(KPN) VoIP op Experiabox V8 via router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dag,

Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom. Ik ben een goede bekende te hulp geschoten met zijn internetverbinding, glasvezel 100mbit met iptv en telefonie van KPN.

Omdat er in het huis regelmatig gebruik wordt gemaakt van P2P en online gaming hebben ze glasvezel genomen. Echter helaas is de keuze op KPN gevallen met de bekende Experiabox. De verbinding zakt na een poosje helemaal onderuit. Ook via DMZ werkt het niet goed.

Ik heb ze na het lezen van diverse zaken op internet geadviseerd een Asus RT-AC66U aan te schaffen, deze zou ik installeren. De Experiabox zou dan alleen nog VoIP aanbieden.

Ik heb de router geïnstalleerd rechtstreeks op de buitenlijn met PPPoE en heb VLAN6 internet aangemaakt, VLAN 4 IPTV (LAN4) en VLAN7 VoIP (LAN3).

Het internet en de televisie werkten vrijwel direct, maar de VoIP verbinding krijg ik met geen mogelijkheid werkende. Ik heb de experiabox met zijn WAN zijde aan de LAN3 van de Asus router gehangen, maar de Voice led komt niet op en ik kan ook niet bellen.

Nu kunnen ze wel een weekendje zonder telefoon, maar het zal toch opgelost moeten worden. Teruggaan naar internet via de experiabox is eigenlijk geen optie, omdat de internetverbinding rechtstreeks op de Asus router 10x beter werkt dan op de Experiabox.

Zou iemand die hier meer kennis van heeft mij alsjeblieft kunnen adviseren hoe ik dit werkende krijg?

Ik ben volgens mij niet de enige die het zo aansluit, dus het zou moeten werken lijkt me.

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 29-11-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
Fairy schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:55:

Ik heb de router geïnstalleerd rechtstreeks op de buitenlijn met PPPoE en heb VLAN6 internet aangemaakt, VLAN 4 IPTV (LAN4) en VLAN7 VoIP (LAN3).

Het internet en de televisie werkten vrijwel direct, maar de VoIP verbinding krijg ik met geen mogelijkheid werkende. Ik heb de experiabox met zijn WAN zijde aan de LAN3 van de Asus router gehangen, maar de Voice led komt niet op en ik kan ook niet bellen.
IPTV komt nu dus (werkend) uit je Asus op LAN4. Dat betekend dat ie dus untagged daaruit komt. Hoe staat het voip vlan op poort 3? Ik gok namelijk dat de EB dat vlan tagged verwacht op z'n WAN en ie nu untagged uit je Asus komt.
(In de 'normale' setup is namelijk alles tagged op de WAN van de EB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Dat zou heel goed kunnen, maar hoe stel ik dit goed in op de Asus router? Naar mijn weten zou het tagged moeten zijn maar ik kan in de config niet zien of dit werkelijk zo is.

Ik vermoed zelf dat het iets heel kleins is, maar ik weet het simpelweg niet. Ik kan me niet voorstellen dat er op tweakers geen mensen zijn die dit eerder hebben gedaan met een vergelijkbare set apparatuur en KPN.

Ik hoop dat iemand (of jij perhaps?) een antwoord heeft hierop. Daar zou ik heel blij me zijn!

Op de router kan ik alleen maar in de tab LAN > IPTV de VID's instellen.
Dit is dus Internet, LAN 3 en LAN4 met een VID en een PRIO. Meer instellingen zijn er niet.

Dit valt ook onder het kopje IPTV, er staat dus niets over VoiP, misschien zit ik wel in de verkeerde hoek.

Ik heb de volgende instructies gebruikt:
http://forum.kpn.com/t5/I...ASUS-RT-AC66U/td-p/119452

Hier komt het VoIP verhaal echter niet echt aan bod helaas.-

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 29-11-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Niemand een idee? Ik zit hier best wel mee omhoog. Ik hoop dat iemand hier toch ervaring mee heeft.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 21:54
heb je al gekeken of er op www.netwerkje.com nog zinnige tips staan? Die site is compleet gericht op de experiabox van KPN en alles wat je kunt doen om hem het huis uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Unity2 schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:19:
heb je al gekeken of er op www.netwerkje.com nog zinnige tips staan? Die site is compleet gericht op de experiabox van KPN en alles wat je kunt doen om hem het huis uit te werken.
Deze heb ik doorgelezen maar daar is mijn situatie ook niet te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kan je op deze manier ook je eigen DHCP gebruiken? Of handelt de experiabox dat nog steeds af?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:19:
Kan je op deze manier ook je eigen DHCP gebruiken? Of handelt de experiabox dat nog steeds af?
Gebruiken onze eigen DHCP, de Experiabox hangt aan een zijspoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
Ik ken die Asus router niet, dus heb geen idee of je vlans tagged op een lanpoort eruit kan zetten, of dat je hier een custom FW voor nodig hebt. En daarnaast ook geen idee of dat het issue ook werkelijk oplost.

Heb je geen mogelijkheid om er (al dan niet tijdelijk) even een switch tussen te hangen die met vlans overweg kan? Dan kun je het voip vlan tagged naar de EB zetten om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fairy schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:26:
[...]

Gebruiken onze eigen DHCP, de Experiabox hangt aan een zijspoor.
Via de WAN poort bedoel je dus, of anders?

Ik zou zo graag m'n eigen DHCP gebruiken, maar met de Experiabox is dat dus niet mogelijk om het uit te zetten ;w

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Gunner schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:13:
[...]

Via de WAN poort bedoel je dus, of anders?

Ik zou zo graag m'n eigen DHCP gebruiken, maar met de Experiabox is dat dus niet mogelijk om het uit te zetten ;w
wel als je een rrouter hebt via welke je de aanwijzingen van netwerkje.com kunt volgen :)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
VoIP traffic moet tagged op je Experiadoos uitkomen, anders wordt het gedropped.
Geen andere mogelijkheid, tenzij je root access hebt tot dat ding om de config aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero_D575
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 17:39
Ik had hetzelfde probleem. Blijkt dat de Asus het verkeer niet tagged doorstuurt naar de ExperiaBox. Dat kun je wel instellen, maar ik weet niet of dat in de standaard firmware kan. Ik draai de Merlin firmware en daarmee kun je een aantal extra dingen instellen en een SSH verbinding naar je router opzetten. De switch in de router is namelijk niet goed via de GUI te configureren.

Hieronder het stappenplan om het werkend te krijgen:
1. Installeer de Merlin build (http://www.lostrealm.ca/tower/node/79)
2. Zet SSH aan via de GUI (Administration -> System -> Enable SSH)
3. Log in op de router
4. Configureer de switch: robocfg vlan 7 ports "0t 3t"
5. Testen maar!

Mocht je deze wijziging persistent willen maken, dan moet je bovenstaand commando met een script uitvoeren. Merlin heeft daar een aantal handige hooks voor gemaakt (zie https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/User-scripts). Let er op dat je ook de jffs partitie aanzet in de firmware (Administration -> System -> Enable jffs partition en dan een reboot). In mijn geval heb ik het in de wan-start gezet.

code:
1
2
3
4
5
admin@routah:/tmp/home/root# cat /jffs/scripts/wan-start
#!/bin/sh

# Leave VOIP traffic tagged
/usr/sbin/robocfg vlan 7 ports "0t 3t"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Zero_D575 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:37:
Ik had hetzelfde probleem. Blijkt dat de Asus het verkeer niet tagged doorstuurt naar de ExperiaBox. Dat kun je wel instellen, maar ik weet niet of dat in de standaard firmware kan. Ik draai de Merlin firmware en daarmee kun je een aantal extra dingen instellen en een SSH verbinding naar je router opzetten. De switch in de router is namelijk niet goed via de GUI te configureren.

3. Log in op de router
5. Testen maar!

Mocht je deze wijziging persistent willen maken, dan moet je bovenstaand commando met een script uitvoeren. Merlin heeft daar een aantal handige hooks voor gemaakt (zie https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/User-scripts). Let er op dat je ook de jffs partitie aanzet in de firmware (Administration -> System -> Enable jffs partition en dan een reboot). In mijn geval heb ik het in de wan-start gezet.

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb hier veel waarde aan. Ik ben nu bezig om een nieuwe box te bemachtigen van een andere fabrikant (ZTE) om het weer KPN supported te krijgen. Mocht het dan nog niet OK werken dan ga ik dit zeker proberen!

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-06 08:54
Zero_D575 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:37:

3. Log in op de router
5. Testen maar!

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh

ik heb de beschrijving opgevolgd maar krijg bij de eerste script

cat /jffs/scripts/wan-start #!/bin/sh

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b599/Michel_van_den_Hoek/Capture_zpsf4129fad.jpg

tweede lijkt wel goed te gaan

wat doe ik fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook nieuw maar heb wel het volgende uitgevogeld:

- Op de Router Merlin installeren
- Op de Administration/System pagina het volgende doen:
+ SSH aanzetten
+ JFFS aanzetten
+ JFFS formateren optie aanvinken.
- Apply doen en vervolgens reboot van de router.

Daarna via SSH (Kitty bv) inloggen op de router en met (bijv.) vi het wan-start aanmaken met de bovengenoemde inhoud.

http://www.unix-manuals.com/tutorials/vi/vi-in-10-1.html

Verder ben ik een netwerk noob en zie nu hoe iptv te configureren valt (staart van de kat) maar ben nog met kop en lijf bezig; simpel gezegd. Kan iemand mij vertellen hoe ik stap voor stap de juiste vlan configuratie (VLAN6/4) erbij zet op de router. Simpele dingen als de relatie tussen poort en vlan (wat is hier een poort? Is het zo simpel als uitgaande fysieke lan-port=1 etc?) heb ik nog niet helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-06 08:54
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:08:
Ik ben ook nieuw maar heb wel het volgende uitgevogeld:

- Op de Router Merlin installeren
- Op de Administration/System pagina het volgende doen:
+ SSH aanzetten
+ JFFS aanzetten
+ JFFS formateren optie aanvinken.
- Apply doen en vervolgens reboot van de router.

Daarna via SSH (Kitty bv) inloggen op de router en met (bijv.) vi het wan-start aanmaken met de bovengenoemde inhoud.

http://www.unix-manuals.com/tutorials/vi/vi-in-10-1.html

Verder ben ik een netwerk noob en zie nu hoe iptv te configureren valt (staart van de kat) maar ben nog met kop en lijf bezig; simpel gezegd. Kan iemand mij vertellen hoe ik stap voor stap de juiste vlan configuratie (VLAN6/4) erbij zet op de router. Simpele dingen als de relatie tussen poort en vlan (wat is hier een poort? Is het zo simpel als uitgaande fysieke lan-port=1 etc?) heb ik nog niet helder.
ik zie geen inhoudt die ik kan plaatsen in je post..

volgens mij hoef je voor vlan 4 en 6 niks verder te doen..port 3 is volgens mij door tweak vlan 7 en port 4 wordt dan vlan4 IPTV de andere porten vlan 6 internet
Pagina: 1