Mijn 2 centen maar even:
Ik heb de laatste tijd hoge kosten gehad en daarom bleef er minder geld over voor mijn systeem.
Aangezien mijn systeem niet meer te upgraden is en ik simpelweg geen nieuw systeem kan betalen dit jaar heb ik ervoor gekozen om mijn 17 inch exemplaar te vervangen met een iets groter scherm.
Het gaat om de Novita 2205W 22 inch breedbeeld.
=====
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
->Ik had een AGM 17 inch die de kleuren interpoleerde en dat ervoer ik als hinderlijk.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
->Gewoon gekocht bij een lokale zaak en het scherm in werking gezien. Het gaat om AHC computers in Schaijk. Er zijn geen pixeldefecten door mij waargenomen en ik heb getest. Dat is vet mazzel als ik ze de berichten om me heen hoor.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
->De kleurweergave is matig. Ik ben beter gewend en het zit hem niet in de kleuren, maar in het contrast. In Media center krijg ik dat blousje van dat voorbeeldfilmpje niet goed, jammer.
->Het grote voordeel van dit scherm is dat de lichtverdeling prima in orde is en ik ben nog geen rarigheden tegengekomen (een dan*)
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
->De reactietijd is goed. Met 5ms kan ik gewoon gamen zonder echt Ghosting te zien. Als je er op gaat letten zie je altijd wel iets ghosting, het is geen CRT en het blijft TFT. Netjes in orde bij dit scherm.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
->Dit scherm heeft last van leaking, niet ernstig, maar je ziet het wel. Kan ook niet anders voor 289 euries wat ik betaal heb. Verder vind ik beide in orde. Kleuren kun je zelf helemaal bijregelen en dat maakt veel goed.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
->Het is een TN-panel, dus de kijkhoek is niet denderend, maar ik zie geen afwijkingen in de hoeken, dus dat zit wel goed voor een TN-panel.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
->Het apparaat voeld heel solide aan en de behuizing komt solide over. Staat ook vrij stevig op de voet die groot genoeg is voor een goede balans van zo'n groot scherm. Kraakt nauwelijks als ik er licht mee schud.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
->Het ledje is een keurig klein ledje dat niet zo opvalt. Groen is in bedrijf en oranje is stand-by. Beter dan die grote groene led op mijn mobo
Tenslotte de belangrijkste voor- en nadelen.
->De nadelen eerst:
-Het is een analoge aansluiting en dat was even tweaken geblazen. het beeld was in het begin onscherp en wazig en niets hielp en toen belde ik mijn collega op en die wist raad om de input van de VGA te veranderen naar min-min of plus-plus en hij stond op plus-min. Ik heb hem naar min-min gezet en sindsdien messcherp beeld! Niets mis meer mee! In kon dat in ATi's CCC zo regelen bij beeldschermeigenschappen.
-Nu leer ik mijn EAX1950pro kennen. Ik moest toch echt van 6xAA terug naar 4xAA want mijn kaart kreeg moeite met 1680x1050@6xAA. Dat is een beetje too much
->Voordelen
-Enorm beeld, echt wennen en vooral de ruimte die ik nu heb. Ik heb in de forumvoorkeuren het kader maar gecentreerd, anders is het zo'n klein kadertje in de hoek. Ook DVD films kijken is een lust op dit scherm en ik heb wat HD content in huis en dat kijkt lekker weg
Nu pas zie ik verschil tussen 720p en 1080p. Op mijn oude TFT zag ik dat niet, echt niet.
-Gamen is supervet op zo'n scherm, maar een enorm intens nadeel: de verhouding schaald niet mee in mijn games en dat is minder. Is dat normaal? Ik game ern iet minder om, maar het komt wel wat vreemd over, ook als ik gewoon keurig 1680x1050 instel in de INI's.
scherm