[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.077 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05-2024
kasper79 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:01:
[...]

Even alle obvious zaken uitsluiten: waarom staat poort 3 frame type op "All" en niet op "tagged" ?
Bedankt voor je reactie, de standaard instelling voor een poort was "All" en daar had ik hem op laten staan om te testen. Maakt overigens weinig verschil, All laat alles door (Tagged en Untagged), terwijl Tagged alleen Tagged doorlaat. Voor de zekerheid toch maar even op Tagged gezet om inderdaad de obvious dingen uit te sluiten.

Zou het er aan kunnen liggen dat mijn Experiabox V8 (ik heb Arcadyan VGV7519, Firmware Version:02.00.124) perse internet (VLAN 6) moet hebben om een SIP verbinding te maken? Zijn er al successen van mensen met een managed switch en deze Experiabox?

[ Voor 7% gewijzigd door Leonardo123 op 03-06-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@Leonardo123

Voor VOIP moet je VLAN 7 hebben op je experia, maar in je overicht staat dat dit een trunk is, maar volgens mij moet dit een Access poort zijn. Voor VOIP maakt KPN gebruik van een soort 2e PPOE vebrinding . Van belang is dat je Experia het VLAN waarop internet draait NIET ziet.

VLAN7 moet ook tagged zijn, en dan zou VOIP gewoon moeten gaan branden.
Ook van belang was bij mijn switch dat ik default VLANS van mijn poorten afhaal. Anders kreeg ik ongewenst gedrag van verkeer dat alsnog via VLAN1 bij mijn experia uitkwam.

Volgens mij ben je er al als je je poort richting de experia config maakt als Acess en Tagged verkeer van VLAN7 als enige ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
itxs schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:51:
@Leonardo123
...
Volgens mij ben je er al als je je poort richting de experia config maakt als Acess en Tagged verkeer van VLAN7 als enige ontvangt.
@itxs

Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd om de poort (#3, naar de experia) op Tagged en Access te zetten, en Tagged/Trunk, Untagged/Trunk en Untagged/Access. Bij geen van allen gaat het voice lampje branden.

Heb jij dezelfde Experiabox? Misschien dat het aan mijn EB ligt?

Trouwens, mijn log van de experiabox blijft herhalen: "If(PPPoE2) send PADI", maar er komt geen antwoord op (geen PAD0). Misschien dat de switch die blokkeert? Wel gek dat de Asus wel verbinding krijgt. Hm.

[ Voor 18% gewijzigd door Leonardo123 op 03-06-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 09:27

Pogostokje

* twiet *

itxs schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:51:
Deze twee dingen gaan niet samen.
Access impliceert untagged, tagged impliceert juist, nouja, tagged dus.

Het VLAN7 naar de EB moet tagged worden aangeboden, zoals KPN dat zelf ook zou doen. De poort moet om die reden niet op access port staan maar op trunk.

@Leonardo123 heb je de EB met een KPN kabel rechtstreek al een poosje laten draaien zodat alle configuratie geladen kan worden? Denk aan een half uurtje.
Het probleem moet anders bij je switch liggen. Ik ken wel mensen die jouw EB gebruiken en het werkend hebben, maar jouw switch ken ik zelf niet. Zijn er nog configuratie instellingen die mogelijk roet in het eten gooien?
Als handig middel kun je altijd nog wireshark gebruiken om te zien wat er daadwerkelijk over de lijn gaat. Met name dus of het verkeer allemaal over VLAN7 gaat de PADI daadwerkelijk richting KPN gaat en zo nee waar het verdwijnt, en datzelfde met de PADO.

[ Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 03-06-2013 20:44 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
Pogostokje schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:04:
[...]

Deze twee dingen gaan niet samen.
Access impliceert untagged, tagged impliceert juist, nouja, tagged dus.

Het VLAN7 naar de EB moet tagged worden aangeboden, zoals KPN dat zelf ook zou doen. De poort moet om die reden niet op access port staan maar op trunk.

@Leonardo123 heb je de EB met een KPN kabel rechtstreek al een poosje laten draaien zodat alle configuratie geladen kan worden? Denk aan een half uurtje.
Het probleem moet anders bij je switch liggen. Ik ken wel mensen die jouw EB gebruiken en het werkend hebben, maar jouw switch ken ik zelf niet. Zijn er nog configuratie instellingen die mogelijk roet in het eten gooien?
Als handig middel kun je altijd nog wireshark gebruiken om te zien wat er daadwerkelijk over de lijn gaat. Met name dus of het verkeer allemaal over VLAN7 gaat de PADI daadwerkelijk richting KPN gaat en zo nee waar het verdwijnt, en datzelfde met de PADO.
Nee, zolang heb ik niet gewacht, meestal maar een minuut of 10. Mijn switch heeft port mirroring dus ik kan eens wat sniffen met wireshark. Ja, ik dacht al dat de enige juiste instellingen Tagged met Trunk was. Die hou ik dus aan en laat ik hem wat langer lopen.

Fijn te horen dat het aan de switch ligt, dan zal het toch ooit werkend worden. :)

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

AvK

Ready Set Go

Mag ik even een 'knuppel in het hoenderhok gooien'? Wij zij allemaal tweakers. Ja, zelfs ik. Al die moeite die jullie doen om bepaalde zaken 'gescheiden' te laten verlopen begrijp ik niet. Hier werkt alles default helemaal perfect en dat heeft niks met mijn100/100 te maken. Oude wijsheid: "If it isn't broke, don't fix it". Velen hier tweaken omdat ze willen tweaken. We zijn immers tweakers. Dat doen we.
Beren schijten in het bos, kikkers zijn waterdicht, kippen hebben geen lippen, de Paus is Katholiek, Tweakers tweaken.....dus waarom zou je daar iets aan willen veranderen?
Ga allemaal jullie gang.
Ik doe helemaal niks aan mijn KPN glas, ik kijk alleen even of mijn wifi kanaal goed staat. Die staat dus goed.
Meer niet. En ja, een enkele keer die vreselijke Experiabox resetten omdat mijn zoon zijn spel ineens op strickt staat. Het zij zo.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AvK schreef op maandag 03 juni 2013 @ 23:41:
Mag ik even een 'knuppel in het hoenderhok gooien'? Wij zij allemaal tweakers. Ja, zelfs ik. Al die moeite die jullie doen om bepaalde zaken 'gescheiden' te laten verlopen begrijp ik niet. Hier werkt alles default helemaal perfect en dat heeft niks met mijn100/100 te maken. Oude wijsheid: "If it isn't broke, don't fix it". Velen hier tweaken omdat ze willen tweaken. We zijn immers tweakers. Dat doen we.
Beren schijten in het bos, kikkers zijn waterdicht, kippen hebben geen lippen, de Paus is Katholiek, Tweakers tweaken.....dus waarom zou je daar iets aan willen veranderen?
Ga allemaal jullie gang.
Ik doe helemaal niks aan mijn KPN glas, ik kijk alleen even of mijn wifi kanaal goed staat. Die staat dus goed.
Meer niet. En ja, een enkele keer die vreselijke Experiabox resetten omdat mijn zoon zijn spel ineens op strickt staat. Het zij zo.
Misschien je profiel aanpassen :=) "ADSL 6Mb/768".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Mag ik even een 'knuppel in het hoenderhok gooien'? Al die moeite die jullie doen om bepaalde zaken 'gescheiden' te laten verlopen begrijp ik niet. Hier werkt alles default helemaal perfect
Bij mij werkt het niet 'perfect', ik kan dingen niet met de EB die ik wel wil kunnen. Omdat het mijn hobby is. Die beperkingen zitten hem in de EB en die is gelukkig heel eenvoudig en op een nette manier te omzeilen.
Ik begrijp niet waarom je zegt dat je een knuppel in het hoenderhok gooit, want zit het niet in de natuur van tweakers om dingen te doen waarvan andere mensen niet inzien waarom het nodig of leuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 09:36
Pogostokje schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:32:
[...]

zit het niet in de natuur van tweakers om dingen te doen waarvan andere mensen niet inzien waarom het nodig of leuk is?
Dat zei AvK dus zelf ook al.

Wat mij zo opvalt, als XS4All glas-abonnee, is dat hier op het forum in de KPN glassectie veel meer reuring is dan in de sectie van XS4All glas. Terwijl juist XS4All de naam heeft dat daar de mensen zitten die graag wat te tweaken hebben,
Gewoon een constatering.........

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
@Janbal: Een deel is misschien te verklaren doordat je bij XS4ALL een Fritz!box 7390 krijgt bij een glasverbinding.

En dat is een apparaat dat ik zelfs vrijwillig heb aangeschaft bij mijn Lijbrandt lijn (of whatever lijn, met Tweak Groen deed ie het ook prima). Sterker nog, toen ik nog op KPN internet+tv via ADSL zat, had ik een tweedehands Speedtouch 540 die de ATM verbindingen met internet en IPTV opzette en internet werd ge-bridged naar een Fritz.

Een Fritz!box 7390 (of 7270 maar die is te langzaam voor glas) is voor een 'gewone' consument net zo gebruiksklaar als een Experiabox, maar biedt wél veel meer instellingsmogelijkheden voor het LAN. Nog steeds niet 100% tweakbaar (dns suffix in je LAN is bv. eigenlijk niet aan te passen en DHCP-reserveringen instellen gaat erg omslachtig). Maar het ding laat je iig zelf additionele SIP providers instellen, DECT handsets aanmelden, SIP extensions etc. instellen.

Voor mij is een Fritz!box 7390 wat een Experiabox had moeten zijn. Voor de dienst essentiele basiszaken zijn gewoon door de provider te provisionen, rest mag je zelf naar believen aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 04-06-2013 13:38 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02-2022
Hier werkt alles default helemaal perfect (....) .....dus waarom zou je daar iets aan willen veranderen?
Ga allemaal jullie gang.
Je maakt een denkfout, door aan te nemen dat iets dat voor jou werkt, voor anderen ook net zo goed werkt. Dit forum is het bewijs van het tegendeel, want inderdaad, als het niet kapot was, zou ik het niet gaan maken. Dat geldt ongetwijfeld voor vele anderen.
janbal schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 12:27:
Wat mij zo opvalt, als XS4All glas-abonnee, is dat hier op het forum in de KPN glassectie veel meer reuring is dan in de sectie van XS4All glas. Terwijl juist XS4All de naam heeft dat daar de mensen zitten die graag wat te tweaken hebben
En jij maakt twee denkfouten door aan te nemen dat:

- er zoiets abstracts bestaat als een XS4all-abonnee en een KPN-abonnee. Waarschijnlijker is dat er in beide klantenbestanden mensen zitten van een zeer gevarieerd pluimage
- je XS4all en KPN 1-op-1 kan vergelijken qua service en hardware. Er wordt in dit forum veel geklaagd over de ExpBox, terwijl er bij XS4all een -in mijn bescheiden mening- veel betere router wordt bijgeleverd. Daar dus vanzelfsprekend ook minder klachten.

En ik heb tenslotte een denkfout gemaakt door niet gelijk XS4all te nemen :D

[ Voor 40% gewijzigd door kasper79 op 04-06-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, XS4ALL is wel een heel stuk duurder dan KPN.

Veel mensen kennen idd de toegevoegde waarde van XS4ALL niet (betere router, maar ook mogelijkheid om je eigen apparatuur te gebruiken, zelfs voor telefonie, native ipv6, geen poorten geblokkeerd, etc. ).

Of de toegevoegde waarde is niet belangrijk genoeg voor ze. In ieder geval, aan de oppervlakte zou XS4ALL ook zeker niet meer mijn eerste keus zijn.

Toevallig zie ik de toegevoegde waarde van XS4ALL dan weer wel, maar helaas: Ik wil ook graag de baas zijn over mijn eigen televisie- en fm apparatuur, iig voor het basispakket. Als XS4ALL ooit nog de CATV diensten van Glashart Media gaat aanbieden, dan stap ik zonder nadenken naar ze over :P. Maar als ik nu voor m'n eigen TV-apparatuur een los basis abbo van UPC erbij moet gaan nemen wordt het helemaal onbetaalbaar.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Mag ik even een 'knuppel in het hoenderhok gooien'? Wij zij allemaal tweakers. Ja, zelfs ik. Al die moeite die jullie doen om bepaalde zaken 'gescheiden' te laten verlopen begrijp ik niet. "..."
Simpel; oude experia ondersteunt geen tweede TV out zonder losse switch, en heeft maximaal Wireless G.

3 (of 5, als je dat leuk vindt) STB's aansluiten gaat prima met managed switch, en eigen router met Wireless N+AC werkt beter.

Verder is management van fixed IP's en port forwarding in de experia software nogal brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Rude-Dog schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:16:
[...]
Verder is management van fixed IP's en port forwarding in de experia software nogal brak.
En dat, mijn waarde Rude-Dog, is een understatement :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
kasper79 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:27:
[...]

En dat, mijn waarde Rude-Dog, is een understatement :*)
_/-\o_

Om een en ander nog eens wat ingewikkelder te maken, heeft iemand al eens met IPV6 geknoeid in deze hele setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Rude-Dog schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:35:
[...]

_/-\o_

Om een en ander nog eens wat ingewikkelder te maken, heeft iemand al eens met IPV6 geknoeid in deze hele setup?
Enig wat volgens mij moet kunnen is IPV6 tunnelen, ik zit met smart te wachten tot KPN met IPV6 verder gaat, en je een range aan adresse kan krijgen.

heb het nog niet getest by the way,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Leonardo123 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:33:
[...]

Nee, zolang heb ik niet gewacht, meestal maar een minuut of 10. Mijn switch heeft port mirroring dus ik kan eens wat sniffen met wireshark. Ja, ik dacht al dat de enige juiste instellingen Tagged met Trunk was. Die hou ik dus aan en laat ik hem wat langer lopen.

Fijn te horen dat het aan de switch ligt, dan zal het toch ooit werkend worden. :)

Bedankt voor het meedenken!
Foutje van mijn kant idd, Tagged etc haal ik nog wel eens door elkaar, maar lijkt idd dat je switch het verkeer niet meer richting de KPN wolk krijgt. PPOE2

Wat ik gedaan heb is eerst zorgen dat ik VOIP en TV werkend kreeg op de oude experia.
Toen dat werkte pas mijn andere router naar Internet gekoppeld.

Belangrijk is wel dat het internet VLAN niet meer op je oude Experia uitkomt.

[ Voor 15% gewijzigd door itxs op 04-06-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
itxs schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:54:
[...]

Foutje van mijn kant idd, Tagged etc haal ik nog wel eens door elkaar, maar lijkt idd dat je switch het verkeer niet meer richting de KPN wolk krijgt. PPOE2
Ja, dat is volgens mij ook het probleem. Ik heb het verkeer met wireshark bestudeerd en het lijkt erop alsof de PADI pakketjes niet er door komen.

Van de week eens proberen met de TPLink van een vriend. Kijken of het daar wel mee lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

janbal schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 12:27:
[...]
Dat zei AvK dus zelf ook al.
Dat weet ik, dat is precies wat ik aanhaal, er is geen sprake van een hoenderhok om die reden.
Leonardo123 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:41:
[...]
Ja, dat is volgens mij ook het probleem. Ik heb het verkeer met wireshark bestudeerd en het lijkt erop alsof de PADI pakketjes niet er door komen.
Ik heb een screenshot van een "werkende" PPPoE setup in wireshark hier voor je neergezet. Ter vergelijking van jouw eigen waarneming. Het is er eentje van de internet dienst, die van telefonie ziet er nagenoeg hetzelfde uit alleen de naampjes zijn anders. Als je wilt kan ik die er nog bij plaatsen, maar dat lukte gisteren niet omdat de vrouw aan het bellen was en ik de verbinding niet wilde verbreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
Ja, ik had het al zien staan op je website netwerkje. Zo ziet het verkeer er bij mij ook uit wat naar mijn eigen router gaat over VLAN 6. Helaas blijft het bij de Experiabox bij een hele hoop PADI's. Overigens stuurt de experiabox PADI's voor zowel een VLAN 6 als een VLAN 7 verbinding.

Ik ga het nog eens proberen met een andere switch.

Bedankt voor je moeite dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Leonardo123 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 18:12:
Overigens stuurt de experiabox PADI's voor zowel een VLAN 6 als een VLAN 7 verbinding.
Dat klopt, de PADI op VLAN6 is voor internet wat nooit zal lukken, maar die blijft hij wel sturen. Heb je geen last van verder, lekker laten gaan. De PADI op VLAN7 is de PPPoE voor telefonie en die moet je dus van/naar KPN kunnen zien.

Voor de zekerheid:
Heb je niet per ongeluk het MAC adres van je EB gekloond op een interface van je switch? Want dan gaat het mis en krijg je precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen terugkoppelen van het omschakelen van EB naar een andere router/switch. Op aanraden van Pogostokje heb ik gekozen voor de RB2011 van Mikrotik. Deze is voor €119,- ex. BTW te bestellen in Nederland: http://www.wimoodshop.nl/product/384

Ik zou eigenlijk van het weekend al de installatie doen, maar een 3 maanden oud kindje is minder geduldig dan een router blijkt :-)

Ik heb gisteravond de router geinstalleerd. Nadat de stekker in het stopcontact is gestoken, start de router op met een standaard configuratie. Omdat de benodigde config van KPN redelijk specifiek is, moeten er nog flink wat zaken worden gewijzigd; ik noem bij naam de PPPoE en de VLAN's. Hiervoor heb ik de scripts van Pogostokje gebruikt en waar nodig aangevuld. Het betreft in feite een PPPoE verbinding, een drietal VLAN's en een drietal bridges, nl. een local bridge, een IPTV bridge en een telefonie bridge. Daarnaast nog wat "overige" instellingen.

Met behulp van Winbox (http://download2.mikrotik.com/winbox.exe) is het instellen redelijk eenvoudig. Ik ben normaal de eenvoudige webinterfaces van Netgear etc gewend, dus het kostte mij wel even wat tijd, maar dit moet lukken als je een beetje overweg kan met computers. In de terminal kun je de scripts gewoon multiline invullen en het wordt gelijk "gecommit".

Zelf heb ik nog toegevoegd:

- NTP server (nl.pool.ntp.org)
- WLAN verbinding, let op: je kunt met deze router de tx power aanpassen, maar boven 20 dBm ben je in NL illegaal bezig (hij gaat tot 30 dBm oftewel 10x zoveel verzendenergie)
- je kunt zoveel settopboxen gebruiken als je wil, gewoon een extra ethernetpoort toevoegen aan de IPTV bridge (in mijn geval 2 poorten)

Uitkomst is dat ik nu een goed werkend netwerk heb, met een fantastische wireless werking. Een aantal zaken moet ik nog testen, ik vond het gisternacht om 2AM wel voldoende eigenlijk, maar al met al werkt dit prima en is het een oplossing voor mensen die (deels) afscheid willen nemen van de EB. Daarover gesproken, de EB hangt nog steeds aan de muur, met wat minder brandende lampjes. Telefonieverkeer handelt hij altijd nog trouw af, maar meer zal het voor die doos niet meer worden.

Als laatste nog mijn dank aan Pogostokje voor de verhelderende informatie en adviezen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
Pogostokje schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:53:
[...]
Voor de zekerheid:
Heb je niet per ongeluk het MAC adres van je EB gekloond op een interface van je switch? Want dan gaat het mis en krijg je precies dit.
Ik heb wel in mijn eigen router het MAC adres van de EB gekloond, maar ik dacht dat dat wel de bedoeling was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Leonardo123 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:23:
[...]
Ik heb wel in mijn eigen router het MAC adres van de EB gekloond, maar ik dacht dat dat wel de bedoeling was?
Aha. Nee dat is niet de bedoeling, ik weet vrijwel zeker dat dit je probleem is. Dan heb je namelijk 2x hetzelfde MAC-adres zichtbaar voor je switch gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Leonardo123 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:23:
[...]

Nee dat moet je niet doen, omdat dan allebei de MAC's zowel Experia als je eigen router voorkomen op de switch, dat is de reden dat voip het niet gaat doen.

Voor je eigen router moet je je eigen mac adres behouden, om te zorgen dat het goed verloopt zou ik beginnen met je experia box live te krijgen met voip en IP tv en daarna je router met zijn eigen mac aan te laten melden voor internet.

Belangrijk dus dat alleen het VLAN Telefonie op je experia uitkomt.
Mac Cloning lijkt dus het probleem, want beide routers "Pretenderen" dezelfde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
Zo, dat is duidelijk! :)

Lijkt me ook logisch dat het zo niet werkt. Dit sowieso maar eens veranderen, wordt wel helaas pas vanavond of morgen.

[ Voor 48% gewijzigd door Leonardo123 op 05-06-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Leonardo123 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:37:
Zo, dat is duidelijk! :)

Lijkt me ook logisch dat het zo niet werkt. Dit sowieso maar eens veranderen, wordt wel helaas pas vanavond of morgen.
Hoop dat dit je probleem oplost, is af en toe om gek van te worden om het werkend te krijgen.
Maar volgens mij ben je er bijna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
Ja, dat was het hem. Nadat ik het MAC adres van de Asus teruggezet had werkte alles direct. Ik weet niet meer waarom ik dat MAC adres uberhaupt gekloond had... Inderdaad om gek van te worden.

Pogostokje, Itxs en Kasper79, bedankt voor jullie hulp en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Goed nieuws Leonardo - ik heb graag meegedacht, maar de echte eer gaat uit naar Pogostokje uiteraard!

Bij mij werkt alles ook inmiddels als een trein. Wat een fijne oplossing is dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
FUUU, KPN! Vandaag kwam monteur om patchpunt in de meterkast te installeren. Dus een wit kastje vervangen voor zo'n grijze met lampjes (op het doosje stond 'kastje voor monteur') Tijdje aan het prutsen geweest, lukt 'm niet. Schuld van Reggefiber dus die lossen dat wel een keer op... Denk dat ik er vanmiddag zelf nog maar eens naar kijk. Ziet de fiber kabel zo zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door warhamstr op 10-06-2013 10:42 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is weer zo laat geen DNS servers meer. Misschien kan KPN de DNS servers in een gescheiden netwerk zetten zodat de kans dat alle 2 servers niet tegelijk niet beschikbaar veel kleiner is

Net even de helpdesk gebeld. Wat is er moeilijk aan de melding dat de KPN DNS servers niet beschikbaar zijn ?

Krijg ik de vraag of het lampje van de EB brandt?

Had al gemeld dat de DNS servers via google wel werken en rechtstreeks ip ook.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup hier ook al problemen met de DNS (regio Almere) heb het nu tijdelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
hier ook al problemen met de DNS (regio Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08
Algeheel KPN probleem, hier VDSL zelfde issues en lees @ telfort topic het ook al. Regio Zwolle

edit:
Lijkt nu net weer op gang te komen.

[ Voor 26% gewijzigd door Suicyder op 10-06-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu werkt het weer maar om 12.00 uur werkte het nog niet.

geen storingsmelding

http://www.kpn.com/glasve...ce/storingen/internet.htm

Maar hier was wel tijd voor.

http://www.telegraaf.nl/d...t_storing_internet__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Helaas bij mij thuis lijkt het nog niet opgelost. Ben zelf op het werk maar de vrouw niet en die is nu toch redelijk in paniek :P. De experiabox heeft ze al een paar keer van het stroom gehad dus ziet er naar uit dat zodra ik thuis kom lekker mag bellen met de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand toevallig de experiadoos vervangen voor een E4200? Dat ding ondersteunt out-of-the-box geen vlans, maar met DD-WRT of tomato werkt het wel.

Ik zit namelijk met het volgende probleem: wij nemen thuis telefonie, internet en tv af (Telefonie moet nog worden omgezet, dat gebeurt de 13e). Nu wou ik alvast eens proberen of ik TV en internet omgezet kreeg, en heb dus alle benodige stappen uitgevoerd:

-WAN mac adres van experiadoos gecloned naar WAN van E4200.
-PPPoE als wan aangezet. Met als inlognaam <XX-XX-XX....>@direct-adsl en pass 'kpn' (Zowel grote als kleine letters geprobeerd, omdat iedereen wat anders roept.) (NB: For what it's worth: de experiadoos heeft bij password zo'n 8-10 bolletjes staan. Nu weet ik niet of dat daadwerkelijk betekent dat er een ander wachtwoord gebruikt wordt, of dat het een extra 'beveiliging' is tegen passwordguessing.
-WAN poort op vlan 4, 6 en 7 gehangen.
-LAN1 op poort 4 en 7 gehangen.
-WAN experiadoos op LAN1 E4200 aangesloten.

Vervolgens werkt TV wel, maar internet niet. De PPPoE connectie timed out. Ik vraag me af of ik iets gemist heb: ik heb namelijk al de keepalive laten variëren tussen de 25-30 seconden, en met MTU's van 1478 tot 1492 gekloot, maar het mocht allemaal niet baten.

Het probleem vertoont zich verder ook op een E2000, en diverse diverse tomato en dd-wrt firmware's van de E4200.

Nu vraag ik me af of dit probleem andere mensen bekend in de oren klinkt en/of iemand een oplossing hiervoor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:22:
Nu wou ik alvast eens proberen of ik TV en internet omgezet kreeg, en heb dus alle benodige stappen uitgevoerd:

-WAN mac adres van experiadoos gecloned naar WAN van E4200.
Niet doen. Dan werkt je telefonie niet straks. Gewoon lekker op zijn eigen MAC laten staan.
(NB: For what it's worth: de experiadoos heeft bij password zo'n 8-10 bolletjes staan. Nu weet ik niet of dat daadwerkelijk betekent dat er een ander wachtwoord gebruikt wordt, of dat het een extra 'beveiliging' is tegen passwordguessing.
Dat zie je heel vaak op die manier, inderdaad niks aantrekken van het aantal bolletjes.
-WAN poort op vlan 4, 6 en 7 gehangen.
-LAN1 op poort 4 en 7 gehangen.
-WAN experiadoos op LAN1 E4200 aangesloten.
Wat er mist is waar je zegt dat je PPPoE op VLAN6 zet in je router. Anders zul je nooit een verbinding krijgen, die gaat alleen over VLAN6 namelijk. Check dat vooral nog even.
Keep-alive gaat pas spelen als je PPPoE sessie in eerste instantie wel volledig opgezet wordt. MTU kun je standaard laten, die gaat mee in de PPPoE onderhandeling namelijk met de server.

Oh, enne, http://netwerkje.com/ bekeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
@SeanI94

"ik heb namelijk al de keepalive laten variëren tussen de 25-30 seconden"

Heb hiermee ook problemen gehad, ik kreeg een stabiele PPPoE door de TTL op 0 te zetten,
Anders krijg je het gedrag als je even "niets' op internet doet hij PPPoE afsluite en weer start.

Ik had in eerste instantie ook de TTL overgenomen van de KPN router, met een klapperende verbinding tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Zijn er meer mensen die problemen hebben met ITV via glasvezel?

Haperend beeld....KPN monteur is gisteren langsgeweest en heeft het kastje waar de glasvezelkabel binnenkomt vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem.

Vrijdag komt er weer een nieuwe monteur.....

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy77 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:53:

Haperend beeld....KPN monteur is gisteren langsgeweest en heeft het kastje waar de glasvezelkabel binnenkomt vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem.

Hoe is de ontvanger aangesloten via powwerlines of rechtstreeks met een netwerkkabel?

Trouwens hier nooit last van haperend beeld

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik had de TP-Link TL-SG3210 (http://netwerkje.com/switch-configuratie) goed ingesteld staan en alles werkte perfect. Kan nu alleen intern ineens niet meer bij het menu van de switch komen. Sinds de laatste keer dat alles nog gewoon werkte is er niks veranderd.
Ik heb gelukkig nog wel een back-up van mijn instellingen bewaard. Misschien eens de switch resetten maar daarvoor heb je wel weer toegang nodig en die heb (nog) ik niet. Heb daarvoor terminal toegang nodig via aparte kabel maar zo'n aansluiting zit niet op een Mac ;-) Maar eens ergens een Windows laptop zien te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door iscorpio op 11-06-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 09:36
iscorpio schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:50:
Ik had de TP-Link TL-SG3210 goed ingesteld staan en alles werkte perfect. Kan nu alleen intern ineens niet meer bij het menu van de switch komen. Sinds de laatste keer dat alles nog gewoon werkte is er niks veranderd.
Ik heb gelukkig nog wel een back-up van mijn instellingen bewaard. Misschien eens de switch resetten maar daarvoor heb je wel weer toegang nodig en die heb (nog) ik niet. Heb daarvoor terminal toegang nodig via aparte kabel maar zo'n aansluiting zit niet op een Mac ;-) Maar eens ergens een Windows laptop zien te regelen.
En wat moeten wij met die wetenschap?

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
janbal schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:52:
[...]

En wat moeten wij met die wetenschap?
Wachten op een antwoord zoals jij die geeft 8)7

Misschien dat iemand anders dit ook al eens heeft meegemaakt en een andere oplossing heeft. Heb KPN glas via deze managed switch lopen (www.netwerkje.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

roy77 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:53:

Nee, wel alle STB's met CAT6 bekabeling en Gigabit switches aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Laatst online: 06-04-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:21:
[...]

Hoe is de ontvanger aangesloten via powwerlines of rechtstreeks met een netwerkkabel?

Trouwens hier nooit last van haperend beeld
Rechtstreeks met netwerkkabel aangesloten.
Bij ons thuis geen problemen, mn ouders hebben dit probleem. Maar alles is goed aangesloten.

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Ik had de TP-Link TL-SG3210 (http://netwerkje.com/switch-configuratie) goed ingesteld staan en alles werkte perfect. Kan nu alleen intern ineens niet meer bij het menu van de switch komen. Sinds de laatste keer dat alles nog gewoon werkte is er niks veranderd.
Zou het kunnen dat je niet meer op het juiste vlan zit met je interne netwerk?
De switch kun je alleen bereiken op het management vlan. Anders reageert hij simpelweg niet.

(System info -> System IP -> Management VLAN)

Standaard staat het management vlan op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor hier hele positieve verhalen over het wifi bereik van de Mikrotik.
De experiabox voldoet niet bij mij, dus die heb ik al een tijd geleden afgekoppeld en heb inmiddels een configuratie met vlan draaien (dankzij de info van pogostokje).
Heb een draytek 2130n router en een Engenius ap om wifi dekking in het hele huis te garanderen.
maar ben toch nog niet tevreden.
Zou het eigenlijk willen vervangen door de mikrotik.
Maar ik heb ook een switch staan die ik echt nodig heb vanwege de vele aansluitingen in mijn thuis netwerk.
Dus het vlan gedeelte van de mikrotek valt voor mij af.
Kan ik deze mikrotik dan gebruiken ipv de draytek en engenius? Maw is het Wifi bereik voldoende voor mijn hele huis. En kan ik alle LAN poorten benutten?
Zou toch weer 1 apparaat schelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 03:53:
Ik hoor hier hele positieve verhalen over het wifi bereik van de Mikrotik.
(...)
Kan ik deze mikrotik dan gebruiken ipv de draytek en engenius? Maw is het Wifi bereik voldoende voor mijn hele huis.
Ik beantwoord hierbij alvast de vraag mbt het wifi-bereik, de andere vragen kunnen mogelijk anderen oppakken.

Ja, het bereik van de RB2011 is uitstekend en je bent wat vrijer in het instellen van de tx power (tot 1 W, hoewel dit officieel in NL niet mag op de 2,4Ghz band), instellen van dynamische verbetering van de verbinding door rekening te houden met de noisefloor, aanpassen van antenna gain, etc. Je kunt hierin heel veel optimaliseren, maar uiteraard is e.e.a. ook beperkt door de wifi apparaten die je gebruikt (telefoons, laptops, en dergelijke) en mogelijke storingsbronnen. Zo heeft mijn subwoofer een groot (nadelig) effect op het signaal, ondanks dat hij afgeschermd is.

Lang verhaal kort: ja de RB2011 geeft bij mij veel betere resultaten dan de EB, maar verwacht er geen wonderen van. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
ik had hetzelfde probleem nadat ik alle poorten een andere vlan id had gegeven. In mijn ervaring moet je zorgen dat je tenminste 1 poort op vlan1 laat staan anders sluit je je buiten.

De manier waarop ik het opgelost heb is een reset met de com poort van de docking station van mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Je kunt via de console kabel (de 'seriele kabel') behalve een algehele reset ook alleen het management vlan aanpassen of een poort (tijdelijk) op vlan 1 zetten. Het is niet zo dat je alleen maar kunt resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kasper79 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:45:
[...]

Ik beantwoord hierbij alvast de vraag mbt het wifi-bereik, de andere vragen kunnen mogelijk anderen oppakken.
...
Ben van plan de mikrotik in de meterkast te plaatsen, waar heb jij hem staan, en wat is je bereik?
En had je ook last van die subwoofer met het WiFi van de EB?
Nog tips om het wifi te optimaliseren?
Heb hem inmiddels besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
Pogostokje schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:39:
[...]

Zou het kunnen dat je niet meer op het juiste vlan zit met je interne netwerk?
De switch kun je alleen bereiken op het management vlan. Anders reageert hij simpelweg niet.

(System info -> System IP -> Management VLAN)

Standaard staat het management vlan op 1.
Klopt, maar deze heb ik veranderd naar vlan 100 op poort 8 met aangepast IP adres. Dit heeft ook gewoon gewerkt maar na enkele dagen krijg ik ineens geen toegang meer. Er is geen toegang meer op die poort lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:17:
[...]

Ben van plan de mikrotik in de meterkast te plaatsen, waar heb jij hem staan, en wat is je bereik?
En had je ook last van die subwoofer met het WiFi van de EB?
Nog tips om het wifi te optimaliseren?
Heb hem inmiddels besteld :)
Ik heb hem in de huiskamer achter het tv meubel, ik verwacht dat het bereik in de meterkast beter is. Plaats hem niet te dicht bij elektrische schakelborden en metalen buizen etc. Mijn bereik is dik in orde, tot ver achter in de tuin nog bereik en binnen nog prima op de eerste verdieping, hoewel ik wel een RB751 heb aangeschaft als WDS repeater.

Wat betreft de instellingen, zijn er een aantal tips:

- in Winbox, het config tooltje van Routerboard, vind je veel analysetools om het gehele radiospectrum te analyseren. Dus laptop aansluiten op ethernetpoort 2 en ga daar eens goed voor zitten. Hier zie je alle netwerken om je heen, signaalsterktes, noise floor (de hoeveelheid "achtergrond geluid"), etc. Het juiste kanaal kiezen (opdeling van de frequenties in de 2,4 Ghz band in 22 Mhz stukjes) is eigenlijk het allerbelangrijkste.
- Mikrotik heeft een aantal technieken om het signaal te verbeteren; ik heb deze toegepast, maar heb nog niet (echt) kunnen verifieren of deze veel effect hebben.

Succes ermee, supermooie router in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zo /me warhamstr zit ook eindelijk aan het glas. 100/100 (93/93), via een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
warhamstr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:30:
Zo /me warhamstr zit ook eindelijk aan het glas. 100/100 (93/93), via een eigen router.
Nice, ik ben van de week ook overgestapt, echter duurt het een hele maand voordat ze mij eens komen aansluiten! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Splendid schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:52:
[...]

Nice, ik ben van de week ook overgestapt, echter duurt het een hele maand voordat ze mij eens komen aansluiten! 8)7
Dat was ook weer een leuke bij ons; monteur komt eindelijk na drie weken dat verrotte kastje ophangen, meldt dat het hem niet lukt en dat Reggefiber een aanpassing mot komen doen. Volgende dag belt Reggefiber dat hij binnen een half uurtje tp is. Trekt kastje van de muur, blijkt KPN piel het afschermdopje op de kabel te hebben laten zitten.... :X :( Daarna was de lijn meteen up.

Nu weinig meer met KPN troep te maken (behalve de kosten dan). Werkt hier prima via een managed switchje. Overal 100/100 en gigabit netwerk <3

Oh, ik wacht alleen nog op de gegevens voor de IPTV, die zijn zoek...

[ Voor 6% gewijzigd door warhamstr op 17-06-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier was het ook wel leuk :P

Toen hier glas was aangelegd en Concepts na het plaatsen van de modem de verbinding activeerde, wilde de modem maar niet aanmelden. Helpdesk gebeld en paar dagen later telefoontje terug dat het zou moeten werken, not.

Dus statuspagina modem werd opgevraagd, alles zou werken. Toen kreeg ik een ingeving. * Raven trok de stekker van de modem eruit om daarna de helpdeskmedewerker te vragen de statuspagina opnieuw te openen. Guess what: dat lukte.

Conclusie (van * Raven ): Kabels verkeerd aangesloten in de wijkcentrale. Helpdesk maakte notitie waarna uiteindelijk een monteur kwam. Hem ook maar even verteld wat ik dacht dat het was nadat ik zei dat de helpdesk de modem kon bereiken terwijl die uitstond. Daarna plaatste de monteur een of ander ding op de vezel, rijd naar de wijkcentrale en inderdaad, ik had gelijk.

Afgezien van dat er kabels ontbraken in de wijkcentrale, die wat er wel waren, waren verkeerd aangesloten. De kabel naar mijn aansluiting zat in de aansluiting ernaast. |:( Na wat kabels (her)plaatsen werkte het. Al was er daarna wel even een profielprobleem (10/10Mb ipv 35/35Mb, is ondertussen 50/50), maar dat was zo gefixed :)

Maar (@hierboven) het afschermdopje vergeten? Wat een blunder :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Ze zouden een ICT'er mode daar op de helpdesk moeten hebben. Bij mij gewone koper aansluiting heb ik ook verschillende keren juist gediagnosticeerd. Je kunt je idee alleen normaal voorleggen na een halve dag doordrammen aan de telefoon. Als je dan een monteur o iemand anders in het veld aan de lij krijgt is het meestal zeer snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
:( Mijn Voip gaat niet up... Experiabox heeft er toch al redelijke tijd aan gehangen...

[ Voor 3% gewijzigd door warhamstr op 17-06-2013 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
warhamstr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:47:
:( Mijn Voip gaat niet up... Experiabox heeft er toch al redelijke tijd aan gehangen...
heb je de diensten via mijngevens bij kpn glasvezel wel geactiveerd ? anders komt je voice niet up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Damn, nee dat heb ik dus niet... 8)7

Zonet ingelogd maar er zijn helemaal geen pakketten die ik kan activeren...

[ Voor 51% gewijzigd door warhamstr op 17-06-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
warhamstr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:49:
Damn, nee dat heb ik dus niet... 8)7

Zonet ingelogd maar er zijn helemaal geen pakketten die ik kan activeren...
dan even servicedesk bellen die kunnen zien als die actief is ja of nee, zo nodig is ook aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
jopoh schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:11:
[...]

dan even servicedesk bellen die kunnen zien als die actief is ja of nee, zo nodig is ook aanpassen
Hang aan de telefoon nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
warhamstr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:13:
[...]

Hang aan de telefoon nu...
Heb je een nummer geporteerd van een andere aanbieder? Dat duurt ook lang(er) namelijk. Heb ik een dag of 5-6 op gewacht, maar werd wel aangegeven bij "Producten" onder MijnKPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:50
Sterker nog: bij overstap van Kpn koper naar Kpn glas duurde het al twee weken om mijn vaste lijn te activeren. Bleek dat ik ten onrechte een brief had gekregen met de melding dat alles is aangesloten, en dat door het glasvezel modem op de experiabox aan te sluiten, mijn nummer bij koper automatisch was gedeactiveerd. Twee weken zonder telefoon gezeten.

Toen eindelijk alles geactiveerd zou kunnen worden, moest ik het modem nog eens resetten zodat mijn activatieknop kon verschijnen. Wellicht iets dat je kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:57:
[...]

Dat was ook weer een leuke bij ons; monteur komt eindelijk na drie weken dat verrotte kastje ophangen, meldt dat het hem niet lukt en dat Reggefiber een aanpassing mot komen doen. Volgende dag belt Reggefiber dat hij binnen een half uurtje tp is. Trekt kastje van de muur, blijkt KPN piel het afschermdopje op de kabel te hebben laten zitten.... :X :( Daarna was de lijn meteen up.

Nu weinig meer met KPN troep te maken (behalve de kosten dan). Werkt hier prima via een managed switchje. Overal 100/100 en gigabit netwerk <3

Oh, ik wacht alleen nog op de gegevens voor de IPTV, die zijn zoek...
Welk type managed switch gebruik je? Ik las ergens dat Netgear problemen heeft, maar ik vraag mij af of dit voor alle Netgears geld. Ik zat te kijken naar de GS en GSM serie.

Ik zit nu bij UPC maar wil eigenlijk toch eens kijken naar een glasvezel aansluiting ivm snelheid en statisch ip, kan daardoor mijn eigen testlab hosten en niet zoals vorige week dat ik vanuit werk er ineens niet bij kwam vanwege stroomstoring en kennelijk nieuwe iplease eerder die ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verplichte doorgifte ongewijzigd tv-signaal voor aanbieders

http://www.totaaltv.nl/ni...naal_voor_aanbieders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:46:
Verplichte doorgifte ongewijzigd tv-signaal voor aanbieders
Klinkt leuk, maar geloof je het zelf? :X

Dat zou wat zijn zeg! Dat de (IP)TV aanbieders het bronsignaal onbewerkt, zonder enige castratie van kwaliteit en/of extra embedded diensten (zoals additionele streams, extra geluid, in de originele kwaliteit, etc) gaan doorgeven... Yeah! NOT. :w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

want... waarom niet? Heb ik nu ook, dus technisch is het geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 20:56
Omdat de marktleider op glas daarvoor een nieuw systeem moet bouwen en dat kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is eigenlijk omgekeerd! Ze zouden juist geen systemen moeten bouwen om het TV signaal te 'verminken'. Gewoon, onbewerkt doorgeven. Is een stuk simpeler dan er allerlei fratsen (en ergernis!) mee uithalen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 16:13
ehtweak schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:03:
Het is eigenlijk omgekeerd! Ze zouden juist geen systemen moeten bouwen om het TV signaal te 'verminken'. Gewoon, onbewerkt doorgeven. Is een stuk simpeler dan er allerlei fratsen (en ergernis!) mee uithalen... ;)
Dat 'verminken' heeft een reden: de streams geschikt maken voor een DSL-netwerk, waar bandbreedte wel een issue is. Als het niet nodig was geweest, dan was er vast geen dure encoding-laag tussen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

We hebben het hier over FttH, niet over DSL... bandbreedte is geen issue op het FttH platform. Dus gewoon onbeperkt/onbewerkt doorgeven die hap.
Dan heb je eindelijk, EN een innoverend product dat goed gebruik maakt van de mogelijkheden van deze infrastructuur, EN je voorkomt een hoop ergernis! EN je maakt een hoop (potentiële) klanten blij.

:+ BTW: dit was een gratis marketing tip voor de KPN piepeltjes. *O*

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 20:56
KPN IPTV platform = DSL platform.. echt een hele erge QQ, maar niks aan te doen.

KPN vind zelf ook dat ze niks hoeven te veranderen, NPS score van boven de 7 en de consumentenbond geeft KPN TV ook (te) hoge cijfers.

Hoezo glasvezel onderscheidend maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:07
ehtweak schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:16:
We hebben het hier over FttH, niet over DSL... bandbreedte is geen issue op het FttH platform. Dus gewoon onbeperkt/onbewerkt doorgeven die hap.
Dan heb je eindelijk, EN een innoverend product dat goed gebruik maakt van de mogelijkheden van deze infrastructuur, EN je voorkomt een hoop ergernis! EN je maakt een hoop (potentiële) klanten blij.

:+ BTW: dit was een gratis marketing tip voor de KPN piepeltjes. *O*
Jij weet toch inmiddels wel dat KPN tot aan hun eigen telefooncentrales het signaal zwaar comprimeert om zodoende de DSL klanten ook te kunnen bedienen? Vanuit de telefooncentrale gaat het zelfde signaal via glas naar de PoP's van Reggefiber en dan evrder naar de woning, en het andere deel gaat via koper naar de woningen.
Zou je het op jouw manier doen dan zouden ze vanuit de bron gezien een apart netwerk moeten bouwen of alle glasvezel verdubbelen. Ze hebben dan wel een flink glasnetwerk liggen tussen de telefooncentrales maar ook dat kent een max capaciteit. En als ze een X aantal vezel daarin zouden reserveren, puur voor glas, dan moeten ze alles apart bouwen. En dat kost dus een heleboel geld...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, toch is het de vraag of KPN er mee weg blijft komen om die infra gekoppeld te houden.

Als zij de investering niet kunnen/willen doen, dan hadden ze misschien nog een X aantal keren meer moeten nadenken voor ze Reggefiber en haar dienstverleners/ISP's over kochten.

Overigens (ik ben echter geen expert op het gebied van Multicast) kunnen ze toch ook gewoon in hun eigen multicast netwerk ongecomprimeerde streams aanbieden op andere adressen? Nu al bieden ze ook twee verschillende HD versies voor hun eigen product en dat van Glashart Media.

Hoe moeilijk/duur is het om dit voor het hele zenderaanbod door te voeren? Een set voor de aansluitingen met minder bandbreedte en een onbewerkte set (puur doorgeven middels een soort van proxy mechanisme?) voor de aansluitingen met meer bandbreedte.

Dit komt ook ten gunste aan alle andere partijen die via kpnwholesale diensten willen aanbieden.....

Maar goed, we zullen het zien. Zo lang de (waarschijnlijk) overgrote meerderheid van de klanten het eigen lijk wel prima vindt met het beeld zou KPN een dief van de eigen portemonnee zijn om zo fors te gaan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
init6 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:50:
[...]

Welk type managed switch gebruik je? Ik las ergens dat Netgear problemen heeft, maar ik vraag mij af of dit voor alle Netgears geld. Ik zat te kijken naar de GS en GSM serie.

Ik zit nu bij UPC maar wil eigenlijk toch eens kijken naar een glasvezel aansluiting ivm snelheid en statisch ip, kan daardoor mijn eigen testlab hosten en niet zoals vorige week dat ik vanuit werk er ineens niet bij kwam vanwege stroomstoring en kennelijk nieuwe iplease eerder die ochtend.
Deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Maar betekent dat dan eigenlijk dat als ik over ga op glas ik dan TV via een HTCP kan bekijken in plaats van verplicht gebruik maken van de set-top box? Houdt mij namelijk altijd nog tegen als ik wil overstappen, dat ik bijvoorbeeld alleen Tweak groen ipv Blauw kan nemen, terwijl Blauw gewoon veel meer voordelen heeft.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het is maar net hoe je dat artikel interpreteert.

In het artikel wordt zeer de nadruk gelegd op HbbTV als aanleiding voor de huidige discussie in Den Haag en dat signaal kan je prima toevoegen terwijl je daarnaast wel encryptie en een re-encoding op het signaal gooit.

Digitenne is daar een voorbeeld van (daar werkt het namelijk gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Barre73 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:36:
[...]
Jij weet toch inmiddels wel dat KPN tot aan hun eigen telefooncentrales het signaal zwaar comprimeert om zodoende de DSL klanten ook te kunnen bedienen? Vanuit de telefooncentrale gaat het zelfde signaal via glas naar de PoP's van Reggefiber en dan evrder naar de woning, en het andere deel gaat via koper naar de woningen.
Zou je het op jouw manier doen dan zouden ze vanuit de bron gezien een apart netwerk moeten bouwen of alle glasvezel verdubbelen. Ze hebben dan wel een flink glasnetwerk liggen tussen de telefooncentrales maar ook dat kent een max capaciteit. En als ze een X aantal vezel daarin zouden reserveren, puur voor glas, dan moeten ze alles apart bouwen. En dat kost dus een heleboel geld...
Is dat de reden ?

Hmm, capaciteit naar die centrales toe zou geen issue mogen zijn als ik zie wat ze zakelijk verkopen (40x10Ge over 1 fiber paar komt bij klanten naar binnen, en dat is 5 jaar geleden aangelegd)

Maar extra geld kost het wel. Maar ze krijgen blijkbaar ze voor andere partijen wel beter signaal in dezelfde PoP, dus die bandbreedte vanaf de bron via telefoon centrales naar PoP's toe lijkt er wel te zijn.

Die slechte kwaliteit houdt mij tegen om de TV dienst van KPN af te nemen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Barre73 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:36:
[...]

Niet 'mijn' manier hoor, maar DE manier. ;)
Enne, wat betreft fiber capaciteit, maximum? Dacht 't niet... KPN werkt zelf al jaren met zeer hoge capaciteits glasvezel pijpen tussen haar centrales. 10 jaar geleden (!), toen ze nog rondleidingen gaven in hun knooppunten, lieten ze al zien dat ze met multi-spectrum oplossingen, over één en dezelfde paar vezels maximaal 4096 gigabit kanalen konden opzetten.
Dus de huidige infra die er door het hele land ligt, is ruim voldoende om wat dan ook te kunnen transporteren. Alleen op de eindpunten zijn daarvoor transceiver aanpassingen nodig.
Maar alles heeft te maken met WILLEN, niet met KUNNEN. En met marketing... :'( zolang idd de perceptie bij het grote publiek en consumentenbonden heerst dat het kwalitatief allemaal prima in orde is... zie ik nog weinig veranderen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jacovn schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 12:50:
[...]

...
Die slechte kwaliteit houdt mij tegen om de TV dienst van KPN af te nemen..
Nou, 'slecht' is ook overdreven hoor. Ik kijk hier IPTV (in the cloud) via Xs4all en een VIP1853 en HD TV (op een 40" Samsung SmartTV) levert gewoon een prima scherp beeld.
Maar idd, het zou beter kunnen! :X

En het is vele malen stabieler dan dat ik het ooit had bij de kabelboer (UPC). Dus wat dat betreft ben ik er goed op vooruit gegaan. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik ga denk ik over van UPC (120/10 internet en analoog TV) en KPN internet en Bellen (8/1 Internet en Telefoon) naar 100/100 internet en bellen en UPC analoge TV.

Hoef ik niets te veranderen aan de bedrading in huis, bespaar ik 30 euro + in de maand en heb ik 20 mbps download minder en 90 mbps upload meer.

Ik heb de KPN SD kanalen bij de buurman bekenen op een 50" LCD en daar vondt ik de details in de achtergrond compleet plat gefilterd. Nu heb ik niet hetzelfde kanaal van UPC op dezelfde TV gezien.
Bij mij staan een 32 en 28" HD ready LCD tv, dus super kwaliteit hoeft misschien ook niet, maar zelfs mij vrouw vond het plat gecomprimeerde niet om aan te zien.
Ik kijk eigenlijk alleen blu rays op een projector op 72" misschien vergelijk ik het daar wel te veel me..

Die KPN kijkervaring is echter wel al 6 maanden geleden, wellicht is het signaal wat verbeterd ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Twee posts achter elkaar, met twee verschillende meningen over de kwaliteit. :)
Dat bewijst hoe subjectief het allemaal is, waar KPN overigens ook hard aan meewerkt met hun subjectieve "glasvezel is scherper" slogans. Scherper dan ... wat? In ieder geval niet scherper dan een kabel uitzending. Dat kun je namelijk gewoon meten, en KPN zit qua bandbreedte op ongeveer op de helft van een kabel uitzending. Dan verlies je details en introduceer je blokkerigheid bij beweging in het beeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Pogostokje op 20-06-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb zes weken lang, HD TV van zowel UPC alsmede IP-TV (Xs4all, KPN dus) naast elkaar kunnen bekijken, op DEZELFDE TV. En er zijn idd verschillen, maar ik kan niet zeggen of het één nou beter is dan het andere, qua beeldkwaliteit.
Wat ik WEL kan zeggen, is dat de stabiliteit van het IP-TV platform vele malen beter is, dan wat UPC ooit leverde...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthness
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04 14:24
Vraagje, ik wil de KPN experiabox v8 uit mijn raam gooien zoals waarschijnlijk veel mensen hier. Het probleem wat daar mee gemoeid gaat is dat mijn Genexis vervolgens niemand heeft om tegen te praten. En da's nogal sneu. Weet iemand een goede router die WLAN heeft, PPPoE, VLAN en VOIP(optioneel) ondersteund? Met name VLAN's, anders kan ik de router niet tegen de Genexis praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Mmm, heb je al eens in het topic gelezen, staat voldoende info in om je op weg te helpen. ;)
En anders kijk je hier eens.
En nog niet uit het raam gooien, voor voip zul je hem nog wel nodig hebben...

[ Voor 18% gewijzigd door troftnom op 20-06-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Mijn producten

Het laden van uw producten is niet gelukt.
Ik word er zo moe van... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

eymey schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:52:
Tsja, toch is het de vraag of KPN er mee weg blijft komen om die infra gekoppeld te houden.

Als zij de investering niet kunnen/willen doen, dan hadden ze misschien nog een X aantal keren meer moeten nadenken voor ze Reggefiber en haar dienstverleners/ISP's over kochten.

Overigens (ik ben echter geen expert op het gebied van Multicast) kunnen ze toch ook gewoon in hun eigen multicast netwerk ongecomprimeerde streams aanbieden op andere adressen? Nu al bieden ze ook twee verschillende HD versies voor hun eigen product en dat van Glashart Media.

Hoe moeilijk/duur is het om dit voor het hele zenderaanbod door te voeren? Een set voor de aansluitingen met minder bandbreedte en een onbewerkte set (puur doorgeven middels een soort van proxy mechanisme?) voor de aansluitingen met meer bandbreedte.

Dit komt ook ten gunste aan alle andere partijen die via kpnwholesale diensten willen aanbieden.....

Maar goed, we zullen het zien. Zo lang de (waarschijnlijk) overgrote meerderheid van de klanten het eigen lijk wel prima vindt met het beeld zou KPN een dief van de eigen portemonnee zijn om zo fors te gaan investeren.
Persoonlijk denk ik niet dat KPN de kwaliteit van de TV streams op korte termijn zal gaan verbeteren. Ik heb het idee dat ze het, zolang de meerderheid niet klaagt en het aantal TV klanten blijft stijgen, wel prima. Aan de andere kant zit de concurrentie ook niet stil en moeten ze wellicht straks wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

troftnom schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:48:
Mmm, heb je al eens in het topic gelezen, staat voldoende info in om je op weg te helpen. ;)
En anders kijk je hier eens.
En nog niet uit het raam gooien, voor voip zul je hem nog wel nodig hebben...
Mocht je dus geen voip afnemen, kun je het dus mooi in een doos doen en laten verdwijnen? :D

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Step schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:46:
Mocht je dus geen voip afnemen, kun je het dus mooi in een doos doen en laten verdwijnen? :D
Klopt, mocht je via KPN alleen internet en TV afnemen, dan kan de EXP box de doos in. Je neemt dan gewoon VLAN 4 (IPTV) en VLAN6 (internet) van het KPN glasvezelsignaal en laat die in een managed switch of router naar de juiste apparaten lopen. Tenminste, totdat KPN besluit voor consumenten de wachtwoorden te verstrekken van VoIP service.... _/-\o_

Voor meer info, zie de site van Pogostokje, www.netwerkje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
warhamstr schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:28:
[...]

Ik word er zo moe van... :O
En het is potdorie nog niet geregeld! Blijkt mn order 2x in het systeem te staan bij KPN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nou, vandaag is hier een VIP1853 gesneuveld. Ding deed de afgelopen paar maanden al iets vreemder (reageerde niet meer op input van afstandsbediening en het beeld ging stotteren), en toen ik hem vandaag resette nadat hij was vast gelopen ging 'ie helemaal niet meer aan. :') Geen powerlampje, niks. Andere VIP1853 gepakt en aangesloten, die doet 't prima. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaringen met dns benchmark hoe zit dit er uit ?
Heb geen issues internet is mega snel, maar er is een site die mega traag off soms offline is, en eigenaar blijft mijn internet de schuld geven.
Mijn internet is a stable voor paar maanden.
Voor wie zich afvraagt hoe zo hoge upload krijg, QoS bandwith instellen in eigen router en je eigen router in dmz zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2801536064.png
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2lsyzpi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Als DNS benchmark doet wat de naam suggereert, namelijk de DNS snelheid meten, waarom denk je dat dit te maken heeft met een 'trage site'?
Of doet het iets anders?
Om welke site gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 00:38
ik heb vandaag mijn glasvezel-alles-in-1-pakket (100/100) weer met een jaar verengd. Kreeg 100 euro korting. Ik ben nog steeds tevreden.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik heb vandaag voor mijn nieuwe woning ook een alles-in-1 standaard pakket besteld. Ze hadden dit weekend een leuke actie dat er geen verzend en activeringskosten betaald hoefden te worden (scheelt weer €35 op een nieuwe switch :) ) bovenop de goeie deal dat je de eerste 3 maanden €45 betaald.

Ik neem aan dat het modem niet met een zo kort mogelijke kabel aan de FTU moet hangen? (Zoals met DSL aan het ISRA punt wel het geval was) De bedoeling is om alles te gaan regelen in de meterkast ipv voor in de woonkamer. Kan iemand dat mij bevestigen? Alvast dank!

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
chickpoint schreef op maandag 01 juli 2013 @ 09:41:
Ik neem aan dat het modem niet met een zo kort mogelijke kabel aan de FTU moet hangen? (Zoals met DSL aan het ISRA punt wel het geval was) De bedoeling is om alles te gaan regelen in de meterkast ipv voor in de woonkamer. Kan iemand dat mij bevestigen? Alvast dank!
De normale maximale kabellengtes voor Cat5 gelden idd, geen bijzondere eisen. Maar waarom hang je de Expbox/router/etc niet ook gewoon in de meterkast? Dan hoef je alleen kabels door te trekken naar de woonkamer. Puur interesse hoor, het is jouw nieuwe huis _/-\o_
Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.