IBM/Lenovo Thinkpad T6../R6../Z6../X6.. Series Topic

Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste
Acties:
  • 94.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 97 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag;
Ik wil mijn t60p 8741 een beetje goedkoop upgraden, ik weet het is niet meer het nieuwste apparaat maar ik wil op dit moment niks anders. Ding is super, in al die jaren een keer de fan vervangen en een nieuwe accu. Fan zelf vervangen ondanks dat ik een noob ben op het gebied van computerbouw :+
Nu heb ik nog steeds het orginele ram geheugen erin zitten, 2gb, tot hoeveel kan ik het maximaal upgraden? Levert het veel verschil ten opzichte van 2gb? En waar kan ik het eventueel het beste, lees goede kwaliteit en goedkoop, kopen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:38
4GB moet wel werken (2x 2GB dus). Kijk even wat er nu in zit (2x 1GB of 1x 2GB) zodat je niet teveel stripjes koopt. Stripjes zijn wel goedkoop te verkrijgen via http://tweakers.net/aanbod

Je moet waarschijnlijk wel het toetsenbord en topcase eraf halen, maar dat is een eitje als je de "T60 Hardware Maintenance Manual" (Google even ;) ) volgt, daarin wordt namelijk precies uitgelegd wat je, op welke manier, los moet halen.

Je laptop zal wel wat sneller worden ja. Als het budget het toe laat zou ik kijken naar een SSD. Mocht je veel opslagruimte gebruiken dan zou je nog een HDD Caddy kunnen kopen zodat je je huidige HDD op de plek van de DVD drive hebt zitten (en voor de DVD drives zijn op eBay ook wel USB casings te krijgen zodat je de DVD drive via USB kunt gebruiken)

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 22:52
Let er wel op dat de chipset van de T60 gelimiteerd is tot 3GB geheugen.
http://forums.lenovo.com/...1-RAM-upgrade/td-p/306408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:17
4GB kun je er inderdaad instoppen, wordt ook wel herkend in het bios maar je hebt maar 3GB ter beschikking, ook bij 64bits windows.
Ik zou er eerder een SSD instoppen dan wat geheugen erbij, dat merk je nog veel duidelijker :) 128GB is erg betaalbaar geworden. Ik heb er zelf nu een Crucial M4 256GB inzitten, in de T60 van mijn vrouw zit de 64GB variant. Ondanks de Sata1 snelheid wordt je laptop weer supersnel.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:43
In mijn T60p zat ook 2x 1GB geheugen, daarvan heb ik er één vervangen door een 2GB reepje omdat meer dan 3GB toch niet wordt ondersteund.

Verder heb je al voor 100 euro een 128GB SSD (Samsung 830), ik overweeg ook nog om die erin te zetten al verwacht ik de notebook dit jaar wel te vervangen met iets nieuws. Overigens niet omdat hij 'op' is of te langzaam, maar meer omdat ik toch wel op zoek ben naar iets lichters voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel ik zet een SSD erin, kan ik dan een SSD met SATA-600 nemen? Ik heb al een ultrabay harddisk deck besteld, die schijf wil ik dan gaan gebruiken voor bestanden, de SSD alleen voor programma's. Is het wat betreft de SSD plug and play of moet er nog een hoop veranderd worden?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

In mijn X61 heb ik ook een SSD geplaatst. Deze zat eerder in mijn desktop. Dit is de Kingston SSD Now V100 128 GB.
Hierbij heb ik de controller op IDE / compatibility moeten zetten omdat de laptop anders regelmatig de SSD niet herkende als bootdisk. Desondanks werkt het prima al weet ik niet of de trimming functie nu werkt.

edit: Ook het geheugen heb ik uitgebreid naar 4 GB zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door JW1 op 14-06-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:49:
Stel ik zet een SSD erin, kan ik dan een SSD met SATA-600 nemen? Ik heb al een ultrabay harddisk deck besteld, die schijf wil ik dan gaan gebruiken voor bestanden, de SSD alleen voor programma's. Is het wat betreft de SSD plug and play of moet er nog een hoop veranderd worden?
Ik heb de Crucial M4 in 2 T60's zitten, ook een sata 600 schijf en dat werkt probleemloos. Gewoon in het bios ook op AHCI staan. Het is verder gewoon plug and play, de SSD wordt gewoon net als een harde schijf herkend.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JW1 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:44:
In mijn X61 heb ik ook een SSD geplaatst. Deze zat eerder in mijn desktop. Dit is de Kingston SSD Now V100 128 GB.
Hierbij heb ik de controller op IDE / compatibility moeten zetten omdat de laptop anders regelmatig de SSD niet herkende als bootdisk. Desondanks werkt het prima al weet ik niet of de trimming functie nu werkt.

edit: Ook het geheugen heb ik uitgebreid naar 4 GB zonder problemen.
Heb je dan ook die BIOS-hack voor SATA-300 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een ssd gekocht voor in m'n t60p. Deze zal donderdag geleverd worden. Is dit zoals hierboven beschreven wordt een kwestie van de SSD plaatsen, de bios op AHCI zetten? of komt er meer bij kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Nee dat is het eigenlijk wel. Wat wel een aanrader is om "Intel matrix storage manager" te installeren, hiermee wordt ook in Windows de AHCI driver geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:40
Vandaag is mijn T61p naar het lijkt overleden. Bij inschakelen één lange beep gevolgd door twee korte. Dat googlen levert allemaal horrorverhalen op, met als conclusie: "total loss". Belangrijkste: http://forums.lenovo.com/...-black-screen/td-p/223574
De laptop is nu 11 maanden uit garantie en dat is 5 maanden teveel. Er zou nog 6 maanden extra coulance worden gehanteerd door Lenovo lees ik op fora, daarna is het echt over.

Wat zijn mijn opties? Door de hoge prijzen van de mainboards (zal wel schaarsheid zijn gezien het GPU-probleem breed optreedt) is het niet meer aantrekkelijk denk ik om die te gaan vervangen.

Ik heb er ook nog accessoires bij: Advanced docking station, twee extra accu's.
Zelf zat ik te denken aan een van deze opties in de categorie reparatie:
  • Een tweedehands T61p 15,4" kopen en mainboard omzetten. Risico op opnieuw uitval aanwezig en kosten zijn, vind ik, redelijk hoog.
  • Lenovo laten reparen. Nog duurder waarschijnlijk.
  • Extra garantie alsnog bijkopen en laten repareren. Kan dat nog? En is dan 1yr extra voldoende? Anders is het nog te duur.
Of in de categorie nieuwe kopen:
  • De laptop as-is (alles) verkopen. Opbrengst waarschijnlijk marginaal.
  • Alle onderdelen los verkopen. Veel 'gedoe' en kost veel tijd. Levert nog wel e.e.a. op denk ik, gezien CPU T9300, geheugen 2x2GB, 1920x1200 display.
Heb het niet heel breed, zeker niet met aanstaande jaar in het vooruitzicht (langstudeerboete + niet kunnen werken door stage+afstudeerstage). Had daarom afgelopen week eigenlijk net besloten om te wachten met upgraden tot na afloop van mijn studie.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat nVidia probleem?

Mijn T61 hebben ze 13 maanden buiten garantie nog gerepareerd. Kosten: €0,-

Eerst werd mijn verzoek ook afgewezen met verwijzing naar die zes extra maanden. Ik heb toen geantwoord dat ze allang wisten dat het een foutief product was en dat ik een ThinkPad niet koop voor de garantie, maar voor de kwaliteit. En uiteraard dat ze de rekening van mijn part mochten doorschuiven naar nVidia.

Ik heb nu een nieuw moederbord erin zitten en het ding functioneert nog prima.

Alternatief kun je er zelf een ander moederbord inzetten. Op de 2e hands markt slingeren nog wel wat van die mainboards rond voor circa 100 euro.

Reparatie bij Lenovo op eigen kosten is onzin; dat gaat je 400 euro kosten o.i.d. Zo'n quote kreeg ik althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:48:
Dat nVidia probleem?

Mijn T61 hebben ze 13 maanden buiten garantie nog gerepareerd. Kosten: €0,-

heel verhaal
Kijk! Dat ga ik ook eens proberen maandagmorgen 8u. Gewoon bellen naar hardware support?

Hoe lang is het geleden?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elf maanden. Mijn T61 was een van de eerste. Ik heb hem besteld voordat ze ergens te zien waren in Nederlandse shops.

EDIT: Ja, ik ben toen begonnen met bellen. Daar vertelden ze dat ik moest mailen en uiteindelijk duurde het redelijk lang voor ze akkoord gingen.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2012 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die accu:

http://support.lenovo.com...e?LegacyDocID=migr-4tcmn7

Ook op die pagina is niks te vinden van een 26 Wh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
gertvdijk schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:27:Wat zijn mijn opties? Door de hoge prijzen van de mainboards (zal wel schaarsheid zijn gezien het GPU-probleem breed optreedt) is het niet meer aantrekkelijk denk ik om die te gaan vervangen.
Dat zou ik niet te snel zeggen, ik heb op eBay voor €65 inc verzend uit UK een "halve" T61 gekocht. Set bestond uit zegmaar de onderkant van de laptop, alle hardware onder het toetsenbord. Ik heb er een T61 'FrankenPad' van gemaakt; T61 hardware, T60 behuizing met 15" 4:3 LCD met IPS UXGA (1600x1200) display. Het beste uit de 2 werelden :) Ik heb bewust gekozen voor een moederbord met Intel onboard graphics, vanwege het Nvidia probleem, en daarnaast is de laptop stiller en zuiniger. De X3100 is snel genoeg voor mijn doeleinden.

Anyway, ik zou de optie van een vervangend moederbord niet te snel wegwuiven wanneer het niks wordt met de garantie afhandeling. Als je genoeg hebt aan onboard graphics (de X3100 kan Aero prima aan) zou ik sowieso daar naar op zoek gaan, anders speuren voor een vervangend bord op eBay, of een Halve T61 "for parts" aanbieding. Onder de 100 euro moet zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:27:
Vandaag is mijn T61p naar het lijkt overleden. Bij inschakelen één lange beep gevolgd door twee korte. Dat googlen levert allemaal horrorverhalen op, met als conclusie: "total loss". Belangrijkste: http://forums.lenovo.com/...-black-screen/td-p/223574
De laptop is nu 11 maanden uit garantie en dat is 5 maanden teveel. Er zou nog 6 maanden extra coulance worden gehanteerd door Lenovo lees ik op fora, daarna is het echt over.

Wat zijn mijn opties? Door de hoge prijzen van de mainboards (zal wel schaarsheid zijn gezien het GPU-probleem breed optreedt) is het niet meer aantrekkelijk denk ik om die te gaan vervangen.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is het volgende:
Die van mij kan ik weer opstarten door hem aan te zetten, met de lucht-uitlaat tegen de verwarming aan te leggen (uiteraard zonder accu) en er een kussen op te leggen zodat hij goed heet wordt. Na een uur (ongeveer) weer weghalen en een beetje laten afkoelen zorgt er voor dat hij weer kan opstarten.

Met een föhn schijnt het overigens ook te werken.

Maar zo snel als dat ik hem uitzet of in slaapstand zet, moet ik het hele gedoe weer herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een fohn moet je het niet doen. Het schijnt dat die dingen nogal statisch geladen zijn... Daarmee sloop je de chips op je moederbord snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:04:
Met een fohn moet je het niet doen. Het schijnt dat die dingen nogal statisch geladen zijn... Daarmee sloop je de chips op je moederbord snel.
Daar heb je idd gelijk in. Aangezien ik geen föhn heb, heb ik het ook nooit geprobeerd. De truc met de verwarming heb ik daarom als alternatief bedacht. De levensduur van mijn T61p is inmiddels al een half jaar verlengt hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook TPFancontrol installeren en daarmee de fan uitzetten. Zet hem aan, laat hem opwarmen en reboot. Dat werkte bij mij aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Met Lenovo support gebeld. Ik merkte dat ze het probleem direct herkende. Ze bevestigde dat het een GPU probleem was maar zei ook gelijk "buiten garantie meneer!". Ik vroeg haar of ze kon bevestigen dat het om een bekend probleem ging met een productiefout van de fabrikant van dat onderdeel. "Als dat zo is gaan wij daar wel anders mee om." Maar, dat moest ze even navragen.
Terug aan de telefoon bestond was de toon heel anders "wij weten hier niets van dit zogezegd bekend probleem. kunt u mij het document ID overhandigen waarop Lenovo verklaart dat het om een bekend probleem gaat?". Die heb ik niet, wel miljoenen forumposts. Zonder dat ik haar dat ID stuur wil ze niets voor mij betekenen.

Nou kan ik honderden forumposts aan haar sturen (heb haar e-mailadres gevraagd), maar ik denk dat dat haar niet gaat overtuigen eerlijk gezegd. Die officiële notice van Lenovo is er volgens mij nooit geweest voor die Nvidia fail.

Ik ga dus nu maar hetzelfde lange traject in als jcvjcvjcvjcv I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Op het thinkpads.com forum heb ik gelezen dat Lenovo tot 31 maart 2011 T61's met dit euvel dit gratis repareerde. Die datum is inmiddels ruim verstreken dus ik ben bang dat je het niet voor mekaar gaat krijgen, in ieder geval niet gratis als je garantie al verlopen is.

Die 'oplossing' met verwarmingen en föhns zijn oplossingen die op de korte termijn je T61 mogelijk weer aan de praat kunnen krijgen, maar hooguit voor een paar weken tot maanden. De echte oplossing is helaas het moederbord vervangen door eentje zonder Nvidia chip. Op eBay zie ik nu snel twee advertenties die er eentje aanbieden met Intel X3100 video.

Als je zelf verder zoekt vind je misschien nog wel iets goedkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
BackSlash schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:12:
Op eBay zie ik nu snel twee advertenties die er eentje aanbieden met Intel X3100 video.

Als je zelf verder zoekt vind je misschien nog wel iets goedkopers.
Heel goed gespot. Maar gaat dit wel passen?

Allereerst de fan assembly. Volgens mij heeft mijn T61p een andere fan assembly part dan die met integrated graphics. Op de plaatjes ziet een 42W2823 (voor integrated graphics) er ook anders uit dan een 42X4685 (discrete graphics).
Bovendien is een nieuwe fan assembly ook wat tricky - ik vind allemaal 'compatible' producten en de 'echte' zijn superduur of ik zie een foto erbij waar de bekabeling is afgeknipt (deze bijv).

Verder vraag ik me ook af of het WUXGA scherm wel gaat passen op een X3100. Ze zijn nooit geleverd in die combinatie iig.

Ben niet zo'n hardware puzzelaar en wat huiverig voor een gok waarbij later blijkt dat ik nog veel meer moet bestellen om het werkend te krijgen.

Ik had dus zelf deze boards niet gespot omdat ik zocht op de FRUs genoemd in de hardware maintenance manual voor mijn 6457-CTO.

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 09-07-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
gertvdijk schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:23:
Heel goed gespot. Maar gaat dit wel passen?

Allereerst de fan assembly. Volgens mij heeft mijn T61p een andere fan assembly part dan die met integrated graphics. Op de plaatjes ziet een 42W2823 (voor integrated graphics) er ook anders uit dan een 42X4685 (discrete graphics).
Deze 2 borden zijn voor een 15.4" display, dat heb jij ook toch? Zo ja dan gaat het passen.

T60 en T61 fans zijn uitwisselbaar. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om een T500 fan te plaatsen zonder aanpassingen als je integrated graphics hebt, of kleine aanpassingen met discrete graphics. Deze schijnen nog veel stiller te zijn. Ik heb er eentje in bestelling, ik ben benieuwd :)

Heb je een moederbord met integrated graphics, dan kun je alle fans erop zetten. Heb je eentje met 'discrete' graphics (Nvidia / Ati) dan kun je alleen de 'discrete' heatsinks gebruiken.
Verder vraag ik me ook af of het WUXGA scherm wel gaat passen op een X3100. Ze zijn nooit geleverd in die combinatie iig.
Ik heb een UXGA display (1600x1200) uit de T60p aangesloten op een T61 moederbord met Intel X3100. Dit werkt zonder aanpassing en zonder problemen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook geen problemen met jouw display. Ik zie ook dat iemand die combi van WUGXGA + X3100 te koop heeft gehad.
Ik had dus zelf deze boards niet gespot omdat ik zocht op de FRUs genoemd in de hardware maintenance manual voor mijn 6457-CTO.
Ja de zoekresultaten zijn erg wisselend. Veel verkopers vermelden het FRU niet, of een FRU wat in de hardware maintenance manual ontbreekt. Gewoon zoeken op 'T61 mainboard / systemboard' of "T61 for parts" geeft meer bruikbare resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Thanks BackSlash! Dat maakt het allemaal weer een stuk makkelijker met die ervaringen.

Ik heb nu een mail gestuurd naar de medewerkster met een heel verhaal over mijn situatie en dat ik van IBM/Lenovo met een Thinkpad meer had verwacht, etc. Ben benieuwd wat daarop wordt geantwoord. Mocht daar niets uitkomen ga ik alsnog bellen (wordt mij hier op het werk aangeraden) en de zielige arme student spelen. Naja, niet spelen, het is nog waar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Er worden wel uitzonderingen gemaakt bij Lenovo dus je kan het zeker proberen. Mocht het toch op niks uitlopen weet je dat je voor ± € 100 weer een werkende laptop kan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
BackSlash schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:29:
Er worden wel uitzonderingen gemaakt bij Lenovo dus je kan het zeker proberen. Mocht het toch op niks uitlopen weet je dat je voor ± € 100 weer een werkende laptop kan hebben :)
Ja, ben er nog niet helemaal van overtuigd dat het zonder problemen werkt, maar €100 ligt wel op de grens van het toch maar wagen. Zal erover nadenken mocht Lenovo mij niets passends bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Ik heb ook een T61p die toen de tijd via surfsport gekocht is, de video kaart daarvan is al voor de twee de keer kapot eerstekeer gelukkeg binnen de garantie tweedekeer niet. Er was inderdaad een verlende garantie onder een bepaald document nummer moet ik thuis nog wel ergens hebben. Helaas was die extra garantie al verlopen toen die van mij voor de tweede keer kaport ging, gebeld met Lenovo maar ze wilde hem toen niet repareren onder garantie. Ben benieuwd of mailen beter werkt, zo ja moet ik het ook nog maar is proberen.

Ik heb trouwens al meerder meldingen gezien op internet dat ondanks dat het moederbord vervangen is dat deze nogsteeds het zelfde probleem heeft met de videokaart en deze dus weer uit kan vallen zoals als bij mij dus gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Als hij is vervangen door een nieuw moederbord met een Nvidia chip was het eigenlijk al een kwestie van tijd voordat hij het weer zou begeven. Alle T61's met nVIDIA Quadro NVS 140M of FX 570M hebben dit probleem. (overigens niet alleen T61's, maar ook andere laptops met dezelfde Nvidia chips zoals Dell's en MacBooks)

Zoals gezegd is de enige structurele remedie het moederbord vervangen door eentje met onboard Intel X3100 graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Christiaan676 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:22:
Ik heb ook een T61p die toen de tijd via surfsport gekocht is, de video kaart daarvan is al voor de twee de keer kapot eerstekeer gelukkeg binnen de garantie tweedekeer niet. Er was inderdaad een verlende garantie onder een bepaald document nummer moet ik thuis nog wel ergens hebben. Helaas was die extra garantie al verlopen toen die van mij voor de tweede keer kaport ging, gebeld met Lenovo maar ze wilde hem toen niet repareren onder garantie. Ben benieuwd of mailen beter werkt, zo ja moet ik het ook nog maar is proberen.
Zou wel tof zijn als je dat documentnummer nog kon opzoeken. Heb nog even wat meer gegoogled, maar er komt niets zinvols naar boven.

En ja ik heb ook een Surfspot apparaat. Kom er trouwens nu pas achter dat die extra on-site garantie nooit is geactiveerd, maar alleen op carry-in staat... Had dat bij aanschaf ook gezien en een mail daarover toen naar MSA-ICT heb ik nooit antwoord op gehad (maar door vakantie blijkbaar weer vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, later zijn er moederborden geleverd met de gefixte nVidia chips waar het bekende probleem niet voorkomt. Daarna is er ook nog een aparte revisie geweest die officieel Penryn CPU´s ondersteund. (o.a. T9300). De eerste T61's werden geleverd met Merom CPU's (o.a. T7300)

Naar mijn weten zit je altijd goed als je zo'n officieel Penryn bord hebt. Verder ware alle T61's vanaf datum 08/08 ook goed, met de twee maanden daarvoor een gedeelte. Alles voor 08/06 (oid.) waren fout. Mijn T61 is van 07/05
(Data als jaar/maand, te vinden op een sticker aan de onderkant van laptop)

Er is inderdaad zo'n intern document geweest bij Lenovo waarin het probleem erkend werd. Dat is toen uitgelekt en op het internet terecht gekomen.

Voor die FRU's kun je ook hier kijken:
http://thinkwiki.de/T61

Hier heb ik ongeveer een jaar geleden dat ook gepost voor iemand op forum.thinkpads.com:
http://forum.thinkpads.co...&t=98874&p=646280#p646280
T61 mainboard FRUs

14.1" 4:3
X3100
42W7648 Merom
42W7872 Penryn
Nvidia NVS140
42W7649 Merom
42W7873 Penryn
Nvidia Quadro FX 570M (T61p)
42W7650 Merom
42W7874 Penryn

14.1" 16:10
X3100
41W1487 Merom
42W7866 Penryn
Nvidia NVS140
41W1489 Merom
44C3933/42W7867 Penryn

15.4" 16:10
X3100
42W7651 Merom
42W7875 Penryn
Nvidia NVS140
42W7652 Merom
42W7876 Penryn
Nvidia Quadro FX 570M (T61p)
42W7653 Merom
42W7877 Penryn

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, en voor dat interne document:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?p=642287#p642287

MIGR-75087

In datzelfde topic bevestigd iemand dat (in ieder geval in het 14,1" Wide geval) je een nVidia HSF kunt gebruiken met een Intel GMA board, maar andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:20:
Verder ware alle T61's vanaf datum 08/08 ook goed, met de twee maanden daarvoor een gedeelte. Alles voor 08/06 (oid.) waren fout.
Dat heb ik ook veel gelezen, maar dat van 08/06 lees ik nu voor het eerst. Alle Nvidia chips vanaf 08/08 schijnen 'goed' te zijn, maar tegelijkertijd zijn deze nieuwe versies erg moeilijk te vinden.
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:20:
Naar mijn weten zit je altijd goed als je zo'n officieel Penryn bord hebt.
Niet per definitie volgens mij. Maargoed, in mijn ogen neem je toch een risico als je weer voor een bord met Nvidia graphics gaat. Er schijnen zelfs oplichters actief te zijn die oude moederborden verkopen met nieuwe datums na 08/08 erop gegraveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
15.4" 16:10
X3100
42W7651 Merom
42W7875 Penryn
Ik neem aan dat dit betekent dit dat ik met mijn Penryn niets aan de 42W7651 heb, maar echt een 42W7875 nodig heb. Dan blijft er op ebay niet veel meer over en is het > $220. No way dat ik dat ga doen.

En erg bedankt voor die documentcode. Die ga ik zeker in de strijd gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Die 1e advertentie die ik je gaf was een 42W7875...
En daarnaast kun je met een "Merom" moederbord ook gewoon opstarten als je een Penryn processor hebt, die "foutmelding" bij het bios kun je doorklikken. Ik spreek uit eigen ervaring. Met een aangepast bios kun je tevens die melding weghalen :)

[ Voor 3% gewijzigd door BackSlash op 09-07-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
BackSlash schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:02:
Inderdaad! Die ebay search werkt dan totaal niet. Ik krijg die advertentie niet naar voren als ik zoek op ebay...
Ebay stuk of ligt dat aan mij?
En daarnaast kun je met een "Merom" moederbord ook gewoon opstarten als je een Penryn processor hebt, die "foutmelding" bij het bios kun je doorklikken. Ik spreek uit eigen ervaring. Met een aangepast bios kun je tevens die melding weghalen :)
Nice! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij verdwijnt ook als je maar enig filter gebruikt voor regio :? Maar standaard vind ik hem wel:

http://www.ebay.nl/sch/i....rksid=p3286.c0.m270.l1313
Ja, maar die aangepast BIOS'en gaan niet op voor alle borden. Op NBR was er laatst eentje die z'n T61 dood geflashed heeft :X

En volgens mij zijn er ook combi's die sowieso niet goed willen werken.
BackSlash schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:31:
[...]

Dat heb ik ook veel gelezen, maar dat van 08/06 lees ik nu voor het eerst. Alle Nvidia chips vanaf 08/08 schijnen 'goed' te zijn, maar tegelijkertijd zijn deze nieuwe versies erg moeilijk te vinden.

[...]

Niet per definitie volgens mij. Maargoed, in mijn ogen neem je toch een risico als je weer voor een bord met Nvidia graphics gaat. Er schijnen zelfs oplichters actief te zijn die oude moederborden verkopen met nieuwe datums na 08/08 erop gegraveerd.
Die 08/06 heb ik ook met een vraagteken erachter. Maar voor die 08/08 is er een periode waar het een soort van lotto is. En daarvoor een periode waar je altijd pech hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
BackSlash schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:31:
Mijn laptop is verstuurd naar megasellers voor reparatie op 2-6-2009, en toen is het moederbord vervangen (na nog een keer te hebben terug gestuurd omdat ze de laptop niet correct in elkaar gezet hadden) maar van dit moederbord is dus ook de video kaart overleden. Enig idee waar de data op het moederbord staan? Dan zal ik de laptop is openmaken en de datum op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die data die genoemd zijn (waaronder 08/08) gaan niet over het moederbord, maar over de hele laptop. Aan de onderkant van je laptop zit zo'n sticker waar die op staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Op de Nvidia GPU zelf staat ook een datum. Forumquote:
To find out the significant information of the nVIDIA chip production date, one has to actually open up the machine by removing the keyboard and fan, and wipe the thermal grease from the nVIDIA chip, in order to see its production date. This is what i actually did, and the nVIDIA chip had the following info engraved/printed on it:
code:
1
2
3
4
5
nVIDIA
UA10B165 1041A2
S TAIWAN
P3U612.M2W
G84-950-A2

The most interesting information is contained in the second half of the second line. It states 1041A2, which refers to the production date. In the case of this sample, this would be the 41st week of 2010, with revision A2. This chip should be okay, as it was produced far later than August 2008, obviously.
Voorbeeldplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.comcast.net/~coolviewer/New/T61%20Old%20Mobo.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Zojuist antwoord van Lenovo support NL gehad. Begin nu echt te twijfelen of ik ooit weer een Thinkpad koop. Dit is van hetzelfde niveau als Sony Vaio support waar ze tot de letter van de garantievoorwaarden werken.
Beste Klant,

Customers who experience these symptoms on qualifying models that are no more than six months beyond expiration of warranty should continue to contact support for assistance. This additional coverage ends March 31, 2011.

Het is in dit geval veel te laat voor reparatie als uw garantie is meer dan 1 jaar geleden afgelopen.

Onze escuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
De support van Lenovo schijnt inderdaad een stuk minder te zijn dan toen het nog van IBM was... de kwaliteit van de Thinkpads T-series schijnt ook achteruit te zijn gegaan na de T61 serie... ;(
Jammer want ik was echt een Thinkpad fan geworden. Alle familie en vrienden die een laptop nodig hebben lopen nu ook allemaal met T60's rond :) Als ik even tel zijn er toch zeker 4 T60's en 1 T43 bijgekomen in mijn omgeving na mijn advies.

[ Voor 12% gewijzigd door BackSlash op 10-07-2012 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
Jammer, dat is de zelfde reactie die ik kreeg over de telefoon. Niet meer dan 6maanden extra garantie en die extra dekking is dus al afgelopen.

Datum onderop is bij mij 07/10 maar dat zegt niet veel aangezien het moederbord vervangen is, datum op de chip is dan interessanter maar dat is wel wat meer sleutel werk. Zal er na de vakantie is naar kijken. Ander moeder bord er in zetten is op zich wel interessant, als het kan dan een met de intel video kaart. De NVIDIA heb ik toch niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Blijkbaar kan je dus tegenwoordig niet meer verwachten dat een ThinkPad het vier jaar uithoudt. Dit even los gezien van de specifieke situatie met NVidia. Dit i.c.m. de nieuwe designs als een rij minder op je toetsenbord op de nieuwe lijn en ze draaien zichzelf zo de nek om. Érg zonde en erg dom als je het mij vraagt. Volgens mij is er nog genoeg markt voor een lijn van notebooks in de lijn van IBM Thinkpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ja kostenbesparingen hebben plaats gemaakt voor kwaliteit bij Lenovo... de nieuwere modellen hebben bijv. een afgezwakte versie van de rollcage, slechtere toetsenborden, etc etc...

Mijn T60p (behuizing, hardware is T61 :)) is van 2007 en die is nog steeds in goede staat. De scharnieren van het beeldscherm zijn nog perfect (totaal niet wiebelig), geen barsten of scheuren in de behuizing, etc. Als je hem ziet zou je niet verwachten dat hij 5 jaar oud is.

[ Voor 3% gewijzigd door BackSlash op 10-07-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die malle move met dat gekke eiland keyboard met een rij te weinig snap ik ook niet 8)7

Net zoals toen ze de 4:3 modellen eruit knikkerden. "Er was geen vraag naar".... de wachttijd voor een 4:3 14" T61 was twee maanden en de meerprijs $250. Hoezo; geen vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:45
gertvdijk schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:03:
Zojuist antwoord van Lenovo support NL gehad. Begin nu echt te twijfelen of ik ooit weer een Thinkpad koop. Dit is van hetzelfde niveau als Sony Vaio support waar ze tot de letter van de garantievoorwaarden werken.
[...]
Ze geven je anders nog wel garantie tot 6 maanden na de oorpsronkelijke vervaldag. Vind ik knap. Geen enkele hardwareleverancier doet dat tegenwoordig. (op Logitech in bepaalde uitzonderlijke gevallen na). Ze kunnen ook geen 'nieuwe' bordjes blijven leveren. Het houdt een keer op.

Vandaag bij ons in de winkel nog een Lenovo repair guy langsgeweest om een bordje te vervangen in een E520. Babbeltje gedaan, omdat ik zelf nogal into Thinkpads ben. Kwaliteit ligt bij professionele reeksen (T&W) nog steeds achterlijk hoog. Hij kwam in genoeg bedrijven met honderden (T's) laptops in dienst waar echt amper problemen mee zijn. Groot contrast met de goedkopere reeksen, E520, Ideapad, etc.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Noel schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:41:
Ze geven je anders nog wel garantie tot 6 maanden na de oorpsronkelijke vervaldag.
Nee dus. Tot maart 2011 óf 6 maanden langer. Niet én.
Ze kunnen ook geen 'nieuwe' bordjes blijven leveren. Het houdt een keer op.
Ja dááág. 1) Ze wisten al sinds zomer 2008 dat deze bij bosjes omvallen. Hadden allang wat extra kunnen produceren of alternatieven kunnen regelen. En 2) ik heb ze gevraagd op een andere manier tegemoet te komen: "tegoedbon, Intel graphics model, vergelijkbare refurbished laptop, korting op reparatie" allemaal genoemd en allemaal "nee". Dus ja, dat vindt jij dan nog steeds goede service?
Vandaag bij ons in de winkel nog een Lenovo repair guy langsgeweest om een bordje te vervangen in een E520. Babbeltje gedaan, omdat ik zelf nogal into Thinkpads ben. Kwaliteit ligt bij professionele reeksen (T&W) nog steeds achterlijk hoog. Hij kwam in genoeg bedrijven met honderden (T's) laptops in dienst waar echt amper problemen mee zijn. Groot contrast met de goedkopere reeksen, E520, Ideapad, etc.
Kan zijn dat de kwaliteit erg hoog ligt, maar daar heb je niets aan als de service belabberd (lees: onredelijk) is. Je betaalt je helemaal scheel voor een redelijke T/W en blijkbaar levert je dat weinig meerwaarde op. Je kan er misschien wel iemands hersens mee inslaan, maar hardware kan nou eenmaal altijd kapot gaan. Ben altijd Thinkpad 'fan' geweest, maar zonder service staan ze weer gewoon tussen Asus, Sony en Medion (ik noem maar wat).

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van laatstgenoemde merken heb je echter geen "community" en ook geen lijst van FRU's om zelf iets te vervangen. Dat staat nog los van het feit dat het daar sowieso niet de moeite waard is die dingen nog te repareren, met een ThinkPad wel.

Maarre; kon je niet mailen om het te 'escaleren'? Tussen mijn eerste telefoontje en het telefoontje van "we gaan hem repareren" zat trouwens ook iets van twee (?) weken. Ik heb toen zelf nog een moederbord met Intel chip besteld bij een Duitse winkel omdat ik niks meer van Lenovo hoorde en die werd verzonden op de dag dat ik gebeld werd... en dat was ook niet meteen (internationale bankoverboeking...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:38:
Van laatstgenoemde merken heb je echter geen "community" en ook geen lijst van FRU's om zelf iets te vervangen. Dat staat nog los van het feit dat het daar sowieso niet de moeite waard is die dingen nog te repareren, met een ThinkPad wel.
Ja, eens. Het is ook wel wat kort door de bocht hoor wat ik zei.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:38:
Maarre; kon je niet mailen om het te 'escaleren'?
Misschien geef ik te snel op, dan. Morgen bellen/mailen meer in de toon van "ik accepteer dit niet" ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik doen. Zeg dat je zo'n case nummer wilt en dat Lenovo maar eerder een recall had moeten doen. Etc.

Sowieso niet boos worden aan de telefoon. Gewoon vrolijk + assertief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:47
Bij gebrek aan een topic voor de wat recentere modellen, dan maar hier.
Iemand enig idee wat een x200s nog op zou kunnen brengen? (36 maanden oud) in goede staat en met 1440x900 scherm :*)

Kan ik me budget voor een nieuwe thinkpad er een beetje op inschatten, Vind het nog steeds enorm jammer dat de X2 serie niet meer hoger dan 1366x768 gaat :/ Het zal dus waarschijnlijk een T430 met 1600x900 worden O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je wel nog wat extra specs geven. Want er zit nog een aardig verschil tussen een low-budget en high-end X200s. Zelfs in de 2e hands prijzen van T61's zit er nog een aardig verschil tussen de low-budget en high-end modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Wat meer specs dan :)

X200s:
Cpu: Intel Montevina SL9400 @ 1,86GHz
Scherm: WXGA+ (1440 * 900) met led backlight
Gpu: intel 4500MHD
Ram: 4GB DDR3
Hdd: 320GB op 7200rpm
Accu: 6cell + 9cell, 2 laders
Fingerprint reader
OS: Windows 7 + windows vista licentiesticker (Lenovo upgrade program)
Voor zijn tijd was hij redelijk high-end onder de x200's voorzover ik me kan heugen. Doet 1M superPI in 23 sec met zijn ULV :> Accuduur momenteel nog rond de 8 a 9 uur voor de 9cell, en 5 uur voor de 6cell

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-07-2012 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
In navolging van mijn eerdere post. Me nieuwe t430 komt als het goed is morgen binnen :*)
Gisteravond bestelt, binnen 2 uur verzonden vanuit LA en ligt nu al in Keulen volgens de trace _/-\o_

Post van het weekend wel een review als ik er even mee gespeelt heb >:)

[ Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 25-07-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via eBay? Of bij een toko die wel internationaal verzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Wellicht had je de nieuwe X1 Carbon met 14" 1600x900 scherm, 1.35kg ook wel interessant gevonden. Die wordt halverwege augustus verwacht.

Overigens ben ik ook wel benieuwd waar je de laptop besteld hebt, en waarom je gekozen hebt voor Amerika. In Duitsland zijn de laptops ook samen te stellen. Komt het incl. douane en belasting etc. daadwerkelijk goedkoper uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Hij komt van ebay :)
Carbon zat ik idd op te wachten, tot de prijzen begonnen binnen te druppelen (~2000 - 2500$) met een verwachte accuduur van rond de 5 uur.
Ik was nu 1399$ kwijt voor de laptop, met 100$ shipping via UPS (en neem hem net in ontvangst, tussen bestellen in LA en ontvangst zat dus zo'n 32 uur :9~ ). Inklaarkosten vielen mee waardoor ik totaal nu op zo'n 1350 euro uitkom.

T430
Intel Core i7-3520M @ 2.9GHz
8GB PC3-12800 1600MHz DDR3
Nvidia Quadro NVS 5400M
14.1" HD+ (1600 x 900)
720p Megapixel Camera
500GB 7200rpm 2.5" Serial ATA Hard Drive
Intel Centrino Advanced-N 6205 WiFi
Bluetooth 4.0
Ultranav (TrackPoint and Touchpad) with Fingerprint Reader
9 cell
3 jaar International Warranty Support

Was via die ebay toko iig al goedkoper dan dat ik het samenstelde bij de lenovostore in de vs. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Kun je misschien de naam geven van de ebay winkel? Niet toevallig newthinkpads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Jup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14

_Arthur

blub

AquaSheep schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:18:
Kun je misschien de naam geven van de ebay winkel? Niet toevallig newthinkpads?
Komt mijn W520 ook vandaan: tot nu toe geen klachten over die verkoper. Let wel op dat je wel BTW e.d. mag/moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrashOverDrive schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:56:
Hij komt van ebay :)
Carbon zat ik idd op te wachten, tot de prijzen begonnen binnen te druppelen (~2000 - 2500$) met een verwachte accuduur van rond de 5 uur.
Ik was nu 1399$ kwijt voor de laptop, met 100$ shipping via UPS (en neem hem net in ontvangst, tussen bestellen in LA en ontvangst zat dus zo'n 32 uur :9~ ). Inklaarkosten vielen mee waardoor ik totaal nu op zo'n 1350 euro uitkom.
Huh? $1399 + $100 verzendkosten = $1499 = €1238 + €10 administratiekosten = €1248 + 19% BTW = €1485

Of hadden ze er een 'ietwat' fictieve waarde op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
De waarde was 392 euro. Klopt redelijk als je ervanuit gaat dat de 1 per-ongeluk is weggevallen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen zo jammer als het pakje 'kwijt' raakt. Dan krijgt de afzender dat bedrag, indien verzekerd verzenden.

Voor $1400 verzekeren en douanewaarde van $400 gaat namelijk niet op bij die bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

CrashOverDrive schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:54:
De waarde was 392 euro. Klopt redelijk als je ervanuit gaat dat de 1 per-ongeluk is weggevallen O-)
Dan heb je geluk gehad. Doorgaans zet een serieuse verkoper uit de US gewoon de echte waarde, aangezien het aldaar als fraude wordt gezien en niet te licht bestraft wordt.

Bij mijn W520 was gewoon de echte waarde aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen daar. Hier is het ook fraude. Je moet sowieso zelf dingen aangeven mochten ze er 'zomaar' doorkomen. Officieel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Officeel misschien ja, maar ik heb er niet omgevraagd bij de verkoper en had het volledige bedrag gewoon klaarliggen voor de bezorger. ;) Vroeg toen hij het bedrag noemde zelfs nog 2x of het wel klopte omdat het een prijzige laptop was. Was allemaal in orde volgens hem (ok, door verkoper ingevulde bedrag klopte niet zag ik later) Maar ik ben Hollander genoeg om er daarna niet nog zelf eens achteraan te gaan bellen van "Meneer de postbode, ik moet/wil graag nog 200 euro extra betalen" :> Of jij wel?

Review staat trouwens online :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
Ik heb ook netjes belasting betaald over mijn notebook. Totaal was ik ongeveer 1350 kwijt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Ik wilde ook gewoon belasting betalen, 't geld lag al klaar toen de bode aan de deur kwam. Maar omdat de verkoper (ongevraagd) er een ander bedrag opgezet heeft viel het bedrag een stuk lager uit. Vroeg het nog aan de bezorger maar die zei dat het klopte (wat het ook doet, adh van het verkeerde bedrag).

Maar zou jij er wanneer de verkoper een verkeerd bedrag invoert er zelf nog achteraan gaan bellen/mailen zodat je na veel gezeik extra mag betalen en je de verkoper een federal offence bezorgd? ;) Ikke niet.

Nu hoor je mij niet klagen dat ik een meevaller heb, maar imo is het ook niet heel gek dat ik er geen werk van maak om het alsnog te betalen. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door CrashOverDrive op 05-08-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

CrashOverDrive schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:52:
Nu hoor je mij niet klagen dat ik een meevaller heb, maar imo is het ook niet heel gek dat ik er geen werk van maak om het alsnog te betalen. 8)7
lol, nee natuurlijk niet :o

Denk dat je gewoon een mooi gelukje heb gehad en zij inderdaad gewoon een fout hebben gemaakt mbt het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ja zoals dat bij monopoly zo mooi heet "Een fout in uw voordeel, u ontvangt € 200" :D Verder zou ik me niet zo druk maken hierover, je hebt het immers niet bewust gedaan.

Ik heb je review ook even gelezen, waar ik vooral benieuwd naar ben is wat je van de bouwkwaliteit vind. Voelt hij echt nog steeds zo degelijk als je van de IBM thinkpads (T4x en T6x serie) gewend bent? Of geniet Lenovo tegenwoordig vooral van de goede naam die IBM heeft opgebouwd maar maakt deze het zelf niet meer waar? Dat lees ik namelijk wel eens op Thinkpad fora.

En dat nieuwe toetsenbord, is dat ook echt een verbetering? Het lijkt mij persoonlijk eerder een achteruitgang. Zelf gebruik ik dat blokje van INSERT t/m Page Down namelijk heel veel en zou ik niet willen missen.

Tot slot de kwaliteit van het scherm, wat vind je daarvan? Is het typisch TN, slechte kijkhoek en onbruikbaar in zonlicht? Of valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Bouwkwaliteit vind ik nog steeds erg degelijk, maar vind ik moeilijk te vergelijken met de t4x serie. Toen was alles nog een stuk zwaarder en harder plastic. Als ik hemv vergelijk met me oude t61p dan voelt hij redelijk hetzelfde aan. Als je op een dichtgeklapt scherm drukt veert hij wel iets bij de hoeken aan de voorkant, maar dat had me t61p ook. Scharnieren voelen nog precies hetzelfde aan en ook de rest is niet gek veel veranderd voor mijn gevoel.

Nieuwe toetsenbord vind ik ook niet echt een verbetering. Ben er een beetje neutraal over. Vind hem niet slechter dan de oude, maar ook geen echte verbetering. Ik maak nu misschien iets minder snel typfouten doordat de ruimtes wat groter zijn, maar kon bij de oude lekkerder over de toetsen glijden. Vind het alleen wel jammer dat ze de trackpointknoppen ook hebben aangepakt. Deze hadden zo'n schuine inkeping erin, met een vrij lomp bocheltje op de scroll knop. Dit is nu vervangen door schuine kaarsrechte schuine hoekjes van zo'n 30 graden. Ik kan er niet zo fijn tegenaanleunen zoals bij de oude knoppen het geval was. Hier goed te zien. Knopjes mis ik inprincipe niet behalve 2. Die handige knoppen voor back/forward die altijd boven de linker en rechter pijltjes zaten. Daar zit nu page up/down. Ik denk dat ik ze ga rebinden naar forward / back :9

Kwa scherm. Ik vind hem redelijk aardig voor een TN paneel. Stukken beter dan me x200s die wel een enorm slechte kijkhoek heeft. De felheid is niet geweldig hoog (250 nits) maar moet goed te gebruiken zijn als je niet in vol zonlicht zit. Kan dit alleen nog niet testen bij gebrek aan zon >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Na aankondiging van de x1 carbon denk ik er serieus over om die te gaan kopen als upgrade van m'n x60s.
Begin nu toch wel te merken dat de x60s op leeftijd raakt, kan allemaal net iets rapper.
En ik wil eigenlijk iets hogere resolutie.

Maar wil eigenlijk model wel eens vasthouden voordat ik geld ga uitgeven, is daar nog enige kans op in nederland ? (heb eigenlijk nog nooit lenovo in winkel zien staan)

Op tweakers homepage stond dat nl model met 256gb ssd uitgerust wordt, terwijl 128gb versie ook optie is ? (maar niet in nl dus?)
Heb aan 128gb meer als voldoende. (heb nu ook een 128gb ssd in m'n x60s)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X1 Carbon hogere resolutie? De X60s had nog 1400x1050. Of had je de 1024x768 variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ik heb de 1024x768 versie, met core duo 1.66ghz cpu
1400x1050 was toch alleen bij de tablet x60 ? (die zwaarder was)

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 10-08-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh... ja. Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
DDX schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:03:
Maar wil eigenlijk model wel eens vasthouden voordat ik geld ga uitgeven, is daar nog enige kans op in nederland ? (heb eigenlijk nog nooit lenovo in winkel zien staan)
Bij Bluelink kan je op afspraak langskomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

De X1 staat inmiddels op lenovo.com vanaf 1249 dollar te koop.
Dat is wel wat leuker dan de 1799 euro die hier in nederland gevraagd gaat worden. (want zijn er winkels die afwijken van de adviesprijs?)

• Cyclonist
Ik zou er graag een importeren via lenovo.com, want daar worden aardig wat kortingsbonnen geaccepteerd in de store. Maar helaas kun je daar alleen verzenden naar een US adres. Erg mooi ding die X1.

• DDX
  • Nu online

DDX

Misschien via site zoals www.borderlinx.com ?
Even snelle berekening gedaan op die site met gewicht van 3kg kom je op shipping + belasting op 270 euro kosten.
Basis model van 1250 dollar komt dan op 1280 euro uit.

Het is mij alleen niet echt duidelijk of de garantie die je bij lenovo.com krijgt ook internationaal is.

[ Voor 20% gewijzigd door DDX op 16-08-2012 23:01 ]

Verwijderd

CTO's hebben volgens mij nooit meer internationale garantie.

Via eBay ben je waarschijnlijk net zo duur of zelfs goedkoper uit dan via zo'n 'Amerikaans-adres-bedrijf' dat een heel menu aan 'fees' rekent.

• DDX
  • Nu online

DDX

Zonder internationale garantie valt het direct af.
Dan idd maar ff afwachten wat ebay aanbieders aan prijzen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ik sta op het punt om een x1c te bestellen (via ebay) alleen nog even hoe/wat ivm garantie in Nederland.
Als ik via de iws lookup het type laptop kijk zie ik een telefoonnummer voor nederland, ik ga er dus vanuit dat er idd garantie in Nederland is. (volgens verkoper zit er ook internationale garantie op)

Vragen: heeft het nut om onsite upgrade te doen in de us zodat ik hier ook onsite garantie heb ? (wil ik het liefst wel nml)
Of is lenovo inmiddels gestopt met onsite garantie in nederland. (laatste onsite garantie is met mijn huidige x60s zo'n 2 a 3 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

X1C is onderweg (maandag komt hij binnen) uiteindelijk toch maar gewoon in Nederland (bij bluelink) besteld.
Snap niet helemaal de prijzen daar alleen, aanbiedingen zijn minder goed uitgerust dan goedkoper model.

https://www.bluelink.nl/search?q=x1+carbon

Meteen met 5 jaar onsite garantie dus geen uitzoekwerk hoe/welke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

En binnen, even wennen aan de keyboard indeling (grijp nog best vaak mis omdat ik toesten op andere plek verwacht) maar verder prima laptop :)
Mag alleen wel binnenkort monteur laten komen, de 8 toest gaat maar aan 1 kant naar benden.

Het is trouwens het i5 1.8Ghz 8GB memory en 256GB SSD model.
(was nog even bang dat specs niet zouden kloppen aangezien dit het goedkoopste model op de bluelink website is)

Even een snel een review online gezet :
productreview: Lenovo Thinkpad X1 Carbon (N3N2SMH) review door DDX

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 24-09-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Of ik heb veel pech, of de bouwkwaliteit is wel omlaag gegaan.
Begin deze week keyboard laten vervangen. (ivm toest die wat meer weerstand had)
En nu mag ik weer bellen voor scherm, linksonder zit rand wat bol en gisteren liet lijm los waardoor ik nu naar binnen kan kijken en bedrading zie zitten.

En ik heb het idee dat ik tegen mezelf zit te praten in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Lenovo Thinkpads zijn niet erg populaire notebooks onder de 'gewone' consument. Je ziet die apparaten vooral in een zakelijke omgeving. Het helpt verder ook niet echt dat de Thinkpads verschrikkelijk duur zijn in Europa. Je kunt via eBay een Thinkpad importeren uit de VS en BTW belasting over betalen en je bent nog honderden Euro's goedkoper uit :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Viel uiteindelijk wel mee met model van de x1c die ik bluelink heb gekocht.
(nogsteeds vreemd dat dit model goedkoopste is, maar wel 8GB memory en 256GB ssd heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
BackSlash schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:43:
(..) waar ik vooral benieuwd naar ben is wat je van de bouwkwaliteit vind. Voelt hij echt nog steeds zo degelijk als je van de IBM thinkpads (T4x en T6x serie) gewend bent? Of geniet Lenovo tegenwoordig vooral van de goede naam die IBM heeft opgebouwd maar maakt deze het zelf niet meer waar? Dat lees ik namelijk wel eens op Thinkpad fora.

En dat nieuwe toetsenbord, is dat ook echt een verbetering? Het lijkt mij persoonlijk eerder een achteruitgang. Zelf gebruik ik dat blokje van INSERT t/m Page Down namelijk heel veel en zou ik niet willen missen.
Dit vroeg ik een tijdje geleden in dit topic aan iemand die net een T430 had gekocht. Ik heb op meer plekken gelezen dat de bouwkwaliteit van Lenovo minder is dan van IBM, en dat begon al bij de T61 die zwakkere scharnieren had van het scherm dan de T60, en dat deze trend zich heeft doorgezet bij de opvolgers. Jammergenoeg bevestig jij dit beeld :|

Ik heb nu een T60p, geupgrade met T61 moederbord en 256GB SSD, dat is voor mij de ideale combi van hardware (IPS scherm op 1600x1200 en zuinige Penryn core2duo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar die verhalen over achteruit hollende kwaliteit horen we nu al elke serie de laatste zes jaar...

Ik kan hier in-house vergelijken tussen een W520, T61 (14.1" wide) en een T22, iets verder daarbuiten ook met een R61 (15,4"). De gammelste van de drie is bij uitstek de T22.

De T61 had een kapot mobo (bekend nVidia probleem); dat is niet de fout van Lenovo; dat hadden _alle_ merken.

En tja; dat nieuwe toetsenbord op de laatste serie is inderdaad prut [de indeling], maar dat zijn ze nu volgens mij allemaal. HP had al eerder een pruttoetsenbord en ook daarvoor had HP de pijltjestoetsen voor kleutervingers gemaakt.
Dat toetsenbord is trouwens dé reden dat ik een W520 gekocht heb en geen W530.

Zo'n T60p Frankenpad is natuurlijk heel mooi, maar je haalt er niet de batterylife van een W520 / W530 mee. De bonus van de T60p is dan natuurlijk het scherm.

Ik kan me wel terugvinden in de kritiek op uitermate stomme keuzes (dat toetsenbord, verwijderen van eSata, scherm verlagen naar 16:9), maar niet in de 'achteruit hollende' bouwkwaliteit.

Maar het zal me niks verbazen als alle rand-Thinkpads (zoals de X1) iets gammeler zijn gebouwd.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ach ik heb onsite garantie dus ze sturen maar gewoon voor ieder dingetje een monteur langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die garantie houd een keer op he...

Mijn T61 doet het nu na vijf jaar nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Garantie is 5 jaar en tegen die tijd zie ik wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 01:09:
Ja, maar die verhalen over achteruit hollende kwaliteit horen we nu al elke serie de laatste zes jaar...

Ik kan hier in-house vergelijken tussen een W520, T61 (14.1" wide) en een T22, iets verder daarbuiten ook met een R61 (15,4"). De gammelste van de drie is bij uitstek de T22.

De T61 had een kapot mobo (bekend nVidia probleem); dat is niet de fout van Lenovo; dat hadden _alle_ merken.

En tja; dat nieuwe toetsenbord op de laatste serie is inderdaad prut [de indeling], maar dat zijn ze nu volgens mij allemaal. HP had al eerder een pruttoetsenbord en ook daarvoor had HP de pijltjestoetsen voor kleutervingers gemaakt.
Dat toetsenbord is trouwens dé reden dat ik een W520 gekocht heb en geen W530.

Zo'n T60p Frankenpad is natuurlijk heel mooi, maar je haalt er niet de batterylife van een W520 / W530 mee. De bonus van de T60p is dan natuurlijk het scherm.
Ik heb er nu een NNB keyboard inzitten, dat typt nog net ff lekkerder dan een standaard T61 keyboard.
Mijn 9 cells batterij houdt het ongeveer 3,5 uur vol, afhankelijk van de activiteit. Voor mij lang genoeg :)

Het belangrijkste voordeel van de T60p FrankenPad is natuurlijk het IPS scherm, iets wat jarenlang niet meer in laptops is toegepast. Het begint nu weer een beetje terug te keren (de nieuwe Macbook Pro Retina en een Asus Ultrabook)... maargoed, deze laptop (T9300 2.5Ghz, 4GB, 256GB SSD) is snel genoeg voor mijn doeleinden. Misschien leuk om over 2-3 jaar als 2ehandsje op de kop te tikken :)
Ik kan me wel terugvinden in de kritiek op uitermate stomme keuzes (dat toetsenbord, verwijderen van eSata, scherm verlagen naar 16:9), maar niet in de 'achteruit hollende' bouwkwaliteit.
Dat zijn ook typische keuzes die mij irriteren, en volgens mij alleen worden gedaan vanwege kosten besparen, en niet ter bevordering van de productiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

DDX schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:34:
Of ik heb veel pech, of de bouwkwaliteit is wel omlaag gegaan.
Begin deze week keyboard laten vervangen. (ivm toest die wat meer weerstand had)
En nu mag ik weer bellen voor scherm, linksonder zit rand wat bol en gisteren liet lijm los waardoor ik nu naar binnen kan kijken en bedrading zie zitten.
Lenovo weigert om dit probleem onder garantie op te lossen.
Enkel als ik wil betalen willen ze dit probleem oplossen.

Plaatjes van het probleem :
http://tweakers.net/ext/f/3RfVIsFZPQVZfgyGSlazYkJq/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/6XqojdIJvb4sSS300XkWc1Dc/full.jpg

Heb er maar een topic op geopend op lenovo forum, hopenlijk is daar iemand van lenovo die wat meer moeite wilt doen.
http://forums.lenovo.com/...rranty-denied/td-p/901741

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maar weer eens mijn idee bevestigd dat die X1 niet de naam 'ThinkPad' hoort te hebben. Het is min of meer een consumer-grade laptop met een trackpoint erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Belachelijk dat Lenovo niet wilt repareren. Je betaalt bijna €2000 voor zo'n laptop en dan verwacht je toch dat er geen imperfecties zijn. Ligt het aan mij of zit het scharnier ook scheef erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

DDX schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:45:
[...]

Lenovo weigert om dit probleem onder garantie op te lossen.
Enkel als ik wil betalen willen ze dit probleem oplossen.

Plaatjes van het probleem :
http://tweakers.net/ext/f/3RfVIsFZPQVZfgyGSlazYkJq/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/6XqojdIJvb4sSS300XkWc1Dc/full.jpg

Heb er maar een topic op geopend op lenovo forum, hopenlijk is daar iemand van lenovo die wat meer moeite wilt doen.
http://forums.lenovo.com/...rranty-denied/td-p/901741
Is het standaard garantie of Proffesional waar het hier over hebben?

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

AquaSheep schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:15:Ligt het aan mij of zit het scharnier ook scheef erin?
Ja dat is de oorzaak van het probleem, volgens lenovo is de scharnier afgebroken. (knap dat ze dat op basis van deze 2 foto's kunnen zien)
IStealYourGun schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:48:
[...]

Is het standaard garantie of Proffesional waar het hier over hebben?
Weinig profs aan, heb er 5 jaar onsite opzitten.
Maar persoon die ik aan de lijn had was zowat robot, op iedere vraag die ik stelde kreeg ik wedervraag of ik een offerte wilde ontvangen om het te laten repareren.
Zelfs op mijn vraag of de adp garantie dit dan niet dekt. (niet dat ik die hier voor wil inzetten, die heb ik meer voor het geval ik de laptop uit mijn handen laat vallen ofzo)

Heb iig nu dus klacht per mail gestuurd. (kon niet met iemand anders doorverbonden worden)
En Lenovo forum een post, misschien dat iemand van lenovo het daar ziet.

En als daar beide niets uitkomt ga ik maar eens informeren bij de verkoper. (bluelink.nl)

Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste