[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.087 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag contact gehad met KPN over de Decoder die niet geactiveerd kon worden. Netjes geholpen maar ze kregen helaas de decoder niet gereset. Morgen komt een koerier een nieuwe brengen en de oude ophalen.

Goed geregeld al zeg ik het zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:50:
Vandaag contact gehad met KPN over de Decoder die niet geactiveerd kon worden. Netjes geholpen maar ze kregen helaas de decoder niet gereset. Morgen komt een koerier een nieuwe brengen en de oude ophalen.

Goed geregeld al zeg ik het zelf
Hmm dat is wel heel vreemd toevallig gehoord waarom dat niet kon? Aangezien dit gewoon mogelijk moet zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je nu net een nieuwkomer aan de telefoon hebt gehad die de systemen niet kent. Dit aangezien de ADSL/Glasvezel kastjes van Telfort & KPN geregistreerd staan op dezelfde BLIP server.

Via een omweg is dit gewoon op te lossen. Alsnog mooi iig dat je een nieuw kastje krijgt en hoop dat je niet hetzelfde probleem krijgt. Dit komt helaas de afgelopen tijd heel erg veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
bobsquad schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:17:
[...]
Via een omweg is dit gewoon op te lossen. Alsnog mooi iig dat je een nieuw kastje krijgt en hoop dat je niet hetzelfde probleem krijgt. Dit komt helaas de afgelopen tijd heel erg veel voor.
Enig idee waarom dat dan veel voorkomt? Zijn het echt gebruikte decoders die al eerder op een andere account geactiveerd zijn geweest of verstuurd KPN altijd nieuwe?

[ Voor 15% gewijzigd door troftnom op 04-05-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Het zijn gebruikte decoders waar vaak na het ontvangen van "defecte" ontvangers er niks mis mee is. Vaak door problemen icm met Loëwe en B&O tv's.

Deze worden nagekeken en normaal gesproken worden deze helemaal gereset en ook uit de BLIP server gehaald. Dit wil wel eens vergeten worden maar momenteel lijkt het erop dat vanuit het repair center de communicatie met de BLIP server wel eens problemen wil geven waardoor momenteel dus af en toe een batch niet verwijderd wordt op de "authenticatie" (BLIP) server.

Als dit systeem mooi werkt dan is er normaal geen probleem of ze scannen de verkeerde barcode in. (kijk maar eens op je 1853 daar staan 2 barcode's op de onderkant een van het kastje zelf en 1 van de kleine SSD die er in zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:11

Totaalgeflipt

De enige echte

bobsquad schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:29:
Het zijn gebruikte decoders waar vaak na het ontvangen van "defecte" ontvangers er niks mis mee is. Vaak door problemen icm met Loëwe en B&O tv's.

Deze worden nagekeken en normaal gesproken worden deze helemaal gereset en ook uit de BLIP server gehaald. Dit wil wel eens vergeten worden maar momenteel lijkt het erop dat vanuit het repair center de communicatie met de BLIP server wel eens problemen wil geven waardoor momenteel dus af en toe een batch niet verwijderd wordt op de "authenticatie" (BLIP) server.

Als dit systeem mooi werkt dan is er normaal geen probleem of ze scannen de verkeerde barcode in. (kijk maar eens op je 1853 daar staan 2 barcode's op de onderkant een van het kastje zelf en 1 van de kleine SSD die er in zit.)
Wat bedoel je icm B&O tv's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:08
Bang & Olufsen + Loewe TVs geven erg veel problemen icm de VIP1853 die KPN levert.
Voornamelijk problemen met HDMI, maar daar weet ik het fijne niet (meer) van. Tijdje geleden dat ik voor het laatst een 1853 in mijn handen heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:11

Totaalgeflipt

De enige echte

Ow raar, werk zelf bij B&O en sluit regelmatig die KPN decoders aan, maar nooit problemen mee.
Misschien bij wat oudere toestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Totaalgeflipt op 04-05-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:57

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Vandaag bij Kassa :)

Steeds meer mensen moeten zich laten keuren voor hun rijbewijs. In het ene ziekenhuis kan dat voor een paar tientjes, in het andere betaal je de hoofdprijs: bijna 300 euro! En hoe beveilig je je huis? Kassa breekt in met een ex-insluiper en een beveiligingsexpert.

En een studio vol klanten van KPN die klagen over de service.

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

AvK

Ready Set Go

Kalkran schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:41:
Bang & Olufsen + Loewe TVs geven erg veel problemen icm de VIP1853 die KPN levert.
Voornamelijk problemen met HDMI, maar daar weet ik het fijne niet (meer) van. Tijdje geleden dat ik voor het laatst een 1853 in mijn handen heb gehad.
HDMI is HDMI, dat is gewoon een norm. Als bepaalde toestellen niet werken ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de toestellen en niet aan de 'open' norm van HDMI. Niet overal de schuld geven aan KPN bedoel ik.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Waarom werken de TVs dan wel goed met de VIP1963 en ouder?
En met de bluray speler, en de andere apparaten, behalve met de 1853.

[ Voor 37% gewijzigd door Kalkran op 06-05-2013 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35
Kalkran schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:13:
Waarom werken de TVs dan wel goed met de VIP1963 en ouder?
En met de bluray speler, en de andere apparaten, behalve met de 1853.
Waaorm werkt de 1853 wel met zo veel andere TV's of schermen met een HDMI aansluiting, maar niet met B&O en Loewe?

Jouw redenering precies omgedraaid.

Dat er een oplossing voor gevonden zou moeten worden is duidelijk, maar je kan het niet aan de TV fabrikant OF aan KPN toeschrijven. In ieder geval moeten technici van beiden met elkaar in een hok gestopt worden om het met elkaar werkend te krijgen

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 06-05-2013 09:20 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Dat ben ik met je eens, volgens mij komt het door een gebrekkige implementatie van HDCP op de VIP1853. In de eerste instantie gaven nieuwe Philips en Sony TVs ook problemen, maar die zijn ondertussen opgelost. Er komt wel een nieuwe update uit binnenkort, waarmee (blijkbaar) de problemen met Loewe & B&O zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-08 15:54
@pogostokje

Ik heb nu ruim een jaar de configuratie opgesteld zoals hier: http://netwerkje.com/switch-configuratie

Werkt prima, maar ik kom nu één bekabelde internetpoort tekort.

Hoe kan ik dit het makkelijkst oplossen? Ik had zelf al twee oplossingen bedacht, maar ik weet niet of het gaat werken...

- Op de hierboven genoemde pagina staat bij de switch dat poort 4 t/m 8 vrij te gebruiken zijn. Als ik hier rechtstreeks een computer op aansluit, kan ik hier dan internetverbinding op krijgen (en wat moet ik dan nog instellen op de switch?)

- Ik heb nog een HP unmanaged switch liggen (die je bij de Experiabox meegeleverd kreeg) Kan ik die nog achter mijn router aansluiten? (Dan krijg je dus FTU => Managed switch => Router => Unmanaged switch => PC)

Ben benieuwd :)

Alvast bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog steeds supertevreden met mijn kpn glasvezelabo :)
Wou toch eigenlijk iets sneller, dus verhoging aangevraagd van 50 naar 100.
1 belletje naar glasvezelklantenservice, kreeg te horen dat het binnen 24 uur verwerkt zou zijn
Na 1 uur tot mijn verbazing al beschikbaar, hulde _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Even een tip voor allen hier met KPN glasvezel Reset je Experia box momenteel niet aangezien de server waar ze op aangemeld moeten worden niet naar behoren functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 09:27

Pogostokje

* twiet *

psvjw schreef op maandag 06 mei 2013 @ 12:28:
@pogostokje
- Op de hierboven genoemde pagina staat bij de switch dat poort 4 t/m 8 vrij te gebruiken zijn. Als ik hier rechtstreeks een computer op aansluit, kan ik hier dan internetverbinding op krijgen (en wat moet ik dan nog instellen op de switch?)
Dat kan wel, maar er staat nog geen 'internet' op die poorten 4-8. Internet bestaat alleen achter je router, dus je zult een kabeltje vanachter je router naar (bijvoorbeeld) poort 4 moeten brengen en dan heb je nog 3 poorten over om iets leuks mee te doen.
Je zult poorten 4-8 dan wel moeten samenvoegen tot een afgeschermd stukje switch. Je kunt bijvoorbeeld een VLAN verzinnen (bijvoorbeeld VLAN 100), en alle 4 de poorten als ACCESS poort op dat VLAN 100 zetten.
- Ik heb nog een HP unmanaged switch liggen (die je bij de Experiabox meegeleverd kreeg) Kan ik die nog achter mijn router aansluiten? (Dan krijg je dus FTU => Managed switch => Router => Unmanaged switch => PC)
Dat kan ook, maar volgens mij is die HP switch maar 100Mbit. Als dat geen bezwaar is, kun je dat zeker doen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-08 15:54
Pogostokje schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:44:
[...]

Dat kan wel, maar er staat nog geen 'internet' op die poorten 4-8. Internet bestaat alleen achter je router, dus je zult een kabeltje vanachter je router naar (bijvoorbeeld) poort 4 moeten brengen en dan heb je nog 3 poorten over om iets leuks mee te doen.
Je zult poorten 4-8 dan wel moeten samenvoegen tot een afgeschermd stukje switch. Je kunt bijvoorbeeld een VLAN verzinnen (bijvoorbeeld VLAN 100), en alle 4 de poorten als ACCESS poort op dat VLAN 100 zetten.

[...]

Dat kan ook, maar volgens mij is die HP switch maar 100Mbit. Als dat geen bezwaar is, kun je dat zeker doen.
Bedankt voor je antwoord. Er loopt al een kabeltje terug van de router naar de switch om het control panel van de switch te kunnen bereiken (heb ik al die tijd zo laten zitten). Ga ik dit weekend eens even instellen. Super bedankt!

Die HP switch heb ik even opgezocht en is maar 100 Mb/s idd... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
bobsquad schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:20:
Even een tip voor allen hier met KPN glasvezel Reset je Experia box momenteel niet aangezien de server waar ze op aangemeld moeten worden niet naar behoren functioneert.
Je hebt er 192 gemist dit jaar. Meldt ze of allemaal, of niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Kalkran schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:50:
[...]

jaa idd want werkt vaker niet helemaal zoals het hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Goh, wat en stemmingmakerij weer. Als 1 van de eerst aangesloten glasklanten in Nederland (ruim 2 jaar geleden) kan ik open en bloot zeggen dat ik niet of nauwelijks probemen heb gehad. Er draaien hier 5 laptops, een media speler, een internet televiesie, een stuk of 4 vaste PC's, twee playstations, 4 TV's, meerdere moderne telefoons en allemaal zonder problemen. So: hold your crap.

[ Voor 3% gewijzigd door AvK op 08-05-2013 23:31 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AvK schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:30:
Goh, wat en stemmingmakerij weer. Als 1 van de eerst aangesloten glasklanten in Nederland (ruim 2 jaar geleden) kan ik open en bloot zeggen dat ik niet of nauwelijks probemen heb gehad.
Als 1 van de eerst aangesloten ? in je woonplaats zeker.

In september wordt het voor mij al 4 jaar. In het begin was IPTV nog in mpeg2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Kalkran schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:50:
[...]

Ik meld deze maar even omdat het nog steeds niet opgelost is. Laatste melding die ik kreeg:
...... Beperkt beschikbaar onderzoek door leverancier is nog steeds gaande, In verband met impact en lengte van storing in overleg met manager van dienst opgeschaald.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:51:
[...]

Idd, als AvK pas 2 jaar geleden op glas gekomen is, dan kan hij onmogelijk 1 van de eersten in NL zijn. Maar goed, ruzie om details. Ik vind toch wel dat hij een punt heeft:

Er wordt nu wel ontzettend stemming gemaakt en de kwaliteit van TV en dergelijke is ook ondermaats. Maar ik ken genoeg mensen met KPN Glasvezel (of zelfs Interactieve TV via ADSL) die dit inmiddels al jaren hebben en er tevreden mee zijn.

En de stabiliteit van de dienst an sich is gewoon prima in orde. Zelf maak ik nu 3 jaar gebruik van glas (de laatste 2 jaar via Lijbrandt) en ondanks dat ik inhoudelijk nog niet tevreden ben met de diensten, heb ik slechts een incidentele echt grote storing mee gemaakt. In ieder geval nog veeeeel minder dan de ellende die ik begin deze eeuw met UPC heb gehad.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:51:
[...]

Nee, klopt niet. Tenminste in die zin dat ik 1 van de eerste grootschalig aangesloten abbo's heb. Dat anderen toevallig nog in de experimentele fase zijn aangesloten (zoals je zelf zegt nog op mpeg2!!! ) doet niet ter zake. Het gaat er mij om dat glas van KPN domweg erg goed werkt. Dat sommigen problemen ondervinden is waar. Maar dat ligt niet aan de algemene kwaliteit. De 'SD' zenders moeten beter, de HD zenders zijn goed maar ook die kunnen beter. Kwa stabiliteit en service heb ik geen enkele klacht. Waar ik niet goed tegen kan is dat hier regelmatig wordt verkondigd dat glas van KPN niet goed zou werken. Dat is domweg niet waar. Dát is mijn punt. Dat je dan gaat morren dat jij toevallig echt de 1e aangesloten abbo bent is tekenend. Als het zo klote is zeg het dan op. Neem Ziggo, UPC of en andere provider. Wens je veel geluk. En nee, ik ben niet boos. Wil dit gewoon even gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

AvK schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:28:
[...]

Nee, klopt niet. Tenminste in die zin dat ik 1 van de eerste grootschalig aangesloten abbo's heb. Dat anderen toevallig nog in de experimentele fase zijn aangesloten (zoals je zelf zegt nog op mpeg2!!! ) doet niet ter zake. Het gaat er mij om dat glas van KPN domweg erg goed werkt. Dat sommigen problemen ondervinden is waar. Maar dat ligt niet aan de algemene kwaliteit. De 'SD' zenders moeten beter, de HD zenders zijn goed maar ook die kunnen beter. Kwa stabiliteit en service heb ik geen enkele klacht. Waar ik niet goed tegen kan is dat hier regelmatig wordt verkondigd dat glas van KPN niet goed zou werken. Dat is domweg niet waar. Dát is mijn punt. Dat je dan gaat morren dat jij toevallig echt de 1e aangesloten abbo bent is tekenend. Als het zo klote is zeg het dan op. Neem Ziggo, UPC of en andere provider. Wens je veel geluk. En nee, ik ben niet boos. Wil dit gewoon even gezegd hebben.
Hier alleen in het begin een probleem gehad wat veroorzaakt werd in de pop. Dat was redelijk snel opgelost en sindsdien werkt de verbinding prima. Kan mij niet heugen dat we last hebben gehad van een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
AvK schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:28:
[...]

Glas langer dan 2 jaar terug was -zeker- niet in experimentele fase!

Half tot eind 2009 werden in Almere Haven de eerste niet-experimentele klanten al aangesloten op KPN Glasvezel (toen zelfs nog met analoge TV erbij, wat heel kort heeft geduurd).

MPEG2 had niets met experimenteel te maken maar was tot eind 2010 de hoofdcodec voor het hele Interactieve TV product van KPN, dus ook via ADSL en later dus ook glasvezel. Eind 2010 heeft KPN dat echter naar h.264 omgezet om zo op bandbreedte te kunnen besparen, zodat mensen met een lagere ADSL2 snelheid ook ineens toch Interactieve TV konden ontvangen. Ik kan het weten want ik heb van begin 2009 tot voorjaar 2010 Interactieve TV via ADSL gebruikt.

In het voorjaar van 2010 kwam de eerste alternatieve provider naast KPN massaal op glasvezel beschikbaar (Tweak). Dat is langer dan de 2 jaar die jij zegt. Grofweg kan je dus stellen dat sinds eind 2009 en helemaal sinds voorjaar 2010 glasvezel al klaar was voor "primetime".

Maar goed, je punt omtrent het stabiel werken van de dienst blijft absoluut overeind. Ontevreden zijn over de diensten en verbetering willen is heel wat anders dan dat het helemaal niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Is er ergens te vinden of KPN nu eindelijk eens klaar is met de 500 mbps pilot, en het breder gaat uitrollen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pogostokje schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:44:
[...]

Dat klopt idd die zijn maar 100Mbit de HP switch die je krijgt.
Helaas kan KPN nooit zeggen welke je krijgt toegezonden.
Want KPN levert ook een Netgear switch van 1Gbit, die heb ik dus gekregen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:07
jacovn schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:50:
Is er ergens te vinden of KPN nu eindelijk eens klaar is met de 500 mbps pilot, en het breder gaat uitrollen ?
Is al lang geen pilot meer. Er zijn een groot aantal uitrolgebieden van Reggefiber het laatste jaar voorzien van Gbit apparatuur in de PoP's. Helaas nog wel alleen bij de uitrol dus. Planning voor bestaande PoP's is me niet bekend.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Barre73 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 21:12:
[...]

Is al lang geen pilot meer. Er zijn een groot aantal uitrolgebieden van Reggefiber het laatste jaar voorzien van Gbit apparatuur in de PoP's. Helaas nog wel alleen bij de uitrol dus. Planning voor bestaande PoP's is me niet bekend.
Ik denk dat upc sneller 500 mbps levert in Almere, als dat qua prijs te doen is breng ik daar wel mijn euro's heen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Donderdagavond had mijn VIP1853 hemelvaart. :)
Klantenservice gaat me een nieuwe toezenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Barre73 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 21:12:
[...]
Zelfs dat niet overal helaas, hier in mijn Vinex wijk zijn het afgelopen jaar de eerste aansluitingen gerealiseerd, maar zonder 500Mb optie. Gemiste kans, hadden ze beter ook meteen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ach wij hebben ook glas sinds vorig jaar najaar en blijkbaar ook geen gigabit infra (Almere Buiten striphelden) Alleen kan KPN zelfs niet vertellen of er nu wel of niet gigabit infra ligt.
Als dat er wel is, wil ik wel van ze afnemen, en dan komt er nog wel een keer een upgrade, maar als het er niet eens in basis is gaat het jaren duren vrees ik..

Maar het niet kunnen vertellen wat voor hardware ze gebruiken in de POP, is eigenlijk al genoeg om niet een dienst van ze af te willen nemen. Ik heb ook enige ervaring met KPN zakelijk, en dat wisselt tussen erg goed, en zeer slecht.

Als ze nu webcare mensen hadden die hier meekeken kreeg ik mischien eens een antwoord waar ik wat mee kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jacovn schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:25:
ach wij hebben ook glas sinds vorig jaar najaar en blijkbaar ook geen gigabit infra (Almere Buiten striphelden) Alleen kan KPN zelfs niet vertellen of er nu wel of niet gigabit infra ligt.
Als dat er wel is, wil ik wel van ze afnemen, en dan komt er nog wel een keer een upgrade, maar als het er niet eens in basis is gaat het jaren duren vrees ik..

Maar het niet kunnen vertellen wat voor hardware ze gebruiken in de POP, is eigenlijk al genoeg om niet een dienst van ze af te willen nemen. Ik heb ook enige ervaring met KPN zakelijk, en dat wisselt tussen erg goed, en zeer slecht.

Als ze nu webcare mensen hadden die hier meekeken kreeg ik mischien eens een antwoord waar ik wat mee kan..
Dan zal ik je het antwoord geven: In Almere Stripheldenbuurt is geen Gigabit apparatuur aanwezig in de PoPs.

Overigens begon dat verglazingsproject van de al aanwezige buizen (Trinet) in de herfst van 2011 en toen was er nog nergens Gigabit van KPN.

Maak wel even een onderscheid in de infra van Reggefiber (het glas, de buizen en de fysieke wijkcentrale) en de apparatuur van de operator, in dit geval KPN Wholesale. Dat eerste kan makkelijk tot 10Gbit aan per aansluiting. Of nog meer, maar dat is nog niet getest. Dus de infra is goed.

De crux zit in de apparatuur in de PoP's en die is van KPN Wholesale. Andere operators die wel Gigabit leveren zijn van harte welkom maar moet je met een kaarsje zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 11-05-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Idd. Het enige wat we kunnen hopen is dat "Glasoperator" en de rest van de club van Wiericke, nu ze zijn overgenomen door Vodafone, snel in andere plaatsen gaan uitbreiden.

Van de grote al bestaand 'verglaasde' steden kwam Vodafone ook als eerste in Almere en Leeuwarden met aanbod. Laten we hopen dat, als ze gaan uitbreiden, er hier ook snel een tweede operator komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thombias schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 09:17:
Donderdagavond had mijn VIP1853 hemelvaart. :)
Klantenservice gaat me een nieuwe toezenden.
Ook met HDD? Die van mij heeft ook steeds vaker kuren mn het niet willen op nemen of alleen de eerste 5 min laten zien en dan niet verder kunnen kijken. Voel er alleen niet voor het online opnemen dus zou graag weer een hdd recoder willen. Zijn ze bij Kpn niet heel duidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Barre73 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:28:
[...]

Dan zal ik je het antwoord geven: In Almere Stripheldenbuurt is geen Gigabit apparatuur aanwezig in de PoPs.

Overigens begon dat verglazingsproject van de al aanwezige buizen (Trinet) in de herfst van 2011 en toen was er nog nergens Gigabit van KPN.
Bedankt voor je antwoord.. Het is niet echt wat ik wilde horen, maar duidelijk is het nu wel. Ze hebben bij ons in 2012 de vezel naar binnen geblazen en afgemonteerd, ergens in de herfst.

Dan maar wachten op Vodafone of bij UPC blijven. Beeldkwaliteit is de echte dealbreaker voor mij, 20 mbit minder bandbreedte kan ik wel mee leven..

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 13-05-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:04:
[...]

Ook met HDD? Die van mij heeft ook steeds vaker kuren mn het niet willen op nemen of alleen de eerste 5 min laten zien en dan niet verder kunnen kijken. Voel er alleen niet voor het online opnemen dus zou graag weer een hdd recoder willen. Zijn ze bij Kpn niet heel duidelijk over.
Nee zonder HDD. Met HDD worden volgens mij niet meer uitgeleverd. Het is volgens mij alleen nog maar mogelijk op te nemen in de Cloud van KPN.

Ik heb trouwens geen nieuwe gekregen maar een swap. Dus van een decoder van iemand die ook mogelijk problemen heeft gehad met de firmware.

[ Voor 11% gewijzigd door Thombias op 16-05-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:28
Even een vraagje: volgende week wordt het glas in mijn meterkast afgemonteerd. Wordt dan (doorgaans) ook direkt een NTU geplaatst, of komt die op een later tijdstip? Glasvezel-compatible modem heb ik al (nu nog VDSL). Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctic Fox
  • Laatst online: 30-06 13:21
eymey schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:38:
Idd. Het enige wat we kunnen hopen is dat "Glasoperator" en de rest van de club van Wiericke, nu ze zijn overgenomen door Vodafone, snel in andere plaatsen gaan uitbreiden.

Van de grote al bestaand 'verglaasde' steden kwam Vodafone ook als eerste in Almere en Leeuwarden met aanbod. Laten we hopen dat, als ze gaan uitbreiden, er hier ook snel een tweede operator komt.
Maar vind jij het dan zo vreemd dat mensen de praatjes van de colporteurs aan de deur van KPN en Co een keer zat zijn? Vind jij het dan zo vreemd dat er op internet genoeg klachten zijn dat KPN voor z,n FTTH klanten nog mindere kwaliteit levert dan zeg eens een UPC of Ziggo.? KPN heeft grote invloed en die gaat bepalen wat andere ISP,s voor minderwaardige streams moeten leveren?
Vind jij het raar dat als ik je zeg dat de leek denk ik in eerste instantie gedacht heeft dat er echte concurrentie zou komen met de glasvezel wat in feite nu weer onjuist blijkt te zijn. Je dacht dat iedere provider actief kon worden en met eigen aanbod komen komen..juist omdat er die zee van ruimte was. Maar wat blijkt nou.. de provider kan dat helemaal niet want hij moet weer flink gaan investeren vanuit de POP,s naar de huizen toe. En vertel mij nu aub niet dat dit zomaar een kleine investering is want als dat zo was waarom gaat dan vervolgens een grote groep wel die minderwaardige kwaliteit van KPN accepteren?
Neem nou een Tele2 die wil zich zeker graag onderscheiden maar ook zij( en vele anderen) leveren gewoon die KPN streams. Waarom doen ze dit? Omdat ze geen eigen aanvoer willen leveren? Het lijkt mij dat jij er redelijk vestand van hebt vertel me aub dan ook maar eens eerlijk wat jij denkt dat dit voor een kleine provider dan zal kosten om die investering te doen? Is toch van de Zotte dat men nu weer door de grote kostenpost van KPN afhankelijk is. Wat heeft men dan in hemelsnaam aan die hele glasvezel?
En nu zeg jij dat mensen op een Vodafone of Whisper moeten gaan wachten? De grote vraag is in den beginnen of Vodafone het in eerste instantie dan ook echt anders gaat doen. Te beginnen met de beeldkwaliteit als een volwaardig DVB-C aanbod. Die levert een Caiway wel maar het frappante is dat je die dan niet kan afnemen want..jawel Cogas of CIF heeft niet gelegd maar Reggefiber/KPN. Neemt vodafone dan nu ook Caiway over en zorgt dat deze op dit KPN netwerk actief wordt en alle kabels gaat vervangen vanaf die POP,s?? Want op dit Cogas,Cif netwerk kan Caiway dus wel met 21HD zenders in volwaardige kwaltiteit leveren zowel via IPTV als DVB-C.
En als je goed nadenkt weet je ook heel goed dat als deze provrider in een Ziggo of UPC omgeving actief wordt dat deze per direct een heel groot probleem hebben en ook gedwongen zullen worden om bepaalde zaken aan te passen. Maar wat vreemd nou dat deze weer niet actief is op het Reggefiber netwerk. Daarom is het helemaal niet zo raar dat de mensen die verhalen van de glasvezel helemaal niet meer geloven en nu juist lekker bij ZIggo of UPC blijven zitten. En nu al helemaal KPN er zo,n zootje van maakt. Het wordt eens hoog tijd dat er eerlijke verhalen naar de mensen toe komen ipv van al die halve waarheden.
Men zegt nu wel dat er gelijkwaardige concurrentie is maar ik zie het echt nog niet en al helemaal niet van de grote belofte genaamd glasvezel. Bepaalde zaken doe je gewoon niet waaronder een FTTH een minderwaardige kwaliteit leveren maar KPN die doet het gewoon. En andere ISP,s op dezelfde glasvezel doen dit zeker ook omdat ze het helemaal met deze aanpak van KPN eens zijn? Geloof je het zelf?
Het is gewoon ronduit schandalig wat KPN hier doet en absoluut iets wat de glasvezel in een slecht daglicht doet staan en volkomen onacceptabel. KPN zelf betitelt dit overigens als acceptabele beeldkwaliteit op de glasvezel. Nou dan is het ook acceptabel dat er harde kritiek komt op de glasvezel in z,n geheel en dat er nou eens echt voor mensen de waarheid op tafel komt. Het lijkt wel of er gelijkwaardige concurrentie komt maar uiteindelijk is het een wassen neus. Nee natuurlijk nu moeten mensen weer op Vodafone gaan wachten waarbij het gewoon nog te bezien valt of deze het ook echt anders gaat doen.
Tot slot bekijk nou maar eens wat KPN nog meer doet: Bijv geen Los internet Abo leveren op FTTH. Op hun site net doen alsof overal VDSL ligt immers de DSL abos van van 8MB meteen naar 40 MB. Ga zo maar door..pak de colporteur praatjes erbij en wat die bij mensen al voor een ontevredenheid gebracht heeft dan is het volkomen acceptabel dat mensen het een keer kotsemoe zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Arctic Fox op 16-05-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:25

mwa

M'n log van de experia box staat vol met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
05/16/2013  16:54:48 Get system time from NTP server:141.105.121.242.
05/16/2013  16:54:48 NTP Date/Time updated.    
05/16/2013  16:54:48 Get system time from NTP server:193.79.237.14.
05/16/2013  16:54:18 NTP Date/Time updated.    
05/16/2013  16:54:18 Get system time from NTP server:88.159.82.127.
05/16/2013  16:54:18 Get system time from NTP server:178.251.120.16.
05/16/2013  16:53:48 NTP Date/Time updated.    
05/16/2013  16:53:48 Get system time from NTP server:82.94.164.166.
05/16/2013  16:53:48 Get system time from NTP server:85.12.29.122.

Dit gaat om de 30 seconden zo door, al dagen lang.
Iemand enig idee wat dit kan betekenen? Ik heb een aantal van de IP's getraced, en het lijken mij geen NTP servers (ik kom bv uit op webcam-uden.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
p.m. schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:33:
Even een vraagje: volgende week wordt het glas in mijn meterkast afgemonteerd. Wordt dan (doorgaans) ook direkt een NTU geplaatst, of komt die op een later tijdstip? Glasvezel-compatible modem heb ik al (nu nog VDSL). Bvd!
Als je al langer geleden (bijvoorbeeld tijdens de vraagbundeling) een abonnement hebt afgenomen zou je inderdaad direct de NTU moeten krijgen. Wil nog niet zeggen dat het ook allemaal werkt want KPN moet zelf de diensten aanzetten. Er wordt geen activatie gedaan of zo. Wel zal normaliter een basis internetsnelheid van 30 of 50 Mbit moeten werken.
Die NTU zou in een grote doos van KPN moeten komen een paar dagen voor je huisaansluitingsafspraak. Samen met nog een boel andere apparatuur. Staat op: Kastje voor de monteur (echt waar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jacovn schreef op maandag 13 mei 2013 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor je antwoord.. Het is niet echt wat ik wilde horen, maar duidelijk is het nu wel. Ze hebben bij ons in 2012 de vezel naar binnen geblazen en afgemonteerd, ergens in de herfst.

Dan maar wachten op Vodafone of bij UPC blijven. Beeldkwaliteit is de echte dealbreaker voor mij, 20 mbit minder bandbreedte kan ik wel mee leven..
Maar als je nu al Vodafone glas neemt krijg je ook een prima beeldkwaliteit hoor. Minstens net zo goed als bij UPC (toch Eymey?). Dat zijn betere streams dan die van KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Je hebt op zich helemaal gelijk maar je haalt een paar dingen door elkaar. Het zijn niet providers die moeten zorgen voor apparatuur in PoPs en dergelijke. Dat doet een operator. En die verkoopt zijn diensten aan providers. Aangezien de praktijk is dat KPN (Wholesale) de enige echte operator is op de Reggefiber netwerken nemen alle providers dezelfde diensten af. En dat kan dan nog verschillen in de zin van met CATV (en betere HD streams) of zonder CATV (en met mindere KPN streams) maar dat is dan ook wel de keuze.

Wat Eymey net roept is bepaald geen sinecure. Dan zou Vodafone middels haar net overgenomen bedrijf Glasoperator ten eerste een aantal CityPoP's in Almere moeten voorzien van een backbone verbinding naar de buitenwereld. Dat kan dan bijvoorbeeld via Eurofiber, Relined, etc... Dan ligt er een hoge capaciteits verbinding vanuit die CityPoP naar een ander punt naar Vodafone's keuze. Zogenaamd Dark Fiber. De verbindingen tussen CityPoP's en Area Pops loopt dan via de ring die Reggefiber daar heeft aangelegd. En in al die AreaPoP's moet dan nog actieve apparatuur komen om klanten op te kunnen aansluiten.
Het kost aardig wat kan ik je zeggen.. En dat zou alleen nog maar Almere zijn.

Aan de andere kant: Die overname is niet voor niets gedaan. Het is de enige manier om helemaal los te komen van KPN. En als iemand het kan is het Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:30:
[...]

Maar als je nu al Vodafone glas neemt krijg je ook een prima beeldkwaliteit hoor. Minstens net zo goed als bij UPC (toch Eymey?). Dat zijn betere streams dan die van KPN zelf.
Uhm, dat heb ik nergens gezegd!

Op dit moment levert Vodafone op bijna alle netwerken van Reggefiber gewoon 100% de diensten van KPN:

* IPTV van Glashart Media (nu onderdeel van KPN), met de KPN streams. Waarvan de HD+ streams qua zichtbare beeldkwaliteit gelijkwaardig zijn aan het HD beeld van UPC en Ziggo. En idd beter dan bij KPN, dat alleen HD streams heeft. Alleen de SD kwaliteit is niet geweldig (zachtjes gezegd). Dus ingewikkeld verhaal versimpeld: De HD-streams van Vodafone zijn beter dan bij KPN en gelijk aan kabel. De SD streams zijn slechter dan bij kabel.

* Vodafone levert ook nog de CATV vezel van Glashart Media. Met Ned. 1, 2, 3 in HD en de SD zenders in originele kwaliteit vanaf de mediagateay in Hilversum (dus op de CATV vezel is de kwaliteit precies gelijk aan die bij Ziggo en UPC).

* Internet van ISPFabriek (ook onderdeel van KPN).

* Telefonie weet ik even niet helemaal zeker waar ze dat betrekken, maar ik vermoed dezelfde partijen waar XMS en Lijbrandt ook meer werken/werkten.

Wat op dit moment wel uniek is aan Vodafone, is dat ze zelf de afspraken maken met de aanbieders van zenders. Vergelijk de zenderlijsten en pakketten van Vodafone maar eens met die van Telfort. Zelfde bron, zelfde IPTV platform van Glashart Media. Maar de zenderpakketten van Vodafone zijn wel veel aantrekkelijker (met HD als standaard indien een zender ook in HD beschikbaar is).

Verder heb ik ook nergens beweerd dat het sinecure is om zelf apparatuur in POP's te plaatsen. Daar heb jij meer verstand van dan ik, gok ik zo ;)

Echter, zoals je zelf ook al zegt: Vodafone heeft niet voor niets Wiericke over genomen. Ze geven zelf in alle perscommunicatie aan dat zij dit hebben gedaan om los te komen van KPN. Dan gaan ze echt niet alleen maar in die paar gebieden blijven waar "Glasoperator" nu actief is. Waar ze uberhaupt niks met KPN te maken hebben. Maar dat het een mega investering is staat buiten kijf.

Wat ik uitspreek over naar Almere toe komen, omdat ik daar toevallig woon, is puur een wens van mijn kant. Hoop doet leven, toch?

@Arctic Fox. Je schrijft een heel verhaal (met veel emotie), dus het is heel moeilijk om precies te bepalen waar je nou concreet antwoorden op wenst.

Ik denk dat Barre73 ook dichter op de praktijk van de glasvezelwereld zit dan ik. Echter, ik ben van beroep een 'simpele' ICT'er met een buitengewone interesse in de ontwikkelingen op telecom gebied. Sinds er in Almere glasvezel ligt ben ik een gebruiker van het eerste uur: Eerst bij Tweak met KPN diensten, later bij Lijbrandt (en straks zit ik als ik niets doe gezellig bij Telfort).

Ik volg zo'n beetje de topics over alle providers, volg alle glasvezelnieuws op de frontpage van tweakers.net en totaaltv.nl en ook de informatie bij Reggefiber zelf en de "Autoriteit Consument en Markt" (ACM).

Alles wat ik hier schrijf is een reflectie van mijn technische kennis en wat ik uit alle ontwikkelingen en persberichten opmaak. Maar, heel belangrijk, ook 'insiders' als Barre en andere mensen die op persoonlijke titel hier posten.

Ik snap je frustratie met betrekking tot KPN en deel deze ook deels.

Maar het EERLIJKE verhaal is dat er feitelijk door de ACM via regelgeving concurrentie wordt afgedwongen op de glasvezelnetwerken. Iedereen die operator wenst te worden moet zonder pardon toegang krijgen tot de POP's. Natuurlijk vergt dat een ongelofelijke investering, zoals Barre ook al aangeeft, maar het is dus feitelijk mogelijk.

Dat de kleine ISP's die toch een graantje van de markt willen mee pikken (Solcon, Tweak, Scarlet, Tele2, etc.) het te duur vinden om een eigen netwerk aan te leggen tot alle POP's (alleen in Almere al een hele zooi) is terecht, maar absoluut NIET de schuld van Reggefiber of KPN. Dat die providers vervolgens kiezen om wholesalediensten van KPN af te nemen, dat wel geinvesteerd heeft in apparatuur in talloze POP's door het hele land, is een keuze van die providers, niet opgelegd door KPN of Reggefiber.

In al je woede vergeet je overigens eventjes dat de kabelaars jaren lang een monopolie hebben gehad op breedbandverbindingen. Herinner je nog de tijd voor glasvezel kwam? "De kabel gaat verder waar ADSL op houdt". Ja, hoogstens 5 mbit sneller dan de maximaal op ADSL haalbare snelheid.

Nu is er naast "de kabel" op steeds meer plekken een alternatief, ookal is dat nu grotendeels KPN of een provider die wholesalediensten van KPN aanbiedt, en dan is het weer niet goed? Was je liever in de klauwen gebleven van UPC en Ziggo dan? Als er geen FttH om de hoek was komen kijken hadden die nog steeds abbo'tjes geboden van slechts 25 of 40 mbit (de praktsiche max van VDSL of iets daarboven).

Bovendien, zo kan je ook hier lezen en ook bv. in het XS4ALL forum, zijn er ook genoeg (duizenden, zo niet honderdduizenden mensen) die prima tevreden zijn met de door KPN geboden diensten en beeldkwaliteit.

Bijna iedereen die nu van de 'crappy' streams van KPN gebruik maakt, zij het via xDSL, zij het via glasvezel, hadden waarschijnlijk voor hetzelfde geld ook nog steeds op "de kabel" kunnen zitten hoor, met beter beeld. Schijnbaar vinden velen het acceptabel.

[ Voor 92% gewijzigd door eymey op 16-05-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
[b]eymey schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:04:[/

Bijna iedereen die nu van de 'crappy' streams van KPN gebruik maakt, zij het via xDSL, zij het via glasvezel, hadden waarschijnlijk voor hetzelfde geld ook nog steeds op "de kabel" kunnen zitten hoor, met beter beeld. Schijnbaar vinden velen het acceptabel.
Ehm ja. Hier nemen we vaak niet eens de moeite om naar de HD zenders te switchen, kijken dus vooral SD.
Er is vast van alles af te dingen op de KPN-implementatie, maar enige credits verdienen ze wel. Volgens mij waren ze ruim voor Ziggo met Tv op tablet/laptop en ook het opnemen op afstand vind ik best handig. En belangrijk: vrouw en kind redden zich er ook prima mee.

Ontopic: hopelijk volgende week rond deze tijd werkend glasvezel. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:16

Speedmaster

Make my day...

dialmformark schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:56:
M'n log van de experia box staat vol met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
05/16/2013  16:54:48 Get system time from NTP server:141.105.121.242.
05/16/2013  16:54:48 NTP Date/Time updated.    
05/16/2013  16:54:48 Get system time from NTP server:193.79.237.14.
05/16/2013  16:54:18 Get system time from NTP server:88.159.82.127.
05/16/2013  16:54:18 Get system time from NTP server:178.251.120.16.
05/16/2013  16:53:48 Get system time from NTP server:82.94.164.166.
05/16/2013  16:53:48 Get system time from NTP server:85.12.29.122.

Dit gaat om de 30 seconden zo door, al dagen lang.
Iemand enig idee wat dit kan betekenen? Ik heb een aantal van de IP's getraced, en het lijken mij geen NTP servers (ik kom bv uit op webcam-uden.nl).
Dat was een bug, weet niet of je al op de nieuwste firmware versie zit, daarin moet het namelijk wel opgelost zijn. Wat je kan doen om het op te lossen is je tijdschema wat je ingesteld hebt voor het down brengen van de wifi tijdens de nacht uit schakelen. (Eco modus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streelder
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 01:20
Door de brakke draadloze verbinding van de experiabox v8 (Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.124), ben ik van plan hier een andere wireless router achter te hangen.

Nu heb ik begrepen dat dit mogelijk is dmv een PPPoE verbinding in te stellen, alleen nog belangrijker is misschien wel dat het vlan's moet ondersteunen. En die routers lijken wat moeilijker te vinden Nu maak ik geen gebruik van telefonie dus zal ik via de experiabox alleen IPTV moeten doorgeven. Ik heb nog niet helemaal begrepen of ik dan niet meer de experiabox hoef te gebruiken, indien ik alleen gebruik maak van internet + IPTV.

Nu heb ik een aantal routers op het oog: Netgear WNDR4500 ; Asus RT-N66U ; Linksys EA4500-EW ; TP-Link TL-WDR4900 alleen kan ik nergens vinden of een van deze vlan's ondersteunt (liefst met een stock firmware, maar is niet noodzakelijk indien dit grafisch in te stellen is en niet dmv command lines 8) )

Routers: http://tweakers.net/price...;308229;323397/categorie/

Iemand die dit wel weet, en wellicht nog andere suggesties heeft qua routers

[ Voor 10% gewijzigd door streelder op 17-05-2013 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Als je alleen je draadloze netwerk wilt verbeteren is er een simpelere oplossing (en goedkoper).

Schakel WiFi uit in je Experiabox en koop een goed AccessPoint (AP) of een router die als AP kan dienen. En met goede bedoel ik een AP met simultaan 2.4 en 5Ghz 802.11n of zelfs al 802.11ac als je een client hebt met een 802.11aa adapter of klaar wilt zijn voor de toekomst.

Dan blijft je Experiabox gewoon de router en telefonie ongewijzigd, je draadloze netwerk aangepakt.

Sluit dat AccessPoint bekabeld aan op je Experiabox. Je kunt hem ook centraal plaatsen in huis of bij de zithoek in de woonkamer als je daar het meest vertoeft met WiFi apparaten.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aelibey
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01-2024
Weet iemand misschien hoe ik de password voor KPN Voip kan vinden?
Ik heb namelijk met Wireshark een snif uitgevoerd met gebruik van een hub.
De gebruikersnaam staat als plaintext er in: telefoonnummer@ims.imscore.net
Maar waar of welke regels moet ik zoeken om het wachtwoord te achterhalen. En hoe weet ik of deze misschien md5 :( beveiligd is?
alvast bedankt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:42
Dit is toch niet mogelijk? Het hele verhaal met de Mikrotik router zorgt er toch ook voor dat je het Voice VLAN nog wel via de Experiabox laat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
aelibey schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:40:
Weet iemand misschien hoe ik de password voor KPN Voip kan vinden?
Ik heb namelijk met Wireshark een snif uitgevoerd met gebruik van een hub.
De gebruikersnaam staat als plaintext er in: telefoonnummer@ims.imscore.net
Maar waar of welke regels moet ik zoeken om het wachtwoord te achterhalen. En hoe weet ik of deze misschien md5 :( beveiligd is?
alvast bedankt >:)
Als je het hebt over ims.imscore.net dan heb je als het goed is een ondernemers pakket bij KPN en dan kun je wel het wachtwoord opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aelibey
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01-2024
bobsquad schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 22:22:
[...]

Als je het hebt over ims.imscore.net dan heb je als het goed is een ondernemers pakket bij KPN en dan kun je wel het wachtwoord opvragen.
Ja dat klopt. Ik heb het nog gisteren gevraagd en ze konden deze gegevens niet geven, omdat ze de gegevens niet hadden. En als je een sip telefoon wil gebruiken, dan moest je perse een KPN sip phone kopen van hun eigen webshop 8)7 . Heel raar. Maar ik zal het morgen nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Bel even naar zakelijk en zeg dat je deze nodig hebt voor IP Centrex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
Barre73 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:29:
[...]

Die NTU zou in een grote doos van KPN moeten komen een paar dagen voor je huisaansluitingsafspraak. Samen met nog een boel andere apparatuur. Staat op: Kastje voor de monteur (echt waar...)
Inderdaad, 1 dag na je bericht een doos ontvangen, met daarin een Genexis gigabit NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:05
Ik heb de Mikrotik router die Pogostokje aanbeveelt vandaag ontvangen. Ik heb hem via Ebay bij één of andere winkel in Latvia besteld voor 116 euro. Die winkel in NL verkoopt hem voor 180 geloof ik, dus al met al een goede deal.

Ik ben in elk geval een paar uurtjes zoet geweest met het configureren. Inmiddels heb ik het allemaal in elk geval onder de knie en werkt het allemaal. Het is in elk geval een fijne router! Alles is erg logisch opgezet. Ik heb de scripts van de website van Pogostokje gebruikt. Sommige regels uit het script werden niet verwerkt, maar na wat aanpassingen hier en daar heb ik het werkende gekregen. Één voorbeeld hiervan was de DNS servers. Deze werden niet toegevoegd en heb ik met de hand toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02-2022
Vraagje voor de experts.... ik ga de setup van Pogostokje (incl RB2011 router) installeren thuis om (voor zover mogelijk) af te zijn van de alom gehate ExpBox V8. Dus IPTV en internet niet meer via de ExpBOX. Ik vroeg me alleen af: de live TV streams voor op je iPad en telefoon, is dat internet of IPTV? Ik dacht te lezen dat het een internetstream was, in dat geval geen probleem, want VLAN 6 naar een wifi-verbinding.

Als het IPTV (VLAN4) is, dan wordt het wel een lastiger verhaal lijkt me....

Als alles geinstalleerd is, zal ik hier nog even terugkoppelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
p.m. schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:26:
[...]

Ehm ja. Hier nemen we vaak niet eens de moeite om naar de HD zenders te switchen, kijken dus vooral SD.
Er is vast van alles af te dingen op de KPN-implementatie, maar enige credits verdienen ze wel. Volgens mij waren ze ruim voor Ziggo met Tv op tablet/laptop en ook het opnemen op afstand vind ik best handig. En belangrijk: vrouw en kind redden zich er ook prima mee.
Zo herkenbaar, lol. De HD streams zijn vergeleken met Ziggo echt drama. Maar goed, andere zaken zijn weer mooi geregeld en inderdaad, de interface heeft een hogere GAF*

* GAF = Girlfriend Approval Factor :P

sorry voor dubbelpost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

kasper79 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:12:
Vraagje voor de experts.... ik ga de setup van Pogostokje (incl RB2011 router) installeren thuis om (voor zover mogelijk) af te zijn van de alom gehate ExpBox V8. Dus IPTV en internet niet meer via de ExpBOX. Ik vroeg me alleen af: de live TV streams voor op je iPad en telefoon, is dat internet of IPTV? Ik dacht te lezen dat het een internetstream was, in dat geval geen probleem, want VLAN 6 naar een wifi-verbinding.
Die app bedoel je? Dat gaat gewoon over het normale internet en werkt prima over wifi. Niks bijzonders gelukkig.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Signum666 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 22:01:
Ik heb de scripts van de website van Pogostokje gebruikt. Sommige regels uit het script werden niet verwerkt, maar na wat aanpassingen hier en daar heb ik het werkende gekregen. Één voorbeeld hiervan was de DNS servers. Deze werden niet toegevoegd en heb ik met de hand toegevoegd.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, het is bedoeld om allemaal in 1x te werken. Dus ik ben blij dat je dit even aangeeft!
Ik hou mij aanbevolen (via een DM) wat er evt mis ging en het zou helemaal top zijn als je configuratie van jouw systeem hebt zodat we de verschillen kunnen zien. Mogelijk gebruik je een andere (nieuwere?) versie van RouterOS en moet ik daar iets mee op de site. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
Ik heb een DM gestuurd :)

Connectie is erg stabiel en de range van de wifi is niet normaal. Ik ben blij dat ik van die Experia box af ben! Voorheen altijd problemen met games als bijv. BF3 (connection to the server timed out), maar dat is nu verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:57
iscorpio schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 12:13:
Misschien is dit een oplossing voor wie de Expedia box wil overslaan en PPPoE wil laten afhandelen door hun router (PPPoE passthrough). Werkt bij mij prima i.c.m. een Time Capsule.

http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/
Kun je hierna nog wel op het Experia modem komen? Kun je het Experiamodem een factory reset geven en heeft ie dan weer de standaard KPN settings?

Ik twijfel even of ik deze oplossing ga proberen, of dat ik een managed switch aan ga schaffen en met VLAN's één en ander ga inregelen.

probleem waar ik tegenaanloop is dat ik geen VPN met het werk op kan zetten, omdat dezelfde scope (192.168.2.x) wordt gebruikt. Ik wil dus het IP + DHCP scope kunnen aanpassen en KPN heeft al aangegeven dat dit niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Signum666 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:55:
Connectie is erg stabiel en de range van de wifi is niet normaal. Ik ben blij dat ik van die Experia box af ben! Voorheen altijd problemen met games als bijv. BF3 (connection to the server timed out), maar dat is nu verleden tijd.
Kan niet wachten tot ik hem binnen heb! Heb inmiddels Mikrotik RB2011 UAS-2HnD-IN (wat een naam.....) besteld, samen met een RB571 die ik als repeater ga gebruiken op de slaapkamer - maar als ik jou hoor over de goede range was dat misschien niet eens nodig ;)

Heb ook behoorlijk genoeg van de brakke NAT, brakke router en brakke software van de 'Nixperia' box. Hij gaat gemiddeld eens in de twee dagen over z'n nek, en zoveel hoeft hij nou ook weer niet te doen: 2 laptops en 3 telefoons die wireless netwerk krijgen toegewezen en af en toe wat TV en VoIP.

Heb alles besteld bij wimoodshop.nl overigens - ik laat mijn ervaringen wel even weten.

Ben overigens ook geinteresseerd mochten er wijzigingen in die scripts zijn. Ik ga die namelijk ook zo gebruiken aangezien mijn config identiek is, op een extra ethernet7 poort in de bridge met VLAN4 en ethernet6 na (ik heb 2 decoders).

PS: heb jij je transmit power nog naar boven bijgesteld (dus hoger dan 20dBm) ? 8)
mawi schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:18:
[...]

Ik twijfel even of ik deze oplossing ga proberen, of dat ik een managed switch aan ga schaffen en met VLAN's één en ander ga inregelen.

probleem waar ik tegenaanloop is dat ik geen VPN met het werk op kan zetten, omdat dezelfde scope (192.168.2.x) wordt gebruikt. Ik wil dus het IP + DHCP scope kunnen aanpassen en KPN heeft al aangegeven dat dit niet mogelijk is.
Probleem met VPN had ik inderdaad ook. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar de hierboven genoemde oplossing met router + managed switch lijkt het meest fail safe in ieder geval.... succes

[ Voor 20% gewijzigd door kasper79 op 29-05-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
mawi schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:18:
[...]

Kun je hierna nog wel op het Experia modem komen? Kun je het Experiamodem een factory reset geven en heeft ie dan weer de standaard KPN settings?

Je kan na die oplossing niet meer bij de instellingen van de Expediabox komen. Na een reset zou alles weer de factory instellingen hebben.

Heeft voor mij goed gewerkt maar ben toch ook maar over gegaan naar een managed switch van TP-Link. Ben nu ook af van de Expediabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
iscorpio schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:54:
[...]
Heeft voor mij goed gewerkt maar ben toch ook maar over gegaan naar een managed switch van TP-Link. Ben nu ook af van de Expediabox.
Ik heb toch ook maar een TP-Link managed switch besteld, leek me toch de beste oplossing. Ik zit helaas toch nog vast aan de Experia box ivm telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:56

Bellerophon

Persona non grata

mawi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:02:
[...]

Ik heb toch ook maar een TP-Link managed switch besteld, leek me toch de beste oplossing. Ik zit helaas toch nog vast aan de Experia box ivm telefonie.
En wat kost die? Want ik begin echt simpel te worden van de Experia box :')

PSN: Bellerophon-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Bellerophon schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:09:
[...]

En wat kost die? Want ik begin echt simpel te worden van de Experia box :')
Heb 'm gisteravond om 22:30 uur besteld bij 4Launch, en tot mijn verbazing kreeg ik rond 23:30 uur bevestging dat ie was opgestuurd!!

pricewatch: TP-Link TL-SG3210

Prijs komt op € 90,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
AvK schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:30:
Goh, wat en stemmingmakerij weer. Als 1 van de eerst aangesloten glasklanten in Nederland (ruim 2 jaar geleden) kan ik open en bloot zeggen dat ik niet of nauwelijks probemen heb gehad.
Ik heb ook geen problemen met de diensten, wel met de Experiabox. Uiteindelijk is de hele ervaring een combinatie van de dienst en de hardware natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:56

Bellerophon

Persona non grata

mawi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:31:
[...]

Heb 'm gisteravond om 22:30 uur besteld bij 4Launch, en tot mijn verbazing kreeg ik rond 23:30 uur bevestging dat ie was opgestuurd!!

pricewatch: TP-Link TL-SG3210

Prijs komt op € 90,-
En hoeveel werk gaat het dan zijn voor mij om alles over te zetten qua gegevens zodat die hele experiabox niet meer nodig is?

PSN: Bellerophon-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Bellerophon schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:24:
[...]
En hoeveel werk gaat het dan zijn voor mij om alles over te zetten qua gegevens zodat die hele experiabox niet meer nodig is?
Ik heb de info van deze site:

http://netwerkje.com/node/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

kasper79 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:27:
[...]

Ik heb ook geen problemen met de diensten, wel met de Experiabox. Uiteindelijk is de hele ervaring een combinatie van de dienst en de hardware natuurlijk.
Ja, het zal zo zijn. Ik heb het al eerder gezegd: Ik draai hier al jaren met de Experiabox en ondervind geen enkel probleem. Ik heb een groot netwerk met vaste en draadloze verbindingen, telefonie, smartphone's, Media player, playstations en TV. Alles staat 'default' en het werkt ook nog. Een enkele keer moet ik van mijn zoon even de router resetten omdat bij een bepaalde game de router ineens op strickt staat. Nou ja, dat kan gebeuren.
Heb ook geen last van traagheid omdat telefonie de werking van TV in de weg staat. Ook niet dat mijn internet traag is omdat alle 4 de TV's aan staan. Het werkt bij mij gewoon perfect. Maar ik ben waarschijnlijk de uitzondering op de regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Een verklaring kan zijn dat jij niet een 100 mbit abonnement hebt.

50/50 abonnementen, bijvoorbeeld, zullen geen last hebben van TV omdat er bij een 100 mbit verbinding met de PoP dus nog 50 mbit over is voor TV. Aangezien zelfs een HD stream maar 7 mbit is (de helft van die op de kabel of sateliet overigens) heb je dan aardig wat ruimte over.

Nog een verklaring zou kunnen zijn dat jij in 1 van de weinige gebieden woont waar de link al 1 gbit is.

Verder wat betreft de Experiabox: Er zijn gewoon horror Experiaboxen geweest, die dus wel degelijk de NAT te restrictief hadden staan of die gewoon ineens de port forwards dropten na een configuratie update vanuit KPN. Bovendien willen veel mensen (daarom zijn we "tweakers") gewoon meer kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Zo, net klaar met de "eigen router" icm managed switch oplossing... werkt als een tierelier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

AvK schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:48:
[...]

Ja, het zal zo zijn. Ik heb het al eerder gezegd: Ik draai hier al jaren met de Experiabox en ondervind geen enkel probleem. Ik heb een groot netwerk met vaste en draadloze verbindingen, telefonie, smartphone's, Media player, playstations en TV. Alles staat 'default' en het werkt ook nog. Een enkele keer moet ik van mijn zoon even de router resetten omdat bij een bepaalde game de router ineens op strickt staat. Nou ja, dat kan gebeuren.
Heb ook geen last van traagheid omdat telefonie de werking van TV in de weg staat. Ook niet dat mijn internet traag is omdat alle 4 de TV's aan staan. Het werkt bij mij gewoon perfect. Maar ik ben waarschijnlijk de uitzondering op de regel?
Dan ben ik waarschijnlijk ook een uitzondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Iemand ervaring met een Asus RT-AC66U (of RT-N66U) toevallig?

Ik heb een 16 poorts managed switch, en had eerder al daar de Experia (Thomson 789) op aangesloten. Was een koud kunstje om internet daarop binnen te laten komen en de VLANS te splitsen om zo meer TV's aan te kunnen sluiten en andere leuke dingen te doen. IPTV liep volledig buiten de experia poort om en werkte prima.

Nu wilde ik echter de AC66U gaan gebruiken. Had al begrepen dat bij deze router internet VLAN 6 Tagged moest binnenkomen (meeste moeten na managed switch untagged zijn). Username + pass ingeklopt en inderdaad, internet geen probleem.

IPTV/Telefonie is een ander verhaal. De router heeft een "manual ISP profile" setting aan boord om VLANs te definieren, ziet er ongeveer zo uit:

http://img861.imageshack.us/img861/6761/biatche.jpg

Internet moet op Vlan 6 staan anders werkt het niet (ook al loopt je signaal eerst via een managed switch). Bij IPTV had ik dus VLAN 4 ingevuld, en bij VOIP VLAN 7.

Was begonnen om kabel van modem rechtstreeks de WAN poort van de Asus router in te steken, Internet op poort 1 van de router te laten lopen, en dat door te lussen naar m'n switch, poort 3 voor VOIP naar experiabox te gebruiken, en poort 4 voor IPTV ook via de switch te laten lopen (in verband met meerdere TV's).
Met internet geen probleem, VOIP en IPTV werkten niet.

Toen geprobeerd internet eerst op de managed switch binnen te laten komen (poort 1, VLAN 4,6,7 tagged) en dan VLAN 6 tagged naar de router te sturen, en VLAN 4 untagged rechtstreeks naar de motorola's te laten gaan maar dat lukt ook niet (dat ging voorheen met experiabox wel goed).

Ik kan alles werkend krijgen door zowel VOIP als TV tagged via de experia te laten lopen, maar dan moet ik weer een apart lullig switchje plaatsen om de TV poort van de experia te splitsen (dit model doet alleen IPTV op poort 3) en dat vind ik ook zo triest, gaat een beetje om het principe :)

Ik weet niet goed wat ik mis - moet ik misschien het mac adres sowieso klonen? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik zag dat er een DD-WRT voor deze router is verschenen met wat meer VLAN opties op die poortjes, maar die versie is bij mij niet stabiel te krijgen - zodra ik settings toepas crasht 'ie en is een harde reset nodig.

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
AvK schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:48:
[...]
Het werkt bij mij gewoon perfect. Maar ik ben waarschijnlijk de uitzondering op de regel?
Laat ik als eerste zeggen: wees blij, ik heb net €200,- + euro uitgegeven voor nieuwe router en repeater.

Als tweede, mogelijk dat de problemen vooral met de nieuwere Expboxen optreden (ik heb een V8) of alleen icm bepaalde hardware..... geen idee, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02
kasper79 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:33:
[...]

Laat ik als eerste zeggen: wees blij, ik heb net €200,- + euro uitgegeven voor nieuwe router en repeater.

Als tweede, mogelijk dat de problemen vooral met de nieuwere Expboxen optreden (ik heb een V8) of alleen icm bepaalde hardware..... geen idee, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben.
Wat voor problemen hebben we het dan over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
sverzijl schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:36:
[...]

Wat voor problemen hebben we het dan over ?
Er zijn een aantal zeer verschillende zaken waar ik last van had:

- WiFi verbinding werd na een dag of twee langzaam en op een gegeven moment "unresponsive" - power cycle lostte dat dan weer op
- XBOX360 gaf aan dat de NAT restrictive was, port forwarding werkte niet, ondanks dat ik alles goed had ingesteld, de 360 in de DMZ zetten, leidt tot een zeer lage up- en download, omdat de ExpBox deze afknijpt in de DMZ
- VPN verbinding naar kantoor werkte niet goed

Ik ga er vanuit dat ik nu met een nieuwe Mikrotik RB2011 minder problemen ga hebben, van het weekend aansluiten en de resultaten post ik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Rude-Dog schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 00:34:
Iemand ervaring met een Asus RT-AC66U (of RT-N66U) toevallig?

Tips zijn welkom!
Ik heb KPN Glas draaien op een Asus RT66NU Router, en gebruik ook VOIP en TV van KPN.
Alleen laat ik VOIP en TV wel via de KPN router lopen.

Als je vragen hebt kan je me een PM sturen, of ze hiet in het forum posten.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
itxs schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:09:
[...]

Ik heb KPN Glas draaien op een Asus RT66NU Router, en gebruik ook VOIP en TV van KPN.
Alleen laat ik VOIP en TV wel via de KPN router lopen.

Als je vragen hebt kan je me een PM sturen, of ze hiet in het forum posten.

Gr
Bedankt itxs. Ik neem aan dat je internet Vlan 6 op tagged hebt gezet en de Asus in stuurt, en Vlan 4 en 7 tagged naar de experia laat lopen?
Dat heb ik in principe ook, enige irritante is dat ik 2 TV's heb en mijn type Experiabox dus maar 1 poort voor IPTV out heeft. Ik zou het liefste IPTV op de switch verdelen, buiten de Experiabox om, om een los switchje te vermijden, maar dat routeert op de een of andere manier niet goed.
Heb je, afgezien van internet, ooit IPTV en/of VOIP uit de Asus gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

kasper79 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:44:
[...]

- WiFi verbinding werd na een dag of twee langzaam en op een gegeven moment "unresponsive" - power cycle lostte dat dan weer op
- XBOX360 gaf aan dat de NAT restrictive was, port forwarding werkte niet, ondanks dat ik alles goed had ingesteld, de 360 in de DMZ zetten, leidt tot een zeer lage up- en download, omdat de ExpBox deze afknijpt in de DMZ

Ik ga er vanuit dat ik nu met een nieuwe Mikrotik RB2011 minder problemen ga hebben, van het weekend aansluiten en de resultaten post ik hier.
Herken geen van deze problemen met de V8.
WiFi werkt naar behoren, PS3 heeft open NAT en VPN verbindingen werken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:33:
[...]

WiFi werkt naar behoren, PS3 heeft open NAT en VPN verbindingen werken zonder problemen.
Lucky you, hier ellende. Vreemd dat dat zo lijkt te verschillen van gebruiker tot gebruiker. Zou het iets te maken hebben met de clients ofzo, één of andere lastige Android phone met lijpe wifi-settings? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:33:
[...]

KPN heeft zijn routers (experiabox) volledig afgeschermd en als eindgebruiker heb je weinig mogelijkheden om zaken naar eigen wens in te stellen. Dit is voor 98% van de gebruikers prima. Alles werkt uit de doos en je hoeft geen technische kennis te hebben om het te kunnen gebruiken. Een hele goeie zet van KPN, want hiermee trek je tenslotte veel mensen zonder technische kennis over de streep. Maar de resterende gebruikers zitten met een volledig afgeschermd systeem dat ze als klant zelf niet kunnen vrijgeven of unlocken.

En ik behoor tot de resterende gebruikers ;) Vandaar de managed switch zodat we zelf volledige controle hebben over alle apparatuur.

bron: http://netwerkje.com/experiabox

[ Voor 4% gewijzigd door iscorpio op 31-05-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
[...]

Grappig. Ik had precies dezelfde problemen. Ik wilde op een gegeven moment ME3 spelen met wat vrienden, dus ik probeerde te connecten met hun game. Dat werkte perfect, maar na 5 minuten werd de verbinding ineens afgekapt. Het spel weigerde vervolgens verbinding te maken en verbinding met mij maken lukte ook niet. Poorten stonden open enz. Alles vijfhonderd keer doorgelopen, maar niks kunnen vinden. Uiteindelijk zette ik mijn PC in de DMZ en ineens werkte het allemaal. Die Experiabox lijkt wel NAT regels te negeren ofzo. Problemen met de Wifi merkte we in huis vooral met onze telefoons.

Ik heb de servicedesk hier toen over gebeld en kreeg tot twee keer toe een nieuw modem toegestuurd. In beide gevallen kwamen de wifi problemen binnen de kortste keren weer terug. Ik heb verder gewoon geen puf meer gehad om met de servicedesk in discussie te gaan; het duurt zo vreselijk lang voor je eindelijk een keer iemand krijgt die er echt naar gaat kijken. Die tijd/kosten van het telefoneren investeer ik liever in een permanent goede oplossing.

Al met al ben ik blij dat ik het nu allemaal zelf fatsoenlijk kan configureren zonder die dichtgetimmerde meuk. Die V8 is gewoon ruk. Draai nu al een week die Mikrotik en heb gewoon nog helemaal nergens last van gehad. Geen vage disconnects meer in games, geen wifi problemen enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Signum666 op 31-05-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Signum666 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:54:
[...]
Draai nu al een week die Mikrotik en heb gewoon nog helemaal nergens last van gehad. Geen vage disconnects meer in games, geen wifi problemen enz.
Dat stemt mij heel hoopvol, heb gisteren de doos binnengekregen en ga morgen ofzo eens klussen. Heb je de scripts van Pogostokje (Netwerkje website) gebruikt of gewoon de config ingesteld via de webinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

iscorpio schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:53:
[...]

KPN heeft zijn routers (experiabox) volledig afgeschermd en als eindgebruiker heb je weinig mogelijkheden om zaken naar eigen wens in te stellen. Dit is voor 98% van de gebruikers prima. Alles werkt uit de doos en je hoeft geen technische kennis te hebben om het te kunnen gebruiken. Een hele goeie zet van KPN, want hiermee trek je tenslotte veel mensen zonder technische kennis over de streep. Maar de resterende gebruikers zitten met een volledig afgeschermd systeem dat ze als klant zelf niet kunnen vrijgeven of unlocken.

En ik behoor tot de resterende gebruikers ;) Vandaar de managed switch zodat we zelf volledige controle hebben over alle apparatuur.

bron: http://netwerkje.com/experiabox
Kan ik begrijpen, maar men doet alsof je totaal geen gebruik kan maken van de diensten i.c.m. de V8 en dat is zeker niet waar. Zelf heb ik gelukkig weinig reden om de V8 te vervangen. Daarnaast zul je met een eigen router meerdere kabels moeten trekken voor iTV, tenzij je iTV alsnog via de V8 laat lopen. De V8 zul je hoe dan ook moeten blijven gebruiken voor telefonie. Als je alleen het WiFi signaal wilt verbeteren, kun je ook gewoon een access point aansluiten en WiFi op de V8 uitzetten.
kasper79 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:15:
[...]

Lucky you, hier ellende. Vreemd dat dat zo lijkt te verschillen van gebruiker tot gebruiker. Zou het iets te maken hebben met de clients ofzo, één of andere lastige Android phone met lijpe wifi-settings? :P
Verschillende laptops en telefoons/tablets (Android en iOS), allemaal zonder problemen. Uiteraard wel even scannen welke frequentie het minst gebruikt wordt in de omgeving en handmatig het kanaal instellen.

[ Voor 68% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-05-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:10:
[...]

Verschillende laptops en telefoons/tablets (Android en iOS), allemaal zonder problemen.
Goed hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02
[...]

Ah, ok herken alleen het 1e punt enigszins. Niet al te beste wifi ontvangst. Maar hier heb ik gewoon een extra AP toegevoegd.
Xbox360 geen problemen mee voor zover ik weet, en VPN (Cisco danwel Checkpoint) werken ook goed. Portforwarding ook.
Wel met een wat oudere ZTE220 ipv V8, misschien is dat het verschil.

Was gewoon benieuwd waarom eigen router. Zit het zelf ook wel eens te overwegen, maar dan denk ik weer alles werkt prima zo, zou niet weten wat ik er verder mee op ga schieten (anders dan dat het weer leuke spielerij is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
sverzijl schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:44:
[...]
Was gewoon benieuwd waarom eigen router. Zit het zelf ook wel eens te overwegen, maar dan denk ik weer alles werkt prima zo, zou niet weten wat ik er verder mee op ga schieten (anders dan dat het weer leuke spielerij is).
Nee, je moet het goed afwegen want het kost sowieso 1) tijd en 2) geld. Als het werkt zou ik het niet veranderen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Rude-Dog schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:23:
[...]

Bedankt itxs. Ik neem aan dat je internet Vlan 6 op tagged hebt gezet en de Asus in stuurt, en Vlan 4 en 7 tagged naar de experia laat lopen?
Dat heb ik in principe ook, enige irritante is dat ik 2 TV's heb en mijn type Experiabox dus maar 1 poort voor IPTV out heeft. Ik zou het liefste IPTV op de switch verdelen, buiten de Experiabox om, om een los switchje te vermijden, maar dat routeert op de een of andere manier niet goed.
Heb je, afgezien van internet, ooit IPTV en/of VOIP uit de Asus gekregen?
Nee ik heb Voip en TV gewoon via de experia lopen, heb 2 ontvangers (Motorolla) op aparte poorten van de experia en dat werkt goed. Je hebt Experia voor IP TV niet nodig, maar dan moet je ze op je managed switch configureren. Dan moet je wel letten op Multicast en IGMP V2, maar heb al meerdere berichten gelezen dat dit ook goed werkt, dan heb je Experia alleen nog nodig voor VOIP.

Andere mogelijkheid is KPN bellen en een andere experia vragen Ik heb een V8 en daarmee kan je IPTV op alle switch poorten van de experia aansluiten.

Heb je al eens geprobeerd IPTV op andere switch poort aan te sluiten van experia om te kijken wat hij dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
itxs schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:23:
[...]

Heb je al eens geprobeerd IPTV op andere switch poort aan te sluiten van experia om te kijken wat hij dan doet?
Ja, dat werkt niet met mijn model Experia. Deze Thomson stuurt enkel op poort 3 IPTV uit - de nieuwere modellen zijn "auto sensing" zogezegd, deze nog niet.

Denk dat ik nog even met de managed switch ga knoeien om te kijken of ik het idd buiten de experia om met IPTV voor elkaar krijg.

Edit: Heb het draaiend via de managed switch. Ik heb net een nieuw model switch gekocht (D-Link DGS1210-24) en IPTV werkte direct, buiten de experia om. Mijn oude managed router had niet genoeg opties om het netjes in te stellen.

Voor de volledigheid, hierbij mijn config voor de Asus RT-AC66U in combinatie met managed switch:

Poort 1: Modem. VLAN 4,6,7 tagged
Poort 2: WAN Asus RT-AC66U. VLAN 6 tagged
Poort 3: LAN Asus RT-AC66U (return channel zeg maar). Eigen VLAN 10 untagged aangemaakt om internetverkeer te scheiden, en alle internet-devices op andere poorten daar member van gemaakt.
Poort 4: Experiabox, VLAN 7 tagged
Poort 5: Motorola STB, VLAN 4 untagged
Poort 6: Motorola STB, VLAN 4 untagged
Poort 7 t/m 24: VLAN 10 untagged, daar kunnen alle andere internet-devices op.

Alles keurig gescheiden, draait als een speer. Nou nog eens een SIP-server opzetten in plaats van de Experiabox (heb Tweak, geen echte KPN) en dan kan de Thomson echt afgekoppeld worden :)

Bedankt voor de tips itxs!

[ Voor 49% gewijzigd door Rude-Dog op 31-05-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:08
Ook ik wil graag mijn V8 de deur uit doen.. alleen 1 ding wat ik hier steeds tegen kom ik dat de IPTV kastjes op een aparte poort aangesloten zitten op de managed switch. Met de V8 heb ik nu internet en IPTV over 1 kabel lopen en dat kan helaas niet anders (maar 1 kabel naar boven).
Is het nog steeds mogelijk om Internet en IPTV over de zelfde kabel te laten lopen met een eigen managed switch? Zo ja heeft iemand wat info over hoe dat in te stellen en met welke switch(es)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
kasper79 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:34:
[...]

Dat stemt mij heel hoopvol, heb gisteren de doos binnengekregen en ga morgen ofzo eens klussen. Heb je de scripts van Pogostokje (Netwerkje website) gebruikt of gewoon de config ingesteld via de webinterface?
Ik heb de scripts van Pogostokje gebruikt. Met FTP kun dat script van Pogostokje (eerste de basis en daarna pas de andere scripts, niet tegelijk in één script) uploaden naar de router. Als je de bestandsnaam van het script even laat eindigen op .auto.rsc (maakt niet uit wat je er voor zet) wordt het automatisch uitgevoerd na het uploaden via FTP. Je krijgt alleen geen feedback in de logs over welke regel wel en niet verwerkt is. Ik heb dit allemaal nagelopen via Putty ter controle, maar dat kan ook online.

Reken maar dat je even zoet bent om alles onder de knie te krijgen, maar op een bepaald moment ga je de logica begrijpen en spreekt het voor zich. De menu structuur online is hetzelfde via Putty, als je bijvoorbeeld naar Interface wilt tik je /interface in gevolgd door enter. Als je vraagteken intikt krijg je alle mogelijke commando's te zien voor dat betreffende menu item. De blauwe commando's in de lijst zijn submenu's.

Er staat in elk geval voldoende op internet om je wegwijs te helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door Signum666 op 01-06-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05-2024
Beste medetweakers,

Sinds vandaag ben ook ik aangesloten op het Glasvezel van KPN en ik probeer nu om de Experiabox V8 te vervangen door een eigen router/switch. Met de Experiabox (Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.124) werkte alles, nu nog met eigen apparatuur aan de praat krijgen.

Ik heb een DrayTek Vigorswitch G2260 als managed switch en een Asus RT-AC66U als router. Mijn opzet dusver is:
Poort 1: van/naar glasvezel kastje
Poort 2: van/naar WAN van Asus router (internet ingesteld met PPPoe en werkt)
Poort 3: van/naar WAN van Experiabox V8 (met als doel telefonie)
Poort 4 en 5: naar IPTV kastjes van Motorola

De Poort instellingen heb ik als volgt:
Poort - Frame Type - Egress Rule - PVID
1 - Tagged - Trunk - 6
2 - Untagged - Access - 6
3 - Tagged - Trunk - 7
4 - Untagged - Access - 4
5 - Untagged - Access - 4

En de VLAN memberschip instellingen:
VLAN ID - Name - Ports
1 - default - 8 t/m 24
4 - iptv - 1, 4, 5
6 - internet - 1, 2
7 - telephone - 1, 3

De problemen zijn:
1) Op de Experiabox gaat het VOICE lampje niet aan
2) Bij de IPTV kastjes krijg ik de melding "zender niet beschikbaar".

Nou las ik dat probleem 1) er misschien aan ligt dat de Experiabox geen internet heet en daarom de SIP instellingen niet kan verkrijgen. En dat 2) er aan kan liggen dat de Multicast instellingen van mijn switch niet goed zijn.

Nou heb ik op de switch Snooping uitgeschakeld ("Unregistered IPMCv4 Flooding Enabled" staat nog op enabled, maar maakt weinig verschil). De switch ondersteund ook MVR (Multicast VLAN registration) zou ik daar iets mee moeten?

Heb het al opgelost, de MVR dient wel ingeschakeld te worden. Voor diegene met dezelfde switch, bij MVR (General Setup) MVR inschakelen met VLAN ID 4, dan (in mijn geval) poort 1 aanzetten met type "receiver" en immediate leave en poort 4 en 5 aanzetten met type "source" (en immediate leave). IPTV werkte direct.

Iemand nog een idee over de telefonie? Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 13% gewijzigd door Leonardo123 op 03-06-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
mats schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 12:21:
Ook ik wil graag mijn V8 de deur uit doen.. alleen 1 ding wat ik hier steeds tegen kom ik dat de IPTV kastjes op een aparte poort aangesloten zitten op de managed switch. Met de V8 heb ik nu internet en IPTV over 1 kabel lopen en dat kan helaas niet anders (maar 1 kabel naar boven).
Is het nog steeds mogelijk om Internet en IPTV over de zelfde kabel te laten lopen met een eigen managed switch? Zo ja heeft iemand wat info over hoe dat in te stellen en met welke switch(es)?
Dat hangt er vanaf wat je waar nodig hebt. Heb je beneden ook IPTV en/of bedraad internet?

Die ene kabel naar boven waar je het over hebt, loopt die vanaf de experiabox en dan boven naar een unmanaged switch ofzo?

Misschien een idee om die ene kabel niet in je experiabox te duwen maar in je modem, en dan het andere uiteinde boven in de managed switch te duwen? Van daaruit kan je splitsen wat je wilt, en daar kan je de experiabox ook weer aansluiten voor VOIP.

Ik heb zelf 1 kabel in de meterkast van het modem naar de managed switch, op zolder lopen. Van daaruit heb ik alles naar beneden getrokken langs de verwarmingsbuizen, naar alle kamers toe.

Stuur me anders ff een PM, kan ik je vast wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Hallo allemaal,

Ook ik behoor tot de paar procent gebruikers die liever niet een locked-down experiabox als router gebruikt. Ik gebruik zelf een procurve 1810g managed switch en een klein debian machientje (alix 6f2) als router. Tv en internet gaan inderdaad als een zonnetje, maar zonder experiabox helaas geen voip. Ik heb een packet dump gemaakt, maar kwam erachter dat ze voor SIP md5 digest authenticatie gebruiken, dus daar het sip password vandaan halen gaat niet lukken denk ik.

Nou vond ik dat je uit de webinterface van de H220N wel een config file kan trekken, die je later weer naar je modem toe kan sturen om de config te restoren; Het lijkt me dat daar zaken als de sip accountinstellingen in moeten staan, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat de configuratie encrypted is. Echter, het is een blob van 700K met een onbekende encoding. Een grep op mijn sip username of iets wat daarop lijkt levert niets op.

Iemand hier al geprobeerd de config file van een h220n te analyseren? Is daar iets uitgekomen? Misschien kan de config gerestored worden op een h220 met zte's eigen firmware?

Cheers,
--
Rien

[ Voor 3% gewijzigd door Rienzilla op 02-06-2013 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Signum666 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:20:
[...]
Ik heb de scripts van Pogostokje gebruikt. Met FTP kun dat script van Pogostokje (eerste de basis en daarna pas de andere scripts, niet tegelijk in één script) uploaden naar de router.
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat iemand dat op deze manier ging doen. :)
Mijn verwachting was dat de methode zou zijn om winbox te openen en daarna een terminal window (die kan op MAC adres verbinden tenslotte!) en daar zou je dan de scripts in copy/pasten. Dan krijg je direkt feedback op alles en je hoeft ook niet te rebooten tussendoor. Ook kun je direct in winbox in de menu's zien wat er gebeurd is, wat zeker in het begin wel helpt voor het begrip van het RouterOS systeem.

Dit alleen even als aanvulling, want jouw methode werkt uiteindelijk natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:08
Rude-Dog schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:55:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je waar nodig hebt. Heb je beneden ook IPTV en/of bedraad internet?

Die ene kabel naar boven waar je het over hebt, loopt die vanaf de experiabox en dan boven naar een unmanaged switch ofzo?

Misschien een idee om die ene kabel niet in je experiabox te duwen maar in je modem, en dan het andere uiteinde boven in de managed switch te duwen? Van daaruit kan je splitsen wat je wilt, en daar kan je de experiabox ook weer aansluiten voor VOIP.

Ik heb zelf 1 kabel in de meterkast van het modem naar de managed switch, op zolder lopen. Van daaruit heb ik alles naar beneden getrokken langs de verwarmingsbuizen, naar alle kamers toe.

Stuur me anders ff een PM, kan ik je vast wel helpen.
Beneden alleen IPTV maar wil ook daar nog een bedrade mediaspeler neerzetten.

Kabel gaat inderdaad naar een unmanaged switch en vandaar weer naar 2 andere unmanaged switches. En op die switches zitten weer meerdere apparaten, VIP tv kastje, xbox, computers etc..

Wel merk ik dat HD tv wel eens wil haperen op de TV die achter iets van 3 switches zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper79
Leonardo123 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:15:
De Poort instellingen heb ik als volgt:
Poort - Frame Type - Egress Rule - PVID
1 - Tagged - Trunk - 6
2 - Untagged - Access - 6
3 - All - Trunk - 7
4 - Untagged - Access - 4
5 - Untagged - Access - 4
Even alle obvious zaken uitsluiten: waarom staat poort 3 frame type op "All" en niet op "tagged" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:48
Rienzilla schreef op zondag 02 juni 2013 @ 00:32:
Hallo allemaal,

Ook ik behoor tot de paar procent gebruikers die liever niet een locked-down experiabox als router gebruikt. Ik gebruik zelf een procurve 1810g managed switch en een klein debian machientje (alix 6f2) als router. Tv en internet gaan inderdaad als een zonnetje, maar zonder experiabox helaas geen voip. Ik heb een packet dump gemaakt, maar kwam erachter dat ze voor SIP md5 digest authenticatie gebruiken, dus daar het sip password vandaan halen gaat niet lukken denk ik.

Nou vond ik dat je uit de webinterface van de H220N wel een config file kan trekken, die je later weer naar je modem toe kan sturen om de config te restoren; Het lijkt me dat daar zaken als de sip accountinstellingen in moeten staan, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat de configuratie encrypted is. Echter, het is een blob van 700K met een onbekende encoding. Een grep op mijn sip username of iets wat daarop lijkt levert niets op.

Iemand hier al geprobeerd de config file van een h220n te analyseren? Is daar iets uitgekomen? Misschien kan de config gerestored worden op een h220 met zte's eigen firmware?

Cheers,
--
Rien
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, maar volgens mij zijn er geen ontwikkelingen geweest hierop...
Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.