[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.076 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Nou de experiabox komt mooi in de berging te staan en word verder niks mee gedaan. Overal in mijn huis komen gewoon data puntjes te liggen die uiteindelijk uitkomen in de meterkast. Daar komt dan een 19"rack te hangen met de patchpanelen en switch. Uiteindelijk wil ik de oplossing gebruiken die hier beschreven staat http://netwerkje.com/eigen-router. Dus dan gaat de kabel gelijk van de FTU naar de switch. Daarom ook de keuze voor KPN. Het is mogelijk je eigen router te gebruiken en ik hoef geen coax aan te leggen voor TV ;)

Edit: De afwerking van mijn netwerk kom je waarschijnlijk wel een keer tegen in "het grote topic voor nette lan afwerking"

[ Voor 10% gewijzigd door chickpoint op 01-07-2013 12:09 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:07
KPN vindt zelf dat de lengte van de CAT kabel tussen FTU en EB een meter mag zijn, dat is de rode kabel die geleverd wordt. Uiteraard is dat onzin, maar anders menen ze geen support meer te kunnen leveren bij problemen...
Mijn advies: Toch gewoon doen en mochten er wel ooit problemen zijn net doen of je neus bloedt wanneer je de klantenservice belt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:17

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Barre73 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:04:
KPN vindt zelf dat de lengte van de CAT kabel tussen FTU en EB een meter mag zijn, dat is de rode kabel die geleverd wordt. Uiteraard is dat onzin, maar anders menen ze geen support meer te kunnen leveren bij problemen...
Mijn advies: Toch gewoon doen en mochten er wel ooit problemen zijn net doen of je neus bloedt wanneer je de klantenservice belt.
http://www.kpnadsl.nl/han...-arcadyan-handleiding.pdf Pagina 15
Als de bijgeleverde ethernetkabel tussen het glasvezelkastje en de Experia Box te kort is, kun je
een langere kabel gebruiken. Gebruik ronde kabels, tenminste van het type CAT5. Deze zijn te
verkrijgen bij de kpn winkel. Neem het te korte kabeltje mee naar de kpn winkel als voorbeeld.
De lengte van de kabel mag maximaal 100 meter bedragen. Schaf bij voorkeur kant en klare kabels
aan. Is de wenselijke lengte niet te koop, monteer dan aan één of beide kanten van de kabel een
stekker (RJ-45 plug).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb een heel eenvoudige vraag denk ik. Ben aan het nadenken over mijn glasvezel-setup die binnenkort wordt opgeleverd. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Mijn situatie in m'n meterkast ziet er dan als volgt uit zoals ik het zie;

NTU --> Experiabox --> HP managed switch.

Moet ik 2 kabels verbinden tussen de Experiabox en de HP managed switch om zodoende m'n signaal via Vlans te kunnen scheiden (omdat internet en tv voor zover ik weet gescheiden zijn op de experiabox?) Of is 1 kabel voldoende?

Er zal vast veel over geschreven zijn inmiddels, maar in dit topic kom ik vooral andere situaties tegen.

of hoef ik helemaal niets met VLAN's te doen als ik dit zo lees; Dinh in "[KPN] Glasvezel"

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 02-07-2013 12:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:38:
Ik heb een heel eenvoudige vraag denk ik. Ben aan het nadenken over mijn glasvezel-setup die binnenkort wordt opgeleverd. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Mijn situatie in m'n meterkast ziet er dan als volgt uit zoals ik het zie;

NTU --> Experiabox --> HP managed switch.

Moet ik 2 kabels verbinden tussen de Experiabox en de HP managed switch om zodoende m'n signaal via Vlans te kunnen scheiden (omdat internet en tv voor zover ik weet gescheiden zijn op de experiabox?) Of is 1 kabel voldoende?

Er zal vast veel over geschreven zijn inmiddels, maar in dit topic kom ik vooral andere situaties tegen.

of hoef ik helemaal niets met VLAN's te doen als ik dit zo lees; Dinh in "[KPN] Glasvezel"
Alleen vlan's tussen NT en Experiabox.
Als je een ZTE of V8 Experiabox hebt voldoet een normale switch bij je TV. Op alle poorten van de Experiabox is zowel internet als TV aanwezig. (beide zijn op elke poort tegelijk te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-11-2024
@pogostokje

Er zit volgens mij een bug in het internet en IPTV script

/interface vlan
add interface=ether1 l2mtu=1594 name=vlan1.4 vlan-id=4

Moet volgens mij het volgende zijn. Deze interface naam wordt namelijkook in het basis script gebruikt

/interface vlan
add interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan1.4 vlan-id=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:13:
[...]

Alleen vlan's tussen NT en Experiabox.
Als je een ZTE of V8 Experiabox hebt voldoet een normale switch bij je TV. Op alle poorten van de Experiabox is zowel internet als TV aanwezig. (beide zijn op elke poort tegelijk te gebruiken)
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon 'plug and play' ? M'n tuners etc weten hun weg zelf te vinden naar de Experiabox met mijn bestaande apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 22-09 09:27

Pogostokje

* twiet *

mister iks schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:20:
@pogostokje

Er zit volgens mij een bug in het internet en IPTV script

/interface vlan
add interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan1.4 vlan-id=4
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast.

Bedankt!

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
De URL is hilarisch... kpnadsl.nl.handleidingen/glas....

Maar goed: Wellicht zijn ze van gedachten veranderd. KPN wilde op een gegeven moment klanten niet activeren omdat de aFTU's in de technische ruimte op de begane grond waren geplaatst. Ook toen werd aangeboden om een CAT kabel naar de woning te trekken wilden ze niet onder het motto: Dan kunnen we geen goede werking garanderen...
Uiteindelijk zijn de FTU's alsnog naar de woning verplaatst. Tegen aardige kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37

B2

wa' seggie?

Welke managed switch kan ik het beste gebruiken om de VLAN's uit elkaar te splitsen? Ik heb het e.e.a. gelezen over de Netgear GS105E, maar zijn daar nog steeds problemen mee met IPTV? De TP-Link SG3210 zou goed moeten werken, maar deze is prijziger dan de Netgears..

Of is bv een TP-LINK WR-1043ND router met OpenWRT ook een optie? Ik wil het gaan gebruiken icm met 100Mbit van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:07

servies

Veni Vidi Servici

B2 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:18:
Welke managed switch kan ik het beste gebruiken om de VLAN's uit elkaar te splitsen? Ik heb het e.e.a. gelezen over de Netgear GS105E, maar zijn daar nog steeds problemen mee met IPTV? De TP-Link SG3210 zou goed moeten werken, maar deze is prijziger dan de Netgears..

Of is bv een TP-LINK WR-1043ND router met OpenWRT ook een optie? Ik wil het gaan gebruiken icm met 100Mbit van KPN.
Ik heb zelf lijbrandt maar ik heb totaal geen problemen met IPTV en m'n netgear GS108E. Ook m'n TP-Link managed switch heeft nergens problemen mee. Alleen zorgen dat je flowcontrol aan hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

servies schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:25:
[...]

Ik heb zelf lijbrandt maar ik heb totaal geen problemen met IPTV en m'n netgear GS108E. Ook m'n TP-Link managed switch heeft nergens problemen mee. Alleen zorgen dat je flowcontrol aan hebt staan...
Maar bij Lijbrandt/Telfort ligt dat toch net even anders? Daar wordt niet de vlan configuratie van KPN gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Inderdaad. Bij Lijbrandt/Telfort wordt niet de VLAN confingurati evan KPN gebruikt.

Maar wellicht bedoelt servies dat hij intern in huis graag zowel IPTV als LAN naar z'n av-meubel transporteert zonder 2 UTP kabels te hoeven trekken. Intern in je huis met VLAN trunks werken is dan een erg mooie oplossing. Doe ik hier ook :).

Maarom op jouw vraag terug te komen: Ik heb zelf zowel een TP-link WR1043ND als een Linksys SLM2008 gebruikt om VLAN's te untaggen toen ik nog Tweak Groen (met KPN VLAN configuratie) had. Zit nu zelf ook op Lijbrandt trouwens, vanwege de ongecodeerde DVB-C en wat betere HD+ beelden bij IPTV.

De TP-link moet je dan wel voorzien van OpenWRT firmware.

Echter, ik heb wel begrepen dat de TP-link aardig wat moeite kan hebben met 100/100 mbit abbo's. Tot 50/50 zou geen probleem moeten zijn. Voordeel is dan wel dat je niet een losse switch en losse router hebt.

Maar als je toch nog wel wat switch poorten kan gebruiken, dan is een mooie smart switch kopen ook niet zo'n gekke optie. Je bent er 3 of 4 poorten op kwijt aan je glas configuratie, overige 4 kan je voor je LAN gebruiken als het een 8 poorts switch betreft.

[ Voor 56% gewijzigd door eymey op 04-07-2013 22:19 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

eymey schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:15:
Inderdaad. Bij Lijbrandt/Telfort wordt niet de VLAN confingurati evan KPN gebruikt.

Maar wellicht bedoelt servies dat hij intern in huis graag zowel IPTV als LAN naar z'n av-meubel transporteert zonder 2 UTP kabels te hoeven trekken. Intern in je huis met VLAN trunks werken is dan een erg mooie oplossing. Doe ik hier ook :).

Maarom op jouw vraag terug te komen: Ik heb zelf zowel een TP-link WR1043ND als een Linksys SLM2008 gebruikt om VLAN's te untaggen toen ik nog Tweak Groen (met KPN VLAN configuratie) had. Zit nu zelf ook op Lijbrandt trouwens, vanwege de ongecodeerde DVB-C en wat betere HD+ beelden bij IPTV.

De TP-link moet je dan wel voorzien van OpenWRT firmware.

Echter, ik heb wel begrepen dat de TP-link aardig wat moeite kan hebben met 100/100 mbit abbo's. Tot 50/50 zou geen probleem moeten zijn. Voordeel is dan wel dat je niet een losse switch en losse router hebt.

Maar als je toch nog wel wat switch poorten kan gebruiken, dan is een mooie smart switch kopen ook niet zo'n gekke optie. Je bent er 3 of 4 poorten op kwijt aan je glas configuratie, overige 4 kan je voor je LAN gebruiken als het een 8 poorts switch betreft.
Hm ja, van de TP-Link met OpenWRT had ik al begrepen dat deze moeite zou hebben.
Denk dat ik dan toch maar ga voor een losse managed switch en internet vanaf vlan 6 gewoon doorzet naar mijn server en die als router gebruik.
Even terug dan nog, zijn er nog problemen met de GS105e en IPTV? Wat ik ver terug in dit topic lees zou de stream na enige seconden stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HbbTV ingebouwd in de ontvanger bij KPN? of toch DVB-C

http://www.totaaltv.nl/ni..._aanpassing_mediawet.html

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@B2: Ik heb geen ervaringen met de GS105e :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:41:
@B2: Ik heb geen ervaringen met de GS105e :)
Ik gebruikte de GS105e als normale switch thuis dus achter de EB, maar hij blokkeert alle IPV6 verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

B2 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:16:
[...]

Maar bij Lijbrandt/Telfort ligt dat toch net even anders? Daar wordt niet de vlan configuratie van KPN gebruikt.
Nee dat klopt, maar de TP-Link gebruik ik om de VLANS van m'n eigen netwerk en IPTV over 1 kabel te krijgen en die splitst de GS108E in m'n audiomeubel dan weer op in 2 aparte netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 05:50:
[...]

Ik gebruikte de GS105e als normale switch thuis dus achter de EB, maar hij blokkeert alle IPV6 verkeer.
Weet je het zeker? Laatste firmware gebruikt?

IPv6 issue:
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=58468
http://kb.netgear.com/app...-firmware-version-1.01.15

firmware downloads:
http://downloadcenter.netgear.com/en/product/GS105E

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 15:31
In dit topic is er meerdere malen gesproken over iTVonline kijken via een VPN-verbinding. Zelf heb ik een WD mybook Live (NAS) waarop o.a. OpenVPN actief is. Op de iPhone is de app OpenVPN geïnstalleerd waarmee de verbinding tot stand is gekomen. Met de verbinding is het mogelijk om bijvoorbeeld in te loggen op de NAS en is de mySQL-server op de NAS te benaderen. Maar gebruik maken van iTVonline of mijn bestanden benaderen lukt niet.

Waar gaat het mis….? Iemand enige suggesties? Ik heb nog enkele opties binnen OpenVPN:
Enable Port Sharing with https (forward port 443 to port 1394)?
Webproxy: Proxy PORT 8888 veranderen?

Via een Synology is iTVonline via VPN wel te gebruiken, zo blijkt uit diverse berichten op internet.

VPN is via FeaturePacks Manager geïnstalleerd, voor meer info zie:
http://www.highlevelbits.fr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
bmonninkhof schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:46:
In dit topic is er meerdere malen gesproken over iTVonline kijken via een VPN-verbinding. Zelf heb ik een WD mybook Live (NAS) waarop o.a. OpenVPN actief is. Op de iPhone is de app OpenVPN geïnstalleerd
ITVOnline bepaalt of hij TV zenders laat zien of je vanaf een KPN Abonnee IP komt. (Glasvezel)
Je VPN moet dus zo ingesteld zijn dat je Telefoon al het verkeer routeert over je VPN en van daar uit naar internet gaat.

Gebruik zelf een Raspberry PI met OpenVPN als VPN oplossing met OpenVPN App op Android.
Werkt prima, als je maar in de config zet dat al het verkeer over het VPN heen moet.

Als het dan nog niet lukt kan het ook zijn als je VPN over 3G opzet (mobiele provider) er onvoldoende bandbreedte is om de stream te starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb de IPV6 SixXS tunnel op mijn Raspberry PI staan. En als ik deze via de netgear aansluit krijgen
de windows / linux PC's geen IPV6 adres en werken vaste IPV6 adressen ook niet. Verwissel ik de netgear voor een Asus of 3com switch werkt alles normaal.

Met een Via pc2500 board en Debian hetzelfde probleem.

Ik gebruik de netgear op dit moment niet meer maar zal eens de firmware updaten en kijken of dat werkt

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
Ik gebruik deze config van Pogostokje: http://netwerkje.com/config-internet-iptv

Is het mogelijk om Internet en IPTV beide op port 2 van de Mikrotik te zetten?

Ik heb op deze poort 1 kabel naar mijn woonkamer zitten en bij mijn tv meubel staat een 3com 8 poort unmanaged switch om te verdelen naar de KPN Motorola (IPTV), Smart TV (Internet) en Xbox (internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 15:31
itxs schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:01:
[...]

Gebruik zelf een Raspberry PI met OpenVPN als VPN oplossing met OpenVPN App op Android.
Werkt prima, als je maar in de config zet dat al het verkeer over het VPN heen moet.
Tja... en dan nu de vraag hoe zet ik al mijn verkeer over VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

mister iks schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:33:
Ik gebruik deze config van Pogostokje: http://netwerkje.com/config-internet-iptv

Ik heb op deze poort 1 kabel naar mijn woonkamer zitten en bij mijn tv meubel staat een 3com 8 poort unmanaged switch om te verdelen naar de KPN Motorola (IPTV), Smart TV (Internet) en Xbox (internet)
Je kunt, net als de experiaboxen, 'flexpoorten' maken. Dus: vlan toewijzen op basis van mac adres.
Ik weet niet wat je gebruikt voor configuratie van je mikrotik, maar het zit hier winbox:
Switch -> Rule -> Vul dan MAC in en bij action kun je een nieuw VLAN toekennen.
.. en hier in de commandline:
[admin@MikroTik] /interface ethernet switch rule>

Overigens gebruik ik dit zelf niet, maar ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en of het werkt zoals verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

mister iks schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:33:

Wat jij wilt kan niet. Ook in het audiomeubel heb je een managed switch nodig om de VLAN's weer op te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Idd. Tenzij je in de Mikrotik dezelfde truuk kan toepassen die KPN nu ook in de Experiadoos doepast (op basis van DHCP vendor ID / MAC de pakketjes van/voor het apparaat over de juiste poort / VLAN sturen).

Maar weet niet of dat met de Mikrotik uberhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opzoek naar 2 netwerkswitches 8 poorts en 4 poorts.

Binnenkort worden we aangesloten op KPN glasvezel 100/100mb en het volgende zou ik willen doen. Vanuit de meterkast naar de eerste switch (8 poorts) hier de tv ontvanger en mediaplayer/streamer op aansluiten. Vanaf die switch naar de 4 poorts switch boven en daar een tweede tv ontvanger en computer op aansluiten.

Is dit mogelijk en welke switches adviseren jullie de modem is de Experiabox V8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
bmonninkhof schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:29:
[...]
Tja... en dan nu de vraag hoe zet ik al mijn verkeer over VPN?
In je open VPN profiel van je client (bij android) kan ik aanvinken, leid al het verkeer over de VPN.
En DNS instellingen van Server overnemen, daarmee kan hij nl ook DNS verkeer via je VPN laten lopen.
Default Route gaat dan naar VPN

Voor Iphones ken ik Openvpn niet, maar als je google gebruikt voor OpenVPN vragen kom je er wel.
Daar heb ik uiteindelijk ook alle info gevonden, ff zoeken maar dan kom je er vast uit.

Als je ergens tegen aanloopt kun je het altijd hier nog vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 10:44:
Ik ben opzoek naar 2 netwerkswitches 8 poorts en 4 poorts.

Binnenkort worden we aangesloten op KPN glasvezel 100/100mb en het volgende zou ik willen doen. Vanuit de meterkast naar de eerste switch (8 poorts) hier de tv ontvanger en mediaplayer/streamer op aansluiten. Vanaf die switch naar de 4 poorts switch boven en daar een tweede tv ontvanger en computer op aansluiten.

Is dit mogelijk en welke switches adviseren jullie de modem is de Experiabox V8 ?
Geen probleem. Ik zou wel voor Gigabit switches gaan. Werkt hier perfect met in totaal 5 switches, allemaal van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Wordt het Premium pakket met 500 mb/s trouwens al op meer plaatsen aangeboden dan alleen IJburg en Nunspeet? In Apeldoorn is het al mogelijk voor in te schrijven, maar ik zie alleen nog maar de 100 mb/s mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, zonde dat KPN in de nieuwe vraagbundelingsgebieden niet vol inzet op de beschikbaarheid van dat 500 mbit/s abonnement en (dus) het werken met gigabit verbindingen tussen meterkast en PoP.

Gemiste kans om eindelijk ook met recht te kunnen zeggen dat de glasvezel nu al sneller kan dan de huidige uitgerolde DOCSIS 3.0 techniek van UPC en Ziggo (met 3.1 onder weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

eymey schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 10:25:
Hmm, zonde dat KPN in de nieuwe vraagbundelingsgebieden niet vol inzet op de beschikbaarheid van dat 500 mbit/s abonnement en (dus) het werken met gigabit verbindingen tussen meterkast en PoP.

Gemiste kans om eindelijk ook met recht te kunnen zeggen dat de glasvezel nu al sneller kan dan de huidige uitgerolde DOCSIS 3.0 techniek van UPC en Ziggo (met 3.1 onder weg)
Precies, dat zie ik dus ook. De kreten waar UPC mee gaat komen liggen dan voor de hand.. 'Nog steeds het snelste e.d.'. Reggefiber kijkt het inmiddels na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 09:58
B2 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 09:25:
Wordt het Premium pakket met 500 mb/s trouwens al op meer plaatsen aangeboden dan alleen IJburg en Nunspeet? In Apeldoorn is het al mogelijk voor in te schrijven, maar ik zie alleen nog maar de 100 mb/s mogelijkheid.
Hier in Nootdorp werkt mijn 500mb verbinding prima! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

B2 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 09:25:
Wordt het Premium pakket met 500 mb/s trouwens al op meer plaatsen aangeboden dan alleen IJburg en Nunspeet?
Ja hoor, hier in Lelystad ook. Zowel Vodafone als KPN leveren een 500Mb abo. :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Ik neem aan dat je 3.1 noemt omdat het weer sneller kan?
Is 3.0 -> 3.1 software of (ook) hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik weet het niet helemaal precies wat de upgrade naar docsis 3.1 inhoudt, maar in ieder geval UPC wil nog voor het einde van het jaar in enkele plaatsen abonnementen van 500 mbit kunnen gaan aanbieden (heeft ook op de frontpage gestaan).

In de artikelen wordt niet precies vermeld op basis van wat voor techniek dit gaat gebeuren, maar het ligt voor de hand dat hier ook een DOCSIS upgrade bij komt kijken. In het andere geval zou je voor een upgrade van 200 mbit (docsis 3.0) naar 500 mbit (docsis 3.0) ineens naar 10 downstreams moeten gaan. Dedicated voor 1 abonnee om dit te halen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Ik hoor net dat er toch 500/500 mb/s naar Apeldoorn komt.
eymey schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:36:
Ik weet het niet helemaal precies wat de upgrade naar docsis 3.1 inhoudt, maar in ieder geval UPC wil nog voor het einde van het jaar in enkele plaatsen abonnementen van 500 mbit kunnen gaan aanbieden (heeft ook op de frontpage gestaan).
Wat ik hoor vanuit UPC Engineering is het nog maar de vraag of die 500 mbit/s gaat lukken. De 200 mbit/s zou nu al veel problemen op het netwerk geven en bijna nooit waargemaakt kunnen worden.

[ Voor 82% gewijzigd door B2 op 09-07-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, ik sta ook sceptisch tegenover die 500 en zelfs 200 mbit via DOCSIS. Zelfs tegenover de 150 mbit van Ziggo.

Een lab opstelling (waar ze die beloftes en 1 gig tot zelfs 10 gig getallen op baseren) is waarschijnlijk point to point. 1 modem tegen 1 CMTS. Terwijl in praktijk, zeker in Nederland, er zeker gewoon nog tientallen huishoudens 1 CMTS delen. 1 huishouden dat 200 mbps wil halen, houdt al 4 EURODOCSIS downstreamfrequenties voor zichzelf gevuld.

Maar in de marketingboekjes werkt het fantastisch. Zeker als de 30/3 basis abbo'tjes (nog altijd sneller dan ADSL) en 60/6 abbo'tjes hun snelheid wel goed weten te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 09-07-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

KPN Operator rust alle nieuwe PoPs gewoon uit met Gigabit hoor. Alleen of KPN de provider dat ook weet is maar soms de vraag.,... Dus dan zie je het niet in de aanbieding..

En wat Apeldoorn betreft, daar kan je officieel nog nergens op inschrijven (officieel dus) als het geen Zuidbroek betreft, dus daar kan je nog niet alles over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:31:
[...]
En wat Apeldoorn betreft, daar kan je officieel nog nergens op inschrijven (officieel dus) als het geen Zuidbroek betreft, dus daar kan je nog niet alles over zeggen.
Nog niet ;) KPN doet voorinschrijving inderdaad, nog geen echte inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
@pogostokje

Het commando om bridge-local aan te maken ontbreekt in het basis script. Als je dan met een volledige lege config begint dan krijg je errors bij het configureren van deze bridge op de verschillende interfaces

/interface bridge
add name=bridge-local

Misschien ook handig om aan te geven dat het het makkelijkste is om mbv Winbox te connecten op het mac addres van de Mikrotik. Je hoeft dan namelijk niet eerst een poort op de router van een ip te voorzien en je pc een ip in die range te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
Pogostokje schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 09:23:
[...]

Je kunt, net als de experiaboxen, 'flexpoorten' maken. Dus: vlan toewijzen op basis van mac adres.
Ik weet niet wat je gebruikt voor configuratie van je mikrotik, maar het zit hier winbox:
Switch -> Rule -> Vul dan MAC in en bij action kun je een nieuw VLAN toekennen.
.. en hier in de commandline:
[admin@MikroTik] /interface ethernet switch rule>

Overigens gebruik ik dit zelf niet, maar ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en of het werkt zoals verwacht!
Thanks, ga ik mee experimenteren.
Vraagje nog, welk mac adres moet ik gebruiken, die van mijn experia box of die van mijn Motorola setup box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

mister iks schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:52:
@pogostokje
Het commando om bridge-local aan te maken ontbreekt in het basis script. Als je dan met een volledige lege config begint dan krijg je errors bij het configureren van deze bridge op de verschillende interfaces
Gebruik je versie 6 van RouterOS?
Ik inmiddels ook dus ik kan het niet meer zo makkelijk testen, maar ik heb het idee dat dit in versie 5 wellicht automatisch werd aangemaakt als je poorten ging toekennen? Ik weet het niet zeker... ik heb het dus maar toegevoegd. Thanks. ;)
Misschien ook handig om aan te geven dat het het makkelijkste is om mbv Winbox te connecten op het mac addres van de Mikrotik.
Dat staat al ergens achter een uitroeptekentje. Geweldige feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
Pogostokje schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:37:
[...]

Gebruik je versie 6 van RouterOS?
Ik inmiddels ook dus ik kan het niet meer zo makkelijk testen, maar ik heb het idee dat dit in versie 5 wellicht automatisch werd aangemaakt als je poorten ging toekennen? Ik weet het niet zeker... ik heb het dus maar toegevoegd. Thanks. ;)
Yep versie 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Het is toch ook mogelijk om met een managed switch de TV-decoders aan te sturen zonder tussenkomst van de Xperiabox?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:00

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

warhamstr schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:51:
Het is toch ook mogelijk om met een managed switch de TV-decoders aan te sturen zonder tussenkomst van de Xperiabox?
Als je alles zo aansluit als pogostokje, dan heb je de XSperiabox ook niet nodig voor de TV-decoders.
Heb bij mij die Xperiabox alleen nog maar voor me telefonie ingebruik... Rest via een managed switch.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
warhamstr schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:51:
Neem even een kijkje op deze site: http://netwerkje.com/

Hier staat alles heel erg netjes uitgewerkt.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Heeft iemand een idee of er momenteel een nieuwe versie is van de Experiabox? Ik heb momenteel de Arcadyan VGV7519 en het wilt maar niet lukken om ook maar een enkele poort te forwarden terwijl bij de ZTE H220 Experiabox dit wel goed verliep.

Waarom ik er naar vraag? Het komt enorm vaak voor dat ik als enige niet goed kan verbinden met voice chat, game servers. Als ik wel verbinding kan maken is het nog de vraag of ik niet constant een disconnect krijg van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Arnlith schreef op zondag 14 juli 2013 @ 17:12:
Heeft iemand een idee of er momenteel een nieuwe versie is van de Experiabox? Ik heb momenteel de Arcadyan VGV7519 en het wilt maar niet lukken om ook maar een enkele poort te forwarden terwijl bij de ZTE H220 Experiabox dit wel goed verliep.

Waarom ik er naar vraag? Het komt enorm vaak voor dat ik als enige niet goed kan verbinden met voice chat, game servers. Als ik wel verbinding kan maken is het nog de vraag of ik niet constant een disconnect krijg van de server.
poorten open zetten op de V8 moet zonder problemen gaan, te minste ik hoor er geen klachten over over een oud type modem waren veel meer klachten en problemen mee.

als er nieuwe komt die de v8 gaat opvolgen nog geen idee laatst wel 1 gezien die in testfase ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

Je moet ook even naar het stukje DATA-->NAT-->Special Application gaan en daar poort instellen:

3074 TCP en UDP aanzetten, dit naast de gewone port forwarding die je hebt gedaan in DATA-->NAT-->Port mapping

Dit hielp bij mij enorm! Multicasting heet dat ofzo,

Ik heb wel problemen met Airplay, krijg dat niet stabiel met de Experiabox ;-(
Wel me losse andere router als ik daar netwerk mee maak.. Bahh

[ Voor 11% gewijzigd door wimpie007 op 15-07-2013 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02-2022
Ik heb momenteel de Arcadyan VGV7519 en het wilt maar niet lukken om ook maar een enkele poort te forwarden terwijl bij de ZTE H220 Experiabox dit wel goed verliep.
Klinkt bekend en is één van de (vele) redenen waarom veel mensen over zijn gestapt op een andere router/managed switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met de Arcadyan maar met de Thomson tg789vn en de ZTE. De ZTE is echt een wereld van verschil. ( een stuk of 5 Thomson modems gehad in 2,5 jaar)

Maar na lang zoeken heb ik een klein min puntje van de ZTE gevonden, namelijk de ZTE blokkeert ook het IPV6 verkeer aan de lan zijde.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Even met KPN contact gehad, ze gaan kijken of ze een ZTE voor mij kunnen regelen... @wimpie007, dat had ik ook al geprobeerd, maar de Experiabox doet er nog steeds moeilijk over :P En er wordt in mijn situatie geen IPV6 gebruikt, dus dat maakt niet zo bijzonder veel uit... alleen het wi-fi opnieuw instellen op verschillende apparaten is een beetje irritant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Nou, heb dan ook KPN. Meteen dat gezeur met die poorten forwarden. Enkel poort 80 heb ik nu werkend, iemand een overzicht van poorten die KPN NIET heeft geblocked?

Zal ik hier meteen een lijstje voor maken, handiger voor toekomstige KPN'ers in need :P

Poorten die niet geblokkeerd worden
PoortDienst
80Web
465SMTP
548AFP
6060,5080Voip

[ Voor 14% gewijzigd door Splendid op 19-07-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze zeker niet

poort 25

poort 5060 voip ingebruik door EB

poort 8085

http://network.boerderie.com/nmap-check-ipv4.html

8085/tcp open http ZTE H220N router http config 1.0
|_http-methods: No Allow or Public header in OPTIONS response (status code 401)
Service Info: Device: router; CPE: cpe:/h:zte:h220n

Schijnbaar staat deze poort niet alleen bij de ZTE modems open bij KPN

Deze wel

SMTP uitgaande poort 465

Voip 6060 en 5080

allemaal tcp

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29

StM

Heeft iemand weleens zelf de NTU mogen / kunnen plaatsen? Veel meer als wat klikwerk is het volgens mij niet... Het gaat hier namelijk nog wel 4-8 weken duren voor er een monteur kan komen, maar het modem en de ntu etc is al binnen...

Al dan niet met netjes toestemming van de helpdesk ;)

Ik weet niet of er in de doos van de monteur een stappenplan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:58
Gewoon goed kijken, dopjes eraf halen en erop klikken. kan niets misgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Laatst online: 18:29

StM

Dat dacht ik dus inderdaad ook :) Maar voor de zekerheid even vragen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door StM op 20-07-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Is het theoretisch mogelijk de FTU/NTU te omzeilen en direct de binnenkomende glasvezel, via een SFP module, aan te sluiten op b.v. een TP-Link SG3210 managed switch?

Niet dat ik zelf ga sleutelen aan de glasvezel kabel, maar alleen nagaan of zoiets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

iscorpio schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:34:
Is het theoretisch mogelijk de FTU/NTU te omzeilen en direct de binnenkomende glasvezel, via een SFP module, aan te sluiten op b.v. een TP-Link SG3210 managed switch?
Niet dat ik zelf ga sleutelen aan de glasvezel kabel, maar alleen nagaan of zoiets mogelijk is.
Ja dat kan, maar waarom zou je inderdaad. Glasvezel is gewoon best kwetsbaar en je de NTU is eigenlijk meteen ook een scheiding van 'kpn' <--> 'klant'. Voor mij weegt de 'geek-factor' niet op tegen het risico wat je loopt om die kabel te knakken. Technisch schiet je er bovendien niks mee op. Maar, als je het hebt gedaan, laat vooral de foto's zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Pogostokje schreef op zondag 21 juli 2013 @ 01:24:
[...]

Ja dat kan, maar waarom zou je inderdaad. Glasvezel is gewoon best kwetsbaar en je de NTU is eigenlijk meteen ook een scheiding van 'kpn' <--> 'klant'. Voor mij weegt de 'geek-factor' niet op tegen het risico wat je loopt om die kabel te knakken. Technisch schiet je er bovendien niks mee op. Maar, als je het hebt gedaan, laat vooral de foto's zien. ;)
Weet nu in ieder geval dat het mogelijk is. Heb op mijn werk wat mensen rondlopen die iets met glasvezel doen ;) Is gewoon weer iets wat misschien in de toekomst opgepakt kan worden. Wie weet....

[ Voor 7% gewijzigd door iscorpio op 22-07-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 17:12
Splendid schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 20:04:
Nou, heb dan ook KPN. Meteen dat gezeur met die poorten forwarden. Enkel poort 80 heb ik nu werkend, iemand een overzicht van poorten die KPN NIET heeft geblocked?

Zal ik hier meteen een lijstje voor maken, handiger voor toekomstige KPN'ers in need :P

Poorten die niet geblokkeerd worden
PoortDienst
80Web
465SMTP
548AFP
6060,5080Voip
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:38:
Deze zeker niet

poort 25

poort 5060 voip ingebruik door EB

poort 8085

http://network.boerderie.com/nmap-check-ipv4.html

8085/tcp open http ZTE H220N router http config 1.0
|_http-methods: No Allow or Public header in OPTIONS response (status code 401)
Service Info: Device: router; CPE: cpe:/h:zte:h220n

Schijnbaar staat deze poort niet alleen bij de ZTE modems open bij KPN

Deze wel

SMTP uitgaande poort 465

Voip 6060 en 5080

allemaal tcp
What about paid nieuwsgroepen? Ik ga binnenkort op mezelf wonen dus heb natuurlijk internet nodig en wil waarschijnlijk voor KPN gaan. Nu download ik mijn series ed. altijd via Supernews maar hoe zit het met poort 119? Staat die open en/of is die open te zetten? UPC ondersteunt dit niet las ik: pendragon1 in "UPC Internet vragen & problemen topic deel II". Daarom is UPC al een NO-GO voor mij.

FYI:

hostname:
news.eu.supernews.com

Port:
119

[ Voor 4% gewijzigd door YaYo86 op 21-07-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Laatst online: 22-09 09:36
Poort 119 is standaard.
Bij een vriend van me die KPN Glasvezel heeft via Experiabox geen enkel probleem.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poort 119 werkt gewoon maar ik gebruik altijd poort 563 of 443 (SSL)

Voor supernews
http://nl.supernews.com/support/config.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:08
Waarom is upc een no go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
SChief schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:09:
Nou, vandaag is hier een VIP1853 gesneuveld. Ding deed de afgelopen paar maanden al iets vreemder (reageerde niet meer op input van afstandsbediening en het beeld ging stotteren), en toen ik hem vandaag resette nadat hij was vast gelopen ging 'ie helemaal niet meer aan. :') Geen powerlampje, niks. Andere VIP1853 gepakt en aangesloten, die doet 't prima. :P
Om hier nog even op terug te komen; ik heb twee weken geleden gebeld om de situatie uit te leggen. Kreeg gelijk te horen dat er tegenwoordig veel gevallen zijn van dode VIP1853's, blijkt dat de software corrupt raakt waardoor het hele apparaat niet meer wilt inschakelen. Heb een nieuwe thuisgestuurd gekregen, oude meegegeven. Dit is duidelijk een andere revisie, o.a. de voeding zit nu direct aan de stekker vast in plaats van een losse voeding.

Helaas ben ik met deze VIP1853 ook niet helemaal tevreden, het beeld blijft nog wel eens hangen en dan schiet 't weer door (geluid blijft wel werken). Ook al meerdere malen meegemaakt dat het beeld gewoon op zwart ging en het geluid bleef werken, enige optie dan is de stroom eraf halen. Heb de software verwijderd (opstarten en dan op de powerknop drukken, via dat menu kan het) en opnieuw laten installeren, nu lijkt het re-de-lijk, maar ik heb al wat haperingen gezien. Als het zo door blijft gaan dan ga ik weer eens aan de telefoon hangen en een nieuwe eisen. :P Moet wel zeggen dat de service van KPN Glasvezel erg goed is, 24/7 bereikbaar, vriendelijk personeel en ze doen nergens moeilijk over.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 21-07-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Pogostokje schreef op zondag 21 juli 2013 @ 01:24:
[...]

Voor mij weegt de 'geek-factor' niet op tegen het risico wat je loopt om die kabel te knakken. Technisch schiet je er bovendien niks mee op.
My thoughts exactly - wat wil hij ermee bereiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Laatst online: 22-09 09:36
kasper79 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:53:
[...]

My thoughts exactly - wat wil hij ermee bereiken....
Bereiken? 8)7
Je bent tweaker of je bent het niet...................... :P

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gunner schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:23:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is het gewoon 'plug and play' ? M'n tuners etc weten hun weg zelf te vinden naar de Experiabox met mijn bestaande apparatuur?
Om even op mijn eigen vraag terug te komen;

Dit is een klein gedeelte van mijn netwerk, maar voor m'n verhuizing naar glasvezel, belangrijkste gedeelte. De rest is normaal internet.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SIsAJnInT13AhtsnycnMKqBc/medium.png

UPC modem en Netgear router worden dus vervangen door een glasvezelmodem en Experiabox. In de woonkamer en slaapkamer komen dus de twee Tuners van KPN. Moet ik in deze situatie met VLAN'S in de weer, of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 22-07-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zo lang je de Experiabox van KPN goed genoeg vindt als router hoef je niet met VLAN's in de weer. 'vroegah' moest dat wel als je je LAN en het IPTV netwerk over dezelfde UTP kabels in je huis wilde transporteren, maar de moderne Experiaboxen ondersteunen tuners en je eigen netwerkapparatuur op dezelfde poorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

eymey schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:14:
Zo lang je de Experiabox van KPN goed genoeg vindt als router hoef je niet met VLAN's in de weer. 'vroegah' moest dat wel als je je LAN en het IPTV netwerk over dezelfde UTP kabels in je huis wilde transporteren, maar de moderne Experiaboxen ondersteunen tuners en je eigen netwerkapparatuur op dezelfde poorten :)
Ik ben tevreden met de experiabox als het nog steeds met het trucje DHCP kan uitzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb een Tweak.nl internet abonnement op glas en probeer een Mikrotik router te plaatsen tussen de Experiabox en de NTU, zodat ik zelf kan beslissen hoe en wat ik benaderen en van waar (zie https://www.dropbox.com/s...p7za5/Netwerk%20setup.jpg).

Het lukt me echter niet om Internet en IPTV bruikbaar te krijgen op hetzelfde netwerk. Dit lukt echter wel meteen acter de ExperiaBox, maar niet in mijn setup. Ik draai trouwens v6.1 van RouterOS op de Mikrotik. De Mikrotik is een: http://routerboard.com/RB951G-2HnD

Kan iemand mij helpen met mijn uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:55:
Kan iemand mij helpen met mijn uitdaging?
Is het mogelijk om (een deel van) je Mikrotik setup (bijv scripts) te posten hier? Heb je de site van Pogostokje bekeken, www.netwerkje.com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kasper79 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:46:
[...]

Is het mogelijk om (een deel van) je Mikrotik setup (bijv scripts) te posten hier? Heb je de site van Pogostokje bekeken, www.netwerkje.com ?
Natuurlijk, maar hij verwees me hierheen... Ik gebruik zijn setup, met het enige verschil dat ik het Internet en VOIP beschikbaar wil hebben op ethernet poort 2, 3 en 4. Tevens heb ik natuurlijk maar 5 ethernet poorten. Hij zorgt dat het maar op 1 van de ethernet poorten beschikbaar is.

Zijn Internet only werkt wel, tevens de uitbreiding naar VOIP gaat goed. Echter de combi van Internet en IPTV krijg ik niet aan de praat. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over welke moderne Experiabox hebben we het hier? Die het over alle poorten zowel TV als ook internet kan versturen? ZTE H220N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Even ter verduidelijking waarom ik wijnantsrmj hierheen verwees .... ;)

Het gaat hier om wat de EB 'flexpoorten' noemt, ofwel de mogelijkheid om dynamisch op basis van MAC-adres het VLAN toe te kennen. Want, hij wil graag IPTV en internet door elkaar op 1 poort laten binnenkomen zonder VLAN's aangezien zijn switches dat niet ondersteunen.

Nu zie ik wel de optie staan in de Mikrotik routers (want dat heeft hij) om dit VLAN/MAC-adres gebeuren te configureren, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Vandaar mijn suggestie om hier eens te vragen of iemand dat wellicht al eens had ingesteld en zijn script wil delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 23-07-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 19:42:
Over welke moderne Experiabox hebben we het hier? Die het over alle poorten zowel TV als ook internet kan versturen? ZTE H220N?
Ja, over die... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik denk dat je het moet zoeken in MAC-based 802.1X authentication

Er is een optie MAB die het mac address bij radius checked en dan een vlan assignment kan doen.
Moet je wel een radius service hebben draaien...

[ Voor 53% gewijzigd door jacovn op 26-07-2013 06:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Wie kan mij vertellen of KPN de verbinding knijpt op poort 119?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heel simpel niet haal hier gewoon op poort 119 100 Mbit binnen.

Maar hoezo denk je dan dat KPN het knijpt? en hoe heb je getest?

[ Voor 35% gewijzigd door bobsquad op 27-07-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
UPC knijpt op poort 119 las. En nee heb niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

YaYo86 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:00:
UPC knijpt op poort 119 las. En nee heb niet getest.
waarom gebruik je niet gewoon poort 563 voor SSL? bij UPC knijpen ze daar in ieder geval niet op, en KPN ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 27-07-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Bij UPC knijpen ze ook op 563. Sterker nog er zijn mensen die uberhaupt miet kunnen connecten over 119 of 563.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

YaYo86 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:16:
Bij UPC knijpen ze ook op 563. Sterker nog er zijn mensen die uberhaupt miet kunnen connecten over 119 of 563.
Vreemd. Heb altijd m'n max gehaald op poort 563.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 27-07-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Even een I-TV Update:

Momenteel is er een nieuwe Beta release die uitgerold wordt en wordt getest door een aantal mensen waaronder ik. Het eerste grote voordeel is nu dat je als de tv-ontvanger (vip1853) in standby staat deze nu de huidige tijd laat zien (eindelijk). De software reageert ook sneller. En een aantal andere verbetering waar ik mij helaas nog niet over mag en kan uitlaten aangezien hier nu hard aan gewerkt wordt om alle fouten eruit te halen.

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/jENAznqlWoTS41G9H614JiU1/full.jpg

Edit: nog iets meer info
NIEUW:
In dit menu is het mogelijk om de tv-ontvanger een naam mee te geven. Standaard staat hier het serienummer van de tv-ontvanger, maar je kunt er natuurlijk ook "woonkamer" of "studeerkamer" oid van maken.

Momenteel heeft deze naam feitelijk nog geen functie, maar deze naam komt later van pas, als we d.m.v. andere devices op afstand de tv-ontvanger kunnen bedienen. E.e.a is dus ter voorbereiding.
Ga naar Menu / Instellingen / Energiegebruik instellingen.
NIEUW:
Er zijn nu aparte timeouts instelbaar voor automatisch naar standby tijdens tv-kijken en voor automatisch naar standby tijdens radio luisteren.

Note:
We onderzoeken nog of we in dit menu ook nog een extra energiespaarstand kunnen toevoegen. Maar dat is nog in onderzoek of dat haalbaar is voor de 1853 tv-ontvanger.

[ Voor 51% gewijzigd door bobsquad op 27-07-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Even een nieuwe post want het gaat om de nieuwe apparatuur van KPN die langzaam op de markt gaat komen.

De nieuwe EB is de ZTE H368N

Er komen ook 2 nieuwe TV ontvangers namelijk de VIP2952 & HMB2260

Er zijn in het test team al veel positieve reacties betreffende de TV ontvangers deze zijn sneller en hebben scherper beeld. Nu durf ik alleen niet te zeggen of deze veranderingen ook voor ADSL zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bobsquad weet je wat nauwkeurige wanneer ZTE beschikbaar komt ik heb nog een oude TG589 ?

In het verleden problemen gehad dat ik ook nooit ZTE kreeg als vervangen, terwijl nieuwe klanten wel een ZTE kregen

Zal wel direct geen IPV6 bijkomen (KPN ITNS/Tweak/XS4ALL/Solcon bieden allemaal IPV6 sommige wel zonder support)

Weet je ook waneer een update voor de 1960/1963 is te verwachten ?

http://wwwen.zte.com.cn/e...205/t20120503_352101.html

ZXHN H368N is a powerful residential gateway dedicated to the following services: Triple-play ADSL2+ and VDSL2 services; Full speed FTTH use through the Gigabit Ethernet WAN interface; Wireless WAN support using external 3G Dongle.
Afbeeldingslocatie: http://wwwen.zte.com.cn/en/products/access/cpe/201205/W020130205574624004427.png
Features

Multimode ADSL2+/VDSL2 up to 17a/GigaE
VDSL2 bonding up to 12a
G.993.5 (G.vector) compliance
Maximum wireless speed up to 300Mbps
Comprehensive VoIP services
UPnP AV/DLNA for home media sharing
IPv4/IPv6Dual Stack
Robust TR069 remote management
CoC(2013-2014) compliant for energy saving

http://moto.arrisi.com/Vi...IP-Set-Tops/VIP2952-XW-EN

Afbeeldingslocatie: http://moto.arrisi.com/staticfiles/Video-Solutions/Products/Video-CPE/IP-Set-Tops/VIP2952/_Images/_Static_files/VIP2952-MD-XW-EN.gif

http://www.arcadyan.com/c...-detail&L2id=8&prod2id=16

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 16:01:
@bobsquad weet je wat nauwkeurige wanneer ZTE beschikbaar komt ik heb nog een oude TG589 ?

In het verleden problemen gehad dat ik ook nooit ZTE kreeg als vervangen, terwijl nieuwe klanten wel een ZTE kregen

Zal wel direct geen IPV6 bijkomen (KPN ITNS/Tweak/XS4ALL/Solcon bieden allemaal IPV6 sommige wel zonder support)

Weet je ook waneer een update voor de 1960/1963 is te verwachten ?
Gewoon even de WAN er even uithalen en dan bellen en zeggen dat de power rood is. Dat betekent defecte EB en dan krijg je een nieuwe toegestuurd. Waarschijnlijk een Arcadyan aangezien ZTE nauwelijks nog uitgeleverd wordt. Niet dat dat erg is ZTE en Wifi :X

Voor de 1960/1963 worden er geen updates meer gedaan alleen nog maar bugs opgelost. Mocht je nog een 1960 hebben dan zeggen dat deze geen beeld geeft en meerdere kabels hebt geprobeerd = Vervaning voor een 1963 of 1853.

Betreffende de specs die je gepost hebt deze kloppen niet helemaal aangezien deze KPN branded zijn helaas -O- De HMB2260 heeft bij KPN nu ook geen leren bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik ben wel benieuwd waar KPN allemaal mee gaat komen als ze inderdaad ook weer nieuwe settopboxen gaan introduceren.

Het zal steeds lastige worden, zeker qua glasvezel ('slechts' 30.000 abonnees, KPN ITNS meegerekend), om met de kabelaars te blijven concurreren.

Zeker nu het 'algemeen bekend' is dat je voor de beeldkwaliteit absoluut ver bij glas vandaan moet blijven. Of dit terecht of onterecht is laat ik verder aan iedereen's eigen mening over, maar glas gaat op deze manier wel langzaam dood voor wat betreft verdere uitrol.

Hopelijk gaat KPN ons dus nog verrassen, ook qua multicast streams.

http://www.totaaltv.nl/ni...door-meer-alles-in-1.html

oh ja, en:

http://www.totaaltv.nl/ni...d-tegen-glasvezel-op.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 23:00
eymey schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 22:57:
Het zal steeds lastige worden, zeker qua glasvezel ('slechts' 30.000 abonnees, KPN ITNS meegerekend), om met de kabelaars te blijven concurreren.
Volgens jou is het aantal abonnees dus een factor dertien lager dan de getallen waar KPN zelf mee komt?
KPN zelf spreekt in april dit jaar over 399.000 abonnees.
http://forum.kpn.com/t5/N...-kwartaal-2013/ba-p/94242
Zeker nu het 'algemeen bekend' is dat je voor de beeldkwaliteit absoluut ver bij glas vandaan moet blijven. Of dit terecht of onterecht is laat ik verder aan iedereen's eigen mening over, maar glas gaat op deze manier wel langzaam dood voor wat betreft verdere uitrol.
Algemeen bekend, bij Tweakers of bij de doorsnee consument?
Bijna iedereen die ik spreek als het over internet en dergelijke gaat zit bij wijze van spreken te springen om een glasverbinding te krijgen en de mensen die er geen interesse in hebben hebben het over het algemeen over de 'belachelijk' hoge internet snelheden die ze helemaal niet nodig hebben.
Beeldkwaliteit komt zelden ter sprake en als het ter sprake komt is het vaak andersom en hoopt men beter beeld te krijgen dan bij de kabelaar.
Vooral beter dan het geblokte beeld bij UPC hoor ik vaak.
Vorige week werd bij ons een defecte 1960 omgeruild en de koerier maakte er een opmerking over dat we nog steeds zo'n oud ding in huis hadden.
Mijn antwoord dat er voornamelijk nog maar blokjes en haperingen te zien waren ontlokte hem weer de opmerking dat ik nu meteen weet hoe de doorsnee UPC abonnee iedere avond tv moet kijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik kom bij UPC vandaan, maar als ik ergens dik tevreden over was, dan was het wel de beeldkwaliteit van de Digitale TV. Ik snap niet zo waar die haat vandaan komt :?

Die van IPTV van KPN is zeker niet beter.
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 10:09:
Mensen met blokjes bij UPC hebben een slechte kwaliteit coax kabel.
Dat weet ik bijna wel zeker ja.

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 28-07-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen met blokjes bij UPC hebben een slechte kwaliteit coax kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Gunner schreef op zondag 28 juli 2013 @ 09:42:
Ik kom bij UPC vandaan, maar als ik ergens dik tevreden over was, dan was het wel de beeldkwaliteit van de Digitale TV. Ik snap niet zo waar die haat vandaan komt :?

Die van IPTV van KPN is zeker niet beter.
Ik kom ook bij UPC vandaan (analoog), was daar dik tevreden over de beeldkwaliteit en ben nu met KPN ook dik tevreden.
Haat bij UPC vanwege beeldkwaliteit heb ik persoonlijk niet, wel haat vanwege telefonie, internet en de administratieve puinhoop.
Mijn moeder heeft digitale tv bij Ziggo en ook daarvan kan ik niet zeggen dat het beeld zoveel beter is vergeleken met KPN.

Wat ik hoor van mensen met blokjes bij UPC is dat vooral voorkomt bij uitzendingen die door veel mensen bekeken worden (bijv bepaalde voetbalwedstrijden) en bij enkele van de klagers weet ik zeer zeker dat de kwaliteit coax daar absoluut geen rol kan spelen.

Voor de rest zal het allemaal wel, ik denk eerder dat de ene mens kritischer is dan de andere voor wat betreft beeldkwaliteit en dat er ook nog een hoop napraters zijn.
Geldt overigens voor beide kampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb vandaag een andere router als wifi-accespoint ingezet ipv de Experiabox. Vreemde is, zodra ik tv ga kijken is m'n wifi-signaal weg. Zet ik de tv uit is het weer terug. De router-functionaliteit gebruik ik natuurlijk niet.

Hoe kan dit? :?

andere router/access point loste het probleem op

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 29-07-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@ninjazx9r98: Ik weet niet waar die cijfers van forum.kpn.com vandaan komen, maar het door mij gelinkte artikel op TotaalTV spreekt volgens mij boekdelen

En wat betreft de beeldkwaliteit: Nee, met die 'algemene bekendheid' doel ik niet op 'tweakers', maar op grote groepen mensen, ook mensen die niet tweaker zijn maar toch kritisch op beeldkwaliteit. Lees bv. maar de reacties op totaaltv.nl. Sommige van die reacties vind ik overdreven, maar ze geven wel een duidelijk patroon weer.

En lees ook maar eens de frontpage hier als het over glasvezel gaat.

Overigens, blokken bij digitale TV van UPC lijkt me niet echt met het aantal kijkers te maken te hebben. Juist bij een broadcast techniek als DVB-C heeft het aantal kijkers 0,0 invloed. Mijn ouders hebben trouwens prima mooi beeld bij UPC op Ned. 1, 2 en 3 HD. Beter dan KPN.....

Je ziet het overigens ook duidelijk aan hoe veel mensen er na een jaar glas weer terug gaan naar 'De Kabel'. Vooral klanten van provider als XMS, Lijbrandt en Concepts die ooit heel bewust voor die providers kozen vanwege IPTV streams die -niet- door KPN werden re-encoded en uberhaupt omdat ze dachten dat die providers onafhankelijk van KPN waren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 28 juli 2013 @ 23:26:
[...] en uberhaupt omdat ze dachten dat die providers onafhankelijk van KPN waren.....
Je bedoelt 'omdat ze (na onderzoek en informatie inwinning) wisten dat...'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eymey schreef op zondag 28 juli 2013 @ 23:26:
@ninjazx9r98: Ik weet niet waar die cijfers van forum.kpn.com vandaan komen, maar het door mij gelinkte artikel op TotaalTV spreekt volgens mij boekdelen
Ik weet wel waar de cijfers van forum.kpn.com vandaan komen, dat zijn de officiële cijfers van het eerste kwartaal 2013 en de bron is KPN.
Als er al iets boekdelen zou spreken dan zijn het deze cijfers en niet die van TotaalTV.
Daarnaast lees je nogal selectief, de eerste zin van de link ( http://www.totaaltv.nl/ni...door-meer-alles-in-1.html ) zegt letterlijk het volgende:
In het tweede kwartaal 2013 steeg het aantal tv-klanten – een combinatie van Interactieve TV, Digitenne en analoge tv via glasvezelnetwerken – met 40.000 naar 1.885.000.
Vervolgens kom jij met een totaal aantal klanten van 30.000, het getal dat iets verderop genoemd en redelijk duidelijk over groei gaat en niet over een totaal aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, je hebt inderdaad gelijk denk ik ja :). Niet helemaal goed gelezen.

Maar goed, begrijp me goed: Ik ben de laatste die zal zeggen dat glasvezel echt een slecht product is en ook bv. in de reacties op artikelen op TotaalTV zal je mij ( E. Versteegt ) een groot voorstander van glas zien zijn.

Maar tegelijk baal ik er wel van dat KPN het zo ontzettend laat schieten op het gebied van de kwaliteit en echte 'killer toepassingen'. Want feit blijft gewoon dat ze in nieuwe gebieden steeds vaker terug moeten grijpen op het verlengen van een vraagbundeling omdat tijdens de initiele periode de 30% niet gehaald wordt. En ook blijven providers (die allemaal bijna niets anders dan KPN kunnen aanbieden) langs de deuren colporteren om klanten te winnen voor die 30%.

Dat is/wordt gewoon een gemiste kans.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.