[OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 6

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.905 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176518

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/asrock1.png

Ten eerste hartelijk welkom.

Het is de bedoeling om hier de OC-ervaringen en kennis te delen van het ASrock 939Dual-SATA2 met ULi M1695 chipset. Het bord staat vooral bekend om zijn combinatie van zowel AGP als PCI-e, en deze zijn allebei native! Verder is het een mooi bord voor de upgraders onder ons, het bord beschikt over een future CPU-port hier kan straks een uitbreidingbordje in, waar een AM2(+) CPU op kan samen met maximaal 4 modules DDR2.

Recentelijk is ook de AsRock 939Dual-VSTA uitgekomen. Dit bord is nagenoeg gelijk aan de SATA2 variant, behalve dat er een iets (betere) andere geluidschip op zit.

Hou het beetje gezellig en ontopic. :Y)

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/asrockfaq.png

Q.Zit er agp/pci-e lock op, en waar zit deze dan? :?
A.Ja,deze vind je onder "Advanced" menu" dan"CPU Configuration" dan "Overclock Mode" zet je op "CPU,PCIE Async.".

Laat de PCI-E Frequency op 100 staan,dan is je PCIe/AGP en PCI gelocked op 100/66/33Mhz.

Q.Waar kan ik de HTT multiplierr instellen? :?
A.Ga naar de bios dan naar “Advanced” menu >> “Chipset Configuration” Daar zie Je CPU-NB Link Speed.

1000MHz = 5X
800MHz = 4X
600MHz = 3X
400MHz = 2X
200MHz = 1X

Q.Welke dividers kan ik gebruiken?en waar vind ik ze. :?
A.Ga naar de bios "Advanced">>"CPU Configuration" >> "Memory Clock"

200MHz = 1/1
166MHz = 5/6
133MHz = 2/3

Met A64Tweaker Kan je nog eens 3 dividers instellen.

183MHz = 11/12
150MHz = 3/4
100MHz = 1/2

Q.Welke drivers kan ik het beste gebruiken? :?
A.Je kan het beste ULi drivers gebruiken.
Ga hier heen.
Selecteer dan bij product M1695 en daaronder je OS.

De nieuwste ULi intergrated driver is 2.20.
In deze post staat ook de changelog.

LET OP!! Doe deze stap 1 voor 1 in deze volgorde
- uninstalleer alle video drivers.
- reboot
- installeer driver.
- reboot
- installeer de video drivers opnieuw.

Q.Welke bios is het beste voor te oc? :?
A.Op het moment is OCWBETA7 de beste keuze, deze is ook boven de 274+ HT-bus stabiel, het zelfde geld voor de Asrock bios 1.8 en hoger.

Q.Kan ik zonder problemen de nieuwe win flash van asrock gebruiken? :?
A.Ja,maar kijk er wel mee uit, als de bios corrupt is reboot dan niet. maar herhaal de stap nog eens tot het wel goed gaat.
Notice : If you encounter problems while updating the new BIOS, DO NOT turn off your system since this corrupt BIOS might cause your system failed to boot up. Just repeat the process, and if the problem still persists, !!!update the original BIOS file!!! If the Flash Memory Writer utility was not able to successfully update a complete BIOS file, your system may not be able to boot up. If this happens, your system will need service.
Q.Ik heb last van reboots als ik iets plak in paint, wat kan ik er aan doen? :?
A.Flash je bios naar versie 1.7 of gebruik de OCWB7 en plaats de reepjes geheugen in bank 3&4.(Dat zijn de twee zwarte sloten)Werkt dit niet stel dan weer een command rate van 2T in.

Q.Wat doet de "Flexibilitiy Option" in BIOS?
A.Deze option kan je het beter niet aanzetten, de optie zogt ervoor dat je geheugen naar 133Mhz terug geklokt word en het maakt niet uit welke divider je gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/picserver3vu.jpgAfbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/picserver20ap.jpgAfbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/p18ya.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/biossen.png

Bios van AsRock.

bios. Omschijving.
Asrock 1.10 First released.,Geen OC mode, 1T bug.
Asrock 1.20 Add "User Config Mode", "Read Preamble", "Asyc Latency" in BIOS, OC mode, cap. op HT-bus 274Mhz, 1T bug.
Asrock 1.30 Support New CPU, OC mode, cap. op HT-bus 274Mhz, 1T bug.
Asrock 1.40 Add CPU code for Opteron CPU, OC mode, cap. op HT-bus 274Mhz, 1T bug.
Asrock 1.50 Support New CPU, OC mode, cap op HT-bus 274Mhz, 1T bug.
Asrock 1.60 Add one item "AGP P2P Deep Fifo" in BIOS setting, OC mode, cap. op HT-bus
274Mhz, 1T bug.
Asrock 1.70 Modify to support AM2 CPU Board, OC mode, cap. op HT-bus 274Mhz,minder problemen met 1T.
Asrock 1.80 Update AM2 CNQ algorithm, heeft geen cap. op 274MHz HT-bus.
Asrock 1.80 Modify for AM2 memory code, geen cap.op 274Mhz HT-bus.
Asrock 1.90 Modify for AM2 memory code, geen cap.op 274Mhz HT-bus.
Asrock 2.10 Support AM2 Athlon 3500+( through AM2 CPU board), fine tune for 5900 sereis cards, geen cap.op 274Mhz HT-bus.
Asrock 2.20 Add new CPU support: AM2 Athlon 3800+ (ADD3800IAA5CU)(through AM2 CPU board), geen cap.op 274Mhz HT-bus.
Asrock 2.30 Patch nVidia 5950 AGP card, geen cap.op 274Mhz HT-bus.

Download een asrock bios

Bios van OCW

OCWB1 - OC mode,1T bug, geen cap.op 274Mhz HT-bus.
OCWB2 - OC mode,1T bug, geen cap. op 274Mhz HT-bus.
OCWB3 - OC mode,1T bug, cap. op 274Mhz HT-bus, gebaseerd op bios 1.4.
OCWB4 - OC mode,1T bug, cap. op 274Mhz HT-bus, gebaseerd op bios 1.5.
OCWB5 - OC mode,1T bug, cap. op 274Mhz HT-bus, gebaseerd op bios 1.6.
OCWB6 - OC mode,1T bug, cap. op 274Mhz HT-bus,
OCWB7 - OC mode, geen cap. op 274Mhz HT-bus,1T command fix, gebaseerd op 1.7.
OCWB8 - OC mode, geen cap. op 274Mhz HT-bus,1T command fix, gebaseerd op 1.8.

Download een OCW bios.

Voor mensen met een ouder bordje en bios 1.10 daar kan je niet mee oc, daarvoor heb je een ander bios nodig de 1.15 of hoger deze hebben wel oc mogelijkheden.

Hybrid Booster

- CPU Multiplier (tot 25x)
- ASRock U-COP
- Boot Failure Guard (B.F.G)
- Vcore is maar 0.05 te verhogen (bij mijn venice)
- Vdimm normal/High (Normal = 2.6v, high = +4%)

Bios met fix voor OCZ Geheugen

Er zijn wat probemen met OCZ geheugen en dit bordje maar asrock heeft een fix uitgebracht.
Ik heb hem zelf niet getest maar schijnt goed te werken

link bios

Met dank aan puresmoker voor het hosten.

Vcore en Vdimm mods

Vcore mod voor 939Dual-Sata2 & 939Dual-Vsta Moederbord

Met deze mod kan je 1.55 volt op je cpu zetten.Heb deze mod zelf ook gedaan en is erg makelijk om te doen en werk goed.Je kan de verbinding met een soldeerbout maken maar je kan het ook met zilverlijm (zilververf,Bison Electro,....) doen het voordeel van zilverlijm is dat je nog ff de tijd heb om foutjes te herstellen voor het droog is.
link mod Link2

Overzicht vids en vCore instellings.

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/vcoreoverzicht3ue.gif

Let op!!
Zet C&Q uit anders werkt de mod niet.

Vdimm mod

Dit is een vDimm mod waarbij maximaal 3.0 volt op het geheugen komt te staan, door middel van een weerstandje dat vervangen moet worden door één met een andere waarden.

lees hier meer

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/koelersentools.png

Koelers

Big Typhoon - past
maar je moet de bijgeleverde backplate van de Pentium/K7 installatie gebruiken.

XP-90 - past goed
XP-120 - past goed

Zalman CNPS7700-Cu /AlCu - past goed
Zalman CNPS7000B-Cu /AlCu - past goed
Zalman CNPS9500 - past goed
maar je moet de bracket er af halen en een bracket en backplate van Zalman kopen/krijgen en deze bevestigen.

Je kan er vanuit gaan dat elke gangbare koeler past.

Tools

De OCZ DDR Booster Diagnostic Device werkt ook op dit bordje weet er alleen niet het fijne van, maar heb al 3,3volt gezien.

Stability / Burn-in Software

Prime95 - 24.14
Memtest86+ Bootable CD-ROM ISO - 1.55
CPU Burn-in 1.01
HeavyLoad 2.0
BurnIn64 1.3 (Win64 Only)
Stress Prime 2004

Benchmark / systeem software

SiSoft Sandra 2005 SR3 (1069)
EVEREST Home Edition v2.50 (Final)
RightMark Memory Analyzer v3.61
PCMark05 (Basic)
PCMark04 Benchmark (Build 1.3.0)
CPU-Z
PC Wizard 2006

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/am2bord.png

Hier wat foto's van het uitbreidingsbord voor de Asrock 939Dual-SATA2, zo als je kan zien is er plaats voor een viertal geheugen reepjes en uitraard een AM2 CPU.
Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/g/ghzr01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/am21groot5cl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i90.photobucket.com/albums/k280/dTw1zzy/GoT/Driversreviewsinfoendevorigedelen.png

Hier wat reviews. De review van Ocworkbench.com is erg goed. Verder is er nog wat info te vinden van bijvoorbeeld een SLI-opstelling.

Drivers

Realtek AC'97 Audio CODECs
ULi Integrated Driver
Asrock Drivers & Manual

Reviews:

Ocworkbench
Anandtech
Tomshardware
Solo's Reviews
Au-Ja! Duits
Pc-treiber Duits
TechPowerUp
TweakTown
HWM Malaysia! PDF
Hardwarezone
Techpowerup
Review van het AM2 uitbreidings bordje @OCW.

Info:

De SLI-opstelling met een riser kaart
Frequently Asked Questions TCA
reviews: Prestatievergelijking Socket 939 en Socket AM2
Asrock
ULi
[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 33
CPU Support list

Voorgaande delen:

[OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695 Deel 1
[OC-939 Ervaringen]ASrock 939Dual-SATA2 Deel 2
[OC-939 Ervaringen]ASrock 939Dual-SATA2 Deel 3
[OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 4
\[OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 5

Layout gebaseerd op deel 5 door mad_max234

[ Voor 0% gewijzigd door ACM op 31-08-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gereserveerd voor updates enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:30
Mij bevalt dit bordje nog steeds prima. Jammer dat hij Vista niet officieel ondersteund maar met wat gezoek werkt alles toch weer. Vooral de LAN werkend krijgen was even werk (truc: de Vista Lan driver van de VSTA versie van dit bord gebruiken)

Het enige jammere nu met vista en dit bordje vind ik het gemis van Cool & Quiet en ik vrees dat dit ook niet opgelost zal gaan worden.

Verder gebruik ik nu nog een AGP kaart waar de drivers toch net niet helemaal super voor lijken te zijn. Als ik rechtermuisknop op het bureaublad doe dan duurt het laden van dat menutje ontzettend lang, dit is wel eenmalig daarna werkt hij gewoon meteen. Nu mijn vader Vista heeft heb ik dat verschil dus kunnen zien.

Binnenkort maar eens een PCI-E kaart halen, ik hoop dan dat het allemaal nog wat soepeler/sneller loopt (hier heb je toch geen extra drivers voor nodig?). Want als het goed is was dit bord native PCI-E en bridged AGP toch?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Anoniem: 176518 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:39:
Het bord staat vooral bekend om zijn combinatie van zowel AGP als PCI-e, en deze zijn allebei native!
Het langzaam laden van het menu kan natuurlijk ook aan een zwaar gefragmenteerde schijf liggen of gewoon slecht drivers. De fade in/fade out van menu's kan je trouwens uitzetten. Ik heb nog nooit problemen gehad met de AGP prestaties van dit mobo.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cio schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 11:44:
[...]

Het langzaam laden van het menu kan natuurlijk ook aan een zwaar gefragmenteerde schijf liggen of gewoon slecht drivers. De fade in/fade out van menu's kan je trouwens uitzetten. Ik heb nog nooit problemen gehad met de AGP prestaties van dit mobo.
Ik heb dit bord alleen maar in combinatie met PCI-e gedraaid, dus ik kan er niet veel over zetten.
Er ligt hier nog wel een AGP kaart, als het nodig is wil ik het wel even checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 176518 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:10:
[...]

Ik heb dit bord alleen maar in combinatie met PCI-e gedraaid, dus ik kan er niet veel over zetten.
Er ligt hier nog wel een AGP kaart, als het nodig is wil ik het wel even checken :)
Oh dat checken hoeft niet hoor. Het lijkt bij mij namelijk gewoon een driver probleem te zijn. Daarbij ga ik toch binnenkort over op een PCI-e kaart en ik gebruik dat ene specifieke menutje eigenlijk nooit.

Mijn hardeschijven worden wekelijks gedefragmenteerd dus daar ligt het niet aan denk ik.

In iedergeval bedankt voor het meedenken en als ik binnenkort een PCI-e heb laat ik wel weten of het euvel dan verholpen is of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Banjy schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:59:
[...]

Oh dat checken hoeft niet hoor. Het lijkt bij mij namelijk gewoon een driver probleem te zijn. Daarbij ga ik toch binnenkort over op een PCI-e kaart en ik gebruik dat ene specifieke menutje eigenlijk nooit.

Mijn hardeschijven worden wekelijks gedefragmenteerd dus daar ligt het niet aan denk ik.

In iedergeval bedankt voor het meedenken en als ik binnenkort een PCI-e heb laat ik wel weten of het euvel dan verholpen is of niet :)
Hoe is je geheugengebruik/pagefile?
Is dit niet toevallig erg hoog? (zal wel niet, maar toch ff checken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Weet iemand waarom mp 6 en 7 het niet doen op dit bord?
Ik heb een X2 3800+ met fsb 280 * 8 maar ik heb liever * 7 zodat mijn cpu op 1.1V kan blijven.
Op 6 en 7 wordt automatisch de cpu mp gebruikt door de bios.
CnQ staat af ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 17:06
Ondersteunt dit bordje eigenlijk het booten van usb devices?

Ik wilde namelijk booten van mijn mp3 speler, alleen dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 176518 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:01:
[...]

Hoe is je geheugengebruik/pagefile?
Is dit niet toevallig erg hoog? (zal wel niet, maar toch ff checken ;) )
Ik heb 2048mb Ram waarvan:

796mb in gebruik
1382mb cached
Free 40mb

Pagefile:
1052mb/4014mb

Dus ik denk ook niet dat dit het is. Het is gewoon een vaag iets, meer ook niet want gebruik het praktisch niet ;) Maar als ik mijn 8600GT heb ga ik het natuurlijk toch even testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

peke schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:21:
Weet iemand waarom mp 6 en 7 het niet doen op dit bord?
Ik heb een X2 3800+ met fsb 280 * 8 maar ik heb liever * 7 zodat mijn cpu op 1.1V kan blijven.
Op 6 en 7 wordt automatisch de cpu mp gebruikt door de bios.
CnQ staat af ja. :)
Nee multiepleier van 6 en 7 werken niet, er is ook geen oplossing voor het probleem.
TiBoD schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 14:38:
Ondersteunt dit bordje eigenlijk het booten van usb devices?

Ik wilde namelijk booten van mijn mp3 speler, alleen dat werkt niet.
Ja je kan booten van een usb stick, usb lagacy aanzetten dacht ik.

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2007 14:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Aangezien am2 nu veel goedkoper is geworden en mensen een upgrade willen doen zonder hun hele moederbord te vervangen, willen denk ik wel aardig wat mensen een am2cpu board kopen, deze had ik vroeger en het beviel aardig goed.
Ik had hier nog een foto van, dus als iemand wil weten hoe het eruit ziet met een am2cpu board met een arctic freezer 64 pro, kijkt dan maar hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/6047/img4294smallzz7.th.jpg

(erg oude foto hoor :P ) Heb allang ander moederbord, hd's videokaart etc :P

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
tjtristan schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:00:
Aangezien am2 nu veel goedkoper is geworden en mensen een upgrade willen doen zonder hun hele moederbord te vervangen, willen denk ik wel aardig wat mensen een am2cpu board kopen, deze had ik vroeger en het beviel aardig goed.
Ik had hier nog een foto van, dus als iemand wil weten hoe het eruit ziet met een am2cpu board met een arctic freezer 64 pro, kijkt dan maar hieronder:

[afbeelding]

Zo dat zit krap met je videokaart! :o Heb je die koeler trouwens nog op een speciale manier moeten monteren? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de performance kant van het verhaal, heb je daar destijds nog wat van gemeten? Ik kan me zo voorstellen dat hij langzamer is dan een 'normaal' am2 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

tjtristan schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:00:

[afbeelding]

Zijn ze nog te koop dan? kan ze niet meer vinden.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
mad_max234 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 17:11:
[...]

Zijn ze nog te koop dan? kan ze niet meer vinden.
http://azerty.nl/producte...97/9925/am2cpu-board.html
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GHZR01

staat alleen niet in de pricewatch...

@Banjy, Als je die koeler erop wil monteren moet je wel een lipje van de chipset koeler verbuigen (dus alleen bij de arctic freezer 64 pro)
Verder is de performance niet echt veel slechter dan een normaal am2 bord, scheelt maximaal 1% in performance. (ligt er natuurlijk aan met welke chipset je het vergelijkt, maar je hoeft je echt geen zorgen te maken over de performance), de 3dmark score was ongeveer gelijk met het nieuwe moederbord (m2n-sli deluxe). alleen met dat nieuwe moederbord had je ook voltage control etc, je kan trouwens wel gewoon oc'en met dit uitbreidingboard, net als normaal zonder dat ding erin.

En omdat je nu al voor iets van 90 euro een 4200+ x2 voor am2 hebt en voor 57 euro 2gb kingston pc5300 ram (goed overclockbaar), is dit best een leuke optie

Het is alleen wel handig als je een beetje een goede airflow hebt als je een dikke videokaart eronder heb zitten (zoals ik had :P )

[ Voor 17% gewijzigd door tjtristan op 04-06-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:21
Misschien dat ik niet genoeg gezocht heb, maar zijn er problemen met dit bordje als je 4 geheugen chipjes plaatst? Ik heb namelijk 4 x 512 mb op het moment, maar zolang al die chipjes er in zitten wilt Vista regelmatig gewoon crashen met een IRQL_NOT EQUEAL_OR_LESS. Zolang ik er 2 chipjes in heb zitten (maakt niet uit welke 2) dan heb ik geen enkel probleem (moet nog even testen met 3 chipjes). Vroeg het me af, omdat ik geen fouten in het geheugen kan vinden...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
denyos schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:42:
Misschien dat ik niet genoeg gezocht heb, maar zijn er problemen met dit bordje als je 4 geheugen chipjes plaatst? Ik heb namelijk 4 x 512 mb op het moment, maar zolang al die chipjes er in zitten wilt Vista regelmatig gewoon crashen met een IRQL_NOT EQUEAL_OR_LESS. Zolang ik er 2 chipjes in heb zitten (maakt niet uit welke 2) dan heb ik geen enkel probleem (moet nog even testen met 3 chipjes). Vroeg het me af, omdat ik geen fouten in het geheugen kan vinden...
Welke core heb je in je CPU zitten?
Het kan zijn dat je van CR 1T naar 2T moet of een divider moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
ik heb een X2 3800+ erin zitten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 15:43
Ik heb nogal een wazig probleem tenminste ik vind het wazig.

ik heb een nieuw asrock bordje gekocht namelijk de nfg6 vsta want die heeft 4 sata 2 poortjes en de dual sata 2 maar 1 sata 2 poort.

maar dat is het probleem niet.
Mijn probleem is vanwege de een of andere reden kan ik mijn cpu niet verder overclocken dan 2,45ghz 245 fsb dus. Alles boven de 245 fsb start ie niet op ik heb cool en quit uitstaan ldt multi uit alles uit wat uit hoort te staan eigenlijk.

Wat ik al heb geprobeerd is: nieuwe bios maakt geen verschil multi op 600 mhz gezet ook geen verschil en het rare is op mijn dual sata2 had ik precies hetzelfde probleem alleen niet bij de ocwb1 bios. Daar kon ik zonder problemen naar de 3 ghz ik heb trouwens een opteron 146. Dus het is niet de cpu wat het probleem is aangezien de cpu op de dual sata2 de 3 ghz haalde mits ik de ocwb 1 bios elke ander bios had ik hetzelfde probleem.

Dat is een van de redenen waarom ik een ander mb had gekocht en vanwege de 4 sata 2 poorten maar nou heb ik in princiepe nog steeds hetzelfde probleem alleen voor de nfg6 is er geen ocwb bios dus mijn vraag is weten jullie hoe ik mijn cpu weer verder geklokt krijd dan 245 fsb? En hoe het kan dat ik hetzelfde probleem heb op een ander asrock mb met een ander chipset.

vollede specs zijn:

asrock NFG6 VSTA mb
cpu amd opteron146
voeding 500 watt zalman zm500hp
videokaar nvidia 6800
geheugen corsair 3200 value mem
cpu koeler coolermaster hyper48

alle temps zijn in orde. sorry voor de lange post

[ Voor 11% gewijzigd door Jazekerrrrr op 03-06-2007 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Jazekerrrrr schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:12:
Ik heb nogal een wazig probleem tenminste ik vind het wazig.
[...]
PCI-e/AGP frequency gelockt op 100/66Mhz? het lijkt me zoiets voor de hand liggends, of je geheugenclocks wat naar beneden halen of andere timings proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Laatst online: 28-04 15:43
pci e gelockt op 100 mhz geheugen all op de laasgste divider staan helpt ook niet maar zoals ik zei in het verhaal op mijn asrock dual sata2 had ik het niet als ik de ocwb1 bios gerbuikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25

Gallus

Cheesy

Ik kom er even niet meer uit. Ik had 2 verschillende Kingston dimmetjes van 512MB. Deze werkten samen prima in dual channel. Nu heb ik van een kennis 2x 1GB Kingston (kvr400x64c3ak2/1G) overgenomen. Deze worden echter door het bios herkend als 512MB per stuk. Ook als ik alleen een dim van 1GB plaats wordt er slechts 512MB herkent. In welk bankje ik hem steek lijkt ook niet uit te maken.
Bios versie is 2.30 en ik heb hem reeds teruggezet naar de defaultinstellingen.

Heeft iemand enig idee?

EDIT: Oh wacht, het is een kit van 2, in totaal 1GB. Die /1GB slaat dus niet op het enkele reepje. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Gallus op 04-06-2007 13:46 ]

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
denyos schreef op zondag 03 juni 2007 @ 18:59:
ik heb een X2 3800+ erin zitten.
Dat is dus een Manchester of een Toledo.
Heb je je geheugen op een Command Rate van 2T staan?

En zijn al je reepjes wel gespecificeerd op 400MHz?
(Ik denk van wel, maar toch ff checken, voor de zekerheid :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
De geheugentimings zet je beter allemaal op default.
Zo had ik problemen met 1T of met cas op 2.5 ipv 3 (ram is 3-4-4-4-8 T2) op 200MHz.
Echter loopt het nu stabiel op 282MHz op 1:1 met de fsb op 2.6V met timings op auto.
Helaas houdt de chipset ermee op want 285 rogt voor reboots of ik het ram nu op 2.6V of 2.7V zet.
Al bij al een mooie oc, ik merk duidelijk het verschil tussen 10*200MHz en 8*282MHz. :)

Vergeet niet dat door overklokken ook de timings verlagen daar deze uitgedrukt zijn in klokpulsen en je meer klokpulsen per s hebt op een hogere kloksnelheid.
1 / 200MHz = 5 nanoseconden.
1 / 282 000 000Hz = 3.54 ns.
5 / 3.54 = 1,41 : mijn ram heeft nu 41% lagere timings gewoon door de hogere kloksnelheid.
3 / 2 = 1,50 : op 200MHz zou cas 2 maar 9% lagere cas latency opleveren tov cas 3 op 282MHz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

peke schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:12:
De geheugentimings zet je beter allemaal op default.
Zo had ik problemen met 1T of met cas op 2.5 ipv 3 (ram is 3-4-4-4-8 T2) op 200MHz.
Echter loopt het nu stabiel op 282MHz op 1:1 met de fsb op 2.6V met timings op auto.
Helaas houdt de chipset ermee op want 285 rogt voor reboots of ik het ram nu op 2.6V of 2.7V zet.
Al bij al een mooie oc, ik merk duidelijk het verschil tussen 10*200MHz en 8*282MHz. :)

Vergeet niet dat door overklokken ook de timings verlagen daar deze uitgedrukt zijn in klokpulsen en je meer klokpulsen per s hebt op een hogere kloksnelheid.
1 / 200MHz = 5 nanoseconden.
1 / 282 000 000Hz = 3.54 ns.
5 / 3.54 = 1,41 : mijn ram heeft nu 41% lagere timings gewoon door de hogere kloksnelheid.
3 / 2 = 1,50 : op 200MHz zou cas 2 maar 9% lagere cas latency opleveren tov cas 3 op 282MHz. :)
Je timings zijn niet sneller hoor, maar er word meer data verwerkt met de zelfde timings. ;) (toch iets anders)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Uit mijn post kan je afleiden dat CAS latency 2 (dus iets ophalen in de huidige geheugenrij) 10 nanoseconden duurt op 200MHz en 7,08ns op 282MHz.
Dus een hogere kloksnelheid zorgt weldegelijk voor lagere timings, in tijd uitgedrukt dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222124

Oy mensen,

(Dit is m'n 1e post hier, maar ik hoop dat het niet meteen een noobvraag is :P )
Ik kom tot een maximale FSB met deze moederbord van 'maar' 254 megahertz.
Ik heb de laatste bios ernaar geflasht, maar ik kom niet verder.

Voltages staan allemaal wel hoog en de HT staat op 'x4'.
De processor draait op 254 x 8 maximaal, het is een 3700+ san diego.
Geheugen is pc4000, maar met zo'n verlager draait het lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 222124 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 09:17:
Oy mensen,

(Dit is m'n 1e post hier, maar ik hoop dat het niet meteen een noobvraag is :P )

Vraag dat ff aan je broer :+

* Anoniem: 176518 telefoon pakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222124

Opgelost...!

Iets met max async latency en read preamble enzo...
Met clockgen in windows naar 280 FSB getild :o :D

/edit:
Mi©hel is m'n broer :P

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 222124 op 07-06-2007 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 222124 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 09:49:
Iets met max async latency en read preamble enzo...
/me Iets met 'geen dingen doen waar je geen verstand van hebt' O-) :P

[/broers onder elkaar]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

peke schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 07:39:
Uit mijn post kan je afleiden dat CAS latency 2 (dus iets ophalen in de huidige geheugenrij) 10 nanoseconden duurt op 200MHz en 7,08ns op 282MHz.
Dus een hogere kloksnelheid zorgt weldegelijk voor lagere timings, in tijd uitgedrukt dan. :)
Dus je timing is nog steed CL2. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221803

Ik heb dit mobo ook, en het bevalt me dus ook nog prima, had eerst een agp GF 5200 graka, nu een pci-e 7600 GT, dat was erg handig. Over het overclocken valt het een en ander te zeggen, ik heb een AMD athlon 64 3000+ venice van 1800 naar 2107 mhz gekregen, maar krijg hem niet hoger, terwijl ik op andere sites lees dat ze hem wel hoger krijgen, wel over de 2500 mhz. mja, een fijn bordje is het iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
sendar, heb jij je bordje gevoltmod of niet ( de simpele versie, slechts 1 klein stukje solderen)? Want het bordje kan bij default vrij weinig extra stroom leveren op de processor, wat dus wel eens de reden kan zijn waardoor jij niet zo hoog komt als hun.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 221803 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 19:39:
Ik heb dit mobo ook, en het bevalt me dus ook nog prima, had eerst een agp GF 5200 graka, nu een pci-e 7600 GT, dat was erg handig. Over het overclocken valt het een en ander te zeggen, ik heb een AMD athlon 64 3000+ venice van 1800 naar 2107 mhz gekregen, maar krijg hem niet hoger, terwijl ik op andere sites lees dat ze hem wel hoger krijgen, wel over de 2500 mhz. mja, een fijn bordje is het iig wel.
Kan best zijn dat die niet verder wilt, had een 3200+ die deed ook niet meer dan 2200Mhz. Maar mijn 3000+ deed 2700Mhz allebij op dit bordje.

Draai nu een 3700+ op 3000Mhz op dit bordje als game/htpc.

Maar het kan ook zijn dat je iets niet goed heb staan, of je geheugen niet lekker werkt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
  • Laatst online: 26-03 23:31
Heb eindelijk de voltmod uitgevoerd en dan maar gelijk de 3.0Vdimm mod ook maar gedaan. Ik kom op een maximum van:

Winchester 3000+: 2386 MHz (9x265) @1.55V
geil pc3200 cl 2,5 @ 198 MHz @3.04V ? hoe zit dat met "normal" en "high" na de vdimm mod?
HTT @4x (1060 MHz)

memory timings 2-3-3-7-1T

ik krijg het geheugen niet stabiel op 217MHz(333 in BIOS), ook niet op cl 3 :(

Suggesties? :9

edit: cpu temps idle 44°
stressed 54°

chipset voelt wel reteheet aan

[ Voor 21% gewijzigd door kcRogue op 10-06-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
kcRogue schreef op zondag 10 juni 2007 @ 04:54:
....

chipset voelt wel reteheet aan[/small]
Dit heb ik ook. Gevoelsmatig is hij bij mij net te warm om nog vast te pakken. Dit sugereerd iets van 60-65 graden. Ik denk niet dat dit een probleem is.

Dual Opty 165 - 3200@2700
HTT 300 (Geen zin om hoger te proberen)
Idle: 38 (nu met kamertemperatuur van 26°C)
Stress: 45-48

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 11-06-2007 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

edterbak schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:33:
[...]

Dit heb ik ook. Gevoelsmatig is hij bij mij net te warm om nog vast te pakken. Dit sugereerd iets van 60-65 graden. Ik denk niet dat dit een probleem is.

Dual Opty 165 - 3200@2700
HTT 300 (Geen zin om hoger te proberen)
Idle: 38 (nu met kamertemperatuur van 26°C)
Stress: 45-48
Rond de 50 grade ligt de pijn grens, dus zou best kunnen dat hij 60 grade is maar dat mag best. Mijn bordje draait nu 1.5 jaar met mods en hoge HT-link en ook 300Mhz HT-bus.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
mad_max234 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:27:
[...]
Mijn bordje draait nu 1.5 jaar met mods en hoge HT-link en ook 300Mhz HT-bus.
Mods? Waarom heb je mods gedaan dan? Moet dit persee? Bij mij is het in iedergeval niet nodig. 9x300Mhz pakt hij in één keer en stabiel denk ik. (ca 6 maanden nu zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
edterbak schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 08:49:
[...]

Mods? Waarom heb je mods gedaan dan? Moet dit persee? Bij mij is het in iedergeval niet nodig. 9x300Mhz pakt hij in één keer en stabiel denk ik. (ca 6 maanden nu zo)
Om het vcore-voltage op dit moederbord (deftig) te verhogen moet je een soldeerstreepje trekken over 2 contactpuntjes(voor 1.55V). Anders kun je maximum 0.05V bij je standaard vcore doen.

De standaard (max setting, high) voltage op het geheugen voor dit moederbord is maar 2.7V, dus kan je een weerstandje solderen om het 3.04V te geven.

niet dat het bij mij helpt :(

was niet prime-stable op 2.4 @ 1.55 zit terug op 2.25 @ 1.45 :(

geheugen werkt ook al niet mee |:(

[ Voor 4% gewijzigd door kcRogue op 13-06-2007 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riley
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-04-2024
Banjy schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 11:37:
Het enige jammere nu met vista en dit bordje vind ik het gemis van Cool & Quiet en ik vrees dat dit ook niet opgelost zal gaan worden.
Het zal inderdaad niet opgelost worden door Asrock. Ik had dit probleem ook, en ben op zoek gegaan naar een oplossing. Op internet vond ik mensen die gemaild hadden naar Asrock, en die zeggen met zoveel woorden: pech, maar dit bord is niet ontworpen voor vista. Maar wat blijkt, als je de ocwb8-bios gebruikt, werkt Cool 'n Quiet wel gewoon! Waarschijnlijk is het probleem dus simpel op te lossen door Asrock, maar hier nemen ze gewoon de moeite niet voor, vanwege geld etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
riley schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 22:37:
[...]

Het zal inderdaad niet opgelost worden door Asrock. Ik had dit probleem ook, en ben op zoek gegaan naar een oplossing. Op internet vond ik mensen die gemaild hadden naar Asrock, en die zeggen met zoveel woorden: pech, maar dit bord is niet ontworpen voor vista. Maar wat blijkt, als je de ocwb8-bios gebruikt, werkt Cool 'n Quiet wel gewoon! Waarschijnlijk is het probleem dus simpel op te lossen door Asrock, maar hier nemen ze gewoon de moeite niet voor, vanwege geld etc.
Misschien is dit overbodig hoor, maar wat ik begrepen heb is dat als je gaat overklokken, (daar gaat dit topic over) dat je dan toch beter CnQ uit kan zetten. Ik heb dit ook zo, en heb daarom direct een reden om me hier niet druk om te maken... (of zit ik mis? :? )
Dit neemt niet weg dat ik het niet goed vindt dat Asrock de driversupport voor Vista laat vallen voor dit bordje.. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 14-06-2007 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CnQ is inderdaad niet aan te raden bij overclocken.

Maar als het geen invloed heeft op je stabiliteit, kan het best :)
Mijn ervaring is wel dat je PC wat sneller instabiel wordt met dan zonder CnQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
Ohja, ik wou nog even melden dat de Arctic Silencer 64 Ultra TC past op dit mobo, na het afzagen van 1 van de twee hendeltjes. De chipsetkoeler zit namelijk in de weg anders. Heb gewoon het schroefje moervast gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

edterbak schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:43:
[...]

Misschien is dit overbodig hoor, maar wat ik begrepen heb is dat als je gaat overklokken, (daar gaat dit topic over) dat je dan toch beter CnQ uit kan zetten. Ik heb dit ook zo, en heb daarom direct een reden om me hier niet druk om te maken... (of zit ik mis? :? )
Dit neemt niet weg dat ik het niet goed vindt dat Asrock de driversupport voor Vista laat vallen voor dit bordje.. :'(
Het is niet asrock, maar nvidia die geen vista drivers meer maakt voor dit bordje. Al zijn er wel drivers die werken onder vista. ;) En het klopt dat je beter C&Q uit kan zetten als je oc ivm pieken in je vcore die dan vastloper kan veroorzaken. (even simpel gezegt)

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 15-06-2007 12:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ik heb zelf geen direct aan het moederbord gerelateerde problemen ondervonden in combinatie met Windows Vista, zowel x64 als x86, de standaard Vista drivers voldeden in eerste instantie, wat betreft functionaliteit (snelheid heb ik niet direct gemeten). Dit is wel met een PCI-e kaart, wellicht dat het probleem vooral schuilt in de AGP support van de chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik wil even mijn ervaring met dit mobo-tje en Windows Vista.
Ik heb dus gewoon Vista kunnen installeren zonder al te veel elende.
Het enige dat ik nog apart moest installeren, waren dus de drivers voor LAN (VSTA drivers werken hier perfect op) en ook de audiodrivers van Realtek.
Alles draait soepel. Ik gebruik geen Raid enzo, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

ik weet het ik mag dit eigenlijk hier niet doen maar ik doe het toch stug om wat mede gotters te helpen omdat ze zo moeilijk te krijgen zijn in nieuwstaat

heeft iemand hier nog intresse in een nieuwe asrock dual sata2? ik heb hem hier liggen sinds begin januari na me RMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 161608 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 15:27:
ik weet het ik mag dit eigenlijk hier niet doen maar ik doe het toch stug om wat mede gotters te helpen omdat ze zo moeilijk te krijgen zijn in nieuwstaat

heeft iemand hier nog intresse in een nieuwe asrock dual sata2? ik heb hem hier liggen sinds begin januari na me RMA
offtopic:
http://tweakers.net/aanbod/ ;)
* Anoniem: 176518 schopt ataky terug naar TZ :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

Anoniem: 176518 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:18:
[...]

offtopic:
http://tweakers.net/aanbod/ ;)
* Anoniem: 176518 schopt ataky terug naar TZ :+ ;)
ja ik weet het, maar er zullen vast wel mensen zijn die hem mischien willen hebben
liever aan een gotter verkopen dan aan me buurman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Misschien handig om de Startpost eens te update en een stukje over vista zou geen kwaad kunnen. ;)

Kan je gelijk die lelijke plaatjes aanpassen. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mad_max234 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 15:33:
Misschien handig om de Startpost eens te update en een stukje over vista zou geen kwaad kunnen. ;)

Kan je gelijk die lelijke plaatjes aanpassen. :P
Hmm, ik zal eens beginnen met een spoedcursus Photoshoppen dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel205
  • Laatst online: 21:47
Heeft iemand een manier waarmee ik de voltage kan verhogen van m'n AM2 upgrade board? In de bios kan je max. 1.3v instellen bij de 65nm Brisbane cpu's.

Heb al geprobeerd een oud bios te flashen zodat de Brisbane niet herkend wordt, maar kan nog steeds max 1.3v selecteren, terwijl bij m'n s939 opteron max. 1.4v mogelijk was.

Verder ben ik al ruim 1,5 jaar best tevreden over m'n ASrock bordje, wil deze pas gaan vervangen als de AM2+ borden leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Banjy schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 11:37:

Verder gebruik ik nu nog een AGP kaart waar de drivers toch net niet helemaal super voor lijken te zijn. Als ik rechtermuisknop op het bureaublad doe dan duurt het laden van dat menutje ontzettend lang, dit is wel eenmalig daarna werkt hij gewoon meteen. Nu mijn vader Vista heeft heb ik dat verschil dus kunnen zien.

Binnenkort maar eens een PCI-E kaart halen, ik hoop dan dat het allemaal nog wat soepeler/sneller loopt (hier heb je toch geen extra drivers voor nodig?). Want als het goed is was dit bord native PCI-E en bridged AGP toch?
Ik wil dit toch nog even met jullie delen:

Ik heb gisteren eindelijk Cool & Quiet werkend gekregen in Vista (32bit) ! Ergens anders op dit forum had iemand aangegeven dat hij het werkend had gekregen door OCW Bios 8 (939DSb8) er in te flashen. Dit heb ik gisteren ook geprobeerd (helaas is die bios wel ouder dan de nieuwste van Asrock) en het verbaasde mij, maar nu werkt het bij mij ook! De opties voor de CPU in het energy saving menu zijn erbij gekomen en ook AMD CPU monitor geeft duidelijk aan dat hij de kloksnelheid en voltage terugklokt bij weinig activiteit. Hier ben ik echt super blij mee :)

Daarnaast is het rechtermuisknop probleem ook verdwenen nu ik gebruik maak van een PCI-E kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel205
Banjy schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 17:13:[...]
De opties voor de CPU in het energy saving menu zijn erbij gekomen en ook AMD CPU monitor geeft duidelijk aan dat hij de kloksnelheid en voltage terugklokt bij weinig activiteit. Hier ben ik echt super blij mee :)
C&Q werkt goed onder vista, je moet ook in de bios de cpu voltage en multiplier op auto hebben staan, anders is de optie niet beschikbaar in vista.

Ik heb echter probleem dat het niet stabiel is. Met C&Q loopt m'n pc vast, soms na een paar minuten, maar kan ook uren duren. Ook op stock speeds is dit het geval.
Heb als alternatief RMclock uitgeprobeerd, maar daar lukt het me ook niet mee m'n systeem op ca. 1ghz@1,1v stabiel te draaien. Aan m'n cpu kan het ook niet liggen, met m'n vorige cpu had ik het ook al. Ook al verschillende biossen geprobeerd zonder resultaat.

Ben benieuwd of er mensen zijn die wel C&Q stabiel aan de gang hebben bij dit moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Maikel205 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 00:52:
[...]
Ik heb echter probleem dat het niet stabiel is. Met C&Q loopt m'n pc vast, soms na een paar minuten, maar kan ook uren duren. Ook op stock speeds is dit het geval.
Heb als alternatief RMclock uitgeprobeerd, maar daar lukt het me ook niet mee m'n systeem op ca. 1ghz@1,1v stabiel te draaien. Aan m'n cpu kan het ook niet liggen, met m'n vorige cpu had ik het ook al. Ook al verschillende biossen geprobeerd zonder resultaat.

Ben benieuwd of er mensen zijn die wel C&Q stabiel aan de gang hebben bij dit moederbord.
ik heb ook stabiliteitsproblemen (vastlopers onder Windows XP, bios 2.30) bij het dynamisch veranderen van de multiplier met RMClock, maar dit heb ik pas sinds m'n X2 4200+ (s939). Met m'n 3200+ (ook toen ie op 2.68Ghz liep) deed ie 't wel goed. Ik dacht voorheen dat dit wellicht te maken had met m'n OC of de CPU specifiek i.c.m. het moederbord, maar wellicht komt het alleen voor met dualcore CPU's op dit moederbord? :?
Het is iig niet ideaal, maar ik gebruik nu RMClock om handmatig m'n multiplier te veranderen, bij 'desktop-werk' zet ik 'm op 4x275 (1.1Ghz @ 1.1v) en bij gaming en dergelijke op 10x275 (2.75Ghz @ 1.4v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-05 18:22
Ik heb precies het zelfde probleem gehad met m'n AMD3800X2.
De standaard clockfrequenties die in de tabel van AMD staan bleken bij mij niet helemaal stabiel.
Mijn CPU kan niet op 1000mhz stabiel draaien, op 800mhz draait hij wel stabiel.
Ik gebruik nu CPUID om mijn undervolting + clock te regelen.
Al staat dit juist niet in de CPUID guide heb ik in mijn bios C'n'Q uitgeschakeld en dit lijkt meer stabiliteit te geven.
Ik heb nu zelfs de CR op 1T staan en mijn geheugen ging de hele memtest door, hiervoor kreeg ik bij test 8 errors.
Het ziet er tot nu toe goed uit geen vastlopers .
Ik zou zeggen probeer het, succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 176518 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:25:
[...]

Hmm, ik zal eens beginnen met een spoedcursus Photoshoppen dan. :)
Banner maken kan ook wel met paint, had ik ook gedaan met de vorige 5 min werk. Had toen geen PS op mijn pc staan.

Ik werk nu ongeveer 3 uur per dag met PS CS3 en Dreamweaver ben het ook nog allemaal aan het leren. :) (6 maanden pas bezig)
Maikel205 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:14:
Heeft iemand een manier waarmee ik de voltage kan verhogen van m'n AM2 upgrade board? In de bios kan je max. 1.3v instellen bij de 65nm Brisbane cpu's.

Heb al geprobeerd een oud bios te flashen zodat de Brisbane niet herkend wordt, maar kan nog steeds max 1.3v selecteren, terwijl bij m'n s939 opteron max. 1.4v mogelijk was.

Verder ben ik al ruim 1,5 jaar best tevreden over m'n ASrock bordje, wil deze pas gaan vervangen als de AM2+ borden leverbaar zijn.
Misschien dat de vcore mod ook werkt met het AM2 bordje, maar het klopt wel natuurlijk. Want het is Vcore+0.05 volt = max vcore, de brisbane heeft een vcore van 1.25v

[ Voor 46% gewijzigd door mad_max234 op 10-07-2007 23:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Banjy schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 17:13:
[...]

Ik wil dit toch nog even met jullie delen:

Ik heb gisteren eindelijk Cool & Quiet werkend gekregen in Vista (32bit) ! Ergens anders op dit forum had iemand aangegeven dat hij het werkend had gekregen door OCW Bios 8 (939DSb8) er in te flashen. Dit heb ik gisteren ook geprobeerd (helaas is die bios wel ouder dan de nieuwste van Asrock) en het verbaasde mij, maar nu werkt het bij mij ook! De opties voor de CPU in het energy saving menu zijn erbij gekomen en ook AMD CPU monitor geeft duidelijk aan dat hij de kloksnelheid en voltage terugklokt bij weinig activiteit. Hier ben ik echt super blij mee :)

Daarnaast is het rechtermuisknop probleem ook verdwenen nu ik gebruik maak van een PCI-E kaart :)
Dit wil ik ook proberen. Geen risico op een dood moederbord?

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02
ik heb een klein probleem en een vraag.

probleem: gelijk welke Vcore ik instelt, moederbord geeft het max Vcore naar m'n opteron 165 (1,4V) maar ik heb al genoeg met 1.300V. dus moet ik nou iedere keer met cbid aanpassen zodat ie koeler loopt op 2.7GHz (scheelt toch 5graden stressed)
nieuwste bios erop.
is niet echt een probleem, maar is wel irritant.

vraag: ahhoewel ik het vrijwel zeker ben dat het niet zal lukken (proberen kan geen kwaad?)
heb nu een 6600GT op AGP, binnenkort komt er een 8800GTS in de plaats.
maar ik werk met een dualscreen. zou het mogelijkzijn om m'n 6600GT toch nog te behouden voor het 2scherm?
ik weet dat die 8800GTS 2schermen prima zal trekken, is gewoon uit nieuwsgierigheid. zou nog tof zijn om er dan nog een 3 scherm aan te hangen ( oa: TV )

wat mij ook opvalt is dat
- het bordje niet boven de 300HTT gaat, heb hier 2 bordjes en willen beiden niet hooger dan 300HTT.
- het bordje graag overvolt (boven de max waarde gaat) en kan oplopen tot ~0.05V

anders heel tevreden van het bordje.

[ Voor 12% gewijzigd door ThaFlub op 20-07-2007 20:26 ]

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 12:05

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

De laaste tijd crashed er vanalles van foutmelding BSOD tot reboot tot freez

HL2.exe
mailtjes openen met offfice
afsluiten blijft het hangen.

terug klocken, timings losser zetten, voltages normaal helpen niet echt.
Maar misschien is office of hl2 of windows brak.

Ik heb het systeem 2 jaar?

4000+
arctic freezer
2X512 geil 2,5-3-3-6
2x 320gb
1X80gb
dvd branderd
x850 xt/pe
fortron 400watt

Hebben meer mensen dat dat het wat minder stabiel werd?

[ Voor 11% gewijzigd door kless op 26-07-2007 10:28 ]

http://www.adf-hq.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Draai eens memtest en prime en kijk of je errors krijgt.
Draai eens een Knoppix cd om te zien of het al dan niet aan je Windows ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
Ik heb vandaag ontdekt dat dit bord de Tref verkeerd insteld.
Er staat hier een goed artikel over deze instelling.
Deze hoort voor 200Mhz op 1560 cycles te staan, dit moederbord stelt het voor mij in op 1296 cycles.
Met het programma A64Info kan je deze waarde veranderen.
Eindelijk prime stabiel, ga er maar even naar zoeken
Ik heb me voorzichtig gewaagd aan een newbe overclock en dat is me aardig gelukt.
Ik draai nu op 2490 10*249,mijn geheugendevider heb ik via A64Info ingesteld op 180mhz en draait op 226mhz Orthos stabiel @1.3 Volt
Mijn temperaturen liggen stressed rond de 60 graden vind ik aan de hoge kant dus ik denk dat ik rond de 2400Mhz ga zitten, ik wil mijn Artic Freezer niet op volle snelheid laten draaien ivm met geluid.
Het leek erop dat ik de 1T bug had verholpen maar Orthos gestressed kan ik geen flashsite bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Klopt daar was ik ook al achter gekomen tijd terug.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
pinojo123 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:50:
Ik heb vandaag ontdekt dat dit bord de Tref verkeerd insteld.
Er staat hier een goed artikel over deze instelling.
Deze hoort voor 200Mhz op 1560 cycles te staan, dit moederbord stelt het voor mij in op 1296 cycles.
Met het programma A64Info kan je deze waarde veranderen.
ik snap het niet 8)7

mijn geheugen staat in BIOS op 333, geeft 204,6MHz want HTT 250MHz(x9, 3000+ winchester)

op wat moet ik de tref dan zetten?

edit: geheugen is 2x 512MB Geil ValueRam ddr400 cl2,5-4-4-8

2e edit: Bij mij staat ie gewn op 1560 cycles :+

[ Voor 8% gewijzigd door kcRogue op 10-08-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 16:15
Anoniem: 222124 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 09:17:
Oy mensen,

Hmm kmoet toch echt is mijn cpu gaan ocen.
Mij werd verteld dat mijn 3700 kut ocde 8)7 .

Ik krijg hem nu max 220sb met default settings(c&q uit) bij 225 crashed ie al |:(
Mag ik vragen wat voor settings je precies hebt aangepast om die 254 te halen?
Ik zal zeker beter geheugen nodig hebben, er zit nu 2x 512mb geil ultrax 400 pc3200 in..

[ Voor 17% gewijzigd door kadooosh op 05-08-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kadooosh schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:52:
[...]

Hmm kmoet toch echt is mijn cpu gaan ocen.
Mij werd verteld dat mijn 3700 kut ocde 8)7 .

Ik krijg hem nu max 220sb met default settings(c&q uit) bij 225 crashed ie al |:(
Mag ik vragen wat voor settings je precies hebt aangepast om die 254 te halen?
Ik zal zeker beter geheugen nodig hebben, er zit nu 2x 512mb geil ultrax 400 pc3200 in..
Kun je je settings posten?
HT multi en max async latency bijvoorbeeld?
Met een lagere CPU multi haal je ook max 220 FSB?

En een memclock divider doet wonderen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 176518 op 05-08-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 16:15
Anoniem: 176518 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:11:
[...]

Kun je je settings posten?
HT multi en max async latency bijvoorbeeld?
Met een lagere CPU multi haal je ook max 220 FSB?

En een memclock divider doet wonderen :P
Hht multi stond gewoon op auto en kheb net ff 400 en 600 geprobeert maar dan haalt ie alsnog niet 230
asyinc latency kan ik niet vinden, zal wel op auto staan

ennuh memclock divider :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Laatst online: 19:06
Vraagje, heeft iemand op dit bordje een Seagate SATA2 drive aangesloten?

Heb zelf er de 3320620AS 320GB op aangesloten en daarna giga veel problemen. (t/m corruptie op alle schijven toe)
Dacht dat het bord defect was maar met een Samsung HD080HJ 80GB aangesloten werk alles zonder problemen.
De Seagate daarna op een Sata2 kaartje (op hetzelfde bordje) aangeloten en ook nu weer geen enkel probleem meer.
De Seagate met een ide-sata converter op de ide aansluiting aangesloten maar ook nu weer giga problemen.

Alles is getest met de laaste drivers van de asrock site maar dat mag allemaal niet helpen.
Lijkt erop dat deze schijf niet goed wil werken op dit moederbord.
Alle hulp is heel erg welkom.

(Edit: Beter laat dan nooit, bleken achteraf de sata kabels te zijn... betere kwaliteit kabels en daarna geen problemen meer)

[ Voor 9% gewijzigd door shaiwa887 op 04-12-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
ik heb een seagate 7200.10 320 GB schijf op een sata1 poort hangen. Geen problemen tot nu toe *klopt af*. Toch al een jaartje nu ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
Hier staat wat meer over het probleem... ben bang dat ik een oude revisie mobo heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kless

kless

peke schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 11:32:
Draai eens memtest en prime en kijk of je errors krijgt.
Draai eens een Knoppix cd om te zien of het al dan niet aan je Windows ligt.
fixed,
mem was gaar (ff bedenken of ik dat kan gaan claimen, bedrijf waar ik het gekocht heb is foetsie)

heb er nu 2X512 geil ultra X 400 in zitten 2-2-2-5 van een vriendje die nu aan de DDR2 is

vdimm high
zogoed als alles uit/disabled behalve usb en lan
timings auto ( 2-2-2-5 )
202x12cpu
400 ddr
t1
burst 8
ht 1000 pf 800
16 bit
16 bit

harder wil die niet dan crasht het tijdens booten (iets over hdd date niet te vinden (sataII) of bsod's

andere manier:

255x12cpu -> 3066
333ddr
t1
8 burstlength
800 ht
16bit
16bit

boot, na 30 min gamen zelfde crashes programma errors.

maar eigenlijk wil ik op 1/1 210/215/220 ofzo hebben rennen.... (meer bandbreedte & minder drops met cs:source :P ) mem kan/kon het aan in andere pc van vriend.

maar hoe ....
iets zegt me dat chips op mamaplank niet harder willen (ism de rest)

asrock dual sata II
4000+
x850 xt pe zonder OC fan op 5% rpm (lekkere lauwe tocht achter)
2x 320 gb sata
1X 80 gb sataII (boot)
1Xdvd brander ide
audigy 2 (ook zonder deze er in zelfde effect op oc)
400W fortronvoeding 12 cmfan
2x 80 mm exhaust onder de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kless

kless

shaiwa887 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 22:13:
Hier staat wat meer over het probleem... ben bang dat ik een oude revisie mobo heb :(
ik heb 1 seagate op ide gehad, die was achteraf brak.
de sata schijven zijn (ook seagate) probleemloos.

sataII: enabled
drive: ide
mode: normal

(zo ongeveer uit mn hoofd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kless

kless

Sugestie voor de ocende mensen: disable sataII in de bios en boot vanaf ide of sata.

Q: waarom zie ik nare dinge als "no bootdevice" of "kan schijf niet lezen" achtige opmerkingen bij het laden van windows bij mn OC. met een HDD aan de sataII als bootdecive.
A: de sataII controler krijgt ook een klap mee van de OC en deze zegt als eerste "stik er maar in"

Tenminste, dat heb ik net ervaren. na het lezen van de troubles van die meneer met ruzie met zn sata schijf op andere fora waar ik onderstaandeinformatie vond:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/939Dual-SATA2/images/diagram.jpg
Sata2 is connected via jmb360 chip to the pci express interface, that means the south bridge is not involved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
Schijf is goed en mobo is goed.
Willen alleen niet samenwerken op een of andere manier.
Seagate geeft dezelfde problemen op zowel SATA , SATAII en IDE (via een converter).
Zowel op IDE en SATA mode dezelfde problemen.
Driving mode moet op strong anders ziet mobo schijf vaak niet.
SATAII enabled/disabled maakt niet uit, probleem blijft.
Daarna Samsung SATAII schijf van iemand geleend.
Geen problemen meer, super stabiel wat ik ook probeer.

Om de Seagate schijf te testen heb ik ook een SATAII raid kaartje kunnen lenen.
Tot op heden geen enkel probleem meer, schijf draait als een zonnetje.

Wie het weet mag het zeggen...
Denk dat ik mobo ga vervangen.

(Oh ja, mobo heeft bios versie 2.30 en laaste drivers van de ASRock site zijn geinstalleerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230233

Mijn nieuwe opteron 170 geeft onder Vista een AGP deactivatie op dit bord. Mijn oude athlon 64 3000+ gaf dit probleem totaal niet. Is er meer bekend over de opteron 170 i.c.m. de asrock dual sata2 en agp problemen? Op google is werkelijk geen enkel precedent te vinden.

Oplossing gevonden:

De oplossing voor het AGP probleem met de opteron 170 in de asrock 939dualsata2:
Download de Uli AGP patch op de website van Asrock bij de opvolger van de dualsata2, de asrock 939dualvsta.Na installatie hiervan loopt alles perfect.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 230233 op 19-08-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230233

Iemand dit bord al getest met de nieuwe koelkingkong Scythe Infinity 1000? Zit er aan te denken deze te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Is er iemand die Windows 98SE werkende heeft gekregen op dit bord?
Halverwege de installatie stopt ie er mee.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233245

hoi,
ik heb dit bord nu al zon 3/4 jaar en heb dus laatst een am2 upgrade bordje gekocht alleen doet de cool en quiet het niet. ik wil hem dus gaan flashen alleen hoe doe je dat? ik heb de roms al en ik heb ze al meerdere malen op een cd gezet en geprobeerd te booten in dos maar hij pakt ze niet. kunnen jullie mij misch precies vertellen hoe ik hem moet flashen??
oohja en weten jullie misch een manier om me northbridge te koelen want me pc freezed nu steeds als ik een spel speel. ik heb btw ook een arthic cooling freezer 64 pro.

alvast bedankt, Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
Je kan ook gewoon via windows flashen hoor, kan je gewoon op de site van asrock downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233245

tjtristan schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:58:
Je kan ook gewoon via windows flashen hoor, kan je gewoon op de site van asrock downloaden.
dat kan dus niet met een overclock bios zoals OCW Bios 8 (939DSb8), die moet je via dos flashen alleen weet ik niet hoe het werkt en of het ook met cd kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Mensen,

Sinds kort (lees 3 maanden) heb ik last van het volgende:
Redelijk vaak heb ik, als ik me pc voor het eerst aan zet, het fenomeen dat 1 of 2 van mijn SATA schijven niet herkend wordt in de BIOS. Vervolgens is er dus geen actieve partitie gevonden om vanaf op te starten, dus blijft het systeem hangen met een melding (boot device bla bla).
Wanneer ik dan op reset druk (of ctrl/als/del) en opnieuw opstart, wordt de hardeschijf WEL herkend. Het lijkt er op dat de hd niet genoeg tijd heeft gekregen om de startup-spin te doorlopen en klaar te staan wanneer hier om gevraagd wordt. Toch denk dat het niet aan de HD zelf ligt. Deze heb ik namelijk al een langere tijd, en ook heb ik hem inmiddels vervangen (zonder succes). Ook komt het voor dat de hd de 1e keer wel wordt herkend.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft of er wat meer vanaf weet?

Uiteraard heb ik de ASrock 939dualsata2, met de nieuwste bios (2.3)
Overige specs:
Asrock dual sata2
Opteron 165@2.7Ghz
ATI radeon 2600xt
2x HD ~200GB PATA
2x HD 250/500GB SATA1 (wanneer ik 1 van deze op de sata2 aansluit, crasht alles)
PSU: 550W Antec Truepower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg
  • Laatst online: 30-04-2020

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Ik zit te denken om me CPU te upgraden in dit bordje. Ik heb nu een AMD64 3000+@250Mhz FSB, dat draait prima, maar als ik me ATI R9800PRO upgrade naar bijv. de nieuwe ATI RV670 of G8800GT, dan kan me CPU ook wel een upgrade gebruiken.

Ik vraag me alleen af hoe up-to-date die CPU support list van asrock is, want waar ligt nou de limiet qua AM2 CPU's met die bord met AM2 upgrade?

Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel205
Op ocworkbench.com zijn beta biossen te downloaden voor de meest recente AM2 Athlons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Maikel205 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:34:
Op ocworkbench.com zijn beta biossen te downloaden voor de meest recente AM2 Athlons.
dat zijn volgens mij BIOSes die niet veel recenter zijn dan de officiele v2.30, ik betwijfel het of die daadwerkelijk meer CPUs supporten. Hier is de officiele CPU support list van Asrock, maar die is idd al wat verouderd. Het zal vooral om core (revision) support gaan, qua multipliers is het wel mogelijk denk ik. De enige zekerheid kun je krijgen van asrock zelf, ik zou ze proberen te mailen als ik jou (Locutus-of-Borg) was :)
Ze zullen ongetwijfeld eerst verwijzen naar de website, maar die is nu eenmaal outdated, dus even hameren op wat betere informatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Ik heb ze gemaild. Ook vrij irritant dat ze bij de AM2 CPU's die ondersteund worden geen rating (3000+ etc) hebben gezet. De cpu's worden altijd aan de hand van deze ratings aangeduid en dat modelnummer wat er nu bijstaat is nou niet echt overzichtelijk.

Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178555

hey mensen,

Ik heb dit bordje ook in gebruik al meer dan 1,5 jaar met een 3200+ @ 3800+ snelheid (10x240Mhz)
Heeft het nut om een 939 X2 4200+ dual core erin te zetten?
Ik heb Kingston hyperX geheugen reepjes van 512mb elk, dus dual channel.
PCI-e XFX 7600GT XXX vervangen voor een XFX 8500GT ook beter?
Ik draai overigens XP SP2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

met die dualcore CPU zul je ongetwijfeld iets winnen ten opzichte van je 3200+ (zeker als je 'm ook nog iets weet te oc'en). Die videokaart is geen grote verbetering denk ik, het enige voordeel is DX10 hardware support.
Nadeel is alleen dat de winst niet supergroot is, ik zou eerder een X2 5600+ of sneller kopen, dat brengt je automatisch bij een nieuwe socket (AM2, desnoods met het AM2 CPU board).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Koop liever een S939 Opteron en geen nieuwe videokaart.
De 8500GT is niet sneller dan een 7600GT. :)

Bvb deze.

[ Voor 29% gewijzigd door peke op 29-10-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

peke schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:08:
Koop liever een S939 Opteron en geen nieuwe videokaart.
De 8500GT is niet sneller dan een 7600GT. :)

Bvb deze.
Dat zou ik persoonlijk erg duur vinden, voor dat geld heb je een (bijna) even snelle X2 5200+ (AM2) met een nieuw moederbord en 1GB geheugen :P Uiteraard geloof ik je meteen dat de Opteron beter over te klokken is, maar het is even ter indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimboarder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:45
edterbak schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:07:
Mensen,

Sinds kort (lees 3 maanden) heb ik last van het volgende:
Redelijk vaak heb ik, als ik me pc voor het eerst aan zet, het fenomeen dat 1 of 2 van mijn SATA schijven niet herkend wordt in de BIOS. Vervolgens is er dus geen actieve partitie gevonden om vanaf op te starten, dus blijft het systeem hangen met een melding (boot device bla bla).
Wanneer ik dan op reset druk (of ctrl/als/del) en opnieuw opstart, wordt de hardeschijf WEL herkend. Het lijkt er op dat de hd niet genoeg tijd heeft gekregen om de startup-spin te doorlopen en klaar te staan wanneer hier om gevraagd wordt. Toch denk dat het niet aan de HD zelf ligt. Deze heb ik namelijk al een langere tijd, en ook heb ik hem inmiddels vervangen (zonder succes). Ook komt het voor dat de hd de 1e keer wel wordt herkend.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft of er wat meer vanaf weet?

Uiteraard heb ik de ASrock 939dualsata2, met de nieuwste bios (2.3)
Overige specs:
Asrock dual sata2
Opteron 165@2.7Ghz
ATI radeon 2600xt
2x HD ~200GB PATA
2x HD 250/500GB SATA1 (wanneer ik 1 van deze op de sata2 aansluit, crasht alles)
PSU: 550W Antec Truepower
Dit heeft mijn Asrock mobo precies hetzelfde, ik heb het opgelost door in de bios bij
de bootinstellingen, alle andere drives met het minnetje uit de lijst te halen.
Zo hou je alleen de drive over waar je mee wil opstarten. Dit werkt iig bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
Zitten je CD/DVD drives op de 2e IDE aansluiting?
Bij mij loste het probleem op toen ik de 2 pata harddrives omwisselde.
De één van slave naar master de ander master naar slave.
Raar maar waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik draai inmiddels al weer een poosje met dit bordje, en ben nu eigenlijk toe aan een geheugenupgrade. Ik heb er 2x 512 Twinmos inzitten, maar wil naar de 2GB.
Nu zit ik alleen sterk te twijfelen.

2GB DDR2 is bijna de helft zo goedkoop als DDR1. Het lijkt daarom interessanter om een AM2-CPYboard aan te schaffen in combinatie met een AM2-cpu en DDR2 geheugen. voor een kleine meerprijs kan ik dan ook nog mijn huidige X2 3800+ upgraden.

Iemand hier ervaring mee, en wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
Ja, ik heb ervaring met dat am2cpu board, en het beviel goed! goede prestaties en lekker goedkoop upgraden, dus ik raad het zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Over de comptabiliteit van dit mobo met AMD2CPU board en de nieuwe AMD cpu's heb ik deze mail gehad van de support van Asrock:
Dear Sir,

939Dual-SATA2 with AM2 board supprots to 3800+ CPU.
Please update to latest BIOS.
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939Dual-SATA2

BR,

ASRock
Ik snap er echt niks van. Volgens deze lijst is er support tot (2x)2600Mhz (2x 512kb), wat toch om de AMD64 X2 5000+ gaat?

[ Voor 39% gewijzigd door Locutus-of-Borg op 31-10-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik heb inderdaad net nog naar die lijst zitten kijken om mijn nieuwe AM2 setup uit te zoeken, en die geeft inderdaad aan dat de 939Dual-SATA2 in combinatie met het AM2CPU board tot de X2 5200+ ondersteunt, sinds BIOS P1.90.

Als je kijkt bij de BIOS downloads zie je dat support voor AM2 Athlon 3800+ is toegevoegd in de laatste BIOS, v2.30.
Erg verwarrend mailtje dus welke je hebt gehad. Kan natuurlijk zijn dat de stagiair die je dat mailtje stuurde ook alleen naar de BIOS-updates heeft gekeken en er van uitging dat in de meest recente BIOS ondersteuning voor de snelste CPU is toegevoegd :?

Ik moet ook weer even uitzoeken hoe dat ook alweer zat met geheugensnelheden, om te zien wat ik het best op dit bordje bij kan prikken. PC5200 of lager.

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 31-10-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Het is toch wel interessant om te weten wat het maximale is wat je nog qua CPU power uit dit mobo kunt halen, of niet soms?

Een AMD64 X2 5200+ die normaal op 200x13 loopt, misschien overklokken naar 230x13 = 2990Mhz, dat is dan ongeveer een X2 6000+, toch?

Dat zou nog wel een leuke upgrade zijn van me huidige AMD64 3000+@250Mhz FSB voor maar 150 euro. Me huidige 2x512MB RAM kan 250FSB, dus dat gaat leuk.

Wat ik dan nog niet snap is, waarom dat AM2 Support Board de nieuwste AMD64 X2 (6400+) niet zou kunnen draaien, aangezien de FSB toch nog steeds 200Mhz is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235117

De FSB lijkt mij inderdaad nog steeds 200MHz.

klik, BIOS voor X2 6400+ (op eigen risico, ik heb 'm niet getest :P )

MAAAAARRRR voor AM2 heb je wel DDR2 nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 235117 op 31-10-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Het lijkt er via die link wel op dat je de 6400+ ook wel met 2.20 bios kunt gebruiken. 2x 1Gb DDR2 3200 kost nu ook nog maar 45 euro :)

[ Voor 22% gewijzigd door Locutus-of-Borg op 31-10-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
De prijzen voor DDR2 geheugen zijn momenteel erg schappelijk. Ook precies de reden waarom ik nu dit AM2CPU board overweeg, het is gewoon zonde nu nog DDR1 te kopen tegen vrijwel het dubbele van de prijs van DDR2.
Ik wil hoe dan ook meer geheugen, het is nu alleen de afweging of ik DDR1 geheugen pak, of voor een paar tientjes meer DDR2, het AM2CPU board, en mijn X2 3800 vervang voor een X2 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Vanaf de X2 5000+ gaat de prijs wel erg hard omhoog. Ik denk dat ik idd ook voor die ga en hem dan probeer op te schroeven naar 250Mhz FSB

Pagina: 1 2 Laatste