724 is BBC1 HD. 39 is BBC entertainment en BBC3 & BBC4 zijn gone. Wat is er op BBC2 te vinden dan?TMPJ schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:44:
[...]
Als ik dit overzichtje moet geloven is er nog geen HD variant van BBC2 beschikbaar.
Genoegrolandos582 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:47:
[...]
724 is BBC1 HD. 39 is BBC entertainment en BBC3 & BBC4 zijn gone. Wat is er op BBC2 te vinden dan?
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Whoop. Ik zie dat ik gepatched ben. Jammer genoeg ben ik pas rond 17:00 thuis. Monteur komt tussen 12 en 2. Maar die kan alleen de epxeriabox aansluiten en niet de tv. (die hangen aan trunks door het netwerk.).
Dus mijn vrouw moet maar even internetten middels der telefoon vandaag
Kan niet wachten totdat ik thuis ben. Helaas alleen vanmiddag om 14:00 een crematie
Dus mijn vrouw moet maar even internetten middels der telefoon vandaag
Kan niet wachten totdat ik thuis ben. Helaas alleen vanmiddag om 14:00 een crematie
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Anoniem: 319721
Hier ook de stap genomen maandag 3 augustus komt de monteur hier om ons aan te sluiten op KPN, van Ziggo hebben wij na 11 jaar afscheid genomen i.v.m. verslechtering van het netwerk.
Zo ben omgezet.
Welke poort van de EB is wat? Welke is tv en welke inet?
Hoe kan ik het subnet aanpassen?? Hebgeen zin om mijn hele infra te moeten aanpassen
Welke poort van de EB is wat? Welke is tv en welke inet?
Hoe kan ik het subnet aanpassen?? Hebgeen zin om mijn hele infra te moeten aanpassen
Ehm, die vragen lijken mij een gevalletje RTFM
, meestal zit er een quickstartguide/flyer oid bij die aangeeft welke poort welke functie heeft, toch?
En subnet aanpassen doe je meestal bij de DHCP-server instellingen in je router, al weet ik niet of je daar toegang tot toe hebt bij een experiabox...
[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 31-07-2015 17:29 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Staat niet in die rtfm
die er overigens niet bij zit.
Ik zal wel routed iptv hebben. Dan maakt dat natuurlijk niet uit.
Subnet aanpassen mag ik niet doen. Is greyed out. 192.168.2.x/24 is het. Moet 192.168.1.x/24 worden.
Ik zal wel routed iptv hebben. Dan maakt dat natuurlijk niet uit.
Subnet aanpassen mag ik niet doen. Is greyed out. 192.168.2.x/24 is het. Moet 192.168.1.x/24 worden.
[ Voor 17% gewijzigd door Tylen op 31-07-2015 18:09 ]
Kleeeeein vraagje voor diegene die mij hopelijk verder kan helpen, want ik zie op dit moment niet echt een oplossing
. Ik ben ook bezig met het "overbodig" maken van de experiabox V9 voor het internet gedeelte (heb nogal wat gezeik gehad met allerlei apparaten en vpn's op de experiabox).
Nou heb ik een tp link sg108e als managed switch geplaatst, met daarachter de experiabox V9 (voor IPTV en telefonie) en daarnaast een netgear r7000 voor het internet.
Met behulp van de informatie in dit topic en op netwerkje.com heb ik internet kunnen scheiden richting de r7000 en telefonie richting de experiabox. Maar bij IPTV loop ik een beetje vast. Ik heb namelijk vlan 4 richting de experiabox gestuurd zodat hij de decoders kan aansturen, maar als ik dan een decoder wil aanzetten komt deze niet voorbij stap 5 (dat hij de menu's etc. gaat ophalen) waarbij ik het al zeker 2 uur aan heb laten staan. Nou krijg ik het idee als ik de rest van het topic lees, dat dit heeft te maken met het "routed" IPTV waardoor de tv decoder nu ook in het lan netwerk zelf moeten hangen.
Nu heb ik vervolgens vlan 4 ook richting de r7000 gestuurd samen met de vlan wijzigingen zoals ik die in dit topic kon vinden (vid aanpassen voor een bepaalde poort en de prio aanpassen), omdat ik de dhcp settings zoals die op netwerkje.com voor routed iptv niet kan terug vinden in de r7000. Echter leidt dit als ik de tv ontvangers aansluit op de r7000 tot een foutmelding dat het netwerk niet gevonden kan worden.
Iemand nog een idee of ik iets ben vergeten in te stellen op de r7000, de switch of de experiabox zelf om deze opstelling toch werkend te krijgen of kan het niet met de huidige apparatuur?

Nou heb ik een tp link sg108e als managed switch geplaatst, met daarachter de experiabox V9 (voor IPTV en telefonie) en daarnaast een netgear r7000 voor het internet.
Met behulp van de informatie in dit topic en op netwerkje.com heb ik internet kunnen scheiden richting de r7000 en telefonie richting de experiabox. Maar bij IPTV loop ik een beetje vast. Ik heb namelijk vlan 4 richting de experiabox gestuurd zodat hij de decoders kan aansturen, maar als ik dan een decoder wil aanzetten komt deze niet voorbij stap 5 (dat hij de menu's etc. gaat ophalen) waarbij ik het al zeker 2 uur aan heb laten staan. Nou krijg ik het idee als ik de rest van het topic lees, dat dit heeft te maken met het "routed" IPTV waardoor de tv decoder nu ook in het lan netwerk zelf moeten hangen.
Nu heb ik vervolgens vlan 4 ook richting de r7000 gestuurd samen met de vlan wijzigingen zoals ik die in dit topic kon vinden (vid aanpassen voor een bepaalde poort en de prio aanpassen), omdat ik de dhcp settings zoals die op netwerkje.com voor routed iptv niet kan terug vinden in de r7000. Echter leidt dit als ik de tv ontvangers aansluit op de r7000 tot een foutmelding dat het netwerk niet gevonden kan worden.
Iemand nog een idee of ik iets ben vergeten in te stellen op de r7000, de switch of de experiabox zelf om deze opstelling toch werkend te krijgen of kan het niet met de huidige apparatuur?
IGMP Snooping moet aan staan voor VLAN 4. Dit menu zit op jouw managed switch onder Switching->IGMP Snooping
Zet IGMP snooping op Enabled.
Zorg dat je VLAN ID op 4 staat.
Let er op dat de port waar je ISP op binnenkomt VLAN 4 tagged is.
Let er ook op dat de port waar je een IPTV ontvanger aanhangt VLAN 4 en untagged is
Ik ken de netgear R7000 niet maar ik vermoed dat je daar niet je IPTV overheen krijgt zonder custom firmwares op de hardware te draaien, dus ik zou IPTV verkeer over de TP Link sturen.
Let er ook op dat de port waar je een IPTV ontvanger aanhangt VLAN 4 en untagged is
Ik ken de netgear R7000 niet maar ik vermoed dat je daar niet je IPTV overheen krijgt zonder custom firmwares op de hardware te draaien, dus ik zou IPTV verkeer over de TP Link sturen.
[ Voor 82% gewijzigd door Lord_Dain op 31-07-2015 19:24 ]
Vorige week toen ik terug kwam van een weekje vakantie, bleek mijn Experia V9 (met witte adapter + groene lampje) de gehele tijd te herstarten. Waar ik de V9 ook aansloot, na een minuut ontstond het zelfde probleem en zag je het groene lampje van de witte adapter uit/aan gaan.. incl. de V9.
Nu had ik nog een zwarte adapter van V8 liggen en nadat ik deze aangesloten had was het probleem weg. Bad adapter blijkbaar
Mocht iemand dit probleem ook hebben, weet deze gelijk dat alleen het vervangen van de adapter voldoende is.
Nu had ik nog een zwarte adapter van V8 liggen en nadat ik deze aangesloten had was het probleem weg. Bad adapter blijkbaar
Mocht iemand dit probleem ook hebben, weet deze gelijk dat alleen het vervangen van de adapter voldoende is.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Mijn god... KPN monteur komt de 18de (pas) maar ondertussen is de lijn actief. Hebben ze ook alvast het vaste telefoon nummer geport naar KPN. Maar goed dat ik wat aan het prutsen was en de logs voorbij zag komen.
Komt dit door dat ik de boel al aangesloten had? Of heeft KPN <> ZIGGO iets te vroeg gedaan.
Komt dit door dat ik de boel al aangesloten had? Of heeft KPN <> ZIGGO iets te vroeg gedaan.
Komt doordat je de experiabox al hebt aangesloten. Vanaf dat moment wordt het nummer daadwerkelijk geport.
Ik heb ook een leuke situatie met KPN, weer zakelijk. Voor een advocatenkantoor Ondernemmerspakket internet en IP bellen afgesloten, afgelopen maandag. Inmiddels zijn we vier orders verder en ook die zijn geannuleerd. Altijd leuk als medewerkers van KPN het verprutsen. Iemand had een order totaal verkeerd ingezet, verkeerde adres en naam... Ook het annuleren schijnt een probleem te zijn, daar dit inmiddels al drie dagen duurt en naar verwachting komende donderdag pas rond zal zijn.
Ik heb het idee dat de dienstverlening op de consumentenafdeling aanzienlijk beter is dan de zakelijke dienstverlening.
Ik heb ook een leuke situatie met KPN, weer zakelijk. Voor een advocatenkantoor Ondernemmerspakket internet en IP bellen afgesloten, afgelopen maandag. Inmiddels zijn we vier orders verder en ook die zijn geannuleerd. Altijd leuk als medewerkers van KPN het verprutsen. Iemand had een order totaal verkeerd ingezet, verkeerde adres en naam... Ook het annuleren schijnt een probleem te zijn, daar dit inmiddels al drie dagen duurt en naar verwachting komende donderdag pas rond zal zijn.
Ik heb het idee dat de dienstverlening op de consumentenafdeling aanzienlijk beter is dan de zakelijke dienstverlening.
Oke heel irritant. Die loopback bug. Hoe kan je deze op laten lossen? Proberen een V10 aan te vragen via klantenservice? Want dit is gewoon niet werkbaar. Heb een eigen omgeving draaien die van buiten en binnen af benaderbaar moet zijn. En om nu steeds alles om te gaan zetten... Pfff...
Ik heb hier gewoon TV via de R7000 lopen, werkt prima. Ik heb echter geen managed switch er tussen hangen, mijn telefonie heb ik omgezet naar CheapLord_Dain schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:16:
IGMP Snooping moet aan staan voor VLAN 4. Dit menu zit op jouw managed switch onder Switching->IGMP Snooping
Connect via de siemens S450IP, dan hoeft in ieder geval niet die stroomvretende EB aan te staan.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Sinds afgelopen vrijdag overgestapt naar KPN Glasvezel 500/500 maar loop tegen een probleem aan.
Glasvezelkabel komt via NT punt binnen op mijn managed switch (Cisco SG200) (Port mode: General, Vlan 4,6,7 tagged). Van hieruit gaat een kabel naar de experiabox met van 4 en 7 tagged (op de experiabox zitten telefonie en iptv aangesloten) een andere kabel naar mijn router met vlan 6 untagged. (hier bouw ik de PPOe sessie op)
Werkt allemaal prima, alleen ik loop tegen het feit aan dat begin gemist en videotheek niet werken op de tv decoder. Krijg dan de melding "Er is een fout ontstaan bij het huren van dit Begin Gemist item. Eventueel gemaakte kosten worden niet in rekening gebracht. Probeer het opnieuw (3023)"
Zet ik internet over van mijn router (vlan 6) naar de experiabox werkt begin gemist wel.
Wat zie ik over hoofd?
edit: als ik de ontvanger rechtstreeks op de switch aansluit op een untagged vlan 4 access poort en IGMP snooping op dit vlan zet werkt het wel.
Dan nog de vraag: Waarom werkt het in de bovenste situatie niet?
Glasvezelkabel komt via NT punt binnen op mijn managed switch (Cisco SG200) (Port mode: General, Vlan 4,6,7 tagged). Van hieruit gaat een kabel naar de experiabox met van 4 en 7 tagged (op de experiabox zitten telefonie en iptv aangesloten) een andere kabel naar mijn router met vlan 6 untagged. (hier bouw ik de PPOe sessie op)
Werkt allemaal prima, alleen ik loop tegen het feit aan dat begin gemist en videotheek niet werken op de tv decoder. Krijg dan de melding "Er is een fout ontstaan bij het huren van dit Begin Gemist item. Eventueel gemaakte kosten worden niet in rekening gebracht. Probeer het opnieuw (3023)"
Zet ik internet over van mijn router (vlan 6) naar de experiabox werkt begin gemist wel.
Wat zie ik over hoofd?
edit: als ik de ontvanger rechtstreeks op de switch aansluit op een untagged vlan 4 access poort en IGMP snooping op dit vlan zet werkt het wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Mrk87 op 02-08-2015 12:43 ]
Wij zitten er aan te denken om van Ziggo 120/12 mbit/s naar KPN glasvezel 500/500 mbit/s te gaan aangezien wij een glasvezel kastje hier hebben staan. Nu ben ik eigenlijk aan het rondkijken wat er nou allemaal moet worden vervangen in het netwerk bij ons thuis. De situatie ziet er nu zo uit, wij hebben een modem van Ziggo waar het internet op binnen komt, deze wordt verspreidt naar de TV, telefoon en de router ( Asus RT-AC66U, deze verspreidt het internet naar twee 1 gbit switches, eentje in de woonkamer en een boven op de slaapkamer ( Cisco SE2500 ). De kabels die naar de switches gaan, zijn al behoorlijk oud en moeten vervangen worden, Bij speedtest haal ik ook maar 100 mbit/s terwijl dit 120 is via 5GHZ. Ik vraag me nu eigenlijk af welke CAT kabel ik nodig heb om deze switches te voorzien van de snelheid van glasvezel en welk merk kabel spreekt jullie dan aan? En waar moet ik eigenlijk nog meer rekening mee houden met betrekking tot het fysieke netwerk? Ook heb ik eigenlijk nog de vraag dat ik maar maximaal 500/500 kan kiezen en geen 1 gbit/s, kan het zijn dat mijn glasvezel kastje dat niet aan kan? Ik hoop dat jullie misschien mij op weg kunnen zetten met jullie ervaring!
Minimaal cat 5E voor gigabit en gezien de prijs verschil gewoon gaat voor cat 6 is namelijk tot 10 gb en kost vrijwel niks extra.
Weet je zeker dat je switches 1 gbit zijn ? Aangezien je maar 100 haalt kan het zijn dat je switches maar 100mbit zijn of je hebt cat 5 oid liggen das ook maar 100 mbit.
Hou er wel rekening meer dat de tv's van kpn geen coax lusten en ook werken met UTP bekabeling.
Tevens wat is de meerwaarde voor 1Gbit internet ? Ja het is snel maar 100/100 is ook snel!!! Ikzelf zie de meerwaarde van 500/500 of 1000/1000 niet in voor consumenten. Ja als je elke dag enkele GB's aan back ups o.i.d. weg moet schrijven of je hebt een server draaien. Maar dat lukt je ook makkelijk met 100/100.
KPN levert geen 1000/1000 en dit is ook maar in een paar plaatsen mogelijk geloof Lelystad en Harderwijk en via andere provider dan KPN.
Weet je zeker dat je switches 1 gbit zijn ? Aangezien je maar 100 haalt kan het zijn dat je switches maar 100mbit zijn of je hebt cat 5 oid liggen das ook maar 100 mbit.
Hou er wel rekening meer dat de tv's van kpn geen coax lusten en ook werken met UTP bekabeling.
Tevens wat is de meerwaarde voor 1Gbit internet ? Ja het is snel maar 100/100 is ook snel!!! Ikzelf zie de meerwaarde van 500/500 of 1000/1000 niet in voor consumenten. Ja als je elke dag enkele GB's aan back ups o.i.d. weg moet schrijven of je hebt een server draaien. Maar dat lukt je ook makkelijk met 100/100.
KPN levert geen 1000/1000 en dit is ook maar in een paar plaatsen mogelijk geloof Lelystad en Harderwijk en via andere provider dan KPN.
Vergeet trouwens niet je netwerkkaart en/of drivers. Als die roet in het eten gooit, dan haal je ook lang niet de gewenste snelheid, ookal heb je een gigabit switch en router incl. bekabeling erachter hangen.
"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~
Ben zelf van Ziggo 120/12 naar KPN 100/100 overgestapt. Ik had m'n Cat5 kabel vanuit de meterkast naar de router (Asus AC66U) al vervangen door een Cat6 kabel met bijbehorende wandcontactdoos en patchkastje in de meterkast. Met het juiste gereedschap een eitje om zelf aan te leggen.
Verder heb ik de coax kabels naar de slaapkamer en woonkamer ook vervangen door Cat6 utp kabels en heb de simpele router achter experiabox opstelling. De TV kastjes aangesloten op de experiabox evenals m'n Gigaset N300A IP dect basisstation. Hierop zijn een aantal losse dect handsets aangemeld.
Ik heb alles bij MP2 Netwerk Producten gehaald. Snelle levering voor een zeer scherpe prijs. Er staan daar ook wat filmpjes over hoe een en ander aangesloten moet worden.
Verder heb ik de coax kabels naar de slaapkamer en woonkamer ook vervangen door Cat6 utp kabels en heb de simpele router achter experiabox opstelling. De TV kastjes aangesloten op de experiabox evenals m'n Gigaset N300A IP dect basisstation. Hierop zijn een aantal losse dect handsets aangemeld.
Ik heb alles bij MP2 Netwerk Producten gehaald. Snelle levering voor een zeer scherpe prijs. Er staan daar ook wat filmpjes over hoe een en ander aangesloten moet worden.
Je kunt proberen je "oude: modem om ruilen voor een v10 bij je lokale KPN winkel. Dat heb ik ook gedaan bij mijn ADSL verbinding op advies van een KPN medewerker.Tylen schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 07:54:
Oke heel irritant. Die loopback bug. Hoe kan je deze op laten lossen? Proberen een V10 aan te vragen via klantenservice? Want dit is gewoon niet werkbaar. Heb een eigen omgeving draaien die van buiten en binnen af benaderbaar moet zijn. En om nu steeds alles om te gaan zetten... Pfff...
Sommige Helpdesk medewerkers kunnen je ook een V10 sturenplizz schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:19:
[...]
Je kunt proberen je "oude: modem om ruilen voor een v10 bij je lokale KPN winkel. Dat heb ik ook gedaan bij mijn ADSL verbinding op advies van een KPN medewerker.
Vermeld dan ook dat de utp kabel vol koper moet zijn en geen cca of ccs.
Jan-man schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 13:50:
Minimaal cat 5E voor gigabit en gezien de prijs verschil gewoon gaat voor cat 6 is namelijk tot 10 gb en kost vrijwel niks extra.
Zie ook Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabelspekanoot schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:58:
Vermeld dan ook dat de utp kabel vol koper moet zijn en geen cca of ccs.
[...]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zou het kunnen dat ik VLAN 4 als preferred vlan moet sturen richting experiabox?Mrk87 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:30:
Sinds afgelopen vrijdag overgestapt naar KPN Glasvezel 500/500 maar loop tegen een probleem aan.
Wat zie ik over hoofd?
Ik vermoed dat de Experiabox ITV al in "routed modus" wil afhandelen.
Ik weet niet precies alle ins en outs hiervan, maar ik kan me voorstellen dat de Experiabox in routed mode wil proberen om TCP verkeer vanaf de ITV ontvangers "OTT" te sturen (via internet). Wat in jouw geval niet gaat.
Het makkelijkst zou zijn als je je switch ook gewoon blijft gebruiken om VLAN 4 aan de ontvangers aan te bieden, dus niet meer via de Experiabox. Wellicht wil je het wel via je Experiabox vanwege je netwerk topologie, maar ik zou zo even ook geen optie zien om het anders op te lossen.
Ik weet niet precies alle ins en outs hiervan, maar ik kan me voorstellen dat de Experiabox in routed mode wil proberen om TCP verkeer vanaf de ITV ontvangers "OTT" te sturen (via internet). Wat in jouw geval niet gaat.
Het makkelijkst zou zijn als je je switch ook gewoon blijft gebruiken om VLAN 4 aan de ontvangers aan te bieden, dus niet meer via de Experiabox. Wellicht wil je het wel via je Experiabox vanwege je netwerk topologie, maar ik zou zo even ook geen optie zien om het anders op te lossen.
Ook ik heb deze setup (gebruik alleen een AC-68u als router) en heb dit weekend een beetje zitten spelen met de settings. Echter is het me ook nog niet gelukt om routed IPTV via deze switch werkend te krijgen.joep1222 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:44:
Ik heb een vraagje over routed IPTV van kpn.
Ik zit al een tijdje bij KPN en heb sinds het begin af aan naar alle tevredenheid een eigen router gebruikt in combinatie met een TP link switch die de VLAN's splitst.
Nu is KPN bezig met het omschakelen naar routed IPTV, dit zou ik ook graag voor elkaar willen krijgen met mijn eigen router.
Als eerst mijn werkende opstelling zonder routed IPTV:
Ik heb een TP-link TL-SG3210 switch. Hierop zit de utp kabel van het glasvezel kastje aangesloten. De switch is geconfigureerd met behulp van netwerkje.com.
Op de switch zit een TP-Link 1043nd router met openwrt aangesloten, de experiabox voor de telefonie en de tv's (deze verlopen niet via de experiabox).
Nu wil ik routed IPTV kan kpn werkend krijgen en heb ik het volgende veranderd aan de opstelling.
De TL-SG3210 switch zit nogsteeds aangesloten aan het glasvezel kastje. Echter i.p.v. de vlan 4, 6 en 7 apart op te splitsen stuurt hij nu 4 en 6 tagged over 1 poort en 7 over een andere poort op de switch.
De switch zit op de wan poort van de router aangesloten en splitst nu vlan 4 en 6 zelf op.
Nu heb ik aan de hand van deze site, https://github.com/machui...sparql/tree/master/config en http://netwerkje.com/routed-iptv, mijn router proberen te configureren voor IPTV. Dit is voor een deel gelukt. Het internet werkt, de dhcp van de IPTV krijgt een ipadres, maar als ik een IPTV kastje op mijn lan aansluit krijg ik geen beeld.
Ik denk zelf dat er iets met de IGMP proxy verkeerd gaat.
Mijn configuratiebestanden van de router en screenshot's zijn te vinden in onderstaande link,
https://www.dropbox.com/s...KJKc6rr3ch2DnURtdaIa?dl=0
Lijkt er wel op inderdaad.eymey schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:28:
Ik vermoed dat de Experiabox ITV al in "routed modus" wil afhandelen.
Wat is nou eigenlijk het voordeel van routed mode? Dat je 1 netwerkkabel met een domme switch kunt gebruiken om bijv. je tv en ontvanger aan te sluiten?
Grootste voordeel voor de eindgebruiker is dat multicast niet meer je LAN overspoelt (bij gebruik van unmanged switches kan dit gebeuren), wat met name voor WiFi een probleem geeft/kan geven.Mrk87 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:27:
[...]
Lijkt er wel op inderdaad.
Wat is nou eigenlijk het voordeel van routed mode? Dat je 1 netwerkkabel met een domme switch kunt gebruiken om bijv. je tv en ontvanger aan te sluiten?
Daarom heb ik ook IGMP snooping op VLAN 4 aangezetIoramus schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:32:
[...]
Grootste voordeel voor de eindgebruiker is dat multicast niet meer je LAN overspoelt (bij gebruik van unmanged switches kan dit gebeuren), wat met name voor WiFi een probleem geeft/kan geven.
Hmm, is dit zo? Ik weet dat in ieder geval IGMP, ook bij routed ITV, nog steeds als multicast over VLAN 4 het KPN netwerk uit komt. En dat een IGMP proxy in de Experiabox ervoor zorgt dat de streams je netwerk op gaan. Maar of dat dan ook als unicast streams is, dat vraag ik me af. Maar goed, het kanIoramus schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:32:
[...]
Grootste voordeel voor de eindgebruiker is dat multicast niet meer je LAN overspoelt (bij gebruik van unmanged switches kan dit gebeuren), wat met name voor WiFi een probleem geeft/kan geven.
Maar volgens mij is routed ITV ook met name geintroduceerd om eventueel in de toekomst meer innovatieve diensten te kunnen ontwikkelen, waarbij het handig is als de ITV boxen zich in het LAN van de gebruiker bevinden.
Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen via de volgende manier.TMPJ schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:27:
[...]
Ook ik heb deze setup (gebruik alleen een AC-68u als router) en heb dit weekend een beetje zitten spelen met de settings. Echter is het me ook nog niet gelukt om routed IPTV via deze switch werkend te krijgen.
Als eerst gaat de kabel van het glasvezelkastje niet meer rechtstreeks naar de switch, maar nu naar de wan poort van mijn router. Deze splitst de vlan op naar 1 poort voor de experiabox (telefoon) en de rest naar de CPU, zodat de router het internet en de IPTV kan afhandelen. (Alleen vlan 4 en 6 tagged vanaf de switch naar de router sturen werkt ook.)
Internet ingesteld volgens de manier van netwerkje.com
Extra interface aangemaakt voor IPTV en "use default gateway" en "use DNS servers advertised by peer" disabled. Als laatste moet je er zeker van zijn dat je Vendor Class: IPTV_RG meestuurt naar de dhcp van KPN, anders krijg je nooit een IP-adres.
Vervolgens heb ik igmpproxy geïnstalleerd op mijn router en gezorgd dat dit ook wordt gestart (system->startup). De igmpproxy heb ik zo geconfigureerd dat hij alles toestaat van 10.141.128.0/18 (te vinden in ARP table) en 213.75.0.0/16
Bij Static routes heb ik een route ingesteld met target 213.75.112.0 naar ipv4-gateway 10.xxx.xxx.x (De gateway kan afwijken. In de ARP table is te zien welk IP adres er gebruikt moet worden.
Als laatste nog in de firewall een zone IPTV aangemaakt.
Hieronder de config bestanden van deze setup (zal het waarschijnlijk duidelijker maken
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
etc/config/network
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| config interface 'loopback' option ifname 'lo' option proto 'static' option ipaddr '127.0.0.1' option netmask '255.0.0.0' config interface 'lan' option ifname 'eth0.1' option force_link '1' option type 'bridge' option proto 'static' option ipaddr '192.168.1.1' option netmask '255.255.255.0' option ip6assign '60' #zorgt ervoor dat niet alle pakketjes van de IPTV door het hele lan worden verspreid. option igmp_snooping '1' option defaultroute '0' option peerdns '0' option stp '1' config interface 'wan' option _orig_ifname 'eth0.2' option _orig_bridge 'false' option ifname 'eth0.6' #Vlan 6 option proto 'pppoe' option username 'macadres van je experiabox@kpn' option password 'kpn' config interface 'IPTV' option proto 'dhcp' option ifname 'eth0.4' #vlan4 option delegate '0' option defaultroute '0' option peerdns '0' option vendorid 'IPTV_RG' #Deze moet je meesturen option macaddr 'vul hier een mac in van deze site: http://www.hellion.org.uk/cgi-bin/randmac.pl?scope=local&type=unicast. Doe je dit niet dan werkt of internet of IPTV niet' config route option interface 'IPTV' option netmask '255.255.248.0' option target '213.75.112.0' option gateway 'Dit adres is te vinden in de ARP table' config switch option name 'switch0' option reset '1' option enable_vlan '1' option enable_vlan4k '1' config switch_vlan option device 'switch0' option vlan '1' option ports '1 2 3 5t' config switch_vlan option device 'switch0' option vlan '7' option ports '0t 4t' config switch_vlan option device 'switch0' option vlan '4' option ports '0t 5t' config switch_vlan option device 'switch0' option ports '0t 5t' option vlan '6' |
etc/config/igmpproxy
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| config igmpproxy option quickleave 0 config phyint option network IPTV option direction upstream #Als je IPTV interface een IP-adres krijg, dan is het ip-adres dat hier ingevuld moet worden terug te vinden in de ARP Table. Dit is per gebied verschillend. list altnet 10.xxx.xxx.xx/xx list altnet 213.75.0.0/16 config phyint option network lan option direction downstream |
/etc/config/firewall
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| config defaults option syn_flood '1' option drop_invalid '1' option input 'ACCEPT' option output 'ACCEPT' option forward 'REJECT' config zone option name 'lan' option input 'ACCEPT' option output 'ACCEPT' option forward 'ACCEPT' option network 'lan' config zone option name 'wan' option input 'REJECT' option output 'ACCEPT' option forward 'REJECT' option masq '1' option mtu_fix '1' option network 'wan wan6' #hieronder zorg je ervoor dat IGMP wordt geaccepteerd door de firewall config rule option name 'Allow-IGMP' option proto 'igmp' option target 'ACCEPT' option src 'iptv' config rule option name 'Allow-IGMP-Proxy' option proto 'udp' option family 'ipv4' option target 'ACCEPT' option dest_ip '224.0.0.0/4' option dest 'lan' option src 'iptv' config zone option forward 'REJECT' option output 'ACCEPT' option name 'IPTV' option input 'REJECT' option masq '1' option network 'IPTV' config forwarding option dest 'IPTV' option src 'lan' config forwarding option dest 'wan' option src 'lan' |
Ja, maar bij routed mode wordt er gekeken naar actieve/niet actieve streams en worden niet actieve streams niet doorgestuurd (bij veel zappen maakt dat uiteindelijk wel wat uit)..eymey schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:39:
[...]
Hmm, is dit zo? Ik weet dat in ieder geval IGMP, ook bij routed ITV, nog steeds als multicast over VLAN 4 het KPN netwerk uit komt. En dat een IGMP proxy in de Experiabox ervoor zorgt dat de streams je netwerk op gaan. Maar of dat dan ook als unicast streams is, dat vraag ik me af. Maar goed, het kan. Zou wel een mooi bij-effect zijn.
Maar volgens mij is routed ITV ook met name geintroduceerd om eventueel in de toekomst meer innovatieve diensten te kunnen ontwikkelen, waarbij het handig is als de ITV boxen zich in het LAN van de gebruiker bevinden.
Dat geldt in de 'gewone' modus ook hoor. Als ik zap, dan wordt er een "IGMP leave" naar de IGMP-router van KPN gestuurd en houdt die stream direct op, om plaats te maken voor de stream waar ik heen zap.
Misschien kennen jullie dit probleem waar ik dit weekend tegenaan liep (en eerder ook wel):
Mijn internetverbinding komt niet automatisch op nadat de router van de stroom af is geweest.
Van het weekend ben ik met mijn meterkast bezig geweest, dus alles is van de stroom geweest. Nadat ik de router (Netgear WNDR3700 met OpenWRT) weer aansloot, kreeg ik geen internet-verbinding.
Handmatig starten van de WAN-verbinding zorgde er wel voor dat dit gebeurde.
"Bring up on boot" staat aan, maar dus geen verbinding...
Iemand een idee? Hetzelfde probleem?
Mijn internetverbinding komt niet automatisch op nadat de router van de stroom af is geweest.
Van het weekend ben ik met mijn meterkast bezig geweest, dus alles is van de stroom geweest. Nadat ik de router (Netgear WNDR3700 met OpenWRT) weer aansloot, kreeg ik geen internet-verbinding.
Handmatig starten van de WAN-verbinding zorgde er wel voor dat dit gebeurde.
"Bring up on boot" staat aan, maar dus geen verbinding...
Iemand een idee? Hetzelfde probleem?
Anoniem: 319721
De monteur is net weg wij zijn aangesloten op de KPN, ik ben al een beetje aan het surfen geweest alles werkt erg goed wij zijn heel blij.
eeks... mn V9 modem heeft een IPV6 adres gekregen...
Kan ik daar zelf nog iets mee? Alles lijkt na de modem gewoon op IPV4 te werken.
Edit: rebooten helpt hier en daar. Beginnen nu hosts met ipv6 in mn netwerk te komen.
Blijf wel rare timeouts krijgen in chrome bij bijv outlook.com
Edit2: wazig, outlook.com werkt niet. ipv6.outlook.com laad supersnel.
Kan ik daar zelf nog iets mee? Alles lijkt na de modem gewoon op IPV4 te werken.
Edit: rebooten helpt hier en daar. Beginnen nu hosts met ipv6 in mn netwerk te komen.
Blijf wel rare timeouts krijgen in chrome bij bijv outlook.com
Edit2: wazig, outlook.com werkt niet. ipv6.outlook.com laad supersnel.
[ Voor 46% gewijzigd door SandStar op 03-08-2015 20:45 ]
Zit er in de V9 wel een firewall? Wat ik begrijp krijgen al je devices een uniek IPv6 adres en wordt er bij IPv6 geen NAT gebruikt.
Klopt. In de meest logische implementatie heb je bij IPV6 geen NAT meer en is in potentie ieder apparaat in je netwerk publiek bereikbaar. Er wordt dus wel een veel groter beroep gedaan op de firewall in je router (in dit geval Experiabox). Maar met een goede firewall met stateful inspection, een standaard drop op inkomend en inkomend doorgaand verkeer (behalve als het gerelateerd is aan connecties die van binnen naar buiten zijn opgezet) is al een goed begin.
Any way, het wil ook nog geregeld gebeuren dat bedrijven ipv6 nog niet helemaal snappen. Zou bv best kunnen dat outlook.com en ipv6.outlook.com verschillende hosts zijn en dat outlook.com niet helemaal gereed is voor ipv6, maar ze er al wel ook een AAAA record aan hebben gehangen
Any way, het wil ook nog geregeld gebeuren dat bedrijven ipv6 nog niet helemaal snappen. Zou bv best kunnen dat outlook.com en ipv6.outlook.com verschillende hosts zijn en dat outlook.com niet helemaal gereed is voor ipv6, maar ze er al wel ook een AAAA record aan hebben gehangen

Hmm .. volgens mij heb je gelijk en heb ik lopen roeptoetereneymey schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:50:
Dat geldt in de 'gewone' modus ook hoor. Als ik zap, dan wordt er een "IGMP leave" naar de IGMP-router van KPN gestuurd en houdt die stream direct op, om plaats te maken voor de stream waar ik heen zap.
Wel vreemd danArn0uDz schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:14:
[...]
Woon ook in Deventer en zit op 500mbit, maar ervaar deze drops niet, altijd strak 500/500. Zowel overdag als in de avond.
Het valt me ook op dat wanneer ik iets aan het downloaden ben in de avond met 21Mbit de ping soms naar 1100ms schiet, bij het uploaden met 500Mbit naar slechts 8-9ms.
Download:

Upload:

Het is zo vreemd dat ik in de ochtend nergens last van heb maar in de avond wel.

Het wordt met de dag erger lijkt het wel, ook al zet ik alle apparaten uit en sluit ik een laptop rechtstreeks op de experiabox aan (HP 840 G1 met 256GB SSD), behaal ik dezelfde resultaten. Alle bekabeling al vervangen met Cat6 of Cat5, verschillende merken UTP kabels ertussen gehad. V8, V9 en nu inmiddels een V10, het haalt weinig uit.
3x een KPN monteur gehad, constateren allemaal een instabiele verbinding maar helaas tot nu toe geen oplossing.
Nogmaals, in de ochtend nergens last van. Ik laat morgenvroeg mijn PC aanstaan en ik zal vanaf mijn werk een speedtest doen, ik edit dan deze post.
<30Mbit begint een tikkeltje irritant te worden
Edit: 06:42 in de ochtend:

[ Voor 44% gewijzigd door Baiko op 05-08-2015 06:42 ]
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Zou ik toch eens e.e.a. na gaan lopen en/of laten controleren bij KPN. Hier enkele keren vandaag tests gedaan op willekeurige tijden. Mede omdat ik gisteren ben overgestapt naar 500/500.

Hoelaat in de avond hebben we het dan over? Wil rond die tijd wel eens kijken wat er bij mij gebeurd.
Ah daar was ik ook naar opzoek, maar mag dus nietTylen schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:54:
Staat niet in die rtfmdie er overigens niet bij zit.
De laatste tijd begint het al rond 15:00 (vakantieperiode?). Tegen 19:00 fluctueert de verbinding tussen de 200-450Mbit, tegen 21:00 kakt de verbinding naar <30Mbit. Bij het downloaden schiet de ping richting tweakers.net ook naar de 400-1200ms.Arn0uDz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:12:
[...]
Hoelaat in de avond hebben we het dan over? Wil rond die tijd wel eens kijken wat er bij mij gebeurd.
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Even hardop denkend:Baiko schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:10:
[...]
Wel vreemd danMaar goed om te horen dat het dus wel kan.
Het valt me ook op dat wanneer ik iets aan het downloaden ben in de avond met 21Mbit de ping soms naar 1100ms schiet, bij het uploaden met 500Mbit naar slechts 8-9ms.
Download:
[afbeelding]
Upload:
[afbeelding]
Het is zo vreemd dat ik in de ochtend nergens last van heb maar in de avond wel.
[afbeelding]
Het wordt met de dag erger lijkt het wel, ook al zet ik alle apparaten uit en sluit ik een laptop rechtstreeks op de experiabox aan (HP 840 G1 met 256GB SSD), behaal ik dezelfde resultaten. Alle bekabeling al vervangen met Cat6 of Cat5, verschillende merken UTP kabels ertussen gehad. V8, V9 en nu inmiddels een V10, het haalt weinig uit.
3x een KPN monteur gehad, constateren allemaal een instabiele verbinding maar helaas tot nu toe geen oplossing.
Nogmaals, in de ochtend nergens last van. Ik laat morgenvroeg mijn PC aanstaan en ik zal vanaf mijn werk een speedtest doen, ik edit dan deze post.
<30Mbit begint een tikkeltje irritant te worden
Edit: 06:42 in de ochtend:
[afbeelding]
- Je verbinding kan de 500mbit gewoon aan. Aan het passieve glas ligt het dus niet.
- Jouw thuis-situatie veranderd niet. Je hebt verschillende apparatuur gebruikt op je eigen locatie en daar alles uitgesloten. Lijkt me sterk dat het daar mis gaat.
- Op de KPN-locatie (lees: Reggefiber PoP) is nog niets veranderd. Ik zou op zijn minst een poortmove proberen.
- Ken je toevallig iemand die ook bij KPN zit en die op dezelfde Reggefiber PoP zit? En heeft die ook snelheidsproblemen? Dan kan je de backbone van KPN eventueel ook uitsluiten. Kan me moeilijk voorstellen dat het daar misgaat. De apparatuur is allemaal gevoed met 10Gbit. Een 500Mbit verbinding is zo snel dat je mogelijk wel dalen hebt als je net test als 20 anderen de lijn ook vol gebruiken, maar je zou verwachten dat dit in pieken gaat en je dus niet continu overdag problemen hebt.
Ik verwacht dat het ergens op de DSLAM van KPN mis gaat. Een poortmove zou wel kunnen helpen.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik heb dit soort ellende heel vroeger meegemaakt bij Ziggo. Heel de week was de verbinding goed, goede snelheden en latency, maar op vrijdagavond, zaterdagavond en bijna de gehele zondag was het kak. Na veel bellen met de toenmalige helpdesk van @home, bleek dat het een capaciteitsprobleem was voor de betreffende wijk. Echter zou er pas actie worden ondernomen (lees, vergroting capaciteit) als er genoeg meldingen waren uit de betreffende wijk. Lijkt qua patroon op eenzelfde soort capaciteitsissue bij KPN.Baiko schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:55:
[...]
De laatste tijd begint het al rond 15:00 (vakantieperiode?). Tegen 19:00 fluctueert de verbinding tussen de 200-450Mbit, tegen 21:00 kakt de verbinding naar <30Mbit. Bij het downloaden schiet de ping richting tweakers.net ook naar de 400-1200ms.
Werd gisteren ook gebeld of de monteur een uur later kon komen op de 27ste, omdat de patch van Reggefiber nog niet klaar was om 11 uur.
Als allles goed gaat ben ik een paar uur offline en heb ik geen dubbele kosten. Moet nog wat firmware upgrades doorvoeren en de ESXI server updaten, dus die paar uur komen niet eens slecht uit
Als allles goed gaat ben ik een paar uur offline en heb ik geen dubbele kosten. Moet nog wat firmware upgrades doorvoeren en de ESXI server updaten, dus die paar uur komen niet eens slecht uit
Bekabeling is het inderdaad niet. Wellicht dat een poortmove gaat helpen, maar dit lijkt me waarschijnlijk als ik dan weer op dezelfde backbone zit.Mojo schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:41:
[...]
Even hardop denkend:
- Je verbinding kan de 500mbit gewoon aan. Aan het passieve glas ligt het dus niet.
- Jouw thuis-situatie veranderd niet. Je hebt verschillende apparatuur gebruikt op je eigen locatie en daar alles uitgesloten. Lijkt me sterk dat het daar mis gaat.
- Op de KPN-locatie (lees: Reggefiber PoP) is nog niets veranderd. Ik zou op zijn minst een poortmove proberen.
- Ken je toevallig iemand die ook bij KPN zit en die op dezelfde Reggefiber PoP zit? En heeft die ook snelheidsproblemen? Dan kan je de backbone van KPN eventueel ook uitsluiten. Kan me moeilijk voorstellen dat het daar misgaat. De apparatuur is allemaal gevoed met 10Gbit. Een 500Mbit verbinding is zo snel dat je mogelijk wel dalen hebt als je net test als 20 anderen de lijn ook vol gebruiken, maar je zou verwachten dat dit in pieken gaat en je dus niet continu overdag problemen hebt.
Ik verwacht dat het ergens op de DSLAM van KPN mis gaat. Een poortmove zou wel kunnen helpen.
Red1 uit dit topic komt ook uit Deventer en heeft exact dezelfde problemen. Hij woont wel een paar wijken verderop.
Ben ook erg bang dat ik hier nooit uit ga komenLord_Dain schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:49:
[...]
Ik heb dit soort ellende heel vroeger meegemaakt bij Ziggo. Heel de week was de verbinding goed, goede snelheden en latency, maar op vrijdagavond, zaterdagavond en bijna de gehele zondag was het kak. Na veel bellen met de toenmalige helpdesk van @home, bleek dat het een capaciteitsprobleem was voor de betreffende wijk. Echter zou er pas actie worden ondernomen (lees, vergroting capaciteit) als er genoeg meldingen waren uit de betreffende wijk. Lijkt qua patroon op eenzelfde soort capaciteitsissue bij KPN.
Duurt wel lang zeg die KPN HD Glas zenders... Ik het eindelijk voor elkaar gekregen om zo kastje om te wisselen (vip 1853) krijg ik vandaag doodleuk een nieuwe vip 1853... Nu willen ze een monteur sturen in plaats van een ander kastje.. Morgen maar afbellen en kijken of ik via de webcare iets kan regelen
Ik heb precies hetzelfde probleem als Baiko en woon idd een wijk verderop. Ik snap niet dat er al zoveel naar gekeken is, maar dat we nog steeds dit probleem hebben. Lijkt wel of geen één afdeling bij KPN dit probleem wil oplossen, het is immers al naar verschillende afdelingen geweest. Om moe van te worden.
Het is nu net na drieën en de snelheid wordt alweer minder. Over een paar uurtjes zit ik weer op 80Mbit download..:

[15:12:14] [R] RETR 1000mb.bin
[15:12:14] [R] 150 Opening BINARY mode data connection for 1000mb.bin (1000000000 bytes).
[15:12:40] [R] 226 Transfer complete.
[15:12:40] Download: 1000mb.bin 953,67 MB in 26 seconds (37,36 MB/s)
[15:12:40] Transfer queue completed
Het is nu net na drieën en de snelheid wordt alweer minder. Over een paar uurtjes zit ik weer op 80Mbit download..:

[15:12:14] [R] RETR 1000mb.bin
[15:12:14] [R] 150 Opening BINARY mode data connection for 1000mb.bin (1000000000 bytes).
[15:12:40] [R] 226 Transfer complete.
[15:12:40] Download: 1000mb.bin 953,67 MB in 26 seconds (37,36 MB/s)
[15:12:40] Transfer queue completed
[ Voor 4% gewijzigd door red1 op 05-08-2015 15:15 ]
Niks mis met onderstaande, maakt hier gelukkig niet uit welk tijdstip van de dag
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: `1000mb.bin'
100%[============================================================================================>] 1,048,576,000 56.2M/s in 20s
2015-08-05 15:23:20 (49.2 MB/s) - `1000mb.bin' saved [1048576000/1048576000]
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: `1000mb.bin'
100%[============================================================================================>] 1,048,576,000 56.2M/s in 20s
2015-08-05 15:23:20 (49.2 MB/s) - `1000mb.bin' saved [1048576000/1048576000]
Naar mijn idee zou je een bin van 1000MB in 16 sec binnen moeten halen. Die 20 sec is omgerekend 400 Mbits/s toch. Met een glasverbinding van 500 Mbits haal je 1 GB in 16,4 seconden.
Helaas is dat wel de theorie praktijk is altijd anders.
Ik kijk toch altijd een beetje vreemd op als tweakers met speedtest.net en wget hun eigen bandbreedte proberen te meten. Waarom gebruiken jullie geen betrouwbaardere tool zoals iperf?
Standaard test iperf de client --> server bandbreedte, dus upload in dit geval. Gebruikt de -R switch voor het testen van je download bandbreedte.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| $ iperf3 -c speedtest.serverius.net -p 5002 Connecting to host speedtest.serverius.net, port 5002 [ 4] local x::y::z port 45487 connected to 2a00:1ca8:33::2 port 5002 [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr Cwnd [ 4] 0.00-1.00 sec 11.7 MBytes 98.4 Mbits/sec 2 166 KBytes [ 4] 1.00-2.00 sec 11.4 MBytes 95.3 Mbits/sec 0 190 KBytes [ 4] 2.00-3.00 sec 10.9 MBytes 91.1 Mbits/sec 0 211 KBytes [ 4] 3.00-4.00 sec 11.1 MBytes 93.2 Mbits/sec 0 229 KBytes [ 4] 4.00-5.00 sec 11.2 MBytes 93.6 Mbits/sec 0 247 KBytes [ 4] 5.00-6.00 sec 11.5 MBytes 96.2 Mbits/sec 0 264 KBytes [ 4] 6.00-7.00 sec 11.2 MBytes 94.1 Mbits/sec 0 317 KBytes [ 4] 7.00-8.00 sec 11.4 MBytes 95.4 Mbits/sec 0 406 KBytes [ 4] 8.00-9.00 sec 12.0 MBytes 101 Mbits/sec 0 519 KBytes [ 4] 9.00-10.00 sec 11.0 MBytes 92.0 Mbits/sec 10 449 KBytes - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr [ 4] 0.00-10.00 sec 113 MBytes 95.0 Mbits/sec 12 sender [ 4] 0.00-10.00 sec 111 MBytes 93.1 Mbits/sec receiver iperf Done. |
Standaard test iperf de client --> server bandbreedte, dus upload in dit geval. Gebruikt de -R switch voor het testen van je download bandbreedte.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

5 Augustus 2015 18:36
wget -O /dev/null http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin
Strak; 2015-08-05 18:38:36 (58.6 MB/s) - â/dev/nullâ saved [1000000000/1000000000]
5 Augustus 2015 18:39
ipref3 eigenlijk gelijkwaardige overeenkomsten als met speedtest.net. Dordrecht postcode 3315. Of te wel, de problemen die her en der gemeld worden zouden echt gewoon gemeld moeten worden bij KPN en deze MOET gewoon een monteur inplannen, 't is ronduit belachelijk als KPN dergelijke snelheden accepteert bij de klanten terwijl geadverteerd / overeengekomen is dat men 500/500 afneemt.
Zojuist even een test gedaan, dit was om 18:40.Baiko schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:55:
[...]
De laatste tijd begint het al rond 15:00 (vakantieperiode?). Tegen 19:00 fluctueert de verbinding tussen de 200-450Mbit, tegen 21:00 kakt de verbinding naar <30Mbit. Bij het downloaden schiet de ping richting tweakers.net ook naar de 400-1200ms.

Probleem zit hem in het feit dat de huidige pop in de wijkcentrale vol zit, en ook in gebruik is voor ons + andere provider. Zitten een aantal 500/500 lijnen op, en dit zorgt voor overbelasting. Komt een oplossing aan maar dat gaat even duren ben ik bang. Aantal dagen op z'n max.
Het kan dus wel, nog nooit geen problemen gehad met je 500/500 lijn? Wss weinig mensen in de omgeving met 500/500 of meerdere kaarten in de centrale. Maar dat kun je natuurlijk niet controleren.Arn0uDz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:44:
[...]
Zojuist even een test gedaan, dit was om 18:40.
[afbeelding]

Waarvoor gebruiken jullie eigenlijk de 500/500 lijn? Puur voor het downloaden?
Ben gewoon even nieuwsgierig.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Nee, nooit last van mijn lijn, altijd 500/500. Is wel een nieuwbouwwijk uit 2014, maar de wijkcentrales zullen er al wel langer staan vermoed ik.rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:07:
[...]
Probleem zit hem in het feit dat de huidige pop in de wijkcentrale vol zit, en ook in gebruik is voor ons + andere provider. Zitten een aantal 500/500 lijnen op, en dit zorgt voor overbelasting. Komt een oplossing aan maar dat gaat even duren ben ik bang. Aantal dagen op z'n max.
[...]
Het kan dus wel, nog nooit geen problemen gehad met je 500/500 lijn? Wss weinig mensen in de omgeving met 500/500 of meerdere kaarten in de centrale. Maar dat kun je natuurlijk niet controleren.
Downloaden, streamen, eigen servers. Gewoon puur voor de getallen.BigEagle schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:13:

5x sneller internet voor 7,50 euro extra p/m, kon het niet betalen om het niet te doen.BigEagle schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:13:
12 x 17,50 pm = 210 euro per jaar. Kan een duur geintje zijn als je er niks mee doet natuurlijk.Arn0uDz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:25:
[...]
5x sneller internet voor 7,50 euro extra p/m, kon het niet betalen om het niet te doen.
Maarja 62,50 per maand voor een 500/500 lijn is niet heel duur.
Aangevraagd omdat het kan.... en het kost geen cent meer dan een 50/50 lijnBigEagle schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:13:
Waarvoor gebruiken jullie eigenlijk de 51000/51000 lijn? Puur voor het downloaden?
Oscar Wilde
U vraagt, wij draaienRichieB schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:27:
Ik kijk toch altijd een beetje vreemd op als tweakers met speedtest.net en wget hun eigen bandbreedte proberen te meten. Waarom gebruiken jullie geen betrouwbaardere tool zoals iperf?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 $ iperf3 -c speedtest.serverius.net -p 5002 Connecting to host speedtest.serverius.net, port 5002 [ 4] local x::y::z port 45487 connected to 2a00:1ca8:33::2 port 5002 [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr Cwnd [ 4] 0.00-1.00 sec 11.7 MBytes 98.4 Mbits/sec 2 166 KBytes [ 4] 1.00-2.00 sec 11.4 MBytes 95.3 Mbits/sec 0 190 KBytes [ 4] 2.00-3.00 sec 10.9 MBytes 91.1 Mbits/sec 0 211 KBytes [ 4] 3.00-4.00 sec 11.1 MBytes 93.2 Mbits/sec 0 229 KBytes [ 4] 4.00-5.00 sec 11.2 MBytes 93.6 Mbits/sec 0 247 KBytes [ 4] 5.00-6.00 sec 11.5 MBytes 96.2 Mbits/sec 0 264 KBytes [ 4] 6.00-7.00 sec 11.2 MBytes 94.1 Mbits/sec 0 317 KBytes [ 4] 7.00-8.00 sec 11.4 MBytes 95.4 Mbits/sec 0 406 KBytes [ 4] 8.00-9.00 sec 12.0 MBytes 101 Mbits/sec 0 519 KBytes [ 4] 9.00-10.00 sec 11.0 MBytes 92.0 Mbits/sec 10 449 KBytes - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr [ 4] 0.00-10.00 sec 113 MBytes 95.0 Mbits/sec 12 sender [ 4] 0.00-10.00 sec 111 MBytes 93.1 Mbits/sec receiver iperf Done.
iperf3 -c speedtest.serverius.net -p 5002
Connecting to host speedtest.serverius.net, port 5002
[ 4] local x:y:z port 35725 connected to 2a00:1ca8:33::2 port 5002
[ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr Cwnd
[ 4] 0.00-1.00 sec 50.3 MBytes 422 Mbits/sec 0 964 KBytes
[ 4] 1.00-2.00 sec 59.4 MBytes 498 Mbits/sec 0 683 KBytes
[ 4] 2.00-3.00 sec 59.6 MBytes 500 Mbits/sec 0 682 KBytes
[ 4] 3.00-4.00 sec 59.7 MBytes 500 Mbits/sec 0 682 KBytes
[ 4] 4.00-5.00 sec 59.6 MBytes 500 Mbits/sec 0 643 KBytes
[ 4] 5.00-6.00 sec 59.5 MBytes 499 Mbits/sec 0 619 KBytes
[ 4] 6.00-7.00 sec 59.4 MBytes 498 Mbits/sec 0 685 KBytes
[ 4] 7.00-8.00 sec 59.6 MBytes 500 Mbits/sec 0 630 KBytes
[ 4] 8.00-9.00 sec 59.6 MBytes 500 Mbits/sec 0 665 KBytes
[ 4] 9.00-10.00 sec 59.5 MBytes 499 Mbits/sec 0 689 KBytes
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr
[ 4] 0.00-10.00 sec 586 MBytes 492 Mbits/sec 0 sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 586 MBytes 492 Mbits/sec receiver
iperf Done.
Probeer maar eens een backup 60 GB naar je hidrive te uploaden
Sorry, heb alleen backups >60GBpekanoot schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:55:
Probeer maar eens een backup 60 GB naar je hidrive te uploaden
Omdat het kan.BigEagle schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:13:
Omdat het kan...en voornamelijk voor de supersnelle upload, altijd handig als ik weer eens een paar ISO's nodig heb op het werk.....kan het sneller bij mij van huis downloaden dan vanaf MSDN etc...BigEagle schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:13:
Hier 'slechts' 100/100, maar in het nieuwe jaar mogelijk gigabit via Tweak 
En waarom? Tsja, inderdaad "omdat het kan" en omdat het betaalbaar is (in het geval van Tweak zou ik 'slechts' 40 euro p/mnd gaan betalen voor een wijd open gigabit link).
Het is niet zo dat ik het de hele dag aan het gebruiken ben, zelfs usenet downloaden doe ik sporadisch. Maar ieder dingetje dát ik doe, of het nou up- of download is, is gewoon veel sneller klaar. En dat is gewoon prettig.
En waarom? Tsja, inderdaad "omdat het kan" en omdat het betaalbaar is (in het geval van Tweak zou ik 'slechts' 40 euro p/mnd gaan betalen voor een wijd open gigabit link).
Het is niet zo dat ik het de hele dag aan het gebruiken ben, zelfs usenet downloaden doe ik sporadisch. Maar ieder dingetje dát ik doe, of het nou up- of download is, is gewoon veel sneller klaar. En dat is gewoon prettig.
Ik heb zelf nu 100/100 maar als ik wil downloaden (gebeurd wel steeds sporadischer met al die take-down shit) moet ik dat wat beperken om de rest niet te beinvloeden dus ik ga denk ik weer terug naar 500/500 want dit is maar 10 euro per maand duurder en zeg nu zelf 400/400 voor 10 euro per maand is niet slecht
Jij hebt geen 'network/bandwidth overhead' op jouw verbindingen? 1000 MB in 16 seconden is niet realistisch in praktijkomgevingen.pekanoot schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:15:
Naar mijn idee zou je een bin van 1000MB in 16 sec binnen moeten halen. Die 20 sec is omgerekend 400 Mbits/s toch. Met een glasverbinding van 500 Mbits haal je 1 GB in 16,4 seconden.
[ Voor 3% gewijzigd door Azqi op 06-08-2015 13:21 ]
Had eerst de 100/100 lijn. Lager zou ik absoluut niet gaan. Voor mij was het dus een meerprijs van 7,50 per maand.rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:28:
[...]
12 x 17,50 pm = 210 euro per jaar. Kan een duur geintje zijn als je er niks mee doet natuurlijk.
Maarja 62,50 per maand voor een 500/500 lijn is niet heel duur.
Soms denk ik toch dat die run op hogere snelheden vooralsnog een groot "wie heeft de grootste" gehalte heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door janbal op 06-08-2015 14:36 ]
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Ben van 100/100 naar 50/50 gegaan ivbm stoppen eigen radio station.
Overkill bij normaal gebruik..
Overkill bij normaal gebruik..
Arn0uDz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:26:
[...]
Had eerst de 100/100 lijn. Lager zou ik absoluut niet gaan. Voor mij was het dus een meerprijs van 7,50 per maand.