[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 903.101 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 14:28
Zenix schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 00:51:
[...]

Die mensen maken gebruik van Teamspeak en gameservers die ik host. Dus het is niet dat ik 50 man toegang geef tot internet.

Qua stabiliteit valt er wat over te zeggen, maar mijn server waar pfsense op kan staan is ook nog niet down geweest en hangt UPS aan. Doordat er soms belangrijke matches zijn op mijn server heb ik een enkele keer last gehad van (d)dos. Het is dan ook niet zo moeilijk om 100/100 pijp vol te krijgen.
500/500 lijntje en zorgen voor de juiste opstelling en dan gaat er niks mis. Ik zou gaan voor de Asus RT-N66U imho. Tenzij je perse wil spelen met pfsense, maar ik zie daar het voordeel niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Zenix

BOE!

rolandos582 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:58:
[...]

500/500 lijntje en zorgen voor de juiste opstelling en dan gaat er niks mis. Ik zou gaan voor de Asus RT-N66U imho. Tenzij je perse wil spelen met pfsense, maar ik zie daar het voordeel niet echt in.
Ik neem 100/100, aangezien al mijn downloads automatisch verlopen terwijl ik slaap. Af en toe heb ik wel wel een redelijk DDOS gehad, waardoor ik mijn Asus niet meer kon bereiken door de load. Er worden namelijk weleens belangrijke matches gespeeld op mijn server. En dan willen ze de boel verpesten. Hoe gaat KPN trouwens te werk als een klant een DDOS aanval krijgt?

Ik heb nu 100/100 via Solcon en daar ben ik altijd heel tevreden over geweest, vooral op gebied van routing en ping tijden een stuk beter dan KPN. Mijn broer die hier vlakbij woont heeft naar alle adressen met KPN glasvezel een hogere ping, meestal 5 a 15ms verschil. Maar het prijsverschil en de optie voor 500/500 plus meer HD kanalen heeft mij overgehaald om over te stappen. Ben wel benieuwd hoe de ping zal zijn voor de mensen die gebruik maken van de gameservers.

Waarschijnlijk ga ik nog wel 500/500 proberen na de kortingsperiode, alleen al om te zorgen dat ik op een gigabit aansluiting kom in de POP. Dan kan ik ook nog switchen als de Asus daarmee moeite heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 09-08-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10-2024
Hi all,

Ben aan het uitzoeken hoe IPTV werkt met de verschillende glasvezel providers. Is het zo dat bij KPN Glasvezel met IPTV het niet uit maakt in welke poort je een IPTV ontvanger plaatst?

Mijn situatie thuis zou dan kunnen zijn:
Experia KPN Router:
LAN 1 -> GLASVEZEL
LAN 2 -> INTERNET
LAN 3 -> TV VOOR BENEDEN
LAN 4 -> INTERNET -> SWITCH -> Linksys WRT610N v2 -> 2e TV ONTVANGER / PC / NAS / PC2

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 13:56
marketeer schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:49:
Hi all,

Ben aan het uitzoeken hoe IPTV werkt met de verschillende glasvezel providers. Is het zo dat bij KPN Glasvezel met IPTV het niet uit maakt in welke poort je een IPTV ontvanger plaatst?

Experia KPN Router:
LAN 1 -> GLASVEZEL
LAN 2 -> INTERNET
LAN 3 -> TV VOOR BENEDEN
LAN 4 -> INTERNET -> SWITCH -> Linksys WRT610N v2 -> 2e TV ONTVANGER / PC / NAS / PC2

Thanks
Klopt.

Echter zou ik de utp kabel vanuit je NT (Glasmodem) in de WAN poort steken ipv LAN :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Hi all,

Experia KPN Router:
LAN 1 -> GLASVEZEL
LAN 2 -> INTERNET
LAN 3 -> TV VOOR BENEDEN

Thanks
Dat heb je goed begrepen, ik heb ongeveer dezelfde setup als jij, en het werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 07:24
Rub147 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:51:
[...]

Dat heb je goed begrepen, ik heb ongeveer dezelfde setup als jij, en het werkt prima :)
Ik zou niet weten waarom je een switch en een router achter elkaar zou willen zetten. Je kan gewoon de Linksys als switch inzetten (dus routerfuncties uitschakelen, DHCP en zo).
Dus Lan 1 is vrij want daar gaat je glasvezel niet in zoals mrk87 al opmerkte. En op LAN 4 gaat het van EB naar Linksys en dan naar de 4 genoemde apparaten.

Edit: tenzij je de wifi functies van de Linksys wil gebruiken mits die IMGP snooping ondersteunt. Maar dan nog zou ik die Linksys apart op LAN 4 aansluiten en die andere drie apparaten op een switch. Dan hoef je niks apart in te stellen (behalve DHCP uitzetten op de Linksys)

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 09-08-2015 18:57 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10-2024
Barre73 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:55:
[...]

Ik zou niet weten waarom je een switch en een router achter elkaar zou willen zetten. Je kan gewoon de Linksys als switch inzetten (dus routerfuncties uitschakelen, DHCP en zo).
Dus Lan 1 is vrij want daar gaat je glasvezel niet in zoals mrk87 al opmerkte. En op LAN 4 gaat het van EB naar Linksys en dan naar de 4 genoemde apparaten.

Edit: tenzij je de wifi functies van de Linksys wil gebruiken mits die IMGP snooping ondersteunt. Maar dan nog zou ik die Linksys apart op LAN 4 aansluiten en die andere drie apparaten op een switch. Dan hoef je niks apart in te stellen (behalve DHCP uitzetten op de Linksys)
Ah thanks nou ik zit nu bij XS4ALL daarom zit ik bij mij nu in de LAN1 en de switch zit er tussen om naar de 2e verdieping te gaan. Was ik niet helemaal helder over. Dus de switch zorgt ook voor wat kabeltjes naar andere kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 20:10
Mij is opgevallen dat ik nu ook een IPV6 adres heb gekregen. Het lijkt er dus op dat ze dit nu grootschalig uit aan het rollen zijn. Overigens ben ik nog niet online via IPV6.

Verder ben ik over de V9 best wel tevreden! Het WiFi signaal is stukken beter dan die van de V8. Rare bugs en crashed die ik met de V8 had zijn ook verleden tijd. Jammer dat het geen V10 is geworden ivm 5GHz WiFi maar daar kan ik wel mee leven.

[ Voor 5% gewijzigd door Jassy op 09-08-2015 21:05 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:10

ViezeVis

Sample Text

Jassy schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:56:
Mij is opgevallen dat ik nu ook een IPV6 adres heb gekregen. Het lijkt er dus op dat ze dit nu grootschalig uit aan het rollen zijn. Overigens ben ik nog niet online via IPV6.

Verder ben ik over de V9 best wel tevreden! Het WiFi signaal is stukken beter dan die van de V8. Rare bugs en crashed die ik met de V8 had zijn ook verleden tijd. Jammer dat het geen V10 is geworden ivm 5GHz WiFi maar daar kan ik wel mee leven.
Je kunt in één van de KPN winkels een V10 krijgen door je oude om te ruilen. Via de klantenservice lukt het soms ook. Ik ben al wel bezig om mijn oude om te ruilen voor een compleet nieuwe V10.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 28-04 14:28
Jassy schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:56:

IPV6 word landelijk uitgerold, maar het faseert wel in fase's. Midden nederland beginnen ze mee. Dus als je daar woont, dan zal dat wel kloppen.
ViezeVis schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 02:57:
[...]

Je kunt in één van de KPN winkels een V10 krijgen door je oude om te ruilen. Via de klantenservice lukt het soms ook. Ik ben al wel bezig om mijn oude om te ruilen voor een compleet nieuwe V10.
Winkels verschilt heel veel, sommige hebben voorraad. Sommige hebben gewoon een V9. Alleen KS medewerkers kunnen er 1 versturen, maar of ze dit ook willen doen ligt volledig aan hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 28-04 11:35

netblade

Sunrise

Is er al iets bekend over de uitrol van ipv6 op de V10?

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Laatst online: 23-04 20:10
rolandos582 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 07:07:
[...]

IPV6 word landelijk uitgerold, maar het faseert wel in fase's. Midden nederland beginnen ze mee. Dus als je daar woont, dan zal dat wel kloppen.
Ik woon in Oost-Nederland, dus niet echt in het testgebied. Ik heb wel een IPV6 adres gekregen op de V9 maar ik kan er nog geen gebruik van maken (De verschillende IPv6 testen op internet geven ook een negatief resultaat).

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21

Convoy

g44p

Jassy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:33:
[...]

Ik woon in Oost-Nederland, dus niet echt in het testgebied. Ik heb wel een IPV6 adres gekregen op de V9 maar ik kan er nog geen gebruik van maken (De verschillende IPv6 testen op internet geven ook een negatief resultaat).
Hier ook oost-nederland met een V9, ipv6 enabled en in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 11:00
En hoe v8 en IPv6? v8 zou het wel moeten kunnen maar is er al iemand met een v8 en ipv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hi all,

Experia KPN Router:
LAN 1 -> GLASVEZEL
LAN 2 -> INTERNET
LAN 3 -> TV VOOR BENEDEN

Thanks
Correct. Maaaarr.

Zet beide tv ontvangers direct op de switch van je experiabox. Tenzij je IGMP Snooping hebt op die andere switch. Anders gaan je tv streams je netwerk over.

En je internet kabel moet in je wan poort.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:10

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Dames en Heren,

Dit topic heeft de magische grens van 10000 posts behaald en dat is een reden om een nieuw topic te starten.
Ik ga dit topic binnenkort dan ook sluiten, wie o wie maakt er een nieuw topic aan?

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Equator schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:54:
[modbreak]
Dames en Heren,

Dit topic heeft de magische grens van 10000 posts behaald en dat is een reden om een nieuw topic te starten.
Ik ga dit topic binnenkort dan ook sluiten, wie o wie maakt er een nieuw topic aan?[/]
Ik wil me hier wel in verdiepen. Maar dat wordt vanavond dan pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

No problem :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Laatst online: 25-04 07:35
Thombias schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:37:
[...]

Ik wil me hier wel in verdiepen. Maar dat wordt vanavond dan pas.
Eventueel kan ik je vanavond ook wel mee helpen, indien je dit nodig vind! Stuur mij anders maar een DM!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
BaZnGaNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:45:
[...]

Eventueel kan ik je vanavond ook wel mee helpen, indien je dit nodig vind! Stuur mij anders maar een DM!
Prima, zal ik doen.
Een klein beetje meer info en recenter dan nu in de OP staat is waarschijnlijk wel welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dordrecht (Zuid-Holland), heb hier de V9 (software: V1.01.00T09.9v2) en al ca. 2 maanden IPv6. Ik moet wel zeggen dat IPv6 met een thuisserver(tje) instabiel is, wanneer bij IPv4 de DHCP Lease wordt renewed, vallen alle IPv6 forwardings weg iets wat trouwens gebeurd bij zowel dynamische als statische IPv6 adressen.
Winkels verschilt heel veel, sommige hebben voorraad. Sommige hebben gewoon een V9. Alleen KS medewerkers kunnen er 1 versturen, maar of ze dit ook willen doen ligt volledig aan hun.
Worden ze nu weer wel uitgeleverd dan? Afgelopen Woensdag kreeg ik n.l. te horen van een 2e lijns medewerker dat in jullie portal nog altijd de melding staat dat V10 onder geen beding kan, zal en mag worden uitgeleverd wegens enkele softwarebugs.
Jassy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:33:
Zuid-Holland hier en al 2 maanden IPv6. Van een testgebied is dus geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:10

ViezeVis

Sample Text

[...]

[...]

Als het bij de 1e niet lukt, werkt het vast wel bij de andere medewerker :p

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 22:00
DarkForce schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:52:
Ik moet wel zeggen dat IPv6 met een thuisserver(tje) instabiel is, wanneer bij IPv4 de DHCP Lease wordt renewed, vallen alle IPv6 forwardings weg iets wat trouwens gebeurd bij zowel dynamische als statische IPv6 adressen.
Ik heb zelf nog geen IPv6 thuis, maar waarom heb je IPv6 forwardings nodig? Ik neem aan dat je van KPN een IPv6 subnet krijgt waarvan je 1 adres toewijst aan je server. Je router hoeft dan alleen als firewall op te treden. Of mis ik nu iets?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Poorten forwarden, of beter gezegd: poorten open zetten, is nog steeds van toepassing als je binnenkomende verbindingen wil toestaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Raven schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:50:
Poorten forwarden, of beter gezegd: poorten open zetten, is nog steeds van toepassing als je binnenkomende verbindingen wil toestaan.
Gelukkig wel :p

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:17
Even reageren op het verhaal van de v9 en v10. Winkels mogen officieel geen v9 meer uitgeven en moeten de v10 uitgeven. Echter zijn er veel winkels die dit pas doen als er eerder problemen gemeld zijn bij de KS met de v9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:16:
[...]

Ik heb zelf nog geen IPv6 thuis, maar waarom heb je IPv6 forwardings nodig? Ik neem aan dat je van KPN een IPv6 subnet krijgt waarvan je 1 adres toewijst aan je server. Je router hoeft dan alleen als firewall op te treden. Of mis ik nu iets?
Portforwarding is nog altijd noodzakelijk. Het forwarden in dit geval kan dan zelfs op basis van MAC-Adres worden ingesteld zodat eventuele extra IPv6 adressen die je toekent aan een device allen direct ook toegankelijk zijn vanaf internet.

Dit houdt echter niet in dat je port 8080 op meerdere IPv6 adressen in je subnet (en bij verschillende devices kunt openen). Dit geldt dan voor TCP/UDP maar zelfs ook voor ICMPv6.
Gangster93 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:47:
Even reageren op het verhaal van de v9 en v10. Winkels mogen officieel geen v9 meer uitgeven en moeten de v10 uitgeven. Echter zijn er veel winkels die dit pas doen als er eerder problemen gemeld zijn bij de KS met de v9.
Gisteren wederom teruggebeld door logistiek.

Logistiek: Wij mogen nog niet grootschalig V10's uitleveren dit geldt zowel naar consumenten als ook naar de winkels (zowel XL Winkels als onze gewone fillialen).

Vreemd al die heerlijke (maar vooral ook heldere) communicatie zowel intern als ook naar buiten toe naar de klant.

[ Voor 37% gewijzigd door DarkForce op 11-08-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15
Wel een vrij waardeloze IPV6 implementatie dan, als je het mij vraagt :{

Ik had gehoopt dat KPN dit eens níet op een manier zou implementeren die hoon over ze afroept. Maar dat had ik blijkbaar verkeerd.

Dus ze implementeren iets wat het te kort aan IP-adressen een non-issue maakt en waarbij een router ook alleen nog maar hoeft te firewallen en simpel routeren. Maar nee, we gaan er toch weer 1 of andere dicht timmer constructie van maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 14:21
Is de twitter KS anders dan de telefonische KS? Ik blijf als antwoord krijgen dat V10 uitleveren nog net als de vorige keer dat ik het vroeg niet mogelijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 16:04

The Wizard

Moderator Mobile
lubbertkramer schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:24:
Is de twitter KS anders dan de telefonische KS? Ik blijf als antwoord krijgen dat V10 uitleveren nog net als de vorige keer dat ik het vroeg niet mogelijk is....
Ja, de webcare is anders dan de telefonische KS. Andere medewerkers en andere systemen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
ik dacht dat er een geheel nieuw topic zou komen.

misschien een waar het niet gaat over waar je nou wel en waar niet een v10 kunt krijgen.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
raydekok schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:31:
ik dacht dat er een geheel nieuw topic zou komen.

misschien een waar het niet gaat over waar je nou wel en waar niet een v10 kunt krijgen.
Wordt aangewerkt. Nog even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 11:47
Gisteren hier in Beverwijk in de kpn winkel mijn V9 omgeruild voor een V10. Geen enkel probleem!
En inderdaad de wifi is een stuk beter en dat was de reden van de ruil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
eymey schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:38:
Wel een vrij waardeloze IPV6 implementatie dan, als je het mij vraagt :{

Ik had gehoopt dat KPN dit eens níet op een manier zou implementeren die hoon over ze afroept. Maar dat had ik blijkbaar verkeerd.

Dus ze implementeren iets wat het te kort aan IP-adressen een non-issue maakt en waarbij een router ook alleen nog maar hoeft te firewallen en simpel routeren. Maar nee, we gaan er toch weer 1 of andere dicht timmer constructie van maken 8)7
Precies mijn punt. Dit is voor mij zelfs een showstopper om voor KPN te kiezen. Een provider die IPv6 uitrolt met 1 enkel IP adres per klant kan ik gewoon niet meer serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier nu sinds een week glasvezel van KPN met Experia Box V9, alleen intern data overzetten van mijn server naar mijn pc gaat maar met 100mbit. Terwijl mijn pc als server beide op 1gbit staan ingesteld, wat is hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-04 11:12
RichieB schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:55:
[...]

Precies mijn punt. Dit is voor mij zelfs een showstopper om voor KPN te kiezen. Een provider die IPv6 uitrolt met 1 enkel IP adres per klant kan ik gewoon niet meer serieus nemen.
In het begint werd nog gezegd dat klanten een hele /48 kregen

Maurits van Baerle in 'nieuws: KPN begint ipv6-uitrol naar consumenten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ok, dus je krijgt een /48 maar de Experiabox kan dit niet verder uitdelen aan het LAN? Zelfs de v10 niet? Waarom nu al beginnen met de IPv6 uitrol dan? Zo heeft het niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
RichieB schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:33:
Ok, dus je krijgt een /48 maar de Experiabox kan dit niet verder uitdelen aan het LAN? Zelfs de v10 niet? Waarom nu al beginnen met de IPv6 uitrol dan? Zo heeft het niet veel zin.
Volgensmij omdat alleen de V9 op dit moment de juiste firmware voor ipv6 heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32
FabiandJ schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:11:
Ik heb hier nu sinds een week glasvezel van KPN met Experia Box V9, alleen intern data overzetten van mijn server naar mijn pc gaat maar met 100mbit. Terwijl mijn pc als server beide op 1gbit staan ingesteld, wat is hier aan de hand?
Als je met ingesteld handmatig ingesteld bedoelt zou ik ze eerst eens naar automatisch zetten en kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:56:
[...]

Als je met ingesteld handmatig ingesteld bedoelt zou ik ze eerst eens naar automatisch zetten en kijken wat er dan gebeurt.
Nee, dat heeft die zelf (automatisch) ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 11:00
Gigabit ethernet moet (1000Base-T standaard) zowiezo altijd auto negotiation gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 08:22
FabiandJ schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:11:
Dit lijkt me niet heel relevant aan je KPN verbinding ;) Zijn al je LAN koppelingen 1Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verkeerde kabels?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:55:
[...]

Waar wordt dit gezegd dan ?
Het enigste wat ik n.l. lees is dat er een subnet wordt uitgerold (klopt ook inderdaad). Waarbij ik al aanhaal dat portforwarding maar op één (1) single IPv6 adres kan in de algehele subnet. Dus (voorbeeld) of je zet port 8080 open voor ::f00f of voor ::faaf maar voor beide kan het niet. Dit is net als het inschakelen van ICMPv6, je kunt maar één IPv6 adres pingable maken ook al heb je een hele subnet.
RichieB schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:33:
Al mijn devices krijgen gewoon IPv6 adressen, tenminste... die IPv6 ondersteuning hebben. Van smartphones tot laptops en PC's. Dit wordt automatisch uitgedeeld door de ExperiaBox, een statisch ip-adres toevoegen kan echter ook gewoon binnen de range.

De ExperiaBox kan het dus wel degelijk gewoon uitdelen, wellicht zijn de V8 en V10 nog niet zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
DarkForce schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:22:
[...]

Waar wordt dit gezegd dan ?
Het enigste wat ik n.l. lees is dat er een subnet wordt uitgerold (klopt ook inderdaad). Waarbij ik al aanhaal dat portforwarding maar op één (1) single IPv6 adres kan in de algehele subnet. Dus (voorbeeld) of je zet port 8080 open voor ::f00f of voor ::faaf maar voor beide kan het niet. Dit is net als het inschakelen van ICMPv6, je kunt maar één IPv6 adres pingable maken ook al heb je een hele subnet.

[...]

Al mijn devices krijgen gewoon IPv6 adressen, tenminste... die IPv6 ondersteuning hebben. Van smartphones tot laptops en PC's. Dit wordt automatisch uitgedeeld door de ExperiaBox, een statisch ip-adres toevoegen kan echter ook gewoon binnen de range.

De ExperiaBox kan het dus wel degelijk gewoon uitdelen, wellicht zijn de V8 en V10 nog niet zover.
De V8 en V10 krijgen nog een firmware update voor IPv6. H220?
De oudere Experiaboxen worden denk ik niet ge update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@DarkForce: Jouw hele verhaal impliceert dat je in praktijk maar 1 enkel IP-adres per klant hebt en inderdaad nog met 'port forwards' moet werken en dat de Experiabox ook op IPV6 dus nog steeds een soort 'nat' doet.

Als KPN het op de juiste manier zou implementeren, zoals het ook bij XS4ALL en andere providers gaat, dan kan poort 8080 gewoon gelijktijdig naar ieder apparaat dat binnen jouw IPV6 prefix een IP-adres krijgt. Dan hoef je alleen nog maar gaatjes te prikken in de firewall en is er van 'port forwards' geen sprake meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
RobinF schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

De V8 en V10 krijgen nog een firmware update voor IPv6. H220?
De oudere Experiaboxen worden denk ik niet ge update
Klopt, alleen kan ik het stukje "geen subnet" nergens terugvinden... het enigste bericht dat ik tegenkom is wat ik enkele dagen terug geplaatst had waarbij men (waarschijnlijk???) nu het idee heeft dat het hier om één single IPv6 adres gaat. Dit is het echter niet :)

Je kunt maar één port openzetten ongeacht welk IPv6 adres je kiest that's all.
eymey schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:28:
@DarkForce: Jouw hele verhaal impliceert dat je in praktijk maar 1 enkel IP-adres per klant hebt en inderdaad nog met 'port forwards' moet werken en dat de Experiabox ook op IPV6 dus nog steeds een soort 'nat' doet.
Klopt gaf ik hierboven eigenlijk ook als reactie. In principe zou je het inderdaad wel op die manier kunnen zien.

[ Voor 27% gewijzigd door DarkForce op 12-08-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat laatste komt dus neer op dezelfde situatie als met 1 single IPV4 adres.

En dat is totaal onnodig bij IPV6 en dus een showstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:30:
Dat laatste komt dus neer op dezelfde situatie als met 1 single IPV4 adres.

En dat is totaal onnodig bij IPV6 en dus een showstopper.
True....

Maar zoals KPN inmiddels ook eigenlijk al toegegeven heeft, is het een huis, tuin en keuken provider die het voor iedereen eenvoudig wilt houden. Dat houdt in, ze gaan er eigenlijk al vanuit dat klanten dit niet of nauwelijks nodig zullen hebben. En ach, het handjevol tweakers t.o.v. 'de gewone consument'..... die moet inderdaad maar overstappen op XS4ALL als ze deze (e.a.) functionaliteit(en) nodig hebben.

Eigenlijk ook best gek, je levert abonnementen met hoge snelheden. Die neemt de gemiddelde consument nauwelijks af. Je weet dat klanten die het afnemen dus eigenlijk een (thuis)server zullen draaien maar beperkt ze dan direct ook nog in de functionaliteiten. Ergens klopt er iets niet.

[ Voor 17% gewijzigd door DarkForce op 12-08-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:07
DarkForce schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:32:
[...]

True....

Maar zoals KPN inmiddels ook eigenlijk al toegegeven heeft, is het een huis, tuin en keuken provider die het voor iedereen eenvoudig wilt houden. Dat houdt in, ze gaan er eigenlijk al vanuit dat klanten dit niet of nauwelijks nodig zullen hebben. En ach, het handjevol tweakers t.o.v. 'de gewone consument'..... die moet inderdaad maar overstappen op XS4ALL als ze deze (e.a.) functionaliteit(en) nodig hebben.

Eigenlijk ook best gek, je levert abonnementen met hoge snelheden. Die neemt de gemiddelde consument nauwelijks af. Je weet dat klanten die het afnemen dus eigenlijk een (thuis)server zullen draaien maar beperkt ze dan direct ook nog in de functionaliteiten. Ergens klopt er iets niet.
Wat onzin is want als je dat niet gebruikt kun je het ook gewoon default zo maken en de mogelijkheid behouden voor de mensen welke dit wel willen gebruiken. Het is geen standaard configuratie dus KPN doet nu moeite om iets heel omslachtigs te maken omdat ze het "simpel willen houden".

Ik denk eerder een gevalletje van iemand die niet weet waar hij het over heeft en de beslissing mocht maken. Draaien nog wel bij.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies.

Overigens, ook de "huis tuin en keuken" consument ondervindt vaak genoeg last van de problemen (en vaak maar half werkende workarounds) die bij NAT komen kijken. Ookal weet de consument dat vaak niet.

Kijk bv. alleen al naar de NAT problemen waar spelconsoles op een gegeven moment bij een bepaalde Experiabox versie tegenaan liepen.

Allemaal problemen die totaal onnodig zijn bij ipv6. KPN schiet zichzelf hier dubbel mee in de voet want naast dat ze onnodig veel routing, firewall en port forward trucjes moeten implementeren, moeten ze die dus ook onderhouden en blijven ze klachten ontvangen op de servicedesk.

Ik mag inderdaad hopen dat ze nog gaan inzien dat dit door iemand is geimplementeerd die totaal geen clue heeft van IPV6 en gewoon z'n IPV4-kennis en werkwijze heeft vertaald naar een IPV6 implementatie.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 12-08-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb dit topic, netwerkje.com en diverse andere sites al doorzocht, maar kan helaas niet vinden wat ik zoek.

Het gaat namelijk om het werkend krijgen van telefonie. Zojuist heb ik mijn setup omgezet, dit was als volgt:
FTU -> ExperiaBox -> RJ11+RJ45 naar woonkamer -> RJ45 in HP switch en RJ11 in de telefoon -> IPTV decoder en ASUS RT-AC66U router beide op de HP switch aangesloten waarbij de ASUS router al mijn Wi-Fi afhandelt (en een NAS en Apple TV via Gigabit LAN).

Nu is het:
FTU -> RJ45 naar woonkamer -> ASUS RT-AC66U router.
Op de ASUS router zitten aangesloten: IPTV decoder op LAN4 (VLAN4), ExperiaBox op LAN3 (VLAN7) en op LAN1+2 zitten mijn NAS en Apple TV.

Alles werkt, ik had namelijk problemen met wat haperende tv, maar zelfs HD Glas loopt nu vlekkeloos. Echter, krijg ik telefonie niet aan de praat. De ExperiaBox zegt dat hij geen WAN connectie krijgt en als ik mijn vaste nummer probeer te bellen, krijg ik een melding dat het nummer "niet reageert".

Voor zover ik heb begrepen zou er geen extra configuratie voor telefonie (behalve VLAN7 doorsturen naar LAN3 in dit geval). Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:07
edit: Ik lees niet goed :+

[ Voor 86% gewijzigd door chaoscontrol op 12-08-2015 13:25 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@MooDyBLueS: Stuur je VLAN 7 wel 'tagged' uit naar de Experiabox? Dit moet wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:21:
Voor zo ver ik weet kan enkel de experia box een telefonie verbinding opzetten en heb je deze hier altijd voor nodig.
Klopt, daarom heb ik de ExperiaBox op mijn eigen router gekoppeld en VLAN 7 doorstuur naar de ExperiaBox.
eymey schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:22:
@MooDyBLueS: Stuur je VLAN 7 wel 'tagged' uit naar de Experiabox? Dit moet wel namelijk.
Ja, want ik heb specifiek VLAN 4 untagged moeten maken via het volgende commando:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "0t 4u"

Volgens mij is dit het gevolg van het tagged binnenkomen van VLAN 4, 6 en 7 en dient alleen VLAN 4 untagged te worden.

Edit: ik gebruik dus methode 2 van deze pagina:
http://netwerkje.com/eigen-router

Edit 2: en ik heb gecontroleerd of MAC cloning uit staat, wat het geval is. Ik begreep al dat het niet nodig is en zelfs voorkomt dat telefonie gaat werken.

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat klopt. Alleen VLAN4 dient untagged te worden. De aanname dat, omdat je VLAN 4 expliciet diende te untaggen, VLAN 7 dan wel automatisch tagged naar buiten zal gaan lijkt me eentje die je niet zo maar kan doen.

Maar ik ken de asus verder niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aha... dat zou het inderdaad nog kunnen zijn. Al heb ik dit van DBL gehoord, die dezelfde router heeft en aangaf dat zonder deze expliciete untag IPTV niet werkte, iets waar ik zelf ook al eerder tegenaan liep.

Ik ga ondertussen even zoeken of ik op de een of andere manier (telnet?) kan achterhalen hoe LAN3/VLAN7 nu geconfigureerd staat (tagged/untagged). Ik ben echter geen telnet held en zal het dus moeten doen met info die ik kan vinden.

Edit:
Kan het wellicht zo zijn omdat alleen VLAN 7 naar de ExperiaBox gestuurd wordt, deze geen WAN-connectie op kan zetten? Heeft hij niet ook VLAN 6 nodig op zijn minst? Hij lijkt namelijk een PPPoE connectie te willen opzetten, of is dat überhaupt niet nodig voor VoIP?

[ Voor 24% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
En als je nou gewoon hetzelfde commando als hierboven een sprobeert, maar dan expliciet voor VLAN7 en dan 0t <poort>t doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 08:22
Zo te zien krijgt jouw Experia box geen internet connectivity omdat je slechts VLAN 7 doorlaat.

Ik vermoed dat je VLAN 6 / Internet ook nodig hebt op je experiabox, i.v.m. communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zojuist het volgende commando uitgevoerd, zonder resultaat:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 7 ports "0t 3t"

Lord_Dain, maar dat is niet in lijn met wat al tig keer in dit topic verteld is en ook op netwerkje.com staat. Het is ook onmogelijk om VLAN 6+7 door te sturen (via reguliere configuratie dan) naar LAN3 (wat nu de VLAN 7 poort is).

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_2.png

Via dit topic, zou ik wellicht Merlin firmware nodig hebben. Iemand die dit kan bevestigen? Dit verklaart namelijk niet waarom ik met de standaard firmware wel een poort/vlan specifiek untagged kan maken, maar niet tagged.

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Laatst online: 25-04 07:35
Er kan verder gepraat worden in: [KPN] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-04 16:10
Oeps was al beantwoord door eymey in "[KPN] Glasvezel"

[ Voor 95% gewijzigd door Hans_18T op 12-08-2015 15:34 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.