[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 903.101 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-03 11:45
eerst wat info
VDSL is een van de opvolgers van ADSL waarbij een veel hogere download- en uploadsnelheid mogelijk zijn. VDSL staat voor Very high bit rate Digital Subscriber Line. "Very high" betekent snelheden tot 52 Mbps download en 13 Mbps upload, of in synchrone modus 26 Mbps. Klassiek ADSL haalt maximaal 8 Mbps download en 1 Mbps upload.

Wanneer VDSL met ADSL en ADSL2+ wordt vergeleken, verschilt vooral de upload. Aangezien deze bij de beide oudere verbindingen een theoretische maximum van 1 Mbps heeft, is 13 Mbps een enorme verandering. De downloadsnelheid verandert iets rustiger, vergeleken met de 8 Mbps van ADSL en de 26 Mbps van ADSL2+.

Vooral de peer-to-peer-wereld ziet veel voordelen in dit netwerk. Dankzij de grote upload kunnen meer gegevens verstuurd worden en zo weer ontvangen bij anderen. Ook biedt het voordelen in digitale televisie aangezien hier veel bandbreedte voor vereist is.

Grootste nadeel van VDSL is dat de afstand tussen aansluiting en centrale maximaal 1200 meter mag zijn, terwijl dit bij ADSL 5 km kan zijn. Om dit probleem op te lossen worden er glasvezels gegraven naar de wijkverdeler en in de wijkverdeler wordt dan de VDSL-centrale geplaatst. Zo wordt de afstand die over koperkabel moet een stuk korter (gemiddeld 400-800 meter). Tevens is dit een grote stap verder richting glasvezelverbindingen bij gewone huishoudens.

Nederland

De marktleider in de Nederlandse ADSL-markt, KPN, verwacht tussen 2007 en 2009 heel Nederland te hebben voorzien dan VDSL. Daartoe migreert het bedrijf zijn netwerk van 1400 geschakelde telefooncentrales naar 200 centrales in volledig IP-netwerk.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL

KPN heeft de volgende wijken aangesloten op "glasnet"

Vleuten, Vleuterweide
Etten-Leur, Schoenmakerhoek
Amsterdam, Westerdokeiland
binnenkort volgen er meer plaatsen

praat hier over de toekomst van IPB en wat je verwacht.

ik zie dat dit een stevige vooruit gang is ten opzichte van Adsl en Adsl2+

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

IPB gebruikt een fractie van de huidige snelheden, dus ik verwacht daar geen enkele verandering.
Wel wordt het voor diensten als "KPN Mine" makkelijker om straks meerdere settop boxen per klant / verbinding aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
* daanski82 schopt deze topic uit het stof.

Er is nog verder geen nieuws van KPN glasnet echter alleen dat er 3 straten in zuid-enschede er op draaien.
ik hoop na de zomer vakantie meer info is.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

daanski82 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:38:

Er is nog verder geen nieuws van KPN glasnet echter alleen dat er 3 straten in zuid-enschede er op draaien.
Jammer, hopelijk gaat KPN snel verder met het uitrollen van flasnet.
Vleuten en Vleuterweide liggen voor mij op steenworp afstand.
Hopelijk gaan ze een "olievlek" planning gebruiken, zodat heel utrecht en omringende gemeentes snel worden aangesloten.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225389

Ik hoop het ook. De wijk waar ik woon heeft sinds de bouw in 2002 of 2003 al glasvezel, maar er wordt tot op heden nog geen enkele dienst op geleverd. Een maand geleden heb ik bij KPN Glasnet geinformeerd en toen werd gezegd dat het eind dit jaar beschikbaar zou moeten zijn. Ik neem dat met een korrel zout, maar wie weet.

Het gaat om Papendrecht, wijk Oostpolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartware
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2023

bartware

@jabber.org

Beetje misleidende naam: glasnet. Is dat de term die kpn hanteert?
Want nu ligt er ook een glasvezelnet tussen de telefooncentrales. Enige is dat ze met all-IP het glas tot in de straat trekken.
Van je wijkkastje naar huis blijft het koper.
Dan kan je alles wel een glasnet noemen.

Echte snelheden haal je pas met een echt glasnet, oftewel een glasvezel die tot in je huis loopt. En ik kan je zeggen: een glaslijn, dat is pas fijn :Y)

Heb ik me begrepen?
Cycle Vision 2020: 17-20 juli Sportpark Sloten & Wheelerplanet Spaarnwoude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
bartware schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:17:
Beetje misleidende naam: glasnet. Is dat de term die kpn hanteert?
Want nu ligt er ook een glasvezelnet tussen de telefooncentrales. Enige is dat ze met all-IP het glas tot in de straat trekken.
Van je wijkkastje naar huis blijft het koper.
Dan kan je alles wel een glasnet noemen.

Echte snelheden haal je pas met een echt glasnet, oftewel een glasvezel die tot in je huis loopt. En ik kan je zeggen: een glaslijn, dat is pas fijn :Y)
ALS het mogelijk is trekt KPN de glaskabel door naar je huis O+ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56

krvabo

MATERIALISE!

daanski82 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:38:

Dan hoef je opzich niet te kicken hoor :P

Ik wacht ook wel met spanning... Etten-Leur is hier niet bar ver vandaan, maar wel raar dat ze Etten-Leur doen ipv Breda.. Het ligt er niet zo heel ver vandaan, en Etten-Leur is toch een flinke portie kleiner. :/

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
krvabo schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 05:43:
[...]

Dan hoef je opzich niet te kicken hoor :P

Ik wacht ook wel met spanning... Etten-Leur is hier niet bar ver vandaan, maar wel raar dat ze Etten-Leur doen ipv Breda.. Het ligt er niet zo heel ver vandaan, en Etten-Leur is toch een flinke portie kleiner. :/
misschien dat KPN eerst kleinschalig wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:00
daanski82 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:29:
[...]

Zouden ze iets geleerd hebben naar aanleiding van internet plus bellen en wachttijden bij helpdesken O-) O-)

LAten we inderdaad maar hopen dat dit eerst uitgebreid getest en gefaseert op de markt brengen.. nog zoon serie miskleunen lijkt me niet handig.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
daanski82 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:29:
[...]

Eerst.... nja... KPN is 18-11-2005 begonnen met de Glasnet/VDSL test. Misschien is het tijd voor resultaten binnen de normale markt, want ze lopen onderhand toch flink achter op de rest qua snelheid/prijs verhouding.

Misschien lullig, maar KPN zal echt moeten gaan investeren in glasvezel, want alleen zo kunnen ze (naar mijn idee) in de toekomst de markt behouden/veroveren. De techniek gaat te snel om heel lang te kunnen testen.

edit: woordje vergeten :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Dan kom ik maar even met wat recentere informatie.
Planet Augustus 2006

KPN naar 100Mb/s
Gepubliceerd op woensdag 30 augustus 2006
20.000 tot 40.000 open VDSL2-aansluitingen in Den Haag, Diemen en Enschede.

KPN kondigde zojuist aan een proef te beginnen met VDSL2 in de bovengenoemde gemeenten. Het gaat om glasvezel die naar ruim 100 verdeelkasten of wijkcentra getrokken zal worden. Elke kast bedient 200 tot 400 aansluitingen. "Indien mogelijk maken we dat aantal ook vol", aldus de woordvoerder.

Concurrenten welkom
Dat betekent minimaal 20.000 en maximaal 40.000 VDSL2-aansluitingen. Deze grote veldproef volgt op een technische proef met 'gewoon' VDSL in Zoetermeer een half jaar geleden.

KPN meldt er direct bij dat concurrenten welkom zijn om mee te doen in de proef. Ze kunnen op de lijnen eigen diensten zoals internettoegang aanbieden. In hoeverre ze de VDSL2-verbindingen zelf mogen beheren, van apparatuur mogen voorzien, en tegen welke prijzen, is nog niet duidelijk. Deze openstelling volgt op een recente uitspraak van de Europese Commissie. Die verbiedt Deutsche Telekom om het VDSL-net af te sluiten voor derden.

Volgens KPN volgt ze niet de lijn van DT. "Wij hebben vanaf het begin van deze plannen kenbaar gemaakt dat het nieuwe VDSL-netwerk van KPN, inclusief de proeven, open is voor andere telecomoperators. KPN wil graag het platform zijn voor de diensten van andere telecomoperators. Hierdoor kunnen wij het nieuwe netwerk optimaal gebruiken. En als er meer dienstverleners op het netwerk van KPN zitten, zal dat ervoor zorgen dat klanten eerder kiezen voor het netwerk van KPN en niet voor de kabel."

250Mb/s seconde
VDSL2 kan in theorie zelfs 250Mb/s seconde aan data verstouwen. Maar in de praktijk wordt dat 100 Mb/s op een afstand tussen de woning en de centrale van maximaal 500 meter. Is die afstand 1 kilometer dan resteert maximaal 50 Mb/s. KPN belooft vooralsnog in haar bericht 30Mb/s.

Razendsnel voor HDTV
Omdat voor een HDTV-kanaal zo'n 22 Mb/s nodig is, kunnen per woning twee tot vier HDTV-kanalen tegelijkertijd worden verspreid over internet.

Hoe het staat met het IPTV-project Mine van KPN, dat een paar maanden terug al is aangekondigd, is niet duidelijk. Dit werkt vooralsnog op ADSL2+. Dat is nog een uitbreiding op het huidige telefoonnet, zonder extra glasvezel. VDSL is een volgende generatie waarvoor een nieuwe netwerk nodig is, het ‘All-IP net’ dat KPN bouwt. Nog dit jaar zou iedereen ADSL2+ kunnen krijgen, VDSL is uitgesmeerd over een periode van drie jaar.

De standaard VDSL2 kwam al in mei 2005 tot stand. Telecomkenner Om Malik heeft op zijn weblog een vergelijking van DSL-standarden geplaatst, met voorbeelden.

Samenvattend:
# ADSL: tot 8 Mb/s download en 1 Mb/s upload
# ADSL2+: tot 25 Mb/s down en 1 Mb/s up
# VDSL: 100 Mb/s down en 50 Mb/s up over beperkte afstanden
# VDSL2: 100 Mb/s down en 100 Mb/s up

InterNLnet beproeft supersnelle verbinding
Ook de concurrentie van KPN werpt zich op als VDSL2-aanbieder.

VDSL staat voor 'Very High Digital Subscriber Line'. KPN nam er een technische proef mee in de zomer van 2006, maar bood nog geen commerciële dienst aan.

KPN gebruikte voor de proef de eerste delen van haar All-IP netwerk, dat voorziet in de aanleg van glasvezel tot aan een kleine 30.000 wijkkasten, en moet leiden tot opheffing van de circa 1.300 telefooncentrales.

Ditzelfde net zullen nu ook InterNLnet en BBned en Surfnet gaan gebruiken bij hun test van VDSL2.

Proefdraaien
Zo'n veertig inwoners van Diemen, Duivendrecht en Amsterdam Zuid-Oost kunnen kosteloos deelnemen aan de technische pilot met VDSL. Van hen wordt een oordeel verwacht over zaken als de techniek en het gebruiksgemak.

BBned levert de technologie in de straatkasten, waar de aansluiting plaatsvindt op het net van KPN. Volgens de woordvoerder van InternetNLnet worden in deze proef acht straatkasten betrokken, dus gemiddeld één per vijf deelnemers.

In deze proef brengt VDSL2-technologie snelheden tot 40 Mb/s voor downloaden en 10 Mb/s voor uploaden. "We willen echter uiteindelijk liever symmetrische verbindingen aanbieden, dus bijvoorbeeld 20 Megabit op en 20 Megabit neer. Want als klanten eenmaal gebruik kunnen maken van die uploadsnelheid dan gaan ze die prompt ook gebruiken, bijvoorbeeld voor om video te versturen of te publiceren", aldus de woordvoerder van InterNLnet.

Die ervaring heeft InternNLnet opgedaan als deelnemer in glasvezelprojecten, onder meer als participant in XMS, dat als provider in veel glasvezelprojecten in Nederland actief is. In XMS heeft Reggefiber, een grote aanlegger van glasnetten, de meerderheid, InternetNLnet een minderheid.

InterNLnet zegt over VDSL2 nog geen televisie te zullen aanbieden: "Het gaat puur om een technische proef. Op glas bieden we wel triple-play aan, met internet, televisie en telefonie en zullen dat over VDSL zeker ook gaan doen."

Opta nodig
De pilot, die de komende vier maanden plaatsvindt, moet een fundament leggen voor de verdere productontwikkeling van VDSL.

BBned is vooralsnog de enige netwerkprovider die met haar nieuwe strategie actief meegaat in de uitrol van All-IP. Andere partijen vinden dat niet raadzaam voordat duidelijk is tegen welke voorwaarden KPN toegang biedt.

Volgens BBned en InternetNLnet moet dat ook voor hen duidelijk worden alvorens ze commercieel kunnen starten. "De Opta moet All-IP en VDSL echt goed gaan reguleren", aldus de woordvoerder van InternetNLnet.

Arthur van den Ende, commercieel directeur van BBned, beaamt dit: "Het is bittere noodzaak voor de Opta om het All-IP programma van KPN te gaan reguleren. Het is van cruciaal belang voor de consument en het Nederlandse bedrijfsleven dat er keuze blijft bestaan naast KPN."

Tot op heden laat Opta KPN zijn gang gaan met All-IP in de hoop dat de marktpartijen dit onderling regelen. Concurrenten van KPN hebben tot op heden de ervaring dat dit niet mogelijk is en stapten naar de rechter om de Opta te dwingen om All-IP te gaan reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192610

Ik woon in Vleuterweide en ben sinds kort aangesloten op het glasnet van KPN.
De glasvezel loopt door tot in de meterkast.
Ik heb nu het Lite abo en deze heeft nu nog dezelfde snelheden als het kopernetwerk.
Van KPN heb ik begrepen dat zij voor het eind van het jaar de snelheden fors gaan verhogen.:P
Meet nu al via SpeedTest een Upload van 297.7 KByte/sec, dus lekker snel.
Bevalt goed die glasvezel.:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

Ik vraag me eigenlijk af of er ooit in dit boerenhol Ede glasvezel/vdsl voor publieke doeleinden komt. Bit.nl zit er met glasvezel lijnen van hier naar amsterdam, verschillende scholen hebben hier glasvezel internet, waarom nou niet gewoon de inwoners ook ?! Het gaat volgens mij nog jaren duren, als er al ooit iets gedaan wordt met sneller internet dan ADSL of de enige kabel provider die hier verkrijgbaar is, chello :r. Waar we 2/3 jaar geleden nog trots op konden zijn is nu verpest. Nederland ligt echt hopeloos achter qua snel internet in vergelijking met tig noord europese landen zoals letland en zweden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 11:46

IEF

Why so serious?

Anoniem: 192610 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:30:
Ik heb nu het Lite abo en deze heeft nu nog dezelfde snelheden als het kopernetwerk.
Van KPN heb ik begrepen dat zij voor het eind van het jaar de snelheden fors gaan verhogen.:P
heb je dan een VDSL2 verbinding ?? Want dan is het toch echt koper wat je in de meterkast hebt.

Anders is het 'gewoon' een glas aansluiting, en geen vorm van 'DSL', wat niet binnen het project zoals ik het begrepen heb (VDSL/VDSL2 pilot) zou passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:28
Kan heel goed echt glas zijn waarop KPN wat diensten levert in die wijk(en). Een beetje pilot / broodjespeciaal is het dan.

[ Voor 23% gewijzigd door bjck op 11-08-2007 15:44 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 11:46

IEF

Why so serious?

bjck schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:44:
Kan heel goed echt glas zijn waarop KPN wat diensten levert in die wijk(en). Een beetje pilot / broodjespeciaal is het dan.
Een upload van +/- 300 kb/s klinkt nu niet direct als een glasverbinding/broodjespeciaal :+
Vandaar mijn vraag ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
IEFtm schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 01:36:
[...]
Een upload van +/- 300 kb/s klinkt nu niet direct als een glasverbinding/broodjespeciaal :+
Vandaar mijn vraag ook :)
Het is over het algemeen dan ook glasvezel tot aan de wijkcentrale en verder koper. Maar door de kortere afstanden via koper kunnen ze dan hogere snelheden bieden.
Anoniem: 192610 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:30:
Waar ligt Vleuterweide precies, kon het niet vinden op de kaart. Of is het niet de plaatsnaam?

Ik ben namelijk benieuwd of KPN het project nu ineens af en toe ook buiten de pilot van Enschede levert. Mocht dat zo zijn ga ik het ook proberen te regelen (woon in Zwolle, 80 meter van de wijkcentrale)

[ Voor 50% gewijzigd door Suicyder op 12-08-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Suicyder schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 12:02:
[...]

Het is over het algemeen dan ook glasvezel tot aan de wijkcentrale en verder koper. Maar door de kortere afstanden via koper kunnen ze dan hogere snelheden bieden.

[...]

Waar ligt Vleuterweide precies, kon het niet vinden op de kaart. Of is het niet de plaatsnaam?

Ik ben namelijk benieuwd of KPN het project nu ineens af en toe ook buiten de pilot van Enschede levert. Mocht dat zo zijn ga ik het ook proberen te regelen (woon in Zwolle, 80 meter van de wijkcentrale)
offtopic:
Je moet niet altijd op een kaart zoeken ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Resistor schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 12:13:
[...]
offtopic:
Je moet niet altijd op een kaart zoeken ;)
Nee dat blijkt.

Maar dan vraag ik me nu wel af of hij een aanbieding ofzo heeft gehad van KPN of dat hij zelf er naar toe is gestapt, want ruimschoots van de pilot af qua afstand.
Weet niet waar er nu door KPN getest wordt ondertussen, maar van mij mogen ze het wel eens uitrollen.

Sui wil beter internet :+

Edit: Ik heb echt mijn ogen nog dicht, het gat staat bij het lijstje in de startpost.......

Edit2:
Hier de pagina die op de kpn site staat
linkje

[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 12-08-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 10:33
Ik ben pilot tester bij InterNLnet voor VDSL2.... Van de week hebben ze het modem aangesloten, maar nog geen linesync.

Woon in Diemen, zie de wijkkast vanuit m'n raam... ;) Ik moet zeggen dat ik de communicatie zéér slecht vind verlopen en dat het allemaal niet opschiet.

Zal van de week bellen wanneer het nou echt eens gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Over wat voor snelheden/prijzen gaat het eigenlijk, want ik kan nergens iets vinden bij KPN over prijs en snelheden die zij bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-03 10:11
Suicyder schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:06:
Over wat voor snelheden/prijzen gaat het eigenlijk, want ik kan nergens iets vinden bij KPN over prijs en snelheden die zij bieden.
Staat bovenaan in de startpost, rest van prijzen en vormen van aboo's zijn nog niet bekend aangezien het nog uitgerold moet worden allemaal.

Hier vind je wat meer info http://www.kpn.com/kpn/show/id=1761205

* Fonzie27 zit te springen om een fatsoenlijke verbinding....

[ Voor 6% gewijzigd door Fonzie27 op 14-08-2007 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 14:38
Nu KPN het een en ander aan het verglazen is tot aan de wijkcentrale, betekent dit dan ook dat de ADSL(2+) verbindingen sneller worden? De afstand koper is dan namelijk vanaf de wijkcentrale tot aan het ISRA, i.p.v. de telefooncentrale tot aan het ISRA.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

* Anoniem: 58690 vraagt zich af waarom Planet nog niks onderneemt aangezien Planet zo goed als KPN is :z

Ik zou best tester willen zijn voor Planet :)
http://www.internl.net/cm...ier/control.cfm?ID=10570/

InterNLnet heeft een speciale aanbieding voor Amsterdammers die nu overstappen op glasvezel!

U krijgt eerste 6 maanden gratis internettoegang via de glasvezel en daarna is het al beschikbaar voor € 32,95 per maand.
U betaalt nu slechts € 49,95 aansluitkosten i.p.v. € 119,95 en de basisinstallatie is geheel gratis inbegrepen!

Prinsengracht 20 / 20 Mbps € 32,95
Eerste 6 maanden GRATIS!
Keizersgracht 30 / 30 Mbps € 49,95
Eerste 6 maanden GRATIS!
Herengracht 50 / 50 Mbps € 69,95
Eerste 6 maanden GRATIS!
Singel 100 / 100 Mbps € 99,95
Eerste 6 maanden GRATIS!
En hier zit je dan voor 27 euro op een 6 / 0.768 Mbps lijntje |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
update:
Ik heb 3 weken geleden gesprek gehad met de helpdesk/info dienst van KPN glasnet voor mijn nieuwe huis in Enschede.

Uit dat gesprek is voort gekomen dat KPNglasnet nu 3 straten in wesselerbrink heeft vrij gegeven voor 3 ISP (test omgeving).
Tussen de zomervakantie en oud en nieuwe 2007 gooien ze nog 3 straten in enschede open (ook op wesselerbrink) en tegen de zomer 2008 willen ze geheel enschede open gaan gooien.
Zodat tegen begin 2009 geheel enschede op glasnet zit.

wat ik voor mijn nieuwe woning (binnenstad enschede) een grote domper vind maar goed.

de bedoeling is dat tegen begin 2009 meer ISP draaien op KPNglasnet.
maar dat is nog afwachten.

ik hoop dat ik jullie meer duidelijkheid heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Begin 2009? Sjee kan het nog langer duren? :')
Dan duurt het erna nog zeker 2 jaar voor je in kleinere plaatsen VSDL2 kunt krijgen?
Dus ergens 2010-2011 hebben we 50 mbit \o/ :z

Anoniem: 230793

ik snap niet dat jullie allemaal op KPN zitten te wachten... er zijn al zoveel andere providers/bedrijven bezig om glasvezel aan te leggen... Concepts ICT bied sinds 2004 al Fiber to the home aan in Enschede..

kijk maar eens op http://www.fiberenwireless.nl/

En de reden dat Etten Leur - Schoenmakers hoek is gekozen ipv Breda is omdat in samenwerking met de Gemeente Etten Leur deze net uit de grond gestampte wijk het aanleggen van glasvezel voordeliger is dan in een bestaande wijk.
Maar mensen in een oude wijk niet getreurt.. hoe meer mensen er op elkaar gepakt zitten (bevolkingsdichtheid) hoe gunstiger het is om glasvezel aan te leggen.. vandaar de grote glasvezel projecten in Amsterdam en Rotterdam.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk al die 600 kleine nederlandse providertjes die glasvezel aanbieden maar veel heb je er niet aan als ze dat maar in een paar wijken doen :') ! KPN is de enige hoop op fatsoenlijk internet alhoewel het KPN kennende wel extreem duur zal zijn. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Anoniem: 179986 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:02:
Leuk al die 600 kleine nederlandse providertjes die glasvezel aanbieden maar veel heb je er niet aan als ze dat maar in een paar wijken doen :') ! KPN is de enige hoop op fatsoenlijk internet alhoewel het KPN kennende wel extreem duur zal zijn. ;(
Nou.. KPN gaat die dingen omzetten.. BBNed gaat er gebruik van maken... dus ik denk niet dat het extreem duur wordt hoor. Ik denk dat het wel moet lukken om onder de 40 euro te blijven voor 50 of 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 15:05
Is er al bekend hoeveel % landelijke dekking KPN geeft? Ik heb na de introductie van ADSL 4/5 jaar moeten wachten. Op het platteland wonen is erg fijn en rustig, maar voor grote bedrijven als KPN; te rustig :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198045

KPN zal nooit grote delen van Nederland gaan dekken met glasvezel. Eerder zullen zij in de stedelijke gebieden VDSL gaan aanbieden (tot 50 Mbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Anoniem: 198045 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:53:
KPN zal nooit grote delen van Nederland gaan dekken met glasvezel. Eerder zullen zij in de stedelijke gebieden VDSL gaan aanbieden (tot 50 Mbps)
Ja, in de stedelijke gebieden beginnen ze eerst maar dat is logisch. Daar wonen meer mensen op een vierkante kilometer.
Maar zou het alleen gericht zijn op stedelijke delen van Nederland? Of ook in buitengebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Alleen op steden, de afstand naar de centrale mag nu eenmaal niet te lang zijn. Op het platteland betekent dat dus een glasvezel lijn voor een handvol huishoudens, daarmee zouden de kosten zo hoog zijn dat niemend het zal afnemen.

Enkel in een stedelijk gebied met een hoge dichtheid aan huishoudens (denk flats) is het economisch haalbaar deze techniek in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Anoniem: 198045 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:53:
Nou ik denk dat je hier wel eens erg flink naast zou kunnen zitten. Waarschijnlijk zal KPN juist in de buitengebieden beginnen omdat daar nu nog de meeste klanten te halen zijn die nu geen hoge snelheden bij ADSL kunnen krijgen maar daar wel behoefte aan hebben. Doordat ze vanuit de straatkasten gaan werken ipv de grote DSLAM's, zijn die mensen nu veel beter bereikbaarder geworden en die zijn veel sneller geneigd om over te stappen dan de mensen die keuze hebben uit tig aanbieders.
VDSL(2) gaat overigens ook gewoon over koper en heeft in dat opzicht dus weinig met verglazing te maken...
the-edge schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:31:
Is er al bekend hoeveel % landelijke dekking KPN geeft? Ik heb na de introductie van ADSL 4/5 jaar moeten wachten. Op het platteland wonen is erg fijn en rustig, maar voor grote bedrijven als KPN; te rustig :(.
Ik denk juist dat jij dus wel eens mazzel kunt gaan hebben :)

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VDSL gaat over koper ja, maar de afstand tot de centrale mag maar 1km zijn, daarom moet KPN dus glasvezel leggen naar veel wijkcentrales om die korte afstanden te behouden.

Het heeft dus alles met verglazing te maken en zal dus nooit economisch haalbaar in landelijke gebieden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 28-04 06:51

qless

...vraag maar...

Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:17:
VDSL gaat over koper ja, maar de afstand tot de centrale mag maar 1km zijn, daarom moet KPN dus glasvezel leggen naar veel wijkcentrales om die korte afstanden te behouden.

Het heeft dus alles met verglazing te maken en zal dus nooit economisch haalbaar in landelijke gebieden zijn.
Zucht...dat heten kavelverdelers en geen wijkcentrales. Wijkcentrales is juist waar nu de ADSL - DSLAMS staan opgesteld.

Zo goed als iedereen woont in NL op minder dan 600 meter van een kabelverdeler kast, dus ruim binnen vdsl(2) afstand

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 24-04 18:59
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:36:
Enkel in een stedelijk gebied met een hoge dichtheid aan huishoudens (denk flats) is het economisch haalbaar deze techniek in te zetten.
Of denk wijken :D [/lol]

Volgens mij is KPN van plan om alle wijkkasten kabelverdelers op het glasnet aan te sluiten, dus ook in dunbevolkte gebieden (zie startpost). Uiteraard beginnen ze met de grootste wijkcentrales want dat levert het meeste op, en de uitrol duurt ongetwijfeld een paar jaar.

Ik kan me echter voorstellen dat er in erg dunbevolkte buitengebieden huizen zijn die op meer dat een kilometer van de wijkkast kabelverdeler liggen. In dat geval is VDSL niet mogelijk en kiest KPN er mogelijk voor om ADSL (2+) aan te bieden. Maar zelfs in dan wordt je internet een stuk sneller, omdat de wijkkast kabelverdeler een stuk dichterbij is dan de centrale (kortere lijn > sneller adsl)

trroads> glasvezel is duur, maar all-ip levert op netwerk gebied een aantal grote voordelen op, efficienter (meer data per kabel), minder centrales en tussenstations, (waarschijnlijk) goedkopere centrales. Dat levert op de lange termijn wellicht voldoende voordeel op om een hoge investering te doen. Daarnaast is het in stand houden van 2 systemen ook verre van goedkoop en efficient.

edit> weer wat geleerd, een wijkkast heet in het echt een kabelverdeler :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 24-08-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:17:

Nou ik durf de weddenschap anders wel met je aan :) Het is niet zo dat men nu ineens heel nederland open moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Bedankt voor je motivatie WooK, er zit wel wat in. Dat ze eerst in de dunbevolkste gebieden beginnen omdat daar meer klanten te halen zijn.
Toch moet ik eerst zien dan geloven ;) maar je visie staat mij wel aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230207

Mischien dat dit heel stom is wat ik zeg. Maar een paar weken geleden hebben ze in zutphen bij de centrale een hele nieuwe kabel aangelegd. Hij is rood maar dat zegt denk ik niet zo veel :P
Maar zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Laatst online: 18:38
Ik heb ergens een presentatie van KPN gezien dat het plan voor uitrol als volgt is(mede vanwege de kans op overspraak tussen VDSL2 met ADSL):
  1. Eerst de straatkasten van de centrales waar geen concurrenten(collocatie) zitten.
  2. De straatkasten op meer dan 2km van de centrales waar wel collocatie plaatsvindt
  3. De rest.
Het lijkt dus een soort uit-rook tactiek, bij de concurrenten die geen VDSL 2 aanbieden kun je alleen maar een "trage" adsl variant krijgen en bij KPN een snelle, als de prijs dan weer een beetje ok wordt...

Bij mij in de buurt (postcode 1318) is vorig jaar al een extra kast neergezet naast de straatkast waarvan ik vermoed dat er wel eens VDSL2 modems in zouden kunnen passen en ik zit op > 2 KM van de centrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230793

Ook kleine dorpen op het platteland zullen glasvezel krijgen.. het gaat er dan om hoe makkelijk is het om in de straten van dat dorp glasvezel te blazen.

google map het dorpje denekamp maar eens.. klein dorp 5 straten paar duizend inwoners op zn hoogst. wel volledig voorzien van fiber!

google map: http://maps.google.nl/map....022059,0.05785&z=14&om=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
qless schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:24:
[...]

Zucht...dat heten kavelverdelers en geen wijkcentrales. Wijkcentrales is juist waar nu de ADSL - DSLAMS staan opgesteld.

Zo goed als iedereen woont in NL op minder dan 600 meter van een kabelverdeler kast, dus ruim binnen vdsl(2) afstand
Het zijn kabelverdelers, geen kavelverdelers. Zijn kleine, meestal kunstof, kasten waarin de kabels vanaf de centrale binnenkomen en de kabels naar de huizen/straten die erop aangesloten zijn. Worden daarin aan elkaar gekoppeld.

Nu wil KPN die kasten gaan vervangen voor een groter formaat zodat er ook VDSL apparatuur in kan of er een kast naast plaatsen voor de apparatuur. Ze moeten dan ook nog een glasvezel ring/netwerk langs die kasten leggen, dat ligt er nu meestal niet.

Gemiddeld is de lijn van de huizen inderdaad korter dan 1000m naar de kast waarop je bent aangesloten, maar er zijn ook uitzonderingen natuurlijk als een boerderij met een langere lijn op de kast is aangesloten van de wijk aan de rand van een dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarnaast kun je nog zoveel potentiele klanten hebben in het buiten gebied, de mensen daar hebben nu amper internet, waarom zouden die ineens voor relatief veel geld (want de investering moet er hoe dan ook komen) een uber verbinding willen hebben?

Die mensen zullen al blij zijn als ze normaal ADSL kunnen krijgen, laat staan VDSL/glasvezel.

Dan is het ook nog zo dat als je in een stad zit in een buurt met (alleen maar) flats, zoals in veel grote steden, dan heb je binnen een straal van 1km duizenden huishoudens zitten, in 1 flat kunnen al gerust 1000 huishoudens zitten en dus 1000 potentiele klanten.

Voor de investering van glasvezel naar 1 kavel-/kabel-verdeler, buurtcentrale, wijkkast, of whatever je het wilt noemen krijg je dus duizenden potentiele klanten terwijl je in het buitengebied met dezelfde investering (en wellicht nog meer omdat je bronpunt verder weg is) al blij mag zijn met 500 potentiele klanten.

Die verhouding is dus een beetje weg. Dan staat daar tegenover dat in die flats het gros al fatsoenlijke kabel/ADSL heeft en dus weinig interesse zou hebben, maar tegelijkertijd hebben de mensen in het buitengebied niet zozeer behoefte aan een dure uberverbinding als ze met een simpelere verbinding ook al geholpen zouden zijn.

Daarom denk ik dus dat ze het enkel in de steden zullen doen, zeker op de korte termijn.

Voor het buitengebied is KPN druk bezig met draadloze technieken die veelbelovend zijn. Dat scheelt een hoop in de kosten, zeker aangezien KPN al overal en nergens zendmasten heeft waar eenvoudig meer apparatuur op aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mensen die in een grote flat wonen hebben volgens mij niet zo veel te besteden, die hebben voldoende aan een basis aDSL/kabel abbo.

Ja, het is voor de prestige van de verhuurder goed dat ze kunnen zeggen 'we hebben de flat op glasvezel aangesloten', nee, het is niet aantrekkelijk omdat de bewoners van een flat meestal niet de snelste verbinding willen (kunnen) betalen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mwah, ik denk dat dat maar net van de wijk afhangt, ik ken hier in de buurt genoeg wijken met hele dure flats, de mensen die daar wonen hebben poen zat.

Niet alle flats zijn zoals in de Bijlmer (nofi naar iemand die in de Bijlmer woont).

KPN zal zelf wel slim genoeg zijn te weten welke wijken als eerste aangesloten moeten worden omdat daar de centen zitten.

Daarnaast zie je in veel studentensteden dat er wel hele blokken met flats (waar de studenten dan vaak in zitten) zijn aangesloten op glasvezel. Zoals in Nijmegen bijvoorbeeld en daar zitten genoeg mensen tussen die helemaal geen student zijn en niet in een studentenflat wonen maar wel aangesloten zitten op het netwerk.

Blijkbaar als je maar genoeg mensen hebt binnen het gebied is het al haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Resistor schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:56:
Mensen die in een grote flat wonen hebben volgens mij niet zo veel te besteden, die hebben voldoende aan een basis aDSL/kabel abbo.

Ja, het is voor de prestige van de verhuurder goed dat ze kunnen zeggen 'we hebben de flat op glasvezel aangesloten', nee, het is niet aantrekkelijk omdat de bewoners van een flat meestal niet de snelste verbinding willen (kunnen) betalen.
In Amsterdam wonen zoveel allochtonen, geen nut om daar glasvezel aan te leggen aangezien de inwoners dat toch niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Laatst online: 28-04 14:38
joop99 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:34:
Ik heb ergens een presentatie van KPN gezien dat het plan voor uitrol als volgt is(mede vanwege de kans op overspraak tussen VDSL2 met ADSL):
  1. Eerst de straatkasten van de centrales waar geen concurrenten(collocatie) zitten.
  2. De straatkasten op meer dan 2km van de centrales waar wel collocatie plaatsvindt
  3. De rest.
Het lijkt dus een soort uit-rook tactiek, bij de concurrenten die geen VDSL 2 aanbieden kun je alleen maar een "trage" adsl variant krijgen en bij KPN een snelle, als de prijs dan weer een beetje ok wordt...

Bij mij in de buurt (postcode 1318) is vorig jaar al een extra kast neergezet naast de straatkast waarvan ik vermoed dat er wel eens VDSL2 modems in zouden kunnen passen en ik zit op > 2 KM van de centrale
Hopelijk is dat niet waar. Ik zit namelijk in de 3e categorie. Ze zijn hier wel al kabels in de grond aan het leggen (blauwe buizen) en navraag bij KPN leert dat het voor VDSL is :D

Ik zit nu 1500+ meter van de centrale vandaan. Ik haal daarom met mijn ADSL2+ abbo maar 14Mbit. Wordt dat hoger wanneer het glasvezel tot aan de kabelverdeler ligt? De afstand van het koper is dan nog maar vanaf het ISRA tot aan de kabelverdeler.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:38
Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:05:
Die mensen zullen al blij zijn als ze normaal ADSL kunnen krijgen, laat staan VDSL/glasvezel.
Ik zit een km of 6 van de centrale, en ik _heb_ normaal ADSL... 2,3mbit maar liefst.

Als ik zie dat een vriend van me voor minder geld een 20/1 lijn heeft dan dat ik kwijt ben aan mijn 2,3/.5 lijn (bij xs4all, dus deels eigen schuld :P )...

Er klakkeloos vanuit gaan dat buitengebied totaal verstoken is van internet en dat die boertjes gigantisch blij gaan zijn met 1 mbit is niet echt realistisch.
Er zullen genoeg locaties zijn waar nu inderdaad niets te krijgen valt, maar dat zijn volgens mij toch echt uitzonderingen :)

Dusseh: 50mbit? GRAAG :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:48:
[...]

Ik zit een km of 6 van de centrale, en ik _heb_ normaal ADSL... 2,3mbit maar liefst.

Als ik zie dat een vriend van me voor minder geld een 20/1 lijn heeft dan dat ik kwijt ben aan mijn 2,3/.5 lijn (bij xs4all, dus deels eigen schuld :P )...

Er klakkeloos vanuit gaan dat buitengebied totaal verstoken is van internet en dat die boertjes gigantisch blij gaan zijn met 1 mbit is niet echt realistisch.
Er zullen genoeg locaties zijn waar nu inderdaad niets te krijgen valt, maar dat zijn volgens mij toch echt uitzonderingen :)

Dusseh: 50mbit? GRAAG :P
Al zijn dat wel de meest kostbare gebieden om nieuwe technieken aan te bieden. Voor VDSL2 kan een kabelverdeler in de stad wel 1000 aansluitingen voeden. In een buitengebied kan je nog een lijn van 2km hebben naar een kabelverdeler toe waardoor je ADSL2+ krijgt vanaf die kast (altijd meer dan je 2.3Mbps over 6km natuurlijk dan) omdat VDSL2 dan geen zin heeft. En die kabelverdelers hebben misschien 10 huishoudens er maar aan ook.

Buitengebieden (niet kleine dorpen, echt buitengebieden) zijn altijd meer kostbaar doordat de dichtheid lager is en de investeringskosten regelijk gelijk blijven voor dus minder aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:38
Ik zeg ook zeker niet dat ze die maar als eerste aan moeten sluiten omdat daar het meeste te halen valt, maar zoals TTRoads het bracht, dat er helemaal geen klanten zitten en dat er geen behoefte is aan meer bandbreedte dan ADSL, klopt iig niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 28-04 14:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 179986 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:55:
Ik vraag me eigenlijk af of er ooit in dit boerenhol Ede glasvezel/vdsl voor publieke doeleinden komt. Bit.nl zit er met glasvezel lijnen van hier naar amsterdam, verschillende scholen hebben hier glasvezel internet, waarom nou niet gewoon de inwoners ook ?! Het gaat volgens mij nog jaren duren, als er al ooit iets gedaan wordt met sneller internet dan ADSL of de enige kabel provider die hier verkrijgbaar is, chello :r. Waar we 2/3 jaar geleden nog trots op konden zijn is nu verpest. Nederland ligt echt hopeloos achter qua snel internet in vergelijking met tig noord europese landen zoals letland en zweden. :'(
In de wijk Veldhuizen (en volgens mij ook Kernhem) ligt al een ring. Alleen het laatste stukje naar de huizen toe is nog niet van glas. Op het industieterrijn 'De Vallei' ligt ook een ring. Vrijwel alle gebouwen die er staan zijn hier op aangesloten. Dus volgens mij kan je wel stellen dat Ede juist heel erg voorop loopt met deze infrastructuur in deze regio. Al hoewel Wageningen ook een best glasvezelnetwerk heeft tussen de diverse universiteitsgebouwen.

Het grote probleem is wel dat het voor de consument waarschijnlijk relatief duur blijft om een dergelijke dienst af te nemen. Het zou een stuk goedkoper worden als die laatste paar meter relatief goedkoop gelegd kan worden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
LauPro schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:47:
[...]
In de wijk Veldhuizen (en volgens mij ook Kernhem) ligt al een ring. Alleen het laatste stukje naar de huizen toe is nog niet van glas. Op het industieterrijn 'De Vallei' ligt ook een ring. Vrijwel alle gebouwen die er staan zijn hier op aangesloten. Dus volgens mij kan je wel stellen dat Ede juist heel erg voorop loopt met deze infrastructuur in deze regio. Al hoewel Wageningen ook een best glasvezelnetwerk heeft tussen de diverse universiteitsgebouwen.

Het grote probleem is wel dat het voor de consument waarschijnlijk relatief duur blijft om een dergelijke dienst af te nemen. Het zou een stuk goedkoper worden als die laatste paar meter relatief goedkoop gelegd kan worden.
Je moet het wel allemaal los van elkaar zien. Als ergens al glasvezel trajecten liggen wil niet zeggen dat iedereen die mag gebruiken natuurlijk. Het kan wel van 1000 verschillende eigenaren zijn die wellicht weer losse vezels verhuren aan andere die er diensten op aanbieden (of ze doen het zelf).

Natuurlijk ligt er overal al veel glas, soms zelfs erg veel op dezelfde plekken en andere weer totaal niet. Een ring door een wijk zegt nog niet dat het van KPN is en dat het langs de kabelverdeelstations gaat allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Laatst online: 18:38
DrJamez schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:27:
[...]

Hopelijk is dat niet waar. Ik zit namelijk in de 3e categorie. Ze zijn hier wel al kabels in de grond aan het leggen (blauwe buizen) en navraag bij KPN leert dat het voor VDSL is :D

Ik zit nu 1500+ meter van de centrale vandaan. Ik haal daarom met mijn ADSL2+ abbo maar 14Mbit. Wordt dat hoger wanneer het glasvezel tot aan de kabelverdeler ligt? De afstand van het koper is dan nog maar vanaf het ISRA tot aan de kabelverdeler.
In de presentatie van KPN(kpnwholesale) van 29 maart 2006 staat het volgende:
In gebieden met MDF Access
en Collokatie: overlay > 2 km;
fasering naar < 2 km. Overige
gebieden direct eindsituatie.

Ook al is de presentatie wat oud, dergelijke planningen verander je niet 123 en vanuit het oogpunt van investeringen in Ip tv en dergelijke is het een logische stap (ik kan nu bijvoorbeeld geen ip tv kijken op 2500 meter(geschat) van de centrale het is dan logisch voor KPN om te zorgen dat je dergelijke diensten overal kunt aanbieden.

De kast met de buizen waardoor de glasvezel geblazen moet worden staat hier geloof ik al sinds 2005. Ik denk dat de uitrol van VDSL2 ook de afbraak van het tiscali netwerk gaat worden.

De uitgebreidde tekst uit de presentatie ziet er als volgt uit:
Categorie I, vanaf jaar 1:
•Geen MDF Access of Collokatie
•Geen risico op overspraak VDSL
•Direct bereikbaar via WBA of SLU

Categorie II, jaar 1 en 2:
•Wel MDF Access of Collokatie
•Uitrol in gebieden > 2 km
•Beperkt risico op overspraak VDSL

Categorie II, jaar 3 en 4:
•Wel MDF Access of Collokatie
•Uitrol in gebieden < 2 km
•Risico op overspraak VDSL
•Afspraken over verlaten gebouwen

Voordelen uitrolschema:
•Vergroten marktbereik ‘triple play’
•Uitnutting investeringen ADSL(2+)
•Korte termijn geen overspraak ADSL(2+)

[ Voor 23% gewijzigd door joop99 op 26-08-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 28-04 14:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

bjck schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 16:28:
Je moet het wel allemaal los van elkaar zien. Als ergens al glasvezel trajecten liggen wil niet zeggen dat iedereen die mag gebruiken natuurlijk. Het kan wel van 1000 verschillende eigenaren zijn die wellicht weer losse vezels verhuren aan andere die er diensten op aanbieden (of ze doen het zelf).

Natuurlijk ligt er overal al veel glas, soms zelfs erg veel op dezelfde plekken en andere weer totaal niet. Een ring door een wijk zegt nog niet dat het van KPN is en dat het langs de kabelverdeelstations gaat allemaal.
In dit geval kan ik me herinneren dat we destijds van UPC een brief kregen dat er graafwerkzaamheden plaats gingen vinden. Je hebt verder gelijk dat dit natuurlijk niet veel zegt maar toch heb ik geluiden gehoord dat er wel mensen mee bezig zijn om te kijken of het rendabel is om het ook aan particulieren aan te bieden. Zeker omdat Bit bijvoorbeeld al een goede verbinding heeft met de AMS-IX.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Anoniem: 179986 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 19:54:
In Amsterdam wonen zoveel allochtonen, geen nut om daar glasvezel aan te leggen aangezien de inwoners dat toch niet kunnen betalen.
Haha, uhm, yeah, dus. Niet bekend met het Glasvezel Amsterdam project denk ik? Proefgebieden: Zeeburg, Oost-Watergraafsmeer en Osdorp. Een beetje demografisch onderzoek zal je leren dat dit niet de meest welgestelde wijken van Amsterdam zijn, maar halverwege volgend jaar zijn (delen van) deze wijken actief op het fiber to the home project in A'dam. En vervolgens gaan ze zsm door met het aansluiten van de rest van A'dam.

Daarnaast zijn er nog wat andere providers bezig met het aanbieden van fiber in Nederland, waarbij de belangrijkste Reggefiber is, die onder de naam XMS in een aantal steden bezig is.
WooK schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:14:
Nou ik denk dat je hier wel eens erg flink naast zou kunnen zitten. Waarschijnlijk zal KPN juist in de buitengebieden beginnen omdat daar nu nog de meeste klanten te halen zijn die nu geen hoge snelheden bij ADSL kunnen krijgen maar daar wel behoefte aan hebben. Doordat ze vanuit de straatkasten gaan werken ipv de grote DSLAM's, zijn die mensen nu veel beter bereikbaarder geworden en die zijn veel sneller geneigd om over te stappen dan de mensen die keuze hebben uit tig aanbieders.
Het is weer hetzelfde verhaal als 7,5 jaar geleden, toen mensen dachten dat buitengebieden wel eens voorrang konden hebben met ADSL omdat daar niet overal ISDN leverbaar was... De rekensom is heel simpel: neem de kosten voor het opbouwen van een VDSL verdeelpunt en deel die door het aantal potentiele klanten, en je ziet dat op het platteland de kosten dramatisch toenemen naarmate de hoeveelheid potentiele klanten afnemen. Met een reikwijdte van 1200 meter komt VDSL 4x minder ver dan ADSL, wat betekent dat in buitengebieden VDSL nog vele malen kostbaarder is om aan te leggen dan ADSL.
VDSL(2) gaat overigens ook gewoon over koper en heeft in dat opzicht dus weinig met verglazing te maken...
Niet helemaal: KPN moet de verdeelpunten waar de VDSL DSLAM's komen te staan ontsluiten, en dat doen ze middels glasvezel. Het glas komt nu dus de straat in, in plaats van dat het alleen maar de wijkcentrale in komt. De overschakeling naar fiber to the home is dan een volgende stap (iets waar KPN overigens nu ook al mee experimenteert).

Voor het platteland gaat KPN een hele andere kant op, eentje die veel logischer is: WiMAX en andere draadloze technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:24:
Ik zeg ook zeker niet dat ze die maar als eerste aan moeten sluiten omdat daar het meeste te halen valt, maar zoals TTRoads het bracht, dat er helemaal geen klanten zitten en dat er geen behoefte is aan meer bandbreedte dan ADSL, klopt iig niet :)
Nou zo bracht ik het ook niet helemaal, zo was het in ieder geval niet bedoeld ;)

M'n vader woont in een 'buitengebied' en hij kan geen ADSL krijgen op zijn lijn (ja met geluk 1 mbit), hij heeft gelukkig wel een goede lijn voor de kabel liggen en kan daar dus wel snel op internetten maar bij hem in de buurt zijn er maar heel weinig mensen met internet buiten dail-up.

Ik nam aan dat over dat soort gebieden gepraat werd, in de stad zie je immers ook veel mensen met een 2 a 3 mbit verbinding die dat best vinden terwijl er gerust veel sneller spul te krijgen is. Als je een buitengebied hebt waar al de mogelijkheid is tot 2 a 3 mbit dan valt het waarschijnlijk wel tegen met het aantal potentiele klanten.

Je houdt dan alleen nog die kleine groep mensen over die echt snel internet willen hebben en dat is gewoon een uitzondering op de regel. Ook zoals al eerder gezegd is de investering zo hoog dat de abbo's erg duur worden voor de mensen en dat brengt het aantal klanten weer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

Anoniem: 179986 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 19:54:
[...]

In kanaleneiland (utrecht) heb je ook iets van 24/10 of 24/24 mbit ofzoiets liggen, en kanaleneiland is volgens mij zowat de zwartste wijk van heel nederland...

Verder snap ik niet dat het hier zo lang moet duren, volgens mij had ik een jaar of 6-7 geleden in zweden de keus uit meerdere 10/10 aanbieders, voor als ik het me goed herinner een eurotje of 30 ofzo... In NL kan dat weer niet blijkbaar ookal staat elke vierkante meter hier volgebouwd met potentiele klanten.

• Suicyder
Anoniem: 130184 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:37:
[...]
In kanaleneiland (utrecht) heb je ook iets van 24/10 of 24/24 mbit ofzoiets liggen, en kanaleneiland is volgens mij zowat de zwartste wijk van heel nederland...

Verder snap ik niet dat het hier zo lang moet duren, volgens mij had ik een jaar of 6-7 geleden in zweden de keus uit meerdere 10/10 aanbieders, voor als ik het me goed herinner een eurotje of 30 ofzo... In NL kan dat weer niet blijkbaar ookal staat elke vierkante meter hier volgebouwd met potentiele klanten.
Wat ik nog vreemder vind is dat al die providers op vrijwel dezelfde locatie beginnen met aanleggen.

Neem nou Amsterdam, daar lopen 3 of 4 projecten voor glasvezel. Ze gaan elkaar gewoon voor de voeten lopen volgens mij. Kan bijvoorbeeld een KPN die toch vrij laat de markt in stapt dan niet beter gaan voor bijvoorbeeld Zwolle/Leeuwarden/Groningen etc etc, want daar is nog geen "fatsoenlijke" verbinding te verkrijgen, dus naar mijn idee zitten daar ook meer potentiele klanten. Kan aan mij liggen, maar een plek waar het nog niet is lijkt mij logischer.

Daarnaast wil ik ook glasvezel, maar zoals gezegd Zwolle is nog niet aan de beurt ;(

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

LauPro schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:47:
[...]
VDSL dus ;)
Anoniem: 76345 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 19:27:
[...]
Haha, uhm, yeah, dus. Niet bekend met het Glasvezel Amsterdam project denk ik? Proefgebieden: Zeeburg, Oost-Watergraafsmeer en Osdorp. Een beetje demografisch onderzoek zal je leren dat dit niet de meest welgestelde wijken van Amsterdam zijn, maar halverwege volgend jaar zijn (delen van) deze wijken actief op het fiber to the home project in A'dam. En vervolgens gaan ze zsm door met het aansluiten van de rest van A'dam.

Daarnaast zijn er nog wat andere providers bezig met het aanbieden van fiber in Nederland, waarbij de belangrijkste Reggefiber is, die onder de naam XMS in een aantal steden bezig is.
Bedankt voor de reclame ;)
Overigens is Reggefiber geen provider maar een exploitatiebedrijf. InterNLnet is de (internet)provider in deze (onder de naam XMS)
[...]
Het is weer hetzelfde verhaal als 7,5 jaar geleden, toen mensen dachten dat buitengebieden wel eens voorrang konden hebben met ADSL omdat daar niet overal ISDN leverbaar was... De rekensom is heel simpel: neem de kosten voor het opbouwen van een VDSL verdeelpunt en deel die door het aantal potentiele klanten, en je ziet dat op het platteland de kosten dramatisch toenemen naarmate de hoeveelheid potentiele klanten afnemen. Met een reikwijdte van 1200 meter komt VDSL 4x minder ver dan ADSL, wat betekent dat in buitengebieden VDSL nog vele malen kostbaarder is om aan te leggen dan ADSL.
Ik heb het niet alleen specifiek over plattelandsgebieden maar óók over buitenwijken. Men gaat niet overal glas leggen en pakt deze last mile gebieden met VDSL. Denk ook aan bedrijventerreinen en dergelijke want ook daar valt nog wel wat te halen.
[...]

Niet helemaal: KPN moet de verdeelpunten waar de VDSL DSLAM's komen te staan ontsluiten, en dat doen ze middels glasvezel. Het glas komt nu dus de straat in, in plaats van dat het alleen maar de wijkcentrale in komt. De overschakeling naar fiber to the home is dan een volgende stap (iets waar KPN overigens nu ook al mee experimenteert).
Juist dát zal te duur worden. Met de snelheden die mogelijk zijn bij VDSL, is het voordeel van glas veel te kostbaar. Ik had het overigens over de VDSL techniek en dat heeft an sich niets met glas te maken anders kan je net zo goed zeggen dat elke DSL dienst afhankelijk is van glas aangezien je niet met een koperdraadje gaat van IS/RA tot telco
Voor het platteland gaat KPN een hele andere kant op, eentje die veel logischer is: WiMAX en andere draadloze technieken.
Mwah, ik moet nog zien dat dat succesvol wordt. Eerdere draadloze diensten zijn ook jammerlijk mislukt terwijl het leek alsof het het kip met het gouden ei was (denk aan skyaccess van IntroWeb).

[ Voor 5% gewijzigd door WooK op 12-09-2007 09:15 ]

WooK schreef op woensdag 12 september 2007 @ 09:09:
Overigens is Reggefiber geen provider maar een exploitatiebedrijf. InterNLnet is de (internet)provider in deze (onder de naam XMS)
"Provider" is niet hetzelfde als "ISP", Reggefiber is gewoon een leverancier van glas. En ja, dat heet ook wel "provider".
Ik heb het niet alleen specifiek over plattelandsgebieden maar óók over buitenwijken. Men gaat niet overal glas leggen en pakt deze last mile gebieden met VDSL. Denk ook aan bedrijventerreinen en dergelijke want ook daar valt nog wel wat te halen.
Luister dude, je zei dit:
WooK schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:14:
Je zegt dus: klanten die nu de topsnelheden van ADSL niet kunnen halen, kunnen dat met VDSL wel. Ik zeg: no way. Als ze nu al beperkt worden mbt afstand omdat ze in een buitengebied zitten (bedrijventerreinen of afgelegen woonwijken met een omvang die interessant genoeg is moet je niet meerekenen, want als die groot genoeg zijn dan ligt er nu al een MDF vlakbij en halen ze al de topsnelheid met ADSL) dan gaat KPN met VDSL echt niet eerst die gebieden ontsluiten, want het is gewoon bijna per definitie zo dat als je ver van een MDF af zit, dat je dus in een dunbevolkt gebied zit, anders had KPN het al lang rendabel gevonden om dichter in je buurt een MDF op te zetten.
Juist dát zal te duur worden. Met de snelheden die mogelijk zijn bij VDSL, is het voordeel van glas veel te kostbaar.
VDSL is een beperkt houdbare techniek, net als ADSL dat was, en in Nederland wil men uiteindelijk af van koper naar huis en overstappen op fiber naar huis. Daarbij heeft KPN letterlijk gezegd dat dit een eerste stap is naar volledige verglazing, dus neem het gewoon van hun aan.
Ik had het overigens over de VDSL techniek en dat heeft an sich niets met glas te maken anders kan je net zo goed zeggen dat elke DSL dienst afhankelijk is van glas aangezien je niet met een koperdraadje gaat van IS/RA tot telco.
Duh, de techniek zelf heeft niets te maken met verglazing, maar KPN's strategie om VDSL uit te rollen heeft alles te maken met verglazing. Dat punt is het enige dat ik en TRRoads hier maken.
Mwah, ik moet nog zien dat dat succesvol wordt. Eerdere draadloze diensten zijn ook jammerlijk mislukt terwijl het leek alsof het het kip met het gouden ei was (denk aan skyaccess van IntroWeb).
Dat komt omdat WiFi een veel te beperkte reikwijdte heeft, wat opgelost wordt in WiMAX. En tsja, natuurlijk moeten we het nog maar zien, maar daarom gaat het ook om strategie. Wederom, ik verzin het niet, KPN komt ermee.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Anoniem: 76345 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 09:50:
[...]"Provider" is niet hetzelfde als "ISP", Reggefiber is gewoon een leverancier van glas. En ja, dat heet ook wel "provider".
[...]
In internetland praten we bij een provider niet over partijen die exploiteren maar wellicht is dat waar jij vandaan komt anders.
[...]
Je zegt dus: klanten die nu de topsnelheden van ADSL niet kunnen halen, kunnen dat met VDSL wel. Ik zeg: no way. .
[...]
Je vergeet dat men het punt verplaatst naar straatkasten ipv wijkkasten. Iemand die nu op 2 a 3 km van de centrale woont, kan met VDSL waarschijnlijk meer halen dan 10 a 12Mb
VDSL is een beperkt houdbare techniek, net als ADSL dat was, en in Nederland wil men uiteindelijk af van koper naar huis en overstappen op fiber naar huis. Daarbij heeft KPN letterlijk gezegd dat dit een eerste stap is naar volledige verglazing, dus neem het gewoon van hun aan.
[...]
KPN is gelukkig de enige aanbieder in internetland :/ VDSL en FttH/B kunnen best naast elkaar bestaan en so what als KPN dat anders ziet.
[...]
Dat komt omdat WiFi een veel te beperkte reikwijdte heeft, wat opgelost wordt in WiMAX. En tsja, natuurlijk moeten we het nog maar zien, maar daarom gaat het ook om strategie. Wederom, ik verzin het niet, KPN komt ermee.
Voor wifi waren ook allerlei zaken bedacht om verder te komen (<30KM).
Het lijkt daarnaast wel alsof je hele wereld uit KPN bestaat. Werk je er soms ofzo? Open je ogen anders eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Iemand enig id hoe de uitrol van glasnet in Enschede gaat verlopen?
Las ergens dat ze op zuid bezig waren, maar binnensingelgebied dan.... Enig id wanneer die glas krijgen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had even een reactie gemist zie ik.
WooK schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:18:
In internetland praten we bij een provider niet over partijen die exploiteren maar wellicht is dat waar jij vandaan komt anders.
Ja, in telecomland is een telco ook een provider. Een prvider is letterlijk leverancier, en levert diensten. Een exploitant levert ook diensten.
Je vergeet dat men het punt verplaatst naar straatkasten ipv wijkkasten. Iemand die nu op 2 a 3 km van de centrale woont, kan met VDSL waarschijnlijk meer halen dan 10 a 12Mb
Nee, dat vergeet ik niet. Zo'n straatkast kan binnen een straal van 400 - 800 meter klanten bedienen (en volgens de laatste cijfers die ik gezien heb zijn die cijfers nog ietwat ruim). KPN gaat uit van zo'n 300 klanten per wijkkast om de boel rendabel te krijgen. In landelijke gebieden heb je niet zoveel klanten in zo'n kleine straal, en gaan de kosten alleen maar omhoog omdat je fiber en power veel verder weg van de centrale knooppunten neer moet leggen dan in dicht bebouwd gebied.
KPN is gelukkig de enige aanbieder in internetland VDSL en FttH/B kunnen best naast elkaar bestaan en so what als KPN dat anders ziet.
Duh, KPN is toch eigenaar van het kopernetwerk. Op een of andere gekke manier zijn zij dus nogal leidend in wat ermee gebeurt. Er zullen 2 aanbieders van VDSL zijn: KPN en bbned (als bbned er tenminste mee doorgaat), want alle andere partijen hebben al nee gezegd tegen KPN. Dat komt vooral door de kosten, maar ook door de fysieke beperkingen: om een volledig uitgevoerde VDSL omgeving in een wijkkast te krijgen (dat is dus VDSL DSLAM, fibertransmissieapparatuur, power, airco en SDF SIP) heb je een volledige wijkkast nodig (dat ding is natuurlijk beperkt in omvang om zonder vergunning in een wijk gezet te mogen worden), dus wil je 2 providers in een straat hebben, dan heb je al 2 kasten nodig. Drie kasten is iets waar KPN van zegt: dat zal waarschijnlijk nooit mogen van gemeenten, dus die optie gaan ze niet eens proberen. Dat betekent dat je per SDF 2 aanbieders kunt hebben, en wat voor nut heeft het nou voor een aanbieder om om de straat dan weer wel en dan weer niet aan te kunnen bieden. Als je serieus bent wil je in ieder geval stedelijke gebieden kunnen aansluiten. Dus vandaar de 2 aanbieders, waarbij de KPN de leiding heeft want die bepalen waar de SDF's komen te staan en hoe ze ingericht worden.
Voor wifi waren ook allerlei zaken bedacht om verder te komen (<30KM).
Technisch wel ja, daar zijn stapels oplossingen. Maar WiMax is de technische variant die daadwerkelijk uitgerold gaat worden - hier zijn bijvoorbeeld al frequentielicenties voor gekocht door een aantal bedrijven, en ik weet van een paar bedrijven dat ze een rollout aan het voorbereiden zijn.
Het lijkt daarnaast wel alsof je hele wereld uit KPN bestaat. Werk je er soms ofzo? Open je ogen anders eens.
Je snapt het niet: de hele VDSL wereld bestaat uit KPN. Dat is omdat ze de enigen zijn die echt geinteresseerd zijn in VDSL (naast bbned, maar hun belangrijkste drijfveer om VDSL te willen doen is om KPN bij te kunnen benen en te zorgen dat er nog een concurrent is). Daarbij zijn zij degenen die, zoals gezegd, het kopernetwerk moeten ontsluiten voor VDSL toegang, dus ja, alle ogen zijn gericht op KPN mbt VDSL. En nee, ik werk niet voor KPN. En ik mijn ogen openen? Dude, je weet niet waar je het over hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-04 22:42

Dxue

PSN:EvilDrunk

bartgrefte schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:36:
Iemand enig id hoe de uitrol van glasnet in Enschede gaat verlopen?
Las ergens dat ze op zuid bezig waren, maar binnensingelgebied dan.... Enig id wanneer die glas krijgen?
heb nu glasvezel voor mijn huis langslopen, ze zijn nu ook bijna klaar hier in mijn buurt (buurt eikendaal-->straten, sparrendaal, zijpendaal, groenendaal en ik geloof zijpendaal ook al af). heb verder nog geen info over provider(s) of het aanleggen naar mijn woonkamer. de lui die de straten moeten openbreken hebben verder ook niet echt meer informatie dan dat wij hebben, behalve dat ze nog wel even zoet zijn met het aanleggen van glas door zuid

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Helmerhoek is een paar maanden geleden al "aangesloten" vanaf 15 oktober opent er een glasnet winkel op het winkelcentrum hier in de buurt, toch maar even informeren.

Ik had iets gehoord van 55 euro voor internet (10mbit) / televisie en telefoon.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

morgen er dan ook maar even langs. altijd handig om te weten ;). ben alleen benieuwd of dat 10mibt up&down is. anders ben je nog steeds niks goedkoper uit.

je bedoelt neem ik aan gewoon winkelcentrum helmerhoek?

[ Voor 16% gewijzigd door Dxue op 14-10-2007 12:35 ]

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Nee Winkelcentrum Zuid dacht ik gelezen te hebben

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer dat altijd de grote plaatsen eerst weer zijn en dat het jaren moet duren voordat wat kleinere steden aan de beurt zijn ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

net even bij de winkel op zuid geweest (is naast de sns voor diegene die interesse hebben, tegenover postkantoor).

heb een paar indicaties gekregen, tv is allemaal hetzelfde zenderaanbod, prijzen zitten allemaal rond de 50 a 60 euro voor basis pakket.

KPN bied 12/2 mbit internet aan, en telefoon gaat via een analoge lijn, dus geen omzetting nodig. voor de 55 euro zit er ook onbeperkt bellen in (of je moest nog 10 erbij, maar was niet duidelijk, hij zei elke keer weer wat anders, maar vaker dat het erin zat ;)).
Introweb heeft het snelste internet, 50/10 en dat zal waarschijnlijk rond de 80 euro kosten (alleen voor internet). een pakket bij introweb zal rond de 110 euro kosten of zoiets dergelijks.
over de andere 2 heb ik niet zoveel gevraagd, maar voor ongeveer 5 euro extra ongeveer kon je al op 30 mbit zitten zei die, maar dat moet ik eerst maar eens zien en dan geloven.

als je ervoor gaat, 22 oktober bestellen, ongeveer 3 a 4 weken wachten en dan krijg je pakket thuis en mag je 3 maanden uitproberen. je huidige abonnementen hoef je nog niet op te zeggen en als je het niet wilt, moet je voor het einde van de 2e proefmaand opzeggen. dit alles kost je dan helemaal niks (toch 300 a 400 euro aan installatiekosten gratis gekregen :D)

Ik ga het iig nemen, welke provider moet ik nog even over nadenken, maar KPN klinkt goed en Introweb klinkt duur ;). Unet heeft leuke reclame, met mobiel bellen erbij, maar moet nog ff zien wat dat inhoudt.

edit: je kan in de winkel ook zien welke straten er al zijn aangelegd en welke nog moet gebeuren en in welke periode (in kwartalen)

[ Voor 4% gewijzigd door Dxue op 16-10-2007 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dxue schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:34:
edit: je kan in de winkel ook zien welke straten er al zijn aangelegd en welke nog moet gebeuren en in welke periode (in kwartalen)
alleen voor zuid zeker?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

euhm, wat ik zo zag was idd alleen de zuidwijken van enschede, echt zuid enschede is al door andere provider gedaan en die mensen hebben al heel lang kunnen genieten van glasvezel. voor 50 of 55 euri's.

dacht gezien te hebben dat stroinkslanden volgend jaar pas word gedaan. en dat de straat mariendaal nu pas open is gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Vanaf 22 october kan ik glasvezel krijgen via kpn. ik wil natuurlijk meer weten over de 4 providers die je hebt en over alternatieven van kpn. De tarieven zijn nog niet bekend voor ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

tomcatha schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:55:
Vanaf 22 october kan ik glasvezel krijgen via kpn. ik wil natuurlijk meer weten over de 4 providers die je hebt en over alternatieven van kpn. De tarieven zijn nog niet bekend voor ze allemaal.
vanaf 22 oktober kan je glasvezel krijgen van alle 4 de providers. en op 22e worden pas de specificaties bekend gemaakt. (snap niet waarom, lijkt me raar om pas de echte informatie te krijgen vanaf de dag dat je het kan kopen, dan moet je daar nog over raadplegen en das dan weer een dag of 2 later (of een week))

ik ga het zowieso aan laten sluiten, dan ligt iig de glasvezel tot in mijn huis, of ik het daarna hou of niet, ligt helemaal aan de kwaliteit van internet en tv en telefoon (telefoon van kpn moet wel goed zijn zeggen ze, vanwege het analoge signaal dat behouden blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Probleem is ik kan nog deze week zonder problemen mijn huidige abonoment afzeggen. Dus dit is wat laat. :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

tomcatha schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:21:
Probleem is ik kan nog deze week zonder problemen mijn huidige abonoment afzeggen. Dus dit is wat laat. :\
zeg je het toch op? dan laat je het over 2 of 3 maanden afsluiten. ben er niet echt bang voor dat het slechte kwaliteit is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
quote:Op het platteland betekent dat dus een glasvezel lijn voor een handvol huishoudens, daarmee zouden de kosten zo hoog zijn dat niemend het zal afnemen.

Vergeet niet dat KPN koper uit de grond haalt voordat het glas erin gaat .
Koper is op dit moment relatief veel geld waard .
De kans is best aardig dat dat koper een groot deel van de investering compenseert

[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 19-10-2007 08:57 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236940

Dxue schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:34:
Introweb heeft het snelste internet, 50/10 en dat zal waarschijnlijk rond de 80 euro kosten (alleen voor internet). een pakket bij introweb zal rond de 110 euro kosten of zoiets dergelijks.
We gaan de prijzen pas volgende week maandag bekend maken, maar ik kan wel vast verklappen dat het pakket inclusief 50Mbit internet, telefonie en TV/radio minder dan € 80,- per maand gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

enchion schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:50:
quote:Op het platteland betekent dat dus een glasvezel lijn voor een handvol huishoudens, daarmee zouden de kosten zo hoog zijn dat niemend het zal afnemen.

Vergeet niet dat KPN koper uit de grond haalt voordat het glas erin gaat .
Koper is op dit moment relatief veel geld waard .
De kans is best aardig dat dat koper een groot deel van de investering compenseert
Klinkt aardig op zich, maar de prijs per meter van koper is maximaal 2 euro inkoop, dus de verkoop van puur het koper voor hergebruik zal niet meer dan de helft zijn (en ik denk nog wel minder, maar ik heb geen idee van de werkelijke koperprijs op dit moment), en het leggen van fiber kostte in 2001 circa 50 - 100 euro de meter (afhankelijk van het gebied waar je legde, binnen of buiten de bebouwde kom), en hoeveel die prijs ook gezakt kan zijn in de tussentijd, ik verwacht niet dat het ophalen van koper ook maar enigszins de prijs van het leggen van fiber zal dekken. Druppel en gloeiende plaat en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:44:
[...]
Druppel en gloeiende plaat en zo.
Precies ;)
Ze zullen toch eerst moeten nagaan of de bestaande kabel wel gebruikt kan worden om het glas er door te schieten.
Als de kabel koppelingen(lassen) heeft waar het niet doorheen kan dan zal men toch een nieuwe leiding moeten leggen en het glas daardoor naar binnen halen of de kabel zodanig maken dat het alsnog kan maar ook dat is veel werk.
Het kost zoiezo al veel meer dan dat het hele koper oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Laatst online: 13-04 15:06
Anoniem: 236940 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:46:
[...]

We gaan de prijzen pas volgende week maandag bekend maken, maar ik kan wel vast verklappen dat het pakket inclusief 50Mbit internet, telefonie en TV/radio minder dan € 80,- per maand gaat kosten.
Ik ben erg benieuwd wat de abbo kosten zullen worden. Vooral die van internet alleen. Komende week gaan ze bij ons in de straat kabels leggen :9

[ Voor 6% gewijzigd door LeNNy op 20-10-2007 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

Anoniem: 236940 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:46:
[...]

en ineens werd introweb heel interessant als provider :D. maar maakt de keus ook weer met 1 moeilijker :S. achja, meer keus kan nooit slechter zijn dan minder keus :). ik zal maandag even langs de glasnet shop gaan en alle informatie gaan opvragen en evt. al direct een abo nemen :). @home 2 maanden op proef is bijna afgelopen, dus dit moet maar in 1x zeer goede kwaliteit gaan leveren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Laatst online: 13-04 15:06
Prijzen zijn nu bekend. 30 / 4 abbo kosten bij meesten zo rond de 40 eur. Dan zijn bedrag die nog te doen zijn. 50 / 10 abbo kost bij Introweb 64 eur. Da's natuurlijk een mooie prijs voor zo'n snel abbo.

Komende week maar een even langs die winkel en dan waarschijnlijk een abbo nemen bij Introweb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Iemand een idee of er datums bekend zijn voor Enschede West? Twekkelerveld? Je zou denken met de UNI en het studenten campus in de buurt dat dit ook wel een belangrijke wijk is :P

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

LeNNy schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 13:54:
Prijzen zijn nu bekend. 30 / 4 abbo kosten bij meesten zo rond de 40 eur. Dan zijn bedrag die nog te doen zijn. 50 / 10 abbo kost bij Introweb 64 eur. Da's natuurlijk een mooie prijs voor zo'n snel abbo.

Komende week maar een even langs die winkel en dan waarschijnlijk een abbo nemen bij Introweb.
ik had het over totaalprijzen ;). je gaat niet glas nemen en dan zo'n dure kabelabonnement ernaast houden. die 15 euro meer krijg je telefoon en tv en radio mee. betere deal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

gister een telefoon gehad, op 27 november word ik aangesloten. installatie gaat ongeveer 4 uur duren... niet echt wat je noemt een peuleschilletje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-04 07:48
Is er een overzicht van de uitrolplannen van KPN en Introweb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brackpc
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-04 18:40
ik ben op de 29. aan de beurt.

Een overzicht kan je zover ik weet vinden in ed glasvezel winkel op winkelcentrum zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Audi-Addict schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:19:
Iemand een idee of er data ms bekend zijn voor Enschede West? Twekkelerveld? Je zou denken met de UNI en het studenten campus in de buurt dat dit ook wel een belangrijke wijk is :P
buurman :) reken op in de loop van 2008, veel meer is er nu niet over te zeggen. Positief is wel dat een deel van de infra hier al gereed is :) Glaskast incl inhoud staat al bij ons in de straat (naast dat PTT kastje, vlakbij het begin van de 30 zone.

Weet ik meer, hoor je meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan ook Glasnet hier nemen (Helmerhoek Enschede), echter wat is de kwaliteit van de TV-zenders?
Is het digitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKoster
  • Laatst online: 22:34
Ook ik kan/ga het aanvragen, morgen bij die truck maar eens informeren hoe het zit met mijn flat (Kevelhamhoek, boven de AH).

overzicht van de service providers, iemand enige ervaring met met 1 van dezen? (Op het internet is zeer weinig te vinden, niet zo verwonderlijk omdat het glasvezel betreft)

UNet lijkt me wel wat, ze bieden namelijk 14 verschillende snelheden aan. Hoewel Introweb weer het goedkoopst is op de snelheden die ze aanbieden.

Ff een overzichtje gemaakt van alle aanbieders en hun snelheden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Introweb zal het waarschijnlijk niet worden. Uit mijn vriendengroep hoor je alleen maar slechte dingen over introweb (Skyaccess fiasco :P)

Unet lijkt me mooi omdat ze juist 12mbit/4mbit aanbieden. In het algemeen interesseren mij download snelheden hoger dan 8mbit niet maar ik wil wel hogere upload dan 1mbit.

[ Voor 40% gewijzigd door Dutchmega op 01-11-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKoster
  • Laatst online: 22:34
Misschien 20/4 of 30/4 hier, maar dat heeft te maken met wel/niet werk na volgende week.
Hoe dan ook, @Home gaat eruit, 48 euro voor 8/1.5 is nu gewoon diefstal van mijn eigen geld geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

skyweb is misschien wel belabberd, maar de rest is wel mooi :). unet heeft leuke bedragen als je en snel internet wilt en onbeperkt bellen. kpn daarentegen biedt gewoon standaard gratis bellen in het weekend en van 1900 tot 0800 doordeweeks. samen met de overgang die zij regelen als je bij een provider zit die van kpn is (planet, internetplusbellen enz.). daarentegen bieden ze alleen maar 12/3 internet aan.

gratis bellen doe ik wel via voip (10 euro per 3 maanden kan ik wel missen om altijd gratis naar vast in vele landen te mogen bellen, ook nederland) en met een 30/4 internet plus internetdomein erbij ben ik wel snel bereikbaar voor vrienden en familie :)

edit:
DJKoster schreef op donderdag 01 november 2007 @ 19:40:
Misschien 20/4 of 30/4 hier, maar dat heeft te maken met wel/niet werk na volgende week.
Hoe dan ook, @Home gaat eruit, 48 euro voor 8/1.5 is nu gewoon diefstal van mijn eigen geld geworden.
hier ook overstappen omdat @home gewoon belabberd duur is voor het geld dat je betaald. plus het feit dat je nu gratis wordt aangesloten is altijd mooi meegenomen, dus ook al wil je het niet gaan gebruiken, sluit je toch aan en zeg het daarna op, want dan ligt de verbinding er iig al als je later toch wilt overstappen.
Dutchmega schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:49:
Ik kan ook Glasnet hier nemen (Helmerhoek Enschede), echter wat is de kwaliteit van de TV-zenders?
Is het digitaal?
zie de kwaliteit als iets tussen analoog en digitaal in. (dat is wat mij werd verteld iig en het zag op een hd-ready tv er niet strak uit, maar ook niet zo slecht als analoog)

[ Voor 44% gewijzigd door Dxue op 02-11-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DJKoster schreef op donderdag 01 november 2007 @ 19:28:
Ook ik kan/ga het aanvragen, morgen bij die truck maar eens informeren hoe het zit met mijn flat (Kevelhamhoek, boven de AH).

overzicht van de service providers, iemand enige ervaring met met 1 van dezen? (Op het internet is zeer weinig te vinden, niet zo verwonderlijk omdat het glasvezel betreft)

UNet lijkt me wel wat, ze bieden namelijk 14 verschillende snelheden aan. Hoewel Introweb weer het goedkoopst is op de snelheden die ze aanbieden.

Ff een overzichtje gemaakt van alle aanbieders en hun snelheden:
euh.. met glasvezel zou de down en up toch gelijk zijn?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

bartgrefte schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:32:
[...]

euh.. met glasvezel zou de down en up toch gelijk zijn?
hangt natuurlijk af van de provider. Unet heeft bijvoorbeeld in het westen voor hetzelfde geld wel gelijke up & down en hogere snelheden. op dit moment heeft alleen solcon gelijke up&down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hmm...

Bedenk me zo overigens iets. Toen Casanet nog niet overgenomen was, was concepts ict ook een glasvezel isp hier in enschede. Volgensmij is dat nog steeds zo. Concepts ict heeft overigens evenhoge up als downsnelheid :)

En....:
Concepts ICT heeft goed nieuws! Per 1 november 2007 worden alle internet bandbreedtes voor het Concepts ICT TRIPLE glasvezelpakket automatisch verhoogd, zonder extra kosten voor u.

Meer snelheid voor hetzelfde geld!

* 10Mbps wordt 20Mbps;
* 20Mbps wordt 35 Mbps;
* 35Mbps wordt 50Mbps.

Ook alle nieuwe abonnees zullen van deze snelheidsverhoging profiteren.

[ Voor 47% gewijzigd door Raven op 03-11-2007 11:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue

Dxue

bartgrefte schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:39:
hmm...

Bedenk me zo overigens iets. Toen Casanet nog niet overgenomen was, was concepts ict ook een glasvezel isp hier in enschede. Volgensmij is dat nog steeds zo. Concepts ict heeft overigens evenhoge up als downsnelheid :)

En....:

[...]
jammer dat ze niet op knp glasnet worden aangeboden. maw zij zijn geen keus tenzij je een aansluiting van hun hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-04 17:38

Flappiewappie

Hier nog meer

Dxue schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:25:

[...]

zie de kwaliteit als iets tussen analoog en digitaal in. (dat is wat mij werd verteld iig en het zag op een hd-ready tv er niet strak uit, maar ook niet zo slecht als analoog)
Het is puur digitaal beeld hoor, alleen geen high definition dus "pixxelig". Vooral de kleuren zijn beter imo.

Kan niet wachten tot glas vezel hier op het Stroink, toch maar even keertje in de winkeltje langs om precieze data te zien. Kan nu namelijk geen fatsoenlijk inet abo (3mbit) afsluiten omdat er anders niet genoeg bandbreedte over is voor tv/telefoon.

Hier staat wat

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.