[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Van NAS naar PC fluctueert de snelheid nogal, gebruik lokaal ook geen RAID 0 maar ben dat nog wel van plan. De NAS draait met 5 schijven van 7200rpm in RAID5 met EXT4 filesystem. RAM is eenvoudig zelf te vervangen, CPU is wat meer werk (ongeveer 45 minuten) maar is goed te doen voor tweakers. :-) Heb gewoon de standaard Intel koeler met fan gebruikt die bij de boxed cpu zat, en die past best goed. Heb enkele foto's ervan gemaakt mocht je interesse hebben. Je verliest alleen wel je garantie, vandaar dat ik er mee gewacht heb totdat alles eerst goed en stabiel draaide (het duurde bij mij zeker een hele week na aankoop voordat de kap er voor de 1e keer af kwam). :-)

[ Voor 11% gewijzigd door remotehost op 21-11-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:58
Post die foto's hier als je wilt. Lijk me interessant om je tweaks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
Hier zijn wat plaatjes met wat uitleg, ben te lui om het mooi te presenteren, over tweaks en wat je kunt doen om je transferspeed te verhogen heb ik eerder in dit topic al wat dingen gezegd :)

ts509.rar
4.16 MB
http://www.megaupload.com/?d=3H6TZ3YO

- de primary nas staat 24/7 aan en hangt aan een UPS, hier zijn de 2 upgrades op gedaan
- als cpu koelpasta is IC Diamond 7 Carat gebruikt, temps zijn goed
- de nieuwe cpu (en beide cores) worden meteen goed herkend (daar hoef je niks voor in te stellen)
- de oude cpu werd passief gekoeld, de nieuwe heeft een fan maar die kun je gewoon aansluiten op de ongebruikte fanheader op het moederbord
- meer dan 3 GB ram wordt door de nas automatisch gebruikt als cache (daar hoef je niks voor in te stellen)
- de backup nas (de onderste op de foto) gaat verplaatst worden naar een andere ruimte (cat6 kabel van Belkin ligt er naast)
- de backup nas wordt alleen gebruikt voor backup en test doeleinden, heeft (nog) geen UPS
- in de backup nas zitten 5 Samsung F3 schijven, deze staan NIET op de HW lijst maar werken prima, op eigen risico doen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:58
Grappig om te zien dat er op het mainboard nog twee ongebruikte SATA aansluitingen te vinden zijn. Zouden die ook nog benut kunnen worden?

[ Voor 88% gewijzigd door PeterPan op 24-11-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
inderdaad zou leuk zijn als je die 2 nog kan gebruiken, al zullen de HDD's niet meer in de behuizing passen zeker?

ps. wat is het verbruik van deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
PeterPan schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:12:
Ik heb ze even op imagebam gezet:
Hier iets handiger gesorteerd, want ik raakte de draad kwijt...

afbeeldingen: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
Ik weet niet of die 2 lege SATA poorten te gebruiken zijn, maar er zit nog wel een eSATA poort aan de achterkant van de NAS die gebruikt kan worden. Het moederbord is geloof ik grotendeels gelijk aan het topmodel van QNAP, de TS-809 en dat model support 8 schijven (maar heeft dan weer geen eSATA poort).

Er is helaas geen fysieke ruimte meer in de NAS voor nog 2 schijven.

Had gelezen dat de nieuwere revisie van het TS-509 moederbord herkend kan worden aan de 7 SATA poorten, de oudere modellen hebben 5 of 8 SATA poorten dacht ik (met wellicht ook een oudere BIOS waardoor je problemen kan krijgen en/of minder verschillende CPUs kunt gebruiken voor de upgrade).

Het verbruik weet ik niet, maar dit zal ongetwijfeld wat meer zijn dan voor de upgrade. Verbruik vind ik ook niet zo belangrijk, het ging mij er om de NAS zo snel mogelijk te krijgen omdat ik veel met grote files in de weer ben en heb gemerkt dat ik hem voor steeds meer verschillende dingen gebruiken wil vanwege al die makkelijk te installeren QPKG packages;

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/5dl3yf.png

De laatste beta firmware (nog niet zelf geprobeerd) bevat trouwens weer een aantal interessante nieuwe zaken.

p.s.: peterpan & torp, nog bedankt voor jullie moeite :-)

[ Voor 13% gewijzigd door remotehost op 08-12-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
remotehost schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:14:

De laatste beta firmware (nog niet zelf geprobeerd) bevat trouwens weer een aantal interessante nieuwe zaken.
Wat dan allemaal precies?
Heb hier een TS219 staan en gebruik redelijk veel features:
-iscsi
-mailserver (xdove)
-Smb shares
-NFS shares
-Nzbget
-Torrent client
-Ftp server
-VPN doos (openvpn)
-Web server

Heel erg vet overigens wat je met die TS509 hebt gedaan!!
Wij hebben er op kantoor ook 1 staan, zal de baas eens lief aankijken voor een upgrade :9

Overigens kun je niet nog wat winst halen door jumbo frames aan te zetten (MTU=9000)??

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
El Snorro schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:58:
[...]

-iscsi
-mailserver (xdove)
-Smb shares
-NFS shares
-Nzbget
-Torrent client
-Ftp server
-VPN doos (openvpn)
-Web server

Wij hebben er op kantoor ook 1 staan, zal de baas eens lief aankijken voor een upgrade :9

Overigens kun je niet nog wat winst halen door jumbo frames aan te zetten (MTU=9000)??
Dat merk je alleen als je clients het ondersteunen, je op (minstens) 1 gigabit zitten voor een fatsoenlijk effect en een flinke file om over te gooien. :)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje. Wat is nou het verschil tussen een NAS of FreeNAS op een pc'tje? Behalve het stroomverbruik? Want om nou 4 à 500 euro weg te leggen voor een apperaatje dat niet meer kan dan FreeNAS is ook weer zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:55:
Even een vraagje. Wat is nou het verschil tussen een NAS of FreeNAS op een pc'tje? Behalve het stroomverbruik? Want om nou 4 à 500 euro weg te leggen voor een apperaatje dat niet meer kan dan FreeNAS is ook weer zo wat.
Het grootste verschil is het stroomgebruik, maar ook de integratie van heel wat meer features dan dat je in FreeNAS kan krijgen. Bij FreeNAS heb je een heel aantal andere sterke punten. Erg stabiel, de ZFS opties in de laatste release, GEOM is gewoon goed :) en de SSH client die er op zit heeft geen gestripte shell (meestal ash). Verder kan je met nogal wat hardware op een FreeNAS werken, dus het stroom verbruik en performance heb je zelf in de hand.

Tegenwoordig kan je ook met FreeNAS torrents en NZB's downloaden. Dus het verschil wordt nu wel erg klein.

Er zitten wel heel erg veel andere features in een NAS dat het misschien toch wel veel meer kan bieden. Of je het gebruikt is een tweede. ;)

Verwijderd

Goede morgen,

het lijkt erop dat ik een probleem heb met mijn QNAP 219P.

Tot gisteren werkte hij nog zonder problemen. Omdat ik een andere harde schijf (uit een ander) apparaat moest formatteren, heb ik even de twee harde schijven uit de QNAP gehaald, andere harde schijf erin gestopt, geformatteerd en weer eruit gehaald.

Daarna heb ik de twee harde schijven die geinstalleerd waren weer teruggeplaatst en toen gebeurde er niets. Ik zie wel de QNAP, kan ook instellingen wijzigen, maar ik zie niet het Linear Disk Volume (JBOD. Ik kan dus ook niet (meer) bij al mijn data.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt.

• remotehost
  • Niet online
El Snorro schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:58:
-iscsi
-mailserver (xdove)
-Smb shares
-NFS shares
-Nzbget
-Torrent client
-Ftp server
-VPN doos (openvpn)
-Web server

Nou voor dat model gebruik je zeker nogal wat features 8) . De TS-509 ondersteunt geen Jumbo Frames dus daar heb ik verder niet mee getest. Denk ook niet dat het nog veel sneller zal worden, meer leesvoer hier. (ik kan trouwens bevestigen dat Windows 7 x64 ook leest met 1 MB blokken).

Hier de info over de nieuwe firmware:
Beta Firmware 3.2.0 Build 1107 for QNAP TS-x39/509/809/809U & SS-x39

[What's New?]
- Web File Manager 2
* Brand new user interface
* Supports file compression/decompression (7z, gzip, gz, zip, bzip2, bz2, tar, rar, tgz)
* Sub-folder Privileges
* Supports file searching
* Supports drag-n-drop: moving file & folder within NAS
* Multiple files uploading /downloading
* Upload: up to 128 files at a time
* Download: auto-compress selected files into one zip file
- Apple Time Machine Support
- WebDAV Support
- IPv6 Support
- DFS (Share Folder Aggregation)
- Cloud Storage Backup (Amazon S3)
- Real-time Function Search
- Import User List
- Language Support: Dutch & Czech

[Enhancement]
- iSCSI Target Enhancement
* Supports SPC-3 Persistent Reservation
* Supports MPIO and MC/S
* Fully compatible with VMware vSphere 4.x and Windows Server 2008
- Remote Replication Enhancement
- Windows AD Enhancement
- Surveillance Station Enhancement (Support Windows 64bit OS and Y-cam)
- Date & Time Enhancement (Customized Datetime format)
- UPnP Media Server – TwonkyMedia Server 5.1
- Password Strength Checker
- Support SNMP v3
- HTTPS for both Web Administration & Web Server
- Better NTFS External HDD Support (More stable and faster)
- Component Upgrade (Apache:2.2.14, MySQL:5.1.36)
- Web Administration page layout can be remembered now

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
remotehost schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:02:
[...]

Nou voor dat model gebruik je zeker nogal wat features 8) . De TS-509 ondersteunt geen Jumbo Frames dus daar heb ik verder niet mee getest. Denk ook niet dat het nog veel sneller zal worden, meer leesvoer hier. (ik kan trouwens bevestigen dat Windows 7 x64 ook leest met 1 MB blokken).

Hier de info over de nieuwe firmware:
Beta Firmware 3.2.0 Build 1107 for QNAP TS-x39/509/809/809U & SS-x39

[What's New?]
- Web File Manager 2
* Brand new user interface
* Supports file compression/decompression (7z, gzip, gz, zip, bzip2, bz2, tar, rar, tgz)
* Sub-folder Privileges
* Supports file searching
* Supports drag-n-drop: moving file & folder within NAS
* Multiple files uploading /downloading
* Upload: up to 128 files at a time
* Download: auto-compress selected files into one zip file
- Apple Time Machine Support
- WebDAV Support
- IPv6 Support
- DFS (Share Folder Aggregation)
- Cloud Storage Backup (Amazon S3)
- Real-time Function Search
- Import User List
- Language Support: Dutch & Czech

[Enhancement]
- iSCSI Target Enhancement
* Supports SPC-3 Persistent Reservation
* Supports MPIO and MC/S
* Fully compatible with VMware vSphere 4.x and Windows Server 2008
- Remote Replication Enhancement
- Windows AD Enhancement
- Surveillance Station Enhancement (Support Windows 64bit OS and Y-cam)
- Date & Time Enhancement (Customized Datetime format)
- UPnP Media Server – TwonkyMedia Server 5.1
- Password Strength Checker
- Support SNMP v3
- HTTPS for both Web Administration & Web Server
- Better NTFS External HDD Support (More stable and faster)
- Component Upgrade (Apache:2.2.14, MySQL:5.1.36)
- Web Administration page layout can be remembered now
Kijk dat zijn mooie features, die zal ik er op kantoor eens in gaan zetten als hij uit de beta komt :)
Was dat filmpje met die snelheidsmeting van jou trouwens over SMB? Want ik merk dat mijn NAS veel sneller is over NFS dan vanaf SMB shares :Y
Haal zelfs met mijn bescheiden 1,2ghz nas 55MB/s over NFS :)
vanaf een SMB share ongeveer 25 tot 35MB/s

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• remotehost
  • Niet online
Yep dat filmpje is gewoon over SMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Wat vinden we van deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.nl/img/p/400/496965.jpg

Disk: Meegeleverde schijven 1
Disk: Meegeleverde capaciteit (GB) 1024
Disk: Resterende drive bays 1
Disk: RAID-level RAID 1
LAN: Ethernet-poorten 1x Gigabit Ethernet
LAN: Wifi -
LAN: Wifi-encryptie -
Connectors: USB 1
Connectors: USB-host 0
Connectors: eSATA 0
Behuizing: Ventilator ja
Behuizing: Bedieningstoetsen power
reset
Behuizing: Indicatieleds power
status
error
usb
lan
harddisk
Behuizing: Afmetingen 175.25 x 150 x 146 mm
Functionaliteit: Webinterface ja (Nederlands)
Functionaliteit: Protocollen Samba
NFS
AFS (AppleTalk)
Functionaliteit: Authenticatie gebruikers
Functionaliteit: Servers ftp-server
DLNA-server
iTunes-server
printserver
Functionaliteit: Downloads http-downloads
ftp-downloads
Backup-software Ja, van Netgear
de Stora – inclusief één 1TB-schijf – erg goedkoop. En dat is terug te zien in de mogelijkheden. Wilt u FTP-toegang? Dat kan, maar meerdere accounts aanmaken voor FTP gaat niet. Wilt u remote access tot de Stora om instellingen te veranderen? Dat kan, maar dan moet u wel het premium-abbonement afsluiten voor $19,99 per jaar. Het is natuurlijk begrijpelijk dat Netgear de mogelijkheden van de Stora beperkt, aangezien het anders gaat botsen met ReadyNas, maar het is wel een beetje jammer. We hadden graag gezien dat er één admin-account was die alles van afstand kan regelen.
De Stora is een fantastisch apparaat met groot gebruiksgemak. Echter, er kunnen nog dingen beter. Zo is het nog niet mogelijk een hoofdmap met vele submappen te delen als één album. Wie bijvoorbeeld in één keer al zijn mp3’s wil delen, moet talloze albums aanmaken. Dat is natuurlijk niet handig. Tevens is het nog niet mogelijk een complete map in één keer te downloaden. Jammer, maar volgens Netgear wordt daar nog aan gewerkt. De volgende firmware moet het mogelijk zijn. Net als het afspelen van flac-bestanden. Zijn deze schoonheidsfoutjes opgelost, dan kunnen we niets anders concluderen dan dat Netgear een erg interessant en gebruiksvriendelijk product in zijn nas-line-up heeft.

Pluspunten

+ Erg goede netwerkprestaties
+ Erg gebruiksvriendelijk
+ Goedkoop
Minpunten

- Geen hele mappen in één keer delen
- Geen hele mappen in één keer downloaden
- Abonnement voor premium diensten
Conclusie

De Stora is gebruiksvriendelijk, snel en goedkoop. Echter, er zijn verbeterpunten in de vorm van het delen van mappen en het downloaden van meerdere bestanden in één keer. Netgear werkt daaraan en belooft verbetering.
Deze NAS staat voor 160 te koop bij Komplett met een 1TB schijf (5400 rpm , 8mb cache westerndigital)

Op zich doet het ding waar de meesten 'm voor zouden gebruiken maar flexibel lijkt het ding mij niet. Ik zoek echter een NAS die ,gewoon, films en muziek streamt in huis en meer niet. Echter is er natuurlijk de regel: Goedkoop is Duurkoop...

Streamingsnelheid is getest op 30Mb

[ Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 28-11-2009 11:17 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de Netgear readynas duo? Ik ben zelf ook steeds meer geïnteresseerd aan het geraken in zo'n NAS (sta op punt om mijn desktop te vervangen door grote laptop) en wil dan vanop de NAS werken voor alle storage. Is ook wat naar te toekomst toe als er meer netwerkapparatuur in huis komt.

De Netgear ziet er aantrekkelijk uit eveneens qua prijs, 239 (+15 port naar belgie) als scherpste bij wifimedia.

Ik zie hier redelijk wat Qnap en Synology voorbij komen, maar die zitten vaak als 100 euro hoger in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:19
Ik ben op zoek naar een NAS en een apparaat zoals een squeezebox (of een squeezebox als ie voldoet) om flac's af te spelen op m'n audio installatie. Ik heb hier weinig kaas van gegeten, dus ik heb advies nodig. Kan iemand me die geven?

Wat ik tot zover begrijp is dat ik zoiets als een QNAP Turbostation TS-110 met daarin een hardeschijf nodig heb, plus een squeezebox (of een dergelijk apparaat). Een eis is dat er een s/pdif op zit zodat ik 'em kan aansluiten aan m'n digital ingang op m'n cdspelert. Maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonILLY
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:49
Ik heb een Zyxel NSA 220 gekocht. Ik zag dat er nu ook een NSA 220 -Plus op de markt is.
Volgens mij, zijn ze hardwarematig identiek.
Klopt deze aanname en zoja kan ik de firmware van de 220 Plus ook op de 'gewone' 220 flashen?

[ Voor 3% gewijzigd door DonILLY op 30-11-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 15:08
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:35:
Iemand ervaring met de Netgear readynas duo? Ik ben zelf ook steeds meer geïnteresseerd aan het geraken in zo'n NAS (sta op punt om mijn desktop te vervangen door grote laptop) en wil dan vanop de NAS werken voor alle storage. Is ook wat naar te toekomst toe als er meer netwerkapparatuur in huis komt.

De Netgear ziet er aantrekkelijk uit eveneens qua prijs, 239 (+15 port naar belgie) als scherpste bij wifimedia.

Ik zie hier redelijk wat Qnap en Synology voorbij komen, maar die zitten vaak als 100 euro hoger in prijs.
Ik heb de ReadyNAS Duo en eigenlijk wel tevreden, maar ben op zoek naar iets nieuws dat héél snel is omdat ik na aanschaf van ee SSD op m'n Ubunto dmv iSCSI naar de NAS ga.

M'n iSCSI op de ReadyNAS Duo (geen standaard feature - kleine 3e party package) doet zo'n 26MBytes/sec wat niet onaardig is op gigabit LAN.

Heb er ook SqueezeCenter op draaien natuurlijk (daar initieel voor gekocht) en doe ook torrentjes.

Al bij al wel tevreden van hoor, heb nu 2 disken in mirror draaien en er zit 1GB RAM in.

Het is echt wel een klein zuinig doosje hoor met geen slechte performance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DonILLY schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:34:
Ik heb een Zyxel NSA 220 gekocht. Ik zag dat er nu ook een NSA 220 -Plus op de markt is.
Volgens mij, zijn ze hardwarematig identiek.
Klopt deze aanname en zoja kan ik de firmware van de 220 Plus ook op de 'gewone' 220 flashen?
Deze zijn niet identiek. Het verschil is voor zover ik weet uitsluitend een timer, waardoor de plus op een ingestelde tijd zichzelf kan inschakelen.
Je kunt niet de plusfirmware op de standaard 220 zetten, althans niet via de normale procedure. Het schijnt wel via de seriele poort te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:35:

Ik was behoorlijk gecharmeerd van de Netgear readynas totdat ik ergens op het Netgear forum las dat de data op de disken met een bepaalde blocksize worden weggeschreven dat "mocht" je nas het loodje leggen (de hardware), je de data op de disken niet eventjes aan bijv een linux doosje kunt hangen om je data terug te halen...kreeg ik het een beetje benauwd van..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:31
Hmm. Na een tweetal jaar een Qnap Ts101 te hebben gehad in 't netwerk ben ik dat ding meer dan zat.

Punt waarvoor we hem gebruiken, backuppen werkt gewoon niet lekker en het hele zooitje is gewoon niet stabiel. Er moet wat anders komen, er staan twee pc's aan waarop gewerkt wordt! Ook is 1 hdd erin niet helemaal safe.

Wat wil ik:
Een network hdd waarnaar ik kan backuppen. Desnoods met de meegeleverde tool, desnoods met een 3rd party backup programma. Dat maakt mij niet uit.

Een aansluiting om op een andere externe harde schijf om de week/3 weken een incremetal backup te maken die daarna weer op een andere plek veilig weg te leggen is. Zo voorkom ik alsnog verlies mocht de nieuwe harde schijf in het netwerk falen.

Maar al die nassen die er nu in de PW staan hebben zo ontiegelijk veel functies, media servers, etc etc. Dat hoeft niet.
Simpel, ben ik dan gelijk klaar met een externe hdd behuizing met UTP aansluiting? Of toch een hele simpele nas die veiliger is?

edit:
Een externe behuizing heeft geen aansluiting om daar weer een op een andere schijf incremental backups te maken..

[ Voor 17% gewijzigd door Tomino op 01-12-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

mjl

Ugh

remotehost schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 02:44:
Hier zijn wat plaatjes met wat uitleg, ben te lui om het mooi te presenteren, over tweaks en wat je kunt doen om je transferspeed te verhogen heb ik eerder in dit topic al wat dingen gezegd :)

ts509.rar
4.16 MB
http://www.megaupload.com/?d=3H6TZ3YO

- de primary nas staat 24/7 aan en hangt aan een UPS, hier zijn de 2 upgrades op gedaan
- als cpu koelpasta is IC Diamond 7 Carat gebruikt, temps zijn goed
- de nieuwe cpu (en beide cores) worden meteen goed herkend (daar hoef je niks voor in te stellen)
- de oude cpu werd passief gekoeld, de nieuwe heeft een fan maar die kun je gewoon aansluiten op de ongebruikte fanheader op het moederbord
- meer dan 3 GB ram wordt door de nas automatisch gebruikt als cache (daar hoef je niks voor in te stellen)
- de backup nas (de onderste op de foto) gaat verplaatst worden naar een andere ruimte (cat6 kabel van Belkin ligt er naast)
- de backup nas wordt alleen gebruikt voor backup en test doeleinden, heeft (nog) geen UPS
- in de backup nas zitten 5 Samsung F3 schijven, deze staan NIET op de HW lijst maar werken prima, op eigen risico doen dus
Beide cores worden herkend, maar worden ze ook bennut? Lijkt me niet onbelangrijk ... ;)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
mjl schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:57:
[...]

Beide cores worden herkend, maar worden ze ook bennut? Lijkt me niet onbelangrijk ... ;)
Hehe grapjas :-), dat zou wat zijn zeg, maar ja hoor beide cores worden gebruikt, m.b.v. "atop" is heel duidelijk te zien hoe de load op cpu000 en cpu001 fluctueert (als ze wat te doen hebben).

Meer info over atop hier.

[ Voor 15% gewijzigd door remotehost op 01-12-2009 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Zijn er al ervaringen met de Linksys NMH300-EU (Media Hub 300) te melden? Hij ziet er veelbelovend uit, zeker dat multistream.

En hij is bepaald niet duur. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 02-12-2009 12:23 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
Ik vroeg me af hoe het zit met de HD's in een NAS. Ik heb de QNAP 239P besteld met 2x 1.5TB.

1. Kun je met 1 HD beginnen, alle data erop, instellingen etc en dan later een 2e HD toevoegen zodat het mirrorring proces begint/in werking treedt? (wil raid1 oplossing)

2. Stel ik heb 2 HD's gemirrord. Kan ik dan 1 HD eruit trekken, in een andere pc zonder Raidcontroller inbouwen en dan alle data uitlezen? (of heeft dit te maken met de manier waarop de hd's geformateerd zijn (ik las iets over ext3, ext4))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Vinzzz243 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:56:
2. Stel ik heb 2 HD's gemirrord. Kan ik dan 1 HD eruit trekken, in een andere pc zonder Raidcontroller inbouwen en dan alle data uitlezen? (of heeft dit te maken met de manier waarop de hd's geformateerd zijn (ik las iets over ext3, ext4))
Ja, mits die PC Linux draait. Je kunt dan een raid1 array assembleren van slechts 1 disk, en die dan mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
Vinzzz243 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:56:
Ik vroeg me af hoe het zit met de HD's in een NAS. Ik heb de QNAP 239P besteld met 2x 1.5TB.

1. Kun je met 1 HD beginnen, alle data erop, instellingen etc en dan later een 2e HD toevoegen zodat het mirrorring proces begint/in werking treedt? (wil raid1 oplossing)
Ja dat zou gewoon moeten kunnen door de Online RAID Level Migration functionaliteit.

Kijk hier voor meer info, bolletje 2:

http://www.qnap.com/pro_features_RLM.asp

Welke schijven heb je genomen trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door remotehost op 02-12-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
remotehost schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:18:
[...]

Welke schijven heb je genomen trouwens?
2x Samsung 1.5TB (waarvan maar 1 geleverd is :S, andere komt deze week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Dat werkt inderdaad zo. Ik heb het met mijn 239 precies zo gedaan (alleen dan met 1 GB schijven). Binnenkort maar eens kijken of het net zo soepel gaat om er grotere schijven in te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Vinzzz243 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:14:
[...]

2x Samsung 1.5TB (waarvan maar 1 geleverd is :S, andere komt deze week)
wacht maar met vullen dan :p

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
@remotehost
Echt vet die CPU upgrade en 100MB/sec. _/-\o_
De TS-509 is mijn favoriete NAS enkel ben ik naar een DS409+ van Synology aan het kijken, dit door de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:01:
[...]
Ja, mits die PC Linux draait. Je kunt dan een raid1 array assembleren van slechts 1 disk, en die dan mounten.
Werkt het ook andersom? Namelijk dat je een linux schijf in je Nas hangt en dattie dan automatisch de data goed herkent?

Ik ben van plan van mijn oude linux server te gaan migreren naar een NAS en het zou wel heel makkelijk zijn als ik alleen mijn schijfjes hoefde over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik had overigens nog geluk dat ik een 1 TB externe disk had aangesloten waarop ik kon backuppen :p

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
abusimbal schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:23:
@remotehost
Echt vet die CPU upgrade en 100MB/sec. _/-\o_
De TS-509 is mijn favoriete NAS enkel ben ik naar een DS409+ van Synology aan het kijken, dit door de prijs.
Thanks, ben er ook erg blij mee hoe de upgrade heeft uitgepakt, de behaalde snelheidswinst is merkbaar met bijna alles. Als de TS-509 ook jouw favoriete NAS is (je hebt je huiswerk in ieder geval goed gedaan :-)) dan spaar je toch gewoon nog even door? Dat heb ik ook gedaan, moest daardoor wel langer dan me lief was aanmodderen met zo'n WD Netcenter speelgoed NAS die voor geen meter performde.

Nog wat leuke info: ik heb 50 Mbit glasvezel en die trek ik met SABnzbd+ op de NAS zo goed als helemaal vol (een dikke 5.6 MB/s gemiddeld), ook heb ik vanwege de E7400 CPU nu Multi-core PAR2 kunnen installeren op de NAS waardoor het repair-proces ook nog eens tot bijna 2 keer sneller loopt!

http://wiki.sabnzbd.org/configure-switches#multi-core
http://www.chuchusoft.com/par2_tbb/index.html

Daarnaast hoop ik binnenkort de veelgebruikte PS3 Media Server op de NAS te kunnen installeren zodat ik door de snellere CPU dan misschien eindelijk ook MKV files kan transcoden van de NAS naar de PS3 (scheelt uren werk elke keer want dan heb ik geen MKV2VOB e.d. meer nodig!)

http://wiki.qnap.com/wiki/PS3_Media_Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 15:42
heey ik heb even een lijstje samen gesteld met nas.

budget +- 150euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Eminent EM4072 3.5" Gigashare NAS Pro Duo€ 155,-€ 155,-
1Intel SS4200-EHW€ 152,38€ 152,38
1Netgear Stora MS2110€ 159,-€ 159,-
1Synology Disk Station DS-109J€ 114,40€ 114,40
1Synology Disk Station DS108j€ 112,99€ 112,99
1Xtreamer eTRAYz€ 105,-€ 105,-
1Zyxel NSA-220 Network Storage Appliance€ 155,-€ 155,-
ImporterenTotaal€ 953,77

ons gezinnetje zoekt een gezamelijk punt voor onze muziek/ foto's/ films (shared docs is toch wel iets teveel afhankelijk van omstandigheden).

de bedoeling is dat het ding in de meterkast komt te staan en hiervan dus muziek, foto's, en films worden bekeken.
wij hebben 3 computers in huis en 1 ps3.

met dit in gedachten moet er dus een nas komen waarvan je dus fatsoenlijk muziek en films kunt luisteren/kijken, ook al is het met z'n allen tegelijk, het liefste compatibel met xp, vista, win 7, ps3.
xp hoeft niet perse want mijn vader word al iets fanatieker over win 7 dit zou hem zowieso wel over de streep trekken. (hij is zo'n figuur wat blijft vastklampen aan het verleden bijv. pcopus of hoe heet dat amiga programma).

het liefst moet hij ook nog toekomst compatibel zijn, als je begrijpt wat ik bedoel :p.
zit er een nas tussen wat voor ons geschikt is.

hoop dat ik een beetje duidelijk was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

ik zou die 108j en 109j van je lijstje halen en een 210j ervoor in de plaats neerzetten.
is iets duurder maar wel veel meer 'bang for buck' en zit nog redelijk in de buurt van je budget volgens de pricewatch.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:27:
[...]

Werkt het ook andersom? Namelijk dat je een linux schijf in je Nas hangt en dattie dan automatisch de data goed herkent?

Ik ben van plan van mijn oude linux server te gaan migreren naar een NAS en het zou wel heel makkelijk zijn als ik alleen mijn schijfjes hoefde over te zetten.
Waarschijnlijk niet. Een NAS is wat minder configureerbaar dan een PC, en verwacht van de schijven dat ze op een bepaalde manier geformatteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
ik heb gisteravond die Xtreamer eTRAYz ook even nagekeken en die belooft ook wel veel goeds.
nadeel is wel dat je de xstreamer erbij moet kopen dus zit je al gouw op 200euro.

Xtreamer eTRAYz

+ php mysql
+ vette web interface (ajax :d)
+ itunes server
+ rapid box voor rapidshare
+ e-Torrent
+ in de toekomst .nzb

-niet open source
-xstreamer moet je erbij kopen
-word pas half december :(
-word sowieso 200euro
http://www.xtreamer.net/etrayz/specs.aspx
Xtreamer Mediaplayer

de synology ds210j is ook wel een heel mooi ding met vergelijkbare functies.
maar hij lijkt me niet zo gebruiksvriendelijk misschien dat 1 van jullie dit kan ontkrachten.

Synology DS210J

+ php mysql
+ itunes server
+ rapidshare
+ Torrents
+ .nzb
+ emule

-niet open source
-lang niet zo'n vette web interface (wel ajax)
http://www.synology.com/enu/products/DS210j/spec.php

weet iemand ook of de etrayz zonder de xstreamer werkt,
want ik ken wel iemand die alleen de xstreamer heeft dus kan ik zo bestellen met die product code toch?

welke zou jij kiezen? :Y

[ Voor 4% gewijzigd door wimpo op 05-12-2009 14:00 . Reden: extra vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Ik heb mijn QNAP 239P binnen (nog steeds maar 1 HD dus heb maar even een single volume disk gemaakt).

1. gebruiken jullie ext3 of ext4 (ik lees dat ext4 buggy is/was, klopt dat tegenwoordig nog?)
2. Wanneer de NAS een tijdje niet aangesproken wordt en ik opeens via de browser naar de interface ga, wordt de HD 'wakker' en hoor je hem opspinnen. Is dit normaal? (is de schijf dus niet 100% 'standby' of valt dat in te stellen?)
3. Hoe hebben jullie de schijf ingedeeld qua bestands/map-indeling? Uiteindelijk komen al mijn bestanden erop en zal mijn voornaamste pc (met windows 7) alles netjes indexeren, dus ik vind m'n bestanden wel snel, maar wil een wildgroei ervan voorkomen...
4. Ik wil de sabnzbd package installeren, maar krijg na 50% een fail alert... Je moet eerst de Python 2.5.2 plugin installeren http://www.networknet.nl/apps/wp/archives/872.

[ Voor 14% gewijzigd door Vinzzz243 op 06-12-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Droid
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01-2024
Vinzzz243 schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:24:
Ik heb mijn QNAP 239P binnen (nog steeds maar 1 HD dus heb maar even een single volume disk gemaakt).

1. gebruiken jullie ext3 of ext4 (ik lees dat ext4 buggy is/was, klopt dat tegenwoordig nog?)
2. Wanneer de NAS een tijdje niet aangesproken wordt en ik opeens via de browser naar de interface ga, wordt de HD 'wakker' en hoor je hem opspinnen. Is dit normaal? (is de schijf dus niet 100% 'standby' of valt dat in te stellen?)
3. Hoe hebben jullie de schijf ingedeeld qua bestands/map-indeling? Uiteindelijk komen al mijn bestanden erop en zal mijn voornaamste pc (met windows 7) alles netjes indexeren, dus ik vind m'n bestanden wel snel, maar wil een wildgroei ervan voorkomen...
4. Ik wil de sabnzbd package installeren, maar krijg na 50% een fail alert... Je moet eerst de Python 2.5.2 plugin installeren http://www.networknet.nl/apps/wp/archives/872.
1. Ik ben gewoon gegaan voor EXT3, omdat EXT4 voor de thuisgebruiker niet gek veel verbeteringen heeft en ondersteuning door QNAP nog niet 100% is.
2. Dat is hard disk standby, dus spindown. Check voor verdere instellingen System Configuration -> Hardware
3. Naast de standaard QNAP shares (Public, Qdownload, Qmultimedia, enz.) heb ik slechts één extra share erbij gemaakt. Daar zet ik niet-multimedia data op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Zijn er ergens comparisons te vinden voor Synology's DS-509+ en QNAP's TS-509 Turbo Pro?
Ik neig op dit moment naar de Qnap door wat remotehost hier heeft gedaan. De Synology lijkt niet te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het twijfelen tussen de:

- Synology Disk Station DS209+II
- QNAP TS-219P

Kan iemand nog eens de plus en min opsommen van beide toestellen. Ze lijken me sterk aan elkaar gewaagd.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hier het draadje over upgrading van de TS-509 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 22:33
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 19:29:
Ik ben aan het twijfelen tussen de:

- Synology Disk Station DS209+II
- QNAP TS-219P

Kan iemand nog eens de plus en min opsommen van beide toestellen. Ze lijken me sterk aan elkaar gewaagd.
Ik ben er een aantal maanden geleden ook niet uitgekomen en heb voor de Synology gekozen. Geen bijzondere reden.. Meer een gevoel uiteindelijk, en een goede aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Volgens mij kan je niet foutgaan als je voor 1 van die 2 kiest.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Intel SS4200-EHW moest toch ook nog een os opgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe ik een externe schijf kan benaderen die in een qnap 219 heeft gezeten. Ik werk met windows 7. Ik heb de schijf aangesloten met een sata docking station. Is hier speciale software voor nodig? Wie o wie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hang hem in een Linux pc, met mdadm kun je de array waarschijnlijk starten in degraded mode (er mist een disk?). Moet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Of installeer de ext2/ext3 driver voor Windows. Geen idee of het ook in Windows 7 werkt, maar verwacht het wel :)

Ik heb een persoonlijke voorkeur om je iets anders dan Windows aan te raden, maar je kan die Linux partities prima benaderen vanuit Windows.

[ Voor 38% gewijzigd door VisionMaster op 08-12-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Arjan P schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:51:
[...]

Ik ben er een aantal maanden geleden ook niet uitgekomen en heb voor de Synology gekozen. Geen bijzondere reden.. Meer een gevoel uiteindelijk, en een goede aanbieding.
Ik heb juist voor de Qnap gekozen. De winkel hier had ze beide (wifimedia), ik heb ze beide bekeken en kunnen proberen en uiteindelijk de Qnap gekozen. Een vriend van me had ook al de Qnap, misschien heeft dat de doorslag gegeven. Ze ontlopen elkaar inderdaad weinig.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt ik zal het eens gaan proberen.
UltraSub schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:25:
Hang hem in een Linux pc, met mdadm kun je de array waarschijnlijk starten in degraded mode (er mist een disk?). Moet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan geen enkele partities benaderen gezien de schijven niet meer in de qnap zitten. De schijf nu geplaatst in een docking station, in verkenner van windows niets terug te zien. Ik heb het ook geprobeerd met leopard os maar helaas....
VisionMaster schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:26:
Of installeer de ext2/ext3 driver voor Windows. Geen idee of het ook in Windows 7 werkt, maar verwacht het wel :)

Ik heb een persoonlijke voorkeur om je iets anders dan Windows aan te raden, maar je kan die Linux partities prima benaderen vanuit Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:53:
Weet iemand hoe ik een externe schijf kan benaderen die in een qnap 219 heeft gezeten. Ik werk met windows 7. Ik heb de schijf aangesloten met een sata docking station. Is hier speciale software voor nodig? Wie o wie...
download > http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

en lees dit pdf je > http://tinyurl.com/y8hbqkf :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 22:33 ]

Verwijderd

Vraagjes:

Ik heb 300 GB aan data, en 2 locaties. Ik wil op beide locaties een qnap plaatsen en deze met elkaar laten syncen.

Kan dat zonder een vpn oplossing, dus door poorten op de 2 routers te forwarden?
Is het dan nog wel encrypted?
Welke NAS is dan het beste? Ik zat te denken aan de QNAP TS-439 Pro Turbo NAS
Hoe werkt dat syncen precies, is 1 NAS leading en synct deze dan ook bijvoorbeeld deleted files naar de andere kant?

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@wimpo

Ik heb zelf al een Xtreamer en er zo'n eTrayz in pre-order besteld. Dat was 2 nov en hij moet nog geleverd worden (zou de 1e week van december verzonden worden, is nog niet verzonden).

Ik zou hem niet rechtstreeks bij Xteamer.net bestellen maar via HDsupplies. Je kan hem daar gewoon los bestellen voor 105 euro.
Omdat ik hem nog niet heb kan ik je helaas nog geen details over de prestaties geven. Wat ik je wel kan vertellen is dat er nog geen officiële firmware is! Die Xtreamer jongens hebben hun deadlines niet gehaald, ze zitten nog met beta firmware, de eerste echte release wordt binnen een week verwacht. Het is dus enigzins een gok die eTrayz, maar de prijs is erg gunstig.

Over prestaties gaan wat geruchten de ronde, maar beta testers zijn redelijk tevreden. Maar goed, echte snelheden hebben we niet gehoord. Maar een goede 10MB/s haalt ie sowieso, dus een 100Mbit netwerk trekt ie vol, heb je een gigabit netwerk en wil je hogere snelheden dan zou ik even wat reviews afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaerock op 10-12-2009 17:54 ]

• Silver_Rain
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08-2024
Iemand ervaring met Synology RS409?
Hoe zit het met streamen vanaf zo een toestel (720p,1080p)?

Alvast bedankt ;)

• UltraSub
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:06:
Hoe werkt dat syncen precies, is 1 NAS leading en synct deze dan ook bijvoorbeeld deleted files naar de andere kant?
http://www.samba.org/ftp/rsync/rsync.html :P
Het is gewoon rsync. Dus of het zit allemaal al in de GUI, zo niet, dan plaats je het in cron. En je ziet hoe gruwelijk veel mogelijkheden je hebt met rsync ;)

• clonedonkey
  • Laatst online: 19-09 11:28
Ik heb zojuist na het opnieuw opstarten van mijn Synology 209 dat sabnzbd zijn download queue kwijt is :( Stonden veel files in dus zou die graag nog restoren. Nu stond er bij de warnings een foutmelding dat hij de queue file niet kon laden. Kan ik deze nog ergens vinden ? OF is er nog een mogelijkheid te restoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Silver_Rain schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:06:
Iemand ervaring met Synology RS409?
Hoe zit het met streamen vanaf zo een toestel (720p,1080p)?

Alvast bedankt ;)
Qua snelheid is dat meestal geen probleem. Zeker niet als je op gigabit zit. Als het aantal frames per seconde met de 1080p resolutie niet te extreem is, en de codec voldoende compressed, dan kan je dit al netjes doen zonder stotteren met een ouder model Synology schijf. Mijn 106e heeft het er moeilijk mee, en het licht niet aan de gigabit, maar aan de power van mijn NAS. Dat is in de laatste 3 jaar aanzienlijk verbeterd.

Maar... als je een kale stream, met een onprettig codec in hoge resolutie en voldoende frames over de lijn wil gooien, dan moet je in je afspeelapparaat voldoende buffer ruimte inbouwen om geen last te hebben van lag. Dat is mijn ervaring althans, ook vanaf PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_Rain
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08-2024
VisionMaster schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:01:
[...]

Qua snelheid is dat meestal geen probleem. Zeker niet als je op gigabit zit. Als het aantal frames per seconde met de 1080p resolutie niet te extreem is, en de codec voldoende compressed, dan kan je dit al netjes doen zonder stotteren met een ouder model Synology schijf. Mijn 106e heeft het er moeilijk mee, en het licht niet aan de gigabit, maar aan de power van mijn NAS. Dat is in de laatste 3 jaar aanzienlijk verbeterd.

Maar... als je een kale stream, met een onprettig codec in hoge resolutie en voldoende frames over de lijn wil gooien, dan moet je in je afspeelapparaat voldoende buffer ruimte inbouwen om geen last te hebben van lag. Dat is mijn ervaring althans, ook vanaf PC's.
Bedankt voor je reactie, zou je eerder een andere nas aanraden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:30:
Zijn er ergens comparisons te vinden voor Synology's DS-509+ en QNAP's TS-509 Turbo Pro?
Ik neig op dit moment naar de Qnap door wat remotehost hier heeft gedaan. De Synology lijkt niet te upgraden.
Ja dan moet ik natuurlijk wel reageren heh aangezien ik voor dezelfde keuze heb gestaan en toen o.a. ook naar deze beide modellen heb gekeken. Een rechtstreekse vergelijking ben ik toentertijd niet tegengekomen, maar mijn lijstje met verschillen* zag er ongeveer als volgt uit;

QNAP TS-509 Pro Turbo NAS
  • de CPU is te upgraden naar een (veel snellere) dual core variant, zoals bijv. de Intel Core 2 Duo (E7400) die draait op 2.80 GHz
  • RAM is te upgraden van 1 GB naar 4 GB
  • is in de standaard uitvoering al veel sneller **
  • heeft WOL (Wake On LAN) dus is (on-demand of via scripts) over het netwerk aan of uit te zetten precies
    wanneer jij dat maar wil, verdomd handig als je NAS in een andere ruimte staat of zelfs op een hele andere locatie, bijv. i.v.m backup
  • heeft een LCD display om error- en statusinfo te bekijken of zelfs de hele initiele RAID setup uit te voeren
    zonder gebruik te maken van een PC
  • er kan een keyboard en monitor op worden aangesloten mocht je dat willen (geen belangrijk verschil)
  • ondersteunt het EXT4 file systeem (sneller en beter dan EXT3)
  • is gebaseerd op het x86 platform van Intel waardoor er meer uitbreidingssoftware voor te krijgen is
  • heeft 5 USB 2.0 poorten (i.p.v. 2)
  • beschikt over de "USB One Touch Copy" functie (gebruik ik toch redelijk vaak moet ik zeggen)
  • is goedkoper (momenteel zo'n 55 euro)
Persoonlijk vind ik het design van de TS-509 ook wat strakker en moderner ogen en in de laatste beta firmware (1 dezer dagen komt de stable release uit van de 3.2 firmware) zitten weer een aantal nuttige en nieuwe zaken, maar goed dat laatste geldt voor beide merken. Mijn mening is dat je qua prijs/prestatie geen betere en snellere kant-en-klare 5 drive NAS vindt dan de QNAP TS-509. Ik ben zo overtuigd geraakt van dit model dat ik daarom ook een tweede TS-509 heb aangeschaft die ik gebruik als test en backup nas (zie een eerdere post).

**: de DS509+ is volgens de Synology site trager dan de DS409+ ...
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/21biw4z.png

... als je dan vervolgens op smallnetbuilder.com de NAS charts vergelijkt van de TS-509 en de DS409+ (de DS509+ staat namelijk niet in de NAS charts) dan zie je o.a. het volgende resultaat. Dit is geen precieze vergelijking maar goed genoeg om een indruk te krijgen hoe de TS-509 en de DS509+ ongeveer zouden presteren t.o.v. elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/345c1hd.png
Deze test heb ik eruit gelicht omdat die voor mij heel relevant is: ik zit ook op Gigabit LAN en doe vaak vanuit Windows grote file copies en de NAS is ook in RAID 5 (en ik haat lang wachten). Btw, dit resultaat is dus nog gewoon in de standaard uitvoering.

*: Over de verschillen, dit was ongeveer mijn lijstje, waarvan voor mij de belangrijkste punten waren de enorme snelheid, de upgrade mogelijkheid en de Wake-on-LAN functionaliteit. Het kan zijn dat voor jou andere zaken van belang zijn (bijv. stroomverbruik, of aantal IP cams e.d.), ik raad je dan ook nog steeds aan om vooral zelf ook veel reviews en achtergrondartikelen e.d te gaan lezen en duidelijk te krijgen wat jij belangrijk vindt, waar je hem allemaal voor wil gaan gebruiken, of het binnen je budget past, hoe je het wil gaan backuppen (ook dat kost geld) etc. Koop uiteindelijk vooral natuurlijk het model dat JIJ beter vindt en dat het beste aansluit bij jouw wensen, laat je niets aanpraten door mij (of anderen). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
NIK0 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:35:
[...]

Ik was behoorlijk gecharmeerd van de Netgear readynas totdat ik ergens op het Netgear forum las dat de data op de disken met een bepaalde blocksize worden weggeschreven dat "mocht" je nas het loodje leggen (de hardware), je de data op de disken niet eventjes aan bijv een linux doosje kunt hangen om je data terug te halen...kreeg ik het een beetje benauwd van..
Klopt, dat had ik ook ergens gelezen een tijd terug en dat vond ik niet zo'n prettig idee inderdaad, daarnaast vond ik het ook een nadeel dat geen enkel ReadyNAS model over een eSATA poort beschikt en waren de modellen waar ik toen interesse in had veel duurder dan de concurrentie. Wat snelheid betreft behoren ze meestal wel weer, net als QNAP, bij de absolute top. Daarnaast schijnen ze echt onovertroffen backup faciliteiten te bezitten en een hele actieve community, ook spreekt dat proprietary X-RAID2 van ze me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:06:
Vraagjes:

Ik heb 300 GB aan data, en 2 locaties. Ik wil op beide locaties een qnap plaatsen en deze met elkaar laten syncen.

Kan dat zonder een vpn oplossing, dus door poorten op de 2 routers te forwarden?
Is het dan nog wel encrypted?
Welke NAS is dan het beste? Ik zat te denken aan de QNAP TS-439 Pro Turbo NAS
Kijk eens op de site, staat een heel verhaal over: http://qnap.com/pro_application.asp?ap_id=134

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
@remotehost:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga voor de Qnap.
Vanwege snelheid en uitbreidbaarheid. Het enige wat het ding eigenlijk moet kunnen voor mij is sabnzbd, en wel met maximale performance op een snelle lijn (dus cpu upgrade is een eis ;)). Trek jij met je geupgrade qnap een 50Mb lijn of hoger dicht?
Verder hoeft het ding alleen shares aan te bieden over cifs, en een share over nfs naar ESX (datastore) en een linux guest op die esx. That's about it. Alle andere functionaliteiten zal ik hoogstwaarschijnlijk niet gaan gebruiken, die linux guest doet eigenlijk alles. Misschien dat ik de ftp ook wel verplaats, alhoewel ik uitermate gecharmeerd ben van glftpd op de linux guest (raw commands).
Oh ja, twonky ga ik ook gebruiken, draait nu ook op die guest, maar ik zag dat die licensed wordt meegeleverd op de Qnap? Laat ik het hem natuurlijk doen, want de data staat toch al op die Qnap. En PS3 Mediaserver is ook wel interessant. Snufjes als spindown, suspend en WOL ga ik niet gebruiken, ding moet 24/7 draaien.
Maar verdomme... die snelheid!! :9

/edit
zal ik voor 5400 eco disks gaan of zou ik de 7200 rpms kiezen?
En ik twijfel nog tussen 5x 1T of 1.5T

/edit 2
hmm. Met bijna ieder merk drives is wel iets mis zeg. Denk dat ik voor de 1.5T WD green ga.

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 12-12-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Barry
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-07 17:25
Is het mogelijk om video te streamen (of misschien wel beter: progressive downloading) van een externe locatie buiten het lan vanaf een NAS?
Of kun je alleen (of zou je beter) de files op een ftp/fileserver kunnen zetten en dan eerst downloaden.
Overigens heb ik zelf zo'n 5 Mbit up, maar dit schijnt 10 Mbit te worden volgend kwartaal.

Overigens heeft de WD Mybook world edition tegengewoordig geen 500gb versie meer en ondersteunen de nieuwe world editions wel itunes serve. Misschien handig om aan te passen in de op...

[ Voor 29% gewijzigd door Mr.Barry op 12-12-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zoooo... Net de orders de deur uit gedaan voor een Qnap TS-509 Pro en 5x 1.5TB WD green. Totale kosten; net geen €1200..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Niet online
Met SABnzbd+ op de NAS trek ik mijn 50 Mbit glasvezel lijntje bijna helemaal dicht ja, ik haal zo'n 5.6 MB/s gemiddeld, dit is overigens met in totaal 10 SSL connecties naar 2 newsservers. Misschien dat er nog meer uit te halen is want ik heb niet echt getest met het aantal connecties, vond het wel mooi zo.

Er zit inderdaad een licensed versie van Twonky Media Server bij.

Wat betreft de schijven, er zijn inderdaad veel schijven waar wel wat mee aan de hand is dus moet je goed uitzoeken welke veilig zijn, naast het checken of de schijf voorkomt op de HDD Compatibility list is het aan te raden om ook de diverse forums te checken of jouw schijf problemen heeft (i.c.m.je NAS of RAID).

Ik heb het als volgt gedaan: voor de Primary NAS (deze is dus geupgrade naar de "Ultra Edition" en draait 24/7) heb ik bewust gekozen voor 5 * 1TB WD RE3 (WD1002FBYS) 7200rpm schijven omdat de NAS dus altijd aanstaat en al het zware werk moet doen. Dit zijn snelle betrouwbare (1.2M hr MTBF) RAID certified 24/7 schijven waardoor de wat hogere prijs te rechtvaardigen is. Daarnaast stonden ze op de HDD Compatibility lijst en werden er op het QNAP forum geen problemen gemeld over deze schijven.

In de Backup NAS zitten echter gewoon 5 * 1 TB Samsung F3 (HD103SJF3) disks, stonden niet op de HDD lijst maar waren niet duur, ik heb dus bewust een risico genomen maar heb er gelukkig tot nu toe geen problemen mee gehad, heb er ook nog 1 spare F3 naast liggen voor het geval. Deze NAS wordt alleen maar gebruikt voor de backup en voor testdoeleinden en staat voor de rest in WOL stand.

Als je goede, veilige 1,5 TB schijven kunt vinden zou ik liever die kopen hoor, heb gemerkt dat de NAS toch sneller vol raakt dan ik dacht, maar misschien moet ik gewoon meer en sneller dingen weggooien na gebruik. :-)

Over die WD Green schijven, ik weet niet of het belangrijk is maar had je dit draadje gelezen? http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=182&t=14273

edit: zie net dat je dus al besteld hebt :-0

[ Voor 4% gewijzigd door remotehost op 14-12-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik ken het draadje ja..
Wdidle er overheen voor ze er in gaan, en als dat niet genoeg is, laat ik iedere 10 sec ff een dd'tje lopen.
Heb nu ook 3x 1TB green in raid 5 draaien en geen problemen met LCC. Vriend van me in een Synology ook geen problemen. Bewust risicootje (waar workarounds voor zijn mocht het nodig zijn), ivm prijs/opslag, warmte en stilte. Zal wel goed komen :)
qua snelheid maak ik me geen zorgen, de 3 die ik nu heb draaien komen ook ruim boven 2x gbit snelheid uit, dus zal met 5 disks niet slechter worden. Hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Heeft iemand al iets vernomen, of ervaringen met de Xtreamer eTrays NAS?

Hij staat inmiddels in de pricewatch...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
remotehost schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:03:
[...]

Thanks, ben er ook erg blij mee hoe de upgrade heeft uitgepakt, de behaalde snelheidswinst is merkbaar met bijna alles. Als de TS-509 ook jouw favoriete NAS is (je hebt je huiswerk in ieder geval goed gedaan :-)) dan spaar je toch gewoon nog even door? Dat heb ik ook gedaan, moest daardoor wel langer dan me lief was aanmodderen met zo'n WD Netcenter speelgoed NAS die voor geen meter performde.

Nog wat leuke info: ik heb 50 Mbit glasvezel en die trek ik met SABnzbd+ op de NAS zo goed als helemaal vol (een dikke 5.6 MB/s gemiddeld), ook heb ik vanwege de E7400 CPU nu Multi-core PAR2 kunnen installeren op de NAS waardoor het repair-proces ook nog eens tot bijna 2 keer sneller loopt!

http://wiki.sabnzbd.org/configure-switches#multi-core
http://www.chuchusoft.com/par2_tbb/index.html

Daarnaast hoop ik binnenkort de veelgebruikte PS3 Media Server op de NAS te kunnen installeren zodat ik door de snellere CPU dan misschien eindelijk ook MKV files kan transcoden van de NAS naar de PS3 (scheelt uren werk elke keer want dan heb ik geen MKV2VOB e.d. meer nodig!)

http://wiki.qnap.com/wiki/PS3_Media_Server
Damm, nu bij PChut voor 655€ begint toch te kriebelen :9~

@remotehost
Welke snelheiden van schrijven en lezen in windows haalde jij standaard ?
Ik wil er voorlopig 3 Samsung F2 eco 1.5TB insteken, welke HDD's heb jij ?

[ Voor 5% gewijzigd door abusimbal op 16-12-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:00
Ik ben ook van plan een NAS aan te schaffen. Ik ben nogal nieuw op NAS gebied dus ik dacht laat ik hier eens informeren.
De NAS wil ik gaan gebruiken als opslag/torrent client.
Nou heb ik een beetje rondgekeken via pricewatch maar ik kan nog niet echt een geschikte NAS voor een goede prijs vinden.

Waarvoor ik de NAS wil gaan gebruiken:
- Torrentclient. Dat is eigenlijk het belangerijkste waarvoor ik de NAS wil gaan gebruiken, Data opslag, en heel misschien nog een FTP server laten draaien.
Grote van de schijf: rond de 200gb minimaal.
Raid opties: Hoeft niet, als er een goedkope/degelijk NAS is met deze optie is het natuurlijk mooi meegenomen.

Welke NAS raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik denk dat je eerst moet beginnen met het toelichten van "een goede prijs" :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Om nog eens even terug te komen op de Qnap TS-239 Pro Turbo NAS. Wat zijn de ervaringen met 50mbit+ downloads en het apparaat tegelijkertijd gebruiken om grote MKVs vanaf te streamen?

Hier had uw reclame kunnen staan.

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:04
Ik gebruik een TS-439. Deze is qua processor en geheugen gelijk aan de 239 pro. Het downloaden met 50Mb en streamen van Bluray backups gaat zonder problemen.

• abusimbal
aramdin schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:29:
Ik denk dat je eerst moet beginnen met het toelichten van "een goede prijs" :)
Voor het geen dat je krijgt, de TS-509Pro is 655€ een goede prijs. 655€ opzich is veel geld.
Hierdoor wou ik een Synology DS-409+ eigenlijk kopen omdat die 200€ goedkoper is.
De TS-509Pro is toch van een heel andere klasse (echte x86 CPU die samen met geheugen uit te breiden is) en 5 HDD's i.p.v. 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Silver_Rain schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 12:42:
[...]

Bedankt voor je reactie, zou je eerder een andere nas aanraden dan?
Wellicht heb je mijn bericht niet geheel begrepen. Zonder een paar wiskundige formules in kloppen of meten wat de benodigde bandbreedte is van iedere film in je collectie, kan je geen zinnig antwoord geven.

Mijn 106e is een hele oude NAS. Het is 1 van de eerste succes modellen van Synology en toen kon ik al HD materiaal afspelen op mijn laptop. Mijn laptop had er meer moeite mee om het beeld weer te geven dan mijn 100Mbit netwerkje.

Ik denk dat een NAS die niet 1 (mijn 106e) maar 4 disken heeft en 3 generaties nieuwer het wel aan kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
hallo ik hoop dat dit het goeie topic is.

ik heb dit als setje uitgezocht.
maar nu weet ik niet of de nas ook sata-300 ondersteunt want dat zijn de harde schijven.
Misschien dat 1 van jullie dit weet.
Ik ga de schijven in raid 1 zetten omdat er veel foto's op komen die hoe dan ook bewaard moet blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 84,-€ 168,-
1Xtreamer Mediaplayer€ 102,-€ 102,-
ImporterenTotaal€ 375,-

ik vind de nas een mooi simpel ding met de functies waar ik naar zoek.
en is ook nog voor de prijs.
je moet alleen de xtreamer er wel bij kopen maar dat vind ik niet erg.

als dit verder werkt dan bestel ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
abusimbal schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:46:
[...]
@remotehost
Welke snelheiden van schrijven en lezen in windows haalde jij standaard ?
Ik wil er voorlopig 3 Samsung F2 eco 1.5TB insteken, welke HDD's heb jij ?
Die van mij draait nu standaard, 5x WDEADS 1.5TB in R5.
Dikke files: 70MB/s lezen, 60MB/s schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:28

appelsientje

Het beste onder de zon

wimpo schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:48:
hallo ik hoop dat dit het goeie topic is.

ik heb dit als setje uitgezocht.
maar nu weet ik niet of de nas ook sata-300 ondersteunt want dat zijn de harde schijven.
Misschien dat 1 van jullie dit weet.
Ik ga de schijven in raid 1 zetten omdat er veel foto's op komen die hoe dan ook bewaard moet blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 84,-€ 168,-
1Xtreamer Mediaplayer€ 102,-€ 102,-
ImporterenTotaal€ 375,-

ik vind de nas een mooi simpel ding met de functies waar ik naar zoek.
en is ook nog voor de prijs.
je moet alleen de xtreamer er wel bij kopen maar dat vind ik niet erg.

als dit verder werkt dan bestel ik het.
op de site van HD supplies staat
"Hardeschijf bus (intern):
SATA-300"

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
ok mooi nou is het wachten.
ik heb de xtreamer + etrayz bij hd supplies besteld. dus is deze week binnen.
de harde schijven bij cool prices die waren een paar tientjes goedkoper. ook deze week binnen.
:p

ik heb geen harde schijf voor de xtreamer besteld kijk eerst wel wat ik er zo mee kan :D

in ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:28

appelsientje

Het beste onder de zon

wimpo schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:39:
ok mooi nou is het wachten.
ik heb de xtreamer + etrayz bij hd supplies besteld. dus is deze week binnen.
de harde schijven bij cool prices die waren een paar tientjes goedkoper. ook deze week binnen.
:p

ik heb geen harde schijf voor de xtreamer besteld kijk eerst wel wat ik er zo mee kan :D

in ieder geval bedankt.
Wat ik interessanter vind, werkt dit ook met een Apple? ik vind het namelijk ook een interessant apparaatje :)
-edit: Ja dus :) waarschijnlijk heb ik nog wat te doen deze kerst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door appelsientje op 21-12-2009 16:06 ]

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpathy
  • Laatst online: 05-02-2023
UltraSub schreef op zondag 20 december 2009 @ 21:01:
[...]

Die van mij draait nu standaard, 5x WDEADS 1.5TB in R5.
Dikke files: 70MB/s lezen, 60MB/s schrijven.
Moet remotehost toch gelijk geven. Aankoop van de 239P uitgesteld en ga nu door de goede verhalen en steeds wildere plannen toch een 509 halen.

Ik wil graag weten waarom je uiteindelijk voor de WD schijven hebt gekozen. Wilde zelf eerst voor de Samsung F2 schijven gaan (waren goedkoper, nu niet meer echt). En heb jij m toevallig ook bij PChut gekocht. Heb daar geen ervaring me, maar zag dat jouw config daar voor 1140,- besteld kan worden. Wel een aardige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Was een afweging.
Zo ongeveer iedere disk heeft wel een of ander probleem. De Samsungs lees ik van dat ze langzaam zijn, de Seagates stotteren regelmatig (ook na firmware fixes), de Hitachi's worden warm en maken herrie, enz enz...
Bij de WD's was dat LCC die hard op kan lopen. En dat is op verschillende manieren op te lossen.
Voordeel WD's: zuining, toch snel, lekker koel, stil én goedkoop. Het nadeel van de eventuele LCC is op te lossen met of wdidle.exe (liever niet), of door simpelweg iedere 5 seconden even iets te schrijven op de array. (crontab met dd). Appeltje eitje, dus gekozen voor de WD's. En tot nu toe zie ik de LCC niet harder oplopen dan normaal.
Ik had overigens al ervaring met de WD's. (3x WDEADS 1TB in R5 op een PERC5i controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Die eTRAYz, werkt die ook met andere apparaten zoals een PS3? Ligt misschien aan mijn zoekskills, maar ik kan niet echt een duidelijk antwoord krijgen. Dan is het een interessant apparaat, zeker voor dat geld. Enige wat dan 'mist' is een printserver. Of zie ik andere goedkope alternatieven over het hoofd die dat wel hebben?

Zie nu ook de Synology 110j. Lijkt me iets completer.

[ Voor 8% gewijzigd door Shiver23 op 22-12-2009 17:33 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de ICY BOX IB-NAS4220-B 2 x 2T aankan? Ik kon het zo nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 22:06
Ik zit er ook al een tijdje aan te denken een NAS te kopen. Puur omdat ik het mbt opslag van media makkelijker vind als het al bij de TV staat. Het gesjouw met de laptop staat me steeds minder aan.

Nu heb ik hier en daar wat dingen (reviews) gelezen maar vind het toch lastig een uiteindelijk keuze te maken. Puur omdat ik er niet zo heel erg in thuis ben. Weet me aardig te redden over het algemeen maar dit is toch lastig. Wellicht dat jullie hier enkele tips voor mij hebben.

Ik zoek een NAS die op me router gaat enkel voor het opslaan van DVD/HD bestanden, films en series dus. Ik ben geen ultieme tweaker en hoef ook geen bijzondere dingen net het ding te doen. Zolang hij maar snel is en makkelijk in gebruik. Ik wil absoluut geen vaste harde schijf. Zit te denken aan 1 TB schijven die ik er dan in kan doen. Qua prijs zit ik te denken aan iets rond de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Misschien niet specifiek voor de 439 van Qnap maar merken jullie verschil tussen 5400 en 7200 schijven?

Tot welke downloadsnelheid kan ik eigenlijk gaan met een 239 of 439 van Qnap? Iemand al eens getest met een 100mbit (of +) lijn?

[ Voor 37% gewijzigd door ericafterdark op 22-12-2009 23:29 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een NAS waar vooral opslagcapaciteit en veiligheid centraal staat.

Uiteraard moet FTP en DA ook mogelijk zijn, maar de nadruk ligt op raid en een hoge capaciteit en snelheid, aangezien hij gebruikt moet worden als opslagmedium voor videomontage (backup)files.

Ik denk dus aan minimaal 4TB, eventueel met uitbreiding mogelijk.
Extras als wireless (ip) camera's moeten ook mogelijk zijn.

Momenteel heb ik deze op mijn lijstje staan:
QNAP TS-509
QNAP TS-639
Readynas Pro
Synology DS509+
WD Sharespace
IOMEGA IX4

Graag jullie suggesties.

Bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:13:
Ik ben op zoek naar een NAS waar vooral opslagcapaciteit en veiligheid centraal staat.

Uiteraard moet FTP en DA ook mogelijk zijn, maar de nadruk ligt op raid en een hoge capaciteit en snelheid, aangezien hij gebruikt moet worden als opslagmedium voor videomontage (backup)files.

Ik denk dus aan minimaal 4TB, eventueel met uitbreiding mogelijk.
Extras als wireless (ip) camera's moeten ook mogelijk zijn.

Momenteel heb ik deze op mijn lijstje staan:
QNAP TS-509
QNAP TS-639
Readynas Pro
Synology DS509+
WD Sharespace
IOMEGA IX4

Graag jullie suggesties.

Bedankt.
Heb je het topic uberhaupt gelezen?
Hint: kijk eens naar het vet gedrukte, en check de laatste paar pagina's eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Shiver23 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:13:
Die eTRAYz, werkt die ook met andere apparaten zoals een PS3? Ligt misschien aan mijn zoekskills, maar ik kan niet echt een duidelijk antwoord krijgen. Dan is het een interessant apparaat, zeker voor dat geld. Enige wat dan 'mist' is een printserver. Of zie ik andere goedkope alternatieven over het hoofd die dat wel hebben?

Zie nu ook de Synology 110j. Lijkt me iets completer.
ik heb de etrayz binnen en hij ondersteunt ook printserver gewoon via usb.
eigenlijk elk apparaat wat verbinding met je netwerk kan maken kan ook de etrayz uitlezen dus ja de ps3 werkt ook (heb zelf ook een ps3 bovenstaan).

ik heb de xtreamer + etrayz van de week besteld en ik moet zeggen dat het goed bevalt.
alleen de installatie instructies van de etrayz mocht wel iets duidelijker zijn, zoals installatie code is hoofdletter gevoelig :p .

En de xtreamer heeft nu nog moeite met het streamen van grote bestanden mpeg2 en een iso van 7gb wil wel eens stotteren.
maar dat is hopelijk ook opgelost als ik de nieuwe router binnen heb wat ook 802.11n ondersteunt.
de huidige router ondersteunt 802.11g dat is maar iets van 54mb/s.

Wat wel ironisch is, is dat je de xtreamer zelf in nas mode kunt zetten en dus zo ook eigenlijk al een nas hebt. hiermee verliest hij geen functies alleen raid is op die manier niet mogelijk.

Voor de rest ik ben er nog steeds mee aan het klooien dus nog geen duidelijke conclusie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

wimpo schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:59:
[...]

En de xtreamer heeft nu nog moeite met het streamen van grote bestanden mpeg2 en een iso van 7gb wil wel eens stotteren.
maar dat is hopelijk ook opgelost als ik de nieuwe router binnen heb wat ook 802.11n ondersteunt.
de huidige router ondersteunt 802.11g dat is maar iets van 54mb/s.
In principe heb je voor bestanden van < ~13GB sowieso meer dan genoeg aan 54Mbit.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Sinds wanneer heeft de bestandsgrootte te maken met de bandbreedte?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Ik heb geen idee ik weet alleen dat het verschil tussen .iso 600MB of 7GB goed te merken is.
7gb is een diashow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

wimpo schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:12:
Ik heb geen idee ik weet alleen dat het verschil tussen .iso 600MB of 7GB goed te merken is.
7gb is een diashow.
Dat komt omdat die 7GB waarschijnlijk een HD-film is die dus meer bandbreedte nodig heeft.
Als je van diezelfde 7GB film een stukje van 100mb gebruikt als sample is het nog steeds een diashow.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie hier bij een NAS staan: Voor LAN verbinding is FAT-32 format vereist.

wat heeft dit voor mij in de praktijk voor gevolgen? kan ik dan wel gewoon bestanden (mits kleiner dan 4gb) van mijn pc naar de NAS uitwisselen zonder problemen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Laatst online: 20-09 15:08
Groentenboer schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:15:
Sinds wanneer heeft de bestandsgrootte te maken met de bandbreedte?
Grotere bestanden duiden dikwijls op een hogere bitrate tijdens encodatie.
Deze bitrate is wel van essentieel belang en moet wel over de draad/draadloos tot aan je mediadoos geraken...

In theorie ZOU een 18GB grote Bluray rip ook wel een film kunnen zijn vanvb 3 uur lang, maar in de praktijk vb eerder een (veel te hoog) ge-encode film met redelijk normale tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:38:
ik zie hier bij een NAS staan: Voor LAN verbinding is FAT-32 format vereist.

wat heeft dit voor mij in de praktijk voor gevolgen? kan ik dan wel gewoon bestanden (mits kleiner dan 4gb) van mijn pc naar de NAS uitwisselen zonder problemen?
Dit is hoogstwaarschijnlijk een NAS-BASIC gebaseerd apparaat. Dit itt de meeste nassen die een vorm van Linux draaien.
Je kunt gewoon bestanden uitwisselen (zelfs groter dan 4GB, trouwens, de nas maakt intern een subdirectory aan met daarin een aantal kleinere files), maar verwacht geen grote snelheden, en ook de stabiliteit laat (naar mijn ervaring) wel wat te wensen over.
Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste