Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen terugkoppelen van het omschakelen van EB naar een andere router/switch. Op aanraden van Pogostokje heb ik gekozen voor de RB2011 van Mikrotik. Deze is voor €119,- ex. BTW te bestellen in Nederland:
http://www.wimoodshop.nl/product/384
Ik zou eigenlijk van het weekend al de installatie doen, maar een 3 maanden oud kindje is minder geduldig dan een router blijkt :-)
Ik heb gisteravond de router geinstalleerd. Nadat de stekker in het stopcontact is gestoken, start de router op met een standaard configuratie. Omdat de benodigde config van KPN redelijk specifiek is, moeten er nog flink wat zaken worden gewijzigd; ik noem bij naam de PPPoE en de VLAN's. Hiervoor heb ik de scripts van Pogostokje gebruikt en waar nodig aangevuld. Het betreft in feite een PPPoE verbinding, een drietal VLAN's en een drietal bridges, nl. een local bridge, een IPTV bridge en een telefonie bridge. Daarnaast nog wat "overige" instellingen.
Met behulp van Winbox (
http://download2.mikrotik.com/winbox.exe) is het instellen redelijk eenvoudig. Ik ben normaal de eenvoudige webinterfaces van Netgear etc gewend, dus het kostte mij wel even wat tijd, maar dit moet lukken als je een beetje overweg kan met computers. In de terminal kun je de scripts gewoon multiline invullen en het wordt gelijk "gecommit".
Zelf heb ik nog toegevoegd:
- NTP server (nl.pool.ntp.org)
- WLAN verbinding, let op: je kunt met deze router de tx power aanpassen, maar boven 20 dBm ben je in NL illegaal bezig (hij gaat tot 30 dBm oftewel 10x zoveel verzendenergie)
- je kunt zoveel settopboxen gebruiken als je wil, gewoon een extra ethernetpoort toevoegen aan de IPTV bridge (in mijn geval 2 poorten)
Uitkomst is dat ik nu een goed werkend netwerk heb, met een fantastische wireless werking. Een aantal zaken moet ik nog testen, ik vond het gisternacht om 2AM wel voldoende eigenlijk, maar al met al werkt dit prima en is het een oplossing voor mensen die (deels) afscheid willen nemen van de EB. Daarover gesproken, de EB hangt nog steeds aan de muur, met wat minder brandende lampjes. Telefonieverkeer handelt hij altijd nog trouw af, maar meer zal het voor die doos niet meer worden.
Als laatste nog mijn dank aan Pogostokje voor de verhelderende informatie en adviezen!!!