Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Daarom ook een nieuwe Denon CD-speler aangeschaft. Dit in is een heerlijke combinatie met mijn inmiddels ook alweer 15 jaar oude B&W DM603 S1.
Maar goed, wel aan het rondkijken voor een ander setje speakers.....
Er werd een indexerings-spatie op de tape vrijgehouden, volgens mij.Anoniem: 32279 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:54:
[...]
Hoe werkte dat?
Ik had er wel eentje die kon zien of er niks op de tape stond en dan wel doorspoelde, maar volgens mij was dat een walkman die dat deed (of een tapedeck, maar het is 25 jaar geleden , ik weet het niet meer precies).
Een fractie van een seconde niets, dat komt voorbij de kop ⇒ teller +1.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Anoniem: 144811
En nu de grap: het middenstuk is 43cm, de speakers de helft. Idd 86 cm lang!
Werd vroeger als surfradio gebruikt
Vanaf dat moment compleet afgeknapt op Philips.
Deze had ik.

Er gingen inderdaad 8 Engelse staaf batterijen in die met redelijk volume vrij snel leeg waren
- En voor de liefhebbers:
Sony versterker uit '84. TA-242
Akai platenspeler, typenr weet ik zo niet uit mijn hoofd.
De versterker en platenspeler zijn van mijn pa geweest, en heb de versterker zelf ook nog wel zeker 3 jaar gebruikt. Nu staat hij zielig in een hoekje, met iets over zich heen tegen de stof.
En tot slot nog een foto van de Sony SS-E20 en de Sharp speaker waar ik het over had. Sharp speakertje is niet veel soeps zoals je al kunt zien
[ Voor 104% gewijzigd door Dharion op 02-11-2011 19:36 ]
Dat was de meest gebruikte oplossing en dat werkte inderdaad redelijk. Philips heeft echter modellen gehad (staan hier met foto in dit topic) waarbij er werkelijk een code op de tape geschreven werd zodat ieder nummer uniek was en ook terug te vinden was op de tape. Als je het volume flink opschroefde dan waren die codes ook heel zachtjes te horen. Ik heb het deck (prachtig apparaat) zelf in het bezit gehad.Ramzzz schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:33:
[...]
Dikkiedikdik schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:54:
Hoe werkte dat?
Ik had er wel eentje die kon zien of er niks op de tape stond en dan wel doorspoelde, maar volgens mij was dat een walkman die dat deed (of een tapedeck, maar het is 25 jaar geleden , ik weet het niet meer precies).
Er werd een indexerings-spatie op de tape vrijgehouden, volgens mij.
Een fractie van een seconde niets, dat komt voorbij de kop ⇒ teller +1.
Deze dus...

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 06-05-2011 13:32 ]
Testing, one, two ...
Anoniem: 289293
rommelmarkt bezocht samen met mijn ouders.
Uiteraard meteen naar de kramen met audio gesneld.
Het eerste wat me in het oog sprong was dit, lag op de grond voor de kraam met alle boekjes e.d. er boven op

Ook zat er in de koffer dit gave splicer kit setje met aanloopstrookjes:

geen apparatuur maar evengoed leuk om te melden hier vind ik:

setje 13 en 15 cm tapes.
De sony bandjes hoorden ongetwijfeld bij de Sony recorder.
ook een gave Aristona demonstratie tape.

zeven 8mm films en 2 dozen met lege spoelen.
Ben benieuwd wat er opstaat (op plakkertjes staat o.a. Sail, Sumatra, Indonesie, dus zullen wel vakantie filmpjes zijn)

gesealde cassettes:
9 x Emtec CSII 90
3 x Emtec FE I 90
2 x Maxell XLII 90
2 x Afga LNX 60

doos met laden vol originele cassettes:
Woman in love vol.3
The Alan Parsons Project - Eve
Frank Boeien groep - 1001 Hotel
Slade - The amazing kamikaze syndrome
Talk Talk - I'ts my life
The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue
Jeff Lyne - Armchai theatre
Do you remember
Het goede doel - Tempo doeloe
Robert Plant - The principle of moments
Fleetwood mac - Rumours
The best of Fleetwood mac
Barbara Streisand - Guilt
Supertramp - :...Famous last words..."
Toontje lager - Stiekem dansen
The Police - Reggatta de blanc
Dire Straits - Alchemy live part one
Don McLean - Chain lighting
Lionel Richie
Pink Floyd - A collection of great dance songs
The Rolling Stones - Heartbreakers
The Rolling Stones - "Still life"
Pink Floyd - The Dark side of the moon
Frank Boeien groep - Contact
Alan Parsons Project - Pyramid
Alan Parsons Project - Eye in the sky
Steve Miller band - The Joker
Electric Light Orchestra - Discovery
The Police - Ghost in the machine
Pink Floyd - Wish you where here
The Moody Blues - Go now
The Police - Zenyatta mondatta
Kaikai musik auf selbstgebauten instrumenten
The Police - Synchronicity
U2 - Under a blood red sky
Procol Haurum - Greatest hits
Supertramp - Crisis? what crisis?
The Moody Blues - Octave
Fleetwood Mac - Live vol.1
Simply Red - Men and woman
Matt Bianco - Whose side are you on
Dire Straits - Alchemy live part two

uit een andere grote doos deze originele cassettes gevist:
Clannad - Sirius
Spandau Ballet - Parade
Spandau Ballet - True
Kayak - Periscope down
Men at Work - Cargo
Men at work - Buissnes as usual
The Rollings Stones - Tattoo you
Billy Joel - Songs in the attic
Billy Joel - An innocent men
Billy Joel - The Stranger
Billy Joel - Turnstiles
Eagles - The long run
Fleetwood mac - Behind the mask
Little river band - Time exposure
Ultravox - Vienna
Queen - Hot Space

ook dit nog aangetroffen in de bak cassettes
ook nog een stapeltje lp's maar die komen in een ander topic te staan
na het zoveelste rondje te hebben gelopen zag ik onder een stapel apparaten de achterkant van een Akai apparaat staan.
Toen ik om de kraam heen liep zag ik dit staan:

en Akai GXC-760D!!!
Uiteraard heel snel afgerekend, handleidingen e.d. waren er zelfs nog bij.
Deck is in top conditie, geen beschadiging te zien (zelfs de houten kast vertoont geen krasje of deukje)
speelt en neemt prima op.
nu nog de remote zien te vinden
dus als iemand nog een AKai RC-17 of RC-18 heeft, ik hou me aanbevolen
zoals jullie je kunnen voorstellen is mijn dag gisteren top geweest! (en was nog beter geweest, als ik me niet zo beroerd had gevoeld)
Daar het volgende aangetroffen:

Marantz 2216 back edition!
helaas doen niet alle lampjes het.

JVC KD-S200 Mark II
met gave vu-metersjes en peak indicator :D:

dit deck lijkt perfect te werken en past mooi bij de JVC receiver uit diezelfde lijn die in het rommelhok staat.
wel weer een of andere vage functie super ANRS ???
toen ik bij de kassa kwam vroeg de jongen die er achter stond of ik toevallig ook niet iets met NES had.
Bleek er vanmorgen net een koffertje vol NES games te zijn binnengekomen

koffertje valt helaas deels uit elkaar, dat wordt dus plakken en lijmen.

zitten spellen tussen welke ik al een tijdje zocht, maar weigerde om veel geld voor neer te leggen
lijstje:
Super Mario Bros. / Duck Hunt (2x) (1 is er al weer vergeven)
Dr. Mario
Adventure Island
Super Mario Bros. 3
Trojan
The Battle of Olympus
Shadowgate
Isolated Warrior
Ivan "Ironman" Steward's "Super of Road)
Super Mario Bros 2
Turbo Racing
Tetris
Donkey Kong Classics
en 2 nieuwe miniDV bandjes voor 50 cent per stuk

Philips heeft een aantal topproducten op de markt gezet (CD en alle afgeleiden daarvan, inc. bluray, compact cassette en nog veel meer). En vergeet niet dat de hele digitale signaal overdracht voor audio door Philips samen met Sony is ontwikkeld (in de tijd van de CD).hardware-lover schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 01:26:
[...]
Ik weet het zeker denk ik
Uitvinder van CC, CD, DCC en nog veel meer zaken die meer of minder succesvol waren (ik wil het woord miskleun liever niet gebruiken).
Maar volgens mij was het Frits Philips die zelfs ooit heeft gezegd dat Philips niet de beste hoefde te zijn, want in vrijwel elk verkocht apparaat zat toch Philips (in onderdelen of patenten).
DCC was niet echt een miskleun, alleen ging het publiek voor bedieningsgemak, niet geluidskwaliteit. De mini-disc was geluidstechnisch zonder twijfel de mindere, maar je kon direct van nummer naar nummer skippen. Dat bleek toch achteraf belangrijker voor het grote publiek.
Precies hetzelfde zag je inmiddels 5 jaar terug ook bij de eerste echt succesvolle generatie van draagbare mp3-spelers. De iPod heeft die strijdt toen gewonnen, en niet omdat de iPod het goedkoopst was of de beste geluidskwaliteit bracht, maar omdat het qua visueel ontwerp en bediendingsgemak boven de rest uitstak.
Er is wel 1 opvallend iets als je naar vintage audio en video kijkt. Tot in de jaren 70 waren het de Europeese fabrikanten die toonaangevend waren (een enkele uitzondering als Marantz daargelaten). Merken die nu ondenkbaar zijn als absolute top, waren dat toen wel (Blaupunkt, Grundig, Siemens), maar met de opkomst van Japan als innovatief land in de jaren 70, heeft veel Europese merken naar de middenmoot gedrukt.
Dat zie je niet alleen bij audio, maar ook bij bijv. auto's.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Philips deed in beiden wel mee, maar maakte nooit echt veel indruk.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ehm, Aiwa was één van de betere top-middensegment cassettedeck-makers...deepbass909 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:47:
Wat trouwens sowieso wel grappig is, is dat de topmerken voor portable audio nooit echt de topmerken zijn geweest voor de apparatuur in huis. Voor Walkmans (cassette dus), moest je in eerste instantie bij Sony zijn (de uitvinder), maar later bij Aiwa. Maar die laatste heeft nooit echt een topdeck voor in huis gemaakt. Bij discmans goldt eigenlijk hetzelfde. Dat was eerst ook Sony, en later andere merken (ik heb nog een iRiver liggen, 1 van de beste discmans ooit).
Philips deed in beiden wel mee, maar maakte nooit echt veel indruk.
Ik heb nog een AD-F 360 staan, uit 1987.
Hier staan er nog meer.
Aiwa was vooral bekend vanwege de 'bedieningsplateaus'.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Philips N2521. Een voor zijn tijd heel erg goed cassettedeck.Videopac schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat Philips ooit een echt goed cassettedeck gemaakt heeft. CD-Spelers is een ander verhaal: CD-300/303, CD-304, CD-880 en vooral CD-960 zijn kwalitatief erg goede CD-Spelers, zowel qua geluidskwaliteit als qua bouw.
http://www.mfbfreaks.nl/folders/1977/1/
[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 12-05-2011 02:10 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Gaat niet zomaar. Dat deze laser in 1 keer werkt, is ook een klein wonder. De laser van van een CDM4 is anders dan van een CDM2 en heeft een andere voeding nodig. Ook de motor is anders (daarom kan je het loopwerk niet zomaar overzetten). Maar er zijn maar een paar kleine aanpassingen nodig om het wel te kunnen verwisselen.Anoniem: 35978 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:46:
[...]
Waarom niet die complete CDM4 in die CD350 gehangen? DC-motor vs HALL-motor of zo?
Voor heel veel CDM2 loopwerken waren gewoon officiële CDM4 vervangers. Die waren dan ook massaal nodig
Wel lagen de CDM2 en CDM4 technisch vrij dicht bij elkaar (in de CD350 zijn ze beiden bijv. gebruikt, weet ik bij toeval, ik heb een CD350 staan als donor voor mijn Cambridge CD2 en het was een 50/50 gok of er een CDM2 in zou zitten).
De CD350 is wel een leuk spelertje, maar niet heel bijzonder in mijn ogen. Er zit een standaard TDA1541 DAC in, en wat ik ervan zag (heb niet heel nauwkeurig bekeken), lijkt het me haast een referentie ontwerp (als in, zoals vaak in de datasheets van de IC's is opgenomen).
Waarom heb je dit gedaan als ik vragen mag? 9 van de 10 keer is de originele laser niet defect (tenzij er al geknoeid is met zo'n ding), maar zijn de instellingen verlopen of wat elco's in het regelcircuit versleten. Elco's vervangen en opnieuw afregelen verhelpt de storing dan. Ik heb eigenlijk nog nooit een laser hoeven vervangen, De enige keren dat dat nodig was hadden mensen zelf al lopen klooien. Beetje op de gok aan de regelaars draaien totdat hij het weer doet. Dat had in 1ste instantie hun probleem tijdelijk verholpen en in 2de instantie alsnog de laser permanent om zeep geholpen.kingmace schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:23:
Vandaag een leuk project gedaan. Ik had een Philips CD350 speler, met een CDM-2\10 loopwerk, die steeds slechter begon te lezen. etc..
Het risico is nu groot aanwezig dat de laser die je vervangen hebt binnen no-time de geest geeft omdat deze nu niet correct aangestuurd wordt (vermoedelijk teveel gain) en alsnog doorfikt.
Wel leuk klooiklusje overigens. En vergis je niet in de CD350. Dat is een erg mooi spelertje technisch gezien, die hele mooie meetwaarden laat noteren. Het enige nadeel ervan is zijn wat zwakke loopwerk (veel plastic). Maar dat speelt en klinkt als een klokje.
[ Voor 26% gewijzigd door Killer op 19-05-2011 00:23 ]
Nu even een waarschuwing: in de manual van de 2\29 (denk tenminste dat dit die van een \29 is, type nummer is officieel 2/0301) staat dat er bij vervanging van een cdm-2/0301 naar 4/11 ook twee condensatoren, 5 weerstanden en de pot van de laserinstelling vervangen moeten worden door types met een andere waarde. Maw, electrisch moet je ook 1 en ander aanpassen om een cdm4 te laten draaien op een cdm2 print. Tenminste om het goed te doen. Maar dat is dus voor de 2\29 pcb. Jij gebruikt zo te zien een 2\10 print.
En je hebt andere afstandsbussen, schroeven en beugeltjes nodig om het ding te plaatsen.
De andere manual die ik heb is dan denk ik van een 2\10. Zonder focus afregeling dus. Hier geen woord over vervanging door een 4\11. Die bestond waarschijnlijk nog niet
Andere cdm4 versies zijn nog de 4\19 (de meest gangbare met ovalen plate), 4\d36 (latere metalen versie) en een cdm1mk2 is zo'n beetje een metalen 4\11 met pcb eronder. cdm4 mini heb ik ook al eens ergens gelezen.
Edit: wellicht zie je dit terug in de manuals in de link. Als je ze krijgt. Zo te zien 0301 en latere versies (?).
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144811 op 20-05-2011 01:30 ]
Mag ik een gokje wagen over welke electroboer het is? Volgens je profiel kom je uit Utrecht en weet ik een zaakje die vooral NA-condensatoren heeft liggen, namelijk Radio Centrum Electronica.kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:59:
[...]
Ik kan daar niets aan doen. Mijn elctroboer hier verkoop bijna alleen dit. Ik kan alles wel online gaan bestellen maar dat maakt het onnodig duur en in de meeste gevallen is het niet nodig.
Helaas hebben ze standaard geen andere elco's liggen, om de simpele reden dat deze voor 95% van de schakelingen volstaan. Wil je specifieke onderdelen, kunnen ze alles van Farnell bestellen, maar moet je wel even precies aangeven wat je nodig hebt (liefst een lijstje met bestelnummers van Farnell). Je hebt kans dat ze even tegensputteren, maar met wat aandringen dat je echt die specifieke elco's wil hebben, bestellen ze ze wel voor je.
Onderdelen zijn voor hun nog maar bijzaak, vandaar de beperkte collectie, en ze zullen echt geen andere merken meer in het standaard assortiment opnemen (helaas). Overigens zijn deze NA-elco's goedgekeurd voor 105 graden en relatief low-ESR. Maar er zijn zeker betere.
Waarom ik dit allemaal weet? Ik heb ruim 5 jaar bij die toko gewerkt.
Focus kan je niet bij alle CDM-2 loopwerken afstellen. Bij de versie met servo-print waarop maar 1 instelpot zit, kan je alleen de werkstroom afstellen. Zodra er 2 instellen-potten zijn, is er 1 voor de stroom en 1 voor de focus.Killer schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:49:
[...]
Ha duidelijk.. En als de initiële bedrijfsspanning vrijwel gelijk is, zoals je vermeld, zal de 'nieuwe' laser ook niet snel verslechteren. Heb je de speler voor de rest ook netjes opnieuw afgeregeld (Focus e.d. ?).
Tipje trouwens voor de CD-350, als je de afstelling wilt kunnen nameten, kan je deze in service mode brengen door bij inschakelen de volgende knoppen ingedrukt te houden:
previous, next en time/track. Op het scherm verschijnt dan een 0, om aan te geven dat hij in service modus staat.
In positie 0 zijn de laser en motor uit en kan je met search forw. en search rev. de laser heen en weer bewegen. Door op next te drukken, ga je naar positie 1, waarin de laser wordt ingeschakeld en zal gaan focussen. In deze stand kan je ook de werkspanning testen (moet dus rond de 50mv +/- 5mv liggen). Ligt er een cd in de speler, dan moet deze in stand 1 blijven staan. Springt hij terug naar 0, dan gaat er iets mis met focussen of de laser gaat niet branden of is te zwak. Gaat test 1 goed, kan je met next naar positie 2, waarin de motor gaat draaien en beweegt de laser naar de middenpositie.
Tot dit punt gaat bij mijn speler alles goed, maar verder kom ik zelf niet. Bij mij lijkt het probleem de beweging van de laser-kop te zijn (deze komt niet naar het midden), maar hierover kan ik in de service-handleiding niks terug vinden. Ook in stand 0 gaat het bewegen van de kop al niet echt goed (deze wil wel naar de maximale uitslag, maar niet terug, terwijl de kop volledig vrij loopt...)
Gaat ook test 2 goed, komt de speler in test 3, waarin hij daadwerkelijk gaat lezen (bedoeld om de micro-processor te testen).
Tip, kijk eens op eserviceinfo.com, hier staan talloze servicehandleidingen online, zo ook van de CD-350 en diverse CDM-loopwerken.
Je hebt gelijk, het is indedaad Radiocentrum. Toevallig dat jij daar gewerkt hebt. Als ik specifieke dingen nodig heb bestel ik via www.banzaimusic.com. Deze hebben flink asortiment (ook van de betere merken) en voeren ook afwijkende waarden, tevens leveren ze snel en krijg je ook service.
Dank voor wat tips over de 350. De 2\10 heeft inderdaad maar 1 instelpot, de 2\29 heeft er twee. Ik heb op dit moment de 2\29 er weer in zitten omdat ik deze eerst volldig goed wil afstellen. Ik heb alle service manuals maar weet jij oevallig hoe je de focus moet instellen bij de 2\29?
Uit de service handleiding (die voor het gemak ook nog eens in het Nederlands is!
2136 is een condensator die parallel aan IC 6101 (TDA5708) staat, verbonden met pennen 6 (testpunt 27) en via een 0-ohms SMD-weerstand pen 7 van de bandkabel connector die naar de laser gaat.
Focus (FE lag) instelling R3146
Grove afregelingFijnafregeling
- Plaats potentiometer 3146 ongeveer in het midden.
- Leg testplaat 5 op de draaitafel
- Breng de speler in servicepositie 1
- De focusmotor kan nu 16x gaan focussen en heeft het focuspunt gevonden als er een "1" op het display verschijnt.
- Indien dit niet gebeurt, verdraai dan potentiometer 3146 een beetje naar links of rechts.
- Hierna dient de fijnafregeling te worden uitgevoerd.
Opmerking:
- Zet de speler in servicepositie 2
- Regel potentiometer 3146 zo af dat over 2136 (testpunt 27) een spanning staat van 400 mV +- 40mV.
Het CDM moet zich bij deze afregeling in horizontale positie bevinden.
De echte uitdaging is alleen dat om potentiometer 3146 te kunnen verdraaien, je onder de servo-print moet zijn, terwijl op dat moment de cd draait en elke beweging dit verstoord... Fijnafregelen is daardoor een kleine uitdaging.
Wat betreft mods; in mijn cd650 zat een komplete printplaat als mod; ipv een controller een header naar een sub print met daarop een controller en nog wat losse logica. Met nog wat draadjes los naar de main pcb. Later zelf nog vervangen door een controller uit een latere cd650 (door al mijn geklooi in die speler was de originele kaduuk gegaan en nu heb ik ook meer ruimte
Zit nu een pmd100 ipv een 7220 in om wat te kunnen spelen met AD dacs. Al kan een 1541 er ook wel aan, met de nodige glue-logic (en als je het ding buiten specs laat draaien
Een subwooferkist van Rockford Fosgate met twee 10" Series 1 woofers.
Die zijn denk ik ook al 20 jaar oud ofzo, werken nog perfect en daar hebben we dan net weer Vraag & Aanbod voor

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 25-05-2011 16:37 ]
Zal een 4/11 zijn. Met Hall.Bakura Ryou schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:14:
[...]of een CDM4 (geen idee welke uitvoering exact) in combinatie met een TDA5708/5709. Dus ja, de nummers wijken af.
MAB (b.v. 8441) is de servo processor. Die zal ergens zitten, op de print onder het loopwerk (zoals in mijn papieren cdm2 service manual van 1 juli 85, dit type zit b.v. in een CD350) of op de main pcb van de speler (meestal het geval).
In een CD80 kom je een Motorola 6805 tegen als processor. 80C31 ben ik ook al tegengekomen. Maw, maakt niet zoveel uit
Aangezien we hier nog heel veel vinyl hebben liggen was ik aan het denken om het allemaal terug te gaan gebruiken.
Echter zag ik dat bij 1 van de 2 speakers dat het rubber gescheurd is van de grote speaker juist langs de zilveren rand.

Gaat dit een zware impact hebben op de geluidskwaliteit en valt dit nog te repareren?
Heb geen versterker voor de moment anders had ik het zelf eens uitgetest...
[ Voor 7% gewijzigd door SdtThys op 08-06-2011 02:51 ]
Dat doe ik maar ach zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van
De receiver gaat wel aan, tenminste alle lampjes branden, maar er komt geen geluid uit, zowel niet via de luidsprekers als niet via de koptelefoon. Na wat googlen kwam ik een verhaal tegen waar instaat dat bij deze apparaten naarmate ze ouder worden de transformator piekspanningen af gaat geven waardoor de versterker in de beveiliging schiet, wat van een seconde tot een paar minuten kan duren.
Vervolgens heb ik de versterker aangezet en gewoon gewacht, en ja hoor na een paar minuten een tik, meteen gevolgd door nog tik, nog steeds geen geluid. na een paar minuten volgt er nu 1 tik waarna er wel geluid komt. en dit proces met 1 of meerdere tikken herhaald zich. Het lijkt er dus inderdaad op dat de versterker in de beveiliging schiet, en daar het grootste deel van de tijd in blijft.
Mijn vraag is kan dit idd aan de transformator liggen en zo ja wat doe ik er dan aan, de complete transformator vervangen? En zo niet wat zou dan wel een oorzaak kunnen zijn?
Ik vind ze zelf iets fijner klinken dan de 422's. De 422's vind ik nogal schel (overdreven helder), de 430's hebben een AD2090/T8 tweeter die minder schel is dan de AD0160/T8 van de 422. Ik heb alleen de AD7066/W4 woofer van de 430's vervangen door een AD7065/W8 (om ze 8 Ohm te maken en ze dezelfde woofer te geven als de 422).Anoniem: 289293 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 14:00:
Philips 22RH422 heb ik in mijn slaapkamer staan, klinken ondanks hun leeftijd erg goed!
hoe klinken de Philips 22RH430?
daar heb ik ook nog een setje van liggen incl. de bijbehorende standaard waar je op kan zetten
nog niet getest
ik mis trouwens wel een platenspeler, cassettedeck en bandrecorder in deze plaatjes.
kan toch niet ontbreken in een mooie vintage set?
Vinyl doe ik niet aan, kost me teveel ruimte. Doe mij maar CD's en MP3's (nu schop ik een boel mensen tegen de schenen waarschijnlijk
[ Voor 14% gewijzigd door kingmace op 12-07-2011 14:23 ]
Het is niet type P45 maar P50 ondek ik net.
Bij 1 van de speakers werkt een woofer niet. Zit helemaal vast. Balen....
Verder zit er een goede sound in de set. Op zoek naar een donor speaker maar....
Omdat we van plaatjes houden hier, heb ik een foto gemaakt zoals de B&O nu op de pc kamer staat.

1 van de B&W's had een ingedeukte "clownsneus" (is er inmiddels uit gehaald met een stofzuiger) maar verder goede staat.
Ik verwachtte er niet veel van maar er komt een zeer goed geluid uit voor zo'n klein speakertje.
De Philips heb ik nog niet kunnen beluisteren doordat de snaren tot pulp zijn vergaan
Zo te zien is hij al een keer gerepareerd voor F225,- in 1990.
Nieuwe snaren zijn onderweg

Die N4308 had ik als jochie nog gehad, 2 stuks zelfs. Ook van de rommelmarkt, inclusief stapels tapes. Inderdaad ook de snaren volledig van vergaan, wat een t*fusbende was dat zeg, al die versmolten troep overal in het ding. Ik heb er ook nog eentje van gerepareerd (ook ca. 1990Akai_Vintage schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:16:
Vorige week een paar B&W V 201 voor 4€ en een Philips N4308 voor 5€ gekocht op een rommelmarkt.
1 van de B&W's had een ingedeukte "clownsneus" (is er inmiddels uit gehaald met een stofzuiger) maar verder goede staat.
Ik verwachtte er niet veel van maar er komt een zeer goed geluid uit voor zo'n klein speakertje.
De Philips heb ik nog niet kunnen beluisteren doordat de snaren tot pulp zijn vergaan![]()
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Toen ik laatst op zoek was naar een bandrecorder las ik dat die smeltende snaren een veel voorkomend probleem is bij die Philips machientjes. Vandaar ook dat ik maar voor de Akai ben gegaan. Deze wordt direct aangedreven en heeft volgens mij alleen een snaar voor de teller.Akai_Vintage schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:16:
Vorige week een paar B&W V 201 voor 4€ en een Philips N4308 voor 5€ gekocht op een rommelmarkt.
De Philips heb ik nog niet kunnen beluisteren doordat de snaren tot pulp zijn vergaan![]()

Gisteren binnengekomen, een gratis Nakamichi BX-2, met handleiding

Mijn Uher 6000 universal Report!!!
echt supergaaf machine en zeer goede staat.
mooie leren tas (staat helaas geen Uher op).
Stiksels aan een kant zijn deels losgeraakt, dus moet ik even laten herstellen bij de schoenmaker.
Alleen vooruit spoelen werkt niet goed :-\, alleen maar bij sommige stukken aanlooptape.
soms spoelt hij ook terug als ik op vooruit spoel druk. ???
moet dus hersteld worden, iemand een idee?
vanmiddag kwam dit pakket met de post
wel een heel toepasselijke doos gezien de inhoud ;D:

Helaas heeft maar 1 cassette een label, de rest is label loos, dus als iemand een stapeltje elcaset labels heeft .....(zeer kleine kans, ze zullen net zo moeilijk te vinden zijn als de elcasettes zelf)
in Sony doos zit een Maxell spoel, met volgens mij Sony tape, die op het oog niet meer van al te beste kwaliteit is
Witte dingetje voor de Sony doos is een Sony batterij houder voor 2 x 1,5 volt batterij, voeding voor Sony walkman
ik heb in mijn bezit een marantz setje uit 78 (om en nabij) bestaande uit een
PM 400 versterker (werkend)
ST 400 tuner (voeding defect)
SD 1000 cassettedeck (werkend)
gratis (nu ja, zeg voor een kratje dommelsch) af te halen (Voorburg ZH). ik zou het leuk vinden als het bij een liefhebber terechtkomt, ik heb het zelf jarenlang met plezier gebruikt (ik ben de 2e eigenaar, ik heb met een beetje mazzel de boekjes en garantiebewijzen er nog bij).
als iemand geinteresseerd is, laat maar horen via email (DM staat uit).
PS : graag wel alles in 1 keer, ik ga de boel niet splitsen)
[ Voor 4% gewijzigd door tech-no-logical op 22-07-2011 15:34 ]
Hoor niks uit de speaker namelijk.
Mentalmadnizz bedankt voor je hulp:D
Dit is mijn eerste deck en wist totaal niet hoe alles in elkaar stak.
Wat ik wel jammer vind is dat er bij de nieuwe snaren geen handleiding zit.
Hoort de tape counter achteruit te lopen of heb ik ook die snaar verkeerd zitten?
[ Voor 67% gewijzigd door Akai_Vintage op 23-07-2011 00:24 ]
Je hebt de snaar verkeerdAkai_Vintage schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:10:
Aha ok dan doet 1 van beide het iig niet:P
Hoor niks uit de speaker namelijk.
Mentalmadnizz bedankt voor je hulp:D
Dit is mijn eerste deck en wist totaal niet hoe alles in elkaar stak.
Wat ik wel jammer vind is dat er bij de nieuwe snaren geen handleiding zit.
Hoort de tape counter achteruit te lopen of heb ik ook die snaar verkeerd zitten?
Mocht er een liefhebber zijn voor de PMA560... hij werkt nog prima en is eigenlijk puur vervangen omdat mijn B&W speakers een betere aansturing nodig hadden.
Wereld van verschil zeg....
Vind ik niet... De versterker is gewoon prima... Je moet hem alleen combineren met luidsprekers die makkelijker aan te sturen zijn.Sjah schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 20:49:
Nou mijn eind-voor combinatie is ook wel een maat te groot voor mijn oude integrated Arcam amp, maar muzikaal deed die niet onder. Dat is reclame voor die op zich mindere ouwe bak van mij.
Jij laat weinig heel van je oude amp, alleen iemand die een instapper zoekt zou eventueel jouwes kopen, maar die zitten hier niet onder de lezers.
My 2 cents.
De series 1 van de B&W DM 603 is een luidspreker die het juist moet hebben van een goede aansturing. Dat is gewoon een kenmerk van deze betreffende luidspreker. Soortgelijke luidsprekers zou die prima aankunnen verder.
Bijvoorbeeld een Series 3 van dezelfde B&W serie zou hij makkelijk kunnen aansturen.
De combinatie met mijn speakers was gewoon een foute, net zoals dat zijn voorganger, een Harman Kardon versterker (uit het tijdperk dat Harman Kardon nog goed was) deze speakers ook niet optimaal kon aansturen.
Dus nogmaals, de versterker is gewoon goed, maar moet gewoon met de juiste speakers gecombineerd worden. Zoals dat gewoon voor elke luidspreker/versterker combi geldt
Ik moest even goed kijken om te zien wat het was, maar ziet er wel leuk uit! Vooral omdat het vrij uniek is lijkt het me leuk om te hebben.* Naboo vindt dit wel een gaaf ding..... twijfel twijfel.... kopen, niet kopen....
Zo'n hele kleine Nagra lijkt me ook geweldig om te hebben, maar helaas moet je dan wel erg diep in de buidel tasten voor een hebbedingetje.

[YouTube: http://youtu.be/mTZx1CKTmsU]
[ Voor 45% gewijzigd door Loki.Nya op 24-07-2011 18:53 ]
Zou mooi zijn joh..... Ben benieuwd.
Na inlezen heb ik begrepen dat een naalddruk van 1,5 tot 2,0 gram aan te raden is als je echt lang met je platen wil doen. Als ik hem op minder dan 3,0 gram zet (advies van de verkoper) dan gaan de harde s-klanken vervormen, dus nu twijfel ik over een nieuwe.In tegenstelling tot wat mijn nick doet vermoeden ben ik niet van plan te gaan scratchen, maar ga ik echt voor luisterplezier en goede klank. Bijgeluiden hoor ik niet, ook niet als ik ernaast sta. Ik moet hem nog wel beter aarden.
Anoniem: 190858
Wat bedoel je met een 45 toerenadapter ? Is dat het kleine ronde zwarte hulpstukje dat er nu opzit (waar je de plaat overheen steekt)?
Ben echt een leek op dit gebied. Ken er helemaal niks van. Maar omdat ik vaak vinyl koop vond mijn vriendin het tijd voor een mooie platenspeler. Ben ik heel tevreden mee als verjaardagscadeau.
Ik denk dat ik toch iets in de richtig van pioneer zal zoeken. Heb ik meer 1 geheel. Nog even rondzoeken hier en daar ...
idd het zwarte hulpstukje waar je de plaat overheen steekt (45 toeren singletje met groot gat)Anoniem: 190858 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 10:28:
Bedankt bodemjager voor je snelle reply
Wat bedoel je met een 45 toerenadapter ? Is dat het kleine ronde zwarte hulpstukje dat er nu opzit (waar je de plaat overheen steekt)?
Ben echt een leek op dit gebied. Ken er helemaal niks van. Maar omdat ik vaak vinyl koop vond mijn vriendin het tijd voor een mooie platenspeler. Ben ik heel tevreden mee als verjaardagscadeau.
Ik denk dat ik toch iets in de richtig van pioneer zal zoeken. Heb ik meer 1 geheel. Nog even rondzoeken hier en daar ...
leuke vriendin heb je, die je zulke cadeaus geeft
hier een paar linkjes naar een versterker:
Pioneer SA7300 versterker VINTAGE 1976
Pioneer SA 506
Pioneer SA 6300 en Pioneer TX 3500
Pioneer SA-6200 Vintage vesterker
of versterker, tuner en cassettedeck als 1 set kopen:
Pioneer retro set.
misschien heb ik je zo wat op weg geholpen, ik weet ook niet of je set onderdelen allemaal even oud moeten zijn.
ik denk dat die pioneet ct-f cassettedeck series trouwens iets jonger zijn dan de pioneer pl-530 speler

De versterker heeft een volledige recap gekregen. De grote voedingscondensator stelde mij alleen voor een probleem. Er zat 1 grote voedingscap in van 2 X 10.000uF. Deze dualcaps zijn niet meer verkrijgbaar dus moest ik daarvoor een andere oplossing verzinnen.

Omdat er geen ruimte op het bord is voor 2 losse caps heb ik een pvc t-stuk gebruikt met rubberen verklein doppen op de horizontale uiteinden (waar de caps precies in passen). Eerst wou ik 2 losse caps bovenop elkaar monteren en in een pvc buis doen maar ik kwam daarmee in de problemen met de beschikbare hoogte in de kast omdat ik graag m'n 5cm hoge Mundorff caps erin wou hebben. Uiteindelijk is dit het resultaat geworden, misschien niet echt mooi om te zien maar als de kap erop zit zie je er toch niets van en het werkt wel!

Anoniem: 150054
Proficiat met je prima oplossing voor de caps, zou het je niet kunnen verbeterenkingmace schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:42:
Mijn laatste aankoop: een Sony TA-2650 (uit 1979).
De versterker heeft een volledige recap gekregen. De grote voedingscondensator stelde mij alleen voor een probleem. Er zat 1 grote voedingscap in van 2 X 10.000uF. Deze dualcaps zijn niet meer verkrijgbaar dus moest ik daarvoor een andere oplossing verzinnen.
Omdat er geen ruimte op het bord is voor 2 losse caps heb ik een pvc t-stuk gebruikt met rubberen verklein doppen op de horizontale uiteinden (waar de caps precies in passen). Eerst wou ik 2 losse caps bovenop elkaar monteren en in een pvc buis doen maar ik kwam daarmee in de problemen met de beschikbare hoogte in de kast omdat ik graag m'n 5cm hoge Mundorff caps erin wou hebben. Uiteindelijk is dit het resultaat geworden, misschien niet echt mooi om te zien maar als de kap erop zit zie je er toch niets van en het werkt wel!
Ik heb ooit (nieuw) de duurdere versie van deze versterker gehad (weet niet meer of hij TA 5650 heette of anders) waar ik erg blij mee was, tot de eindtransistoren (net na garantieperiode) het begonnen te begeven en ik de versterker aanbood voor reparatie. Na 6 maanden stond mijn saldo bij de reparateur op -8 transistoren

Wat was er mis met de oude?kingmace schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:42:
Mijn laatste aankoop: een Sony TA-2650 (uit 1979).
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je goed zoekt kun je ze nog wel vinden overigens.
De bas in Aquarius van de Party Animals op dat ding is monsterlijkkingmace schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:37:
[...]
Klopt, maar wel warm. Geen bonk, bonk bass maar een warme dynamische bas.
[ Voor 6% gewijzigd door brama op 19-08-2011 23:48 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Maar nu blijkt dat ik hier ook nog bose 301 serie II boxen heb liggen, en ook nog een
bose acoustimass AM-5 set (serie 1 denk ik).
Heb voor de moment nog geen werkende versterker (die heeft het juist begeven), en ben nogal een
leek op het gebied van audio (ben me aan het inlezen). Dus moet nog even afwachten op een goede versterker
en dan eens gaan testen welke boxen te gaan gebruiken (want 3 paar is een beetje overkill).
Nu zou het nog de moeite zijn om de pioneer's te refoamen, of zijn de bose boxen evengoed/beter?
Geen eigen ervaringen mee overigens, maar je zou ze eens kunnen bellen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Anoniem: 150054
Als ze net zo goed klinken als ze eruit zien heb je een werelddeal gedaan ermee.....dsibma schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:04:
Ik heb momenteel nog maar één stuk apparatuur dat als vintage te omschrijven valt, maar dat is wel een apparaat waar ik echt ontzettend blij mee ben, de Pioneer Monitor 10.
[afbeelding]
Ongeveer een jaar geleden gekocht via Marktplaats en hoewel ik weinig ervaringen heb met echte high end apparatuur is dit toch wel de beste koptelefoon die ik ooit gehoord heb (heb oa. een grado en een oude electret). Ben momenteel ook op zoek naar een moderne koptelefoon met een vergelijkbaar geluid, iemand tips?
Ik heb, na Sennheiser, Stax en nog een paar merken nu Ultrasone. Weinig bekend merk in Nederland door tijdje importeursproblemen en -wissel, maar door hun speciale ontwerp zeer overtuigend. Bestaan in diverse series van ongeveer 100 Euro tot over 1.000 Euro (dicht en halfopen) en zijn, volgens mij, zeer de moeite waard.
Alleen de afstandsbediening is foetsie

Akai cd-A70
Edit: iets betere foto.

Ik sta er steeds weer van te kijken wat dat spul allemaal weegt t.o.v. het spul van tegenwoordig.
Afgelopen zaterdag mijn casettedeck (Akai CS-F33R ) weg gebracht in de hoop dat hij nog te repareren is en je hebt dan nog echt wat in je handen.
[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 31-08-2011 12:53 ]
Klinkt vast wel goed maar is bepaald niet vintage. 5.1 kwam pas eind begin 2000 optriesvan schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:25:
[afbeelding]
PCWorks FourPointSurround FPS1000
Telt dat ook als Vintage audio apparatuur?
Vandaag gekregen van buurman, Klinken verbluffend goed

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Alleen is dit 4.1The Eagle schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:40:
[...]
Klinkt vast wel goed maar is bepaald niet vintage. 5.1 kwam pas eind begin 2000 op
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Hebben jullie enige ervaring met 1 van deze 2 of beide?
En kunnen jullie me iets vertellen over de kwaliteit?
Alvast Bedankt !
Make that een 1/2 paarbrama schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:07:
Dat ding heeft specs van 2 x 110W @ 8 ohm, dat is best heftig. Zeker voor zo'n relatief klein apparaat. Ik denk dat je daar rustig een paar honderd euro voor mag neergeteld hebben.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Wil je zeggen dat je er 50,- voor hebt betaald? Dan heb je een sweet deal
Een paar is 2 -> 1/2 paar is dus 1kingmace schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:24:
[...]
Wil je zeggen dat je er 50,- voor hebt betaald? Dan heb je een sweet deal

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Hoeveel setjes/componenten heb je nu staan van Akai?
Foto overzichtje....

Van alle merken doet Akai me gewoon meer dan de andere, misschien omdat het mijn 1e audio set was.
4 versterkers
AM-2800
2x AM-2600 waarvan 1 donor
AM-2450
3 Bandrecorders
GX-210
X-165
4000D defect koppen zijn geroest
2 Platenspelers
AP-002
AP-100C
1 Tuner
AT-2600
Ik zal binnenkort wel een foto plaatsen van de hele collectie.
Het zou kunnen dat er 1 of meer soldeer punten niet goed contact maken.
Met name vanaf de soldeer punten van en vanaf de voedings trafo aangezien hij niet meer aan wil gaan.
Ook zou het kunnen zijn dat er een breukje in een kabel zit.
too old, too cold
Ik heb zelf het genoegen hun eerste model met FM te hebben, de 3000-1 met een originele aparte voeding.
Heel lekker geluidje, met een balansversterker met "matching" eindtransistors.
(plaatje van internet)
The Eagle schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:56:
Ik weet dat er hier mensen zijn dit dit heel erg gaaf vinden, vandaar de tip
"ZENITH Royal 1000D Portable Receiver GAAF koffer + boekjes"
Foto:
[afbeelding]
Atari portfolio Dos 2.11
1. Hele behuizing schuren, ontvetten en spuiten.
2. Gebied rondom de krassen schuren, ontvetten en spuiten
3. Over de krassen heengaan met een watervaste stift
En ja, dat laatste maakt het al heel wat minder opvallend.
[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 03-11-2011 22:22 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Anoniem: 239880
Heeft iemand hier er toevallig interesse in? Zo ja, stuur maar een pmmetje met bod. Kan m zelf niet meer gebruiken.
Anoniem: 239880
Vermogen is gewoon veel te laagDamic schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 01:40:
@The_maxx: kan ook zijn dat ie gewoon te oud is en wat vermogen is verloren door slechte verbindingen enzo. Ben trouwens momenteel de service manual aan het downloaden (30MB).
Ben meer op zoek naar versterkers voor PA gebruik, maar die zijn niet goedkoop te vinden helaas...
Speakers zitten op 200 watt RMS p/s En ik heb er 4. Daar wilde ik 2 versterkers voor gebruiken.
Heb dus niet veel aan een module van 2x50 watt. Want dan gaan ze nog steeds clippen
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 239880 op 05-11-2011 02:05 ]
Anoniem: 190858
http://www.benl.ebay.be/i...in_23&hash=item45fe1ac9a2
ik vind ze erg mooi ....
Nu komt echter het volgende punt. Uiteraard wil ik ze ook zo af en toe af kunnen spelen.
Daarom ben ik via marktplaats eens gaan kijken naar de in de omgeving te koop staande platenspelers (binnen een kilometer of 25 van Raalte/Deventer voor een uiteindelijke prijs van ong. max €50).
Daarbij kwam ik op de volgende spelers uit, maar heb er (nog) niet zo veel verstand van..:
- http://audio-tv-foto.mark...o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1
- bij de lokale kringloopwinkel ben ik nog niet geweest, maar ivm krappe openingstijden van hun kant zit dat er ook niet zo snel in
Hopelijk denken jullie mee en zijn er tips.
Direct drive is zeker voor iemand die net begint met de hobby een goede keuze aangezien die vaak minder onderhoud nodig hebben.
Het is ook wel de duurste van de 3 maar IMO ook de beste.
De Pioneer PL-120 is ook een goede speler maar die is snaar aangedreven.
Waarschijnlijk zal de snaar vervangen moeten worden als dat nog niet gedaan is.
Dat is opzich vrij makkelijk en niet al te duur (ongeveer €14.-)
De Sony PS-4300 weet ik zelf vrij weinig vanaf vandaar als laatste.
Ook die is Direct drive.
HHmmm, een losse Dac? Merk, en wat voor amp/boxen? Hoor je daar nou wel het verschil tussen mp3 256/320 en FLAC op? Ik hoor het niet op mijn Xfi geluidskaart (wel een Titanium HD, mooi ding verder)...Killer schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:10:
[...]
Ik weet niet welke USB ingangen jij gebruikt, maar bij mij werken ze 100% stabiel. Ik heb een netbookje via USB aan een losse DAC geknoopt. Uitstekend geluid en prima navigatie. Makkelijker dan een cd uit een hoesje trekken.
[ Voor 54% gewijzigd door Sjah op 06-11-2011 22:22 ]
Ik heb nu bovenstaande Akai ap-207 aangeboden gekregen voor €60,- aangezien ik er dus niet heel veel verstand van heb, maar dit wel een goede en mooi in de buurt aangeboden speler lijkt vraag ik me af of ik dit moet doen?rjvisje schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:26:
ook op mij begint het Vinyl virus een beetje grip te krijgen. Na op 2 singles na nooit CD te hebben gekocht (voor mij geen toevoegde waarde ten opzichte van downloaden en de iPod), afgelopen week wat platen aangeschaft.
Nu komt echter het volgende punt. Uiteraard wil ik ze ook zo af en toe af kunnen spelen.
Daarom ben ik via marktplaats eens gaan kijken naar de in de omgeving te koop staande platenspelers (binnen een kilometer of 25 van Raalte/Deventer voor een uiteindelijke prijs van ong. max €50).
Daarbij kwam ik op de volgende spelers uit, maar heb er (nog) niet zo veel verstand van..:
- bij de lokale kringloopwinkel ben ik nog niet geweest, maar ivm krappe openingstijden van hun kant zit dat er ook niet zo snel in
Hopelijk denken jullie mee en zijn er tips.
rjvisje schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:40:
[...]
Ik heb nu bovenstaande Akai ap-207 aangeboden gekregen voor €60,- aangezien ik er dus niet heel veel verstand van heb, maar dit wel een goede en mooi in de buurt aangeboden speler lijkt vraag ik me af of ik dit moet doen?
Akai_Vintage schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:38:
Als ik 1 van die 3 zou moeten kiezen zou ik voor de Akai AP-207 gaan.
Direct drive is zeker voor iemand die net begint met de hobby een goede keuze aangezien die vaak minder onderhoud nodig hebben.
Anoniem: 340627
De set die ik nu gebruik:
Akai AM-2450
Sansui P-D10
Kef Karina II
Wharfedale Delta 30
Resterend spul:
Graetz M1-50, in leder. Kan iemand me iets vertellen over deze boxen?
Worden gebruikt met deze volautomatische platenspeler met ingebouwde versterker en wisselaar.
Philips 660 stereo

En verder vind ik het leuk om zelf draagbare geluidsinstallaties te maken, waaronder deze koffergrammofoon:
Wel heb ik een aantal vragen: Ik wil terzijnertijd een leuk setje samenstellen met kwalitatief goede vintage apparatuur.Ik ben een aardige leek op het gebied van audio apparatuur en wil dus een beroep doen op jullie kennis. Ik wil set allround kunnen gebruiken, alle verschillende typen muziek, eventueel zelfs als geluidsbron voor de tv. Het zou leuk zijn als het genoeg power heeft om te gebruiken op een feest van ongeveer 50 man.
Het gaat voornamelijk om een leuke versterker, een platenspeler en eventueel bijpassende boxen, ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over het warme geluid van de wharfedales.
Mijn vraag: schiet er bij iemand een merk en of type in het hoofd die voldoet aan mijn eisen? Voornamelijk de versterker lijkt me van belang.
Thanks!

-Teac X1000
-Pro-ject RPM 5.1+BenzMicro MC-Gold niet vintage..
-NAD Monitor series 2100 + 1000
-B&O CDX-2
-KEF cresta,. niet echt vintage.
Parklife
- mentalmadnizz
- Registratie: Januari 2003
- Laatst online: 09-05 13:03
Deze nick was hip in de 90's.
:strip_exif()/u/75725/plankton.gif?f=community)
Hee een kennis van dat andere forum!Parklife schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:01:
tijdje geleden dat ik hier wat heb gepost,. Mijn huidige set:
[afbeelding]
-Teac X1000
-Pro-ject RPM 5.1+BenzMicro MC-Gold niet vintage..
-NAD Monitor series 2100 + 1000
-B&O CDX-2
-KEF cresta,. niet echt vintage.

En mede-X1000 eigenaar
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Wat is het budget voor de versterker?[b][
Verder ben ik nog steeds op zoek naar een kwalitatief goede vintage versterker, mag behoorlijk wat power hebben, gaat gebruikt worden voor verschillende soorten muziek en een viertal boxen (2x 100w + 2x 80w 8 ohm) Omdat ik er echt te weinig vanaf weet: kan iemand me op weg helpen met een merk en of type waar je zelf van onder de indruk bent?
Gebruik je de speakers tegelijk of wissel je ze af?
Ik heb zelf een Yamaha M-50 als eind versterker en een C-65 als voor trap en dat klinkt erg goed (ongeveer 300€ bij elkaar)
Yamaha AX-900 is ook een goede versterker (mijn broer heeft er 1) (ongeveer 250€)
Philips heeft een aantal goede versterkers (FA-950/960) (ongeveer 150-200€)
Er zijn er nog veel meer die goed zijn maar deze kan ik je iig aanbevelen.
Ten eerste bedankt voor je input. Mijn budget ligt tegen de 150 euro. Zo lang het maar een verbetering is op mijn akai AM 2450. Een aantal extra merken en typenummers zijn welkom!Akai_Vintage schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:24:
[...]
Wat is het budget voor de versterker?
Gebruik je de speakers tegelijk of wissel je ze af?
Ik heb zelf een Yamaha M-50 als eind versterker en een C-65 als voor trap en dat klinkt erg goed (ongeveer 300€ bij elkaar)
Yamaha AX-900 is ook een goede versterker (mijn broer heeft er 1) (ongeveer 250€)
Philips heeft een aantal goede versterkers (FA-950/960) (ongeveer 150-200€)
Er zijn er nog veel meer die goed zijn maar deze kan ik je iig aanbevelen.
Marktplaats staat nu 1 witte en is ook een advertentie met 2 witte Akai Cube speakers.
Heerlijk ding, prachtig detail en goede voorversterker, ontzettend handig kan er zo een eindversterker aanhangen.
Ga ik ook doen, gebruik nu een musical fidelity x-a1 geintegreerde versterker, maar ga een eind versterker kopen.
Chario2 (818126)
Een mini technics SU-C04. Dit is echt een super kleine versterker 1/4 van de grote van de su7700 maar weegt naar oud gebruik gewoon een kilo of 5. Volgens de spec zou die 2x 30watt bij 8ohm kunnen aandrijven best pittig voor zoon klein ding! Hij klinkt wel heel anders dan de SU 7700. Ik kom eigenlijk maar weinig tegen over deze versterker maar dat is bij de meeste technics spullen zo worden beetje ondergewaardeerd. En dat is mooi want dan is het lekker goedkoop. Ik ga morgen een ST7300 tuner ophalen die past mooi bij de SU 7700.
Al zijn de meeste snel overtuigd als ze de kwaliteit horen, meeste verwachten volgens mij een jaren 50 stem die krakerig door de boxen galmt oid. Al is mijn speaker positie verre van ideaal omdat ik eigenlijk even nieuw (langer) speaker snoer moet halen. Heb er nu 1 naast me bureau staan op een kruk en 1 op een kast naast me bureau maar die staat dus op 2 meter hoogte oid prima als je verder weg zit maar niet op de plek waar ik vaak muziek luister, achter me computer.
Ik zit er aan te denken ze aan de muur achter de computer te monteren. Of op staanders zetten oid.
[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 14-12-2011 20:36 ]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Nu1PjyWR8tM]

Voor de rest kan ik niet veel meer aanschaffen vanwege ruimtegebrek, maar daar zullen meerdere van jullie wel last van hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door kingmace op 28-12-2011 08:51 ]
Crappy telefoonpics:

Technics su-z450

De Technics m5 cassettedeck met daaronder de st-z450 tuner.

De Denon cd-speler.
Alleen nog even wat leuke bijpassende speakers scoren, er hangen nu 2 Klipsch sattelieten aan die afkomstig zijn uit een kapotte 2.1 set. Maar dat is zonder subwoofer ook niet alles natuurlijk
Anoniem: 439716
Wat een leuk topic is dit. Heb het van begin tot einde doorgescrolld.
Er zijn een aantal hele leuke apparaten te zien!!
Tijd om zelf wat te plaatsen, want ik heb zelf ook wat aangeschaft afgelopen week, helaas nog allemaal onderweg of moet nog worden afgehaald:
Tuner Technics ST-Z1
Versterker TEAC BX300 ( samen met bovenstaande tuner, EUR 10,00 )
En waar ik vast een foto van wil plaatsen, al is die nog van de verkoper:
National SB-90 luidsprekers:

Binnenkort even mijn eigen foto's plaatsen!
Alle informatie over bovenstaande speakers is welkom, Google levert niets op....
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 439716 op 08-01-2012 01:55 ]
Zo de BNS 482 aangesloten en zit er nu naar te luisteren. Ze staan gewoon op naast mekaar op de grond. En de eerste indruk is wel ok
versterker is een pioneer SA-930 2x35 watt (misschien aan de lichte kant voor de BNS
Eerst heb maar even op de boxen half uur op laag volume laten spelen en nu even 1 watt vermoegen erin (geeft vumeter aan op versterker :-) )
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
er is echter 1 ding die ik nooit zo goed heb gesnapt.
Je hebt 4 en 8 ohm. En wat dit technisch betekent snap ik ongeveer wel
( http://www.circuitsonline.net/forum/view/94136 )
Echter is er ooit in dit topic iets gezegd in de zin van:
Als de vermogensopgave tussen 4 en 8 ohm erg ver uit elkaar liggen dan zit je vaak met een wat schralevoeding oid. zou iemand dit kunnen ontkrachten of bevestigen. Dan weet ik ook weer een puntje waar ik naar moet kijken.
Heel veel lurken, heel weinig posten..
De versterker:
Versterker Foto 1
Versterker Foto 2
(Sorry dat het linkjes zijn, kan zo snel even geen thumbs maken)
Wat ik erover heb kunnen vinden, is deze versterker ergens tussen 1977 en 1979 gemaakt. Achterop de versterker staat een vermogen van 130 watt genoemd, terwijl op internet te vinden is dat de versterker 15 watt per kanaal levert. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar zoveel maakt het niet uit denk ik. De versterker heeft inputs voor tape, tuner, phono en aux, en A en B speakerkanalen.
De koptelefoon:
Koptelefoon Foto 1
Ik heb hier niet erg veel over kunnen vinden, behalve dat hij uit het begin van de jaren '70 lijkt te komen. Wat mij betreft klinkt hij nog steeds prima, ik gebruik hem het meest in combinatie met mijn keyboard.
Zoals gezegd ben ik nog op zoek naar een mooi setje speakers dat een beetje bij de versterker past, dus wellicht iets uit ongeveer dezelfde periode. Het liefst speakers die niet al te groot zijn, zodat ze niet teveel ruimte innemen. Hebben jullie wellicht nog leuke suggesties waar ik naar kan kijken?
- FreeLighting
- Registratie: November 2010
- Laatst online: 11-01 21:35
Heel de dag up's en down's!
:strip_icc():strip_exif()/u/385340/crop639de5dbddb83_cropped.jpg?f=community)

Deze heeft mijn moeder toen in 1982 gekocht. Sinds de verhuizing in 2006 heb ik hem aangesloten aan mijn gaming setup met behulp van een DIN > CINCH verloop-stuk
De bass en helderheid zijn na 30 jaar geen steek veranderd. Het enige mankement is het casette-deck wat niet meer werkt. Waarschijnlijk is er een motortje stuk, maar omdat het 30 jaar nostalgie is wil ik hem niet openschroeven.
Tijdens gamen en muziek luisteren heeft hij het wel een beetje zwaar, met name bij Burnout Paradise: The Ultimate Box. Bij crashes hoor je hem dan wel een beetje kraken.
Dit is mijn stukje vintage-audio, reacties zijn altijd welkom!
Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!
Siemens R 555 serie.
Het grote nadeel van de versterker vind ik de volume knop, die gaat in fysieke 'tikjes' / stapjes. Het is dus altijd stand 1, 2, 3, etc. soms is volume op stand 2,5 als achtergrond muziek het beste. Stand 3 te hard. Vanaf plaat en cassette heb ik al jaren geen muziek meer geluisterd.
Verder vind ik het een onwijs mooie set maar zoek dus een nieuw huisje waar deze set tot zijn recht komt.
De originele speakers zijn eerder overleden, volledig verteerde randen die heel veel troep achter lieten.

(misschien is dit bericht tegen de regels maar naar mijn idee wordt dit topic door de juiste mensen bezocht ... )
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
130 Watt is wat de versterker aan stroom verbruikt, destijds had een "low end"-- middenmoot versterker niet zo'n hoog vermogen, 2x15Watt continue uitgangsvermogen was al heel wat.MDKorpel schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:14:
Vanmiddag heb ik bij de kringloop een Pioneer SA-5500 II opgepikt voor een heel aardig prijsje. Omdat ik (nog) geen speakers bij heb (ben nog op zoek naar iets bijpassends), heb ik de werking getest met een Sony DR-5A koptelefoon die nog van mijn ouders geweest is.
De versterker:
Versterker Foto 1
Versterker Foto 2
(Sorry dat het linkjes zijn, kan zo snel even geen thumbs maken)
Wat ik erover heb kunnen vinden, is deze versterker ergens tussen 1977 en 1979 gemaakt. Achterop de versterker staat een vermogen van 130 watt genoemd, terwijl op internet te vinden is dat de versterker 15 watt per kanaal levert. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar zoveel maakt het niet uit denk ik. De versterker heeft inputs voor tape, tuner, phono en aux, en A en B speakerkanalen.
De koptelefoon:
Koptelefoon Foto 1
Ik heb hier niet erg veel over kunnen vinden, behalve dat hij uit het begin van de jaren '70 lijkt te komen. Wat mij betreft klinkt hij nog steeds prima, ik gebruik hem het meest in combinatie met mijn keyboard.
Zoals gezegd ben ik nog op zoek naar een mooi setje speakers dat een beetje bij de versterker past, dus wellicht iets uit ongeveer dezelfde periode. Het liefst speakers die niet al te groot zijn, zodat ze niet teveel ruimte innemen. Hebben jullie wellicht nog leuke suggesties waar ik naar kan kijken?
'X3' is een kattenversie van 'XD' zeg maar. En jammer als ze "niet werken". Dan draai je je hoofd maar bij :3.The Eagle schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:30:
De bovenste is een Philips, de onderste kan ik net niet zien, en die walkman volgens mij een Panasonic als ik me niet vergis. Zit ik een beetje in de richting?
En welkom op GoT nog, jongedameIk weet trouwens niet waar je die x3 vandaan hebt, maar als dat een smiley is: die werkt hier niet
![]()
En nee, je hebt alle merken fout X3.
Bovenste is een Aristona, de grote is een Sanwa (tegenwoordig vooral bekend van de speelhal toetsen X3) en de walkman is een Aiwa ;3
Hier is een groter plaatjes.
En ik zit hier al wat langer hoor. Je hebt me een tijdje geleden advies gegeven over het formateren van diskettes weet je nog? ;3
Wat een awesome ding joh... Hoeveel batterijen gaan erin? :3SpatieBalkToets schreef op zondag 15 januari 2012 @ 09:37:
Vandaag ging mijn nieuwsgierigheid uit naar mijn 30 jaar oude Telefunken HiFi Studio 1M voor de nieuwprijs van toen: 1298 DM wat gelijk is aan €663.66
[afbeelding]
Deze heeft mijn moeder toen in 1982 gekocht. Sinds de verhuizing in 2006 heb ik hem aangesloten aan mijn gaming setup met behulp van een DIN > CINCH verloop-stuk
De bass en helderheid zijn na 30 jaar geen steek veranderd. Het enige mankement is het casette-deck wat niet meer werkt. Waarschijnlijk is er een motortje stuk, maar omdat het 30 jaar nostalgie is wil ik hem niet openschroeven.
Tijdens gamen en muziek luisteren heeft hij het wel een beetje zwaar, met name bij Burnout Paradise: The Ultimate Box. Bij crashes hoor je hem dan wel een beetje kraken.
Dit is mijn stukje vintage-audio, reacties zijn altijd welkom!
- FreeLighting
- Registratie: November 2010
- Laatst online: 11-01 21:35
Heel de dag up's en down's!
:strip_icc():strip_exif()/u/385340/crop639de5dbddb83_cropped.jpg?f=community)
Er gaan 8! x 1.5V batterijen, van die dikke in. Natuurlijk werkt hij ook op 230VElektroNeko schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:52:
[...]
'X3' is een kattenversie van 'XD' zeg maar. En jammer als ze "niet werken". Dan draai je je hoofd maar bij :3.
En nee, je hebt alle merken fout X3.
Bovenste is een Aristona, de grote is een Sanwa (tegenwoordig vooral bekend van de speelhal toetsen X3) en de walkman is een Aiwa ;3
Hier is een groter plaatjes.
En ik zit hier al wat langer hoor. Je hebt me een tijdje geleden advies gegeven over het formateren van diskettes weet je nog? ;3
[...]
Wat een awesome ding joh... Hoeveel batterijen gaan erin? :3
Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!
Ah, evenveel als m'n Sanwa dus. D batterijen neem ik aan?SpatieBalkToets schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:26:
[...]
Er gaan 8! x 1.5V batterijen, van die dikke in. Natuurlijk werkt hij ook op 230V
Ja, in die van mij zat ook een transformator, maar die heb eruit gehaald omdat die erg zwaar is en omdat er een aansluiting op de boombox zit voor 12 volt gelijkstroom, en ik heb hier genoeg van die adapters die eraan passen X3.
Eerst de foto's maar:

( Technics ST-Z1 )

( TEAC BX-300, had nieuwe elco's nodig. Heb er 2x 10.000 uF ingezet en klinkt weer heel fris en met een gezonde dosis laag, in tegenstelling tot de oude elco's die na meting onder 1000 uF zaten )

( Jamo Studio Monitor J100 waarvan door de vorige eigenaar de woofers zijn vervangen door Monacor exemplaren, zie de randjes boven de woofers )
Naast het bovenstaande heb ik nl nog een hele mooie Akai set gekocht bestaande uit een AM-2400 versterker, een AT2400 tuner en een GXC-7068 cassettedeck, compleet met een grijze Akai Cube. Ik dacht eerst dat alle apparatuur zwart was, maar toen ik een zwarte CD-608 van Philips erbij zette bleek het toch een soort van anthraciet te zijn. Iemand bekend met een cd-speler die hier kwa kleur bijpast??
Foto's van de Akai volgen nog, de AM2400 wacht nog op een nieuwe transistor en ligt uit elkaar. Als iemand zit te wachten op foto's van de binnenkant, nu is je kans!!
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 439716 op 18-01-2012 01:21 . Reden: plaatjes op flickr werkten niet... ]
Ik zou graag weer eens een beroep doen op jullie kennis.
Ik ben nog steeds aan het zoeker naar een leuke platenspeler. Mijn oog is ondertussen gevallen op de philips GA 312). Ik ben verliefd geworden op het uiterlijk en de verlichte druktoetsen, prachtig!
Plaatje:

Helaas heb ik geen idee of de platenspeler kwalitatief een goede koop zou zijn. Vermeld moet worden dat de platenspeler volgens de eigenaar gloednieuw is, volledig compleet en werkend.
Kunnen jullie me iets vertellen over
1. de waarde
2. de kwaliteit.
Danku!
1. Motor liep veel te onregelmatig -> Elco in de voeding vervangen, is nu opgelost
2. Capstan roller is versleten en vervormd
3. Alle snaren zitten te ruim
4. Er zit teveel slip in de slipkoppeling, waardoor hij bandjes gaat eten
Het punt is, ik heb het ding niet nodig, maar heb hem even horen spelen met het enige bandje wat ik nog heb, en hij klinkt ontzettend goed ( tot hij afslaat omdat de tellersnaar die ook het afslagmechanisme moet meenemen te slap is ). En ik kan niet goed tegen kapotte spullen...
Voor snaren en een capstanroller samen ben ik ongeveer EUR 40,00 kwijt excl verzendkosten en dat is meer dan de handelswaarde.
Iemand advies over een betaalbare onderdelenvoorziening, of zal ik er beter afstand van doen?
Hoor het graag, er zit een boel kennis hier!!
P.S. Mijn auto is minstens 1,5 keer zijn dagwaarde waard na een beurt. Toch heb ik net nog 2 nieuwe banden laten monteren, zelf een nieuwe draagarm, een tijdje terug een nieuwe distributiekit. Dat hoort er nou eenmaal bij, ongeacht de dagwaarde van de auto. Net zoals ik ook geen nieuwe koop als het asbakje vol zit. Je bent vintageliefhebber of niet.
P.P.S. Het duurste en slechtst verkrijgbare slijtagedeel, de koppen, zal de rest ruim overleven, aangezien het een GX-deck is. Alleen al daarom zijn die dingen meestal de moeite van opknappen waard; ze overleven alle andere merken en types aangezien er op een gegeven moment geen nieuwe decks meer zijn.
[ Voor 57% gewijzigd door mae-t.net op 20-01-2012 01:10 ]
heb hem ook. Althans de 212.Anoniem: 340627 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:43:
Ik blijf dit een ontzettend leuk topic vinden! Wat bestaat er toch prachtig oud spul he?
Ik zou graag weer eens een beroep doen op jullie kennis.
Ik ben nog steeds aan het zoeker naar een leuke platenspeler. Mijn oog is ondertussen gevallen op de philips GA 312). Ik ben verliefd geworden op het uiterlijk en de verlichte druktoetsen, prachtig!
Plaatje:
[afbeelding]
Helaas heb ik geen idee of de platenspeler kwalitatief een goede koop zou zijn. Vermeld moet worden dat de platenspeler volgens de eigenaar gloednieuw is, volledig compleet en werkend.
1. de waarde
2. de kwaliteit.
Danku!
Waarde: niet te hoog (10-30 euro?) en ook afhankelijk van welk element er in zit.
Kwaliteit: ik vind hem prachtig, ook mooi dat het draaigedeelte in veren hangt (voor de demping). Zwakke punt bij deze spelers is de aan/uit knop. Bij mij is die ook rot. Heb hem zo gemaakt dat hij altijd aan staat en een aan/uit schakelaar in het snoer gezet.
Creatief bedoelde foto van de mijne:

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
De waarde is zoals gezegd heel erg afhankelijk van wat de gek er voor wil geven. Voor mij zo het met €30,- wel gebeurd zijn, maar misschien is hij jou wel meer waard.Anoniem: 340627 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:43:
knip...
1. de waarde
2. de kwaliteit.
Danku!
Kwaliteit:
Dat valt onder te verdelen in 2 vormen:
Bouwkwaliteit: Deze is redelijk. Bij goed onderhoud en tijdig vervagen van onderdelen (snaren e.d.) gaat deze speler best lang mee. Grote probleem is het verlopen van de servo-schakeling (snelheidsregeling). De in deze schakeling gebruikte condensatoren zijn hun houdbaarheidsdatum inmiddels wel voorbij. Niets ergs, maar daardoor loopt de platenspeler vaak niet meer op de juiste snelheid (tenzij dit regelmatig bijgesteld is). Een recap (vervangen van de condensatoren) en opnieuw afstellen verhelpt dit en kost niet zo gek veel, als je het zelf kunt.
Geluidskwaliteit:
Dat wordt wat lastiger. Dat is aan de ene kant erg afhankelijk van het gebruikte element. Standaard zat er geloof ik de Philips 400 in. Geen hoogvlieger, maar zeker ook geen slecht element. Het nadeel van deze speler is de matige toonarm. Het zal nooit een echte hoogvlieger zijn, welk element je er ook in hangt. Ook de rumble en ruiswaarden zijn niet zo heel denderend.
Al met al helemaal geen slechte speler, maar ook niet heel bijzonder. Wil je echt gaan voor een goede geluidskwaliteit, dan zou ik wat anders kiezen. Is het meer voor de (vintage)leuk en af en toe een plaatje draaien, dan is het een uitstekende speler.