB neerzetten.
Dus... tja... om je NAS via de USB op deze manier te kunnen verbinden bind je qua mogelijkheden.

dus effe het ene stukje FAT en het andere stukje NTFS kan wel, maar dan kan je misschien het apparaat niet meer als NAS gebruiken. Dat ligt erg aan de NAS hoe ze het opgelost hebben. Misschien zit de software wel in een ROM. De meeste NAS drives kunnen niet meer functioneren met een NTFS partitie. Als je het wilt proberen, dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten :)
quote:
EgoPro schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:15:
In de startpost staat de 'WD My Book World Edition' als "passive'cooling volgens de website van WD zit er wel een fan in kan iemand mij hier meer over vertellen?
Wat wil je van die My Book weten? Als de fabrikant meld dat er een fan in zit, dan zal het er vast wel in zitten :) Of wil je meer weten?

VisionMaster wijzigde deze reactie 04-09-2007 12:00 (7%)

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Ik ben geintresseerd in het geluidsnivo en de snelheid,
  • Het geluidsnivo omdat de kast in de woonkamer moet staan
  • De snelheid omdat ik hier nogal wat problemen over hoor.

EgoPro wijzigde deze reactie 04-09-2007 12:59 (57%)

• he3763
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
GoVegan schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:30:
Vraagje over de CH3SNAS
- kan ik hier meerder ftpgebruikers op aanmaken ?
- heb ik de mogelijkheid om cronjobs in te stellen ?
Ja en Ja

Voor de cronjobs moet je wel een plugin installeren. Je kunt hier alles over lezen op de D-Link DNS-323 tweaking wiki en het bijbehorende forum. Deze gaan zoals gezegd over de D-Link 323, maar deze is (vrijwel) identiek aan de CH3SNAS.

• Jurjenvandijk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2013
Ik zoek ook een NAS voor hier thuis. Niet veel eisend, alleen voor al onze documenten, foto's, backupimage's enz.

Nu heb ik gezocht en heb ik 3 opties:
http://tweakers.net/pricewatch/154960 (totaalkosten: €127,59 incl. verzendkosten bij GainIT)
De Freecom Networkdrive 250 gb. Leek me een goeie kant en klare oplossing, maar ik hoor van veel mensen dat Freecom een budgetmerk is dat ik beter kan laten liggen. Jullie mening ook?

Optie 2:
http://tweakers.net/pricewatch/157997 + http://tweakers.net/pricewatch/147594
De Vantec NexStar LX, waar ik dan zelf nog een hdd bij moet zetten. Onbekend merk voor mij, maar na een paar reviews te hebben gelezen ziet dat er wel goed uit. Alleen geen snelle data overdracht over het netwerk, maar dat is voor ons denk ik niet zo belangrijk. Deze lijkt me een goeie optie, volgens de reviews is deze NAS lekker stil. Alleen de prijs ligt een beetje hoog.
Deze NAS is alleen tekoop bij de Dollarshop, maar daar hebben ze geen hdd's die lager zijn dan 400gb. Dit is voor ons teveel, dus dan zou ik ergens anders nog een losse hdd moeten bestellen.
Als ik een losse 160gb hdd haal van Seagate bij Cool-prices.nl kom ik incl. verzendkosten uit op €137,10. Dat is dus 10 euro meer dan de freecom voor minder ruimte.

Optie 3:
http://tweakers.net/pricewatch/159131 + http://tweakers.net/pricewatch/147594
De Sitecom MD-250, waar hier op GOT een heel topic van is. Hoor wel goede verhalen, behalve dat hij behoorlijk veel lawaai maakt en dat de schijf niet zo snel is, maar dat hebben alle NAS schijven in deze prijscategorie heb ik het idee. Deze NAS combinatie zou uitkomen op €116,70 incl. verzenden.

Optie 3 is dus de goedkoopste, maar welke zouden jullie nemen?

Hoop dat ik alles zo goed heb onderbouwd.

• pe2eb
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-03-2008
Ik zoek een NAS voor SOHO-gebruik met als extra interface een IEEE-1394 poort (iLink of Firewire) weten jullie ook of die beschikbaar zijn. Er hoeft geen SAN functionaliteit in te zitten.

• GoVegan
quote:
he3763 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:52:
[...]

Ja en Ja

Voor de cronjobs moet je wel een plugin installeren. Je kunt hier alles over lezen op de D-Link DNS-323 tweaking wiki en het bijbehorende forum. Deze gaan zoals gezegd over de D-Link 323, maar deze is (vrijwel) identiek aan de CH3SNAS.
mooi, mijn keuze is gemaakt.

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Heb momenteel bij Azerty een QNAP met 500gig besteld, die ga ik van de week ff betalen. Hij kwam na mijn onderzoek toch als de prijs/kwaliteit beste uit de bus

• Josk12
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-04-2008
Hoi.

Ik heb een CH3SNAS, die ik geheel naar wens gebruik in mijn thuisnetwerk.
Ik gebruik hem als opslag voor mijn foto's ed, die vanaf iedere pc zijn te bekijken.
Iedere pc heeft zijn eigen stukje harde schijf, en via Ftp kan ik bestanden uitwisselen die te groot zijn voor e-mail.

Alleen wil ik nu graag mijn nas gaan gebruiken als web server, zodat ik de html bestanden gewoon op mijn ch3snas kan zetten

Ik heb via dit forum begrepen dat dat echter niet zomaar gaat, en ik heb al een kijkje genomen bij: http://wiki.dns323.info/ , maar daar kan ik niet duidelijk genoeg uithalen wat de bedoeling is.
een mailtje heb ik gestuurd naar conceptronic, maar die reageerde met de mededeling dat er geen webserver kan draaien op de ch3snas.

Daarom wil ik op dit forum even de vraag neerleggen of ik ergens een duidelijke (nederlandstalige) uitleg kan vinden over het hoe ik de fun_plug kan installeren en gebruiken.

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:48
quote:
Josk12 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:09:
Hoi.

Ik heb een CH3SNAS, die ik geheel naar wens gebruik in mijn thuisnetwerk.
Ik gebruik hem als opslag voor mijn foto's ed, die vanaf iedere pc zijn te bekijken.
Iedere pc heeft zijn eigen stukje harde schijf, en via Ftp kan ik bestanden uitwisselen die te groot zijn voor e-mail.

Alleen wil ik nu graag mijn nas gaan gebruiken als web server, zodat ik de html bestanden gewoon op mijn ch3snas kan zetten

Ik heb via dit forum begrepen dat dat echter niet zomaar gaat, en ik heb al een kijkje genomen bij: http://wiki.dns323.info/ , maar daar kan ik niet duidelijk genoeg uithalen wat de bedoeling is.
een mailtje heb ik gestuurd naar conceptronic, maar die reageerde met de mededeling dat er geen webserver kan draaien op de ch3snas.

Daarom wil ik op dit forum even de vraag neerleggen of ik ergens een duidelijke (nederlandstalige) uitleg kan vinden over het hoe ik de fun_plug kan installeren en gebruiken.
Ik heb ook een CH3SNAS gekocht (betere prijs dan een DNS-323 ;-)). De fun_plug installeren is harstikke makkelijk, je doet het volgende:

1) download http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/0.3/funplug-0.3.tar.gz
2) Met WinZip/WinRAR pak je deze *.gz uit, dan hou je 2 bestanden over "fun_plug" en "fun_plug.tar"
3) Zet deze 2 bestanden in de root van je "Volume_1"
4) Reboot je CH3SNAS, en 1-2 minuutjes geduld hebben :-)
5) Nu zou telnet moeten werken, en de "fun_plug.tar" is uitgepakt, en je moet nu een directory "fun_plug.d" hebben in de root van "Volume_1".
6) Nu kan je met telnet naar de CH3SNAS toe en allerlei leuke dingen ermee doen. Ikzelf heb er nu Debian Etch erop staan.

Ik hoop dat je wel enige vorm van Linux/Unix kennis hebt, anders wordt het moeilijk/uitdaging om de webserver werkend te krijgen. Maar om je vast een volledige hint te geven, kan je het volgende doen om de server in de lucht te krijgen:
1) telnet naar CH3SNAS
2) cd /mnt/HD_a2/fun_plug.d/etc
3) cp lighttpd.conf-sample lighttpd.conf
4) cd /mnt/HD_a2/fun_plug.d/start
7) chmod a+x lighttpd.sh
8 ) Reboot CH3SNAS

Nu is je webserver bereikbaar op port 8080, de data staat in:
web-pages: /mnt/HD_a2/www/pages
Log-files: /mnt/HD_a2/www/logs

PS. Zodra je met de fun_plug aan de slag gaat, ZOU het kunnen zijn dat je eerste HD niet meer in hibernate gaat. Zodra applicaties (bv lighttpd) gaat schrijven op die HD, dan spint deze weer op. Je zou het dan kunnen verplaatsen naar een USB sticky. Dit is ook de rede waarom ik Debian op de USB stick heb staan.

UTMachine wijzigde deze reactie 06-09-2007 09:38 (6%)

• Josk12
Kijk, nou heb ik het gehele internet afgezocht naar een uitleg over de fun_plug icm mijn ch3snas, maar geheel zonder resultaat.

FF een berichtje op dit forum, hebbes.....

Dank je, al moet ik wel typen dat ik nog uit het "dos 5.0" tijdperk kom, maar met Linux nooit iets gedaan heb.
Het zal idd een uitdaging gaan worden.

Nogmaals dank.

Jos

• corival
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 12-01 16:06
quote:
pe2eb schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:44:
Ik zoek een NAS voor SOHO-gebruik met als extra interface een IEEE-1394 poort (iLink of Firewire) weten jullie ook of die beschikbaar zijn. Er hoeft geen SAN functionaliteit in te zitten.
Laat me weten als je iets hebt gevonden. Ik zoek hetzelfde!
Beste tip die ik tot nu toe krijg is om mijn huidige externe firewireschijf te slopen en deze in een usb behuizingte stoppen, hier gaat natuurlijk niet mijn voorkeur naar uit.

• pe2eb
Het eenvoudigste is het om zelf een raid 5 server te bouwen (software evt. hardware based) en daarin een IEEE1394 kaart te stampen met een FreeBSD distributie maar dan ben ik geen ster in (durf niet). Liever heb ik een kant en klare oplossing.
quote:
corival schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:48:
[...]

Laat me weten als je iets hebt gevonden. Ik zoek hetzelfde!
Beste tip die ik tot nu toe krijg is om mijn huidige externe firewireschijf te slopen en deze in een usb behuizingte stoppen, hier gaat natuurlijk niet mijn voorkeur naar uit.

• VisionMaster
quote:
pe2eb schreef op donderdag 06 september 2007 @ 15:00:
Het eenvoudigste is het om zelf een raid 5 server te bouwen (software evt. hardware based) en daarin een IEEE1394 kaart te stampen met een FreeBSD distributie maar dan ben ik geen ster in (durf niet). Liever heb ik een kant en klare oplossing.
[...]
Yeah, dat lijkt me ook, want ik kan me geen enkele NAS herinneren met een firewire port er op. Wel sata en USB2, omdat die eenvoudigere componenten bezit.

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-05 21:35
Well, hier een QNAP TS-101 aangeschaft en inmiddels geformatteerd en werkend.

Ik heb alleen jullie hulp nog nodig met een aantal instellingen..

Hoe krijg ik zeg maar een map in mn nas waarin ik spullen zet die ik op elke pc kan en wil benaderen?
Moet dat met de FTP functie van dat ding? Ik snap niet helemaal hoe dat zit namelijk..

Ook een Itunes bibiliotheek erop hosten zodat ik hem op elke pc kan streamen kom ik niet uit.

Wie weet daar meer over?

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:16
Linksys komt met een nieuwe netwerk opslagoplossing voor thuisgebruik. Het Network Storage System met 2 bays (NAS200) stelt gebruikers in staat om bestanden op te slaan en te organiseren op één centrale locatie, die altijd beschikbaar en toegankelijk is.

Het systeem is uitgerust met een mediaserver die het mogelijk maakt om muziek en HD-videobestanden af te spelen over het netwerk en digitale foto's of andere bestanden te delen met familie en vrienden via het internet.

De NAS200 is niet afhankelijk van een computer die altijd aan staat. Door alle gegevens op te slaan en te ordenen op de NAS200, in plaats van op verschillende pc's en andere apparaten, zijn bestanden op elk moment en vanaf elke locatie beschikbaar - zelfs buiten het thuisnetwerk. Hierdoor kunnen gebruikers hun muziek beluisteren terwijl ze op kantoor zijn, fotoalbums delen met bekenden en toegang krijgen tot persoonlijke documenten vanuit een hotelkamer in het buitenland.

Streaming
De NAS200 kan fungeren als mediaserver en muziek- en videobestanden streamen naar apparaten die verbonden zijn met het netwerk. De mediaserver is gebaseerd op het UPnP AV protocol, waarmee detectie en controle tussen verschillende apparaten op het netwerk mogelijk is. Dit is onafhankelijk van besturingssysteem, programmeertaal of netwerkverbindingen. Andere UPnP-apparaten, waaronder de Linksys KiSS 1600, kunnen de NAS200 automatisch herkennen en vervolgens de beschikbare bestanden weergeven of afspelen. De geïntegreerde mediaserver ondersteunt het gelijktijdig streamen van meerdere HD-videobestanden, waardoor zonder problemen video's afgespeeld kunnen worden op verschillende locaties op hetzelfde moment.

De NAS200 vereist geen PC of software. Na het plaatsen van één of meerdere harde schijven dient de NAS200 aangesloten te worden op het netwerk, waarna de installatie wordt voltooid met de wizard op de installatie-cd of via de webinterface. De geplaatste harde schijven worden voortdurend gemonitord en het systeem kan worden geconfigureerd om e-mail notificaties te versturen wanneer bijvoorbeeld een defecte schijf gedetecteerd is of bij onvoldoende opslagcapaciteit. De NAS200 beschikt ook over ‘1-button back-up' waarmee back-ups gemaakt kunnen worden van alle werkstations op het netwerk. Ook is het mogelijk om een back-up van de NAS200 zelf te maken op een pc of een andere harde schijf.

Belangrijkste kenmerken
+ Muziek en HD-video streamen
+ Geïntegreerde UPnP AV mediaserver
+ DLNA 1.5-compatibel
+; Ingebouwde HTTP- en FTP-server en DDNS-ondersteuning
+ Ruimte voor twee 3,5-inch SATA harde schijven
+ Twee externe USB 2.0-poorten voor extra opslagcapaciteit (USB Flash & USB HDD)
+ Ondersteunt RAID0- en RAID1-configuratie
+[b] Ondersteunt NTFS (read only), FAT16 en FAT32 [b]
+ Documenten delen via FTP, HTTP of SMB-shares
+ Beheer van groepen en individuele gebruikers
+ 1-button back-up procedure
+ Software voor PC back-ups

Prijs en beschikbaarheid
De NAS200 is vanaf september 2007 verkrijgbaar via het Linksys distributie en partner netwerk voor een adviesverkoopprijs van circa € 179,-

is dit een concurent voor de synology of conceptronics?

-

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

@Tomino ik sta echt te springen om de resulaten te horen van je QNAP ik sta op het punt em te kopen. Volgens mij kan je een netwerk drive gewoon "mappen" dat staat in de manual die op de CD staat (die heb ik al wel)

Laat je weten hoe het gaat?

• UTMachine
quote:
markje1 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:14:
Als er Linux op kan draaien, JA! Ifnot, dan laat ik hem zeker links liggen. De Debian Etch chroot'ed op de CH3SNAS geeft ontzettend veel meerwaarde voor me, kan allerlei dingen installeren/gebruiken. Staat nu ook een nzb grabber op :P

• GoVegan
quote:
UTMachine schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:19:
[...]

Als er Linux op kan draaien, JA! Ifnot, dan laat ik hem zeker links liggen. De Debian Etch chroot'ed op de CH3SNAS geeft ontzettend veel meerwaarde voor me, kan allerlei dingen installeren/gebruiken. Staat nu ook een nzb grabber op :P
je bedoelt dat er een nieuwsgroepen downloadprog op draaid (sabnzbd?)
welke snelheden kan het beestje aan?

• Tomino
quote:
EgoPro schreef op donderdag 06 september 2007 @ 22:35:
@Tomino ik sta echt te springen om de resultaten te horen van je QNAP ik sta op het punt em te kopen. Volgens mij kan je een netwerk drive gewoon "mappen" dat staat in de manual die op de CD staat (die heb ik al wel)

Laat je weten hoe het gaat?
Ik wil vanalles voor je testen. Normaal is mijn motto, als het werkt dan werkt het maar voor jouw zou ik wel een aantal testjes willen doen, zijn dan ook wel interssant voor de SP denk ik.

Vraagjes..
Hoe krijg ik mijn NAS harde schijf zichtbaar, ook vanaf het internet. dus gewoon acces naar mijn NAS schijf toe vanuit elke computer waar dan ook..

Dat moet ergens bij FTP opties zijn maar ik kom er niet uit.
Bijvoorbeeld ook, ik heb een album met Jalbum gemaakt en in mijn WEBmap gezet. NU staat hij op mijn NAS, doet het ook. maar hoe maak ik er een link van die ik naar iedereen kan sturen? Zulke dingen, haken natuurlijk ook in op mijn eerdere vraag..

@ egopro, zeg maar wat ik voor je moet testen!

Tomino wijzigde deze reactie 07-09-2007 11:27 (12%)

• UTMachine
quote:
GoVegan schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:02:
[...]

je bedoelt dat er een nieuwsgroepen downloadprog op draaid (sabnzbd?)
welke snelheden kan het beestje aan?
Ik gebruik geen sabnzbd, maar hellanzb (google ffies voor een quick install handleiding ;-)). Deze draait goed onder Debian Etch chroot'ed. Zie de stats beneden:

hellanzb v0.13 (config = /usr/etc/hellanzb.conf)
(changeme) Opening 4 connections...
hellanzb - Now monitoring queue...
Found new nzb: ubuntu
Parsing: ubuntu.nzb...
Parsed: 15 files (497 posts), 183.2MB
Queued: 183.2MB
Transferred 182.7MB in 3m 1s at 1032.6KB/s (Ubuntu)
ubuntu: Unraring ubuntu.rar..
ubuntu: Finished unraring (1 rar group, took: 16s)
ubuntu: Finished processing (took: 16s) (total: 5m 55s) (No Pars)

Mijn maximaal downloadsnelheid is 1,2MByte/sec, dus deze snelheid is niet verkeerd. Alleen reken er wel op, dat de CH3SNAS niet snel is, dus par2'en en unrar'en is *niet* snel.

• VisionMaster
quote:
Tomino schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:16:
[...]

Ik wil vanalles voor je testen. Normaal is mijn motto, als het werkt dan werkt het maar voor jouw zou ik wel een aantal testjes willen doen, zijn dan ook wel interssant voor de SP denk ik.

Vraagjes..
Hoe krijg ik mijn NAS harde schijf zichtbaar, ook vanaf het internet. dus gewoon acces naar mijn NAS schijf toe vanuit elke computer waar dan ook..

Dat moet ergens bij FTP opties zijn maar ik kom er niet uit.
Bijvoorbeeld ook, ik heb een album met Jalbum gemaakt en in mijn WEBmap gezet. NU staat hij op mijn NAS, doet het ook. maar hoe maak ik er een link van die ik naar iedereen kan sturen? Zulke dingen, haken natuurlijk ook in op mijn eerdere vraag..

@ egopro, zeg maar wat ik voor je moet testen!
Heb je de port forwarding van je router al naar je NAS geconfigureerd? Ik zou de FTP (plain text wachtwoorden) niet gebruiken en ook niet de Windows sharing (geen encryptie, zwakke authenticatie methode) door sluizen. Ik vind de port 80 al een risico, omdat je eventuele PHP exploits nu ook bij moet houden in ja Jablum setup. Misschien dat je de port verandert naar iets dat niet op 80 lijkt, zodat de gemiddelde hack-bots en script-kiddies je NAS niet direct vinden en misbruiken.
</paranoid>

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Kan je me vertellen hoe snel je er heen kan schrijven en lezen, dit is nl. de reden waarom ik een aantal andere heb laten afvallen.

• Barryvdh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:10
Wij zijn een studentenvereniging en hebben nou een complete pc als fileserver (met firewall ed) draaien, maar dit is niet echt handig. We willen dus iets nieuws en zaten te denken aan een netwerk schijf. Is het dan ook gewoon mogelijk om die te delen onder windows (\\pcnaam), maar dan ook met beperkingen? Want het bestuur moet bijvoorbeeld overal bij kunnen, en leden mogen niet in de map \\pcnaam\bestuur, en er zijn natuurlijk commissies die hun eigen map hebben en dus te beveiligen moeten zijn.
Nu krijgen we nog internet via ADSL, maar dalijk worden we aangesloten op het Universiteits netwerk (dus gewoon 1 ethernet aansluiting). Is het dan mogelijk om gewoon een router erop aan te sluiten, die het firewall gebeuren te laten doen en dan 1 NAS schijfje er aan te hangen om als fileserver te werken (met rechten dus), natuurlijk zonder dat de rest van de universiteit daar iets van ziet..
Wat zou dan het beste zijn, want we hebben niet veel geld beschikbaar voor computer zaken, maar het moet wel 24/7 draaien..

• pe2eb
Ja, en dit heeft nog een voordeel en dat is dat je er (zodra die module stabiel is) het Petabyte Filing System (van Sun) op kunt zetten. Waarmee je de NAS in principe oneindig schaalbaar maakt.
quote:
VisionMaster schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:18:
[...]

Yeah, dat lijkt me ook, want ik kan me geen enkele NAS herinneren met een firewire port er op. Wel sata en USB2, omdat die eenvoudigere componenten bezit.

• Tomino
quote:
EgoPro schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:01:
Kan je me vertellen hoe snel je er heen kan schrijven en lezen, dit is nl. de reden waarom ik een aantal andere heb laten afvallen.
Als u mij verteld hoe ik dat kan meten ben ik voor jouw de man! :)

• Josk12
quote:
UTMachine schreef op donderdag 06 september 2007 @ 09:33:
[...]

1) telnet naar CH3SNAS
2) cd /mnt/HD_a2/fun_plug.d/etc
3) cp lighttpd.conf-sample lighttpd.conf
4) cd /mnt/HD_a2/fun_plug.d/start
7) chmod a+x lighttpd.sh
8 ) Reboot CH3SNAS

Nu is je webserver bereikbaar op port 8080, de data staat in:
web-pages: /mnt/HD_a2/www/pages
Log-files: /mnt/HD_a2/www/logs
So for so good.....

Alleen begrijp ik niet goed waar ik mijn html bestanden moet laten.
Ik heb begrepen dat /mnt/HD_a2 mijn "volume 1" disk is.
Als ik echter via internet exlorer naar mijn IP ga, dan kom ik in het configuratiescherm van mijn ch3snas.
Wanneer ik "port forward" uitschakel in mijn router, kom ik in het configuratiescherm van mijn router.

Ik vraag mijzelf af of, en hoe, ik kan testen of mijn webserver (lighttpd) actief is, en waar ik mijn html bestanden moet laten. (moet ik en aparte dir aanmaken in de root van mijn Nas, of moet ik ze ergens in de dir "fun_plug.d" zetten.)
Ik heb reeds in de root een dir "www\pages\ gemaakt, en daar de bestanden in gezet, maar dit gaf geen resultaat.

Ik zag het als een uitdaging, maar ik ben bang dat ik het een "probleem" ga vinden.

• jbr
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 20:45

jbr

Right back @ ya

quote:
Josk12 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:06:
Als ik echter via internet exlorer naar mijn IP ga, dan kom ik in het configuratiescherm van mijn ch3snas.
Je hebt een ding over het hoofd gezien:
Nu is je webserver bereikbaar op port 8080
Dit moet je dus wel opgeven in IE.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• UTMachine
quote:
Josk12 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:06:
[...]

So for so good.....

Wanneer ik "port forward" uitschakel in mijn router, kom ik in het configuratiescherm van mijn router.

Ik vraag mijzelf af of, en hoe, ik kan testen of mijn webserver (lighttpd) actief is, en waar ik mijn html bestanden moet laten. (moet ik en aparte dir aanmaken in de root van mijn Nas, of moet ik ze ergens in de dir "fun_plug.d" zetten.)
Ik heb reeds in de root een dir "www\pages\ gemaakt, en daar de bestanden in gezet, maar dit gaf geen resultaat.

Ik zag het als een uitdaging, maar ik ben bang dat ik het een "probleem" ga vinden.
Zoals al gemeld is, grote kans dat je geen poort 8080 hebt meegegeven via je IE, dan gaat tie normaal naar poort 80, da's dus de standaard web-interface van de CH3SNAS. Dus als tip:

http://<ip>:8080/ :P

Mogelijkerwijs moet moet je nog onder "Volume 1", de directories "www" en "www/pages" en "www/logs" aanmaken. Let ook ffies op de rechten van de directory, als het makkelijk wilt maken (via telnet):

cd /mnt/HD_a2/
chmod -R a+w www

Ik raad je ook aan om is met bv Ubuntu te gaan spelen, je kan zoveel prachtige dingen doen met Linu ... :9~ Op de CH3SNAS ontkom je niet aan de command-line interface (=telnet/ssh) als je lekker wilt gaan klooien.

Oja, als je wilt sjecken of de server draait, check for "lighttp" als je een "ps -ef" doet op via telnet.

UTMachine wijzigde deze reactie 08-09-2007 00:12 (3%)

• VisionMaster
quote:
pe2eb schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 19:08:
Ja, en dit heeft nog een voordeel en dat is dat je er (zodra die module stabiel is) het Petabyte Filing System (van Sun) op kunt zetten. Waarmee je de NAS in principe oneindig schaalbaar maakt.
[...]
Uhm, het heet ZFS, Zeta(byte) File System. Waarmee je je NAS onnodig moeilijk oneindig schaalbaar kan maken. Met ext2 en ext3 (standaard linux filesystemen) kan je minimaal tot 16TeraByte gaan. Het komende jaar zit je dus nog wel gegarandeerd goed voor je huis tuin en keuken NAS, en je kan je blocksize nog om hoog schroeven om in de 256 TeraByte uit te komen per file systeem. En je mag meerdere file systemen combineren op een Linux machine (en dit alles is gewoon out of the box ondersteunt).
Wil je echt grote file systemen gebruiken, kijk dan naar XFS, dat werkt soms beter in een linux machine dan ZFS. Gebruik je Solaris (van Sun) als OS, dan is ZFS het beste op deze planeet. Super schaalbaar en nog snel ook!

Maar waar hebben we het over, vooral de low-end NAS schijven en hier momenteel nog wel over de USB of firewire disken voor er aan. Wil je via de USB of Firewire een ZFS geformateerde schijf er aanhangen? Dat kan toevallig prima op mijn Mac via Fusion en ik denk dat ik dat ook wel aan de praat krijg op mijn synology 106e via fusion, maar ja... wat ga je er in godsnaams mee doen? :+

• Josk12
quote:
UTMachine schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 00:11:
[...]

Ik raad je ook aan om is met bv Ubuntu te gaan spelen, je kan zoveel prachtige dingen doen met Linu ... :9~ Op de CH3SNAS ontkom je niet aan de command-line interface (=telnet/ssh) als je lekker wilt gaan klooien.
_/-\o_ mijn dank is groot _/-\o_

Alleen, de ene oplossingen maakt de volgende vraag.....
Ten eerste werkt het Ftp gedeelte van mijn Nas niet meer, ik denk dat hij een FTP programma gebruikt van de fun_plug. En hoe moet ik dat nou weer instellen? (nieuwe gebruikers toevoegen)

En ten tweede krijg ik ook nog het advies om met Ubuntu te gaan spelen....???

Nou heb ik net zoveel verstand van Linux en Ubuntu als een "fietsenmaker van sokken stoppen", dus als dit echt iets bijzonders zal zijn ben ik bang dat ik een beetje hulp nodig heb.
Downloaden van Nzb's schijn je er ook mee te kunnen doen, en daar heb ik nu een speciale pc voor aan staan.

Maar dat terzijde, hoe krijg ik mijn Ftp weer aan de praat, of zit er mogelijk iets anders fout?

Jos

• VisionMaster
quote:
Josk12 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:50:
[...]

_/-\o_ mijn dank is groot _/-\o_

Alleen, de ene oplossingen maakt de volgende vraag.....
Ten eerste werkt het Ftp gedeelte van mijn Nas niet meer, ik denk dat hij een FTP programma gebruikt van de fun_plug. En hoe moet ik dat nou weer instellen? (nieuwe gebruikers toevoegen)

En ten tweede krijg ik ook nog het advies om met Ubuntu te gaan spelen....???

Nou heb ik net zoveel verstand van Linux en Ubuntu als een "fietsenmaker van sokken stoppen", dus als dit echt iets bijzonders zal zijn ben ik bang dat ik een beetje hulp nodig heb.
Downloaden van Nzb's schijn je er ook mee te kunnen doen, en daar heb ik nu een speciale pc voor aan staan.

Maar dat terzijde, hoe krijg ik mijn Ftp weer aan de praat, of zit er mogelijk iets anders fout?

Jos
Ik heb effe kort naar je vorige post gekeken en ik denk dat ik wel een idee heb wat er mis gaat. PS: Ubuntu is Linux for Humans, dus eigenlijk is het te lief, maar wel een prettig begin. En de installatie iso's zijn LiveCD's, dus probeer het, dan voel je je ook vertrouwder op je tweakbare NAS.

Ok, back to business. Welk IP-adres is 'jou IP-adres', is dat het interne IP-adres van je NAS in je netwerk of je publieke IP-adres? Als je namelijk je website vanuit thuis (aan je interne netwerk) zit te testen, dan moet je altijd het interne IP-adres van je NAS gebruiken om het aan te spreken.

Het is namelijk sterk afhankelijk van je router wat het met je doet als dat ding aanspreekt op zijn externe IP-adres van je ISP. Mijn oude Linksys kan mij niet eens verbinden, het weigert. Mijn Zyxel laat me gewoon connecten via het externe IP-adres. Hij routeert het dus ook naar zichzelf (uitzonderlijk, maar wel handig).

Dus... dat je dat mag/kan doen (en dat het nog lukt ook) is router afhankelijk.

Dus ik zou willen vragen of je dat doet of dat het interne ip-adres van je NAS gebruikt voor de verbinding.

Ik kan me voorstellen dat als je naar port 80 op het externe ipadres probeert te connecten, dat het echt afhangt wat je router doet, port forwarden eerst, routeren eerst of eerst naar zijn eigen configuratie webserver.

Om vanaf extern te kijken of het werkt bij mij thuis, dan log ik in op mijn werk en connect ik terug naar huis. Of ik doe alles lekker intern hier, wat het snelste is, want anders moet je router ook nog eens die data (als het werkt!) gaan routeren over de WAN port ipv dat je alleen aan de switch kant van je router blijft. Dus ik denk dat je ook aan snelheid iets in boet (zeker als je veel treads met bijv een torrent aan zou hebben staan).

Volgens mij ben ik helemaal niet duidelijk, maar vragen staat altijd vrij hier (8>

• Josk12
Ben ik weer.

Ik heb "de boel" opnieuw op laten starten (system restart), en toen bleek het wel te werken.
Overigens heb ik een Sitecom router waarvan ik poort 21 en 8080 doorstuur naar 192.168.0.100 (ch3snas)
Als ik mijn Ftp test, dan doe ik dat "gewoon" via mijn IP-adres 84.24.enz. En dat werkte voorheen altijd, en nu ook weer.
Alleen snapte ik niet hoe ik een website op mijn Nas kon zetten, en toen dat lukte, deed mijn FTP het niet meer.
Ik was echter iets te voorbarig (beetje bang zelfs), waarna ik snel een oplossing zocht in het plaatsen van een vraag in dit forum, maar na een system restart werkt alles weer naar behoren.

Wat Ubuntu betreft, ik weet "bij god" niet wat ik ervan moet verwachten, of wat ik ermee kan, laat staan hoe ik het moet gaan gebruiken.
Ik zal echter trachten het te bemachtigen (te downloaden) en ik zal kijken hoe ver ik kom
Bevalt het, of bevalt het niet.... waarschijnlijk lees je er nog wel wat over.

• VisionMaster
quote:
Josk12 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:28:
Ben ik weer.

Ik heb "de boel" opnieuw op laten starten (system restart), en toen bleek het wel te werken.
Overigens heb ik een Sitecom router waarvan ik poort 21 en 8080 doorstuur naar 192.168.0.100 (ch3snas)
Als ik mijn Ftp test, dan doe ik dat "gewoon" via mijn IP-adres 84.24.enz. En dat werkte voorheen altijd, en nu ook weer.
Alleen snapte ik niet hoe ik een website op mijn Nas kon zetten, en toen dat lukte, deed mijn FTP het niet meer.
Ik was echter iets te voorbarig (beetje bang zelfs), waarna ik snel een oplossing zocht in het plaatsen van een vraag in dit forum, maar na een system restart werkt alles weer naar behoren.

Wat Ubuntu betreft, ik weet "bij god" niet wat ik ervan moet verwachten, of wat ik ermee kan, laat staan hoe ik het moet gaan gebruiken.
Ik zal echter trachten het te bemachtigen (te downloaden) en ik zal kijken hoe ver ik kom
Bevalt het, of bevalt het niet.... waarschijnlijk lees je er nog wel wat over.
<offtopic>
Als de live cd niet naar tevredenheid werkt kan je er altijd nog een onderzetter van maken ;)
Zelf gebruik ik de Ubuntu live cd niet alleen als OS installer, maar vooral als rescue cd :)

Het OS lijkt wel veel op de OS-en die je in de NAS-en ziet, dat is BusyBox en dat heeft een gezamelijke oorsprong met Ubuntu (in direct).

• Josk12
Nou, ik Ubuntu nu aan het downloaden.
Ik weet nog niet wanneer ik er tijd voor ga hebben, maar ik heb in ieders geval nog een oude kleptop staan die ik eens in ga proberen te richten als Ubuntu machine.
Ik hoop er wat wijzer van te gaan worden, zodat ik idd mijn Nas wat beter kan "besturen" mbv de geinstalleerde fun_plug

Bedankt allemaal voor de hulp tot nu toe

Jos
Dongen

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Qua snelheid dat moet je toch kunnen testen door een Gig of honderd meg. over te zetten en de tijd opmeten?

En tomino, ik ben ook aan het kijken en ik wordt momenteel wel heel erg afgeleid door de CH3SNAS waarom heb jij je keus gemaakt?

• onkl
  • Laatst online: 20-05 12:39
Zomaar een vraagje:
Ik ben op zoek naar een NAS, met als voornaamste doelen media (vnl. audio) delen (UPnP) en file sharing. Dat is wel te vinden. Echter, ik ben op zoek naar een oplossing waardoor ik ook vanaf het internet bij mijn bestanden kan en muziek kan streamen. Nou heb ik vrij weinig verstand van allerlei webserver technieken, dus vraag ik het alhier maar:
Als een NAS een webserver heeft, bestaan er dan pakketten waarmee ook een beginner op dat gebied, zoals ik, een streaming media server kan opzetten richting het internet (dus niet lokaal). En idem dito voor een bestanden verkenner/upload+download functionaliteit.

• Tomino
quote:
EgoPro schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:43:
Qua snelheid dat moet je toch kunnen testen door een Gig of honderd meg. over te zetten en de tijd opmeten?

En tomino, ik ben ook aan het kijken en ik wordt momenteel wel heel erg afgeleid door de CH3SNAS waarom heb jij je keus gemaakt?
Door wat reviews te lezen, gebruiksgemak. Ben dan wel een tweaker maar had bij dit apparaatje gewoon, hij moet het doen en wil er geen omkijken naar hebben..

HWI was er Zeer te spreken over, makkelijk installatie en doet wat ie moet doen . Verder ook File server en web server. Download programma erbij. gewoon goede funcites! :)

• Josk12
quote:
UTMachine schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 00:11:
[...]

Zoals al gemeld is, grote kans dat je geen poort 8080 hebt meegegeven via je IE, dan gaat tie normaal naar poort 80, da's dus de standaard web-interface van de CH3SNAS. Dus als tip:

http://<ip>:8080/ :P

Oja, als je wilt sjecken of de server draait, check for "lighttp" als je een "ps -ef" doet op via telnet.
Oei oei....
Ik dacht dat mijn webserver in de lucht was, maar nu ik weer op mijn werk ben, blijk ik niets te kunnen openen.
Thuis werkt het allemaal perfect, maar nu ik op mijn werk ben kan ik niet inloggen op mijn webserver.
Hij gaat naar http://<ip>:8080/ en dan komt er niets. Haal ik ":8080" weg, dan kom ik in het configuratiescherm van mijn ch3snas.

Het checken van de server zou gaan met: " ps -ef". Ik neem aan dat ik dan via telnet naar mijn nas ga, en daar ps -ef "enter" intoets.
Als ik dat doe krijg ik echter allerlei code's of iets, maar in ieders geval krijg ik iets waar ik niet zo veel mee kan. (Ik kan het nu niet testen omdat ik op mijn werk ben)
Poort 80 en 8080 sluis ik allebei door naar 192.168.0.100 (ch3snas)
Als ik in de log kijk, dan zie ik als laatste staan dat de server is gestart, maar waarom kom ik er dan niet in. Wat gaat er fout, of wat ben ik eventueel vergeten? :?

Jos

• oscar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-05 11:57
quote:
Josk12 schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:06:
Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn; je provider heeft hoogstwaarschijnlijk poorten 80 en 8080 standaard dicht zitten. Dus je zou eens kunnen proberen om extern een andere poort toe te wijzen (bijvoorbeeld 12345) en die intern te routeren naar het juiste ip adres en poortnummer (dus 8080 en/of 80).

Voor de volledigheid, je benadert dan je nas vanaf je werkplek door te surfen naar
http://<extern ip adres>:12345/ 8)

• VisionMaster
quote:
Josk12 schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:06:
[...]

Oei oei....
Ik dacht dat mijn webserver in de lucht was, maar nu ik weer op mijn werk ben, blijk ik niets te kunnen openen.
Thuis werkt het allemaal perfect, maar nu ik op mijn werk ben kan ik niet inloggen op mijn webserver.
Hij gaat naar http://<ip>:8080/ en dan komt er niets. Haal ik ":8080" weg, dan kom ik in het configuratiescherm van mijn ch3snas.

Het checken van de server zou gaan met: " ps -ef". Ik neem aan dat ik dan via telnet naar mijn nas ga, en daar ps -ef "enter" intoets.
Als ik dat doe krijg ik echter allerlei code's of iets, maar in ieders geval krijg ik iets waar ik niet zo veel mee kan. (Ik kan het nu niet testen omdat ik op mijn werk ben)
Als ik in de log kijk, dan zie ik als laatste staan dat de server is gestart, maar waarom kom ik er dan niet in. Wat gaat er fout, of wat ben ik eventueel vergeten? :?

Jos
Je zegt dat je vanaf je werk de config pagina van je router kan zien. Dat lijkt me extreem onveilig en zou ik ASAP niet meer mogelijkmaken vanaf het wilde wijde internet, enkelt vanaf je internet netwerk. Wellicht zit die webserver in de weg met jou portforwarding. Je kan niet 2x een port hergebruiken bij gebruik van een NAT router.

• Luke-san
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-05 17:45
quote:
markje1 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:14:
Linksys komt met een nieuwe netwerk opslagoplossing voor thuisgebruik. Het Network Storage System met 2 bays (NAS200) stelt gebruikers in staat om bestanden op te slaan en te organiseren op één centrale locatie, die altijd beschikbaar en toegankelijk is.

Heb 'm hier achter mij staan voor te testen.
Hij zit er op het eerste zicht 'mooi' uit maar als je hem van dichterbij bekijkt is het een plastieke ding.

De datatransfer rate is bedroevend traag, ben net een file van 100MB over een wire aan het copieren en ik zie in Total Commander nu 3450kbytes/sec staan, dus zo'n 3.5Mb/s.
Er zitten 2 USB connectoren op vanachter die je kan gebruiken om portable hd's of een usb stick aan te hangen.

Ik heb er ook even een vermogenmeter voorgehangen en het verbruik idle zonder hd was een 3 Watt dus dat zit wel ok.
Tijdens de copieeractie, met 1 hd erin, staat de verbruiksmeter op 15 Watt.

Voor de rest zijn de interface en de verdere mogelijkheden redelijk bedroevend, dus houden we het maar op een low level entry NAS.

De Fan maakt een irritant geluidje en draait blijkbaar op 1 snelheid. Hij zou normaal wel stil moeten vallen. Maar dat zal ik blijkbaar binnen enkele uren horen als de transfer gedaan is.

Zelf ben ik aan het uitkijken naar de DNS-323 of de Conceptronic.
Iemand een reaktie over het geluid van de fan en het verbruik van beiden?

• jbr

jbr

Right back @ ya

quote:
Luke-san schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:44:
[...]

Zelf ben ik aan het uitkijken naar de DNS-323 of de Conceptronic.
Iemand een reaktie over het geluid van de fan en het verbruik van beiden?
Conceptronics: hier en hier

• Luke-san
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-05 17:45
quote:
jbr, bedankt. Zag blijkbaar het nasje in het nasjes bos niet meer.
Voor mij is het nu duidelijk dat de Conceptronics de beste kwaliteit/prijs verhouding heeft.

Als er iemand wil dat ik nog wat testen doe met de Linksys laat het mij dan even weten.

Luke-san wijzigde deze reactie 11-09-2007 11:54 (29%)

• jbr

jbr

Right back @ ya

Ik heb nu al een aantal keer die fun_plug in de root van Volume_1 gezet, maar tot nu toe nog zonder resultaat: Ik kan niet telnetten naar de CH3SNAS. Wat doe ik fout?

• TheShadowMan
  • Laatst online: 18-10-2007
ik heb interesse in de Synology DS-107. Begrijp ik het goed dat deze ook nzb'tjes kan dowloaden zonder dat er een pc aan hoeft te staan? en kan dat dan ook van buitenaf gebeuren?
en kan hier ook een externe usb schijf aan gehangen worden (zodat je van je nas naar je usb schijf weg kan schrijven).

• Franckey
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 04-10-2018
Ik zoek een NAS. Maar de besturingssystemen/software daarop vind ik vaak te beperkt. Het gebruikersbeheer is vaak op share niveau, niet op directory niveau. Ook worden file attributen niet goed ondersteunt (geen hidden files).

Weet iemand een NAS die wel rechten op directory niveau ondersteunt? (het is voor thuis, dus ik wil geen MKB NAS)

Als ik niet zo'n NAS kan vinden koop ik waarschijnlijk een Buffalo LinkStation Live. Heeft iemand hier ervaring mee?

Andere suggesties zijn ook zeer welkom. Naast gebruikersbeheer op directory niveau vind ik een USB printer server een handige feature. De NAS moet vanaf een Windows client te gebruiken zijn zonder speciale drivers te hoeven installeren, maar volgens mij is dit oke, zolang de NAS een Samba server heeft? Ligt het trouwens aan Samba dat de NASsen gebruikersbeheer alleen op share niveau aankunnen?

• VisionMaster
quote:
TheShadowMan schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:41:
ik heb interesse in de Synology DS-107. Begrijp ik het goed dat deze ook nzb'tjes kan dowloaden zonder dat er een pc aan hoeft te staan? en kan dat dan ook van buitenaf gebeuren?
en kan hier ook een externe usb schijf aan gehangen worden (zodat je van je nas naar je usb schijf weg kan schrijven).
Ja, dat kan. Standaard kan geen enkele NAS dat, maar er is een eenvoudige mogelijkheid om je telnet port te activeren. Dus je kan vanaf de commandline allerlei extra software installeren, dus ook dat. ;)

Als het goed is heeft de 107 2x of 3x USB en een externe s-ata stekker. Dus, je kan er zonder extra dingen al heel wat apparaten aan hangen en die kan je als backup opslag gebruiken.

Van buitenaf zou je de service pagina van het apparaat kunnen bereiken en dan je torrent en normale HTTP/FTP downloads starten. Ik maak gebruik van de SSH inlog service om mijn machine van buitenaf te beheren en te besturen. Ik heb in geen maanden meer (grote) bestanden gedownload op iets anders dan mijn NAS direct.
quote:
Franckey schreef op woensdag 12 september 2007 @ 22:36:
Ik zoek een NAS. Maar de besturingssystemen/software daarop vind ik vaak te beperkt. Het gebruikersbeheer is vaak op share niveau, niet op directory niveau. Ook worden file attributen niet goed ondersteunt (geen hidden files).

Weet iemand een NAS die wel rechten op directory niveau ondersteunt? (het is voor thuis, dus ik wil geen MKB NAS)

Als ik niet zo'n NAS kan vinden koop ik waarschijnlijk een Buffalo LinkStation Live. Heeft iemand hier ervaring mee?

Andere suggesties zijn ook zeer welkom. Naast gebruikersbeheer op directory niveau vind ik een USB printer server een handige feature. De NAS moet vanaf een Windows client te gebruiken zijn zonder speciale drivers te hoeven installeren, maar volgens mij is dit oke, zolang de NAS een Samba server heeft? Ligt het trouwens aan Samba dat de NASsen gebruikersbeheer alleen op share niveau aankunnen?
Met iedere linux based NAS kan je dit doen die Samba gebruikt. Maar....... dat vereist kennis het file systeem waar het op werkt. Ik kan prima een subdirectory in mijn share aan mijn vriendin persoonlijk toewijzen en zelfs mezelf uitsluiten. No problem.

Dat soort dingen zit gewoon in iedere huis-tuin-keuken linux based NAS waar je zelf op kan vroeten. Je kan via de Samba AFAIK niet de echte file perimissies veranderen op de disk. Dat soort dingen gaan volgens mij ook lastiger als jij een Windows NAS (of SAN) zou hebben zonder dat jij de admin bent.

Kan je een voorbeeld geven wat je bedoelt eigenlijk met directory based permissies?
Want in feite is er op mijn NAS (de Synology 106e) een directory "/volume1/". En dat is het begin van mijn grote partitie waar iedereens data staat. Hier onder heb ik dan een directoy per gebruiker met de rechten die ik kan instellen per gebruiker en gebruikers groep of iets of iemand er mag lezen.

Ik heb in mijn /volume1/downloads de rechten gegeven voor het schrijven aan mij en mijn vriendin. Maar in haar share (==sub dir) kan ik er alleen lezen en zij alles. Idem in mijn share. Ik heb ook een hidden shares voor de extra systeem files die bij mijn hack horen. Deze features zijn allemaal standaard. Als dat genoeg is, dan heb je geen dure MKB NAS nodig.

btw: dat Samba is een Linux versie/implementatie van het Windows sharing/CIFS protocol. Dus het werkt prima met drive mapping onder windows, geen drivers nodig. Pas op met het kopen van eventueel een NDAS gebaseerde drive (verwarrend in de NAS hoek) want dan heb je wel drivers nodig om dat speciale protocol te ondersteunen in Windows.

VisionMaster wijzigde deze reactie 13-09-2007 09:15 (54%)

• Franckey
quote:
Kan je een voorbeeld geven wat je bedoelt eigenlijk met directory based permissies?
Ik bedoel dat ik bijv. alle Windows profiles op de NAS wil zetten. UserA en UserB mogen dan niet bij elkaars profiles.

Op de NAS zou ik dan bijv. de directories \Users\UserA en \Users\UserB willen aanmaken.

Het mooiste zou dan zijn als ik maar 1 share Users hoef te maken en dat beide users dan via die share bij hun eigen profile kunnen.
Een alternatief is dat ik bovenstaande structuur wel aanmaak, maar dat ik voor elk profile een aparte share maak. (Dit zou voor mij ook nog wel acceptabel zijn)

Maar volgens mij kunnen beide opties niet bij de Buffalo LinkStation Live en moet ik de structuur platslaan, dus op de root twee directories maken \UserA en \UserB en die beide apart sharen.
(De helpdesk van Buffalo heeft mij bevestigd dat de LinkStation Live alleen rechten op shares ondersteunt, niet op directories)

Volgens mij moet je bij de LinkStation Live eerst shares aanmaken en kun je dan files en directories in die shares zetten. Je kan niet eerst een directory structuur neerzetten en dan subdirectories sharen. Heeft iemand een LinkStation Live die dit kan bevestigen?

Verder heb ik begrepen dat hidden files niet ondersteund worden. Dat is erg jammer, want ik gebruik het hidden attribuut juist om aan te geven welke foto's ik wel en niet in een slideshow wil hebben. De meeste image viewers hebben een functie "show hidden files". En opnieuw de vraag: kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Franckey wijzigde deze reactie 13-09-2007 15:25 (12%)

• Kaap
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:38
Ik ga nu dan toch eindelijk een NAS aanschaffen. Het moederbord van mijn huidige fileserver heeft het begeven. De case en 3 IDE HD's maakten ook veel lawaai.

Ik twijfel tussen de DS-107e en de DS-107. Verschil tussen deze 2 is het geheugen. 32MB vs 64MB. Ik heb thuis een 100Mbit netwerk. Mijn PC zit met UTP eraan en mijn vriendin zit wireless. Ik download per maand mischien totaal 5 tot 10 DVD's, enkele games en wat MP3's. Helemaal niet veel, 10 DVD's is echt max wat voorkomt. Die pomp ik dan over naar mijn fileserver. Mijn vriendin download hoogsten wat MP3's. Beide spelen we wel onze MP3's af van de fileserver.

Zoals je ziet zou een NAS bij mij thuis helemaal niet veel te verduren krijgen, slechts die MP3's die gestreamed worden en af en toe dat er een ISO of een DVD geupload wordt.

Is het dan verstandig om gewoon voor de 107e te gaan? Heb ik die 64MB echt nodig? Scheelt wel al gauw 40 a 50 Euro.

"Political correctness will be the downfall of western society"

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Omdat mijn NAS in de woonkamer moet staan, heb ik tijden lopen zoeken naar een stille NAS, uiteraard zijn ze te vinden met hele stille fan's maar naar verloop van tijd gaan deze toch meer geluid maken. Met dit als voornaamste reden heb ik momenteel een QNAP TS-101 in de woonkamer staan.

Tot nu toe vindt ik het een schitterend dingetje, BT-downloads worden goed afgehandeld, zeer uitgebreid "sharing" systeem en de software werkt feilloos.

Zeer mooi product voor de mensen die iets meer willen neertellen voor een "fanless" NAS.

Ik hebt op de schijf twee shares aangemaakt:
users\myname en users\gfname dus @ Franckey dit werkt wel bij deze NAS,

EgoPro wijzigde deze reactie 14-09-2007 11:57 (11%)

• we_are_borg
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-05 03:54

we_are_borg

You will Comply

quote:
Kaap schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:05:
Ik ga nu dan toch eindelijk een NAS aanschaffen. Het moederbord van mijn huidige fileserver heeft het begeven. De case en 3 IDE HD's maakten ook veel lawaai.

Ik twijfel tussen de DS-107e en de DS-107. Verschil tussen deze 2 is het geheugen. 32MB vs 64MB. Ik heb thuis een 100Mbit netwerk. Mijn PC zit met UTP eraan en mijn vriendin zit wireless. Ik download per maand mischien totaal 5 tot 10 DVD's, enkele games en wat MP3's. Helemaal niet veel, 10 DVD's is echt max wat voorkomt. Die pomp ik dan over naar mijn fileserver. Mijn vriendin download hoogsten wat MP3's. Beide spelen we wel onze MP3's af van de fileserver.

Zoals je ziet zou een NAS bij mij thuis helemaal niet veel te verduren krijgen, slechts die MP3's die gestreamed worden en af en toe dat er een ISO of een DVD geupload wordt.

Is het dan verstandig om gewoon voor de 107e te gaan? Heb ik die 64MB echt nodig? Scheelt wel al gauw 40 a 50 Euro.
De impact 32Mb vs 64Mb zal denk ik meer gaan op het php en mysql gebied van de fileserver.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Kaap
quote:
we_are_borg schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:15:
[...]

De impact 32Mb vs 64Mb zal denk ik meer gaan op het php en mysql gebied van de fileserver.
Me vriendin zal wellicht photostation gebruiken, ik neem aan dat dat gebruik maakt van PHP/MYSQL?

• VisionMaster
quote:
Kaap schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:24:
[...]

Me vriendin zal wellicht photostation gebruiken, ik neem aan dat dat gebruik maakt van PHP/MYSQL?
Ja, dat doet het, maar als je er in je eentje aan zit, dan is dat nog niet direct de overweging voor de 64MB versie waard. Dus, tja, als je een power user verwacht te worden (photostation actief gebruiken en torrents downloaden), dan kan ik me voorstellen dat je de extra 32MB kan verantwoorden in je aankoop.

Ik merk het zelf ook wel, ik heb een 106e, mindere CPU dan de 107 serie, maar ik heb een aantal extra services actief, dus ik weet dat ik het zelf doe. Ik ga binnenkort langzaam over op gigabit thuis en verwacht dat het intern geheugen de beperkende factor zal zijn voor de snelheid van de disk. :) Maar goed... dat hoeft nog steeds niets verkeerds te betekenen.

• Kaap
quote:
VisionMaster schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:30:
[...]

Ja, dat doet het, maar als je er in je eentje aan zit, dan is dat nog niet direct de overweging voor de 64MB versie waard. Dus, tja, als je een power user verwacht te worden (photostation actief gebruiken en torrents downloaden), dan kan ik me voorstellen dat je de extra 32MB kan verantwoorden in je aankoop.
Ik gebruik zowiezo geen bittorrent maar Usenet. DS-107 doet geen usenet AFAIK. Dus zal mijn PC downloaden en zal ik dat later van mijn PC op de NAS plaatsen. Daar komt bij dat ik zelden elke week meerdere DVD's download. Dus zeg dat ik 1 maal per week 1 DVD van mijn PC naar de NAS verplaatst.

En photostation, mjah, tis meer dat ze de foto's een plekje geeft om op te slaan. Er naar kijken zal zelden zijn.

Het is voor mij echt bedoeld als een fileserver waar ik downloads en backups opzet en mijn MP3's vanaf speel. En dat nog niet eens 2 uur / dag.

Ik ga voor de DS-107e denk ik :)

Ik keek eerst naar de Lacie Ethernet Mini V2 maar ik las op diverse fora dat er problemen voorkomen met het benaderen van de schijf dmv een mapping in je Windows Verkenner. Laat dat nou wel een vereiste zijn.

Kaap wijzigde deze reactie 14-09-2007 13:57 (9%)

• Tomino
Hej goed idee om de nzb downloads op mijn nas te zetten :)
Dat ik daar zelf niet aan denk :D

Trouwens, mijn Qnap101 heeft wel een torrent downloaden, ok opties voor NZB downloading?

• VisionMaster
er zijn usenet client voor Synology machines. Uiteraard niet out of the box, maar zeker verkrijgbaar via de package manager die je er ook eenvoudig op kan zetten, nadat je jezelf een telnet toegang heb verschaft op de NAS :)

VisionMaster wijzigde deze reactie 14-09-2007 16:40 (16%)

• Franckey
Ik overweeg om toch een D-Link DNS-323 te kopen i.p.v. de Buffalo LinkStation Live. Belangrijkste redenen zijn, de Raid 1 opstelling en de mogelijkheid om subdirectories te sharen. (De Buffalo LinkStation Live ondersteunt volgens mij alleen shares op root niveau.)

Zijn hier ervaringen met de D-Link DNS-323 of adviseren jullie toch een ander merk/type?
Wat ik belangrijk vind is:
- Gebruikersbeheer / rechten op shares (liefst ook op directories, maar dat kom ik nergens tegen)
- Sharen van subdirectories (zoals in Windows)
- Geen speciale drivers nodig voor Windows (dus Samba?)
- Stil, liefst zonder fan
- Snel, waar zit de bottleneck in het netwerk of de processor van de NAS?
- Raid 1
- Printer server
- Media server is geen must, maar wel leuk
- Energiezuinig, het is voor thuis ik wil dus geen mkb NAS.
- (mocht er ook een mail server in zitten, dan is dat helemaal super)

Verder nog wat vragen:
- Kun je een NAS gewoon aan en uit zetten met bijv. een tijdklok of een stekkerdoos met schakelaar?
- Hoe zit het met onderhoud, kun / moet je de schijven in een NAS ook regelmatig defragmenteren en checken op fouten?
- Kun je je Windows profile makkelijk op de NAS zetten en die delen met andere PC's? Kun je met een NAS dus roaming profiles realiseren?
- Welke harddiscs adviseren jullie voor een NAS? Tot nu toe koop ik altijd WD schijven voor m'n PC's.

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
Franckey schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:49:
- Kun je een NAS gewoon aan en uit zetten met bijv. een tijdklok of een stekkerdoos met schakelaar?
Nee, dat zou ik je zeker niet aanraden. Net als bijvoorbeeld Windows op een PC werkt een NAS met caches, en je moet filesystems eerst syncen en unmounten voordat je het apparaat uitzet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Franckey
quote:
Exirion schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:01:
[...]

Nee, dat zou ik je zeker niet aanraden. Net als bijvoorbeeld Windows op een PC werkt een NAS met caches, en je moet filesystems eerst syncen en unmounten voordat je het apparaat uitzet.
Maar als alle PC's uitstaan, dan kan je de NAS toch gewoon uitzetten d.m.v. de power eraf te halen neem ik aan? De NAS zou dan op dezelfde stekkerdoos kunnen als de PC's. 24 uur de NAS laten aanstaan lijkt mij een beetje overdreven, als die het grootste deel van de dag niet gebruikt wordt.

• VisionMaster
quote:
Franckey schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:56:
[...]

Maar als alle PC's uitstaan, dan kan je de NAS toch gewoon uitzetten d.m.v. de power eraf te halen neem ik aan? De NAS zou dan op dezelfde stekkerdoos kunnen als de PC's. 24 uur de NAS laten aanstaan lijkt mij een beetje overdreven, als die het grootste deel van de dag niet gebruikt wordt.
edit:
Ja, maar de meeste NAS-en hebben een bestandssysteem wat je wellicht op een fout moment abrupt hiermee uitgooit. Het zelfde probleem als dat je je eigen systeem in een keer uitgooit door de stekker er uit te rukken ;)

Mijn NAS (en de meeste kleine NAS apparaatjes) zijn energie zuinig en voor 24/7 actief zijn bedoelt zijn (door bijv. de disk in idle mode uit te zetten). Dus die 15 Watt had of mijn uitgezette ATX moederbord kunnen trekken of een complete NAS. ;)

Nah ja, hoe dan ook... je kan het filesystem beschadigen met het spontaan uitzetten.

Een oplossing kan zijn om een crontab te zetten die je disk 's avonds automagisch uitzet. Of je kan via de webinterface (iig bij die van mij) je NAS rebooten of uitschakelen.

VisionMaster wijzigde deze reactie 17-09-2007 09:12 (43%)

• LeGato23
  • Niet online
quote:
Franckey schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:49:
Wellicht dat je WOL (Wakeup On Lan) kan gebruiken om het apparaat in te schakelen wanneer je 'm wil gebruiken?

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Er is natuurlijk altijd een tweakerd oplossing, ik heb ooit eens bij een pc met een ATX moederbord een pulscontact met een relais gebouwd om de standaard aan/uit schakelaar op tijd te kunnen schakelen. Mijn ts-101 heeft zo'n zelfde aan uit schakelaar dus daar moet het ook mee kunnen, kost je wel je garantie.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-05 12:54
hoe zit het eigenlijk met het afspelen van 1080p films gaat dat goed zonder happeringen?

• jbr

jbr

Right back @ ya

quote:
Jazekerrrrr schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:07:
hoe zit het eigenlijk met het afspelen van 1080p films gaat dat goed zonder happeringen?
Ja natuurlijk

• vteuniss
  • Laatst online: 21-02-2009

vteuniss

Global IT Gypsy

Ik ben op zoek naar een nas oplossing om torrent bestanden te kunnen delen. Dus niet alleen downloaden, maar ook (met name) uploaden. Ik wil de torrents remote kunnen beheren (ala utorrent icm webui plugin). Ik weet inmiddels dat het kan, maar ik weet niet welke combinatie van nas/torrent client ik daarvoor kan gebruiken.
Zat zelf te denken aan een CH3SNAS en deze te funpluggen.

• VisionMaster
edit: darn double post (sorry)

VisionMaster wijzigde deze reactie 17-09-2007 21:03 (91%)

• VisionMaster
quote:
Jazekerrrrr schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:07:
Dat lukt me prima hier, maar enkelt via de 100Mbit/s lijn. 10Mbit/s is wat gewaagd, maar de wireless is bij mij niet toereikend genoeg hiervoor. Al is het alleen al de storing van andere wifi in de omgeving en de router die het moeilijk heeft. Misschien als je 802.11n gebruikt dat het misschien lukt wireless.

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:04
Ik ben ook bezig met het uitwerken van een NAS voor thuis. Mijn grootste probleem is eigenlijk de voeding. Ik wil graag 16 schijven in raid hangen, maar hoe voorzie ik die van stroom ?

Tegenwoordig hebben alle voedingen 2 tot 4 pci-e videokaart aansluitingen. Wat de amperage op de overige voltlijnen betreft ontlopen de voedingen elkaar niet.

Zijn er mensen die succesvol de pci-e connector gemod hebben naar de standaard stroom connectors, danwel sata power connectors ?

• VisionMaster
quote:
Mr1ncr3d1bl3 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:26:
Ik ben ook bezig met het uitwerken van een NAS voor thuis. Mijn grootste probleem is eigenlijk de voeding. Ik wil graag 16 schijven in raid hangen, maar hoe voorzie ik die van stroom ?

Tegenwoordig hebben alle voedingen 2 tot 4 pci-e videokaart aansluitingen. Wat de amperage op de overige voltlijnen betreft ontlopen de voedingen elkaar niet.

Zijn er mensen die succesvol de pci-e connector gemod hebben naar de standaard stroom connectors, danwel sata power connectors ?
16 schijven? Zou je niet een ander type enclosure kopen ipv een standaard kast :)
Verder... neem een grote voeding en koop veel splitsingskabels. En verdeel de harddisken over de verschillende voedingskabels die uit de voeding komen.

En wat bedoel je met PCI-e videokaart aansluitingen van de voeding? Zijn dat niet de normale molex of s-ata aansluitingen?

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:04
Ik heb al gekeken voor een 19" servercase, maar aangezien die meer dan 500 euro kosten ...

Daarnaast, mn huisgenoten zijn uitgekeken op mn 19" rack in de woonkamer dus die zal plaats moeten maken. Zit even een plan te maken om mn servers te vervangen door een rijtje CM Stackers 8)

Wat ik bedoelde met de PCI-e aansluitingen, dat zijn die connectors voor die energie slurpende grafische kaarten van tegenwoordig:

http://www.coolermaster.com/uploads/product/products_gallery/file1184749882496.jpg

^^ Die dus

Heb nog wat gezocht en kwam wat dingen tegen om 2 voedingen aan elkaar te knopen, dus dan zou het wel moeten lukken. Ik las in het CM Stacker topic dat er zelfs een speciale kabels is die dit mogelijk maakt en dat die erbij geleverd wordt :?

• VisionMaster
quote:
Mr1ncr3d1bl3 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:42:
Ik heb al gekeken voor een 19" servercase, maar aangezien die meer dan 500 euro kosten ...

Daarnaast, mn huisgenoten zijn uitgekeken op mn 19" rack in de woonkamer dus die zal plaats moeten maken. Zit even een plan te maken om mn servers te vervangen door een rijtje CM Stackers 8)

Wat ik bedoelde met de PCI-e aansluitingen, dat zijn die connectors voor die energie slurpende grafische kaarten van tegenwoordig:

[afbeelding]

^^ Die dus

Heb nog wat gezocht en kwam wat dingen tegen om 2 voedingen aan elkaar te knopen, dus dan zou het wel moeten lukken. Ik las in het CM Stacker topic dat er zelfs een speciale kabels is die dit mogelijk maakt en dat die erbij geleverd wordt :?
De goedkoopste stackers zijn 121 euro op de pricewatch nieuw. Dus... ik denk dat de 19" oplossingen nog niet eens zo gek zouden zijn voor je :)
Daarbij... iedere voeding heeft gemiddeld zo'n 40% verlies in de omzetting naar de meerdere lagere voltages. Dus minder voedingen is goedkoper als je aan het milieu moeten denk (en je portomonnee). Daarnaast kan je kan je er ook 1 kopen met een ingebouwde raid-controller en een SCSI interface. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat. Er zijn ook s-ata oplossen hiervoor.

Die extra PCI-E kabels zitten (denk ik) gewoon op een eigen gescheiden circuit om meer verdeelde power uit je voeding te krijgen, apart van je moederbord en randapparatuur. Als je videokaart gaat blazen, dat het dan niet de andere spanningen te ver laat in zakken over de gedeelde leidingen.

Die voedingenkoppelingen zijn eenvoudig eigenlijk, het stekkertje zorgt ervoor dat de voeding wordt geactiveerd samen met de andere voeding tegelijkertijd. Dus, het zelfde pinnetje op de ATX stekker wordt dan kort gesloten. Normaal doet je moederbord dat via 1 moederbord stekker, dat kan dan naar alle twee de voedingen gaan.

VisionMaster wijzigde deze reactie 18-09-2007 17:41 (17%)

• voodooless
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04 22:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien even ter informatie: van de Thecus N2100 is er een nieuwe firmware beschikbaar waarmee performance flink omhoog schiet, t.o.v oudere reviews. Hiermee wordt het opeens een best interessant apparaat.

Wat ik me nog afvraag: is het mogelijk om de een NIC op 100 en de andere 1000 Mbit/sec te laten lopen? Juist vanwege de twee NIC's vind ik het ding interessant, want dan hoef ik geen Gbit switch te kopen. Aan de andere kant heb je voor hetzelfde geld ook een Firewire oplossing incl. 2x 500 GB disks en ook nog RAID 1... Dat is sneller, maar wel weer minder flexibel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheSiemNL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-05 10:43
quote:
XSNL schreef op zondag 15 juli 2007 @ 11:32:
Heeft iemand hier ervaring met de Maxtor Shared Storage II of de Sitecom MD-250? Ik ben op zoek naar een goedkope NAS server, en toevallig kwam ik de Maxtor/Seagate Shared Storage II voor 100 euro tegen. Heeft iemand ooit problemen of dergelijken met deze schijf gehad? Want voor 100 euro kan ik em niet laten liggen :9~

Pricewatch link:
http://tweakers.net/price...bps-2x-USB-2.0-16MB).html
Ik heb die MD-250 aan een klant van me verkocht. Die hangt daar enkele maanden. Hij is 1 keer gecrashed (reboot en klaar) en verder geen problemen. Hij maakt wel een teringherrie, heb hem maar bij ze in de meterkast geplaatst.

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Nou wederom een vraagje ik heb op mijn QNap TS-101 een aantal series staan 300 mB voor 40 minuten dit kan ik in een paar minuten naar mijn PC kopieren, en ze dan kijken. Als ik ze gewoon open met media player classic dan haperen ze af en toe, als de verbinding wat minder is. Nu wil ik ze dus streamen naar mijn PC dat deze de filmpjes dus vooruit-inleest kan dit?

• Tomino
quote:
EgoPro schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:10:
Nou wederom een vraagje ik heb op mijn QNap TS-101 een aantal series staan 300 mB voor 40 minuten dit kan ik in een paar minuten naar mijn PC kopieren, en ze dan kijken. Als ik ze gewoon open met media player classic dan haperen ze af en toe, als de verbinding wat minder is. Nu wil ik ze dus streamen naar mijn PC dat deze de filmpjes dus vooruit-inleest kan dit?
Ja, hier ben ik ook wel benieuwd naar :) Streamen!

• Franckey
De QNAP Turbo Station TS-201 en de Synology DS207 lijken volgens mij best veel op elkaar. Weet iemand wat de verschillen zijn en welke de beste (snelst en energie zuinigst) tussen deze twee is?

De Synology DS207 heeft nog de rare eigenschap dat shares alleen op root niveau kunnen worden aangemaakt en niet in subdirectories. Bovendien kan de share niet een eigen naam hebben, maar heeft die automatisch de naam van de directory. Heeft de QNAP Turbo Station TS-201 deze problemen ook?

• Blizard
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
VisionMaster schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:18:
[...]

Al iemand een NAS met firewire gevonden ?
Zou zonde zijn om mijn/je huidige firewire drive niet meer te kunnen gebruiken ?! :'( Dit moet toch gewoon bestaan ?

• Kaap
quote:
Franckey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 01:05:
De QNAP Turbo Station TS-201 en de Synology DS207 lijken volgens mij best veel op elkaar. Weet iemand wat de verschillen zijn en welke de beste (snelst en energie zuinigst) tussen deze twee is?

De Synology DS207 heeft nog de rare eigenschap dat shares alleen op root niveau kunnen worden aangemaakt en niet in subdirectories. Bovendien kan de share niet een eigen naam hebben, maar heeft die automatisch de naam van de directory. Heeft de QNAP Turbo Station TS-201 deze problemen ook?
Performance comparison's vinden is erg lastig. Op Smallnetbuilder hebben ze wel een performance chart gemaakt van al hun reviews. Zodoende kun je wat te weten komen over performance t.o.v. andere NAS'sen.

• abusimbal
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 12:42
quote:
Kaap schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:09:
[...]

Performance comparison's vinden is erg lastig. Op Smallnetbuilder hebben ze wel een performance chart gemaakt van al hun reviews. Zodoende kun je wat te weten komen over performance t.o.v. andere NAS'sen.
Ik zou voor de Qnap TS-209 Pro gaan die is volgens mij sneller.

http://www.smallnetbuilde..._nas/Itemid,190/chart,19/

abusimbal wijzigde deze reactie 21-09-2007 21:10 (4%)

• weebl
  • Laatst online: 19:13

weebl

YARR!

Ik heb net de Synology DS-107e besteld. Ik hoop hem begin volgende week binnen te krijgen. Dan zal ik m'n bevindingen met jullie delen :)

• jan groen
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:36
Kunnen jullie eens aangeven naar welke apparaten jullie film's e.d. streamen? Ik zit eigenlijk te denken om de CH3SNAS aan te schaffen.

• Kaap
quote:
weebl schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:12:
Ik heb net de Synology DS-107e besteld. Ik hoop hem begin volgende week binnen te krijgen. Dan zal ik m'n bevindingen met jullie delen :)
Graag! Deze wil ik volgende week ook gaan aanschaffen.
quote:
abusimbal schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 18:46:
BTW: Kaap, link adres klopt niet helemaal
Link aangepast.

• Franckey
quote:
weebl schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:12:
Waarom dan niet de Synology DS207 met raid 1? Dat scheelt in prijs niet veel volgens mij.

• Franckey
quote:
abusimbal schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 18:46:
[...]

Ik zou voor de Qnap TS-209 Pro gaan die is volgens mij sneller.

http://www.smallnetbuilde..._nas/Itemid,190/chart,19/
Helaas staat de Qnap TS-201 er niet bij. Die is meer vergelijkbaar met de Synology DS207. Ik wil dus weten welke van deze twee de beste is.

• weebl
  • Laatst online: 19:13

weebl

YARR!

quote:
Franckey schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:15:
[...]

Waarom dan niet de Synology DS207 met raid 1? Dat scheelt in prijs niet veel volgens mij.
De DS-207 kost bij mobile-harddisk.nl zonder HDD 289 euro. Met schijf wordt dat dan 354 euro. Dat vond ik een beetje te duur. Hij gaat voornamelijk dienst doen als backup-machine voor alle belangrijke bestanden. Hierdoor staan de gegevens al op twee verschillende plekken en vond ik een extra schijf erin niet nodig. De DS-107e komt zelfs in de garage te staan die los van ons huis staat. Veiliger kan dan bijna niet.

• TimTie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-05 11:35
quote:
jbr schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:29:
Ik heb nu al een aantal keer die fun_plug in de root van Volume_1 gezet, maar tot nu toe nog zonder resultaat: Ik kan niet telnetten naar de CH3SNAS. Wat doe ik fout?
JBR heb je ondertussen de Fun_plug al aan de gang? Zit zwaar te denken aan de CH3SNAS om aan te schaffen maar dan moet wel de fun_plug werken. Want wil hem als webserver, fpt en backup sever gebruiken.

• abusimbal
quote:
Franckey schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:23:
[...]

Helaas staat de Qnap TS-201 er niet bij. Die is meer vergelijkbaar met de Synology DS207. Ik wil dus weten welke van deze twee de beste is.
Heb even gezocht met google, jij ook ?

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1014
http://www.hothardware.co...1_and_TS201_NAS_Servers1/
http://www.hardwarecanuck...d-storage-nas-review.html
http://files.ieiworld.com...iew/MPCreview_qnap201.pdf

• Franckey
quote:
abusimbal schreef op zondag 23 september 2007 @ 15:44:
[...]

Heb even gezocht met google, jij ook ?
[...]
Die had ik ook al gevonden, maar mede daardoor zit ik dus nu nog te twijfelen tussen de Qnap TS-201 en Synology DS207. Op GoT lees ik erg veel over Synology en maar weinig over Qnap. In de reviews kom ik plus- en minpunten van de Qnap TS-201 ten opzichte van de Synology DS207 tegen:
- default folders can't changed / forced folder names
- cooling fan does not have a control
+ Network Recycle Bin
+ steel construction
+ quiet operation

Dus ik zoek Qnap TS-201 kenners die dit kunnen bevestigen of relativeren. Ik vind het een beetje raar van Qnap dat je de default shares niet kan veranderen. Maar de Network Recycle Bin vind ik een mooie feature, die je niet bij de Synology DS207 ziet. Of is het daar misschien toch ook mogelijk? En ik ben ook benieuwd welke het minste geluid maakt en het minste energie gebruikt.

• abusimbal
Ja, dan word het moeilijk.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe Windows Home servers.
Enkele fabrikanten hebben deze al aangekondigd.

http://www.leo-computer.de/produkte.piranha.homeserver.xhtml
MaxData o.Center (nog geen pagina gevonden)
http://www.hp.com/hpinfo/...s_de_mediasmartserver.pdf
http://www.chiligreen.com/shop/produkte.asp?typ=6
http://www.wegotserved.co...server-details-confirmed/
http://www.wegotserved.co..._home_server_md_90110.pdf
http://www.wegotserved.co...w-available-to-pre-order/

Een topic over [WHS] Windows Home Server ervaringen topic

Ofwel ga ik voor de Drobo, maar dan wacht ik op de netwerk versie, voorlopig is hij enkel via USB.
http://www.drobo.com/

abusimbal wijzigde deze reactie 23-09-2007 22:33 (6%)

Pagina: 1 2 3 ... 41 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True