Uhm, dat heb ik nergens gezegd!
Op dit moment levert Vodafone op bijna alle netwerken van Reggefiber gewoon 100% de diensten van KPN:
* IPTV van Glashart Media (nu onderdeel van KPN), met de KPN streams. Waarvan de HD+ streams qua zichtbare beeldkwaliteit gelijkwaardig zijn aan het HD beeld van UPC en Ziggo. En idd beter dan bij KPN, dat alleen HD streams heeft. Alleen de SD kwaliteit is niet geweldig (zachtjes gezegd). Dus ingewikkeld verhaal versimpeld: De HD-streams van Vodafone zijn beter dan bij KPN en gelijk aan kabel. De SD streams zijn slechter dan bij kabel.
* Vodafone levert ook nog de CATV vezel van Glashart Media. Met Ned. 1, 2, 3 in HD en de SD zenders in originele kwaliteit vanaf de mediagateay in Hilversum (dus op de CATV vezel is de kwaliteit precies gelijk aan die bij Ziggo en UPC).
* Internet van ISPFabriek (ook onderdeel van KPN).
* Telefonie weet ik even niet helemaal zeker waar ze dat betrekken, maar ik vermoed dezelfde partijen waar XMS en Lijbrandt ook meer werken/werkten.
Wat op dit moment wel uniek is aan Vodafone, is dat ze zelf de afspraken maken met de aanbieders van zenders. Vergelijk de zenderlijsten en pakketten van Vodafone maar eens met die van Telfort. Zelfde bron, zelfde IPTV platform van Glashart Media. Maar de zenderpakketten van Vodafone zijn wel veel aantrekkelijker (met HD als standaard indien een zender ook in HD beschikbaar is).
Verder heb ik ook nergens beweerd dat het sinecure is om zelf apparatuur in POP's te plaatsen. Daar heb jij meer verstand van dan ik, gok ik zo
Echter, zoals je zelf ook al zegt: Vodafone heeft niet voor niets Wiericke over genomen. Ze geven zelf in alle perscommunicatie aan dat zij dit hebben gedaan om los te komen van KPN. Dan gaan ze echt niet alleen maar in die paar gebieden blijven waar "Glasoperator" nu actief is. Waar ze uberhaupt niks met KPN te maken hebben. Maar dat het een mega investering is staat buiten kijf.
Wat ik uitspreek over naar Almere toe komen, omdat ik daar toevallig woon, is puur een wens van mijn kant. Hoop doet leven, toch?
@Arctic Fox. Je schrijft een heel verhaal (met veel emotie), dus het is heel moeilijk om precies te bepalen waar je nou concreet antwoorden op wenst.
Ik denk dat Barre73 ook dichter op de praktijk van de glasvezelwereld zit dan ik. Echter, ik ben van beroep een 'simpele' ICT'er met een buitengewone interesse in de ontwikkelingen op telecom gebied. Sinds er in Almere glasvezel ligt ben ik een gebruiker van het eerste uur: Eerst bij Tweak met KPN diensten, later bij Lijbrandt (en straks zit ik als ik niets doe gezellig bij Telfort).
Ik volg zo'n beetje de topics over alle providers, volg alle glasvezelnieuws op de frontpage van tweakers.net en totaaltv.nl en ook de informatie bij Reggefiber zelf en de "Autoriteit Consument en Markt" (ACM).
Alles wat ik hier schrijf is een reflectie van mijn technische kennis en wat ik uit alle ontwikkelingen en persberichten opmaak. Maar, heel belangrijk, ook 'insiders' als Barre en andere mensen die op persoonlijke titel hier posten.
Ik snap je frustratie met betrekking tot KPN en deel deze ook deels.
Maar het EERLIJKE verhaal is dat er feitelijk door de ACM via regelgeving concurrentie wordt afgedwongen op de glasvezelnetwerken. Iedereen die operator wenst te worden moet zonder pardon toegang krijgen tot de POP's. Natuurlijk vergt dat een ongelofelijke investering, zoals Barre ook al aangeeft, maar het is dus feitelijk mogelijk.
Dat de kleine ISP's die toch een graantje van de markt willen mee pikken (Solcon, Tweak, Scarlet, Tele2, etc.) het te duur vinden om een eigen netwerk aan te leggen tot alle POP's (alleen in Almere al een hele zooi) is terecht, maar absoluut NIET de schuld van Reggefiber of KPN. Dat die providers vervolgens kiezen om wholesalediensten van KPN af te nemen, dat wel geinvesteerd heeft in apparatuur in talloze POP's door het hele land, is een keuze van die providers, niet opgelegd door KPN of Reggefiber.
In al je woede vergeet je overigens eventjes dat de kabelaars jaren lang een monopolie hebben gehad op breedbandverbindingen. Herinner je nog de tijd voor glasvezel kwam? "De kabel gaat verder waar ADSL op houdt". Ja, hoogstens 5 mbit sneller dan de maximaal op ADSL haalbare snelheid.
Nu is er naast "de kabel" op steeds meer plekken een alternatief, ookal is dat nu grotendeels KPN of een provider die wholesalediensten van KPN aanbiedt, en dan is het weer niet goed? Was je liever in de klauwen gebleven van UPC en Ziggo dan? Als er geen FttH om de hoek was komen kijken hadden die nog steeds abbo'tjes geboden van slechts 25 of 40 mbit (de praktsiche max van VDSL of iets daarboven).
Bovendien, zo kan je ook hier lezen en ook bv. in het XS4ALL forum, zijn er ook genoeg (duizenden, zo niet honderdduizenden mensen) die prima tevreden zijn met de door KPN geboden diensten en beeldkwaliteit.
Bijna iedereen die nu van de 'crappy' streams van KPN gebruik maakt, zij het via xDSL, zij het via glasvezel, hadden waarschijnlijk voor hetzelfde geld ook nog steeds op "de kabel" kunnen zitten hoor, met beter beeld. Schijnbaar vinden velen het acceptabel.
[
Voor 92% gewijzigd door
eymey op 16-05-2013 21:27
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.