[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste
Acties:
  • 776.415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 14:13
Ik heb een Wrt160n met een 100mb netwerk. Nu wil ik óf een DS209 (opvolger 207+) of de DS209+ aanschaffen.

2 vragen.
* De DS209 heeft een snellere processor maar minder geheugen en is wat zuiniger. Waar heb je met een NAS nou meer aan, Meer geheugen of Processor? Ik zal hem puur als backup/stream box gebruiken (evt. licht gebruik van services als Web).
* Is het nodig om mijn 100mb router te vervangen voor een gigabit of zeggen jullie dat dat zonde van mijn geld is omdat de overdrachtsnelheid minimaal er erop vooruit gaat.

Zal deze schijven gaan gebruiken
2 * 1000GB Western Digital WD10EADS GP
SATA II 32MB Power Saving

[ Voor 8% gewijzigd door Tranzy op 23-04-2009 10:28 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 22:29
abusimbal schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:03:
Er is een community bij de Buffalo NAS die Debian linux doen.
http://buffalo.nas-central.org/wiki/Main_Page

...
Interessante site ! Thanks. Ik ga eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43

mjl

Ugh

Tranzy schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:25:
Ik heb een Wrt160n met een 100mb netwerk. Nu wil ik óf een DS209 (opvolger 207+) of de DS209+ aanschaffen.

2 vragen.
* De DS209 heeft een snellere processor maar minder geheugen en is wat zuiniger. Waar heb je met een NAS nou meer aan, Meer geheugen of Processor? Ik zal hem puur als backup/stream box gebruiken (evt. licht gebruik van services als Web).
* Is het nodig om mijn 100mb router te vervangen voor een gigabit of zeggen jullie dat dat zonde van mijn geld is omdat de overdrachtsnelheid minimaal er erop vooruit gaat.

Zal deze schijven gaan gebruiken
2 * 1000GB Western Digital WD10EADS GP
SATA II 32MB Power Saving
Voor torrents downloaden is vooral geheugen van belang, ga je zware processen of databases via een webserver draaien is de processor snelheid van belang.

Met 1Gbit kun je in de praktijk ongeveer 2-4x zo snel over je netwerk kopieren dan met 100Mbit, voor simpele streams zou je even moeten kijken hoeveel een gemiddel 1080p streampie nodig heeft ... verder zou je de specs/reviews van de beoogde NAS-en eens moeten bekijken hoeveel datadoorvoer deze kunnen halen ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Laatst online: 22:02
Pegasus schreef op woensdag 22 april 2009 @ 13:30:
[...]

Weet niet of het eenvoudig is om extra applicaties te installeren. Technisch is het wel mogelijk, want er draait een Linux distro op. Ikzelf zou voldoende hebben aan de standaard applicaties (o.a. Bittorrent client, USB printer).
Thanks, maar ben toch maar voor de Qnap TS-119 gegaan met een WD10EADS schijf. Als het goed is kan ik me morgen uitleven.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ik heb een nieuwe HDD voor m'n NAS gekocht (QNAP 109 Pro). Er zat een 750GB HDD in en nu een 1 TB Drive.

Ik dacht zo meteen een mooie gelegenheid te hebben om meteen veilig een firmware update te doen. Dus de oude schijf eruit gehaald, nieuwe er in. Met QNAP Finder de nieuwe HDD geformatteerd en de nieuwste firmware er op. Werkt allemaal prima, ff een user aangemaakt, de rechten en shares ingesteld en klaar.

Nu de data van de "oude" HDD overzetten..... Ik dacht: in een externe SATA behuizing aansluiten op de eSATA, share aanmaken en klaar.... helaas de HDD wordt herkend als een RAID schijf en als je 'm als single share wilt configureren krijg ik een waarschuwing dat ik alle data kwijt raak, dat willen we natuurlijk niet. Aansluiten op m'n PC (XP) en dan via het netwerk kopieren is ook geen optie want het is een EXT3 schijf...

Met WINSCP (SFTP client) kan ik de HDB wel benaderen en kopieren naar HDA, echter met 4kb/sec (geschatte tijd 200+ dagen ...)

Via SSH Telnet (Putty) kan ik in de commandline ook met cp (cp -r . ../../HDA/Share) kopieren, gaat wel lekker snel echter na een tijdje wordt de verbinding opgehangen en is de NAS niet meer toegankelijk (HTTP/SSH) en moet de stekker er uit om opnieuw op te starten.

Wie o wie heeft een snelle en makkelijke manier om dit te doen? Mijn enig optie lijkt me de 750GB HDD terugzetten in de NAS de data in 250GB brokken op de PC gooien en dan de 1TB weer in de nas en van de PC weer naar de nieuwe schijf (beetje lange weg en 3x swappen want ik heb maar 250GB vrij maar haalbaar lijkt me). Of heeft iemand een beter idee (I hoop het) ??

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mjl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:22:
Ik heb een nieuwe HDD voor m'n NAS gekocht (QNAP 109 Pro). Er zat een 750GB HDD in en nu een 1 TB Drive.

Ik dacht zo meteen een mooie gelegenheid te hebben om meteen veilig een firmware update te doen. Dus de oude schijf eruit gehaald, nieuwe er in. Met QNAP Finder de nieuwe HDD geformatteerd en de nieuwste firmware er op. Werkt allemaal prima, ff een user aangemaakt, de rechten en shares ingesteld en klaar.

Nu de data van de "oude" HDD overzetten..... Ik dacht: in een externe SATA behuizing aansluiten op de eSATA, share aanmaken en klaar.... helaas de HDD wordt herkend als een RAID schijf en als je 'm als single share wilt configureren krijg ik een waarschuwing dat ik alle data kwijt raak, dat willen we natuurlijk niet. Aansluiten op m'n PC (XP) en dan via het netwerk kopieren is ook geen optie want het is een EXT3 schijf...

Met WINSCP (SFTP client) kan ik de HDB wel benaderen en kopieren naar HDA, echter met 4kb/sec (geschatte tijd 200+ dagen ...)

Via SSH Telnet (Putty) kan ik in de commandline ook met cp (cp -r . ../../HDA/Share) kopieren, gaat wel lekker snel echter na een tijdje wordt de verbinding opgehangen en is de NAS niet meer toegankelijk (HTTP/SSH) en moet de stekker er uit om opnieuw op te starten.

Wie o wie heeft een snelle en makkelijke manier om dit te doen? Mijn enig optie lijkt me de 750GB HDD terugzetten in de NAS de data in 250GB brokken op de PC gooien en dan de 1TB weer in de nas en van de PC weer naar de nieuwe schijf (beetje lange weg en 3x swappen want ik heb maar 250GB vrij maar haalbaar lijkt me). Of heeft iemand een beter idee (I hoop het) ??
Heb je al geprobeerd de nieuwe, geformatteerde schijf er extern aan te hangen en als die beschikbaar is als share (dat is de vraag natuurlijk) de data daarheen te kopiëren vanaf de oude?
Anders raad ik je aan de vraag op forum.qnap.com te stellen, want het is vast vaker voorgekomen en ik denk zelfs dat ik het wel gelezen heb, maar onthouden is een ander verhaal bij mij...
Edit:
Ik meen me te herinneren dat de aangewezen methode is: sluit de nieuwe schijf aan als RAID1, wacht tot alles is gesynchroniseerd en vervang dan de oude door de nieuwe schijf. Alleen helemaal zeker weet ik het niet, misschien kun je er naar zoeken op het forum. Eigenlijk moet je altijd een backup maken voor je dit soort operaties uitprobeert, maar ik snap dat dat lastig is.
Edit2:
Kijk eens hier

[ Voor 10% gewijzigd door drfruit op 24-04-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

drfruit schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:14:
[...]

Heb je al geprobeerd de nieuwe, geformatteerde schijf er extern aan te hangen en als die beschikbaar is als share (dat is de vraag natuurlijk) de data daarheen te kopiëren vanaf de oude?
Anders raad ik je aan de vraag op forum.qnap.com te stellen, want het is vast vaker voorgekomen en ik denk zelfs dat ik het wel gelezen heb, maar onthouden is een ander verhaal bij mij...
Edit:
Ik meen me te herinneren dat de aangewezen methode is: sluit de nieuwe schijf aan als RAID1, wacht tot alles is gesynchroniseerd en vervang dan de oude door de nieuwe schijf. Alleen helemaal zeker weet ik het niet, misschien kun je er naar zoeken op het forum. Eigenlijk moet je altijd een backup maken voor je dit soort operaties uitprobeert, maar ik snap dat dat lastig is.
Dat zou mischien kunnen ik kan alleen niet vinden of de nieuwe HDD dan ook dezelfde paritie grootte (750GB) krijgt, want dan schiet ik er niks mee op. Daarnaast is dan de firmware nog niet geupdate, en als ik dat via de webinterface wil doen krijg ik weer een melding dat dan alle data verloren gaat
Edit2:
Kijk eens hier
Gelezen en ook een reply bij gezet.
----

De oude HDD hangt als eSATA aan de NAS, ik kan wel bij de data komen via SSH en dan kopieren alleen putty geeft de volgende error na een tijdje:

Putty Fatal error Network error: Software caused connection abort.

Na wat zoeken wordt er gesuggereerd de SSH keyupdate op 0 te zetten en alle firewalls uit te schakelen (schijnt een Windows probleem te zijn....) echter de error blijft verschijnen met deze pogingen. Ik ga eens proberen het vanaf een linux systeem te doen. Anders zit er niks anders op dan de oude HDD terug te zetten en alles via de windows PC in brokjes van 250GB te kopieren. Grootste nadeel is dat de NAS na de error totaal niet meer benaderbaar is en er een harde reset uitgevoerd moet worden...

[ Voor 9% gewijzigd door mjl op 24-04-2009 11:22 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
mjl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:50:
[...]

Dat zou mischien kunnen ik kan alleen niet vinden of de nieuwe HDD dan ook dezelfde paritie grootte (750GB) krijgt, want dan schiet ik er niks mee op. Daarnaast is dan de firmware nog niet geupdate, en als ik dat via de webinterface wil doen krijg ik weer een melding dat dan alle data verloren gaat

[...]

Gelezen en ook een reply bij gezet.
----

De oude HDD hangt als eSATA aan de NAS, ik kan wel bij de data komen via SSH en dan kopieren alleen putty geeft de volgende error na een tijdje:

Putty Fatal error Network error: Software caused connection abort.

Na wat zoeken wordt er gesuggereerd de SSH keyupdate op 0 te zetten en alle firewalls uit te schakelen (schijnt een Windows probleem te zijn....) echter de error blijft verschijnen met deze pogingen. Ik ga eens proberen het vanaf een linux systeem te doen. Anders zit er niks anders op dan de oude HDD terug te zetten en alles via de windows PC in brokjes van 250GB te kopieren. Grootste nadeel is dat de NAS na de error totaal niet meer benaderbaar is en er een harde reset uitgevoerd moet worden...
Volgens mij krijg je gewoon de data op een 1 TB grote share staan als je de methode uit de link gebruikt. Voor een update van de firmware hoeft de schijf niet te worden geformatteerd; ik heb het vele malen gedaan en nooit is de schijf geformatteerd. Wellicht is er iets anders mis met je configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
@mjl
Kun je niet met de Web File Manager de data op de externe schijf zien? Dat kopieert een stuk sneller, namelijk niet via het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Een SSH sessie vanaf een Unix PC werkt ook niet:

Read from remote host xxx.xxx.xxx.xxx: Connection timed out
Connection to xxx.xxx.xxx.xxx closed.

Toch ergens een keepalive instellen...
drfruit schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:32:
@mjl
Kun je niet met de Web File Manager de data op de externe schijf zien? Dat kopieert een stuk sneller, namelijk niet via het netwerk.
Nog niet aan gedacht, nu maar hopen dat de externe HDD daarin wel gezien wordt, ik zal dat vannavond eens proberen!
drfruit schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:27:
[...]

Volgens mij krijg je gewoon de data op een 1 TB grote share staan als je de methode uit de link gebruikt. Voor een update van de firmware hoeft de schijf niet te worden geformatteerd; ik heb het vele malen gedaan en nooit is de schijf geformatteerd. Wellicht is er iets anders mis met je configuratie?
Dan wordt dat de daaropvolgende stap, bij het update van de firmware kreeg ik iets van een waarschuwing dat de data zou kunnen verdwijnen, aangezien ik gen backup had dus maar niet gedaan, nu met de nieuwe schijf (na de mirror dan) kan ik het natuurlijk gerust proberen ;)

[ Voor 56% gewijzigd door mjl op 24-04-2009 13:45 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboer.bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-04-2021
Iemand al sabnzbd aan de praat gekregen op zijn Synology 209?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dangerous_Dave
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik blijf twijfelen aan 2 Nassen de Synology Disk Station DS509+ en Thecus N7700 en ze binnen kort vol stoppen met de WD RE4-GP WD2002FYPS als de prijs wat zakt, heb alle twee de handleidingen gelezen maar zij lijken vrij veel op elkaar?

Welke heeft meer modules om te installeren?
Wie is sneller met updates van firmware?
Wat is het beste merk?
Hij moet zowel voor thuis als zakelijk gebruikt kunnen/ moeten worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Laatst online: 05-06 14:13
mjl schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:51:
[...]

Voor torrents downloaden is vooral geheugen van belang, ga je zware processen of databases via een webserver draaien is de processor snelheid van belang.

Met 1Gbit kun je in de praktijk ongeveer 2-4x zo snel over je netwerk kopieren dan met 100Mbit, voor simpele streams zou je even moeten kijken hoeveel een gemiddel 1080p streampie nodig heeft ... verder zou je de specs/reviews van de beoogde NAS-en eens moeten bekijken hoeveel datadoorvoer deze kunnen halen ...
Ik besloten om niet voor een compromis te gaan en heb een QNAP TS-219 gehaald. Had eerst de laatste firmware erop gezet maar later toch even de Beta 3 firmware geinstalleerd. Zit er wel gelikter en overzichterlijker uit. Een vraagje... wat is het risico met firmware upgrades van die dingen op data verlies?

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
@Dangerous

Neem je de Qnap TS-639 Pro Turbo NAS niet mee in je afweging ? Die bied toch een aantal dingen die de Synology niet heeft, zoals iSCSI
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=108

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dangerous_Dave
  • Laatst online: 02-02-2023
abusimbal schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 13:26:
@Dangerous

Neem je de Qnap TS-639 Pro Turbo NAS niet mee in je afweging ? Die bied toch een aantal dingen die de Synology niet heeft, zoals iSCSI
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=108
Haha nog meer lees voer, wist niet dat deze qnap ook bestond kon alleen maar 4 bays vinden, thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300104

Ik ben van plan om een nas aan te schaffen,
maar omdat mijn tv divx via usb ondersteund vroeg ik mij het volgende af: Zijn de usb poorten die op een nas zitten ook te gebruiken zodat mijn tv em ziet als een externe hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-12-2022
De hele week ben ik al bezig met het samenstellen van HTPC en NAS configuraties voor als ik straks m'n nieuwe huis betrek. De HTPC ben ik al redelijk uit maar met de NAS heb ik eigenlijk kennis van mensen met ervaring nodig, en dat hoop ik hier te vinden. Mijn eisenpakket voor de NAS ligt iets hoger dan bij de gemiddelde persoon in deze thread. Daarom mijn eigen vraag hier.

Dusver heb ik altijd een losse server gehad, maar ik wil nu een systeempje dat 24/7 aan kan staan en me niet arm vreet op stroomgebied. Daarnaast wil ik gewoon iets dat werkt, en DIY heb ik dus niet zo'n trek in :-) Mijn selectie van NASsen omvat momenteel:

QNAP TS-409 Pro
QNAP TS-439 Pro
Netgear ReadyNAS NV+ RND4000
Synology DS-408

Het moge duidelijk zijn, voor minder dan vier bays doe ik het niet. Naast 'flinke' storage met RAID mogelijkheden moet (dit is best wel een eis) het systeem ook een torrent en een usenet daemon kunnen draaien; bij voorkeur BTG en SabNZBd, al ben ik flexibel.

Nu weet ik dat de genoemde NASsen hieraan voldoen. Als ze allemaal even duur zouden zijn zou de 439 hands down winnen, maar die is dus zo'n 200 euro duurder dan de rest. Zelf denk ik wel dat hij een must is vanwege de cpu (1.6GHz Atom meen ik), waar de andere drie het met 500MHz (409&RND4000) en 800MHz (DS408) moeten doen.

Wat ik moet weten, om mijn knoop ietwat door te kunnen hakken, is of de 409/RND4000/DS408 krachtig genoeg zijn om in het ergste geval zowel torrents en nzb's kunnen verwerken, terwijl er ook nog een client data aan het kopieren/lezen is. Tragere downloads bij het geval van veel processen tegelijk zijn niet zo erg, maar als ze al onder de druk van een stuk of 10 torrents bezwijken heb ik er natuurlijk ook niet veel aan.

Een flink verhaal, maar ik hoop van harte op reacties van mensen met ervaring met genoemde daemons en machines (of gelijkwaardige machines qua specs). Ik weet niet of ik bereid ben tot het neerleggen van de centen voor de 439 Pro, jullie kunnen dat wellicht beinvloeden ;-)

Alvast heel erg bedankt voor reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 22:40
Anoniem: 300104 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:15:
Ik ben van plan om een nas aan te schaffen,
maar omdat mijn tv divx via usb ondersteund vroeg ik mij het volgende af: Zijn de usb poorten die op een nas zitten ook te gebruiken zodat mijn tv em ziet als een externe hd?
Kleine kans (ik denk nee). Het file systeem is meestal niet FAT32 in een NAS, maar ext3 en ik gok maar effe kortzichtig dat je TV niet een embedded Linux draait. En verder zou je een NAS meer als server moeten zien dan een externe harddisk. Er zijn NAS-en die je kan gebruiken als externe disk, maar dan vormd het uitlezen van het bestandsysteem nog steeds een belemmering (tenzij je FAT32 gebruikt in de NAS en het niet erg vind om geen bestanden groter dan 4GB op te kunnen slaan).

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:55
JURRiE schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 19:26:
Wat ik moet weten, om mijn knoop ietwat door te kunnen hakken, is of de 409/RND4000/DS408 krachtig genoeg zijn om in het ergste geval zowel torrents en nzb's kunnen verwerken, terwijl er ook nog een client data aan het kopieren/lezen is. Tragere downloads bij het geval van veel processen tegelijk zijn niet zo erg, maar als ze al onder de druk van een stuk of 10 torrents bezwijken heb ik er natuurlijk ook niet veel aan.
Als je SSL gaat gebruiken voor het downloaden van NZB's dan is die 500 MHz cpu wel een beperking zo heb ik gemerkt. Ook als het systeem gaat unrarren of verifieren worden de downloads nog weer langzamer. Ik heb nu de TS-219 met de 1.2 GHz cpu en die is wel een heel stuk krachtiger. Ik zou niet kiezen voor de 500 MHz cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@JURRiE
Je vergeet nog de Synology DS409+ de opvolger van de DS408.
http://www.synology.com/enu/products/DS409+/index.php

Tja, de Qnap TS-439Pro is een heel mooie NAS, maar of je daar 200€ meer voor wilt betalen is inderdaad de vraag.

Ik twijfel tussen de Synology DS409+ en de Qnap TS-439Pro.
De beste is de Qnap, maar 450 t.o.v. 650 €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
@abusimbal
Dank je, die DS409 had ik inderdaad nog niet gezien!

@biobak
De 500MHz leek mij inderdaad toch echt te weinig. De DS409+ heeft echter een 1.066GHz processor zo te zien; dat biedt wellicht meer mogelijkheden.

Daar gaan we morgen maar over verder denken. Nog bedankt voor de input :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237466

Ik ga waarschijnlijk mijn QNAP TS-219 weer van de hand doen.
er zitten 2 stuks 1TB WD green EADS, ik wilde hem voor een klant gaan gebruiken met mail en file services, nu blijkt deze klant iets grotere plannen ( lees 12 locaties in de toekomst ) te hebben en ga ik het toch anders aanpakken.

dus mocht er iemand interesse hebben, ik heb de bon nog van wifimedia factuurdatum 07-04-2009.
prijs was 534 euro, hij mag voor 450 euro weg vaste prijs.

Ik heb al vanalles getest ( torrens, nzb etc etc ) en het is echt een rap apparaat.
de Xdove mail server werkt ook vrij goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 237466 op 26-04-2009 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick271280
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 11:17
abusimbal schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 21:54:
@JURRiE
Je vergeet nog de Synology DS409+ de opvolger van de DS408.
http://www.synology.com/enu/products/DS409+/index.php

Tja, de Qnap TS-439Pro is een heel mooie NAS, maar of je daar 200€ meer voor wilt betalen is inderdaad de vraag.

Ik twijfel tussen de Synology DS409+ en de Qnap TS-439Pro.
De beste is de Qnap, maar 450 t.o.v. 650 €.
Ik heb eens rondgesurfd op het net en kwam deze site tegen in de UK http://www.sqsdatastorage.co.uk

De TS-439 Pro is daar omgerekend €586,64 plus shipping. Scheelt toch weer een paar euro's.
Iemand ervaring met deze uk site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ben momenteel op zoek naar een NAS. Nu heb ik al wat reviews gevonden en gelezen, maar die gaan allemaal over mensen die hun NAS als server gaan inzetten. Ik ben op zoek naar een netwerk opslag met redelijke doorvoer capaciteit. Ik heb een klein netwerk (2x PC, 1x laptop + 1x printer) nu wil ik de NAS vooral als datatank / backup inzetten. Omdat ik een redelijk betrouwbaar systeem wil hebben zit ik naar een NAS met 4 schijven te kijken. De prijzen die ik daarvan vind zijn "iets" boven budget. Nu heb ik ook een Synology Cube Station CS-407e gezien voor € 278. Mijn vraag is wat is het grote verschil bij Synology tussen de CS en DS lijn. Hier kom ik niet zo maar uit.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02
Wat is redelijke doorvoer? Als je alleen geinstresseerd bent in snelle doorvoer kan je voor die 300 euro beter zelf iets bouwen en dan een linux/freebsd distro erop zetten. Die zijn qua snelheid altijd sneller dan die ARM nassen en vaak ook nog sneller dan nassen die 2 tot 3 hoger zijn geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een 100Mbit netwerk. Als ik met een snelheid van ~8 MB haal ben ik al blij. Ik heb eens een LaCie ding gehad van 500MB. Deze is spijtig overleden. De snelheid van dit apparaat was leefbaar, maar iets sneller zo mogen.

De opmerking van zelfbouw, ik ben niet van plan zelf iets te sleutelen. Moet gewoon werken is mijn idee. Heb geen zin / tijd om zelf iets te bouwen. En snelheid tegen prijs. Denk als ik de tijd die ik kwijt ben om zelf iets te maken voor de baas ga werken ik een aardige NAS kan kopen en nog geld over hou.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Even zoeken op de Synology website en je vind je antwoorden, zo moeilijk is dat niet.

Vergelijking van alle Synology NASsen
http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php

Prestaties van een CS407e
http://www.synology.com/enu/products/CS407e/perf.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Tranzy schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 13:17:
[...]

Ik besloten om niet voor een compromis te gaan en heb een QNAP TS-219 gehaald. Had eerst de laatste firmware erop gezet maar later toch even de Beta 3 firmware geinstalleerd. Zit er wel gelikter en overzichterlijker uit. Een vraagje... wat is het risico met firmware upgrades van die dingen op data verlies?
Heb jij ook last vaan zeer trage transfers met kleine bestanden, ik zet nu net m'n mp3-tjes en foto's terug en haal maar 200 tot maximaal 1000 bytes/sec ... grote bestanden gaan wel (5-12 Mbyte/sec) maar die kleintjes kosten me zo enkele dagen om terug te zetten ....

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Zijn die grotere nassen van Thecus en Qnap (5 schijven) nou kwaliteits nassen of slechts marginaal beter dan ARM nassen? En dan nog... welk merk is Aldi en welk merk is Albert Heijn? (ook al suggereerd de prijs dat Thecus de mindere van de twee is... maar prijs zegt niet alles)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:15
Anoniem: 237466 schreef op zondag 26 april 2009 @ 00:31:
Ik ga waarschijnlijk mijn QNAP TS-219 weer van de hand doen.
er zitten 2 stuks 1TB WD green EADS, ik wilde hem voor een klant gaan gebruiken met mail en file services, nu blijkt deze klant iets grotere plannen ( lees 12 locaties in de toekomst ) te hebben en ga ik het toch anders aanpakken.
Ja, ik heb wel interesse, hoewel ik synology 209 (of 209+) van plan was. Deze mag dan iSCSI hebben, Synology heeft externe eSATA. Maar verder lijkt 'ie me erg okee. Mailtje naar arjan-p staartvanaap te hotmail zou de trick moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:13
Ik ben nu al bijna 4 maanden aan het tobben over een NAS. We zitten thuis met nogal data (muziek, foto, film, data) en dat staat nu voor het moment op mijn desktop. Maar gezien ik graag experimenteer op men desktop is een dedicated nas toch wel handig zo blijkt. Probleem is dat we algauw 1TB gaan nodig hebben (heb nu een 750 die bijna helemaal vol staat). Reken daarbij op redundancy en je zit al aan 2 schijven van 1TB en dan is speelruimte miniem.
Ander probleem is de prijs. Ik hecht veel waarde aan mijn data ja, maar budget blijft nog steeds een grote rol spelen.

Mijn eisen zijn dus zowat onmogelijk:
- 3bay of meer
- degelijke netwerksnelheid (gigabit thuis)
- fatsoenlijk geprijsd.

Het dilemma blijft nu dus hangen tussen een dedicated BYOD enclosure of zelf iets ineen foefelen. Zelfbouw kost al gauw een smak geld als je naar raid controllers gaat kijken, maar 3 of 4bay nas'en hebben ook een stevig prijskaartje. Als er iemand suggesties heeft zijn ze altijd welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Investeren in een raid kaart voor NAS is imo onzin omdat je vaak toch niet die snelheid nodig hebt/haalt en je een geom_raid of zfs setup makkelijk over kan huizen naar nieuwe hardware.

Alle kant en klare nassen gebruiken gewoon softraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-03 13:19
Jormungandr schreef op maandag 27 april 2009 @ 10:22:
Mijn eisen zijn dus zowat onmogelijk:
- 3bay of meer
- degelijke netwerksnelheid (gigabit thuis)
- fatsoenlijk geprijsd.
Waarom 3 bays? Neem gewoon een 1 bay NAS met een 1.5TB schijf en zet er een externe HD naast die je via eSATA aansluit op de NAS en voor backup gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
Ik zie net dat de Synology DS109+ ook geprijsd is, en hoe: € 369 voor een single drive NAS 8)7 Voor ca. € 279 heb je de QNAP TS-119, lijkt me een betere keuze.

Zie ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:15
Anoniem: 237466 schreef op zondag 26 april 2009 @ 00:31:
Ik ga waarschijnlijk mijn QNAP TS-219 weer van de hand doen. er zitten 2 stuks 1TB WD green EADS, ik wilde hem voor een klant gaan gebruiken met mail en file services, nu blijkt deze klant iets grotere plannen ( lees 12 locaties in de toekomst ) te hebben en ga ik het toch anders aanpakken.
En, is dit nog aan de orde? Wel of niet van de hand, of ben je'm al kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 23:44

m0nk

16-09-2003 15.15

Van de week ook de knoop doorgehakt en de Qnap TS-109 gehaald. Ding is snel! Sabnzbd werkt ook echt perfect. Blij dat ik een paar tientjes extra heb geinvesteerd in deze ipv de Synology.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Nisei schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:05:
[...]

Waarom 3 bays? Neem gewoon een 1 bay NAS met een 1.5TB schijf en zet er een externe HD naast die je via eSATA aansluit op de NAS en voor backup gebruikt.
Dan kan ik evengoed een dual bay nas kopen met 2 1.5 schijven he. Ik heb liever dat het meteen goed gedaan is. Al is het maar een dual disk (readynas duo ziet er nice uit), maar k heb ze liever samen in een doosje. Er kan dan nog altijd een esata bijkomen moest dat ooit nodig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simmayor
  • Laatst online: 14-09-2023
De discussies kunnen verder gaan in Het grote NAS Overzicht Topic, Deel 2

Deze kan gesloten worden

[ Voor 8% gewijzigd door simmayor op 28-04-2009 22:46 ]

Processor informatie -> www.cpu-info.com & www.coprocessor.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij mijn zoektocht naar een NAS heb ik uiteindelijk maar besloten om aan mijn huidige server uit te breiden met een tweetal eSATA schijven voor de opslag. De rest van de functies verzorgt de server toch al (WWW/FTP/SMTP/Usenet download).

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
Eigenlijk zou ik graag de volgende vraag voorgoed beantwoord zien zodat niemand hem meer hoeft te stellen. En wat is dan een betere plek daarvoor dan aan het begin van een thread! (en toegegeven, dit is de vraag die ik ook zelf graag beantwoord zie met een NAS aanschaf aanstaande rond augustus).

De kant-en-klare NAS systemen komen veelal met 500, 800, 1066, 1200 en 1600MHz cpu's. Populaire voorbeelden zijn de QNAP TS-409 Pro met 500MHz, de Synology DS-409+ met 1.066GHz en de QNAP TS-439 met 1.6GHz (dit zijn allemaal 4-bay modellen, maar de 2-bays hebben vaak soortgelijke specs).

Naast het dienen als opslagplek (voor bijv. streaming naar een NMT/HTPC of een CIFS locatie voor clients) willen velen hun NAS nog gebruiken om NNTP en torrent daemons te draaien, omdat downloads toch op de NAS opgeslagen moeten worden. Vraag is dan wat je ongeveer aan specs nodig zult hebben om dit allemaal soepeltjes te draaien. Moet je groots inzetten met een TS-439 met een 1.6GHz Atom en een gigje ram? Voldoet de 200 euro goedkopere DS-409+ met 1.066GHz en 512MB ram, of trekt een 500MHz NASje met 256MB ook genoeg?

Dat een 500MHz tekortschiet lijkt logisch, maar echte ervaring van tweakers gaat boven speculatie! Daarnaast, zul je het verschil merken tussen een 1(.0X)GHz model en de 1.6GHz versies? Speelt RAM nog een grote rol? Wie kan het zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JURRiE schreef op woensdag 29 april 2009 @ 08:34:
Eigenlijk zou ik graag de volgende vraag voorgoed beantwoord zien <snip> Wie kan het zeggen!
Deze vraag is niet voorgoed te beantwoorden. Het hangt te veel af van wat je wil en kan.
Als ik een Torrent client draai op mijn 500MHz/128MB NAS, hangend aan mijn 8/1Mb lijntje, is de processor ongeveer 10% belast, en moet ik hem knijpen om nog wat upload over te houden. Extrapolerend kun je zeggen dat hij aan een 100/100 lijn dus 1000% belast zou kunnen worden.
Verder stijgt de processorbelasting dramatisch als er versleuteld moet worden. 1Mb upload trekt hij dan nog wel, maar dan is het wel op.
Daar kun je uit concluderen dat voor versleutelde torrent verkeer je een zwaardere processor nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook concluderen dat hij dan maar een paar uurtjes langer moet werken. Kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
Kijk da's iets waar ik dus niet aan denk en mooi om mee te nemen. Als je dan een beetje naar de toekomst kijkt waar de snelheden steeds hoger worden EN je encryptie voor torrents/nntp wilt valt alles onder de GHz waarschijnlijk al af, en mik je het liefst nog op de 1.2-1.6 modellen </potentieelVoorbarigeConclusie> :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zal ik maar gelijk de eerste vraag neer gooien :).

We hebben hier een Lacie mini ethernet disk waarvan we de HDD hebben vervangen. De oude HDD was defect, nu blijkt dus dat er op deze drive zelf ook software staat (specifieke linux installatie). Welke Lacie niet vrij wil geven. Is er een alternatief software pakket wat wij op de HDD kunnen installeren en terugplaatsen in de casing van Lacie?

Ik had al naar FreeNAS gekeken, maar deze kan van wat ik zie alleen op een PC worden geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@JURRiE: Ja. Daar staat tegenover dat als je nu een budgetdoosje koopt, en met de aanschaf van een GHz doosje wacht tot je uit je budgetdoosje bent gegroeid/je glasvezel hebt/encryptie bittere noodzaak is, dat GHz doosje inmiddels budget is geworden.

------------------------
Onder de streep: Overgedimensioneerde computerspullen aanschaffen om voorbereid te zijn op de niet-nabije toekomst, is duur en frustrerend. Duur omdat je highend spullen nodig hebt die lowend blijken te zijn tegen de tijd dat je ze nodig hebt, en frustrerend omdat ze dan al niet meer blijken te voldoen.

@Black Eagle: Kijk hier en hier eens.

[ Voor 13% gewijzigd door Mijzelf op 29-04-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
@Mijzelf: Dank voor de input. Het wordt dus een persoonlijke afweging van "luxe vs adequaat". Als m'n huis af is hak ik de knoop door ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty 5nake
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-04 18:10
ik zit met een vraag waarbij ik al enkele weken mijn hoofd breek ,hopelijk weet iemand hier de oplossing ,

momenteel gebruik ik als "downloadmachiene - server - en afspeelbakje voor media op tv " mijn vroegere pc waar enkele hdd's in zitten ,dit ging goed met mijn 2 scherm outputs (1 om te werken op de pc , 1 voor mijn media af te spelen op tv ) maar de pc begint zowat zijn eindfase aan te tonen , winrar's uitpaken , films afspelen enz gaat allemaal al niet meer zo soepel ,,te begrijpen waarschijnlijk als het bakje al 6 jaar dag in dag uit draait ... ik heb het hier over een P4 3.0 ghz let 2 gig ram en alles samen zo'n 1 tb aan hdd's ...

wat ik nu zou willen is dus iets in de vorm van een NAS waarmee ik dus veel meer opslagruimte heb , swopable hdd's , een os waarmee ik bs player en h.264 materiaal kan afspelen , en scherm uitgangen , internet aansluiting enz,maar ik geraak er maar niet uit wat ik juist moet kopen ....

ik had een Home Server gezien op de HP site,maar deze beschikt enkel over een internet connectie ,waarmee ik dus niet veel ben , dus dacht ik om deze home server te kopen e te koppelen aan een klein pc'tje ,die dan wel beschikt over een scherm uitgang , maar toch heb ik het gevoel dat er mensen hier zijn die het beter kunnen oplossen dan wat ik nu had voor idee ... (de home server kost ongeveer 700 € )

ik zat te mikken op een max prijs van een 1000 tal eurotjes ...

hopelijk kan iemand mij helpen of nutige informatie geven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300704

Hier in huis hebben we weer behoefte aan een opslag die via het netwerk bereikbaar is. Voorheen was hier een PC met Linux aanwezig die constant stond te draaien. Nu willen we graag een NAS aangezien er toch weer stemmen voor opgaan nu er geen netwerkstation meer beschikbaar is.

Nu kan ik door de bomen het bos niet geheel meer zien en roep ik jullie hulp in.

- Documenten
- Films
- Foto's

Geen FTP en andere opties noodzakelijk maar zijn nooit weg. We hebben geen enorme hoeveelheid data en daarom zal 500GB genoeg zijn voorlopig.

Hoor graag wat jullie in gedachte hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik lees hier helaas niemand die een ReadyNAS Pro heeft en wat kan vertellen over het daadwerkelijk gebruik.
De reviews geven een zeer goed cijfer aan het apparaat.

Moet er zelf eerst maar een gaan kopen...

[ Voor 16% gewijzigd door Black Piet op 01-05-2009 20:00 ]

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 08:37
Ik heb net een NetGear ReadyNas Duo besteld en lees overal dat mijn schijven moeten geformatteerd worden naar ext3 in het apparaat. Maar ik kan nergens duidelijk vinden of dit ook moet gebeuren indien de schijven al ext3 zijn... Ik vraag dit omdat ik een 1Tb schijf heb vol data die ik er in wil steken, en ik geen plaats heb om deze te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-05 17:42
Anoniem: 300704 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 10:43:
Hier in huis hebben we weer behoefte aan een opslag die via het netwerk bereikbaar is. Voorheen was hier een PC met Linux aanwezig die constant stond te draaien. Nu willen we graag een NAS aangezien er toch weer stemmen voor opgaan nu er geen netwerkstation meer beschikbaar is.

Nu kan ik door de bomen het bos niet geheel meer zien en roep ik jullie hulp in.

- Documenten
- Films
- Foto's

Geen FTP en andere opties noodzakelijk maar zijn nooit weg. We hebben geen enorme hoeveelheid data en daarom zal 500GB genoeg zijn voorlopig.

Hoor graag wat jullie in gedachte hebben!
Ben zelf erg te spreken over de Conceptronic CH3SNAS. Relatief goedkoop. Je kunt er 2 disks in kwijt, eventueel voor uitbreiding of mirroring. Goede snelheid.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:06
Ik ben op zoek naar HDD storage uitbreiding voor een Mac omgeving. Werk nu met 2 externe harde schijven 1 500GB en een 2TB in RAID 1. Kortom 1.5TB extern. Welke tot de laatste gig vol zit me muziek. foto's en films.

Kortom ik wil meer storage. En met het oog op de toekomst (macbook en mac mini media center) moet het een NAS worden welke goed opereert in een Mac omgeving.

Nou zie ik veel NAS behuizing fabrikanten bij hun producten zetten dat hun apparatuur compatible is met Mac OSX. Maar ik ben dus benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo is. Of moet ik allerlei onhandige oplossingen bedenken om de boel aan de praat te krijgen?

En dan ben ik nog benieuwd of je een NAS met 4x een 1TB schijf ongestraft 1 van die schijven kunt vervangen voor bijvoorbeeld een 2TB schijf?

edit:// Ja dus, X-RAID bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Een ding is me al wel duidelijk, hier wordt weinig post over budget spul.

Ikzelf zat te denken aan de volgende opties in RAID:
- ICE BOX - IB-NAS4220-B (2schijven in RAID)
- Conceptronic - CH3SNAS (2schijven in RAID)
- Thecus - N299 (2schijven in RAID)

of in geval van 1 HD
- Conceptronic - CH3WNAS (1Schijf + losse backup)
- Synology DiskStation DS209j NAS (wat aan de dure kant vindt ik)

icm met 2x een 1TB.

Over met name de ICE BOX weet ik nog erg weinig, heeft iemand hier ervaring mee?...

Is een RAID systeem beter als backup dan een NAS met 1 schijf + losse Backup?...(Misschien een domme vraag, maar ik heb geen enkele ervaring met RAID, en in mijn ogen telt RAID niet als je het niet verdeeld over 2 of meer schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
Is er eigenlijk al iemand die ervaring heeft met de nieuwe Western Digital My Book World Edition? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
@ 24zeven:
De Icy Box is gruwelijk picky op vlak van schijven. Er is inderdaad weinig info over te vinden dus had ik em ook maar besteld. Maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dankzij een site (zal ze ff zoeken) dat zowat de helft van de schijven niet bruikbaar is. Het gaat hierbij om Samsung schijven en vele WD schijven. Probleem ligt ergens bij het mainboard in de nas. Het zou met de nieuwe revisie opgelost moeten zijn, maar de problemen blijken nog steeds aanwezig te zijn. Zeer zonde, want het ziet er een mooi ding uit.

Ik denk dat de Conceptronics een veel betere keuze is gezien je die gewoon kan tunen tot er buiten de behuizing niets meer standaard is :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Kiff schreef op zondag 03 mei 2009 @ 08:05:
Ik heb net een NetGear ReadyNas Duo besteld en lees overal dat mijn schijven moeten geformatteerd worden naar ext3 in het apparaat. Maar ik kan nergens duidelijk vinden of dit ook moet gebeuren indien de schijven al ext3 zijn... Ik vraag dit omdat ik een 1Tb schijf heb vol data die ik er in wil steken, en ik geen plaats heb om deze te backuppen.
Ja, die moeten opnieuw geformatteerd worden, mits je X-RAID wilt gebruiken met twee disks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
@ Jormungandr

Bedankt, de ICEBOX wordt hem dan niet.

Ik twijfel alleen nog of het nut heeft om een RAID1 configuratie aan te schaffen, aangezien de RAID1 functie voor mij puur om backup zal gaan. Snelheid is wel belangrijk, maar het meeste wat heen en weer moet zijn films die via WLAN-(300bps) op de laptop wil zien, daar heb ik geen raid voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick271280
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 11:17
Voor de geinteresseerden, vandaag heeft QNAP een nieuwe 2-bay NAS aangekondigd:
De TS-239 Pro Turbo NAS.
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Ik heb mijn keuze al een beetje aangescherpt:
De conceptronic blijft een hele interresante.
Ik weet alleen niet wat de 209J en de 206j aan snelheid doen in de praktijk, weet iemand hier meer van?

Ik ben afgestapt van raid en ik ga er van uit dat ik mijn huidige schijfen zonder te formateren kan overzetten in de NAS.

http://www.hardware.info/...JLKZcg,bGVkZpiWmJTKZMg,!/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282347

kijk ook eens naar de mvixbox: hier een review tov ander nassen... http://www.mvixbenelux.co...009-PC-Active-MvixBOX.pdf

als je op hun website zelf kijkt zie je allerlei links naar demo's en live systemen, ook op hwi nog iets mbt laatste firmware update: http://www.hardware.info/...xBOX_met_firmware_update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik had een LaCie 2Big Network, maar die kon het simpel streamen van wat media al niet aan over een gbit connectie aan. Is dat normaal? Hij gaat in ieder geval morgen terug naar Redcoon. Ik heb zoiets al een keer eerder gehad met 1 van de eerste mediaplayers (5 jaar geleden ofzo). Krijg het idee dat ik misschien te hoge eisen stel ofzo ..

Ik denk nu aan een oplossing die hier veel genoemd staat, want mijn oude desktop laten draaien continu kost me wel erg veel stroom denk ik (hdparm en schijven uitzetten schijnt niet zo goed te zien). Iemand een advies? Dus een dedicated nasje wat wat simpel mediawerk kan streamen.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 14-04 09:57
24zeven schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:01:
Ik heb mijn keuze al een beetje aangescherpt:
De conceptronic blijft een hele interresante.
Ik weet alleen niet wat de 209J en de 206j aan snelheid doen in de praktijk, weet iemand hier meer van?

Ik ben afgestapt van raid en ik ga er van uit dat ik mijn huidige schijfen zonder te formateren kan overzetten in de NAS.
Harddisk zomaar over zetten zou ik niet op rekenen. Je disk moet al ext2 geformarteerd zijn. De CH3SNAS wil ook een stukje swap reserveren op de disk, dus waarschijnlijk wordt de hele disk geformatteerd als dit er niet op zit.
Tip: niet proberen als je geen goede backup hebt.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282347

Ik heb wel vaker vreemde berichten gehoord over Lacie netwerk harddisks....

Op zich moet een NAS gewoon werken om te kunnen streamen, maar het is van belang te weten op basis van welke protocollen een NAS communiceert. Lacie heeft er volgens mij een apart programma bij zitten, nou dat is al crap... Streamen gaat meestal via SMB of NFS protocollen. NAS vendors als Mvix, Qnap en Synology doen dit gewoon...
Scharnout schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:33:
Ik had een LaCie 2Big Network, maar die kon het simpel streamen van wat media al niet aan over een gbit connectie aan. Is dat normaal? Hij gaat in ieder geval morgen terug naar Redcoon. Ik heb zoiets al een keer eerder gehad met 1 van de eerste mediaplayers (5 jaar geleden ofzo). Krijg het idee dat ik misschien te hoge eisen stel ofzo ..

Ik denk nu aan een oplossing die hier veel genoemd staat, want mijn oude desktop laten draaien continu kost me wel erg veel stroom denk ik (hdparm en schijven uitzetten schijnt niet zo goed te zien). Iemand een advies? Dus een dedicated nasje wat wat simpel mediawerk kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
RunaR schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:34:
[...]
Harddisk zomaar over zetten zou ik niet op rekenen. Je disk moet al ext2 geformarteerd zijn. De CH3SNAS wil ook een stukje swap reserveren op de disk, dus waarschijnlijk wordt de hele disk geformatteerd als dit er niet op zit.
Bedankt,
Ik heb dan nog 2 vraagjes mbt de harde schijf die ik nog nergens heb kunnen vinden.
Bij het uitvallen van de NAS (RAID instelling JBOD), kan ik dan de schijf eruithalen en in mijn PC (windows) of stoppen en uitlezen? Ik backup alleen de niet de gehele schijf (kost veel tijd en ruimte) en ik vindt het prettig als deze mogenlijkheid bestaat.
Mijn Backup doe ik met een 500GB schijf die NTSF geformateerd is. kan ik deze hiervoor gebruiken en rechtstraaks aan de NAS hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
@djuice
Die kast (MvixBOX) kost 245 euro exclusief schijven in de Mediamarkt in Rotterdam. Erg leuk speeltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:06
Iemand ervaring met de Thecus N5200BR Pro. En dan met name in een Mac omgeving. Lijkt me het ultieme NASje. Daar ik geen switch heb, kan dit ding meteen als switch dienen. Tevens 5 bay's en hot swapable. En RAID building, lijkt mij een slimme lange termijn oplossing voor het storage probleem.

Ow en hij ondersteunt DLNA volgens mij. Mijns inziens de toekomst van video afspelen op je tv.

Ben alleen benieuwd of er mensen zijn die ervaring met dit apparaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Noxa op 05-05-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299405

Hallo,

Ik heb laatst een QNAP TS-219 gekocht. Staat op zolder, via netwerkkabel verbonden met router. Via de router stream ik bedraad films naar m'n hdx-1000 mediaspeler.

Afspelen van films gaat prima, nu nog.....muziek!

Ik ben benieuwd hoe andere trotse bezitters van een NAS in een thuisnetwerk dat aanpakken. Losse netwerkmuziekspeler gekocht? En zo ja, welke dan?

Alvast bedankt!

Groet,

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb nul ervaring met het downloaden van films en zou graag BR Rips willen gaan streamen.
Graag zou ik dan ook willen weten wat voor eisen/specificatie je tegenwoordig moet stellen aan een NAS voor het downloaden van HD films.
Wat is “nice to have” en wat is noodzakelijk, is het verstandig om naar een heftige pro versie te gaan of volstaat een zeg maar “huis tuin en keuken” NAS voor de meesten en voor mij dus ook?
En welke aansluitingen (en aantallen aansluitingen voor gescheiden audio en video mediaplayer) heb je nodig?

Het zou mij bv fijn lijken als de computer uit kan staan maar het downloaden naar de NAS gewoon doorgaat.
Ik wil graag een goede, betrouwbare en snelle NAS maar wil uiteraard ook geen (lees onnodig duur) overgespecificeerde NAS waarvan ik een heleboel zaken niet nodig heb of gebruik/ga gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenzy_LS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08-2023
Lacie komt met een paar aardige netwerkschijven aan:

nieuws: LaCie presenteert twee opslagsystemen voor kleine werkgroepen

De Lacie d2 Network 1TB lijkt me wel wat:
pricewatch: LaCie d2 Network 1TB

Heb nog ff gegoogled en de datasheets doorgelezen,.. maar nergens vermelden ze het aantal MBs.
Is me ook onduidelijk wat voor proc en hoeveel MB ram hierin zit.

Mocht de snelheid rond de 25 MB/s liggen, ga ik me er denk ik wel aan wagen. Had opzich ook een Buffalo LinkStation Pro LS-XHL op het oog, maar die komen dus pas in juni op de markt in NL :| .
De mogeljikheid om meerdere Lacie schijven op elkaar te "stakken" met behulp van zo'n rekje vind ik ook best een aardige 'feature".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
SmallNetBuilder heeft de nieuwe Synology DS109 en DS109+ gereviewed.

De nieuwe DS109+ is sneller dan de QNAP TS-119. Maar de DS109 is heel goed vergelijkbaar en vooral beter betaalbaar. De DS109 lijkt mij zeer interessant, maar toch blijft de Buffalo Linkstation Pro XHL zeer aantrekkelijk: presteert vrijwel gelijk aan de DS109, maar is wel $100 goedkoper. De DS109+ is $180 duurder t.o.v. van de DS109+ (bij Wifisound is het verschil €140) :o De vraag is of het prestatieverschil die hogere prijs rechtvaardigt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pegasus op 06-05-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:11
Ik ben in de running voor een nieuwe NAS i.v.m. uit huis gaan. Nu heb ik in de huidige situatie ervaring met de Synology 207+. En wil dus een vergelijkbaar of beter product hebben. Het moet in iedergeval een dual-disk NAS worden met liefst 2x 1TB erin.

Het gaat gebruikt worden om de squeezebox mee te draaien en in een later stadium moet die een Dune BD Speler gaan voeden of een MediaTank. De NAS dient dus wel wat snelheid met zich mee te brengen. Wat zijn nu dan echt NAS systemen die aan te raden zijn bij dergelijke wensen?

Qua bedrag zat ik te denken aan een max van 600,- euro.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

simmayor schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:45:
De discussies kunnen verder gaan in Het grote NAS Overzicht Topic, Deel 2

Deze kan gesloten worden
Gezien deel 2 een bijzonder summiere topicstart heeft laat ik deze voorlopig even open, en merge ik alle posts naar dit topic.

Als iemand zich geroepen voelt om een uitgebreide TS te bouwen voor deel 3 moet hij/zij* me het even laten weten

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 07-05-2009 17:26 . Reden: *wishfull thinking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Wicked-Game schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 16:02:
Ik ben in de running voor een nieuwe NAS i.v.m. uit huis gaan. Nu heb ik in de huidige situatie ervaring met de Synology 207+. En wil dus een vergelijkbaar of beter product hebben. Het moet in iedergeval een dual-disk NAS worden met liefst 2x 1TB erin.

Het gaat gebruikt worden om de squeezebox mee te draaien en in een later stadium moet die een Dune BD Speler gaan voeden of een MediaTank. De NAS dient dus wel wat snelheid met zich mee te brengen. Wat zijn nu dan echt NAS systemen die aan te raden zijn bij dergelijke wensen?

Qua bedrag zat ik te denken aan een max van 600,- euro.
Ik zat met dezelde gedachte en ben voor een Qnap TS-219 gegaan met 2*1,5TB.
Ga nu beginnen met audio en op termijn HD streamen, de verkoper vertelde dat deze op het moment snel genoeg is.
Mocht over een paar jaar de wereld er weer heel anders uitzie (wat ongetwijfeld het geval zal zijn op dit gebied) maak ik gewoon een splitsing voor HD en Audio en zoek dan wel weer wat heftigers voor HD.

Leuke mediaspeler trouwens de Dune, ben hier ook erg van gecharmeerd en neem deze zeker mee in mn bedenkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadettilac
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 07:11
Anoniem: 299405 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:27:
Afspelen van films gaat prima, nu nog.....muziek!
En zo ja, welke dan?
Ik heb een squeezebox duet die ik je erg kan aanraden. Loopt prima ism mn Synology 107+. Squeezecenter op zo'n 219 moet al helemaal geen probleem vormen.

Mijn filmspeler is op t moment een goede oude XBOX met XBMC, maar zodra de beeldbuis t begeeft en zn platte broertje aan de muur komt te hangen komt er een HDX1000 (oid).

Ik ken iemand met deze volledige setup en is zeer tevreden!

Kortom; een squeezebox (duet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@Wicked-Game
600€ met HDD's inbegrepen of niet ? Voor zo'n bedrag kan je ook de Synology DS409+ nemen.

En voor mensen die een NAS zoeken met multimedia capaciteiten is de Thecus M3800 misschien aan te raden.
http://www.thecus.com/pro...d=55&set_language=english

Reviews
http://www.thecus.com/new...pe=r&set_language=english

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

24zeven schreef op zondag 03 mei 2009 @ 20:17:
Een ding is me al wel duidelijk, hier wordt weinig post over budget spul.

Ikzelf zat te denken aan de volgende opties in RAID:
- ICE BOX - IB-NAS4220-B (2schijven in RAID)
- Conceptronic - CH3SNAS (2schijven in RAID)
- Thecus - N299 (2schijven in RAID)

of in geval van 1 HD
- Conceptronic - CH3WNAS (1Schijf + losse backup)
- Synology DiskStation DS209j NAS (wat aan de dure kant vindt ik)

icm met 2x een 1TB.

Over met name de ICE BOX weet ik nog erg weinig, heeft iemand hier ervaring mee?...

Is een RAID systeem beter als backup dan een NAS met 1 schijf + losse Backup?...(Misschien een domme vraag, maar ik heb geen enkele ervaring met RAID, en in mijn ogen telt RAID niet als je het niet verdeeld over 2 of meer schijven.
Ik heb vorige week een Thecus N299 besteld bij Komplett. Hier heb ik twee WD3200AAKS schijven in gestopt. Het ding kan erg veel maar is niet bijster snel. Ik heb er zelf nog niet veel tijd voor gehad dus werken doet 'ie nog niet. (moet de login gegevens van de router bemachtigen, dan kan ik er ook via internet bij)

Wat mij vooral aanspreekt is de manier hoe je alle users kunt beheren. Ook heeft deze een iTunes server die ik wil gaan gebruiken. Ik heb het apparaat in raid 1 draaien en in de planning staat om er af en toe een backup van te maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door R-O-Y op 04-06-2009 18:37 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 22:01
Even een klein adviesje gevraagd.
Ik ben al langer aan het kijken naar een NAS oplossing vanwege me gebruik aan HDD ruimte in me HTPC ( fysieke plaatsing en gewoon het aantal GB 's )
Dus gelijk aan het kijken naar een 4 disk NAS zodat ik lekker kan uitbreiden... alleen wil ik deze wel in RAID 5 gaan draaien. Dus een beetje cpu kracht en werk geheugen kan geen kwaad ;)
1: Synology Cube Station CS-407e
2: QNAP TS-409
3: Synology Disk Station DS-409+
4: QNAP TS-439 Pro

Nou heb ik de specs van de boven genoemde wat vergeleken en ik zou graag willen weten of ik alles goed heb bedacht :P
1: lekker goedkoop maar blijkt een ramp te zijn met RAID 5 ivm weinig cpu kracht en werkgeheugen. Daarnaast is het draaien van een NZB client ook aardig belastend dus uit eindelijk lage transfernselheid.

2: Iets meer werkgeheugen maar cpu kracht blijft maar 500MHz tevens aardig wat duurder dan nr 1

3: 66 euro duurder dan nr2 maar wel 1GHz cpu en 512MB ram. Lijkt mij genoeg voor RAID 5. Op de site van Synology staat ook de lees en schrijf snelheid in RAID 5 vermeld: 57 / 41 lijkt mij zeer acceptabel omdat je dan toch bijna 600Mbps trekt over je netwerk.

4: 175 euro duurder dan nr3 maar op een 600MHz snellere cpu zie ik eigenlijk de meerwaarde er niet van :?

Nu denk ik dus zelf voor optie 3 te gaan maar misschien is een goedkopere ook voor mij genoeg :?

Verder zal ik de NAS eerst gaan vullen met 1TB disk en wanneer de 2TB zonder veel uitval gemaakt kunnen worden komen deze er langzaam in. Optie 3 kan op dit moment al diverse 2TB HDD's dus daar kan ik voorlopig wel mee vooruit.

Als me al, is optie 3 voor mij verstandig of kan het goedkoper :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Hallo klaasbram,

Ik heb ongeveer dezelfde eisen als jij. (kijk maar in dit topic)

Ik zelf twijfel tussen de DS409+ en de TS-439pro

Het grootste nadeel van de Qnap TS-439pro is dat hij ongeveer 200€ duurder is dan de Synology DS409+.
Anderzijds vind ik de iSCSI ondersteuning en rapidshare (Qrapid) ondersteuning wel zeer aantrekkelijk maar voor die 200€ kan je dan weer een extra HDD of zelfs 2 kopen. En de Qnap is ook hot swappable.

Ik denk dat je achteraf zeer teleurgesteld gaat zijn als je een ouder type zoals de DS407e of TS409 zou nemen.

En inderdaad de online RAID expansie is zeer leuk om in de toekomst de grotere HDD's te plaatsen zonder verlies van gegevens.

Nog 1 voordeel van de Qnap, je kan er ook Debian linux op installeren en er zijn meer 3rd party applicaties voor de Qnap dan Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:11
abusimbal schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 18:24:
@Wicked-Game
600€ met HDD's inbegrepen of niet ? Voor zo'n bedrag kan je ook de Synology DS409+ nemen.

En voor mensen die een NAS zoeken met multimedia capaciteiten is de Thecus M3800 misschien aan te raden.
http://www.thecus.com/pro...d=55&set_language=english

Reviews
http://www.thecus.com/new...pe=r&set_language=english
Inclusief HDD's, is dan de DS409+ nog steeds haalbaar dan?

Kreeg net een mailtje dat Synology gaat komen met een DS209+ II die gaat geleverd worden met een 1,06Ghz processor en 512MB. Prijs nog onbekend.

[ Voor 11% gewijzigd door Wicked-Game op 08-05-2009 10:49 ]

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37
Even een korte vraag tussendoor :> Ik heb sinds kort een Synology DS209+ op mijn kamer staan maar is er een mogenlijkheid om de leds aan de voorkant (Power, LAN, Status, Harde schijf) uit te zetten? Want het is af en toe net een disco hierzo :+

Ik kwam vorige maand nog toevallig op een forum waar iemand een script had gemaakt om via DSM dit te regelen, had hem gebookmarkt alleen na een reinstall ben ik de link kwijt. Heb wezen zoeken maar het enige wat ik tegen kom is dit

Everything that has a beginning has a end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ghetto style blakbandje erover plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Wicked-Game schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 10:44:
[...]
Inclusief HDD's, is dan de DS409+ nog steeds haalbaar dan?
Nee, dan niet meer de DS409+ kost minimaal 475€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

lowfi schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:53:
Ghetto style blakbandje erover plakken?
En als dat niet mooi is, gewoon lossolderen of de aansluitingen (stekkertjes?) loshalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

De oplossing staat in het volgende topic op het nederlandse Synology forum: Blauw fel schijnsel aan/uit knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 15:29

duderuud

Sliden is koel

Even een tip: Kijk uit met de laatste versie van Xdove voor de QNAP's.

In Uebimiau zit een virus/code die connect met een Poolse attack site. Mijn eigen virusscanner begon te gillen dus naar wat zoeken kwam ik hier uit voor meer info: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=143&t=13882

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Onlangs een netwerk/USB behuizing aangeschaft (was net zo duur als USB alleen). Blijt een NDAS te zijn. Het voordeel wat ik er tot nog toe in zie is dat de schijf native geforatteerd kan worden (NTFS voor windows bijvoorbeeld) en dat lightroom 'm ziet als een interne HDD zodat er wel een catalog op gemaakt kan worden (kan niet naar netwerk shares), Ook is de transfer rate (met name write) zeer acceptabel (8-9Mbyte/s) zelfs voor kleine bestanden, op m'n TS109 Pro is dat wel anders (niet meer dan 1500 kbytes per sec).

Enig nadeel is dat je een soort iSCSI driver moet installeren op elke client PC.

Ik hou m'n QNAP wel voor de torrents/weberver/backup e.d. maar voor de kleine bestanden (foto's en muziek) gaat er mooi een 2 bay NDAS komen!

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

mjl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 21:33:
Onlangs een netwerk/USB behuizing aangeschaft (was net zo duur als USB alleen). Blijt een NDAS te zijn. Het voordeel wat ik er tot nog toe in zie is dat de schijf native geforatteerd kan worden (NTFS voor windows bijvoorbeeld) en dat lightroom 'm ziet als een interne HDD zodat er wel een catalog op gemaakt kan worden (kan niet naar netwerk shares), Ook is de transfer rate (met name write) zeer acceptabel (8-9Mbyte/s) zelfs voor kleine bestanden, op m'n TS109 Pro is dat wel anders (niet meer dan 1500 kbytes per sec).

Enig nadeel is dat je een soort iSCSI driver moet installeren op elke client PC.

Ik hou m'n QNAP wel voor de torrents/weberver/backup e.d. maar voor de kleine bestanden (foto's en muziek) gaat er mooi een 2 bay NDAS komen!
Het ligt er maar aan welk gebruik je maakt van een NDAS. Ik heb zelf een CoWorld NDAS, en loop tegen twee problemen aan:
- ik kan de schijf niet benaderen via wireless, daar is de verbinding blijkbaar niet stabiel genoeg voor;
- de snelheid is inderdaad acceptabel voor kleine bestanden zoals foto's en muziek, maar niet voldoende om (HD) films te kijken.
Aangezien ik bovendien een printserver wil, en schijfruimte die ik vanaf internet kan benaderen, ga ik juist naar een NAS overstappen :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
@ 24zeven: al naar de netgear readynas duo gekeken? 2bay nas device met Xraid (expandable raid), gigabit, ... . De diskless versie RND2000 gaat al voor 240 a 260 euro hier in BE, dus bij jullie in NL prolly nog iets lager. Er zijn ook versies met 500, 750 en 1000 Gb schijven.

K ben zelf nog wat aan het tobben over die readynas. Hij ziet er alleszins stevig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Zelf heb ik de CH3SNAS al een tijdje draaien. Die trekt het nog steeds i.c.m. alles wat ik erop heb draaien. Voor de knutselaars, zie mijn how-to.

Het enige nadeel wat ik nu ervaar, is wanneer het apparaat PAR2 or RAR gebruikt, de performance van de media server in elkaar zakt. Erg naar als je net een HD film vanaf je media server aan het kijken bent.

Hebben mensen hier ervaring mee met de DS209+ en hoe is de performance hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2000
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 10:05
Volgens Joshuaw van t Synology forum zou de DS-209 afdoende moeten zijn voor die taken....

http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=106&t=14671

...wil namelijk ook een NAS die tegelijkertijd kan downen, parren, rarren en HD content leveren, dus ik denk dat ik het maar ga proberen/testen met zo'n 209.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

JanPedaal schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:43:
[...]

Het ligt er maar aan welk gebruik je maakt van een NDAS. Ik heb zelf een CoWorld NDAS, en loop tegen twee problemen aan:
- ik kan de schijf niet benaderen via wireless, daar is de verbinding blijkbaar niet stabiel genoeg voor;
- de snelheid is inderdaad acceptabel voor kleine bestanden zoals foto's en muziek, maar niet voldoende om (HD) films te kijken.
Aangezien ik bovendien een printserver wil, en schijfruimte die ik vanaf internet kan benaderen, ga ik juist naar een NAS overstappen :)
1080p streamt prima bij mij (100mbit NDAS op een 1gbit netwerk. Inderdaad het sharen van een printer is mooie functie van een NAS, ik gebruik de NDAS nu ook naast de NAS voor juist de kleine bestanden (streamen en P2P gaat voor de NAS (grotere HDD)). De NDAS (read only) mounten op de NAS is wellicht een leuke uitdaging, kan ik ook via internet bij de NDAS data .... jammer dat unix driver ondersteuning van NDAS nogal schaars is.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 15-05-2009 14:44 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik wil graag een NAS met 2 schijven erin, daarom ben aan het kijken naar een QNAP TS-219 en Synology DS209. Wat ik graag wil is op elke fysieke schijf 50GB reserveren voor een RAID 1 setup en de rest als JBOD of eventueel RAID 0. Op deze manier kan ik mijn belangrijke documenten veiligstellen en heb ik een hoop ruimte voor muziek en film.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n setup? If so, wat zijn je ervaringen en wat is je advies?

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Edjaaah schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:50:
Ik wil graag een NAS met 2 schijven erin, daarom ben aan het kijken naar een QNAP TS-219 en Synology DS209. Wat ik graag wil is op elke fysieke schijf 50GB reserveren voor een RAID 1 setup en de rest als JBOD of eventueel RAID 0. Op deze manier kan ik mijn belangrijke documenten veiligstellen en heb ik een hoop ruimte voor muziek en film.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n setup? If so, wat zijn je ervaringen en wat is je advies?
Dat is volgens mij niet mogelijk, althans bij Qnap. Je creëert een RAID array uit een aantal fysieke schijven, niet uit partities of shares.
Trouwens, als je per ongeluk een bestand wist of overschrijft, is het ook op de mirror weg of overschreven. Waarom niet een share maken voor documenten en dat automatisch repliceren op een share op de andere schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
drfruit schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:46:
Dat is volgens mij niet mogelijk
Dat bevestigt mijn vermoeden :)
drfruit schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:46:
Waarom niet een share maken voor documenten en dat automatisch repliceren op een share op de andere schijf?
Daar had ik nog niet over nagedacht, dat is een goede oplossing. Weet je toevallig of dat een van de functionaliteiten is van de bijgeleverde software? Anders ga ik daar wel naar opzoek.

Dank voor je antwoord!

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299497

Hallo allemaal,

Ik heb een synology DS109+ aangeschaft en wil graag gebruikmaken van de mailserver. Ik heb volgens de handleiding de package geinstalleerd maar kom niet verder. Ik weet niet waar ik mijn accountgegevens moet invullen en in de handleiding wordt gesproken over het instellen van een DNS of een DDNS. Is dit nnoodzakelijk?

Mijn bedoeling is om een de mailtjes van 1 mailadres binnen te halen op de Synology en vervolgens deze mails te benaderen via Outlook 2007 via 3 pc's die aangesloten zijn op de synology, kan dit?

Kan iemand mij hiermee helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 299497 op 14-05-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Edjaaah schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:06:
[...]
Weet je toevallig of dat een van de functionaliteiten is van de bijgeleverde software? Anders ga ik daar wel naar opzoek.
1. Qnap heeft de functie Remote replication, waarmee je (al dan niet incrementele) backups kunt maken naar een andere NAS of server. Door localhost / 127.0.0.1 op te geven als target kun je toch naar een andere share/schijf in (of aan) de NAS zelf backuppen. Dat kan direct of automatisch op bepaalde dagen/weken/maanden en tijden.
2. Er is ook een functie Back up to an external storage device, maar die werkt alleen met externe stations (USB/eSata). Daarmee kun je direct een backup maken, of op vaste weekdagen en tijden, of zodra je het station aansluit.
3. Tot slot is er USB One touch copy backup. Die werkt alleen met de USB-aansluiting op de voorkant en biedt als extra optie om telkens een nieuwe map voor je backup te maken. Je kunt kiezen tussen een backup van een interne share naar USB, of andersom.

Optie 1 werkt het meest betrouwbaar, met de andere methoden zijn er nog wel eens problemen, afhankelijk van model, gebruikte hardware en andere omstandigheden. Het is een ingewikkeld onderwerp waarover al jarenlang veel wordt gediscussieerd, zeker over de vaak tegenvallende snelheden (geldt overigens niet alleen voor Qnap). De nieuwe modellen hebben wel minder problemen en zijn veel sneller dan mijn oude TS-109.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Ik wil binnenkort eens kijken naar een 2 Disk NAS maar ben heel benieuwd bij welke vd beschikbare modellen je een raid1 schijf uit de NAS kunt halen en aan kunt sluiten op je PC

Via de search de vraag wel tegengekomen, maar geen antwoorden
Raid1 is wel leuk, maar als het NAS kastje er zelf mee op houdt wil ik wel bij mijn data kunnen....

Heeft iemand hier ervaring met een Raid1 NAS waar dit mogelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Renkie schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 10:52:
Ik wil binnenkort eens kijken naar een 2 Disk NAS maar ben heel benieuwd bij welke vd beschikbare modellen je een raid1 schijf uit de NAS kunt halen en aan kunt sluiten op je PC

Via de search de vraag wel tegengekomen, maar geen antwoorden
Raid1 is wel leuk, maar als het NAS kastje er zelf mee op houdt wil ik wel bij mijn data kunnen....

Heeft iemand hier ervaring met een Raid1 NAS waar dit mogelijk is ?
Ik weet dat iemand met een Qnap 209 erin is geslaagd om zijn RAID 1 schijf uit te lezen met een Knoppix 6 live-cd op zijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Laatst online: 04-06 15:13
Ik heb thuis een DS107+

Nu vroeg ik me af het mogelijk is om de DS ook als RIS dienst te laten doen.

Weet iemand of dat uberhaupt kan en zo ja hoe??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40
Buzzie schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:33:
Ik heb thuis een DS107+

Nu vroeg ik me af het mogelijk is om de DS ook als RIS dienst te laten doen.

Weet iemand of dat uberhaupt kan en zo ja hoe??
Bedoel je hiermee Remote Installation Service? Ik ken het gewoon als PXEBoot. Voor Linux systemen kan het eenvoud opgezet worden. Voor Windows machines weet ik het niet. Een bootbare kernel meegeven lijkt me niet zo moeilijk, maar het zal vast wel op een speciale 'net effe anders dan anders' manier werken :)

Wat wil je er mee doen? Je hebt een TFTP service nodig, DHCP (om de PXE info mee te geven van de TFTP) en een HTTP daemon of iets anders waardoor je de post-PXEboot info kan doorgeven aan een host.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Laatst online: 04-06 15:13
VisionMaster schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:57:
[...]

Bedoel je hiermee Remote Installation Service? Ik ken het gewoon als PXEBoot. Voor Linux systemen kan het eenvoud opgezet worden. Voor Windows machines weet ik het niet. Een bootbare kernel meegeven lijkt me niet zo moeilijk, maar het zal vast wel op een speciale 'net effe anders dan anders' manier werken :)

Wat wil je er mee doen? Je hebt een TFTP service nodig, DHCP (om de PXE info mee te geven van de TFTP) en een HTTP daemon of iets anders waardoor je de post-PXEboot info kan doorgeven aan een host.
Ja ik bedoel hiermee inderdaad Remote Installation Service.

Ik wil dit dus op mijn DS zien te krijgen en daarmee dus mijn systemen opnieuw installeren met Windows als het nodig mocht zijn via netwerk.

Ik weet dat de DS een soort van Linux gebruikt dus vroeg me af of bovenstaande uberhaupt wel mogelijk is.
Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste