Is het eigenlijk mogelijk om mp3's te streamen naar computers buiten het locale netwerk waar de NAS zich in bevindt (dus via internet)? Ik geloof dat in synology NAS'n zo'n functie standaard zit, maar met mijn QNAP NAS krijg ik het echter niet voor mekaar (zo ook lachen zijn als je middels je mobiel en 3G de NAS kan benaderen).
Edit: Wanneer ik http://[IPadres NAS]:9000/webbrowse-e61 in typ in de brower (op een computer die op het locale netwerk is aangesolten) krijg ik een mobile webinterface om muziek foto's en video's te benaderen (is van de twonky upnp server). Wanneer ik echter het adres in de browser op mijn mobiel in typ en via 3G een verbinding of op een externe computer maak werkt het niet.
Verder vroeg ik mij af hoe ik vanaf een externe computer (dus buiten het locale netwerk), de bestanden op mijn NAS kan benaderen. Als ik het goed begrijp is dat niet mogelijk via de adressen van de netwerkmappen (bv //[ip adres nas]/qdownload/] die je gebruikt als je computer op het locale netwerk is aangesloten? Dien je dat via een FTP server te realiseren of zijn daar ook andere mogelijkheden voor?
Dit lijkt mij ook wel interressant om te weten in het kader van veiligheid. Hoe makkelijk is het namelijk voor "kwaardwillende" met een computer buiten het locale netwerk om, via internet, toegang tot de NAS te krijgen? En welke veiligheidsmaatregelen moet je in ieder geval nemen om dit zo lastig mogelijk te maken?
---------------------------
Nog even heel iets anders (ik hoop dat ik het hier kwijt mag want het is volgens mij een specifiek probleem van QNAP NAS'n, er is echter geen QNAP tweakers forum). Ik ben net tegen een mega probleem aangelopen die mijn nas eigenlijk onbruikbaar maakt. Het is nogal vaag, ik heb dan ook geen idee wat er precies aan de hand is.
Als ik mijn nas opstart en naar het inlog scherm van mijn NAS ga dan krijg ik het normale QNAP inlog scherm (dus met de iconen administration, web file browser, multimedia station, download station en serveilance station). Na inloggen bij administration krijg ik ook het normale setup menu en worden alle instellingen juist weergegeven.
Echter van tijd tot tijd (op dit moment eigenlijk al 2 of 3 min nadat ik de server opgestart heb) gebeurt er iets vreemds. Als ik in administration zit en instellingen aan het veranderen ben wordt ik soms automatisch uitgelogd en terug gegooid naar het login scherm. Dat is opzich al vreemd, maar het idiote is dat in het inlog scherm alleen nog maar administration als icon wordt getoond (alle andere iconen zoals download station ed. zijn verdwenen). Ik kan dan wel nog gewoon inloggen bij administration en ik kom dan ook weer in het setup menu echter het hele menu werkt dan voor geen meter meer. Zo worden er geen gegevens getoond in de monitor en de system information, als ik naar mijn shares ga zie ik geen enkele map meer en staat de teller op -3 (echter via de snelkoppelingen op mijn bureaublad kan ik wel nog in shares komen en de bestanden zien), de backup taken die ik in remote application heb aangemaakt zijn weg, alle QPKG plugins die ik geinstalleerd heb zijn weg, soms wordt je na het klikken op een menu item weer automatisch naar het login scherm gegooid, al met al het hele administration menu werkt voor geen meter meer. Ook gek is dat wanneer ik QNAP finder gebruik nadat het mis gegaan is, heeft mij NAS opeens een heel ander mac adres alleen de laatste twee paar tekens komen dan nog over een met het oorspronkelijke mac adres.
Wanneer ik mijn NAS opnieuw opstart blijkt alles weer ok te zijn. Alle iconen in het inlog scherm zijn weer terug en als ik inlog bij administration werkt het menu ook weer als normaal en worden alle instellingen weer juist weer gegeven (monitor toont weer actuele gegevens, shares en backup taken zijn weer terug enz.). Echter na enkele minuten gebeurt weer exact hetzelfde, ik wordt weer uit het administration menu geknikkert en het inlog menu laat vervolgens maar weer 1 icon zien (administration). Het gebeurt trouwens ook als ik niet in het administration menu zit, als ik de NAS een tijdje aan heb staan en ik ga weer naar het inlog scherm dan is het 90% van de gevallen mis.
Ik vind dit echt vaag en heb geen idee waardoor dit veroorzaakt wordt, hopelijk heeft iemand tips of ervaring hiermee want op deze manier kan ik mn nas natuurlijk niet gebruiken
---------------------------
Ten aanzien van bovenstaand probleem heb ik contact opgenomen met de QNAP customersupport. Wat blijkt? Schijnbaar is er een compatibility probleem met de IE browser. Dus nu gebruik ik firefox en zover ik nu kan zien is het probleem verholpen!
[
Voor 67% gewijzigd door
Xander84 op 30-09-2009 11:17
]