[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.074 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37

B2

wa' seggie?

eymey schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:24:
Hmm, je hebt inderdaad gelijk denk ik ja :). Niet helemaal goed gelezen.

Maar goed, begrijp me goed: Ik ben de laatste die zal zeggen dat glasvezel echt een slecht product is en ook bv. in de reacties op artikelen op TotaalTV zal je mij ( E. Versteegt ) een groot voorstander van glas zien zijn.

Maar tegelijk baal ik er wel van dat KPN het zo ontzettend laat schieten op het gebied van de kwaliteit en echte 'killer toepassingen'. Want feit blijft gewoon dat ze in nieuwe gebieden steeds vaker terug moeten grijpen op het verlengen van een vraagbundeling omdat tijdens de initiele periode de 30% niet gehaald wordt. En ook blijven providers (die allemaal bijna niets anders dan KPN kunnen aanbieden) langs de deuren colporteren om klanten te winnen voor die 30%.

Dat is/wordt gewoon een gemiste kans.
Helemaal mee eens, KPN(wederverkopers) moeten gaan concurreren op prijs of op een echte killer app die nu van belang is.

Het probleem wat ik zie is dat je mensen nu nog moeilijk aan het verstand kunt brengen dat binnen een periode van 5 tot 10 jaar uploaden belangrijker wordt dan downloaden. En daardoor dus de upload snelheid.

Als een plaats nu niet voor glasvezel kiest, dan komt het er de komende jaren ook niet. Als een UPC of Ziggo langs de deur komt of mensen opbelt met de mededeling "Als u nu bij ons blijft dan krijgt u dit jaar 20 euro korting" o.i.d. kiezen mensen voor snel geld in plaats van de investering in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom wordt in de toekomst de upload belangrijker dan het downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 09:36
@Arjantje72: Zal wel uit dezelfde koker komen als het verhaal dat glasvezel nu nodig is om allerlei innovatieve toepassingen, ook regionaal en lokaal, mogelijk te maken.
Heb nu 2 jaar glasvezel en ben zeer tevreden maar heb nog geen innovatieve toepassing n.a.v. glasvezel gezien.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Arjantje72 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:23:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom wordt in de toekomst de upload belangrijker dan het downloaden?
Omdat, in mijn ogen, streaming belangrijker wordt. Films/series zullen naar een spotify concept gaan, waarvoor het niet meer nodig is om een film binnen 5 minuten van torrents/usenet te downloaden. Maar onze eigen user-generated content willen we in HD kwaliteit snel naar youtube e.d. uploaden.
janbal schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:54:
@Arjantje72: Zal wel uit dezelfde koker komen als het verhaal dat glasvezel nu nodig is om allerlei innovatieve toepassingen, ook regionaal en lokaal, mogelijk te maken.
Heb nu 2 jaar glasvezel en ben zeer tevreden maar heb nog geen innovatieve toepassing n.a.v. glasvezel gezien.
Je moet glasvezel ook niet alleen zien als iets waar je nu naar moet overstappen omdat je zoveel meer krijgt, je moet het zien als investering in de toekomst. De rek is allang uit de kabel. Interne medewerkers bij UPC geven nu al aan dat Docsis 3.1 een heel lastig verhaal wordt door de dichtheid (als in veel buren op 't laatste stukje) van de kabel in Nederland.

Lekker op de kabel blijven zitten met z'n alleen spaart je nu misschien een tientje uit, maar die houding zorgt er wel voor dat je uiteindelijk met de gebakken peren zit.

[ Voor 47% gewijzigd door B2 op 29-07-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
eymey schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:24:
Hmm, je hebt inderdaad gelijk denk ik ja :). Niet helemaal goed gelezen.

Maar goed, begrijp me goed: Ik ben de laatste die zal zeggen dat glasvezel echt een slecht product is en ook bv. in de reacties op artikelen op TotaalTV zal je mij ( E. Versteegt ) een groot voorstander van glas zien zijn.

Maar tegelijk baal ik er wel van dat KPN het zo ontzettend laat schieten op het gebied van de kwaliteit en echte 'killer toepassingen'. Want feit blijft gewoon dat ze in nieuwe gebieden steeds vaker terug moeten grijpen op het verlengen van een vraagbundeling omdat tijdens de initiele periode de 30% niet gehaald wordt. En ook blijven providers (die allemaal bijna niets anders dan KPN kunnen aanbieden) langs de deuren colporteren om klanten te winnen voor die 30%.

Dat is/wordt gewoon een gemiste kans.
Ik ken E. Versteegt nu al wat langer (digitaal dan) en ik weet/vind dat hij wel eens wat overdrijft over die kwaliteit van tv.
Maar los daarvan vind ik dat hij helemaal gelijk heeft; KPN c.s. moeten gewoon zorgen dat ze een goed/beter aanbod hebben voor glasvezel.
En ik vind ook dat mensen zich niet meer moeten laten chanteren met die 30% regel: Nooit inschrijven voor glasvezel tenzij ze direct een goed aanbod hebben. En dus niet tekenen uit angst dat het later meer kost of dat je overgeslagen wordt. (= namelijk slechts loze chantage-dreigementen).
BTW: ik ben een tevreden maar ook nuchter denkende glasvezelgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
B2 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:55:
[...]

Je moet glasvezel ook niet alleen zien als iets waar je nu naar moet overstappen omdat je zoveel meer krijgt, je moet het zien als investering in de toekomst. De rek is allang uit de kabel. Interne medewerkers bij UPC geven nu al aan dat Docsis 3.1 een heel lastig verhaal wordt door de dichtheid (als in veel buren op 't laatste stukje) van de kabel in Nederland.

Lekker op de kabel blijven zitten met z'n alleen spaart je nu misschien een tientje uit, maar die houding zorgt er wel voor dat je uiteindelijk met de gebakken peren zit.
Lekker filantropisch bezig zijn dus, 120 euro per jaar meer betalen voor iets wat je misschien daardoor in de toekomst krijgt. Daar kan toch niemand zijn ogen bij droog houden lijkt me.
Laten we ook maar vast een paar duizend euro meer voor een auto gaan betalen omdat je er misschien in de toekomst ook mee kunt vliegen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

janbal schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:04:
[...]

Maar los daarvan vind ik dat hij helemaal gelijk heeft; KPN c.s. moeten gewoon zorgen dat ze een goed/beter aanbod hebben voor glasvezel.
En ik vind ook dat mensen zich niet meer moeten laten chanteren met die 30% regel: Nooit inschrijven voor glasvezel tenzij ze direct een goed aanbod hebben. En dus niet tekenen uit angst dat het later meer kost of dat je overgeslagen wordt. (= namelijk slechts loze chantage-dreigementen).
De mogelijkheden zouden inderdaad wel wat opgekrikt mogen worden. Ik heb zelf niet zo'n last van de TV-stream kwaliteit, want ik ben zo'n "Ik geen TV, maar alleen US series type". Maar het aanbod qua glasvezel is redelijk 1:1 met UPC, niet echt onderscheidend meer.

Verder vind ik het een redelijke zaak dat een bedrijf als Reggefiber pas bij 30% deelname tot aanleg overgaat. Je wil als commercieel bedrijf toch een redelijke zekerheid van je business case hebben. Daarnaast nemen ze al een 5-10% onzekerheid, omdat het pas echt rendabel wordt bij 35-40%.
janbal schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:09:
[...]

Lekker filantropisch bezig zijn dus, 120 euro per jaar meer betalen voor iets wat je misschien daardoor in de toekomst krijgt. Daar kan toch niemand zijn ogen bij droog houden lijkt me.
Laten we ook maar vast een paar duizend euro meer voor een auto gaan betalen omdat je er misschien in de toekomst ook mee kunt vliegen _/-\o_
Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.. of een * op een drumstel.. Je krijgt er nu al een synchrone verbinding voor terug, met een lagere ping, je hoeft je verbinding niet te delen met je buren en zo kan ik nog wel een aantal redenen opnoemen.

[ Voor 23% gewijzigd door B2 op 29-07-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
janbal schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:04:
[...]

Ik ken E. Versteegt nu al wat langer (digitaal dan) en ik weet/vind dat hij wel eens wat overdrijft over die kwaliteit van tv.
Hmm, op TotaalTV wordt me juist vaak verweten dat ik het 'probleem' wat er is m.b.t. kwaliteit bagateliseer. MAW, dat ik de droom van KPN ben omdat ik toch wel klant blijf terwijl ik eigenlijk vind dat de streams beter moeten.

Maar goed, ik zie me dan ook als iemand die het belangrijk vindt dat er overal glas komt als concurrentie tegen UPC en consorten. En leg me, in de hoop dat er t.z.t. meer KPN-onafhankelijke operators komen (Vodafone/Wiericke, Tele2, etc.) voorlopig neer bij de huidige KPN dominantie.

Gewoon omdat ik nog steeds een zekere boosheid voel tegen UPC (zoals die je 'vroeger' behandelden toen je alleen bij hun terecht kon voor een always on verbinding) en ik gewoon overtuigd ben van glas.

Maar ik ben bang dat dat laatste met KPN niet uit de verf gaat komen. Reggefiber gaat die 30% gewoon niet halen als ze het alleen maar moeten hebben van die kleine groep die upload wil, glas belangrijk vindt of toevallig boos is op de lokale kabelaar.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@B2: En het wast witter dan wit..... _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door janbal op 29-07-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

janbal schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:59:
@B2: En het wast witter dan wit..... _/-\o_
Beetje triest om met zo'n opmerking te komen als je inhoudelijk niets meer in te brengen hebt... Het kan prima zijn dat jij glasvezel op jouw manier ervaart en niet de behoefte hebt naar upload e.d, maar om dan op deze manier het laatste woord te willen hebben vind ik wel een beetje jammer.

Volgens mij zijn wij het redelijk eens dat KPN e.d. met een update van het aanbod moet komen (en dan niet alleen de snelheid naar 500/500 moet tillen). Blijf gewoon on-topic en laat iedereen z'n zegje doen.

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 29-07-2013 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@B2:
Mijn laatste opmerking was niet persoonlijk of om te katten bedoeld maar wel degelijk inhoudelijk en juist bedoeld om aan te geven dat er hardere argumenten moeten komen om glasvezel concurrerend te maken.
(En dus wel degelijk on topic).
Punt

[ Voor 10% gewijzigd door janbal op 29-07-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik moet het met janbal eens zijn.

Een gemiddelde consument boeit het echt niet dat UPC en Ziggo het waarschijnlijk niet waar kunnen maken als zo veel mensen tegelijk 200 of zelfs 500 mbps willen downloaden. Heck, de meeste doorsnee abonnees (en dan pak ik even mijn ouders en nog wat broertjes en zusjes als voorbeeld) hebben genoeg aan het 30/3 abbo. Op die manier kan die enkeling die 120, 150 of 200 mbps af neemt 70% van de tijd ook prima die snelheden halen via UPC of Ziggo.

Dat de snelheid op piekmomenten hoogstwaarschijnlijk alsnog inzakt geloven ze niet meer (immers, Ziggo en UPC claimen dat iedere klant met de nieuwe eurodocsis z'n 'eigen frequentie' heeft). Dat laatste is dan wel ten dele waar, maar als er minder docsis downstreams gereserveerd zijn dan er aan totale bandbreedte in een wijk gevraagd wordt, dan krijg je alsnog opstoppingen. 1 downstream levert met Eurodocsis 50 mbps op dus tel uit dat een abonnee die 200 wil halen al 4 downstreams dedicated voor zichzelf moet heben. Inclusief de straat/wijkgenoten die dat ook willen. Maar goed, dat weten 'wij'. De gemiddelde consument ziet dat hij z'n snelheden gemiddeld genomen gewoon haalt.

Zeggen dat de kabel niet meer voldoet zal door de consument dus gewoon als een "wij van wc eend" verhaal worden opgevat. Zeker als dan ook nog eens blijkt dat de kabel wel beter beeld geeft.

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 29-07-2013 15:42 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

eymey schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:39:
Ik moet het met janbal eens zijn.

Een gemiddelde consument boeit het echt niet dat UPC en Ziggo het waarschijnlijk niet waar kunnen maken als zo veel mensen tegelijk 200 of zelfs 500 mbps willen downloaden. Heck, de meeste doorsnee abonnees (en dan pak ik even mijn ouders en nog wat broertjes en zusjes als voorbeeld) hebben genoeg aan het 30/3 abbo. Op die manier kan die enkeling die 120, 150 of 200 mbps af neemt 70% van de tijd ook prima die snelheden halen via UPC of Ziggo.

Dat de snelheid op piekmomenten hoogstwaarschijnlijk alsnog inzakt geloven ze niet meer (immers, Ziggo en UPC claimen dat iedere klant met de nieuwe eurodocsis z'n 'eigen frequentie' heeft). Dat laatste is dan wel ten dele waar, maar als er minder docsis downstreams gereserveerd zijn dan er aan totale bandbreedte in een wijk gevraagd wordt, dan krijg je alsnog opstoppingen. 1 downstream levert met Eurodocsis 50 mbps op dus tel uit dat een abonnee die 200 wil halen al 4 downstreams dedicated voor zichzelf moet heben. Inclusief de straat/wijkgenoten die dat ook willen. Maar goed, dat weten 'wij'. De gemiddelde consument ziet dat hij z'n snelheden gemiddeld genomen gewoon haalt.

Zeggen dat de kabel niet meer voldoet zal door de consument dus gewoon als een "wij van wc eend" verhaal worden opgevat. Zeker als dan ook nog eens blijkt dat de kabel wel beter beeld geeft.
Volgens mij is het tussen ons geen discussie, dus partij kiezen niet nodig, over het feit dat KPN met een concurrerender dienst moet komen, hetzij op prijs (Wat niet gebeuren gaat, want KPN) hetzij op kwaliteit. Dan heb ik het alleen over TV, want qua netwerk en internet snelheden is glasvezel al veel beter dan UPC.

Ik ben het niet met je eens dat de gemiddelde consument ziet dat z'n snelheid behaald wordt. Ik hoor via onze initiatiefgroep namelijk heel vaak hetzelfde verhaal, in het weekend en 's avonds is het prut. En dat is niet alleen van IT-ers of andere technici.

Vraag het mij tien keer en ik zal je tien keer het antwoord geven dat de kabel, en dan bedoel ik de last-mile van een UPC netwerk, niet meer voldoet voor de toekomst. Dat laatste stukje zit gewoon overvol. Dat kan dan als een wc-eend verhaal worden opgevat, maar in mijn ogen zit je dan redelijk je kop in de grond te duwen. En daar duw ik liever een glasvezelkabel in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Oh mij hoef je ook niet te overtuigen wat betreft dat laatste.

Maar 'de kabelaars' zijn hardnekkig en hebben veel te winnen (vooral het feit dat ze niet in iedere straat de grond open hoeven te graven) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:56
Straks is het nog maar 1 kabelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-V
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 16:13
Goedeavond,

Ik ben ook eigenaar van KPN Glasvezel en wil graag van die experiabox af, dit omdat ik maar 1 netwerk kabel richting mijn kamers heb lopen maar daar wel meerdere apparatuur heb plus het gemis van gigabit lan en slechte wifi.

Ik heb een Netgear WNDR4000 met DD-Wrt
Nu hoop ik dat hier iemand is die mij kan helpen om het geheel werkend te krijgen.

FTH ---- > Wan Netgear -----------
| | port 1
| | ----------> PC
| |
| |
| |
| | livebox
| | ----------> -------
| | | |------> TV
| | | |------> STB
| | | |------> PS3
Wifi <----> | | | |------> Surround System
| | -------
| |
| | ----------> Slaapkamer
| | ----------> Nas
| |
-----------

Hopende dat iemand mij kan helpen met de VLAN instellingen en de router tabeling.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjevanduuren
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-08 16:32
In eerdere pots zag ik iemand over een Linksys E4200 en Vlan praten. Helaas heb ik nergens meer terug kunnen vinden of het nog gelukt is. Mocht het gelukt zijn, is het dan mogelijk de instellingen door te geven want ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.

DD-WRT heeft wel een tab met Vlan instellingen en een networking tab waarin het een en ander aan te passen is, maar niets lijkt te werken. Ik kan bij networking aangeven dat de WAN poort Vlan6 moet gebruiken, maar ook dat haalt niets uit.

Het lukt maar niet om een WAN Ip adres te verkijgen. Login heb ik mac adres@adsl-direct en wachtwoord kpn/KPN geprobeerd.

Zodra ik de EB weer terug aansluit heb ik direct weer internet dus wordt er een beetje gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk de Mikrotik binnen gekregen, was nl. overal uitverkocht (en had geen zin de hoofdprijs te betalen).

Ben nu bezig Wifi te configureren.
Bereik is perfect :) de snelheid daarentegen is dramatisch...

Download een 10GB test-bestand; via LAN haal ik max. 11 MB/sec. via wifi maar max. 1 MB/sec.??

Ben benieuwd naar de wifi instellingen van iemand hier met een Mikrotik RB2011UAS-2HnD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik haal met mijn glasvezel standaard pakket 100 Mbit down en maar 60 a 70 Mbit up. Hebben meer van jullie dat?

Voorheen had ik OnsNet Eindhoven (wel zonder digitale/iptv) en daar haalde ik wel vol 100/100. Kan dit dus liggen aan de IPTV die, die bandbreedte nodig heeft?

Het is niet erg dat de upload 60 a 70 Mbit is daar ben ik al zeer tevreden mee, maar als het aan mijn eigen configuratie ligt dan wil ik het toch graag proberen op te lossen.

Ik gebruik de methode van netwerkje.com met:
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
pricewatch: Asus RT-AC66U

[ Voor 45% gewijzigd door chickpoint op 02-08-2013 10:00 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Waarmee test je die upstream? Er zijn genoeg speedtest sites (of speedtest.net mirrors) waar met name de uploadtest een gokkast is.

Dat een mindere upstream door IPTV komt is vrijwel uitgesloten. Als IPTV invloed heeft op je snelheid, dan is het je downloadsnelheid (afhankelijk of je in een nieuwer gebied zit met 1 gbit verbinding tussen jouw huis en PoP of in een ouder gebied met 100 mbit ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02-2022
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 21:39:
Ben benieuwd naar de wifi instellingen van iemand hier met een Mikrotik RB2011UAS-2HnD.
Probeer in de instellingen je transmit power iets terug te schroeven. Hij staat nu waarschijnlijk vol open en soms levert dat -hoe gek het ook klinkt- juist mindere prestaties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
eymey schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:18:
Waarmee test je die upstream? Er zijn genoeg speedtest sites (of speedtest.net mirrors) waar met name de uploadtest een gokkast is.

Dat een mindere upstream door IPTV komt is vrijwel uitgesloten. Als IPTV invloed heeft op je snelheid, dan is het je downloadsnelheid (afhankelijk of je in een nieuwer gebied zit met 1 gbit verbinding tussen jouw huis en PoP of in een ouder gebied met 100 mbit ).
Nu je het inderdaad zegt, IPTV zal natuurlijk download zijn (maandagmorgen momentje maar dan op de vrijdag). Denk dat het geen gbit zal zijn, denk dat de glasvezel rond 2009/2010 aangelegd is. Bij speedtest test ik altijd via Eindhoven (server is van edutel waar ik 1 a 2 km vandaan zit) en ik weet dat die van een glasvezel aanbieder is.

De RT-AC66U gebruik ik vooral omdat ik niet tevreden was over de experiabox, alleen al qua doorvoer snelheid en dat portforwarding voor geen meter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Neem bij Speedtest anders even Amsterdam Ookla, geeft mij mij altijd 94,5 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
janbal schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:47:
Zal het vanavond eens proberen, zit momenteel op het werk (helemaal geen straf met dit weer). Merk inderdaad wel dat als ik speedtest.net bezoek dat de (meest dichtstbijzijnde) server meestal op Solcon Dronten staat. Dacht eigenlijk wel dat we hier op het knooppunt van Eindhoven zouden zitten, maar dat is dus blijkbaar anders?

Merk inderdaad dat die server van Ookla een veel stabielere test geeft alleen al hier op mijn werk :)

[ Voor 9% gewijzigd door chickpoint op 02-08-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Waarschijnlijk ga je vanaf waas jij zit met je KPN lijn gewoon via het corenetwerk eerst naar Amsterdam en daar de Internet Xchange op. Dus geografische positie zegt niet zo veel, ookal doet speedtest.net je dat geloven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02-2022
eymey schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:26:
Dus geografische positie zegt niet zo veel, ookal doet speedtest.net je dat geloven. :)
Speedtest.net kijkt naar de server met de laagste ping - idd niet naar geografische locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
True, maar ze geven wel na het bepalen van een mirror aan hoe ver die mirror bij jouw geo-ip lokatie vandaan is. Alsof dat enige relevantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henisa
  • Laatst online: 10-09 23:07
Ik zeg altijd 'meestal wordt er geklaagd op forums. Daar doe ik niet aan mee', maar deze keer doe ik het ook ;-)

Overstap gemaakt van Lijbrandt naar KPN. Prima dacht ik.

Afgelopen dinsdag aangesloten door monteur. Internet TV werken maar geen voice. Monteur bellen naar technische dienst. Over een uurtje nog een keer proberen. Monteur na een uur terug. Gaat niet meer lukken vandaag. U wordt binnen 24 uur teruggebeld voor een nieuw afspraak.
Woensdag 24 uur later geen telefoontje, Dus zelf maar gebeld.
'Ze zijn er mee bezig, wanneer het opgelost zal zijn is niet te zeggen'.
Donderdag 24 uur later, nog geen telefoontje. Weer zelf gebeld (gelukkig hebben ze een gratis nummer)
'Portering van nummer was te laat, activering was te vroeg. Moet morgen, vrijdag, in orde zijn.
Vrijdag iIk kijken op mijn.kpnglasvezel.nl: een knop activeren. Ik weer bellen, mag ik op knop drukken.
' Er wordt in de log gekeken' Ja er staat experia resetten met reset knop en dan mag u op de knop drukken.
Zou het dan toch goed komen? Nee dus. Weer mislukt. Nu weer 3 dagen wachten....

Kpn kan zijn core business telefonie niet eens fatsoenlijk beheren.'

Zo dat lucht even op. Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe lang heeft het geduurd voordat ze de oplossing hadden?

https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?u=192763

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 22:15
janbal schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:47:
KPN heeft nu ook een eigen speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Dat klopt maar het gekke is dat die niet verder komt dan 24 up (was al eerder hier in dit forum door meerderen geconstateerd overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
janbal schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:44:
[...]

Dat klopt maar het gekke is dat die niet verder komt dan 24 up (was al eerder hier in dit forum door meerderen geconstateerd overigens).
Download 85,32 Mbit/s
Upload 93,85 Mbit/s
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;)
Is toch een aardig stukje hoger dan 24.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-08-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
vreemd, zal dan toch iets met routering te maken hebben.
Bij Amsterdam Ookla kom ik toch echt op 94,5 up.
Ik zit overigens bij XS4All en dat kan natuurlijk ook verschil maken.

Anyway: ik maak me er niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://speedtest.operator.nl/speedtest/index.html
http://speedtest.operator.nl/kpn/

(KPN ITNS) Die lijkt er erg veel op die van de KPN website

http://speedtest.glasoperator.nl/v4

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
janbal schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:44:
[...]

Ook ik kom op de "KPN Speedtest" (net als bij de ITNS Speedtest op operator.nl ) niet verder dan 24 up :')

En ITNS (waar ik op zit) en XS4ALL zijn inderdaad totaal andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mijn resultaten met een KickXL (Concepts ICT) 100/100 verbinding:

svr1: 92/94
svr2: 92/94

svr1: 92/94 (zelf ietsje afgerond)
svr2: 92/94 (zelf ietsje afgerond)

91/91

@eymey: Zitten wij wel op hetzelfde netwerk?

off topic: Sundtek draait perfect nu hier. Beetje buggy tv headend, maar dat leken meer opstart problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door albino71 op 02-08-2013 23:38 . Reden: typo + vraag eymey + off topic ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
ik kom op speedtest.glasoperator wel keurig op 94 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@janbal: Same here. Volle up (in mijn geval 50) bij Glasoperator :)

@Albino71: Ik weet niet 100% zeker of Concepts een eigen ISP netwerk heeft/had. :). Dat zou je met een reverse lookup op je IP en evt een lookup in de Ripe database wel moeten kunnen uitvinden:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDSFREAK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37
albino71 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:35:
Mijn resultaten met een KickXL (Concepts ICT) 100/100 verbinding:

svr1: 92/94
svr2: 92/94

svr1: 92/94 (zelf ietsje afgerond)
svr2: 92/94 (zelf ietsje afgerond)

91/91

@eymey: Zitten wij wel op hetzelfde netwerk?

off topic: Sundtek draait perfect nu hier. Beetje buggy tv headend, maar dat leken meer opstart problemen.
Hier in Winterswijk met Concept\kickxl verbinding 100/100 verbinding:
srv1 : 95/95
srv2: 95/95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

KPN speedtest met KPN glas verbinding:

Server 1:

Down: 48,50
Up: 50,77

Server 2:

Down: 48,49
Up: 49,99

Overige speedtest geven dezelfde resultaten maar dan afgerond. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-08-2013 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 22:51
Ik haal in Winterswijk met kpn 100/100 verbinding maar:
srv1 : 85/94
srv2: 86/94

Zal ik dan verder van de pop afzitten oid? of waar kan het aanliggen dat ik wat lager heb als jou NDSFREAK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hier ook mensen last van haperend beeld en/of wegvallende wifi?
Zo ja zou ik dat graag hier horen:
KPN Glasvezel stoort (internet en TV)

Het komt tot dusver bekend voor in regio Lichtenvoorde, Winterswijk, Aalten enz. en is de laatste paar weken plotseling opgetreden.

KPN doet alsof hun neus bloed dus zou ik graag wat meer mensen met dezelfde problemen vinden, daar waar het sowieso niet aan de huishoudens zelf ligt.

Bedankt!

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Lijbrandt Glasvezel ervaring - || DHZ special

Bij KPN-dochter ITNS wordt het iig erkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blo0odyHell schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:12:
Ik haal in Winterswijk met kpn 100/100 verbinding maar:
srv1 : 85/94
srv2: 86/94

Zal ik dan verder van de pop afzitten oid? of waar kan het aanliggen dat ik wat lager heb als jou NDSFREAK?
Dat komt omdat die speedtest eigelijk van KPN ITNS is en zij hebben hun eigen netwerk.

tracert speedtest.operator.nl

3 5 ms 5 ms 5 ms nl-rt-dc2-ice-ir02.kpn.net [213.75.64.108]
4 8 ms 5 ms 5 ms nl-rt-dc2-ice-ir02.kpn.net [213.75.64.108]
5 3 ms 9 ms 3 ms planet-10g.private.openpeering.nl [82.150.153.253]
6 11 ms 4 ms 3 ms openpeering.kpn-itns.nl [82.150.153.187]
7 3 ms 3 ms 3 ms 188.142.0.42

Die speedtest kan volgens mij tot 4 Gbit dus snel genoeg voor je 100 Mbit

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ook kan dezelfde speedtest het ene moment andere waarden geven dan het andere moment.

Het kan ook nog zijn dat NDSFREAK geen TV aan had staan en Blo0odyHell wel. Of de eigen router van NDSFREAK behandelt inkomende traffic anders dan een Experiabox (er van uit gaande dat Blo0odyHell die gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 21-09 22:51
bij speedtest.operator.nl kreeg ik al direct een hogere

svr1 90/95
svr2 90/95

Met tv aan overigens.

en met tv uit:

svr1 94/95
svr2 94/95

ik ben tevreden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Arnlith schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 02:10:
Even met KPN contact gehad, ze gaan kijken of ze een ZTE voor mij kunnen regelen... @wimpie007, dat had ik ook al geprobeerd, maar de Experiabox doet er nog steeds moeilijk over :P En er wordt in mijn situatie geen IPV6 gebruikt, dus dat maakt niet zo bijzonder veel uit... alleen het wi-fi opnieuw instellen op verschillende apparaten is een beetje irritant :+
Juist, na een lange tijd wachten heb ik uiteindelijk een ZTE Experiabox gekregen en zijn mijn klachten 'automagisch' verdwenen :) Het is wel heel lastig om hier nog aan te komen aangezien in september een nieuwe versie van de Experiabox uitkomt, namelijk de versie 9. Afwachten hoe goed deze werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is het normaal dat er bizar veel dataverkeer over netwerkpoort heen gaat? sinds ik KPN Glasvezel gebruik zie ik heel veel verkeer over mijn switches gaan, en ook wireshark zie ik veel naar hetzelfde gaan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Hi8Al5pjALfvE9PnhqzFDEJo/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kdM8hLSgYaKdQFczzViz4Z2S/thumb.png

Over wifi zie ik dit verschijnsel niet. Is dit normaal?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn dat geen IPTV streams? Onder linux met iftop zijn die namelijk ook gewoon te meten als er een ontvanger op de switch is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja blijkbaar wel. M'n vrouw was TV aan het kijken. Zette ze de tv uit, is het weer normaal op m'n laptop.

Toch vind ik het vreemd dat al het verkeer 'zichtbaar' is op alle apparaten. Je zou in een simpel switched netwerkje dit niet zou moeten kunnen. Het zijn immers geen hubs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Gunner schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:54:
Ja blijkbaar wel. M'n vrouw was TV aan het kijken. Zette ze de tv uit, is het weer normaal op m'n laptop.

Toch vind ik het vreemd dat al het verkeer 'zichtbaar' is op alle apparaten. Je zou in een simpel switched netwerkje dit niet zou moeten kunnen. Het zijn immers geen hubs ;)
Een switch stuurt multicast en broadcast verkeer (destinations) uit alle poorten naar buiten (behalve de source poort). Voor multicast kan je als je switch dit ondersteunt IGMP-snooping activeren. Dan houdt hij bij op welke poort het verzoek is gedaan en alleen naar die poort wordt het doorgestuurd.

Bekijk of je switch dit kan, zo nee hem vervangen als je er vanaf wilt zijn. Of je iTV ontvanger rechtstreeks aan je Experiabox aansluiten en niet samen met computers op dezelfde (basic) switch.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bedankt voor de tip. Heb helaas meerdere switches in m'n netwerk, en alleen de Netgear GS105E die ik heb lijkt dit te ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 06-08-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dit is inderdaad een bijverschijnsel van de 'luxe' van Flex poorten op de Experiabox.

Het voordeel is dat zowel IPTV boxen als je LAN op dezelfde poort van de Experiabox aangesloten kunnen worden (middels domme switches). Het nadeel is dat multicast verkeer gewoon over alle poorten van die domme switches heen geschreeuwd wordt omdat zij geen idee hebben welk van de poorten de stream had aangevraagd.

Die Netgear zal idd wel IGMP Snooping ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Na het plaatsen van 2 Netgears icm met het IGMP-snooping gedeelte ben ik inderdaad verlost van de broadcasts :)

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henisa
Wie kan mij helpen met het volgende.

Ik heb op advies van netwerkje.com de TP-GS3210 switch aangeschaft.

Ik heb daar de volgende config op gezet.

TPLINK GS3210
poort in/uit vlan type tagged/untagged bestemming
1 in 4,6, 7 trunk Tagged
2 uit 7 trunk tagged Experia box Telefonie
3 uit 6 access untagged Netgear router WAN
4 in 10 trunk tagged Netgear router LAN
5 uit 10 access untagged Switch alleen internet
6 uit 10 access untagged Switch alleen internet
7 uit 10, 4 trunk tagged Netgear man switch woonkamer
8 uit 10, 4 trunk tagged Netgear man switch Zolder

Vervolgens een voor 1 testen of het werkt.

Inernet komt netjes uit op de Netgear router. Ik laat de LAN kant van de router terug komen op poort 4.

Maar nu wordt, wanneer ik mijn laptop aansluit op bv poort 6 , de dhcp request niet beantwoord door mijn router? Enig idee waaraan dit kan liggen?

oh voor de volledigheid nog even de inrichten van de Netgear man switch

Netgear switch woonkamer en zolder
1 in 10, 4 trunk tagged
2 10 access untaged
3 10 access untaged
4 10 access untaged
5 10 access untaged
6 10 access untaged
7 10 access untaged
8 4 tagged of tagged nodig is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
henisa schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:39:
Ik zou zeggen dat moet zijn:
4 in 10 trunk untagged Netgear router LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henisa
Hans_18T schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:11:
[...]

Ik zou zeggen dat moet zijn:
4 in 10 trunk untagged Netgear router LAN
Gaat niet werken aan gezien trunk per definitie getagged is. Heb al geprobeerd om op access zetten en untagged.

Heb een nieuwe hobby er bij.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 09:27

Pogostokje

* twiet *

henisa schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:39:
Wie kan mij helpen met het volgende.
Sorry voor het niet reageren op je mail... maar je posting hier is ook iets duidelijker. ;)

--> Moet untagged zijn, dus op ACCESS zetten. Je geeft aan dat je dat al gedaan hebt: vergeet je niet bij alle ACCESS poorten de PVID in te stellen op het VLAN-ID wat je aan de poort wilt verbinden? In jouw geval dus 10.

Dan ga ik er even vanuit dat je Netgear router geen VLANs op zijn LAN kant heeft.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henisa
Pogostokje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:13:
[...]

Sorry voor het niet reageren op je mail... maar je posting hier is ook iets duidelijker. ;)

--> Moet untagged zijn, dus op ACCESS zetten. Je geeft aan dat je dat al gedaan hebt: vergeet je niet bij alle ACCESS poorten de PVID in te stellen op het VLAN-ID wat je aan de poort wilt verbinden? In jouw geval dus 10.

Dan ga ik er even vanuit dat je Netgear router geen VLANs op zijn LAN kant heeft.
Ja zat ik later ook te denken, had beter het schema kunnen mailen. Het geeft dus niet dat je niet hebt gemaild.

Ik zal dit aanpassen zodra kpn het voor elkaar heeft om mijn voice actief te krijgen. Vandaag een monteur geweest want de problemen zouden verholpen moeten zijn.... Niet dus... Moet nog wachten dat ze het in het achterliggende systeem in orde hebben. :?

update 22:32

Nou voice nog niet werkend. Er zit iets in het systeem van KPN. Volgens monteur gebeurt dit vaker met van glas naar glas overstappers...

Ben nog even verder met de hobby heb het werkend gekregen. De netgear router weer hersteld naar originele firmware en werkend, Blijkbaar lag open-wrt dwars.

[ Voor 14% gewijzigd door henisa op 09-08-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 07:58
Zojuist een afspraak gemaakt om 28 augustus de FTU in mijn meterkast te laten monteren. Ik ben benieuwd of een en ander vlekkeloos gaat verlopen en zal jullie hierover op de hoogte houden.

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:59

mwa

Voor de mensen die een Mikrotik hebben ipv de Experiabox, waar hebben jullie deze gekocht? Ik heb tot nu toe geen succes op Ebay, en Nederlandse webshops zijn aan de prijzige kant vergeleken met Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Ik heb de Mikrotik RB1200 destijds bij WiMood besteld omdat alleen zij deze direct konden leveren. eerlijkgezegd niet echt op de prijsverhouding gelet :+

wimoodshop punt nl

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

De laatste die ik besteld heb kwam uit Duitsland. Er komt dan nog wel 9 euro verzendkosten bij.
Ik zeg niet dat het nu nog de goedkoopste is, dit is al weer even geleden maar destijds flink goedkoper dan nederlandse shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

Dank voor de suggesties, enkel bij beide voor langere tijd niet op voorraad. Dit heb ik nu bij meerdere webshops gemerkt, dus blijkbaar zijn er leverings problemen met de router.

Heeft iemand nog een andere suggestie mbt tot een vervangende router voor de Experiabox? Dus een 'all-in-one' optie, en geen aparte switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Hmpf. Onduidelijke situatie. :(

http://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?f=3&t=74682

Ik ken geen andere router die alles kan. Op routing gebied is de MikroTik RB2011 onovertroffen in zijn prijsklasse. Er zijn mensen die met een DDWRT oplossing wisselend succes hebben, maar er zijn weinig routers met zoveel ethernet poorten ingebouwd en dan ook nog wireless... ik kan er geen noemen.
Mijn zoektocht op internet heeft ook geen winkel met voorraad opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

Dit is wat ik te horen kreeg:
The Reason is, the last charge from this Board has an series mistake.
The positions of the antennas is unfortunately wrong in the chassis, so that they were not installed properly, which can make the chassis easily bend and the rear antennas fall out very quickly or even break the brackets.

After consultation with MikroTik the entire production batch is concerned. It is expected to give new about end of September.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henisa
We zijn 10 dagen verder en nog steeds geen voice activatie op mijn modem.

Kpn belt mij: Het probleem is complex en de beste experts zijn er mee bezig :? .

Vraag aan KPN: als zij de beste zijn waarom is het dan nog niet opgelost? 8)7

Antwoord: Ja dat weet ik ook niet. Ik zie dit alleen in het systeem staan. |:(

mijn reactie: Maar wat wilt u mij vertellen dan?

antwoord: uhhh dat het nog wel even kan duren :O Maar hoelang kan ik u niet vertellen meneer.

Nu 3 weken zonder voice. Ik weet niet wat de ze aan het doen zijn daar bij KPN maar hun Core business kunnen ze nog niet eens leveren... Overstappen weet waaraan je begint. ;)

We wachten maar weer af....Woensdag weer een contact moment.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 14:53
Ik kijk al een week of vier tegen "Het laden van uw producten is niet gelukt" aan. Een activatiebutton heb ik nog niet gezien. Het internet werkt al prima op 50/20 en de rekening loopt nog niet. Dan nog maar even tv kijken via de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 21:30
rense schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:47:
Ik kijk al een week of vier tegen "Het laden van uw producten is niet gelukt" aan. Een activatiebutton heb ik nog niet gezien. Het internet werkt al prima op 50/20 en de rekening loopt nog niet. Dan nog maar even tv kijken via de kabel.
50/20 welk abbo heb je dan? Je zou toch 50/50 moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben gisteren ook begonnen aan mijn vervanging van mijn experia box.
ik heb 2 GS108E switches icm een asus RT-AC66U.
maar krijg het absoluut niet aan de praat.
de korte vragen, want heb momenteel niet de settings van de switch bij de hand:
- Wat moet ik met de PVID's doen?
- heeft er iemand niet toevallig een configuratie gesaved die die ergens kan uppen?
- Wat is de link speed van het Genexis modem? mijn router geeft 100mbit aan. (waarom geen 1GBit)?

probleem momenteel. als ik alles aansluit op de router. dan werkt het. ook met IPTV op LAN4.
zodra ik de switch er tussen zet loopt alles vast.
Switch zegt dat de kabel van het genexis modem maar 100mbit is. en de router kan geen connectie meer maken.
ik had:
poort 1 (niet gebruikt, krijg die Vlan 1 er niet uit)
poort 2 VLAN 6 tagged en VLAN 4 tagged. (naar modem)
poort 3: VLAN 6 untagged (naar router)
poort 4,5: VLAN 4 untagged voor IPTV.
poort 2 t/m 5 niet bij de VLAN 1 gezet. alleen de nodige.
alle andere poorten VLAN 1 untagged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Als je er de switch tussen doet en alles loopt vast is er in ieder geval iets niet goed ingesteld. Ik heb de eerste keer ook voor de vraag gestaan waarom doet hij het toch niet? Toen bleek dat de poort nummering net iets anders zat dan dat ik verwacht had. Dus alle kabels zaten er verkeerd in (check dat voor de zekerheid even). Helaas heb ik een TP-link switch dus kan ik helaas niet mijn configuratie uploaden voor je.

Ik neem trouwens maar even aan voor het gemak dat je de walktrough door hebt genomen van http://www.netwerkje.com? (Zo niet even doen is heel nuttig). Helaas weet ik niet hoe de web interface van een GS108E werkt dus daar kan ik je helaas nu niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
had al op netwerkje.com gekeken. maar kom er niet uit wat ik met die PVID's moet doen.
ook niet het verschil met tagged/untagged of trunked/acces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Gratje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:16:
had al op netwerkje.com gekeken. maar kom er niet uit wat ik met die PVID's moet doen.
ook niet het verschil met tagged/untagged of trunked/acces.
Hier staat het uitgelegd, helemaal onderaan de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@ Pogostokje, dit had ik gelezen, maar in mijn GS108E switch staat nergens iets van trunked of acces.
alleen tagged of untagged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Gratje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:04:
@ Pogostokje, dit had ik gelezen, maar in mijn GS108E switch staat nergens iets van trunked of acces.
alleen tagged of untagged.
Oke, ik ken die switch niet maar je kunt het wel een beetje herleiden misschien:

Untagged = access (pvid bepaalt dan het vlan)
Tagged = trunk

• StM
  • Laatst online: 18:29

StM

Zucht ik begin dadelijk nog spijt er van te krijgen om over te gaan op Glasvezel... De ADSL 1 verbinding werkt tenminste. (Wat ook de reden was dat ik nooit heb willen overgaan op VDSL dat trouwens pas beschikbaar kwam nadat de aanleg van glasvezel aangekondigd werd.)

- u valt buiten het aansluitgebied meneer
- 2 jaar lang welles nietus of het nu wel of niet geleverd zou gaan worden (mede omdat het waterschap heel lastig deed ook)
- Uiteindelijk na meer dan een jaar vertraging op de oorspronkelijke planning zit de fiber in de meterkast. Wel zelf in moeten graven aangezien ze hem alleen in de woonkamer binnen wilde brengen ipv de meterkast die aan de achterkant van het huis is.
- Monteur die de FTU moet komen monteren weet van niks ondanks afspraak. Is doorgestuurd door de buren die toevallig vroegen of hij ook nog naar ons moest want die wisten dat het allemaal lastig ging
- Inmiddels een paar maanden later en bij bestelpoging nr 5 aangekomen die vandaag opgeleverd zou worden want de bestellingen verdwijnen spontaan bij KPN. Blijkbaar staat ergens in het KPN systeem dat hier geen glasvezel geleverd kan worden. Ik heb iig wel inmiddels wat reserve onderdelen zoals extra routers, tv ontvangers, dongles en NTU's.
- Monteur van vandaag is niet op komen dagen
- Zelf maar aangesloten en het werkt NIET. PPPoE PADI komt geen reactie op.
- Helpdesk snapt het niet en stuurt morgen maar een monteur langs

Waarom vermoed ik dat die weer niet gaat komen :) Of weet ik veel wat voor andere ellende er nog gaat komen...

[ Voor 6% gewijzigd door StM op 22-08-2013 13:36 ]

• rense
Bongoarnhem schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:08:
[...]

50/20 welk abbo heb je dan? Je zou toch 50/50 moeten hebben?
Ik vermoed dat dat komt, omdat mijn 50/50-abo nog niet geactiveerd is en dat het met deze snelheid begint om je tenminste de mogelijkheid te geven via hun site zelf te activeren. Dat de snelheid met de verschillende speedtests precies op rond die ronde waarde blijven cirkelen, doen mij vermoeden dat het zo staat ingesteld. Ik heb de eerste dagen ook nog wel even 50/50 gezien, maar dat komt niet meer voor op mijn lijn.

Het is al sneller dan wat ik op de kabel als abo heb, dus heb ik het internet vast overgezet. Ik zit tenminste niet met dubbele kosten, dus wacht gewoon af.

[ Voor 0% gewijzigd door rense op 22-08-2013 20:27 . Reden: typo ]

• Barre73
  • Laatst online: 22-09 15:07
Je vermoeden klopt precies. Je internet werkt direct met een basisprofiel. Tegenwoordig 50/50. Dat die upload nog niet goed werkt zal wel veranderen bij activatie. Na activatie zou je telefoon, IPTV en je werkelijke snelheid moeten gaan werken.
Maar ja... moet dat wel komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 21:30
Het is tegenwoordig zo dat bij levering direct al de snelheid je abbo snelheid is. Het is niet meer zoals vroeger dat je snelheid pas wordt geactiveerd bij de daadwerkelijke activatie via de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 07:58
Zojuist gebeld door KPN medewerkster die mij vertelde dat er, alweer, een storing in de leverstraat is waardoor bestaande orders niet uitgeleverd kunnen worden.

Voor mij als gevolg dat de afspraak met de monteur afgezegd is en dat ik over vijf werkdagen wordt teruggebeld om een nieuwe afspraak in te plannen om de FTU te laten monteren. Begint al goed..

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:54

Local Host

Het forum is om te leren.

rense schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:47:
Heb ik ook gehad in het begin ; gewoon even bellen naar de helpdesk ; dan regelen ze het meteen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
Local Host schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:26:
[...]

Heb ik ook gehad in het begin ; gewoon even bellen naar de helpdesk ; dan regelen ze het meteen voor je.
Helaas is dat niet altijd zo simpel gebleken. We hebben al vele contactmomenten gehad. Ze bellen wel steeds netjes terug. Ze vermoeden dat niet alle vinkjes goed stonden wanneer de Experiabox zich meldde. Tot op heden echter nog geen succes. Misschien nog een vinkje ergens te gaan.

Voor zover ik het kan overzien en wat ze me konden vertellen, is het een puur administratieve zaak binnen het KPN-systeem. Wanneer je de Experiabox reset, haalt hij even weer wat gegevens op van KPN. Dat duurt nooit langer dan een minuut volgens de logfile in de EB (hier tot nu toe geen updates nodig, updatelampje blijft ook gewoon uit). Wanneer de EB zich meldt, hoort er bij KPN een workflow te starten die zorgt dat o.a. de activatiebuttons komen. Dat laatste kan wellicht langer duren en daarom wordt altijd gezegd: minstens een half uur wachten.

Vandaag werd ik gebeld en dacht men dat het lag aan het vinkje "Reggefiber heeft de glasvezelkabel opgeleverd". Dat stond voor ons nog uit. Gezien het feit dat ik dit typ via de glasvezel en het IP-adres van KPN, heeft de technische oplevering wel plaatsgevonden, maar moest dat administratief nog ergens bij KPN genoteerd worden. Mijn laatste reset van een uur geleden heeft tot nu nog geen effect gehad.

[ Voor 48% gewijzigd door rense op 23-08-2013 14:23 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:06
Ik kan hier verder niet zoveel over vinden nog, maar dit is een periodiek terugkerende vraag van mij. Is de TV kwaliteit van KPN inmiddels al vergeljkbaar met de kabelaars of nog steeds niet ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 16:40
Adlermann schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:08:
Ik kan hier verder niet zoveel over vinden nog, maar dit is een periodiek terugkerende vraag van mij. Is de TV kwaliteit van KPN inmiddels al vergeljkbaar met de kabelaars of nog steeds niet ? :)
TV kwaliteit van KPN? KPN streams zijn minder dan UPC en Ziggo, dus daar zou je makkelijk dezelfde kwaliteit TV kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
KPN is volgens mij wel nog steeds van mindere kwaliteit als dat van een kabelaar. Maar het is niet storend vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

UPC en Ziggo streams liggen bij HD zenders zo rond de 11-13mbps. KPN HD op 7mbps. KPN ITNS glasvezel providers zitten ook op 11-13mbps evenals DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Met die nuance dat dat bij KPN ITNS glasvezel voor zover ik weet alleen geldt voor de populairste HD-zenders die ook in het basispakket zitten. En dat DVB-C alleen Ned. 1, 2 en 3 in HD heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dat weten we pas zeker als iemand met bijvoorbeeld Vodafone glasvezel even alle 22 HD zenders daar wil gaan Wiresharken voor ons :-)
Dan mis je geloof ik nog 2 HD zenders, maar goed, dan heb je een algemeen beeld.

En eigenlijk: hou nou eens op over die bitrates. Zoals Denan al een paar keer heeft gezegd: met de nieuwste en beste codecs kun je met een bitrate van 11 mbps mooiere HD beelden krijgen dan met een oude codec over 20 Mbit

De vraag was: Hoe is de kwaliteit? En dat meet je niet in bits maar in beleving. Zet ze op 2 exact dezelfde TV's naast elkaar en ga dan eens vergelijken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 16:40
Barre73 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:42:
De vraag was: Hoe is de kwaliteit? En dat meet je niet in bits maar in beleving. Zet ze op 2 exact dezelfde TV's naast elkaar en ga dan eens vergelijken.
Ik had mijn Amino M540 en UPC Mediabox een paar dagen geleden beide aan mijn TV aangesloten. De KPN streams waren iets minder naar mijn mening, maar het verschil was verder niet heel drastisch groot. Naar mijn mening zijn de KPN streams voldoende, maar zijn die van UPC toch net ietsjes beter. Ik denk overigens dat de hoeveelheid klachten over de KPN streams een beetje buitensporig is, maar als iemand vraagt of de providers over de kabel even goede streams hebben als KPN dan kan ik best even aangeven dat ze op KPN minder zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat. Zolang er ook gewoon nog kwaliteitsverschil te ZIEN is, zal je dit verhaal blijven houden. Bovendien blijft ook nog steeds staan dat je bij div. zenders extra geluidssporen mist. DD5.1 is nog tot daar aan toe, dat is bij de meeste zenders toch opgepoetst stereo. Maar bv. voor zenders als Cartoon Network is het gewoon belachelijk dat een 'ouderwets' medium zoals van UPC wel meertalige keuze ondersteunt en glas niet 8)7

Ook ik realiseer me best dat je met de huidige codecs ook op lagere bitrates zeker zeer mooi beeld kan krijgen, maar feit is en blijft dat te veel mensen het ook gewoon nog daadwerkelijk kunnen blijven zien.

Verder hangt het er ook nog van af waar KPN de streams betrekt. Als KPN reeds gecomprimeerde streams (in het geval van SD vaak veelal mpeg2) als bron pakt en die dan nog eens gaat hercomprimeren, dan zal het beeld gewoon per definitie slechter worden.

Als KPN hoogwaardige ongecomrpimeerde (weet niet of die bestaan?) van Sat of Mediagateway plukt, dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 23-08-2013 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:42:
Dat weten we pas zeker als iemand met bijvoorbeeld Vodafone glasvezel even alle 22 HD zenders daar wil gaan Wiresharken voor ons :-)
Dan mis je geloof ik nog 2 HD zenders, maar goed, dan heb je een algemeen beeld.

En eigenlijk: hou nou eens op over die bitrates. Zoals Denan al een paar keer heeft gezegd: met de nieuwste en beste codecs kun je met een bitrate van 11 mbps mooiere HD beelden krijgen dan met een oude codec over 20 Mbit

Zolang je niet alleen in bitrate een verschil houdt, maar ook duidelijk in beleving (UPC is gewoon net dat beetje scherper) geef je kabelaars een stok om mee te slaan. Daarnaast vind ik het belachelijk dat KPN op hun eigen site roept het "allerbeste" beeld te hebben terwijl dit gewoon niet zo is.

Waarom niet gewoon die stream omhoog doen? Juist, omdat KPN dat te lastig is. Die leveren liever een stream die ze ook op VDSL kunnen zetten. Het gekke is dat glasvezelboeren overal roepen dat zij overal beter in zijn, maar over TV moeten we niet zeuren... dat valt wel mee en scherper heb je toch niet nodig... Lijkt net alsof ik een kabelaar hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Dikkere streams betekent ook dat ze die waardeloze (nu soms nog wèl werkende) oplossing van de Devolo's niet meer kunnen aanprijzen voor al die mensen die nu intern nog gewoon via coax verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
janbal schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:16:
Dikkere streams betekent ook dat ze die waardeloze (nu soms nog wèl werkende) oplossing van de Devolo's niet meer kunnen aanprijzen voor al die mensen die nu intern nog gewoon via coax verbinden.
Dat is wel heel erg knap om bij KPN glasvezel intern via coax te verbinden.
Er is bij KPN glasvezel helemaal niets wat je intern via coax kunt verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Laatst online: 13-08 16:15
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:35:
[...]

Voor alles is een oplossing. Als je geen UTP wil of kan trekken en de draadloze verbindingssets je in de steek laten, maar nog wel coax kabels hebt, dan kan dit de oplossing zijn.
KPN over coax >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
KPN bied al langer diensten over de coax, doormiddel van de MoCa adapter. Zelfde idee als Trankilo hierboven laat zien, alleen dan een ander merk. Dit sluit de monteur aan in "probleemgevallen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:35:
[...]

Heel vroeger in den beginne bood KPN ook analoge tv over glasvezel aan. Dan kreeg je gewoon vanaf je genexis een coax kabel naar je tv. Kan dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Adlermann schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:27:
[...]

Heel vroeger in den beginne bood KPN ook analoge tv over glasvezel aan. Dan kreeg je gewoon vanaf je genexis een coax kabel naar je tv. Kan dus wel :)
Ik kan mij dat iig niet herinneren. Dat zal vermoedelijk een pilot zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
trankilo schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:34:
[...]

Ik kan mij dat iig niet herinneren. Dat zal vermoedelijk een pilot zijn geweest.
nee, dat was 1 jaar lang ongeveer een product. Zal ergens in 2008/ 2009 geweest zijn. Toen ze daarmee stopten kreeg je 2 extra ontvangers gratis.

Maar ik heb toen opgezegd vanwege de slechte tv kwaliteit (ben half jaar terug weer overgestapt, maar dan alleen voor het internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Adlermann schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:27:
[...]

Heel vroeger in den beginne bood KPN ook analoge tv over glasvezel aan. Dan kreeg je gewoon vanaf je genexis een coax kabel naar je tv. Kan Kon dus wel :)
Zo klopt het weer 8)
Vanaf januari 2010 is er bij KPN al geen analoog meer over de glasvezel.
Het is niet zo heel zinnig om het over iets te hebben wat er al meer dan drie jaar niet meer is.

[ Voor 11% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-08-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Adlermann schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:37:
[...]

nee, dat was 1 jaar lang ongeveer een product. Zal ergens in 2008/ 2009 geweest zijn. Toen ze daarmee stopten kreeg je 2 extra ontvangers gratis.

Maar ik heb toen opgezegd vanwege de slechte tv kwaliteit (ben half jaar terug weer overgestapt, maar dan alleen voor het internet).
Ik geloof je meteen. In den beginne leverde (of deed een poging tot) Hertzinger uit Leusden CATV (TV via Coax) op het glasvezel netwerk. Dat deden ze bv. door Digitenne ontvangers te gebruiken en dat via veel gedoe op de kabel van de glasvezel te zetten. En als het een keer te warm was in het hok waar die ontvangers stonden liepen ze geregeld vast weet ik nog.
Om onder het contract en van de TV leverancier Hertzinger af te komen had de GNEM (Glasvezel Netwerk Exploitatie Maatschappij) dat onderdeel van Hertzinger maar gekocht geloof ik. En zijn toen met een ander in zee gegaan. Want voor niet KPN klanten is er nog steeds CATV (zelfs DVB-C) ontvangst mogelijk.

Er werd in het begin wat aan gekl??it op dat netwerk ;)
Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.