Joost.B schreef op woensdag 08 april 2009 @ 09:49:
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen in deze ´scene´ om een geschikte NAS voor thuis te vinden. Ik heb enkele eisen op een rijtje gezet maar steeds zit er een min-punt aan waardoor een type NAS/netwerkschijf afvalt. De pricewatch geeft wel wat leuke 'speeltjes', maar misschien kun je door kleine tweaks een andere schijf compatible maken aan deze eisen?
Het beeld dat ik voor ogen heb is als volgt:
-LAN (ga hem in de meterkast aan de router hangen)
-UPnP (voor streamen naar een ps3 over wireless (HD streamen kan dan niet helaas))
-Torrent Client
-500GB (±)
-budget 90-120€ (met of zonder schijf)
-het liefst van buitenaf bereikbaar (FTP)
Nu maakt het voor mij verder weinig uit of het een netwerkschijf is of een NAS.
Misschien dat iemand iets kan suggereren wat voor type aan deze eisen voldoet en daarnaast voldoende snelheid heeft. (elke nas die ik vind, onderwerp ik aan een zoektocht naar reviews, waar het meerendeel slecht uit komt)
Je beperkte budget maakt het wel hel lastig om een NAS te vinden die ook nog eens goed presteert. Maar.... er is wel een goede oplossing: de sterk verbeterde versie van de
Western Digital MyBook World Edition.
- LAN: Gigabit
- UPNP: aanwezig
- Torrent client: niet aanwezig, wel mogelijk. Hiervoor moet je de
MyBook hacken, daar is op GoT een topic over.
- Capaciteit: 1 TB, alleen de oude (langzame) versies zijn in kleinere capaciteit te krijgen.
- Budget: ca. € 150 zie de pricewatch
- Extern benaderbaar: via FTP en MioNet web service
- de snelheid is zeer acceptabel gezien de prijsstelling
Mij lijkt dit een prima NAS: voldoende snel, stil, zuinig (9W active en 5W standby), goedkoop, Gigabit LAN, zelf in te richten met torrent client of usenet client. Dat laatste vereist wel kennis en de nodige tijd, maar ik meen dat er ook complete images bestaan, wat natuurlijk handig is.
Ik twijfel nog, mijn top 3 is nu:
-Good: WD MyBook World Edition (white light versie) 1TB, ca. € 150
-Better: Buffalo Linkstation Pro XHL 1TB, ca. € 250 (nog niet verkrijgbaar in NL)
-Best: QNAP TS-119 pro 1TB, ca. € 360 (incl. schijf). Heeft alles (ook BT client en Usenet client) en is erg snel.