[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 17 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _TiNo_21
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:19:
[...]

Ik had gehoopt dat er misschien nog iemand was met een alternatief dat iets degelijker is.
Deur van de meterkast op slot?!? ;) Of heb je geen slot in de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KL643 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:35:
Kijk hier even http://tweakers.net/price...Sort=desc&orderSpecId=109

Heb zelf de Samsung 1 1/2 TB, koel snel en stil :)
ik neem aan dat je deze bedoeld? zouden deze ook werken in de DS-209, de 1tb versie staat wel in het lijstje als ondersteund, maar de 1,5tb niet?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 13:03

KL643

beeldaandemuur

Yup...die bedoel ik. Heb er 4 in mijn Qnap TS-439 zitten en werken perfect.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_TiNo_21 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 18:57:
[...]

Deur van de meterkast op slot?!? ;) Of heb je geen slot in de deur?
Yes, die op slot en sinds gister toch ook maar een laptopslot gekocht. En nu maar afwachten... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 08:50:
[...]

Yes, die op slot en sinds gister toch ook maar een laptopslot gekocht. En nu maar afwachten... O-)
afwachten tot een inbreker een poging gaat doen om hem te jatten? In wat voor buurt woon je in hemelsnaam? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Magic schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 08:57:
[...]

afwachten tot een inbreker een poging gaat doen om hem te jatten? In wat voor buurt woon je in hemelsnaam? :P
Waarschijnlijk in /dev/null - zo'n groot zwart gat trekt allemaal sinistere figuren aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 17:31

mno

Ik zit er ook sterk over te denken om een Synology DS-207 of DS-209 te kopen voor tijdelijke opslag van mediabestanden (films, muziek) maar ook voor permanente opslag van foto's en andere persoonlijke data. Met RAID dacht ik het gevaar van dataverlies door een defecte harddisk te kunnen minimaliseren.

Maar bij inbraak of brand kan ik dan alsnog mijn persoonlijke data kwijtraken. Dus misschien moet ik ook maar iets met online backup gaan doen.

Het zou mooi zijn als de NAS automatisch zijn bestanden kon overzetten naar een online storage/backup provider zoals Moxy of KPN of naar een andere NAS op een ander adres (vrienden/familie). Maar dan wel zo automatisch mogelijk en als het even kan met goede encryptie.

Heeft iemand een dergelijke configuratie draaien?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Hallo,

Op dit moment maak ik gebruik van een HDX-1000 Mediaplayer met 1 TB HD ingebouwd. Omdat de hardeschijf nu redelijk vol is, wil ik ook een NAS aanschaffen. Nu heb ik al veel gelezen over een NAS server, maar ik heb toch nog een aantal vragen.

-Is een Usenetclient aanwezig? Ik zie bij de specs wel bittorent maar geen usenet ondersteuning.
-Als usenet ondersteund wordt, is het dan ook mogelijk om met de NAS te downloaden? Zo ja, wat voor snelheden kunnen dan behaald worden?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:26
mno schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:01:
Ik zit er ook sterk over te denken om een Synology DS-207 of DS-209 te kopen voor tijdelijke opslag van mediabestanden (films, muziek) maar ook voor permanente opslag van foto's en andere persoonlijke data. Met RAID dacht ik het gevaar van dataverlies door een defecte harddisk te kunnen minimaliseren.

Maar bij inbraak of brand kan ik dan alsnog mijn persoonlijke data kwijtraken. Dus misschien moet ik ook maar iets met online backup gaan doen.

Het zou mooi zijn als de NAS automatisch zijn bestanden kon overzetten naar een online storage/backup provider zoals Moxy of KPN of naar een andere NAS op een ander adres (vrienden/familie). Maar dan wel zo automatisch mogelijk en als het even kan met goede encryptie.

De Synology kan netwerk-backuppen maar voor zover ik weet alleen via rsync-achtige methodes (ssh protocol). Ik heb me hier echter nooit echt heel erg in verdiept. Ik heb geen netwerk-backup configuratie draaien, om een paar redenen:

* Alles backuppen zou veel te veel zijn (je hele 1 of 2 TB of wat je dan ook hebt).
* Alleen de allerbelangrijkste data op bv. je persoonlijke share backuppen kan op zich wel, maar bedenk wel dat je alleen per share backup aan of uit kan zetten. Je moet dan dus een aparte share maken waar je je belangrijke data op hebt.

Ik weet verder ook niet of Moxy of KPN open standaarden gebruikt om backup heen te doen, maar het zou ook zo maar kunnen dat ze met een proprietary iets werken. Verder zit je natuurlijk ook met hoe persoonlijk die data is... en of je het niet liever gecrypt ergens hebt staan. Hier heb ik nog nooit een goede oplossing voor kunnen vinden.

Mijn 'oplossing' voor blikseminslag, brand, inbraak, etc. is wat eenvoudiger en niet 100% disaster proof, maar voldoende voor mij:

Ik heb een externe harddisk (in een e-sata behuizing, aangezien mijn DS107+ een e-sata poort heeft) die ik -in theorie- iedere week aan m'n Synology hang en dan op een vaste nacht van de week alles kopieert naar die disk. Die disk vewaar ik vervolgens op een andere verdieping van het huis.

De enige nadelen van deze constructie zijn dan alleen dat je er wel aan moet denken (vergeet het te vaak), dat er niet toevallig net een ramp moet gebeuren terwijl je disk aan je Synology hangt en dat het ook niet beschermt als echt je hele huis in vlammen op gaat.

Maar ja.... what are the chances :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:03
mno schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:01:

Sinds 2 weken bezit ik een Synology DS109 en daar ben ik heel tevreden over. Het is mijn eerste NAS. Ik gebruik hem voor centrale opslag van persoonlijke bestanden, muziek en films, zonder dat er een PC hoeft aan te staan. Ook gebruik ik de NAS als download station (Bittorrent en NZB). Ik heb ook een HTPC.

Ik heb gekozen voor een single bay NAS, omdat ik geen RAID nodig heb. Wel is backuppen van user data en muziek belangrijk. Om allles (1 TB) te backuppen wordt te gek. De keuze die ik had ging tussen de Synology DS109 en Buffalo XHL. De laatste kan niet standaard via het netwerk backuppen, wat mij wel handig leek. Heeft ook geen eSATA, maar is wel ca. € 100 goedkoper. Ook de betere ondersteuning voor de DS109 (er bestaat een heel goede package van Sabnzbd voor) en de geweldige GUI waren voor mij doorslaggevend.

Echter, netwerkbackup met de DS109 is alleen mogelijk met een rsync server, wat je bijvoorbeeld op een PC elders in de woning kunt inrichten. Maar.... als ze die nou ook jatten ben je toch alles kwijt.

Een betere oplossing is IMO inderdaad een cloud backup dienst, alleen dat kost geld (elke maand) en je bent afhankelijk van een externe partij. Beter lijkt mij toch inderdaad een losse USB of eSATA harddisk, 1x per week aanpluggen en een backup maken en dan de externe schijf op een andere onopvallende plaats (keukenkastje, garage) opbergen.

EDIT: nog een handige tip van SmallNetBuilder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
Possible schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:44:
Hallo,

Op dit moment maak ik gebruik van een HDX-1000 Mediaplayer met 1 TB HD ingebouwd. Omdat de hardeschijf nu redelijk vol is, wil ik ook een NAS aanschaffen. Nu heb ik al veel gelezen over een NAS server, maar ik heb toch nog een aantal vragen.

-Is een Usenetclient aanwezig? Ik zie bij de specs wel bittorent maar geen usenet ondersteuning.
-Als usenet ondersteund wordt, is het dan ook mogelijk om met de NAS te downloaden? Zo ja, wat voor snelheden kunnen dan behaald worden?
Dat is afhankelijk van een het merk/type NAS dat je aanschaft. Op mijn Synology DS109 zit Download Station, dat naast Bittorrent ook Usenet downloads ondersteunt. Dat laatste is IMO recent toegevoegd en staat nu ook op de Synology site vermeld. Echter, de Usenet downloads worden niet door Download Station gerepaired en unpacked. Ik heb dan ook de Sabnzbd package van Merty geinstalleerd en dat werkt prima.

Het downloaden met de DS109 gaat via Usenet echt prima. Ik haal makkelijk 1000 KB/s (heb een Usenet abo van 10 Mbit). Dan is de NAS ook nog prima benaderbaar via web GUI en voor afspelen MP3's of file sharing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 17:31

mno

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het off-site verhaal ga regelen. Moxy werkt inderdaad met een eigen backup-applicatie en niet met rsync.

Laat ik maar eens beginnen met een leuke NAS voor de lokale backup.Dual-bay en eSata lijken me dan handige opties om te hebben, om er snel een 2e of externe harddisk aan te hangen die ik daarna ergens anders kan bewaren.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

Heeft iemand ervaring met een DS109 en het downloaden van usenet met een UPC Fiber Power snelheid (of elke willekeurige andere lijn van ongeveer 60Mbit) ?
Ben vooral benieuwd wat de DS109 aankan qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:26
Ik heb zo'n vermoeden dat een DS dat wel aan zal kunnen, maar bedenk wel dat de usenet downloadfunctie van Synology zelf niet zo uitgebreid is als bv. een SABNZB. Het ondersteunt a.f.a.i.k bv. ook niet het downloaden van meerdere usenet providers.... dus je usenetprovider zou iig genoeg bandbreedte moeten kunnen leveren aan je.

Voor SabNZBd is denk ik een 109 net iets te onder-gedimensioneerd (weet ff niet uit m'n hoofd hoeveel RAM deze heeft, de standaard 64 mb ram van een 107 was iig te weinig, daarom had ik toen ter tijd een 107+ aangeschaft). Misschien wil je dan dus toch de 109+ wel kopen :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

eymey schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:38:
Ik heb zo'n vermoeden dat een DS dat wel aan zal kunnen, maar bedenk wel dat de usenet downloadfunctie van Synology zelf niet zo uitgebreid is als bv. een SABNZB. Het ondersteunt a.f.a.i.k bv. ook niet het downloaden van meerdere usenet providers.... dus je usenetprovider zou iig genoeg bandbreedte moeten kunnen leveren aan je.

Voor SabNZBd is denk ik een 109 net iets te onder-gedimensioneerd (weet ff niet uit m'n hoofd hoeveel RAM deze heeft, de standaard 64 mb ram van een 107 was iig te weinig, daarom had ik toen ter tijd een 107+ aangeschaft). Misschien wil je dan dus toch de 109+ wel kopen :).
Ik zat ook aan SABNZBd te denken. Hmz de 109+ is dan inderdaad een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
B2 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:42:
Heeft iemand ervaring met een DS109 en het downloaden van usenet met een UPC Fiber Power snelheid (of elke willekeurige andere lijn van ongeveer 60Mbit) ?
Ben vooral benieuwd wat de DS109 aankan qua snelheid.
Ik gebruik SABNZB op mijn DS109. De download snelheid is bij mij ca. 1250 KB/s, dat is de volle 10 Mbit/s van mijn Usenet abo. Bij een paar films had ik wel CRC errors, maar dat ligt m.i. niet aan de DS109, maar aan de upload. Verifieren en unpacken gaat verder wel goed en automatisch _/-\o_ Je kunt in SABNZB idd meerdere servers configureren en ook aangeven dat bij missende bestanden alternatieve servers worden gebruikt. Wat mij nog niet geheel duidelijk is waarom de SABNZB service na een tijd stopt, terwijl de download nog niet klaar is. Misschien is er op dat moment geen netwerkverkeer en gaat de DS109 in idle mode. Ik ga dit nog eens uitzoeken.

Een Fiber Power abo van 60 of 120 Mbit/s is natuurlijk van een andere orde. Wat ik wel weet is dat de DS109 een 1.2 GHz 16 bit Marvel Kirkwood CPU heeft en 128 MB geheugen, terwijl de DS109+ een 1.06 GHz 32 64 bit Freescale CPU met floating point heeft en 512 MB geheugen.

Interessante info op de website van Synology geeft aan dat de DS109+ hoger scoort in Netbench met meerdere gebruikers. Verder ca. 7x sneller is in het converteren van foto's. M.n. de multi media capaciteiten van de DS109+ zijn beter.

BTW: een DS109 kan met ca. 42 MB/s schrijven naar de HDD. Dat is gelijk aan 336 Mbit/s, wat royaal boven de 120 Mbit/s ligt van een Fiber Power 120 abo. Toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Pegasus op 02-07-2009 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Goeden dag!

ben de laatste tijd aan het kijken naar een NAS.
Maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ben op zoek naar een redelijk goed betaalbare NAS. (1 hd is genoeg, voor back up hang ik er wel een externe hd aan)
Hij moet werken met windows en mac.
MAC computer(laptop) wil ik graag graag kunnen backuppen. Liefst via time machine ofzo.
Verder gaat hij vooral dienen als opslag en wil binnen kort ook een media speler er bij aanschaffen en dan gaan streamen(video en muziek) van de NAS naar media player over lan.
Ander vereiste is dat hij via het internet te benaderen zijn.
Om bijvoorbeeld op vakanties je fotos te copieren naar de harde schijf thuis.

Wie kan mij beetje verder op weg halen?
Heb hier al aantal pagina's door gelezen. MAar gaat mestal om apparaten van 300 euro of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
@ The Fatal

Synology.

DS109 of 108j. Niet zo duur en zometeen met timemachine.
Heeft verder alles wat je vraagt.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 05-07-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
The Fatal schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:00:
Goeden dag!

Ben op zoek naar een redelijk goed betaalbare NAS. (1 hd is genoeg, voor back up hang ik er wel een externe hd aan)
MAC computer(laptop) wil ik graag graag kunnen backuppen. Liefst via time machine ofzo.
Verder gaat hij vooral dienen als opslag en wil binnen kort ook een media speler er bij aanschaffen en dan gaan streamen(video en muziek) van de NAS naar media player over lan.

Heb hier al aantal pagina's door gelezen. MAar gaat mestal om apparaten van 300 euro of meer.
Heb je al een zoektocht gedaan in de Pricewatch? Daar kan je ook expliciet op NAS-en zoeken. Daarmee kan je je a.d.h.v. je budget zoeken naar een NAS die leuk is. En dan kan je waarschijnlijk zelf al een deel van je vragen zelf beantwoorden als je van een paar interessante NAS-en de specs na zoekt. Er zullen altijd vragen overblijven die je dan weer hier kan stellen, maar zou toch eerst even zelf zoeken om met een kleinere lijst NAS-en uit te komen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
The Fatal schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:00:
Goeden dag!

De nieuwe Buffalo LS-XH1.0TL kan interessant voor je zijn. Ondersteunt ook TimeMachine en kost ca. € 200.

Zie website van Buffalo en ook deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

Keuzes keuzes keuzes

ook ik ben aan het kijken voor een NAS oplossing. (dus niet persé naar een NAS)

Situatie
thuisnetwerk (zowel bedraad als draadloos) van 2 laptops 1 pc en een xbox (original)
Aan 1 van de laptops hangt op dit moment een externe HD van een 1 terra
aan de vaste pc hangt een externe hd van 320 gig

wensen
bereikbaarheid vanuit het netwerk zonder dat er een pc hoeft aangezet te worden.
Backup wordt waarschijnlijk handmatig gedaan (wss ga ik daar de 320 gig voor gebruiken)

Mogelijkheid
  • Een Nas kopen welke naast interne schrijven (sata / ide) ook de mogelijkheid bied om externe USB schrijven aan te sluiten.
  • een nieuwe router aanschaffen welke de mogelijkheid bied om externe schijven aan te sluiten
  • low end/energie zuinige server aanschaffen
voordelen
  • NAS
    1. Gemak (zowel aansluiten als aanschaf)
    2. Raid mogelijkheden (bij aanschaf 2disk systeem)
  • Router
    1. Goedkoopste oplossing
  • Server
    1. Veel mogelijkheden
    2. eventueel te combineren htpc
    3. makkelijke uptegraden
Nadelen
  • NAS
    1. redelijke aanschaf
    2. nog 2 harddisken erbij kopen (uitgaande van raid)
  • Router
    1. weinig uitbreidingsmogelijkheden
  • Server
    1. Duur
    2. Energieverbruik
mis ik nog dingen of hebben jullie nog goeie ideeen?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Pegasus schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:24:
[...]

De nieuwe Buffalo LS-XH1.0TL kan interessant voor je zijn. Ondersteunt ook TimeMachine en kost ca. € 200.

Zie website van Buffalo en ook deze link.
deze net opgezocht.
Die komt aardig in aanmerking inderdaad!
Kan eigenlijk alles dat ik wil (en meer).
Die zal ik eventjes onthouden.

Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid met het benaderen via het web?
Niet dat iedereen straks zomaar bij mijn bestanden kan :?

edit:
ook nog even naar een Popcorn Hour A-110 zitten kijken. Is die ook mogelijk als nas te gebruiken?
En dan sommige nas functies te gebruiken.
Kan op de site van popcorn hour niks vinden daar over

[ Voor 13% gewijzigd door The Fatal op 06-07-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Broodrooster formaat: http://www.engadget.com/2...t-ds409slim-four-bay-nas/ :9~

Alleen wat prijzig aangezien dat ding zonder schijven verkocht wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door falcon4ever op 07-07-2009 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik ben aan het kijken naar een NAS en nu is mijn oog gevallen op de QNAP TS-219P. Deze doet alles wat ik verwacht van een dergelijk apparaat, en is ook nog redelijk zuinig. Het enige dat mij verbaasd is dat ik er relatief weinig over vindt. Maar twee shops in de pricewatch verkopen het ding, en op google kom je voornamelijk op buitenlandse sites uit. Zitten er nadelen aan het apparaat die ik over het hoofd zie? Of zijn er alternatieven die veel meer waar voor hun geld leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10
Geen idee hoe het zit met de TS-219 maar ik heb 2 dagen geleden de TS-239 pro besteld. Er zijn enkele reviews van te vinden op interwebs. Ook van dit model zijn er in de pricewatch weinig shops die hem verkopen, misschien komt dit ook omdat deze nas net op de markt is. Introductie was in mei dit jaar.

Voor de rest ben ik voor de TS-239 pro gegaan vanwege de specs die een stuk hoger liggen dan bij een vergelijkbare Synology. Ik ga er namelijk ook mee webserveren, sabnzbd'en en squeezecenter op draaien. Met name deze applicatie vraagt wel wat power van je nas.

Als het goed is komt ie morgen binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 22:33
reclamedoos schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:23:
Ik ben aan het kijken naar een NAS en nu is mijn oog gevallen op de QNAP TS-219P. Deze doet alles wat ik verwacht van een dergelijk apparaat, en is ook nog redelijk zuinig.
Dan doet waarschijnlijk de TS-219 ook wat je verwacht, en die is bij veel meer shops te koop, en hij is goedkoper. Enige verschil is dat de 219P 2 e-Sata aansluitingen heeft (en hij ziet er heel anders uit trouwens).

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan P op 08-07-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
C00KW4US schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:54:..
Voor de rest ben ik voor de TS-239 pro gegaan vanwege de specs die een stuk hoger liggen dan bij een vergelijkbare Synology. Ik ga er namelijk ook mee webserveren, sabnzbd'en en squeezecenter op draaien. Met name deze applicatie vraagt wel wat power van je nas.
...
Daar heb ik ook over zitten twijfelen. Plus het feit dat de 239 ook WOL ondersteund. En het verbruik ligt maar een heel klein beetje hoger. Maar het prijsverschil is wel wat groot.

@Arjan P: Die eSata die wil ik er juist op hebben om snel mijn backups te kunnen maken naar een externe schijf :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Weet iemand of je een QNAP NAS ook direct op een computer kan aansluiten via USB? Er moet namelijk nog een bedraad LAN gelegd worden. Tot die tijd wil ik m;n NAS gaan gebruik als externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 09:53
Cross kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er zijn weinig NAS'sen die je ook als USB client kan gebruiken (ik ken ze alleen van LaCie). Bij de Qnap en de meeste andere merken gaat dat dus niet werken. Je kunt hem wel via ethernet direct op je pc aansluiten, dat schijnt zelfs zonder cross kabel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
reclamedoos schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:23:
Ik ben aan het kijken naar een NAS en nu is mijn oog gevallen op de QNAP TS-219P. Deze doet alles wat ik verwacht van een dergelijk apparaat, en is ook nog redelijk zuinig. Het enige dat mij verbaasd is dat ik er relatief weinig over vindt.
Heel simpel, het is hun nieuwste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

Geckoo schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:08:
Keuzes keuzes keuzes

ook ik ben aan het kijken voor een NAS oplossing. (dus niet persé naar een NAS)

Situatie
thuisnetwerk (zowel bedraad als draadloos) van 2 laptops 1 pc en een xbox (original)
Aan 1 van de laptops hangt op dit moment een externe HD van een 1 terra
aan de vaste pc hangt een externe hd van 320 gig

wensen
bereikbaarheid vanuit het netwerk zonder dat er een pc hoeft aangezet te worden.
Backup wordt waarschijnlijk handmatig gedaan (wss ga ik daar de 320 gig voor gebruiken)

Mogelijkheid
  • Een Nas kopen welke naast interne schrijven (sata / ide) ook de mogelijkheid bied om externe USB schrijven aan te sluiten.
  • een nieuwe router aanschaffen welke de mogelijkheid bied om externe schijven aan te sluiten
  • low end/energie zuinige server aanschaffen
voordelen
  • NAS
    1. Gemak (zowel aansluiten als aanschaf)
    2. Raid mogelijkheden (bij aanschaf 2disk systeem)
  • Router
    1. Goedkoopste oplossing
  • Server
    1. Veel mogelijkheden
    2. eventueel te combineren htpc
    3. makkelijke uptegraden
Nadelen
  • NAS
    1. redelijke aanschaf
    2. nog 2 harddisken erbij kopen (uitgaande van raid)
  • Router
    1. weinig uitbreidingsmogelijkheden
  • Server
    1. Duur
    2. Energieverbruik
mis ik nog dingen of hebben jullie nog goeie ideeen?
niemand een reactie hierop?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Je kan zelf een NAS bouwen die goedkoper en sneller is dan wat je kant en klaar in de winkel koopt. Door een lowerpower amd te kopen kom je aardig in de buurt kwa stroomverbruik (45watt piek) van een kant en klaar model. Het is alleen niet plug n play en je moet er een avondje(s) tijd voor maken.

Cpu van de meeste routers lijkt me te langzaam om voor fatsoenlijke snelheid te zorgen. Zeker bij gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
Een (gigabit) router inzetten om je USB drive te sharen kan ik je niet aanraden. Bijvoorbeeld bij de (veel verkochte) D-Link DIR-655 router kan slechts 1 gebruiker toegang hebben tot de aangesloten USB schijf. Dus gelijktijdig de USB schijf benaderen gaat niet. Daarbij is de dataoverdracht snelheid echt heeeeel erg laag, 2-3 MB/s.

Een NAS zelf bouwen moet je kennis van hebben en ook tijd voor hebben. Je kunt dan wel voor hetzelfde of minder geld over een snellere NAS beschikken. Toch is het stroomverbuik hoger doordat de chipset en de voeding van zelfbouw NAS-sen niet zo energiezuinig zijn zoals bij een dedicated NAS (single bay 14W-23W).

Ikzelf heb dan ook gekozen voor een Synology DS109 met 1TB, i.c.m. een 500GB 2,5" externe HDD voor backups.

Voordelen:
- Compact
- Snel (backup naar USB drive 23.6 MB/s, read 51.7 MB/s, write 60.2 MB/s) >:)
- Zuinig (hibernation 9W, access 19W)
- goede support (wiki, forum, customer support)
- diverse standaard applicaties: bittorrent/NZB, camerabewaking, mailserver, webserver, MySQL DB server _/-\o_

En de prijs is nog acceptabel voor wat je krijgt: DS109 kost ca. €210, komt nog een schijf bij (1TB kost ca. €70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar niet meteen een nieuw topic te starten: ik heb een conceptronic nasje gekocht, de CH3WNAS. Op zich weinig mis mee (hoewel mijn vrij oude linksys (b) niet echt meewerkt via wifi maar daar gaat binnenkort verandering in komen) maar één irritant ding: af en toe ben ik het ding gewoon kwijt. Ik heb hem met een draadje in één van de poorten geplugd van mijn router en het lijkt er op of hij weggebumpt wordt zodra ik met meerdere pc's heb ingelogd (3 laptops + normale pc + af en toe mijn nokia).

Nou heb ik een of ander programma erbij gekregen (easy search utility) maar die vind hem daarna ook niet. Enige mogelijkheid is router en hd uitzetten.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ideeën over? Mijn technisch inzicht is heel beperkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:43
Nisei schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 13:13:
Als ik nog steeds een 2 bay Qnap had zou ik niet meer voor RAID1 kiezen maar de 2e schijf voor backups gebruiken. Dus 1x per dag de data van disk 1 met disk 2 laten synchroniseren of copieeren.
Kan dit ook zònder tussenkomst van een pc?
Dus op één of andere manier de Qnap zó schedulen dat (bepaalde shares van) disk 1 op disk 2 worden gebackupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
nobleone schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:27:
[...]

Kan dit ook zònder tussenkomst van een pc?
Dus op één of andere manier de Qnap zó schedulen dat (bepaalde shares van) disk 1 op disk 2 worden gebackupt?
Jawel. Remote replication (rsync) kun je naar een share op localhost laten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik zit toch wel enigszins geïnteresseerd te kijken naar Synology's DS-409slim. Wat me alleen nog een beetje er van weerhoud is dat ik me afvraag wat voor RAID-formaat zo'n systeempje nou gebruikt. Stel, het systeem zelf gaat stuk maar de schijven doen het nog. Weet iemand hier of ik dan een Linux-systeem kan pakken en daar die schijven gewoon in een RAID-opstelling op kan mounten? M.a.w., is wat Synology gebruikt compatible met Linux' software RAID?

Edit: Ah, ik geloof dat ik al wat heb, Synology's formaat is gewoon compatible met Linux.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 19:41 . Reden: antwoord gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-08 09:13
De enige reden dat ik de DS409 slim niet wil halen (nog) is het fiet dat er nog geen "grote" 2,5" schijven zijn. Ik heb al een Synology 207+, maar wil meer. Vooral de wake up functie van de nieuwe generatie spreekt me wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:40

PGR

Fast and safe...

Ik ben op zoek naar een 2-disk NAS die ik met name ga gebruiken om te backuppen en om squeezecenter (icm squeezebox duet) te draaien. In de toekomst moet hij ook geschikt zijn om andere media te streamen naar een audio/videostreamer. Ik heb de volgende shortlist gemaakt:
Netgear ReadyNAS Duo € 202,96
Synology DS209 € 268,11
QNAP Turbostation TS-219P € 359,00

O ja, ik ben geen NAS-expert, dus een makkelijke gebruikersinterface is ook wel handig... ;)

Op dit moment neig ik qua prijs natuurlijk naar de Netgear of de Synology. Maar ik heb de indruk dat de Synology wat moderner is qua mogelijkheden. Aangezien de NAS niet altijd aan hoeft te staan, bevalt de mogelijkheid mij wel van de Synology om hem aan/uit te schakelen met een timer. Volgens mij kunnen ze allemaal wel torrents downloaden etc.

Heeft een van jullie ervaring met de performance van deze NAS´en voor Squeezecenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Apoca

Array Technology Industry

Klopt het dat je met een DS209+II geen .MKV files kunt sharen over het netwerkt? Las iets over een update in Q3 voor de firmware, maar is allemaal erg tegenstrijdig.

[ Voor 34% gewijzigd door Apoca op 12-07-2009 20:23 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
Apoca schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:20:
Klopt het dat je met een DS209+II geen .MKV files kunt sharen over het netwerkt? Las iets over een update in Q3 voor de firmware, maar is allemaal erg tegenstrijdig.
Volgens mij lukt dat streaming nog niet nee. De beta van synology komt deze maand, in september komt de final uit. Het is dus nog even afwachten, maar ik ga de beta toch installeren, dus dan laat ik het je wel weten. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de time machine support in de nieuwe firmware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:57
Pegasus schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:56:
Ikzelf heb dan ook gekozen voor een Synology DS109 met 1TB, i.c.m. een 500GB 2,5" externe HDD voor backups.
Je backupt niet je volledige 1TB? Of is de backup gecomprimeerd? Ikzelf zit ook met het probleem dat ik nogal veel te backuppen heb namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
D-e-n schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:43:
[...]

Je backupt niet je volledige 1TB? Of is de backup gecomprimeerd? Ikzelf zit ook met het probleem dat ik nogal veel te backuppen heb namelijk
Ik vind het niet zo belangrijk om gedownloade films te backup-en. Die kijk ik een keer of 2. Dat scheelt het meeste qua diskruimte (DVD film ca. 4.7 GB p/st, x264/VC-1 ca. 12 GB p/st, BD ca. 45 GB p/st). Wel mijn mp3 verzameling, die luister ik regelmatig. Ook de persoonlijke bestanden van mijzelf en mijn vriendin en foto's uiteraard, die zijn waardevol. Bij elkaar nemen de mp3's, persoonlijke bestanden en foto's momenteel ca. 15 GB in beslag, dus ik heb nog genoeg over op mijn 500 GB 2.5" USB schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-08 11:40
Ik heb een vraagje over de Synology Disk Station DS-209. Er kunnen exterene hdd's aan gekoppeld worden, voor bv backups.. dat haal ik wel uit de info. Maar kun je ook data benaderen die op die schijven staat?

Dus als iemand langskomt met een us drive, kun je die dan aansluiten op de DS-209, en kun je dan togang krijgen tot de data?

Alvast bedankt!

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
Ja, dat kan. Je koppelt de schijf er aan, daarna maakt het een usb-share1 (even uit mijn hoofd). Die is ook te zien in je FileStation pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Nog een vraagje voor de guru's hierzo:

Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn DS209 via rsync een backup te laten maken naar mijn NSLU2 (met unslung firmware) op een externe lokatie.

Omdat dit over internet gaat zit ik gebonden aan mijn uploadsnelheid van 1mbit, een paar gig kopieeren duurt dus een hele poos. Eigenlijk zou ik willen dat hij van bijvoorbeeld 12 uur 'snachts tot 6 uur 'smorgens backupped. Als de backup dan niet afkomt, dan moet hij de volgende dag gewoon verdergaan waar hij gebleven is. Nu plaats ik mijn RAW afbeeldingen in hapjes van 2 gig op mijn diskstation, maar dat kan mooier. Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
De NAS onder de arm meenemen en dan een back-up op locatie maken ;)
Ik ga er even vanuit dat het de initiële back-up is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Isn't that cute, but its WRONG :P
Afbeeldingslocatie: http://www.maniacworld.com/isnt-that-cute-but-its-wrong.jpg

De initiele backup heb ik uiteraard al uitgevoerd op locatie, dat was 250 Gig. Maar ongeveer eens in de week/2 weken komt er een gig of 5 bij. Om dan elke keer de NAS onder de arm mee te nemen is niet echt mijn idee van een geautomatiseerde backup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
Snellere internetverbinding ;)

10 Mbit upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Helaas, in Kampen is dat nog niet beschikbaar :P Enige is ziggo die 4Mb upload geeft, maar daar wil ik nooit meer naar toe na veel problemen gehad te hebben daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het een kwestie van prioriteiten; verhuizen naar een echte woonplaats (kampen heeft niet eens een burger king) of genoegen nemen met het ontbreken van die backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Haha, maar binnenkort hebben we wel (eindelijk) een mc Donalds en een Domino's pizza. Een new york pizza hebben we al sinds kort :P

Voorlopig breek ik mijn backup wel op in stukjes, maar mocht iemand nog een suggestie hebben dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Pheno79 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:22:
[...]
De beta van synology komt deze maand, in september komt de final uit. Het is dus nog even afwachten, maar ik ga de beta toch installeren, dus dan laat ik het je wel weten. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de time machine support in de nieuwe firmware :)
K nice, waar had je gelezen dat de beta uit zou komen deze maand?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:43
drfruit schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:54:
[...]
Jawel. Remote replication (rsync) kun je naar een share op localhost laten wijzen.
Bedankt! Het is gelukt:
Eerst via Access Right Managemnt - Share Folders een share aangemaakt op Single Disk: Drive 2
Vervolgens via Backup - Remote Replication een backup job aangemaakt:
  • Server type: NAS server
  • Name of remote server: localhost
  • Replication schedule: daily
  • Perform incremental replication: yes
Werkt perfect! Voel me al een stuk zekerder voor wat betreft het voortbestaan van mijn fotootjes.

Volgende uitzoek thingies: Ext4 vs. Ext3
En: Download Station vs. Peer Guardian...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 19-09 08:56
Voor iedereen die interesse heeft in de Netgear RND2000 hij is nu voor 169 euro op pixmania

Hmm beetje bezeikte boel, aangezien ze er nog een verzekering van 30 euro overheen gooien
Nevermind, gewoon 200 euro dus

[ Voor 25% gewijzigd door loewie1984 op 17-07-2009 11:10 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Magic schreef op maandag 13 juli 2009 @ 17:59:
Haha, maar binnenkort hebben we wel (eindelijk) een mc Donalds en een Domino's pizza. Een new york pizza hebben we al sinds kort :P

Voorlopig breek ik mijn backup wel op in stukjes, maar mocht iemand nog een suggestie hebben dan hoor ik het graag :)
Ik zou zeggen dat je de eerste keer rsync-en maar even moet doorstaan in ieder geval. Dan heb je de hele zaak ge-sync-ed en dan is het verschil uploaden natuurlijk minder pittig.

Hoe heb je trouwens die synchronisatie voor elkaar gekregen? Via de GUI of zelf een shell script gebakken? In het laatste geval is het vrij eenvoudig (lijkt me). Maak een crontab aan die begint op je gewenste tijd en maak een crontab aan die je scriptje kan stoppen op je gewenste moment met een andere crontab.
Als je de GUI gebruikt heb kan je nog steeds het kill script maken en gebruiken, alleen moet je dan oppassen dat je alleen de rsync actie pakt en niet iets anders. Anders mag je je NAS rebooten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
Apoca schreef op maandag 13 juli 2009 @ 18:16:
[...]

K nice, waar had je gelezen dat de beta uit zou komen deze maand?
Op de synology-site zelf :) Staat op hun frontpage (volgens mij onderwerp #2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-08 11:40
blade08 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:31:
Ik heb een vraagje over de Synology Disk Station DS-209. Er kunnen exterene hdd's aan gekoppeld worden, voor bv backups.. dat haal ik wel uit de info. Maar kun je ook data benaderen die op die schijven staat?

Dus als iemand langskomt met een us drive, kun je die dan aansluiten op de DS-209, en kun je dan togang krijgen tot de data?

Alvast bedankt!
[b]
Ja, dat kan. Je koppelt de schijf er aan, daarna maakt het een usb-share1 (even uit mijn hoofd). Die is ook te zien in je FileStation pakket.
Kun je die usb drive dan ook via het netwerk bereiken, net als elke andere shared folder op de nas?

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
VisionMaster schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:41:
[...]
Hoe heb je trouwens die synchronisatie voor elkaar gekregen? Via de GUI of zelf een shell script gebakken? In het laatste geval is het vrij eenvoudig (lijkt me). Maak een crontab aan die begint op je gewenste tijd en maak een crontab aan die je scriptje kan stoppen op je gewenste moment met een andere crontab.
Als je de GUI gebruikt heb kan je nog steeds het kill script maken en gebruiken, alleen moet je dan oppassen dat je alleen de rsync actie pakt en niet iets anders. Anders mag je je NAS rebooten :)
Inderdaad via de GUI, een killscript in de Cron heb ik inderdaad aan zitten denken, alleen ben ik dan bang dat ik corrupte (onvolledige) bestanden overhoud als hij de taak bruut afsluit. Het mooist zou zijn dat hij het huidige bestand nog even afmaakt, of het huidige bestand annuleert.

Een andere mogelijkheid die ik aan het onderzoeken ben is de rsync job initieeren vanuit de NSLU2. Hier heb ik al wat meer ervaring mee, en als de boel FUBAR raakt dan is dat niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
blade08 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:46:
[...]

[...]

Kun je die usb drive dan ook via het netwerk bereiken, net als elke andere shared folder op de nas?
Ik zal het vanavond even proberen, al verwacht ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een QNAP-TS219 in mijn bedraad netwerk staan, met daarop flink wat muziek (mp3, lossless). Ik denk erover om een Logitech Squeezecenter (Duet) aan te schaffen. Ik vraag me wel af, of ik muziekfiles die op de NAS staan, kan afspelen via de Squeezecenter. En dan uiteraard zonder tussenkomst van een pc. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup (met name met een QNAP-NAS)?

Vriendelijke groet,

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 21:54
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:48:
Hallo,

Ik heb een QNAP-TS219 in mijn bedraad netwerk staan, met daarop flink wat muziek (mp3, lossless). Ik denk erover om een Logitech Squeezecenter (Duet) aan te schaffen. Ik vraag me wel af, of ik muziekfiles die op de NAS staan, kan afspelen via de Squeezecenter. En dan uiteraard zonder tussenkomst van een pc. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup (met name met een QNAP-NAS)?

Vriendelijke groet,

Marcel
Uiteraard, je kan de SqueezeCenter wel installeren op de QNAP en vervolgens je Duet gebruiken.
Google maar effe op "QNAP squeezecenter" et voila..je zal wel het "package" vinden om te installeren op de Qnap.

Ik gebruik zelf een Netgear ReadyNAS en ben volledig tevreden over de stabiliteit etc ook met SqueezeCenter erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
nobleone schreef op maandag 13 juli 2009 @ 22:54:
[...]
1.
Bedankt! Het is gelukt:
(..)
Werkt perfect! Voel me al een stuk zekerder voor wat betreft het voortbestaan van mijn fotootjes.

2.
Volgende uitzoek thingies: Ext4 vs. Ext3

3.
En: Download Station vs. Peer Guardian...
1.
Mooi zo. Eerste keer duurt vaak even met sync (ik doe de eerste keer altijd copy en dan pas sync), daarna gaat het sneller.

2.
Ik heb mijn Qnap 439 RAID array al Ext4 gemaakt. Het werkt sneller, vooral bij grote bestanden (25 MB/s van Ext4 naar USB, tegen 18,5 MB/s vanaf Ext3) en je kunt grotere schijven gebruiken als die er komen.
Alleen moest ik een backup maken (2,5 TB) en alles terugzetten. Er schijnt een trucje te zijn om een 'live' conversie te doen, maar dan nog zou ik een backup maken vanwege het risico.
Voor externe stations gebruik ik Ext4 niet, want dan lezen NMT en dergelijke mediaspelers ze niet meer.

3.
Geen idee, nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pheno79 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:20:
[...]

Ik zal het vanavond even proberen, al verwacht ik het wel.
Ja, dat kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pheno79 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:48:
[...]

Op de synology-site zelf :) Staat op hun frontpage (volgens mij onderwerp #2).
De beta komt morgen (de 15e) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvanhambelgium schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:56:
[...]

Uiteraard, je kan de SqueezeCenter wel installeren op de QNAP en vervolgens je Duet gebruiken.
Google maar effe op "QNAP squeezecenter" et voila..je zal wel het "package" vinden om te installeren op de Qnap.

Ik gebruik zelf een Netgear ReadyNAS en ben volledig tevreden over de stabiliteit etc ook met SqueezeCenter erop.
Inmiddels ben ik erachter dat er inderdaad een package is voor installatie van squeezecenter (ssot) op de qnap-nas. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
Inderdaad.

Morgen de nieuwe firmware? Eens kijken of ik tijd vind om die 's avonds te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Magic schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:12:
[...]

Inderdaad via de GUI, een killscript in de Cron heb ik inderdaad aan zitten denken, alleen ben ik dan bang dat ik corrupte (onvolledige) bestanden overhoud als hij de taak bruut afsluit. Het mooist zou zijn dat hij het huidige bestand nog even afmaakt, of het huidige bestand annuleert.

Een andere mogelijkheid die ik aan het onderzoeken ben is de rsync job initieeren vanuit de NSLU2. Hier heb ik al wat meer ervaring mee, en als de boel FUBAR raakt dan is dat niet zo'n ramp.
Ik kill mijn rsyncs ook wel een bruut met een ctrl-c en de signal wordt dan door rscync nog op een normale manier afgehandeld. Yup, het klopt dat je file nog niet klaar is met de synchronisatie. Maar dat corrigieert het process bij de volgende run.

Het is wel handig om niet een -9 of SIGKILL te geven, maar een -15 of term. Dat is iets vriendelijke voor rsync om dan af te vangen en netjes nog een blokje aan de andere kant te flushen alvorens de lijn door te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van de Logitech Squeezebox Duet in combinatie met de Qnap TS?

Ik heb zelf overigens een TS-219.

Op diverse fora heb ik gelezen, dat de squeezebox duet niet stabiel zou zijn, dat de verbinding met het netwerk (en dus met de nas) na 'een tijdje' wordt verbroken en dat de boel dan weer opnieuw ingesteld zou moeten worden.

Wat zijn jullie ervaringen met de duet?

Groet,

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
offtopic:
Beste Marcel, we doen elkaar hier constant de groeten, dus dat hoeft niet onder elk bericht :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie-643- schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:49:
[...]

offtopic:
Beste Marcel, we doen elkaar hier constant de groeten, dus dat hoeft niet onder elk bericht :)
oeps, sorry....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Reeds iemand de Synology Disk Station Manager 2.2-0914 Beta getest?

◦Supports more video formats, including MKV, TS, M2TS, M2T, MTS, M4V, 3GP, 3G2, QT, SWF, DVR-MS, MOV, TRP, TP, and ISO.

Als iemand daar een antwoord op kan geven, dat deze werken met de nieuwe firmware :) Kan ik eindelijk mijn bestelling voor een DS209+II plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Apoca op 16-07-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
Ja, ze werken. In ieder geval op een DS207+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik ben ook aan het kijken voor een NAS, maar ik wil hem eigenlijk vooral gebruiken voor:

1) mijn films via het netwerk sharen met mijn PCH
2) Mijn fotos backuppen

Mijn vraag is; kan ik 2x 1 TB erin stoppen voor films, een klein gedeelte reserveren voor foto's en deze foto's backuppen met een externe USB schijf die aan de NAS hangt? :)
Apoca schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:31:
Reeds iemand de Synology Disk Station Manager 2.2-0914 Beta getest?

◦Supports more video formats, including MKV, TS, M2TS, M2T, MTS, M4V, 3GP, 3G2, QT, SWF, DVR-MS, MOV, TRP, TP, and ISO.
Wat wordt hiermee bedoeld? Hij ondersteunt deze formaten, maar hoe ga je ze bekijken dan? Streamen naar een apparaat die ze zelf ook al kan decoden?

[ Voor 40% gewijzigd door Royz op 17-07-2009 12:29 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 22:27
Royz schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:28:
Ik ben ook aan het kijken voor een NAS, maar ik wil hem eigenlijk vooral gebruiken voor:

1) mijn films via het netwerk sharen met mijn PCH
2) Mijn fotos backuppen

Mijn vraag is; kan ik 2x 1 TB erin stoppen voor films, een klein gedeelte reserveren voor foto's en deze foto's backuppen met een externe USB schijf die aan de NAS hangt? :)

Wat wordt hiermee bedoeld? Hij ondersteunt deze formaten, maar hoe ga je ze bekijken dan? Streamen naar een apparaat die ze zelf ook al kan decoden?
Ik heb een ouder model, de 101J, maar kan je vragen ook wel beantwoorden. Het apparaat werkt met shares, gedeelde mappen die allemaal op dezelfde schijf staan. Als je gebruik maakt van de media functies zijn er standaard de mappen video, music en photo. Met de backup functie in het apparaat kun je zeggen welke map gebackupped moet worden en waarop, bijv. je externe harddisk.

De video's worden inderdaad gestreamed naar een apparaat dat ze kan afspelen, bijv Xbox 360, Playstation 3 of DNLA compatible apparaat.

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
SoulWar1 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:39:
[...]

De video's worden inderdaad gestreamed naar een apparaat dat ze kan afspelen, bijv Xbox 360, Playstation 3 of DNLA compatible apparaat.
Voor een PCH heb je dat helemaal niet nodig, die wijs je gewoon naar de map of share op je NAS waar de bestanden staan en dan kun je erdoorheen bladeren en ze afspelen. Je kunt vaste koppelingen maken naar bijvoorbeeld de map met films, of door het hele netwerk bladeren tot je in de juiste map zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

SoulWar1 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:39:
[...]
Thx voor je antwoord! Dus dit betekent dat je Xbox zonder het zelf te odnersteunen voortaan MKV files af kan spelen bijv? :)
drfruit schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:33:
[...]

Voor een PCH heb je dat helemaal niet nodig, die wijs je gewoon naar de map of share op je NAS waar de bestanden staan en dan kun je erdoorheen bladeren en ze afspelen. Je kunt vaste koppelingen maken naar bijvoorbeeld de map met films, of door het hele netwerk bladeren tot je in de juiste map zit.
Precies, dsu ik denk dat het handig is voor mijn Xbox. Mijn PCH speelt alles al en mijn Xbox ondersteunt alleen WMV, dus zou ik voortaan ook beneden naar mijn films kunnen kijken :). Dat begrijp ik eruit iig

[ Voor 45% gewijzigd door Royz op 17-07-2009 13:38 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hmm, dat lijkt me toch niet. Dat zou betekenen dat je NAS de boel decodeert en uncompressed over het netwerk naar je xbox streamt. Daar heeft je NAS niet de hardware voor en je netwerk niet de capaciteit.
De firmware-ondersteuning betekent dat de NAS het bestand als een mediabestand herkent en kan streamen, maar het decoderen moet nog steeds door je afspeeldevice gedaan worden, in dit geval je xbox.
Dit is overigens een beredeneerde gok, ik heb (nog) geen NAS en ook geen networked media player ;)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

JanPedaal schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:27:
Hmm, dat lijkt me toch niet. Dat zou betekenen dat je NAS de boel decodeert en uncompressed over het netwerk naar je xbox streamt. Daar heeft je NAS niet de hardware voor en je netwerk niet de capaciteit.
De firmware-ondersteuning betekent dat de NAS het bestand als een mediabestand herkent en kan streamen, maar het decoderen moet nog steeds door je afspeeldevice gedaan worden, in dit geval je xbox.
Dit is overigens een beredeneerde gok, ik heb (nog) geen NAS en ook geen networked media player ;)
Wat is het verschil dan tussen op die maneir streamen en anderzijds hetzij via SAMBA, FTP of NFS streamen naar je mediaspeler :? ben wel benieuwd eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
JanPedaal schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:27:
Dat klopt, de NAS doet het niet opnieuw coderen. De Xbox 360 ondersteund ook DivX en Xvid, in dit formaat bekijk ik de meeste films.
Wat is het verschil dan tussen op die maneir streamen en anderzijds hetzij via SAMBA, FTP of NFS streamen naar je mediaspeler ben wel benieuwd eigenlijk
Dit is denk ik omdat niet alle apparaten, waaronder de Xbox 360, het SAMBA en FTP protocol ondersteunen. :P

[ Voor 15% gewijzigd door SoulWar1 op 17-07-2009 15:03 ]

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat in 2.2 ook een aantal issues zijn opgelost met hibernation. Als je mailstation activeert, of de emule optie in download station dan gaat je systeem niet meer in hibernation. Ik kan hier alleen niets over teruglezen in de release notes, focus lijkt ook voornamelijk te liggen op nieuwe features om de concurrentie met qnap actief te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 16:46:
Ik hoop dat in 2.2 ook een aantal issues zijn opgelost met hibernation. Als je mailstation activeert, of de emule optie in download station dan gaat je systeem niet meer in hibernation.
Lijkt me logisch, hoe kan je systeem reageren op SMTP verzoeken als hij in standby staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

SoulWar1 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:00:
[...]
Dit is denk ik omdat niet alle apparaten, waaronder de Xbox 360, het SAMBA en FTP protocol ondersteunen. :P
Upnp?? Ik dacht dat dat allang werd ondersteund

[ Voor 8% gewijzigd door Royz op 17-07-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Pheno79 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:28:
Ja, ze werken. In ieder geval op een DS207+
d:)b Thanks voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
Magic schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 16:50:
[...]
Lijkt me logisch, hoe kan je systeem reageren op SMTP verzoeken als hij in standby staat?
Het gaat volgens mij om de harddisk die niet in slaapstand gaat als deze functies aanstaan. Maar het hoeft geen bug te zijn, bij iedere activiteit komen ze uit de slaapstand.
Upnp?? Ik dacht dat dat allang werd ondersteund
De Synology (en waarschijnlijk ook de Xbox) ondersteunen idd UPnP. Volgens de wiki:
UPnP devices are "plug-and-play" in that when connected to a network they automatically announce their network address and supported device and services types, enabling clients that recognize those types to immediately begin using the device.

Dat de Xbox en Synology elkaar zien via UPnP wil niet zeggen dat de Xbox ook gebruik kan maken van de FTP en Samba services.

[ Voor 4% gewijzigd door SoulWar1 op 17-07-2009 19:07 ]

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik zie ook door de bomen het bos even niet meer in NAS Land.
Wat ik zoek is een NAS waar 4 HDD's in kunnen, en die zonder problemen over gigabit ethernet data naar mijn PCH (Nieuwe C-200) kan verzenden (Blu-ray iso's etc....)
Voor de rest hoef ik niet al die andere poespas op de NAS.
Uiteraard wel graag een raid oplossing, maar dat is vrij standaard geloof ik.
Mooiste zou nog zijn een 4 bay Nas die hotswappable is, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Enige wat er een beetje in de beurt komt is deze : http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=334879.
De Synology CubeStation CS-407 4-bay NAS.

Maar die zit vol met dingen die ik toch nooit zal gaan gebruiken, en installeren van de schijven schijnt erg vervelend te zijn.

Dus iemand suggesties voor iets wat hier op lijkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Royz schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:37:
[...]

Thx voor je antwoord! Dus dit betekent dat je Xbox zonder het zelf te odnersteunen voortaan MKV files af kan spelen bijv? :)
MKV wordt voor zover ik weet nog niet door de media server software ondersteund die in de meeste NAS'sen zit voor DLNA en UPnP streaming, zoals Twonkymedia.
Ga er in ieder geval nooit van uit dat iets wel zal worden ondersteund, en als ze beloven dat dit in de toekomst mogelijk zal worden, kan dit best nog jaren duren. Hier was vorig jaar al sprake van, en ik keek net nog even op het Twonky forum en zag het niet bij de ondersteunde formaten staan.

Wat het verschil in streamen betreft, bij UPnP/DLNA moet de server (in dit geval je NAS dus) zorgen voor het coderen in een formaat dat de ondersteunde media adapters en apparaten ondersteunen. Aan beide kanten kan het misgaan, en bijvoorbeeld de PS3 heeft vaak problemen gehad met formaten die officieel wel werden ondersteund. Of dat nog zo is weet ik niet, want ik heb het al lang geleden opgegeven en speel alleen nog met NMT of TViX af.

Bij een NMT apparaat zoals de PCH (of de vergelijkbare TViX) wordt het bestand rechtstreeks via het netwerk benaderd, net zoals je dat met een pc zou doen, en ligt het dus helemaal aan de speler of hij iets af kan spelen of niet. De genoemde modellen spelen zowat alles af wat er momenteel te vinden is. Streamen betekent hier gewoon afspelen via het netwerk, er komt geen coderen of decoderen aan te pas. (Ja, wel in het afspeelapparaat natuurlijk, maar dat is precies hetzelfde als wanneer het bestand direct op een ingebouwde of extern aangesloten harde schijf zou staan.)

Wat de vraag over gigabit netwerken en de snelheid betreft, dat ligt iets ingewikkelder dan veel mensen denken. Aan beide kanten moet de apparatuur voldoende snelheid bieden, en het netwerk kan door andere belasting opeens veel lagere snelheid krijgen. Ik kan via gigabit heel goed bluray rips afspelen, maar soms loopt het toch vast of gaat het haperen omdat er iets anders gebeurt binnen het netwerk, of omdat de NAS bezig is met een andere taak. Ook als er apparatuur aan het netwerk hangt met een lagere snelheid, kan dit van invloed zijn. Sowieso haal je tussen een NAS en een andere apparaat nooit 100 MB/s vanwege met name de beperkingen van opslag (harde schijven). Daar is onlangs op Toms Hardware een verhelderend verhaal over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
drfruit schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:23:
[...]

MKV wordt voor zover ik weet nog niet door de media server software ondersteund die in de meeste NAS'sen zit voor DLNA en UPnP streaming, zoals Twonkymedia.
Ga er in ieder geval nooit van uit dat iets wel zal worden ondersteund, en als ze beloven dat dit in de toekomst mogelijk zal worden, kan dit best nog jaren duren. Hier was vorig jaar al sprake van, en ik keek net nog even op het Twonky forum en zag het niet bij de ondersteunde formaten staan.
Nou ja, het werkt dus wel. Shows how much I know... 8)7
Als ik Twonkymedia Server activeer op mijn Qnap, kan ik zowel met een PopCorn Hour, TViX 6500 als PS3 naar HD mkv-bestanden kijken (ook naar hoge resolutie .ts-bestanden trouwens).
Of het met een Xbox ook werkt weet ik alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

drfruit schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:23:
[...]
Wat de vraag over gigabit netwerken en de snelheid betreft, dat ligt iets ingewikkelder dan veel mensen denken. Aan beide kanten moet de apparatuur voldoende snelheid bieden, en het netwerk kan door andere belasting opeens veel lagere snelheid krijgen. Ik kan via gigabit heel goed bluray rips afspelen, maar soms loopt het toch vast of gaat het haperen omdat er iets anders gebeurt binnen het netwerk, of omdat de NAS bezig is met een andere taak.
Welke NMT heb jij dan? Want de PCH (zowel A100 als A110) is Ethernet 10/100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 16:50:
[...]

Alleen je harddisks gaan in hibernation, niet je gehele operating system. Ik kan me voorstellen dat het controleren van een mail spool dit voorkomt, maar dan nog zijn er legio oplossingen zoals in memory controles zonder dat je de disks nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
drfruit schreef op zondag 19 juli 2009 @ 21:44:
[...]

Nou ja, het werkt dus wel. Shows how much I know... 8)7
Als ik Twonkymedia Server activeer op mijn Qnap, kan ik zowel met een PopCorn Hour, TViX 6500 als PS3 naar HD mkv-bestanden kijken (ook naar hoge resolutie .ts-bestanden trouwens).
Of het met een Xbox ook werkt weet ik alleen niet.
Hmmm?

PS3 ondersteunt toch geen mkv? En voor zover ik weet doet twonky niet aan transcoding (van video). Komt nog eens bij dat een HD mkv transcoden mij teveel gevraagd lijkt voor een NAS cputje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Royz schreef op maandag 20 juli 2009 @ 08:57:
[...]

Welke NMT heb jij dan? Want de PCH (zowel A100 als A110) is Ethernet 10/100 :)
PCH A100. Het netwerk is gigabit, de PCH zelf niet. Mijn TViX heeft overigens wel een gigabit aansluiting, maar die heeft nog nooit goed gewerkt (moet het nog proberen met de nieuwe firmware).
Is dus ook niet nodig om HD af te spelen, zolang het netwerk goed werkt en niet met andere dingen bezig is, en de bitrate van het afgespeelde bestand niet te hoog is. Bij de gedownloade rips is dat meestal niet het geval, alleen de beruchte witte-vogel-scene hapert een beetje, afhankelijk van de gebruikte mediaspeler en firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
lowfi schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:20:
[...]

Hmmm?

PS3 ondersteunt toch geen mkv? En voor zover ik weet doet twonky niet aan transcoding (van video). Komt nog eens bij dat een HD mkv transcoden mij teveel gevraagd lijkt voor een NAS cputje?
Tja, het was al laat.

Inderdaad speelt de PS3 toch geen .mkv bestanden af. In eerste instantie dacht ik dat de PS3 dat wel deed, net zoals de PCH A100 en TViX 6500, maar blijkbaar zat ik naar .ts- en .avi-bestanden te kijken. (De extensies worden niet getoond op de PS3 en de mappenstructuur is anders in Twonky, vandaar mijn vergissing, en het was laat zoals ik al zei.) Mea culpa.

Dat de PCH en TViX het wel doen ligt dus aan de spelers zelf, en niet aan Twonky.

Ik wilde net even controleren of de nieuwe Twonkymedia server-versie (4.4.19) in mijn Qnap TS-439 nog iets uitmaakt, maar die is vandaag spontaan uit mijn netwerk verdwenen; schijnt vaker voor te komen. Bah, ik ga weer via NFS en Samba bestanden afspelen. Kan ik ook weer de universele afstandsbediening gebruiken, die niet werkt met een PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
De nieuwste twonky is 5.0.61. Ik heb met deze versie nog nooit gehad dat deze er spontaan uitklapte. Draai het wel op een ubuntu server. Programma is wel wat spartaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
De Twonky server in Qnaps is altijd gammel geweest.

Ik zie net op de configuratiepagina dat hij alle netwerkapparaten die ik er gisteren in had gezet, weer uit heeft gegooid. Ook de -1 instelling voor automatische folderverversing doet het weer eens niet; dat is al vanaf de allereerste versie in de Qnap TS-109.

De TViX geeft de melding "Toegang gewijgerd" (de Nederlandse vertaling is ook niet helemaal je dat) dus dat kan wel kloppen.

Qnap volgt de beschikbare en "bugvrije" versies van Twonky meestal vrij snel, maar wanneer v5 komt is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
KunDun schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:22:
Ik zie ook door de bomen het bos even niet meer in NAS Land.
Wat ik zoek is een NAS waar 4 HDD's in kunnen, en die zonder problemen over gigabit ethernet data naar mijn PCH (Nieuwe C-200) kan verzenden (Blu-ray iso's etc....)
Voor de rest hoef ik niet al die andere poespas op de NAS.
Uiteraard wel graag een raid oplossing, maar dat is vrij standaard geloof ik.
Mooiste zou nog zijn een 4 bay Nas die hotswappable is, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Enige wat er een beetje in de beurt komt is deze : http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=334879.
De Synology CubeStation CS-407 4-bay NAS.

Maar die zit vol met dingen die ik toch nooit zal gaan gebruiken, en installeren van de schijven schijnt erg vervelend te zijn.

Dus iemand suggesties voor iets wat hier op lijkt ?
KunDun, Netgear heeft x-raid een door hun bedachte technologie die veel lijkt op hotswappable disks.
Wat het doet is, je plaatst één lege schijf die door de NAS wordt geformateerd, vervolgens plaats je bijv. een tweede schijf, x-raid maakt hier automatisch een mirror van.

Heb je een NAS met 4 disks, dan maakt x-raid automatisch een RAID5 met 1 spare aan, ook kan er gekozen worden voor RAID5 op basis van 4 schijven, wanneer je er dan 1 uit trekt (net als bij RAID5) blijft je data gewoon intact. Ik meen me zelfs te herinneren dat je twee schijven kunt missen op basis van een 4 disk opstelling met hun technologie.

Verder wanneer je je capaciteit wilt vergroten hoef je dankzij x-raid ook je hele array leeg te trekken, maar stop je er gewoon een 2TB disk in op de plaats van de 1TB disk. x-raid gaat dan repliceren tot 1 TB, wanneer je de volgende 2TB schijf erin stopt (uitgaande van een 2 disk NAS), wordt de overige TB vrijgegeven en heb je je NAS opgewaardeerd zonder dataverlies of backuppen van alle data naar een ander medium.

Wat betreft de no-nonsense dus, en dat is meteen ook het punt... jij wil die poespas niet maar je zal er wel voor moeten betalen, en ik heb nog een customizeble NAS gezien waar je die opties simpelweg kunt uitvinken :)

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 20-07-2009 16:23 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaan er apparaten die mijn bestaande HD kunnen omtoveren naar een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Van het weekend mijn QNAP-509 Pro geinstalleerd in m'n Mac netwerk. Ging prima. Hij ziet em als een windows server (helaas geen HFS+ format mogelijk, of toch wel?). Streamt muziek en films prima. Dat ding is echt muis stil! Draait nu op 2x 1 TB in RAID 1. Wanneer ik weer meer ruimte nodig heb gaat ie naar 5 TB in Raid 5.

Heb eigenlijk maar 1 echte klacht en dat is dat hij een aantal mappen in de root heeft die je niet kunt deleten. Erg jammer want ik wil geen mapjes die Qmultimedia of Qweb oid heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Volgens mij snap je het idee van een nas niet helemaal. Het gebruikte filesysteem werkt onafhankelijk van het gebruikte netwerk protocol.

Waarschijnlijk draait die qnap gewoon ext3 alleen heb je AFP voor je apple netwerk niet aangezet.
Pagina: 1 ... 17 ... 41 Laatste