heeft 2x hd in raid-0 invloed op het streamen naar een boombox of mediaplayer ?
Ik heb nu een probleem met het installeren van SABnzbd+ op de TS-239.
Krijg telkens een installatie error?
Verwijderd
Tim,timvanloon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 01:11:
Ik heb nu een probleem met het installeren van SABnzbd+ op de TS-239.
heb hem eerst aangesloten en de snel configuratie gedaan.
Hierna de update gedaan naar de nieuwste versie firmware. en hierna de QPK joomla, zabnzb en python.
Python is aanbevolen om zabnzb te laten draaien.
Ok het is me gelukt na installatie van python. bedankt.
Verwijderd
Ik begin me nog maar net te verdiepen in het NAS topic, maar ik vroeg me af of er NAS oplossingen zijn die volledig noiseless zijn maar toch over een ruime functionaliteit beschikken?
Ja die is er ,
de QNAP Turbo Station TS-119 is zonder fan
Computer nr 486 denk ik..
Er is een functie om de instellingen te bewaren (extern uiteraard). Heb ik al eens plezier van gehad toen er iets mis ging met een update om niet opnieuw te moeten beginnen met alle shares etc aanmaken.timvanloon schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:21:
Hallo janhaag
Heb jij hem al geupdate naar de nieuwe interface?
Ik heb hem ook vandaag binnen gekregen en heb er 2 disks inzitten en ben nu alles aan het aansluiten en configureren in de oude omgeving.
Kan ik nu updaten en onthoud hij alle instellingen?
Iets wat wel eens wordt vergeten bij "noiseless" is het piepje dat veel van deze apparaten maken als je ze opstart. Bij mijn Qnap 439 is het zo hard dat ik het dwars door de muur hoor en er van wakker schrik (hij gaat 's ochtends automatisch aan).Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 14:46:
Ik begin me nog maar net te verdiepen in het NAS topic, maar ik vroeg me af of er NAS oplossingen zijn die volledig noiseless zijn maar toch over een ruime functionaliteit beschikken?
Je kunt het piezospeakertje losmaken of dempen, maar dan ben je wel de fabrieksgarantie kwijt. Softwarematig uitschakelen wordt niet ondersteund.
Verwijderd
tim of iemand anderstimvanloon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 11:25:
Ok het is me gelukt na installatie van python. bedankt.
weet jij hoe je multi-lan kan configureren op de ts239 pro.
heb het al gevonden hoe het moet.
het zit onder de serverconfiguratie. hier kan je aangeven of de NAS 1 poort moet gebruiken of 2x een single of failover etc. ik kon het alleen vinden onder QNAP finder onder instellingen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2009 20:02 . Reden: heb het al gevonden hoe het moet. ]
Ik heb nu ineens last at de doorvoersnelheid met bestanden overzetten maximaal 15mb/s is. Terwijl in het begin dit 60mb/s was?
Ik had toen wel 2 hardeschijven als 1 linaeire schijf [2 x 500gb als JOBD], nu als 2 aparte schijven ivm opslaan backup op 2de schijf. Ik heb ook gekozen voor ext4 ipv ext3.
Kan dit ermee te maken hebbendat de doorvoersnelheid nu stuk minder is geworden?
Ik had toen wel 2 hardeschijven als 1 linaeire schijf [2 x 500gb als JOBD], nu als 2 aparte schijven ivm opslaan backup op 2de schijf. Ik heb ook gekozen voor ext4 ipv ext3.
Kan dit ermee te maken hebbendat de doorvoersnelheid nu stuk minder is geworden?
[ Voor 5% gewijzigd door timvanloon op 09-08-2009 00:29 ]
Kan iemand mij misschien nog uitleggen hoe ik op de nas zelf een backup maak naar mijn 2de schijf?
heb hier al lopen zoeken op het forum maar kom er nog niet uit.
Ik heb zelf geen dubbele schijf nas, maar heb al wel een aantal keer voorbij zien komen dat je dan als doel 127.0.0.1 opgeeft, en daar je tweede schijf kiest.timvanloon schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 09:34:
Kan iemand mij misschien nog uitleggen hoe ik op de nas zelf een backup maak naar mijn 2de schijf?
Heb je de encryptie aan gezet? Ik las van de week op het forum van Qnap dat iemand hetzelfde ondervond na de encryptie aan gezet te hebben.timvanloon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:17:
Ik heb nu ineens last at de doorvoersnelheid met bestanden overzetten maximaal 15mb/s is. Terwijl in het begin dit 60mb/s was?
Ik had toen wel 2 hardeschijven als 1 linaeire schijf \[2 x 500gb als JOBD], nu als 2 aparte schijven ivm opslaan backup op 2de schijf. Ik heb ook gekozen voor ext4 ipv ext3.
PS: Ik ben erg benieuwd naar jullie eerste ervaringen met de TS-239
[ Voor 5% gewijzigd door reclamedoos op 09-08-2009 11:11 ]
Wel gekozen maar staat niet aan!reclamedoos schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 11:10:
[...]
Heb je de encryptie aan gezet? Ik las van de week op het forum van Qnap dat iemand hetzelfde ondervond na de encryptie aan gezet te hebben.
PS: Ik ben erg benieuwd naar jullie eerste ervaringen met de TS-239
He bedankt het is gelukt!jopie schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 09:48:
[...]
Ik heb zelf geen dubbele schijf nas, maar heb al wel een aantal keer voorbij zien komen dat je dan als doel 127.0.0.1 opgeeft, en daar je tweede schijf kiest.
Verwijderd
Thanks. Ik heb op jou suggestie gekeken naar de QNAP producten en ik moet zeggen dat ze me heel erg aanspreken!reinoud schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 15:42:
Ja die is er ,
En nog het meest de Qnap TS-219P ... alleen is die niet passief gekoeld
Anders was ik aan het denken om de QNAP TS-119 te nemen (passief) en er een tweede schijf die ook passief gekoeld is aan te hangen via eSata. Dan kan ik als ik het goed begrijp ook backups trekken van de ene schijf op de andere en toch beide fan-less ... het is dan wel geen RAID configuratie maar ja ...
Ik heb een tijdlang een WD Netcenter en een WD Mybook gebruikt, maar heb onlangs (na veel artikelen, reviews en diverse fora* erover te hebben gelezen) eindelijk gekozen voor een betere NAS, het is de QNAP TS-509 Pro geworden. Is scherp geprijsd (als je kijkt naar prijs/prestatie), heeft veel mogelijkheden waar ik lekker mee kan spelen en is zelfs te upgraden naar 4 GB intern geheugen! (wat ik dus ook meteen ga doen als die eenmaal goed draait, de 2 x 2 GB Kingston so-dimms zijn besteld). De nieuwe interface (eindelijk!) op basis van Ajax ziet er ook veelbelovend uit.
De NAS is bedoeld voor snelle en betrouwbare opslag van foto's in raw formaat, daarnaast ga ik hem van Usenet laten downloaden (kan mijn PC eindelijk uit 's nachts), ga ik er muziek en films mee streamen en ga ik wat aanklooien met CMS websites enzo. Ben heel benieuwd want ik wacht momenteel nog op de levering van drie harde schijven (Western Digital RE3 WD1002FBYS 1TB).
*: voornamelijk op de volgende fora:
qnap subforum op de smallnetbuilder website
http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=24
official qnap forum
http://forum.qnap.com
duits qnap forum
http://forum.qnapclub.de
Op het NLs/Belgisch qnap forum staat eigenlijk niks.
De NAS is bedoeld voor snelle en betrouwbare opslag van foto's in raw formaat, daarnaast ga ik hem van Usenet laten downloaden (kan mijn PC eindelijk uit 's nachts), ga ik er muziek en films mee streamen en ga ik wat aanklooien met CMS websites enzo. Ben heel benieuwd want ik wacht momenteel nog op de levering van drie harde schijven (Western Digital RE3 WD1002FBYS 1TB).
*: voornamelijk op de volgende fora:
qnap subforum op de smallnetbuilder website
http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=24
official qnap forum
http://forum.qnap.com
duits qnap forum
http://forum.qnapclub.de
Op het NLs/Belgisch qnap forum staat eigenlijk niks.
Ik heb nog een NAS/iphone(/ipod) gerelateerde vraag. Is een beetje off-topic maar denk dat hier de grootste kans is om iemand te vinden die een iphone incombinatie met een NAS gebruikt.
OOIT wil ik de overstap maken naar een Iphone. Ik heb nog een aantal drempeltjes waar ik tegen aan hik en een daarvan betreft het overzetten van muziek van de computer (windows) naar de Iphone/Ipod middels Itunes. Ik heb nul ervaring met Itunes, maar ik heb verschillende verhalen gehoord over mensen die middels synchroniseren meerdere gb's aan muziek zijn kwijt geraakt. Ook heb ik begrepen dat wanneer je je iphone eenmaal met 1 computer heb gesynchroniseerd je alleen nog maar met die computer muziek op je iphone kan zetten en dat je de locatie van de muziek op je computer niet meer mag veranderen?
Ik vind dit nog al extreme beperking, gebruik nu synchronisatie via Windows Media player en dat gaat prima. Ik vraag me af of je via een NAS en de itunes server die daar op staat deze beperkingen kan omzeilen en of de kans dat je muziek door synchronisatie kwijt raakt verkleint. Als iemand mij het preciese gebruik van Itunes en het overzetten van muziek van een windows computer naar een Iphone wilt toelichten, via pm, zou ik dat ook erg waarderen
OOIT wil ik de overstap maken naar een Iphone. Ik heb nog een aantal drempeltjes waar ik tegen aan hik en een daarvan betreft het overzetten van muziek van de computer (windows) naar de Iphone/Ipod middels Itunes. Ik heb nul ervaring met Itunes, maar ik heb verschillende verhalen gehoord over mensen die middels synchroniseren meerdere gb's aan muziek zijn kwijt geraakt. Ook heb ik begrepen dat wanneer je je iphone eenmaal met 1 computer heb gesynchroniseerd je alleen nog maar met die computer muziek op je iphone kan zetten en dat je de locatie van de muziek op je computer niet meer mag veranderen?
Ik vind dit nog al extreme beperking, gebruik nu synchronisatie via Windows Media player en dat gaat prima. Ik vraag me af of je via een NAS en de itunes server die daar op staat deze beperkingen kan omzeilen en of de kans dat je muziek door synchronisatie kwijt raakt verkleint. Als iemand mij het preciese gebruik van Itunes en het overzetten van muziek van een windows computer naar een Iphone wilt toelichten, via pm, zou ik dat ook erg waarderen

Ik gebruik iTunes omdat het handig is. Ik heb zelf niet eens een iPod, slechts een telefoon met oordopjes. iTunes heeft zijn eigen database en stukje op je computer waar het al je Mp3's in importeert. Ik gebruik dan ook iTunes als afspeel programma. Ik heb niet eens Windows Mediaplayer, dus dat is voor mij al een eenvoudigere keuze ;-)Xander84 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:18:
Ik heb nog een NAS/iphone(/ipod) gerelateerde vraag. Is een beetje off-topic maar denk dat hier de grootste kans is om iemand te vinden die een iphone incombinatie met een NAS gebruikt.
Je kan nog steeds bij de Mp3 buiten iTunes. Ze staan gewoon op je harddisk en eventueel maak je er zelf een snelkoppeling naar het pad waar je Mp3's beginnen. iTunes regelt de synchronisatie tussen de Mp3 in de library op je PC en op je iPod/iPhone. De meeste mensen die bestanden kwijt raken hebben meestal geprobeerd Mp3's, videos of podcasts te synchroniseren tussen meerdere machines en een iPod.
De iPod houdt namelijk bij hoevaak je iets geluisterd hebt. Stel dat 1 van de machines zo is ingesteld dat het na x-aantal keer luisteren opgeruimd moet worden, dan kan de iPod dat overnemen en als je het aansluit op een andere PC dan kan het de bestanden aan de andere kant dan ook meenemen, omdat de teller het maximum heeft bereikt van de iPod. Tja... aansluiten en opladen is 1 ding, dat werkelijk automagisch synchroniseren tussen meerdere databases vereist een revision/versioning achtig systeem om een merge bij te kunnen houden tussen wat gesync was bij machine a. met de regels van machine a. en wat bij machine b. gesynct werd en hoe die vertelt dat je iPod er mee ommoet gaan.
Zo heb ik zelf ook wel eens een iets 'TE' slim script geschreven dat toch niet zo 'slim' bleek te zijn. Volgens mij zitten er tegenwoordig allerlei waarschuwingen tussen die je moeten helpen met je troep kwijt te raken.
Verder zou je al je Mp3's op een NAS kunnen zetten, het file systeem via bepaalde iPhone app toegankelijk maken en dan afspelen via een andere iPod media speler (vereist jailbreaken).
Ik vraag me af of je met een iPhone ook iTunes services op je netwerk kan zien en gebruiken om af te spelen...? Dat zou wel cool zijn. Er zijn een aantal NAS-en die een iTunes service aan bieden. Dus als je je al je Mp3's in een bepaalde map zet, dan kan je die muziek in je iTunes zien direct van de NAS, omdat de NAS een gedeelde iTunes library kan naspelen.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Verwijderd
Wat vinden jullie van een oude P4 1,3Ghz met 512MB aan ram voor een NAS met wat simpel VPN werk ?
Lijkt me snel genoeg met 2 sata disken erin.
Ik vind het zo zonde om er te krachtige machines voor neer te zetten terwijl oudere maar goede HW prima voldoet.
Lijkt me snel genoeg met 2 sata disken erin.
Ik vind het zo zonde om er te krachtige machines voor neer te zetten terwijl oudere maar goede HW prima voldoet.
Lijkt me prima werkbaar, misschien wat energie betreft niet de zuinigste server, maar qua snelheid lijkt het me prima te doen.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Verwijderd
Standaard staat 'Smart Fan Configuration' aan, waardoor de fan bij een temperatuur onder 47 graden langzaam draait en boven de 52 graden snel draait.Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:51:
[...]
En nog het meest de Qnap TS-219P ... alleen is die niet passief gekoeld... heeft e riemand een idee of je het device op de ene of andere manier kan modden zodat je toch van de fan vanaf bent?
Je kunt:
- 'Smart Fan Configuration' aanpassen en zelf aangeven tot welke temperatuur hij niet moet draaien en vanaf welke temperatuur hij langzaam dan wel snel moet draaien
- 'Smart Fan Configuration' uizetten.
Als ik er erg in heb zal ik vanavond even kijken welke temperatuurrange je in kunt stellen (b.v. 'niet draaien onder 99 graden') en wat er precies gebeurt indien je 'Smart Fan Configuration' uitzet.
edit:
Helaas...............
Als je 'Smart Fan Configuration' uitzet, kun je kiezen of de fan altijd langzaam, middelmatdig of hard moet draaien. De temperatuur die je kunt selecteren bij 'niet draaien' ligt tussen 25 en 34 graden. Enige optie lijkt me dan de draajes door te knippen
.
Helaas...............
Als je 'Smart Fan Configuration' uitzet, kun je kiezen of de fan altijd langzaam, middelmatdig of hard moet draaien. De temperatuur die je kunt selecteren bij 'niet draaien' ligt tussen 25 en 34 graden. Enige optie lijkt me dan de draajes door te knippen
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2009 16:52 ]
Volgens mij kan je op de QNAP Turbo Station TS-119 wel raid 0,1 draaien met een externe HDD (eSata).Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:51:
[...]
Thanks. Ik heb op jou suggestie gekeken naar de QNAP producten en ik moet zeggen dat ze me heel erg aanspreken!
En nog het meest de Qnap TS-219P ... alleen is die niet passief gekoeld... heeft e riemand een idee of je het device op de ene of andere manier kan modden zodat je toch van de fan vanaf bent?
Anders was ik aan het denken om de QNAP TS-119 te nemen (passief) en er een tweede schijf die ook passief gekoeld is aan te hangen via eSata. Dan kan ik als ik het goed begrijp ook backups trekken van de ene schijf op de andere en toch beide fan-less ... het is dan wel geen RAID configuratie maar ja ...
Computer nr 486 denk ik..
Ik twijfel tussen een Synology DS209 en een Netgear ReadyNAS Duo. Welke is beter en met name sneller qua dataoverdracht?
Verwijderd
@pbaan: Thanks voor het na te kijken!
@reinoud: Ja je hebt gelijk over raid, ik heb er gisteren nog iets over gelezen op een ander forum
Blijft wat stom dat ik er een afzonderlijke hd moet naast zetten om een fanless oplossing te krijgen maar ja het is nu eenmaal zo.
@reinoud: Ja je hebt gelijk over raid, ik heb er gisteren nog iets over gelezen op een ander forum
Blijft wat stom dat ik er een afzonderlijke hd moet naast zetten om een fanless oplossing te krijgen maar ja het is nu eenmaal zo.
Verwijderd
Ik heb hier wel Ubuntu servers op gedraaid met 256MB en dit bootte zelfs in 15 sec.. dus jah... Lijkt me een prima optie inderdaad !Magic schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 08:47:
Lijkt me prima werkbaar, misschien wat energie betreft niet de zuinigste server, maar qua snelheid lijkt het me prima te doen.
Verwijderd
Ik ben al een tijdje op zoek naar een NAS. Een aantal maanden terug kwam ik de Buffalo Linkstation Pro XHL nog wel eens tegen op dit forum. Voor mijn doeleinden denk ik een prima apparaat.
Mijn vraag: zijn er mensen die hem al gekocht hebben en wat zijn de ervaringen?
Alvast dank.
Mijn vraag: zijn er mensen die hem al gekocht hebben en wat zijn de ervaringen?
Alvast dank.
Weet iemand hier hoe je de NAS vanaf een ander netwerk, bijvoorbeeld vanaf kantoor kan beheren?
Ik heb al in mijn router een virtual server aangemaakt waarbij poort 8080 openstaat. VErder heb ik een domein naam gekoppeld aan mijn ip adres van UPC [vast] en deze in virtual server ingesteld dat ie naar mijn NAS toegaat [ook vast Ip adres]
Als ik nu mijn domein naam intik in mijn webbrowser krijg ik wel de beheerpagina te zien, maar als ik inlog gebeurt er niks?
Moet ik nog andere poorten openzetten?
Ik heb al in mijn router een virtual server aangemaakt waarbij poort 8080 openstaat. VErder heb ik een domein naam gekoppeld aan mijn ip adres van UPC [vast] en deze in virtual server ingesteld dat ie naar mijn NAS toegaat [ook vast Ip adres]
Als ik nu mijn domein naam intik in mijn webbrowser krijg ik wel de beheerpagina te zien, maar als ik inlog gebeurt er niks?
[ Voor 11% gewijzigd door timvanloon op 11-08-2009 16:51 ]
Ik wil je er gelijk even op wijzen dat je op port 8080 draaiende service niet veilig is. Dus dat je simpelweg je gebruikersnaam en wachtwoord aan mij hebt overhandigd als ik in de buurt is (en ja, ik doe dat voor de lol). Dat komt omdat die gegevens helemaal niet of nauwelijks beveiligd worden over gezonden. Zulke dingen zijn alleen te doen als je thuis zit in je eigen netwerk.timvanloon schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:48:
Weet iemand hier hoe je de NAS vanaf een ander netwerk, bijvoorbeeld vanaf kantoor kan beheren?
Veel NAS-en hebben de mogelijkheid om je admin pagina beveiligd aan te bieden met SSL. Dit moet je meestal nog wel zelf aanzetten. Bij de Synology NAS-en zit de admin pagina op port 5000 of 5001 (secured).
Als je eenmaal de beveiligde HTTPS port hebt geselecteerd, dan blijft het daar staan, zonder redirect naar een andere port. Dus het wordt interessant om ook nog te weten te komen wat je voor NAS precies hebt
VisionMaster bedankt voor je waarschuwing
, heb het gelijk uitgezet in mijn router
.
Ik heb dus een Qnap - TS239
Hoor graag hoe ik dan via SSL kan verbinden
.

Ik heb dus een Qnap - TS239
Hoor graag hoe ik dan via SSL kan verbinden
[ Voor 7% gewijzigd door timvanloon op 12-08-2009 13:46 ]
Volgens mij kan dat in de settings uit gezet woden ... stukkie kauwgom in het speakertje duwen werkt ook 
drfruit schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 16:43:
[...]
Iets wat wel eens wordt vergeten bij "noiseless" is het piepje dat veel van deze apparaten maken als je ze opstart. Bij mijn Qnap 439 is het zo hard dat ik het dwars door de muur hoor en er van wakker schrik (hij gaat 's ochtends automatisch aan).
Je kunt het piezospeakertje losmaken of dempen, maar dan ben je wel de fabrieksgarantie kwijt. Softwarematig uitschakelen wordt niet ondersteund.
-------
Het is geluktVisionMaster schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:24:
[...]
Ik wil je er gelijk even op wijzen dat je op port 8080 draaiende service niet veilig is. Dus dat je simpelweg je gebruikersnaam en wachtwoord aan mij hebt overhandigd als ik in de buurt is (en ja, ik doe dat voor de lol). Dat komt omdat die gegevens helemaal niet of nauwelijks beveiligd worden over gezonden. Zulke dingen zijn alleen te doen als je thuis zit in je eigen netwerk.
Veel NAS-en hebben de mogelijkheid om je admin pagina beveiligd aan te bieden met SSL. Dit moet je meestal nog wel zelf aanzetten. Bij de Synology NAS-en zit de admin pagina op port 5000 of 5001 (secured).
Als je eenmaal de beveiligde HTTPS port hebt geselecteerd, dan blijft het daar staan, zonder redirect naar een andere port. Dus het wordt interessant om ook nog te weten te komen wat je voor NAS precies hebt
Nu kan ik als ik inlog via het web mijn domien naam intikken en kom op de inlogpagina van de nas.
Ik vink SSL login aan en dan werkt het!
Er zijn gratis server certificaten te krijgen. Ik weet effe niet meer wat de naam is van dat project. Niet dat het heel ernstig is:timvanloon schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:25:
Ik krijg alleen wel een certificaat fout melding te zien in mijn browser. Komt dit omdat ik geen certificaat heb ingesteld in de NAS? Zijn er gratis certificaten te verkrijgen?
Je NAS heeft een zelf ondertekende (self-signed) certificaat gemaakt om het zaakje aan de praat te helpen. Die is zelf ondertekend en dus niet getekend door een CA certificaat van bijvoorbeeld VeriSign of Thawte of De Staat Der Nederlanden CA (ja ja). Doorgaans kosten certificaten veel geld om te kopen (ieder jaar weer...).
Ik weet niet welke NAS je hebt, maar als je een shell hebt en de config file van de HTTP daemon kan vinden, dan kan je zelf et certificaat veranderen naar iets dat voor iedereen direct werkt. Mijn NAS biedt ook via de admin interface aan om het te wijzigen naar mijn eigen aangeleverde certificaat.
Maar goed... dit is allemaal een hoop moeite voor je eigen huis-tuin-keuken oplossing zou ik zeggen. Ik heb voor mijn NAS thuis heel expliciet in Firefox een uitzondering (permanent) toegevoegd voor mijn NAS. Dus dan zie ik de foutmelding/waarschuwing niet meer. Ik vind het geen punt om dit te doen, omdat het mijn eigen machine is en als het verandert is krijg ik wel weer de waarschuwing/foutmelding te zien. Dus dan weet ik dat er stront aan de knikker is
Oke duidelijk.
Ik heb een Qnap TS-239
Ik heb een Qnap TS-239
Vast wel, maar ik gebruik geen internet exploder, zelfs niet op mijn virtuele Windows machinetimvanloon schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:13:
Kan je die uitzondering niet in explorer doen?
Heb de site wel bij vertrouwde sites staan maar nog krijg ik een foutmelding?
Zo slecht vertrouwen in Microsoft ?
Een hele simpele vraag over iets wat mij heel logisch lijkt, maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden.
Ik zit te twijfelen tussen de QNAP 219P en de 239P. Vooral de snellere proc, meer ram en WOL spreken me erg aan van de 239P.
Voor mij, nou ja eigenlijk voor de familie, is het belangrijk dat het benaderen van de bestanden makkelijk is. Nu heb ik in filmpjes wel een hele mooie interface gezien, maar dat is weer een ander interface voor de digibeten die mijn leven rijk is
.
Kan ik dmv bijv een netwerkverbinding in verkenner of een snelkoppeling een map op de NAS direct benaderbaar maken? Misschien nog wel beter: kan ik diezelfde map ook read-only maken voor personen die het benaderen vanaf het netwerk en andere mappen verborgen houden (zoals een backupmap, downloadmap voor nieuwsgroepen enz)?
Het liefst zou ik het apparaat (en met name de software) werkend willen zien om zeker te zijn dat ik ermee kan doen wat ik wil, maar geen winkel die dat heeft denk ik.
Ik zit te twijfelen tussen de QNAP 219P en de 239P. Vooral de snellere proc, meer ram en WOL spreken me erg aan van de 239P.
Voor mij, nou ja eigenlijk voor de familie, is het belangrijk dat het benaderen van de bestanden makkelijk is. Nu heb ik in filmpjes wel een hele mooie interface gezien, maar dat is weer een ander interface voor de digibeten die mijn leven rijk is
Kan ik dmv bijv een netwerkverbinding in verkenner of een snelkoppeling een map op de NAS direct benaderbaar maken? Misschien nog wel beter: kan ik diezelfde map ook read-only maken voor personen die het benaderen vanaf het netwerk en andere mappen verborgen houden (zoals een backupmap, downloadmap voor nieuwsgroepen enz)?
Het liefst zou ik het apparaat (en met name de software) werkend willen zien om zeker te zijn dat ik ermee kan doen wat ik wil, maar geen winkel die dat heeft denk ik.
Ja dat kan allemaal. Dit is precies waar een NAS voor gemaakt is. Bestanden delen alsof het een HDD in je computer is. Verder kunnen er rechten verleend worden op gebruikers nivo, je kan hiervoor de windows login gegevens gebruiken bijvooorbeeld.MistaDevine schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:53:
Een hele simpele vraag over iets wat mij heel logisch lijkt, maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden.
Voor mij, nou ja eigenlijk voor de familie, is het belangrijk dat het benaderen van de bestanden makkelijk is. Nu heb ik in filmpjes wel een hele mooie interface gezien, maar dat is weer een ander interface voor de digibeten die mijn leven rijk is.
-------
Alle eisen die je daar stelt zijn eigenlijk basisfuncties van een NAS. Uiteraard kun je gewoon een snelkoppeling maken (gewoon een functie van je besturingssysteem). wat je verder aangeeft zijn simpele rechtenfuncties die eigenlijk elke nas aankan.MistaDevine schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:53:
edit: had even moeten f5-en
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Aha. Ik heb nog nooit met een NAS gewerkt en vond het wel eens tijd worden. Nu heb ik meerdere pc's met alle data (documenten;foto's;muziek;video etc) verspreid over al die pc's en daar wil ik dus vanaf
.
Bedankt voor de (snelle) antwoorden. Nu nog een keuze maken
.
Bedankt voor de (snelle) antwoorden. Nu nog een keuze maken
De pieptoon bij het aanzetten van een Qnap is niet uit te zetten, volgens Qnap omdat het hoort bij het controleproces, anders zou je niet weten of de hardware nog in orde is. Kauwgom lijkt mij minder fijn, als ik een keer tijd heb doe ik er wel wat dempingsmateriaal in, maar het ging meer om iemand die vroeg om een stille NAS, en ik weet niet of die de garantie wil opgeven.mjl schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:56:
Volgens mij kan dat in de settings uit gezet woden ... stukkie kauwgom in het speakertje duwen werkt ook
[...]
timvanloon schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:20:
Zo slecht vertrouwen in Microsoft ?
offtopic:
Uhm, dat ook. Alles met ActiveX support is voor mij een 'nee bedankt' situatie. En verder heb ik hoge eisen, ga ik voor snelheid en gebruikrs gemak, de beschikbare plugins delen ook mee in de keuze, beveiliging/security is voor mij erg belangrijk, extra tools maken, web standaarden, het gevoel en dat ik niet Windows gebruik speelt allemaal mee
Uhm, dat ook. Alles met ActiveX support is voor mij een 'nee bedankt' situatie. En verder heb ik hoge eisen, ga ik voor snelheid en gebruikrs gemak, de beschikbare plugins delen ook mee in de keuze, beveiliging/security is voor mij erg belangrijk, extra tools maken, web standaarden, het gevoel en dat ik niet Windows gebruik speelt allemaal mee
Kauwgom was ook meer een grapjedrfruit schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:35:
[...]
De pieptoon bij het aanzetten van een Qnap is niet uit te zetten, volgens Qnap omdat het hoort bij het controleproces, anders zou je niet weten of de hardware nog in orde is. Kauwgom lijkt mij minder fijn, als ik een keer tijd heb doe ik er wel wat dempingsmateriaal in, maar het ging meer om iemand die vroeg om een stille NAS, en ik weet niet of die de garantie wil opgeven.
-------
Nou, het is de QNAP 239P geworden met 2x WD10EADS (1TB Caviar Green).
Wat een mooi apparaat en wat een fijne interface. Meteen maar een firmware upgrade gedaan van 2.1.7 naar 3.1.1 en het werd alleen maar beter.
Nadeel: ik ben inmiddels al zo'n 6 uurtjes aan het prutsen en begin een beetje hoofdpijn te krijgen. Maar dat is het gevolg van data verspreid over 6 pc's/laptops en een instelling op de router verkeerd zetten waardoor een factory reset noodzakelijk was
. En ik krijg het maar niet voor elkaar om, na het intypen van mijn ip, de homepage van de NAS te zien ipv mijn router... En nog wel meer dingetjes, maar moet nog wat zoekwerk verrichten op de diverse fora.
Die pieptoon is inderdaad erg hard. Gelukkig staat hij hier op de computerkamer, dat scheelt. Maar ik zou er zelf ook wakker van worden.
Kortom: vooralsnog ben ik tevreden. Had dit veel eerder moeten aanschaffen.
Wat een mooi apparaat en wat een fijne interface. Meteen maar een firmware upgrade gedaan van 2.1.7 naar 3.1.1 en het werd alleen maar beter.
Nadeel: ik ben inmiddels al zo'n 6 uurtjes aan het prutsen en begin een beetje hoofdpijn te krijgen. Maar dat is het gevolg van data verspreid over 6 pc's/laptops en een instelling op de router verkeerd zetten waardoor een factory reset noodzakelijk was

Die pieptoon is inderdaad erg hard. Gelukkig staat hij hier op de computerkamer, dat scheelt. Maar ik zou er zelf ook wakker van worden.
Goeie keus man! :-) En inderdaad leuk die firmware upgrade naar 3.1.1 (0812), heb ik vandaag ook op mijn TS509 gedaan. Het viel me daarbij trouwens wel op dat deze nieuwe firmware 10 MB kleiner is dan de vorige firmware. Ze hebben toch niet per abuis een paar programma's vergeten heh? Ik heb hem daarna ook maar meteen opnieuw geformatteerd naar het EXT4 filesysteem (was EXT3) want dat schijnt sneller te zijn (en EXT4 kan grotere bestanden aan). Er stond nog niet veel data op dus dat was zo gepiept.MistaDevine schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:22:
Nou, het is de QNAP 239P geworden met 2x WD10EADS (1TB Caviar Green).
Nadeel: ik ben inmiddels al zo'n 6 uurtjes aan het prutsen en begin een beetje hoofdpijn te krijgen. Maar dat is het gevolg van data verspreid over 6 pc's/laptops en een instelling op de router verkeerd zetten waardoor een factory reset noodzakelijk was. En ik krijg het maar niet voor elkaar om, na het intypen van mijn ip, de homepage van de NAS te zien ipv mijn router... En nog wel meer dingetjes, maar moet nog wat zoekwerk verrichten op de diverse fora.
Streamen van wat films en MP3s m.b.v de meegeleverde Twonky Media server naar mijn PS3 ging ook erg makkelijk maar ik ga de PS3 wel nog wired aansluiten want streamen van 1080i materiaal haperde wel al behoorlijk. De 2 x2 GB dimms zijn inmiddels ook bezorgd maar ik wacht nog effe met de upgrade naar 4GB. Ik vind het echt een wereld apparaat tot nu toe, ben er flink mee aan het spelen :-)
Mischien leuk voor koopjes jagers:
QNAP TS-109 voor 230 $ (ongeveer 180 euro) bij deal extreme (gratis verzending...) de pricewatch hier is 208 ex verzending ....
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25649
QNAP TS-109 voor 230 $ (ongeveer 180 euro) bij deal extreme (gratis verzending...) de pricewatch hier is 208 ex verzending ....
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25649
-------
Let wel op mogelijke naheffing/btw ....
Ik ben al langere tijd een NAS aan het overwegen en nu mijn MacBook Pro vol aan het lopen is, moet ik er zeer binnenkort maar werk van maken. Overweeg een Time Capsule aan te schaffen, zeker nu de capaciteit is verdubbeld, en deze ook een geintegreerde WIFI router aan boord heeft. Neig echter toch naar een Qnap, waar ik al langer van gecharmeerd ben, omdat deze iTunes, Twonkyvision voor mijn Denon netwerk Dock en torrent servers kan draaien.
Ik was van plan rond de 500 euro uit te geven en dacht aan een 219P met 2 x 1TB schijf. Nu zie ik dat er een aantal een 239P hebben aangeschaft, die niet veel duurder is, maar veel betere specs heeft. Dat lijkt me wel een interessante optie, maar ik heb nog wel een paar vragen.
Ik was van plan rond de 500 euro uit te geven en dacht aan een 219P met 2 x 1TB schijf. Nu zie ik dat er een aantal een 239P hebben aangeschaft, die niet veel duurder is, maar veel betere specs heeft. Dat lijkt me wel een interessante optie, maar ik heb nog wel een paar vragen.
- Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de sleep mode en Wake-On-LAN. Ik ben van plan de NAS altijd aan te laten, en zie dat het stroomverbruik van de 239 een stuk hoger is in de sleep mode.
- Werkt Time machine ook op een Qnap, en kan daar een aparte partitie voor worden aangemaakt
- Welke schijven gebruiken jullie. Ik zit te denken aan de Samsung Ecogreen F2 van 1,5 TB omdat die niet al te duur zijn. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet die of ze goed genoeg zijn.
Heb mij de Synology DS-209 aangeschaft en ik ben super tevreden, met dank aan mede-tweakers voor de goede advies.
Nu nog een vraagje, ik dacht dat het mogelijk was om via de file server 2 inteface bestanden in de browser te slepen, maar dit lukt mij niet. Iemand een oplossing of een reden waarom dit niet gaat?
Nu nog een vraagje, ik dacht dat het mogelijk was om via de file server 2 inteface bestanden in de browser te slepen, maar dit lukt mij niet. Iemand een oplossing of een reden waarom dit niet gaat?
Tja... echt nog nooit meegemaakt met spullen vanuit dealextreme .... maar wel een bedrag dat de aandacht kan trekken...punisher007 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 06:33:
Let wel op mogelijke naheffing/btw ....
-------
Verwijderd
Ik ben aan het kijken naar een nieuw NAS: TS-219P.
Hoe perf. deze NAS qua read/write snelheden? Zijn er betere alternatieven? Mijn budget is max E400,- voor alleen de NAS.
Hoe perf. deze NAS qua read/write snelheden? Zijn er betere alternatieven? Mijn budget is max E400,- voor alleen de NAS.
Volgens mij is sleep mode een status waarbij de NAS nog taken uit kane voeren. WAk on LAn is bedoeld als de Nas uitstaat en hem dan op afstand via het netwerk weer aan te kunnen zetten.Simpathy schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:44:
Ik ben al langere tijd een NAS aan het overwegen en nu mijn MacBook Pro vol aan het lopen is, moet ik er zeer binnenkort maar werk van maken. Overweeg een Time Capsule aan te schaffen, zeker nu de capaciteit is verdubbeld, en deze ook een geintegreerde WIFI router aan boord heeft. Neig echter toch naar een Qnap, waar ik al langer van gecharmeerd ben, omdat deze iTunes, Twonkyvision voor mijn Denon netwerk Dock en torrent servers kan draaien.
- Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de sleep mode en Wake-On-LAN. Ik ben van plan de NAS altijd aan te laten, en zie dat het stroomverbruik van de 239 een stuk hoger is in de sleep mode.
- Werkt Time machine ook op een Qnap, en kan daar een aparte partitie voor worden aangemaakt
- Welke schijven gebruiken jullie. Ik zit te denken aan de Samsung Ecogreen F2 van 1,5 TB omdat die niet al te duur zijn. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet die of ze goed genoeg zijn.
TIme machine ken ik niet.
De Samsung Ecogreen F2 komen er erg goed uit in computertotaal test!
Verwijderd
Ik heb een ts239 met de ecogreen 1,5TB er in.Simpathy schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:44:
Werkt goed, alleen wanneer die veel te doen heeft hoor je de hardeschijf. Dit komt mede doordat de nas zelf als een soort klantkastje werkt en het geluid wat verergert. Dit zal je naar mijn idee ook hebben met andere hardeschijfen.
De harde schijf schroef je vast aan een stalen frame, zonder dat er rubbertjes tussen zit. Dit is ook niet mogelijk omdat die precies gepositioneert moet worden voor de sata aansluiting in de kast.
De stalen frame schuif je weer in een stalen frame waardoor al het geluid 1 op 1 wordt doorgegeven. dus er echt ioets aan doen is niet mogelijk.
maar het geluid van de harde schijf is er alleen wanneer die een bestand aan het unparren en unrarren is. dan moet i een stukje lezen en ergens anders weer wegschrijfen waardoor je de lees kop veel heen en weer gaat, en dat hoor je dus. maar verder is de hardeschijf oke.
IK heb mijn Qnap -TS-239 op een houten plank in de meterkast staan en de oplegpunten van de plank voorzien van foam. Ik hoor niks!
Verwijderd
Ik zit met een klijn puntje.
heb een NAS QNAP TS239 met nieuwste firmware.
Ik gebruik een webserver, mediaserver, FTP, joomla etc.
Nu heb ik de gebruikersgroep everyone volledig op deny gezet omdat hiermee je het guest account disabled.
Nu heb ik meerdere gebruikers aangemaakt maar deze gebruikers kunnen dan ook allen via FTP bij mijn Nas komen. en sommige gebruikers zijn alleen bedoeld voor de media server en niet voor FTP.
Hoe kan ik specifiek gebruikers toekennen aan specifieke aplicaties, iemand enig idee.
Ik denk zelf dat ik dan via telnet moet inloggen en sommige files moet gaan hacken.
iemand een idee.
Nu heb ik de gebruikersgroep everyone volledig op deny gezet omdat hiermee je het guest account disabled.
Nu heb ik meerdere gebruikers aangemaakt maar deze gebruikers kunnen dan ook allen via FTP bij mijn Nas komen. en sommige gebruikers zijn alleen bedoeld voor de media server en niet voor FTP.
Hoe kan ik specifiek gebruikers toekennen aan specifieke aplicaties, iemand enig idee.
Ik denk zelf dat ik dan via telnet moet inloggen en sommige files moet gaan hacken.
iemand een idee.
Verwijderd
tim,timvanloon schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:13:
IK heb mijn Qnap -TS-239 op een houten plank in de meterkast staan en de oplegpunten van de plank voorzien van foam. Ik hoor niks!
dat klopt wel, ik heb hem naast de tv staan en dan hoor je het wel. Als je hem in de kast zet dan hoor je er niks meer van. verder is die zo stil als wat. alleen bij veel schrijf/lees acties hoor je de leeskop.
Op de QNAP Wiki staat info over Time Machine, ben dat zelf ook nog van plan om te doen ooit. Ik gebruik WD RE3 schijven van 1 TB, wilde perse snelle en betrouwbare 7200 rpm schijven en ze stonden op de compatibility lijst.Simpathy schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:44:
[ Voor 10% gewijzigd door remotehost op 14-08-2009 15:49 ]
Een vraagje:
Ik zit er over te denken om een NAS te kopen.
Maar wil ook mijn Printer (HP 1005 laserprinter) in mijn netwerk hangen.
Kan ik dan beter een aparte printserver aanschaffen of werken alle Printers op een NAS met printserver?
Ik heb nl gehoord dat niet alle printers werken op een NAS.
Ray...
Kan ik dan beter een aparte printserver aanschaffen of werken alle Printers op een NAS met printserver?
Ray...
Je zou kunnen uitzoeken welke NASsen wel werken met jouw printer. Als je dat voor bijv. QNAP wil weten kun je hier terecht: http://forum.qnap.com/viewforum.php?f=19graaf404 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:03:
Een vraagje:
Ray...
Het stappenplan op de Qnapwiki voor Time Machine werkt prima. Ik hoefde alleen de grootte aan te passen, de rest ging vanzelf, en het kopiëren van de sparsebundle op de beschreven manier lukte bij mij niet (heb me nooit echt verdiept in mijn Mac), maar ik heb het bestand gewoon met de Finder gekopieerd naar de aangemaakte share. Nu wordt telkens als ik mijn Macbookje aanzet na een tijdje automatisch een update gemaakt zonder dat ik nog ergens naar om hoef te kijken. Hoef ik ook geen externe schijf meer op te offeren.remotehost schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:42:
[...]
Op de QNAP Wiki staat info over Time Machine, ben dat zelf ook nog van plan om te doen ooit. Ik gebruik WD RE3 schijven van 1 TB, wilde perse snelle en betrouwbare 7200 rpm schijven en ze stonden op de compatibility lijst.
(Er wordt in dat stappenplan een speciale share voor aangemaakt op je Qnap.)
Ik heb vier WD10EADS schijven in mijn Qnap 439 en die bevallen prima, maar er is een hele discussie gaande over de vraag hoe lang de WD Green schijven het zullen volhouden in een NAS met RAID. Blijkbaar worden de WD's telkens na enkele seconden uit hun slaapcyclus gehaald en dat levert meer slijtage op dan wenselijk is. Bij mijn schijven loopt de start-stop-count nauwelijks op, maar dat schijnt een trucje van WD te zijn, ze tellen het gewoon niet meer, althans dat beweert iemand. Als het waar is, kan de hele array het na verloop van tijd begeven en dan heb ik echt een probleem. Als ik nu moest kiezen zou ik denk ik toch voor die Samsungs gaan.timvanloon schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:34:
[...]
De Samsung Ecogreen F2 komen er erg goed uit in computertotaal test!
Harde schijven, het blijft een loterij.

Mooi om te horen dat het werkt. Aangezien ik er geen haast mee heb wacht ik nog even op native support voor Time Machine, daar is QNAP mee bezig zo valt hier te lezen; http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=30&t=16288-10drfruit schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:03:
[...]
Het stappenplan op de Qnapwiki voor Time Machine werkt prima. Ik hoefde alleen de grootte aan te passen, de rest ging vanzelf, en het kopiëren van de sparsebundle op de beschreven manier lukte bij mij niet (heb me nooit echt verdiept in mijn Mac), maar ik heb het bestand gewoon met de Finder gekopieerd naar de aangemaakte share. Nu wordt telkens als ik mijn Macbookje aanzet na een tijdje automatisch een update gemaakt zonder dat ik nog ergens naar om hoef te kijken. Hoef ik ook geen externe schijf meer op te offeren.
(Er wordt in dat stappenplan een speciale share voor aangemaakt op je Qnap.)
Ik loop tegen hetzelfde aan eigenlijk. Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeftVerwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:13:
Ik zit met een klijn puntje.
iemand een idee.
Zeker goed om te weten, dank voor alle reacties. Ben inmiddels wel overtuigd van de Qnap, alleen nog even dubben of het de 219P of 239P wordt. 439P lijkt me ook wel wat, maar dat wordt me een beetje te dure grap. Van het geluid van de Samsung schijven zal ik ook niet echt last hebben, want ik wil hem ook in de meterkast plaatsen.remotehost schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:22:
[...]
Mooi om te horen dat het werkt. Aangezien ik er geen haast mee heb wacht ik nog even op native support voor Time Machine, daar is QNAP mee bezig zo valt hier te lezen; http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=30&t=16288-10
[ Voor 17% gewijzigd door Simpathy op 14-08-2009 23:56 ]
Speel effe met de NAS charts op smallnetbuilder.com (vul bij "Number of drives" 2 in, en kies bij "Select Benchmark" een relevante test en klik op "submit"). Maar goed, dat ding is bloedsnel.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:14:
Ik ben aan het kijken naar een nieuw NAS: TS-219P.
een quote:
"RAID 1 write performance with a Gigabit LAN connection tops the current RAID 1 charts averaging 60.7 MB/s for file sizes between 32 MB and 4 GB, with cached behavior not included in the average calculation." Zie hier voor het artikeltje;
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30890/75/
Een alternatief is bijv. de QNAP TS-239 Pro. Voor € 25 meer dan jouw max heb je dan wel een NAS met de dubbele hoeveelheid geheugen, een snellere processor en twee Gigabit LAN poorten. Zie deze overview: http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html Uiteindelijk moet je zelf kiezen natuurlijk want misschien vind jij bijv. stroomverbruik in sleepmode wel heel belangrijk ofzo.
Hehe, pas maar op want dat klinkt heel herkenbaar. :-) Ik begon ook met kijken naar de 2-drive modellen, begon toen al vrij snel te denken dat een 2 drive NAS eigenlijk best snel vol zou komen te zitten en kwam toen via de 4 drive modellen en zelfs nog even de Thecus 7700 (maar dat werd me ook te duur) ) terecht bij de TS-509.Simpathy schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:42:
[...]
Zeker goed om te weten, dank voor alle reacties. Ben inmiddels wel overtuigd van de Qnap, alleen nog even dubben of het de 219P of 239P wordt. 439P lijkt me ook wel wat, maar dat wordt me een beetje te dure grap. Van het geluid van de Samsung schijven zal ik ook niet echt last hebben, want ik wil hem ook in de meterkast plaatsen.
Verwijderd
Heb wat info gevonden maar je moet ftpconfig aanpassen maar na een reboot van nas zijn alle users weer actief. zie link: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=24&t=14116timvanloon schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:01:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde aan eigenlijk. Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft
op de duitse wiki/qnap bespreken ze hoe je de config kan aanpassen. zal eens zien of ik het snap
http://wiki.qnap.com/w/in...P_conf_on_boot&setlang=de
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 10:29 . Reden: extra link voor aanpassing FTPconfig ]
Verwijderd
Oke ik ben er uit hoe het moet maar de wijzigingen die je doet zijn voor je eigen risico!!!!!!!!!!
Als je inlogt via een FTP met de ssh verbinding dan kom je in je root van je NAS.
Onder de volgende directory staat je configfile van je FTPserver: mnt/hd-root/config en de file is proftpd.conf.
Deze file wordt elke keer bij een herstart overschreven naar de default waarden.
De default waarden staan in een afgeschermde map waar je niet bij kan.
Wanneer je deze file aanpast en een reconfig doet onder een telnet verbinding wordt die aangepast maar bij een herstart van het systeem gaat deze weer naar de default waardes.
Dus je moet er voor zorgen dat bij een herstart van je nas deze file wordt overschreven.
Dit doe je dan ook als volgt.
1. set een verbinding op via telnet en gbruik dan de volgende command.
Voor TS239, TS-439, TS-509, TS-639, TS-809, TS-809U (x86):
# mount -t ext2 /dev/sdx6 /tmp/config
2. pas dan de autorun.sh in map tmp/config/ aan.
Gebruik hiervoor winscp programma of via een andere editor bijv. vi.
Ik heb hier het volgende aan toegevoegt:
----------------------------------------------------------------------------
#!/bin/sh
cp /share/MD0_DATA/settings/proftpd.conf.new /etc/config/proftpd.conf
/etc/init.d/ftp.sh reconfig
------------------------------------------------------------
hiermee doe je eigenlijk het volgende: overschrijf proftpd.conf bestand door proftp.conf.new en gebruik deze instelling.
Deze lokatie/map “/share/MD0_DATA/settings/proftpd.conf.new” moet je zelf eerst aanmaken en je config file in plaatsen.
3. gebruik het volgende command: # chmod +x /tmp/config/autorun.sh
hiermee stelt men zeker dat /tmp/config/autorun.sh uitvoerbaar is.
4. # umount /tmp/config
koppelt de map weer los.
Denk er wel om dat je nu niet eenvoudig meer wijzigingen kan doorvoeren met je management systeem!!!!!!!!!!!!!!
zie voor meer info:
http://wiki.qnap.com/wiki/Autorun.sh
http://forum.qnap.com/vie...&p=15168&hilit=autorun.sh
Als je inlogt via een FTP met de ssh verbinding dan kom je in je root van je NAS.
Onder de volgende directory staat je configfile van je FTPserver: mnt/hd-root/config en de file is proftpd.conf.
Deze file wordt elke keer bij een herstart overschreven naar de default waarden.
De default waarden staan in een afgeschermde map waar je niet bij kan.
Wanneer je deze file aanpast en een reconfig doet onder een telnet verbinding wordt die aangepast maar bij een herstart van het systeem gaat deze weer naar de default waardes.
Dus je moet er voor zorgen dat bij een herstart van je nas deze file wordt overschreven.
Dit doe je dan ook als volgt.
1. set een verbinding op via telnet en gbruik dan de volgende command.
Voor TS239, TS-439, TS-509, TS-639, TS-809, TS-809U (x86):
# mount -t ext2 /dev/sdx6 /tmp/config
2. pas dan de autorun.sh in map tmp/config/ aan.
Gebruik hiervoor winscp programma of via een andere editor bijv. vi.
Ik heb hier het volgende aan toegevoegt:
----------------------------------------------------------------------------
#!/bin/sh
cp /share/MD0_DATA/settings/proftpd.conf.new /etc/config/proftpd.conf
/etc/init.d/ftp.sh reconfig
------------------------------------------------------------
hiermee doe je eigenlijk het volgende: overschrijf proftpd.conf bestand door proftp.conf.new en gebruik deze instelling.
Deze lokatie/map “/share/MD0_DATA/settings/proftpd.conf.new” moet je zelf eerst aanmaken en je config file in plaatsen.
3. gebruik het volgende command: # chmod +x /tmp/config/autorun.sh
hiermee stelt men zeker dat /tmp/config/autorun.sh uitvoerbaar is.
4. # umount /tmp/config
koppelt de map weer los.
Denk er wel om dat je nu niet eenvoudig meer wijzigingen kan doorvoeren met je management systeem!!!!!!!!!!!!!!
zie voor meer info:
http://wiki.qnap.com/wiki/Autorun.sh
http://forum.qnap.com/vie...&p=15168&hilit=autorun.sh
Is dat niet wat rigoreus? Ik kwam even snel het volgende tegen:
Limiting User Access to FTP
You can control who can log into your FTP server very simply. The ftp process uses a
file named ftpusers to see who can have access. This file contains a list of users that can
log into ftp. All you need to do is create this file somewhere in your /share folders.
Add the following commands to your autorun.sh file so they get executed at boot time.
cp /share/xxx_DATA/your folder/ftpusers /etc/ftpusers
/etc/init.d/proftpd.sh reconfig
Is ongeveer hetzelfde principe maar wijzigt bij elke reboot van je NAS alleen het lijstje met ftpusers (en niet de rest van je ftpconfig). Maar goed, heb mezelf er nog niet in verdiept want ik ga voorlopig geen ftp draaien, dus ik kan er naast zitten.
You can control who can log into your FTP server very simply. The ftp process uses a
file named ftpusers to see who can have access. This file contains a list of users that can
log into ftp. All you need to do is create this file somewhere in your /share folders.
Add the following commands to your autorun.sh file so they get executed at boot time.
Is ongeveer hetzelfde principe maar wijzigt bij elke reboot van je NAS alleen het lijstje met ftpusers (en niet de rest van je ftpconfig). Maar goed, heb mezelf er nog niet in verdiept want ik ga voorlopig geen ftp draaien, dus ik kan er naast zitten.
Verwijderd
heb even gekeken maar ik zie geen file van ftpuser of iets soortgelijks in mijn ts239 nas staan.remotehost schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:24:
Is dat niet wat rigoreus? Ik kwam even snel het volgende tegen:
Zou je misschien de link waar dit stond beschreven hier kunnen posten.
Kwam het op het QNAP forum tegen, in het subforum "Turbo Station Installation & Setup" de bovenste post met titel "[HOW-TO] A how to guide for TS-x09 NAS servers". Hierin staat een link naar een PDF die een user daar heeft geschreven met allerlei handige info.Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:08:
[...]
heb even gekeken maar ik zie geen file van ftpuser of iets soortgelijks in mijn ts239 nas staan.
Zou je misschien de link waar dit stond beschreven hier kunnen posten.
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=11&t=10622
Ahum, ik zie nu dat je een 239 model hebt, de guide is geschreven voor x09 modellen zo te zien. Misschien dat het daarom op punten afwijkt, misschien heb je er toch wel iets aan, of misschien moet je die text file gewoon zelf aanmaken en vullen met de namen van je ftp users?
Trouwens als je de laatste firmware (versie 3.1.1 build 0812) al hebt maar nog moet flashen wacht dan even tot maandag want dan brengen ze hem opnieuw uit, er zit namelijk een foutje in.
[ Voor 5% gewijzigd door remotehost op 15-08-2009 23:39 ]
Nu op 1dayfly.nl de Netgear RNDX4250 ReadyNas NVX (inclusief 2 x 500GB) voor 699,-. Ik twijfel nog maar dit is wel een hele mooie aanbieding volgens mij.
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
Alleen jammer dat er kleine harde schijven worden bijgeleverd. Als ik deze zou kopen dan gaan er gelijk grotere in.Mighty schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:21:
Nu op 1dayfly.nl de Netgear RNDX4250 ReadyNas NVX (inclusief 2 x 500GB) voor 699,-. Ik twijfel nog maar dit is wel een hele mooie aanbieding volgens mij.
Er zitten wel meer foutjes in. Ik ben nu aan het resetten omdat ik in eerste instantie die Q folders allemaal hidden had gemaakt. Nu was ik inmiddels zover dat ik die folders nodig had voor applicaties, kon ik er met geen mogelijkheid meer in na ze weer zichtbaar te hebben gemaakt. Ik zag wel in het folder overzicht dat er bestanden en folders waren aangemaakt en downloads waren complete. Met de webmanager kon ik de folders niet zien, en met ftp wel maar kon ik de map niet in ('no such file/directory'). Op het forum had iemand hetzelfde probleem. Om het op te lossen moest je online hulp aanvragen en dan ging men van QNAP inloggen op de NAS om het te repareren. Dat is wel heel omslachtig...remotehost schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:36:
[...]
Trouwens als je de laatste firmware (versie 3.1.1 build 0812) al hebt maar nog moet flashen wacht dan even tot maandag want dan brengen ze hem opnieuw uit, er zit namelijk een foutje in.
Edit: zelfs na volledige reset kan ik nog steeds niet in de 'Q-mappen'. Niet via de web file manager en niet via een ftp verbinding. Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?!? Ik kan wel via multimediastation folders aanmaken en bestanden uploaden naar de map Qmultimedia. Maar deze bereiken met de web file manager of een ftp programma lukt niet... Kennelijk als je bij installatie in de user group everyone alle access op 'deny' zet, zijn individuele user-instelling niet van belang. Zelfs niet als je de user naderhand op RO of RW zet. Ik heb niet zoveel gebruikers, dus ik zorg vanaf nu dat alle vinkjes weg zijn bij alle usergroepen en beheer de permissies per user.
Die kun je toch verkopen? Ik moet toegeven dat ik dacht wel genoeg te hebben aan de TS-239 met 2x 1TB in raid 1. Nu zou ik al eerder neigen naar een TS-539. Maar misschien voor later. Dan zet één van de twee bij mijn ouders en één bij mezelf. Meteen een mooie sync over het internet inschakelen.Kanter schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:16:
[...]
Alleen jammer dat er kleine harde schijven worden bijgeleverd. Als ik deze zou kopen dan gaan er gelijk grotere in.
[ Voor 17% gewijzigd door -MD- op 16-08-2009 21:36 ]
Daar heb ik ook lang naar zitten zoeken. Zie ook:MistaDevine schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:29:
[...]
Kennelijk als je bij installatie in de user group everyone alle access op 'deny' zet, zijn individuele user-instelling niet van belang. Zelfs niet als je de user naderhand op RO of RW zet. Ik heb niet zoveel gebruikers, dus ik zorg vanaf nu dat alle vinkjes weg zijn bij alle usergroepen en beheer de permissies per user.
Tom in "[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic"
Een kleine warning ergens zou op z'n plaats zijn.
Voor een klein bedrijfje (8 man) ben ik op zoek naar een nieuwe NAS, de oude is helaas verdwenen/gestolen. (Een deel van) de data moet worden gebackupt met KPN backup online, waar we al een contract mee hebben.
Ik wil graag de data direct vanaf de NAS uploaden naar KPN, zonder tussenkomst van pc's die aan moeten blijven staan. Nu is mijn vraag, welk type NAS's zijn geschikt hiervoor. De voorkeur gaat uit naar Synology, aangezien we hier eerder al goede ervaringen mee hadden.
Systeemeisen KPN backup online: (PDF, see p.4)
en systeemspecificaties van verschillende types van Synology
Ik wil graag de data direct vanaf de NAS uploaden naar KPN, zonder tussenkomst van pc's die aan moeten blijven staan. Nu is mijn vraag, welk type NAS's zijn geschikt hiervoor. De voorkeur gaat uit naar Synology, aangezien we hier eerder al goede ervaringen mee hadden.
Synology gebruikt een eigen variatie van Unixspinaze48 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:32:
Voor een klein bedrijfje (8 man) ben ik op zoek naar een nieuwe NAS, de oude is helaas verdwenen/gestolen. (Een deel van) de data moet worden gebackupt met KPN backup online, waar we al een contract mee hebben.
KPN ondersteund alleen FreeBSD 5.x/6.x
Ik kan de gzip file niet downloaden hier, maar als daar source code in staat kan je een poging wagen een compile uit te voeren op een synology.
Is het niet beter 2x een NAS aan te schaffen. 1 op de zaak en 1 bij de directeur thuis. Dan op kosten van de zaak een glaszvel er tussen en via rsync de NAS-en synchroniseren, of als het bedrijf 2 locaties heeft op beide een NAS plaatsen...
-------
Ik heb nu een flink stuk van dit topic doorgelezen. Als NAS-leek gaat het je dan wel duizelen
I mean that in a good way.
Ik ben zelf op zoek naar een RAID0 NAS, en ik twijfel nu tussen de Synology 209+ en de QNAP TS219P. Wat ik sowieso graag wil is nieuwgroep downloads geheel op de NAS zelf beheren, en hij moet natuurlijk een beetje snel zijn. Volgens wat ik heb gelezen zit er niet veel verschil tussen beide NASSEN. Zie ik dit nu goed? Het is de bedoeling dat deze media gaat streamen naar mijn Popcorn Hour A100 (vereist dus NFS of SMB shares).
Dan is er nog de router kwestie. Ik heb nu een antieke 100mb Linksys WRT54G. Deze werkt feilloos (echt superding) maar niet geschikt voor Gigabit LAN natuurlijk. Waar moet ik op letten als ik een andere router aanschaf voor dit NAS verhaal? Kabels zijn al GB geschikt. Ik wil vooral weer een betrouwbare router met wireless erop voor de laptop (de rest is bedraad).
Ik ben zelf op zoek naar een RAID0 NAS, en ik twijfel nu tussen de Synology 209+ en de QNAP TS219P. Wat ik sowieso graag wil is nieuwgroep downloads geheel op de NAS zelf beheren, en hij moet natuurlijk een beetje snel zijn. Volgens wat ik heb gelezen zit er niet veel verschil tussen beide NASSEN. Zie ik dit nu goed? Het is de bedoeling dat deze media gaat streamen naar mijn Popcorn Hour A100 (vereist dus NFS of SMB shares).
Dan is er nog de router kwestie. Ik heb nu een antieke 100mb Linksys WRT54G. Deze werkt feilloos (echt superding) maar niet geschikt voor Gigabit LAN natuurlijk. Waar moet ik op letten als ik een andere router aanschaf voor dit NAS verhaal? Kabels zijn al GB geschikt. Ik wil vooral weer een betrouwbare router met wireless erop voor de laptop (de rest is bedraad).
[ Voor 34% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 18-08-2009 12:44 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
En daar is de nieuwe versie:remotehost schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:36:
[...]
meuk: Qnap SS-x39 / TS-xx9 Pro Turbo NAS 3.1.1 build 0815
Sometimes you need to plan for coincidence
Vraagje: heeft iemand misschien een artikel ditaal van de NAS test uit de Computer!Totaal van augustus 2009? Het nummer is in de winkel nergens meer te krijgen. Ik zie graag een pm!
Oké, ik heb het artikel gelezen. Precies de 2 nasjes die ik al gescelecteerd had kwamen beide, gelijkwaardig, als winnaars uit de test. De synology DS 209 en de Qnap TS-219 (ik zelf zou dan voor de nieuwere TS-219P gaan). Voor het lezen van de test neigde ik naar de synology, erna meer naar de Qnap. Volgens Computer!Totaal heeft de Qnap een bredere DLNA ondersteuning en meerdere uitbreidings packages. Verder heeft de Qnap de mogelijkheid om aparte gebruikers aan aparte mappen te koppelen, je kunt 2 camera's aansluiten zonder licentie, er zit een twonkymedia server licentie bij en 2 esata aansluitingen. Vooral die DLNA ondersteuning vind ik nog al belangrijk. Qnap is echter wel 100,- duurder en kwa merk spreekt synology toch weer meer aan (heb ook het idee dat synology betere firmware ondersteuning heeft en dat synology meer gebruikt wordt).
Al met al ben ik nog niet veel verder
Oké, ik heb het artikel gelezen. Precies de 2 nasjes die ik al gescelecteerd had kwamen beide, gelijkwaardig, als winnaars uit de test. De synology DS 209 en de Qnap TS-219 (ik zelf zou dan voor de nieuwere TS-219P gaan). Voor het lezen van de test neigde ik naar de synology, erna meer naar de Qnap. Volgens Computer!Totaal heeft de Qnap een bredere DLNA ondersteuning en meerdere uitbreidings packages. Verder heeft de Qnap de mogelijkheid om aparte gebruikers aan aparte mappen te koppelen, je kunt 2 camera's aansluiten zonder licentie, er zit een twonkymedia server licentie bij en 2 esata aansluitingen. Vooral die DLNA ondersteuning vind ik nog al belangrijk. Qnap is echter wel 100,- duurder en kwa merk spreekt synology toch weer meer aan (heb ook het idee dat synology betere firmware ondersteuning heeft en dat synology meer gebruikt wordt).

[ Voor 77% gewijzigd door Xander84 op 19-08-2009 10:39 ]
Ben je al je bestanden kwijt na upgrade? Ik heb wel de instellingen van de NAs gebackupped dus misschien kan ik die dan weer terug zetten na firmware upgrade?Groentenboer schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:27:
[...]
En daar is de nieuwe versie:
meuk: Qnap SS-x39 / TS-xx9 Pro Turbo NAS 3.1.1 build 0815
Nee gelukkig niet zeg, stel je voor! Ik heb mijn TS-509 nu ong. een week en heb al 3 keer de firmware ge-upgrade zonder probleem. Ik had ergens gelezen dat je bij voorkeur de upgrade wel moet uitvoeren met de QNAP Finder applicatie dus dat heb ik maar braaf gedaan. Ik heb ook geen backup gemaakt van al mijn data (al wordt dat natuurlijk wel altijd aangeraden door de fabrikant) en na de upgrade hoefde ik ook geen systeem instellingen terug te zetten, alles stond nog goed (voorzover ik even snel kon zien).timvanloon schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:59:
[...]
Ben je al je bestanden kwijt na upgrade? Ik heb wel de instellingen van de NAs gebackupped dus misschien kan ik die dan weer terug zetten na firmware upgrade?
Van build 812 naar 815 bleven de bestanden bewaard. Maar een backup is zeker verstandig. Ik zou er niet op vertrouwen dat je bestanden bewaard blijven bij een upgrade.timvanloon schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:59:
[...]
Ben je al je bestanden kwijt na upgrade? Ik heb wel de instellingen van de NAs gebackupped dus misschien kan ik die dan weer terug zetten na firmware upgrade?
Zie hier in de comments: meuk: Qnap SS-x39 / TS-xx9 Pro Turbo NAS 3.1.0 build 0627MistaDevine schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:12:
[...]
Van build 812 naar 815 bleven de bestanden bewaard. Maar een backup is zeker verstandig. Ik zou er niet op vertrouwen dat je bestanden bewaard blijven bij een upgrade.
Zelf bij een upgrade van de oudere v2 naar v3 firmware blijven de bestanden gewoon intact. Neemt niet weg dat het NIET maken van een backup natuurlijk wel voor eigen risico is en dat het altijd verstandig is inderdaad om er 1 te maken bij een firmware upgrade. :-)
Welke model bedoel je precies? De QNAP TS-439, de TS-509 of de TS-639?MistaDevine schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:29:
[...]
Ik moet toegeven dat ik dacht wel genoeg te hebben aan de TS-239 met 2x 1TB in raid 1. Nu zou ik al eerder neigen naar een TS-539. Maar misschien voor later. Dan zet één van de twee bij mijn ouders en één bij mezelf. Meteen een mooie sync over het internet inschakelen.
Ik heb uitvoerig gekeken naar allerlei NASsen, mocht je interesse hebben in 1 van deze 3 dan zou ik je adviseren om te gaan voor de TS-509: dat is voor het geld (€ 709) in mijn ogen de ultieme (kant-en-klare) NAS van het moment, zeker voor tweakers. Waarom? Omdat hij zo goed te upgraden is;
Het geheugen van de TS-509 kun je later namelijk (voor ongeveer €55) erg simpel zelf upgraden van 1 GB naar 4 GB, en ook de (toch best al rappe) Intel Celeron 1.6 GHz single-core processor kun je vervangen door bijv. een Intel dual-core processor op 2.5 GHz. Dan is je gepimpte TS-509 opeens sneller dan de TS-809 die € 1400+ kost!
De geheugen-upgrade processor-upgrade is op de TS-439 en zelfs de TS-639 niet mogelijk want die is op die modellen vastgesoldeerd op het moederbord.
Daarnaast is het prijsverschil tussen de TS-439 en de TS-509 niet erg groot (ongeveer €80) dus is het echt reuze aantrekkelijk om voor de TS-509 te kiezen! (als je dus al in de markt bent voor een 4,5 of 6 drive NAS) De TS-639 is een stuk duurder dan de TS-509 maar biedt naar verhouding maar weinig extra's. Deze zou ik alleen nemen als je echt 6 drives in je NAS nodig hebt.
Natuurlijk hoef je deze upgrades niet (meteen) uit te voeren maar de mogelijkheid dat het op termijn kan (bijv. na het verstrijken vd garantie periode) is natuurlijk super, zeker als je de NAS na verloop van tijd wat intensiever gaat gebruiken met wat meer applicaties enzo.
Een hele discussie met een stap-voor-stap beschijving voor het upgraden van de CPU kun je vinden op het QNAP forum (er zijn al genoeg TS-509 owners die deze upgrade naar de QNAP TS-509 ULTRA succesvol hebben uitgevoerd. Ik overweeg de processor upgrade ook, het geheugen heb ik gisteren al gedaan. :-)
edit: correctie aangebracht
Ehm, volgens deze thread op het Qnap forum kan dit wel degelijk. Alleen de processor zit vastgesoldeerd.remotehost schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:42:
[...]
De geheugen-upgrade is op de TS-439 en zelfs de TS-639 niet mogelijk want het geheugen is op die modellen vastgesoldeerd op het moederbord.
Verder zitten de voordelen van de x39 serie vooral in het lagere energieverbruik en geringerere afmetingen, de tweede eSATA-poort, en de ondersteuning van jumboframes (al heb ik nog van niemand gelezen dat dit iets opleverde, de meeste mensen schakelen het uit).
Om alle specs naast elkaar te zien kun je hier kijken.
Vanuit de winkel zat er een V2.1.? op. Meteen begonnen met een upgrade naar V3.1.1 build 812 en ik kreeg voorafgaand aan de upgrade een waarschuwing dat al mijn gegevens verloren zouden gaan. En na de upgrade bleek dat mijn bestanden waren gewist.remotehost schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:34:
[...]
Zie hier in de comments: meuk: Qnap SS-x39 / TS-xx9 Pro Turbo NAS 3.1.0 build 0627
Zelf bij een upgrade van de oudere v2 naar v3 firmware blijven de bestanden gewoon intact. Neemt niet weg dat het NIET maken van een backup natuurlijk wel voor eigen risico is en dat het altijd verstandig is inderdaad om er 1 te maken bij een firmware upgrade. :-)
Hmm, er blijkt geen TS-539 te bestaanremotehost schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:42:
[...]
Welke model bedoel je precies? De QNAP TS-439, de TS-509 of de TS-639?

Ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Of je echt merkt dat ie sneller is. En dan met name in netwerk taken. Ik heb hier ook een 509. En vind dat hij prima presteert! Ook met de basis uitrusting. Verder wil ik nog een duit in het zakje doen.remotehost schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:42:
[...]
Een hele discussie met een stap-voor-stap beschijving voor het upgraden van de CPU kun je vinden op het QNAP forum (er zijn al genoeg TS-509 owners die deze upgrade naar de QNAP TS-509 ULTRA succesvol hebben uitgevoerd. Ik overweeg de processor upgrade ook, het geheugen heb ik gisteren al gedaan. :-)
QNAP houd regelmatig de compatibiliteit bij van harde schijven. Het ding is super handig in het gebruik. En muis stil!
Muis stil is afhankelijk van je harde schijven. De behuizing van de TS-239 is net een klankkast. Ik ben blij dat ik dat geratel niet in de slaapkamer heb staan... Dat is met 2x pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TBNoxa schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:56:
[...]
Ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Of je echt merkt dat ie sneller is. En dan met name in netwerk taken. Ik heb hier ook een 509. En vind dat hij prima presteert! Ook met de basis uitrusting. Verder wil ik nog een duit in het zakje doen.
QNAP houd regelmatig de compatibiliteit bij van harde schijven. Het ding is super handig in het gebruik. En muis stil!
Heb er 2 goedkopie Samsung Spinpoints F1 van 60 Eurie in hangen. Not a sound. Staat naast m'n iMac, die ook geen geluid maakt. Zalig!MistaDevine schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:00:
[...]
Muis stil is afhankelijk van je harde schijven. De behuizing van de TS-239 is net een klankkast. Ik ben blij dat ik dat geratel niet in de slaapkamer heb staan... Dat is met 2x pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Thanks, je hebt helemaal gelijk, ik had het verkeerd om onthouden, heb ook zoveel gelezen erover werd er tureluurs van :-) ik wist dat 1 vd 2 niet kon, de cpu kan dus niet het geheugen wel.drfruit schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:24:
[...]
Ehm, volgens deze thread op het Qnap forum kan dit wel degelijk. Alleen de processor zit vastgesoldeerd.
Verder zitten de voordelen van de x39 serie vooral in het lagere energieverbruik en geringerere afmetingen, de tweede eSATA-poort, en de ondersteuning van jumboframes (al heb ik nog van niemand gelezen dat dit iets opleverde, de meeste mensen schakelen het uit).
edit: heb het ook even gecorrigeerd in het oorspronkelijke bericht.
[ Voor 5% gewijzigd door remotehost op 18-08-2009 23:55 ]
Dat was in eerste instantie mijn keuze. Maar toen ik alle problemen las rondom die schijven in raid ben ik afgehaakt en heb ik gekozen voor de groene WD's...Noxa schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:11:
[...]
Heb er 2 goedkopie Samsung Spinpoints F1 van 60 Eurie in hangen. Not a sound. Staat naast m'n iMac, die ook geen geluid maakt. Zalig!
Grappig, ik lees juist veel over problemen met die WD Green schijven, bijv http://forum.wifimedia.eu...992e76cb32d1d786236a6fa76 (icm QNAP en Synology dan)
[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-08-2009 09:01 ]
Ik begrijp uit dat forum dat er 667 MHz DDR2 SODIMM geheugen in de 439P gaat. Weet iemand of dat ook in de 239P zit, en hoeveel geheugensloten deze heeft. Kon dat zo gauw niet vinden. Ik sta nl ook op het punt het 2 GB geheugen van mijn Mac te vervangen door 4, en zou dan die 2 in de QNAP kunnen stoppen.drfruit schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:24:
[...]
Ehm, volgens deze thread op het Qnap forum kan dit wel degelijk. Alleen de processor zit vastgesoldeerd.
Denk toch echt dat het aan je WD-tjes ligt. Hier al 1,5 jaar een Qnap TS109 met een Samsung Spinpoint F1 erin.MistaDevine schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:00:
[...]
Muis stil is afhankelijk van je harde schijven. De behuizing van de TS-239 is net een klankkast. Ik ben blij dat ik dat geratel niet in de slaapkamer heb staan... Dat is met 2x pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Functioneert hier o.a. als mediafileserver van o.a. muziek en films. Mijn 3 jaar oude koelkast op 4 m afstand is luidruchtiger.... (en dan miep ik dat ik hem hoor!)
Die prijs is in vergelijk met de 209, de 209+ is wel vergelijkbaar met de QNAP. Zelf zit ik ook nog te dubben: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32428663Xander84 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:25:
Vraagje: heeft iemand misschien een artikel ditaal van de NAS test uit de Computer!Totaal van augustus 2009? Het nummer is in de winkel nergens meer te krijgen. Ik zie graag een pm!
Ja, dat zou best kunnen hoor. Ze staan ook in raid 1 dus ze zijn synchroon herrie aan het maken. Maar die kast van van de TS-239 is een echte klankkast hoor. Ik denk dat het daardoor nog een stuk erger is.jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:43:
[...]
Denk toch echt dat het aan je WD-tjes ligt. Hier al 1,5 jaar een Qnap TS109 met een Samsung Spinpoint F1 erin.
Functioneert hier o.a. als mediafileserver van o.a. muziek en films. Mijn 3 jaar oude koelkast op 4 m afstand is luidruchtiger.... (en dan miep ik dat ik hem hoor!)
Hmm, dat had ik dan weer niet gelezen voordat ik de keuze maakte. Maar van die F1 waren veel negatieve berichten hier op Tweakers. Ik ga even zoeken in welk topic.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:00:
Grappig, ik lees juist veel over problemen met die WD Green schijven, bijv http://forum.wifimedia.eu...992e76cb32d1d786236a6fa76 (icm QNAP en Synology dan)
Edit: In het topic van de Samsung Spinpoint F1. Voornamelijk vanaf pag 50.
[ Voor 6% gewijzigd door -MD- op 19-08-2009 12:31 ]
Wat ben ik blij dat ik niet de enige ben met deze twijfels... Ik ben nu al weken aan het meelezen, en ik kom maar niet uit de keuze tussen de DS-en 209, 209+, 209+II en de TS 209 en 219-broertjes.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:43:
[...]
Die prijs is in vergelijk met de 209, de 209+ is wel vergelijkbaar met de QNAP. Zelf zit ik ook nog te dubben: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32428663
Ik download wel eens wat via nieuwsgroepen, maar dat is niet bijzonder veel (als in, 3x per week een batch van max 2GB ofzo?). Dat wordt namelijk als voornaamste reden genoemd om de krachtigere varianten van de apparaten te nemen. Van de andere kant, als je nu een krachtigere koopt, dan gaat hij 'in den toekomst' ook langer mee, toch?
Ik wil graag een gebruiksvriendelijk apparaat, waarmee we de opslag van onze documenten etc kunnen stroomlijnen. Ook streamen naar de XBOX360 moet mogelijk worden. Een leuke website kunnen draaien om de foto's van de kleine die op komst is, makkelijk met de buitenwereld te delen zou ook leuk zijn... Uiteraard wil ik niet TE veel geld eraan uitgeven, het wordt een apparaat om het gemak te dienen, en niet als prestigeobject ofzo.
Normaal not done, maar ik vraag jullie toch om me hier bij te helpen: hoe zet ik nu de beste prijs/kwaliteit op een rijtje, in verhouding tot mijn eisen? Wat zou JIJ mij adviseren, gezien het bovenstaande?
Sometimes you need to plan for coincidence